abonnement Unibet Coolblue
pi_165899084
Welkom in de Topicreeks: Vragen over vliegen

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier :)

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Ook als je bijvoorbeeld een KLM vlucht boekt op www.klm.be met vertrek vanaf Antwerpen Train Station (ZWE), dan dien je in Antwerpen je ticket op te halen. Wanneer je een ticket boekt bij (bijna) alle low-cost maatschappijen bestaat je reis uit losse enkele reizen en kan je eventueel wel een gedeelte van je vlucht overslaan.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh :)

Let nog wel op deze centrale topics:
• Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in de Topicreeks: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
• of over pijn in je oren : TRV / Last van de oren met vliegen?
• Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in de Topicreeks: Hoe kom ik goedkoop van A naar B
• En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in de Topicreeks: Travel: aanbiedingen

tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:01:42 #2
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_165899089
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:35 schreef Blik het volgende:
Komende week vlieg ik op en neer naar Heathrow, en waarschijnlijk op de terugweg heb ik wat meer tijd op de luchthaven (congres is al om 16:30 afgelopen en vliegtuig gaat pas om 21:00). Is er een beetje fatsoenlijke lounge op Terminal 4? (vlieg KLM, gold-status)
Dat is een verrassend luxe lounge, althans twee jaar geleden toen ik ook nog Gold status had. Een beter assortiment hapjes dan in de Crown lounge. Maar tegenwoordig ga ik op LHR terminal 4 lekker libanees eten in dat leuke eettentje na de security rechts uit de flank.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:15:40 #3
414785 sirdanilot
pi_165899388
@ De troluser die gold status wil zonder veel te vliegen:

Dat kan simpelweg niet. Je hebt gewoon een minimaal aantal segments (een segment is 1 vlucht van a naar b) of een minimaal aantal qualifying miles nodig voor gold status. En die krijg je echt alleen door te vliegen. Als je niet veel in het vliegtuig wil zitten, kun je business class tickets kopen, daar krijg je meer miles voor. Maar dat kost natuurlijk absurd veel geld.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:20:49 #4
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_165899504
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:15 schreef sirdanilot het volgende:
@ De troluser die gold status wil zonder veel te vliegen:

Dat kan simpelweg niet. Je hebt gewoon een minimaal aantal segments (een segment is 1 vlucht van a naar b) of een minimaal aantal qualifying miles nodig voor gold status. En die krijg je echt alleen door te vliegen. Als je niet veel in het vliegtuig wil zitten, kun je business class tickets kopen, daar krijg je meer miles voor. Maar dat kost natuurlijk absurd veel geld.
Bij mijn airline krijg je gold status als je 50.000 euro omzet per jaar op je kredietkaart hebt. Zonder ook maar 1 vlucht.

De vraag is, wat heb je aan status als je toch amper vliegt. Als je gewoon een platinum hangertje voor je koffer wil kan ik je er wel eentje sturen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_165899535
De Lufthansa vraag.

Welke vluchten zijn het? Binnen alliances krijgen de vluchten ook nummers van de partners.
pi_165899564
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:20 schreef XL het volgende:

[..]

Bij mijn airline krijg je gold status als je 50.000 euro omzet per jaar op je kredietkaart hebt. Zonder ook maar 1 vlucht.

De vraag is, wat heb je aan status als je toch amper vliegt. Als je gewoon een platinum hangertje voor je koffer wil kan ik je er wel eentje sturen.
welke cc geeft er tier milles dan?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:43:05 #7
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_165900134
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:22 schreef Yreal het volgende:

[..]

welke cc geeft er tier milles dan?
Airberlin
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:48:36 #8
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_165900267
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:15 schreef sirdanilot het volgende:
@ De troluser die gold status wil zonder veel te vliegen:

Dat kan simpelweg niet. Je hebt gewoon een minimaal aantal segments (een segment is 1 vlucht van a naar b) of een minimaal aantal qualifying miles nodig voor gold status. En die krijg je echt alleen door te vliegen. Als je niet veel in het vliegtuig wil zitten, kun je business class tickets kopen, daar krijg je meer miles voor. Maar dat kost natuurlijk absurd veel geld.
Er is ook nog een manier om zonder te vliegen FB level segmenten gratis en voor niks te krijgen ;)

Maar laten we deze discussie hier stoppen voordat Fogel wakker wordt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:52:18 #9
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_165900358
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:22 schreef Yreal het volgende:

[..]

welke cc geeft er tier milles dan?
OK, als allerlaatste dan, American Express. Niet dat je die kaart wil hebben gezien de schofterig hoge jaarlijkse kaartbijdrage en het feit dat je er in Europa en Azie zeer beperkt mee kunt betalen. Maar het levert wel tot 8 level segmenten per jaar op.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:02:45 #10
414785 sirdanilot
pi_165900647
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:20 schreef XL het volgende:

[..]

Bij mijn airline krijg je gold status als je 50.000 euro omzet per jaar op je kredietkaart hebt. Zonder ook maar 1 vlucht.

De vraag is, wat heb je aan status als je toch amper vliegt. Als je gewoon een platinum hangertje voor je koffer wil kan ik je er wel eentje sturen.
Lijkt me sowieso lastig om 50.000 omzet per jaar te halen, tenzij je louche trucjes gaat uitvoeren (manufactured spend) die op het randje van legaal/illegaal zitten.

En airberlin is toch niet erg nuttig als je in nederland woont?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:08:43 #11
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_165900817
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:02 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Lijkt me sowieso lastig om 50.000 omzet per jaar te halen, tenzij je louche trucjes gaat uitvoeren (manufactured spend) die op het randje van legaal/illegaal zitten.

En airberlin is toch niet erg nuttig als je in nederland woont?
Hub in Düsseldorf.

Als je zakelijk veel reist heb je makkelijk een paar duizend euro per maand.

Is vanuit Brabant, Gelderland, Limburg een prima vliegveld.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:17:46 #12
414785 sirdanilot
pi_165901055
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:08 schreef XL het volgende:

[..]

Hub in Düsseldorf.

Als je zakelijk veel reist heb je makkelijk een paar duizend euro per maand.

Is vanuit Brabant, Gelderland, Limburg een prima vliegveld.
Ja ok maar niet voor mensen die in de bewoonde wereld wonen dus (randstad).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:22:26 #13
414785 sirdanilot
pi_165901200
Even een vraagje los hiervan:

Ik ga met Ukraine Airlines via kiev naar tel aviv *O*
Ik heb voor deze airline gekozen omdat ik dan een gratis koffer mee mag. Transavia was rechtstreeks en nog zelfs iets goedkoper, maar dan betaal ik me weer blauw aan een koffer natuurlijk.

Krijg ik eten aan boord? Ik kan dat namelijk nergens vinden.
En moet ik nog iets qua extra veiligheidscontroles verwachten bij de vlucht naar israel, of bij aankomst in israel? Heb gehoord dat ze dat bij El Al wel doen maar mischien niet bij andere?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:24:52 #14
414785 sirdanilot
pi_165901270
Super goedkoop trouwens, naar tel aviv. Dacht altijd dat dat super duur was, maar is onder de 150 euro.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:40:38 #15
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_165901702
Je moet je koffer vaak langer van tevoren inchecken voor Israel. Door de overstap zal het wel niet relevant zijn. Security is 'normaal'. Gewoon gedragen en normaal antwoorden en je krijgt een stempel op een briefje, zodat je je paspoort ook nog elders kunt gebruiken.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:22:48 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_165902682
Ik ken nog wel een manier om Gold te krijgen zonder ook maar 1 vlucht te vliegen. Verantwoordelijk zijn voor de inkoop van Travel binnen je bedrijf, en dus ook verantwoordelijk zijn voor het KLM contract.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:37:53 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_165903141
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:48 schreef 0906 het volgende:

[..]

Hoe kom je als gewone man eigenlijk aan een gold-status?
Laatste, aangezien de vraag aan mij gericht was.

Zo moeilijk is het eigenlijk niet. 2 x intercontinentaal business class vliegen en je bent er al. Of zoals in mijn geval, 30 legs vliegen zakelijk en privé. Ik heb vorig jaar een aantal projecten gehad waarbij ik wat meer moest vliegen en iedere 2 a 3 weken in het vliegtuig zat, en daarnaast heb ik ook privé nog 2 of 3 keer met KLM gevlogen.

Dus het enige wat je als gewone man moet hebben is een baan waarbij je regelmatig wat moet reizen
pi_165903556
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 20:43 schreef XL het volgende:

[..]

Airberlin
Okey, nooit mee gevlogen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 22:37 schreef Blik het volgende:

[..]

Laatste, aangezien de vraag aan mij gericht was.

Zo moeilijk is het eigenlijk niet. 2 x intercontinentaal business class vliegen en je bent er al. Of zoals in mijn geval, 30 legs vliegen zakelijk en privé. Ik heb vorig jaar een aantal projecten gehad waarbij ik wat meer moest vliegen en iedere 2 a 3 weken in het vliegtuig zat, en daarnaast heb ik ook privé nog 2 of 3 keer met KLM gevlogen.

Dus het enige wat je als gewone man moet hebben is een baan waarbij je regelmatig wat moet reizen
Hehe, goed geregeld allemaal.
pi_165903637
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:22 schreef sirdanilot het volgende:
Even een vraagje los hiervan:

Ik ga met Ukraine Airlines via kiev naar tel aviv *O*
Ik heb voor deze airline gekozen omdat ik dan een gratis koffer mee mag. Transavia was rechtstreeks en nog zelfs iets goedkoper, maar dan betaal ik me weer blauw aan een koffer natuurlijk.

Krijg ik eten aan boord? Ik kan dat namelijk nergens vinden.
En moet ik nog iets qua extra veiligheidscontroles verwachten bij de vlucht naar israel, of bij aankomst in israel? Heb gehoord dat ze dat bij El Al wel doen maar mischien niet bij andere?
Ukraine airlines heeft eten recent afgeschaft. Maar je gaat dus voor dat tientje voor een koffer via kiev vliegen? Was jij niet degene die mensen aansprak op de hoeveelheid bagage die ze mee wilde nemen?
pi_165903919
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 22:37 schreef Blik het volgende:

[..]

Laatste, aangezien de vraag aan mij gericht was.

Zo moeilijk is het eigenlijk niet. 2 x intercontinentaal business class vliegen en je bent er al. Of zoals in mijn geval, 30 legs vliegen zakelijk en privé. Ik heb vorig jaar een aantal projecten gehad waarbij ik wat meer moest vliegen en iedere 2 a 3 weken in het vliegtuig zat, en daarnaast heb ik ook privé nog 2 of 3 keer met KLM gevlogen.

Dus het enige wat je als gewone man moet hebben is een baan waarbij je regelmatig wat moet reizen
Dat is wel mooi kut voor de mensen die voor hun werk niet of nauwelijks vliegen. Als je een uitkering hebt en thuiszit heb je gewoon geen geld (en geen doel :')) om vliegreisjes te maken.

Ben je een consultant of andere hoge pief, CEO of bestuurder?

Ik ken ik mijn omgeving niemand die regelmatig met het vliegtuig voor z'n werk naar het buitenland moet, behalve 1 oude kennis die bij klanten langs moet om meuk te verkopen.

Ik wil toch die Platinum status! Want ja, ik zie het toch als een stukje status om trots op te zijn.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:09:16 #21
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_165903949
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 23:07 schreef 0906 het volgende:

[..]

Dat is wel mooi kut voor de mensen die voor hun werk niet of nauwelijks vliegen.
Dan heb je dus geen flikker aan een status.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_165903952
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 23:09 schreef static het volgende:

[..]

Dan heb je dus geen flikker aan een status.
Juist wel, pasje = status.

Ben je er niet trots op? Normaliter is dit enkel en alleen voor de elite weggelegd. Reizen, vooral vliegen is eigenlijk nog altijd iets voor de rijken onder ons.
pi_165904011
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:22 schreef sirdanilot het volgende:
Even een vraagje los hiervan:

Ik ga met Ukraine Airlines via kiev naar tel aviv *O*
Ik heb voor deze airline gekozen omdat ik dan een gratis koffer mee mag. Transavia was rechtstreeks en nog zelfs iets goedkoper, maar dan betaal ik me weer blauw aan een koffer natuurlijk.

Krijg ik eten aan boord? Ik kan dat namelijk nergens vinden.
En moet ik nog iets qua extra veiligheidscontroles verwachten bij de vlucht naar israel, of bij aankomst in israel? Heb gehoord dat ze dat bij El Al wel doen maar mischien niet bij andere?
Onlangs AMS-KBP-IST gevlogen met PS, behalve een bekertje water krig je niks gratis. Twee euro voor een halve liter Oekraïens bier aan boord viel dan ook wel weer mee :)
pi_165904028
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 23:13 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]

Onlangs AMS-KBP-IST gevlogen met PS, behalve een bekertje water krig je niks gratis. Twee euro voor een halve liter Oekraïens bier aan boord viel dan ook wel weer mee :)
Wat een armoede zeg, waarom vloog je niet met één van de vele Turkse cheap ass maatschappijen?
pi_165904055
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 23:09 schreef 0906 het volgende:

[..]

Juist wel, pasje = status.

Ben je er niet trots op? Normaliter is dit enkel en alleen voor de elite weggelegd. Reizen, vooral vliegen is eigenlijk nog altijd iets voor de rijken onder ons.
Je meent dit serieus he? -O-

En je tweede opmerking klopt niet. Voor 100 euro kun je binnen Europa een flink eind komen. Ligt eraan wat je wil qua dingen zien en accomodatie, want dat kost natuurlijk ook geld, net als bij iedere andere vakantie.
Maar vliegen naar bij voorbeeld Frankrijk is vaak een stuk goedkoper dan de auto nemen in je eentje.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')