abonnement Unibet Coolblue
pi_165890496
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:





Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn



Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.



quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.


Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.

Bedankt Sinterklaas & Zwarte Piet!

Tot volgend jaar! :) :W nu verder met de Vuurwerk discussie...
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165890508
Zwarte Piet is racisme
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165890521
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Zwarte Piet is racisme
Laten we het erop houden dat het de schijn tegen heeft, en dat die schijn op zichzelf onwenselijk is. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165890543
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Zwarte Piet is racisme
Ja, hoe vaak heb je dat nou gepost vogeltjesdans?

Een keer of 100 geloof ik, het is geen racisme.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165890561
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laten we het erop houden dat het de schijn tegen heeft, en dat die schijn op zichzelf onwenselijk is. :P
Hard gelachen.

Hij heet Zwarte Piet als hij blanke Jan zou heten is het wel goed?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165890643
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Zwarte Piet is racisme
Dat mensen deze onzin nog blijven geloven. Zoals ik al in mijn vorige reactie al opschreef. Ooit een negroïde man ontmoet met rood gestifte lippen, met een kraagje om de hals en met pofmouwtjes in felle kleuren, met twee grote goudkleurige oorringen in en met een bos takken in de hand wat een roe moet voorstellen?

Zijn bepaalde mensen nu werkelijk zo dom geen verschil meer te kunnen zien tussen een karikatuur op basis van een fantasievoorstelling en de werkelijkheid van alle dag?

Blankenhaat. Dát is een vorm van racisme. Ik daag iedere antipiet uit te erkennen dat die niet ergens in zijn systeem geen aversie voor blanken voelt. Dan maken we deze discussie een beetje eerlijker.
pi_165890678
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:55 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hard gelachen.

Hij heet Zwarte Piet als hij blanke Jan zou heten is het wel goed?
Wat denk je zelf, lolbroek?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165890740
quote:
13s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat denk je zelf, lolbroek?
Weet je wat het is.

Je discrimineerd voelen en daadwerkelijk gediscrimineerd worden, zijn twee hele verschillende dingen.

Het is ook aangepast in de loop der jaren, 86 procent van Nederland ziet liever geen verandering. Zijn dat allemaal racisten?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165890792
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:06 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Weet je wat het is.

Je discrimineerd voelen en daadwerkelijk gediscrimineerd worden, zijn twee hele verschillende dingen.
Een hakenkruis gebruiken als je geen rechtse fascist bent vind jij wel kunnen? Ik zou het persoonlijk toch vermijden. Niet omdat de associatie dan terecht zou zijn, maar omdat je zo'n associatie gewoon wilt vermijden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:06 schreef BoneThugss het volgende:

Het is ook aangepast in de loop der jaren, 86 procent van Nederland ziet liever geen verandering. Zijn dat allemaal racisten?
Rechtse populisten die nu ineens doen alsof ze het sinterklaasfeest heel belangrijk vinden, vast wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:12:09 #10
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_165890830
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Zwarte Piet is racisme
Zwarte Piet is geen racisme het is gewoon verheerlijking van het slavernij verleden in Nederland.
Dat er mensen nog altijd trots op zijn zie je elk jaar bij het Sinterklaas feest.
pi_165890872
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:12 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen racisme het is gewoon verheerlijking van het slavernij verleden in Nederland.
Dat er mensen nog altijd trots op zijn zie je elk jaar bij het Sinterklaas feest.
Hard gelachen om deze post.

Omdat ik Sinterklaas vier met ZP ben ik trots op 'ons' slavernijverleden?

De bezuinigingen op de GGZ hebben hun uitwerking niet gemist.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165890884
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:12 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen racisme het is gewoon verheerlijking van het slavernij verleden in Nederland.
Dat er mensen nog altijd trots op zijn zie je elk jaar bij het Sinterklaas feest.
_O- :')
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:17:53 #13
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_165890897
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:12 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen racisme het is gewoon verheerlijking van het slavernij verleden in Nederland.
Dat er mensen nog altijd trots op zijn zie je elk jaar bij het Sinterklaas feest.
:D :D!
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_165890918
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:16 schreef mschol het volgende:

[..]

_O- :')
Wat 'ze' niet doorhebben is dat ze zelf de grootste racisten zijn.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891097
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind de manier waarop bv die Pegida voorman een hakenkruis gebruikt prima alleen mag het niet van de wet. Domme vergelijking dus.

Verder geen je geen antwoord op mijn vraag, feit is dat 86 procent van Nederland het niet wil veranderen. Als een zeer kleine minderheid dan ook nog dingen gaan lopen eisen, dan ben ik er wel klaar mee.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891099
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Alle zwarte schmink tradities" :') Goeie god zeg.

Ja joh, bagatelliseer het maar weer.

Check bv Mummer's Day (of Darkie Day) in Cornwall

En zo gaat dat op voor alle zwarte schmink tradities.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165891195
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Leer quoten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:33:59 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891199
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:00 schreef Elzies het volgende:

Zijn bepaalde mensen nu werkelijk zo dom geen verschil meer te kunnen zien tussen een karikatuur op basis van een fantasievoorstelling en de werkelijkheid van alle dag?

Dus het is wel een karikatuur?



Joden leggen niet echt eieren, geen jodenhaat HURRRRDUURRRR

quote:
Blankenhaat. Dát is een vorm van racisme. Ik daag iedere antipiet uit te erkennen dat die niet ergens in zijn systeem geen aversie voor blanken voelt. Dan maken we deze discussie een beetje eerlijker.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165891206
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ja joh, bagatelliseer het maar weer.

Check bv Mummer's Day (of Darkie Day) in Cornwall

En zo gaat dat op voor alle zwarte schmink tradities.
Er zijn geen andere zwarte schmink tradities in Nederland. Doe nou niet alsof dat een hele lijst is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165891220
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leer quoten.
Zijn de 'argumenten' op?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891252
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Dus het is wel een karikatuur?

[ afbeelding ]

Joden leggen niet echt eieren, geen jodenhaat HURRRRDUURRRR

[..]

[ afbeelding ]
Kan uit deze reactie geen touw aan vast knopen.
pi_165891271
Zwarte Piet is verheerlijking van ons slavernijverleden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:00 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat mensen deze onzin nog blijven geloven. Zoals ik al in mijn vorige reactie al opschreef. Ooit een negroïde man ontmoet met rood gestifte lippen, met een kraagje om de hals en met pofmouwtjes in felle kleuren, met twee grote goudkleurige oorringen in en met een bos takken in de hand wat een roe moet voorstellen?
Nee, maar dat maakt ook niet uit.

quote:
Zijn bepaalde mensen nu werkelijk zo dom geen verschil meer te kunnen zien tussen een karikatuur op basis van een fantasievoorstelling en de werkelijkheid van alle dag?
Dat je niet begrijpt dat een karikatuur een verwijzing kan zijn naar de werkelijkheid zegt meer over jou dan over 'bepaalde mensen'.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:38:21 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165891287
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:18 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wat 'ze' niet doorhebben is dat ze zelf de grootste racisten zijn.
Ik ga ervan uit dat blankenhaat een bijzonder grote rol speelt bij de antipieten/blm/herstelbetalingsactiegroep.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:38:47 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891294
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:36 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kan uit deze reactie geen touw aan vast knopen.
Oh je hebt geen Borat gekeken. In ieder geval, je oorspronkelijke opmerking is er eentje uit bezopen lala-land, compleet losgezongen van de realiteit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165891336
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat blankenhaat een bijzonder grote rol speelt bij de antipieten/blm/herstelbetalingsactiegroep.
Minderwaardigheidscomplex.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891350
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat blankenhaat een bijzonder grote rol speelt bij de antipieten/blm/herstelbetalingsactiegroep.
Ik ga er vanuit dat propieten niks anders te melden hebben dan dit soort stromannen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165891391
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat propieten niks anders te melden hebben dan dit soort stromannen.
Maar jij vindt dus iedereen die Sinterklaas met ZP viert een racist, ofwat?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891444
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, maar dat maakt ook niet uit.

[..]

Dat je niet begrijpt dat een karikatuur een verwijzing kan zijn naar de werkelijkheid zegt meer over jou dan over 'bepaalde mensen'.
Nou, het maakt wel degelijk iets uit. Jezelf vergelijken met een fantasiefiguur die er heel anders uitziet dan de gemiddelde negroïde man. Zegt dat iets over het karikatuur of over degene die zich zogenaamd beledigd voelt maar als onderliggende agenda een blankenhaatverhaal verkondigd?

Als kind was Zwarte Piet een Spanjaard, geen Surinamer of Antilliaan. Hij kwam evenmin uit Nigeria. Als kind geloofde ik dat alle Spanjaarden eruit zagen als Zwarte Piet. Een klein kind maakt dus dergelijke associaties niet. Dus ik vind dat hele slavernijverleden totale onzin wat op niets is gebaseerd.
pi_165891473
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat blankenhaat een bijzonder grote rol speelt bij de antipieten/blm/herstelbetalingsactiegroep.
ik snap zowiezo waarom de antipieten zich beroepen op slavernij terwijl zij er nooit iets mee te maken hebben gehad.. allemaal ver voor hun tijd en op geen enkele manier meer van toepassing
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:48:50 #31
3542 Gia
User under construction
pi_165891487
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:38 schreef Xa1pt het volgende:

Dat je niet begrijpt dat een karikatuur een verwijzing kan zijn naar de werkelijkheid zegt meer over jou dan over 'bepaalde mensen'.
Negers dragen geen oorringen, pofmouwtjes, baretjes met pluimen en hebben geen rood gestifte lippen, maar omdat je zou kunnen denken dat dit in een karikatuur van een neger wel zo afgebeeld zou kunnen worden, is het racisme.

Right.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:48:54 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891488
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nou, het maakt wel degelijk iets uit. Jezelf vergelijken met een fantasiefiguur die er heel anders uitziet dan de gemiddelde negroïde man. Zegt dat iets over het karikatuur of over degene die zich zogenaamd beledigd voelt maar als onderliggende agenda een blankenhaatverhaal verkondigd?

Als kind was Zwarte Piet een Spanjaard, geen Surinamer of Antilliaan. Hij kwam evenmin uit Nigeria. Als kind geloofde ik dat alle Spanjaarden eruit zagen als Zwarte Piet. Een klein kind maakt dus dergelijke associaties niet. Dus ik vind dat hele slavernijverleden totale onzin wat op niets is gebaseerd.
Het verleden is niet het probleem, de karikatuur wel, die is gebruikt om zwarten eeuwenlang te onderdrukken, en getuigt nog steeds van een badinerende houding tegenover ze, zoals je voortdurend uit de weg gaat om te etaleren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:49:25 #33
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891496
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:43 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Maar jij vindt dus iedereen die Sinterklaas met ZP viert een racist, ofwat?
Degenen die het bewust doen wel. De rest zijn gewoon niet zo snugger.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165891511
Geen aandacht meer geven aan de zielige anti ZP die eigenlijk gewoon geld willen zien, alsof zij zelf te maken hebben gehad met slavernij, ver van je bed show, gewoon sinterklaas vieren zoals het vroeger nooit een probleem was, iedereen blij en vooral de kinderen, het is namelijk een kinderfeest!
pi_165891531
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:50 schreef WhateverWhatever het volgende:
Geen aandacht meer geven aan de zielige anti ZP die eigenlijk gewoon geld willen zien, gewoon sinterklaas vieren zoals het vroeger nooit een probleem was, iedereen blij en vooral de kinderen, het is namelijk een kinderfeest!
Betalen zullen jullie, whahaha!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891537
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Degenen die het bewust doen wel. De rest zijn gewoon niet zo snugger.
Er zijn er als je het mij vraagt best wel veel die eigenlijk weinig geven om het sinterklaasfeest maar die deze discussie aangrijpen om eens lekker te schoppen tegen "politieke correctheid".

In mijn ogen is dat een behoorlijk laffe strategie. Een poging om racist te zijn zonder dat hardop te zeggen.

Alleen al daarom wil ik er absoluut niet mee geassocieerd worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:53:13 #37
3542 Gia
User under construction
pi_165891554
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:08 schreef speknek het volgende:

(In de oorspronkelijke Amerikaanse versie had hun Sjimmie kroeshaar, maar dat vond de Nederlandse tekenaar te moeilijk dus daarom is ie kaal geworden)

Toen eind jaren zestig, bedacht de nieuwe tekenaar dat Sjimmie onmogelijk racistisch was, en heeft hij het aangepast naar iets wat wel door de beugel kon.

[ afbeelding ]

Schijnbaar moeten we vijftig jaar later sommige mensen nog steeds overtuigen dat hetzelfde voor zwarte Piet opgaat.

Maar zelfs zonder rode lippen en oorringen is zwarte piet nog niet goedgekeurd. Moet ie dan ook nog in spijkerbroek en parka gaan rondspringen? Is het dan wel geoorloofd?
Nee, want hij mag niet zwart zijn. Zwart, zwart (en bruin) is het belangrijkste wat, volgens sommigen, weg moet.
pi_165891560
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:50 schreef WhateverWhatever het volgende:
Geen aandacht meer geven aan de zielige anti ZP die eigenlijk gewoon geld willen zien, gewoon sinterklaas vieren zoals het vroeger nooit een probleem was, iedereen blij en vooral de kinderen, het is namelijk een kinderfeest!
Ging dat maar zo gemakkelijk, wacht maar af tegen de tijd dat de sint het land in komt, dan staan die droeftoeters er weer en versperren de weg van die welke het willen zien!
En wat maakt het mij eigenlijk uit die van ons heeft het gehad, en geloofd er toch niet meer in behalve dan dat die knechten slaven zijn!
pi_165891615
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ging dat maar zo gemakkelijk, wacht maar af tegen de tijd dat de sint het land in komt, dan staan die droeftoeters er weer en versperren de weg van die welke het willen zien!

Kut man, stuur anders ff wat doodsbedreigingen
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891617
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar zelfs zonder rode lippen en oorringen is zwarte piet nog niet goedgekeurd. Moet ie dan ook nog in spijkerbroek en parka gaan rondspringen? Is het dan wel geoorloofd?
Nee, want hij mag niet zwart zijn. Zwart, zwart (en bruin) is het belangrijkste wat, volgens sommigen, weg moet.
De eis dat piet een specifieke huidskleur heeft moet van tafel. Niks meer, niks minder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165891627
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Degenen die het bewust doen wel. De rest zijn gewoon niet zo snugger.
Oh, dan is 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger.

Dat verklaart een hoop.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891645
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:57 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oh, dan is 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger.

Dat verklaart een hoop.
En dan mag je kiezen in welke categorie je jezelf indeelt. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165891651
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:56 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Kut man, stuur anders ff wat doodsbedreigingen
Wat zou meneer agent met mij doen als ik iemand de weg versper?
Dat ze dat men hun ook maar doen, desnoods de knuppel er bij!
pi_165891665
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:56 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Kut man, stuur anders ff wat doodsbedreigingen
Als je niks zinnigs te zeggen hebt, ga dan gewoon weg. Domme troll.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891678
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat zou meneer agent met mij doen als ik iemand de weg versper?
Dat ze dat men hun ook maar doen, desnoods de knuppel er bij!
Jaja, negers met een mening neerknuppelen is de pro-piet tokkie wel voor. Jammer dat je ze niet meer in de boom mag hangen he?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891693
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:59 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als je niks zinnigs te zeggen hebt, ga dan gewoon weg. Domme troll.
Ah, de doodsbedreigingen zijn een hoax zeker. Achterlijke troll.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:00:58 #47
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891708
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar zelfs zonder rode lippen en oorringen is zwarte piet nog niet goedgekeurd. Moet ie dan ook nog in spijkerbroek en parka gaan rondspringen? Is het dan wel geoorloofd?
Nee, want hij mag niet zwart zijn. Zwart, zwart (en bruin) is het belangrijkste wat, volgens sommigen, weg moet.
Dat maakt jou helemaal niks uit, want Zwarte Piet is immers alleen maar zwart van het roet. Dus die rode lippen, oorringen en volledig zwarte huidskleur zijn niet belangrijk. Dus vind je het ook niet erg als het weggaat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165891721
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Jaja, negers met een mening neerknuppelen is de pro-piet tokkie wel voor. Jammer dat je ze niet meer in de boom mag hangen he?
Doen ze met mij ook als ik mij misdraag, ze willen er toch bij horen of niet?
En staken of protesten dan wordt ik naar het malieveld geleid waar niemand mij hoort of ziet!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2016 12:05:27 ]
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:01:56 #49
3542 Gia
User under construction
pi_165891728
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:56 schreef Molurus het volgende:
De eis dat piet een specifieke huidskleur heeft moet van tafel. Niks meer, niks minder.
?? Niemand eist dat zwarte piet een specifieke huidskleur heeft.
Akkoord, vanwege de anti-pieten sentimenten zijn er mensen die inderdaad eisen dat zwarte Piet zwart is. Niet bruin, niet gekleurd, maar zwart.
Echter is het niet verboden om je eigen feestje te houden met gele pieten, of paars met oranje stippels.
Je gaat je gang maar.
pi_165891730
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dan mag je kiezen in welke categorie je jezelf indeelt. ;)
Ik doe hbo en ben geen racist. Apart dit.

Wist je trouwens dat alleen vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen?

Ohja, dat zijn feiten en daar doe jij niet aan. Sorry.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891739
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn geen andere zwarte schmink tradities in Nederland. Doe nou niet alsof dat een hele lijst is.
In Nederland. :')

Alsof Nederland het enige land is met een zwarte schmink traditie. Maar goed, ik weet genoeg.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165891759
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:00 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ah, de doodsbedreigingen zijn een hoax zeker. Achterlijke troll.
Uhu, steeds "zwarte piet is racisme" roepen en er dan niet op in gaan.

En dan ben ik de troll.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:03:44 #53
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891763
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:57 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oh, dan is 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger.

Dat verklaart een hoop.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, degene die erover kunnen discussieren zonder in racistische termen of domme hersenkronkels terecht te komen. Verder gok ik dat die 86 procent voor 'zwarte piet' als concept zijn. Als je voorstelt dat zwarte piet alleen wat roetvegen heeft, zal het percentage traineerders flink afnemen, totdat je echt alleen de racisten en onsnuggeren overhoudt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165891782
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Doen ze met mij ook als ik mij misdraag, ze willen er toch bij horen of niet?
En staaken of protesten dan wordt ik naar het malie veld geleid waar niemand mij hoort of ziet!
Staaken, protesten, wordt ik

Kerel, volg eens een les Nederlands.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891783
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Het verleden is niet het probleem, de karikatuur wel, die is gebruikt om zwarten eeuwenlang te onderdrukken, en getuigt nog steeds van een badinerende houding tegenover ze, zoals je voortdurend uit de weg gaat om te etaleren.
Mag Zwarte Piet wel zwart zijn zonder alle door jou verfoeide karikaturale ingrediënten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:05:06 #56
3542 Gia
User under construction
pi_165891784
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:00 schreef speknek het volgende:

Dat maakt jou helemaal niks uit, want Zwarte Piet is immers alleen maar zwart van het roet. Dus die rode lippen, oorringen en volledig zwarte huidskleur zijn niet belangrijk. Dus vind je het ook niet erg als het weggaat.

Zoiets, en dan mag het wmb ook nog bruin zijn, i.p.v. zwart.
pi_165891798
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:04 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Staaken, protesten, wordt ik

Kerel, volg eens een les Nederlands.
Jij weet het niet meer dan probeer jij een ander thema?

Negeer dat eens en ga er inhoudelijk op in, wat doen ze met mij dan is het waar wat ik tik of niet?

Wat maakt hun anders zodat ze een speciale behandeling krijgen?

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2016 12:07:04 ]
pi_165891807
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:04 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Staaken, protesten, wordt ik

Kerel, volg eens een les Nederlands.
w/
pi_165891816
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:05 schreef Gia het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zoiets, en dan mag het wmb ook nog bruin zijn, i.p.v. zwart.
Zozo, mag dat van jou? Galant hoor.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891824
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij weet het niet meer dan probeer jij een ander thema?

Negeer dat eens en ga er inhoudelijk op in, wat doen ze met mij dan is het waar wat ik tik of niet?

Wat maakt hun anders zodat ze een speciale behandeling krijgen?
hen
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165891854
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]

hen
Jij weet het dus niet meer!

Lekker sterk zeg!
pi_165891863
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben ze nog niet tegengekomen, degene die erover kunnen discussieren zonder in racistische termen of domme hersenkronkels terecht te komen. Verder gok ik dat die 86 procent voor 'zwarte piet' als concept zijn. Als je voorstelt dat zwarte piet alleen wat roetvegen heeft, zal het percentage traineerders flink afnemen, totdat je echt alleen de racisten en onsnuggeren overhoudt.
Ik vind Piet gewoon goed zo, je hebt ook Hoofdpiet,Pakjespiet.

En nee die 86 procent is gewoon tegen verandering. En niet tegen 'het concept'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Het verleden is niet het probleem, de karikatuur wel, die is gebruikt om zwarten eeuwenlang te onderdrukken, en getuigt nog steeds van een badinerende houding tegenover ze, zoals je voortdurend uit de weg gaat om te etaleren.
Eeuwenlang? :') Zo lang bestaat de folklorefiguur Zwarte Piet niet.

Ik heb oprecht nooit een associatie gemaakt tussen de folklorefiguur Zwarte Piet en het onderdrukken van zwarte mensen. Zelfs als kind maakte mijn ouders nooit een dergelijke associatie. Zwarte Piet was iemand die woonde in Spanje net als Sinterklaas.

Dit is verworden tot een hedendaagse discussie waar verschillende etnische meningen en opvattingen elkaar kruisen. Ik merk dat latere generaties allochtonen zich steeds meer afzetten tegen het verleden van hun voorouders en de blanken als de grote boosdoeners zien. Ik vind echter niet dat je deze generatie blanken daarvoor verantwoordelijk moet houden. Zekers, slavernij was fout en het koloniseren van andere landen ook. Tegelijkertijd hebben we dit achter ons gelaten en dan is het oprakelen van oud zeer door nieuwe generaties die het zelf niet hebben meegemaakt zinloos.

Er zijn al ontzettend veel aanpassingen rondom Zwarte Piet geweest. Laat dat gewoon op zijn beloop. Maar dwing het niet af. Waarschijnlijk zou zonder deze discussie die aanpassingen al in een veel verder stadium zijn beland. Deze discussie verdeeld in plaats dat het iets toevoegt. Ik vind het vooral jammer voor degene waarvoor dit feest is bedoeld. Voor onze allerkleinsten, ongeacht ras of kleur. Het geven van snoepgoed en cadeautjes is een universeel genot. Ongeacht iemand een lange opplakbaard heeft of zwart geschminkt is met rode lippen, gouden oorringen en gekleed in een kraag met pofmouwen.
pi_165891879
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij weet het dus niet meer!

Lekker sterk zeg!
Hijs gwn een domme troll die niks inhoudelijks te melden heeft.

Zwarte Piet is racisme!!!111
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:11:51 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891908
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mag Zwarte Piet wel zwart zijn zonder alle door jou verfoeide karikaturale ingrediënten?
Het is wat problematisch als blanken zich als zwarte gaan verkleden. Niet zo problematisch als in de VS bijvoorbeeld, waar systematische onderdrukking meer vervlochten in de geschiedenis is (ons meest geinstitutionaliseerde zwartenbeschimping na het afschaffen van de slavernij is misschien wel Sinterklaas zelf), maar alsnog wel een beetje. Ik zou liever hebben dat het merendeel zwarte roetvegen heeft, en een enkeling kan dan helemaal zwart zijn, die heeft gewoon heeeul veeul pakjes bezorgt. Dan knip je zwarte piet volledig los van een etniciteit. Lijkt mij de beste oplossing.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:11:54 #66
3542 Gia
User under construction
pi_165891912
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:07 schreef Nielsch het volgende:
Zozo, mag dat van jou? Galant hoor.
Weet je wat het is: Hoe meer je zaken gaat verbieden of ertegen gaat ageren, hoe meer mensen hier tegenin gaan, om het juist nog erger te maken dan het al is.

Dit zie je, bijvoorbeeld, ook bij het hoofddoekenverhaal. Hoe meer mensen roepen dat ze tegen de hoofddoek zijn, hoe meer meisjes dan juist een hijaab gaan dragen, i.p.v. een gewone hoofddoek. En dat kan ik best begrijpen.

Dus, blijf maar lekker ageren tegen alle uiterlijke kenmerken, het lukt toch niet om Zwarte Piet verboden te krijgen (wettelijk) en je bereikt er alleen maar mee dat mensen gaan provoceren door juist de lippen dik rood aan te zetten, de oorringen nog groter te maken en het gezicht het donkerste zwart te schminken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 11-10-2016 12:20:38 ]
pi_165891917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hijs gwn een domme troll die niks inhoudelijks te melden heeft.

Zwarte Piet is racisme!!!111
Mensen die het hardst roepen ZP is racisme zijn de grootste Racisten! Beetje een kinderfeest ZWART maken, oeps, ik zei zwart ik ben nu ook een racist :')
pi_165891949
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:12 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Mensen die het hardst roepen ZP is racisme zijn de grootste Racisten! Beetje een kinderfeest ZWART maken, oeps, ik zei zwart ik ben nu ook een racist :')
Ik heb net vernomen dat 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger is.

Ik moet nog steeds lachen, wat een idioterie.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891976
Nou nee goed vind ik die piet zo niet, dat die blanke, als die het zijn, zich zo vernederen door zich donker te verven ik deed het niet, tenzij ik zou iets willen doen wat niemand mag zien.
pi_165892003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hijs gwn een domme troll die niks inhoudelijks te melden heeft.

Zwarte Piet is racisme!!!111
Zoals zovele anti-Piet sympathisanten in dit topic.

Tot in den treure herhalen dat Zwarte Piet racisme is hopende dat het dan vanzelf waar wordt. Als je het maar vaak genoeg herhaalt.

Inhoudelijk komt er niet veel anders uit en alle reacties komen er alleen op neer dat Zwarte Piet racisme IS.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:18:05 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892050
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:09 schreef Elzies het volgende:
Eeuwenlang? :') Zo lang bestaat de folklorefiguur Zwarte Piet niet.
De racistische karikatuurtrekken wel.
quote:
Ik heb oprecht nooit een associatie gemaakt tussen de folklorefiguur Zwarte Piet en het onderdrukken van zwarte mensen. Zelfs als kind maakte mijn ouders nooit een dergelijke associatie. Zwarte Piet was iemand die woonde in Spanje net als Sinterklaas.
Prima, de meeste mensen hebben hier nooit overna gedacht. Had ik ook niet tot een aantal jaar geleden. Nu heb je dat wel, weer wat geleerd.

quote:
Dit is verworden tot een hedendaagse discussie waar verschillende etnische meningen en opvattingen elkaar kruisen. Ik merk dat latere generaties allochtonen zich steeds meer afzetten tegen het verleden van hun voorouders en de blanken als de grote boosdoeners zien. Ik vind echter niet dat je deze generatie blanken daarvoor verantwoordelijk moet houden. Zekers, slavernij was fout en het koloniseren van andere landen ook. Tegelijkertijd hebben we dit achter ons gelaten en dan is het oprakelen van oud zeer door nieuwe generaties die het zelf niet hebben meegemaakt zinloos.

Er zijn al ontzettend veel aanpassingen rondom Zwarte Piet geweest. Laat dat gewoon op zijn beloop. Maar dwing het niet af. Waarschijnlijk zou zonder deze discussie die aanpassingen al in een veel verder stadium zijn beland. Deze discussie verdeeld in plaats dat het iets toevoegt. Ik vind het vooral jammer voor degene waarvoor dit feest is bedoeld. Voor onze allerkleinsten, ongeacht ras of kleur. Het geven van snoepgoed en cadeautjes is een universeel genot. Ongeacht iemand een lange opplakbaard heeft of zwart geschminkt is met rode lippen, gouden oorringen en gekleed in een kraag met pofmouwen.
Je traineert zelf de verandering!

Ik denk dat oelewappers als Quincy de verandering inderdaad een paar jaar terug hebben gezet, maar dat is niet mijn fout! Zolang als dat je zelf voor de verandering bent is er geen probleem. Maar als je jezelf achter 'vervelende zeurpieten, veranderingen gaan langzaam' probeert te verschuilen, ben je onderdeel van het probleem, niet de oplossing.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:18:48 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892068
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Weet je wat het is: Hoe meer je zaken gaat verbieden of ertegen gaat ageren, hoe meer mensen hier tegenin gaan, om het juist nog erger te maken dan het al is.

Dit zie je, bijvoorbeeld, ook bij het hoofddoekenverhaal. Hoe meer mensen roepen dat ze tegen de hoofddoek zijn, hoe meer meisjes dan juist een hijaab gaan dragen, i.p.v. een gewone hoofddoek. En dat kan ik best begrijpen.

Dus, blijf maar lekker ageren tegen alle uiterlijke kenmerken, het lukt toch niet om Zwarte Piet verboden te krijgen (wettelijk) en je bereikt er alleen maar meer dat mensen gaan provoceren door juist de lippen dik rood aan te zetten, de oorringen nog groter te maken en het gezicht het donkerste zwart te schminken.
http://rationalwiki.org/wiki/Concern_troll
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165892105
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb net vernomen dat 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger is.

Ik moet nog steeds lachen, wat een idioterie.
Iedereen maar uitmaken voor racist is lekker makkelijk he, lekker zielig doen om het verleden en in het verleden blijven leven dat is pas zielig.
pi_165892126
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Het is wat problematisch als blanken zich als zwarte gaan verkleden. Niet zo problematisch als in de VS bijvoorbeeld, waar systematische onderdrukking meer vervlochten in de geschiedenis is (ons meest geinstitutionaliseerde zwartenbeschimping na het afschaffen van de slavernij is misschien wel Sinterklaas zelf), maar alsnog wel een beetje. Ik zou liever hebben dat het merendeel zwarte roetvegen heeft, en een enkeling kan dan helemaal zwart zijn, die heeft gewoon heeeul veeul pakjes bezorgt. Dan knip je zwarte piet volledig los van een etniciteit. Lijkt mij de beste oplossing.
Alhoewel ik me de connotatie kan voorstellen zou het niet zo moeten zijn. Wanneer blanken zich zwart schminken om daarmee bv 'het kwaad' voor te stellen zou men daar geen problemen mee moeten hebben en niet meteen in een stuip moeten schieten alsof de zwarte schmink een neger moet voorstellen. Blanken moeten zich in dergelijke situaties vrij zwart kunnen schminken.

Maar alle zwarte schmink tradities op de hele wereld hebben de schijn tegen zich of worden zelfs actief bestreden door (wat mij betreft) onwetende activisten die overal 'negers' in zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165892158
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:20 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Iedereen maar uitmaken voor racist is lekker makkelijk he, lekker zielig doen om het verleden en in het verleden blijven leven dat is pas zielig.
Ik snap het ook niet waarom zijn ze uberhaupt hierheen gekomen als ze zo gezien worden hier?
pi_165892180
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:15 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zoals zovele anti-Piet sympathisanten in dit topic.

Tot in den treure herhalen dat Zwarte Piet racisme is hopende dat het dan vanzelf waar wordt. Als je het maar vaak genoeg herhaalt.

Inhoudelijk komt er niet veel anders uit en alle reacties komen er alleen op neer dat Zwarte Piet racisme IS.
Bijzonder kinderachtig en dat ik uitgemaakt word voor racist, ik kan er alleen maar om lachen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:20 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Iedereen maar uitmaken voor racist is lekker makkelijk he, lekker zielig doen om het verleden en in het verleden blijven leven dat is pas zielig.
Ik vind geen van beide kampen 'zielig'. Sommige mensen zullen zich ongetwijfeld gediscrimineerd voelen, daar kan ik weinig aan doen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:27:56 #78
3542 Gia
User under construction
pi_165892236


Wat vinden we hier van?
Mensen verkleed als arabier, met duidelijke karikaturele kenmerken van woestijnmensen.

Mag dat?
pi_165892263
Ik voel mij ook gediscrimineerd waarom mag of moet ik op het malieveld protesteren en behoeven deze dat niet?
Ik eis dat zij dat ook maar moeten, ergens protesteren waar niemand ze ziet of hoort.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:30:38 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:21 schreef Montagui het volgende:

Alhoewel ik me de connotatie kan voorstellen zou het niet zo moeten zijn. Wanneer blanken zich zwart schminken om daarmee bv 'het kwaad' voor te stellen zou men daar geen problemen mee moeten hebben en niet meteen in een stuip moeten schieten alsof de zwarte schmink een neger moet voorstellen. Blanken moeten zich in dergelijke situaties vrij zwart kunnen schminken.

Maar alle zwarte schmink tradities op de hele wereld hebben de schijn tegen zich of worden zelfs actief bestreden door (wat mij betreft) onwetende activisten die overal 'negers' in zien.
Eens, maar zwarte piet is geen zwarte schmink traditie om het kwaad uit te beelden. Het toont parallellen met Krampus (overigens ook geen uitgemaakte zwarte schmink traditie). Maar de eerste herkomst van zwarte piet is een pietermeknecht, een zwarte man die knecht was voor een edelman. Ook meerdere liedjes (ookal ben ik zwart als roet) gaan over de zwarte huidskleur, niet een traditie van demonen. Als je voor wil stellen dat we met ZP terug naar een basis gaan waar het demonen moeten voorstellen vind ik dat prima, maar of dat nou zoveel leuker voor de kinderen is...
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:32:01 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892299
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:23 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Bijzonder kinderachtig en dat ik uitgemaakt word voor racist, ik kan er alleen maar om lachen.
Waarom wil je dan opzettelijk jezelf als negerkarikatuur neerzetten?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:32:14 #82
3542 Gia
User under construction
pi_165892305

Of zoiets?

pi_165892313
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Ben je onderdeel van het probleem, niet de oplossing.
Er is geen 'probleem'.

Mensen voelen zich gediscrimineerd, dat kan, het is echter een feit dat ze niet gediscrimineerd worden.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892362
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:32 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er is geen 'probleem'.

Mensen voelen zich gediscrimineerd, dat kan, het is echter een feit dat ze niet gediscrimineerd worden.
Als niet of nooit geweest kan het wel door zoiets ontstaan!
pi_165892367
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom wil je dan opzettelijk jezelf als negerkarikatuur neerzetten?
Als ik mezelf wil verkleden als ZP op een feestdag, omdat mijn neefje van 11 nog gelooft. Dan kan dat gewoon en dat wil ik graag zo houden.

Dit is ook niet hoe het werkt in een democratie, dat een kleine minderheid maar even dingen denkt te kunnen gaan eisen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:37:55 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165892380
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Het verleden is niet het probleem, de karikatuur wel, die is gebruikt om zwarten eeuwenlang te onderdrukken, en getuigt nog steeds van een badinerende houding tegenover ze, zoals je voortdurend uit de weg gaat om te etaleren.
Kun je aangeven wanneer precies in Nederland (niet de overzeese rijksdelen, daar had de gewone Nederlander niet mee te maken, behalve dat de mannen gedwongen werden er te strijden in o.a. de Javaanse Oorlog) die zwarten dan werden onderdrukt? En op welke manier? Over hoeveel zwarten hebben we het dan?
Hoe kan je iemand met een karikatuur onderdrukken, en wie precies deed dat dan?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:38:14 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892385
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als ik mezelf wil verkleden als ZP op een feestdag, omdat mijn neefje van 11 nog gelooft. Dan kan dat gewoon en dat wil ik graag zo houden.

Dit is ook niet hoe het werkt in een democratie, dat een kleine minderheid maar even dingen denkt te kunnen gaan eisen.
Ik zeg niet wat wel en niet mag, ik vraag waarom je het wil, jezelf verkleden als negerkarikatuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165892386
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als niet of nooit geweest kan het wel door zoiets ontstaan!
Tja, hoe harder Sylvana en consorten roeptoeteren, des te harder gaan anderen daar op in.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892388
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:27 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat vinden we hier van?
Mensen verkleed als arabier, met duidelijke karikaturele kenmerken van woestijnmensen.

Mag dat?
Woestijnmensen?

Zelfs bij het geven van een voorbeeld kun je je niet onthouden van racisme.
En je hebt het zelf niet eens door. Wat een malle toestand.
wooblabalurg
pi_165892415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:18 schreef speknek het volgende:

[..]

.[..]

.[..]

Ik denk dat oelewappers als Quincy de verandering inderdaad een paar jaar terug hebben gezet, maar dat is niet mijn fout! Zolang als dat je zelf voor de verandering bent is er geen probleem. Maar als je jezelf achter 'vervelende zeurpieten, veranderingen gaan langzaam' probeert te verschuilen, ben je onderdeel van het probleem, niet de oplossing.
Ik ben helemaal niet tegen het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Maar ik ben wel tegen sommige argumenten waarom dat uiterlijk zou moeten veranderen. Zoals eerder opgeschreven, voor mij bestond er nooit een associatie tussen Zwarte Piet en het discrimineren van donkere mensen. De associatie met een slavenverleden was er evenmin. Zwarte Piet was voor mij als kind een Spanjaard die woonde in Spanje. Net als Sinterklaas. That's it.

Het Sinterklaasfeest is bijzonder omdat je wordt opgegroeid met het daadwerkelijke geloof in Sinterklaas. Het is echt een feest voor de allerkleinsten die nog niet het besef hebben dat Sinterklaas en Zwarte Piet grote mensen zijn uit jouw buurt die zich zo verkleden. Het heeft iets bijzonders Sinterklaas en Zwarte Piet te ontmoeten als kleine hummel. Je krijgt cadeautjes en bij een auditie met Sinterklaas schijnt hij je helemaal te kennen. (met de info die de ouders in kwestie hebben gegeven ;) )

Dat sprookje eindigt als je van de kleuterschool op de basisschool komt. In groep 1 en 2 leggen kinderen verbanden en dan stellen ze vragen. Het moment dat ouders bekennen dat Sinterklaas en Zwarte Piet niet bestaat maar dat het verklede mensen zijn. Enerzijds een schok, anderzijds het besef dat je het al wist. Maar je draagt de traditie voort omdat zoveel generaties na jou ditzelfde geloof en plezier beleven. Totdat zij beseffen dat het een sprookje is en dit weer doorgeven aan hun kinderen. Dat is de kracht van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Dat is denk ik ook de reden dat mensen boos worden dat anderen er een discriminatievergelijking van maken. Ik keur bedreigingen niet goed. Dat is niet de weg om tot een oplossing en besef te komen. Maar ik begrijp wel dat mensen boos worden dat ieder jaar hun culturele traditie onterecht wordt geassocieerd met het onderdrukken en discrimineren van negroïde mensen. Terwijl ook heel veel donkere mensen en hun kinderen met plezier het Sinterklaasfeest vieren.
pi_165892420
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kun je aangeven wanneer precies in Nederland (niet de overzeese rijksdelen, daar had de gewone Nederlander niet mee te maken, behalve dat de mannen gedwongen werden er te strijden in o.a. de Javaanse Oorlog) die zwarten dan werden onderdrukt? En op welke manier? Over hoeveel zwarten hebben we het dan?
Hoe kan je iemand met een karikatuur onderdrukken, en wie precies deed dat dan?
Even het straatje van de 'gewone Nederlander' schoonvegen, omdat het kan.
wooblabalurg
pi_165892421
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:38 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik zeg niet wat wel en niet mag, ik zeg waarom je het wil, jezelf verkleden als negerkarikatuur.
Omdat ik het als kind als een leuk feest heb ervaren en mijn neefje nu ook.

En het is 'traditie'.

Overigens nog nooit een neger gezien met rode lippen en een pofbroek aan, maar dat terzijde.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892428
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als ik mezelf wil verkleden als ZP op een feestdag, omdat mijn neefje van 11 nog gelooft. Dan kan dat gewoon en dat wil ik graag zo houden.

Dit is ook niet hoe het werkt in een democratie, dat een kleine minderheid maar even dingen denkt te kunnen gaan eisen.
Echter makkelijk is het niet hier, ze zijn gewend in een warm land zonder al te veel rekeningen, komen ze hier echter aan en het weer slaat al om!
Daarbij ook nog een hoop rekeningen ja dat is ze niet beloofd dan willen ze toch wel wat meer als die vinger wat hun gegeven is toch?
Dan liever de arm tot aan de schouder als niet nog meer?
pi_165892434
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:38 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Woestijnmensen?

Zelfs bij het geven van een voorbeeld kun je je niet onthouden van racisme.
En je hebt het zelf niet eens door. Wat een malle toestand.
Nomaden?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892448
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:41 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nomaden?
Oh, dus het kan wel.
wooblabalurg
pi_165892451
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Echter makkelijk is het niet hier, ze zijn gewend in een warm land zonder al te veel rekeningen, komen ze hier echter aan en het weer slaat al om!
Daarbij ook nog een hoop rekeningen ja dat is ze niet beloofd dan willen ze toch wel wat meer als die vinger wat hun gegeven is toch?
Dan liever de arm tot aan de schouder als niet nog meer?
Ik kan er niet veel van maken, maar ik probeer het even.

Je bedoelt dat 'ze' niet zo moeten zeuren, ofwat?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892462
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:43 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik kan er niet veel van maken, maar ik probeer het even.

Je bedoelt dat 'ze' niet zo moeten zeuren, ofwat?
Ik denk dat zijn allochtone buurman net een nieuwe Mercedes heeft gekocht.
wooblabalurg
pi_165892463
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:43 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Oh, dus het kan wel.
Ik noemde ze geen 'woestijnmensen', wat het feitelijk wel zijn natuurlijk.

Daarbij klinkt Nomaden wat chiquer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892476
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:46:14 #100
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892486
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:44 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik noemde ze geen 'woestijnmensen', wat het feitelijk wel zijn natuurlijk.

Daarbij klinkt Nomaden wat chiquer.
Ik vind woestijnmensen klinken alsof je 0 kennis hebt over wat er buiten je eigen dorp gebeurd.
Maar gelukkig was het geen zandnegers.
wooblabalurg
pi_165892493
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:43 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik kan er niet veel van maken, maar ik probeer het even.

Je bedoelt dat 'ze' niet zo moeten zeuren, ofwat?
Dat ze net als ons zijn, niet meer of minder als dat, en als ze iets extra willen hebben zullen ze werken of sparen moeten net als ons!
Of hoe de meesten het doen hier!
Een ieder zal wel eens gepest zijn geworden, ik deed het en werd ook wel eens gepest, wie de bal trapt moet de weerkaats kunnen verdragen!
Zal wel fout zijn maar het jeukt mij niet.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:47:16 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892504
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:41 schreef BoneThugss het volgende:
Omdat ik het als kind als een leuk feest heb ervaren en mijn neefje nu ook.

En het is 'traditie'.

Overigens nog nooit een neger gezien met rode lippen en een pofbroek aan, maar dat terzijde.
Dus ondanks dat je weet dat het racisme is, vind je dat het moet kunnen omdat jij het leuk vindt. Okay, welke van de twee bakjes tussen racist of niet zo snugger kies je dan?

Overigens heb je wel eens zo'n jood gezien neem ik aan?

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165892505
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:44 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn allochtone buurman net een nieuwe Mercedes heeft gekocht.
Naast mij drie audi s nog wel die neemt mij de parkeerplaats weg!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2016 12:50:19 ]
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:50:40 #104
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892548
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Naast mij drie audi s nog wel die neemt mij de parkeerplaats weg!

Ik was laatst in den Haag daar zag het zwart van de mensen!
Ga anders op een hutje in de hei wonen, heb je last van niemand en andersom.
wooblabalurg
pi_165892557
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:32 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er is geen 'probleem'.

Mensen voelen zich gediscrimineerd, dat kan, het is echter een feit dat ze niet gediscrimineerd worden.
Dat worden ze wel. Misschien niet door alle mensen die Piet perse Zwart willen zien; het Sinterklaas zo vieren is niet perse racistisch, maar de indruk die je, bij kinderen vooral, achterlaat, zet aan tot stereotypering van zwarte mensen, en in een overwegend blank land, is dat een probleem.
pi_165892559
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:50 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ga anders op een hutje in de hei wonen, heb je last van niemand en andersom.
Die tip wou ik ook al geven maar ik denk dat kun je niet doen dat is discriminatie!
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:53:03 #107
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892570
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die tip wou ik ook al geven maar ik denk dat kun je niet doen dat is discriminatie!
Die tip kun je natuurlijk zelf ook opvolgen.
wooblabalurg
pi_165892589
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Die tip kun je natuurlijk zelf ook opvolgen.
Waar zijn er meer van , van de anti pieten of van die anderen?

Maar ja het zal eens niet zo zijn, wat zouden ze van het land hier maken als men het aan ze over liet?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:56:04 #109
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892607
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar zijn er meer van , van de anti pieten of van die anderen?

Maar ja het zal eens niet zo zijn, wat zouden ze van het land hier maken als men het aan ze over liet?
Ik weet niet wat je wil bereiken met je opmerkingen maar een topic voor Zwarte Piet is niet een topic om je haat voor buitenlanders te delen. Daar zijn genoeg andere topics voor man.
wooblabalurg
pi_165892609
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:46 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik vind woestijnmensen klinken alsof je 0 kennis hebt over wat er buiten je eigen dorp gebeurd.
Maar gelukkig was het geen zandnegers.
Dat soort taal draagt natuurlijk nooit bij aan een goede discussie.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892610
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar zijn er meer van , van de anti pieten of van die anderen?

Maar ja het zal eens niet zo zijn, wat zouden ze van het land hier maken als men het aan ze over liet?
Veruit de meerderheid valt niet in het ene of andere kamp maar is de buitengewoon hoog opgespeelde polarisatie meer dan zat. Vooral van het "Piet moet zwart blijven anders ben je een landverrader" kamp.
pi_165892624
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:51 schreef DoctorYes het volgende:

[..]

Dat worden ze wel. Misschien niet door alle mensen die Piet perse Zwart willen zien; het Sinterklaas zo vieren is niet perse racistisch, maar de indruk die je, bij kinderen vooral, achterlaat, zet aan tot stereotypering van zwarte mensen, en in een overwegend blank land, is dat een probleem.
Er staan ook gewoon zwarte kinderen bij die intochten te kijken ieder jaar weer.

Sjors & Sjimmie stripboekjes ook maar verbieden dan?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892636
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar zijn er meer van , van de anti pieten of van die anderen?

Maar ja het zal eens niet zo zijn, wat zouden ze van het land hier maken als men het aan ze over liet?
86 procent van Nederland is 'pro-Piet'.

In bijna alle gemeenten is hij ook dit jaar weer gewoon zwart.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892652
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:57 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er staan ook gewoon zwarte kinderen bij die intochten te kijken ieder jaar weer.

Sjors & Sjimmie stripboekjes ook maar verbieden dan?
Iets dat niet verboden is kan nog steeds wel smakeloos zijn. Begrijp je dat?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:59:45 #115
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892654
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:57 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er staan ook gewoon zwarte kinderen bij die intochten te kijken ieder jaar weer.

Sjors & Sjimmie stripboekjes ook maar verbieden dan?
Nee juist meer Sjors en Sjimmie stripboekjes.
Want dat is hoe je mensen af wilt beelden toch?
wooblabalurg
pi_165892657
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als ik mezelf wil verkleden als ZP op een feestdag, omdat mijn neefje van 11 nog gelooft. Dan kan dat gewoon en dat wil ik graag zo houden.

Dit is ook niet hoe het werkt in een democratie, dat een kleine minderheid maar even dingen denkt te kunnen gaan eisen.
Je neefje van 11 geloofd nog????? Sorry, dat is het enige wat me echt opvalt, dat je zp wil spelen boeit me niets, hoop dat je er erg veel plezier aan beleefd.

Maar je neefje van 11 die nog geloofd in zp en sint, dat is raar, heel erg raar. Meestal is dat na een jaar of 6 wel over. Jouw neefje zit in de leeftijd dat ze op school al een tijdje aan suprise's doen en er verder helemaal nergens meer gedaan wordt alsof sint echt is.

Dus doe je neefje een grote lol en vertel hem de waarheid, want hij loopt extreem achter hierin en zal wel stevig uitgelachen worden door de andere kinderen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892676
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:57 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er staan ook gewoon zwarte kinderen bij die intochten te kijken ieder jaar weer.

Sjors & Sjimmie stripboekjes ook maar verbieden dan?
Die oude manier van het afbeelden van sjors en sjimmie is niet voor niets gestopt he. Dat nu zo afbeelden zou echt een hoop gezeik opleveren en terecht.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892697
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Iets dat niet verboden is kan nog steeds wel smakeloos zijn. Begrijp je dat?
Ja, maar iets wat 'smakeloos' is is dus niet discriminerend.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892703
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Je neefje van 11 geloofd nog????? Sorry, dat is het enige wat me echt opvalt, dat je zp wil spelen boeit me niets, hoop dat je er erg veel plezier aan beleefd.

Maar je neefje van 11 die nog geloofd in zp en sint, dat is raar, heel erg raar. Meestal is dat na een jaar of 6 wel over. Jouw neefje zit in de leeftijd dat ze op school al een tijdje aan suprise's doen en er verder helemaal nergens meer gedaan wordt alsof sint echt is.

Dus doe je neefje een grote lol en vertel hem de waarheid, want hij loopt extreem achter hierin en zal wel stevig uitgelachen worden door de andere kinderen.
Tja. :')

Ik was 7 of 8 ofzo. :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892722
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Die oude manier van het afbeelden van sjors en sjimmie is niet voor niets gestopt he. Dat nu zo afbeelden zou echt een hoop gezeik opleveren en terecht.
Waarom zou dat terecht zijn, Sjimmie heeft blauwe ogen en blond haar. Discriminatie tegenover blanke Nederlanders.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892724
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:30 schreef speknek het volgende:

[..]

Eens, maar zwarte piet is geen zwarte schmink traditie om het kwaad uit te beelden. Het toont parallellen met Krampus (overigens ook geen uitgemaakte zwarte schmink traditie). Maar de eerste herkomst van zwarte piet is een pietermeknecht, een zwarte man die knecht was voor een edelman. Ook meerdere liedjes (ookal ben ik zwart als roet) gaan over de zwarte huidskleur, niet een traditie van demonen. Als je voor wil stellen dat we met ZP terug naar een basis gaan waar het demonen moeten voorstellen vind ik dat prima, maar of dat nou zoveel leuker voor de kinderen is...
De woordencombinatie "pietermeknecht" verwijst ook naar een veel oudere herkomst dan dit woord zelf, namelijk naar Sinterklaas en de onderwerping van de zwarte duivel. Zwarte Piet of Zwarte Peter was een andere benaming voor de duivel. Deze duivel is door de Sint "geknecht".

http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet

Niks mis met deze interpretatie.

Je kan dus blijven steken bij 'pietermeknecht' als eerste benaming voor Zwarte Piet en de latere interpretatie van Schenkman, maar je kan met die term dus ook verder terug in de tijd.

Wil je het vermeend racisme uit Zwarte Piet halen omarm dan de oudere interpretatie. Zoals al eerder samen vastgesteld. Er is niks mis met blanke mensen die zich zwart schminken om een allegorie uit te beelden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:06:28 #122
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892738
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:05 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waarom zou dat terecht zijn, Sjimmie heeft blauwe ogen en blond haar. Discriminatie tegenover blanke Nederlanders.
Deze comment is echt een beetje debiel.
wooblabalurg
pi_165892743
Trouwens waarom gouden oorringen willen verbieden terwijl alleen vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen.

Dat begrijp ik echt niet. :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892748
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tja.
Is echt niet normaal om op je 11de nog te geloven in sinterklaas... Kind gaat bijna naar de middelbare en geloofd nog in sinterklaas, dat is best wel een beetje erg.

Hoe hebben jullie (zijn ouders en familie) dit voor elkaar gekregen trouwens? Want zelfs de scholen werken al lang niet meer mee aan dat leuke fantasie verhaal, geen enkel ander kind in zijn omgeving zal nog geloven in sinterklaas.
Ben je dan elk jaar bezig met al die mensen inc leraren e.d. voor leugenaars uit te maken?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892750
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:06 schreef BoneThugss het volgende:
Trouwens waarom gouden oorringen willen verbieden terwijl alleen vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen.

Dat begrijp ik echt niet. :')
Slaat ook nergens op, want die gouden oorringen verwijzen naar zeelui, niet naar slaven.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:07:43 #126
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892756
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:06 schreef BoneThugss het volgende:
Trouwens waarom gouden oorringen willen verbieden terwijl alleen vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen.

Dat begrijp ik echt niet. :')
Je begrijpt ook niet wat er discriminerend aan is.
wooblabalurg
pi_165892763
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:05 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waarom zou dat terecht zijn, Sjimmie heeft blauwe ogen en blond haar. Discriminatie tegenover blanke Nederlanders.
Sjors is nu gewoon een donker kindje, net zoals sjimmie altijd gewoon een blank kindje is geweest.
De oude sjors was een karikatuur, niet gewoon een afbeelding van een kind.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892764
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:06 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Deze comment is echt een beetje debiel.
Tja, ik pas me aan het niveau aan hoor.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892771
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:07 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je begrijpt ook niet wat er discriminerend aan is.
Nee, oprecht niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892776
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:06 schreef BoneThugss het volgende:
Trouwens waarom gouden oorringen willen verbieden terwijl alleen vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen.

Dat begrijp ik echt niet. :')
Omdat dat bij een bepaalde karikatuur hoort?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:08:54 #131
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_165892778
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:08 schreef erodome het volgende:
Sjors is nu gewoon een donker kindje, net zoals sjimmie altijd gewoon een blank kindje is geweest.
Andersom.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:09:12 #132
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892781
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:08 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nee, oprecht niet.
Dan is het toch ook niet gek dat je de oorbellen niet begrijpt. Dat hangt vrij nauw samen.
wooblabalurg
pi_165892787
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:08 schreef nietzman het volgende:

[..]

Andersom.
Ook goed, ben al een tijdje uit de kleine kinderen, dus weet dat niet zo goed meer.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892795
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, maar iets wat 'smakeloos' is is dus niet discriminerend.
Dat zegt ook helemaal niemand. Er is niemand, zover ik weet, die echt keihard stelt dat de mensen die nu sinterklaas vieren daar racistische motieven voor hebben. Dat is een stroman.

Overigens denk ik wel dat de motieven die rechtse populisten hebben om nu ineens fan te zijn van het sinterklaasfeest niet deugen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165892796
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:08 schreef erodome het volgende:

[..]

Omdat dat bij een bepaalde karikatuur hoort?
Wanneer heb jij voor het laatst een neger gezien met rode lippen, gouden oorringen en kroeshaar?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892810
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:09 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dan is het toch ook niet gek dat je de oorbellen niet begrijpt. Dat hangt vrij nauw samen.
Leg maar uit dan.

Vrijgevochten slaven mochten geen sieraden dragen, ZP doet dat wel. Hoe refereert het dan aan de slavernij?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892816
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wanneer heb jij voor het laatst een neger gezien met rode lippen, gouden oorringen en kroeshaar?
daarom heet het een karikatuur dumbass...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165892824
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wanneer heb jij voor het laatst een neger gezien met rode lippen, gouden oorringen en kroeshaar?
Wanneer heb jij voor het laatst een jood gezien die een ei legt?
Begrijp je werkelijk het woord karikatuur niet?

Nu moet ik er wel weer bij zeggen dat ik zelf vind dat zp geen negatieve karikatuur is, vind het een vrij positieve karikatuur, het negatieve is er al wel uitgesloopt (terecht). Maar een karikatuur blijft het.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Leg maar uit dan.

Vrijgevochten slaven mochten geen sieraden dragen, ZP doet dat wel. Hoe refereert het dan aan de slavernij?
dus het waren wel slaven?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:12:15 #140
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165892829
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Leg maar uit dan.

Vrijgevochten slaven mochten geen sieraden dragen, ZP doet dat wel. Hoe refereert het dan aan de slavernij?
Er is zoveel uitleg en bronmateriaal beschikbaar.
Als je daar niet uitkomt heb ik niet de illusie je het licht te kunnen laten zien.
wooblabalurg
pi_165892831
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is niemand, zover ik weet, die echt keihard stelt dat de mensen die nu sinterklaas vieren daar racistische motieven voor hebben. Dat is een stroman.
Dan zijn we het iig daar over eens.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892838
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]

dus het waren wel slaven?
Knechten, trolletje.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892839
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dan zijn we het iig daar over eens.
Best gek dat het daar wel continu over gaat, denk je ook niet?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:13:34 #144
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_165892853
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wanneer heb jij voor het laatst een neger gezien met rode lippen, gouden oorringen en kroeshaar?
Gisteren nog op tv. Een mooie vrouw was dat.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_165892857
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Wanneer heb jij voor het laatst een jood gezien die een ei legt?
Begrijp je werkelijk het woord karikatuur niet?

Nu moet ik er wel weer bij zeggen dat ik zelf vind dat zp geen negatieve karikatuur is, vind het een vrij positieve karikatuur, het negatieve is er al wel uitgesloopt (terecht). Maar een karikatuur blijft het.
Tja.

Een Jood die afgebeeld wordt met een grote neus, discriminatie?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892871
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Best gek dat het daar wel continu over gaat, denk je ook niet?
Tja, ik vind het gezeik om niks.

Dat 'blackface' is ook allang gedebunked.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892872
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tja.

Een Jood die afgebeeld wordt met een grote neus, discriminatie?
Dat mag.

Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_165892888
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:12 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Er is zoveel uitleg en bronmateriaal beschikbaar.
Als je daar niet uitkomt heb ik niet de illusie je het licht te kunnen laten zien.
Ik vraag het aan jou.

Niet er om heen gaan draaien.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892897
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:14 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tja, ik vind het gezeik om niks.
Pro-pieten zeiken inderdaad om niks, en bedienen zich daarbij aan de lopende band van drogredenen om dat te rechtvaardigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165892901
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tja.

Een Jood die afgebeeld wordt met een grote neus, discriminatie?
Euhm, ja...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165892908
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Best gek dat het daar wel continu over gaat, denk je ook niet?
Er is echt niemand die denk 'het is weer Sinterklaas, laten we die kutnegers eens even gaan pesten'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892928
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:14 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Dat mag.

[ afbeelding ]
welk spel is dit ook alweer?
pi_165892930
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Pro-pieten zeiken inderdaad om niks, en bedienen zich daarbij aan de lopende band van drogredenen om dat te rechtvaardigen.
Zal best, ik ben geen 'pro-piet', ik laat me niet graag in hokjes stoppen.

Ik vier het lekker zoals altijd en je ziet dat de meeste gemeenten dat gelukkig ook doen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892936
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:18 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

welk spel is dit ook alweer?
Sterrenoorlog.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_165892954
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm, ja...
Helder.

Ik vind dus van niet, net zoals een Hollander afgebeeld wordt met blauwe ogen en blond haar, dat vind ik ook geen discriminatie.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165892955
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:18 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Sterrenoorlog.
Hij lijkt ook op ander personage van een spel..
pi_165892974
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:14 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Dat mag.

[ afbeelding ]
_O-

Ik ga zo die nieuwe star wars nog een x kijken. _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:22:38 #158
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_165892986
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:16 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er is echt niemand die denk 'het is weer Sinterklaas, laten we die kutnegers eens even gaan pesten'.
Onbewust geldt dat voor een groep mensen wel, maar ik schat in dat dat sowieso de lui zijn die weinig op hebben met alles wat anders is c.q. extreemrechtsen.

Ik zeg maar zo: pak de pesters aan en haal niet het pestobject weg. Alles is pestwaardig te maken.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_165893003
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:22 schreef Andromache het volgende:

[..]

Onbewust geldt dat voor een groep mensen wel, maar ik schat in dat dat sowieso de lui zijn die weinig op hebben met alles wat anders is c.q. extreemrechtsen.

Ik zeg maar zo: pak de pesters aan en haal niet het pestobject weg.
Oohja, ik had het ook over 'normale' mensen. :P

Je edit. _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165893017
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:20 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Helder.

Ik vind dus van niet, net zoals een Hollander afgebeeld wordt met blauwe ogen en blond haar, dat vind ik ook geen discriminatie.
En je ziet werkelijk het verschil niet tussen die 2?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165893033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:24 schreef erodome het volgende:

[..]

En je ziet werkelijk het verschil niet tussen die 2?
Rassenkenmerken?

Negers hebben vaak bruine ogen en zwart haar, joden vaak een grote neus.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165893042
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:25 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Rassenkenmerken?

Negers hebben vaak bruine ogen en zwart haar, joden vaak een grote neus.
Owwkee...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165893079
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Owwkee...
Jij bent echt van mening dat iemand die een joodse karikatuur maakt en bv bij een schilderij het gezicht een grote neus geeft dan aan het discrimineren is?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165893115
Mensen die een kinderfeest willen verpesten. :')
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:31:08 #165
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165893121
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik vraag het aan jou.

Niet er om heen gaan draaien.
En ik zeg dat ik het je niet uit kan leggen als je het nu nog niet begrijpt.

Als je het mij vraagt heeft dat weinig met draaien te maken en veel met inlevingsvermogen en historische kennis.
wooblabalurg
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:32:56 #166
8369 speknek
Another day another slay
pi_165893141
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:05 schreef Montagui het volgende:

[..]

De woordencombinatie "pietermeknecht" verwijst ook naar een veel oudere herkomst dan dit woord zelf, namelijk naar Sinterklaas en de onderwerping van de zwarte duivel. Zwarte Piet of Zwarte Peter was een andere benaming voor de duivel. Deze duivel is door de Sint "geknecht".

http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet

Niks mis met deze interpretatie.

Je kan dus blijven steken bij 'pietermeknecht' als eerste benaming voor Zwarte Piet en de latere interpretatie van Schenkman, maar je kan met die term dus ook verder terug in de tijd.

Wil je het vermeend racisme uit Zwarte Piet halen omarm dan de oudere interpretatie. Zoals al eerder samen vastgesteld. Er is niks mis met blanke mensen die zich zwart schminken om een allegorie uit te beelden.
Eens niets mis met zwart schminken wel mis met als zwarte schminken. Zeker in deze interpretatie, want nu benadruk je dat zwarte mensen de duivel zijn. Ja dat past wel bij de folklore van de late middeleeuwen, maar toch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:32:57 #167
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165893142
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
Mensen die een kinderfeest willen verpesten. :')
Mensen die andere mensen landverrader noemen omdat ze vinden dat hun feest een racistisch karakter heeft.

Welke is het meest bizar? Ik heb geen idee! Is het nogal mal? Zeker! :D
wooblabalurg
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:33:32 #168
8369 speknek
Another day another slay
pi_165893151
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij bent echt van mening dat iemand die een joodse karikatuur maakt en bv bij een schilderij het gezicht een grote neus geeft dan aan het discrimineren is?
Ja lijkt me nogal wiedes.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165893231
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:32 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Mensen die andere mensen landverrader noemen omdat ze vinden dat hun feest een racistisch karakter heeft.

Welke is het meest bizar? Ik heb geen idee! Is het nogal mal? Zeker! :D
Ik vind mensen die het Sinterklaasfeest racisme noemen bizar. Inderdaad, een zeer malle en eigenlijk overbodige discussie.
pi_165893233
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Eens niets mis met zwart schminken wel mis met als zwarte schminken. Zeker in deze interpretatie, want nu benadruk je dat zwarte mensen de duivel zijn. Ja dat past wel bij de folklore van de late middeleeuwen, maar toch.
Niet echt sterk he? Men schminkt zich niet 'als zwarte' maar als een allegorie van de duivel.

De connectie 'duivel' met 'zwarte mensen' maak je toch echt zelf. Ik niet.

Ik dacht dat we op de goeie weg waren, maar het lijkt toch een dingetje te zijn van de anti-Piet sympathisanten om alle zwart geschminkte blanken te linken aan 'zwarten'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165893244
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:32 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Mensen die andere mensen landverrader noemen omdat ze vinden dat hun feest een racistisch karakter heeft.

Welke is het meest bizar? Ik heb geen idee! Is het nogal mal? Zeker! :D
Dat zijn mensen die denken dat zij bewust de slavernij zelf hebben meegemaakt, laat het verleden lekker achter je en kijk naar de toekomst, respecteer tradities, zelfde als stierengevechten, daar ben ik het ook niet mee eens maar dat is een traditie, daar mag je een mening over hebben maar proberen dit te veranderen of af te schaffen kan gewoon niet, van tradities blijf je gewoon af.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:43:41 #172
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165893297
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik vind mensen die het Sinterklaasfeest racisme noemen bizar. Inderdaad, een zeer malle en eigenlijk overbodige discussie.
Niet iedereen beschikt over dezelfde mate van empathie. Kan gebeuren toch.
wooblabalurg
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:45:29 #173
8369 speknek
Another day another slay
pi_165893318
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Niet echt sterk he? Men schminkt zich niet 'als zwarte' maar als een allegorie van de duivel.

De connectie 'duivel' met 'zwarte mensen' maak je toch echt zelf. Ik niet.

Ik dacht dat we op de goeie weg waren, maar het lijkt toch een dingetje te zijn van de anti-Piet sympathisanten om alle zwart geschminkte blanken te linken aan 'zwarten'.
Zolang ze uitvergrote negroide kenmerken hebben kan dat niet anders gezien worden.

Geen probleem:


Wel een probleem:


They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165893320
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:43 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Niet iedereen beschikt over dezelfde mate van empathie. Kan gebeuren toch.
Dat mag natuurlijk. Maar of je nou erg gelukkig wordt van het jaarlijkse Zwarten Pieten bashen. Tja, ieder zijn hobby.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:45:50 #175
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165893326
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:39 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Dat zijn mensen die denken dat zij bewust de slavernij zelf hebben meegemaakt, laat het verleden lekker achter je en kijk naar de toekomst, respecteer tradities, zelfde als stierengevechten, daar ben ik het ook niet mee eens maar dat is een traditie, daar mag je een mening over hebben maar proberen dit te veranderen of af te schaffen kan gewoon niet, van tradities blijf je gewoon af.
Oh jij weet wat die mensen denken, wat makkelijk.
Wow nu ga je ook nog vertellen wat ze zouden moeten denken.

En de afsluiter is dat tradities heilig zijn.
Nou dan staat ons nog wat te wachten als we al die oude tradities terug zouden brengen.
wooblabalurg
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:46:49 #176
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165893336
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat mag natuurlijk. Maar of je nou erg gelukkig wordt van het jaarlijkse Zwarten Pieten bashen. Tja, ieder zijn hobby.
Sommige mensen zien niet hoe het racisme is en sommige mensen zien niet hoe andere mensen kunnen denken dat het racisme is. Toch heb ik wel hoop voor die mensen, ze bedoelen het vast niet slecht.
wooblabalurg
pi_165893361
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Oh jij weet wat die mensen denken, wat makkelijk.
Wow nu ga je ook nog vertellen wat ze zouden moeten denken.

En de afsluiter is dat tradities heilig zijn.
Nou dan staat ons nog wat te wachten als we al die oude tradities terug zouden brengen.
Het is al lang geen kinderfeest meer maar een aanleiding voor volwassen mensen om alles maar op racisme te gooien :r
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:49:27 #178
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165893385
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:48 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Het is al lang geen kinderfeest meer maar een aanleiding voor volwassen mensen om alles maar op racisme te gooien :r
Slachtofferrol activated.
wooblabalurg
pi_165893475
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:49 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Slachtofferrol activated.
Nee hoor, ik heb zelf een kindje van 5 en hij gaat net zo opgevoed worden met Sinterklaas en Zwarte Piet zoals ik vroeger, ik heb Zwarte Piet nooit als een neger of slaaf gezien en mijn zoontje ziet dat ook niet zo, maar waarom zullen wij naar onze kinderen luisteren, hij vindt juist gekleurde pieten maar raar. laten we het gewoon bij een kinderfeestje houden ipv racisme discussie feest voor volwassenen elk jaar weer..



[ Bericht 5% gewijzigd door WhateverWhatever op 11-10-2016 14:08:34 ]
pi_165893662
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja lijkt me nogal wiedes.
Nee.

Discrimintatie begint pas als ik er door dat schilderij vanuit ga dat alle Joden grote neuzen hebben.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165893663
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:46 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Sommige mensen zien niet hoe het racisme is en sommige mensen zien niet hoe andere mensen kunnen denken dat het racisme is. Toch heb ik wel hoop voor die mensen, ze bedoelen het vast niet slecht.
Als de folklore persoon van Zwarte Piet daadwerkelijk een rolmodel zou zijn om donker gekleurde mensen te bespotten en te discrimineren, dan zou ik je gelijk geven. Maar hoe vaak je het ook verkondigd en je probeert de ander te overtuigen dat die associatie er niet is, men blijft stoïcijns vasthouden aan het eigen denkhokje. Ik vind dat echt jammer te noemen.

Tuurlijk bestaan er etnische verdeeldheden. Maar spreek die uit als etniciteit tegen etniciteit. Daarvoor ieder jaar een kinderfeest vergallen is niet de juiste weg.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:08:58 #182
8369 speknek
Another day another slay
pi_165893688
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:07 schreef BoneThugss het volgende:
Nee.

Discrimintatie begint pas als ik er door dat schilderij vanuit ga dat alle Joden grote neuzen hebben.
What the...
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165893689
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:31 schreef Baconbus het volgende:

[..]

En ik zeg dat ik het je niet uit kan leggen als je het nu nog niet begrijpt.

Als je het mij vraagt heeft dat weinig met draaien te maken en veel met inlevingsvermogen en historische kennis.
Ik begrijp best dat mensen zich gediscrimineerd kunnen voelen.

Als je het mij vraagt is dat onderdeel van een minderwaardigheidscomplex.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165893717
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:08 schreef speknek het volgende:

[..]

What the...
Een jood heeft vaak een grote neus.

Negers vaak bruine ogen. Als ik een schilderij maak van een neger met bruine ogen is dat geen discriminatie. Pas als ik er door dat schilderij vanuit ga dat alle negers bruine ogen hebben.

Zo duidelijker?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165893722
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Oh jij weet wat die mensen denken, wat makkelijk.
Wow nu ga je ook nog vertellen wat ze zouden moeten denken.

Jij denkt het toch ook te weten, jij denkt nog te weten wie naast mij woont!

Is hij minder dan jouw?
pi_165893756
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik vind mensen die het Sinterklaasfeest racisme noemen bizar. Inderdaad, een zeer malle en eigenlijk overbodige discussie.
snel, stuur wat dreigbrieven!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165893783
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij denkt het toch ook te weten, jij denkt nog te weten wie naast mij woont!

Is hij minder dan jouw?
Sorry John, maar het is jou
pi_165893798
ik vind het fijn dat dit topic weer los is, dan hebben alle werkloze blanke tokkies ook wat aan hun dag _O-
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165893804
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:14 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Sorry John, maar het is jou
De taal jeukt mij niet meer, het land is toch al een gekleurde massa dus wat zal mij die taal nog jeuken!

Zal leuk gaan worden met de gekleurde pieten straks, als ze al komen, paarse wit getoep lila of noem maar op!

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2016 14:17:36 ]
pi_165893818
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Zolang ze uitvergrote negroide kenmerken hebben kan dat niet anders gezien worden.

Geen probleem:
[ afbeelding ]

Wel een probleem:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Deal. Terug naar een vorm van de OerPiet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165893822
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:15 schreef Nielsch het volgende:
ik vind het fijn dat dit topic weer los is, dan hebben alle werkloze blanke tokkies ook wat aan hun dag _O-
Ik weet niet of ik onder de catagorie Tokkie val maar ik ben gewoon aan het werk hoor, heb jij wel een baan Nielsch?
pi_165894210
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij bent echt van mening dat iemand die een joodse karikatuur maakt en bv bij een schilderij het gezicht een grote neus geeft dan aan het discrimineren is?
Ja.

Het is een vorm van discriminatie (behalve dan als het een portret is van iemand met een grote neus die niet extra aangezet wordt). Dat het een vorm van discriminatie is betekend niet altijd dat het perse heel erg kwalijk is (negatief is of bedoeld wordt). Dat het een karikatuur is betekend ook niet perse dat het negatief is.

Maar het blijven karikaturen, het blijft een vorm van discriminatie. En ik vermoed zo dat vele joden de humor niet in kunnen zien van elke keer die overdreven grote neus en andere onzin die aan het jood zijn wordt gekoppelt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165894227
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:15 schreef Nielsch het volgende:
ik vind het fijn dat dit topic weer los is, dan hebben alle werkloze blanke tokkies ook wat aan hun dag _O-
In generaliseren ben jij wel de koning hier.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165894291
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja.

Het is een vorm van discriminatie (behalve dan als het een portret is van iemand met een grote neus die niet extra aangezet wordt). Dat het een vorm van discriminatie is betekend niet altijd dat het perse heel erg kwalijk is (negatief is of bedoeld wordt). Dat het een karikatuur is betekend ook niet perse dat het negatief is.

Maar het blijven karikaturen, het blijft een vorm van discriminatie. En ik vermoed zo dat vele joden de humor niet in kunnen zien van elke keer die overdreven grote neus en andere onzin die aan het jood zijn wordt gekoppelt.
Niet mee eens, wel goed onderbouwd.

Een karikatuur is dus eigenlijk niet zo veel mis mee. Anders zouden we alles wel af kunnen schaffen wat indirect mensen beledigd.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:50:45 #195
3542 Gia
User under construction
pi_165894296
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:38 schreef Baconbus het volgende:

Woestijnmensen?

Is dat ook al krenkend?
Is randstadmensen ook krenkend of eilandbewoners?

Inderdaad, lange tenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 11-10-2016 15:13:51 ]
pi_165894307
Het gaat 100% zeker aangepast worden en hoe hard de tokkies die nooit verder komen dan Center Parcs komen ook schreeuwen en janken, ze kunnen het niet voorkomen :D :D :D :D :D

Genot! Jullie hebben bij voorbaat al verloren!
pi_165894331
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:50 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Niet mee eens, wel goed onderbouwd.

Een karikatuur is dus eigenlijk niet zo veel mis mee. Anders zouden we alles wel af kunnen schaffen wat indirect mensen beledigd.
Nee, alleen dingen die mensen met een kleurtje beledigen. Die zijn emotioneel nog niet volwassen genoeg om daarmee om te gaan.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:57:54 #198
3542 Gia
User under construction
pi_165894368
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:56 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat soort taal draagt natuurlijk nooit bij aan een goede discussie.
Nomaden is inderdaad een beter woord, maar het was niet krenkend bedoeld.

Maar goed, op de vraag komt geen antwoord?
Mogen we arabieren uitbeelden, nonnen, paters en de Paus?
pi_165894384
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:50 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Niet mee eens, wel goed onderbouwd.

Een karikatuur is dus eigenlijk niet zo veel mis mee. Anders zouden we alles wel af kunnen schaffen wat indirect mensen beledigd.
Een karikatuur is een karikatuur, dat kan zowel negatief als positief zijn.

Neem de "oude" piet, een doodenge piet met zware tongval en de associatie met een donker mens erbij die veel was, maar niet netjes. Dat was een negatieve karikatuur.
De piet van nu, een vrolijke snuiter die van heel slim naar dom maar oh zo vrolijk kan gaan, niet meer eng, niet meer dreigend en de associatie met de donkere mens als zijnde een "wild en gevaarlijk dier", een duivel, eruit gesloopt. Dat kan je zien als een positieve karikatuur. Elk kind nu dat wel een associatie legt met de donkere medemens (en dat gebeurd veelvuldig!) legt een positieve associatie, want piet is leuk! Die donkere man op straat in de sint tijd wordt blij benaderd ipv met angst bezien.

Toch zou je je best voor moeten kunnen stellen dat ondanks het feit dat het nu een positieve karikatuur is (bij kinderen dan!) dat het toch best vervelend kan zijn om door kinderen aangesproken te worden als zijnde zp, of je pepernoten hebt, of je wat door kan geven aan de sint.
Leuk en schattig of niet, ze zijn geen zp. En zitten misschien helemaal niet te wachten op kinderen die aan ze hangen en bedelen. Of dat de associatie met die donkere mensen zo sterk is, ze zijn geen fantasiefiguren en willen misschien ook niet zo gezien worden.

Helaas wordt zp ook nog misbruikt als negatief karikatuur, eindelijk een neger die wel werkt is een hele oude en nare bv die voornamelijk door volwassenen wordt gebezigd. Wat puur op zichzelf dus geen negatief figuur is wordt zo wel negatief gemaakt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:05:43 #200
3542 Gia
User under construction
pi_165894472
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Is echt niet normaal om op je 11de nog te geloven in sinterklaas... Kind gaat bijna naar de middelbare en geloofd nog in sinterklaas, dat is best wel een beetje erg.

Hoe hebben jullie (zijn ouders en familie) dit voor elkaar gekregen trouwens? Want zelfs de scholen werken al lang niet meer mee aan dat leuke fantasie verhaal, geen enkel ander kind in zijn omgeving zal nog geloven in sinterklaas.
Ben je dan elk jaar bezig met al die mensen inc leraren e.d. voor leugenaars uit te maken?
Over het algemeen geloven ze tot groep 5. Daar zitten kinderen die in oktober 10 worden, maar ook die pas in augustus het jaar erop 10 worden.
In groep 5 en 6 wordt over het algemeen nog gewoon Sinterklaas gevierd alsof de kinderen geloven, en sommigen geloven dan ook nog, bijvoorbeeld vanwege een jonger broertje of zusje. In groep 7 en 8 wordt vaak al surprise gedaan, met lotjes trekken.

Mijn oudste is van augustus, maar heb hem wel vóór het sinterklaasfeest in groep 5 verteld hoe de vork in de steel zat en dat dit een grotemensen geheim is, wat hij niet tegen zijn broertje en neefjes en nichtjes mag vertellen. Hij voelde zich heel wat dat hij bij de grote mensen mocht horen, maar had nog wel één vraag: "Mam, je wilt toch niet zeggen dat jij en papa al die cadeaus hebben gekocht!"
Zo lief!
Sommige kinderen worden boos vanwege het voorliegen, hij was vol bewondering dat wij zoveel van hem hielden dat we 'al die cadeaus voor hen kochten'.

Maar het is ook maar net hoe je het brengt.

Een meisje in de klas van mijn jongste was door de familie flink angst aangejaagd voor Zwarte Piet, waardoor ze op de kleuterklas gewoon niet kon slapen van de spanning. Haar ouders hadden haar toen al verteld dat Sinterklaas niet bestond.
Dus, tja, zij vertelde dat tegen iedereen in de klas. Maar goed, niemand geloofde haar!
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:07:43 #201
3542 Gia
User under construction
pi_165894498
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:05 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waarom zou dat terecht zijn, Sjimmie heeft blauwe ogen en blond haar. Discriminatie tegenover blanke Nederlanders.
Uh, Sjimmie was toch de zwarte en Sjors de kaaskop
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:11:07 #202
3542 Gia
User under construction
pi_165894533
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Een jood heeft vaak een grote neus.

Negers vaak bruine ogen. Als ik een schilderij maak van een neger met bruine ogen is dat geen discriminatie. Pas als ik er door dat schilderij vanuit ga dat alle negers bruine ogen hebben.

Zo duidelijker?
En hoe worden ze dan gediscrimineerd? Discriminatie is toch uitsluiten van mensen op grond van uiterlijk of etniciteit. Als kinderen een kind met rood haar uitsluiten van een spel, omdat ze rood haar heeft, dan is dat discriminatie.
Als ik een neger teken met bruine ogen, dan is dat gewoon een normale afbeelding van een neger, want er zijn zeer weinig volbloed negers met blauwe ogen.

Overigens is de kleur bruin dominant in de genetica, dus zeker niet ondergeschikt.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:13:18 #203
3542 Gia
User under construction
pi_165894574
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja.

Het is een vorm van discriminatie (behalve dan als het een portret is van iemand met een grote neus die niet extra aangezet wordt). Dat het een vorm van discriminatie is betekend niet altijd dat het perse heel erg kwalijk is (negatief is of bedoeld wordt). Dat het een karikatuur is betekend ook niet perse dat het negatief is.

Maar het blijven karikaturen, het blijft een vorm van discriminatie. En ik vermoed zo dat vele joden de humor niet in kunnen zien van elke keer die overdreven grote neus en andere onzin die aan het jood zijn wordt gekoppelt.
Nee, wij zijn blij met onze klompen en molens!
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:16:14 #204
3542 Gia
User under construction
pi_165894610
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:51 schreef Donnis het volgende:
Het gaat 100% zeker aangepast worden en hoe hard de tokkies die nooit verder komen dan Center Parcs komen ook schreeuwen en janken, ze kunnen het niet voorkomen :D :D :D :D :D

Genot! Jullie hebben bij voorbaat al verloren!
Nee, want zwarte piet gaat niet verboden worden.
Wellicht dat de politiek correcte omroep er wat kleurtjes bij gooit, maar het gros van de bevolking blijft gewoon Sinterklaas vieren met bruine en/of zwarte pieten.

Daarbij heb ik geen gevoel van genot of genoegdoening, maar het is gewoon altijd al zo en zal ook zo blijven.
pi_165894660
Groep 5/6 is gewoon suprise op de meeste scholen, geen feest meer alsof het echt is.
De scholen met een aparte groep 5 en een aparte groep 6 doen het soms ook nog in groep 5, maar daarna is het echt wel over. Met 11 hebben we het over een kind in groep 7/8 (bij heel vroege leering nog groep 6), dat is echt niet meer normaal om dan echt in de sint te geloven.

Persoonlijk heb ik nooit erover gelogen, heeft hij altijd geweten dat het een zeer leuk toneelspel was. Heb natuurlijk wel afgesproken met hem het niet te verklappen en dat heeft hij dan ook niet gedaan (hij vond het wel wat, mee in dat volwassene geheim).
Heeft nog wel gedoe opgeleverd, heb echt op mijn strepen moeten staan bij een paar familie leden, die hem gewoon vertelde dat ik uit mijn nek lulde. Daar ben ik wel even boos om geweest.
En toen hij het heel voorzichtig (zodat de andere kinderen het niet hoorde) aan de juf vertelde moest ik ook op het matje komen. Daar stond ik wel met mijn oren van te klapperen, vond dat erg raar. Maar die kon ik gerust stellen door te vertellen dat we een "plechtige" afspraak hadden dat hij het niet mocht verklappen.
Het heeft trouwens helemaal niets uitgemaakt voor de lol van het feest, hij heeft met zeer veel plezier sinterklaas gevierd en ging lekker mee in het "net doen alsof".
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:25:54 #206
3542 Gia
User under construction
pi_165894764
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Een karikatuur is een karikatuur, dat kan zowel negatief als positief zijn.

Neem de "oude" piet, een doodenge piet met zware tongval en de associatie met een donker mens erbij die veel was, maar niet netjes. Dat was een negatieve karikatuur.
De piet van nu, een vrolijke snuiter die van heel slim naar dom maar oh zo vrolijk kan gaan, niet meer eng, niet meer dreigend en de associatie met de donkere mens als zijnde een "wild en gevaarlijk dier", een duivel, eruit gesloopt. Dat kan je zien als een positieve karikatuur. Elk kind nu dat wel een associatie legt met de donkere medemens (en dat gebeurd veelvuldig!) legt een positieve associatie, want piet is leuk! Die donkere man op straat in de sint tijd wordt blij benaderd ipv met angst bezien.

Toch zou je je best voor moeten kunnen stellen dat ondanks het feit dat het nu een positieve karikatuur is (bij kinderen dan!) dat het toch best vervelend kan zijn om door kinderen aangesproken te worden als zijnde zp, of je pepernoten hebt, of je wat door kan geven aan de sint.
Leuk en schattig of niet, ze zijn geen zp. En zitten misschien helemaal niet te wachten op kinderen die aan ze hangen en bedelen. Of dat de associatie met die donkere mensen zo sterk is, ze zijn geen fantasiefiguren en willen misschien ook niet zo gezien worden.

Helaas wordt zp ook nog misbruikt als negatief karikatuur, eindelijk een neger die wel werkt is een hele oude en nare bv die voornamelijk door volwassenen wordt gebezigd. Wat puur op zichzelf dus geen negatief figuur is wordt zo wel negatief gemaakt.
Is het werkelijk zo erg als een kind denkt dat een neger een zwarte piet is?
Is het erg dat kinderen aan de deur komen bedelen om snoep, of zullen we sint maarten ook maar afschaffen, nu we toch bezig zijn.
Moet ik het buurjongetje met zijn moeders zelfgebakken koekjes met suikerfeest mijn tuin uitjagen, omdat ik niks met suikerfeest heb?

Nee, ik ben beschaafd en begrijp dat die kinderen daar plezier in hebben.
Kinderen zijn onschuldig en kunnen in hun onschuld soms lomp uit de hoek komen.

Mijn oudste, van 1992, ging met bijna 2 jaar mee naar de ronde van Stiphout (criterium na de tour). Hij was tijdens de tour helemaal onder de indruk van de kale kop van Pantani. Dus, tja, bij de ronde van Stiphout wees hij iedereen met een kale kop na als "kijk, Pantani, kale kop".
En dat was vol bewondering, niet als kwetsend bedoeld. Absoluut niet.
Kleine kinderen die in een neger zwarte piet zien, bedoelen dat ook niet kwetsend. Maar ik begrijp dat negers nogal gevoelig zijn waar het hun huidskleur betreft.

Hoe vaak komt het niet voor dat kinderen, die voor het eerst een zwart kindje in de klas krijgen, gaan voelen of die kleur niet afgeeft? Of voelen aan het kroeshaar, omdat het iets is wat ze niet kennen?
Komt in de randstad waarschijnlijk niet zoveel voor, maar hier in ons boeren Brabant echt wel.

Moet je dan overal over steigeren?
pi_165894821
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Is het werkelijk zo erg als een kind denkt dat een neger een zwarte piet is?
Is het erg dat kinderen aan de deur komen bedelen om snoep, of zullen we sint maarten ook maar afschaffen, nu we toch bezig zijn.
Moet ik het buurjongetje met zijn moeders zelfgebakken koekjes met suikerfeest mijn tuin uitjagen, omdat ik niks met suikerfeest heb?

Nee, ik ben beschaafd en begrijp dat die kinderen daar plezier in hebben.
Kinderen zijn onschuldig en kunnen in hun onschuld soms lomp uit de hoek komen.

Mijn oudste, van 1992, ging met bijna 2 jaar mee naar de ronde van Stiphout (criterium na de tour). Hij was tijdens de tour helemaal onder de indruk van de kale kop van Pantani. Dus, tja, bij de ronde van Stiphout wees hij iedereen met een kale kop na als "kijk, Pantani, kale kop".
En dat was vol bewondering, niet als kwetsend bedoeld. Absoluut niet.
Kleine kinderen die in een neger zwarte piet zien, bedoelen dat ook niet kwetsend. Maar ik begrijp dat negers nogal gevoelig zijn waar het hun huidskleur betreft.

Hoe vaak komt het niet voor dat kinderen, die voor het eerst een zwart kindje in de klas krijgen, gaan voelen of die kleur niet afgeeft? Of voelen aan het kroeshaar, omdat het iets is wat ze niet kennen?
Komt in de randstad waarschijnlijk niet zoveel voor, maar hier in ons boeren Brabant echt wel.

Moet je dan overal over steigeren?
Wat ik daar van vind doet er niet zo toe. Ik heb persoonlijk niet zo snel last van kinderen, maar iemand die echt niets met kinderen heeft misschien wel.
Het laat vooral zien dat die associatie er wel degelijk is, hoe hard sommige pro-pieters ook roepen dat het niet zo is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:32:03 #208
3542 Gia
User under construction
pi_165894878
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:18 schreef erodome het volgende:
Groep 5/6 is gewoon suprise op de meeste scholen, geen feest meer alsof het echt is.
De scholen met een aparte groep 5 en een aparte groep 6 doen het soms ook nog in groep 5, maar daarna is het echt wel over. Met 11 hebben we het over een kind in groep 7/8 (bij heel vroege leering nog groep 6), dat is echt niet meer normaal om dan echt in de sint te geloven.

Misschien is dat tegenwoordig anders. Mijn kinderen zijn 22 en 24. Bij hen geloofde de helft in groep 5 nog in Sinterklaas en de andere helft niet. Was echt het overgangsjaar.
Surprise was echt pas in groep 7 en 8.

Belachelijk dat jij erop wordt aangesproken dat jouw kind het al eerder wist. Zolang ze het voor zich houden, is er niks mis mee.
Mijn kinderen zijn de oudste 2 zowel bij mij thuis als bij mijn man thuis, dus hebben dit goed in de gaten gehouden. Want wie wil er nou een kinderfeest verpesten?
pi_165894882
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, want zwarte piet gaat niet verboden worden.
Wellicht dat de politiek correcte omroep er wat kleurtjes bij gooit, maar het gros van de bevolking blijft gewoon Sinterklaas vieren met bruine en/of zwarte pieten.

Daarbij heb ik geen gevoel van genot of genoegdoening, maar het is gewoon altijd al zo en zal ook zo blijven.
Het is een trend die ingezet is en de geest is nu uit de fles. Mensen blijven het vieren maar over 10 jaar is het al minder, over 20 jaar begint het te verdwijnen en over 50 jaar kijken we er naar terug: God wat was dat primitief zeg. De wereld verandert nou eenmaal constant, hou je niet tegen.

Het is iets wat je niet kan uitleggen in het buitenland en dus ten dode opgeschreven in globaliserende wereld.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:34:49 #210
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165894914
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Is dat ook al krenkend?
Is randstadmensen ook krenkend of eilandbewoners?

Inderdaad, lange tenen.
Je snapt het echt niet. Eerder tenenkrommend dus.
wooblabalurg
pi_165894952
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:32 schreef Donnis het volgende:

[..]

Het is een trend die ingezet is en de geest is nu uit de fles. Mensen blijven het vieren maar over 10 jaar is het al minder, over 20 jaar begint het te verdwijnen en over 50 jaar kijken we er naar terug: God wat was dat primitief zeg. De wereld verandert nou eenmaal constant, hou je niet tegen.

Het is iets wat je niet kan uitleggen in het buitenland en dus ten dode opgeschreven in globaliserende wereld.
Wie weet bestaat het hele feest niet meer over 20, 50 of 100 jaar, maar dat ligt niet aan de opvatting dat ZP racisme zou zijn. Zolang er mensen zijn die het vieren, zullen ze het vieren zoals ze het zelf willen, óók met zwarte Zwarte Pieten. Jammer voor je.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165894962
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:34 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je snapt het echt niet. Eerder tenenkrommend dus.
Cognitieve dissonantie.
pi_165894984
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:34 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je snapt het echt niet. Eerder tenenkrommend dus.
Luister dit nummer even
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:41:23 #214
3542 Gia
User under construction
pi_165895030
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat ik daar van vind doet er niet zo toe. Ik heb persoonlijk niet zo snel last van kinderen, maar iemand die echt niets met kinderen heeft misschien wel.
Het laat vooral zien dat die associatie er wel degelijk is, hoe hard sommige pro-pieters ook roepen dat het niet zo is.
Het is niet erger dan een opmerking over een kale kop, over een dikke buik of over vuurrood haar. Niet leuk voor degene tegen wie de opmerking wordt gemaakt, maar voor de ouders een mooie aanleiding om uit te leggen dat het niet netjes is om daar opmerkingen over te maken.

Ik blijf het flauwe kul vinden om hiervoor de hele figuur Zwarte Piet af te schaffen.

Stel: Een neger wint de tour en je gaat met je kind naar een criterium en het kind denkt dat elke neger die tourwinnaar is? Is dat dan erg?
Of is het dan wel ego strelend?

Ik ken een ethiopisch jongetje, echt heel donker, die er geweldig trots op is dat hij van alle kinderen in de klas het meest op zwarte Piet lijkt. Hij gaat in die periode regelmatig in een pietenpakje naar school. Geweldig! Je kunt er ook de lol van inzien.

Dat er verzuurde mensen zijn die nergens de lol van inzien, wil niet zeggen dat alles maar moet gaan zoals zij dat willen. Je kunt in je leven gekwetst worden. Dat is niet anders.

Ben zelf kaal geweest en ook toen kreeg ik verbaasde blikken van kinderen. Moet ik daar dan pissig over worden? Het zijn kinderen!
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:43:57 #215
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_165895083
Laten we dit jaar alle lieten gewoon wit houden, dan zijn we meteen van die discussie af. Want dan is het ineens een 'blank' feestje. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Dus volgend jaar weer zwarte zwarte pieten, want anders diskriminazie
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_165895137
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wie weet bestaat het hele feest niet meer over 20, 50 of 100 jaar, maar dat ligt niet aan de opvatting dat ZP racisme zou zijn. Zolang er mensen zijn die het vieren, zullen ze het vieren zoals ze het zelf willen, óók met zwarte Zwarte Pieten. Jammer voor je.
Dit is gewoon wartaal. Een kleur aanpassen gaat niet gebeuren maar het is wel mogelijk dat het feest over 20 jaar weg is?
pi_165895229
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:47 schreef Donnis het volgende:

[..]

Dit is gewoon wartaal. Een kleur aanpassen gaat niet gebeuren maar het is wel mogelijk dat het feest over 20 jaar weg is?
Jij begint over een feest dat ten dode opgeschreven is als gevolg van globalisering.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165895247
Die 'mooie heidense balans tussen goed en kwaad' waar Lunatiek het over had, was mogelijk idd de oorspronkelijke betekenis van dit feest. Alleen, ergens in de geschiedenis stelde de witte mens de zwarte mens gelijk aan het kwaad - en dat is helaas geen mening. Google zelf, kijk een docu of lees er een boek over. Daardoor werd piet de karikatuur die hij nu is.

Deze threads lopen vol ontkenningen die getuigen van het historisch besef van een platvis. "IK heb het nooit zo gezien, dus het is geen racisme". Of "Graag een foto als 'bewijs' ". ALS er in die tijd al foto's werden gemaakt, dan van vooraanstaande witte mensen of witte mensen die zwarte mensen nadeden. Het is aan een ieder zichzelf te informeren, als je tenminste niet ongelofelijk onbenullig wilt overkomen.

Zodra er ongelijkheid, dood of verderf aan bepaalde symbolen kleeft is het voor een deel van de bevolking geen feest. Of de rest dat nou ervaart of niet. Er is vooralsnog ook geen Hitlerplein in Nederland, al zijn er vast aardige mensen met die naam.

Beste van de discussie is dat sommigen blijkbaar voor het eerst naar de geschiedenis kijken. Dat een groeiende groep zich hierdoor tegen de karikatuur uitspreekt; internationaal, juridisch, zelfs de commercie keert zich ervan af :') De zogenaamd 'grote' meerderheid voorstanders verliest significant terrein. Omdat de argumenten voor ZP obscuur en flinterdun zijn.

Hoe je het ook wendt of keert, ZP staat al met 1 been buiten. Wie hem asiel wil verlenen moet dat vooral doen. De erkenning voor je gezellige feestje verdwijnt alleen met rasse schreden. :+
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:53:50 #219
3542 Gia
User under construction
pi_165895250
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:47 schreef Donnis het volgende:

Dit is gewoon wartaal. Een kleur aanpassen gaat niet gebeuren maar het is wel mogelijk dat het feest over 20 jaar weg is?
Er gaan steeds minder mensen naar de kerk. Kerst heeft nauwelijks nog religieuze waarde. Pasen is voor de Paashaas en de chocola. Steeds meer mensen gaan met carnaval liever op vakantie dan de kroeg in. Alles is in beweging en veranderd over de jaren. Maar dat heeft tijd nodig.
Misschien bestaat het Sinterklaasfeest nog nauwelijks over 20 jaar, als dat op een natuurlijke wijze verdwijnt. Als je het gedwongen wil afschaffen door Zwarte Piet te verbieden, dan denk ik dat je eerder het tegendeel bereikt. Dan gaan de hakken namelijk in de grond.
Dan zie ik het nog eerder een toeristische trekpleister worden dan dat het verdwijnt.

Wij, met volwassen kinderen, vieren geen sinterklaas meer, maar doen met Kerst wat onder de boom. Maar als we ooit kleinkinderen krijgen, dan huren we een echt Sinterklaas met echte zwarte Zwarte Pieten in om de cadeautjes te komen brengen, (Tenzij onze zonen en/of schoondochters dat niet willen) en met Pasen verstoppen we chocolade eitjes, ja, ook bruin! Mag dat, eigenlijk?
pi_165895279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Misschien is dat tegenwoordig anders. Mijn kinderen zijn 22 en 24. Bij hen geloofde de helft in groep 5 nog in Sinterklaas en de andere helft niet. Was echt het overgangsjaar.
Surprise was echt pas in groep 7 en 8.

Belachelijk dat jij erop wordt aangesproken dat jouw kind het al eerder wist. Zolang ze het voor zich houden, is er niks mis mee.
Mijn kinderen zijn de oudste 2 zowel bij mij thuis als bij mijn man thuis, dus hebben dit goed in de gaten gehouden. Want wie wil er nou een kinderfeest verpesten?
Niemand, ik niet iig! Het is een hartstikke leuk feest, hoe je het ook benaderd.
Stond er idd erg van te kijken dat ik op zoveel tegenstand stuite, had ik niet verwacht. Mijn reden om het te vertellen was "idealistisch", dat ik vond dat ik niet daarover kon liegen terwijl we de afspraak hadden dat er niet werd gelogen in huis. Had verder niets inhoudelijks te maken met het sint feest, dat was en is gewoon een heerlijk kinderfeest.

Weet trouwens niet of dat zo van deze tijd is, mijn zoon is ook alweer 17, dus praten we over jaren geleden. Maar ook in mijn jeugd, toen het nog klassen waren ipv groepen werkte het zo, boven de 6 jaar werd het geloof in de sint zeldzaam, kinderen daarboven werd over gegniffelt, boven de 8 a 9 jaar was echt niet heel normaal, dan was je als kind "raar".
Vaak wel zo dat het eerste kind langer geloofde dan de opvolgende kinderen. Maar boven de 7 a 8 jaar, heel erg zeldzaam.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:57:13 #221
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165895303
Een toeristische trekpleister? Bijna de hele wereld snapt niets van deze traditie en vindt het vooral raar dat dit gewoon kan. Denk niet dat dit de molens gaat vervangen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165895312
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Niemand, ik niet iig! Het is een hartstikke leuk feest, hoe je het ook benaderd.
Stond er idd erg van te kijken dat ik op zoveel tegenstand stuite, had ik niet verwacht. Mijn reden om het te vertellen was "idealistisch", dat ik vond dat ik niet daarover kon liegen terwijl we de afspraak hadden dat er niet werd gelogen in huis. Had verder niets inhoudelijks te maken met het sint feest, dat was en is gewoon een heerlijk kinderfeest.

Weet trouwens niet of dat zo van deze tijd is, mijn zoon is ook alweer 17, dus praten we over jaren geleden. Maar ook in mijn jeugd, toen het nog klassen waren ipv groepen werkte het zo, boven de 6 jaar werd het geloof in de sint zeldzaam, kinderen daarboven werd over gegniffelt, boven de 8 a 9 jaar was echt niet heel normaal, dan was je als kind "raar".
Vaak wel zo dat het eerste kind langer geloofde dan de opvolgende kinderen. Maar boven de 7 a 8 jaar, heel erg zeldzaam.

In mijn jeugd ook zoiets en ben van dezelfde leeftijd als de kinderen van Gia.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:02:29 #223
3542 Gia
User under construction
pi_165895384
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:53 schreef Manono het volgende:
Zodra er ongelijkheid, dood of verderf aan bepaalde symbolen kleeft is het voor een deel van de bevolking geen feest.
Dus, omdat er eeeeuwen geleden sprake was van een hels figuur als de donkere knecht van Sint Nicolaas, moet nu de lieve, vrolijke Piet het veld ruimen?
Omdat er eeuwen geleden mensen zwarten als minderwaardig en ondergeschikt zagen, is elk gebruik van de kleur zwart of het woord neger verboden?

Als er verteld wordt dat Zwarte Piet van oorsprong geen negerslaaf was, dan is men toch tegen Zwarte Piet, omdat je dan iemand die enige overeenkomsten met negers heeft gelijk stelt met het kwaad.

Dat er na de tweede wereldoorlog een geheel andere betekenis gegeven is aan de figuur zwarte Piet doet er niet toe. Het is of een negerslaaf en daarvoor een helse verschijning, dus fout, weg ermee.

Nee, sinds een jaar of 70 weten kinderen niet beter dan dat Sint en Piet met de stoomboot uit Spanje komen en Piet zwart is door het bezorgen van cadeautjes door de schoorsteen. Geen enkele ouder vertelt zijn/haar kind dat Zwarte Piet het kwaad is, een duivel, een neger waar je bang voor moet zijn. Nee, het is een schoorsteen kruiper die over de daken gaat.

Kom op man!
pi_165895393
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wie weet bestaat het hele feest niet meer over 20, 50 of 100 jaar, maar dat ligt niet aan de opvatting dat ZP racisme zou zijn. Zolang er mensen zijn die het vieren, zullen ze het vieren zoals ze het zelf willen, óók met zwarte Zwarte Pieten. Jammer voor je.
Nou ja, persoonlijk zou ik graag een compromis zien, zodat iedereen het feest op zijn eigen manier kan vieren zonder dat er gedoe van komt.
Dus bij de officiele intochten en oa het sinterklaasjournaal verschillende type's pieten (inc de zwarte piet), op scholen e.d. en bij mensen thuis gewoon vrij in te vullen.

Vind daarin curacao wel een goed vb, zwarte piet is daar ook nog heel normaal (alhoewel ook daar een groep het er niet mee eens is), maar kleurpieten zijn ook heel normaal en komen gewoon bij de officiele intocht mee.
Zo is het veel makkelijker voor ouders om voor een vorm te kiezen waarmee zij goed kunnen leven, zonder dat de kinderen beginnen te huilen en zeggen, maar dat is de "echte" piet niet (die van de officiele intocht/tv).

De "roetpiet" met de nadruk op het zwarte van het roet (herkenbaarheid voorkomen) vond ik ook een goede voor die officiele intocht en tv, maar aangezien er blijkbaar een fikse groep is die nogal gehecht is aan de zwarte piet die van de karikatuur van een donker mens afkomt is het bovenstaande misschien wel beter, dan kunnen hun gewoon hun zp houden.
Dus roetpieten, zwarte pieten en kleurpieten, hoe mensen dat dan in hun persoonlijke kring willen invullen moeten ze lekker zelf weten en wordt dan allemaal ondersteund door het leidende en "officiele" verhaal elk jaar.

Dan zien we vanzelf wel waar het toe leidt, is dat gewoon ok.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165895402
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:53 schreef Manono het volgende:
Die 'mooie heidense balans tussen goed en kwaad' waar Lunatiek het over had, was mogelijk idd de oorspronkelijke betekenis van dit feest. Alleen, ergens in de geschiedenis stelde de witte mens de zwarte mens gelijk aan het kwaad - en dat is helaas geen mening. Google zelf, kijk een docu of lees er een boek over. Daardoor werd piet de karikatuur die hij nu is.

Deze threads lopen vol ontkenningen die getuigen van het historisch besef van een platvis. "IK heb het nooit zo gezien, dus het is geen racisme". Of "Graag een foto als 'bewijs' ". ALS er in die tijd al foto's werden gemaakt, dan van vooraanstaande witte mensen of witte mensen die zwarte mensen nadeden. Het is aan een ieder zichzelf te informeren, als je tenminste niet ongelofelijk onbenullig wilt overkomen.

Zodra er ongelijkheid, dood of verderf aan bepaalde symbolen kleeft is het voor een deel van de bevolking geen feest. Of de rest dat nou ervaart of niet. Er is vooralsnog ook geen Hitlerplein in Nederland, al zijn er vast aardige mensen met die naam.
Wow, jij bakt ze wel heel bruin.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:08:36 #226
3542 Gia
User under construction
pi_165895497
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:57 schreef Chai het volgende:

[..]

In mijn jeugd ook zoiets en ben van dezelfde leeftijd als de kinderen van Gia.
Ja, inderdaad. Wij geloofden niet meer in de derde klas. Ik in elk geval niet.
Maar toen onze kinderen klein waren, veranderde dat geloof pas in groep 5. Ik verzin het niet.
Misschien ligt dat inderdaad aan het feit dat wij hier in het katholieke zuiden wonen en de Sint toch wat met de kerk te maken heeft.
Ik keek er ook van op en dacht dat dit al op jongere leeftijd veranderde. Ik vertelde het onze oudste toen hij net 8 was, begin groep 5, vroege leerling, omdat ik liever wilde dat hij het van ons hoorde dan van de oudere kinderen in de klas.
Maar ik hoorde van de leerkracht in groep 6 dat zij ouders soms moesten aanmanen om 'het' gesprek te voeren met hun kind, omdat ze gepest zouden worden.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:12:20 #227
3542 Gia
User under construction
pi_165895566
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou ja, persoonlijk zou ik graag een compromis zien, zodat iedereen het feest op zijn eigen manier kan vieren zonder dat er gedoe van komt.
Dus bij de officiele intochten en oa het sinterklaasjournaal verschillende type's pieten (inc de zwarte piet), op scholen e.d. en bij mensen thuis gewoon vrij in te vullen.

Vind daarin curacao wel een goed vb, zwarte piet is daar ook nog heel normaal (alhoewel ook daar een groep het er niet mee eens is), maar kleurpieten zijn ook heel normaal en komen gewoon bij de officiele intocht mee.
Zo is het veel makkelijker voor ouders om voor een vorm te kiezen waarmee zij goed kunnen leven, zonder dat de kinderen beginnen te huilen en zeggen, maar dat is de "echte" piet niet (die van de officiele intocht/tv).

De "roetpiet" met de nadruk op het zwarte van het roet (herkenbaarheid voorkomen) vond ik ook een goede voor die officiele intocht en tv, maar aangezien er blijkbaar een fikse groep is die nogal gehecht is aan de zwarte piet die van de karikatuur van een donker mens afkomt is het bovenstaande misschien wel beter, dan kunnen hun gewoon hun zp houden.
Dus roetpieten, zwarte pieten en kleurpieten, hoe mensen dat dan in hun persoonlijke kring willen invullen moeten ze lekker zelf weten en wordt dan allemaal ondersteund door het leidende en "officiele" verhaal elk jaar.

Dan zien we vanzelf wel waar het toe leidt, is dat gewoon ok.
Ik ben het helemaal met je eens. Hm, vaker de laatste tijd....

Zolang zwarte en bruine Pieten toegestaan blijven, vind ik het prima dat tijdens de officiele intocht op tv ook kleurpieten meelopen, of met roetvegen. Alleen denk ik dat kinderen dan eerder de associatie gaan leggen met 'bruine piet' en 'surinamers' bijvoorbeeld. Want de roetpiet gaat door de schoorsteen, de kleurpieten door de regenboog, dan zullen de zwarte en bruine pieten wel zwarte en bruine mensen zijn, toch?

Maak je het dan niet erger?
pi_165895569
Overigens wilde de nazi's graag van Zwarte Piet af. Ze hadden liever een witte.

Ze vierden liever geen feestje met een 'neger'.

Je ziet dus maar hoe subjectief het racisme-argument is.



  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:14:28 #229
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165895606
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:08 schreef Gia het volgende:

Ja, inderdaad. Wij geloofden niet meer in de derde klas. Ik in elk geval niet.
Maar toen onze kinderen klein waren, veranderde dat geloof pas in groep 5. Ik verzin het niet.

Ze is van dezelfde leeftijd als jouw kinderen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165895649
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:41 schreef Gia het volgende:
Het is niet erger dan een opmerking over een kale kop, over een dikke buik of over vuurrood haar. Niet leuk voor degene tegen wie de opmerking wordt gemaakt, maar voor de ouders een mooie aanleiding om uit te leggen dat het niet netjes is om daar opmerkingen over te maken.
Goh, wat een uitvinding! Opvoeden. *O*
Inderdaad, niet te moeilijk over doen, als slachtoffer begrijpen dat het kindje niet beter weet, als ouder het kindjes opvoeden en verder niet zeuren.

quote:
Ik ken een ethiopisch jongetje, echt heel donker, die er geweldig trots op is dat hij van alle kinderen in de klas het meest op zwarte Piet lijkt. Hij gaat in die periode regelmatig in een pietenpakje naar school. Geweldig! Je kunt er ook de lol van inzien.
Mooi. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165895688
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens. Hm, vaker de laatste tijd....

Zolang zwarte en bruine Pieten toegestaan blijven, vind ik het prima dat tijdens de officiele intocht op tv ook kleurpieten meelopen, of met roetvegen. Alleen denk ik dat kinderen dan eerder de associatie gaan leggen met 'bruine piet' en 'surinamers' bijvoorbeeld. Want de roetpiet gaat door de schoorsteen, de kleurpieten door de regenboog, dan zullen de zwarte en bruine pieten wel zwarte en bruine mensen zijn, toch?

Maak je het dan niet erger?
Tja, dat weet ik niet... Dat is iets waarbij we van ervaring moeten leren denk ik.
Nu ben ik persoonlijk geen grote fan van de "bruine" piet, heb dat altijd een fout gevonden omdat dat zoveel dichter bij huidskleur ligt dan de gitzwarte piet.

Maar he, dat ook donkere mensen piet kunnen zijn is opzich niets mis mee, als je alle kleuren en ook niet gekleurd (gewoon natuurlijke huidskleur) toestaat wordt dat voor de kinderen iig ook weer algemeen. Er zijn dan gekleurde pieten die door een bepaalde reden bv roze zijn geworden (neem bv glitterpiet, die pakjes versiert, ik noem maar wat gekd), of zwart omdat ze al jaren pakjespiet zijn en zoveel door de schoorsteen geweest zijn. De gewone huidskleur pieten zijn dan pieten die andere taken uitvoeren. Er valt best wat van te maken als men maar wil, veel gekker als wat we de kinderen al vertelde wordt het toch niet snel ;)

Ik verzin ook maar even snel wat op dit moment, maar als het mij nu al lukt om er een redelijk goed fantasieverhaal van te maken moet dat zeer zeker lukken als we er wat beter over nadenken.
Het is niet dat het nu zo'n realistisch verhaal is, dat is juist wat het zo leuk maakt, die fantasie prikkelen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165895692
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, inderdaad. Wij geloofden niet meer in de derde klas. Ik in elk geval niet.
Maar toen onze kinderen klein waren, veranderde dat geloof pas in groep 5. Ik verzin het niet.
Het ligt eraan hoe je het bekijkt, typisch was dat je vanaf groep 3 of eerder wel doorhad dat het een en ander niet klopt maar je wou graag nog even onnozel doen en blijven geloven, ook al wist je stiekem dat het niet bestaat. Vanaf groep 5 of anders wel groep 6 ging de omgeving ingrijpen: "je weet nu toch wel dat Sinterklaas niet bestaat?". Als de volwassenen dat niet al deden dan deden de andere kindjes het wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165895711
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:12 schreef luxerobots het volgende:
Overigens wilde de nazi's graag van Zwarte Piet af. Ze hadden liever een witte.

Ze vierden liever geen feestje met een 'neger'.

Je ziet dus maar hoe subjectief het racisme-argument is.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoe dat laat zien dat racisme subjectief is is me niet geheel duidelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165895739
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, dat weet ik niet... Dat is iets waarbij we van ervaring moeten leren denk ik.
Nu ben ik persoonlijk geen grote fan van de "bruine" piet, heb dat altijd een fout gevonden omdat dat zoveel dichter bij huidskleur ligt dan de gitzwarte piet.

Maar he, dat ook donkere mensen piet kunnen zijn is opzich niets mis mee, als je alle kleuren en ook niet gekleurd (gewoon natuurlijke huidskleur) toestaat wordt dat voor de kinderen iig ook weer algemeen. Er zijn dan gekleurde pieten die door een bepaalde reden bv roze zijn geworden (neem bv glitterpiet, die pakjes versiert, ik noem maar wat gekd), of zwart omdat ze al jaren pakjespiet zijn en zoveel door de schoorsteen geweest zijn. De gewone huidskleur pieten zijn dan pieten die andere taken uitvoeren. Er valt best wat van te maken als men maar wil, veel gekker als wat we de kinderen al vertelde wordt het toch niet snel ;)

Ik verzin ook maar even snel wat op dit moment, maar als het mij nu al lukt om er een redelijk goed fantasieverhaal van te maken moet dat zeer zeker lukken als we er wat beter over nadenken.
Het is niet dat het nu zo'n realistisch verhaal is, dat is juist wat het zo leuk maakt, die fantasie prikkelen.
Het werkt gewoon niet.
1. De ZP zijn gemakkelijker te herkennen als meester Jan, ome Piet...
2. Sinterklaas is een kleurrijk feest, felle kleuren passen goed in contrast met het 'zwarte' van Zwarte Piet, het past minder goed bij een blanke huidskleur. Felle kleuren voor de Pieten, persoonlijk vind ik het creepy.
Ja, ik vind clowns ook creepy.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165895756
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe dat laat zien dat racisme subjectief is is me niet geheel duidelijk.
De nazi's waren racisten, het blanke ras /ariërs waren in hun ogen superieur.

Ze vonden dat Zwarte Piet niet in onze maatschappij past. Net als dat Quinsy en co dat vinden.
pi_165895825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 08:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom dan de hele discussie?
Als (sommige) gekleurde nederlanders geen sinterklaas willen vieren.....prima.
Als politiek correcte geitenwollen sokken sinterklaas willen vieren met regenboogpieten.....prima.
Als de rest van de bevolking sinterklaas wil vieren met zwarte of bruine pieten......ook prima, toch?
Prima :Y Piet hoeft dus niet perse zwart meer te zijn *O*
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165895853
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het werkt gewoon niet.
1. De ZP zijn gemakkelijker te herkennen als meester Jan, ome Piet...
Gewoonweg niet waar. Hangt echt heel erg veel af van de uitvoering. Neem de "roetpiet". Dat hoeft niet te gaan om neutrale huidskleur met wat vegen, kan ook gaan over dikke, vette roet met een paar iets lichtere vegen erin waarin de normale huidskleur van dat mens doorschemert. Dat hoeft dus echt niet herkenbaar te zijn.
Bij de "kleurpiet" is dat allemaal al helemaal niet aan de orde, paars, roze, groen, blauw, geel, zwart, wit, het is allemaal "onherkenbaar".

En vergeet aub niet vanuit het kinderoog te kijken. Die kleintjes geloven al dat de juf een bepaald figuur is als ze alleen maar wat sproeten op haar wang zet en verder niets veranderd.
Sterker nog, best wel veel kleintjes herkennen de kleuterjuf niet eens als ze buiten de schoolcontext wordt getoond.
Hoe kinderen kijken naar gespeelde fantasie figuren is echt anders dan hoe volwassenen het zien.

quote:
2. Sinterklaas is een kleurrijk feest, felle kleuren passen goed in contrast met het 'zwarte' van Zwarte Piet, het past minder goed bij een blanke huidskleur. Felle kleuren voor de Pieten, persoonlijk vind ik het creepy.
Ja, ik vind clowns ook creepy.
Leuk dat jij het creepy vindt, maar in bv curacao werkt het al jaren als een tierelier. Verreweg de meeste kinderen zijn juist dol op al die verschillende kleurtjes (inc zwart), vinden dat juist heel erg leuk omdat het de fantasie nog meer prikkelt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165895864
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De nazi's waren racisten, het blanke ras /ariërs waren in hun ogen superieur.

Ze vonden dat Zwarte Piet niet in onze maatschappij past. Net als dat Quinsy en co dat vinden.
Niet net zoals q en co dat ook vinden. Dat zeggen is een beetje raar, als het al niet schandalig genoemd mag worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165895942
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De nazi's waren racisten, het blanke ras /ariërs waren in hun ogen superieur.

Ze vonden dat Zwarte Piet niet in onze maatschappij past. Net als dat Quinsy en co dat vinden.
Kan je nagaan dat de bevolking toen al fel Zwarte Piet verdedigde zodat in 1942 Zwarte Piet gewoon weer zwart was. Gewoon tegen de wil van de Duitse bezetter in.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165895945
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet net zoals q en co dat ook vinden. Dat zeggen is een beetje raar, als het al niet schandalig genoemd mag worden.
Hoezo zou dat schandalig zijn?
pi_165895953
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo zou dat schandalig zijn?
Dat vraag je serieus? Toe nou zeg....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165895963
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat vraag je serieus? Toe nou zeg....
Jij doet een claim, die ik vreemd vind, dus dat mag je uitleggen.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:38:29 #243
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_165896006
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:25 schreef Gia het volgende:

Kleine kinderen die in een neger zwarte piet zien, bedoelen dat ook niet kwetsend. Maar ik begrijp dat negers nogal gevoelig zijn waar het hun huidskleur betreft.
Ik neem daar kennis van maar ik begrijp het niet. Dit slachtoffergedrag en gebrek aan zelfvertrouwen wordt een doel op zich, het wordt gecultiveerd.

quote:
Hoe vaak komt het niet voor dat kinderen, die voor het eerst een zwart kindje in de klas krijgen, gaan voelen of die kleur niet afgeeft? Of voelen aan het kroeshaar, omdat het iets is wat ze niet kennen?
Komt in de randstad waarschijnlijk niet zoveel voor, maar hier in ons boeren Brabant echt wel.

Moet je dan overal over steigeren?
Het staat mensen met opa's en oma's uit van niet-West-Europese origine geheel vrij om aan de randen van Nederland of op zijn minst in de kleinere plaatsen buiten de Randstad te komen wonen. In plaats daarvan gaat men samenklonteren in de grote steden omdat dat zo gezellig is bij elkaar en je onder elkaar bent. Wie heeft hier nu precies schuld aan de segregatie dan? Mede daarom wordt dit 'probleem' terecht niet erkend in grote delen van het land. Je praat elkaar aan dat je slachtoffer bent, en de rest heeft geen begrip dat die gezellige en vrolijke Pieten op het lokale marktplein fout zouden zijn.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_165896037
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij doet een claim, die ik vreemd vind, dus dat mag je uitleggen.
Je ziet werkelijk het verschil niet tussen de (extreme) visie van Q en co en die van de nazi's?
Echt, het heeft geen enkele zin dat uit te leggen als je zelf al komt met dat vereenzelvigen....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896043
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus, omdat er eeeeuwen geleden sprake was van een hels figuur als de donkere knecht van Sint Nicolaas, moet nu de lieve, vrolijke Piet het veld ruimen?
Omdat er eeuwen geleden mensen zwarten als minderwaardig en ondergeschikt zagen, is elk gebruik van de kleur zwart of het woord neger verboden?

Als er verteld wordt dat Zwarte Piet van oorsprong geen negerslaaf was, dan is men toch tegen Zwarte Piet, omdat je dan iemand die enige overeenkomsten met negers heeft gelijk stelt met het kwaad.

Dat er na de tweede wereldoorlog een geheel andere betekenis gegeven is aan de figuur zwarte Piet doet er niet toe. Het is of een negerslaaf en daarvoor een helse verschijning, dus fout, weg ermee.

Nee, sinds een jaar of 70 weten kinderen niet beter dan dat Sint en Piet met de stoomboot uit Spanje komen en Piet zwart is door het bezorgen van cadeautjes door de schoorsteen. Geen enkele ouder vertelt zijn/haar kind dat Zwarte Piet het kwaad is, een duivel, een neger waar je bang voor moet zijn. Nee, het is een schoorsteen kruiper die over de daken gaat.

Kom op man!
Eeuwen geleden? _O-

Het heeft eeuwen geduurd ja, de segregatie is pas in 1964 opgeheven en de zwarte bevolking heeft pas sinds de 60's stemrecht. 50 jaar terug, hoe bedoel je eeuwen geleden..

Eergisteren in Droomland Amerika had je iets kunnen zien van de sociale verminkingen als gevolg van ruim 300 jaar slavernij, waarin witte mensen bij de wet mishandelden, verkrachtten, moorden en families van elkaar scheidden. Lees iets over de Jim Crowe rules, Black Skin White Masks is ook een goede titel.

Jij mag met kneuterige ouder-oogkleppen naar de lieve olijke piet kijken, hij gaat over een ander ras. Geboren in een tijd dat zwarte mensen als duivels en primitief werden gezien. Waarom anders denk je dat piet, de oorspronkelijk een verbeelding van het kwaad wat het goede terzijde staat, zwart geschminkt is en een afro-pruik draagt. Of je moet blind willen zijn..

Niemand zegt dat we niet mogen praten over zwart of wit, het uitbeelden van een ander ras in een dienende lieve brave rol is NIET respectvol, hoe lief bedoeld ook. Al helemaal niet tegen het licht van de geschiedenis.

Wat jij je kinderen vertelt is een bonus, of niet. Maar kinderen hoeven niets te vieren waarbij ongelijke rollen worden uitgebeeld op basis van hun huidskleur. Dat het juist 1 mooi traditioneel geheel vormt is misschien een geruststellende gedachte voor degene die bediend wordt, maar niet voor grote groepen mensen zich WEL bewust zijn van hun geschiedenis.

Dus om het simpel te houden is het een kleine moeite de verschijning aan te passen, als piet dan toch niets met het negroide ras te doen heeft. Tegen beter weten in wordt het nl wel een racistisch statement.
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:42:44 #246
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165896063
Nog een praktisch bezwaar: zwarte schmink is ook nog functioneel: dan herken je de buurman of de juffrouw/meester niet die Zwarte Piet speelt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_165896065
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Je ziet werkelijk het verschil niet tussen de (extreme) visie van Q en co en die van de nazi's?
Echt, het heeft geen enkele zin dat uit te leggen als je zelf al komt met dat vereenzelvigen....
Nou, wat heb jij een sterk punt. Wel kritiek hebben, maar het niet uitleggen.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:44:53 #248
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165896090
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nou, wat heb jij een sterk punt. Wel kritiek hebben, maar het niet uitleggen.
Omdat slecht persoon X vindt, is X niet meteen slecht.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_165896091
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:42 schreef Perrin het volgende:

Nog een praktisch bezwaar: zwarte schmink is ook nog functioneel: dan herken je de buurman of de juffrouw/meester niet die Zwarte Piet speelt.
Jonge kinderen, zeg < 6 jaar, kunnen heel moeilijk fantasie en werkelijkheid uit elkaar houden. Trek zo'n pak aan, en je bent Piet. Schmink of niet.

Dit bezwaar speelt voornamelijk voor mensen die ouder zijn, en als die niet doorhebben dat het de buurman is dan sporen ze niet helemaal. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:45:11 #250
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_165896094
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:41 schreef Manono het volgende:

[..]

Eeuwen geleden? _O-

Het heeft eeuwen geduurd ja, de segregatie is pas in 1964 opgeheven en de zwarte bevolking heeft pas sinds de 60's stemrecht. 50 jaar terug, hoe bedoel je eeuwen geleden..
? Wij hebben algemeen kiesrecht in Nederland sinds 1917. Suriname 1949. Dus volgens mij ben jij hier bezig met het projecteren van de VS op Nederland. Ik vind dat volstrekt onjuist en onheus.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:46:18 #251
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165896113
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jonge kinderen, zeg < 6 jaar, kunnen heel moeilijk fantasie en werkelijkheid uit elkaar houden. Trek zo'n pak aan, en je bent Piet. Schmink of niet.

Dit bezwaar speelt voornamelijk voor mensen die ouder zijn, en als die niet doorhebben dat het de buurman is dan sporen ze niet helemaal. :)
Heel donkerpaarse schmink of heel donkerblauwe schmink zou misschien nog een optie zijn..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_165896121
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nou, wat heb jij een sterk punt. Wel kritiek hebben, maar het niet uitleggen.
Ja, de fuck zeg. Wat moet ik met iemand die dat op 1 hoop gooit?
Sorry dat ik geen antwoord heb op die denkwijze, kan er echt niets mee.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896131
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Heel donkerpaarse schmink of heel donkerblauwe schmink zou misschien nog een optie zijn..
Kijk naar Curacao. Geel, wit, blauw, paars, groen. Het werkt allemaal heel prima.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896134
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:44 schreef Perrin het volgende:

[..]

Omdat slecht persoon X vindt, is X niet meteen slecht.
Ik zeg dus dat het subjectief is.

De nazi's wilde als echte racisten van Zwarte Piet af.

Daar zal wel een gedachte achter gezeten hebben van 'we kunnen zo'n feestje toch niet met een neger vieren, eentje die cadeaus brengt, straks gaat men nog positief over negers denken'.

Quinsy en co willen van Zwarte Piet af omdat de huidskleur beledigend is. Terwijl je ook kan stellen dat het een positief figuur is.

Zie erin wat je erin wil zien. Maar laat mensen zelf kiezen en ga geen feestje verstieren, vooral niet met de kinderen erbij.
pi_165896141
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, de fuck zeg. Wat moet ik met iemand die dat op 1 hoop gooit?
Sorry dat ik geen antwoord heb op die denkwijze, kan er echt niets mee.
Omdat je niet al te intelligent bent.
pi_165896147
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Heel donkerpaarse schmink of heel donkerblauwe schmink zou misschien nog een optie zijn..
Welnee, alle kleuren werken net zo goed
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165896169
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Omdat je niet al te intelligent bent.
Nou nee. Hoe slim ik ben zal ik in het midden houden, maar dat heeft hier dus echt helemaal niets mee te maken.
Dat jij die connectie wel zo legt zegt vooral wat over jou, dat is echt een beetje ziek te noemen. Is echt totaal niet te vergelijken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zeg dus dat het subjectief is.

De nazi's wilde als echte racisten van Zwarte Piet af.

Daar zal wel een gedachte achter gezeten hebben van 'we kunnen zo'n feestje toch niet met een neger vieren, eentje die cadeaus brengt, straks gaat men nog positief over negers denken'.

Quinsy en co willen van Zwarte Piet af omdat de huidskleur beledigend is. Terwijl je ook kan stellen dat het een positief figuur is.

Zie erin wat je erin wil zien. Maar laat mensen zelf kiezen en ga geen feestje verstieren, vooral niet met de kinderen erbij.
Alsof piet toen zo positief was.....

Sterker nog, de horde pieten die we nu kennen is naoorlogs. Maar dat wordt wat te moeilijk voor je begrijp ik.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896185
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Nomaden is inderdaad een beter woord, maar het was niet krenkend bedoeld.

Maar goed, op de vraag komt geen antwoord?
Mogen we arabieren uitbeelden, nonnen, paters en de Paus?
Wat mij betreft mag je iedereen uitbeelden. :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896194
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Welnee, alle kleuren werken net zo goed
Neuh, zwart is wat betreft de onherkenbaarheid de superieure kleur. Zeker in het donker.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165896215
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Neuh, zwart is wat betreft de onherkenbaarheid de superieure kleur. Zeker in het donker.
Voor volwassenen, niet voor kinderen tot zeven jaar.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165896234
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Voor volwassenen, niet voor kinderen tot zeven jaar.
Bron?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Bron?
Moi ervaringsdeskundige. :+ Ze herkennen je eerder aan je stem als ze je goed kennen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165896303
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:50 schreef erodome het volgende:

[..]

Alsof piet toen zo positief was.....
Waarom wilden de nazi's anders van Zwarte Piet af?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:59:02 #265
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165896332
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarom wilden de nazi's anders van Zwarte Piet af?
Ik weet niet of wat de nazi's precies vonden nu een lekker argument in de pietendiscussie is..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_165896337
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:45 schreef Andromache het volgende:

[..]

? Wij hebben algemeen kiesrecht in Nederland sinds 1917. Suriname 1949. Dus volgens mij ben jij hier bezig met het projecteren van de VS op Nederland. Ik vind dat volstrekt onjuist en onheus.
Mag jij vinden, de VS zette destijds de toon voor hoe er ook in Nederland door witte mensen tegen zwarte mensen werd aangekeken - getuige ook de de vele teksten en afbeeldingen die in deze reeks zijn gepost.

Los daarvan is de geschiedenis pijnlijk genoeg om er ook hier rekening mee te houden. Alleen in Nederland maakt men een negroide karikatuur van het kwaad, daar hoef je in de VS niet eens mee aan te komen.
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:59:48 #267
3542 Gia
User under construction
pi_165896345
quote:
3s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:14 schreef Copycat het volgende:

Ze is van dezelfde leeftijd als jouw kinderen.
Ah, excusez!
Ook uit het katholieke zuiden? Misschien dat het em dat was.

In groep 5 zitten kinderen van 8. Die worden dat jaar 9.

11, waar het oorspronkelijk over ging, is inderdaad wel laat, maar soms wordt het in stand gehouden door jongere kinderen in huis. Of zijn er andere redenen waarom dat kind nog gelooft.
pi_165896347
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarom wilden de nazi's anders van Zwarte Piet af?
Ook hier weer, vraag je dit nu serieus?

Ken je dan echt niets van de achtergrond van zp? Hoe dat een gruwelijk schrikfiguur was toen nog? Hoe dat geen horde pieten in de vorm die je nu ziet waren? Maar een enkele piet die echt heel erg naar was?

De horde pieten ingezet is door de "bevrijders"? De eerste "horde" pieten zelfs letterlijk surinamers waren naast vele andere figuren die met de sint meekwamen?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896352
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:59 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik weet niet of wat de nazi's precies vonden nu een lekker argument in de pietendiscussie is..
En ik was niet eens begonnen over Hitler, dat was Manono.
pi_165896376
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Moi ervaringsdeskundige. :+ Ze herkennen je eerder aan je stem als ze je goed kennen.
Ervaring als in je hebt zelf kids? :P

Iedereen moet het lekker vieren zoals ze willen, het gaat tenslotte om de kinderen. Maar ik vind dat eisende zo vervelend, het moet veranderen. Ik vind het wel prima zo, maar als iemand thuis zich geel wil schminken en zo voor Piet spelen dan moet hij dat lekker zelf weten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896386
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:59 schreef Manono het volgende:

[..]
door witte mensen
Er bestaan geen witte mensen.

Ja ze bestaan wel, maar dan zijn ze dood.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896396
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ervaring als in je hebt zelf kids? :P

Iedereen moet het lekker vieren zoals ze willen, het gaat tenslotte om de kinderen. Maar ik vind dat eisende zo vervelend, het moet veranderen. Ik vind het wel prima zo, maar als iemand thuis zich geel wil schminken en zo voor Piet spelen dan moet hij dat lekker zelf weten.
Dat is dan ook het grote probleem niet. Het grote probleem is dat de officiele intocht piet en de sinterklaasjournaal piet de toon zetten.
Dat je als ouder niet echt kan kiezen voor een andere piet omdat kinderen die niet zien als de "echte" piet.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896404
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ervaring als in je hebt zelf kids? :P

Iedereen moet het lekker vieren zoals ze willen, het gaat tenslotte om de kinderen. Maar ik vind dat eisende zo vervelend, het moet veranderen. Ik vind het wel prima zo, maar als iemand thuis zich geel wil schminken en zo voor Piet spelen dan moet hij dat lekker zelf weten.
Goh erg coulant van je O+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165896411
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dan ook het grote probleem niet. Het grote probleem is dat de officiele intocht piet en de sinterklaasjournaal piet de toon zetten.
Dat je als ouder niet echt kan kiezen voor een andere piet omdat kinderen die niet zien als de "echte" piet.
Welke toon zetten?

Ik vind ook dat die intochten zo moeten blijven, wat iemand thuis doet zal me een een rotzorg wezen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:05:01 #275
3542 Gia
User under construction
pi_165896426
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Prima :Y Piet hoeft dus niet perse zwart meer te zijn *O*
Nee, maar het mag wel!
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De nazi's waren racisten, het blanke ras /ariërs waren in hun ogen superieur.

Ze vonden dat Zwarte Piet niet in onze maatschappij past. Net als dat Quinsy en co dat vinden.
Dan zou je toch eigenlijk denken dat Zwarte Piet wél mocht, want ondergeschikt. Zie je wel?
De pieten wit verven als knecht van Sinterklaas, is echt raar.
pi_165896443
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:03 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Goh erg coulant van je O+
_O-

Nee maar, ik vind echt dat die intochten zo prima zijn, komen toch ook veel zwarte kinderen naar kijken.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896454
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:04 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Welke toon zetten?

Ik vind ook dat die intochten zo moeten blijven, wat iemand thuis doet zal me een een rotzorg wezen.
Welke toon? Wat de "echte" piet is. Heb je werkelijk niet door dat de voorstelling van piet in die gevallen leidend is?
Zo nee, kom onder je steen vandaan, echt elk kind tegenwoordig ziet de pieten die daar getoond worden als de "echte" pieten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896467
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, maar het mag wel!

Ik heb ook nergens gezegd dat het van mij niet mag ;)

Ik vind het alleen een achterhaald concept en begrijp niet waarom mensen daar zo aan hechten.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165896505
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Welke toon? Wat de "echte" piet is. Heb je werkelijk niet door dat de voorstelling van piet in die gevallen leidend is?
Zo nee, kom onder je steen vandaan, echt elk kind tegenwoordig ziet de pieten die daar getoond worden als de "echte" pieten.
Huh?

Elk kind ziet die pieten daar als de 'echte' Piet, wat is dan het probleem?

Gele Piet komt uit China en heeft niks met Sinterklaas te maken, als je je kids dat verteld dan kan ZP lekker 'zwart' blijven
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896512
De Pieten zijn juist zwart zodat zij niet opvallen s´nachts met de cadeau´s rondbrengen, duh.
pi_165896527
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
De Pieten zijn juist zwart zodat zij niet opvallen s´nachts met de cadeau´s rondbrengen, duh.
Komt gwn door de schoorsteen, schaf die rode lippen af, dikke prima.

Hij kan moeilijk door de CV-ketel komen, niet? :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:12:30 #282
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_165896542
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Wanneer heb jij voor het laatst een jood gezien die een ei legt?
Begrijp je werkelijk het woord karikatuur niet?
Zwarte Piet stelt gewoon Zwarte Piet voor, niet een neger met de naam Piet. Het is helemaal geen karikatuur, dat maken jullie ervan. Inherent aan een karikatuur dat het een komische overdrijving van iets uit de werkelijheid is. In al deze topics ben ik nog geen enkel, ik herhaal, geen enkel steekhoudend argument tegengekomen waaruit zou moeten blijken dat Piet specifiek is bedoeld als een komische versie van een neger.
pi_165896543
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:11 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Komt gwn door de schoorsteen, schaf die rode lippen af, dikke prima.

Hij kan moeilijk door de CV-ketel komen, niet? :P
^O^ Als iedereen dan blij is dikke prima idd!
pi_165896570
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Huh?

Elk kind ziet die pieten daar als de 'echte' Piet, wat is dan het probleem?

Gele Piet komt uit China en heeft niks met Sinterklaas te maken, als je je kids dat verteld dan kan ZP lekker 'zwart' blijven
Dat die vorm dus leidend is waardoor mensen niet hun eigen idee erop los kunnen laten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896593
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ervaring als in je hebt zelf kids? :P

Iedereen moet het lekker vieren zoals ze willen, het gaat tenslotte om de kinderen. Maar ik vind dat eisende zo vervelend, het moet veranderen. Ik vind het wel prima zo, maar als iemand thuis zich geel wil schminken en zo voor Piet spelen dan moet hij dat lekker zelf weten.
Ik vind dat eisende ook vervelend, dat boze toontje, naar de rechter stappen en intochten verstieren.

Als steeds meer mensen het leuk hadden gevonden om het feest te vieren met een gekleurde Piet, was ik een stuk positiever geweest. Dit loopt niet vloeiend/positief, maar via een groepje drammers.
pi_165896598
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zwarte Piet stelt gewoon Zwarte Piet voor, niet een neger met de naam Piet. Het is helemaal geen karikatuur, dat maken jullie ervan. Inherent aan een karikatuur dat het een komische overdrijving van iets uit de werkelijheid is. In al deze topics ben ik nog geen enkel, ik herhaal, geen enkel steekhoudend argument tegengekomen waaruit zou moeten blijken dat Piet specifiek is bedoeld als een komische versie van een neger.
Ik kan dat filmpje niet meer vinden maar daarin zegt zo' n neger.

'Zwarte Piet is geen neger, een echte neger neemt je fiets mee, ZP komt juist dingen brengen'. _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896615
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zwarte Piet stelt gewoon Zwarte Piet voor, niet een neger met de naam Piet. Het is helemaal geen karikatuur, dat maken jullie ervan. Inherent aan een karikatuur dat het een komische overdrijving van iets uit de werkelijheid is. In al deze topics ben ik nog geen enkel, ik herhaal, geen enkel steekhoudend argument tegengekomen waaruit zou moeten blijken dat Piet specifiek is bedoeld als een komische versie van een neger.
Echt heel erg naief dit, sterker nog ongeloofwaardig.

Ken de geschiedenis van piet zoals we hem nu hebben en je weet gewoon dat het van een donker persoon afkomt.
Zp is een karikatuur van een donker mens en dat is gewoonweg een feit. Dat hede ten dage dat karikatuur niet meer negatief is doet daar niets vanaf.

Dat ontkennen maakt de discussie alleen maar lastiger. Praat liever over of het wel kwalijk is dat er tegenwoordig een positief karikatuur wordt gebruikt. Dan kom je namelijk met echte argumenten ipv domme leugens.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896617
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:13 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat die vorm dus leidend is waardoor mensen niet hun eigen idee erop los kunnen laten.
Hun eigen idee ja en dat is dat ze zich gediscrimineerd worden. Dat worden ze dus niet, dus dat ze dat voelen, goed verhaal doen we niks mee.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896629
En trouwens, welke neger heet er nou Piet? ik ken er geen 1 :')
pi_165896633
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Echt heel erg naief dit, sterker nog ongeloofwaardig.

Ken de geschiedenis van piet zoals we hem nu hebben en je weet gewoon dat het van een donker persoon afkomt.
Zp is een karikatuur van een donker mens en dat is gewoonweg een feit. Dat hede ten dage dat karikatuur niet meer negatief is doet daar niets vanaf.

Dat ontkennen maakt de discussie alleen maar lastiger. Praat liever over of het wel kwalijk is dat er tegenwoordig een positief karikatuur wordt gebruikt. Dan kom je namelijk met echte argumenten ipv domme leugens.
Er zijn vele verschillende verhalen waar ZP van af zou stammen, maar jij hebt de wijsheid in pacht. Vertel meer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896635
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik kan dat filmpje niet meer vinden maar daarin zegt zo' n neger.

'Zwarte Piet is geen neger, een echte neger neemt je fiets mee, ZP komt juist dingen brengen'. _O_
pi_165896640
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zwarte Piet stelt gewoon Zwarte Piet voor, niet een neger met de naam Piet. Het is helemaal geen karikatuur, dat maken jullie ervan. Inherent aan een karikatuur dat het een komische overdrijving van iets uit de werkelijheid is. In al deze topics ben ik nog geen enkel, ik herhaal, geen enkel steekhoudend argument tegengekomen waaruit zou moeten blijken dat Piet specifiek is bedoeld als een komische versie van een neger.
De vraag is of dat aan het argument ligt.

Dan is er dus geen man overboord als pieten een andere kleur en pruik krijgen, prima toch.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_165896645
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind dat eisende ook vervelend, dat boze toontje, naar de rechter stappen en intochten verstieren.

Als steeds meer mensen het leuk hadden gevonden om het feest te vieren met een gekleurde Piet, was ik een stuk positiever geweest. Dit loopt niet vloeiend/positief, maar via een groepje drammers.
Maar de discussie loopt al sinds deze vorm van piet. Dat vloeiende wil niet lukken, daarom nu schreeuwen.

Sterker nog, de mensen die graag dat vloeiende zouden zien worden tegengehouden door de vorm van piet in de "officiele" manieren (intocht/tv).
Er is geen sprake van doe het dan zelf anders als de intocht, de prominente tv programma's en het materiaal in de winkels dat tegenspreekt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896646
quote:
Ja die, bedankt!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896650
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik kan dat filmpje niet meer vinden maar daarin zegt zo' n neger.

'Zwarte Piet is geen neger, een echte neger neemt je fiets mee, ZP komt juist dingen brengen'. _O_
En daar juich je voor? Serieus?
Je ziet niet het ernstige en nadelige vooroordeel daarin?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896659
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:16 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hun eigen idee ja en dat is dat ze zich gediscrimineerd worden. Dat worden ze dus niet, dus dat ze dat voelen, goed verhaal doen we niks mee.
:') |:( :')
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896660
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind dat eisende ook vervelend, dat boze toontje, naar de rechter stappen en intochten verstieren.

Als steeds meer mensen het leuk hadden gevonden om het feest te vieren met een gekleurde Piet, was ik een stuk positiever geweest. Dit loopt niet vloeiend/positief, maar via een groepje drammers.
Daar was al mee begonnen dus maar toen vonden pro Pieten het weer nodig de gekleurde Pieten tot de grond toe af te branden met hun boze toontjes. -O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165896665
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind dat eisende ook vervelend, dat boze toontje, naar de rechter stappen en intochten verstieren.

Als steeds meer mensen het leuk hadden gevonden om het feest te vieren met een gekleurde Piet, was ik een stuk positiever geweest. Dit loopt niet vloeiend/positief, maar via een groepje drammers.
Ja, snap je.

Maar nee we gaan een jarenlange traditie veranderen vanwege 14 procent van de bevolking die er een probleem mee heeft.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896672
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:17 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er zijn vele verschillende verhalen waar ZP van af zou stammen, maar jij hebt de wijsheid in pacht. Vertel meer.
Ik heb het over de vorm van piet zoals die is en nee daar zijn niet zoveel verschillende verhalen over.
Wel over de afkomst van dit figuur, pre piet zoals we die kennen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165896673
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:19 schreef erodome het volgende:

[..]

En daar juich je voor? Serieus?
Je ziet niet het ernstige en nadelige vooroordeel daarin?
Het is PowNed, alsof ik dat serieus neem.

Het is gewoon grappig.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165896685
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar de discussie loopt al sinds deze vorm van piet. Dat vloeiende wil niet lukken, daarom nu schreeuwen.

Sterker nog, de mensen die graag dat vloeiende zouden zien worden tegengehouden door de vorm van piet in de "officiele" manieren (intocht/tv).
Er is geen sprake van doe het dan zelf anders als de intocht, de prominente tv programma's en het materiaal in de winkels dat tegenspreekt.
Zo begint een traditie, klein en met enthousiasme, mensen gaan iets vieren omdat ze het leuk vinden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')