abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_167142261
quote:
An Ode to Linux Desktop Users Everywhere
Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels. The package makers, the man page writers. The rounded windows in Qt mixed with the less rounded windows of GTK. The ones who literally see things differently because of missing proprietary fonts.

They’re not fond of rules, installation wizards, double clicking and have no respect for the status quo.

You can downvote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you cannot do is ignore them. Because they ship your bug fixes.

The invent. They imagine. They heal. They explore. They create. They inspire. They push the human race forward.

Maybe they have to be crazy. How else can you stare at an empty screen and know that you have to blacklist your video card driver? Or sit in silence while tweaking alsamixer on the command line? Or write bash aliases to reload your network driver kernel module each time your laptop resumes from suspension? We make tools for these kinds of people.

While some may see them as the crazy ones, we see genius. Because people who are crazy enough to think that they can run Linux on the desktop, are the ones who change the world.
Be curious, not judgmental
pi_167142729
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 december 2016 14:03 schreef Aether het volgende:

[..]

And they piss themselves!
Powered by Janetje®
pi_167143869
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 december 2016 14:03 schreef Aether het volgende:

[..]

_O_
జ్ఞ‌ా
pi_167143878
Ik word met enige regelmaat voor gek verklaard door collega's. Maar ik hou vol :+.
జ్ఞ‌ా
pi_167144046
Learning curve is wat stijl, maar het werkt lekker. Gewoon oppassen met kiezen van hardware. Ik draai nu een desktop op OpenBSD, gaat super. Mailserver, etc., ook heel makkelijk om te zetten.
pi_167145017
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:07 schreef NightH4wk het volgende:
Learning curve is wat stijl, maar het werkt lekker. Gewoon oppassen met kiezen van hardware. Ik draai nu een desktop op OpenBSD, gaat super. Mailserver, etc., ook heel makkelijk om te zetten.
BSD _O_.

Ik draai wel alles op Linux, maar vond BSD altijd mooi :Y.
జ్ఞ‌ా
pi_167145229
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:47 schreef µ het volgende:

[..]

BSD _O_.

Ik draai wel alles op Linux, maar vond BSD altijd mooi :Y.
DragonFly BSD is ook een prachtige variant, de man daarachter (Matt Dillon) is echt een geniale baas; wat hij heeft gedaan met SMP, de HAMMER filesystem (bezig met HAMMER2), etc. Echt een prachtig OS.

https://www.dragonflybsd.org/features/

Alleen jammer dat er niet meer man/vrouw met de ontwikkeling ervan bezig is.
pi_167157692
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 december 2016 14:19 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

And they piss themselves!
Is die versie nooit uitgebracht? :o

Be curious, not judgmental
pi_167157985
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:47 schreef µ het volgende:

[..]

BSD _O_.

Ik draai wel alles op Linux, maar vond BSD altijd mooi :Y.
Wat ben jij nu weer voor een nerdvrouwmens?
pi_167164760
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:47 schreef µ het volgende:

[..]

BSD _O_.

Ik draai wel alles op Linux, maar vond BSD altijd mooi :Y.
Apple vond het blijkbaar ook mooi. Ik vraag me wel af hoe dat zomaar kan. Apple gebruikt het immers voor een commercieel doeleinde, mag dat zomaar zonder de developers te compenseren? Tegenwoordig is het toch gebruikelijk dat een open source licentie enkele niet-commercieel gebruik toestaat?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_167164884
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Apple vond het blijkbaar ook mooi. Ik vraag me wel af hoe dat zomaar kan. Apple gebruikt het immers voor een commercieel doeleinde, mag dat zomaar zonder de developers te compenseren? Tegenwoordig is het toch gebruikelijk dat een open source licentie enkele niet-commercieel gebruik toestaat?
Het besturingssysteem zelf is open source. Een variant is bijvoorbeeld http://www.puredarwin.org
De GUI, het grafische deel is geen open source en is uiteindelijk wat een Mac een Mac voor veel gebruikers maakt.
Be curious, not judgmental
pi_167165200
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:24 schreef Aether het volgende:

[..]

Het besturingssysteem zelf is open source. Een variant is bijvoorbeeld http://www.puredarwin.org
De GUI, het grafische deel is geen open source en is uiteindelijk wat een Mac een Mac voor veel gebruikers maakt.
Mwah, vlak voor die tijd had het besturingssysteem nogal wat problemen omdat de code nogal gebrekkig was. Ik denk niet dat Mad-gebruikers dat fijn vonden. :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe dan ook, Apple maakt nu winst met code die het niet zelf heeft geschreven en waar Apple niet voor heeft betaald. Dat lijkt me niet de bedoeling. Het minste wat Apple kan doen is een percentage van de winst die aan het BS te danken is storten in de OS-gemeenschap zodat ze dat verder kunnen ontwikkelen.
Hoewel het goed ontwerpen van een GUI blijkbaar nog best lastig is (gezien het falen van W8 en W10 op GUI-vlak) is dit codetechnisch gezien betrekkelijk eenvoudig in vergelijking met de kern van het besturingssysteem zelf, nietwaar?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_167165397
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Hoe dan ook, Apple maakt nu winst met code die het niet zelf heeft geschreven en waar Apple niet voor heeft betaald. Dat lijkt me niet de bedoeling. Het minste wat Apple kan doen is een percentage van de winst die aan het BS te danken is storten in de OS-gemeenschap zodat ze dat verder kunnen ontwikkelen.
Apple stelt die code gewoon beschikbaar. Hoe is dat anders dan een Sony of Nintendo die ook open source in hun producten gebruiken. Zou Sony dan voor iedere TV iets moeten terugstorten?
quote:
Hoewel het goed ontwerpen van een GUI blijkbaar nog best lastig is (gezien het falen van W8 en W10 op GUI-vlak) is dit codetechnisch gezien betrekkelijk eenvoudig in vergelijking met de kern van het besturingssysteem zelf, nietwaar?
Weet niet of die te vergelijken zijn. Een GUI bouwen is vrij uitgebreid, bijvoorbeeld het renderen van verschillende teksten van verschillende talen (combineren van talen die van link-rechts en rechts-links geschreven worden).
Be curious, not judgmental
pi_167165699
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Apple vond het blijkbaar ook mooi. Ik vraag me wel af hoe dat zomaar kan. Apple gebruikt het immers voor een commercieel doeleinde, mag dat zomaar zonder de developers te compenseren?
Ja.
quote:
Tegenwoordig is het toch gebruikelijk dat een open source licentie enkele niet-commercieel gebruik toestaat?
Nee.

Eigenlijk geen enkele open-source-licensie verbiedt commercieel gebruik. De BSD-licensie verbiedt ook niet dat je jouw aanpassingen als closed-source publiceert; de BSD-licensie vereist alleen dat je de licensie zelf (met naamsvermelding en vrijwaring van aansprakelijkheid) meelevert.
pi_167165703
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Apple vond het blijkbaar ook mooi. Ik vraag me wel af hoe dat zomaar kan. Apple gebruikt het immers voor een commercieel doeleinde, mag dat zomaar zonder de developers te compenseren? Tegenwoordig is het toch gebruikelijk dat een open source licentie enkele niet-commercieel gebruik toestaat?
quote:
Copyright (c) 1998, Regents of the University of California
All rights reserved.
Redistribution and use in source and binary forms, with or without
modification, are permitted provided that the following conditions are met:

* Redistributions of source code must retain the above copyright
notice, this list of conditions and the following disclaimer.
* Redistributions in binary form must reproduce the above copyright
notice, this list of conditions and the following disclaimer in the
documentation and/or other materials provided with the distribution.
* Neither the name of the University of California, Berkeley nor the
names of its contributors may be used to endorse or promote products
derived from this software without specific prior written permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE REGENTS AND CONTRIBUTORS "AS IS" AND ANY
EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED
WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE
DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE REGENTS AND CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY
DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES
(INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES;
LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND
ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT
(INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS
SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.
జ్ఞ‌ా
pi_167166705
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mwah, vlak voor die tijd had het besturingssysteem nogal wat problemen omdat de code nogal gebrekkig was.
Onderbouw dat eens. Dacht altijd dat Jobs de ervaring die hij bij Next had opgedaan verder wilde gebruiken.
quote:
Hoe dan ook, Apple maakt nu winst met code die het niet zelf heeft geschreven en waar Apple niet voor heeft betaald. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Want? Je hebt de BSD-licentie gelezen? Open-souce betekent dat je de code mag inzien, zaken zoals verder verspreiden, veranderingen maken etc. zijn rechten die uit een licentie voortstrijken.

quote:
Hoewel het goed ontwerpen van een GUI blijkbaar nog best lastig is (gezien het falen van W8 en W10 op GUI-vlak)
Als je denkt dat het bovenste laagje dat de gebruiker ziet van de GUI het harde werk is, heb je het goed fout. Cosmetische dingetjes zijn eenvoudig te veranderen, de onderliggende architectuur niet. Microsoft heeft meer een marketingblunder gemaakt, hoewel een groot deel van de markt alweer met Windows 10 vertrouwd is.
quote:
is dit codetechnisch gezien betrekkelijk eenvoudig in vergelijking met de kern van het besturingssysteem zelf, nietwaar?
Zou ik zo niet stellen, het is bovenal een andere tak van sport, waarbij je vooral rekening moet houden met een oneindige variatie aan uitgangapparaten en hun bijzonderheden.
pi_167166833
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:53 schreef Aether het volgende:
(combineren van talen die van link-rechts en rechts-links geschreven worden).
Er bestaan eigenlijk geen talen die zuiver van rechts naar links geschreven worden, dat zijn bidirectionele talen. Anders zou je geen arabische cijfers en letters uit het dominerende latijnse alfabet kunnen insluiten.
pi_167167229
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:19 schreef vaduz het volgende:

[..]

Er bestaan eigenlijk geen talen die zuiver van rechts naar links geschreven worden, dat zijn bidirectionele talen. Anders zou je geen arabische cijfers en letters uit het dominerende latijnse alfabet kunnen insluiten.
Klopt, ik ben daar zelf wel mee bezig geweest ;)
Je krijgt dan dit soort zaken:



Een variant is Chinees waarbij de complexere karakters kunnen worden opgebouwd uit andere karakters (die op hun beurt ook weer uit andere karakters kunnen bestaan).
Be curious, not judgmental
pi_167167291
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:43 schreef Aether het volgende:

[..]

Klopt, ik ben daar zelf wel mee bezig geweest ;)
Wat ontwikkel je dan eigenlijk?
pi_167167539
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:46 schreef vaduz het volgende:

[..]

Wat ontwikkel je dan eigenlijk?
Aantal jaar terug was dit voor een module die Unicodetekst verwerkte en in een bepaald formaat teruggaf (plus wat andere filteringen).
Be curious, not judgmental
pi_167172626
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:53 schreef Aether het volgende:
Apple stelt die code gewoon beschikbaar. Hoe is dat anders dan een Sony of Nintendo die ook open source in hun producten gebruiken. Zou Sony dan voor iedere TV iets moeten terugstorten?
Het is mooi dat ze de code delen maar als je in de geest van open source handelt dan zou je ook moeten toestaan dat mensen het ook op een andere PC installeren dan een PC die door Apple toegestane hardware bevat. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_167172766
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is mooi dat ze de code delen maar als je in de geest van open source handelt dan zou je ook moeten toestaan dat mensen het ook op een andere PC installeren dan een PC die door Apple toegestane hardware bevat. ;)
Voor het besturingssysteem zelf mag dat ook (http://www.puredarwin.org) maar de GUI en applicaties die bij de Mac geleverd worden zijn niet altijd open source.
Be curious, not judgmental
pi_167173010
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:11 schreef vaduz het volgende:

[..]

Onderbouw dat eens. Dacht altijd dat Jobs de ervaring die hij bij Next had opgedaan verder wilde gebruiken.
In een filmpje over OS-Apple vs. Windows gezien, de versie van voordat ze overschakelden op BSD zou nogal veel bugs hebben bevat. Ik kan het waarschijnlijk nog wel opzoeken.

quote:
Want? Je hebt de BSD-licentie gelezen? Open-souce betekent dat je de code mag inzien, zaken zoals verder verspreiden, veranderingen maken etc. zijn rechten die uit een licentie voortstrijken.
Dat wil niet zeggen dat er geen beperkingen worden gesteld aan commercieel gebruik, ook daarvoor bestaan open source licenties.

quote:
Als je denkt dat het bovenste laagje dat de gebruiker ziet van de GUI het harde werk is, heb je het goed fout. Cosmetische dingetjes zijn eenvoudig te veranderen, de onderliggende architectuur niet. Microsoft heeft meer een marketingblunder gemaakt, hoewel een groot deel van de markt alweer met Windows 10 vertrouwd is.
Microsoft heeft ook GUI-blunders gemaakt.
4 voorbeelden:
• een inlogscreen wat enkel uitgeschakeld kan worden met een registerwijziging
• een sign-inscreen wat enkel uitgeschakeld kan worden wanneer je een wachtwoord gebruikt als het besturingssysteem slechts 1 gebruiker heeft, het is volstrekt zinloos om een sign-inscreen te hebben als het om een single user systeem gaat en het is volstrekt zinloos om een wachtwoord voor Windows te gebruiken als het om een single user systeem gaat. Sterker nog, het is zo goed als zinloos om überhaupt een wachtwoord te gebruiken voor Windows.
• Een zeer klein percentage van aalle kleuren mag worden gekozen voor de vensters; wit, zwart (zeer ongeschikt voor LCD-schermpjes), grijs en absurd felle kleuren. Dat is een gigantische blunder. Voor Windows 7 stond Microsoft gewoon toe om 100% van de kleuren te kiezen die je monitor kan laten zien via een keurig kleurenrechthoek in combinatie met 3 mixers. Er is een geheim item in het menu wat niet toegankelijk is via de GUI waarbij het lijkt alsof je toegang krijgt tot de mixers maar iedereen die het heeft uitgeprobeerd en een beetje oplette terwijl hij dat deed stelde vast dat als je via het toetsenbord discrete sprongene met de schuifjes maakt dat je dan extreme overgangen krijgt. Waarom? Omdat MS alle niet-felle kleuren disablet. Waarom dat? Volgens een interview om het systeem vriendelijk te maken voor extreem visueel gehandicapte personen. Leuk voor de overige 99-100% van de mensen.
• Nog steeds is de autohide-functie slecht geïmplementeerd. Let er maar eens op; Windows verbergt niet je takenbalk maar voert een translatie van de takenbalk uit totdat het BIJNA uit het beeld verdwijnt. Dat had toch inmiddels wel ofwel wat verder verplaatst kunnen worden ofwel gewoon onzichtbaaar kunnen worden gemaakt.

Dit zijn onaanvaardbare fouten in een GUI van een besturingssyteem waarvan je zo goed als verplicht wordt om het te gebruiken.
Ik hoorde en las de klacht dat Windows de fout maakt om teveel Apple te imiteren. Daar kan ik me in vinden. Windows moet juist alle gebruikers zoveel mogelijk vrijheid geven en niet rare beperkingen opleggen. Nu heb ik het nog maar over de GUI maar er is nog veel meer fout gegaan. De bekende problemen met telemetrie en opgedrongen advertenties, het ongevraagd installeren van malware (patience wat je verwijdert en zo, zoek het maar op), het deïnstalleren van programma's zonder jouw toestemming (zoek maar op) en nog iets anders...Windows 10 voert backgroundtasks uit ongeacht de load. Bij W7 werden alle niet dringende taken van Windows gepauzeerd op het moment dat je computer stevig aan het werk was, W10 heeft daar schijt aan. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik wil niet tijdens het uitvoeren van een simulatie of het rekenen met een groot model langer hierover doen omdat W10 niet wacht met dit soort taken totdat de load laag ligt of een lagere FPS of grotere inputlag krijgen tijdens het gamen omdat W10 niet wacht met dit soort taken.

quote:
Zou ik zo niet stellen, het is bovenal een andere tak van sport, waarbij je vooral rekening moet houden met een oneindige variatie aan uitgangapparaten en hun bijzonderheden.
Waarom zou dat laatste nodig zijn? Maak gewoon een aparte GUI voor desktops, een aparte GUI voor tabletjes en een aparte GUI voor telefoontjes als je zo nodig wil doorbreken in de telefoontjesmarkt. Anders krijg je die Metro-ellende waar niemand vrolijk van wordt. Goed, je moet natuurlijk wel kunnen omgaan met meerdere monitors, alle denkbare resoluties ((aantal pixels wat gebruikt wordt voor letters aanpassen) etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_167173262
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In een filmpje over OS-Apple vs. Windows gezien, de versie van voordat ze overschakelden op BSD zou nogal veel bugs hebben bevat. Ik kan het waarschijnlijk nog wel opzoeken.
De eerste publieke beta en twee versies crashte inderdaad regelmatig. Ik weet niet of dat aan het besturingssysteem lag of aan de programma's. Aqua - het programma dat voor de GUI verantwoordelijk is - was bijvoorbeeld traag en niet bugvrij.
Be curious, not judgmental
pi_167173305
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In een filmpje over OS-Apple vs. Windows gezien, de versie van voordat ze overschakelden op BSD zou nogal veel bugs hebben bevat. Ik kan het waarschijnlijk nog wel opzoeken.
Lijkt mij wel interessant. Echte reden lijkt mij nog steeds dat Jobs zijn Next-ervaringen mee wilde nemen en tegen die tijd consumenten hardware sterk genoeg was om een volwaardige UNIX distributie te draaien. Microsoft probeerde trouwens ook eerst XENIX te pluggen, maar de IBM PC heeft voor een andere weg gezorgd.
quote:
Dat wil niet zeggen dat er geen beperkingen worden gesteld aan commercieel gebruik, ook daarvoor bestaan open source licenties.
Tuurlijk kan dat en dat is ook het probleem van de GPLv3: Totaal onwerkbaar voor vele organisaties.
quote:
Microsoft heeft ook GUI-blunders gemaakt.
4 voorbeelden:
• een inlogscreen wat enkel uitgeschakeld kan worden met een registerwijziging
• een sign-inscreen wat enkel uitgeschakeld kan worden wanneer je een wachtwoord gebruikt als het besturingssysteem slechts 1 gebruiker heeft, het is volstrekt zinloos om een sign-inscreen te hebben als het om een single user systeem gaat en het is volstrekt zinloos om een wachtwoord voor Windows te gebruiken als het om een single user systeem gaat. Sterker nog, het is zo goed als zinloos om überhaupt een wachtwoord te gebruiken voor Windows.
• Een zeer klein percentage van aalle kleuren mag worden gekozen voor de vensters; wit, zwart (zeer ongeschikt voor LCD-schermpjes), grijs en absurd felle kleuren. Dat is een gigantische blunder. Voor Windows 7 stond Microsoft gewoon toe om 100% van de kleuren te kiezen die je monitor kan laten zien via een keurig kleurenrechthoek in combinatie met 3 mixers. Er is een geheim item in het menu wat niet toegankelijk is via de GUI waarbij het lijkt alsof je toegang krijgt tot de mixers maar iedereen die het heeft uitgeprobeerd en een beetje oplette terwijl hij dat deed stelde vast dat als je via het toetsenbord discrete sprongene met de schuifjes maakt dat je dan extreme overgangen krijgt. Waarom? Omdat MS alle niet-felle kleuren disablet. Waarom dat? Volgens een interview om het systeem vriendelijk te maken voor extreem visueel gehandicapte personen. Leuk voor de overige 99-100% van de mensen.
• Nog steeds is de autohide-functie slecht geïmplementeerd. Let er maar eens op; Windows verbergt niet je takenbalk maar voert een translatie van de takenbalk uit totdat het BIJNA uit het beeld verdwijnt. Dat had toch inmiddels wel ofwel wat verder verplaatst kunnen worden ofwel gewoon onzichtbaaar kunnen worden gemaakt.

3e voorbeeld is terechte kritiek mijns inziens. Andere 3 zijn gewoon een bewuste keuze.
quote:
Dit zijn onaanvaardbare fouten in een GUI van een besturingssyteem waarvan je zo goed als verplicht wordt om het te gebruiken.
Ik hoorde en las de klacht dat Windows de fout maakt om teveel Apple te imiteren. Daar kan ik me in vinden.
Terecht en geld eveneens voor vele Linux distributies.
quote:
Windows moet juist alle gebruikers zoveel mogelijk vrijheid geven en niet rare beperkingen opleggen. Nu heb ik het nog maar over de GUI maar er is nog veel meer fout gegaan. De bekende problemen met telemetrie en opgedrongen advertenties, het ongevraagd installeren van malware (patience wat je verwijdert en zo, zoek het maar op), het deïnstalleren van programma's zonder jouw toestemming (zoek maar op) en nog iets anders...Windows 10 voert backgroundtasks uit ongeacht de load. Bij W7 werden alle niet dringende taken van Windows gepauzeerd op het moment dat je computer stevig aan het werk was, W10 heeft daar schijt aan. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik wil niet tijdens het uitvoeren van een simulatie of het rekenen met een groot model langer hierover doen omdat W10 niet wacht met dit soort taken totdat de load laag ligt of een lagere FPS of grotere inputlag krijgen tijdens het gamen omdat W10 niet wacht met dit soort taken.
Terechte kritiek, maar heeft niets met de GUI te maken
quote:
[..]

Waarom zou dat laatste nodig zijn?
Grote verscheidenheid aan hardware. Een GUI is er verder niet enkel voor om output te geven richting de hoofdmonitor, maar voor ieder apparaat met grafische output, denk bijvoorbeeld aan printers.
quote:
Maak gewoon een aparte GUI voor desktops, een aparte GUI voor tabletjes en een aparte GUI voor telefoontjes als je zo nodig wil doorbreken in de telefoontjesmarkt.
Kan ik mij in vinden, maar heeft slechts betrekking tot een deel van de GUI.
pi_167173412
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:56 schreef vaduz het volgende:

Microsoft probeerde trouwens ook eerst XENIX te pluggen, maar de IBM PC heeft voor een andere weg gezorgd.
Samen met NT4 volgens mij de enige POSIX OS-en van Microsoft ;)
Be curious, not judgmental
pi_167173451
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 20:00 schreef Aether het volgende:

[..]

Samen met NT4 volgens mij de enige POSIX OS-en van Microsoft ;)
Voor latere versies kun je volgens mij wel UNIX services krijgen o.i.d.
pi_167245463
WINE 2.0 binnenkort,kan nog eens leuk worden. :P
pi_167267469
ust how big is Netflix? The story of the tape is told in Another Day in the Life of a Netflix Engineer. Netflix runs way more than 100K EC2 instances and more than 80,000 CPU cores. They use both predictive and reactive autoscaling, aiming for not too much or too little, just the right amount. Of those 100K+ instances they will autoscale up and down 20% of that capacity everyday. More than 50Gbps ELB traffic per region. More than 25Ggps is telemetry data from devices sending back customer experience data. At peak Netflix is responsible over 37% of Internet traffic. The monthly billing file for Netflix is hundreds of megabytes with over 800 million lines of information. There's a hadoop cluster at Amazon whose only purpose is to load Netflix's bill. Netflix considers speed of innovation to be a strategic advantage. About 4K code changes are put into production per day. At peak over 125 million hours of video were streamed in a day. Support for 130 countries was added in one day. That last one is the kicker. Reading about Netflix over all these years you may have got the idea Netflix was over engineered, but going global in one day was what it was all about. Try that if you are racking and stacking.
జ్ఞ‌ా
pi_167282176
Ik loop tegen 2 problemen aan.
$H is een comma delimited variable, ex: "host1,host2,host6"

1
2
3
4
for i in ${H//,/ }
do
        sed -i "7i\                      host($i) or" $configPath/$g.conf
done

Wat dit script doet is de regel " host($i) or" toevoegen aan een bestand op regel 7. Dit gebeurd in een loop, in dit geval 3x (host1, host2 en host3).

Probleem 1: Ik wil niet dat de tekst op regel 7 wordt toegevoegd, maar voor regel 7. Is dat mogelijk?

Probleem 2: Als probleem 1 getackled is, wil ik dat de laatste run in de loop in plaats van:
1                      host($i) or
toevoegd, het volgende toevoegd:
1                      host($i)

Wat je dus uiteindelijk moet krijgen is:
1
2
3
                      host(host1) or
                      host(host2) or
                      host(host6)

Wie kan mij op weg helpen? Thanks!
  dinsdag 13 december 2016 @ 11:47:11 #133
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_167297832
Even de vraag hier droppen...

Ik heb een iets meer dan 2 jaar oude tablet met Windows 8 (een HP Pavilion x2 met Intel Atom processor) waar ik eigenlijk wel Ubuntu of Mint op wil zetten.
Maar vooralsnog lijk ik er niet goed in te slagen om te booten vanaf een USB-stick. Ik kán wel booten vanaf een USB (bijv. de rescue-USB waar het fabrieksimage van HP zelf op staat, die heb ik gemaakt om eventueel terug te kunnen), maar een met Unetbootin of Rufus gemaakte bootable USB met het ISO image van Ubuntu of Mint wil niet booten.

Ik kan de USB wel zien als ik handmatig een selectie op boot-device doe tijdens het opstarten, maar hij vindt de USB dan nog steeds niet bootable.

Ik heb ergens gelezen dat Intel Atom processoren een 32-bit bootloader nodig hebben maar dat Ubuntu en Mint alleen 64-bits leveren, maar dit gaat me iets te ver boven mijn pet om het te kunnen volgen.

Zijn er mensen hier die een idee hebben?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_167298117
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
...

Ik heb ergens gelezen dat Intel Atom processoren een 32-bit bootloader nodig hebben maar dat Ubuntu en Mint alleen 64-bits leveren, maar dit gaat me iets te ver boven mijn pet om het te kunnen volgen.

...
Wat is precies de architectuur? Je kan altijd even de 32-bit en 64-bit image proberen. Zet het op de USB met dd, bijvoorbeeld:
1dd if=/tmp/image.fs of=/dev/rsd6c bs=1m
(....pas dit aan op basis van het image dat je gebruikt, en de locatie van je USB)

Het zou iig niet aan de processor moeten liggen:
pi_167298497
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:02 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Wat is precies de architectuur? Je kan altijd even de 32-bit en 64-bit image proberen. Zet het op de USB met dd, bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

(....pas dit aan op basis van het image dat je gebruikt, en de locatie van je USB)

Het zou iig niet aan de processor moeten liggen:
rsd6c, is dat bsd?
జ్ఞ‌ా
pi_167298582
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:22 schreef µ het volgende:

[..]

rsd6c, is dat bsd?
OpenBSD, geen idee wat het equivalent voor Linux is. Er zit wel wat logica achter de naamgeving, maar waarschijnlijk ben je er wel bekend mee.
pi_167298623
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:02 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Wat is precies de architectuur? Je kan altijd even de 32-bit en 64-bit image proberen. Zet het op de USB met dd, bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

(....pas dit aan op basis van het image dat je gebruikt, en de locatie van je USB)

Het zou iig niet aan de processor moeten liggen:
Het probleem zat hem dacht ik in het niet beschikbaar zijn van een UEFI32 versie: Why cheap systems run 32-bit UEFI on x64 processors.
Be curious, not judgmental
  dinsdag 13 december 2016 @ 12:42:58 #138
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_167298908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:02 schreef NightH4wk het volgende:
Wat is precies de architectuur? Je kan altijd even de 32-bit en 64-bit image proberen. Zet het op de USB met dd, bijvoorbeeld:
Ik heb zowel een 32-bit als 64-bit image geprobeerd, geen verschil.
De DD-code werkt natuurlijk niet in Windows, ik heb nu nog geen Linuxmachine :P

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:29 schreef Aether het volgende:
Het probleem zat hem dacht ik in het niet beschikbaar zijn van een UEFI32 versie: Why cheap systems run 32-bit UEFI on x64 processors.
Dat lijkt mij inderdaad hier ook spelen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_167299371
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:42 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik heb zowel een 32-bit als 64-bit image geprobeerd, geen verschil.
De DD-code werkt natuurlijk niet in Windows, ik heb nu nog geen Linuxmachine :P

[..]

Dat lijkt mij inderdaad hier ook spelen.
Waarschijnlijk wel. De Intel Compute Stick heeft bijvoorbeeld een speciale versie van Ubuntu, o.a. voor het booten.
Be curious, not judgmental
pi_167392527
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:17 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

haha:
koskila twitterde op donderdag 17-11-2016 om 10:47:08 @11rcombs @dev_console They claim it's "easy, fast and efficient" but I really want to see the first benchmarks... https://t.co/FGtZx1Vt9A reageer retweet
Lijkt me stug dat 't op linux ineens wél "easy, fast and efficient" kan zijn :')
Kwam dit nog tegen:
quote:
How an old Drawbridge helped Microsoft bring SQL Server to Linux
There are certainly risks involved, but a clever research project makes it all possible
Be curious, not judgmental
pi_167430583
Je koon Doom(2016) in WINE spelen,zonder Denuvo!! :D c_/
  maandag 19 december 2016 @ 12:05:57 #142
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_167440408
Wat is nu eigenlijk de beste manier om een script direct te laden die na een reboot van de machine direct opstart en vervolgens op de achtergrond draait. Het gaat namelijk om een deamon die constant data binnen te hengelen voor een API. (die ik nu via nohup en & draai)

Ik heb Centos7 en ik lees diverse dingen. Wat raden jullie mij aan?
pi_167450541
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 12:05 schreef Claude_Viole het volgende:
Wat is nu eigenlijk de beste manier om een script direct te laden die na een reboot van de machine direct opstart en vervolgens op de achtergrond draait. Het gaat namelijk om een deamon die constant data binnen te hengelen voor een API. (die ik nu via nohup en & draai)

Ik heb Centos7 en ik lees diverse dingen. Wat raden jullie mij aan?
Geen ervaring met CentOS/RHEL 7 maar doe je dat niet via een systemd service?
  maandag 19 december 2016 @ 19:14:29 #144
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_167451108
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 18:56 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Geen ervaring met CentOS/RHEL 7 maar doe je dat niet via een systemd service?
Lijkt mij een goed idee, hoorde ook al wat met reboot acties bij een cronjob?
Maar system lijkt mij mooier. Ik neem aan dat er meteen ook een loggingsprocedure aan vast zit? Mocht een script niet kunnen worden uitgevoerd o.i.d.
pi_167451184
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:14 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Lijkt mij een goed idee, hoorde ook al wat met reboot acties bij een cronjob?
Maar system lijkt mij mooier. Ik neem aan dat er meteen ook een loggingsprocedure aan vast zit? Mocht een script niet kunnen worden uitgevoerd o.i.d.
Ik neem aan van wel maar zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee.

Wat moet het precies doen? Een script opstarten die via een url gegevens ophaalt of via een poort gegevens afvangen? In dat laatste geval kun je het ook via /etc/xinet.d.
  maandag 19 december 2016 @ 19:20:10 #146
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_167451255
Die gegevens haalt die deamon al op om vervolgens te verwerken. En die deamon moet ik opstarten

(de ene command haalt de boel realtime op en verwerkt deze realtime, en een andere command start de Python Bottle webserver voor de API.)
pi_167577542
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:53 schreef Aether het volgende:
Apple stelt die code gewoon beschikbaar. Hoe is dat anders dan een Sony of Nintendo die ook open source in hun producten gebruiken. Zou Sony dan voor iedere TV iets moeten terugstorten?
Dat is net zo goed verwerpelijk vind ik. Ze freeriden op vrije software om vervolgens zelf proprietary software te maken. Precies het probleem met de BSD-licenties en waarom GPL het beste is.

Echt dat smerige freeriders gedrag van Sony bijvoorbeeld met BSD. :r Volgens mij hebben ze geen enkele poging gedaan om BSD als geheel beter te maken. Ze lopen alleen te profiteren.

Vandaar: GPLv2 en v3 _O_
pi_167587809
Ik heb net WhatsApp werkend gekregen op mijn meizu mx4.
Open store installeren op je telefoon, dat is een app store met apps die nog in ontwikkeling zijn.
In de open store vind je loquiLM als je die installeert kan je WhatsApp gebruiken.
Het is nog in ontwikkelingsfase dus eigenlijk werkt het voor geen meter, je kan wel berichten versturen maar foto's, video's en audio is mij nog niet gelukt.
pi_167589209
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
Even de vraag hier droppen...

Zijn er mensen hier die een idee hebben?
Probeer het eens met LiLi USB Creator



Werkt prima op mijn ouwe bakje met Xubuntu.
pi_167602915
Gaat wel snel met WINE!!
pi_167717063
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over ubuntu touch voor 2017.
De geruchten zijn dat volgend jaar unity 8 op de telefoon beschikbaar zou komen d.m.v snaps.
Ota 14 is uitgekomen deze maand en er is geen ota 15 in de planning.
Ik denk dat ze gaan proberen om volledig over te stappen op snaps, zowel mobiel als desktop.
Nou ben ik geen programmeur, ik heb er eigenlijk totaal geen verstand van (ik heb al een aantal keer ubuntu opnieuw op m'n laptop moeten zetten omdat ik de boel verziekt had)
Maar hoe denken jullie over snaps?
pi_167767994
Kubuntu 16.10 AMD64 binnenkort. :9
pi_167817835
Beste wensen mede Unix-familie gebruikers.

Hopelijk wordt 2017 een top-gaming jaar voor Linux. *O*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')