Geen idee of jullie dit leuk vinden maar heb een klein treinreisverslagje geschreven over mijn reis naar Sri Lanka in 2013. Is een kopietje want heb het eerst elders gepost en de busfoto's weggehaald voor hier.
Foto 3: Stationshal in Kandy. De tweede stad van Sri Lanka, gelegen in het binnenland. Vanuit hier kun je allerlei kanten op. Onder meer door een visum aanvraag voor India zijn we hier enkele keren geweest. Sri Lanka heeft een uitstekend spoorwegennet, waarschijnlijk een overblijfsel van de Britse invloed.
Foto 4: Stationsgebouw Kandy. Eigenlijk heerst hier wel redelijke rust terwijl het station natuurlijk middenin de drukke binnenstad ligt.
Foto 5: Vertrektijdenbord oude stijl.
Foto 6: Nog steeds op het station van Kandy
Foto 7: Vracht vervoerd over het spoor. Vaak zie je persoonsvervoer gecombineerd met enkele vrachtwagons.
Foto 8: Hier staat de trein klaar voor onze reis van vermoedelijk Kandy naar Ella. Een spectaculaire rit door het hoger gelegen deel van Sri Lanka. Over de weg is het nog geen 140 kilometer, wij doen er met de trein ongeveer zes uur over. Je hebt diverse klassen hier. Sommige treinen hebben zelfs een panoramarijtuig voor toeristen. Ik reis altijd het liefst zo goedkoop mogelijk tussen het normale volk. Voor deze rit betaal ik nog geen 2 euro. Over het uitzicht zo meer.
Foto 9: Uitzicht tijdens de rit naar Ella.
Foto 10: Zoals gezegd zijn er speciale rijtuigen voor toeristen. Luxer en waar je door glas kan genieten van de vergezichten. Vind ik allemaal niet nodig want ik heb regelmatig op de traptreden gezeten. De deuren van de treinen in Sri Lanka zijn meestal niet gesloten dus je kunt lekker bij de deuropening zitten. Lekker windje door de haren. Gevaarlijk vind ik het niet, de trein kan hier toch niet zo snel.
Foto 11: Treinbordje bij het station Great Western. Dit is overigens nog lang niet het hoogst gelegen station. Dat is Pattipola, gelegen op 1897,5 m boven zeeniveau. Wikipedia zegt dit over dat hoogste punt: 'At a peak of 1,900 metres (6,200 ft), Sri Lanka has the highest broad gauge railway in the world.'
Foto 12: Interieur van de treinrit naar Ella. Dit is dus een lagere klasse en van een zeer acceptabel niveau.
Foto 13: Gewoon laten liggen.
Foto 14: Dit is denk ik de volgende dag. Ella is eigenlijk een backpackersoord waar niet zoveel te doen is behalve wandelen en genieten van de rust van de natuur. Lonely Planet adviseert zelfs een wandeling naar een berg waar je eerst een heel deel over het spoor moet lopen. Heel normaal daar.
Foto 15: Even aan de kant, de trein komt eraan. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je platgereden wordt. De treinen toeteren daar regelmatig en hoor je al van geruime afstand aankomen.
Foto 16: Zelfde trein, nu gepasseerd. Hier zie je mooi aan de achterkant de luxere wagon met grotere ramen voor de toeristen.
Foto 17: Een van m'n favorieten (ondanks de geringe kwaliteit). Tijdens onze hike kwamen we ook langs dit punt. Hier kun je goed zien hoe hoog de trein rijdt. Eigenlijk rijdt hij hier over een bergrichel want aan beide kanten had je een prachtig uitzicht.
Foto 18: Tunnel. Hier liep ik toch maar even wat sneller. Je weet maar nooit. :mrgreen:
Foto 19: Net op tijd weer uit de tunnel.
Foto 20: Hier zie je weer goed dat het gewoon normaal is om tijdens de rit in de deuropening te zitten of staan.
Foto 21: Nog steeds in de bergen. Hier op denk ik? station Haputale. Gelegen op 1431 meter boven zeeniveau.
Foto 22: Dit was een heel bizar tafereel. Volgens mij is dit een reparatieploeg die op eigen kracht (maar vraag niet hoe) naar dit station is gereden om iets uit te voeren. Ik heb het destijds niet helemaal kunnen volgen maar ze gingen er daarna na enige oponthoud weer vlug vandoor.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2016 13:53:54 ]