abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:58:21 #1
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_165886190


Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 61 alweer ;)
Alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom hij deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn zijn enorme ego, dan zou het wel "het grote hoe maak ik Piet klaar topic" heten, maar vooral wil hij er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
pi_165893479
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, en hij legt goed uit, heeft oprechte liefde voor mooie ingredienten en eten. En belangrijkste is, hij kan echt vreselijk goed koken, itt tot mensen als Jamie Oliver en Joop Braakhekke vooral
Ja? Ik ben echt heel groot fan van hem als TV-maker. Plat preferé was leuk, zijn 7 uur durende reportagereeks over de aardappel was geniaal, ik heb in een deuk gelegen om de ongemakkelijke stiltes toen het helemaal niet klikte met de echte cowboys waarmee hij een de prarie op was, maar hij op het laatst wel samen zat te huilen met een enorm stugge cowboy na het draaien van Abba's Fernando. Het koken van mosselen met friet en een triple bij de Japanse Sumo-worstelaars was ook onvergetelijke TV.

Maar dagelijkse kost? Het lijkt mij vrij duur en omslachtig wat hij maakt, terwijl het vooral richting lijkt te missen. Het maakt hem nooit zoveel uit welke kruiden hij erin mikt, hij sluit vrij makkelijk compromissen voor het gemak, om dan alsnog 3 kwartier bezig te zijn. Ik snap vaak niet wat hij nou wil bereiken, waar hij met al zijn techniek en kunde precies op uit is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_165995272
Beste recept voor draadjesvlees svp.
pi_165995694
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:39 schreef Tem het volgende:
Beste recept voor draadjesvlees svp.
Draadjesvlees is meer een state of mind dan een recept.
Je moet zeer vette lappen weten te scoren. Mager rundvlees levert uitsluitend teleurstelling op.
Echt vet rundvlees kan je gewoon om 9 uur 's morgens opzetten, even aanbakken met uienringen en dan wijn en tomaat erbij, laurierblaadjes en wat zout. Daarna stoven in een pan met dikke bodem op laag pitje. Schepje suiker. Tegen etenstijd heb je dan superieur draadjesvlees. Ik maak daar meestal chili van.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:12:52 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165995885
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Draadjesvlees is meer een state of mind dan een recept.
Je moet zeer vette lappen weten te scoren. Mager rundvlees levert uitsluitend teleurstelling op.
Echt vet rundvlees kan je gewoon om 9 uur 's morgens opzetten, even aanbakken met uienringen en dan wijn en tomaat erbij, laurierblaadjes en wat zout. Daarna stoven in een pan met dikke bodem op laag pitje. Schepje suiker. Tegen etenstijd heb je dan superieur draadjesvlees. Ik maak daar meestal chili van.
Hoe vetter hoe beter, en als je je zorgen maakt over het vet en de kcal, als het uitgesmolten is, heeft het zijn werk gedaan, en kan je het er gewoon vanaf scheppen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165995966
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe vetter hoe beter, en als je je zorgen maakt over het vet en de kcal, als het uitgesmolten is, heeft het zijn werk gedaan, en kan je het er gewoon vanaf scheppen.
Inderdaad. Je leest dat bij soep ook wel dat men het vet laat stollen en eraf schept. Ik doe dat overigens nooit. Dat vet wordt gewoon gegeten hier. Het valt me trouwens op dat jij enthousiast bezig bent these days. Dat werkt aanstekelijk. Beter dan ruzie en elkaar van Trollen beschuldigen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165995988
Maken jullie het ook wel eens met (bok)bier?
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:17:40 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165996004
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:39 schreef Tem het volgende:
Beste recept voor draadjesvlees svp.
Bezorg je mooi doorregen sudderlappen of sucade. Zouten en peperen, aanbraden tot mooi bruin.
Blussen met een straffe rode wijn, wat knoflook erbij, blaadje laurier, wat foelie (yeah i know), beetje mosterd( eventueel geel mosterdzaad als je dat hebt) en dan urenlang laten stoven. Als je het zondag wilt eten, zet het zaterdag ochtend op. Laat het de hele dag op een klein pitje stoven en zet het voor je naar bed gaat uit. Lucht zondag het huis zodat alle geur weg is, warm het kort voor het eten op. Doordat je de geur niet meer de hele tijd in je neus hebt smaakt het nog beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:18:10 #9
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_165996020
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Inderdaad. Je leest dat bij soep ook wel dat men het vet laat stollen en eraf schept. Ik doe dat overigens nooit. Dat vet wordt gewoon gegeten hier. Het valt me trouwens op dat jij enthousiast bezig bent these days. Dat werkt aanstekelijk. Beter dan ruzie en elkaar van Trollen beschuldigen.
Ik laat vet ook altijd in de soep. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_165996111
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:17 schreef Tem het volgende:
Maken jullie het ook wel eens met (bok)bier?
Met bier komt er vaak een bittertje aan waar de vrouw en de vriendin niet van houden. Ik gebruik altijd rode wijn. Chileense liter huiswijn van de AH.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165996567
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Met bier komt er vaak een bittertje aan waar de vrouw en de vriendin niet van houden. Ik gebruik altijd rode wijn. Chileense liter huiswijn van de AH.
Oke, goede tip.

quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bezorg je mooi doorregen sudderlappen of sucade. Zouten en peperen, aanbraden tot mooi bruin.
Blussen met een straffe rode wijn, wat knoflook erbij, blaadje laurier, wat foelie (yeah i know), beetje mosterd( eventueel geel mosterdzaad als je dat hebt) en dan urenlang laten stoven. Als je het zondag wilt eten, zet het zaterdag ochtend op. Laat het de hele dag op een klein pitje stoven en zet het voor je naar bed gaat uit. Lucht zondag het huis zodat alle geur weg is, warm het kort voor het eten op. Doordat je de geur niet meer de hele tijd in je neus hebt smaakt het nog beter.
Klinkt goed!

Morgen aan de slag :) Ik zie ook veel recepten met ontbijtkoek maar dat is niet noodzakelijk toch? Alleen voor de binding misschien.
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:45:47 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165996707
Ik zou nooit afblussen. Vocht altijd eerst opwarmen voor je het erbij doet. Kouwe plens = taai vlees.
pi_165996760
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:40 schreef Tem het volgende:
Morgen aan de slag Ik zie ook veel recepten met ontbijtkoek maar dat is niet noodzakelijk toch? Alleen voor de binding misschien.
Dat is een extraatje wat je zonder meer altijd kunt doen. Kan ook met bastognekoek. Je gaat dan op het laatst het teveel aan vocht indikken met een gezellig zoetje.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 16-10-2016 20:05:53 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165996808
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:45 schreef RobinOok het volgende:
Ik zou nooit afblussen. Vocht altijd eerst opwarmen voor je het erbij doet. Kouwe plens = taai vlees.
Klopt, zo doet Jeroen Meus dat ook. Bakt het vlees eerst aan, haalt het uit de pan en in diezelfde pan verwarmt ie het bier, in zijn geval :) hij zegt ook precies waarom ie het op die manier doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2016 19:51:25 ]
pi_165996839
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:45 schreef RobinOok het volgende:
Kouwe plens = taai vlees.
Ik denk dat dat 1 van de vele kookmisverstanden is. Tenslotte komt dat vlees uit de koeling en is het mogelijk zelfs bevroren geweest. Ik geloof eigenlijk niet dat het van een beetje koud vocht bij toverslag opeens taai wordt. Ik denk eerder dat het van zichzelf dan al taai was en dat je het gewoon minstens 10 uur moet stoven. En een beetje bewerken met wat azijn.
Ik doe het meestal ook met zo'n hamertje eerst.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:55:15 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165996978
Ik weet dat bijna niemand het gelooft en toch gooi ik geen koude plens bij aangebraden vlees. Of het moet echt een scheutje shaoxing zijn, dat meteen verdampt.

Goed te horen dat Jeroen Meus aan mijn kant staat. :P
pi_165997052
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:55 schreef RobinOok het volgende:
Ik weet dat bijna niemand het gelooft en toch gooi ik geen koude plens bij aangebraden vlees. Of het moet echt een scheutje shaoxing zijn, dat meteen verdampt.
Iedereen heeft natuurlijk zo haar rituelen in de keuken. Maar ik denk niet dat je zeer mals vlees opeens taai maakt door koud vocht. Die taaiheid zijn pezen. En die sla ik kapot met het hamertje. Als er veel pezen in zitten dan heb je te maken met een spier. En dat is mager en bijzonder taai van nature en sowieso niet echt geschikt voor draadjesvlees.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 16-10-2016 20:04:55 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 20:06:01 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165997299
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:40 schreef Tem het volgende:

[..]

Oke, goede tip.

[..]

Klinkt goed!

Morgen aan de slag :) Ik zie ook veel recepten met ontbijtkoek maar dat is niet noodzakelijk toch? Alleen voor de binding misschien.
Ontbijtkoek is idd om te binden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165997581
Ikzelf vind stoofvlees met bier en appeltjes wel lekker. Ik gebruik dan wel zacht bruin bier, niet te bitter.

De gesneden appels 10-15m voor serveren toevoegen.

Een beetje ontbijtkoek, wat appelstroop, werkt prima om wat zoet te geven. Gebruik zelf het liefst mooi doorregen sukade.

Ik gebruik daarbij: knoflook, ui, mosterd, laurier, kruidnagel (soms), foelie, korianderzaad, komijn, peperkorrels.

Als ik wijn gebruik is het meestal met hert.. Dan vooral jeneverbes laurier, beetje peper. En afmaken met room...
Whatever...
pi_166003297
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Lucht zondag het huis zodat alle geur weg is, warm het kort voor het eten op. Doordat je de geur niet meer de hele tijd in je neus hebt smaakt het nog beter.
Goed idee! Want dat is altijd mijn probleem met stoofvlees: ik vind het superlekker, maar tegen de tijd dat je het kan eten heb je er eigenlijk al bijna (figuurlijk) je buik van vol...
Somebody that I used to know
  zondag 16 oktober 2016 @ 22:51:58 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166003394
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2016 22:48 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Goed idee! Want dat is altijd mijn probleem met stoofvlees: ik vind het superlekker, maar tegen de tijd dat je het kan eten heb je er eigenlijk al bijna (figuurlijk) je buik van vol...
Toen ik in de keuken werkte had ik savonds laat mijn hoofd zo vol met de geuren dat ik nauwelijks nog wat wilde eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166006531
Wat is eigenlijk het verschil tussen stoofvlees en draadjesvlees? Zelf maak ik graag stoofvlees en gebruik dan rib runderlappen. Stoof in totaal zo'n 3 en half uur. Om alles te binden leg ik na een uur twee boterhammen besmeerd met mosterd met de mosterdzijde op het vlees, laat dit een uur mee stoven en roer het er dan doorheen.
pi_166006871
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 22:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toen ik in de keuken werkte had ik savonds laat mijn hoofd zo vol met de geuren dat ik nauwelijks nog wat wilde eten.
Noemen ze Sensory satiation. Wordt door sommige mensen gebruikt om af te vallen.

Er is zelfs een beker waar je denkt iets te drinken, maar dat is dus niet zo... Puur het misleiden van de. Zintuigen, door ze allemaal te prikkelen.. En te. Foppen.
Whatever...
  maandag 17 oktober 2016 @ 09:31:55 #24
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_166006944
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 22:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toen ik in de keuken werkte had ik savonds laat mijn hoofd zo vol met de geuren dat ik nauwelijks nog wat wilde eten.
Maatje van me werkte in de snackbar. Had ook nooit meer zin in friet. Vraag me af of het voor een gynaecoloog ook zo werkt :X
  maandag 17 oktober 2016 @ 09:43:11 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166007099
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 08:56 schreef Boarderzip het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen stoofvlees en draadjesvlees? Zelf maak ik graag stoofvlees en gebruik dan rib runderlappen. Stoof in totaal zo'n 3 en half uur. Om alles te binden leg ik na een uur twee boterhammen besmeerd met mosterd met de mosterdzijde op het vlees, laat dit een uur mee stoven en roer het er dan doorheen.
Volgens mij is er geen echt verschil, behalve dan dat je bij sommige vleessoorten duidelijker draden krijgt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 17 oktober 2016 @ 09:44:45 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166007114
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 09:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Noemen ze Sensory satiation. Wordt door sommige mensen gebruikt om af te vallen.

Er is zelfs een beker waar je denkt iets te drinken, maar dat is dus niet zo... Puur het misleiden van de. Zintuigen, door ze allemaal te prikkelen.. En te. Foppen.
Als je de hele tijd een ruis te horen krijgt hoor je hem na een tijdje ook niet meer, je hersenen cancelen het.
Dit is trouwens volgens mij ook de oorzaak waarom soep of stoofvlees de volgende dag beter smaakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166025386
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je de hele tijd een ruis te horen krijgt hoor je hem na een tijdje ook niet meer, je hersenen cancelen het.
Dit is trouwens volgens mij ook de oorzaak waarom soep of stoofvlees de volgende dag beter smaakt.
Ja, dat is adaptatie. Je went an de prikkels on je heen.maar het feit dat je geen trek met hebt komt doordat je al genoeg van die aroma's geroken hebt.
Whatever...
pi_166044788
Nou, maandag heb ik het gemaakt. Beetje anders want ik had niet alle ingrediënten in huis.

SPOILER: Wat ik heb gebruikt
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Had maar 4,5 de tijd helaas maar het was toch goed zacht en de jus was heerlijk. Volgende keer toch nog minimaal een uurtje extra denk ik om het nog beter te maken en rode wijn gebruiken (al was het met de witte wijn ook erg lekker). Gekookt aardappeltje, sperzieboontjes en een Chouffe erbij.

Ik vond het lekker :Y) Ik dacht eigenlijk wat over te houden maar alles ging op...
Vriendin eet eigenlijk geen vlees maar heeft toch ook een stukje gegeten.
Allemaal bedankt voor de tips, ik heb van iedereen wat meegenomen in de bereiding geloof ik ^O^
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:41:19 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166047638
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:20 schreef Tem het volgende:
Nou, maandag heb ik het gemaakt. Beetje anders want ik had niet alle ingrediënten in huis.

SPOILER: Wat ik heb gebruikt
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Had maar 4,5 de tijd helaas maar het was toch goed zacht en de jus was heerlijk. Volgende keer toch nog minimaal een uurtje extra denk ik om het nog beter te maken en rode wijn gebruiken (al was het met de witte wijn ook erg lekker). Gekookt aardappeltje, sperzieboontjes en een Chouffe erbij.

Ik vond het lekker :Y) Ik dacht eigenlijk wat over te houden maar alles ging op...
Vriendin eet eigenlijk geen vlees maar heeft toch ook een stukje gegeten.
Allemaal bedankt voor de tips, ik heb van iedereen wat meegenomen in de bereiding geloof ik ^O^
Goed te horen dat het lekker was
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166049155
Wat vinden jullie het lekkerst in stoofpot?

Rib runderlappen, sucade, runderlappen of?....
hardcoholic
pi_166049243
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 23:38 schreef Ferdii het volgende:
Wat vinden jullie het lekkerst in stoofpot?

Rib runderlappen, sucade, runderlappen of?....
Ik haal die dingen altijd door elkaar heen en weet dan niet wat ik de vorige keer ook alweer had gebruikt. Winkel heeft ook niet altijd alles, waardoor je dan weer voor iets anders moet kiezen.
Sucade in ieder geval niet.
Somebody that I used to know
pi_166049295
Het vet aan de riblappen geeft veel smaak. Doorregen heet dat dacht ik. Als ik m'n moeder mag geloven :) zo maak ik het stoofvlees iig. Adhv haar tips. (en die van jullie :P )
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:38:12 #33
414785 sirdanilot
pi_166052812
Piet, hellup ! Noodgeval !

Ik heb een stuk gorgonzola gehaald die in de korting was, maar die is vandaag op de datum. Dus eigenlijk wil ik hem wel vandaag helemaal gebruiken. Maar gorgonzola is natuurlijk nogal sterk

Weet je een goede manier om VEEL gorgonzola te verbruiken?

Dus niet een laffe pastasaus met drie brokjes erin. VEEL gorgonzola ! Dank :)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:38:31 #34
414785 sirdanilot
pi_166052817
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je de hele tijd een ruis te horen krijgt hoor je hem na een tijdje ook niet meer, je hersenen cancelen het.
Dit is trouwens volgens mij ook de oorzaak waarom soep of stoofvlees de volgende dag beter smaakt.
Lokquote
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_166052863
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:38 schreef sirdanilot het volgende:
Piet, hellup ! Noodgeval !

Ik heb een stuk gorgonzola gehaald die in de korting was, maar die is vandaag op de datum. Dus eigenlijk wil ik hem wel vandaag helemaal gebruiken. Maar gorgonzola is natuurlijk nogal sterk

Weet je een goede manier om VEEL gorgonzola te verbruiken?

Dus niet een laffe pastasaus met drie brokjes erin. VEEL gorgonzola ! Dank :)
Risotto met gorgo. Of maak een gorgo-taart.
Vooral in die taart gaat vaak wel meer dan 200 gram gorgo.
Make my day!
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:42:51 #36
414785 sirdanilot
pi_166052888
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:41 schreef agter het volgende:

[..]

Risotto met gorgo. Of maak een gorgo-taart.
Vooral in die taart gaat vaak wel meer dan 200 gram gorgo.
Hmm een taart, niet aan gedacht. Wel een beetje veel werk maar kan op zich wel denk ik.

Dan moet daar wel iets fris bij qua salade. Maar dat heb ik wel.

Ik zal eens wat opzoeken, dank voor het idee :)

Hopelijk lusten mijn gasten vanavond gorgonzola anders mogen ze friet gaan halen bij de snackbar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_166052925
Sowieso bederft gorgonzola echt niet in een dag. Het stikt van de schimmel, die houdt nare bacteriën wel buiten.

Maarehm: maar een goede biefstuk of varkenshaas met gorgonzolasaus, eventueel met spek. Vries desnoods een gedeelte in.

Daarnaast: lekker in salade met fruit. Dingen als druiven, appel, walnoot, peer. Combineert lekker met vlees van wild gevogelte als eend en duif. Lekker sterke smaken.

Sowieso als hapje rijpe peer met daarop gorgonzola.

En gewoon los op toast.
Whatever...
pi_166052938
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hmm een taart, niet aan gedacht. Wel een beetje veel werk maar kan op zich wel denk ik.

Dan moet daar wel iets fris bij qua salade. Maar dat heb ik wel.

Ik zal eens wat opzoeken, dank voor het idee :)

Hopelijk lusten mijn gasten vanavond gorgonzola anders mogen ze friet gaan halen bij de snackbar.
Quiche met gorgonzola en broccoli is heel lekker. Dat kan ook natuurlijk.
Whatever...
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:47:47 #39
414785 sirdanilot
pi_166052955
Oh ik herinner me net iets. Mijn lullige studentenoventje wordt simpelweg niet heet genoeg voor bladeredeeg. Wel eens geprobeerd, werkt niet. Dus als het iets van een taart wordt moet het iets zijn wat niet mislukt als je het iets langzamer bakt.

Quiche kan denk ik wel?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:48:10 #40
414785 sirdanilot
pi_166052959
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:45 schreef Spanky78 het volgende:
Sowieso bederft gorgonzola echt niet in een dag. Het stikt van de schimmel, die houdt nare bacteriën wel buiten.

Maarehm: maar een goede biefstuk of varkenshaas met gorgonzolasaus, eventueel met spek. Vries desnoods een gedeelte in.

Daarnaast: lekker in salade met fruit. Dingen als druiven, appel, walnoot, peer. Combineert lekker met vlees van wild gevogelte als eend en duif. Lekker sterke smaken.

Sowieso als hapje rijpe peer met daarop gorgonzola.

En gewoon los op toast.
Oh kan je het ook invriezen? Handig. Wist ik niet, kaas invriezen lijkt me gek.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_166052984
Ik verwacht dat Piet je straks toch een pasta komt aanbevelen. Volgens mij maakt hij dat door gewoon pasta te koken en daar vervolgens een heel stuk Gorgonzola door te smelten, verder niets.
pi_166053011
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:48 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Oh kan je het ook invriezen? Handig. Wist ik niet, kaas invriezen lijkt me gek.
Na bereiding wel. Ik zou hem vers niet invriezen.

Kaas is eigenlijk gewoon een manier om melk langer houdbaar te maken...
Whatever...
pi_166053016
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:49 schreef Myraela het volgende:
Ik verwacht dat Piet je straks toch een pasta komt aanbevelen. Volgens mij maakt hij dat door gewoon pasta te koken en daar vervolgens een heel stuk Gorgonzola door te smelten, verder niets.
Is ook gewoon lekkerder gaat ook goed met groene groenten zoals broccoli oid.
Whatever...
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:55:02 #44
414785 sirdanilot
pi_166053054
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:51 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is ook gewoon lekkerder gaat ook goed met groene groenten zoals broccoli oid.
Wordt dat niet heel sterk?

Maar goed kan ook wel. Misschien met stukjes appel derdoor en walnoot (heb ik toevallig thuis).

Heb ook nog selderij die op moet, en ik heb een bloemkool, en een courgette.

Echt een soort van mysterybox zoals bij masterchef, in mijn koelkast :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 10:55:56 #45
414785 sirdanilot
pi_166053066
Ik kan die pasta dan ook weer in de oven doen voor een korstje of werkt dat niet bij blauw schimmel?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_166053350
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wordt dat niet heel sterk?

Maar goed kan ook wel. Misschien met stukjes appel derdoor en walnoot (heb ik toevallig thuis).

Heb ook nog selderij die op moet, en ik heb een bloemkool, en een courgette.

Echt een soort van mysterybox zoals bij masterchef, in mijn koelkast :D
Nja, kan sterk worden. Maar icm eieren en room/mascarpone /crème fraiche valt het wel mee. Niet te veel zout toevoegen en wel goed peperen.

Courgette en broccoli met gorgonzola gaat prima. Bloemkool ook. De appel zou ik er niet bij gooien. Nootjes kunnen, maar in een quiche zou ik het niet doen.

Je kunt de appel en walnoot prima gebruiken om toastjes met gorgonzola te maken...
Whatever...
pi_166054162
Risotto met peer en gorgonzola vind ik erg lekker, online genoeg recepten.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_166054246
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:57 schreef LastRequest het volgende:
Risotto met peer en gorgonzola vind ik erg lekker, online genoeg recepten.
Absoluut een klassieke combi.

Gaat eigenlijk met alles wat echt fruitig en heel zoete aroma's heeft. Ananas bijvoorbeeld werkt ook perfect.
Whatever...
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 12:19:03 #49
414785 sirdanilot
pi_166054609
Als het met peer kan kan het ook met appel toch.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:56:10 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166055470
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:38 schreef sirdanilot het volgende:
Piet, hellup ! Noodgeval !

Ik heb een stuk gorgonzola gehaald die in de korting was, maar die is vandaag op de datum. Dus eigenlijk wil ik hem wel vandaag helemaal gebruiken. Maar gorgonzola is natuurlijk nogal sterk

Weet je een goede manier om VEEL gorgonzola te verbruiken?

Dus niet een laffe pastasaus met drie brokjes erin. VEEL gorgonzola ! Dank :)
Ik smelt gorgonzola door de gekookte pasta, heerlijk, verder niets.
Of, je maakt een bechamel en gooit daar een drie ons gorgonzola in.
Je maakt dan vervolgens een lasagne verdi mee


Bechamel
50 gram bloem,
50 gram boter
Deze gegaard, beetje bij beetje 750 cc melk erbij en deze 10 minuten laten koken (zachtjes) op smaak gebracht met zout, peper en nootmuskaat.
Daarna een stuk blauwschimmel erin gesmolten
Pak spinazie (hele bladeren, 2 pond ) ontdooit,
Laagjes bechamel, lasagnevellen, spinazie gestapeld en afgedekt met bechamel en wat gerapte kaas.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')