abonnement Unibet Coolblue
pi_165853242


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)

Laatste vraag van Barrah:

quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 11:31 schreef Barrah het volgende:
Hoe kun je het makkelijkst zo'n blauwe ABB hollewanddoos verwijderen?

De doos mag stuk maar ik wil de muur rondom het gat niet teveel beschadigen.


[ Bericht 26% gewijzigd door Negentiendertig op 09-10-2016 15:57:04 ]
pi_165853434
En mijn vraag:

In m'n woning heb ik hoge, gelakte plinten van 12 cm hoog die door een beunhaas zijn afgekit. Het ziet er vreselijk uit en wil graag zelf iig de kit verwijderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heb ooit eens zo'n kitverwijderding gekocht, maar daar lukt het niet mee. Is een stanleymesje handig?
pi_165853693
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:00 schreef Negentiendertig het volgende:
En mijn vraag:

In m'n woning heb ik hoge, gelakte plinten van 12 cm hoog die door een beunhaas zijn afgekit. Het ziet er vreselijk uit en wil graag zelf iig de kit verwijderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heb ooit eens zo'n kitverwijderding gekocht, maar daar lukt het niet mee. Is een stanleymesje handig?
Glaskrabber


pi_165854006
Okee- zou ik zo'n ding moeten gebruiken om de kit weg te snijden als het ware? Of hoe moet ik het zien?
pi_165854292
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:00 schreef Negentiendertig het volgende:
En mijn vraag:

In m'n woning heb ik hoge, gelakte plinten van 12 cm hoog die door een beunhaas zijn afgekit. Het ziet er vreselijk uit en wil graag zelf iig de kit verwijderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heb ooit eens zo'n kitverwijderding gekocht, maar daar lukt het niet mee. Is een stanleymesje handig?
Scherpe verfkrabbers, daar zou ik het mee doen.



Regelmatig even slijpen op diamantplaatjes (setje kost 7 of 8 euro bij Toolstation) of op schuurpapier.
pi_165866965
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:31 schreef Negentiendertig het volgende:
Okee- zou ik zo'n ding moeten gebruiken om de kit weg te snijden als het ware? Of hoe moet ik het zien?
Idd. Zo plat mogelijk op de plint zetten zodat je onder de kit komt met het mesje.
pi_165867653
Ik gebruik daar zelf dit voor:



Die heb je in een brede variant en wat dunner, die is wat buigzamer.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_165875090
Ik heb weer een eigenaardig probleem m.b.t elektra.

In mijn woonkamer hangen 3 verwarmingspanelen, deze zitten alle 3 op dezelfde thermostaat. Nu doet maar eentje het. Waarschijnlijk heeft dit met activiteit van relmuizen te maken.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik op zolder een lasdoos tegen. Ik vermoed van mijn naastliggende slaapkamer.

De spanning die ik gemeten heb is 150V, dat vond ik een nogal rare waarde. Ik zag dat de blauwe VD draad loszat. Deze wilde ik terugplaatsen, maar er ontstond een vonk. Stom natuurlijk, maar ik heb het laatst een elektricien zien doen onder spanning. Ontstaat deze vonk omdat er gelijk een hoop stroom gevraagd werd?
Lange benen koud hoofd.
pi_165876359
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 16:52 schreef Volvoman het volgende:
Ik heb weer een eigenaardig probleem m.b.t elektra.

In mijn woonkamer hangen 3 verwarmingspanelen, deze zitten alle 3 op dezelfde thermostaat. Nu doet maar eentje het. Waarschijnlijk heeft dit met activiteit van relmuizen te maken.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik op zolder een lasdoos tegen. Ik vermoed van mijn naastliggende slaapkamer.

De spanning die ik gemeten heb is 150V, dat vond ik een nogal rare waarde. Ik zag dat de blauwe VD draad loszat. Deze wilde ik terugplaatsen, maar er ontstond een vonk. Stom natuurlijk, maar ik heb het laatst een elektricien zien doen onder spanning. Ontstaat deze vonk omdat er gelijk een hoop stroom gevraagd werd?
Waarschijnlijk wel.
Het is altijd(!) beter eerst de prik eraf te halen.
pi_165876427
Heb de juiste groep gevonden. De aardlek klapte er niet uit trouwens.
Er zit nu een fatsoenlijke lasklem op, en dat werkt allemaal weer.

Nu het grote probleem nog zien op te lossen.
Lange benen koud hoofd.
pi_165876782
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 18:17 schreef Volvoman het volgende:
Heb de juiste groep gevonden. De aardlek klapte er niet uit trouwens.
Er zit nu een fatsoenlijke lasklem op, en dat werkt allemaal weer.

Nu het grote probleem nog zien op te lossen.
Het was idd, zoals je zelf al zei, een vonk doordat er direct stroom wordt getrokken bij het insteken.
Op zichzelf niet gevaarlijk maar kan wel voor (heftige) schrikreacties zorgen en, in stoffige/gassige omgevingen voor explosies.

Veel succes met het opsporen van het probleem.
pi_165883577
Is voor huis-tuin-keukengebuik dit een goede accuboor: Powerplus POWX0047LI

http://www.boormachinesto(...)oduct_specifications

Hij lijkt me zo goedkoop in vergelijking met andere 18volt lithium-ion machines, mis ik iets?

Van mijn Bosch PSR 12 nooit echt genoten, was altijd als ik hem een keer nodig had leeg en nu zijn de accu's op...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:36:50 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165885482
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:57 schreef ender_xenocide het volgende:
Is voor huis-tuin-keukengebuik dit een goede accuboor: Powerplus POWX0047LI
Ik weet niet wat jij in huis-tuin-keuken doet, maar in steen boren kan hij niet.
Als de accu het probleem was bij je vorige, waarom dan niet een snoer-boormachine?
Tot nooit .......
pi_165886063
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:57 schreef ender_xenocide het volgende:
Is voor huis-tuin-keukengebuik dit een goede accuboor: Powerplus POWX0047LI

http://www.boormachinesto(...)oduct_specifications

Hij lijkt me zo goedkoop in vergelijking met andere 18volt lithium-ion machines, mis ik iets?

Van mijn Bosch PSR 12 nooit echt genoten, was altijd als ik hem een keer nodig had leeg en nu zijn de accu's op...
Geen klopfunctie en daardoor niet geschikt voor bijv baksteen, waar muren nogal eens van gemaakt worden :+. Waarom dan een 18V, als je er toch alleen lichte klusjes mee kunt doen? Dan zou ik eerder voor die handzamere (lichtere) 10.8V Bosch blauw gaan, kost maar 2 tientjes meer. Of een volwaardige machine die ook een klopfunctie heeft.
pi_165889361
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 06:09 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Idd. Zo plat mogelijk op de plint zetten zodat je onder de kit komt met het mesje.
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 09:14 schreef mister_white het volgende:
Ik gebruik daar zelf dit voor:

[ afbeelding ]

Die heb je in een brede variant en wat dunner, die is wat buigzamer.
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:45 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Scherpe verfkrabbers, daar zou ik het mee doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Regelmatig even slijpen op diamantplaatjes (setje kost 7 of 8 euro bij Toolstation) of op schuurpapier.
Dank allen voor jullie advise :) Ga van de week aan de slag, zal laten weten of (en hoe) het is gelukt.
pi_165891168
Weet iemand waar je dit kan kopen in een fysieke winkel?

Wavin putrooster ronde gaten + klok Wadal, kunstst, grijs - 3109300020

genoeg webwinkels maar dan moet ik wachten, zou het liefst vandaag klus afronden.

ander merk zou ook prima zijn als de diameter maar gelijk is. bouwmarkten hebben dit niet of alleen eigen systeem

"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_165891756
Wavin heeft afhaalfilialen door het hele land: wavin filialen

Eigenlijk alleen voor bedrijven, maar als je een beetje aardig bent willen ze je wel matsen. Betalen via pin. Ik gebruik ze vaak voor de 'speciale' dingen die niet in bouwcenters te krijgen zijn.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_165891761
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:53 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Geen klopfunctie en daardoor niet geschikt voor bijv baksteen, waar muren nogal eens van gemaakt worden :+. Waarom dan een 18V, als je er toch alleen lichte klusjes mee kunt doen? Dan zou ik eerder voor die handzamere (lichtere) 10.8V Bosch blauw gaan, kost maar 2 tientjes meer. Of een volwaardige machine die ook een klopfunctie heeft.
Klopfunctie hoeft niet, heb een gewone boormachine met snoer voor al onze betonnen muren, deze is meer voor het makkelijke snelle schroefwerk/simpele boorwerk in hout etc. Daarom ook liever zonder snoer, scheelt weer met verlengsnoeren etc., maar dan wel een lithuim want die lopen minder snel leeg.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Begin nu wel te twijfelen of ik niet een goede 18v met klopfunctie ga kopen zodat ik ook de oude boormachine die op zijn einde loopt niet meer nodig heb...

Komen die wel in stevige betonmuren? (jaren 70 woning met stevig beton...)
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_165892406
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:03 schreef ender_xenocide het volgende:
Begin nu wel te twijfelen of ik niet een goede 18v met klopfunctie ga kopen zodat ik ook de oude boormachine die op zijn einde loopt niet meer nodig heb...

Komen die wel in stevige betonmuren? (jaren 70 woning met stevig beton...)
Beton zou ik niet proberen met een (accu)klopboor, die komt er na een halfuur janken misschien doorheen, daar gebruik je liever een hamerboor voor :P.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:32 schreef vaarsuvius het volgende:
Weet iemand waar je dit kan kopen in een fysieke winkel?

Wavin putrooster ronde gaten + klok Wadal, kunstst, grijs - 3109300020

genoeg webwinkels maar dan moet ik wachten, zou het liefst vandaag klus afronden.

ander merk zou ook prima zijn als de diameter maar gelijk is. bouwmarkten hebben dit niet of alleen eigen systeem

[ afbeelding ]
Warmteservice misschien? Die hebben een vloersifondeksel in het assortiment.
pi_165892550
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:40 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Beton zou ik niet proberen met een (accu)klopboor, die komt er na een halfuur janken misschien doorheen, daar gebruik je liever een hamerboor voor :P.

[..]

Hahaha oké, maar eens kijken wat ik ga doen dan.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_165892603
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:03 schreef mister_white het volgende:
Wavin heeft afhaalfilialen door het hele land: wavin filialen

Eigenlijk alleen voor bedrijven, maar als je een beetje aardig bent willen ze je wel matsen. Betalen via pin. Ik gebruik ze vaak voor de 'speciale' dingen die niet in bouwcenters te krijgen zijn.
dank je , er zit er een in de buurt . zal ff bellen voor ik daar heen rij voor 1 lullig onderdeeltje...
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  Moderator dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:59:59 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165892660
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:57 schreef ender_xenocide het volgende:
Hij lijkt me zo goedkoop in vergelijking met andere 18volt lithium-ion machines, mis ik iets?
Flauw antwoord: kracht en/of kwaliteit. De accu's van deze zijn waarschijnlijk ook niet geweldig. Zoals reeds gezegd, voor simpel huis/tuin/keukengebruik haal je voor hetzelfde geld een 10,8V Bosch blauw.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:03 schreef ender_xenocide het volgende:

Komen die wel in stevige betonmuren? (jaren 70 woning met stevig beton...)
Weer een kort antwoord: nee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165897008


Vandaag er achter gekomen dat ik de radiator van de logeerkamer niet kan ontluchten omdat er een kapotte schroef in zit :( Is dit iets wat ik zelf zou kunnen vervangen of heb ik hier hulp van een expert voor nodig?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_165898209
met een tang zou het nog moeten lukken, dat hele deel kan je volgens mij los kopen
https://www.google.nl/sea(...)rc=UyuHPMClFV0A7M%3A
pi_165902848
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:43 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag er achter gekomen dat ik de radiator van de logeerkamer niet kan ontluchten omdat er een kapotte schroef in zit :( Is dit iets wat ik zelf zou kunnen vervangen of heb ik hier hulp van een expert voor nodig?
Met een vierkant (radiator)sleuteltje, denk ik dat het nog wel lukt.
Overigens zeer eenvoudig zelf te vervangen.
Ga naar de hobby-bob-shop en op de CV afdeling zie je ze wel liggen.

Uiteraard wel eerst de CV ledigen voordat je de oude losdraait.

:D
pi_165904410
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 22:28 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

Met een vierkant (radiator)sleuteltje, denk ik dat het nog wel lukt.
Overigens zeer eenvoudig zelf te vervangen.
Ga naar de hobby-bob-shop en op de CV afdeling zie je ze wel liggen.

Uiteraard wel eerst de CV ledigen voordat je de oude losdraait.

:D
Ik zou eerst even controleren of er niet toevallig een afsluitbaar onderblok onder zit, scheelt nogal bij het opnieuw afvullen van de CV.
pi_165908803
quote:
12s.gif Op maandag 10 oktober 2016 18:37 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

Het was idd, zoals je zelf al zei, een vonk doordat er direct stroom wordt getrokken bij het insteken.
Op zichzelf niet gevaarlijk maar kan wel voor (heftige) schrikreacties zorgen en, in stoffige/gassige omgevingen voor explosies.

Veel succes met het opsporen van het probleem.
Het probleem heb ik zojuist gevonden:


Ik zie alleen geen lasklemmen o.i.d die de andere 2 panelen voorzien van stroom.
Lange benen koud hoofd.
pi_165909331
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 11:39 schreef Volvoman het volgende:

[..]

Het probleem heb ik zojuist gevonden:
[ afbeelding ]

Ik zie alleen geen lasklemmen o.i.d die de andere 2 panelen voorzien van stroom.
Holy crap......

Ik weet niet welke beun daar bezig is geweest, maar die zou van mij nooit meer terug mogen komen...
[update]
Of is dat aangevreten voedingskabel van het element?
[/update]

Misschien dat in dat gat (wanddoos) nog wat zit....

Veel sterkte i.i.g. -O-
pi_165909617
Het is aangevreten. Door deze schattige beestjes:

Ik woon niet in Nederland, daar komen ze misschien in Limburg voor.

Ik heb gezien dat de andere 2 panelen zijn doorgelust vanaf daar. Zal straks kijken of ik daar bijkom om de kabel te vervangen en de rest te controleren.
Lange benen koud hoofd.
  Moderator woensdag 12 oktober 2016 @ 12:36:44 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165909850
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:21 schreef Volvoman het volgende:
Het is aangevreten. Door deze schattige beestjes: [ afbeelding ]

Ik woon niet in Nederland, daar komen ze misschien in Limburg voor.

Ik heb gezien dat de andere 2 panelen zijn doorgelust vanaf daar. Zal straks kijken of ik daar bijkom om de kabel te vervangen en de rest te controleren.
Wees je gelukkig dat je niet in NL woont, daar zijn die beesten beschermd :') Die beesten zitten volgens mij in heel Nederland hoor, in elk geval wel in Drenthe, Groningen, Overijssel ;(

Vangkooi is eenvoudig zelf te bouwen trouwens :)
http://www.kastenfalle-ba(...)gd_bauanleitung.html

[ Bericht 12% gewijzigd door derLudolf op 12-10-2016 12:43:41 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165910423
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wees je gelukkig dat je niet in NL woont, daar zijn die beesten beschermd :') Die beesten zitten volgens mij in heel Nederland hoor, in elk geval wel in Drenthe, Groningen, Overijssel ;(

Vangkooi is eenvoudig zelf te bouwen trouwens :)
http://www.kastenfalle-ba(...)gd_bauanleitung.html
Hier zover ik weet ook. Ik ben een aantal maanden niet hier geweest, en nu gaan ze bijna in winterslaap. Ik heb er tot nu toe een gevangen en een andere dood gevonden.

Ik zal een nieuwe kabel moeten trekken. Deze kabel hebben ze te ver doorgetrokken richting de centraaldoos.
Lange benen koud hoofd.
pi_165912339
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 19:12 schreef akatar het volgende:
met een tang zou het nog moeten lukken, dat hele deel kan je volgens mij los kopen

Neem dan ook een rolletje van deze mee


Inderdaad de radiator kranen dicht. Helemaal leeg hoeft echt niet. Alleen de druk eraf is voldoende. Dweil eronder voor het beetje water wat er wel lekt.
  Moderator woensdag 12 oktober 2016 @ 16:53:49 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165914695
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:12 schreef Volvoman het volgende:

[..]

Hier zover ik weet ook. Ik ben een aantal maanden niet hier geweest, en nu gaan ze bijna in winterslaap. Ik heb er tot nu toe een gevangen en een andere dood gevonden.

Ik zal een nieuwe kabel moeten trekken. Deze kabel hebben ze te ver doorgetrokken richting de centraaldoos.
Waar is hier? Oostenrijk toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165914760
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:53 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Geen klopfunctie en daardoor niet geschikt voor bijv baksteen, waar muren nogal eens van gemaakt worden :+. Waarom dan een 18V, als je er toch alleen lichte klusjes mee kunt doen? Dan zou ik eerder voor die handzamere (lichtere) 10.8V Bosch blauw gaan, kost maar 2 tientjes meer. Of een volwaardige machine die ook een klopfunctie heeft.
Voor baksteen heb je toch geen klopfunctie nodig?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_165914800
Heeft hier iemand ervaring met het op maat snijden van Portugese cementtegels? Kan ik die hetzelfde behandelen als de "standaard" keramische tegels die je meestal ziet?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator woensdag 12 oktober 2016 @ 17:01:58 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165914826
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Voor baksteen heb je toch geen klopfunctie nodig?
Voor 5/6/8mm niet perse, daarboven is het wel handig. Maar ligt er ook weer aan hoe hard je steen is, 8mm doe ik meestal al met boorhamer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165914967
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het op maat snijden van Portugese cementtegels? Kan ik die hetzelfde behandelen als de "standaard" keramische tegels die je meestal ziet?
Snijden gaat je niet lukken. Zagen of slijpen wel..
  woensdag 12 oktober 2016 @ 17:18:09 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165915207
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:36 schreef derLudolf het volgende:
Wees je gelukkig dat je niet in NL woont, daar zijn die beesten beschermd
Die bescherming eindigt bij mijn voordeur.
Tot nooit .......
pi_165915746
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waar is hier? Oostenrijk toch?
Klopt. Ze komen hier best veel voor.

Edit: Ik heb de kabel toch nog door kunnen trekken. Het zijn gewone Wago insteekklemmen, maar er zat een ader niet goed in. Ik heb deze vervangen door de nieuwe Wago klemmen met als resultaat dat de andere 2 panelen weer werken.

Voor dit paneel moet ik even kijken hoe ik dat doe met een nieuwe kabel.

[ Bericht 24% gewijzigd door Volvoman op 12-10-2016 18:21:11 ]
Lange benen koud hoofd.
  Knikkerking donderdag 13 oktober 2016 @ 12:33:12 #40
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_165928421
Kan ik vinyl behang rechtstreeks op (glad) underlayment lijmen?

Of liever eerst het underlayment verven met bijvoorbeeld witte latex?

Wat zou een goede manier zijn?
  donderdag 13 oktober 2016 @ 12:38:59 #41
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_165928521
Om hoeveel m2 gaat het?
Als je denkt aan verven zou ik eerder een eenvoudige grondverf pakken.
  Knikkerking donderdag 13 oktober 2016 @ 12:40:35 #42
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_165928552
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:38 schreef Barrah het volgende:
Om hoeveel m2 gaat het?
Als je denkt aan verven zou ik eerder een eenvoudige grondverf pakken.
11m2.

Ik las zojuist dat ik er misschien ook gewoon eerst een laagje behangplaksel op kan doen.
Dus i.p.v. (grond)verf. Ook geen slecht idee, of wel?
  donderdag 13 oktober 2016 @ 12:47:17 #43
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_165928676
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:40 schreef Atmoz het volgende:

[..]

11m2.

Ik las zojuist dat ik er misschien ook gewoon eerst een laagje behangplaksel op kan doen.
Dus i.p.v. (grond)verf. Ook geen slecht idee, of wel?
Hangt er ook een beetje af wat je doel is.
Je wilt in elk geval de zuigende werking tegengaan.
Afhankelijk van het soort behang kan een witte achtergrond wel gewenst zijn, bijvoorbeeld als noesten en ander kleurverschil door het behang zichtbaar zouden kunnen zijn.
Ik zou ook goed opletten dat de ondergrond zo egaal mogelijk is. Dus pak een beetje knap underlayment en werk eventuele butsen en kieren bij en haal er even de schuurmachine overheen.
  Knikkerking vrijdag 14 oktober 2016 @ 07:33:53 #44
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_165946569
Ja de ondergrond is echt mooi glad. Ik heb het duurste underlayment gepakt zodat ik daar de minste problemen mee krijg :)

De zuiging (underlayment zal niet súper veel zuigen) wil ik verminderen met een dun laagje latex. Ik heb dan meteen een witte (en qua kleur egalere) achtergrond wat het (foto)behang ook ten goede komt.

Hoe lang zou ik wachten tussen aanbrengen latex en aanbrengen behang? Als de latex droog aanvoelt, is die dan ook écht droog?
pi_165946618
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 07:33 schreef Atmoz het volgende:


Hoe lang zou ik wachten tussen aanbrengen latex en aanbrengen behang? Als de latex droog aanvoelt, is die dan ook écht droog?
Latex zal na ongeveer een uur al droog aanvoelen. Door het water in de behanglijm lost de latex dan gewoon weer op. Ik zou lekker een dag wachten...
  Knikkerking vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:34:31 #46
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_165946895
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 07:44 schreef bbtb77 het volgende:

Latex zal na ongeveer een uur al droog aanvoelen. Door het water in de behanglijm lost de latex dan gewoon weer op. Ik zou lekker een dag wachten...
Ja, beter van wel he.
Better safe then sorry :P

Thanks!
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:36:04 #47
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_165946911
Grondverf hecht beter, wordt strakker en droogt sneller, maar met latex komt het ook vast goed ;)
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:48:23 #48
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_165972075
Op een paar kranen heb ik groene aanslag/corrosie.

Op een kraan in de badkamer is het logisch door condens/stoom, maar ook op een wckraan in de wc beneden.

Ik heb een paar vragen en hoop op jullie hulp :)

1. Hoe kan ik dit het beste behandelen? (er lijken putjes te zitten als ik aanslag/corrosie weghaal)
2. Is er een manier om dit te voorkomen?
3. Hoe kan het dat de wckraan (geen vocht) ook corrodeert?




PS: op de foto's lijkt het roestig, maar het was echt groen
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  zondag 16 oktober 2016 @ 16:30:49 #49
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_165992288
Maak je misschien de kranen schoon met (schoonmaak) azijn? Hierdoor is het mogelijk dat er groene aanslag/oxidatie optreedt op koperen onderdelen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:16:49 #50
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_165993330
quote:
6s.gif Op zondag 16 oktober 2016 16:30 schreef StupidDutch het volgende:
Maak je misschien de kranen schoon met (schoonmaak) azijn? Hierdoor is het mogelijk dat er groene aanslag/oxidatie optreedt op koperen onderdelen.
Ik zelf niet, maar ik doe het niet altijd zelf. Zal dat in elk geval even nagaan.

Tips over hoe te verwijderen en te behandelen blijven zeer welkom :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  maandag 17 oktober 2016 @ 17:27:49 #51
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_166016525
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:16 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Ik zelf niet, maar ik doe het niet altijd zelf. Zal dat in elk geval even nagaan.

Tips over hoe te verwijderen en te behandelen blijven zeer welkom :)
Hoe oud zijn de kranen eigenlijk? En er komt altijd vocht bij een kraan kijken! Mogelijk dat er condens vorming optreedt door koude/warmte wisseling door het water wat door de kraan stroomt.
pi_166018075
Het oog als een wat oudere kraan. Is het toilet wel verwarmt?
Het ziet er uit als aantasting van de chroomlaag, beetje poetsen maakt het wat beter maar echt weg krijg je het niet.
Een nieuw kraantje en sifon zijn niet zo heel erg duur, beetje afhankelijk van de situatie natuurlijk :)
  maandag 17 oktober 2016 @ 20:58:07 #53
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_166021608
quote:
6s.gif Op maandag 17 oktober 2016 17:27 schreef StupidDutch het volgende:

[..]

Hoe oud zijn de kranen eigenlijk? En er komt altijd vocht bij een kraan kijken! Mogelijk dat er condens vorming optreedt door koude/warmte wisseling door het water wat door de kraan stroomt.
De kraan op de foto is denk ik > 10 jaar oud. Maar ik heb ook vlekvorming op bv een nieuwe Grohe douchekraan die max 3 jaar oud is (geen groene aanslag overigens)

quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 18:53 schreef Scharrelduif het volgende:
Het oog als een wat oudere kraan. Is het toilet wel verwarmt?
Het ziet er uit als aantasting van de chroomlaag, beetje poetsen maakt het wat beter maar echt weg krijg je het niet.
Een nieuw kraantje en sifon zijn niet zo heel erg duur, beetje afhankelijk van de situatie natuurlijk :)
Toilet is niet verwarmd, en de afgebeelde kraan is inderdaad wat ouder
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:52:43 #54
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166063265
Ik ga een dubbele wandcontactdoos (1,5 inbouw) verplaatsen van een gipswand naar de naastgelegen wand, een knieschotten waar toevallig een luik zit.

Nu leek het me wel handig om achter dat luik op de gipswand een dubbel stopcontact te plaatsen, aangesloten via de bestaande installatiebuis. Het te verplaatsen stopcontact wil ik dan met een stekker hier inpluggen. Voordelen zijn dat ik achter het knieschot stroom heb (kan handig zijn, er ligt ook een loze leiding naar toe) en ik hoef minder ver te verlengen in de wand.

De 1,5 inbpuwdoos komt dus in het knieschot. Kan ik de inbpuwdoos gewoon met een installatiekabel aansluiten op het stopcontact achter het knieschot? Zo ja hoe? Kan hier gewoon een stekker op, en bestaat er iets van een speciale wartel voor de inbouwdoos? Of is er een betere manier om dit te doen?
pi_166069404
Is het veel werk om vanuit de meterkast een geaard stopcontact in de woonkamer aan te (laten) leggen?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 22:00:29 #56
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166070059
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:45 schreef Teslynd het volgende:
Is het veel werk om vanuit de meterkast een geaard stopcontact in de woonkamer aan te (laten) leggen?
Ligt er helemaal aan hoe de installatie aangelegd is; vergeet niet dat als je één enkel geaard stopcontact maakt je volgens de geldende normen verplicht bent om alle andere stopcontacten binnen dezelfde ruimte ook te aarden.

Is de installatie aangelegd via het centraaldoos systeem ?
  woensdag 19 oktober 2016 @ 22:00:35 #57
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_166070064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:45 schreef Teslynd het volgende:
Is het veel werk om vanuit de meterkast een geaard stopcontact in de woonkamer aan te (laten) leggen?
moet je veel breken/hakken/sleuven vrezen om van de meterkast in de woonkamer te komen?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 22:02:40 #58
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166070156
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:52 schreef Barrah het volgende:
Ik ga een dubbele wandcontactdoos (1,5 inbouw) verplaatsen van een gipswand naar de naastgelegen wand, een knieschotten waar toevallig een luik zit.

Nu leek het me wel handig om achter dat luik op de gipswand een dubbel stopcontact te plaatsen, aangesloten via de bestaande installatiebuis. Het te verplaatsen stopcontact wil ik dan met een stekker hier inpluggen. Voordelen zijn dat ik achter het knieschot stroom heb (kan handig zijn, er ligt ook een loze leiding naar toe) en ik hoef minder ver te verlengen in de wand.

De 1,5 inbpuwdoos komt dus in het knieschot. Kan ik de inbpuwdoos gewoon met een installatiekabel aansluiten op het stopcontact achter het knieschot? Zo ja hoe? Kan hier gewoon een stekker op, en bestaat er iets van een speciale wartel voor de inbouwdoos? Of is er een betere manier om dit te doen?
Waarom niet gewoon het hele stopcontact verplaatsen ? Er bestaan geen speciale wartels hiervoor, waar je vanuit een inbouwdoos weer verder kunt met een losse installatiekabel.

Anders begrijp ik je vraag niet helemaal...
  woensdag 19 oktober 2016 @ 22:06:54 #59
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_166070307
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon het hele stopcontact verplaatsen ? Er bestaan geen speciale wartels hiervoor, waar je vanuit een inbouwdoos weer verder kunt met een losse installatiekabel.

Anders begrijp ik je vraag niet helemaal...
en een halve inbouw op een plaat met achter die plaat een klemmendoos?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 22:10:30 #60
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166070470
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:06 schreef lipje het volgende:

[..]

en een halve inbouw op een plaat met achter die plaat een klemmendoos?
Ik merk dat ik zijn vraag dan niet helemaal begrijp :X

Misschien is achter het knieschot een opbouw lasdoos met wandcontactdoos deksel een optie ?

http://www.elektrototaalm(...)w2-4135666/7160-200/
http://www.elektrototaalm(...)11-4134894/7102-220/
  woensdag 19 oktober 2016 @ 22:14:37 #61
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166070609
Dank voor jullie antwoorden!
Sorry dat ik het niet duidelijker wist uit te leggen.

Korter gezegd: kan ik een inbouwdoos plaatsen die niet met vd-draad in pvc is aangesloten, maar met installatiedraad om hem in een ander stopcontact te kunnen pluggen?

(als het zo nog niet duidelijk is maak ik morgen wel even een tekening)
pi_166070708
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]

Ligt er helemaal aan hoe de installatie aangelegd is; vergeet niet dat als je één enkel geaard stopcontact maakt je volgens de geldende normen verplicht bent om alle andere stopcontacten binnen dezelfde ruimte ook te aarden.

Is de installatie aangelegd via het centraaldoos systeem ?
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:00 schreef lipje het volgende: [..]

moet je veel breken/hakken/sleuven vrezen om van de meterkast in de woonkamer te komen?
Hum. Beneden zijn de woonkamer, keuken, gang, wc, meterkast en trap. In de meterkast op de gang is een enkel stopcontact en daarop is de deurbel aangesloten. In de halfopen keuken zijn 3 dubbele stopcontacten die alle geaard zijn. In de woonkamer zijn 4 ongeaarde dubbele stopcontacten (met bij eentje het tv/kabelcontact) en op de gang is geen stopcontact. Boven is het vergelijkbaar.

Waarom moet alles in hetzelfde vertrek dan ook geaard zijn?
Het wordt dan wel veel uithakwerk.

Momenteel heb ik vanuit de keuken een tafelcontactdoos met lang snoer uit de keuken. Dat is dus uit de tijd dat contactdozen opengedraaid konden worden. Heb ik niet zelf gedaan, ik schroefde alleen zelf bij tweeaderige snoeren.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 22:17:21 #63
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_166070711
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik merk dat ik zijn vraag dan niet helemaal begrijp :X

Misschien is achter het knieschot een opbouw lasdoos met wandcontactdoos deksel een optie ?

http://www.elektrototaalm(...)w2-4135666/7160-200/
http://www.elektrototaalm(...)11-4134894/7102-220/
dat zou ook kunnen, maar een inbouwdoos voor het plaatsen in een heb wand in je knieschot-luik en dan met een kabel (desnoods in een flexpijp) eindigend in een stekker die je in een ander stopcontact kan steken.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 22:19:49 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166070811
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:14 schreef Barrah het volgende:
Korter gezegd: kan ik een inbouwdoos plaatsen die niet met vd-draad in pvc is aangesloten, maar met installatiedraad om hem in een ander stopcontact te kunnen pluggen?
Nee, dat is geen veilige installatiemethode, dan zou je eerst een kabeldoos met wartels moeten zetten (daar kun je dan weer invoeren voor krijgen voor normale pvc buis) en van daaruit verder moeten gaan met kabel.

Bijvoorbeeld met een ABB 3640 lasdoos.
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/103850

Dan kun je makkelijk overgaan van draad in buis, naar kabel.
Eventueel zijn hier ook deksels voor te krijgen met 2 of meer wandcontactdozen.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 07:46:34 #65
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166075270
Hmmm ik had gehoopt via het stopcontact achter het knieschot gelijk een 'las' te maken. Doordat de verbinding langs een verdeler voor de verwarming loopt zou het wel handig zijn om deze tijdelijk weg te kunnen halen. Ik begrijp dat het lastig gaat worden om dat op een veilige manier te doen. En dat opbouw door een buisje de betere keuze is. Dan ga ik er denk ik toch een lasdoos er tussen plaatsen waar eventueel later een stopcontact op kan.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 19:04:58 #66
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166087578
Nog even een plaatje bij het praatje:



Het stopcontact (en loze leiding) op links moeten verplaatst worden naar rechts, zodat links plek ontstaat om een radiator te verhangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166090354
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 19:04 schreef Barrah het volgende:
Nog even een plaatje bij het praatje:

[ afbeelding ]

Het stopcontact (en loze leiding) op links moeten verplaatst worden naar rechts, zodat links plek ontstaat om een radiator te verhangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kan je deze niet gewoon laten vervallen en een nieuwe aanleggen op de plek waar jij dat wil?
  donderdag 20 oktober 2016 @ 20:53:51 #68
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166090720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 20:41 schreef akatar het volgende:

[..]

kan je deze niet gewoon laten vervallen en een nieuwe aanleggen op de plek waar jij dat wil?
Dat is precies wat ik wil. De nieuwe wordt gevoed door de oude door te lussen, want dat is de dichtstbijzijnde plek waar ik stroom vandaan kan halen. De oude vervalt zodra ik nieuwe draden heb getrokken en daarna kan de muur worden gedicht en afgesmeerd ;)
  donderdag 20 oktober 2016 @ 22:33:20 #69
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_166094498
Ik overweeg een Nest Outdoor Cam aan te schaffen, maar ik heb geen stopcontact direct in de buurt. Waar ik hem wil monteren heb ik wel spotjes: kan ik op een veilige manier stroom daarvan aftappen met een constructie, of is dat niet veilig te doen?

Hier (indien nodig) meer info: https://nest.com/camera/install-and-explore-outdoor/
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_166094699
net ff gekeken, snap niet dat zo'n camera niet gewoon poe ondersteund
pi_166124337

Zijn deze speciepluggen ook geschikt om als eindstop te gebruiken in de muurplaat van de douchekraan wanneer de druk weer op de leidingen gaat, of zijn ze alleen om de leiding schoon en vrij te houden tijdens het tegelen?
  Moderator zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:14:05 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166126267
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 13:36 schreef Tom_ het volgende:
[ afbeelding ]
Zijn deze speciepluggen ook geschikt om als eindstop te gebruiken in de muurplaat van de douchekraan wanneer de druk weer op de leidingen gaat, of zijn ze alleen om de leiding schoon en vrij te houden tijdens het tegelen?
Mijn gevoel zegt dat die o-ring ook gewoon afdicht als er druk op de leiding staat.
Maar zeker weten doe ik het niet....
pi_166126337
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 13:36 schreef Tom_ het volgende:
[ afbeelding ]
Zijn deze speciepluggen ook geschikt om als eindstop te gebruiken.
:Y
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:33:53 #74
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166132366
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 19:04 schreef Barrah het volgende:
Nog even een plaatje bij het praatje:

[ afbeelding ]

Het stopcontact (en loze leiding) op links moeten verplaatst worden naar rechts, zodat links plek ontstaat om een radiator te verhangen.
Inmiddels ben ik op de helft. Leidingen zijn doorgetrokken naar achter het knieschot. Nu alleen nog het stopcontact maken op de nieuwe plek en op de oude plek de wand dichtmaken.

In plaats van nieuwe draden te trekken vanuit de centraaldoos, heb ik op de oude plek van het stopcontact een ronde inbouwdoos geplaatst en van hieruit de draden doorgetrokken. De bijbehorende centraaldoos zit beneden en bevat extreem veel draden dus hier kom ik liever niet aan. De inbouwdoos wil ik afdekken met een blindplaat of een afdekkapje zodat deze eventueel nog te bereiken is.

Nu komt er dus straks een radiator voor te hangen. Ja, dat is onhandig, maar daarom moest het stopcontact immers ook weg. En ik verwacht niet dat ik er ooit bij hoef. Moet dat toch dan moet de radiator aan de kant, maar ik hoef tenminste niet de muur open te maken.

Het enige dat ik me afvraag is of de warmte van de radiator nog iets is om rekening mee te houden. Kan dit kwaad voor de draden? Heeft het zin om bijvoorbeeld nog een stuk steenwol in de inbouwdoos te stoppen? Sowieso wil ik de draden en lasklemmen zo veel mogelijk naar achteren duwen.
pi_166132770
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 20:33 schreef Barrah het volgende:

[..]

Inmiddels ben ik op de helft. Leidingen zijn doorgetrokken naar achter het knieschot. Nu alleen nog het stopcontact maken op de nieuwe plek en op de oude plek de wand dichtmaken.

In plaats van nieuwe draden te trekken vanuit de centraaldoos, heb ik op de oude plek van het stopcontact een ronde inbouwdoos geplaatst en van hieruit de draden doorgetrokken. De bijbehorende centraaldoos zit beneden en bevat extreem veel draden dus hier kom ik liever niet aan. De inbouwdoos wil ik afdekken met een blindplaat of een afdekkapje zodat deze eventueel nog te bereiken is.

Nu komt er dus straks een radiator voor te hangen. Ja, dat is onhandig, maar daarom moest het stopcontact immers ook weg. En ik verwacht niet dat ik er ooit bij hoef. Moet dat toch dan moet de radiator aan de kant, maar ik hoef tenminste niet de muur open te maken.

Het enige dat ik me afvraag is of de warmte van de radiator nog iets is om rekening mee te houden. Kan dit kwaad voor de draden? Heeft het zin om bijvoorbeeld nog een stuk steenwol in de inbouwdoos te stoppen? Sowieso wil ik de draden en lasklemmen zo veel mogelijk naar achteren duwen.
Kan geen kwaad.
pi_166133048
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mijn gevoel zegt dat die o-ring ook gewoon afdicht als er druk op de leiding staat.
Maar zeker weten doe ik het niet....
Zoiets had ik dus ook, daarom maar ff vragen hier. :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:17 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

:Y
Top, zodra de wand staat pers ik het af en dan gaan we het meemaken. :)
  zondag 23 oktober 2016 @ 12:12:42 #77
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_166143531
Ik krijg over 1,5 week de sleutel van m'n nieuwe nieuwbouwwoning. *O*

In de gang zitten 2 lampen die bediend worden door 2 wisselschakelaars (eentje bij de voordeur en eentje bij de huiskamerdeur. Die lampen wil ik dimmen.
Hoe dit aan te pakken? Ik had bedacht om een dimmer te plaatsen op de plek van de schakelaar bij de huiskamerdeur. Zodat daar de lichtsterkte wordt bepaald. En de schakelaar bij de voordeur gewoon werkt om het licht aan/uit te zetten.

Er zit Jung AS500 schakelmateriaal in het pand, dus ik wilde ook een dimmer van Jung gebruiken:
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918545/
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  zondag 23 oktober 2016 @ 16:01:29 #78
4330 PJ
Tja.....
pi_166148286
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:12 schreef CklokC het volgende:
Ik krijg over 1,5 week de sleutel van m'n nieuwe nieuwbouwwoning. *O*

In de gang zitten 2 lampen die bediend worden door 2 wisselschakelaars (eentje bij de voordeur en eentje bij de huiskamerdeur. Die lampen wil ik dimmen.
Hoe dit aan te pakken? Ik had bedacht om een dimmer te plaatsen op de plek van de schakelaar bij de huiskamerdeur. Zodat daar de lichtsterkte wordt bepaald. En de schakelaar bij de voordeur gewoon werkt om het licht aan/uit te zetten.

Er zit Jung AS500 schakelmateriaal in het pand, dus ik wilde ook een dimmer van Jung gebruiken:
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918545/
Dimmer met wisselcontact kopen.
  zondag 23 oktober 2016 @ 16:23:24 #79
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166148863
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:01 schreef PJ het volgende:

[..]

Dimmer met wisselcontact kopen.
Dit. En even opletten of de dimmer geschikt is voor het type lamp en wattage dat je zult gebruiken (spaar/halogeen/led).
  zondag 23 oktober 2016 @ 16:39:33 #80
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_166149233
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:01 schreef PJ het volgende:

[..]

Dimmer met wisselcontact kopen.
Ik zie nu dit bij deze dimmer staan:
"Wisselschakeling in combinatie met wisselschakelaar mogelijk"

:)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  zondag 23 oktober 2016 @ 16:44:58 #81
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166149341
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 20:47 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Kan geen kwaad.
Top, ga ik daar vanuit!
pi_166152660
Herinner ik me goed dat het een slecht idee is om grenen planken met spaanplaatschroeven vast te zetten?
pi_166170506
Op m'n koker siliconenkit van Den Braven staat een lotnr en daarachter 1106. De houdbaarheid is 12 maanden na productiedatum. Is 1106 elf juni?
  maandag 24 oktober 2016 @ 14:21:45 #84
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166171119
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 13:46 schreef Joeh het volgende:
Op m'n koker siliconenkit van Den Braven staat een lotnr en daarachter 1106. De houdbaarheid is 12 maanden na productiedatum. Is 1106 elf juni?
Als er geen jaartal bijstaat is het eerder juni 2011 of november 2006.
pi_166171286
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 14:21 schreef Barrah het volgende:

[..]

Als er geen jaartal bijstaat is het eerder juni 2011 of november 2006.
Dat zal wel meevallen want het verwerken ging prima. Koker vanochtend bij toolstation gehaald.
  maandag 24 oktober 2016 @ 17:58:34 #86
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_166175082
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:33 schreef Inbox4me het volgende:
Ik overweeg een Nest Outdoor Cam aan te schaffen, maar ik heb geen stopcontact direct in de buurt. Waar ik hem wil monteren heb ik wel spotjes: kan ik op een veilige manier stroom daarvan aftappen met een constructie, of is dat niet veilig te doen?

Hier (indien nodig) meer info: https://nest.com/camera/install-and-explore-outdoor/
Kickje. Iemand suggesties/ervaringen met aftappen van een stroomdraad? Beetje gegoogled maar nog niks kunnen vinden... Alle hulp welkom :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_166175339
Wastafel badkamer loopt slecht door. Sifon losgemaakt en bekeken en die is brandschoon en nieuw en doet het perfect als ik hem loskoppel van de eindafvoer. Dus dan kan ik de conclusie trekken dat het de afvoerbuis zelf is de het probleem veroorzaakt toch?



Het linker gedeelte is schoon en stroomt perfect door.. zodra de boel op het rechter gedeelte wordt aangesloten is het probleem terug
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_166178011
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 18:14 schreef vaarsuvius het volgende:
Wastafel badkamer loopt slecht door. Sifon losgemaakt en bekeken en die is brandschoon en nieuw en doet het perfect als ik hem loskoppel van de eindafvoer. Dus dan kan ik de conclusie trekken dat het de afvoerbuis zelf is de het probleem veroorzaakt toch?

[ afbeelding ]

Het linker gedeelte is schoon en stroomt perfect door.. zodra de boel op het rechter gedeelte wordt aangesloten is het probleem terug
Haal de vloerbuis er nog eens een keertje af. Even een emmer er onder en laat het water dan nog eens lopen. Ik vermoed dat de sifon beker te hoog zit gemonteerd waardoor de sifon afsluit. Als je de beker in de hoogste stand hebt loopt het niet door 1 cm naar beneden loopt het wel door.

Als dat het is even 1 cm van de vloerbuis afhalen.
Jeroentje.
pi_166178487
Wellicht te laat, maar voor de volledigheid; je hebt prima accu klopboormachines. Ze zijn alleen prijzig en worden (daarom) alleen professioneel gebruikt.
pi_166187198
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 17:58 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Kickje. Iemand suggesties/ervaringen met aftappen van een stroomdraad? Beetje gegoogled maar nog niks kunnen vinden... Alle hulp welkom :)
Spotjes zitten meestal achter een schakelaar. dan doet je camera het ook alleen als de spotjes aan staan. Voor iets zinnigs zeggen over hoe veilig af te takken is dit echt te kort informatie. Sowieso denk ik dat je er dan beter even iemand bij kan halen die er iets meer zicht op heeft.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:27:14 #91
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_166187540
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 08:58 schreef nanuk het volgende:

[..]

Spotjes zitten meestal achter een schakelaar. dan doet je camera het ook alleen als de spotjes aan staan. Voor iets zinnigs zeggen over hoe veilig af te takken is dit echt te kort informatie. Sowieso denk ik dat je er dan beter even iemand bij kan halen die er iets meer zicht op heeft.
Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad plan B :) Even los van spotjes etc: kan je van een stroomdraad een aftakking maken? Of is dat not done ivm bv brandveiligheid etc?
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_166187599
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 09:27 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad plan B :) Even los van spotjes etc: kan je van een stroomdraad een aftakking maken? Of is dat not done ivm bv brandveiligheid etc?
Als je het goed wilt doen zal je er een lasdoos tussen moeten zetten. Een extra draadje in de aansluiting van je spotje friemelen zal ook wel werken maar afaik mag dat niet. Je kan wel een aantal stopcontacten maken waar je de lampjes en de camera weer instopt. Handig als je ooit de lampjes wilt vervangen.
pi_166187863
Een verfvraagje! In mijn vorige huis hebben we de keuken destijds geverfd met Alabastine keukenverf. Die was wit. Prima spul, vond ik, en goed afwasbaar achter het fornuis. In ons nieuwe (/momenteel renoverende) huis willen we weer geen tegels achter het fornuis en aanrecht, maar ook goed schrobbare keukenverf. Liefst in een kleurtje (licht grijsblauw). Welke keukenverf is geschikt om te (laten) mengen? Wat zijn aan- en afrader? Alvast dank :)
pi_166188832
Acrylaatdispersie verf , dat is het beste en kun je op kleur laten mengen.
pi_166192608
Even een vraagje hier.

Ik heb een kamer in mijn huis die als inloopkast gebruikt wordt. De lichtschakelijk in die kamer is niet toegankelijk omdat daar kasten voor staan. En ik ben dus op zoek naar een methode om draadloos een lamp te bedienen.

Die standaard klikaan klikuit dingen werken niet lekker omdat er een kast voor staat en dus een hele hoop tussen de zender/ontvanger.

Bestaat er ook iets als een draadloze lichtschakelaar en iets van een zender/ontvanger die op het lichtaansluitpunt wordt aangesloten en daarmee het licht kan bedienen?
Die Philips Hue dingen zouden volgens mij een oplossing kunnen zijn maar dat vind ik wel erg prijzig worden...

Iemand tips?
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:18:11 #96
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_166194091
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 14:04 schreef Lingue het volgende:
Even een vraagje hier.

Ik heb een kamer in mijn huis die als inloopkast gebruikt wordt. De lichtschakelijk in die kamer is niet toegankelijk omdat daar kasten voor staan. En ik ben dus op zoek naar een methode om draadloos een lamp te bedienen.

Die standaard klikaan klikuit dingen werken niet lekker omdat er een kast voor staat en dus een hele hoop tussen de zender/ontvanger.

Bestaat er ook iets als een draadloze lichtschakelaar en iets van een zender/ontvanger die op het lichtaansluitpunt wordt aangesloten en daarmee het licht kan bedienen?
Die Philips Hue dingen zouden volgens mij een oplossing kunnen zijn maar dat vind ik wel erg prijzig worden...

Iemand tips?
Dit idee misschien, wel KlikAanKlikUit, maar deze kun je in de centraaldoos verwerken en alsnog bedienen met een afstandsbediening of draadloze wandschakelaar:
http://www.klikaanklikuit(...)00h-built-in-switch/
http://www.klikaanklikuit(...)chakelaar-awst-8800/
pi_166195366
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 15:18 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Dit idee misschien, wel KlikAanKlikUit, maar deze kun je in de centraaldoos verwerken en alsnog bedienen met een afstandsbediening of draadloze wandschakelaar:
http://www.klikaanklikuit(...)00h-built-in-switch/
http://www.klikaanklikuit(...)chakelaar-awst-8800/
Dus als ik het goed begrijp gaat de ACM-2300h in het plafond (lampaansluiting) en daar dan weer de lamp op (dat kan iedere lamp zijn?).
En dan met een klikaan/uit afstandsbediening kan die dus bediend worden.

Dan zou idd het probleem opgelost zijn!
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:19:13 #98
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_166195410
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 16:17 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp gaat de ACM-2300h in het plafond (lampaansluiting) en daar dan weer de lamp op (dat kan iedere lamp zijn?).
En dan met een klikaan/uit afstandsbediening kan die dus bediend worden.

Dan zou idd het probleem opgelost zijn!
Ja, alleen hebben ze verschillende wattages/types van de ACM-2300h (2300Watt, maar je hebt ze ook van 1000Watt bijvoorbeeld). Maar die gaat inderdaad in 't plafond. En vervolgens kun je aan/uit schakelen met de afstandsbediening. :Y
Alleen moet je wel zorgen dat de niet bereikbare schakelaar op "Aan" staat.
pi_166195466
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 16:19 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ja, alleen hebben ze verschillende wattages/types van de ACM-2300h (2300Watt, maar je hebt ze ook van 1000Watt bijvoorbeeld). Maar die gaat inderdaad in 't plafond. En vervolgens kun je aan/uit schakelen met de afstandsbediening. :Y
Alleen moet je wel zorgen dat de niet bereikbare schakelaar op "Aan" staat.
Ok top! Dan ga ik daar mee aan de slag. Klikaan/uit is op veel plekken te koop dus lekker makkelijk.
Ik zal t wattage meenemen in de aanschaf en de niet bereikbare schakelaar staat al op 'aan' idd dus dat komt goed!

Dankjewel!!
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:33:52 #100
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_166206757
Ik heb ook een vraag over KlikAanKlikUit. Ik heb in de keuken een enkelvoudige schakelaar, deze wordt gebruikt voor de keukenverlichting. Direct naast/achter de keuken ligt de garage. Nu wil ik buiten (net achter de keuken) een buitenlamp ophangen en de stroom van de garage hiervoor gebruiken. Dit zou eenvoudig te realiseren zijn. Alleen zit ik met de schakelaar, want ik wil die dus in de keuken hebben. Nu had ik gedacht om de enkelvoudige schakelaar in de keuken te vervangen door een dubbele schakelaar en 1 kant dus gewoon voor de keukenverlichting te gebruiken en de andere kant voor een KlikAanKlikUit zender. (afstand tussen zender en ontvanger zal niet meer dan 2 meter bedragen) Ik heb een hele tijd terug een zender hiervoor een zender gekocht, maar ik betwijfel nu of ik de goeie heb.

Ik heb deze:
AWMT-230: http://www.klikaanklikuit(...)bouwzender-awmt-318/

Maar volgens mij zou ik deze moeten hebben:
AWMT-003: http://www.klikaanklikuit(...)bouwzender-awmt-319/

Klopt het wat ik zeg? Of moet ik het hele idee overhoop gooien en de verlichting in de keuken dan ook draadloos maken via een dubbele KAKU wandschakelaar?
Don't let my username fool you...
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 20:58:26 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166248279
Ik wil een boekenplank maken en die blind bevestiging. Dus gat er in boren aan de zijkant, strook eraf zagen, die aan de muur schroeven, deuveltjes en klaar...

Maar hoelang moet ik die deuvels maken, stel ik die elke 10cm een deuvel van 10mm.

Goede diepte voor een boekenplank lijkt me ±25cm. Als je een strook van 1,5-2cm diep aan de muur maakt, hoe lang moeten de deuvels dan zijn? Is 10cm totaal genoeg?

Welke dikte zouden jullie nemen voor de plank, 32cm levert de houthandel. Wil een mooie houtsoort gebruiken. Zat aan kersen te denken...

[ Bericht 14% gewijzigd door derLudolf op 27-10-2016 21:04:25 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166250388
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 20:58 schreef derLudolf het volgende:
Ik wil een boekenplank maken en die blind bevestiging. Dus gat er in boren aan de zijkant, strook eraf zagen, die aan de muur schroeven, deuveltjes en klaar...

Maar hoelang moet ik die deuvels maken, stel ik die elke 10cm een deuvel van 10mm.

Goede diepte voor een boekenplank lijkt me ±25cm. Als je een strook van 1,5-2cm diep aan de muur maakt, hoe lang moeten de deuvels dan zijn? Is 10cm totaal genoeg?

Welke dikte zouden jullie nemen voor de plank, 32cm levert de houthandel. Wil een mooie houtsoort gebruiken. Zat aan kersen te denken...
Ik zou een draadeind of 4 per meter met chemisch anker (spuitbus) in de muur bevestigen en daarop de boekenplank schuiven. "Gewone" houtdeuvels lijken me 1) Te kort 10 cm deuvels? , 2) Te zwak qua dwarskracht. Ik begrijp btw niet wat je bedoelt met "strook eraf zagen". Wordt de plank dan niet veel te smal?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:18:58 #103
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166251046
Ik ga hier op de zolder dergelijke planken maken.
Idee is om met edelplaat (multiplex meteen toplaag van hout x, in mijn geval Essen) een holle box te maken van een boven, onder en voorkant van vier cm dik, met op verschillende punten "ribben" er tussen voor de stevigheid.

Verstek gezaagd aan de voorkant zodat ie massief lijkt natuurlijk.

Dan er voor zorgen dat ik aan de zijkanten en achterkant ruimte heb van plm 4cm diep over de gehele breedte en diepte.

Dan kan ik tegen de muren (achter&zijkanten) een lat/balk plaatsen met schroeven&pluggen, slagpluggen of hightack kit. Zit dat goed vast kan ik die boxen er overheen schuiven. Klein spijkertje er in of een beetje houtlijm en het is stevig en zit muurvast :) .
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:21:25 #104
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166251090
Draadeind is overigens ook een prima oplossing, maar alleen als je echt een boorbaas bent. Het moet exact recht en op de juiste plek, anders wordt het lelijk of gammel. Een boorstandaard of veel skills is dan wel een vereiste ;) .
pi_166252351
Een klant van me wil trespa tegen de boeiborden maar geen gleuven tussen de platen zien... kennen jullie misschien profieltjes die je er tussen kan doen? Anders afkitten? Welke kit?
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 23:20:57 #106
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166252816
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:21 schreef bleiblei het volgende:
Draadeind is overigens ook een prima oplossing, maar alleen als je echt een boorbaas bent. Het moet exact recht en op de juiste plek, anders wordt het lelijk of gammel. Een boorstandaard of veel skills is dan wel een vereiste ;) .
Klopt, vandaar ook de oplossing met deuvels. Eerst boor ik de gaten en dan zaag ik er een strook af zodat de gaten perfect zijn uitgelijnd.

Het is voor een cadeautje, iemand vraagt een boekenplank maar de voorbeelden zijn lelijk. Dus met chemische ankers en dergelijke er bij wordt het anders wel erg duur.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 23:35:10 #107
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166253375
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 21:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou een draadeind of 4 per meter met chemisch anker (spuitbus) in de muur bevestigen en daarop de boekenplank schuiven. "Gewone" houtdeuvels lijken me 1) Te kort 10 cm deuvels? , 2) Te zwak qua dwarskracht. Ik begrijp btw niet wat je bedoelt met "strook eraf zagen". Wordt de plank dan niet veel te smal?
Ik boor met een slangenboor een gat aan de zijkant. Zo diep als nodig. Strook er af zagen zodat gaten perfect zijn uitgelijnd.

Kan altijd nog meer deuvels gebruiken anders. Of de delen verlijmen als het aan de muur zit. Houtlijm is toch sterker dan het hout?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166256623
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 23:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik boor met een slangenboor een gat aan de zijkant. Zo diep als nodig. Strook er af zagen zodat gaten perfect zijn uitgelijnd.

Kan altijd nog meer deuvels gebruiken anders. Of de delen verlijmen als het aan de muur zit. Houtlijm is toch sterker dan het hout?
Als ik het goed begrijp moet je dan je afgezaagde lat ook weer aan de muur bevestigen toch? Misschien kun je dan ook wel uitkomen met behulp van keilbouten ipv chemische ankers. Scheelt weer wat geld... En dan de methode mbv de draadeinden, lijkt mij ook het sterkste, met name voor boeken.

quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 20:58 schreef derLudolf het volgende:

Welke dikte zouden jullie nemen voor de plank, 32cm levert de houthandel. Wil een mooie houtsoort gebruiken. Zat aan kersen te denken...
Ligt er ook een beetje aan hoe breed de plank moet worden? Je kunt een wat minder dikke plank eventueel ook nog verstevigen met een lat eronder in hetzelfde materiaal...
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:14:27 #109
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166256795
Als de plank wat dikker mag zijn dan zou ik het zo aanpakken:

Dan ben je ook niet zo afhankelijk van recht boren enz.

De plank en de constructie kan op zich wel wat dunner dan hier op de foto. En die gast ook trouwens.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:18:10 #110
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_166256844
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 23:06 schreef Makrolon het volgende:
Een klant van me wil trespa tegen de boeiborden maar geen gleuven tussen de platen zien... kennen jullie misschien profieltjes die je er tussen kan doen? Anders afkitten? Welke kit?
Je weet dat Trespa ventilatie nodig heeft, naast dat het ook moet kunnen werken? Je kunt niet straffeloos zomaar Trespa afkitten hoor! En er zijn voegprofielen ja, dat zijn V-tjes, maar dan is er nog steeds een duidelijke voeg zichtbaar. Misschien een ander materiaal kiezen?
Edit:Rockpanel o.i.d.(kan tot 15m1. naadloos)

[ Bericht 2% gewijzigd door ueberduitser op 28-10-2016 09:24:01 ]
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:34:09 #111
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_166257007
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 09:18 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Je weet dat Trespa ventilatie nodig heeft, naast dat het ook moet kunnen werken? Je kunt niet straffeloos zomaar Trespa afkitten hoor! En er zijn voegprofielen ja, dat zijn V-tjes, maar dan is er nog steeds een duidelijke voeg zichtbaar. Misschien een ander materiaal kiezen?
Edit:Rockpanel o.i.d.(kan tot 15m1. naadloos)
kan je ook kijken naar keralit ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_166257533
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 23:35 schreef derLudolf het volgende:

Ik boor met een slangenboor een gat aan de zijkant. Zo diep als nodig. Strook er af zagen zodat gaten perfect zijn uitgelijnd.

Kan altijd nog meer deuvels gebruiken anders. Of de delen verlijmen als het aan de muur zit. Houtlijm is toch sterker dan het hout?
Wel een slimme zet om eerst te boren, ik begrijp nu je plan. Ik zou dan het af te zagen deel wel min. 5 cm kiezen en met lange houtdraaibouten (min. 10 cm) loeistevig in de muur vastzetten. Dan met 10 cm lange deuvels (5 cm in de boekenplank & 5 cm in de muurplank) en met polyurethaanlijm monteren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166257575
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 23:06 schreef Makrolon het volgende:
Een klant van me wil trespa tegen de boeiborden maar geen gleuven tussen de platen zien... kennen jullie misschien profieltjes die je er tussen kan doen? Anders afkitten? Welke kit?
Heb ik gedaan, trespa monteren met polyurethaanlijm & lijmklemmen over de oude lelijke en beschadigde boeiboorden en de kieren met siliconenkit (wit) dichtgemaakt. Die siliconenkit kan de werking opvangen.

Scheelt nog geld ook; die speciale trespa schroeven zijn krankzinnig duur en lelijk. Sindsdien ben ik van het schilderen van de boeiboorden af. 1x per jaar een spons over het trespa en klaar
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166258580
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 09:18 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Je weet dat Trespa ventilatie nodig heeft, naast dat het ook moet kunnen werken? Je kunt niet straffeloos zomaar Trespa afkitten hoor! En er zijn voegprofielen ja, dat zijn V-tjes, maar dan is er nog steeds een duidelijke voeg zichtbaar. Misschien een ander materiaal kiezen?
Edit:Rockpanel o.i.d.(kan tot 15m1. naadloos)
Ja, dat weet ik. Ik ga 12 mm latten tegen de boeiborden schroeven, daar schroef ik het trespa weer tegenaan. :) Ze hadden gekeken naar het materiaal waar woonwagens ook mee bekleed worden (geen idee wat voor spul dat is) maar dat werd te duur.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 10:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb ik gedaan, trespa monteren met polyurethaanlijm & lijmklemmen over de oude lelijke en beschadigde boeiboorden en de kieren met siliconenkit (wit) dichtgemaakt. Die siliconenkit kan de werking opvangen.

Scheelt nog geld ook; die speciale trespa schroeven zijn krankzinnig duur en lelijk. Sindsdien ben ik van het schilderen van de boeiboorden af. 1x per jaar een spons over het trespa en klaar
Valt wel mee, 20 euro voor 100. Ik ga ze wel gewoon schroeven. Maar de naden afkitten met siliconekit is wel een goeie, dat ga ik eens voorstellen!
  Moderator vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:17:49 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166258976
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 10:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Wel een slimme zet om eerst te boren, ik begrijp nu je plan. Ik zou dan het af te zagen deel wel min. 5 cm kiezen en met lange houtdraaibouten (min. 10 cm) loeistevig in de muur vastzetten. Dan met 10 cm lange deuvels (5 cm in de boekenplank & 5 cm in de muurplank) en met polyurethaanlijm monteren
Oké, ga ik doen ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:21:55 #116
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166273172
Wel slim om er een reepje zo vanaf te zagen :) .
2 puntjes, gebruik goeie lijm en zorg dat je een mooi plankje hebt (ik denk zelfs het liefst dosse gezaagd).

Oh, en niet te dun. 3cm dik is al aan de dunne kant.
pi_166340416
Weet iemand of je zelf in een natuurstenen aanrechtblad met de diamantschijf een uitsparing voor een kookplaat kan zagen?
pi_166341423
Ik wil iets ophangen boven het trapgat op zolder. Nu heb ik niet zoveel zin om een gevaarlijke stellage te maken om mijn normale ladder op de trap te krijgen. Wat voor soort trap is hiervoor wel handig? Zo'n eentje die je in delen kan inklappen? Ik moet ongeveer 2-3 meter omhoog precies boven het trapgat.

Ik zat hieraan te denken, maar werkt dit ook in een 'normaal' nieuwbouw huis met zo'n wenteltrap van ± 1,5m breed?

Of zijn er nog andere goede ideeën?
  dinsdag 1 november 2016 @ 10:15:03 #119
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166342115
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 07:19 schreef Makrolon het volgende:
Weet iemand of je zelf in een natuurstenen aanrechtblad met de diamantschijf een uitsparing voor een kookplaat kan zagen?
Kan wel (ik heb 3cm dikke natuursteen tegels geslepen met een 230mm slijptol met diamant blad en gekoeld met de tuinslang), maar zou ik niet doen. Aanrechtbladtoko's doen dat met een watersnijder als ik mij niet vergis. Dan heb je dat gat er perfect in zitten. Met een diamantschijf op een slijptol maakt het iig niet mooier/strakker.
pi_166345249
De rechte stukken zal wel lukken, en als er een kookplaat inkomt dan maakt een mm afwijking ook niet uit.
Maar vooral de hoeken zagen wordt lastig denk ik.
pi_166349629
Ja precies... t is al niet meer nodig, vond een mooie tweedehands keken maar is helaas al verkocht
  Moderator vrijdag 4 november 2016 @ 18:23:48 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166417285


Dit klopt zo hè? Als ik dit zo verlijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door derLudolf op 04-11-2016 19:17:17 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 4 november 2016 @ 20:07:54 #123
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166420003
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 18:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

Dit klopt zo hè? Als ik dit zo verlijn.

Die middelste ligt op kop geloof ik :+
  vrijdag 4 november 2016 @ 20:23:17 #124
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_166420356
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 18:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

Dit klopt zo hè? Als ik dit zo verlijn.

ik zou ze uitlijnen :Y
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_166420581
Ja, wel veel schuurwerk zo om t vlak te krijgen
  Moderator vrijdag 4 november 2016 @ 21:45:49 #126
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166422777
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 20:32 schreef Makrolon het volgende:
Ja, wel veel schuurwerk zo om t vlak te krijgen
Grapjas :P
Was eerst een stuk hout, vanmiddag even bij de winkel (die man was timmerman, heeft nu alleen nog winkel met werkplaats) over de vlakbank, toen door de vandiktebank en toen in drie stukken gezaagd. Als ik hem weer verlijmd heb wederom laten vlakken :Y

Dat beuken is wel heel wat anders zeg om in te boren dan vuren :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166424346
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 18:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

Dit klopt zo hè? Als ik dit zo verlijn.

Ja. :)
  Moderator vrijdag 4 november 2016 @ 23:04:35 #128
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166424758
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:46 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ja. :)
Top, ga ik dat op die manier verlijmen.

Ik ga overigens toch draadeinden en keilbouten voor de bevestiging gebruiken. Hoe werkt dan precies? Je steekt die huls in het boorgat, draadeind erin, moer aandraaien. Moet die moer dan blijven zitten? Want dan moet ik dus een gat maken van 17mm (bij M10) waar de moer in valt :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 4 november 2016 @ 23:19:13 #129
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166425054
Mooie balkjes :) .
Sterkte met strak & recht boren. Al moet je dat denk ik wel lukken :Y
  Moderator vrijdag 4 november 2016 @ 23:32:32 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166425323
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 23:19 schreef bleiblei het volgende:
Mooie balkjes :) .
Sterkte met strak & recht boren. Al moet je dat denk ik wel lukken :Y
Hmm ja nog even over nadenken. Even bij zorgen dat ergens gebruik kan maken van een kolomboor.
Of een boorhulpje fabriceren, maar dat wordt lastig denk ik bij deze lengtes/dieptes
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166428446
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 23:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Top, ga ik dat op die manier verlijmen.

Ik ga overigens toch draadeinden en keilbouten voor de bevestiging gebruiken. Hoe werkt dan precies? Je steekt die huls in het boorgat, draadeind erin, moer aandraaien. Moet die moer dan blijven zitten? Want dan moet ik dus een gat maken van 17mm (bij M10) waar de moer in valt :)
Het gat boor je op de grootte van de plug. Als je de moer aandraait trek je de achterkant door de tapse bout naar buiten en klemt hij zich muurvast in het gat. Daarna draai je de moer los en monteer je de beugel waarna je de moer weer erop draait en vast zet.

Dat boren kun je niet meteen laten doen als je het toch door de vlakbank heen laat trekken? :D
pi_166515077
Ik krijg net een brief van de netbeheerder dat ze m'n meter komen vervangen door een slimme, dat slimme kan ik laten uitzetten. Maar ik wil überhaupt geen andere meter. Kan ik dit weigeren?
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 23:35:34 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166515427
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 10:27 schreef ciewy het volgende:


Dat boren kun je niet meteen laten doen als je het toch door de vlakbank heen laat trekken? :D
Laat ik ook doen denk ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 23:42:55 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166515627
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:24 schreef Makrolon het volgende:
Ik krijg net een brief van de netbeheerder dat ze m'n meter komen vervangen door een slimme, dat slimme kan ik laten uitzetten. Maar ik wil überhaupt geen andere meter. Kan ik dit weigeren?
Als jij ze er niet in laat :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166516594
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:24 schreef Makrolon het volgende:
Ik krijg net een brief van de netbeheerder dat ze m'n meter komen vervangen door een slimme, dat slimme kan ik laten uitzetten. Maar ik wil überhaupt geen andere meter. Kan ik dit weigeren?
Zo ging het hier ook. Kan me de details niet herinneren, maar toen het aankondigingskaartje uit de bus gehaald werd, heb ik het een paar keer bekeken en nog even nagekeken dat het echt op basis van vrijwilligheid was. Dus nergens op ingegaan. De brief dat ze dan en dan in de wijk waren om te plaatsen ook genegeerd. Heb nog steeds de oude.

Maar hier op Fok is een adres gepubliceerd waar je kan nazien uit welke tijd je meter is en of dat type afgekeurd is. Zo ja, dan moet het vervangen worden. De mijne stond er inderdaad niet op. Leandra heeft toen nog een meterfoto geplaatst met beschrijving van de codes/functies, zodat ook de onwetenden het konden opzoeken.
pi_166527457
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:24 schreef Makrolon het volgende:
Ik krijg net een brief van de netbeheerder dat ze m'n meter komen vervangen door een slimme, dat slimme kan ik laten uitzetten. Maar ik wil überhaupt geen andere meter. Kan ik dit weigeren?
Ja, en anders vragen om een domme meter.
pi_166533158
Korte vraag waar ik geen antwoord op kan vinden; teveel tegenstrijdige of oude topics. Mijn CV wordt vervangen en ik wil de leidingen in de wanden wegwerken. Hoe breed en diep moeten de sleuven worden? Afgaande op de gereedschapstopics is een Ferm sleuvenfrees een aanrader maar dan zie ik een verschil tussen:
- de WSM1008 (1600W diameter slijpschijf 150mm) die 40mm diep kan in steen en ca. ¤141 kost
- de WSM1009 (1700W diameter slijpschijf 125mm) die 28mm diep kan in beton en ca. ¤ 96 kost

Mijn wanden zijn van steen.
pi_166534211
Iemand ervaring met deze set om emaille van een badkuip te herstellen?

http://www.beltraco.nl/sa(...)t-emaille-1-gram.htm
pi_166534819
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2016 12:11 schreef _mido het volgende:
Korte vraag waar ik geen antwoord op kan vinden; teveel tegenstrijdige of oude topics. Mijn CV wordt vervangen en ik wil de leidingen in de wanden wegwerken. Hoe breed en diep moeten de sleuven worden? Afgaande op de gereedschapstopics is een Ferm sleuvenfrees een aanrader maar dan zie ik een verschil tussen:
- de WSM1008 (1600W diameter slijpschijf 150mm) die 40mm diep kan in steen en ca. ¤141 kost
- de WSM1009 (1700W diameter slijpschijf 125mm) die 28mm diep kan in beton en ca. ¤ 96 kost

Mijn wanden zijn van steen.
Zoek eens op de site van de fabrikant van de leidingen. Die heeft daar het meeste verstand van.
pi_166605938
Hoe heet dit soort rubberen strip? Ik heb op korte termijn 70 meter nodig en ik kan het niet vinden.

Spoilers!
pi_166606720
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe heet dit soort rubberen strip? Ik heb op korte termijn 70 meter nodig en ik kan het niet vinden.

[ link | afbeelding ]
Hoekprofiel.
Ik hoop alleen wel dat jij netter gaat werken dan dat broddelwerk op de foto. ;)
pi_166610547
Ben bezig met een ombouw van mijn wc inbouw reservoir. Nu heb ik aan de rechterkant een strook die niet helemaal aansluit tegen de muur. Er zit onder ongeveer een cm ruimte terwijl hij boven wel aansluit. Zal dit problemen opleveren met het tegelen?

Waarschijnlijk is het aan de andere kant ook. Wel fijn als alle muren schots en scheef staan!
pi_166610584
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hoekprofiel.
Ik hoop alleen wel dat jij netter gaat werken dan dat broddelwerk op de foto. ;)
Ik heb mezelf ook hartelijk uitgelachen toen het er op zat :Y Het was een proefstukje en er is absoluut geen noodzaak om netjes te werken. Maar ik ga toch zeker netter werken de volgende keer ;)
Spoilers!
pi_166613841
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb mezelf ook hartelijk uitgelachen toen het er op zat :Y Het was een proefstukje en er is absoluut geen noodzaak om netjes te werken. Maar ik ga toch zeker netter werken de volgende keer ;)
Oh oeps! Eigen foto dus. :@
Ik zou dat profiel niet dubbel plakken, niet laten overlappen dus.
Zoals het op je foto zit kun je prima aftekenen wat er af moet, als het niet dubbel zit zal het er een stuk netter uit zien. ^O^
pi_166613886
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:10 schreef vannelle het volgende:

[..]

Oh oeps! Eigen foto dus. :@
Ik zou dat profiel niet dubbel plakken, niet laten overlappen dus.
Zoals het op je foto zit kun je prima aftekenen wat er af moet, als het niet dubbel zit zal het er een stuk netter uit zien. ^O^
Geen 'oeps' hoor, het ziet er inderdaad niet uit _O- Dat mag best gezegd worden.
Spoilers!
pi_166710588
Ik kan misschien een hardhouten buitendeur krijgen. Als ik dat goed schuur en lak, is dat dan mooi materiaal voor een tafel? Ik heb geen idee wat voor hout..
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 10:49:15 #147
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166731200
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 11:41 schreef Makrolon het volgende:
Ik kan misschien een hardhouten buitendeur krijgen. Als ik dat goed schuur en lak, is dat dan mooi materiaal voor een tafel? Ik heb geen idee wat voor hout..
Is dat niet vaak meranti?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166731447
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 11:41 schreef Makrolon het volgende:
Ik kan misschien een hardhouten buitendeur krijgen. Als ik dat goed schuur en lak, is dat dan mooi materiaal voor een tafel? Ik heb geen idee wat voor hout..
Kan, maar zal een stevig gewicht zijn.

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:49 schreef derLudolf het volgende:
Is dat niet vaak meranti?
Ja, of (minder kans op) Merbau. Meranti is, als het de goede soort is, best mooi oranje á rood als het gelakt is. De mindere goedkopere Meranti soort is erg licht van kleur, op het bleke af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166743474
Is wel zwaar ja, maar dat is toch geen probleem?

Ik ga kijken of ze van die deur af willen, en dan probeer ik het gewoon!
pi_167128256
Ik heb het idee dat de capaciteit van mijn keukenradiator te klein is (woon er zelf nog niet zo lang).

Hierdoor blijft mijn cv-ketel onnodig lang loeien. Gezien de kwaliteit van de radiator wil ik deze vervangen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de huidige capaciteit bereken of achterhaal? Dan kan ik kijken of de capaciteit echt te klein is.
Bedankt



pi_167137236
elke radiator zaak heeft online een rekentool staan.
je gaat uit van m³ van de te verwarmen ruimte en dat word omgerekend naar KW.

[ Bericht 0% gewijzigd door kovenant op 06-12-2016 09:45:26 ]
pi_167138504
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 20:49 schreef janus84 het volgende:
Ik heb het idee dat de capaciteit van mijn keukenradiator te klein is (woon er zelf nog niet zo lang).

Hierdoor blijft mijn cv-ketel onnodig lang loeien. Gezien de kwaliteit van de radiator wil ik deze vervangen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de huidige capaciteit bereken of achterhaal? Dan kan ik kijken of de capaciteit echt te klein is.
Bedankt

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hangt je thermostaat dan in de keuken? Als de keuken warm is dan is de capaciteit toch goed?

Eigenlijk ben ik wel voorstander van hoe meer capaciteit een radiator heeft hoe beter als het maar een beetje in evenwicht blijft. Zelf heb ik indertijd de grootste radiator vervangen door een veel grotere en de oude opgehangen in een slaapkamer. Zo alles doorgeschoven. Dat scheelde heel veel in stook kosten en het is ook nog comfortabeler.

Ga je slechts één vervangen kan je wel iets te groot berekenen maar heel veel te groot is niet zinnig omdat je dan continu moet knijpen.
pi_167139017
Keuken op de begane grond, woonkamer op de eerste verdieping met open trapgat. De thermostaat hangt in de keuken. Omdat het nog wel eens voorkomt dat we een avond beneden zitten stoken we alleen beneden. Dat moet dus alleen van dat ene radiatortje afkomen.

Maar staat er ergens een type op een radiator zodat je het vermogen kunt opzoeken?
pi_167139888
Je radiator op die foto is type 22, dat wil zeggen twee platen met 2 convectors (die metalen lamellen), in combinatie met de afmeting kan je simpel zien wat ongeveer de capaciteit is. Afmetingen en type bepalen het vermogen, het merk maakt niet zoveel uit. Tenzij je iets met een ventilator zoals een Jaga plaatst, dan is het verhaal wat anders opeens.

In dit geval zou ik dan een zo groot mogelijke ophangen. Dus zien of de afmetingen iets groter kan en als het niet te breed wordt een type 33 plaatsen. Op die manier kan je dan op anderhalf tot twee maal het vermogen uitkomen.

Een gordijn voor het trapgat gaat ook een stuk schelen.
pi_167145405
Bedankt voor je reactie!
  donderdag 8 december 2016 @ 08:06:18 #156
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_167183012
Goedemorgen! Wij hebben een huisje met spuitwerk op de wanden. Dit gaan we laten stucen. De aannemer geeft als optie aan om de wanden na het stucen voor het schilderen nog te voorzien van 'vlies' om het stootvaste te maken.
We hebben twee kindjes van 2 jaar oud.

Iemand een idee of dit hout snijd of onzin is?

Tweede vraag: voor het stucwerk van het kanaalplaatbplafond geven ze aan het hele plafon in gaas te zetten. Is alleen tpv de naden niet voldoende?
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
  donderdag 8 december 2016 @ 14:16:24 #157
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167189425
Ik ben gewend draden aan te sluiten op een fitting middels een schroefje, of eventueel een druk knopje. Iemand enig idee hoe ik op deze fitting mijn draden aan moet sluiten?! Moet er nog iets tussen ofzo?

"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167192735
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:16 schreef Tanin het volgende:
Ik ben gewend draden aan te sluiten op een fitting middels een schroefje, of eventueel een druk knopje. Iemand enig idee hoe ik op deze fitting mijn draden aan moet sluiten?! Moet er nog iets tussen ofzo?

[ afbeelding ]
VD-draad (harde kern) kun je gewoon in 1 van de twee ronde gaatjes drukken..
pi_167193235
Waarschijnlijk niet 2 draden aan dezelfde kant van het ijzeren (aarde)stripje... :P
pi_167202662
Dit weekend ga ik beginnen met het betegelen van de wc beneden. Alles heb ik geïnstalleerd en ombouw met nis is ook klaar.

Iemand nog tips voor het tegelen? Nooit getegeld trouwens :o
pi_167202681
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:16 schreef Tanin het volgende:
Ik ben gewend draden aan te sluiten op een fitting middels een schroefje, of eventueel een druk knopje. Iemand enig idee hoe ik op deze fitting mijn draden aan moet sluiten?! Moet er nog iets tussen ofzo?

[ afbeelding ]
VD-draad netjes strippen (ong. 11 mm), zorgen dat het recht is, en in de gaatjes steken. Zwart onder L, blauw onder N. Aardedraad (groen/geel) onder het schroefje klemmen.

Voor het loshalen kun je een smalle, platte schroevendraaier in het rechthoekige gaatje duwen, waardoor de ader weer losgelaten wordt.

Succes.
pi_167203171
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 22:35 schreef Harveo het volgende:
Dit weekend ga ik beginnen met het betegelen van de wc beneden. Alles heb ik geïnstalleerd en ombouw met nis is ook klaar.

Iemand nog tips voor het tegelen? Nooit getegeld trouwens :o
Van te voren mooi verdelen, netjes symmetrisch en geen passtukjes van minder dan een halve tegel breed.

Als t echt strak moet tegel clips kopen bij bv tegelleveling.nl
  vrijdag 9 december 2016 @ 00:00:37 #163
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167204834
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:58 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

VD-draad (harde kern) kun je gewoon in 1 van de twee ronde gaatjes drukken..
quote:
12s.gif Op donderdag 8 december 2016 22:35 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

VD-draad netjes strippen (ong. 11 mm), zorgen dat het recht is, en in de gaatjes steken. Zwart onder L, blauw onder N. Aardedraad (groen/geel) onder het schroefje klemmen.

Voor het loshalen kun je een smalle, platte schroevendraaier in het rechthoekige gaatje duwen, waardoor de ader weer losgelaten wordt.

Succes.
Ok, omdat er drie gaatjes zitten durfde ik dat niet zomaar te proberen. Dank jullie wel!
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167206969
We gaan in een van onze kamers op de eerste verdieping een nieuwe laminaatvloer leggen. Tot onze verrassing bleek er onder de huidige vloer (niet door ons gelegd, allergoedkoopste Ikeaspul) al dezelfde ondervloer gelegd te zijn als die wij wilden gebruiken; van die groene geperste platen. Ik dacht zelf dat er een andere ondervloer onder lag omdat contactgeluid uit die kamer best goed doorklinkt op de begane grond (huis uit 1933 met balken en houten verdiepingsvloeren). Op zolder heeft de combinatie van groene platen en nieuwe laminaatvloer voor een flinke geluidsreductie gezorgd. Nu vraag ik me af: komt dat dan door het laminaat zelf? Want de ondervloer is blijkbaar hetzelfde. Of is er iets wat ik over de groene platen (niet eronder, ik ga het er niet uithalen) heen kan leggen om geluid verder te reduceren?
pi_167207364
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:15 schreef Minarosa het volgende:
Want de ondervloer is blijkbaar hetzelfde. Of is er iets wat ik over de groene platen (niet eronder, ik ga het er niet uithalen) heen kan leggen om geluid verder te reduceren?
Ik zou die alu-folie met foamlaag leggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167208736
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou die alu-folie met foamlaag leggen.
Thanks! Daar hebben we nog een rol van liggen.
  dinsdag 20 december 2016 @ 17:54:48 #167
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_167478209
Wat voor lichtschakelaar kan ik nu het beste in de wc en de berging gebruiken (berging met wasmachine; beide ruimtes worden mechanisch afgezogen)? Is dubbelpolig nou wel nodig? Voor de badkamer koop ik wel een dubbelpolig.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_167478288
Nog een laag groene platen , heb ik ook en werkt prima.
  Moderator dinsdag 20 december 2016 @ 18:45:12 #169
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_167479420
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:54 schreef Andromache het volgende:
Wat voor lichtschakelaar kan ik nu het beste in de wc en de berging gebruiken (berging met wasmachine; beide ruimtes worden mechanisch afgezogen)? Is dubbelpolig nou wel nodig? Voor de badkamer koop ik wel een dubbelpolig.
Wil je de afzuiging en de verlichting gelijktijdig aan kunnen schakelen ? Of apart van elkaar ?
  dinsdag 20 december 2016 @ 20:00:49 #170
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_167481809
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 18:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wil je de afzuiging en de verlichting gelijktijdig aan kunnen schakelen ? Of apart van elkaar ?
Nou, de afzuigunit bevindt zich in de berging, en die ga ik draadloos bedienen met voorlopig één afstandsbediening in de woonkamer of hal. Itho levert draadloze bewegings- en vochtmelders, en die zouden handig zijn om in de wc en badkamer te installeren, maar dat komt dan later nog wel. De lichtschakelaar kan dus los van de afzuigunit bediend worden. Kortom: enkelpolig voldoende?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator dinsdag 20 december 2016 @ 20:04:12 #171
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_167481947
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:00 schreef Andromache het volgende:

[..]

Nou, de afzuigunit bevindt zich in de berging, en die ga ik draadloos bedienen met voorlopig één afstandsbediening in de woonkamer of hal. Itho levert draadloze bewegings- en vochtmelders, en die zouden handig zijn om in de wc en badkamer te installeren, maar dat komt dan later nog wel. De lichtschakelaar kan dus los van de afzuigunit bediend worden. Kortom: enkelpolig voldoende?
Dan zou ik niet weten waarom je een dubbelpolige schakelaar zou toepassen :)
Een enkelpolige schakelaar is voldoende; in de praktijk pas je een wissel schakelaar toe.

Er zijn bijna geen fabrikanten die nog specifiek enkelpolige schakelaars in het assortiment hebben ;)
  dinsdag 20 december 2016 @ 20:07:17 #172
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_167482073
Toppie, dankje! Overigens, het gaat om dit schakelmateriaal O+ :

== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 21 december 2016 @ 20:59:53 #173
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_167508615
Ik zoek suggesties voor bevestiging van een lijst met poster/foto op een schuine wand in mijn wc.

Lijst + foto weegt 1.7 kg.

Bij voorkeur wil ik de lijst zonder boren bevestigen. Omdat de schuifpennetjes uitsteken kan ik de lijst niet direct met dubbelzijdige tape ophangen.

Mijn idee: een foam plaat op de achterkant lijmen (zie rode vlak ter illustratie) en dan deze ophangen met dubbelzijdige tape.

Zou dat kunnen werken? Iemand ervaringen of andere suggesties? :)

Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  donderdag 22 december 2016 @ 16:34:55 #174
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167528395
Aannemer van de vorige bewoner heeft isolatiemateriaal op gedineerd hout geplakt, tijdens het klussen is het losgekomen en ik wil het weer vast hebben.
Wat heeft hij hiervoor gebruikt/kan ik het beste gebruiken?
Dit lijkt houtlijm?



[ Bericht 17% gewijzigd door Tanin op 22-12-2016 16:44:58 ]
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167528463
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 16:34 schreef Tanin het volgende:
Aannemer van de vorige bewoner heeft isolatiemateriaal op gedineerd hout geplakt, tijdens het klussen is het losgekomen en ik wil het weer vast hebben.
Wat heeft hij hiervoor gebruikt/kan ik het beste gebruiken?
Dit lijkt houtlijm?
Wat voor een isolatie. Deken (glas of steenwol), Piepschuim (witte plaat) Pur plaat (meestal Blauw) of iets heel anders ???
Jeroentje.
  donderdag 22 december 2016 @ 16:45:52 #176
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167528581
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 16:38 schreef jpajs het volgende:

[..]

Wat voor een isolatie. Deken (glas of steenwol), Piepschuim (witte plaat) Pur plaat (meestal Blauw) of iets heel anders ???
Excuus, hij pakte de foto niet. Zie. Bovenstaand, lijkt soort steenwol maar is veel steviger dan de andere steenwol die ik ken.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167528639
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 16:45 schreef Tanin het volgende:

[..]

Excuus, hij pakte de foto niet. Zie. Bovenstaand, lijkt soort steenwol maar is veel steviger dan de andere steenwol die ik ken.
Dat moet je niet plakken, beter een paar lange schroeven en doppen eronder:
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 22 december 2016 @ 17:09:21 #178
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167528973
Ok, dank je wel!
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167532680
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 17:09 schreef Tanin het volgende:
Ok, dank je wel!
Idd, met lijmen zet je alleen maar de buitenste vezeltjes vast, die er zo weer afvallen.
Met die schroeven (of desnoods spijkers) houd je de hele "plak" isolatie vast.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:59 schreef Inbox4me het volgende:
Mijn idee: een foam plaat op de achterkant lijmen (zie rode vlak ter illustratie) en dan deze ophangen met dubbelzijdige tape.

Komt de lijst ook onder een hoek te hangen? of gewoon "rechtop" (ten opzichte van de zwaartekracht)
Een bord foam ertussen moet denk ik prima werken, mits het geen "lossig" spul is.
Echter, je moet ook rekening houden of je plakmiddel daar wel op hecht. Het meeste foam niet geloof ik.
Ik twijfel ook of dubbelzijdig tape goed genoeg is, misschien heeft Tesa oid iets in het assortiment? (power strips heette dat vroeger geloof ik?) Of zo'n schilderijhaakje die je kan plakken, kan ook een optie zijn als de lijst niet te zwaar is.
  donderdag 22 december 2016 @ 23:46:11 #180
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_167542064
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 20:01 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Idd, met lijmen zet je alleen maar de buitenste vezeltjes vast, die er zo weer afvallen.
Met die schroeven (of desnoods spijkers) houd je de hele "plak" isolatie vast.

[..]

Komt de lijst ook onder een hoek te hangen? of gewoon "rechtop" (ten opzichte van de zwaartekracht)
Een bord foam ertussen moet denk ik prima werken, mits het geen "lossig" spul is.
Echter, je moet ook rekening houden of je plakmiddel daar wel op hecht. Het meeste foam niet geloof ik.
Ik twijfel ook of dubbelzijdig tape goed genoeg is, misschien heeft Tesa oid iets in het assortiment? (power strips heette dat vroeger geloof ik?) Of zo'n schilderijhaakje die je kan plakken, kan ook een optie zijn als de lijst niet te zwaar is.
Nee echt onder een hoek op een schuine wand (schilderij loopt als het ware van je af met de onderkant). Suggesties blijven welkom, ik ga zelf ook nog even verder op zoek naar oplossingen :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_167545735
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 23:46 schreef Inbox4me het volgende:
Nee echt onder een hoek op een schuine wand (schilderij loopt als het ware van je af met de onderkant). Suggesties blijven welkom, ik ga zelf ook nog even verder op zoek naar oplossingen :)
Dan zou ik toch iets stekers qua lijm gebruiken. een high-tack of een hybrifix achtig. Deze kun je vaak ook zonder schade verwijderen. (Met wat moeite..)
De kleefkracht van dubbelzijdig tape is niet zo groot onder een helling. Qua hechting, als je foamplaat met gelamineerd plastic hebt is het wel te doen, maar anders zou ik voor een ander materiaal gaan. Misschien stukje MDF bij de bouwmarkt oid.
  vrijdag 23 december 2016 @ 12:51:15 #182
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_167549460
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 09:40 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Dan zou ik toch iets stekers qua lijm gebruiken. een high-tack of een hybrifix achtig. Deze kun je vaak ook zonder schade verwijderen. (Met wat moeite..)
De kleefkracht van dubbelzijdig tape is niet zo groot onder een helling. Qua hechting, als je foamplaat met gelamineerd plastic hebt is het wel te doen, maar anders zou ik voor een ander materiaal gaan. Misschien stukje MDF bij de bouwmarkt oid.
Thanks, had zelf ook wel wat twijfel bij tape (ook omdat er een laag tussen moet en het dus op 2 plekken los kan gaan) :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_167549972
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 12:51 schreef Inbox4me het volgende:
Thanks, had zelf ook wel wat twijfel bij tape (ook omdat er een laag tussen moet en het dus op 2 plekken los kan gaan) :)
Mag het kunststuk een cm of 5 van de schuine wand af komen te hangen? Dan weet ik wel een oplossing nl.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 23 december 2016 @ 14:35:27 #184
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_167551572
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 13:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Mag het kunststuk een cm of 5 van de schuine wand af komen te hangen? Dan weet ik wel een oplossing nl.
Hangt denk ik van de oplossing af, maar ik ben benieuwd! Neem het sowieso mee in de afweging van mijn opties :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_167553749
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 14:35 schreef Inbox4me het volgende:

Hangt denk ik van de oplossing af, maar ik ben benieuwd! Neem het sowieso mee in de afweging van mijn opties :)
2 balkjes met lengte gelijk aan breedte kunstwerk, van 2"x2" ongeveer 2 cm van de diagonaal, diagonaal doorzagen op zaagtafel (als je begrijpt wat ik bedoel).

Bovenzijde kunstwerk:

Eén helft aan de schuine wand en andere helft aan kunstwerk schroeven, zodat deel aan kunstwerk "hapt" op de helft aan de wand

Onderzijde kunstwerk:

Idem als bovenzijde, maar dan andersom.

Als dat passend is, kan je het kunstwerk vanaf de zijkant over de halve balkjes aan de schuine wand schuiven. Overigens moet je dan wel boren in de wand om de twee halve balkjes te monteren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167558780
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 16:24 schreef blomke het volgende:

[..]

2 balkjes met lengte gelijk aan breedte kunstwerk, van 2"x2" ongeveer 2 cm van de diagonaal, diagonaal doorzagen op zaagtafel (als je begrijpt wat ik bedoel).

Bovenzijde kunstwerk:

Eén helft aan de schuine wand en andere helft aan kunstwerk schroeven, zodat deel aan kunstwerk "hapt" op de helft aan de wand

Onderzijde kunstwerk:

Idem als bovenzijde, maar dan andersom.

Als dat passend is, kan je het kunstwerk vanaf de zijkant over de halve balkjes aan de schuine wand schuiven. Overigens moet je dan wel boren in de wand om de twee halve balkjes te monteren.

French cleats dus.
pi_167573027
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:49 schreef usernaamvergeten het volgende:
[ afbeelding ]
French cleats dus.
Hé dat is een stuk duidelijker. Kan dus ook met een dunner balkje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 december 2016 @ 14:25:37 #188
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_167576900
Bedankt voor de suggesties blomke en usernaamvergeten :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_167689079
Kort vraagje over de buitenkraan. Er zit een kraan aan onze garage/schuur bevestigd die door de muur heen gaat (natuurlijk) en dan gelijk 90 graden naar beneden de grond in. Er zit hier geen afsluitkraan/aftap ding op. Lijkt mij dat dit niet goed is toch? Zeker als het gaat vriezen.

In de kruipruimte voor in het huis zitten wel wat kraantjes maar die durf ik niet aan te draaien omdat ze nogal oud eruit zien. Dit is niet de hoofdkraan trouwens. Die is al vervangen vorige maand.
  woensdag 28 december 2016 @ 22:28:50 #190
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_167690659
Is het toevallig een vorstvrije kraan? D.w.z. als je hem dichtdraait loopt er water uit.
pi_167691519
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:28 schreef Barrah het volgende:
Is het toevallig een vorstvrije kraan? D.w.z. als je hem dichtdraait loopt er water uit.
Nee geen vorstvrije kraan. Echt een standaard kraantje waar je sleuteltje vanaf kunt halen als je het niet gebruikt.
pi_167691976
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:47 schreef blomke het volgende:
Hé dat is een stuk duidelijker. Kan dus ook met een dunner balkje.
Ik gebruik dat principe om gereedschap op te hangen in de schuur.
De "balkjes" zijn daar stroken 18mm underlayment die ik onder 45 graden heb gezaagd.
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 13:01:41 #193
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_167704278
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:55 schreef Harveo het volgende:
Kort vraagje over de buitenkraan. Er zit een kraan aan onze garage/schuur bevestigd die door de muur heen gaat (natuurlijk) en dan gelijk 90 graden naar beneden de grond in. Er zit hier geen afsluitkraan/aftap ding op. Lijkt mij dat dit niet goed is toch? Zeker als het gaat vriezen.

In de kruipruimte voor in het huis zitten wel wat kraantjes maar die durf ik niet aan te draaien omdat ze nogal oud eruit zien. Dit is niet de hoofdkraan trouwens. Die is al vervangen vorige maand.
Heb je wat foto's ? Misschien dat dit wat verduidelijkt ? :)
pi_167704611
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:55 schreef Harveo het volgende:
In de kruipruimte voor in het huis zitten wel wat kraantjes maar die durf ik niet aan te draaien omdat ze nogal oud eruit zien. Dit is niet de hoofdkraan trouwens. Die is al vervangen vorige maand.
Kan best voor die buitenkraan zijn: meestal moet ook de leiding in de grond leeggemaakt kunnen worden .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167708904
Bedankt voor het meedenken Vonkenboer en blomke. Ik heb toch maar aan de kranen gedraaid in de kruipruimte, helaas was de buitenkraan zelf al bevroren vanmorgen. Heb hem langzaam ontdooid en toen liep het water weer.

Weet nou in ieder geval welke kranen waarvoor zijn ;) Heb hem ook leeg laten lopen dus nou maar hopen dat de ondergrondse leidingen niet kapot gevroren zijn. Gelukkig was dit maar 1 nacht vorst...
pi_167715587
Drie maanden geleden hebben verhuizers onze kast uit elkaar gehaald (linnenkast, driedeurs). We krijgen echter met geen mogelijkheid de excentrische verbindingsstukken (dat zijn het toch? :@ ) weer vastgedraaid. Het lijkt wel alsof de kastpluggen te kort zijn :? terwijl de kast hiervoor probleemloos in elkaar is gezet en vijf jaar stevig heeft gestaan. Ik heb 'm destijds zelf niet in elkaar gezet en dus ook niet uit elkaar gehaald met de verhuizing, wat nu achteraf lastig is. Net twee uur zitten puzzelen maar ik kom er niet achter wat het probleem is. Er zijn dertig van dit soort verbindingsstukken waarmee de grote delen (zijkanten, bovenkant, onderkant, twee planken) met elkaar verbonden worden. Het is zo'n vrij standaardconstructie met een aandraaiding dat de kastplug vastgrijpt, maar dat gebeurt nu niet omdat de plug niet diep genoeg komt (volgens mij). De pluggen zijn er niet uitgehaald tijdens de verhuizing en de verbindingsrondjes ook niet, die zijn volgens mij alleen losgedraaid. Heeft iemand de oplossing?





(onderin zie je tot hoe ver de kastplug komt)
pi_167717130
Verkeerde schroef pen in verkeerde gat?
Laat die handjes wapperen!
pi_167719412
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:19 schreef Gieliovd het volgende:
Verkeerde schroef pen in verkeerde gat?
Ze zijn niet verwijderd met de verhuizing en ik heb het voor de zekerheid nog even gecheckt met de montagehandleiding, maar ze zitten goed.

Ik ben er nu twee uur mee bezig geweest en snap het echt niet :{ hoe kan iets eerst prima passen en later niet meer }:|

Morgen eerst maar plinten gaan zagen, hopelijk gaat dat beter.
  donderdag 29 december 2016 @ 20:46:44 #199
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167720051
Zijn alle pennen dezelfde lengte? Want dit moet haast een montagefout zijn (verkeerde plank, plank verkeerd om, noem het maar).
pi_167928785
Ik wil de zolder gaan isoleren. Opbouw is oud en simpel: dakpannen - panlatten -dakbeschot. Nog 0 isolatie.

Ik wil PIR-gips platen gaan gebruiken ( deze platen).
In het instructiefilmpje geven ze aan dat je ventilatielatten moet gebruiken. Ik lees echter op meerdere plekken dat het aanhouden van een luchtspouw wat achterhaald is. Kan ik deze PIR platen dus rechtstreeks tegen het dakbeschot bevestigen?
  vrijdag 6 januari 2017 @ 20:46:17 #201
342418 VKV
Plausibel
pi_167934150
Ik heb ook een (hopelijk kleine) klusvraag.
Dit jaar hebben we een huis gekocht en in de badkamer is een douche met regendouche, rugstralen en handdouche. Het is slechts mogelijk om één van deze drie aan te hebben staan.
Nu is de druk van de douche echt zeer matig en dat is best frustrerend, je kan amper goed shampoo uit je haar spoelen etc.
We hebben al gekeken of er soms filters zaten in de douchekop en we hebben ook de thermostaatkraan er af gehaald om te kijken of daar filters achter zaten. Daar was geen sprake van.

Waar kan het aan liggen dat de druk zo laag is?

Ik heb nog even gegoogled en lees dat het soms aan je CV-ketel kan liggen. Ik heb een cv-combiketel van Vaillant uit 2004 maar ik zou niet weten wat ik daar aan moet "sleutelen" voor een hogere druk.

Of zou het misschien helpen als we een nieuwe doucheset kopen?
  vrijdag 6 januari 2017 @ 22:45:58 #202
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167938585
De kans is groot dat het aan de ketel ligt. Als je typenummer van het ding weet kan je de cw waarde opzoeken. Dan kan je zien hoeveel l per minuut capaciteit ie heeft. Veel mensen vergeten dat je voor een regendouche flinke verwarmcapaciteit nodig hebt.

Wat je nog kan checken is of de waterdruk wel voldoende is als je warm en koud tegelijk aan zet. Heel misschien zit er ergens in de leiding een vernauwing (bijv. 12mm leiding gebruikt of kalkaanzet). Dan ligt het niet aan de ketel.

Andere optie is idd. een zuiniger douchekop. Scheelt ook flink in de waterrekening trouwens ;) .
pi_167941914
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:46 schreef Harveo het volgende:

[..]

Nee geen vorstvrije kraan. Echt een standaard kraantje waar je sleuteltje vanaf kunt halen als je het niet gebruikt.
Kan je zo'n sleutel los kopen of heb je daar speciale rechten voor nodig?
  zaterdag 7 januari 2017 @ 03:35:16 #204
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_167942661
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 01:48 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Kan je zo'n sleutel los kopen of heb je daar speciale rechten voor nodig?
Zo lang je betaalt zul je zo'n sleuteltje wel meekrijgen in de winkel ;)

Van te voren even kijken wat je precies nodig hebt. Voor de duidelijkheid: het is geen slotcilinder of zo waar het sleuteltje in hoeft te passen...
  zaterdag 7 januari 2017 @ 12:13:05 #205
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_167946337
Hoihoi

Iemand een idee welke bitjes ik het beste kan gebruiken voor mijn nieuwe schroefmachine?
Heb nu al een boel die kapot zijn.
Pedicabo ego vos et irrumabo.
pi_167947767
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 12:13 schreef trolololo het volgende:
Hoihoi

Iemand een idee welke bitjes ik het beste kan gebruiken voor mijn nieuwe schroefmachine?
Heb nu al een boel die kapot zijn.
Ik gebruik Wera bitjes, die zijn erg goed.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 13:33:08 #207
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_167948481
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 13:09 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik gebruik Wera bitjes, die zijn erg goed.
Neem dan aan die Impact bitjes?
http://www-de.wera.de/product_detail.html?L=0&file=maschinenbetaetigte_werkzeuge_wera_bits_bits_fuer_phillips-schrauben_851_1_imp_dc&lang=de&lastquery=impakt

http://www.weragereedschap.nl/59-impact-bitjes

Heb je toevallig ook ervaring met die bithouder Impact van Wera?
Pedicabo ego vos et irrumabo.
pi_167948608
quote:
Nee, meestal de Wera gold bitjes. Misschien handig om te vermelden wat voor soort machine je hebt, impact bitjes zijn namelijk voor een slagschroevendraaier en die heb ik niet.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 14:30:54 #209
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167950219
Ik vind zelf de impakt bithouder van wera niet echt fijn. Voornamelijk door de ringmagneet die er voor op zit.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 15:14:03 #210
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_167951461
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 13:37 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Nee, meestal de Wera gold bitjes. Misschien handig om te vermelden wat voor soort machine je hebt, impact bitjes zijn namelijk voor een slagschroevendraaier en die heb ik niet.
Nu net een slagschroefmachine van Festool gekocht. Werkt wel goed, voor wat ruiger houtwerk.
Pedicabo ego vos et irrumabo.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 15:14:50 #211
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_167951476
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 14:30 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind zelf de impakt bithouder van wera niet echt fijn. Voornamelijk door de ringmagneet die er voor op zit.
Lijkt me inderdaad ook niet heel handig. Ziet er lomp uit.

Denk dat ik dan even zo'n bitset van Wera ga bestellen. Ben benieuwd :) bedankt voor de tips
Pedicabo ego vos et irrumabo.
pi_167951798
Met een slagschroevendraaier zou ik weer wel voor de Wera impact bitjes gaan.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 15:37:01 #213
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_167951971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 15:29 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Met een slagschroevendraaier zou ik weer wel voor de Wera impact bitjes gaan.
Ga het dan ook maar eens proberen.

http://www.weragereedschap.nl/bitsets/21-wera-bit-check-bc-10-impaktor-3-4013288156761.html

Hopelijk ben ik hiermee voorlopig klaar.
Pedicabo ego vos et irrumabo.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 19:46:23 #214
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_167958395
Dat is best veel geld voor zo een klein Wera setje. Ik heb die impakt bithouder ook en vindt het geen fijn ding. De rapidaptor bithouder dan weer wel. Bitjes vallen bij mij ook in de catagorie semi-verbruiksmateriaal. Sommige slijten harder dan anderen en na een X tijd/gebruik zijn ze gewoon op.
  zondag 8 januari 2017 @ 00:35:35 #215
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167966992
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 19:46 schreef StupidDutch het volgende:
Dat is best veel geld voor zo een klein Wera setje. Ik heb die impakt bithouder ook en vindt het geen fijn ding. De rapidaptor bithouder dan weer wel. Bitjes vallen bij mij ook in de catagorie semi-verbruiksmateriaal. Sommige slijten harder dan anderen en na een X tijd/gebruik zijn ze gewoon op.
Eens! Als je een slagschroevendraaier hebt, zou ik ff zoeken naar andere merken bithouders. De gewone bithouders van wera zijn echt super, die impakt variant echt niet. Impakt bits vind ik trouwens weer wel super.
pi_167971365
Ik heb die bithouder van wera ook uit een ander setje, vind hem ook niet fijn. Ik gebruik eigenlijk alleen maar deze, die is magnetisch en heeft een veer die je bit muurvast klemt.

http://www.mytoolstore.nl(...)74bSRakaHRoCjpXw_wcB
pi_167972272
Kan ik die ik die bithouder met ringmagneet niet van iemand overnemen? Mijne is krom na een val in de machine en ik vindmm wel handig. :9
pi_167972387
Heb even mee zitten lezen over de bitjes en slagschroefmachines. Is zo'n slagschroefmachines een verademing ipv een normale?

Heb zelf namelijk een Black&Decker schroefmachine die ik zeer regelmatig gebruik.
pi_167972535
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 11:15 schreef Harveo het volgende:
Heb even mee zitten lezen over de bitjes en slagschroefmachines. Is zo'n slagschroefmachines een verademing ipv een normale?

Heb zelf namelijk een Black&Decker schroefmachine die ik zeer regelmatig gebruik.
Ja, veeeel sterker en sneller, zeker met grote schroeven, en je hoeft de machine niet tegen te houden, je kan m veel relaxeder vast houden.

Maar als je alleen 4x50 oid schroeven schroeft zou ik lekker je normale machine houden. Ga je naar 5 x 60 en groter of veel schroeven achter elkaar zou ik t serieus overwegen.
pi_167972717
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 18:28 schreef Minarosa het volgende:
De pluggen zijn er niet uitgehaald tijdens de verhuizing en de verbindingsrondjes ook niet, die zijn volgens mij alleen losgedraaid. Heeft iemand de oplossing?
Het pijltje op de draai verbinder moet open staan. Dat betekend dat het pijltje, op de verbinder, recht tegenover het gat moet staan. Dus rode lijn is de lijn van het gat.

Nadat de stalen pen er in is gestopt draai je met een goed passende schroevendraaier met de klok mee tot het niet verder kan.

Jeroentje.
  zondag 8 januari 2017 @ 19:45:02 #221
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_167984385
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 11:15 schreef Harveo het volgende:
Heb even mee zitten lezen over de bitjes en slagschroefmachines. Is zo'n slagschroefmachines een verademing ipv een normale?

Heb zelf namelijk een Black&Decker schroefmachine die ik zeer regelmatig gebruik.
Het is echt een top apparaat. Gaat snel en zit er muurvast in.
Pedicabo ego vos et irrumabo.
  zondag 8 januari 2017 @ 21:22:00 #222
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167988229
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 11:15 schreef Harveo het volgende:
Heb even mee zitten lezen over de bitjes en slagschroefmachines. Is zo'n slagschroefmachines een verademing ipv een normale?

Heb zelf namelijk een Black&Decker schroefmachine die ik zeer regelmatig gebruik.
Mwah, ik heb er één en die gebruik ik zelden.
90% van de schroeven doe ik met een 10,8v schroefmachientje, 9% met een 18v accuboor en in uiterste gevallen pak ik de slagschroevendraaier.
  Moderator zondag 8 januari 2017 @ 22:08:10 #223
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167990256
Wat is eigenlijk het voordeel van de naar boven gerichte zaagtanden op een decoupeerzaag?

Ik gebruik zelf vaak de T101BR, met naar beneden gerichte tanden. Op deze manier heb je geen beschadigingen aan de kant waar je zaagt.
Maar het gros van de zaagjes heeft de tanden naar boven staan. Dan zal dit wel een voordeel hebben, maar dat heb ik niet kunnen ontdekken :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167990698
Bedankt voor de antwoorden . Blijf voorlopig nog even bij mijn normale schroefmachine. Moet nog ander gereedschap kopen komende tijd! ^O^
  zondag 8 januari 2017 @ 23:03:44 #225
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_167992792
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 22:08 schreef derLudolf het volgende:
Wat is eigenlijk het voordeel van de naar boven gerichte zaagtanden op een decoupeerzaag?

Ik gebruik zelf vaak de T101BR, met naar beneden gerichte tanden. Op deze manier heb je geen beschadigingen aan de kant waar je zaagt.
Maar het gros van de zaagjes heeft de tanden naar boven staan. Dan zal dit wel een voordeel hebben, maar dat heb ik niet kunnen ontdekken :)
Tandjes naar boven dan trekt de machine zich vast aan het materiaal. Zaagt makkelijker.

Tandjes naar beneden wordt o.a. veel gebruikt bij vloeren e.d. Machine heeft dan meer de neiging om zelf omhoog te komen.
pi_168000343
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 23:03 schreef Barrah het volgende:
quote:
1s.gif
Op zondag 8 januari 2017 22:08 schreef derLudolf het volgende:

Wat is eigenlijk het voordeel van de naar boven gerichte zaagtanden op een decoupeerzaag?

Ik gebruik zelf vaak de T101BR, met naar beneden gerichte tanden. Op deze manier heb je geen beschadigingen aan de kant waar je zaagt.
Maar het gros van de zaagjes heeft de tanden naar boven staan. Dan zal dit wel een voordeel hebben, maar dat heb ik niet kunnen ontdekken :)

Tandjes naar boven dan trekt de machine zich vast aan het materiaal. Zaagt makkelijker.

Tandjes naar beneden wordt o.a. veel gebruikt bij vloeren e.d. Machine heeft dan meer de neiging om zelf omhoog te komen.
Bij vloeren kun je ook ze zaag onder het materiaal houden. Je ziet dan duidelijk waar het zaagje heen gaat. Even oefenen maar eenmaal gewend doe je niet anders meer.
Met de hand waarmee je het materiaal vasthoud kan je de zaag(zool) dan ook heel gemakkelijk geleiden waardoor je kaarsrecht zaagt.
Jeroentje.
  maandag 9 januari 2017 @ 15:02:15 #227
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_168003886
Ik ga straks mijn keukenkraan vervangen.
Moet ik hiervoor de CV-ketel ook uitschakelen, ivm aanvoer van warm water? Of is het afsluiten van de hoofdkraan en leeg laten lopen van de leidingen voldoende?
pi_168004323
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 15:02 schreef Goddelijker het volgende:
Ik ga straks mijn keukenkraan vervangen.
Moet ik hiervoor de CV-ketel ook uitschakelen, ivm aanvoer van warm water? Of is het afsluiten van de hoofdkraan en leeg laten lopen van de leidingen voldoende?
Aangenomen dat je CV (verwarming) een gesloten systeem is.
Ik sluit zelf alleen de hoofdkraan van het water af als ik een kraan vervang. en laat de laagste kraan in het huis even open staan om de druk van de leidingen eraf te halen.

Als je zorgt dat je een emmertje en dwijl bij de hand hebt om wat lekwater op te vangen gaat het helemaal goed komen.
pi_168004601
Bij het vervangen van een warm waterkraan zou ik ook ergens in huis een tijdje een warme kraan open zetten (na het sluiten van de hoofdleiding). Ook de vervangen kraan even open zetten natuurlijk. Anders komt opeens de inhoud van je warmtewisselaar alsnog uit de leiding lopen.
pi_168007704
Hoe lastig is het om een doucheputje te vervangen met een douchegoot? In onze nieuwbouwwoning is een putje geplaatst (nooit de vraag/keuze gehad wat we zouden willen, we hadden een goot verwacht). Nu is het een soort mozaïek geworden rondom het putje om alles 'naar het putje af te laten lopen'.

NB: de tegels in de hele badkamer moeten toch opnieuw gelegd worden, dus als er gehakt moet worden, zij het zo. Ik vraag me vooral af of het nog wel op de afvoer aangesloten kan worden.

  Moderator maandag 9 januari 2017 @ 18:25:14 #231
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168008568
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 17:49 schreef vincm het volgende:
Hoe lastig is het om een doucheputje te vervangen met een douchegoot? In onze nieuwbouwwoning is een putje geplaatst (nooit de vraag/keuze gehad wat we zouden willen, we hadden een goot verwacht). Nu is het een soort mozaïek geworden rondom het putje om alles 'naar het putje af te laten lopen'.

NB: de tegels in de hele badkamer moeten toch opnieuw gelegd worden, dus als er gehakt moet worden, zij het zo. Ik vraag me vooral af of het nog wel op de afvoer aangesloten kan worden.

[ afbeelding ]
Zit er vloerverwarming in de vloer ?
Hoe zit het met de garantie als je naar oplevering de vloer in de badkamer eruit breekt ?

Neem trouwens aan dat een goot gewoon standaard meerwerk geweest zou zijn :)
Een inloopdouche geeft geen garantie op het wel of niet hebben van een goot.
  maandag 9 januari 2017 @ 20:02:24 #232
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168011897
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 17:49 schreef vincm het volgende:
Hoe lastig is het om een doucheputje te vervangen met een douchegoot? In onze nieuwbouwwoning is een putje geplaatst (nooit de vraag/keuze gehad wat we zouden willen, we hadden een goot verwacht). Nu is het een soort mozaïek geworden rondom het putje om alles 'naar het putje af te laten lopen'.

NB: de tegels in de hele badkamer moeten toch opnieuw gelegd worden, dus als er gehakt moet worden, zij het zo. Ik vraag me vooral af of het nog wel op de afvoer aangesloten kan worden.

[ afbeelding ]
Ziet er nog netjes uit ^O^

Hoe loopt het riool? Scheelt een hoop hakwerk als je een goot met draaibare afvoer hebt. De bekende merken hebben een vaste plek haaks naar voren.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 10 januari 2017 @ 15:28:57 #233
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_168029948
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 20:46 schreef VKV het volgende:
Ik heb ook een (hopelijk kleine) klusvraag.
Dit jaar hebben we een huis gekocht en in de badkamer is een douche met regendouche, rugstralen en handdouche. Het is slechts mogelijk om één van deze drie aan te hebben staan.
Nu is de druk van de douche echt zeer matig en dat is best frustrerend, je kan amper goed shampoo uit je haar spoelen etc.
We hebben al gekeken of er soms filters zaten in de douchekop en we hebben ook de thermostaatkraan er af gehaald om te kijken of daar filters achter zaten. Daar was geen sprake van.

Waar kan het aan liggen dat de druk zo laag is?

Ik heb nog even gegoogled en lees dat het soms aan je CV-ketel kan liggen. Ik heb een cv-combiketel van Vaillant uit 2004 maar ik zou niet weten wat ik daar aan moet "sleutelen" voor een hogere druk.

Of zou het misschien helpen als we een nieuwe doucheset kopen?
Ik zag niet echt een oplossing, maar het kan ook zijn dat je waterleiding te smal is. Hoe oud is je huis? Want water komt meestal in een 15mm pijp binnen, maar in oude huizen zit vaak in de muren een 12mm koperenpijp. Dat zorgt ervoor dat je veel druk kwijt bent.

Je kan ook een waterbesparende douchekop nemen? Die verbruikt minder water, maar weet niet zeker of dat dan betere druk geeft.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_168030431
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:28 schreef whY... het volgende:
Je kan ook een waterbesparende douchekop nemen? Die verbruikt minder water, maar weet niet zeker of dat dan betere druk geeft.
Dat gaat heel erg veel schelen in de druk. Ook je gasrekening zal er van onder de indruk zijn. Met een spaardouche wordt je net zo nat met veel minder water. Echter de 'beleving' schijnt anders te zijn. Om eerlijk te zijn is de aanblik van mijn douchekop wel een beetje zielig vergeleken met zo'n koekenpanformaat met gaatjes. Ik ben al meer dan twintig jaar blij met een spaardouche.
http://www.de12ambachten.nl/douchekop.html
  dinsdag 10 januari 2017 @ 16:23:59 #235
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_168031259
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:49 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat gaat heel erg veel schelen in de druk. Ook je gasrekening zal er van onder de indruk zijn. Met een spaardouche wordt je net zo nat met veel minder water. Echter de 'beleving' schijnt anders te zijn. Om eerlijk te zijn is de aanblik van mijn douchekop wel een beetje zielig vergeleken met zo'n koekenpanformaat met gaatjes. Ik ben al meer dan twintig jaar blij met een spaardouche.
http://www.de12ambachten.nl/douchekop.html
Dat lijkt op een douchekop die je op campings ziet. Wel een mooie straal altijd, mijn eigen douchekop is inderdaad meer een koekepan met gaatjes, ik vind het fijn om mijn hele hoofd nat te hebben.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  dinsdag 10 januari 2017 @ 17:55:45 #236
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168033245
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:28 schreef whY... het volgende:

[..]

Ik zag niet echt een oplossing, maar het kan ook zijn dat je waterleiding te smal is. Hoe oud is je huis? Want water komt meestal in een 15mm pijp binnen, maar in oude huizen zit vaak in de muren een 12mm koperenpijp. Dat zorgt ervoor dat je veel druk kwijt bent.

Je kan ook een waterbesparende douchekop nemen? Die verbruikt minder water, maar weet niet zeker of dat dan betere druk geeft.
Als je gen oplossing zag heb je mijn post niet gelezen. Ik zei namelijk exact hetzelfde (en meer :6 ;) ).
  woensdag 11 januari 2017 @ 10:52:21 #237
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_168048576
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 17:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Als je gen oplossing zag heb je mijn post niet gelezen. Ik zei namelijk exact hetzelfde (en meer :6 ;) ).
Mijn excuus, je hebt helemaal gelijk.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_168050675
Is het een probleem om de afvoer van een pelletkachel 2 meter omhoog en dan 5-6 meter verticaal te laten lopen voor hij 3 meter omhoog door de schoorsteen gaat?
Spoilers!
pi_168053286
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het een probleem om de afvoer van een pelletkachel 2 meter omhoog en dan 5-6 meter verticaal te laten lopen voor hij 3 meter omhoog door de schoorsteen gaat?
Wat is het verschil tussen omhoog en verticaal?
  woensdag 11 januari 2017 @ 15:22:10 #240
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_168053418
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het een probleem om de afvoer van een pelletkachel 2 meter omhoog en dan 5-6 meter verticaal te laten lopen voor hij 3 meter omhoog door de schoorsteen gaat?
Ervan uitgaande dat je horizontaal bedoeld: Een palletkachel maakt geen gebruik van natuurlijke trek, dus misschien zou het kunnen. Ik zou het aan de leverancier van de desbetreffende palletkachel voorleggen.
pi_168055155
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 15:14 schreef ridsel het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen omhoog en verticaal?
Oh, horizontaal bedoel ik :D
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 15:22 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat je horizontaal bedoeld: Een palletkachel maakt geen gebruik van natuurlijke trek, dus misschien zou het kunnen. Ik zou het aan de leverancier van de desbetreffende palletkachel voorleggen.
Het is nog een theoretisch verhaal op dit moment. Mochten we niet genoeg hebben aan de vloerverwarming, moet er een pelletkachel komen. Maar die kan eigenlijk maar op 1 plaats staan. Nou ja, achter de bank kan ook maar dat lijkt wat onpraktisch.
Spoilers!
  woensdag 11 januari 2017 @ 23:07:44 #242
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_168065629




Heb hier zo'n verwarming die niet uitgezet kan worden. De witte knop blijft ronddraaien hoe kan ik dit fixen?
Irene is bae <3
  Moderator woensdag 11 januari 2017 @ 23:25:00 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168066210
Zit er nergens anders een knop.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168066236
quote:
5s.gif Op woensdag 11 januari 2017 23:07 schreef Jiang153 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Heb hier zo'n verwarming die niet uitgezet kan worden. De witte knop blijft ronddraaien hoe kan ik dit fixen?
Dat is de ontluchter van de verwarming. Ik zou het is aan de andere kant proberen.
pi_168066373
Ehm, dat is geen knop volgens mij.
Daar past het ontluchtingssleuteltje op.
Met die "knop" kun je richten waar het water eruit komt tijdens het ontluchten, je ziet al een klein gaatje aan de bovenkant.

Zit er geen knop aan de andere kant ?.

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 11-01-2017 23:29:53 (Kut, Nixxor was sneller met typen) ]
pi_168067883
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 23:28 schreef bluemoon23 het volgende:
Ehm, dat is geen knop volgens mij.
Daar past het ontluchtingssleuteltje op.
Met die "knop" kun je richten waar het water eruit komt tijdens het ontluchten, je ziet al een klein gaatje aan de bovenkant.

Zit er geen knop aan de andere kant ?.
Ah zat al te denken van waarom ziet die er zo anders uit, maar wordt helemaal kut dus.

Aan de andere kant zit geen knop vandaar dat ik dacht dat dit een was, maar bereikbaarheid is ook helemaal ruk. Zit letterlijk achter de koelkast, maar moet die en een vriezer dus verplaatsen :'(
Irene is bae <3
pi_168070375
Je koelkast tegen een verwarming is sowieso geen goed idee, zeker als je het ook nog dicht hebt getimmerd als ik dat goed zie. Die koelkast moet wel heel erg zn best doen om warmte kwijt te raken (of koude te verzamelen als je dat liever wilt).
  donderdag 12 januari 2017 @ 12:25:55 #248
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_168073335
Ik wil van koken op gas naar inductie gaan. Als ik het goed zie, komen hier drie fases binnen en is er één aangesloten op de stoppenkast.

Om de drie fases te kunnen gebruiken, moet ik dan bij mijn energieleverancier zijn of de netbeheerder? Dan moet er zeker ook een andere meter in? En wat gaat dat grapje ongeveer kosten?

wat een stof trouwens :')

pi_168073922
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 12:25 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik wil van koken op gas naar inductie gaan. Als ik het goed zie, komen hier drie fases binnen en is er één aangesloten op de stoppenkast.

Om de drie fases te kunnen gebruiken, moet ik dan bij mijn energieleverancier zijn of de netbeheerder? Dan moet er zeker ook een andere meter in? En wat gaat dat grapje ongeveer kosten?
Je hebt inderdaad 3 fasen waarvan er één naar je groepenkast gaat. Dit kan door de netbeheerder worden aangepast en de kosten zouden op diens site moeten staan.

Verder dient je groepenkast aangepast te worden: voor de inductieplaat moet er een 3 fasen beveiliging (incl. ALS) komen en je bestaande groepen moeten slim over de drie fasen worden verdeeld. Die laatste klussen kan de lokale elektro-installateur doen; da's geen DHZ werk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 23:15:45 #250
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168118869
Ik wil een bestaande ruimte op in tweeën delen. Het lichtpunt zal in de ene ruimte hangen. Terwijl de schakelaar in de andere ruimte zit (op gewenste locatie).



Ik moet nog met een leidingzoeker achterhalen waar de leiding loop maar voorzie twee mogelijke situaties:

- De gewenste locatie van het lichtpunt ligt op de leiding. Kan ik in dit geval voorzichtig een gat boren over de leiding, de leiding inkorten en het andere gat dichten?

- De gewenste locatie van het lichtpunt licht niet op de leiding. Kan ik in dit geval een sleuf frezen vanaf de leiding naar de gewenste locatie van het lichtpunt, daar een gat boren en de boel dichtsmeren?

In beide gevallen uiteraard plafonddoos plaatsen, etc.

Betreft woning uit 2010, geen andere leidingen in plafond, verplaatsing 1 - 1.5 meter
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  Moderator zaterdag 14 januari 2017 @ 18:50:15 #251
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168135190
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 23:15 schreef Tanin het volgende:

- De gewenste locatie van het lichtpunt ligt op de leiding. Kan ik in dit geval voorzichtig een gat boren over de leiding, de leiding inkorten en het andere gat dichten?
Nee, dat is eigenlijk niet de goede weg; en leidingen hoeven niet pers recht te lopen van punt naar punt ;)

Ze lopen zelden zoals je denkt dat ze "logisch" lopen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 23:15 schreef Tanin het volgende:

- De gewenste locatie van het lichtpunt licht niet op de leiding. Kan ik in dit geval een sleuf frezen vanaf de leiding naar de gewenste locatie van het lichtpunt, daar een gat boren en de boel dichtsmeren?

In beide gevallen uiteraard plafonddoos plaatsen, etc.

Betreft woning uit 2010, geen andere leidingen in plafond, verplaatsing 1 - 1.5 meter
Zolang je de doos van waaruit je verlengt niet dichtsmeert dan moet dit prima kunnen; maar kijk uit met sleuven in plafonds; je zult niet de eerste zijn die een niet al te diep liggende water of cvleiding doorboort/sleuft.

Is opbouw van punt A naar punt B geen optie ?
pi_168135479
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 23:15 schreef Tanin het volgende:
Ik wil een bestaande ruimte op in tweeën delen. Het lichtpunt zal in de ene ruimte hangen. Terwijl de schakelaar in de andere ruimte zit (op gewenste locatie).

[ afbeelding ]

Ik moet nog met een leidingzoeker achterhalen waar de leiding loop maar voorzie twee mogelijke situaties:

- De gewenste locatie van het lichtpunt ligt op de leiding. Kan ik in dit geval voorzichtig een gat boren over de leiding, de leiding inkorten en het andere gat dichten?

- De gewenste locatie van het lichtpunt licht niet op de leiding. Kan ik in dit geval een sleuf frezen vanaf de leiding naar de gewenste locatie van het lichtpunt, daar een gat boren en de boel dichtsmeren?

In beide gevallen uiteraard plafonddoos plaatsen, etc.

Betreft woning uit 2010, geen andere leidingen in plafond, verplaatsing 1 - 1.5 meter
Ik zou niet zomaar gaan hakken in het plafond. 2010 is de kans op een breedplaatvloer groot. Daar mag je niet zomaar in gaan hakken aan de onderkant!
  zaterdag 14 januari 2017 @ 20:04:46 #253
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168137487
Dank voor jullie antwoord! In ieder geval niet zo simpel als ik had gehoopt dus.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, dat is eigenlijk niet de goede weg; en leidingen hoeven niet pers recht te lopen van punt naar punt ;)

Ze lopen zelden zoals je denkt dat ze "logisch" lopen.

[..]

Zolang je de doos van waaruit je verlengt niet dichtsmeert dan moet dit prima kunnen; maar kijk uit met sleuven in plafonds; je zult niet de eerste zijn die een niet al te diep liggende water of cvleiding doorboort/sleuft.

Is opbouw van punt A naar punt B geen optie ?
Ik vind opbouw niet om aan te zien, vandaar dat ik het graag weg wil werken.

Het is het plafond van de zolder, er zijn geen andere leidingen die daar kunnen lopen, want er is niets meer. Tevens staat er niets op de bouwtekeningen (ik weet dat je daar niet altijd op kunt vertrouwen...)
En ik weet dat leidingen lang niet altijd logisch lopen, maar mocht het gewenste lichtpunt zich wel op de leiding bevinden dan is lokaal een gat boren dus nogsteeds geen optie?

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:00 schreef tux87 het volgende:

[..]

Ik zou niet zomaar gaan hakken in het plafond. 2010 is de kans op een breedplaatvloer groot. Daar mag je niet zomaar in gaan hakken aan de onderkant!
Wat is een breedplaatvloer? (hoe herken ik die?)
En waarom kun je daar aan de onderkant niet een klein stukje in "hakken"?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  Moderator zaterdag 14 januari 2017 @ 20:10:00 #254
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168137669
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 20:04 schreef Tanin het volgende:
Wat is een breedplaatvloer? (hoe herken ik die?)
En waarom kun je daar aan de onderkant niet een klein stukje in "hakken"?




Dat heeft te maken met de spanning op zo'n vloerplaat; daar kun je niet zomaar van de onderkant in gaan hakken, zonder de spanning op zo'n vloerplaat te beinvloeden.
Waar uiteindelijk je gehele constructie van afhankelijk is.
pi_168137679
Brede betonnen platen.... Als je daar in hakt verzwakt je de constructie en kan je verdieping naar beneden komen.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 14 januari 2017 @ 20:13:52 #256
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168137815
Ok, dus dan zijn de enige twee opties opbouw en een verlaagd plafond?

Of kan ik iemand inhuren die het wel kan doen?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zaterdag 14 januari 2017 @ 20:21:58 #257
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168138148
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:00 schreef tux87 het volgende:

[..]

Ik zou niet zomaar gaan hakken in het plafond. 2010 is de kans op een breedplaatvloer groot. Daar mag je niet zomaar in gaan hakken aan de onderkant!
het kan ook een massieve betonvloer zijn (gietbouw), kanaalplaten, of hout als het de zolder betreft...

weet men wel zeker dat het een betonnen plafond betreft en geen gipsplaten op houten balken? Wat voor soort dak zit er? Zijn er meer foto's beschikbaar?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 14 januari 2017 @ 20:27:04 #258
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168138338
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 20:21 schreef lipje het volgende:

[..]

het kan ook een massieve betonvloer zijn (gietbouw), kanaalplaten, of hout als het de zolder betreft...

weet men wel zeker dat het een betonnen plafond betreft en geen gipsplaten op houten balken? Wat voor soort dak zit er? Zijn er meer foto's beschikbaar?
Wat voor foto's wil je?

Het dak erboven is bitumen.
Het plafond zelf is glad gestuct en geschilderd.

Weet niet wat eronder zit maar de andere verdiepingen zijn betonnen (?) platen met zo'n gleuf er tussen, gespoten met van die lelleke korreltjes verf.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168152511
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 20:27 schreef Tanin het volgende:

[..]

Wat voor foto's wil je?

Het dak erboven is bitumen.
Het plafond zelf is glad gestuct en geschilderd.

Weet niet wat eronder zit maar de andere verdiepingen zijn betonnen (?) platen met zo'n gleuf er tussen, gespoten met van die lelleke korreltjes verf.
Wat is de afstand tussen de naden?
  zondag 15 januari 2017 @ 12:47:37 #260
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168156792
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 09:48 schreef tux87 het volgende:

[..]

Wat is de afstand tussen de naden?
Correctie, stukje stuc is verwijderd, daar kun je het plafond zien:



De diepe spleet is zo'n centimeter, vanaf het begin van de ronding zo'n twee centimeter:



Voor de duidelijkheid: de naden liggen haaks op de route van huidig lichtpunt naar gewenst lichtpunt
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 15 januari 2017 @ 13:59:04 #261
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168159056
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:47 schreef Tanin het volgende:

[..]

Correctie, stukje stuc is verwijderd, daar kun je het plafond zien:

[ afbeelding ]

De diepe spleet is zo'n centimeter, vanaf het begin van de ronding zo'n twee centimeter:

[ afbeelding ]

Voor de duidelijkheid: de naden liggen haaks op de route van huidig lichtpunt naar gewenst lichtpunt
ok je plafond is van prefab betonplaten. Bij alle prefab betonvloeren (breedplaat, kanaalplaat) zit er voorspanwapening in de onderste laag. Deze stalen staven zorgen ervoor dat de plaat sterkte krijgt en mag je niet doorboren of onderbreken. De wapeningsstaven lopen in de lengte van de betonplaten, dus paralel aan de naden. Een bestaande inbouwdoos zit tussen de wapeningsstaven, en zou je in theorie kunnen verleggen, in de praktijk doet vrijwel niemand dit vanwege het risico op ernstige verzwakking van de vloer.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 15 januari 2017 @ 14:38:56 #262
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168160335
Zijn kanaalplaten; breedplaat heeft geen afgeronde hoeken..

Volgens mij heeft elk betonproduct een voorgeschreven dekking van 5 cm, dus zolang je daar onder blijft kan er weinig mis gaan lijkt me..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168161593
quote:
14s.gif

Volgens mij heeft elk betonproduct een voorgeschreven dekking van 5 cm, dus zolang je daar onder blijft kan er weinig mis gaan lijkt me..
Dekking is afhankelijk van de milieuklasse. 5cm is in elk geval zeker niet standaard, dat is eerder 2,5cm. Met info hier:
https://www.google.nl/url(...)uiste_milieuklassen_(2005).pdf&ved=0ahUKEwjQkLeXqsTRAhWL1xoKHTvoAvAQFghEMAc&usg=AFQjCNEPRb0rXcKK4XVOlPG31joYkAeFbQ&sig2=THlEuhYdSReu2i0IynM9Mg
  zondag 15 januari 2017 @ 23:02:18 #264
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168179312
Dit klinkt alsof het handig is er een professional naar te laten kijken? Wat voor soort aannemer kan ik hierop afsturen?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168180758
Kan je niet op de bovengelegen verdieping een gleuf in de zandcementdekvloer maken en daar een pijpje in leggen? Anders zou ik gewoon K25 van Attema toepassen.
  zondag 15 januari 2017 @ 23:53:01 #266
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168180797
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:51 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kan je niet op de bovengelegen verdieping een gleuf in de zandcementdekvloer maken en daar een pijpje in leggen? Anders zou ik gewoon K25 van Attema toepassen.
Dit is de zolder, daarboven zit een bitumen dak, lijkt me niet echt verstandig :X

Ik begrijp dat dat een kabelgoot is? Dat wil ik dus juist graag voorkomen, zoals eerder gesteld.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 15 januari 2017 @ 23:53:34 #267
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168180810
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:51 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kan je niet op de bovengelegen verdieping een gleuf in de zandcementdekvloer maken en daar een pijpje in leggen? Anders zou ik gewoon K25 van Attema toepassen.
das recht onder de isolatielaag en het bitumen _O-
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_168183364
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:53 schreef Tanin het volgende:
Dit is de zolder, daarboven zit een bitumen dak, lijkt me niet echt verstandig :X
Kennelijk iets te vluchtig gelezen, dat gaat inderdaad niet werken ;)
  maandag 16 januari 2017 @ 10:08:21 #269
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_168184458
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad 3 fasen waarvan er één naar je groepenkast gaat. Dit kan door de netbeheerder worden aangepast en de kosten zouden op diens site moeten staan.

Verder dient je groepenkast aangepast te worden: voor de inductieplaat moet er een 3 fasen beveiliging (incl. ALS) komen en je bestaande groepen moeten slim over de drie fasen worden verdeeld. Die laatste klussen kan de lokale elektro-installateur doen; da's geen DHZ werk.
Dankjewel. Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn aansluiting is 3x25A, maar er is dus 1 fase aangesloten. Ik kan nergens vinden welke stappen ik moet ondernemen om iemand van Stedin in huis te krijgen die er twee hoofdzekeringen bijplaatst en (mogelijk) de meter vervangt. Geen idee of een slimme meter overweg kan met drie fases?

Online kan je wel bij mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor 3x25A, maar die heb ik tenslotte al, muv de hoofdzekering/aansluiting naar meter.

Enig idee hoe dat dan in z'n werk gaat?
pi_168184604
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:08 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dankjewel. Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn aansluiting is 3x25A, maar er is dus 1 fase aangesloten. Ik kan nergens vinden welke stappen ik moet ondernemen om iemand van Stedin in huis te krijgen die er twee hoofdzekeringen bijplaatst en (mogelijk) de meter vervangt. Geen idee of een slimme meter overweg kan met drie fases?

Online kan je wel bij mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor 3x25A, maar die heb ik tenslotte al, muv de hoofdzekering/aansluiting naar meter.

Enig idee hoe dat dan in z'n werk gaat?
Je hebt dus geen 3x25A! Het is wel voorbereid maar je hebt het dus nog niet. Je gaat dus iets van 200 euro betalen om er twee stoppen bij te laten draaien. Daarna dus nog kosten aan je meterkast en verder.

BTW je hoeft niet perse 3 fasen te hebben. Twee groepen lukt meestal ook wel alleen moet je dan iets beter opletten of je in totaal niet boven de 35A uitkomt.
pi_168185146
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:08 schreef Hi_flyer het volgende:
Dankjewel. Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn aansluiting is 3x25A, maar er is dus 1 fase aangesloten. Ik kan nergens vinden welke stappen ik moet ondernemen om iemand van Stedin in huis te krijgen die er twee hoofdzekeringen bijplaatst en (mogelijk) de meter vervangt. Geen idee of een slimme meter overweg kan met drie fases?

Online kan je wel bij mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor 3x25A, maar die heb ik tenslotte al, muv de hoofdzekering/aansluiting naar meter.

Enig idee hoe dat dan in z'n werk gaat?
Blijkbaar doet Stedin (je netbeheerder?) dat via die website, dus zou je het daar moeten opgeven. Uiteraard kan alles via een slimme meter; steeds meer consumenten gebruiken de 3 fasen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168185196
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:18 schreef nanuk het volgende:
BTW je hoeft niet perse 3 fasen te hebben. Twee groepen lukt meestal ook wel alleen moet je dan iets beter opletten of je in totaal niet boven de 35A uitkomt.
Bij 2 groepen zit je op max. 32A ongeveer 7,36 kW. Inductief koken vereist meestal 3 groep, i.e. krachtstroom.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 16 januari 2017 @ 11:01:49 #273
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_168185426
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:18 schreef nanuk het volgende:

[..]

Je hebt dus geen 3x25A! Het is wel voorbereid maar je hebt het dus nog niet. Je gaat dus iets van 200 euro betalen om er twee stoppen bij te laten draaien. Daarna dus nog kosten aan je meterkast en verder.

Het gedeelte in de meterkast moet wel lukken met wat hulp van een vriend.

BTW je hoeft niet perse 3 fasen te hebben. Twee groepen lukt meestal ook wel alleen moet je dan iets beter opletten of je in totaal niet boven de 35A uitkomt.
Da's een beste hoop geld voor het indraaien van twee stoppen... Mijn aansluiting is volgens de netbeheerder wel 3x25A. Kan je dan geen installateur met zegelrecht er twee stoppen bij laten plaatsen? Dat zal vast minder kosten.
pi_168185464
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:01 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je dan geen installateur met zegelrecht er twee stoppen bij laten plaatsen? Dat zal vast minder kosten.
Dat vraag ik me af. Tenslotte moet de meter ook aangepast of gewijzigd worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168185903
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij 2 groepen zit je op max. 32A ongeveer 7,36 kW. Inductief koken vereist meestal 3 groep, i.e. krachtstroom.
Dat klopt wel aardig met de aansluitwaarde van dergelijke kookplaten. Je houdt dus te kort over om alle vier de pitten vol open te zetten en ook nog eens gelijktijdig de magnetron of waterkoker aan te zetten. Hoe reëel is het dat je alle vier de pitten gelijktijdig voluit aan hebt staan?

Omdat ik deze vraag voor mezelf ook in mn achterhoofd had ben ik er op gaan googlen. De gangbare stelling is dat 3 fasen beter is maar dat 1 x 35A wel goed te doen is in de praktijk. Tenzij je weer een elektrische auto of zie iets erbij hebt. Die ¤ 200 voor Liander (in mijn geval) is nog maar het begin van je kosten, de halve meterkast moet vervangen worden.
  maandag 16 januari 2017 @ 11:29:12 #276
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_168185955
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:26 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat klopt wel aardig met de aansluitwaarde van dergelijke kookplaten. Je houdt dus te kort over om alle vier de pitten vol open te zetten en ook nog eens gelijktijdig de magnetron of waterkoker aan te zetten. Hoe reëel is het dat je alle vier de pitten gelijktijdig voluit aan hebt staan?

Omdat ik deze vraag voor mezelf ook in mn achterhoofd had ben ik er op gaan googlen. De gangbare stelling is dat 3 fasen beter is maar dat 1 x 35A wel goed te doen is in de praktijk. Tenzij je weer een elektrische auto of zie iets erbij hebt. Die ¤ 200 voor Liander (in mijn geval) is nog maar het begin van je kosten, de halve meterkast moet vervangen worden.
Dan moet je wel een 1-fase inductiekookplaat aanschaffen. Die zijn er niet zo veel en schroeven het vermogen terug als er meer dan twee pitten gebruikt worden. Geen idee hoe slim die dingen zijn, maar het is idd een optie.
pi_168185998
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:29 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dan moet je wel een 1-fase inductiekookplaat aanschaffen. Die zijn er niet zo veel en schroeven het vermogen terug als er meer dan twee pitten gebruikt worden. Geen idee hoe slim die dingen zijn, maar het is idd een optie.
Eénfasig maar wel op twee groepen. Dus wel twee zekeringen (naast elkaar en mechanisch verbonden).

edit:
quote:
Onze 2-fasen (2x 230 volt) inductie kookplaten kunnen gebruikt wanneer in de meterkast twee groepen (16 ampere) gereserveerd zijn voor de inductie kookplaat.
https://www.inductiekookp(...)n-inductie-kookplaat

[ Bericht 23% gewijzigd door nanuk op 16-01-2017 11:37:46 ]
pi_168186122
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:26 schreef nanuk het volgende:
Die ¤ 200 voor Liander (in mijn geval) is nog maar het begin van je kosten, de halve meterkast moet vervangen worden.
Overdrijven is ook een vak. In de meterkast moet een ALS en een beveiliging voor drie fasen komen. Nou zijn veelal ook bij één fase groepen, al drie-fasen ALS(-e) geplaatst. Dus vaak is het een kwestie van een extra beveiliging voor de kookplaat plaatsen, en de bedrading in de groepenkast plaatsen.

Edit: doe mij de krachtstroomplaten maar:
https://www.inductiekookp(...)ductie/3--tot-fasen-(krachtstroom)
:9 :9

[ Bericht 11% gewijzigd door blomke op 16-01-2017 11:44:35 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 16 januari 2017 @ 11:39:54 #279
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168186143
Wij koken op inductie zonder driefasen. Inderdaad op twee met elkaar verbonden groepen.
De enige beperking is dat je de kookzones die samen op één groep zitten niet tegelijk op vol vermogen kunt gebruiken (er is een maximaal vermogen per tweetal). Dit merk je in de praktijk wel, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit beperkend werkt. Als je onder twee pannen al een hoger vermogen wilt terwijl je meer pitten in gebruikhebt, dan kun je dat eigenlijk altijd wel oplossen door pannen om te wisselen. Het komt eigenlijk nooit voor dat je meer dan twee pannen op vol vermogen hoeft te verwarmen. Dat hoeft alleen maar om water te laten koken e.d. en bij meer dan twee pannen heb je eigenlijk altijd tenminste twee verschillende kooktijden dus zit dit elkaar niet zo snel in de weg.

[ Bericht 13% gewijzigd door Barrah op 16-01-2017 11:45:26 ]
pi_168186351
quote:
18s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een vak. In de meterkast moet een ALS en een beveiliging voor drie fasen komen. Nou zijn veelal ook bij één fase groepen, al drie-fasen ALS(-e) geplaatst. Dus vaak is het een kwestie van een extra beveiliging voor de kookplaat plaatsen, en de bedrading in de groepenkast plaatsen.
Dat zou dan meevallen. Maar eh... hoofdschakelaar? En is de huidige groepenkast er op berekend? Als het ongeveer bij die twee honderd blijft knijp ik in mn handjes. Maar goed, de bedrading naar de keuken komt er ook nog bij maar dat is niet echt afhankelijk van het aantal fases.

Ik zou zelfs ook nog kunnen overwegen zo'n enkelgroeps ding te nemen. Zelden gebruik ik meerdere pitten voluit. Opschalen kan dan naderhand nog als het wel nodig blijkt te zijn.
quote:
Edit: doe mij de krachtstroomplaten maar:
https://www.inductiekookp(...)ductie/3--tot-fasen-(krachtstroom)
:9 :9
Schuift terug naar de algemene pagina bij mij. Maar ik voel wel waar je heen wilt.
  maandag 16 januari 2017 @ 11:53:03 #281
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_168186387
Nou, genoeg om even over na te denken :D De enige ervaring die ik heb met inductie was een vierpitter op drie fases. Dat ding was wel ziek snel, maar als ik nu terugdenk hoe vaak je alle pitten tegelijk op hoog vermogen gebruikt.... Eigenlijk komt dat in de praktijk dus niet voor. Ik neig nu naar een tweefase inductiekookplaat. Die 200 euro kan je dan mooi in een betere kookplaat stoppen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat op vol vermogen er verder weinig stroom overblijft voor de rest van het huis. De wasdroger en de waterkoker aan betekent dat de netbeheerder langs mag komen om de hoofdzekering te vervangen. Dat loopt in de papieren natuurlijk.

Iedereen bedankt voor de input.
pi_168193862
Ik heb ook een klein klusvraagje.
Ben een houten tafel kaal aan het maken die ooit wit geverfd was.
Dat doe ik met de verfföhn en een krabbertje.
Maar in de nerven blijft verf zitten. Hoe krijg ik dat weg?
Moet ik er dat allemaal met een aardappelmesje uit gaan zitten peuteren of zijn daar handigere manieren voor?
  dinsdag 17 januari 2017 @ 21:53:32 #283
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168232470
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 16:18 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb ook een klein klusvraagje.
Ben een houten tafel kaal aan het maken die ooit wit geverfd was.
Dat doe ik met de verfföhn en een krabbertje.
Maar in de nerven blijft verf zitten. Hoe krijg ik dat weg?
Moet ik er dat allemaal met een aardappelmesje uit gaan zitten peuteren of zijn daar handigere manieren voor?
schuurmachine
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 17 januari 2017 @ 23:33:56 #284
4330 PJ
Tja.....
pi_168235666
Afbijt en een staalborstel
pi_168240978
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 23:33 schreef PJ het volgende:
Afbijt en een staalborstel
Hm, kan dat niet zonder afbijt? Ik wil het liever op een milieuvriendelijke manier doen.
Enkel een staalborstel ga ik eerst proberen dan.
pi_168241148
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:08 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hm, kan dat niet zonder afbijt? Ik wil het liever op een milieuvriendelijke manier doen.
Enkel een staalborstel ga ik eerst proberen dan.
https://www.eco-logisch.nl/Fluxaf-Afbijtmiddel-804
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:18:40 #287
3542 Gia
User under construction
pi_168241153
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:39 schreef Barrah het volgende:
Wij koken op inductie zonder driefasen. Inderdaad op twee met elkaar verbonden groepen.
De enige beperking is dat je de kookzones die samen op één groep zitten niet tegelijk op vol vermogen kunt gebruiken (er is een maximaal vermogen per tweetal). Dit merk je in de praktijk wel, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit beperkend werkt. Als je onder twee pannen al een hoger vermogen wilt terwijl je meer pitten in gebruikhebt, dan kun je dat eigenlijk altijd wel oplossen door pannen om te wisselen. Het komt eigenlijk nooit voor dat je meer dan twee pannen op vol vermogen hoeft te verwarmen. Dat hoeft alleen maar om water te laten koken e.d. en bij meer dan twee pannen heb je eigenlijk altijd tenminste twee verschillende kooktijden dus zit dit elkaar niet zo snel in de weg.
Ik kan hier de twee voorste pitten tegelijk op vol vermogen zetten. 12 dus. Wil ik de twee rechtse pitten samen gebruiken, dan kunnen die tegelijk op maximaal 10.
Met de pit links achter heb ik wat problemen. Als ik die alleen gebruik gaat het prima, maar samen met de voorste en één van de 2 rechtse gaat het lampje knipperen alsof hij geen pan waarneemt. Dan springt ie uit. Na een paar keer opnieuw aanzetten, blijft ie wel aan.

Maar zoals je al zegt, zo vaak heb je niet allevier de pitten tegelijk nodig.
In ons vorige huis had ik een 6-pits gasfornuis. Dat mis ik soms toch wel. Veel meer ruimte voor grotere pannen.
pi_168250670
Kan iemand me in simpele termen uitleggen wanneer je een LED-dimmer nodig hebt?

Wij willen overal dimbare ledverlichting en alles moet/kan nog aangelegd worden. Maar ik snap niet helemaal wat we nodig hebben.
Spoilers!
pi_168332719
Iemand ervaring met deze weber.sys 832 ontkoppelingsmat om te kunnen tegelen op een houten vloer?

Specs zien er goed uit maar ik lees er verder weinig over. De prijs is wel veel fijner dan de Ditra ontkoppelingsmat waarvan je minimaal 5m2 moet aanschaffen. Beetje zonder omdat ik het enkel voor een toilet nodig heb.
  zaterdag 21 januari 2017 @ 23:51:43 #291
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168333013
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 19:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kan iemand me in simpele termen uitleggen wanneer je een LED-dimmer nodig hebt?

Wij willen overal dimbare ledverlichting en alles moet/kan nog aangelegd worden. Maar ik snap niet helemaal wat we nodig hebben.
Wat wil je precies? Spotjes, hanglampen, etc. En heb je voorkeur voor direct op 230v (geen trafo, vaak iets duurdere lampen) of 12v?
En heb je veel ruimte of heb je ook plekken met weinig ruimte (minder dan zeg 5cm diameter) voor de lamp?

Alleen met antwoorden is er te zeggen wat voor dimmer je moet hebben.
Makkelijkste is als je een foto van de ledlamp die je hebt post (met evt specs als volt en wattage). En het aantal lampen dat je gaat gebruiken.
  Moderator zondag 22 januari 2017 @ 10:20:48 #292
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168336890
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat wil je precies? Spotjes, hanglampen, etc. En heb je voorkeur voor direct op 230v (geen trafo, vaak iets duurdere lampen) of 12v?
En heb je veel ruimte of heb je ook plekken met weinig ruimte (minder dan zeg 5cm diameter) voor de lamp?

Alleen met antwoorden is er te zeggen wat voor dimmer je moet hebben.
Makkelijkste is als je een foto van de ledlamp die je hebt post (met evt specs als volt en wattage). En het aantal lampen dat je gaat gebruiken.
230V ledverlichting laat zich over het algemeen makkelijker dimmen; hoeveel gezeur ik wel niet heb gehad bij klanten waar 12V ledverlichting geplaatst is met de meest goedkope trafo's die gaan brommen/knipperen :X

Ik raad altijd 230V ledverlichting aan (GU10 fitting), behalve in natte ruimten als badkamers e.d. ;)
  zondag 22 januari 2017 @ 10:31:05 #293
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_168337065
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat wil je precies? Spotjes, hanglampen, etc. En heb je voorkeur voor direct op 230v (geen trafo, vaak iets duurdere lampen) of 12v?
En heb je veel ruimte of heb je ook plekken met weinig ruimte (minder dan zeg 5cm diameter) voor de lamp?

Alleen met antwoorden is er te zeggen wat voor dimmer je moet hebben.
Makkelijkste is als je een foto van de ledlamp die je hebt post (met evt specs als volt en wattage). En het aantal lampen dat je gaat gebruiken.
Mijn vraag was niet zo zeer welke dimmer ik nodig heb, maar wanneer je zo'n dimunit nodig hebt. En waar je die dan plaatst. Heb je er altijd een nodig als je LED-verlichting hebt met een dimknop als schakelmateriaal? Heb je per dimmer zo'n unit nodig? Een per hotelschakelpaar?

Ik heb trouwens overal ruimte zat om wat dan ook te plaatsen tussen de plafonds of voorzetwanden.

Vonk, ik denk dat ik zeker iets op 230V uitkies. Ik wil niet het risico lopen op zoemende trafo's ofzo.
Spoilers!
pi_168512126
Hier klussers met verstand van voegen? (badkamer tegelwand)
Ons koophuis is 3 jaar oud, we hebben al heel wat problemen gehad aan ons huis door weggemoffelde fouten vanuit de bouw die (deels) werden opgelost na flink moeilijk doen...
Wij hadden vanaf het begin in de badkamer al vrij grove voegen met geklapte kleine belletjes er in, maar als het zit dat zit het.
Ook is binnen 1.5 jaar 2x opnieuw getegeld (garantie) omdat we een opzetmuurtje in de douche hebben waar meer dan 1cm water in bleef staan doordat het enorm scheef naar achteren lag.
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen? :?
Ik heb een week geleden al via hun website aanvraag gedaan met foto's voor een kijkafspraak omdat er echt wat moet gebeuren, maar ik hoor maar niks dus ik ga morgen bellen!
ik durf geen reiniger meer te gebruiken maar de voegen raken viezig door al die scheurtjes waar sop aan blijft hangen dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door :o
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Het is niet overdreven droog of vochtig in de ruimte, nergens schimmels.
S'nachts laten we altijd de deur half open voor de zekerheid ook al zit er mechanische afzuiging.
Opvallend is dus, dat de voegen scheuren langs de tegelrandjes en het zijn vooral de smallere voegen (het zit niet helemaal recht) die echt in stukken breken.

Ik heb een naar voorgevoel dat ze met een shitverhaal aan komen dus ik wil graag voorbereid zijn.
Is het ook mogelijk om alleen het voegsel te verwijderen en opnieuw te voegen? Of zit ik strax met verschillende tegels in mijn badkamer omdat alles eruit moet? :{


Voeg die begint met kapotgaan
http://oi64.tinypic.com/2whe8ht.jpg

[ Bericht 3% gewijzigd door deadly_kiss op 29-01-2017 12:57:21 ]
pi_168512258
Het stukje voeg van vanmorgen.

pi_168512425
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:50 schreef deadly_kiss het volgende:
Het stukje voeg van vanmorgen.

[ afbeelding ]
Welke reiniger gebruikte je?
  Moderator zondag 29 januari 2017 @ 13:00:36 #297
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168512562
Lijkt mij een reactie van een middel op de voegen zelf.
Voegwerk ansich ziet er in ieder geval niet slecht uit in mijn ogen.
pi_168512704
Hmm krijg foto niet online vaag.


Ik gebruik geen rare fratsen,
Groene zeep aangelengd in een sprayfles, schoonmaakazijn en glasreiniger voor de deuren.
Ik gebruik al 3 jaar hetzelfde!

Tevens, als het aan de reiniger ligt horen de voegen dan niet eerst poreus te worden/aanvreten of dunner te worden?
pi_168512948
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 13:04 schreef deadly_kiss het volgende:
Hmm krijg foto niet online vaag.


Ik gebruik geen rare fratsen,
Groene zeep aangelengd in een sprayfles, schoonmaakazijn en glasreiniger voor de deuren.
Ik gebruik al 3 jaar hetzelfde!

Tevens, als het aan de reiniger ligt horen de voegen dan niet eerst poreus te worden/aanvreten of dunner te worden?
Luchtbellen komen doordat het voegmiddel te dik aangebracht is, waardoor juist op de smalle voegen te weinig diepte is bereikt. Door schoonmaakazijn verdwijnt de kalk uit je ondiepe voeg, waardoor de voeg zijn elasticiteit verliest. Tel daar de werking van een nieuwbouwhuis bij op en je voegen gaan scheuren..
pi_168513100
Ik heb nog foto's van de bellen die er vanaf het begin al zitten, en van de holle ruimte achter de gebroken stukjes.
Tinypic werkt niet meer mee dus ik krijg ze niet online.


Ik vond vanaf het begin de voegen al erg grof van korrel als ik dat vergelijk met ons vorige huis nooit problemen gehad!
Ze zuigen ook veel vocht op. Als iemand onder de douche staat komen elers in de badkamer ook vlekken in de voegen omdat ze vocht opzuigen.
  Moderator zondag 29 januari 2017 @ 13:22:16 #301
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168513418
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 13:13 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik heb nog foto's van de bellen die er vanaf het begin al zitten, en van de holle ruimte achter de gebroken stukjes.
Tinypic werkt niet meer mee dus ik krijg ze niet online.

Ik vond vanaf het begin de voegen al erg grof van korrel als ik dat vergelijk met ons vorige huis nooit problemen gehad!
Ze zuigen ook veel vocht op. Als iemand onder de douche staat komen elers in de badkamer ook vlekken in de voegen omdat ze vocht opzuigen.
Je kunt de foto's eens mailen naar vonkenboer@fok.nl
Dan kan ik ze wel aan je bericht toevoegen :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')