abonnement Unibet Coolblue
pi_165940940
Je kan beter nu gewoon spullen kopen waar je iets aan hebt.
pi_165946922
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:29 schreef HarryP het volgende:
Je kan beter nu gewoon spullen kopen waar je iets aan hebt.
Een trol?
Of ben jij zo iemand die aan het eind van zijn salaris altijd een stukje maand overhoudt?
pi_166034031
quote:
Deutsche Bank schikt in zilverfraude-zaak

Deutsche Bank is akkoord gegaan met een schikking van 38 miljoen dollar (34,5 miljoen euro) in de zilverfraude-zaak in de Verenigde Staten. Dat blijkt maandag uit gegevens van de rechtbank in Manhattan

De rechtszaak werd aangespannen door het Amerikaanse openbaar ministerie. Verschillende banken, waaronder Deutsche Bank, zouden prijsafspraken hebben gemaakt over edelmetalen.

De zaak tegen Deutsche Bank is een van de vele zaken die investeerders tegen betrokken banken hebben aangespannen.

Advocaten zien de schikking van Deutsche Bank als een voorbeeld voor de lopende zaken tegen andere banken. Ook daar verwachten zij schikkingen, meldt zakenzender CNBC.
Er bestond langere tijd de verdenking van prijsmanipulatie m.b.t. de edelmetalen. Dit werd doorgaans als conspiracy afgedaan. Blijkbaar vond het daadwerkelijk plaats.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166034619
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 12:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er bestond langere tijd de verdenking van prijsmanipulatie m.b.t. de edelmetalen. Dit werd doorgaans als conspiracy afgedaan. Blijkbaar vond het daadwerkelijk plaats.
Tja hoe lang roep ik het al niet?
Dit is nog maar het topje van de ijsberg immers, het gaat nu over de DB, maar hoeveel reuzen deden en doen hier nog steeds vrolijk aan mee?

Het is dat de zilvermarkt zo klein is en zo idioot beperkt door allerlei regelgeving..
Ik verwacht niet dat het echt zal veranderen de komende paar jaar.
Maar uiteindelijk haalt de fysieke markt de virtuele vanzelf in.
pi_166034976
Dubbel
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166035826
Deze markt is echt bezet door bobo's. Kijk naar Willem Middelkoop die al jaren roept dat de goudprijs gaat exploderen.
Het is wel leuk om een deel van je portefeuille in goud of zilver te hebben, koop wat munten ofzo. Heb je er nog wat plezier van. Verwacht er verder gewoon niet te veel van.
pi_166039261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 14:11 schreef KREEFTx het volgende:
Deze markt is echt bezet door bobo's. Kijk naar Willem Middelkoop die al jaren roept dat de goudprijs gaat exploderen.
Het is wel leuk om een deel van je portefeuille in goud of zilver te hebben, koop wat munten ofzo. Heb je er nog wat plezier van. Verwacht er verder gewoon niet te veel van.
Ik weet niet precies wat je met bobo´s bedoeld, of bedoel je soms gold/silver-bugs?
De markt van zilver is het grootst voor industriele toepassingen, daarna juwelen en bestek vervolgens munten en staven. De metalbugs maken dus maar een klein deel van de markt uit. Het is inderdaad leuk om zilveren en/of gouden munten te hebben. Zelf zie ik het vooral als een tool voor koopkrachtbehoud op langere termijn. Vanwege de extreem lage rentes zet ik liever een deel van mijn fiat betaalmiddelen om in monetaire edelmetalen in de vorm van munten. Rente leveren edelmetalen en fiatbetaalmiddelen niet op. Verder heb ik ook $, omdat een mix van $/euro mij ook beter lijkt koopkracht te behouden. Gaan $&euro beide omlaag dan gaan meestal de monetaire edelmetalen wel omhoog in koopkracht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 18-10-2016 18:21:45 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166040060
Ik verzamel alles wat een beetje zilver heeft. Vorig jaar had hier een servies winkel een opruiming wegens sluiting. Die had sterling tafel zilver aangeboden voor 50euro per bestek van mes/vork/lepel. Sterling betekent .925 zilvergehalte. Vrij hoog dus.
Nou ik kocht een setje en thuis gekomen was ik aan het wegen en berekenen gegaan. Het bleek meer dan 250gram puur zilver per bestek te gaan. Alleen de lepel woog al 121gram. Dat was een koopje !
Volgende dag ben ik terug naar het winkel maar helaas was alles al weg.
pi_166040837
quote:
18s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:38 schreef Blord het volgende:
Volgende dag ben ik terug naar het winkel maar helaas was alles al weg.
Jammer, ik had ook wel zo´n setje bestek willen kopen :)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166043860
quote:
18s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:38 schreef Blord het volgende:
Ik verzamel alles wat een beetje zilver heeft. Vorig jaar had hier een servies winkel een opruiming wegens sluiting. Die had sterling tafel zilver aangeboden voor 50euro per bestek van mes/vork/lepel. Sterling betekent .925 zilvergehalte. Vrij hoog dus.
Nou ik kocht een setje en thuis gekomen was ik aan het wegen en berekenen gegaan. Het bleek meer dan 250gram puur zilver per bestek te gaan. Alleen de lepel woog al 121gram. Dat was een koopje !
Volgende dag ben ik terug naar het winkel maar helaas was alles al weg.
er is een youtuber die dit continu doet; allerlei rommelmarkten afgaan en zilver kopen wat onder/niet gewaardeerd is. Wel lachen ;)
pi_166048851
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 20:45 schreef nikao het volgende:

[..]

er is een youtuber die dit continu doet; allerlei rommelmarkten afgaan en zilver kopen wat onder/niet gewaardeerd is. Wel lachen ;)
linkje? :P
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_166051257
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 08:37 schreef Dally het volgende:

[..]

Een trol?
Of ben jij zo iemand die aan het eind van zijn salaris altijd een stukje maand overhoudt?
Hij kan natuurlijk ook bedoelen dat je het niet kan meenemen in je graf uiteindelijk.
Daar valt ook wel iets voor te zeggen.
pi_166082334
quote:
Rente ECB blijft nog langere tijd op laag niveau

De Europese Centrale Bank (ECB) houdt het belangrijkste rentetarief onveranderd op het lage niveau van 0 procent. Dit is het tarief waartegen banken kunnen lenen bij de bank.

Dit meldt de centrale bank donderdag. Analisten en marktvolgers waren er al van uitgegaan dat de ECB de rente gelijk zou houden.

Volgens het bestuur van de bank blijft de rente nog voor "langere tijd" op het huidige niveau of zelfs een lager niveau. Tenminste tot "ruim voorbij" de periode van het huidige opkoopprogramma blijft het renteniveau laag.

De ECB heeft gezegd dat tenminste tot maart 2017 maandelijks 80 miljard euro aan obligaties worden opgekocht.
Monetaire edelmetalen leveren geen rente op, voorlopig doen fiat betaalmiddelen zoals de euro dat ook niet. Er wordt wel elke maand voor 80 miljard aan obligaties gemonetariseerd, oftewel er wordt elke maand 80 miljard aan euros bijgedrukt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166091264
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Monetaire edelmetalen leveren geen rente op, voorlopig doen fiat betaalmiddelen zoals de euro dat ook niet. Er wordt wel elke maand voor 80 miljard aan obligaties gemonetariseerd, oftewel er wordt elke maand 80 miljard aan euros bijgedrukt.
Dan toch voor het eind van het jaar maar weer wat inkopen. Over alles wat je voor 31 december koopt hoef je geen 1,2% vermogensbelasting te betalen. Nouja, edelmetalen vallen geloof ik ook onder de VRH, maar handzame hoeveelheden zijn makkelijk te verbergen (dubbele betekenis).
pi_166119030
quote:
New Zimbabwe Notes Stir Memory of 500,000,000,000% Inflation

Zimbabwe’s tentative return to its own currency is getting a hostile reception from citizens, who fear a recurrence of the 500 billion percent inflation that plagued the southern African nation before it abandoned its dollar seven years ago.

The country will soon introduce so-called bond notes, pegged to parity with the U.S. dollar and beginning with denominations worth from $2 to $5, central bank Governor John Mangudya said on Wednesday. It’s an attempt to complement the range of foreign currencies used in the beleaguered economy since 2009, which have been in short supply following a collapse in exports.

James Sakupwanya, who sells items such as maize meal, tinned food and blankets from his shop in Mutare, southeast of Harare, isn’t buying it. Sakupwanya and Zimbabweans like him see the notes as a step back to the hated Zimbabwe dollar, which by the time of its demise was valued at 150 trillion to the greenback, according to the central bank.

“We will reject it,” Sakupwanya said. “They can legislate as much as they want, but it is their currency which they want to impose on us to manage the crisis they created.”
Zimbabwe’s tentative return to its own currency is getting a hostile reception from citizens, who fear a recurrence of the 500 billion percent inflation that plagued the southern African nation before it abandoned its dollar seven years ago.

The country will soon introduce so-called bond notes, pegged to parity with the U.S. dollar and beginning with denominations worth from $2 to $5, central bank Governor John Mangudya said on Wednesday. It’s an attempt to complement the range of foreign currencies used in the beleaguered economy since 2009, which have been in short supply following a collapse in exports.

James Sakupwanya, who sells items such as maize meal, tinned food and blankets from his shop in Mutare, southeast of Harare, isn’t buying it. Sakupwanya and Zimbabweans like him see the notes as a step back to the hated Zimbabwe dollar, which by the time of its demise was valued at 150 trillion to the greenback, according to the central bank.

“We will reject it,” Sakupwanya said. “They can legislate as much as they want, but it is their currency which they want to impose on us to manage the crisis they created.”
Liquidity Crisis

An earlier announcement of plans to introduce the currency sparked riots in Harare even after the government said the notes, which will be legal tender only in Zimbabwe, will be backed by a $200 million loan from a multilateral lender. Banks have limited cash withdrawals to prevent hoarding of dollars, used in 95 percent of all transactions in the country, while some shops reported they’re running short of essential goods.

Zimbabwe has been gripped by a liquidity crisis that’s forced the government to pay its workers late in recent months. Finance Minister Patrick Chinamasa said on Sept. 9 that the state may cut 25,000 civil service jobs as it struggles to meet pay obligations. Zimbabwe owes lenders including the International Monetary Fund, World Bank and Africa Development Bank about $9 billion, according to the finance ministry, and missed a $1.8 billion payment in June.

In addition to the U.S. dollar, Zimbabwe also uses eight other currencies, including the South African rand, euro, British pound and Chinese yuan. Getting Zimbabweans to adopt the bond notes will be difficult, given fresh memories of a worthless currency, Mangudya and the chairwoman of the Zimbabwe Revenue Authority, Willia Bonyongwe, have said.

“If people don’t want bond notes, they don’t have to accept them,” Mangudya told business leaders early October, while Bonyongwe said in an e-mailed statement that the expected arrival of bond notes had caused “uncertainty in the economy” and led to people hoarding dollars.

Export Slump
The bond notes won’t address structural challenges facing the economy, said Naome Chakanya, an economist with the Labour and Economic Research Institute, a Harare-based think tank. The economy collapsed in the wake of a campaign to seize white-owned commercial farms and hand them over to black subsistence farmers, triggering a near decade-long recession as exports from tobacco to roses slumped.

About 3 million of Zimbabwe’s 13 million people still live abroad after fleeing the economic crisis, according to the United Nations. Employment in the manufacturing sector has dropped to 85,000 from 200,000 in 2009, according to the Confederation of Zimbabwe Industries, while 4,600 companies have closed down in the past three years, according to central bank data.

“Some are going to accept it, some are going to reject it, others will be frog-marched to accept since the cash crisis is worsening,” Chakanya said. “There is a high probability of emergence of a black market for U.S. dollars, thus creating more problems for the economy” including inflation.

Bearer Checks
Adding to the suspicion is uncertainty about who exactly will lend Zimbabwe the money to back the bond notes. Gift Simwaka, the African Export-Import Bank’s regional manager for southern Africa, declined to confirm whether the notes will be underwritten by the multi-lateral lender.

Without a hard-cash foundation, the notes will be no different to so-called bearer checks, a temporary currency with denominations of as much as 100 trillion Zimbabwean dollars introduced at the height of hyperinflation in 2008, Sakupwanya said.

“They are forgetting that in 2008 we rejected their bearer checks, so what stops us from rejecting their bond notes,” he said.
Een recent voorbeeld van het feit dat fiat betaalmiddelen hun koopkracht volledig kunnen verliezen door het gebruik van de drukpers. Ook blijkt dat men uiteindelijk zelf beslist wat men wil gebruiken als betaalmiddel, ongeacht wat de overheid zou willen opleggen.



[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 22-10-2016 00:10:56 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166122202
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 23:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Een recent voorbeeld van het feit dat fiat betaalmiddelen hun koopkracht volledig kunnen verliezen door het gebruik van de drukpers. Ook blijkt dat men uiteindelijk zelf beslist wat men wil gebruiken als betaalmiddel, ongeacht wat de overheid zou willen opleggen.

[ afbeelding ]
Interessant voorbeeld natuurlijk, maar in no way relevant als vergelijking met een global currency of fiat geld in het algemeen.
pi_166122482
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:22 schreef nikao het volgende:

[..]

Interessant voorbeeld natuurlijk, maar in no way relevant als vergelijking met een global currency of fiat geld in het algemeen.
Je kunt volgens mij wel algemeen stellen dat de schaarste van fiat betaalmiddelen erg kunstmatig is en afhankelijk van het gebruik van de drukpers. Fiat als global currency is pas sinds 1971 in gebruik. Het heeft dus een vrij korte historie. De gemiddelde leeftijd van fiat betaalmiddelen is 27 jaar.

quote:
The average lifespan for a fiat currency is 27 years

According to a study of 775 fiat currencies by DollarDaze.org, there is no historical precedence for a fiat currency that has succeeded in holding its value. Twenty percent failed through hyperinflation, 21% were destroyed by war, 12% destroyed by independence, 24% were monetarily reformed, and 23% are still in circulation approaching one of the other outcomes.

The average life expectancy for a fiat currency is 27 years, with the shortest life span being one month. Founded in 1694, the British pound Sterling is the oldest fiat currency in existence. At a ripe old age of 317 years it must be considered a highly successful fiat currency. However, success is relative. The British pound was defined as 12 ounces of silver, so it's worth less than 1/200 or 0.5% of its original value. In other words, the most successful long standing currency in existence has lost 99.5% of its value.

Given the undeniable track record of currencies, it is clear that on a long enough timeline the survival rate of all fiat currencies drops to zero.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166122519
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Je kunt volgens mij wel algemeen stellen dat de schaarste van fiat betaalmiddelen erg kunstmatig is en afhankelijk van het gebruik van de drukpers. Fiat als global currency is pas sinds 1971 in gebruik. Het heeft dus een vrij korte historie. De gemiddelde leeftijd van fiat betaalmiddelen is 27 jaar.

[..]

ja leuk gegoochel met stats. Wat zegt mij een gemiddelde van 27 jaar als de kortste 1 maand was en de langste 317 jaar en nog steeds bestaat?
Helemaal niks.
pi_166122587
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:42 schreef nikao het volgende:

[..]

ja leuk gegoochel met stats. Wat zegt mij een gemiddelde van 27 jaar als de kortste 1 maand was en de langste 317 jaar en nog steeds bestaat?
Helemaal niks.
Jouw hoeft het niets te zeggen. Een ieder staat het vrij info naar eigen inzicht te interpreteren ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166122636
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Jouw hoeft het niets te zeggen. Een ieder staat het vrij info naar eigen inzicht te interpreteren ;)
Het was geen persoonlijke mening, maar een observatie. Het zegt gewoon niks, en als het mensen wel wat zegt dan is het misleidend.
Het impliceert dat de kans heel groot is dat een fiat currency niet langer dan 27 jaar bestaat. Zo gebruik jij het statement hier ook. Maar dat is een conclusie die je niet mag trekken op basis van deze data.
Misleiding dus.
pi_166122685
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:50 schreef nikao het volgende:

[..]

Het was geen persoonlijke mening, maar een observatie. Het zegt gewoon niks, en als het mensen wel wat zegt dan is het misleidend.
Het impliceert dat de kans heel groot is dat een fiat currency niet langer dan 27 jaar bestaat. Zo gebruik jij het statement hier ook. Maar dat is een conclusie die je niet mag trekken op basis van deze data.
Misleiding dus.
Heb je het wel goed gelezen :? Er staan wel degelijk nuanceringen in bijv t.a.v. het britse pond. Er worden verschillende redenen genoemd zoals bijv. monetaire hervormingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 22-10-2016 12:00:36 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166122762
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Heb je het wel goed gelezen :? Er staan wel degelijk nuanceringen bij zoals bijv t.a.v. het britse pond. Er worden verschillende redenen genoemd zoals bijv. monetaire hervormingen.
Ja, daarom noem ik het juist misleidend.
pi_166122779
Wel een fijne, we ruilen in Europa heel wat oude wellicht zelfs oudste muntsoorten in voor de Euro en dan komt er gemiep dat muntsoorten gemiddeld nog niet zo lang bestaan. Goed verhaal wel.
pi_166122806
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:02 schreef nikao het volgende:

[..]

Ja, daarom noem ik het juist misleidend.
Prima hoor, kan ik mee leven als jij dat vindt
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166123189
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Je kunt volgens mij wel algemeen stellen dat de schaarste van fiat betaalmiddelen erg kunstmatig is en afhankelijk van het gebruik van de drukpers. Fiat als global currency is pas sinds 1971 in gebruik. Het heeft dus een vrij korte historie. De gemiddelde leeftijd van fiat betaalmiddelen is 27 jaar.

[..]

Fiat geld bestaat al duizenden jaren. Met periodes van hoge dekking van Zilver/goud tot vrijwel een volledig waardeloze betaalmiddel.

De gemiddelde burger ziet een euro/dollar gewoon als een waardevol iets en dat verdwijnt niet zomaar. Dus de waarde zal "voorlopig" wel gewoon in deze fiat currency blijven.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_166123279
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:30 schreef ITrade het volgende:

[..]

Fiat geld bestaat al duizenden jaren. Met periodes van hoge dekking van Zilver/goud tot vrijwel een volledig waardeloze betaalmiddel.
Het 1e fiat betaalmiddel is circa 1000 jaar oud voor zover mij bekend.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:45:57 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_166123437
Mwah. Edelmetalen. De waarde ervan is moeilijk objectief vast te stellen. De industriële waarde ligt in ieder geval nog steeds ver beneden de marktprijs.
Enige argument vóór zilver en goud is het beleid van de ECB, de lage rente en de hoge vermogensbelasting. Maar dan nog zou ik daarom eerder onroerend goed kopen, dat tenminste rendeert, dan edelmetalen.
Verhalen over manipulatie en koersstijgingen van 500% zou ik maar met een korreltje zout nemen.

Een paar jaar geleden was hier een kerel op FOK! die tonnen had verdient met termijncontracten zilver. Ik heb hem toen geadviseerd om tenminste een deel daarvan in iets anders te beleggen. Dan had hij nu een zeer, zeer goed rendement gehad. Hij was echter zó overtuigd van zijn zilver-gelijk en dat de koersmanipulatie ooit zou stoppen, waardoor hij letterlijk miljoenen zou gaan verdienen, dat hij dat niet gedaan heeft. Die is nu alles kwijt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_166124286
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:45 schreef LXIV het volgende:
Mwah. Edelmetalen. De waarde ervan is moeilijk objectief vast te stellen. De industriële waarde ligt in ieder geval nog steeds ver beneden de marktprijs.
Enige argument vóór zilver en goud is het beleid van de ECB, de lage rente en de hoge vermogensbelasting. Maar dan nog zou ik daarom eerder onroerend goed kopen, dat tenminste rendeert, dan edelmetalen.
Verhalen over manipulatie en koersstijgingen van 500% zou ik maar met een korreltje zout nemen.

Een paar jaar geleden was hier een kerel op FOK! die tonnen had verdient met termijncontracten zilver. Ik heb hem toen geadviseerd om tenminste een deel daarvan in iets anders te beleggen. Dan had hij nu een zeer, zeer goed rendement gehad. Hij was echter zó overtuigd van zijn zilver-gelijk en dat de koersmanipulatie ooit zou stoppen, waardoor hij letterlijk miljoenen zou gaan verdienen, dat hij dat niet gedaan heeft. Die is nu alles kwijt.
Dat is het soort dat vast zit in een bepaalde mentaliteit en niet begrijpt dat alles, los van manipulatie, een cyclus ondergaat van over naar ondergewaardeerd en terug.

Dat de manipulatie ooit tot een einde komt is natuurlijk een zeker iets, er komt gewoon een moment waarop plots een grote order, en dat hoeft helemaal niet bijzonder te zijn, niet geleverd kan worden wat wantrouwen aanwakkert en zo kan het balletje al gaan rollen.

Daarnaast doet het er niet toe wat de ECB doet, dat wil zeggen, alle centrale banken doen op het moment exact hetzelfde.
Onroerend goed is, zeker als het echt tot een grote crisis komt, makkelijker af te pakken door de overheid, grond blijft altijd van de staat immers.(ik snap dat je huizen bedoeld maar waar staan de huizen op he)

Anyway, we gaan het vanzelf wel merken komende jaren.
Het kan in ieder geval geen kwaad de boel zo goed mogelijk te verdelen over verschillende "potjes'.
pi_166125679
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het 1e fiat betaalmiddel is circa 1000 jaar oud voor zover mij bekend.
Nee hoor, gaat terug tot oude clay tablets in Babylonie. (iets van 4000 vChrist?)
En 900vChrist had China al paper money.

In die zin bestaat Fiat al zolang als de mens kan schrijven zo'n beetje.
Dus waarom het nu ineens in de komende 10 a 20 jaar zou moeten ophouden te bestaan...........
pi_166125769
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 14:40 schreef nikao het volgende:

[..]

Nee hoor, gaat terug tot oude clay tablets in Babylonie. (iets van 4000 vChrist?)
En 900vChrist had China al paper money.

In die zin bestaat Fiat al zolang als de mens kan schrijven zo'n beetje.
Dus waarom het nu ineens in de komende 10 a 20 jaar zou moeten ophouden te bestaan...........
Omdat ze gefaald hebben, keer op keer.
En ook de sterling was lange tijd gekoppeld aan van alles en nog wat.

Het einde van deze fiat cyclus nadert ook zijn einde, dat is geen (complot)theorie maar simpele feiten die onvermijdelijk zullen zijn.

Het is meer een ramp voor degene die niet van de geschiedenis hebben geleerd en er niet op voorbereid zijn.
pi_166126016
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 14:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Omdat ze gefaald hebben, keer op keer.
En ook de sterling was lange tijd gekoppeld aan van alles en nog wat.

Het einde van deze fiat cyclus nadert ook zijn einde, dat is geen (complot)theorie maar simpele feiten die onvermijdelijk zullen zijn.

Het is meer een ramp voor degene die niet van de geschiedenis hebben geleerd en er niet op voorbereid zijn.
Hoe kom je er nou bij dat het een feit is?
Los van de discussie over de geschiedenis.... het is geschiedenis!
het is natuurlijk absoluut geen feit dat alles uit de geschiedenis zich moet herhalen.

Ben verder wel benieuwd wat je uberhaupt bedoelt met 'deze fiat cyclus'.
Welke fiat? Welke cyclus? En waarom die het einde nadert.

Als derde: Hoe vaak is een fiat currency simpelweg vervangen door een andere currency?
Oftewel; Waarom zou het over moeten gaan op goud/zilver?

En als laatste; ALS het al over gaat op goud/zilver, waarom zou dit dan geen fiat currency zijn als het meer waard is als z'n industriele waarde?
pi_166126843
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 14:40 schreef nikao het volgende:

Nee hoor, gaat terug tot oude clay tablets in Babylonie. (iets van 4000 vChrist?)
Zijn daar bronnen van?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166131717
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 14:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Omdat ze gefaald hebben, keer op keer.
En ook de sterling was lange tijd gekoppeld aan van alles en nog wat.

Het einde van deze fiat cyclus nadert ook zijn einde, dat is geen (complot)theorie maar simpele feiten die onvermijdelijk zullen zijn.

Het is meer een ramp voor degene die niet van de geschiedenis hebben geleerd en er niet op voorbereid zijn.
Lees het boek, Debt the first 5000 year eens.

Het klopt Fiat currencies falen. De gulden was backed met goud/zilver. Daarna is het met zowat heel de westerse wereld los gelaten om met behulp van SDR Dollar en nu dus ook euro tot Fiat money te maken. Gaat het slecht met de EU of VS? Niet echt, er is een zeer hoge welvaart.

Cycles zijn er wel degelijk inderdaad, maar dat komt meer omdat de achterliggende economie/land faalt. Rusland koopt op dit moment bijvoorbeeld heel veel goud (met het idee dat het Fiat systeem gaat falen). We zullen dus zien wie er aan het langste eind trekt.

Maar mochten we vanaf morgen geen euro meer hebben en gewoon weer een Fiat gulden invoeren, dan heeft deze munt binnen no time gewoon weer de waarde als voorheen. Dat komt omdat we een sterke economie hebben. We zouden met ons goud ook een gold backed gulden kunnen maken, maar dat is niet interessant om hiermee te concurreren met de rest van de wereld.
Oftewel fiat money is in deze "cycle" zoals jij het noemt, de beste keuze.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_166142655
Hoe fiat geld de beste keuze kan zijn als je er geen rente meer voor kan ontvangen ongaat mij. De euro is stevig aan het dalen t.o.v. de $. De vraag is dan zwz welke fiat currency je zou moeten aanhouden vanuit het oogpunt langdurig behoud van koopkracht. Ik zet $ tegen euros en hedge deze combi met monetaire edelmetalen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166143343
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 11:11 schreef Digi2 het volgende:
Hoe fiat geld de beste keuze kan zijn als je er geen rente meer voor kan ontvangen ongaat mij.
:?
Jij krijgt liever je loon betaald in goud en loopt graag naar de winkel met je edelmetalen? Alleen al de praktische bezwaren maakt dat je altijd een vorm van fiat zult houden.
Zie de allereerste clay tokens en mini klei tabletten wat een 'IOU voor zoveel graan' was.
Veel handiger dan met die zakken graan je boodschappen gaan doen..
pi_166143416
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:00 schreef nikao het volgende:

[..]

:?
Jij krijgt liever je loon betaald in goud en loopt graag naar de winkel met je edelmetalen? Alleen al de praktische bezwaren maakt dat je altijd een vorm van fiat zult houden.
Zie de allereerste clay tokens en mini klei tabletten wat een 'IOU voor zoveel graan' was.
Veel handiger dan met die zakken graan je boodschappen gaan doen..
Het is geen fiat als het gedekt word (of werd dan he) door iets fysieks + zolang het fysieke ook daadwerkelijk er is of was.

Nu gebruiken we puur een IOU... voor gebakken lucht.
Elke vorm van fiat zoals dat, faalde.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het nu plots na xxx keer wel goed zal gaan.

En als het dan perse zo "makkelijk" mogelijk moet, wat houd ons tegen goud op te slaan maar digitaal om te zetten naar een nummer of cijfer? Hell desnoods "breek" je het op in atomen en geef je dat een hoop nummers, tada een hoop kritiek op een goudstandaard opgelost want makkelijkere groei.
pi_166143732
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:00 schreef nikao het volgende:

[..]

:?
Jij krijgt liever je loon betaald in goud en loopt graag naar de winkel met je edelmetalen? Alleen al de praktische bezwaren maakt dat je altijd een vorm van fiat zult houden.
Zie de allereerste clay tokens en mini klei tabletten wat een 'IOU voor zoveel graan' was.
Veel handiger dan met die zakken graan je boodschappen gaan doen..
Het is maar wat men als betaalmiddel wil accepteren. Ik heb geen vertrouwen in ongebreidelde betaalmiddelen creatie en acht een keiharde limiet noodzakelijk gezien de menselijke aard.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166144361
Ik snap echt niets van jullie fixatie op de eis dat geld gekoppeld is met iets wat intrinsieke waarde heeft, op het moment dat je het hebt over goud, wat duidelijk veel te hoog geprijsd is als je naar de intrinsieke (industriele) waarde kijkt.
Dus je verplaatst dan het punt waar men vertrouwen in moet hebben.... waarom maakt dat het beter?

En weer die bewering 'elke vorm van fiat faalde'; wat is falen in jullie optiek dan? de Gulden omzetten in de Euro is gefaald? De pond die faalt?

En @theodddutchguy; komt mij erg vreemd over dat je zo stellig praat over fiat geld terwijl je de definitie ervan niet lijkt te kennen.

"Strikt genomen is geld altijd fiduciair. Ook voor geld dat gebaseerd is op een grondstof is de waarde van dit geld ontstaan door het feit dat het goed geschikt is voor gebruik als betaalmiddel."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fiduciair_geld

Maakt niet uit waar je mee betaalt, het gaat ALTIJD om het vertrouwen dat je zelf er ook weer betalingen mee kan doen.
pi_166144600
De schuldenbergen wereldwijd zorgen voor economische stagnatie. Als reactie hierop drukken centrale banken extra betaalmiddelen. 1 van de gevolgen is devaluatie wat de export stimuleert. De economie van landen die hun betaalmiddelen hoeveelheid niet vergroten daalt door toenemende import en dalende export. Als reactie hierop drukt de centrale bank extra betaalmiddelen en zo is het cirkeltje rond. Japan is er als grote wereld economie mee begonnen, daarna de VS en nu de eurozone. Sinds de Fed is gestopt met QE en de eurozone juist QE is gaan doen is de euro flink gedaald t.o.v. de dollar. Naar mijn inschatting zal de Fed op enig moment als de economie van de VS krimpt opnieuw tot QE overgaan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166144657
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:50 schreef nikao het volgende:

Maakt niet uit waar je mee betaalt, het gaat ALTIJD om het vertrouwen dat je zelf er ook weer betalingen mee kan doen.
Dat is voor mij onvoldoende, cruciaal is voor mij het vertrouwen in behoud van koopkracht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166145453
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat is voor mij onvoldoende, cruciaal is voor mij het vertrouwen in behoud van koopkracht.
:?
Prima, dat gaat nog steeds om vertrouwen. Of het nou zilver is of goud of papier of rijst of schelpen... ik heb er intrinsiek helemaal niets aan, dus als ik het wil accepteren als betaling moet ik het vertrouwen hebben dat ik er op mijn beurt ook weer mee kan betalen.

Waarom zou dat voor zilver en goud ineens anders zijn? :?
pi_166145629
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:43 schreef nikao het volgende:

[..]

:?
Prima, dat gaat nog steeds om vertrouwen. Of het nou zilver is of goud of papier of rijst of schelpen... ik heb er intrinsiek helemaal niets aan, dus als ik het wil accepteren als betaling moet ik het vertrouwen hebben dat ik er op mijn beurt ook weer mee kan betalen.

Waarom zou dat voor zilver en goud ineens anders zijn? :?
Dat is wellicht voor iedereen weer anders.

Uiteindelijk draait het meer om wie steunt wat en met hoeveel zijn ze.
Het valt mij in ieder geval op dat particulieren koop van goud en zilver, sinds 2009, met sommige jaren wel 20% vooruit sprong.
En dan bedoel ik niet 2010 en 11, maar meer 14 en 15.

Met name Duitsers en Fransen, maar ook in Nederland zie je de vraag stijgen.(en uiteraard de Engelsen zo rond de Brexit maar ook tijdens het Schotland referendum, rijen en rijen voor de goudhandelaren, 1x in het nieuws geweest gek genoeg)

Dat hoeft niet te betekenen dat men wil overstappen naar een goud/zilver standaard, het betekent wel dat men steeds minder vertrouwen heeft in het huidige monetaire stelsel.
pi_166145732
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat is wellicht voor iedereen weer anders.

Uiteindelijk draait het meer om wie steunt wat en met hoeveel zijn ze.
Het valt mij in ieder geval op dat particulieren koop van goud en zilver, sinds 2009, met sommige jaren wel 20% vooruit sprong.
En dan bedoel ik niet 2010 en 11, maar meer 14 en 15.

Met name Duitsers en Fransen, maar ook in Nederland zie je de vraag stijgen.(en uiteraard de Engelsen zo rond de Brexit maar ook tijdens het Schotland referendum, rijen en rijen voor de goudhandelaren, 1x in het nieuws geweest gek genoeg)

Dat hoeft niet te betekenen dat men wil overstappen naar een goud/zilver standaard, het betekent wel dat men steeds minder vertrouwen heeft in het huidige monetaire stelsel.
Ik snap echt niet waar je steeds die conclusies op baseert.
Alsof de vraag naar 'gewoon geld' niet ook stijgt? waarom zou het nu weer gebaseerd zijn op minder vertrouwen in monetair stelsel?
Je doet net alsof goud en zilver hier los van staan, en dat is gewoon onzin.
pi_166155528
quote:
0s.gif [b]Op zondag 23 oktober 2016 13:43 schreef nikao het volgende:[/b

Waarom zou dat voor zilver en goud ineens anders zijn?
Goud en zilver zijn en blijven schaars en kunnen niet ongebreideld bijgedrukt worden i.t.t. volledig fiat betaalmiddelen. Nu is de keus fiat betaalmiddel welke ongebreideld bijgedrukt kunnen worden of monetaire edelmetalen. Beide leveren geen rente op.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166155877
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:53 schreef nikao het volgende:

Alsof de vraag naar 'gewoon geld' niet ook stijgt?
Normaliter zouden dan de rente en wisselkoers stijgen en kan je hiervan profiteren. Echter veel centrale banken staan dat niet toe en drukken het gevraagde geld en houden de rentes zodoende laag.
Ik heb trouwens erg veel vertrouwen in de centrale banken. In the end they will print the money ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 23-10-2016 20:54:02 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166156344
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 20:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Goud en zilver zijn en blijven schaars en kunnen niet ongebreideld bijgedrukt worden i.t.t. volledig fiat betaalmiddelen. Nu is de keus fiat betaalmiddel welke ongebreideld bijgedrukt kunnen worden of monetaire edelmetalen. Beide leveren geen rente op.
:? je blijft maar het feit negeren dat je bij zilver en goud net zo goed vertrouwen moet hebben.
Alsof het daar niet mis mee kan gaan (Price revolution?)
pi_166156691
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 20:59 schreef nikao het volgende:

[..]

:? je blijft maar het feit negeren dat je bij zilver en goud net zo goed vertrouwen moet hebben.
Alsof het daar niet mis mee kan gaan (Price revolution?)
Ik zal niet negeren dat je bij goud en zilver ook vertrouwen moet hebben. Ik heb er vertrouwen in dat goud en zilver schaars en gewild blijven en dat centrale banken fiat betaalmiddelen blijven bijdrukken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166157667
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 21:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik zal niet negeren dat je bij goud en zilver ook vertrouwen moet hebben. Ik heb er vertrouwen in dat goud en zilver schaars en gewild blijven en dat centrale banken fiat betaalmiddelen blijven bijdrukken.
Precies. En daarmee wordt het dus heel persoonlijk welk vertrouwen je waarin hebt en wat je verwachtingen zijn. Allesbehalve feiten :) (Al is het vooral theodddutchguy die doet alsof het een feit is)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')