abonnement Unibet Coolblue
pi_165810802
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

lekker belangrijk, het is geen race ofzo :')
Maar wij zeuren er ook niet meer over.....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:39:29 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165810815
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:38 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Maar wij zeuren er ook niet meer over.....
wat doe je nu net dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:42:51 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165810862
het is sowieso een gek argument

nazaten van slaven mogen niet klagen omdat de negers die ze aan de blanken verkochten ook blanke slaven gekocht hebben .,. ik bedoel ... whut ... _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:43:51 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165810874
echt hoor _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:44:32 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165810889
_O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:45:20 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165810903
_O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_165810948
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat doe je nu net dan?
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.

Oftewel niet zeuren en gewoon lekker genieten van een kinderfeest.

Daarbij wil ik absoluut niet ontkennen dat er racisme zou zijn, maar zwarte piet in mijn ogen niet.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:51:52 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165811007
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:48 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.

Oftewel niet zeuren en gewoon lekker genieten van een kinderfeest.

Daarbij wil ik absoluut niet ontkennen dat er racisme zou zijn, maar zwarte piet in mijn ogen niet.
ja nogmaals ... lekker belangrijk

de ene zwarte is de andere zwarte nu eenmaal niet, het doet er simpelweg niet toe ... het zet de deur open voor een schadeclaim van de nazaten richting de machtshebbers in de Congo maar meer voor zwarte piet is het totaal niet relevant

het is het punt simpelweg niet en er is niemand in de hele wereld die het uberhaupt ontkent

maar bedankt voor het artikel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_165811134
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:48 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.
Dat ook maar los daarvan, de meeste autochtone ('blanke') Nederlanders hun voorouders hadden geen slaaf maar waren arme sloebers. Het gewone volk heeft geen voordeel gehaald uit de slavernij, het heeft echter wel erg veel betaald voor de integratie en het opvangen van al die Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken die het niet zo goed deden. Met name de Antillen maakten er een potje van, ze hadden op dat eilandje het beleid om alle probleemjongeren op het vliegtuig naar Nederland te zetten zodat zij ervan af waren omdat wij zo gek waren dat wij het wel zouden oplossen. Dat is de reden dat de Antillianen nog veel meer voorkomen in de criminaliteitsstatistieken (per 1000) dan de Marokkanen en dat een veel groter deel van hen met de geestelijke gezondheidszorg in aanraking komt.
Het punt is dat het gewone volk weinig profijt heeft gehad van zowel de slavernij en het kolonialisme als de gastarbeid terwijl het wel al erg veel kosten heeft gehad. Nu zal je mij hier niet over horen zeuren (al vind ik wel dat we daar paal en perk aan moeten stellen met het immigratiebeleid, ook richtin die eilandjes) maar dat zij dan ook niet zeuren over het koloniale verleden wat hun overoveroveroveroveroveroveroverovergrootouders betrof. Het kan dat ik er een paar generaties naast zit, boeiend.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165811216
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
Er zijn meer blanke slaven verkocht aan Noord Afrika dan zwarte slaven aan blanke landen!...

Slavernij is niet ras gebonden, alhoewel Amerikanen en donkere mensen in voormalige kolonies nog altijd graag met beschuldigende vingers wijzen naar het blanke ras. Dat is totaal uit kontekst denken en je verstoppen achter het slechte dat je voorvaderen is overkomen. Slavernij is er altijd geweest. Slaven waren niet alleen zwart of blank en ook de slavenhouders waren niet alleen zwart of blank.

In Azié , Poynesië was slavernij gewoon, je was meester en je had slaven, nog ver voor dat ook maar één blanke ooit Azié had betreden.

Slavernij was legaal en bij wet geregeld in Saudie Arabië tot 1961.. 1961!

Er zijn meer blanken als slaaf verkocht aan Noord Afrika dan zwarten naar Amerika zijn gebracht. Dan praten we over de oorspronkelijk 13 staten. Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika.
"Kontekst" doet pijn aan mijn ogen maar dat terzijde. :)
Ja, slavernij betrof niet enkel Africanen. Er waren ook veel mensen in die landen die slaven hielden terwijl er ook veel 'blanke' mensen een slaaf waren. De exacte getallen doen er weinig toe (toch moeilijk te bevestigen) maar het was lang niet zo eenzijdig als dat sommige mensen willen geloven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165811554
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.
Klopt.
quote:
'Ik ga door met protesteren tot het einde van Zwarte Piet'
http://www.volkskrant.nl/(...)warte-piet~a4389933/

Het OM gaat overigens in beroep tegen het ontslag van rechtsvervolging van Jerry Afriyie

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ist-afriyie-a1525454
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165811748
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit. Je kunt die zwarte piet niet zomaar naar de tokkies schuiven.
Ik constateer alleen een wat bijzonder fenomeen. Vraag de mensen die tegen het verdwijnen van zwarte piet zijn eens wat 'Nederland' nog meer voor hen inhoudt en je krijgt een vrij oppervlakkig antwoord. Iets met kroketten, stroopwafels en drop. Tja.
pi_165813143
quote:
Klopt allemaal. God zelf keurt slavernij ook helemaal goed in de Bijbel. Je mag ze weliswaar niet doodslaan, want dan verdien je straf, maar als ze na een dag of twee nog blijken te leven is er niets aan de hand ( Exodus 21:20-21 ) Met dank aan onze Joods/ Christelijke cultuur :') (en ja die cultuur heeft ook goede kanten)

Het punt is alleen dat die slaven nergens ter wereld nog jaarlijks feestelijk als karikaturen tot leven worden gebracht tijdens een kinderfeest onder het mom van cultuur die behouden moet blijven en waardoor een deel van de kinderen ieder jaar weer het slachtoffer worden van uitsluiting, pesterijen en discriminatie.

Dat onze Zwarte Piet zwart zou zijn omdat hij via de schoorsteen huizen binnenkomt is erbij verzonnen om het echte verhaal (en dus ook onze cultuur) te verdoezelen. Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf. Of pas het verhaal aan zoals dus al eerder gebeurd is in het verleden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165813477
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:

Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf.
Wees dan eerlijk en verdiep je in de diverse ontstaansgeschiedenissen van Zwarte Piet. In geen enkel verhaal wordt hij opgevoerd als zijnde de slaaf van Sinterklaas. Zo je wil kan in je in hem een bevrijde slaaf zien (1 van die verhalen). Maar in die zin zou je het Sinterklaasfeest juist eerder op kunnen vatten als het feest van de afschaffing van de slavernij! Bijkomende voordeel hiermee is ook dat de anti-Pieten dan meteen hun gewenste nationale herdenkingsmoment tegen de slavernij hebben, en wel op 5 december. Iedereen happy! :D ^O^

Daarbij moest Schenkman, blijkbaar de god van de anti-Pieten, zelfs helemaal niets van slavernij hebben. Zou hij Zwarte Piet dan gecreëerd hebben als de slaaf van de Sint? Lijkt me niet logisch. Als knecht van de Sint? Waarom niet? Niks mis met knecht zijn van iemand. Is een doodnormale job.

Het karakter Zwarte Piet zelf heeft dan ook niets met racisme, slavernij of discriminatie te maken. Hoe hard de anti-Pieten dat ook graag willen.

Maar iedereen staat het uiteraard vrij om hun zeker- en onzekerheden te projecteren op Zwarte Piet en in hem te willen zien zoals zijzelf hem willen zien. Uiteindelijk is die projectie een puur subjectieve interpretatie gebaseerd op vooral onjuiste aannames.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165813502
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:42 schreef sp3c het volgende:
het is sowieso een gek argument

nazaten van slaven mogen niet klagen omdat de negers die ze aan de blanken verkochten ook blanke slaven gekocht hebben .,. ik bedoel ... whut ... _O-
Het is een prima argument om het hele "alleen blanken kunnen racistisch zijn" uitspraakje onderuit te halen natuurlijk ;)
pi_165813510
Over herstelbetalingen gesproken:

Na afschaffing van de slavernij in Nederland kregen de slavenhouders van de regering driehonderd gulden per slaaf als compensatie voor hun verlies. Hierdoor maakten de Nederlanders nog eens extra jacht op weglopers om zoveel mogelijk vergoeding te krijgen.

De slaven waren na afschaffing van de slavernij verplicht zich tien jaar als contractarbeider te verhuren aan hun voormalige eigenaar. Dit werd de ‘periode van staatstoezicht’ genoemd. De voormalige eigenaar had echter geen verplichting meer om voor zijn ‘werknemer’ en zijn gezin te zorgen. Zo verslechterden de omstandigheden van de Afrikanen. Velen gaven er de voorkeur aan de periode van staatstoezicht te ontduiken om, ondanks het harde bestaan, als vrij mens te leven.

:')

Slavernij – Suriname & Curaçao
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165813758
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wees dan eerlijk en verdiep je in de diverse ontstaansgeschiedenissen van Zwarte Piet. In geen enkel verhaal wordt hij opgevoerd als zijnde de slaaf van Sinterklaas. Zo je wil kan in je in hem een bevrijde slaaf zien (1 van die verhalen). Maar in die zin zou je het Sinterklaasfeest juist eerder op kunnen vatten als het feest van de afschaffing van de slavernij! Bijkomende voordeel hiermee is ook dat de anti-Pieten dan meteen hun gewenste nationale herdenkingsmoment tegen de slavernij hebben, en wel op 5 december. Iedereen happy! :D ^O^

Daarbij moest Schenkman, blijkbaar de god van de anti-Pieten, zelfs helemaal niets van slavernij hebben. Zou hij Zwarte Piet dan gecreëerd hebben als de slaaf van de Sint? Lijkt me niet logisch. Als knecht van de Sint? Waarom niet? Niks mis met knecht zijn van iemand. Is een doodnormale job.

Het karakter Zwarte Piet zelf heeft dan ook niets met racisme, slavernij of discriminatie te maken. Hoe hard de anti-Pieten dat ook graag willen.

Maar iedereen staat het uiteraard vrij om hun zeker- en onzekerheden te projecteren op Zwarte Piet en in hem te willen zien zoals zijzelf hem willen zien. Uiteindelijk is die projectie een puur subjectieve interpretatie gebaseerd op vooral onjuiste aannames.
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behouden :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 17:43:04 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165814252
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:57 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het is een prima argument om het hele "alleen blanken kunnen racistisch zijn" uitspraakje onderuit te halen natuurlijk ;)
dat andere mensen ook waardeloze argumenten gebruiken maakt dit niet prima natuurlijk, het blijft compleet waardeloos ook als je de genoemde stelling onderuit wilt halen slaat het echt totaal nergens op, sterker nog je geeft alleen maar aan dat de zwartjens een stuk minder racistisch zijn geweest omdat ze ook aan blanke slaven deden :')

daarnaast heeft het altijd iets tragisch als mensen met zoveel plezier naar elkaars bedenkelijke niveau afzakken om allerlei domme dingen te kunnen roepen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_165814568
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 17:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behouden :?
Dan moet je nog verder terug naar de basis van alle tradities zoals deze over de hele wereld en bij alle volkeren voorkomt, de eeuwige strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart, wat zich dan vertaald bij Sinterklaas naar de goedheiligman en de boeman. Er zijn legio voorbeelden/voorlopers (met name in Europa). Maar dat is voor de massa te abstract.

Het lijkt me in ieder geval eerder dat Schenkman dáár zijn inspiratie voor de donkere knecht heeft opgedaan. Het in ere herstellen van een oertraditie. :)

Let wel. Ik beweer NIET dat dit de waarheid is. Het is mijn interpretatie, net zoals de anti-Piet activisten Zwarte Piet per sé aan slavernij willen linken. Het grote verschil tussen hen en mij is echter dat ik open sta voor alle interpretaties en iedereen daarin vrij laat terwijl de anti-Pieten alleen HUN interpretatie als de enige juiste beschouwen zonder enige nuance, acceptatie van een andere interpretatie en het ergste van alles, zonder ook maar enige interesse te tonen in die andere ontstaansgeschiedenissen. Nee, ZP = racisme!!!! :( Right...not!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 18:08:06 #120
3542 Gia
User under construction
pi_165814762
quote:
6s.gif [b]Op vrijdag 7 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje

Dat onze Zwarte Piet zwart zou zijn omdat hij via de schoorsteen huizen binnenkomt is erbij verzonnen om het echte verhaal (en dus ook onze cultuur) te verdoezelen. Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf. Of pas het verhaal aan zoals dus al eerder gebeurd is in het verleden.
Natuurlijk niet!
Je wilt toch niet dat er een vroegere slaaf wordt uitgebeeld! Daarom is het verhaal aangepast. En nu zeg jij dat wel wel moeten vasthouden aan het "zwarte piet is een slaaf' verhaal.

Wat wil je nou?
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 18:10:15 #121
3542 Gia
User under construction
pi_165814800
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:58 schreef Kijkertje het volgende:
Over herstelbetalingen gesproken:

Na afschaffing van de slavernij in Nederland kregen de slavenhouders van de regering driehonderd gulden per slaaf als compensatie voor hun verlies. Hierdoor maakten de Nederlanders nog eens extra jacht op weglopers om zoveel mogelijk vergoeding te krijgen.

De slaven waren na afschaffing van de slavernij verplicht zich tien jaar als contractarbeider te verhuren aan hun voormalige eigenaar. Dit werd de ‘periode van staatstoezicht’ genoemd. De voormalige eigenaar had echter geen verplichting meer om voor zijn ‘werknemer’ en zijn gezin te zorgen. Zo verslechterden de omstandigheden van de Afrikanen. Velen gaven er de voorkeur aan de periode van staatstoezicht te ontduiken om, ondanks het harde bestaan, als vrij mens te leven.

:')

Slavernij – Suriname & Curaçao
Vreselijk, maar dit topic gaat over Zwarte Piet. Niet over Nederland tijdens de slavernij.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2016 @ 18:45:16 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165815407
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 18:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Natuurlijk niet!
Je wilt toch niet dat er een vroegere slaaf wordt uitgebeeld! Daarom is het verhaal aangepast. En nu zeg jij dat wel wel moeten vasthouden aan het "zwarte piet is een slaaf' verhaal.

Wat wil je nou?
Het verhaal is niet aangepast, er os geen enkele bron beschikbaar die aangeeft dat piet ooit de slaaf van sinterklaas is geweest
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_165816059
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 17:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dan moet je nog verder terug naar de basis van alle tradities zoals deze over de hele wereld en bij alle volkeren voorkomt, de eeuwige strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart, wat zich dan vertaald bij Sinterklaas naar de goedheiligman en de boeman. Er zijn legio voorbeelden/voorlopers (met name in Europa). Maar dat is voor de massa te abstract.

Het lijkt me in ieder geval eerder dat Schenkman dáár zijn inspiratie voor de donkere knecht heeft opgedaan. Het in ere herstellen van een oertraditie. :)

Let wel. Ik beweer NIET dat dit de waarheid is. Het is mijn interpretatie, net zoals de anti-Piet activisten Zwarte Piet per sé aan slavernij willen linken. Het grote verschil tussen hen en mij is echter dat ik open sta voor alle interpretaties en iedereen daarin vrij laat terwijl de anti-Pieten alleen HUN interpretatie als de enige juiste beschouwen zonder enige nuance, acceptatie van een andere interpretatie en het ergste van alles, zonder ook maar enige interesse te tonen in die andere ontstaansgeschiedenissen. Nee, ZP = racisme!!!! :( Right...not!
Ik heb je argumenten al eens eerder gelezen en vind het nogal vergezocht dat Schenkman daar zijn inspiratie vandaan haalde. Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.

Daar komt nog bij dat uit onderzoek is gebleken dat het idee van het zwarte knechtje al bestond voor hij er een boekje aan wijdde

De oudste bekende naam van Zwarte Piet

quote:
de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. "Pieter me knecht" was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen "gard" onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren. Terwijl wij dansten, wierp Sint Niklaas van tijd tot tijd ulevellen, chokolaadjens met pistachen, kapittelstokjens, suikererwten, amandelen, rose, wit, licht geel, enz. in den kindercirkel, uit een grooten zijden zak, die hem voor het lijf gebonden was. Hij gaf ons [...] eenige kwalijk geformuleerde zedelessen ten beste, en daarna begiftigde hij ieder onzer met een artikeltjen uit den korf van "Pieter me knecht".
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165816158
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 19:16 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.
Slaven en knechten zijn wel twee heel verschillende zaken hm? Mijn overgrootvader en diverse stiefvaders van mijn oma hadden zoveel knechten. Alleen blanken trouwens, het genegerte was toen nog schaars ;(
Conscience do cost.
pi_165816202
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 19:20 schreef ems. het volgende:

[..]

Slaven en knechten zijn wel twee heel verschillende zaken hm? Mijn overgrootvader en diverse stiefvaders van mijn oma hadden zoveel knechten. Alleen blanken trouwens, het genegerte was toen nog schaars ;(
Ingelijfd en onbetaald :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')