heb je zo'n goedkoop chinees frame? Of daal je niet in de beugels af?quote:Op zondag 23 oktober 2016 22:07 schreef Z het volgende:
Lekker gefietst in de Ardennen dit weekend. Prachtig weer ook, vooral vandaag. Wat minder was dat bij hoge daalsnelheden m'n voorwiel ging shimmy-en, was net alsof het wiel los zat. M'n gewicht wat naar voren verplaatsen loste het grotendeels op.
Ik ben ook niet gegaan. Ging liever een stukje fietsenquote:Op zondag 23 oktober 2016 21:50 schreef the_critic het volgende:
Voor het eerst in jaren, niet gegaan... Dat scheelt pas in tijd
Wat voor fiets heb je? Ik heb daar nog nooit last van gehad. Zelfs niet op m'n eerste fiets met goedkope meukwielen.quote:Op zondag 23 oktober 2016 22:59 schreef ratatat het volgende:
Mijn fiets doet dat ook bij zo'n 55+ op m'n khamsins en dan vooral als ik staand aan het sprinten ben. Op m'n zondas lijk ik er wat minder last van te hebben.
Bij dat laatste neem ik aan dat je dat gewichtje er op doet om hem te balanceren?quote:Op maandag 24 oktober 2016 08:00 schreef ultra_ivo het volgende:
Een Shimmy komt door een combinatie van factoren maar is in feite een eigentrilling. Ieder frame heeft daar in principe last van. Als je met een bepaalde frequentie je frame een klein tikje geeft dan gaat ie shimmyén. De frequentie moet alleen heel erg regelmatig zijn. Een klein slagje in het wiel is een van de mogelijke opties.
Bij ieder frame hoort een bepaalde frequentie waarop ie gaat trillen. Komt je trilling vanuit je wiel dan is dit uiteraard 1x per wielomwenteling. De frequentie wordt daarmee bepaald door je snelheid. Meestal moet die zo hoog liggen dat je hem op het vlakke niet haalt.
Je kunt op verschillende manieren uit een shimmy komen.
-Je snelheid veranderen. Dus niet alleen langzamer gaan rijden maar ook sneller gaan rijden. Alleen kom je dan tijdens het laatste weer door het shimmygebied heen bij het afremmen
-Je frame dempen. De klassieke methode is je knie tegen je bovenbuis te leggen. Bij een compact frame wordt dat dus je ondebeen .
-Zorgen dat er zo goed als niets aan je fiets trilt (wielen perfect rond dus), eventueel zelfs een klein gewichtje op je velg plakken om er voor te zorgen dat de trilling minder wordt.
Dat is nodig voor resonantie, voor een eigentrilling heb je maar een kracht nodig.quote:Als je met een bepaalde frequentie je frame een klein tikje geeft dan gaat ie shimmyén. De frequentie moet alleen heel erg regelmatig zijn.
Elke fiets heeft er last van. De een alleen wat eerder dan de ander. Als je twee fietsers op dezelfde fiets zet kan de een er eerder last van hebben dan de ander door een verschillende gewichtsdistributie.quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:37 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Wat voor fiets heb je? Ik heb daar nog nooit last van gehad. Zelfs niet op m'n eerste fiets met goedkope meukwielen.
Stalen frame en ik daal in de beugels. Zoals ik zei gebeurde het niet als ik m'n gewicht iets meer naar voren verplaatste. Bij m'n vorige wielen had ik er geen last van (FR4). Ik dacht dat het wellicht ook iets te maken zou kunnen hebben met brede banden (28mm) met (relatief) weinig lucht er in.quote:Op zondag 23 oktober 2016 22:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
heb je zo'n goedkoop chinees frame? Of daal je niet in de beugels af?
Ik was met 10 man van 'tandje hoger' op stap.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:02 schreef Tommeke het volgende:
Jawel man. Ook wel met slag in 't wiel. Blijkbaar mazzel dus.
Naja mazzel, het is niet zo dat als hij zwabbert je meteen op je snavel gaat. Het is iig niet het moment om je stuur los te laten en een jasje uit te trekken.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:02 schreef Tommeke het volgende:
Jawel man. Ook wel met slag in 't wiel. Blijkbaar mazzel dus.
Ik kan me voorstellen dat met minder lucht in de banden het zwabberen makkelijker (oftewel eerder) gaat.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:34 schreef Z het volgende:
[..]
Stalen frame en ik daal in de beugels. Zoals ik zei gebeurde het niet als ik m'n gewicht iets meer naar voren verplaatste. Bij m'n vorige wielen had ik er geen last van (FR4). Ik dacht dat het wellicht ook iets te maken zou kunnen hebben met brede banden (28mm) met (relatief) weinig lucht er in.
Echt joh? Allemaal ouwe garde zeker? Wist niet dat er mensen daarheen gingen. Daarbij moet gezegd worden dat ik alleen nog donateur ben en er bijna niet meer kom.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:35 schreef Z het volgende:
[..]
Ik was met 10 man van 'tandje hoger' op stap.
Dan zou mijn mountainbike met 60mm breed op +/- 1,8 bar er onder ook moeten gaan slingeren als het hard naar beneden gaat. Denk niet dat het daar aan ligt.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:34 schreef Z het volgende:
[..]
Ik dacht dat het wellicht ook iets te maken zou kunnen hebben met brede banden (28mm) met (relatief) weinig lucht er in.
Ja, allemaal 35+ . Ze kenden elkaar ook niet allemaal (groot verschil in leeftijd). Het ging ook niet per se uit van tandje hoger.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Echt joh? Allemaal ouwe garde zeker? Wist niet dat er mensen daarheen gingen. Daarbij moet gezegd worden dat ik alleen nog donateur ben en er bijna niet meer kom.
te kort door de bocht, een mtb heeft een andere trial , balhoofdhoek en een langere wielbasis.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:26 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dan zou mijn mountainbike met 60mm breed op +/- 1,8 bar er onder ook moeten gaan slingeren als het hard naar beneden gaat. Denk niet dat het daar aan ligt.
Grappig ja. Is allemaal ver voor mijn tijd haha.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:34 schreef Z het volgende:
[..]
Ja, allemaal 35+ . Ze kenden elkaar ook niet allemaal (groot verschil in leeftijd). Het ging ook niet per se uit van tandje hoger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |