abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165753800
Hoi!
Ik wilde een topic aanmaken voor de FOK!kers met een lichamelijke en/of geestelijke handicap/ziekte die begeleid wonen of beschermd wonen.
Ook kunnen ouders dit topic gebruiken om meer weet te hebben over hoe het leven in een instelling/beschemde woonplek/begeleid wonen is en waar ze op kunnen letten bij hun kinderen.
Omdat hier (hopelijk) een kwetsbare groep post straks wil ik mensen van buitenaf vragen het netjes te houden.

SPOILER: summer2bird
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twiddel
pi_165753868
Goed topic ^O^

Zelf geen persoonlijke ervaring met beschermd wonen, maar wel twee familieleden met Down die beiden in zo'n voorziening wonen. Beiden een ander niveau van functioneren en het niveau van zelfstandigheid is daarop aangepast (ze wonen ook niet bij elkaar). En naar verluidt bevalt het beide heren goed. Ook fijn voor hun ouders, die er niet jonger op worden, ze weten dat hun kinderen goed verzorgd worden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_165753883
Wat is de reden, ben je een ervaringsdeskundige?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_165753889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:27 schreef halfway het volgende:
Wat is de reden, ben je een ervaringsdeskundige?
Klik eens op de spoiler ;)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_165753960
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_165754036
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:26 schreef Cat22 het volgende:
Goed topic ^O^

Zelf geen persoonlijke ervaring met beschermd wonen, maar wel twee familieleden met Down die beiden in zo'n voorziening wonen. Beiden een ander niveau van functioneren en het niveau van zelfstandigheid is daarop aangepast (ze wonen ook niet bij elkaar). En naar verluidt bevalt het beide heren goed. Ook fijn voor hun ouders, die er niet jonger op worden, ze weten dat hun kinderen goed verzorgd worden.
Ik heb in mijn werkende dagen (snipperstage op Zozijn) wel eens zo'n afdeling voor mensen met Down gezien (en die mensen waren een beetje agressief dus die zaten op een aparte afdeling)
Maar het zag er allemaal heel netjes uit, en ook die mensen zagen er goed uit. Mooie voorzieningen waar ook gebruik van werd gemaakt (ik deed mee met de activiteitenbegeleiding)
Het is fijn dat we in een land zijn waar je ook makkelijker gebruik kan maken van de voorzieningen die er zijn.
Ik ken gevallen in Amerika waar het kind wordt thuisgehouden omdat men de zorg niet kan betalen :X
Twiddel
pi_165754088
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:32 schreef misterxvany het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat knap van je dat je het zo hebt aangepakt.
Je ziet op de afdeling langdurige zorg vaak dat of de bewoner stagneren of uitbloeien.
Zit je op een open afdeling?
Twiddel
pi_165754156
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Wat knap van je dat je het zo hebt aangepakt.
Je ziet op de afdeling langdurige zorg vaak dat of de bewoner stagneren of uitbloeien.
Zit je op een open afdeling?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_165754445
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:44 schreef misterxvany het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry, ik noem alles afdeling :@
Ik kwam ook erg onstabiel binnen en heb zelf 1 keer opgenomen gezeten met behoud van woonplek, maar gelukkig kon ik binnen een week terug komen en gaat het sindsdien een stuk stabieler met mij.
Er zijn ook wat mensen psychotisch op de woonvorm naast mij, en soms steekt het bij sommige weer de kop op, maar gelukkig hebben ze daar ervaring mee en weten ze die mensen weer snel rustig te maken.
Ik ben zelf ook een keer psychotisch geweest en kwam er toen achter dat de begeleiding meer rust en plek ervoor hadden dan mijn ouders, maar die zijn er ook voor getraind he :P
Twiddel
pi_165755301
Mag ik vragen hoe oud je was toen je voor het eerst op jezelf ging wonen?
pi_165756565
Mijn moeder heeft een hersenbloeding gehad afgelopen mei. Sindsdien woont ze ook op een soort tijdelijke woongroep gezien haar korte termijn geheugen helemaal weg is.

We zijn nu op zoek naar een geschikt iets voor haar voor vast. Maargoed we willen mijn modder niet overal zomaar stoppen dus we zijn best kieskeurig. Ze is ook pas 57 dus de omgeving en dagprogramma's moeten daar ook op aansluiten natuurlijk :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_165756888
Persoonlijk geen ervaring mee, maar wel een paar jaar wekelijks bij iemand over de vloer geweest die begeleid woonde. Was speciaal voor jonge mensen. Wat mij vooral bij is gebleven is een goede sfeer, veel uitjes (eigenlijk belachelijk veel vergeleken met een modaal verdienende burger, maar goed), 24-uurs beschikbare leiding en veel betrokkenheid van de kant van de leiding. Mensen leken het goed naar hun zin te hebben. Iedere bewoner had een grote kamer met eigen voorzieningen, met uitzondering van een kooktoestel want koken gebeurde door de leiding.

Als ik het zo als buitenstaander bekijk lijkt het mij niet slecht om zo te wonen als je dat nodig zou hebben.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 23:34:04 #13
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_165761937
Summer2bird, ik woon ook binnen de GGZ. Ik vind het trouwens erg fijn voor je dat het voor jou mogelijk is om een huisdier te houden :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165765870
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 19:35 schreef madam-april het volgende:
Mag ik vragen hoe oud je was toen je voor het eerst op jezelf ging wonen?
Op mijn 18e, hoezo?
Twiddel
pi_165765910
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn moeder heeft een hersenbloeding gehad afgelopen mei. Sindsdien woont ze ook op een soort tijdelijke woongroep gezien haar korte termijn geheugen helemaal weg is.

We zijn nu op zoek naar een geschikt iets voor haar voor vast. Maargoed we willen mijn modder niet overal zomaar stoppen dus we zijn best kieskeurig. Ze is ook pas 57 dus de omgeving en dagprogramma's moeten daar ook op aansluiten natuurlijk :)
En gelijk heb je. Goed rondkijken, goed opzoeken op internet en veel verschillende meningen vragen. Wat heeft jullie moeder geluk dat jullie zo goed voor haar zorgen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:36 schreef DoubleDip het volgende:
Persoonlijk geen ervaring mee, maar wel een paar jaar wekelijks bij iemand over de vloer geweest die begeleid woonde. Was speciaal voor jonge mensen. Wat mij vooral bij is gebleven is een goede sfeer, veel uitjes (eigenlijk belachelijk veel vergeleken met een modaal verdienende burger, maar goed), 24-uurs beschikbare leiding en veel betrokkenheid van de kant van de leiding. Mensen leken het goed naar hun zin te hebben. Iedere bewoner had een grote kamer met eigen voorzieningen, met uitzondering van een kooktoestel want koken gebeurde door de leiding.

Als ik het zo als buitenstaander bekijk lijkt het mij niet slecht om zo te wonen als je dat nodig zou hebben.
Tis ook niet slecht wonen, alleen wat wel allemaal afvalt zijn de normale dingen waarmee je opgroeit en die je "hoort" te doen. Je ziet allemaal familie en vrienden langs je heen trekken en groeien, trouwen en kinderen krijgen, terwijl jij alles aan je voorbij ziet gaan. Das de andere kant.
Daarom worden er ook zoveel uitjes geregeld, zodat men niet alles opgeeft en een beetje afleiding heeft.
Twiddel
pi_165765925
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 23:34 schreef Luchtbel het volgende:
Summer2bird, ik woon ook binnen de GGZ. Ik vind het trouwens erg fijn voor je dat het voor jou mogelijk is om een huisdier te houden :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij mij mocht ik een huisdier omdat dit een afdeling is voor langdurig wonen en omdat ik het aankon. Ben er erg blij mee :)

Wil je op een gegeven moment weer op jezelf?
Twiddel
  woensdag 5 oktober 2016 @ 11:16:57 #17
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_165766468
Waarom zou je later niet gewoon kinderen kunnen krijgen en een gezin starten? Omdat je soms depressief bent? Omdat je ADHD hebt? Ik zie geen reden. Ik zie ook niet in waarom je je hele leven daar zou moeten wonen. Je bent 23, heb mensen vreemdere vooruitgang zien maken.

Ik denk dat jij over 5 jaar heel anders in je leven staat.
Thinking about thinking of you.
pi_165767311
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:16 schreef shifto het volgende:
Waarom zou je later niet gewoon kinderen kunnen krijgen en een gezin starten? Omdat je soms depressief bent? Omdat je ADHD hebt? Ik zie geen reden. Ik zie ook niet in waarom je je hele leven daar zou moeten wonen. Je bent 23, heb mensen vreemdere vooruitgang zien maken.

Ik denk dat jij over 5 jaar heel anders in je leven staat.
Misschien vanwege het erfelijke component van haar autisme die ze niet aan haar kinderen door wilt geven?
pi_165767469
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:16 schreef shifto het volgende:
Waarom zou je later niet gewoon kinderen kunnen krijgen en een gezin starten? Omdat je soms depressief bent? Omdat je ADHD hebt? Ik zie geen reden. Ik zie ook niet in waarom je je hele leven daar zou moeten wonen. Je bent 23, heb mensen vreemdere vooruitgang zien maken.

Ik denk dat jij over 5 jaar heel anders in je leven staat.
Wellicht zijn er meer redenen dan alleen "soms" depressief en een beetje ADHD.
Ik zie wel in (de begeleiding en mijn ouder ook) waarom ik hier mijn hele leven blijf. Het is geen veroordeling, en het is beter zo.
Terug de maatschappij in is niet altijd vooruitgang. En vooruitgang omwille van vooruitgang is ook niet voor iedereen het beste.

Bovendien zou ik het ouderschap niet aankunnen, en mijn genen doorgeven wil ik nevernooit doen.

Je doet alsof beschemd wonen een doodvonnis is, terwijl het voor mij een goede uitkomst is. Zonder dit zou ik waarschijnlijk dakloos zijn, of allang dood zijn. En nee ik overdrijf niet.

Alsof ik nooit andere dingen heb geprobeerd en alsof dit een doodvonnis is. :{w
Twiddel
  woensdag 5 oktober 2016 @ 12:23:56 #20
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_165767703
Dat zeg ik niet, maar kom hier over 5 of 10 jaar nog maar een keer posten. Het is ook een stukje inzicht wat je nu nog niet hebt of kan hebben.

Ik ken jou niet en de toon van je post toont dat je niet openstaat voor een andere toekomst dan die jij nu voor ogen hebt, ik denk alleen niet dat het zo loopt. Ook op basis van mijn ervaring met andere mensen. Ik ben in ieder geval erg blij dat je nu goed op je plek zit! :)
Thinking about thinking of you.
pi_165768143
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:23 schreef shifto het volgende:
Dat zeg ik niet, maar kom hier over 5 of 10 jaar nog maar een keer posten. Het is ook een stukje inzicht wat je nu nog niet hebt of kan hebben.

Ik ken jou niet en de toon van je post toont dat je niet openstaat voor een andere toekomst dan die jij nu voor ogen hebt, ik denk alleen niet dat het zo loopt. Ook op basis van mijn ervaring met andere mensen. Ik ben in ieder geval erg blij dat je nu goed op je plek zit! :)
Weet je wat het is, heb jouw mening heel vaak gehoord. Vooral van verre tantes die mij niet kennen en oudgroepsgenoten van een afdeling waar ik zat dat gericht was op terugkeren in de maatschappij.
Ik zie het plan totaal niet zitten omdat ik niet kan werken buiten de beschermde werkplek hier, ik erg last heb van straatvrees buiten het terrein (heb al last van straatvrees sinds mijn kinderjaren) en ik soms zelfs in de supermarkt sta te flippen.
En dat is in al die jaren niet veranderd.
Ik heb veel mensen horen roepen "wie weet sta je er over ... jaar heel anders over!!!!" terwijl ik gelukkig hier ben.

Een gezin stichten, hoe hard dat ook is, kan ik niet.
Je kan een kindje het niet aandoen dat ze maar moet blijven huilen of dat ze bang is omdat mama een beetje depressief/psychotisch is.
Je kan een kindje niet de genen geven die ik heb (mijn familie lijn heeft continu elke generatie dezelfde genen doorgegeven (ziektebeelden). mijn opa was depressief/agressief/psychotisch met adhd en autisme, vader heeft het en bij mij stopt het gewoon. Een kind doe je dat niet aan.)
Je kan niet tegen een huilende baby zeggen "mama is nu even heel prikkelbaar, dus hou je stil anders krijg je een mep"
Het risico van verwaarlozing en erger kan je een kind niet aandoen, ik ben niet redelijk als ik alleen al van de fiets kom, laat staan als daar ook nog eens een kindje staat die aan het huilen is.
Ik ben mijn hele leven al zo geweest en verandering, met hoe ouder ik word, hoe kleiner de kans wordt dat dat komt.
Ik kan niet elke dag boodschappen doen, de was doen, koken, werken, zorgen, schoonmaken om een huishouden te runnen.

Ik zweer het, mijn vermogen om goed te kunnen praten nekt mij. Het doet mensen denken dat ik veel meer kan en niet alles eruit haal terwijl het feit is dat ik verbaal sterk ben, maar verder ook niet! Ik kan mijn woordje doen, maar dat was het ook. En dat is altijd al zo geweest.

Ik heb een kat waar ik net voor kan zorgen. Als er eentje bij zou komen zou dat mij al teveel zijn.
Ik doe al zo verschrikkelijk mijn best elke dag om er alles uit te halen en om zoveel mogelijke dingen te leren, maar ik zit aan mijn plafond.

Ik ben gelukkig waar ik ben. Ik weet dat als ik weg zou gaan en mijn droom zou najagen ik (hoe moeilijk dit ook klinkt) erg achteruit zou gaan en wanneer er meer druk op mij komt dan nu ik instort. En het is niet mooi wanneer ik instort.

Het is een wonder dat ik het tot 23 geschopt heb. Ik was sinds mijn 10e suicidaal en dat kwam door mijn ouders droom mij als normale volwassene op te laten groeien.
Het heeft mij veel gegeven, zoals de stageplekken en het regulier onderwijs heeft mij veel normen, waarden en sociale vooruitgang gegeven.
Maar als ik hier niet had kunnen wonen, en als ze mij niet in bescherming hadden genomen was ik er niet meer geweest.

Als ik op mijzelf woonde zou het een hele grote kans zijn dat ik weer helemaal terug val en ik terug bij af sta.
En dat durf ik niet te riskeren.

En hierom denk ik er waarschijnlijk over 5 jaar nog niet anders om.

Want 5 jaar geleden zei men hetzelfde tegen mij toen ik het ouderlijk huis verliet.
Twiddel
pi_165768239
Vraagje, mag je van de stichting dan geen kinderen of een vriend/vriendin hebben waarmee je samenwoont?
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:31:18 #23
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_165769125
quote:
99s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:45 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Weet je wat het is, heb jouw mening heel vaak gehoord. Vooral van verre tantes die mij niet kennen en oudgroepsgenoten van een afdeling waar ik zat dat gericht was op terugkeren in de maatschappij.
Ik zie het plan totaal niet zitten omdat ik niet kan werken buiten de beschermde werkplek hier, ik erg last heb van straatvrees buiten het terrein (heb al last van straatvrees sinds mijn kinderjaren) en ik soms zelfs in de supermarkt sta te flippen.
En dat is in al die jaren niet veranderd.
Ik heb veel mensen horen roepen "wie weet sta je er over ... jaar heel anders over!!!!" terwijl ik gelukkig hier ben.

Een gezin stichten, hoe hard dat ook is, kan ik niet.
Je kan een kindje het niet aandoen dat ze maar moet blijven huilen of dat ze bang is omdat mama een beetje depressief/psychotisch is.
Je kan een kindje niet de genen geven die ik heb (mijn familie lijn heeft continu elke generatie dezelfde genen doorgegeven (ziektebeelden). mijn opa was depressief/agressief/psychotisch met adhd en autisme, vader heeft het en bij mij stopt het gewoon. Een kind doe je dat niet aan.)
Je kan niet tegen een huilende baby zeggen "mama is nu even heel prikkelbaar, dus hou je stil anders krijg je een mep"
Het risico van verwaarlozing en erger kan je een kind niet aandoen, ik ben niet redelijk als ik alleen al van de fiets kom, laat staan als daar ook nog eens een kindje staat die aan het huilen is.
Ik ben mijn hele leven al zo geweest en verandering, met hoe ouder ik word, hoe kleiner de kans wordt dat dat komt.
Ik kan niet elke dag boodschappen doen, de was doen, koken, werken, zorgen, schoonmaken om een huishouden te runnen.

Ik zweer het, mijn vermogen om goed te kunnen praten nekt mij. Het doet mensen denken dat ik veel meer kan en niet alles eruit haal terwijl het feit is dat ik verbaal sterk ben, maar verder ook niet! Ik kan mijn woordje doen, maar dat was het ook. En dat is altijd al zo geweest.

Ik heb een kat waar ik net voor kan zorgen. Als er eentje bij zou komen zou dat mij al teveel zijn.
Ik doe al zo verschrikkelijk mijn best elke dag om er alles uit te halen en om zoveel mogelijke dingen te leren, maar ik zit aan mijn plafond.

Ik ben gelukkig waar ik ben. Ik weet dat als ik weg zou gaan en mijn droom zou najagen ik (hoe moeilijk dit ook klinkt) erg achteruit zou gaan en wanneer er meer druk op mij komt dan nu ik instort. En het is niet mooi wanneer ik instort.

Het is een wonder dat ik het tot 23 geschopt heb. Ik was sinds mijn 10e suicidaal en dat kwam door mijn ouders droom mij als normale volwassene op te laten groeien.
Het heeft mij veel gegeven, zoals de stageplekken en het regulier onderwijs heeft mij veel normen, waarden en sociale vooruitgang gegeven.
Maar als ik hier niet had kunnen wonen, en als ze mij niet in bescherming hadden genomen was ik er niet meer geweest.

Als ik op mijzelf woonde zou het een hele grote kans zijn dat ik weer helemaal terug val en ik terug bij af sta.
En dat durf ik niet te riskeren.

En hierom denk ik er waarschijnlijk over 5 jaar nog niet anders om.

Want 5 jaar geleden zei men hetzelfde tegen mij toen ik het ouderlijk huis verliet.
5 jaar geleden was je nog een kind en mensen die jou beter kennen weten of je dat nu nog bent. Los daarvan veranderd er voor iedereen een hele hoop tussen hun 20e en 30e.

Nogmaals, ik ben blij dat je daar goed zit en het voor je werkt. Ik ga er nou ook weer geen weddenschap op zetten ofzo dat je over 10 jaar anders in je leven staat, maar dat denk ik wel. Zo te horen valt het mee (niet om te bagetaliseren, maar heb veel erger gezien) en er is dus zeker nog wel hoop. Niet de hoop dat jij volgens het verwachtingspatroon van de maatschappij gaat leven, maar hoop dat jij zelf nog tot andere inzichten kan komen.
Thinking about thinking of you.
pi_165769408
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:31 schreef shifto het volgende:

[..]

5 jaar geleden was je nog een kind en mensen die jou beter kennen weten of je dat nu nog bent. Los daarvan veranderd er voor iedereen een hele hoop tussen hun 20e en 30e.

Nogmaals, ik ben blij dat je daar goed zit en het voor je werkt. Ik ga er nou ook weer geen weddenschap op zetten ofzo dat je over 10 jaar anders in je leven staat, maar dat denk ik wel. Zo te horen valt het mee (niet om te bagetaliseren, maar heb veel erger gezien) en er is dus zeker nog wel hoop. Niet de hoop dat jij volgens het verwachtingspatroon van de maatschappij gaat leven, maar hoop dat jij zelf nog tot andere inzichten kan komen.
Waarom zou ik terug de maatschappij in willen?
Twiddel
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:49:37 #25
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_165769458
Zie het niet als terug in de maatschappij komen maar meer als niet beperkt zijn door je eigen remmingen.

Niemand wil zichzelf beperken.
Thinking about thinking of you.
pi_165769486
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:49 schreef shifto het volgende:
Zie het niet als terug in de maatschappij komen maar meer als niet beperkt zijn door je eigen remmingen.

Niemand wil zichzelf beperken.
Nee, maar als ik hier gelukkiger ben neem ik dat graag voor lief.
Geen zin om mijn psychische welzijn te riskeren om "normaal" te zijn.
Twiddel
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:57:50 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_165769583
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:49 schreef shifto het volgende:
Zie het niet als terug in de maatschappij komen maar meer als niet beperkt zijn door je eigen remmingen.

Niemand wil zichzelf beperken.
En als die beperkingen er nou gewoon ZIJN?
The love you take is equal to the love you make.
pi_165770393
Wat Shifto schreef ging voor mij wel op. In 2010 zag het er niet naar uit dat ik zelfstandig kon gaan wonen vanwege een angststoornis. Vanaf 2012 is het geleidelijk de goede kant op gegaan en sinds 2014 woon ik geheel zelfstandig. De angst is er nog steeds maar het belemmert me niet om bv. naar de supermarkt te gaan of naar het vrijwilligerswerk.
pi_165770458
quote:
99s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:51 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Nee, maar als ik hier gelukkiger ben neem ik dat graag voor lief.
Geen zin om mijn psychische welzijn te riskeren om "normaal" te zijn.
Precies, als jij weet wat het beste is voor jezelf is dat beter dan wanneer je gaat forceren en de dingen alleen maar erger maakt. En als ik jouw genen had zou ik die ook niet graag doorgeven, ivm de ziektebeelden die er aan vast zitten. Wat dat betreft is het maar goed dat je dit zelfinzicht hebt en niet tegen beter weten in dingen gaat doen waar niemand beter van wordt. (Ik bedoelde het goed, voor het geval het anders overkomt :))
  woensdag 5 oktober 2016 @ 15:16:15 #30
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_165770692
Maar TS waarom kan je met autisme en adhd niet op jezelf dan? waar uit zich dat in? ken namelijk mensen met wel meer dan dat die wel een gezin hebben... lees; vrouw, kind.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 16:44:51 #31
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_165772140
Ik heb sindskort aangemeld voor de buurtteam. Ik wil graag dat ze me helpen met mijn financien. Ik ken meerdere mensen, waaronder mijn ex, die beschermd woonde. Prachtig dat Nederland deze optie heeft.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 5 oktober 2016 @ 16:50:06 #32
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_165772235
En waarom zou je niet je eigen gezin kunnen stichten?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 5 oktober 2016 @ 16:51:05 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_165772246
Dat legt ze toch uit. :{
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 17:28:35 #34
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_165772831
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:49 schreef shifto het volgende:
Zie het niet als terug in de maatschappij komen maar meer als niet beperkt zijn door je eigen remmingen.

Niemand wil zichzelf beperken.
Maar soms is het wel nodig.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 17:45:14 #35
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_165773074
quote:
99s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:39 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Bij mij mocht ik een huisdier omdat dit een afdeling is voor langdurig wonen en omdat ik het aankon. Ben er erg blij mee :)

Wil je op een gegeven moment weer op jezelf?
Ja maar toch fijn dat het kon. Ik ken ook iemand die op een langdurig wonen plek is waar het voor niemand is toegestaan terwijl het juist zo fijn kan zijn :)

Dat is op den duur wel de bedoeling maar ik heb nu geen idee hoe of wat. Ik denk er ook niet te veel aan want ik leef op dit moment niet eens met de dag maar met het uur zo ongeveer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165776351
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 17:45 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ja maar toch fijn dat het kon. Ik ken ook iemand die op een langdurig wonen plek is waar het voor niemand is toegestaan terwijl het juist zo fijn kan zijn :)

Dat is op den duur wel de bedoeling maar ik heb nu geen idee hoe of wat. Ik denk er ook niet te veel aan want ik leef op dit moment niet eens met de dag maar met het uur zo ongeveer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat jammer eigenlijk. Wat doe je verder? Werk je? Hoe brengen mensen hun dag door?
  woensdag 5 oktober 2016 @ 20:58:52 #37
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_165777800
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn moeder heeft een hersenbloeding gehad afgelopen mei. Sindsdien woont ze ook op een soort tijdelijke woongroep gezien haar korte termijn geheugen helemaal weg is.

We zijn nu op zoek naar een geschikt iets voor haar voor vast. Maargoed we willen mijn modder niet overal zomaar stoppen dus we zijn best kieskeurig. Ze is ook pas 57 dus de omgeving en dagprogramma's moeten daar ook op aansluiten natuurlijk :)
Wat verdrietig.
Kan zoiets nog verbeteren?
pi_165778405
Lijken me erg realistische en goede redenen om niet aan minderen te beginnen. Sowieso is er meer in het leven dan een gezin stichten, men hoeft daar niet zo dramatisch over te doen lijkt me. Als jij je mentaal maar redelijk stabiel blijft voelen.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 21:47:21 #39
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_165779346
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:11 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Wat jammer eigenlijk. Wat doe je verder? Werk je? Hoe brengen mensen hun dag door?
Nogmaals het is echt niet iets waar ik zelf behoefte aan zou hebben maar zeker voor de mensen die en geen dagbesteding hebben en geen vrienden/ familie ofzo is het soms wel iets dat mist denk ik.

Wat mensen doen verschilt, sommigen hebben therapie, of doen dingen als vrijwilligerswerk, dagbesteding en voor sommige mensen is dat ook niet echt aan de orde.

Bij mij verschilt het wat ik doe. Ik heb sowieso therapie. En er gaat bij mij veel tijd voorbij met euh gedoe zeg maar. En ik spreek elke week met mijn dochter af. Als het gaat ga ik naar vrijwilligerswerk. Soms spreek ik wat af.
pi_165780088
quote:
9s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:58 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Wat verdrietig.
Kan zoiets nog verbeteren?
Het grootste herstel moet normaal gezien in de eerste weken plaatsvinden.

Mijn moeder heeft een delier gehad na haar operatie en dat heeft haar herstel flink in de weg gezeten.

Ze is wel hard vooruit gegaan vergeleken met een paar maanden terug. Maar ik zie haar niet meer thuis wonen of haar ooit nog de oude worden. (De artsen ook niet) Of mijn vader moet met vervroegd pensioen gaan en mantelzorger worden ofzo. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo makkelijk meer. Ik heb vandaag bijvoorbeeld ook een vergeten worstenbroodje uit de oven gehaald enzo... Mijn vader wordt volgende week pas 58 dus tja ik denk niet dat zijn baas erg zal meewerken.
Maarja Mooi kut allemaal.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 5 oktober 2016 @ 23:03:16 #41
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_165781357
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 22:09 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Het grootste herstel moet normaal gezien in de eerste weken plaatsvinden.

Mijn moeder heeft een delier gehad na haar operatie en dat heeft haar herstel flink in de weg gezeten.

Ze is wel hard vooruit gegaan vergeleken met een paar maanden terug. Maar ik zie haar niet meer thuis wonen of haar ooit nog de oude worden. (De artsen ook niet) Of mijn vader moet met vervroegd pensioen gaan en mantelzorger worden ofzo. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo makkelijk meer. Ik heb vandaag bijvoorbeeld ook een vergeten worstenbroodje uit de oven gehaald enzo... Mijn vader wordt volgende week pas 58 dus tja ik denk niet dat zijn baas erg zal meewerken.
Maarja Mooi kut allemaal.
Dat is zeker kut. Voor jullie allemaal. Ik heb een periode geheugenverlies gehad door electroshock therapie en dat als heel eng ervaren. Het lijkt vreselijk als dat blijvend is. Ik hoop dat jullie een passende woonvorm vinden en dat je vader ook nog fijn kan wonen, alleen... Sterkte.
pi_165781914
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 23:03 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Dat is zeker kut. Voor jullie allemaal. Ik heb een periode geheugenverlies gehad door electroshock therapie en dat als heel eng ervaren. Het lijkt vreselijk als dat blijvend is. Ik hoop dat jullie een passende woonvorm vinden en dat je vader ook nog fijn kan wonen, alleen... Sterkte.
Voor mijn vader is het misschien nog wel het ergste van allemaal.

Ik woon samen met mijn vriend
Mijn vader woont in huis nog wel met mijn broertje maar die is er ook meer wel dan niet dus tja.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_165808820
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:23 schreef shifto het volgende:
Dat zeg ik niet, maar kom hier over 5 of 10 jaar nog maar een keer posten. Het is ook een stukje inzicht wat je nu nog niet hebt of kan hebben.

Ik ken jou niet en de toon van je post toont dat je niet openstaat voor een andere toekomst dan die jij nu voor ogen hebt, ik denk alleen niet dat het zo loopt. Ook op basis van mijn ervaring met andere mensen. Ik ben in ieder geval erg blij dat je nu goed op je plek zit! :)
Ik denk dat TS zichzelf beter kan inschatten dan een onbekend persoon van achter een toetsenbord. En als je TS haar PoHi kijkt zie je dat het wel meer is dan even een moeilijke periode. Ik vind het verder mooi en wijs hoe TS hierover kan praten :)
pi_165834963
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:16 schreef 2NutZ het volgende:
Maar TS waarom kan je met autisme en adhd niet op jezelf dan? waar uit zich dat in? ken namelijk mensen met wel meer dan dat die wel een gezin hebben... lees; vrouw, kind.
Waarschijnlijk speelt er bij TS wel meer dan alleen autisme en adhd. Verder vind ik het juist goed dat ze bewust geen kinderen wil, omdat ze weet dat ze dat niet aankan. Als meer mensen zo dachten, was er minder kinderleed.
ROBODEMONS..................|:(
pi_166012673
Ik heb weer een update :)
Ik heb het er eens met de psycholoog hier over gehad, dat ik het accepteren en loslaten nog erg moeilijk vind.
Schijnt dat er hier bij wonen meerdere mensen (van een heel uiteenlopend niveau) die er ook moeite mee hebben.
De psycholoog wilt met de dame van het kerkje hier een gespreksgroepje beginnen voor wonen over het acceptatieproces.
Dat we elkaar kunnen steunen.

Niet iedereen heeft er last van, en er zijn ook mensen in wie het niet eens opkomt, maar er zijn er zat die er nog wel moeite mee hebben.
Hopelijk wordt dat wat.

Laatst had ik wel weer wat verdrietig nieuws gehoord, 2 verpleegkundigen gaan weg hier. Was er best overstuur van. Nu gaat het weer wat beter.
Blijft naar, al die veranderingen in personeel.
Twiddel
pi_166016922
Mag ik vragen hoe je dagbesteding eruit ziet en hoeveel vrijheid je hebt?
ROBODEMONS..................|:(
pi_166023567
Dikke complimenten voor je inzicht. _O_

Je hoort echt vaak zat dat juist kwetsbare mensen kinderen willen om een leegte op te vullen ofzo, iets van zichzelf te hebben.

Hoe jij het verwoord vind ik het top dat je geen kinderen wil. Zoveel meer mensen die dit inzicht zouden moeten hebben. :N
  Meest relativerende user 2022 maandag 17 oktober 2016 @ 22:00:08 #48
357044 Budapestenaar
pi_166024066
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:31 schreef shifto het volgende:

[..]

5 jaar geleden was je nog een kind en mensen die jou beter kennen weten of je dat nu nog bent. Los daarvan veranderd er voor iedereen een hele hoop tussen hun 20e en 30e.

Nogmaals, ik ben blij dat je daar goed zit en het voor je werkt. Ik ga er nou ook weer geen weddenschap op zetten ofzo dat je over 10 jaar anders in je leven staat, maar dat denk ik wel. Zo te horen valt het mee (niet om te bagetaliseren, maar heb veel erger gezien) en er is dus zeker nog wel hoop. Niet de hoop dat jij volgens het verwachtingspatroon van de maatschappij gaat leven, maar hoop dat jij zelf nog tot andere inzichten kan komen.
Met alle respect verder voor je goede bedoelingen, maar waarom denk jij TS beter te kennen dan zij zichzelf? Ik denk dat TS juist te prijzen is dat ze zichzelf zo goed kent, geen overdreven en onrealistische verwachtingen koestert en vrede heeft met de dingen die nou eenmaal niet haalbaar zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Budapestenaar op 17-10-2016 22:05:37 ]
  Meest relativerende user 2022 maandag 17 oktober 2016 @ 22:01:20 #49
357044 Budapestenaar
pi_166024121
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:16 schreef -Strawberry- het volgende:
Lijken me erg realistische en goede redenen om niet aan minderen te beginnen. Sowieso is er meer in het leven dan een gezin stichten, men hoeft daar niet zo dramatisch over te doen lijkt me. Als jij je mentaal maar redelijk stabiel blijft voelen.
Helemaal waar.
pi_166033308
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 17:50 schreef Morrigan het volgende:
Mag ik vragen hoe je dagbesteding eruit ziet en hoeveel vrijheid je hebt?
Ik heb best veel vrijheid, mag gaan en laten waar ik wil en een programma heb ik niet echt.
Ze hebben het wel geprobeerd, en ik ook, zo'n programma, maar ik val nergens aan vast te binden.
Ik ben meer een "zwerver" tussen de activiteiten, mag overal (bijna dan he :P ) aan meedoen en ook halverwege binnen lopen of er juist na 10 minuten weer uit lopen.
Er is hier een werkplek voor het wonen, waar meer mensen zoals ik zijn. Iets meer dan de helft volgt zijn programma (bestaat meestal uit creatief, muziek, hout of was) en dan heb je een andere groep die bestaat uit mensen die niet goed programma's kunnen volgen en meer een beetje van dit en een beetje van dat doen.
Het staat gelukkig allemaal heel vrij en ze overleggen alles heel goed met je.
Ik vind de werkplek het leukste wat hier is en ook al kan ik niet ergens volledig aan meedoen, ik geniet ervan wanneer het open is.
De werkplek is van maandag tot en met vrijdag open.

Ik mag ook gaan en staan waar ik wil. Als ik geen zin heb om te werken mag ik gerust even fietsen of wandelen of computeren. Ik ga ook wel eens zelfstandig naar de stad of de markt oid. :)
Alleen ga ik liever niet naar andere steden alleen, dat doe ik altijd met mijn ouders.
Twiddel
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')