abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165803712

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_165804602
Lees zojuist via curatoren.nl een uitspraak faillissement van een project waar ik in zit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar even een mailtje gestuurd naar Kapitaal op Maat hoe ze hier mee om gaan..
pi_165805306
Niet te geloven. De kritische vragen en opmerkingen stapelen zich op en KOM en dhr Driessen hullen zich in stilzwijgen; en intussen loopt het project vol.
Pecunia non olet
pi_165805958
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 01:27 schreef obligataire het volgende:
Niet te geloven. De kritische vragen en opmerkingen stapelen zich op en KOM en dhr Driessen hullen zich in stilzwijgen; en intussen loopt het project vol.
Ja, onbegrijpelijk dat mensen gewoon doorgaan met investeren. En wederom worden de vragen in de eerste 24 uur niet beantwoord, een zeer slechte zaak!
pi_165806174
Er staan weer een handvol leningen met buyback guarantee op Mintos. 11.1% Je zal er wel snel bij moeten zijn. Of de tweede hands markt op gaan.
pi_165807245
@vehkah: indien mogelijk wil ik graag KOM reactie zien.
Ik wil zelf ook even KOM contacten, maar geen zin in dubbel vragen.

wat heb jij gevraagd?
pi_165808143
Iemand hier die gisteren ook de mail van KoM heeft gehad betreffende
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
?

Gezien alle twijfels hier, vraag ik me af of het zin heeft in de procedure te stappen voor maximaal bedrag X of om mijn verlies te nemen. M'n gutfeeling zegt het eerste, maar het vertrouwen in KoM is zo ruk dat ik verwacht dat het geldverspilling is.
Schip ahoy!
pi_165808527
dat autobedrijf op FNC is niet voor durfinvesteerders.........die is voor kamikazepiloten....
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 11:23:32 #9
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165808645
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:14 schreef bleyenburg het volgende:
dat autobedrijf op FNC is niet voor durfinvesteerders.........die is voor kamikazepiloten....
Autobedrijven... nee bedankt.
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 11:36:08 #10
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165808895
Eerste project van 6% bij Lendahand, 36 maanden. Een "directe lening", dus zonder garanties van een tussenpersoon. Wel is een bijdrage door UKaid van 20% van het totaalbedrag achtergesteld aan de crowd.
pi_165809240
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:14 schreef bleyenburg het volgende:
dat autobedrijf op FNC is niet voor durfinvesteerders.........die is voor kamikazepiloten....
W&V rekening voor het lopende jaar ziet er (bij extrapoleren) wel beter uit dan voorgaande twee jaren.
En zoals deze week nog in het nieuws was, zit de markt voor 2eH auto's wel flink in de lift :P
pi_165809308
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:36 schreef crowd-fundi het volgende:
Eerste project van 6% bij Lendahand, 36 maanden. Een "directe lening", dus zonder garanties van een tussenpersoon. Wel is een bijdrage door UKaid van 20% van het totaalbedrag achtergesteld aan de crowd.
Interessant. Wat nog wel uitmaakt lijkt me is dat WEenergy wordt ingehuurd en ze dit niet op eigen initiatief doen blijkbaar.
Maar tegelijk wordt er zomaar ook even gemeld dat er in totaal 500.000 opgehaald gaat worden via Lendahand.... das wel fors..

twijfel.....

edit: dat INRiSC rapport is wel erg fijn!

[ Bericht 2% gewijzigd door nikao op 07-10-2016 12:11:36 ]
pi_165809396
@opdiefiets: Je kan extrapoleren wat je wilt maar dat negatieve EV en de schuldpositie maakt dat dit een gegarandeerde ramp wordt.
pi_165810364
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:09 schreef didi80 het volgende:
Ik denk dat ik dat ook ga doen. Nu alleen nog even verzinnen voor welk bedrag maximaal. Ik denk dat ik nakijk voor welk percentage ik er in zit, en dan ook dat percentage aan zal houden voor de geschatte kosten.

Vraag mij alleen wel af of wij kunnen checken of dit eerlijk gaat. Wat als iedereen zegt: procederen, maar KOM heeft er geen zin in? Dan krijgen we volgende week een mailtje met de opmerking dat er maar een klein deel wil procederen. Niemand die het kan controleren.

Kunnen we met z'n alle niet een crowdfunding platform starten? Heerlijk open en transparant.
De vorige keer dat we bij KOM iets moesten beslissen, kregen we na de beslissingsronde de uitslag met daarbij per investeringsnummer, wie wat had gekozen.
Heb dus wel vertrouwen dat dit allemaal eerlijk gebeurd.

Heb bij Busmann besloten om mee te doen
pi_165811566
Het is weer tijd voor een update over de vereniging in oprichting: (zie ook het topic daarvoor)

0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 15:43 schreef Mynheer007 het volgende:
De feedback op de statuten is inmiddels verwerkt. De prioriteiten liggen nu bij het bijeen krijgen van startkapitaal, het samenstellen van het bestuur en het oprichten van de vereniging middels een notariele akte.

Het startkapitaal zal ten goede komen aan:
- De notaris (+-¤400,-)
- Vergaderlocatie oprichtingsvergadering (+-¤250,-) (Als een member een vergaderlocatie tegen een vriendenprijs/onkostenvergoeding kan regelen schroom dan niet omdat even hier of via dm/pm te laten weten)
- Website (kosten hangen heel erg af van wat we willen maar aan hostingskosten etc. ontkom je sowieso niet).

Grofweg lijkt het me verstandig om minimaal ¤1000,- op te halen als startbudget. We zouden dit op een drietal manieren bijeen kunnen krijgen:
- Vooruit betalen contributie leden, waarmee toegang wordt verkregen tot de oprichtingsvergadering
- Een crowdfundingscampagne via een site als gofundme.com/dreamordonate.nl: totale kosten van een campagne komen uit op +- 6% van het totaal ingelegde geld.
- Lening van (één van de) leden aan de vereniging die later middels contributies terugbetaald worden

Poll: Hoe gaan we het startkapitaal bij elkaar krijgen?
Vooruitbetaling contributie
Crowdfundingcampagne
Lening
Ik wil geen financiele bijdrage leveren
Tussenstand:


Dan de vorming van het bestuur. en commissies. Het bestuur is verantwoordelijke voor het dagelijks opereren van de vereniging. Een bestuursfunctie zal naar mijn inschatting max 10 uur per maand kosten. Voor het bestuur zijn we sowieso opzoek naar een voorzitter, penningmeester, secretaris en iemand die handig is met ICT.

Leden van de kascommissie zullen alleen in de periode voorafgaand aan de jaarvergadering wat tijd moeten steken in het controleren van de jaarrekening/verslag. Andere commisies kunnen zich focussen op bepaalde doelstellingen zoals onderzoek, uitwinning zekerheden etc. Deze commissies kunnen in een later stadium door de algemene vergadering benoemd worden.

Hier even een poll om de animo voor een actieve bijdrage te polsen.

Poll: Wie zou een actieve rol willen vervullen in de vereniging?
Ja, als voorzitter
Ja, als penningmeester
Ja, als secretaris
Ja, als ICT-expert
Ja, als kascommissielid
Nee, maar ik word wel lid
Nee, en ik word ook geen lid
Tussenstand:


Alvast bedankt voor de terugkoppeling.
pi_165812193
op de site van KOM staat een niet zo mooie update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165812450
het regent waardeloze updates bij KOM deze week.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zal wmb veel afhangen van hoe dit allemaal behandeld wordt door KOM.

Verder de problemen bij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Platform (anderen ook) zullen echt serieus hun tanden moeten gaan laten zien.
Imago van gratis geld wordt op deze manier hun allergrootste vijand
pi_165812604
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 15:25 schreef komrad het volgende:
op de site van KOM staat een niet zo mooie update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit er niet in, maar als ik zekerheden zo lees zou ik er wel in durven investeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165812652
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 15:57 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ik zit er niet in, maar als ik zekerheden zo lees zou ik er wel in durven investeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hij heeft al vaker de termijn te laat betaald dus begrijp wel dat er een signaal afgegeven wordt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165812772
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:00 schreef komrad het volgende:

[..]

hij heeft al vaker de termijn te laat betaald dus begrijp wel dat er een signaal afgegeven wordt.
Dat maakt het al wat logischer, je kunt niet iedere keer erachteraan gaan het houd een keer op.
pi_165812846
hier wellicht af en toe overdreven reactie(s)
maar bij diverse platforms (met een uitschieter hier en daar) veelal onderdreven reacties
pi_165812850
Ik merk dat hier de interesse een beetje bedaard is, ik verwacht steeds meer dat we dergelijke lijstjes vaker zullen zien.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 15:46 schreef bleyenburg het volgende:
het regent waardeloze updates bij KOM deze week.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus voorlopig gaat CF hier op een laag pitje, ik zal geen nieuw geld erin steken. En hooguit bij wat MVO bedrijven wat investeren.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_165812966
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:58 schreef nikao het volgende:

[..]

Interessant. Wat nog wel uitmaakt lijkt me is dat WEenergy wordt ingehuurd en ze dit niet op eigen initiatief doen blijkbaar.
Maar tegelijk wordt er zomaar ook even gemeld dat er in totaal 500.000 opgehaald gaat worden via Lendahand.... das wel fors..

twijfel.....

edit: dat INRiSC rapport is wel erg fijn!
Heb hem meegepakt. Goed rapport erbij waar voornaamste risico de uitvoer van het project zelf is. Dat was ook mijn gevoel, dus meegepakt. Gelijk wat betere spreiding zo;)
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 16:25:27 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165813047
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 10:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Gezien alle twijfels hier, vraag ik me af of het zin heeft in de procedure te stappen voor maximaal bedrag X of om mijn verlies te nemen. M'n gutfeeling zegt het eerste, maar het vertrouwen in KoM is zo ruk dat ik verwacht dat het geldverspilling is.
Ik zit niet in dit project. Maar heeft KoM al aangegeven hoe het met de verpandingen staat?
Als die daadwerkelijk 0.0000 zijn dan is de slagingskans op een procedure 0.
Als de verpanding WEL is geregeld (wat ik niet geloof ondanks de beloftes van KoM) zou ik wachten op de curator.
Tot nooit .......
pi_165813189
KoM rept nergens over de verpanding. Uit het faillissementsverslag blijkt dat er in totaal al zo'n 6,5 miljoen door de banken geëist wordt, dus daar zal de crowd wel achteraan komen dan. Jammer geld.
Schip ahoy!
pi_165813709
Dus KoM heeft op dit moment 19 probleem projecten op een totaal van 165. Gaat hard voor een platform waarvan het eerste project 2.5 jaar geleden is gefund, of te wel nog geen één langlopend afgerond project.

[ Bericht 23% gewijzigd door Baklapper op 07-10-2016 17:26:33 ]
pi_165813732
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:36 schreef Piet__Piraat het volgende:
KoM rept nergens over de verpanding. Uit het faillissementsverslag blijkt dat er in totaal al zo'n 6,5 miljoen door de banken geëist wordt, dus daar zal de crowd wel achteraan komen dan. Jammer geld.
is het alleen de werkmaatschappij of is de holding erboven ook failliet?
pi_165813775
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dit project heb ik stevig geinvesteerd, mede dankzij de zogenaamde verpanding van de overwaarde op het OG.
Mocht dit niet geregeld zijn maakt dit de zaak een stuk zwakker.

Mocht het zover komen dat het pand ed verkocht moet worden en KoM was/is weer aan het slapen, laat ik dat er zeker niet bij zitten.
pi_165814565
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 17:16 schreef impact9 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dit project heb ik stevig geinvesteerd, mede dankzij de zogenaamde verpanding van de overwaarde op het OG.
Mocht dit niet geregeld zijn maakt dit de zaak een stuk zwakker.

Mocht het zover komen dat het pand ed verkocht moet worden en KoM was/is weer aan het slapen, laat ik dat er zeker niet bij zitten.
Waarom vraag je niet de laatst geregistreerde pandakte bij KoM op? Weet je direct of het gedaan is
pi_165814707
Die
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zit ik ook in, die betaalt zo ongeveer elke maand te laat. Ben benieuwd.
pi_165815284
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 17:11 schreef Baklapper het volgende:
Dus KoM heeft op dit moment 19 probleem projecten op een totaal van 165. Gaat hard voor een platform waarvan het eerste project 2.5 jaar geleden is gefund, of te wel nog geen één langlopend afgerond project.
Ze hebben bij KOM nu dus zelfs een nieuw gedeelte op hun site met info over de defaults. Ik heb ongeveer 15% van mijn investeringen bij KOM maar nu wel meer dan de helft van mijn probleemprojecten.
pi_165815323
Maar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is vandaag wel op mijn rekening gestort! Scheelt weer 1 termijn.
pi_165815402
Zit ok in rdm, tweede project op 12 projecten, blij dat ik sinds een jaar niet meer investeer via kom, zinkend schip⛵
pi_165815450
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 18:45 schreef snoopy40 het volgende:
Zit ok in rdm, tweede project op 12 projecten, blij dat ik sinds een jaar niet meer investeer via kom, zinkend schip⛵ elke maand gaan de lijstjes met default langer worden, tot op heden nog niets terug gezien van mijn default projecten
pi_165816296
Nieuwe op FNC:

Overname Bakkersonderneming
¤ 75.000
3 jaar
9,04 %
Risico B
pi_165816310
Nieuwe op FNC:

Vervanging Inventaris Tapasbar
¤ 30.000
2 jaar
8,23 %
Risico B
pi_165817257
In het vorige nummer van de crowdfundingreeks schreef iemand dat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
van KOM default was. Volgens mij is dat niet juist: er is een aanvulling gemaakt op de overeenkomst, de betalingen blijven doorgaan.

[ Bericht 28% gewijzigd door iw84t op 07-10-2016 20:41:27 ]
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 20:31:34 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165818049
Tapasbarretje meegepakt voor klein bedragje.
Kleine lening, bedrijfje met winst.

Aardige rente, korte looptijd.
En de zekerheid van geen zekerheden bevalt me ook wel. :)
Tot nooit .......
pi_165819202
@NRDZ

project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
van KOM betaald nog steeds door. De overeenkomst is overgenomen door een andere BV. Tot nu toe zijn er (totaal) 9 betalingen gedaan. Zou je de naam in de problemenlijst willen anonimiseren zodat het duidelijk is dat er nog steeds betaald wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door iw84t op 07-10-2016 21:28:21 ]
pi_165819262
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 20:31 schreef Speekselklier het volgende:
Tapasbarretje meegepakt voor klein bedragje.
Kleine lening, bedrijfje met winst.

Aardige rente, korte looptijd.
En de zekerheid van geen zekerheden bevalt me ook wel. :)
Tapasdingetje doe ik ook bescheiden. Recensies geven voor mij de doorslag, die zijn best goed dus ze zullen geen rommel serveren. Wel hadden ze de lening met 2K moeten ophogen zodat ze hun website konden oppimpen.
pi_165822523
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 20:31 schreef Speekselklier het volgende:
Tapasbarretje meegepakt voor klein bedragje.
Kleine lening, bedrijfje met winst.

Aardige rente, korte looptijd.
De cijfers zien er - voor mij als leek - inderdaad best oké uit. De locatie is prima. Ik heb er ook een klein bedragje in gestopt. Punt van kleine zorg is voor mij wel dat er al sinds januari twee vacatures open lijken te staan, zowel in de keuken als in de bediening. De werkdruk voor het huidige personeel zou wel eens erg hoog kunnen zijn.
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 23:06:10 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165822992
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 22:44 schreef Groepfunder het volgende:
Punt van kleine zorg is voor mij wel dat er al sinds januari twee vacatures open lijken te staan, zowel in de keuken als in de bediening.
Of ze hebben altijd interesse in een gesprek met een leuke partimer maar geen haast.
Tot nooit .......
pi_165823663
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 23:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Of ze hebben altijd interesse in een gesprek met een leuke partimer maar geen haast.
Ja, je gaat in zo'n vacature niet opschrijven: we zoeken een goedkope kracht, zodat we onze dure krachten minder vaak hoeven in te zetten.
pi_165824693
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 22:44 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De cijfers zien er - voor mij als leek - inderdaad best oké uit. De locatie is prima. Ik heb er ook een klein bedragje in gestopt. Punt van kleine zorg is voor mij wel dat er al sinds januari twee vacatures open lijken te staan, zowel in de keuken als in de bediening. De werkdruk voor het huidige personeel zou wel eens erg hoog kunnen zijn.
Ik wil je niet van de roze wolk afhalen maar die cijfers zijn heel slecht (praten we wel over hetzelfde bedrijf :) )

Eigen Vermogen: 7K negatief
Current Ratio: 0,15 (moet boven de één zijn)
Werkkapitaal minus 54K

Voorts constateer ik dat hij in 2015 maar liefst privé 65K uit de tent gehaald heeft.
Dat betekent dat hij een hele dure vrouw heeft, door de lokale mafia afgeperst wordt of veel zwart loon betaalt (of een combinatie van alles) :)

't Kan zomaar een keer afgelopen zijn als hij nu operationeel goed draait, maar financieel niet verder komt dan deze @#$cijfers.

Het is natuurlijk ook bezopen dat hij moet lenen voor de VERVANGING van inventaris, terwijl hij minstens 5 jaar heeft afgeschreven (en dus heeft kunnen reserveren) op het oude spul.
Pecunia non olet
pi_165827474
Echt ongelooflijk... Al mijn projecten bij KOM zitten nu in default of hebben niet betaald.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat in 1 maand tijd. Nu mag KOM zich gaan bewijzen hoe de verpandingen gaan uitpakken.

Ik was vorig jaar al gestopt met KOM omdat ik toen al hier mee las en ook bedenkingen had over de projecten op KOM. Zijn gelijk ook mijn enige defaults op eentje bij IVM na.

Mn rendement is deze maand dus flink gedaald en invensteer dus ook niet meer in CF.. Risico/rendement staan niet in verhouding.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 09:41:52 #46
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165828168
Voorts constateer ik dat hij in 2015 maar liefst privé 65K uit de tent gehaald heeft.
Dat betekent dat hij een hele dure vrouw heeft, door de lokale mafia afgeperst wordt of veel zwart loon betaalt (of een combinatie van alles)

Man en vrouw samen in de zaak? Fulltime en ieder 2500 euro per maand, incl vakantiegeld? Ik schrik niet direct van 60k.

En als ze samen dure horloges van kopen is er in elk genoeg te halen als ze in prive moeten terugbetalen.
Tot nooit .......
pi_165828213
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 00:09 schreef obligataire het volgende:
Ik wil je niet van de roze wolk afhalen maar die cijfers zijn heel slecht (praten we wel over hetzelfde bedrijf :) )
Ik ben qua crowdfunding vorig jaar al van m'n roze wolk af gevallen. Het negatief eigen vermogen heb ik gezien, maar als ik het jaar 2014 en 2015 vergelijk is de lijn positief, toch? En ik zie een groeiende winst. Wat dat betreft snap ik niet zo goed waarom er überhaupt nog een negatief EV is. Een cursusje balans-lezen zou voor mij helemaal geen slecht idee zijn. Op dit moment ben ik erg - om niet te zeggen té - afhankelijk van de beoordeling van de platforms, en van jullie. :) IVM biedt weleens workshops aan, maar nooit 's avonds. Ik zag bijvoorbeeld de kortlopende schulden afnemen, terwijl jij waarschijnlijk hebt gezien dat de current ratio (vlottende activa / kort vreemd vermogen) vorig jaar afnam van 0,21 naar 0,15. Hoe jij het werkkapitaal en de privé-onttrekkingen hebt kunnen berekenen, kan ik niet achterhalen. Kun je dan misschien uitleggen?
pi_165828320
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 09:46 schreef Groepfunder het volgende:

[..]Ik zag bijvoorbeeld de kortlopende schulden afnemen, terwijl jij waarschijnlijk hebt gezien dat de current ratio (vlottende activa / kort vreemd vermogen) vorig jaar afnam van 0,21 naar 0,15. Hoe jij het werkkapitaal en de privé-onttrekkingen hebt kunnen berekenen, kan ik niet achterhalen. Kun je dan misschien uitleggen?
Current ratio is erg belangrijk want het geeft aan of een bedrijf op korte termijn aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Daar spelen uiteraard nog meer factoren een rol bij maar het duidt heel duidelijk op financiële kwetsbaarheid. Let wel: zelfs een winstgevend bedrijf kan op de fles gaan als de druk te hoog wordt.
Werkkapitaal zijn de vlottende middelen verminderd met de vlottende schulden. Hangt dus sterk samen met de current ratio.
Een éénmanszaak zoals deze (dus geen m/v firma!) voegt zijn jaarlijkse winst toe aan het Eigen vermogen, uiteraard onder aftrek van hetgeen hij privé verteerd heeft. Als hij 72K heeft verdiend, en zijn vermogen neemt toe met 7K (in dit geval wordt het 7K minder negatief), dan heeft hij dus blijkbaar 65K opgemaakt. Ik vind dat wel veel, eerlijk gezegd. En al helemaal onverantwoord, want dat geld had hij moeten reserveren voor noodzakelijke vervangingen. Ik maakte er een grapje van in mijn vorige post, maar een goed ondernemer is spaarzaam en plant zijn uitgaven zorgvuldig. Dat mis ik hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 08-10-2016 10:08:33 ]
Pecunia non olet
pi_165828574
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 10:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Iemand hier die gisteren ook de mail van KoM heeft gehad betreffende
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
?

Gezien alle twijfels hier, vraag ik me af of het zin heeft in de procedure te stappen voor maximaal bedrag X of om mijn verlies te nemen. M'n gutfeeling zegt het eerste, maar het vertrouwen in KoM is zo ruk dat ik verwacht dat het geldverspilling is.
Ik heb aangeven dat ik eerst exact wil weten hoe het met de verpanding zit, voordat ik mee ga doen met een procedure. Als de verpanding er niet is, zoals verwacht, is zo'n procedure ook kansloos denk ik.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 10:51:27 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165828741
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 10:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

Current ratio is erg belangrijk want het geeft aan of een bedrijf op korte termijn aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Daar spelen uiteraard nog meer factoren een rol bij maar het duidt heel duidelijk op financiële kwetsbaarheid. Let wel: zelfs een winstgevend bedrijf kan op de fles gaan als de druk te hoog wordt.
Werkkapitaal zijn de vlottende middelen verminderd met de vlottende schulden. Hangt dus sterk samen met de current ratio.
Een éénmanszaak zoals deze (dus geen m/v firma!) voegt zijn jaarlijkse winst toe aan het Eigen vermogen, uiteraard onder aftrek van hetgeen hij privé verteerd heeft. Als hij 72K heeft verdiend, en zijn vermogen neemt toe met 7K (in dit geval wordt het 7K minder negatief), dan heeft hij dus blijkbaar 65K opgemaakt. Ik vind dat wel veel, eerlijk gezegd. En al helemaal onverantwoord, want dat geld had hij moeten reserveren voor noodzakelijke vervangingen. Ik maakte er een grapje van in mijn vorige post, maar een goed ondernemer is spaarzaam en plant zijn uitgaven zorgvuldig. Dat mis ik hier.
De prive uitgaven waren in 2014 een stuk lager, ik weet dus niet of we van 2014 of 2015 uit moeten gaan.

Als ik de cijfers van 2016 extrapoleer naar 12 maanden (gewoon /9*12) dan zie ik dat er flink is bezuinigd en een flink hogere winst. In combinatie met wat minder prive zit er wel 15k per jaar voldoende ruimte naar mijn mening.
Tot nooit .......
pi_165828841
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 10:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

De prive uitgaven waren in 2014 een stuk lager, ik weet dus niet of we van 2014 of 2015 uit moeten gaan.

Als ik de cijfers van 2016 extrapoleer naar 12 maanden (gewoon /9*12) dan zie ik dat er flink is bezuinigd en een flink hogere winst. In combinatie met wat minder prive zit er wel 15k per jaar voldoende ruimte naar mijn mening.
Hoe zie je hoeveel de privé uitgaven in 2014 waren? Je weet toch niet wat het startkapitaal was begin 2014? Hoe dan ook heb ik de indruk dat hij gewoon alles opmaakt wat er binnen komt......... Balanscijfers 2016 ontbreken (wat op zich raar is), dus op het privé van 2016 heb je geen enkel zicht. Denk dat deze aanvraag niet uit luxe is geboren ;)

Wat ik ook eigenaardig vind, hij zegt dat hij eerder een financiering via FC heeft gehad maar, daar zie je niets van terug; de langlopende schulden zijn nul
Pecunia non olet
pi_165828900
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 10:29 schreef papernote het volgende:

[..]

Ik heb aangeven dat ik eerst exact wil weten hoe het met de verpanding zit, voordat ik mee ga doen met een procedure. Als de verpanding er niet is, zoals verwacht, is zo'n procedure ook kansloos denk ik.
Ah, top. Zou je de reactie hier nog willen melden? Dan hoef ik er niet ook achteraan te mailen.
Schip ahoy!
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 11:11:45 #53
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_165828931
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:02 schreef flexion het volgende:
Echt ongelooflijk... Al mijn projecten bij KOM zitten nu in default of hebben niet betaald.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat in 1 maand tijd. Nu mag KOM zich gaan bewijzen hoe de verpandingen gaan uitpakken.

Ik was vorig jaar al gestopt met KOM omdat ik toen al hier mee las en ook bedenkingen had over de projecten op KOM. Zijn gelijk ook mijn enige defaults op eentje bij IVM na.

Mn rendement is deze maand dus flink gedaald en invensteer dus ook niet meer in CF.. Risico/rendement staan niet in verhouding.
Ik stop er ook mee, sta nog wel postief maar lang niet meer wat ik wil hebben. Dus de rest terug laten komen en over een poos nog maar eens kijken.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165829228
Een update van KOM over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondernemer heeft zojuist gereageerd dat door een misverstand de automatische betaling niet gelukt is. Maandag zal de aflossing zijn bijgeschreven.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:07 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ah, top. Zou je de reactie hier nog willen melden? Dan hoef ik er niet ook achteraan te mailen.
Ik heb KOM hier ook over gemaild. Ik zou zeggen: doe het vooral ook...(kan geen kwaad)
pi_165829392
Zit wat in. Even een mailtje van twee regels aan gewaagd. Beetje druk zetten op die verpanding.
Schip ahoy!
pi_165832425
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 07:58 schreef Benger het volgende:
Er staan weer een handvol leningen met buyback guarantee op Mintos. 11.1% Je zal er wel snel bij moeten zijn. Of de tweede hands markt op gaan.
Pfff, ik heb nu maar iets ingelegd op een secured car loan met LTV van 69% van een baasje van 64 jaar oud. De eerste 8 termijnen heeft 'ie netjes betaald. Dat moet toch kunnen zou je zeggen :)
Pecunia non olet
pi_165834622
Ik zit zelf niet in projecten bij kom maar ik vind de discussie wel interessant...

Is bij het ontbreken v een acurate verpanding KOM niet aansprakelijk?
Aangezien je investeert mede op basis v die zekerheden en als KOM in gebreken blijft, lijkt me dat ze aansprakelijk zijn
pi_165834748
Ik zit ook niet in KOM, gelukkig, maar dit begint inderdaad op verwijtbaar handelen te lijken. Als je stelselmatig verpanding toezegt, maar niet regelt, dan is het niet meer af te doen als een incident.
  zondag 9 oktober 2016 @ 10:06:51 #59
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_165847333
Bij KOM heb ik er ook 2 lopen die hier voorbij zijn gekomen..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 9 oktober 2016 @ 10:09:45 #60
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_165847358
En daarbij via een kennis van mij, één van collin met daarin een voorstel..
Ziet er niet al te positief uit..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165847604
Begrijp ik het goed dat collin zelf de juridische kosten betaalt? Want KOM loopt daarvoor te bedelen bij de investeerders.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165847983
Als ik het goed lees worden deze verhaald bij de lener.
pi_165848210
In principe gebeurt dat overal. De vraag is alleen, wie draait op voor de schade als de opbrengst zelfs dáárvoor niet toereikend is.
Pecunia non olet
pi_165848318
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 10:09 schreef Gijsbertus het volgende:
En daarbij via een kennis van mij, één van collin met daarin een voorstel..
Ziet er niet al te positief uit..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 09-10-2016 12:43:21 ]
Pecunia non olet
pi_165851481
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 10:09 schreef Gijsbertus het volgende:
En daarbij via een kennis van mij, één van collin met daarin een voorstel..
Ziet er niet al te positief uit..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mee eens dat er wel veel geld van de 250k dreigt verloren te gaan.
Wat betreft die meneer G had ik al een oproep gezien van Peter Verhaar op twitter afgelopen week om die man te lokaliseren. Als ik het goed begrepen heb uit de tweets is hij gevonden. Nu maar afwachten voor de investeerders of er nog wat uit te wringen is. Lijkt me wel anders verstop je je niet. Dus ik zou zeker in de gerechtelijke procedure stappen met de heer G.

Overigens wel een duidelijk verhaal,ook wat de keuzes betreft. Ook duidelijk beter onderbouwt als de meeste GvE en KOM voorstellen in dit soort zaken.
pi_165853235
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens dat er wel veel geld van de 250k dreigt verloren te gaan.
Wat betreft die meneer G had ik al een oproep gezien van Peter Verhaar op twitter afgelopen week om die man te lokaliseren. Als ik het goed begrepen heb uit de tweets is hij gevonden. Nu maar afwachten voor de investeerders of er nog wat uit te wringen is. Lijkt me wel anders verstop je je niet. Dus ik zou zeker in de gerechtelijke procedure stappen met de heer G.

Overigens wel een duidelijk verhaal,ook wat de keuzes betreft. Ook duidelijk beter onderbouwt als de meeste GvE en KOM voorstellen in dit soort zaken.
Helemaal mee eens.

Ook hanteert Collin de juiste volgorde mbt het voortschieten van de kosten. Ook prima wat mij betreft om deze kosten vervolgens eerst weer te verrekenen met de eventuele opbrengsten. Zo doet GvE het volgens mij nu ook. Alleen KoM heeft het rare systeem om eerst, vooraf :( :N de investeerders te laten betalen. Mede daarom zal het een veel moeilijker gaan om investeerders mee te laten doen aan een procedure (of zal dat de opzet zijn van KoM?)

Obligataire heeft natuurlijk ook gelijk mbt wie er gaat opdraaien voor de schade als de opbrengst zelfs niet voldoende is om de proces kosten te betalen. Wat mij betreft moet een platform als ze er klaarblijkelijk een dergelijke puinhoop van gemaakt hebben dat zelfs deze kosten niet te verhalen zijn maar beginnen om hun ontvangen fee van het betreffende project in te zetten (dit doet GvE overigens ook al met de investeerders fee) en als het dan nog niet toereikend is zullen de investeerders terecht moeten bijlappen wat mij betreft.

Ook hierin heeft KoM nog een hoop te leren want zoals ze het nu doen gaan ze echt in de kortste keren problemen krijgen. KoM, jullie geven aan dat jullie er zijn voor de investeerders, laat dat dan nu ook maar in de praktijk zien en schiet deze kosten gewoon voor!
pi_165853647
[Bussman zou volgens de update geregeld moeten zijn van KoM.
Eerst zoals het geplaatst was daarna toen er een non betaling was een schrijven ontvangen dat er een verpanding zou plaats vinden.
Als dit laatste niet is gebeurd vind ik dat we KoM met z'n allen moeten aanpakken.
Daarmaar eens geld in stoppen.

Ik heb KoM geantwoord dat ik van hun eerst wil weten hoe ze de zekerheidstelling hebben gewaarborgd.

Daarna beslis ik pas en als er inderdaad 6,5 M schuld is dan zonder zekerheidsstelling verwacht ik er niet veel van.
pi_165854115
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:12 schreef bambricks het volgende:
[Bussman zou volgens de update geregeld moeten zijn van KoM.
Eerst zoals het geplaatst was daarna toen er een non betaling was een schrijven ontvangen dat er een verpanding zou plaats vinden.
Als dit laatste niet is gebeurd vind ik dat we KoM met z'n allen moeten aanpakken.
Daarmaar eens geld in stoppen.

Ik heb KoM geantwoord dat ik van hun eerst wil weten hoe ze de zekerheidstelling hebben gewaarborgd.

Daarna beslis ik pas en als er inderdaad 6,5 M schuld is dan zonder zekerheidsstelling verwacht ik er niet veel van.
KOM heeft aan mij bericht dat de pandakte nooit is ondertekend door Bussman.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zondag 9 oktober 2016 @ 17:20:57 #69
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_165854898
Het gaat mijns inziens ook nergens over dat ik hier in het topic moet lezen dat er bij KOM een incassobureau is ingeschakeld voor een lening waar ik in geinvesteerd heb. Ik lees hun website ook niet dagelijks en bovendien zou ik dan al mijn leningen handmatig moeten open klikken. Ik wil gewoon een email van ze als er stront aan de knikker is. Je weet wel, zo'n ding in de mailbox waarmee ze ook zo ontzettend snel zijn als er geld betaald moet worden... }:|
pi_165854911
Maar dat hebben ze de grotere groep niet medegedeeld. Ik weet van niks!
pi_165854931
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:20 schreef Coelho het volgende:
Het gaat mijns inziens ook nergens over dat ik hier in het topic moet lezen dat er bij KOM een incassobureau is ingeschakeld voor een lening waar ik in geinvesteerd heb. Ik lees hun website ook niet dagelijks en bovendien zou ik dan al mijn leningen handmatig moeten open klikken. Ik wil gewoon een email van ze als er stront aan de knikker is. Je weet wel, zo'n ding in de mailbox waarmee ze ook zo ontzettend snel zijn als er geld betaald moet worden... }:|
Geheel me eens ik begreep pas na het lezen van het forum dat er een medeling was.
Terwijl over Bussman er wel een mail was!
pi_165855713
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:37 schreef papernote het volgende:

[..]

KOM heeft aan mij bericht dat de pandakte nooit is ondertekend door Bussman.
Maw: er is geschermd met een zekerheid die er niet was. Vraag is nu of Bussman de verantwoordelijkheid daarvoor draagt in de vorm van valse voorwendselen, of dat KoM onvoldoende heeft doorgepakt hierin. Maar ik vermoed dat ik wel weer waar het op uitdraait.
Schip ahoy!
pi_165856031
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 18:07 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Maw: er is geschermd met een zekerheid die er niet was. Vraag is nu of Bussman de verantwoordelijkheid daarvoor draagt in de vorm van valse voorwendselen, of dat KoM onvoldoende heeft doorgepakt hierin. Maar ik vermoed dat ik wel weer waar het op uitdraait.
Vinovat akkoord daarna geven ze aan de zaken te regelen. Bij de non betaling geven ze aan dit te gaan regelen en zelfs de documenten die getekend zijn tussen Bussman en KoM geven aan dat die zekerheid gevestigd gaat worden.
Dan komt nu maanden later via via dat dit niet geregeld is.
Dat noem ik nalatigheid. Kijk het kan een keer niet geregeld zijn maar alle keren niet ga dat maar is bij een rechter uit leggen.

Dit lijkt mij dat KoM dit niet in alle redelijkheid kan uitleggen naar de investeerders.

ps Ik denk dat met 19 incasso opdrachten KoM ook wel een financieel probleem heeft om dit geregeld te krijgen.
pi_165856176
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 18:27 schreef bambricks het volgende:
Dan komt nu maanden later via via dat dit niet geregeld is.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is de vraag welke stappen KoM hierin gezet heeft. Als ze kunnen aantonen dat ze alles op alles hebben gezet maar dat Bussman verzaakt heeft, is Bussman als schuldige aan te wijzen. Alleen had KoM de investeerders dan tussentijds hiervan al op de hoogte moeten stellen.
Schip ahoy!
pi_165856425
Eigenlijk is het simpel; pas als alle formaliteiten geregeld zijn, het geld uitboeken en niet eerder.
Pecunia non olet
pi_165857083
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 18:37 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar het is de vraag welke stappen KoM hierin gezet heeft. Als ze kunnen aantonen dat ze alles op alles hebben gezet maar dat Bussman verzaakt heeft, is Bussman als schuldige aan te wijzen. Alleen had KoM de investeerders dan tussentijds hiervan al op de hoogte moeten stellen.
Ik wil eerst wel eens zien wat KoM heeft gedaan. Laat ze ons maar eens overtuigen. Ik vind dat ze te veel steken laten vallen.
pi_165857414
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 18:52 schreef obligataire het volgende:
Eigenlijk is het simpel; pas als alle formaliteiten geregeld zijn, het geld uitboeken en niet eerder.
Tja, het is zo simpel...
KoM heeft toegezegd vanaf heden pas de centjes over te maken naar de geldnemer als alle stukken getekend en stukken verstrekt zijn.
We gaan het zien.
pi_165858645
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 18:52 schreef obligataire het volgende:
Eigenlijk is het simpel; pas als alle formaliteiten geregeld zijn, het geld uitboeken en niet eerder.
Helemaal waar. Maar helaas is het hier niet zo gegaan. Reden te meer om niet meer met KoM in zee te gaan.
Schip ahoy!
  zondag 9 oktober 2016 @ 21:12:43 #79
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165860393
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:20 schreef Coelho het volgende:
Het gaat mijns inziens ook nergens over dat ik hier in het topic moet lezen dat er bij KOM een incassobureau is ingeschakeld voor een lening waar ik in geinvesteerd heb. Ik lees hun website ook niet dagelijks en bovendien zou ik dan al mijn leningen handmatig moeten open klikken. Ik wil gewoon een email van ze als er stront aan de knikker is. Je weet wel, zo'n ding in de mailbox waarmee ze ook zo ontzettend snel zijn als er geld betaald moet worden... }:|
Je kunt op je persoonlijke pagina ook de updates inzien.
Dan nog zou er best een mail kunnen komen: u hebt een update ontvangen.
pi_165864028
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 18:52 schreef obligataire het volgende:
Eigenlijk is het simpel; pas als alle formaliteiten geregeld zijn, het geld uitboeken en niet eerder.
Helemaal mee eens. Als in de pitch staat dat er verpanding zal plaatsvinden mag een investeerder van KoM verwachten dat ze het geld niet eerder uitboeken dan dat die verpanding is ondertekend. Immers, die toezegging zal velen over de streep hebben getrokken om te investeren. Als KoM heeft uitgeboekt voordat de verpanding was geregeld vind ik dat wel grove nalatigheid en zou ik KoM aansprakelijk stellen. Ik denk dat je in de rechtbank een hele goede kans maakt.

Maar gelukkig zit ik niet bij die club.
pi_165867090
Zomaar wat gedachtes:

een platform plaatst een project, is gemakzuchtig en nalatig bij de afhandeling.

Project klapt, positie crowdfund-investeerders blijkt slecht geregeld.

Investeerders protesteren al dan niet bij de rechter, krijgen gelijk. Betaling aan ondernemer had nooit plaats mogen vinden.

En dan? Gaat het platform dat bedrag terugbetalen? Trek je dan niet het hele platform omver en worden daarmee niet nog veel meer investeerders benadeeld?

Best een lastig dilemma eigenlijk, want je wilt natuurlijk ook niet dat platforms weg kunnen komen met wanprestaties.

[ Bericht 93% gewijzigd door escortmk2 op 10-10-2016 07:21:48 ]
pi_165867813
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 07:14 schreef escortmk2 het volgende:
Zomaar wat gedachtes:

een platform plaatst een project, is gemakzuchtig en nalatig bij de afhandeling.

Project klapt, positie crowdfund-investeerders blijkt slecht geregeld.

Investeerders protesteren al dan niet bij de rechter, krijgen gelijk. Betaling aan ondernemer had nooit plaats mogen vinden.

En dan? Gaat het platform dat bedrag terugbetalen? Trek je dan niet het hele platform omver en worden daarmee niet nog veel meer investeerders benadeeld?

Best een lastig dilemma eigenlijk, want je wilt natuurlijk ook niet dat platforms weg kunnen komen met wanprestaties.
Wellicht zijn ze verzekerd hiervoor.
pi_165867929
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:20 schreef Coelho het volgende:
Het gaat mijns inziens ook nergens over dat ik hier in het topic moet lezen dat er bij KOM een incassobureau is ingeschakeld voor een lening waar ik in geinvesteerd heb. Ik lees hun website ook niet dagelijks en bovendien zou ik dan al mijn leningen handmatig moeten open klikken. Ik wil gewoon een email van ze als er stront aan de knikker is. Je weet wel, zo'n ding in de mailbox waarmee ze ook zo ontzettend snel zijn als er geld betaald moet worden... }:|
Naar aanleiding van je bericht, heb ik ook weer eens op KOM ingelogd. Blijken daar ook allerlei berichten voor mij klaar te staan. Zonder dat KOM me daar verder van op de hoogte heeft gebracht. Echt belachelijk dat deze berichten niet per e-mail verstuurd worden. :(
  maandag 10 oktober 2016 @ 09:50:45 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165867991
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 07:14 schreef escortmk2 het volgende:
En dan? Gaat het platform dat bedrag terugbetalen? Trek je dan niet het hele platform omver en worden daarmee niet nog veel meer investeerders benadeeld?
In principe niet,
Dat is nou juist het voordeel van een derdengeldrekening en stichting.
Die is van een stichting. Als het platform omvalt zullen de betalingen van bestaande leningen gewoon doorlopen. Mogelijk is er even paniek wie de derdengeldrekening gaat beheren, maar het zou geen probleem moeten zijn.
Tot nooit .......
pi_165868178
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 09:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

In principe niet,
Dat is nou juist het voordeel van een derdengeldrekening en stichting.
Die is van een stichting. Als het platform omvalt zullen de betalingen van bestaande leningen gewoon doorlopen. Mogelijk is er even paniek wie de derdengeldrekening gaat beheren, maar het zou geen probleem moeten zijn.
Ga er maar vanuit dat het bij de meeste platformen wel een probleem is aangezien o.a. de financiering van de afhandeling niet of niet voldoende geregeld is.
pi_165868215
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 21:12 schreef crowd-fundi het volgende:
Je kunt op je persoonlijke pagina ook de updates inzien.
Waar zou je die precies moeten kunnen vinden? Bij "Mijn projecten"?

Overigens zie ik net dat er bij diverse van mijn projecten nu wel pand- en hypotheekaktes toegevoegd zijn. Er gebeurt dus wel degelijk wat!
  maandag 10 oktober 2016 @ 10:17:28 #87
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165868267
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 10:11 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Waar zou je die precies moeten kunnen vinden? Bij "Mijn projecten"?

Overigens zie ik net dat er bij diverse van mijn projecten nu wel pand- en hypotheekaktes toegevoegd zijn. Er gebeurt dus wel degelijk wat!
Op je persoonlijke pagina staan de volgende knoppen:
Mijn account Mijn portfolio Mijn projecten updates Mijn transacties
pi_165868330
Ok, bedankt. Bij mij is die "updates" knop er niet, ik neem aan dat dat een goed teken is ;)
  maandag 10 oktober 2016 @ 10:27:42 #89
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165868383
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 10:23 schreef OpDieFiets het volgende:
Ok, bedankt. Bij mij is die "updates" knop er niet, ik neem aan dat dat een goed teken is ;)
Ja, dat zou mooi zijn!
Bij mij verscheen die knop ook pas toen er wat minder leuk nieuws te melden was :'(
pi_165868781
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:20 schreef Coelho het volgende:
Het gaat mijns inziens ook nergens over dat ik hier in het topic moet lezen dat er bij KOM een incassobureau is ingeschakeld voor een lening waar ik in geinvesteerd heb. Ik lees hun website ook niet dagelijks en bovendien zou ik dan al mijn leningen handmatig moeten open klikken. Ik wil gewoon een email van ze als er stront aan de knikker is. Je weet wel, zo'n ding in de mailbox waarmee ze ook zo ontzettend snel zijn als er geld betaald moet worden... }:|
Helemaal mee eens! Vandaag ook weer 'ns ingelogd bij KOM. Blijken 3 van de 9 projecten waarin ik heb geïnvesteerd deze maand plots een probleem te hebben. :( En dat moet ik dan lezen op hun website in een Tweet-achtige update? Ik voel mij als investeerder niet bepaald serieus genomen op deze manier. Ik wil daar gewoon een e-mail over ontvangen en graag met meer gedetailleerde informatie, want deze tweet-achtige teksten roepen meer vragen op dan ze beantworden.
pi_165868832
Ik ben blij dat ik bij KOM alleen maar in de Veronica zit. Voorlopig doe ik het ook voorzichtig aan met CF hoewel ik van al mijn projecten maar 1 project heb die 2 weken achter loopt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165868954
Collin:
TCC Europe
¤ 375.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/tcc-europe/
pi_165869002
TB Europe revisited _O-
Pecunia non olet
pi_165869064
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
TCC Europe
¤ 375.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/tcc-europe/
Echt, zelden een dergelijk slecht project gezien.
:N :X
pi_165869104
Als dit project vol komt stop ik bij Collin.
Pecunia non olet
pi_165869150
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:09 schreef obligataire het volgende:
Als dit project vol komt stop ik bij Collin.
Verwijder de link maar vast uit je favorieten, die gaat geheid vollopen !
pi_165869182
In dit tempo vandaag nog vol :'(
pi_165869422
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:12 schreef Horsemen het volgende:
In dit tempo vandaag nog vol :'(
Waarom zouden ze überhaupt nog solide projecten aanbieden, als pure junk met onrealistisch lage rente ook volloopt?
Pecunia non olet
pi_165869525
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:09 schreef obligataire het volgende:
Als dit project vol komt stop ik bij Collin.
Ik heb op zich geen moeite met zo'n project.
Je kan duidelijk lezen dat je hier van weg moet blijven.
Geen zekerheden.
Achtergestelde lening stelt niet veel voor.
Groot verhaal met allerlei zaken die er gedaan gaan worden en dan komt vervolgens de aap uit de mouw in een regel dat met het geld een crediteur betaald gaat woorden.......................
De ratings geven verder aan dat het een groot risico is. Zelfs de holding (dat gebeurd bijna nooit) krijgt van D&B de rating verhoogd risico mee.
Als er dan toch mensen zijn die hier hun geld in steken moeten ze het zelf weten.
Misschien denken de investeerders in dit project wel ik ga dit recycling project steunen en als het mis gaat zie ik het als ontwikkelingshulp :) Zoals sommige ook in Lendahand investeren...............
  maandag 10 oktober 2016 @ 11:42:34 #100
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165869710
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 10:07 schreef Horsemen het volgende:
Ga er maar vanuit dat het bij de meeste platformen wel een probleem is aangezien o.a. de financiering van de afhandeling niet of niet voldoende geregeld is.
De kosten van het beheer zijn niet zo heel hoog. Als de inversteerder en de ondernemer 0,01 bereid zijn om 0,1% van de rente af te staan voor het beheer van de derdenrekening is er vast iemand te vinden die dat wil doen.

Er is dan alleen partij meer die wanbetalers achter de broek aan gaat zitten.
Wat dat aan gaat zal er bij KoM niet veel veranderen want dat gebeurt nu ook al niet.
Tot nooit .......
pi_165870008
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb op zich geen moeite met zo'n project.
Je kan duidelijk lezen dat je hier van weg moet blijven.
Geen zekerheden.
Achtergestelde lening stelt niet veel voor.
Groot verhaal met allerlei zaken die er gedaan gaan worden en dan komt vervolgens de aap uit de mouw in een regel dat met het geld een crediteur betaald gaat woorden.......................
De ratings geven verder aan dat het een groot risico is. Zelfs de holding (dat gebeurd bijna nooit) krijgt van D&B de rating verhoogd risico mee.
Als er dan toch mensen zijn die hier hun geld in steken moeten ze het zelf weten.
Misschien denken de investeerders in dit project wel ik ga dit recycling project steunen en als het mis gaat zie ik het als ontwikkelingshulp :) Zoals sommige ook in Lendahand investeren...............
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog best lastig vind om zo'n project te beoordelen.
Ik ben wat minder ervaren hierin en zie helaas niet zo snel dat ik hier van weg moet blijven.
Daarom is het natuurlijk fijn dat er analyses op dit forum plaats vinden.
Maar mijn punt is dat elk project wel optimaal gepresenteerd wordt en de rotzooi verhuld wordt opgeschreven. Dat zullen veel gebruikers helaas niet zien.
De uiteindelijke Collin score staat ook op voldoende, wat wel aangeeft dat je daar ook weinig aan hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 10-10-2016 12:17:41 ]
pi_165870034
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

De kosten van het beheer zijn niet zo heel hoog. Als de inversteerder en de ondernemer 0,01 bereid zijn om 0,1% van de rente af te staan voor het beheer van de derdenrekening is er vast iemand te vinden die dat wil doen.

Er is dan alleen partij meer die wanbetalers achter de broek aan gaat zitten.
Wat dat aan gaat zal er bij KoM niet veel veranderen want dat gebeurt nu ook al niet.
De ondernemer (geldnemer) heeft er natuurlijk geen belang bij om 0,1% extra te gaan betalen dus die valt zo wie zo al af.
Daarnaast stapelt KoM zeker fout op fout maar het is natuurlijk onzin om te denken dat ze nu helemaal niets (goed) doen.
pi_165870238
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:59 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog beste lastig vind om zo'n project te beoordelen.
Ik ben wat minder ervaren hierin en zie helaas niet zo snel dat ik hier van weg moet blijven.
Daarom is het natuurlijk fijn dat er analyses op dit forum plaats vinden.
Maar mijn punt is dat elk project wel optimaal gepresenteerd wordt en de rotzooi verhuld wordt opgeschreven. Dat zullen veel gebruikers helaas niet zien.
De uiteindelijke Collin score staat ook op voldoende, wat wel aangeeft dat je daar ook weinig aan hebt.
Risicoscore Dun & Bradstreet kent 3 scores;
minimaal risico -- laag risico -- verhoogd risico.
Collin Credit Score kent 5 scores;
Excellent -- Goed -- Ruim voldoende -- Voldoende -- Matig.
  maandag 10 oktober 2016 @ 12:29:56 #104
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165870591
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2016 12:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De ondernemer (geldnemer) heeft er natuurlijk geen belang bij om 0,1% extra te gaan betalen dus die valt zo wie zo al af.
Daarnaast stapelt KoM zeker fout op fout maar het is natuurlijk onzin om te denken dat ze nu helemaal niets (goed) doen.
Het belang van de ondernemer is dat hij niet elke maand aan 300 losse personen 12,50 moet overmaken. Maar aan 1 stichting 3750 euro. Ook als het platform wegvalt is hij de investeerder nog steeds geld schuldig.
Tot nooit .......
pi_165870896
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 12:11 schreef Appeltje58 het volgende:
Risicoscore Dun & Bradstreet kent 3 scores;
minimaal risico -- laag risico -- verhoogd risico.
D&B kent ook nog de score "aanzienlijk risico", die bij dit project voor twee van de betrokken BV's van toepassing is.
Collin zeggen zelf trouwens in de "Risico" sectie van hun website: "Ondernemingen die door D&B in categorie 4 (“Aanzienlijk risico”) worden geplaatst, presenteert Collin in beginsel niet op haar website"...
pi_165870927
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

De kosten van het beheer zijn niet zo heel hoog. Als de inversteerder en de ondernemer 0,01 bereid zijn om 0,1% van de rente af te staan voor het beheer van de derdenrekening is er vast iemand te vinden die dat wil doen.

Er is dan alleen partij meer die wanbetalers achter de broek aan gaat zitten.
Wat dat aan gaat zal er bij KoM niet veel veranderen want dat gebeurt nu ook al niet.
Een klein project red je daarmee niet. Stel 25k dat levert ze 25 euro op.
Pecunia non olet
  maandag 10 oktober 2016 @ 12:53:55 #107
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165871076
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 12:47 schreef obligataire het volgende:

[..]

Een klein project red je daarmee niet. Stel 25k dat levert ze 25 euro op.
De vraag is eigenlijk wat het een leningnemer kost om zelf aan al zijn investeerders een klein bedrag over te maken. De vraag is wat het een leningnemer kost om 300 mails te beantwoorden als hij een dag te laat is met betalen. Als het via een stichting goedkoper is zal hij daar de voorkeur voor hebben.

Ik zie de stichting vooral als een service aan de ondernemer om zijn betalingen te vereenvoudigen. En als hij er geen gebruik van wenst te maken is dat ook geen probleem voor mij.

Overigens zie ik dat de algemene voorwaarden van KoM weer in stilte zijn veranderd. We kunnen dus die van juni weer vergelijken met die van oktober.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 10-10-2016 13:10:09 ]
Tot nooit .......
  maandag 10 oktober 2016 @ 13:21:40 #108
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165871666
Hebben jullie nou besloten om niets meer te investeren bij KoM?
  maandag 10 oktober 2016 @ 13:28:27 #109
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165871826
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:21 schreef xzaz het volgende:
Hebben jullie nou besloten om niets meer te investeren bij KoM?
Laat ik het netjes zeggen: Ik wacht al even op betere tijden.
Tot nooit .......
pi_165871941
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:59 schreef dyna18 het volgende:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog best lastig vind om zo'n project te beoordelen.
Ik ben wat minder ervaren hierin en zie helaas niet zo snel dat ik hier van weg moet blijven.
Daarom is het natuurlijk fijn dat er analyses op dit forum plaats vinden.
Maar mijn punt is dat elk project wel optimaal gepresenteerd wordt en de rotzooi verhuld wordt opgeschreven. Dat zullen veel gebruikers helaas niet zien.
De uiteindelijke Collin score staat ook op voldoende, wat wel aangeeft dat je daar ook weinig aan hebt.
Er zijn tal van redenen om niet in dit project te willen investeren. Voor mij de belangrijkste:

De hockeystick. In dit project is in 2015 een omzet behaald van 1.760K. Vervolgens worden er schattingen gedaan voor 2016 en 2017. Voor 2016 verwacht de ondernemer 2.021K, een stijging van bijna 15%. Echter is op de helft van 2016 pas 38% gerealiseerd en denkt de ondernemer dat de iPhone 7 en Sinterklaas hem gaan redden. Vervolgens verwacht hij een hocus pocus sprong te maken naar 4.010K in 2017. Dat is een omzetstijging van 98%. Tenzij je een startup hebt, is dat een onrealistische verwachting. Dat is whisful thinking.

Er worden nauwelijks tot eigenlijk geen zekerheden gegeven. Als er sprake is van morele waarde wil dat zeggen dat er niets materieels tegenover staat zoals bijvoorbeeld een huis met overwaarde. Borgstellingen met een morele waarde hebben dus geen waarde. Dus gaat de ondernemer failliet, ben je je uitgeleende geld vrijwel zeker kwijt.

Dan de beoordelingen van D&B en Collin. De Collin Crowd score nooit serieus nemen. Dit is, voor mij in ieder geval, een afhankelijke beoordeling en je ziet vaak dat bij grote leningen er ruimhartiger met scores worden omgegaan dan bij kleine. Beter is zelf de tekst bij de score te lezen en dan zelf te bedenken of iets kan of logisch is. De D&B heb ik zelf iets hoger staan en als D&B zegt verhoogd risico of erger aanzienlijk risico, laat ik de lening altijd al lopen. Let op dat Collin er een handje van heeft te goochelen met D&B door bijvoorbeeld de score te nemen van een holding of gelieerde onderneming.

En tenslotte als allerbelangrijkste reden voor mij om niet te investeren is het gevoel dat je bij een project hebt. Sommigen zien per definitie niets in horecaondernemingen. Ik zelf zie niets in een tweedehands markt voor elektronica. Ik denk dat veel mensen iets nieuws willen dat nieuw is en heel weinig die een tweedehandsje kopen voor waarschijnlijk een behoorlijk hoge prijs. Daarnaast is er Marktplaats dat sowieso een enorme concurrent gaat zijn van deze onderneming.
  maandag 10 oktober 2016 @ 13:42:21 #111
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165872106
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
TCC Europe
Ik ben even vluchtig door het verhaal heen gewandeld, maar hebben wij dit bedrijf niet al eens eerder zien langskomen?
Tot nooit .......
pi_165872112
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:21 schreef xzaz het volgende:
Hebben jullie nou besloten om niets meer te investeren bij KoM?
Ik al máánden geleden. Het heeft inderdaad niet alleen maar voordelen als investeerders een platform juridisch hard gaan aanpakken. Een iets mildere 'straf' is hun cashflow afknijpen door écht niet meer te investeren. In mijn geval dus óók NIET als er een droom-project voorbijkomt!

Ik heb overgens vandaag maar eens de meest recente pandaktes opgevraagd van de projecten waarin ik geïnvesteerd heb. In allemaal (3 stuks :) ) staat verpanding namelijk genoemd bij de zekerheden... Ik ben benieuwd...
pi_165872275
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:09 schreef obligataire het volgende:
Als dit project vol komt stop ik bij Collin.
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 11:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waarom zouden ze überhaupt nog solide projecten aanbieden, als pure junk met onrealistisch lage rente ook volloopt?
Vol :) :? |:( :)
pi_165872293
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 12:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het belang van de ondernemer is dat hij niet elke maand aan 300 losse personen 12,50 moet overmaken. Maar aan 1 stichting 3750 euro. Ook als het platform wegvalt is hij de investeerder nog steeds geld schuldig.
Ja, en ik denk dat hij zich er niet echt druk om zal maken.
Daarbij nog de geldnemers die te kwadertrouw zijn die vinden het denk ik geweldig als iets dergelijks zich zou voordoen.
We gaan het tzt zien want we gaan het vrees ik wel eens meemaken.
pi_165872367
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:21 schreef xzaz het volgende:
Hebben jullie nou besloten om niets meer te investeren bij KoM?
Nee, ik (nog?) niet.
Overigens heeft bijna ieder platform die hier aan de orde komt wel investeerders die er niet (meer) willen investeren en helaas is dat ook nog eens heel herkenbaar en begrijpelijk.
  maandag 10 oktober 2016 @ 13:55:41 #116
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165872379
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:51 schreef Horsemen het volgende:
Daarbij nog de geldnemers die te kwadertrouw zijn die vinden het denk ik geweldig als iets dergelijks zich zou voordoen.
Als je te kwadertrouw ben hoef je niet op dat moment te wachen. Gewoon de pandakties niet tekeken en 1 maand nadat je je geld binnen hebt stoppen met betalen.
Tot nooit .......
pi_165873482
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:34 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Dank voor je toelichting Mike
pi_165873536
Ik ben nu ruim een jaar bezig en ben in die tijd in maar twee projecten ingestapt van KoM voor het minimumbedrag. Dat is ruim minder dan 1% van wat ik totaal heb geïnvesteerd. Ik blijf in hetzelfde tempo door investeren bij KoM, tenzij ze opeens heel goed hun zaakjes gaan regelen en met goede projecten komen.
pi_165873645
GVE:
NATA Lisboa
Project:15416 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,34
Creditsafe score:23
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 40.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:60 maanden

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15416

Nee vanwege:
-Stapelfinanciering
-Z'n vrouw tekent niet mee (die heeft op zich een goede baan)
pi_165873716
Nieuw mode ding op KOM.
pi_165873767
Hoe lekker pasteis de nata ook zijn, ik zie er geen business model omheen.

Leuk om een keer te eten als je daar bent in Belem, maar hier verwacht ik daar niet zoveel animo voor.

Omzet schatten op basis van Antwerpen, zie ik niet. Hangt toch van de locatie af en of deze beetje aanloop van relevant publiek heeft.

Ik laat hem liggen.
pi_165873786
KOM mode ding geeft het begrip hockeystickprognose echt een geheel nieuwe dimensie
pi_165873804
Ik durf de voorspelling aan dat het KOM modedingetje een fiasco wordt.
pi_165873831
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 15:12 schreef Nadinarama het volgende:

Omzet schatten op basis van Antwerpen, zie ik niet. Hangt toch van de locatie af en of deze beetje aanloop van relevant publiek heeft.

Inderdaad, in Antwerpen zit 'ie midden in het centrum. In A'dam er buiten. Pak 'm ook niet mee.
pi_165873894
Mode voorraad verpanden (jaja....@ ¤ 0,07 per kilo)
pi_165874031
NATA Lisboa: hoog risico en dan 8%.
Nou.....nee....
  maandag 10 oktober 2016 @ 15:59:48 #127
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165874401
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 15:30 schreef bleyenburg het volgende:
NATA Lisboa: hoog risico en dan 8%.
Nou.....nee....
Voor mij ook een NEE, aan de andere kant hij heeft wel het lef om er zelf 115k in te investeren!
40k cash en 75k geleend geld met zijn huis als onderpand!
En volgens mij zegt hij ook nog eens zijn eigen baan op.

Vrouw heeft neem ik aan wel voor de hypotheek getekend, snap wel dat ze haar grenzen heeft.
Ik denk niet dat hij bij de eerste tegenslag de boel zal sluiten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 10-10-2016 16:09:57 ]
Tot nooit .......
pi_165874535
De modejongens op KOM zijn niet erg vlot met antwoorden....
pi_165874636
Is de koffieboer bij KoM failliet? Het project is namelijk rood gekleurd op de website van KoM. Van de ¤100.000 staat nog ¤93.000 open.
pi_165874689
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 15:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Voor mij ook een NEE, aan de andere kant hij heeft wel het lef om er zelf 115k in te investeren!
40k cash en 75k geleend geld met zijn huis als onderpand!
En volgens mij zegt hij ook nog eens zijn eigen baan op.

Vrouw heeft neem ik aan wel voor de hypotheek getekend, snap wel dat ze haar grenzen heeft.
Ik denk niet dat hij bij de eerste tegenslag de boel zal sluiten.
Lokatie Antwerpen is weliswaar dichtbij de Groenplaats, maar ook een drukke straat, en geen terras. Op de Scheldestraat moet een terrasje kunnen. 300k omzet in Antwerpen en A'dam lijkt mij veel, maar als je de portugeese incrowd weet te binden, zou het nog weleens kunnen werken, of een soort buurtfunctie. Bovendien is 40k nog te overzien, ook evt bij een wat lager omzetnivo, weinig prive opname. In die zin wel duidelijke pitch. Met inderdaad de opmerking dat de tent niet bij de eerste tegenslag zal sluiten. Twijfel inzake lokatie, concept, maar project komt vol, wacht maar af.

Benieuwd of ze ook bij HCN langs zijn geweest.
pi_165874778
quote:
12s.gif Op maandag 10 oktober 2016 16:22 schreef peterc het volgende:

[..]

Lokatie Antwerpen is weliswaar dichtbij de Groenplaats, maar ook een drukke straat, en geen terras. Op de Scheldestraat moet een terrasje kunnen. 300k omzet in Antwerpen en A'dam lijkt mij veel, maar als je de portugeese incrowd weet te binden, zou het nog weleens kunnen werken, of een soort buurtfunctie. Bovendien is 40k nog te overzien, ook evt bij een wat lager omzetnivo, weinig prive opname. In die zin wel duidelijke pitch. Met inderdaad de opmerking dat de tent niet bij de eerste tegenslag zal sluiten. Twijfel inzake lokatie, concept, maar project komt vol, wacht maar af.

Benieuwd of ze ook bij HCN langs zijn geweest.
Ken de Scheldestraat Amsterdam goed, is een prima straat voor restaurant Horeca. Met een goede menukaart moet hij kunnen overleven/succesvol kunnen zijn in A'dam Zuid onder de rook van de Rai.
Of ze hun vak verstaan kan ik van achter de computer niet beoordelen. :Y)

Oh jee net nog even nummer 1 op gezocht in de scheldestraat dat is nu niet bepaald de beste plek in de straat. Oh Jee als dit maar goed gaat!

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-10-2016 16:41:23 ]
pi_165875878
Via Lendahand een (directe) lening voor een Keniaans bedrijf:
20.000EURO x 6mnd voor 7%
(deze lening is dus niet gedekt door een lokale partner)
pi_165876051
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 16:17 schreef Baklapper het volgende:
Is de koffieboer bij KoM failliet? Het project is namelijk rood gekleurd op de website van KoM. Van de ¤100.000 staat nog ¤93.000 open.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zal hier weinigen verbazen :Y

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 10-10-2016 18:00:27 ]
Pecunia non olet
pi_165876305
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 17:46 schreef marathon2000 het volgende:
Via Lendahand een (directe) lening voor een Keniaans bedrijf:
20.000EURO x 6mnd voor 7%
(deze lening is dus niet gedekt door een lokale partner)
Volgens mij gaat het wel via een locale partner, staat bij nieuwe partner. Lees ook iets over verzekering. Ga het nog eens goed lezen.
pi_165876401
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 17:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zal hier weinigen verbazen :Y
Inderdaad, maar toch triest zo snel al.
pi_165876583
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 17:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zal hier weinigen verbazen :Y
Was hier wel duidelijk besproken dat dit een bagger project was met een hoog gebakken lucht gehalte. Toch zaten er meerdere grote investeerders in. Een iemand heeft er zelfs ¤10.000 ingestoken. Die is dus binnen een jaar ruim ¤9.000 kwijt.

Wat vinden jullie trouwens van het volgende: Hoort een platform er verantwoordelijk voor te zijn dat de inhoud van een pitch waarheidsgetrouw is of is een platform alleen verantwoordelijk voor de toetsing van de cijfers?

Bij Vinovat (de wijnboer op KoM) stond in de pitch bijvoorbeeld dat omzet in 2014 ligt was gedaald. Achteraf gezien blijkt dat er sprake was van een halvering van de omzet in 2014. KoM heeft in dit geval de cijfers gecontroleerd en heeft dus toegestaan dat deze leugen in de pitch stond.

Ander geval is de koffieboer: in de pitch stond dat ze een instagram account hadden met ruim 800.000 volgers. In werkelijkheid bleken er nog geen 8.000 volgers te zijn. Deze false informatie kan schijnzekerheid wekken aangezien het net lijkt alsof de producten al een grote fanbase hadden. Daarnaast leek het bij de koffieboer alsof zij een awardwinning product op de markt hadden gebracht. De concurrent bleek echter de award te hebben gewonnen.

Hoort dit onder eigen verantwoordelijkheid? Of moet het platform ook een check doen op de tekst van een pitch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Baklapper op 10-10-2016 18:33:35 ]
pi_165877468
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 18:27 schreef Baklapper het volgende:

[..]
[...]

Wat vinden jullie trouwens van het volgende: Hoort een platform er verantwoordelijk voor te zijn dat de inhoud van een pitch waarheidsgetrouw is of is een platform alleen verantwoordelijk voor de toetsing van de cijfers?

Bij Vinovat (de wijnboer op KoM) stond in de pitch bijvoorbeeld dat omzet in 2014 ligt was gedaald. Achteraf gezien blijkt dat er sprake was van een halvering van de omzet in 2014. KoM heeft in dit geval de cijfers gecontroleerd en heeft dus toegestaan dat deze leugen in de pitch stond.

Ander geval is de koffieboer: in de pitch stond dat ze een instagram account hadden met ruim 800.000 volgers. In werkelijkheid bleken er nog geen 8.000 volgers te zijn. Deze false informatie kan schijnzekerheid wekken aangezien het net lijkt alsof de producten al een grote fanbase hadden. Daarnaast leek het bij de koffieboer alsof zij een awardwinning product op de markt hadden gebracht. De concurrent bleek echter de award te hebben gewonnen.

Hoort dit onder eigen verantwoordelijkheid? Of moet het platform ook een check doen op de tekst van een pitch?
Ik vermoed dat KoM de cijfers helemaal niet heeft gecontroleerd, maar de bewering van Vinovat gewoon voor waar heeft overgenomen.
Ik vind de vraag wel heel goed: zou een platform gegevens uit de pitch moeten controleren. Ik denk dat je niet kunt verwachten dat een platform alle gegevens controleert, maar ik zou graag zien dat een platform in ieder geval een aantal feiten controleert, zodat men mag aannemen dat de pitch op de werkelijkheid berust.
Volgens mij controleert geen enkel platform de feiten. En volgens mij realiseren weinig investeerders zich dat een pitch inhoudelijk niet gecontroleerd wordt. Daarom investeer ik ook graag via Funding Circle. Daar heb je van B.V.'s gewoon jaarrekeningen en de KvK gegevens en veel meer staat er ook niet in hun pitch. Dat zijn documenten die ze bij FC naar ik aanneem gewoon hebben. Van de rest kun je toch niet op aan.
pi_165877585
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 18:27 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Was hier wel duidelijk besproken dat dit een bagger project was met een hoog gebakken lucht gehalte. Toch zaten er meerdere grote investeerders in. Een iemand heeft er zelfs ¤10.000 ingestoken. Die is dus binnen een jaar ruim ¤9.000 kwijt.

Ik denk dat je post en dit afvragen zeer legitieme is ik denk alleen dat bovenstaande quote niet in deze discussie thuis hoort. Overal staat met KOEIEN letters dat je moet spreiden. Ik ga er dan ook van uit dat deze 10000 euro van iemand is die dit net zo makkelijk inzet als een ander 100, 200 , 300 of 500. Dus 9000 verliezen kan voor de een net zo vervelend zijn als voor de ander 90.
Waar het om gaat is tot waar is een platform verantwoordelijk voor wat in de pitch geschreven wordt oftewel vergelijkbaar tot waar reikt de verantwoordelijkheid van de huizenmakelaar bij de aanbieding van een huis op zijn site.
Hier hebben we het natuurlijk al heel vaak over gehad en de enige manier om daar duidelijkheid over te krijgen is het verkrijgen van jurisprudentie. Daar gaat tijd overheen in een relatief nieuwe branche. Het wachten is op iemand met diepe zakken die een platform die het te bond heeft gemaakt voor het gerecht sleept.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-10-2016 19:37:07 ]
pi_165878405
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 16:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ken de Scheldestraat Amsterdam goed, is een prima straat voor restaurant Horeca. Met een goede menukaart moet hij kunnen overleven/succesvol kunnen zijn in A'dam Zuid onder de rook van de Rai.
Of ze hun vak verstaan kan ik van achter de computer niet beoordelen. :Y)

Oh jee net nog even nummer 1 op gezocht in de scheldestraat dat is nu niet bepaald de beste plek in de straat. Oh Jee als dit maar goed gaat!
Inderdaad; 2 blokken richting RAI en het was een winner, nu wat alleen en verloren; zorg in iedergeval voor een terras, besteed hieraan een deel van de verbouwing & inrichting, luifeltje, stoelen, tafels , plantenbakkies en pik maar een gedeelte van de stoep in.
Kan nog steeds, wordt moeilijker, evenwel succes, want het zit vol
pi_165878518
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 18:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het wel via een locale partner, staat bij nieuwe partner. Lees ook iets over verzekering. Ga het nog eens goed lezen.
Ik had te snel gelezen, de lening gaat via Umati, een nieuwe lokale partner. Dit bedrijf bestaat relatief kort, en heeft een laag EV (8%).
Daarbij heeft deze partner haar 'facturen verzekerd'. ze verstrekken een lening met als onderpand facturen (factoring)
pi_165879289
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 19:06 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik vermoed dat KoM de cijfers helemaal niet heeft gecontroleerd, maar de bewering van Vinovat gewoon voor waar heeft overgenomen.
Ik vind de vraag wel heel goed: zou een platform gegevens uit de pitch moeten controleren. Ik denk dat je niet kunt verwachten dat een platform alle gegevens controleert, maar ik zou graag zien dat een platform in ieder geval een aantal feiten controleert, zodat men mag aannemen dat de pitch op de werkelijkheid berust.
Volgens mij controleert geen enkel platform de feiten. En volgens mij realiseren weinig investeerders zich dat een pitch inhoudelijk niet gecontroleerd wordt. Daarom investeer ik ook graag via Funding Circle. Daar heb je van B.V.'s gewoon jaarrekeningen en de KvK gegevens en veel meer staat er ook niet in hun pitch. Dat zijn documenten die ze bij FC naar ik aanneem gewoon hebben. Van de rest kun je toch niet op aan.
Basis- & cross checks kun je ook als platform snel, eenvoudig en goedkoop doen. KvK inschrijving, Creditsafe of Graydon rapport, Jaarrek KvK, BKR, kadaster check, evt VOG verklaring, en een uurtje googlen en vervolgens goed de kruisverbanden leggen , en rationeel denken, en altijd de tussentijdse maand of Q rapp vragen.
  maandag 10 oktober 2016 @ 20:58:51 #142
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165881156
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 19:46 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Ik had te snel gelezen, de lening gaat via Umati, een nieuwe lokale partner. Dit bedrijf bestaat relatief kort, en heeft een laag EV (8%).
Daarbij heeft deze partner haar 'facturen verzekerd'. ze verstrekken een lening met als onderpand facturen (factoring)
Wel zo prettig dat er een overduidelijke waarschuwing bij staat, waarin de risico's niet geminimaliseerd worden maar op een begrijpelijke manier uit de doeken wordt gedaan.
pi_165883065
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:21 schreef xzaz het volgende:
Hebben jullie nou besloten om niets meer te investeren bij KoM?
Jep. Ik ben echt klaar met KoM. Ook nog geen antwoord op mijn mail over verpanding. Schandelijke vertoning is het, als je ziet hoe ze omgaan met de crowd, van wie ze het vertrouwen hebben gekregen om miljoenen te beheren.
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 17:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zal hier weinigen verbazen :Y
Inderdaad, maar wel sneu voor iedereen die er vol goede hoop in is gestapt.
Schip ahoy!
pi_165883687
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 19:06 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik vermoed dat KoM de cijfers helemaal niet heeft gecontroleerd, maar de bewering van Vinovat gewoon voor waar heeft overgenomen.

Dit staat bij het kopje financieel:

"Cijfermatige uitwerking
Kapitaal Op Maat beschikt over de jaarrekening 2014 en voorliggende jaren. Daarnaast is er door bedrijfskundig adviesbureau ‘Triple A Four B’ een financieringsmemorandum opgesteld met de herpositionering en uitbreidingsplannen van Vinovat VOF. Ook dit plan is overlegd. Ter completisering zijn voorraadlijsten en inventaris onderbouwd. De uitkomsten van de Agium toetsing zijn bijgesloten bij het project en geven een positieve uitkomst."

Dit staat bij omzet in de pitch

"Omzet
De slijterij Vinovat maakt een prima omzet met een licht stijgende brutomarge. Het verloop van de omzet van 2011-2013 is schommelend rond de ¤600.000. In 2014 heeft de omzet een lichte dip gehad, mede veroorzaakt door het invoeren van betaald parkeren in de buurt. Echter met de nieuwe A locatie en nieuwe identiteit wordt er een gezonde groei geprognotiseerd"

Dit staat in het faillissementsverslag

"Omzetgegevens: 2014: ¤305.674"

KoM heeft voor mijn gevoel zoveel steken laten vallen bij dit project. Het heeft mijn hele vertrouwen in dat platform geschaad en mijn gevoel zegt dat dit een homerun zal worden in een rechtzaak. Alleen is het zo'n klein bedrag dat ik de moeite er niet wil insteken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Baklapper op 10-10-2016 22:05:29 ]
pi_165884474
Alle voorgaande reacties lezende en waar ik nu ook in de praktijk zie bij de projecten waar ik zelf in geïnvesteerd heb bij KoM, kan dit niet lang meer duren.

De defaults lopen in rap tempo op en KoM blijkt 9/10 keer foutieve informatie vooraf gegeven te hebben en zekerheden ed niet geregeld te hebben.
Dit is een zinkend schip
pi_165885142
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:00 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Dit staat bij het kopje financieel:

"Cijfermatige uitwerking
Kapitaal Op Maat beschikt over de jaarrekening 2014 en voorliggende jaren. Daarnaast is er door bedrijfskundig adviesbureau ‘Triple A Four B’ een financieringsmemorandum opgesteld met de herpositionering en uitbreidingsplannen van Vinovat VOF.
[...]

"Omzet
De slijterij Vinovat maakt een prima omzet met een licht stijgende brutomarge. Het verloop van de omzet van 2011-2013 is schommelend rond de ¤600.000. In 2014 heeft de omzet een lichte dip gehad, mede veroorzaakt door het invoeren van betaald parkeren in de buurt. Echter met de nieuwe A locatie en nieuwe identiteit wordt er een gezonde groei geprognotiseerd"

Dit staat in het faillissementsverslag

"Omzetgegevens: 2014: ¤305.674"

KoM heeft voor mijn gevoel zoveel steken laten vallen bij dit project. Het heeft mijn hele vertrouwen in dat platform geschaad en mijn gevoel zegt dat dit een homerun zal worden in een rechtzaak. Alleen is het zo'n klein bedrag dat ik de moeite er niet wil insteken.
Het is een vof. De jaarrekening 2014 heeft Vinovat waarschijnlijk zelf in elkaar geflanst. Een accountant hoeft er bij een vof niet voor te tekenen. Als je het dan niet controleert heeft het geen waarde. We weten niet wat er in de jaarrekening stond die KoM heeft gekregen. Mogelijk stond daar heel iets anders dan wat de curator heeft aangetroffen.
pi_165885553
Als bleek dat er gerommeld was met de cijfers dan had KoM dit wel gemeld. Scheelt hun imagoschade en dan had ik ook meegedaan met de rechtsprocedure tegen familie Bakx. Die zouden dan vervolgd kunnen worden voor fraude en de schuldsanering op hun buik kunnen schrijven.

Ze hebben alleen gemeld dat de inventaris en dergelijke al verpand bleken te zijn aan een andere partij en wisten niet of dit miscommunicatie was of bewust.
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:47:16 #148
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165885847
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:38 schreef Baklapper het volgende:
Ze hebben alleen gemeld dat de inventaris en dergelijke al verpand bleken te zijn aan een andere partij en wisten niet of dit miscommunicatie was of bewust.
Ik snap gewoon niet dat de lening wordt uitbetaald zonder dat de verpanding is getekend. Of ben ik nou gek. Als KoM moet je dan toch gewoon het geld in houden, totdat er voor verpanding is getekend?

Bij een bank kom je daar ook niet mee weg hoor.
Tot nooit .......
pi_165886366
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik snap gewoon niet dat de lening wordt uitbetaald zonder dat de verpanding is getekend. Of ben ik nou gek. Als KoM moet je dan toch gewoon het geld in houden, totdat er voor verpanding is getekend?

Bij een bank kom je daar ook niet mee weg hoor.
Nee, dat is ook onbegrijpelijk :?
KoM heeft aangegeven dat nu niet meer zo te doen. Ik hoop oprecht dat ze zich daar wel aan gaan houden.
pi_165886531
Dat weten ze hopelijk bij KoM nu ook wel. Ga er wel vanuit dat KoM hier inmiddels veel van geleerd heeft.

Ohja de opbrengst van de verpande voorraad en inventaris ter waarde van ¤50.000 bij Vinovat was maar liefst ¤4.600. Had qua schade voor de investeerders niet zo heel veel uitgemaakt als het wel goed was geregeld.
pi_165886907
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 23:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee, dat is ook onbegrijpelijk :?
KoM heeft aangegeven dat nu niet meer zo te doen. Ik hoop oprecht dat ze zich daar wel aan gaan houden.
Ik vind de belofte: we zullen het nooit meer doen nogal makkelijk. Gewoon zeggen: het is onze schuld dat dit niet geregeld was en wij draaien wel op voor de schade. Dat kost ze ene keer wat geld, maar dan zou ik ze geloven als ze zeggen dat ze hun zaken voortaan beter zullen regelen. Nu wachten ze gewoon af of iemand het niet pikt en naar de rechter stapt.
pi_165887182
Maar een volwassen professionele houding en werkwijze van het platform is wel iets dat verwacht mag worden.. Is hun core activiteit, nu lijkt alles gericht op verkopen en dan maar op hoop van zegen. Commercieel op orde, maar de backoffice is blijkbaar een zootje bij KOM.

Verpandingen vergeten, aktes niet laten ondertekenen, elementaire & eenvoudige cijfers niet checken.

Ik denk dat de structuur bij KOM nog niet op orde is. Hetgeen enerzijds wel past als je ziet dat veel betrokkenen bij KOM ook eigen ondernemer zijn, dus naast KOM ook eigen belangen en verdienmodellen hebben. Dus niet alle focus op KOM, en volgens mij zie je dat nu keihard terugkomen. Zal stressen zijn nu bij KOM, maw ZWETEN

Ik zelf zit nog niet in KOM projecten, voorlopig maar ff passen en verbeteringen en mededelingen afwachten..

Dank voor jullie leergeld, sorry
pi_165891024
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 19:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Waar het om gaat is tot waar is een platform verantwoordelijk voor wat in de pitch geschreven wordt oftewel vergelijkbaar tot waar reikt de verantwoordelijkheid van de huizenmakelaar bij de aanbieding van een huis op zijn site.
Met het belangrijke verschil dat je als potentiele koper van een huis de mogelijkheid hebt om zelf het huis uitgebreid te bezichtigen voor je een koopbeslissing neemt. Er geldt hier zelfs een onderzoeksplicht. In het geval van crowdfunding daarentegen ben je bijna volledig afhankelijk van de informatie die het platform verstrekt.
pi_165891264
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 17:46 schreef marathon2000 het volgende:
Via Lendahand een (directe) lening voor een Keniaans bedrijf:
20.000EURO x 6mnd voor 7%
(deze lening is dus niet gedekt door een lokale partner)
Ik zie 'm staan, maar dan voor 100.000 euro? Is dat dezelfde? :?
pi_165891363
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:37 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik zie 'm staan, maar dan voor 100.000 euro? Is dat dezelfde? :?
Dat is een nieuwe, zelfde voorwaarden.
Umati breidt dan snel uit via Lendahand, bedrag aan openstaande leningen was 386.000.
Echte startup, moet zich nog bewijzen of de factoring en verzekering daarvan genoeg zekerheid geeft in geval van wanbetaling. We gaan het meemaken, ik doe voor wat kleine bedragen mee.
pi_165892820
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:42 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Dat is een nieuwe, zelfde voorwaarden.
Umati breidt dan snel uit via Lendahand, bedrag aan openstaande leningen was 386.000.
Echte startup, moet zich nog bewijzen of de factoring en verzekering daarvan genoeg zekerheid geeft in geval van wanbetaling. We gaan het meemaken, ik doe voor wat kleine bedragen mee.
Same here.
En ik zie nu ook dat er eentje is in Zambia via een partij die ik nog niet eerder heb gezien (AMZ) dus dat is wel fijn voor de spreiding. Lendahand is/lijkt goed bezig :)
pi_165892947
FundingCircle:
Voorfinanciering Kozijnfabriek
¤ 100.000Kredietbedrag
3 jaarTermijn
¤ 3.268,19Maandbedrag
10.88 %Nominale rente
C Risicoklasse

Gezien het verloop van dit jaar, zal het EV momenteel nihil zijn.
Mij niet gezien om de tekorten bij te financieren.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:20:58 #158
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165892966
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:11 schreef nikao het volgende:

[..]

Same here.
En ik zie nu ook dat er eentje is in Zambia via een partij die ik nog niet eerder heb gezien (AMZ) dus dat is wel fijn voor de spreiding. Lendahand is/lijkt goed bezig :)
Er zijn er nog niet zo veel geweest (7 om precies te zijn). De eerste was bijna een jaar geleden, op 20 oktober 2015.
Ze zijn overigens zojuist door de 6 miljoen aan uitleningen in dit jaar gegaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door crowd-fundi op 11-10-2016 13:28:03 ]
pi_165893179
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:19 schreef marathon2000 het volgende:
FundingCircle:
Voorfinanciering Kozijnfabriek
¤ 100.000Kredietbedrag
3 jaarTermijn
¤ 3.268,19Maandbedrag
10.88 %Nominale rente
C Risicoklasse

Gezien het verloop van dit jaar, zal het EV momenteel nihil zijn.
Mij niet gezien om de tekorten bij te financieren.
Het probleem zit in de explosieve groei van de post overige kosten van heel 2015 ¤ 360.595 naar 3/4 2016 ¤ 429.087 bij zelfs iets teruglopende omzet. Daar had ik dan toch minstens uitleg bij verwacht!
Zo is het in ieder geval een vanzelfsprekende no go.
pi_165893249
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 13:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het probleem zit in de explosieve groei van de post overige kosten van heel 2015 ¤ 360.595 naar 3/4 2016 ¤ 429.087. Daar had ik dan toch minstens uitleg bij verwacht!
Zo is het in ieder geval een vanzelfsprekende no go.
Voor mij zit het probleem ook in de website die boordevol taalfouten zit én de zeer summiere uitleg waarom men het krediet wenst. Met alleen 'voorfinanciering van voorraad' gaan ze mij niet overtuigen...
pi_165894390
Update KOM. Er heeft er 1 toch betaald. Volgt binnenkort nog een update van de onderneemster

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geld is ook al binnen op de rekening. Weer 1 termijn binnen in ieder geval.

[ Bericht 4% gewijzigd door flexion op 11-10-2016 15:45:54 ]
pi_165894487
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15507
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Deze e-mail is mede mogelijk gemaakt door Groepfunder
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Eismann
Leendoel: Voorfinanciering voorraden
Bedrag: 40.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,06

Hij is al bijna vol. Ik neem het niet mee. het project lijkt me vrij aardig (hoewel het een 5 is), maar ik ben al door m'n crowdfunding budget heen voor deze maand ;)
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:10:57 #163
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_165894532
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:06 schreef najra1990 het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15507
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Deze e-mail is mede mogelijk gemaakt door Groepfunder
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Eismann
Leendoel: Voorfinanciering voorraden
Bedrag: 40.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,06

Hij is al bijna vol. Ik neem het niet mee. het project lijkt me vrij aardig (hoewel het een 5 is), maar ik ben al door m'n crowdfunding budget heen voor deze maand ;)
Geen enkele zekerheid. Bovendien, wie maakt er tegenwoordig nog gebruik van een huis aan huis diepvriesspullenverkoper? Dat sterft toch - net als de SRV-wagen - een langzame dood?
pi_165894707
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:10 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen enkele zekerheid. Bovendien, wie maakt er tegenwoordig nog gebruik van een huis aan huis diepvriesspullenverkoper? Dat sterft toch - net als de SRV-wagen - een langzame dood?
Ik zou hier ook niet instappen, maar er zijn natuurlijk genoeg thuisbezorgers in opkomst, dus om nu te zeggen dat diepvries aan huis bezorgen achterhaald is ben ik niet met je eens.
pi_165894889
En nog een update van KOM over de kosten van gezamenlijke procedure.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kosten zijn 2 keer zo hoog dan het bedrag wat ik nog heb openstaan. Dit zou nog lager kunnen worden als er meer investeerders mee doen. Eerst maar eens de update over de verpanding afwachten

[ Bericht 1% gewijzigd door flexion op 11-10-2016 15:43:56 ]
pi_165895337
Ik heb de antwoorden van de modekoning op KOM gelezen en ik stop er geen euro in.
Te veel geur van gebakken lucht m.i.
pi_165895812
Zozo,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is zojuist bijgeschreven op mijn rekening.
pi_165895995
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:26 schreef crowdiefunder het volgende:
Zozo,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is zojuist bijgeschreven op mijn rekening.
Ik denk dat de actie van KOM ook vooral bedoeld was om een signaal af te geven naar de ondernemer... Schijnbaar heeft dat dus effect gehad :) Nu maar hopen dat er in het vervolg op tijd betaald wordt.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:39:38 #169
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165896026
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:26 schreef crowdiefunder het volgende:
Zozo,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is zojuist bijgeschreven op mijn rekening.
Mooi. Nu de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nog. Dan ben ik deze maand weer rond met KOM.
pi_165896072
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:59 schreef bleyenburg het volgende:
Ik heb de antwoorden van de modekoning op KOM gelezen en ik stop er geen euro in.
Te veel geur van gebakken lucht m.i.
Pitch is ook niet consistent. Eerst wordt er gesteld (onder "Risico") dat het project een "gemiddeld" risico heeft. Echter, onder het kopje "samenvattend" even daaronder wordt gesproken over een "hoog" risico.
pi_165896229
Update over het pandrecht op Bussman, dat er dus niet is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Samengevat: het pandrecht is er niet. En al was het er wel geweest, dan stonden we alsnog achteraan in de rij.

Mijn enige conclusie hieruit is dat het pandrecht überhaupt nooit een zekerheid had kunnen zijn en dus ten onrechte in de pitch op KOM stond.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165896238
Ik mis nog de betaling van vorige maand van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heb contact gehad met GvE. De betaling komt er niet aan en deze week komt er een update over dit project. Ik ben benieuwd...
pi_165896444
wat is GVE 4617?
pi_165896486
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:53 schreef papernote het volgende:
Update over het pandrecht op Bussman, dat er dus niet is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Samengevat: het pandrecht is er niet. En al was het er wel geweest, dan stonden we alsnog achteraan in de rij.

Mijn enige conclusie hieruit is dat het pandrecht überhaupt nooit een zekerheid had kunnen zijn en dus ten onrechte in de pitch op KOM stond.
In hoeverre zou ik ze al aansprakelijk kunnen stellen conform artikel 9.4/9.5? Zit hier wel over na te denken, maar heb hier net te weinig verstand van om te beslissen of dit al kan en hoeveel kans ik maak.

Een pandrecht voorspiegelen wat er niet is. Zonder die zekerheid zou ik waarschijnlijk niet geinvesteerd hebben.

Nadeel is dat ik nog maar een kleine vordering heb en eigenlijk geen zin heb in al die moeite. Maar is wel neetje principekwesite
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:13:10 #175
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165896561
Dan het KoM de het geld dus nooit naar Bussman mogen overboeken.
Tot nooit .......
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:16:43 #176
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165896618
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:08 schreef flexion het volgende:
In hoeverre zou ik ze al aansprakelijk kunnen stellen conform artikel 9.4/9.5? Zit hier wel over na te denken, maar heb hier net te weinig verstand van om te beslissen of dit al kan en hoeveel kans ik maak.
Als het na zo veel geklungel, gelieg en gedraai nog geen kans zou maken dan kunnen we net zo goed stoppen met crowdfunding. Ik denk dat je een heel goede kans maakt, ze zijn lid van KiFid. Misschien gewoon rechtstreeks aansprakelijk stellen? Als ik KoM was zou ik het Kifid niet afwachten denk ik.
Tot nooit .......
pi_165896698
Heb een korte mail gestuurd met verwijzing naar artikel 9.4 en 9.5 van de algemene voorwaarden. En dat het wel benoemen van pandrecht als zekerheid in de pitch en deze vervolgens niet afwachten maar gewoon het geld overmaken naar de leningnemer volgens mij onder bewuste nalatigheid valt.

Ben benieuw naar de reactie
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:23:41 #178
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165896719
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:22 schreef flexion het volgende:

[..]

Heb een korte mail gestuurd met verwijzing naar artikel 9.4 en 9.5 van de algemene voorwaarden. En dat het wel benoemen van pandrecht als zekerheid in de pitch en deze vervolgens niet afwachten maar gewoon het geld overmaken naar de leningnemer volgens mij onder bewuste nalatigheid valt.

Ben benieuw naar de reactie.
En het later beweren dat alles alsnog geregeld is dan wordt het liegen en bedriegen.
Tot nooit .......
pi_165898109
Wat een ballenzooi daar bij KoM. Ik kreeg ook al kromme tenen van de mail. Meedoen in de vordering zal geen klap opleveren. Mogelijk dat KoM aansprakelijk stellen vele malen lucratiever is. Ben benieuwd hoe ze reageren op de mail van flexion.
Schip ahoy!
pi_165900828
Zijn er hier nog meer mensen die af en toe de door hun gesteunde projecten zelf googlen om te zien of er nog wat te melden is?

Zo keek ik net naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, wordt al netjes 14 maanden betaald, maar de website is er nog altijd niet en de facebook pagina is ook niet meer aanwezig. Naja, zolang er maar betaald wordt dan he.
pi_165901264
Maar ik zou er wel jeuk van krijgen. Wie weet waar je geld gebleven is... Al is dat sowieso wel een probleem binnen crowdfunding. Als de hoofdsom is overgeboekt is er nul controle meer op wat er met het geld gebeurt.
Schip ahoy!
pi_165901743
Voor de mensen die nog durven een link naar een Collin die nog niet openbaar staat;https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/
pi_165902406
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:42 schreef Mynheer007 het volgende:
Voor de mensen die nog durven een link naar een Collin die nog niet openbaar staat;https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/
Wederom goed gevonden! ^O^
pi_165903818
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 22:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wederom goed gevonden! ^O^
Credits naar Google now. En aangezien Google nu door heeft dat ik hier in geïnteresseerd ben zal ik wel vaker gewezen worden op nieuwe niet openbare projecten.

Alleen jammer dat deze projecten niet heel veel soeps zijn.

Btw; ik heb even handmatig de link van collin aanlopen passen en ik kwam daarmee redelijk eenvoudig bij andere projecten waarvan ik het bestaan niet wist en ik denk dat ik door heb hoe de linkse worden gemaakt (niet de link die je in de browser ziet maar een alternatieve link). Als ik een keer tijd heb ga ik kijken of ik in één handeling kan achterhalen welke projecten er nog allemaal in de pijplijn zitten.
pi_165904056
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:09 schreef crowdiefunder het volgende:
Zijn er hier nog meer mensen die af en toe de door hun gesteunde projecten zelf googlen om te zien of er nog wat te melden is?

Zo keek ik net naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, wordt al netjes 14 maanden betaald, maar de website is er nog altijd niet en de facebook pagina is ook niet meer aanwezig. Naja, zolang er maar betaald wordt dan he.
Volgens mij gebruiken ze hun Twitter-account wel actief, veel recente berichten.
pi_165905684
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 23:01 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Credits naar Google now. En aangezien Google nu door heeft dat ik hier in geïnteresseerd ben zal ik wel vaker gewezen worden op nieuwe niet openbare projecten.

Alleen jammer dat deze projecten niet heel veel soeps zijn.

Btw; ik heb even handmatig de link van collin aanlopen passen en ik kwam daarmee redelijk eenvoudig bij andere projecten waarvan ik het bestaan niet wist en ik denk dat ik door heb hoe de linkse worden gemaakt (niet de link die je in de browser ziet maar een alternatieve link). Als ik een keer tijd heb ga ik kijken of ik in één handeling kan achterhalen welke projecten er nog allemaal in de pijplijn zitten.
Nou ik ben benieuwd wat je nog gaat vinden. Als er ook een simpele manier voor een leek is om deze nieuwe projecten te achterhalen dan hoor ik het graag al dan niet in een pb. :P
Inderdaad jammer dat het tot op heden nog niet veel soeps is maar eerdaags kom je vanzelf een pareltje tegen :7 .
In ieder geval bedankt voor het delen.
pi_165906016
Eens met Horsemen. Je gaat een keer dat pareltje vinden waar je dan volop in kan inlezen en investeren voordat ie bij het grote publiek komt. En dan knal je 'm voor de tijd natuurlijk ook nog even hier neer O-)
Schip ahoy!
pi_165906183
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 23:17 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Volgens mij gebruiken ze hun Twitter-account wel actief, veel recente berichten.
Ah idd, met foto van de winkel, altijd leuk. Bedankt voor de tip.
pi_165906328
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:42 schreef Mynheer007 het volgende:
Voor de mensen die nog durven een link naar een Collin die nog niet openbaar staat;https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/
Heel goed gevonden! Je kan overigens nu al gewoon inschrijven. Dat is mooi als er inderdaad een kwalitatief goed project langskomt.
pi_165906834
007 = Sherlock :) Bedankt voor het delen!
pi_165907734
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 22:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wederom goed gevonden! ^O^
HaHa, 3 van de 6 investeringen zijn van na de publicatie hier. Ben benieuwd of die ook zijn van mensen die hier posten of meelezen. ;)
  woensdag 12 oktober 2016 @ 10:38:07 #192
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165907827
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 08:03 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ah idd, met foto van de winkel, altijd leuk. Bedankt voor de tip.
Ik heb liever dat het goed gaat met het bedrijf dan dat ze zich actief op internet profileren.
pi_165908029
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 10:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

HaHa, 3 van de 6 investeringen zijn van na de publicatie hier. Ben benieuwd of die ook zijn van mensen die hier posten of meelezen. ;)
Volgens mij kun je niet daadwerkelijk de investering afronden.
Pecunia non olet
pi_165908130
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 10:49 schreef obligataire het volgende:

[..]

Volgens mij kun je niet daadwerkelijk de investering afronden.
Of leest men hier mee en is de stop erop gezet. :)
pi_165908235
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 10:49 schreef obligataire het volgende:

[..]

Volgens mij kun je niet daadwerkelijk de investering afronden.
Ik was gekomen tot het ontvangen van de sms code. Omdat ik niet ga investeren in dit project ben ik op dat moment gestopt.
pi_165908762
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 11:02 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Ik was gekomen tot het ontvangen van de sms code. Omdat ik niet ga investeren in dit project ben ik op dat moment gestopt.
je kan gewoon verder, dus investeren kan
pi_165908921
quote:
12s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 11:37 schreef peterc het volgende:

[..]

je kan gewoon verder, dus investeren kan
^O^
pi_165910251
Nieuwe bij FNC:

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/12838
¤ 24.000
1 jaar
7.13 %
pi_165910524
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:01 schreef mvloenh het volgende:
Nieuwe bij FNC:

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/12838
¤ 24.000
1 jaar
7.13 %
voor het aflossen van een belastingschuld.... no thanks
pi_165910551
Jaar update ontvangen van: https://www.collincrowdfund.nl/women-sports-only-zaandam/

Samenvatting:
Draaien nog niet break even door vertraagde opening, ziekte en andere externe factoren (o.a. klanten zeggen ook weer op... no shit Sherlock). Dat de betalingen nog optijd zijn komt doordat de holding (die mee getekend heeft) legt vooralsnog de verschillen bij.
Er is een hoop geleerd en men weet hoe het tij te keren, verwachting is per medio 2017 het break even point te bereiken.
pi_165910602
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:01 schreef mvloenh het volgende:
Nieuwe bij FNC:

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/12838
¤ 24.000
1 jaar
7.13 %
Dank voor het delen!

Categorie B.
Doel: afbetalen van een belastingschuld.

Ik ben nieuwsgierig, maar de aanleiding van die schuld staat niet in de pitch. Ik vind het geen aantrekkelijk doel om in te investeren, maar op basis van de korte looptijd, de geboden rente en de risico-categorie had ik hem tot een paar weken geleden waarschijnlijk wel meegenomen. Dankzij de uitleg van Obligataire heb ik vandaag echter wat verder gekeken:
Current ratio 2015: 0,83
Current ratio 2014: 0,43
Een negatief werkkapitaal.
Privé onttrekking in 2015: ¤111.797,-

Ik vind die privé-onttrekking hoog voor een secretaresse. En dan nu ¤24.000,- om een belastingschuld te betalen? Die had je toch kunnen zien aankomen? Nee, tenzij Obligataire mij nu voorrekent dat ik het helemaal mis heb, laat ik deze kans aan mij voorbij gaan.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 13:27:04 #202
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165910662
Een schuld afbetalen met een nieuwe schuld. Nee bedankt.
pi_165910835
Ik las hier dat jullie dit project niet echt waarderen.
https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/

Is dat omdat het een start up is, waar de beoordeling vooral op verwachtingen gebaseerd is? Of zien jullie echt problemen in dit bedrijf?
pi_165911236
quote:
12s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 11:37 schreef peterc het volgende:

[..]

je kan gewoon verder, dus investeren kan
Ik heb het ooit geprobeerd (met een interessant :) project), maar toen kon ik de registratie niet voltooien uiteindelijk. Als je tot de 'innercrowd' behoort dan krijg je een speciale link toegestuurd. Die heb ik ook een keer gehad toen ik een beetje boos was op ze, als compensatie.
Pecunia non olet
  woensdag 12 oktober 2016 @ 15:37:39 #205
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165913310
Inmiddels is de maand alweer voor een flink stukje op, maar ik mis nog altijd de kippenboer van KoM.

Ik zie trouwens in het default lijstje van fok een aardig rijtje defaults, maar als ik bij KoM op de site kijk staan er maar 5 met een rood rondje.
Tot nooit .......
pi_165913516
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 15:37 schreef Speekselklier het volgende:
Inmiddels is de maand alweer voor een flink stukje op, maar ik mis nog altijd de kippenboer van KoM.

Ik zie trouwens in het default lijstje van fok een aardig rijtje defaults, maar als ik bij KoM op de site kijk staan er maar 5 met een rood rondje.
Alles dat een oranje rondje heeft, staat op de algemene pagina nog op groen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  woensdag 12 oktober 2016 @ 15:52:33 #207
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165913603
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 15:47 schreef papernote het volgende:

[..]

Alles dat een oranje rondje heeft, staat op de algemene pagina nog op groen.
Ik hoop niet dat bij jouw de oranje rondjes de probleemprojecten zijn.
Kijk nog maar eens goed naar de oranje rondjes.

(Dan zou je nu alleen rode en oranje rondjes in je persoonlijke profiel zien.)

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 12-10-2016 15:58:30 ]
Tot nooit .......
pi_165914237
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:35 schreef dyna18 het volgende:
Ik las hier dat jullie dit project niet echt waarderen.
https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/

Is dat omdat het een start up is, waar de beoordeling vooral op verwachtingen gebaseerd is? Of zien jullie echt problemen in dit bedrijf?
Ik zie het zo:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165914362
Ik had ook liever gezien dat ze het nieuwe produkt binnen de bestaande BV's hadden ontwikkeld. Nu kunnen ze gewoon de stekker er uit trekken als het geen succes wordt.
Pecunia non olet
pi_165914605
Iemand hier nog een mening over de antwoorden van de modejongen op KOM?
Ik heb het ongeveer 10 x overgelezen........
pi_165914660
Ik denk dat het prima is om de zaken gescheiden te houden. Via de prive borgstelling kun je eventueel ook de aandelen claimen van de bestaande BV's.
Ik acht het product zeer risicovol. Ik heb ooit in opdracht van Hyva gewerkt. Die had als ik het goed herinner zeer veel last van prijsconcurrentie. Opvallend is dat Hyva naar ik meen vooral probeerde de eigen producten door te ontwikkelen zodat ze goedkoper werden. Ook probeerde men door schaalvergroting de kosten per eenheid product te verlagen. Een strategie die je tegen het buitenland waar ze goedkoper produceren altijd gaat verliezen. Deze jongen probeert juist een beter product te maken. Lovenswaardig. Als hij aandelen uitgaf zou ik mee doen. Maar voor een lening is het concept mij te risicovol.
pi_165914708
doet de website van GvE bij jullie ook raar?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 12 oktober 2016 @ 16:57:27 #213
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165914748
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:54 schreef komrad het volgende:
doet de website van GvE bij jullie ook raar?
Ja
Tot nooit .......
pi_165914784
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:47 schreef bleyenburg het volgende:
Iemand hier nog een mening over de antwoorden van de modejongen op KOM?
Ik heb het ongeveer 10 x overgelezen........
Ik heb er te weinig verstand van om het te kunnen beoordelen. Voor mij is dat zeker bij KOM voldoende om niet mee te doen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 12 oktober 2016 @ 17:01:39 #215
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165914825
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:54 schreef komrad het volgende:
doet de website van GvE bij jullie ook raar?
Doet et weer.....
Tot nooit .......
pi_165914990
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:58 schreef komrad het volgende:

[..]

Ik heb er te weinig verstand van om het te kunnen beoordelen. Voor mij is dat zeker bij KOM voldoende om niet mee te doen.
Heel verstandig. Ik vind het een leuk project maar ook weer veel te risicovol. Dan vergok ik mijn geld liever op Bondora.
pi_165915929
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 15:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat bij jouw de oranje rondjes de probleemprojecten zijn.
Kijk nog maar eens goed naar de oranje rondjes.

(Dan zou je nu alleen rode en oranje rondjes in je persoonlijke profiel zien.)
Ik begrijp je niet, maar heb ook gelukkig maar twee projecten bij KOM. Beide in problemen. Bussman is failliet, staat op KOM nog op groen, maar in m'n profiel op oranje.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165916008
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 17:53 schreef papernote het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet, maar heb ook gelukkig maar twee projecten bij KOM. Beide in problemen. Bussman is failliet, staat op KOM nog op groen, maar in m'n profiel op oranje.
Alle projecten waarin je hebt geïnvesteerd zijn oranje volgens mij = standaard. Projecten waar je niet zit zijn groen.
pi_165916070
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 17:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Alle projecten waarin je hebt geïnvesteerd zijn oranje volgens mij = standaard. Projecten waar je niet zit zijn groen.
haha, waar je niet in zit heb je geen risico dus groen xD als je er in zit, is het meteen donker oranje... gelukkig heb ik nog geen rood :D
pi_165916994
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:23 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dank voor het delen!

Categorie B.
Doel: afbetalen van een belastingschuld.

Ik ben nieuwsgierig, maar de aanleiding van die schuld staat niet in de pitch. Ik vind het geen aantrekkelijk doel om in te investeren, maar op basis van de korte looptijd, de geboden rente en de risico-categorie had ik hem tot een paar weken geleden waarschijnlijk wel meegenomen. Dankzij de uitleg van Obligataire heb ik vandaag echter wat verder gekeken:
Current ratio 2015: 0,83
Current ratio 2014: 0,43
Een negatief werkkapitaal.
Privé onttrekking in 2015: ¤111.797,-

Ik vind die privé-onttrekking hoog voor een secretaresse. En dan nu ¤24.000,- om een belastingschuld te betalen? Die had je toch kunnen zien aankomen? Nee, tenzij Obligataire mij nu voorrekent dat ik het helemaal mis heb, laat ik deze kans aan mij voorbij gaan.
Ik las hem ook vol verbazing. Hoe kan zo iemand orde scheppen bij de cliënten (dik betaald) en er privé dan zo'n puinhoop van maken.
Pecunia non olet
pi_165917017
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 18:00 schreef najra1990 het volgende:

[..]

haha, waar je niet in zit heb je geen risico dus groen xD als je er in zit, is het meteen donker oranje... gelukkig heb ik nog geen rood :D
:+
pi_165917365
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:47 schreef bleyenburg het volgende:
Iemand hier nog een mening over de antwoorden van de modejongen op KOM?
Ik heb het ongeveer 10 x overgelezen........
Ik een keer. Ik kreeg koffiegeur in mijn neus dus een hoog Aficenna gehalte. :)
pi_165917985
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:20 schreef namliam het volgende:
Jaar update ontvangen van: https://www.collincrowdfund.nl/women-sports-only-zaandam/

Samenvatting:
Draaien nog niet break even door vertraagde opening, ziekte en andere externe factoren (o.a. klanten zeggen ook weer op... no shit Sherlock). Dat de betalingen nog optijd zijn komt doordat de holding (die mee getekend heeft) legt vooralsnog de verschillen bij.
Er is een hoop geleerd en men weet hoe het tij te keren, verwachting is per medio 2017 het break even point te bereiken.
Normaliter had ik denk ik niet eens meegedaan maar de zekerheden leken mij heel goed..........
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_165918017
Deze vond ik veilig genoeg om in te stappen. Vraag me wel af waarom deze man crowdfunding gebruikt hiervoor:
https://www.lendico.nl/kredietaanvraag/detail/28119-128
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165918402
https://crowdaboutnow.nl/Delano Is failliet, aflossingsvrije lening zo te zien en stapel met bank.
pi_165918492
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 20:01 schreef brulaap112 het volgende:
https://crowdaboutnow.nl/Delano Is failliet, aflossingsvrije lening zo te zien en stapel met bank.
Jammer. Hier zit ik in. Ik ken Delano persoonlijk. Ik wist dat er problemen waren. Mijn eerste crowdfundproject. Eerste faillissement (afgezien van Bondora).
pi_165918638
En weer een GvE project met betalingsissues (4617)
  woensdag 12 oktober 2016 @ 21:04:17 #228
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_165919718
quote:
8s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 20:13 schreef Frits77 het volgende:
En weer een GvE project met betalingsissues (4617)
Welke was dat? Misschien ff in een spoiler de naam ofzo?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165919751
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 16:51 schreef Benger het volgende:
Ik denk dat het prima is om de zaken gescheiden te houden. Via de prive borgstelling kun je eventueel ook de aandelen claimen van de bestaande BV's.
Correct. Toch zou je er ook anders naar kunnen kijken. Die borgstelling wordt pas aangesproken als het helemaal mis gaat en vele schuldeisers waaronder de crowdfunders, zich gaan melden. Wat dan gebeurt is een black box, zeker als die materiële waarde uitsluitend bestaat uit het belang in die aandelen. En wie weet heeft hij nog meer borgstellingen getekend.

Als de te ontwikkelen activiteit binnen de bestaande B.V. zou plaatsvinden vindt er dagelijks verrekening plaats van de kosten, met de cashflow van die werk B.V. Dan zit je toch wat meer op de eerste rij. En de zekerheid moet uiteindelijk toch komen uit diezelfde werk B.V., denk ik.
Pecunia non olet
pi_165919975
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 20:05 schreef Benger het volgende:

[..]

Jammer. Hier zit ik in. Ik ken Delano persoonlijk. Ik wist dat er problemen waren. Mijn eerste crowdfundproject. Eerste faillissement (afgezien van Bondora).
Wat is er gebeurd? Niet genoeg omzet? Volgens hun Facebook per 1 augustus op vakantie maar daarna nooit meer open gegaan.
pi_165920387
Vandaag de bevestiging ontvangen dat de lening Veldinger Maten is overgemaakt.
Ik zie echter nog geen hypothecaire akte?
Pecunia non olet
pi_165922502
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:13 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Wat is er gebeurd? Niet genoeg omzet? Volgens hun Facebook per 1 augustus op vakantie maar daarna nooit meer open gegaan.
Niet genoeg omzet, maar ook persoonlijke problemen die ik niet op internet ga plaatsen.
pi_165923083
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:29 schreef obligataire het volgende:
Vandaag de bevestiging ontvangen dat de lening Veldinger Maten is overgemaakt.
Ik zie echter nog geen hypothecaire akte?
hypothecaire akte mis ik ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165923126
quote:
Bedankt voor het delen.

Voor mij een dikke nee.
O.a. door een negatieve cashflow in het eerste jaar en geen zekerheden. (behalvee als de beste mevrouw komt te overlijden, maar dat gaat een beetje ver) Verder heeft Collin hun score maar weer eens verhoogd op basis van prognoses :N
pi_165923210
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:23 schreef Appeltje58 het volgende:

[..]

hypothecaire akte mis ik ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zou natuurlijk kunnen dat het geld is overgemaakt naar de notaris welke het dan, na het passeren van de akte, overmaakt aan de geldnemer. Dat is een gebruikelijke volgorde.
Dit betreft echter KoM dus ik zou het wel even navragen en het antwoord hier even delen.
pi_165923687
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat het geld is overgemaakt naar de notaris welke het dan, na het passeren van de akte, overmaakt aan de geldnemer. Dat is een gebruikelijke volgorde.
Dit betreft echter KoM dus ik zou het wel even navragen en het antwoord hier even delen.
Komt goed.
Pecunia non olet
pi_165925480
Ben heel benieuwd hoe dat zit. Risico ligt in feite bij de tussenpersoon, die dus veel zaken op orde moet hebben. Plus de boel is verzekerd. Ik denk: verzekeren doe je alleen als je onvoldoende overtuigd bent en weinig marges hebt. Plus welke schuldeisers zijn er nog meer? We zijn dan vast niet de enige, en wat zijn de verzekeringsvoorwaarden? Welke rechten heb je? En als wij als eindgebruiker al 7% krijgen, hoeveel rente betaalt de ondernemer dan? Hoe kun je dat ooit terugverdienen...met marges en verzekering eraf moet dat wel 25% ofzo zijn.

Ik vind het wel interessant dat LAH deze leningen aanbiedt, maar wat meer info zou welkom zijn. Nu is het me allemaal nog te vaag, terwijl 7% voor een half jaar wel érg aantrekkelijk is.
Schip ahoy!
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:23:55 #240
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165925831
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:43 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ben heel benieuwd hoe dat zit. Risico ligt in feite bij de tussenpersoon, die dus veel zaken op orde moet hebben. Plus de boel is verzekerd. Ik denk: verzekeren doe je alleen als je onvoldoende overtuigd bent en weinig marges hebt. Plus welke schuldeisers zijn er nog meer? We zijn dan vast niet de enige, en wat zijn de verzekeringsvoorwaarden? Welke rechten heb je? En als wij als eindgebruiker al 7% krijgen, hoeveel rente betaalt de ondernemer dan? Hoe kun je dat ooit terugverdienen...met marges en verzekering eraf moet dat wel 25% ofzo zijn.

Ik vind het wel interessant dat LAH deze leningen aanbiedt, maar wat meer info zou welkom zijn. Nu is het me allemaal nog te vaag, terwijl 7% voor een half jaar wel érg aantrekkelijk is.
Ik snap ook niet hoe dit werkt. Is al de tweede grote lening van Umati. Om te proberen toch maar een klein bedrag gedaan. Over een half jaar weten we het. :)
pi_165925858
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:43 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ben heel benieuwd hoe dat zit. Risico ligt in feite bij de tussenpersoon, die dus veel zaken op orde moet hebben. Plus de boel is verzekerd. Ik denk: verzekeren doe je alleen als je onvoldoende overtuigd bent en weinig marges hebt. Plus welke schuldeisers zijn er nog meer? We zijn dan vast niet de enige, en wat zijn de verzekeringsvoorwaarden? Welke rechten heb je? En als wij als eindgebruiker al 7% krijgen, hoeveel rente betaalt de ondernemer dan? Hoe kun je dat ooit terugverdienen...met marges en verzekering eraf moet dat wel 25% ofzo zijn.
Uhm, ik begrijp die pitch anders. De lening is voor Logistics Link Limited. Deze gebruikt de lening voor debiteurenfinanciering. Die debiteurenfinanciering wordt aangeboden door Umati. De dienstverlening van Umati is verzekerd bij o.a. de African Trade Insurance Agency. Oftewel: als Logistics Link Limited een product verkoopt, wordt dit door Umati gefactureerd. Logistics Link Limited hoeft zelf dan geen facturen meer te versturen en niet meer achter schuldenaren aan. Betaalt de koper niet, dan is Umati verzekerd. Logistics Link Limited krijgt dus altijd zijn factuur uitbetaald, want het risico dat de koper niet betaald is verzekerd. Ik denk dat ik de lening meer zie als een lening aan Umati om de dienstverlening voor Logistics Link Limited te kunnen leveren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Groepfunder op 13-10-2016 09:31:23 (Tekst verduidelijkt.) ]
pi_165926041
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:04 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Welke was dat? Misschien ff in een spoiler de naam ofzo?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door Frits77 op 13-10-2016 10:02:28 ]
pi_165926077
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:41 schreef Frits77 het volgende:

[..]

project ****
graag in een spoiler!

[ Bericht 0% gewijzigd door najra1990 op 13-10-2016 10:18:47 ]
pi_165926102
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat die groep die financieel advies geeft over crowdfunding?
pi_165926103
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:44 schreef najra1990 het volgende:

[..]

graag in een spoiler!
Waarom? Is openbare informatie lijkt me
pi_165926197
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:46 schreef Frits77 het volgende:

[..]

Waarom? Is openbare informatie lijkt me
Het is Semi publiek. Als je dit niet in een spoiler zet, kan je met een simpele google zoekopdracht dit bedrijf vinden en erover lezen dat het niet zo goed gaat met dit bedrijf. Dan ga je naar de concurent (volgens mij bestaat dit bedrijf nog, dus kan dit zeker negatieve gevolgen hebben) Hierdoor gaat het bedrijf dus inkomsten mislopen en gaat het alleen maar meer bergafwaards. Daarom zetten we vrijwel alle projecten in problemen in spoilers, zodat ze in ieder geval niet door Google gevonden kunnen worden en je lid moet zijn van Fok om de informatie te kunnen lezen :) Graag dus nog even aanpassen
pi_165926297
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:55 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Het is Semi publiek. Als je dit niet in een spoiler zet, kan je met een simpele google zoekopdracht dit bedrijf vinden en erover lezen dat het niet zo goed gaat met dit bedrijf. Dan ga je naar de concurent (volgens mij bestaat dit bedrijf nog, dus kan dit zeker negatieve gevolgen hebben) Hierdoor gaat het bedrijf dus inkomsten mislopen en gaat het alleen maar meer bergafwaards. Daarom zetten we vrijwel alle projecten in problemen in spoilers, zodat ze in ieder geval niet door Google gevonden kunnen worden en je lid moet zijn van Fok om de informatie te kunnen lezen :) Graag dus nog even aanpassen
OK, heeft zin idd. Gedaan dus. Echter in dit geval is er op google al e.e.a te vinden.
pi_165926441
Nu alleen nog de quote fixen, qua spoiler :)
pi_165927022
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:46 schreef Horsemen het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat die groep die financieel advies geeft over crowdfunding?
Als dat zo is dan zou ik als Vereniging Crowdfund Nederland maar gauw mijn site aanpassen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat is dan geen reclame meer! :)
pi_165927141
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/zorgeloosch-groep/
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

ABN-Amro :r

Mede de reden van de hele dikke NEE
pi_165927144
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 11:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/zorgeloosch-groep/
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

ABN-Amro :r
Ik heb een reservering gedaan op basis van de ratings ik ga hem vanavond is rustig lezen. ABN AMRO ? Dan ga ik heel goed lezen. :)

Toch maar even nu gelezen.
Alhoewel de vermogensbestanddelen binnen de op huwelijkse voorwaarden gebaseerde relatie met zijn partner, berusten bij Sander de Loo, is de borg van morele waarde. Niet in de laatste plaats omdat er ook een borgstelling is overeengekomen met de huisbankier.

Nee dus. reservering terug getrokken. Laat mijn plaats graag overnemen door een ander.

Dit is dus types weer een bedrijf dat door ABN-AMRO als te risicovol wordt gezien. De deur dicht gooien kan De Bank niet, dan verliest men te veel geld, dus mag de crowd zonder onderpand tegen een zeer magere rente de top van het extra krediet financieren. Door deze financiering van de top door de crowd wordt de positie van de Bank veilig gesteld als het mis gaat. :W Daar leen ik me niet voor.

Denk dat meneer de eigenaar beter een aandelen emissie kan doen.

[ Bericht 49% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-10-2016 11:34:38 ]
pi_165927244
[quote]14s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 11:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/zorgeloosch-groep/
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

0,00 aan zekerheden doordat alles aan huisbankier is verpand cq in hypotheek gegeven. Jaarverslagen '14 en '15 niet gedeponeerd en geen woord over de winstgevendheid. Ik snap ook niet waarom hij niet jaarlijks 1 of 2 locaties opent. Kortom zoals bij vrijwel elk project in 2016 weer een dikke NEE
pi_165927379
Incentive van Zorgeloosch groep deed mij twijfelen haha, Gezien ABN hier weer vooraan staat doe ik ook niet mee
pi_165927452
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 11:25 schreef impact9 het volgende:
Incentive van Zorgeloosch groep deed mij twijfelen haha, Gezien ABN hier weer vooraan staat doe ik ook niet mee
Ik doe wel voorlopig mee maar een reisje New York moet ik zelf betalen :)
Ik heb ook wat vragen gesteld.

Collin steekt wel fors haar nek uit door deze uiterst gunstige score. Als dit mis gaat hebben ze zelf ook een flink probleem. Die eerdere defaults waren allemaal krap 'voldoende' volgens mij.
Pecunia non olet
pi_165927674
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 11:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dit is dus types weer een bedrijf dat door ABN-AMRO als te risicovol wordt gezien. De deur dicht gooien kan De Bank niet, dan verliest men te veel geld, dus mag de crowd zonder onderpand tegen een zeer magere rente de top van het extra krediet financieren. Door deze financiering van de top door de crowd wordt de positie van de Bank veilig gesteld als het mis gaat. :W Daar leen ik me niet voor.

Eens. Absolute no-go voor mij. En ik denk dat de kurken weer van de fles kunnen bij ABN-AMRO want hij zal wel vol raken.
pi_165928009
Benieuwd wanneer de vragen van de modekoning op KOM beantwoord worden.
En uiteraard ook benieuwd naar de antwoorden :)
pi_165928240
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 15:37 schreef Speekselklier het volgende:
Inmiddels is de maand alweer voor een flink stukje op, maar ik mis nog altijd de kippenboer van KoM.

De kippenboer van KOM is vandaag bijgeschreven op mijn bankrekening. 1 week later dan normaal. Het gekke is dat deze betaling nog niet voorkomt op mijn KOM transactie overzicht op de site.
pi_165928562
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 11:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe wel voorlopig mee maar een reisje New York moet ik zelf betalen :)
Ik heb ook wat vragen gesteld.

Collin steekt wel fors haar nek uit door deze uiterst gunstige score. Als dit mis gaat hebben ze zelf ook een flink probleem. Die eerdere defaults waren allemaal krap 'voldoende' volgens mij.
Omzet 4.000k, 2015,Balans totaal van 3.000k. , , hierin zit geen onroerend goed, en dit voor een dienstverlener welke met zzp/flex werkt en in huur/regus achtige kantoortjes zit, benieuwd naar de activa en waardering hiervan.

Ook de reactie op Collin, met als onderschrift de trotse eigenaar, sorry, ik zie het zakelijk en puur feitelijk, hij mag trots zijn, prima, maar voor mij hoeft deze toevoeging niet.
In basis is het dus groei kopen met geleend geld, deels door de bank en de rest door óns', en dit zonder enige zekerheid. Bovendien snap ik het nut niet van de regionale kantoren in deze digi tijd, dure werkplekken met vaste lasten.

[ Bericht 16% gewijzigd door peterc op 13-10-2016 13:01:16 ]
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:15:24 #260
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165929072
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De kippenboer van KOM is vandaag bijgeschreven op mijn bankrekening. 1 week later dan normaal. Het gekke is dat deze betaling nog niet voorkomt op mijn KOM transactie overzicht op de site.
Dan zal het bij mij ook wel gelukt zijn. Morgen eens kijken.
(maakte me trouwens nog geen zorgen)
Tot nooit .......
pi_165929116
@ speeksel:
Ons platform is continu in ontwikkeling. Wij zijn bezig met de implementatie van nieuwe functionaliteiten. In dat kader wordt de website verplaatst naar een nieuwe server. Helaas duurt de verhuizing iets langer dan gepland. Dit heeft tot gevolg dat u bij een bezoek aan onze website nu een 'vreemde' melding krijgt. Wij ontvingen al enkele verontruste telefoontjes en e-mails van investeerders. U hoeft zich niet ongerust te maken. Wij verwachten dat de website vandaag weer zichtbaar is.
Wij verzoeken u vriendelijk om niet de link met instructies te openen. Dat heeft geen effect. Wij verwachten dat de website zo spoedig mogelijk weer live is.
Onze excuses voor het ongemak. Wij verwachten eind volgende week weer een nieuw mooi project te plaatsen. Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u ons uiteraard gewoon per e-mail of per telefoon contacteren.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:22:46 #262
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165929186
quote:
12s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:41 schreef peterc het volgende:
Bovendien snap ik het nut niet van de regionale kantoren in deze digi tijd, dure werkplekken met vaste lasten.
Ik lees ook alleen maar dat die kantoortjes een extra maandelijkse last zijn. Maar ik lees nergens dat ze ook een lust (meer omzet/hogere marge) zijn.
Tot nooit .......
pi_165929207
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:17 schreef bleyenburg het volgende:
@ speeksel:
Ons platform is continu in ontwikkeling. Wij zijn bezig met de implementatie van nieuwe functionaliteiten. In dat kader wordt de website verplaatst naar een nieuwe server. Helaas duurt de verhuizing iets langer dan gepland. Dit heeft tot gevolg dat u bij een bezoek aan onze website nu een 'vreemde' melding krijgt. Wij ontvingen al enkele verontruste telefoontjes en e-mails van investeerders. U hoeft zich niet ongerust te maken. Wij verwachten dat de website vandaag weer zichtbaar is.
Wij verzoeken u vriendelijk om niet de link met instructies te openen. Dat heeft geen effect. Wij verwachten dat de website zo spoedig mogelijk weer live is.
Onze excuses voor het ongemak. Wij verwachten eind volgende week weer een nieuw mooi project te plaatsen. Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u ons uiteraard gewoon per e-mail of per telefoon contacteren.
Gaat dat over HCN? Bij mij staat er alleen 'This Account has been suspended'. En dat klopt als ze hun domeinnaam 10 oktober j.l. niet hebben verlengd.
pi_165929211
Waar ken ik die man ook alweer van...

https://all4funding.nl/pr(...)al-voor-cs-factoring
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:24:43 #265
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165929221
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:17 schreef bleyenburg het volgende:
@ speeksel:
Blah Blah Blah
Ik neem aan dat je mike79 bedoelde.

(ik heet trouwens speekselKLIER, ik ben geen spuug of zo hoor!)
Tot nooit .......
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:25:29 #266
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165929237
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:24 schreef OpDieFiets het volgende:
Waar ken ik die man ook alweer van...
Dat is een oud eh... Museumdirecteur en oud voorzitter van AK67.
Ik denk dat je hem daar van kent.
Tot nooit .......
pi_165929280
iid @ Mike.
en idd HCN

sorry meneer speekselklier
pi_165929302
AK 67
whahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:28:41 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165929311
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:27 schreef bleyenburg het volgende:
iid @ Mike.
en idd HCN

sorry meneer speekselklier
excuses aanvaard meneer Bley :)
Tot nooit .......
pi_165929338
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:25 schreef Speekselklier het volgende:
Dat is een oud eh... Museumdirecteur en oud voorzitter van AK67.
Ik denk dat je hem daar van kent.
Betrouwbare kop wel _O-
pi_165929406
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je mike79 bedoelde.

(ik heet trouwens speekselKLIER, ik ben geen spuug of zo hoor!)
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:27 schreef bleyenburg het volgende:
iid @ Mike.
en idd HCN

sorry meneer speekselklier
Ik wil niet lastig zijn, maar ik heet dus mike79_n met de klemtoon op de "n".
pi_165930158
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:29 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Betrouwbare kop wel _O-
En die meneer heeft geen 100k meer, of is niet bereid om er 100k met borgstelling van prive of onroerend goed er in te stoppen.
En dan moeten wij het maar doen.......... tsjonge ...... triest
pi_165930206
ook mijn welgemeende excuses aan Mike79_n
pi_165930564
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:14 schreef bleyenburg het volgende:
ook mijn welgemeende excuses aan Mike79_n
excuses aanvaard meneer bleyenburg :)
pi_165930765
quote:
12s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 12:41 schreef peterc het volgende:

[..]

Omzet 4.000k, 2015,Balans totaal van 3.000k. , , hierin zit geen onroerend goed, en dit voor een dienstverlener welke met zzp/flex werkt en in huur/regus achtige kantoortjes zit, benieuwd naar de activa en waardering hiervan.

Ook de reactie op Collin, met als onderschrift de trotse eigenaar, sorry, ik zie het zakelijk en puur feitelijk, hij mag trots zijn, prima, maar voor mij hoeft deze toevoeging niet.
In basis is het dus groei kopen met geleend geld, deels door de bank en de rest door óns', en dit zonder enige zekerheid. Bovendien snap ik het nut niet van de regionale kantoren in deze digi tijd, dure werkplekken met vaste lasten.
2015 4000k omzet cash flow 600k winst 500k // 2016 omzet 7000k, cash flow 1500k en dan 500k vragen voor deb? Lager groeitempo = en alles kan out of pocket
pi_165930966
Nieuw op GVE:

Autobedrijf Kooyman

Project:15305 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:0,33
Creditsafe score:63
pi_165931169
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:48 schreef mike79_n het volgende:
Nieuw op GVE:

Autobedrijf Kooyman

Project:15305 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:0,33
Creditsafe score:63

= 4,6k rente aflossing per mnd, klein bedrag ingezet, lange historie, spreekt voor, overzichtelijk,
, klein en flexibel, maar toch niet zonder risico
pi_165931278
Nieuw op IVM:

Six and Sons

Kapitaalbehoefte: ¤ 125.000,-
Rating B+
Graydon PD % 0,9
Rente 8%
Looptijd 48 mnd
pi_165931532
Bij Kooyman begrijp ik z'n balans niet als er geen andere partijen geld verstrekken.
Ca. 276K eigen vermogen op een balanstotaal van 1.228K (22.5%)
-> Dat betekent 950.000 overige passiva.
-Crediteuren (bij een betaaltermijn van een niet geringe 90dagen 450.000)
-Waar kan je nog meer aandenken?
pi_165931775
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 15:20 schreef marathon2000 het volgende:
Bij Kooyman begrijp ik z'n balans niet als er geen andere partijen geld verstrekken.
Ca. 276K eigen vermogen op een balanstotaal van 1.228K (22.5%)
-> Dat betekent 950.000 overige passiva.
-Crediteuren (bij een betaaltermijn van een niet geringe 90dagen 450.000)
-Waar kan je nog meer aandenken?
Kunnen een aantal zaken zijn, bijvoorbeeld nog te betalen salarissen, voorzieningen of af te dragen belastingen. Maar het gat vind ik daarvoor wel erg groot. De schatting die je maakt voor crediteuren is onwaarschijnlijk hoog daar auto's veelal vooraf betaald moeten worden, anders krijg je hem niet mee.
pi_165932046
Mja, een klein autobedrijfje in Vinkeveen dat anderhalve ton wil lenen... Ik weet het niet.

Autodealers vallen de laatste jaren bij bosjes om, c.q. worden opgeslokt door de hele grote dealerbedrijven met tientallen vestigingen. Een klein, zelfstandig Fiat-dealertje is nu typisch zo'n bedrijf dat makkelijk in zwaar weer kan komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2016 15:44:43 ]
pi_165933910
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat het geld is overgemaakt naar de notaris welke het dan, na het passeren van de akte, overmaakt aan de geldnemer. Dat is een gebruikelijke volgorde.
Dit betreft echter KoM dus ik zou het wel even navragen en het antwoord hier even delen.
De akte is nog niet gepasseerd😡
Pecunia non olet
pi_165934051
quote:
Niet handig als je de Gouden stier wilt winnen, waarvoor ze genomineerd zijn.....
Pecunia non olet
pi_165934457
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 15:43 schreef k_man het volgende:
Mja, een klein autobedrijfje in Vinkeveen dat anderhalve ton wil lenen... Ik weet het niet.

Autodealers vallen de laatste jaren bij bosjes om, c.q. worden opgeslokt door de hele grote dealerbedrijven met tientallen vestigingen. Een klein, zelfstandig Fiat-dealertje is nu typisch zo'n bedrijf dat makkelijk in zwaar weer kan komen.
Aan de andere kant , is het ook mogelijk typisch een bedrijfje, dat low cost, kan handelen, repareren, onderhouden. Niet gebonden aan merken voorschriften vwb showrooms, targets. Maar een allround dorpsbedrijfje, waar je 2e handsauto van je vrouw, het barrel van je zoon/ en de nissan micra van je dochter goedkoop kunt laten keuren onderhouden.
Zelf rijd je natuurlijk in een vette leasebak en ga je naar de dealer.

Klein bedragje ingelegd
pi_165934622
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Niet handig als je de Gouden stier wilt winnen, waarvoor ze genomineerd zijn.....
Nou ja, de site doet het inmiddels alweer. Al is het verre van professioneel om niet een keurige melding op de site te zetten en een dergelijke verhuizing of wat ze dan ook gedaan hebben, niet in het weekend te doen. Beetje jammer, maar voor mij van geen invloed op welke stier ze dan ook willen winnen.
pi_165934761
Hoe kijken jullie tegen de IVM Six and Sons aan? Ik denk dat ik 'm oversla, dit soort trendgevoelige higher-end retail vind ik link.
pi_165935067
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:54 schreef tiara1977 het volgende:
Hoe kijken jullie tegen de IVM Six and Sons aan? Ik denk dat ik 'm oversla, dit soort trendgevoelige higher-end retail vind ik link.
Ik laat hem lopen...
'Om de druk op de liquiditeit te verlichten is de 50k lening een jaar aflossingsvrij'...die staat dus al onder druk wat als de prognse niet gehaald wordt?

De 50k lening is met verpanding vd oude winkel...waarom kan dat niet bij de nieuwe?

Normaal zijn allen voor het gehele bedrag aansprakelijk toch? En IVM geeft ook altijd aan als er iets te halen valt

Simpele verdubbeling van omzet door een 2e winkel? Lijkt me ook voorbarig


Toevoeging: waarom ligt de omzet in de rechterkolom zoveel lager dan in de cijfers?

[ Bericht 12% gewijzigd door jsuijker op 13-10-2016 18:23:27 ]
pi_165935647
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 18:13 schreef jsuijker het volgende:
Normaal zijn allen voor het gehele bedrag aansprakelijk toch?
Heeft IVM al eens eerder gedaan. Bij een BV is het niet automatisch dat de eigenaren voor het hele bedrag aansprakelijk zijn. Vind het zelf minder sterk. Bij andere platforms ben ik het nog niet tegengekomen.
pi_165936212
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik lees ook alleen maar dat die kantoortjes een extra maandelijkse last zijn. Maar ik lees nergens dat ze ook een lust (meer omzet/hogere marge) zijn.
Dat zal toch echt wel😊 Essentieel is dat nieuwe omzet 180 dagen uit staat, dus dat moet voorgefinancierd worden.

Ik twijfel nog. Zekerheden zijn er inderdaad niet maar dat geldt voor meer projecten waaraan ik deelnam.
De vraag is hier daarom geloof ik in het business model. Ze hebben wel een miljoen verdiend de laatste jaren, althans dat is het eigen vermogen maar dat kan ook deels uit achtergestelde leningen bestaan.
Pecunia non olet
  donderdag 13 oktober 2016 @ 19:22:07 #290
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165936431
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 17:12 schreef obligataire het volgende:
De akte is nog niet gepasseerd😡
Niet gepasseerd in de zin van:

• het geld staat op de rekening van de notaris?
of
• leningnemer heeft het geld zonder dat er gepasseerd is?

Ik mag aannemen dat je het eerste bedoeld maar ik verbaas me nergens meer over.
Tot nooit .......
pi_165937570
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 19:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat zal toch echt wel😊 Essentieel is dat nieuwe omzet 180 dagen uit staat, dus dat moet voorgefinancierd worden.

Ik twijfel nog. Zekerheden zijn er inderdaad niet maar dat geldt voor meer projecten waaraan ik deelnam.
De vraag is hier daarom geloof ik in het business model. Ze hebben wel een miljoen verdiend de laatste jaren, althans dat is het eigen vermogen maar dat kan ook deels uit achtergestelde leningen bestaan.
2015 4000k omzet cash flow 600k winst 500k // 2016 omzet 7000k, cash flow 1500k en dan 500k vragen voor deb? Lager groeitempo = en alles kan out of pocket

Correct, geloof je in het verdienmodel en hoe bestendig is het, en waarom moet het een gazelle, cq groeitempo zo hoog zijn, omdat het ...een once in a lifetime opportunity is.? En wat als het groeitempo de gewenste omzet & marges niet brengen, dan ligt de bodem er zo onderuit. Het kan snel up gaan, maar net zo snel down-under.

Niets ingelegd, na beantwoording van de vragen op Collin, zat het zo goed als vol, nu is de keuze voor mij gemaakt. Succes
pi_165937688
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 19:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Niet gepasseerd in de zin van:

• het geld staat op de rekening van de notaris?
of
• leningnemer heeft het geld zonder dat er gepasseerd is?

Ik mag aannemen dat je het eerste bedoeld maar ik verbaas me nergens meer over.
Optie 2: leningnemer heeft het geld en wij zitten nu in een momenteel ongedekte lening.
Pecunia non olet
pi_165937783
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Optie 2: leningnemer heeft het geld en wij zitten nu in een momenteel ongedekte lening.
KoM durft het risico blijkbaar aan dat het misgaat en investeerders vervolgens bij KoM aankloppen. Ik moet toegeven: ze hebben lef. Of ze zijn wanhopig.
pi_165937948
quote:
12s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 19:56 schreef peterc het volgende:

[..]

2015 4000k omzet cash flow 600k winst 500k // 2016 omzet 7000k, cash flow 1500k en dan 500k vragen voor deb? Lager groeitempo = en alles kan out of pocket

Correct, geloof je in het verdienmodel en hoe bestendig is het, en waarom moet het een gazelle, cq groeitempo zo hoog zijn, omdat het ...een once in a lifetime opportunity is.? En wat als het groeitempo de gewenste omzet & marges niet brengen, dan ligt de bodem er zo onderuit. Het kan snel up gaan, maar net zo snel down-under.

Niets ingelegd, na beantwoording van de vragen op Collin, zat het zo goed als vol, nu is de keuze voor mij gemaakt. Succes
Tsja. Ik heb de hele middag lopen piekeren en nu de knoop snel doorgehakt. Nee dus. Vanwege alle hier vermelde bezwaren die zeer serieus neem, maar ook omdat het in feite een debiteurenfinanciering is, iets waarvoor een bank normaliter 60 of 70% krediet zou geven met de nodige aanvullende zekerheden. Die hebben wij dus niet. En inderdaad, waarom moet het allemaal zo snel. Ik hou daar ook niet van. Rustig groeien, je organisatie de kans geven om telkens op adem te komen. Het lijkt me dat die mensen teveel willen. En de bank, die is nu nog poeslief maar als de cijfers tegenvallen dan kon het wel eens net zo gaan als bij de riemen- en parfumboeren dus dan wil ik daar liever ook niet tussen zitten.
Pecunia non olet
pi_165937976
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:05 schreef Benger het volgende:

[..]

KoM durft het risico blijkbaar aan dat het misgaat en investeerders vervolgens bij KoM aankloppen. Ik moet toegeven: ze hebben lef. Of ze zijn wanhopig.
Kortzichtig, oneerlijk, dom, eigenwijs en hebzuchtig. En vakonbekwaam.
Pecunia non olet
pi_165938606
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 18:13 schreef jsuijker het volgende:

[..]

'Om de druk op de liquiditeit te verlichten is de 50k lening een jaar aflossingsvrij'...die staat dus al onder druk wat als de prognse niet gehaald wordt?

...

Simpele verdubbeling van omzet door een 2e winkel? Lijkt me ook voorbarig

Toevoeging: waarom ligt de omzet in de rechterkolom zoveel lager dan in de cijfers?
Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:

• De tweede winkel is een stuk groter dan de eerste (130m2 vs. 100m2). Daarom is de totale omzetpotentie een stuk hoger dan in de eerste winkel, omdat we hier een grotere selectie producten kunnen aanbieden. Voor de zekerheid hebben we in de prognose voor de tweede winkel rekening gehouden met een ruime aanloop periode waarin we niet de volledige omzetpotentie hebben opgenomen.

• De omzet in de rechterkolom (¤468K) is de winkelomzet (+ online) over geheel 2015. In de cijfers staat een hoger bedrag: hierin zijn projectwerkzaamheden opgenomen ter grootte van ¤169. Dit waren werkzaamheden buiten de kerntaak van de winkel om, bovendien met lage marge. Om ons volledig te richten op het in- en verkopen van mooie spullen (met betere marge) hebben we besloten om geen side-projecten meer te gaan doen

• Het aflossingsvrij houden van de lening is vooral een geste van de familie. Het opschorten van het geringe aflossingsbedrag per maand is in onze prognose zeker niet noodzakelijk voor een gezonde liquiditeit
pi_165939349
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:34 schreef SixandSons het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:

• De tweede winkel is een stuk groter dan de eerste (130m2 vs. 100m2). Daarom is de totale omzetpotentie een stuk hoger dan in de eerste winkel, omdat we hier een grotere selectie producten kunnen aanbieden. Voor de zekerheid hebben we in de prognose voor de tweede winkel rekening gehouden met een ruime aanloop periode waarin we niet de volledige omzetpotentie hebben opgenomen.

• De omzet in de rechterkolom (¤468K) is de winkelomzet (+ online) over geheel 2015. In de cijfers staat een hoger bedrag: hierin zijn projectwerkzaamheden opgenomen ter grootte van ¤169. Dit waren werkzaamheden buiten de kerntaak van de winkel om, bovendien met lage marge. Om ons volledig te richten op het in- en verkopen van mooie spullen (met betere marge) hebben we besloten om geen side-projecten meer te gaan doen

• Het aflossingsvrij houden van de lening is vooral een geste van de familie. Het opschorten van het geringe aflossingsbedrag per maand is in onze prognose zeker niet noodzakelijk voor een gezonde liquiditeit
Welkom hier :) Vraag: stel dat de zaken toch minder voorspoedig zouden lopen dan nu verwacht, heeft de hoofdelijke aansprakelijkheid dan materiële waarde van enige omvang, en zijn er eventueel andere bronnen van inkomsten?
Pecunia non olet
pi_165939382
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:34 schreef SixandSons het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:

• De tweede winkel is een stuk groter dan de eerste (130m2 vs. 100m2). Daarom is de totale omzetpotentie een stuk hoger dan in de eerste winkel, omdat we hier een grotere selectie producten kunnen aanbieden. Voor de zekerheid hebben we in de prognose voor de tweede winkel rekening gehouden met een ruime aanloop periode waarin we niet de volledige omzetpotentie hebben opgenomen.

• De omzet in de rechterkolom (¤468K) is de winkelomzet (+ online) over geheel 2015. In de cijfers staat een hoger bedrag: hierin zijn projectwerkzaamheden opgenomen ter grootte van ¤169. Dit waren werkzaamheden buiten de kerntaak van de winkel om, bovendien met lage marge. Om ons volledig te richten op het in- en verkopen van mooie spullen (met betere marge) hebben we besloten om geen side-projecten meer te gaan doen

• Het aflossingsvrij houden van de lening is vooral een geste van de familie. Het opschorten van het geringe aflossingsbedrag per maand is in onze prognose zeker niet noodzakelijk voor een gezonde liquiditeit
Welkom! U bent voor zover ik weet de eerste ondernemer van een project die hier zijn pitch komt toelichten en dat waardeer ik in ieder geval. Misschien dat ik u hier ook iets mag vragen wat mij intrigeert.

U heeft een winkel met een groot assortiment meubels en interieuraccessoires. Nu gaat u op slechts twee kilometer afstand (tien minuutjes rijden) van de eerste winkel een tweede soortgelijke openen. Bent u niet bang dat u gewoon uw eigen concurrent gaat worden? Waarom niet één nieuwe grotere winkelruimte zoeken? Precies dezelfde voordelen die u noemt plus nog tal van anderen. Een nog groter aanbod (de klant ziet alles en hoeft niet naar de tweede vestiging) waardoor grotere aantrekkingskracht, personeelskosten, energiekosten.. kortom, waarom kiest u voor een winkel die praktisch naast de deur ligt? Voor een patatzaak of café is dat zeer verdedigbaar, maar voor een meubel- en interieuraccessoires winkel vind ik het vrij onlogisch.
pi_165940068
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:34 schreef SixandSons het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:

• De tweede winkel is een stuk groter dan de eerste (130m2 vs. 100m2). Daarom is de totale omzetpotentie een stuk hoger dan in de eerste winkel, omdat we hier een grotere selectie producten kunnen aanbieden. Voor de zekerheid hebben we in de prognose voor de tweede winkel rekening gehouden met een ruime aanloop periode waarin we niet de volledige omzetpotentie hebben opgenomen.

• De omzet in de rechterkolom (¤468K) is de winkelomzet (+ online) over geheel 2015. In de cijfers staat een hoger bedrag: hierin zijn projectwerkzaamheden opgenomen ter grootte van ¤169. Dit waren werkzaamheden buiten de kerntaak van de winkel om, bovendien met lage marge. Om ons volledig te richten op het in- en verkopen van mooie spullen (met betere marge) hebben we besloten om geen side-projecten meer te gaan doen

• Het aflossingsvrij houden van de lening is vooral een geste van de familie. Het opschorten van het geringe aflossingsbedrag per maand is in onze prognose zeker niet noodzakelijk voor een gezonde liquiditeit
Ik waardeer deze antwoorden!
Ik sluit me aan bij obligataire over de materiele waarde vd hoofdelijke aansprakelijkheid
pi_165940337
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Welkom hier :) Vraag: stel dat de zaken toch minder voorspoedig zouden lopen dan nu verwacht, heeft de hoofdelijke aansprakelijkheid dan materiële waarde van enige omvang, en zijn er eventueel andere bronnen van inkomsten?
Bedankt!
We zijn bij Sixandsons met zijn tweeën, en één van ons beiden werkt naast de winkel als consultant in de retail
pi_165941241
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:56 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Welkom! U bent voor zover ik weet de eerste ondernemer van een project die hier zijn pitch komt toelichten en dat waardeer ik in ieder geval. Misschien dat ik u hier ook iets mag vragen wat mij intrigeert.

U heeft een winkel met een groot assortiment meubels en interieuraccessoires. Nu gaat u op slechts twee kilometer afstand (tien minuutjes rijden) van de eerste winkel een tweede soortgelijke openen. Bent u niet bang dat u gewoon uw eigen concurrent gaat worden? Waarom niet één nieuwe grotere winkelruimte zoeken? Precies dezelfde voordelen die u noemt plus nog tal van anderen. Een nog groter aanbod (de klant ziet alles en hoeft niet naar de tweede vestiging) waardoor grotere aantrekkingskracht, personeelskosten, energiekosten.. kortom, waarom kiest u voor een winkel die praktisch naast de deur ligt? Voor een patatzaak of café is dat zeer verdedigbaar, maar voor een meubel- en interieuraccessoires winkel vind ik het vrij onlogisch.
Goed punt, daar hebben we in de brainstorm fase zeker over nagedacht om een tweede winkel heel dicht bij de eerste te openen. De reden om toch voor een locatie als de Elandsgracht te kiezen, ligt er vooral in dat het twee verschillende winkelgebieden zijn, ook al liggen ze niet ver van elkaar. De Elandsgracht ligt op de kop van de 9-straatjes, populair bij toeristen en dagjesmensen met een achtergebied (Jordaan) waar ook veel Amsterdammers wonen die graag in de buurt winkelen. Uit contact met onze klanten in de eerste winkel Haarlemmerstraat merken we dat ze zich richten op een kleiner winkelgebied.

Vanuit de retailconsulting hebben we geleerd dat 2 (of meer) winkels binnen een stad juist versterkend kan werken door grotere naamsbekendheid en laagdrempeligheid/gemak voor klanten.
Voor de volledigheid: ons assortiment is breder dan alleen interieur producten, we hebben ook een mannen- en vrouwenmode collectie. Deze gaan we ook op de Elandsgracht verkopen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')