Dan mag je gelijk ook # 151 weghalen. Zo zou men nog een verkeerd beeld krijgen van deze toestand, is het niet Reya ?quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:03 schreef Reya het volgende:
Ja, als we doorgaan met kibbelen, dan gaat het gewoon weg.
Daar heb jij al zeker gelijk in, maar wat dit met autisme te maken heeft is me niet zo duidelijk, of zijn ze hier dan allemaal autistisch ?quote:Op woensdag 16 november 2016 20:05 schreef Kun-Aguero het volgende:
Ik heb vooral het idee dat ATON heel graag wilt dat hij gelijk heeft ach een beetje autisme op het forum mag.
"wat je zegt ben/doe jezelf".... Zo kinderachtig, daar heeft Aton ook een handje van.quote:Op zondag 13 november 2016 13:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zie je het. Nu doe je het weer. Alles waar jij je schuldig aan maakt verwijt je mij. Terwijl ik je alleen maar iets wil leren.
Hij heeft wel drie of vier boeken geschreven, maar het past dus in feite allemaal op een a4-tje? Dan zijn er mensen opgelicht geen wonder dat die mensen juist zo fanatiek zijn :tranen:quote:Op zondag 13 november 2016 15:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Jongens jongens jezus is al tweeduizend jaar dood hè, voor ongelovigen maken jullie je wel heel erg boos op elkaar. Vergeer is een heel grote gatenkaas aan het opvullen. Bij elkaar past zijn hele christologie op één A4-tje. Het lijkt heel erg over wat er over Koning Arthur bijelkaargebreid wordt, daar zijn ook geen historische bronnen voor.
Ik heb dit NOOIT genegeerd, ik heb het eigenlijk ontkracht/dan wel vele vragen bij gesteld. Dat is het tegenovergestelde van negeren.quote:Op zondag 13 november 2016 15:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Voor de historische Jezus zijn er wel bewijzen van en heb ik hier al duidelijk laten zien, maar jij negeert dit net zoals Berjan.
Het is algemeen geweten dat autistische mensen heel erg op een onderwerp kunnen zitten en de rest negeren. Daarom zou het best wel autisme kunnen zijn.quote:Op woensdag 16 november 2016 20:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar heb jij al zeker gelijk in, maar wat dit met autisme te maken heeft is me niet zo duidelijk, of zijn ze hier dan allemaal autistisch ?
Ik heb geen gelijk. Marcus heeft gelijk. Ik zeg alleen maar wat er staat geschreven. Althans dat probeer ik. Ik maak heus weleens fouten in het willen vermelden van wat er staat. Als jij mij daar op wijst dan wil ik dat best toegeven. Maar dat mis ik. Ik kan nu wel weer gaan herhalen wat er scheelt aan je antwoorden maar daar ben ik een beetje moe van.quote:Op dinsdag 22 november 2016 17:11 schreef BerjanIV het volgende:
[..]
"wat je zegt ben/doe jezelf".... Zo kinderachtig, daar heeft Aton ook een handje van.
Dan kun je jezelf voor de gek houden en denken dat je gelijk hebt.
Leren doe ik wel van serieuze mensen, niet van cliniclowns...
Dit zeg je steeds.quote:Op dinsdag 22 november 2016 20:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb geen gelijk. Marcus heeft gelijk.
Ach, en je leest niet wat ik jou al tig keer heb duidelijk gemaakt? Het enige wat je dan zegt is "zo heb ik het niet geschreven" zonder dat je duidelijk maakt wat je wel geschreven hebt.quote:. Ik zeg alleen maar wat er staat schreven. Althans dat probeer ik. Ik maak heus weleens fouten in het willen vermelden van wat er staat. Als jij mij daar op wijst dan wil ik dat best toegeven. Maar dat mis ik. Ik kan nu wel weer gaan herhalen wat er scheelt aan je antwoorden maar daar ben ik een beetje moe van.
Dus vind jouw vorige post aan mij niet beledigend? Dat ik bijvoorbeeld enkel met one-liners kom, van "dit is onzin" in plaats van met gedegen onderbouwde meningen? Dit vond ik nogal beledigend, want als je mijn teksten leest dan weet je dat het niet waar is.quote:Verder is het willen beledigen is een teken van zwakte. Maakt niet uit hoor. Ik doe ook weleens iets in een opwelling.
Lees gewoon wat er staat in Marcus dan begrijp je het allemaal vast een keer.
Ik twijfel of je me in de maling neemt of echt niet beseft dat ik je nu voor de 4e keer erop moet wijzen dat ik dit nooit beweerd heb. Ik heb niet verder gelezen hoor. Als je al zo begint vind ik het zonde van mijn tijd.quote:Op dinsdag 22 november 2016 21:06 schreef BerjanIV het volgende:
[..]
Dit zeg je steeds.
Alsof jij letterlijk leest wat er in Marcus staat, en alsof Vergeer dit doet. Maar dit is niet zo, en ik kan het bewijzen. Bijvoorbeeld over de vrouw die Jezus zalfde, en jullie maken er Petrus van.
Ik heb er toch nog even de tijd voor genomen om op te zoeken wat Ch. Vergeer te vertellen heeft over de zalving van Jezus en wie hierin betrokken was. Dit beslaat 8 blz.in zijn eerste boek " Een nameloze " ( blz. 217 - 224 ) en uiteraard niet in één post samen te vatten. Zo merkt hij op dat melaats in het Aramees ook ruig/bruut kan betekenen.quote:Op dinsdag 22 november 2016 22:35 schreef Panterjong het volgende:
Als je al zo begint vind ik het zonde van mijn tijd.
Wat een dooddoener, vooral het "zonde van mijn tijd". Als je nou gewoon eens vertelt wat jij denkt dat er waar is, dan zijn we een stuk verder. Wat ik weet van jou is dat jij denkt dat Vergeer vertelt wat er werkelijk in Marcus staat. Als ik dan lees van Aton dat hij denkt dat Simon de melaatse in feite Petrus is, of dat de vrouw eigenlijk een man is, en dat er een heel kudde mensen een overval op de tempel heeft gedaan, dan is het een feit dat Vergeer niet leest hoe Marcus werkelijk is.quote:Op dinsdag 22 november 2016 22:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik twijfel of je me in de maling neemt of echt niet beseft dat ik je nu voor de 4e keer erop moet wijzen dat ik dit nooit beweerd heb. Ik heb niet verder gelezen hoor. Als je al zo begint vind ik het zonde van mijn tijd.
Waarom is het niet in een post samen te vatten? En wat is hier precies "uiteraard" in? Volgens mij staat er geen maximum op het aantal tekens wat je in een post kan zetten. Desnoods doe je het in twee posts.quote:Op woensdag 23 november 2016 10:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb er toch nog even de tijd voor genomen om op te zoeken wat Ch. Vergeer te vertellen heeft over de zalving van Jezus en wie hierin betrokken was. Dit beslaat 8 blz.in zijn eerste boek " Een nameloze " ( blz. 217 - 224 ) en uiteraard niet in één post samen te vatten. Zo merkt hij op dat melaats in het Aramees ook ruig/bruut kan betekenen.
Wat een kletsmajoor ben je toch. blablabla het gaat maar door. Het komt m'n strot uit en het gaat nergens over. Ook een reden waarom ik het geeneens meer lees.quote:
Het is een boeiende passage die het meerdere malen herlezen meer dan waard is.quote:Op woensdag 23 november 2016 10:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb er toch nog even de tijd voor genomen om op te zoeken wat Ch. Vergeer te vertellen heeft over de zalving van Jezus en wie hierin betrokken was. Dit beslaat 8 blz.in zijn eerste boek " Een nameloze " ( blz. 217 - 224 ) en uiteraard niet in één post samen te vatten. Zo merkt hij op dat melaats in het Aramees ook ruig/bruut kan betekenen.
En zeker niet eenvoudig te volgen voor iemand met paardenkleppen op.quote:Op woensdag 23 november 2016 20:02 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het is een boeiende passage die het meerdere malen herlezen meer dan waard is.
Ja, jammer verder dan een recensie van Trouw komt die niet en dan krijg je van dat slappe gelul dat nergens op slaat.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 10:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het valt me op dat van de Vergeercritici hier in dit topic niemand hem gelezen heeft.
Er komen dan ook geen echte discussie van de grond. Jammer ik heb best wat op- en aanmerkingen op zijn werken maar het geeft weinig zin hier over te praten als niemand hem WIL lezen...quote:Op donderdag 24 november 2016 07:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja, jammer verder dan een recensie van Trouw komt die niet en dan krijg je van dat slappe gelul dat nergens op slaat.
Dat apostelen door een engel fysiek zouden bevrijd zijn is natuurlijk louter fictie. Wat wel kan is dat ze uit "hun lijden bevrijd zijn" na langdurige martelingen om medestanders te verraden. Dat ze nadien doodleuk in de Tempel rondliepen is louter fantasie van de auteur.quote:Op donderdag 24 november 2016 12:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er komen dan ook geen echte discussie van de grond. Jammer ik heb best wat op- en aanmerkingen op zijn werken maar het geeft weinig zin hier over te praten als niemand hem WIL lezen...
Zo meent Vergeer in "Paulus" dat Petrus omstreeks 44 in de kerkers van het Paleis van Herodes is gestorven. Dat staat er niet met zoveel woorden maar Vergeer weet dat "als er een engel des Heren komt om des nachts je van je aardse ketenen te bevrijden" dat dan betekent dat je sterft. Het klopt dat er in Handelingen en de rst van het NT daarna helemaal niets meer over Petrus wordt vernomen. Hetgeen best vreemd is voor een zeer belangrijke vertegenwoordiger van de beweging.
Echter: het was al eerder voorgekomen in Handelingen dat gevangenen (apostelen) 's nachts door een engel waren bevrijd en die liepen de volgende dag gewoon springlevend rond in de tempel.
Dit betoog van Vergeer houdt in mijn optiek dus geen stand.
Dat zal best kunnen maar dan is het inconsequent van Vergeer.quote:Op donderdag 24 november 2016 13:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat apostelen door een engel fysiek zouden bevrijd zijn is natuurlijk louter fictie. Wat wel kan is dat ze uit "hun lijden bevrijd zijn" na langdurige martelingen om medestanders te verraden. Dat ze nadien doodleuk in de Tempel rondliepen is louter fantasie van de auteur.
Daarvoor moet ik eerst deze tekst terugvinden om te zien in welke context hij dit geplaatst heeft.quote:Op donderdag 24 november 2016 13:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zal best kunnen maar dan is het inconsequent van Vergeer.
Dat hoeft niet. Dat kun je in Handelingen lezen.quote:Op donderdag 24 november 2016 13:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Daarvoor moet ik eerst deze tekst terugvinden om te zien in welke context hij dit geplaatst heeft.
Dat zal wel zo blijven. Want zowel Mattheus als Lucas reppen over Herodes de grote (-4), maar Lucas voegt daar dan weer Quirinius aan toe, wat dan weer conficteert.quote:Persoonlijk heb ik wel vraagtekens betreft het geboortejaar van Jezus.
Ja natuurlijk, maar daar heb ik niks aan. Het is de commentaar die Vergeer hierop geeft.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:09 schreef hoatzin het volgende:
Dat hoeft niet. Dat kun je in Handelingen lezen.
Vergeer kiest voor Quirinius ( telling 6n.C. ). Ik kies voor 6 v.C. ( dood Herodes 4 v.C. ).quote:Dat zal wel zo blijven. Want zowel Mattheus als Lucas reppen over Herodes de grote (-4), maar Lucas voegt daar dan weer Quirinius aan toe, wat dan weer conficteert.
En nu ga ik je zeggen, zoals beloofd, wát Vergeer is:quote:Op vrijdag 17 maart 2017 17:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Wie Vergeer is staat op het net. Wat hij geschreven heeft weet je niet. En nu ?
quote:Op vrijdag 17 maart 2017 18:04 schreef W-itchy het volgende:
[..]
En nu ga ik je zeggen, zoals beloofd, wát Vergeer is:
Vergeer is hét onderwerp dat áltijd het JG topic verpest. Zo!
Past het niet in je winkel ? Teveel tegenwind ?quote:Op vrijdag 17 maart 2017 18:04 schreef W-itchy het volgende:
En nu ga ik je zeggen, zoals beloofd, wát Vergeer is:
Vergeer is hét onderwerp dat áltijd het JG topic verpest. Zo!
Ik hoor geen argumenten, behalve "Lees Vergeer nu maar eens". Dat is spam.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 18:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Past het niet in je winkel ? Teveel tegenwind ?
En jij hebt hier nog nooit iets inhoudelijks gepost, en dat is trollen.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 18:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik hoor geen argumenten, behalve "Lees Vergeer nu maar eens". Dat is spam.
Jij ontwijkt stelselmatig antwoorden, dus er is helemaal niets om op te reageren in dit topic.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:48 schreef ATON het volgende:
[..]
En jij hebt hier nog nooit iets inhoudelijks gepost, en dat is trollen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ging dit topic niet over de boeken van Vergeer . Was jij niet de T.S. ? Heb jij ooit een boek van hem gelezen ? Wie is het hier dan die helemaal niks heeft in te brengen ? Moet vast een trol zijn.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Jij ontwijkt stelselmatig antwoorden, dus er is helemaal niets om op te reageren in dit topic.
Om op je post in het andere topic te reageren: dat iemand een doctoraat heeft maakt iemand nog niet tot academicus. Iemand moet dan aan de universiteit werken, of op zijn minst professioneel op academisch niveau werken en publiceren. Dat is duidleijk niet het geval bij Vergeer.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 21:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Ging dit topic niet over de boeken van Vergeer . Was jij niet de T.S. ? Heb jij ooit een boek van hem gelezen ? Wie is het hier dan die helemaal niks heeft in te brengen ? Moet vast een trol zijn.
Welk boek had je nu weer gelezen van Ch.Vergeer ?quote:Op donderdag 8 februari 2018 06:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Volgens mij doet Vergeer aan een cirkelredenering, het feit dat er geen internationale groep van wetenschappers is die hetzelfde beweert, maakt het er ook niet geloofwaarduger op.
Precies.quote:Op donderdag 8 februari 2018 06:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Volgens mij doet Vergeer aan een cirkelredenering, het feit dat er geen internationale groep van wetenschappers is die hetzelfde beweert, maakt het er ook niet geloofwaarduger op.
Ja ik vertrouw mensen die er nog nooit eentje gegeten hebben maar toch commentaar hebben op de Groningse eiererbal aan de hand van meningen van anderen ook niet hoor.quote:Op donderdag 8 februari 2018 07:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Welk boek had je nu weer gelezen van Ch.Vergeer ?
quote:Op donderdag 8 februari 2018 11:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan zal jij wel heel speciale uitgaves hebben. In de boeken die ik van hem gelezen heb (dus die over het NT) staan ze wel degelijk.
Nou laten we eens kijken dan.quote:Op donderdag 8 februari 2018 11:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach, laat die verstokte leugenaar maar roepen.
MARCUS: meer dan 9 blz. Noten en bronverwijzingen
PAULUS : meer dan 11 blz. Noten en bronverwijzingen
WIE WAS PAULUS EIGENLIJK : meer dan 4 blz. Noten en bronverwijzingen
GESCHREVEN EN TOEGESCHREVEN : 6 blz. Noten en bronverwijzingen
He kijk, nu ben je al een zelfverklaarde expert jij leugenaar ! De lijst van " moderne literatuur wordt vooraf gegaan door de lijst Bijbel citaten, gevolgd door de lijst Antieke teksten.quote:Op donderdag 8 februari 2018 15:24 schreef Cognitor het volgende:
Nou laten we eens kijken dan.
In het boek Een nameloze (1997) vind ik geen enkele voetnoot of eindnoot. Aan het eind van het boek zo'n 4 bladzijden "moderne literatuur", waarvan lang niet alles van wetenschappelijk kaliber is.
En onze leugenaar gaat verder ! Op blz. 384 citaten uit verschillende Bijbel varianten, gevolgd door de lijst Antieke teksten. Beide boeken volgen elkaar op.quote:In het boek Het Panterjong (2000) vind ik geen enkele voetnoot of eindnoot. Aan het eind van het boek ruim 5 bladzijden "moderne literatuur", waarvan lang niet alles van wetenschappelijk kaliber is. De meeste literatuur staat ook al in het andere boek.
Weer een bewijs dat je deze eerste twee boeken niet heb gelezen en nog veel minder de vier daaropvolgende werken.quote:Is dit een "uitgebreide bronnenweergave"? Daarbij stel ik mij voor dat een auteur de standpunten van een ander weergeeft en dat keurig verantwoordt in een voetnoot. Vergeer gaat vrijwel niet in discussie met de kleine selectie wetenschappelijke literatuur die hij zegt gebruikt te hebben, en de lezer moet dus maar raden.
Doet hij nu net wel, jij leugenaar !quote:Nu kan zoiets wetenschappelijk verantwoord zijn als je bij een populariserend werk kunt verwijzen naar een academische publicatie waar het allemaal wel tot in de puntjes beargumenteerd en verantwoord is.
Komt vermoedelijk doordat je deze bibliografieën totaal negeert zoals blijk uit uw leugens hierboven.quote:Maar Vergeer heeft geen academische publicaties om op terug te vallen, en hij verwijst dus ook niet of nauwelijks naar wetenschappelijke literatuur om zijn specifieke standpunten te onderbouwen.
O, nu ga jij Paul Verhoeven al vergelijken met een academicus ? Ben je wel goed bezig.quote:Dat doet een amateur als Paul Verhoeven dan toch beter. Met andere woorden, Vergeers boeken zijn een geheel apart eiland ten opzichte van het academische continent, vanwaaruit hij wel wat toeristische tochtjes richting het continent gemaakt heeft, maar dat is het dan ook.
Ik had het steeds over wetenschappelijke literatuur, niet over bijbelcitaten. En dat zijn het ook niet, ik zie onder 'de Bijbel' alleen een lijstje bronteksten en vertalingen, waarvan de helft wetenschappelijk gezien overbodig of achterhaald is.quote:Op donderdag 8 februari 2018 15:49 schreef ATON het volgende:
[..]
He kijk, nu ben je al een zelfverklaarde expert jij leugenaar ! De lijst van " moderne literatuur wordt vooraf gegaan door de lijst Bijbel citaten, gevolgd door de lijst Antieke teksten.
Oke, geef eens een voorbeeld dan waar hij naar een wetenschappelijke publicatie publicatie verwijst voor één van zijn karakteristieke ideeën.quote:Doet hij nu net wel, jij leugenaar !
Vergeer is geen academicus. Hij werkt niet aan een universiteit. Heeft hij nooit gedaan ook, voor zover ik kan nagaan.quote:O, nu ga jij Paul Verhoeven al vergelijken met een academicus ? Ben je wel goed bezig.
Lekker verder je ro van trol spelen ? Antieke teksten vergeten ?quote:Op donderdag 8 februari 2018 15:54 schreef Cognitor het volgende:
Ik had het steeds over wetenschappelijke literatuur, niet over bijbelcitaten.
Niks O.K.! Als je zijn boeken hebt gelezen kan je zelf enkele voorbeelden geven.quote:Oke, geef eens een voorbeeld dan waar hij naar een wetenschappelijke publicatie publicatie verwijst voor één van zijn karakteristieke ideeën.
Waar heb ik beweerd dat Vergeer aan een academie verbonden is ? Jij hebt een ziekelijke vooringenomenheid, en dat heeft hoatzin je ook al verweten. Conservatief christen zeker ?quote:Vergeer is geen academicus. Hij werkt niet aan een universiteit. Heeft hij nooit gedaan ook, voor zover ik kan nagaan.
Ook daar had ik het niet over, maar daar geeft hij ook een schamel rijtje van. Waarbij hij overigens de wetenschappelijke mores niet consequent volgt, maar dat zij hem vergeven.quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Lekker verder je ro van trol spelen ? Antieke teksten vergeten ?
Ik kan niet iets aanwijzen wat er niet is.quote:[..]
Niks O.K.! Als je zijn boeken hebt gelezen kan je zelf enkele voorbeelden geven.
Fijn, dan is dat ook opgehelderd.quote:[..]
Waar heb ik beweerd dat Vergeer aan een academie verbonden is ?
quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:14 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ook daar had ik het niet over, maar daar geeft hij ook een schamel rijtje van. Waarbij hij overigens de wetenschappelijke mores niet consequent volgt, maar dat zij hem vergeven.
[..]
Ik kan niet iets aanwijzen wat er niet is.
[..]
Fijn, dan is dat ook opgehelderd.
Is wel aan alle kanten duidelijk dat het een leugenachtige trol is. Niet te veel aandacht aan besteden.quote:
Het is mij volstrekt helder dat je de verstandelijke vermogens mist om een inhoudelijke reactie te geven op wat ik hier aan inhoudelijke analyse schrijf. Ik doe dit heus niet voor jou, maar wel voor anderen die in hun naïviteit misschien denken dat Vergeers boeken wetenschappelijk door de beugel kunnen.quote:
Laten we de volgende alinea lezen op p. 218.quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:12 schreef Cognitor het volgende:
En laten we een stukje gaan lezen. Ik begin op p. 218 van Een nameloze, dat hierboven ook al eens aan de orde is geweest.
Vergeer beweert, dat "Simon de Melaatse" zou betekenen dat Simon melaats is. Dat is de eerste ongegronde aanname. Mensen gaven elkaar destijds de gekste bijnamen, vaak in verband met een lichamelijk kenmerk of een bijzondere gebeurtenis, om zich van elkaar te onderscheiden. Simon de Melaatse kan dus heel goed betekenen: Simon die melaats geweest was. Misschien had hij littekens in zijn gezicht van een huidziekte of zo. Er is in elk geval geen enkele reden te denken dat de bijnaam Melaatse zou moeten betekenen dat Simon op dat moment ziek was.
De volgende bewering die Vergeer doet, is dat het Griekse woord λέπρα ook ruig of ruw qua landschap kan betekenen. Dat is onjuist, want het gaat niet om λέπρα maar om λεπρός. Dat kan inderdaad betekenen wat Vergeer zegt. Dan gaat hij verder: "Een melaatse werd alleen maar met dat woord aangeduid als zijn huid door psoriasis was aangetast." HOE weet hij dat? Geen enkele onderbouwing. Het is ook erg onwaarschijnlijk. Bovendien gaat het hier om een bijnaam en niet om een diagnose. Vergeer vervolgt: dus kan lepros net zo goed betekenen dat Simon een ruige kerel was. Hier zitten twee problemen aan: (1) het is niet even waarschijnlijk, want de betekenis 'melaatse' komt veel vaker voor; (2) Vergeer stapt stiekem van een ruig landschap over op een ruig persoon. Die betekenis is onbekend in het Grieks.
Zo zie je dat bij één alinea kritisch lezen het betoog van Vergeer al in elkaar zakt.
Jij kan niet veel meer dan op de man spelen klein leugenachtig kleutertje. Tabee.quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:33 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Het is mij volstrekt helder dat je de verstandelijke vermogens mist om een inhoudelijke reactie te geven op wat ik hier aan inhoudelijke analyse schrijf. Ik doe dit heus niet voor jou, maar wel voor anderen die in hun naïviteit misschien denken dat Vergeers boeken wetenschappelijk door de beugel kunnen.
Ik zal dan vanaf nu niet meer op je loze kreten reageren; slechts als je inhoudelijk wat te melden hebt zal ik op een dergelijke bijdrage reageren.
Geldt ook voor je kloon Panterjong trouwens.
quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:33 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Het is mij volstrekt helder dat je de verstandelijke vermogens mist om een inhoudelijke reactie te geven op wat ik hier aan inhoudelijke analyse schrijf. Ik doe dit heus niet voor jou, maar wel voor anderen die in hun naïviteit misschien denken dat Vergeers boeken wetenschappelijk door de beugel kunnen.
Ik zal dan vanaf nu niet meer op je loze kreten reageren; slechts als je inhoudelijk wat te melden hebt zal ik op een dergelijke bijdrage reageren.
Geldt ook voor je kloon Panterjong trouwens.
quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:41 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Laten we de volgende alinea lezen op p. 218.
Betanië is een dorpje ten oosten van Jeruzalem. (Wow, een correct statement). Vergeer: "De laatste verblijfplaats van Jezus komt dus overeen met zijn eerste." Huh? Vergeer bedoelt dat Jezus in Marcus op het toneel verschijnt als hij gedoopt wordt, in Betanië -- zo haalt hij uit... Johannes! Maar het door elkaar halen van de evangeliën is echt een exegetische faux pas.
"Van toeval kan hier nauwelijks sprake zijn" gaat Vergeer verder. Huh? Toeval dat 'Johannes' in een later evangelie de doop in een Betanië plaatst (wschl niet die bij Jeruzalem)? Wat heeft dat met Marcus te maken? Niets.
Tot zover deze leesclub. Wellicht een andere keer verder.
Drogreden: aksof je niet over evolutie mag debatteren zonder eerst Darwin gelezen te hebben, leg dan eens uit wat Vergeer wetenschappelijk geconcludeerd heeft. Lees deze draad maar terug, geen enkele inhoudelijke reactie, alleen Appeal to Authority en gescheld.quote:Op donderdag 8 februari 2018 12:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja ik vertrouw mensen die er nog nooit eentje gegeten hebben maar toch commentaar hebben op de Groningse eiererbal aan de hand van meningen van anderen ook niet hoor.
Bovendien is melaatsheid het besmettelijke bacteriële lepra en niet de erfelijke huidziekte psioriasis.quote:Op donderdag 8 februari 2018 16:12 schreef Cognitor het volgende:
En laten we een stukje gaan lezen. Ik begin op p. 218 van Een nameloze, dat hierboven ook al eens aan de orde is geweest.
Vergeer beweert, dat "Simon de Melaatse" zou betekenen dat Simon melaats is. Dat is de eerste ongegronde aanname. Mensen gaven elkaar destijds de gekste bijnamen, vaak in verband met een lichamelijk kenmerk of een bijzondere gebeurtenis, om zich van elkaar te onderscheiden. Simon de Melaatse kan dus heel goed betekenen: Simon die melaats geweest was. Misschien had hij littekens in zijn gezicht van een huidziekte of zo. Er is in elk geval geen enkele reden te denken dat de bijnaam Melaatse zou moeten betekenen dat Simon op dat moment ziek was.
De volgende bewering die Vergeer doet, is dat het Griekse woord λέπρα ook ruig of ruw qua landschap kan betekenen. Dat is onjuist, want het gaat niet om λέπρα maar om λεπρός. Dat kan inderdaad betekenen wat Vergeer zegt. Dan gaat hij verder: "Een melaatse werd alleen maar met dat woord aangeduid als zijn huid door psoriasis was aangetast." HOE weet hij dat? Geen enkele onderbouwing. Het is ook erg onwaarschijnlijk. Bovendien gaat het hier om een bijnaam en niet om een diagnose. Vergeer vervolgt: dus kan lepros net zo goed betekenen dat Simon een ruige kerel was. Hier zitten twee problemen aan: (1) het is niet even waarschijnlijk, want de betekenis 'melaatse' komt veel vaker voor; (2) Vergeer stapt stiekem van een ruig landschap over op een ruig persoon. Die betekenis is onbekend in het Grieks.
Zo zie je dat bij één alinea kritisch lezen het betoog van Vergeer al in elkaar zakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |