abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 september 2016 @ 06:31:29 #1
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165663190
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  vrijdag 30 september 2016 @ 06:33:19 #2
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165663192
50 meer idd maar bij de laatste twee keer kon ik geen tweede tsr opwekken. En als ze meer gaat drinken dan is 320 niet genoeg. Nu drinkt ze 40 a 50 per keer (VA 4 keer op het kdv) dus dat lukt me nog. Maar ze zit nog wel te hannessen met de fles heb ik begrepen. Denk dat als ze echt gewend is de flessen wel groter worden toch?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165663902
Ja, maar als ze meer gaat drinken krikt dat ook jouw productie weer op, en daarmee waarschijnlijk ook je kolfopbrengst, toch?

Vraagje: in hoeverre moet je nog rekening houden met bv bij het kiezen van anticonceptie, als je al meer dan een jaar voedt? Na een heerlijk menstruatieloos jaar met implanon is het nu al ruim twee maanden bijna elke twee weken raak, dus ik wil naar alternatieven gaan kijken, en liever op zo'n manier dat mijn productie er niet van in elkaar stort. :P
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:52:28 #4
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165664116
Ik bedoel dat ze meer uit de fles gaat drinken ;) met mijn productie is waarschijnlijk niks mis, ik kolf alleen niet zo makkelijk.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:54:05 #5
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_165664138
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:35 schreef lunapuella het volgende:
Ja, maar als ze meer gaat drinken krikt dat ook jouw productie weer op, en daarmee waarschijnlijk ook je kolfopbrengst, toch?

Vraagje: in hoeverre moet je nog rekening houden met bv bij het kiezen van anticonceptie, als je al meer dan een jaar voedt? Na een heerlijk menstruatieloos jaar met implanon is het nu al ruim twee maanden bijna elke twee weken raak, dus ik wil naar alternatieven gaan kijken, en liever op zo'n manier dat mijn productie er niet van in elkaar stort. :P
Ik gebruik al sinds 6 weken na de geboorte desogestrel, en mijn productie is nog steeds goed :)
En ook nog steeds niet ongesteld *O*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_165664853
Binnenvalt...
Kakzooi kleine A heeft waarschijnlijk krentenbaard, aangestoken door een klasgenoot van grote A. -O- straks naar de huisarts ermee maar ik knijp hem een beetje voor mezelf en voedingen. Niet echt heel handig, en mn weerstand is niet zo optimaal nu zeg maar.

En gelijk ook maar even om een receptje synto neusspray vragen want kolven is een uitdaging momenteel. Heb erg weinig tijd om te kolven, vaak max 1 keer en soms helemaal geen en merk dat die tsr gewoon niet altijd mee werkt. Kijken of spray helpt.
:)
  vrijdag 30 september 2016 @ 10:02:35 #7
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165664923
Meh, niet leuk Mignonne! Zou jij het dan ook krijgen, via hem? Krententet ofzo? Beterschap :*.
KuikenGuppy
  vrijdag 30 september 2016 @ 10:04:30 #8
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165664945
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:54 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik gebruik al sinds 6 weken na de geboorte desogestrel, en mijn productie is nog steeds goed :)
En ook nog steeds niet ongesteld *O*
Dat is toch ook logisch, want je slikt 'm door?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_165665066
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 10:02 schreef Burdie het volgende:
Meh, niet leuk Mignonne! Zou jij het dan ook krijgen, via hem? Krententet ofzo? Beterschap :*.
Mja t is sowieso mega besmettelijk én ik ben erg gevoelig voor dat soort huid-dingetjes dus kans zit er in. Verder kans op BO als ik wondjes zou hebben dus ff bespreken met de huisarts hoe ik dat het handigst aanpak.

En zowel staphylokok als streptokok A zijn gevaarlijk voor pasgeborenen/kraamvrouwen dus ik sta er niet om te springen zeg maar. Uiteraard werk ik hygiënisch maar tegen sommige beestjes kun je nauwelijks opwerken. Extra voorzichtig maar.
:)
pi_165666621
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 10:13 schreef mignonne het volgende:

[..]

Mja t is sowieso mega besmettelijk én ik ben erg gevoelig voor dat soort huid-dingetjes dus kans zit er in. Verder kans op BO als ik wondjes zou hebben dus ff bespreken met de huisarts hoe ik dat het handigst aanpak.

En zowel staphylokok als streptokok A zijn gevaarlijk voor pasgeborenen/kraamvrouwen dus ik sta er niet om te springen zeg maar. Uiteraard werk ik hygiënisch maar tegen sommige beestjes kun je nauwelijks opwerken. Extra voorzichtig maar.
Misschien heeft preventief smeren met fusidinezuuur nut om kans op transmissie te verkleinen?
  vrijdag 30 september 2016 @ 12:19:17 #11
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165667141
Bah dat is wel heel vervelend ;(

Beterschap ook voor je kids
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  vrijdag 30 september 2016 @ 12:32:32 #12
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_165667358
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 10:04 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Dat is toch ook logisch, want je slikt 'm door?
Uhuh :Y echt ideaal ding *O* ook geen last van hormonen enzo, maar daar ben ik sowieso niet gevoelig voor.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_165667868
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 11:49 schreef WupWup het volgende:

[..]

Misschien heeft preventief smeren met fusidinezuuur nut om kans op transmissie te verkleinen?
Ja zat ik idd ook aan te denken. Eerst maar ns horen hoe of wat. En afhankelijk van wie er spreekuur heeft mn vragen duidelijk maken.
:)
pi_165670587
Krentenbaard it is en AB-kuur it is. Geen zalf voor mij, hij heeft het al wat langer schijnbaar, kans groot dat ik het al had gehad, we gaan het zien. Als ik hoegenaamd last krijg bij het voeden of plekjes of iets dan direct bellen voor zalf.
:)
pi_165675726
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 06:33 schreef Chanty het volgende:
50 meer idd maar bij de laatste twee keer kon ik geen tweede tsr opwekken. En als ze meer gaat drinken dan is 320 niet genoeg. Nu drinkt ze 40 a 50 per keer (VA 4 keer op het kdv) dus dat lukt me nog. Maar ze zit nog wel te hannessen met de fles heb ik begrepen. Denk dat als ze echt gewend is de flessen wel groter worden toch?
Mijn oppaskindje drinkt ook lang en veel aan de borst en al ruim 4 maanden fles bij opvang wat goed gaat maar nooit meer dan 40 a 50 per keer. Dus kan zijn dat ze kleine flesjes blijft pakken
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  vrijdag 30 september 2016 @ 20:53:48 #16
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165676561
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 20:18 schreef Sam1993 het volgende:

[..]

Mijn oppaskindje drinkt ook lang en veel aan de borst en al ruim 4 maanden fles bij opvang wat goed gaat maar nooit meer dan 40 a 50 per keer. Dus kan zijn dat ze kleine flesjes blijft pakken
Dat is idd ook mogelijk maar totdat het een beetje stabiel is wil ik iig een voorraad aanleggen en proberen maximaal te kolven omdat ik toch bang ben dat door niet goed leeg te kolven mijn productie inzakt.

Ze drinkt wel steeds wat meer op het kdv! Vandaag was de 150 ml die ik mee had gegeven helemaal op en hebben ze nog een flesje kunstvoeding aangeboden vlak voordat ik haar kwam halen. Maar daarvan dacht ze: Wat is deze? :? :D dus heeft ze maar weinig van gedronken.

Ik heb zelf vandaag 2 uur in totaal gekolfd. pfff echt het idee dat ik meer in dat kolfhok heb gezeten dan achter mijn bureau. Het is me 1 keer weer gelukt een tweede tsr op te wekken, de andere keren niet. Heb wel door een hoop meemasseren tijdens het kolven 440 ml in totaal weten te kolven! *O*

Alleen merk ik dat het me aan de andere kant stress oplevert omdat ik de hele tijd met dat masseren bewust bezig ben met dat kolven. En ook al heb ik recht op die 2 uur kolven.... als ik straks weer echt aan de bak ben, kan ik gewoon niet zolang kolven op een dag. Dan krijg ik mijn werk nooit gedaan dus wil eigenlijk max 3x 20 minuten kolven.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165676605
Chanty, en dezelfde hoeveelheid tijd verdelen over meer momenten? Of is dat niet haalbaar, werktechnisch gezien? Dus 6x 10 min bijv?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 30 september 2016 @ 21:03:18 #18
171422 LadyBlack
paint it black
pi_165676815
Chanty niet te veel vooruit denken!! 440 ml is echt way more dan ik ooit heb gekolfd, maar met een incidenteel flesje nutrilon gaat t prima! Je productie kakt niet zomaar in na 2 jaar voeden, en je kunt toch niet voorspellen hoe t over een week / maand is.

Levert idd alleen maar stress op. Nergens voor nodig. Gewoon jezelf een tijd stellen die je acceptabel vindt, en daar het meeste van maken.
  vrijdag 30 september 2016 @ 21:30:04 #19
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165677528
@morretje: nee ik heb voor mijn verlof al gemerkt dat tijd in je agenda blokken praktisch niks waard is. Dus als ik zes keer tien minuten plan dan weet ik nu al dat ik dat niet ga halen omdat afspraken uitlopen of veranderen. 3 keer wordt al een kunst. Ik hoop ook dat ik het uiteindelijk red met twee keer 20 minuten als ze wat ouder is. Maar goed, vind dit wel belangrijk dus wel iig proberen streng te zijn op die 3X. Dat raadde mijn collega me ook aan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 21:03 schreef LadyBlack het volgende:
Chanty niet te veel vooruit denken!! 440 ml is echt way more dan ik ooit heb gekolfd, maar met een incidenteel flesje nutrilon gaat t prima! Je productie kakt niet zomaar in na 2 jaar voeden, en je kunt toch niet voorspellen hoe t over een week / maand is.

Levert idd alleen maar stress op. Nergens voor nodig. Gewoon jezelf een tijd stellen die je acceptabel vindt, en daar het meeste van maken.
Je hebt ook gelijk. Ik wil gewoon zooo graag dat eerste jaar halen. Bij Lucas was dat gewoon makkelijker en vanzelfsprekender omdat ik thuis zat. Maar eens kijken hoe volgende week gaat en iets minder lang masseren. Had er nu ook gewoon nog de tijd voor maar dat wordt vanaf volgende week wel minder.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165678945
Of je maakt het jezelf makkelijker en gaat die syntospray halen?
  vrijdag 30 september 2016 @ 22:48:23 #21
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165679502
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 22:26 schreef WupWup het volgende:
Of je maakt het jezelf makkelijker en gaat die syntospray halen?
Daar heb ik voor gebeld maar moest tijdens telefonisch spreekuur bellen en dat kan maandag pas (zat toen ik gesprek). Wil t idd ff voorleggen :)
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165716777
Even meelezen :)

Hier trotse mama van M. Zoontjelief is nu bijna twee weken.
De eerste week ging het bv. super. Laatste dag van de kraamhulp was hij ineens afgevallen en de dag erna ook! Dus besloten om 24 uur lang te kolven om te meten wat hij binnen krijgt. Dit varieert heel erg van 55cc tot 80cc. Nu de laatste twee dagen kolf ik overdag en als het te weinig is voed ik hem bij met kunstvoeding. 's Nachts doe ik nu wel weer bv.

Ik vind het best nog wel een dingetje hoor dat borstvoeden. Als het lukt is het prachtig, maar dit gesteggel :N Ook zit M. lang aan de borst. Luie drinker! Alert houden, compressies voeten etc.

Nu de laatste twee dagen aangekomen, maar vandaag gelijk gebleven.
Moet echt m'n weg er in vinden hoor.
:)
pi_165716872
Oja morgen de lactatiekundige bellen daarover. Fijn dat ze willen meedenken.
:)
pi_165717356
Soof je baby drinkt altijd meer dan wat jij kolft. Dus kolven is GEEN goede indicatie van je productie!

Waarom weeg je nog elke dag eigk?
:)
pi_165717786
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:00 schreef Soof-87 het volgende:
Even meelezen :)

Hier trotse mama van M. Zoontjelief is nu bijna twee weken.
De eerste week ging het bv. super. Laatste dag van de kraamhulp was hij ineens afgevallen en de dag erna ook! Dus besloten om 24 uur lang te kolven om te meten wat hij binnen krijgt. Dit varieert heel erg van 55cc tot 80cc. Nu de laatste twee dagen kolf ik overdag en als het te weinig is voed ik hem bij met kunstvoeding. 's Nachts doe ik nu wel weer bv.

Ik vind het best nog wel een dingetje hoor dat borstvoeden. Als het lukt is het prachtig, maar dit gesteggel :N Ook zit M. lang aan de borst. Luie drinker! Alert houden, compressies voeten etc.

Nu de laatste twee dagen aangekomen, maar vandaag gelijk gebleven.
Moet echt m'n weg er in vinden hoor.
Ik denk dat je nu ten onrechte het gevoel hebt dat je kleine te weinig krijgt. Misschien is zelfs kv helemaal niet nodig. Ik zou echt ff overleggen.
Ik kreeg hetzelfde advies van de vk in de kraamweek, maar heb het na 2 voedingen naast me neergelegd en weer live gaan voeden en F groeide als kool daarna. Voedingen duurden ook steeds korter. Dat is dus ook mogelijk. Succes :*
pi_165717873
Sowieso maakt het geen drol uit hoeveel melk je maakt, het gaat enorm of je kind het er goed op doet. De ene baby zal 80ml per voeding drinken, de andere 120ml. Voed op verzoek, ook al is dat na een uur weer en koppel niet eerder af dan je baby klaar is. Ze kunnen het zó goed zelf regelen die kleintjes, maar we moeten ze wel de kans geven en inderdaad, soms een beetje helpen. Goed plan om een lactatiekundige te bellen!
pi_165717899
Soof, het is beter voor je productie als je gewoon live voedt; je baby haalt veel meer uit je borsten dan een kolf kan doen. Als je baby snel weer ontevreden is na een voeding gewoon weer aanleggen, dat verhoogt je productie! Dan is je kleine vast snel weer goed aan het groeien!

En de eerste periode duren voedingen gewoon lang; ik zat vaak ruim een uur.. maar dat zegt niks over te weinig voeding hebben! Op den duur gaan ze trouwens echt sneller drinken!
  zondag 2 oktober 2016 @ 21:30:31 #28
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_165717900
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:27 schreef Sull het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu ten onrechte het gevoel hebt dat je kleine te weinig krijgt. Misschien is zelfs kv helemaal niet nodig. Ik zou echt ff overleggen.
Ik kreeg hetzelfde advies van de vk in de kraamweek, maar heb het na 2 voedingen naast me neergelegd en weer live gaan voeden en F groeide als kool daarna. Voedingen duurden ook steeds korter. Dat is dus ook mogelijk. Succes :*
Eigenlijk is dat wat ik al een poosje wilde zeggen maar niet durfde.
  zondag 2 oktober 2016 @ 21:32:00 #29
409579 LuDann
All the way
pi_165717950
Ik ben het eens met mignonne. Ik denk dat kolven en de fles geven geen goed idee is als je kindje wel gewoon goed aanhapt en dergelijke. Ik denk dat de lactatiekundige morgen hetzelfde zal zeggen. Je brengt je productie het beste omhoog met baby aan de borst. Niet alle kindjes komen bovendien elke dag evenveel aan. De groei over een langere periode is belangrijker dan de groei per dag. Minder vaak wegen is over het algemeen beter voor je gemoedsrust en geeft een beter beeld van de groei.
  zondag 2 oktober 2016 @ 21:32:56 #30
409579 LuDann
All the way
pi_165717987
Oh. Spuit elf. :P
pi_165718240
quote:
17s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:30 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Eigenlijk is dat wat ik al een poosje wilde zeggen maar niet durfde.
Wat zij zegt. Ik wilde je kraam ook niet (per se) ondermijnen.. De eerste paar weken zat ik lang (laaang) en vaak (vaaaaak) met mini aan de borst. Voor voeding, maar ook voor hechting. In de buik zat je kindje non stop in jouw warmte, met non stop jouw voeding! O+ Die omstandigheden kun je best een beetje nabootsen. Bouw een lekker nestje voor jullie samen, eet en drink zelf goed, laat je kindje onbeperkt aan de borst, geniet van jullie binding en heb vertrouwen O+
  zondag 2 oktober 2016 @ 21:57:37 #32
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_165718633
Ik heb dezelfde ervaring. Dochter viel de eerste week ook te veel en te hard af, in het ziekenhuis kv meegekregen, maar ik heb haar toen bijna de hele dag bij me gehouden en bij elk minimale signaaltje de borst gegeven. En dat werkte goed, ik heb toen de kv niet hoeven geven.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_165718905
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:14 schreef mignonne het volgende:
Soof je baby drinkt altijd meer dan wat jij kolft. Dus kolven is GEEN goede indicatie van je productie!

Waarom weeg je nog elke dag eigk?
Kun je dat eens uitleggen want snap het echt niet? Ik kolf en bied het meteen aan.. Dan zijn de borsten toch leeg? Dus effectiever dan een luie drinker aan de borst zou je zeggen? :@
:)
pi_165718944
En het wegen is puur om te kijken of hij niet meer af viel. Om de twee dagen wegen kan natuurlijk ook.

quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:27 schreef Sull het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu ten onrechte het gevoel hebt dat je kleine te weinig krijgt. Misschien is zelfs kv helemaal niet nodig. Ik zou echt ff overleggen.
Ik kreeg hetzelfde advies van de vk in de kraamweek, maar heb het na 2 voedingen naast me neergelegd en weer live gaan voeden en F groeide als kool daarna. Voedingen duurden ook steeds korter. Dat is dus ook mogelijk. Succes :*
Ah wat fijn zou dat ook hier zijn!!! Ben het kolven ook zat eigenlijk. Maar dan blijft de vraag: waarom viel M. teveel af? ;(
:)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 2 oktober 2016 @ 22:12:33 #35
269689 crew  Viv
pi_165719012
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:07 schreef Soof-87 het volgende:
Kun je dat eens uitleggen want snap het echt niet? Ik kolf en bied het meteen aan.. Dan zijn de borsten toch leeg? Dus effectiever dan een luie drinker aan de borst zou je zeggen? :@
Ze zeggen hier in OUD toch al dagen tegen je dat een baby meer melk uit je borst kan krijgen dan een kolf dat kan? :@
pi_165719082
Oh en nog meer reacties!! Bedankt allemaal voor het meedenken. Merk zelf dat het best een onzeker dingetje is geworden.

Ik voel me ook het beste bij bv. geven. Morgen maar eens m'n verhaal bij de deskundige neerleggen.

Ik word er gewoon onzeker van omdat de kleine man afviel terwijl hij lekker dronk van de borst. En heb daar nog geen verklaring voor gevonden. Voor mij was het een simpel rekensommetje: Ik kolf bv 50cc, dan moet er simpelweg iets kunstvoeding bij. De kraam stond er achter. Misschien toch maar langer bv. proberen en volhouden.

Ik zal jullie morgen laten weten wat de lactatiekundige er van zegt. :*
:)
pi_165719104
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:09 schreef Soof-87 het volgende:
En het wegen is puur om te kijken of hij niet meer af viel. Om de twee dagen wegen kan natuurlijk ook.

[..]

Ah wat fijn zou dat ook hier zijn!!! Ben het kolven ook zat eigenlijk. Maar dan blijft de vraag: waarom viel M. teveel af? ;(
Ik denk dat je voedingen te ver uit elkaar lagen. Als ik me het goed herinner voedde je elke 4 uur, tenzij hij eerder kwam.. Bij een baby die dan niet goed groeit, maak je de tijd tussen de voedingen kleiner, minstens elke 2 uur voeden dus.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_165719130
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:12 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ze zeggen hier in OUD toch al dagen tegen je dat een baby meer melk uit je borst kan krijgen dan een kolf dat kan? :@
Ja ik weet het, maar de kraamhulp en de VK hebben het advies gegeven.
:)
pi_165719153
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:16 schreef Morretje het volgende:

[..]

Ik denk dat je voedingen te ver uit elkaar lagen. Als ik me het goed herinner voedde je elke 4 uur, tenzij hij eerder kwam.. Bij een baby die dan niet goed groeit, maak je de tijd tussen de voedingen kleiner, minstens elke 2 uur voeden dus.
Klopt wat je zegt. Ik zit er nu ook dichter op. :Y
:)
  zondag 2 oktober 2016 @ 22:17:56 #40
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165719160
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:09 schreef Soof-87 het volgende:
En het wegen is puur om te kijken of hij niet meer af viel. Om de twee dagen wegen kan natuurlijk ook.

[..]

Ah wat fijn zou dat ook hier zijn!!! Ben het kolven ook zat eigenlijk. Maar dan blijft de vraag: waarom viel M. teveel af? ;(
Mijn baby dronk direct prima, ik had ook al aardig veel melk omdat ik mijn eerste nog steeds borstvoeding gaf. En toch viel ze eerst flink af. Ik denk dat er niet altijd een reden aan te wijzen is waarom een kindje veel afvalt. Elk kindje is anders.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165719181
Ik moet zelf ook wat relaxter worden geloof ik. :')
:)
pi_165719215
Bedankt voor het meedenken en de adviezen trouwens. :)
:)
pi_165719247
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:17 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Ja ik weet het, maar de kraamhulp en de VK hebben het advies gegeven.
Ik ga het toch zeggen: ik denk dat dat advies ingegeven is door te weinig kennis van borstvoeding. Wat ik zei, elke 2 uur voeden, en eventueel nakolven om sneller de hoeveelheid melk omhoog te brengen, was een borstvoedingsvriendelijk advies geweest. Hoe goed bedoeld van je kraam en vk, maar het advies was korte termijn denkend.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_165719304
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:18 schreef Soof-87 het volgende:
Ik moet zelf ook wat relaxter worden geloof ik. :')
En 'n huisje bouwen om jou en je kindje O+ Vergeet de buitenwereld even, geen lijstjes, geen weegschalen. Alleen jullie samen, jullie zijn nu 't belangrijkst O+
  zondag 2 oktober 2016 @ 22:22:42 #45
409579 LuDann
All the way
pi_165719343
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:20 schreef Morretje het volgende:

[..]

Ik ga het toch zeggen: ik denk dat dat advies ingegeven is door te weinig kennis van borstvoeding. Wat ik zei, elke 2 uur voeden, en eventueel nakolven om sneller de hoeveelheid melk omhoog te brengen, was een borstvoedingsvriendelijk advies geweest. Hoe goed bedoeld van je kraam en vk, maar het advies was korte termijn denkend.
Hier ben ik het mee eens.
pi_165719472
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:07 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Kun je dat eens uitleggen want snap het echt niet? Ik kolf en bied het meteen aan.. Dan zijn de borsten toch leeg? Dus effectiever dan een luie drinker aan de borst zou je zeggen? :@
Je borsten zijn nooit "leeg", ze blijven continue melk aanmaken. Ze werken zelfs op hun hardst als er gedronken wordt. Daar komen een hoop stofjes hij kijken, met name het "knuffelhormoon" oxytocine. En als jij met je baby aan de borst zit maak je daar een stuk meer van aan dan als je kolft (want het knuffelgehalte van je baby kan geen kolf tegen op O+).

Met enkel kolven is het heel moeilijk om je borsten volledig "leeg" te krijgen; dat zijn ze nooit, maar je baby kan meer stimulans geven en dus meer drinken. Als je borsten minder stimulans krijgen ga je minder melk maken, dus op langere termijn is kolven vaak een stuk lastiger omdat je je productie dan veel moeilijker op peil kan houden. Als je wil kolven om je productie te verhogen kan je inderdaad beter éérst voeden en dan nakolven.
pi_165719810
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:07 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Kun je dat eens uitleggen want snap het echt niet? Ik kolf en bied het meteen aan.. Dan zijn de borsten toch leeg? Dus effectiever dan een luie drinker aan de borst zou je zeggen? :@
De korte versie: je kind stimuleert de borst altijd effectiever dan een kolf dat kan. Een kolf is daarom geen goede indicatie van hoeveel jij produceert of je baby drinkt. En verder luie drinkers bestaan niet, daar zit een andere oorzaak achter.

De lange (en meer genuanceerde) versie:
Je borsten zijn nooit leeg. Hooguit minder gespannen. Melk blijft constant aangemaakt worden door de melkklieren en tijdens dat je kindje drinkt wordt die melk een aantal keer als het ware naar buiten toe gestuwd door de toeschietreflex.
Normaalgesproken als je kindje aan de borst drinkt zijn er een aantal van die tsr's. De techniek die de baby heeft kunnen we niet nabootsen met een kolf, alleen een beetje half, je kindje stimuleert de borst effectiever dan een kolf en zal naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon veel meer binnen krijgen dan jij kolft.

Bovendien is het probleem van kolven ook nog eens het apparaat zelf. Ondergetekend als voorbeeld, kolft met een medela symphony gerust 150-200 cc per keer. Met de harmony handmatig 100 cc Met een Nuby kolf ik 10 cc max. Met een merkloos handkolfje zo'n 50-80 cc per keer, net als met de avent handkolf. En met mn chinese cheapo electrische kolf ik nu zo'n 100cc per keer. Echt het verschil per type en merk kolf is ook echt enorm.

Maar boven alles; ik geloof niet zo in luie drinkers * (nuance na de ster :+ ). Meestal ligt daar een ander probleem aan ten grondslag. Ofwel is een kind teveel/meer bezig met zn temperatuur regelen en heeft daardoor geen energie over om te drinken. Dat kost enorm veel energie nmlk! Ofwel is de aanlegtechniek niet optimaal waardoor de juiste reflex niet helemaal geprikkeld wordt. Ofwel is er een probleem met bijvoorbeeld de tongriem waardoor een baby de borst gewoonweg niet goed genoeg kan pakken. En zo nog 800 andere dingen.
Luie drinker legt het probleem bij de baby en bij het wíllen drinken; maar drinken is een overlevingsreflex voor een baby. Er zijn er maar heel weinig die echt denken "meh... nu even niet. Als je hebt prima, zo niet ook goed." Alleen of ze ook de energie hebben om te drinken, dat is de vraag. En dat ondervang je door de basis goed te maken. Dus zorg voor een goede temperatuurregulatie (laagjes kleding, mutsje, dekentjes enz). Zorg voor rust, dingen als visite en badjes kosten veel energie voor baby.
Zorg voor goede aanlegtechniek en dat iemand de tongriem nakijkt (heel goed dus dat de lk met je mee komt kijken!).

Qua wegen zou ik zelf ofwel die weegschaal de deur uit doen ofwel max 1x pw wegen. Tenzij baby nu nog op -12% zit ofzo. Je mag durven vertrouwen op je baby. Wat wup zegt hoor, ze kunnen het zo goed, maar moeten wel de kans krijgen.
:)
  zondag 2 oktober 2016 @ 22:46:21 #48
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165719952
Mignonne jij kolfsloerie O+
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_165720007
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 22:46 schreef Mariposas het volgende:
Mignonne jij kolfsloerie O+
Jeweets O+

Was laatst mn kolf vergeten in t zh, toen vroegen ze of ik hun kolf wilde gebruiken. Lief maar ben bang dat die me inmiddels vaccuum trekt :') ben maar naar huis gereden voor live voeden, veel beter 8-)
:)
pi_165720026
Wel kolven verspreid over 3 kinderen trouwens :+
:)
pi_165721915
Morretje, elke 2 uur overdag zou ik idd prima vinden. 'S Nachts vind ik dat echt wel een opgave. Vooral omdat het voeden etc al een uur duurt. :)

Bloesem, klopt O+

Sillie en Mignonne, thanks!! Helder wel :)
:)
pi_165722751
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 00:51 schreef Soof-87 het volgende:
Morretje, elke 2 uur overdag zou ik idd prima vinden. 'S Nachts vind ik dat echt wel een opgave. Vooral omdat het voeden etc al een uur duurt. :)

Bloesem, klopt O+

Sillie en Mignonne, thanks!! Helder wel :)
Als je overdag veel kunt voeden dan kan er 's nachts best wat meer tijd tussen de voedingen hoor! Je klinkt in elk geval nog heel gemotiveerd, dus het komt vast goed! Ik kan me trouwens best voorstellen dat alle reacties hier een beetje overweldigend zijn, maar hopelijk helpt het je om een nieuw plan te maken (met lk)!
  maandag 3 oktober 2016 @ 09:04:12 #53
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_165723130
Ik snap de onzekerheid wel hoor, de enige manier hoe je kan zien dat ze genoeg drinken is als ze goed groeien. Als ze dat niet doen is het behoorlijk spannend, zeker als het je eerste kindje is.

Ik vind de nachten in het begin ook een ramp, niet omdat ik er vaak uit moest, maar omdat ze afviel moest ik elke 3 uur haar wakker maken voor een voeding. Dat was echt niet te doen, ik was de hele nacht bezig met proberen een baby wakker genoeg te krijgen zodat ze wat ging drinken.
Toen ik zag dat ze aankwam op het moment dat ik de borst bijna non stop aanbood overdag, heb ik de nachten wat losgelaten (met een maximum van 5 uur).
En dat ging goed!

Het duurde niet lang of ze kwam zelf heel consequent elke 3 uur.. Ook 's nachts. Maaaaaandenlang :P

Ik hoop dat je vandaag goede tips krijgt waar je iets mee kan, Soof.
Er komt ook zoveel op je af de eerste weken :*
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_165723438
Sull, klopt ik vind het ook allemaal nog al wat hoor, zo'n kleintje ineens die 24/7 je leven overneemt. Ik moet zeggen dat ik blij ben met de reacties. :) Altijd fijn tips. Zo de lk bellen.

Sylver, dankjewel! Dat doen meer dames ook. Overdag vaker voeden en 's nachts iets meer ruimte er tussen laten. (Duurt het voeden zelf overdag dan ook minder lang? Of werkt dat niet zo?)
:)
pi_165723539
Het voeden wordt ook vanzelf minder lang per keer, omdat ze krachtiger gaan drinken. Nu is het gewoon echt iets wat tijd en een hoop energie kost, dat wordt makkelijker! En ja, natuurlijk is het enorme opgave, 's nachts elke 2/3 uur voeden. Maar, ook dat wordt beter. Echt! Als je nu vaak genoeg voedt en de voeding goed op gang brengt, heb je op de lange termijn ook minder kans op productieproblemen. Kijk naar het nu, wat heeft hij nu nodig? Hoe dat over een week/maand/3 maanden/half jaar is, kun je niet voorspellen en zal zeker anders zijn dan nu!
Hopelijk heeft de LK nog fijne tips, en het lijkt me goed dat ze meekijkt, misschien kan het drinken wel optimaler, waardoor het minder lang duurt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 3 oktober 2016 @ 09:44:45 #56
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165723560
Voeden duurt in het begin gewoon lang, zeker als het je eerste is. Maar die tijd wordt straks veel korter en dan ben je in 15 minuten klaar. Bij mijn eerste waren we 1,5 uur bezig met een voeding de eerste weken.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165727744
Zo... Hier gaat de kolf even de kast in!

Paar dagen lekker borstvoeding geven en dan kijken hoe de vlag er bij hangt. Overdag om de 2/3 uur aan de borst en 's nachts mag het om de 3 uur. Eerder mag altijd als hij daarom vraagt.

Zo.... Heerlijk!
:)
pi_165728079
Fijn Soof :)

Borstvoeding geven is in het begin ook gewoon echt wel hard werken. De eerste weken tot maand is echt investeren, maar het gaat straks echt soepeler en sneller en waarschijnlijk liggen de voedingen dan ook wat langer uit elkaar.
:)
pi_165728454
Ja het is echt hard werken, vooral in het begin. Maar voordat je 't weet zit je er zo bij:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In je eigen winkelkraam in de kou midden in een stortbui onder een paraplu met 1 hand tijdens het werken 8)
pi_165728757
Wauw!! Geweldig :D Zo ziet het er ook heerlijk makkelijk uit!
:)
pi_165729010
Het is in het begin hard werken maar bekijk de toekomst in kleine stapjes, vandaag, deze week, volgende week en over drie maanden als je gaat werken is het weer zo anders.
En koester de knusse momentjes tijdens het voeden. Ik vond het zo bijzonder toen ze nog zo klein waren.
  maandag 3 oktober 2016 @ 18:36:52 #62
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165732621
Gaat vast goedkomen Soof :)

Ik heb de oxytocinespray :) alleen staat er in de gebruiksaanwijzing dat je hem maar 1 X per dag mag gebruiken :')
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165733282
Bloesem O+.


Dat van dat de baby meer uit de borst kan krijgen vind ik zo bizar. In de zin van: met kolf in 5min 100ml, en dan dronk de baby een kwartier en de borst voelt veel minder gespannen. Ok nu drinkt een baby minder constant dan een kolf kolft, maar toch.

En ja adviezen van kraamzorg... ze wist best veel hoor maar negeerde de adviezen toch een beetje, gewoon 'voor de zekerheid' en belde zelf maar een lk. :@
  maandag 3 oktober 2016 @ 19:23:46 #64
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165733592
Veel kraamverzorgenden weten maar weinig van bv, ik verbaas me daar altijd over... Een vriendin van me kreeg van de kraam zonder echte reden het advies om KV te gaan geven, en haar zusje had volgens de kraam "niet genoeg melk" (die conclusie was na 2 dagen getrokken), terwijl zij nota bene zelf kraamverzorgster is geweest.
Wij hadden zelf bij kuiken expliciet gevraagd om een kraam die focus had op bv en er veel ervaring mee had, en alsnog waren het "wel oké" adviezen die ze gaf.
KuikenGuppy
pi_165734258
De lk was aan de lijn zo positief en kundig. Haar advies stond me ook aan en had daarna meteen weer vertrouwen er in. :)
:)
pi_165735103
Wat fijn soof! En Bloesem, wat een leuke foto. T zou zo echt niet drinken, die wil dan alleen maar met de paraplu spelen..

In het hoe voel je je nu topic las ik van een aantal dames dat hun nachten beter liepen toen ze hun kind geen bv meer gaven snachts. T is nu 12.5 maand, en komt nog 2-7 keer snachts. Langzaam begint dat een beetje op te breken. Consistent 2 keer voeden snachts zou ik mee kunnen leven, maar 7 keer is een beetje teveel. Het lastige is dat hij zich niet door de duutser laat troosten snachts, dan wordt hij compleet overstuur. Ik ben meestal te moe om door te zetten om hem zonder borst in slaapt te krijgen als hij wakker wordt, en geef snel in zodat ik ook snel weer verder kan slapen. Mijn vraag: Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen, snachts geen borstvoeding meer geven? Ik wil namenlijk niet perse stoppen met bv, maar als de nachten zo blijven gaan komt die keuze wel steeds dichterbij.
pi_165735280
Bloesem, mooie foto, erg stoer!

Soof, fijn dat de begeleiding zo goed is, je bent goed bezig hoor!

Chanty, vreemd zeg, maar 1x per dag. Overal lees je toch bij elke voeding/kolfbeurt.. Zot de apotheek even bellen om te checken. Ik hoop dat het je helpt!

Jagar, geef je ook wel eens gekolfde melk? Dat zou mijn eerste idee zijn. Dan kan je beetje zien hoeveel hij binnenkrijgt en misschien hem daarmee iets meer "vullen" voor de nacht. Als je er aan wilt, eventueel met pap aangemaakte bv?

Heb je het idee dat hij ook echt dorst heeft of is het meer gewoonte/zuigbehoefte? Pink/speentje wellicht een optie?
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:27:46 #68
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165735442
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Wat fijn soof! En Bloesem, wat een leuke foto. T zou zo echt niet drinken, die wil dan alleen maar met de paraplu spelen..

In het hoe voel je je nu topic las ik van een aantal dames dat hun nachten beter liepen toen ze hun kind geen bv meer gaven snachts. T is nu 12.5 maand, en komt nog 2-7 keer snachts. Langzaam begint dat een beetje op te breken. Consistent 2 keer voeden snachts zou ik mee kunnen leven, maar 7 keer is een beetje teveel. Het lastige is dat hij zich niet door de duutser laat troosten snachts, dan wordt hij compleet overstuur. Ik ben meestal te moe om door te zetten om hem zonder borst in slaapt te krijgen als hij wakker wordt, en geef snel in zodat ik ook snel weer verder kan slapen. Mijn vraag: Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen, snachts geen borstvoeding meer geven? Ik wil namenlijk niet perse stoppen met bv, maar als de nachten zo blijven gaan komt die keuze wel steeds dichterbij.
Hier was hij ook not amused dat mijn man kwam en hij niet naar mijn gebracht werd om te drinken en de rest van de nacht te spenderen. Maar ik gaf dus ook elke 1,5 a 2 uur borstvoeding en dan duurden de voedingen ook nog lang. Was idd geen doen meer. Dus de oplossing was hier: oordoppen voor mij en mijn man ging eruit en zette de babyfoon uit zodra Lucas wakker werd. Hij ging dan naar hem toe om hem te troosten en in eerst instantie krijste hij alles bij elkaar. Maar na 1 week was het resultaat wel dat we geen nachtvoeding meer hadden en meneer 1 keer wakker werd meestal waarbij een aai over de bol en een slok water genoeg waren. Achteraf gezien was ik zelf ook wel een beetje het probleem van de aanhoudende voedingen omdat ik dus altijd maar Lucas bij me pakte en mijn man niet de kans gaf om even door te pakken omdat ik het gehuil niet aan kon horen (vandaar de oordoppen dus; nu kon ik niet meer interveniëren).

Het is natuurlijk aan jou, maar dit is dus hoe het hier is gegaan. Lucas was overigens al 1,5 toen. Kan me goed voorstellen dat je met een jaar de nachtvoeding nog niet helemaal wilt skippen. Wilde ik toen ook niet gezien hoe weinig hij at.

[ Bericht 3% gewijzigd door Chanty op 03-10-2016 21:14:30 ]
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165735501
Zou het kunnen zijn dat hij de bv nodig heeft om weer in slaap te vallen als hij 's nachts (licht) wakker wordt? Dus niet voor de dorst/honger, maar als troost en uit gewoonte?

Helemaal met bv stoppen hoeft natuurlijk niet, maar je kunt wel besluiten niet meer 's nachts bv te geven. Dus dan inderdaad een flesje aanbieden, maar niet meer dan 1 of 2 per nacht (als je niet wilt kolven, kun je ook fv geven. Voor je productie lijkt me dat nu niet meer uitmaken.). En verder zul je dan een vorm van slaaptraining moeten doen,, voor de andere keren dat hij wakker wordt. Of inderdaad kijken of een speentje helpt. Het vereist dan veel discipline, en doorzettingsvermogen want het is een patroon dat je wilt doorbreken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:38:23 #70
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165735808
Jäger, kan je hem aanleren om op een andere manier in slaap te vallen? Of idd een fles (gekolfd of koe/geit) laten geven door je man.

Ik heb ook een vraag, ik kan me nog herinneren van het begin dat ik 's nachts zo'n honger had en wil dit keer daarom van te voren mijn nachtkastje stashen met snacks :+. Wat zijn daarvoor aanraders? Er liggen al granenbiscuitjes.
KuikenGuppy
pi_165735839
Jagar, als je zou stoppen met borstvoeding, zal hij ook moeten accepteren dat de borst niet komt. Toch?
Wat ik zou doen: papa de eerste keer heen laten gaan dat hij wakker wordt. En ze het inderdaad zoals Chanty zegt, zelf laten uitzoeken samen. Papa kan ook troosten, en een fles mee nemen voor echte honger. (Toen mijn T 1,5 was, ging ik 4 nachten weg, ik had gekolft, papa helemaal laten uitzoeken hoe de melk op te warmen ed., mijn T kwam ook nog zeker 3x per nacht. Alleen de eerste nacht was hij ietwat verdrietig, en heeft een beetje gedronken, de rest van de nachten sliep hij door. Tot ik weer thuis was natuurlijk :+
We hebben samengeslapen tot hij 2,5 jr was trouwens. )
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_165735868
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:38 schreef Burdie het volgende:
Jäger, kan je hem aanleren om op een andere manier in slaap te vallen? Of idd een fles (gekolfd of koe/geit) laten geven door je man.

Ik heb ook een vraag, ik kan me nog herinneren van het begin dat ik 's nachts zo'n honger had en wil dit keer daarom van te voren mijn nachtkastje stashen met snacks :+. Wat zijn daarvoor aanraders? Er liggen al granenbiscuitjes.
Noten, bananen, mueslireep?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:46:21 #73
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165736131
Ik had mueslirepen en mergpijpen naast het bed liggen de eerste weken :@
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165736216
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:29 schreef Franny_G het volgende:
Zou het kunnen zijn dat hij de bv nodig heeft om weer in slaap te vallen als hij 's nachts (licht) wakker wordt? Dus niet voor de dorst/honger, maar als troost en uit gewoonte?

Helemaal met bv stoppen hoeft natuurlijk niet, maar je kunt wel besluiten niet meer 's nachts bv te geven. Dus dan inderdaad een flesje aanbieden, maar niet meer dan 1 of 2 per nacht (als je niet wilt kolven, kun je ook fv geven. Voor je productie lijkt me dat nu niet meer uitmaken.). En verder zul je dan een vorm van slaaptraining moeten doen,, voor de andere keren dat hij wakker wordt. Of inderdaad kijken of een speentje helpt. Het vereist dan veel discipline, en doorzettingsvermogen want het is een patroon dat je wilt doorbreken.
ja, hij heeft het absoluut nodig om in slaap te vallen. Overdag niet meer gelukkig, maar snahcts komen we er nog niet vanaf.

@ chanty: Ik geloof dat ik daar nog niet klaar voor ben. We wonen ook op 60 m2, dus oordoppen zullen niet zo heel veel helpen.

@ Burdie en Morretje: Ja, mijn idee was ook om de duutser misschien een fles melk mee te geven. Ik heb niet zoveel zin om te kolven, dus dan inderdaad flesvoeding. Dat opperde ik vanmiddag ook al tegen de duutser, maar die is van mening dat we daar het probleem mee verschuiven, dat dat dan een afhankelijkheid van die fles zal kweken. Maar goed, dat heeft alsnog het voordeel dat die fles niet noodzakelijk aan mij vast zit...

We gaan nog eens in conclaaf. In ieder geval bedankt voor de adviezen!
pi_165736241
Jagar, hier is papa samen met Sticker een paar dagen uit logeren gegaan. Zonder dat de borst een mogelijkheid is, is ervan loskomen makkelijker, dachten wij. De eerste nacht was hij heel verdrietig, mijn man heeft hem natuurlijk getroost en water aangeboden en alles, maar Stick vond het niet tof. De nacht erna werd hij halverwege de nacht wakker, vroeg om de borst, maar na de boodschap dat mama er niet was ging hij gewoon weer liggen slapen, zonder gemopper. Hij bleek idd vooral wakker te worden en de borst te willen uit gewoonte. Toen ik weer in beeld kwam was hij gereset (ofzo?) en het was goed zo.

Maar, hij was al 2,5 toen we dit deden. Ik kan me niet voorstellen dat hij het een jaar eerder ook oke had gevonden.
pi_165736248
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:38 schreef Burdie het volgende:
Jäger, kan je hem aanleren om op een andere manier in slaap te vallen? Of idd een fles (gekolfd of koe/geit) laten geven door je man.

Ik heb ook een vraag, ik kan me nog herinneren van het begin dat ik 's nachts zo'n honger had en wil dit keer daarom van te voren mijn nachtkastje stashen met snacks :+. Wat zijn daarvoor aanraders? Er liggen al granenbiscuitjes.
Amandelen (geroosterd met honing O+ ), warme melk geblenderd met honing en amandelen (en ghee), tapiocapudding, yoghurtsmoothie, blokjes oude kaas, gedroogd fruit, crackers met notenspread
pi_165736326
Ik vermoed dat hij zo vaak wakker wordt omdat het voeden zelf natuurlijk ook bijzonder gezellig is. Lekker knuffelen met mama, en je buikje lekker warm, wat wil je nog meer? -edit- niet per se van de honger, zeker niet 7 keer per nacht, wilde ik zeggen
Hier werkte het dus wel, met bijna dezelfde leeftijd. Bij LE ook lees ik, maar een jaar later. Ik zou het een kans geven, werkt het niet, verzin je iets anders samen.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_165736524
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:51 schreef Morretje het volgende:
Ik vermoed dat hij zo vaak wakker wordt omdat het voeden zelf natuurlijk ook bijzonder gezellig is. Lekker knuffelen met mama, en je buikje lekker warm, wat wil je nog meer?
Hier werkte het dus wel, met bijna dezelfde leeftijd. Bij LE ook lees ik, maar een jaar later. Ik zou het een kans geven, werkt het niet, verzin je iets anders samen.
Ja, het is gewoon een gewoonte die er in geslopen is. En zeker omdat hij niet meer zoveel drinkt overdag is het 's avonds extra gezellig. Ik snap het ook wel, maar het begint me langzaam op te breken. 2x per nacht zou ik helemaal niet erg vinden...
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:15:52 #79
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165737133
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:48 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja, hij heeft het absoluut nodig om in slaap te vallen. Overdag niet meer gelukkig, maar snahcts komen we er nog niet vanaf.

@ chanty: Ik geloof dat ik daar nog niet klaar voor ben. We wonen ook op 60 m2, dus oordoppen zullen niet zo heel veel helpen.

@ Burdie en Morretje: Ja, mijn idee was ook om de duutser misschien een fles melk mee te geven. Ik heb niet zoveel zin om te kolven, dus dan inderdaad flesvoeding. Dat opperde ik vanmiddag ook al tegen de duutser, maar die is van mening dat we daar het probleem mee verschuiven, dat dat dan een afhankelijkheid van die fles zal kweken. Maar goed, dat heeft alsnog het voordeel dat die fles niet noodzakelijk aan mij vast zit...

We gaan nog eens in conclaaf. In ieder geval bedankt voor de adviezen!
Kan ik me voorstellen. Had net mijn post nog aangepast met de toevoeging dat Lucas al 1,5 was. Ik was toen hij een jaar was ook nog niet klaar ervoor om de nachtvoeding helemaal te stoppen.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:20:00 #80
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_165737256
Ik kan me voorstellen dat de fles geven voelt als het probleem verleggen, maar misschien is het een goede tussenstap? Dan is het in ieder geval losgekoppeld van jou idd.

Hier werd er nog wel 2-4 keer per nacht om een flesje melk op schoot gevraagd, dus idd een beetje het probleem verleggen.
Op een gegeven moment heb ik de melk vervangen voor water (daar was ze het eerst niet mee eens). Ze was toen 1,5. Ze kwam met een flesje water nog 1-2 keer per nacht. Mijn hoop was dat ze het flesje water zelf zou pakken, maar ze wilde 'm op schoot. Het was echt wel een knuffelmoment voor haar en ook haar (enige) manier om weer in slaap te vallen. Niet heel handig voor mij.
Toen ze met 2 jaar een groot bed kreeg ben ik gestopt met de fles op schoot geven, maar ging er naast liggen terwijl ze dronk. Ik merkte wel dat ze het zuigen aan de fles terwijl je buikje wordt gevuld (met water dan in dit geval) ook een gewoonte werd. Ze dronk de fles altijd helemaal leeg, ongeacht hoe vol ik 'm deed.
Met 2,5 zijn we gestopt met de flessen. We hebben ze weggegooit en zijn samen een mooie rietjesbeker gaan uitzoeken. Nu drinkt ze bijna nooit meer 's nachts, ondanks dat de rietjesbeker altijd binnen handbereik staat.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:25:14 #81
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165737402
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:49 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

Amandelen (geroosterd met honing O+ ), warme melk geblenderd met honing en amandelen (en ghee), tapiocapudding, yoghurtsmoothie, blokjes oude kaas, gedroogd fruit, crackers met notenspread
Leg jij dit in je nachtkastje klaar? :D
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_165737791
Bij beide kinderen hielp het als ik met m'n rug naar ze toe sliep. Soms een nachtje van plek wisselen met echtgenoot nog beter. Situatie co-sleeper dus, weet niet of dat voor jou ook opgaat.
pi_165737824
Chanty, die syntospray kun je natuurlijk gewoon bij elke kolfbeurt gebruiken.
pi_165737964
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:25 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Leg jij dit in je nachtkastje klaar? :D
Ik had vaak een paar glazen melk klaarstaan en kerstkransjes :D maar dit zijn m'n postnataal-doula-onstilbare(-borstvoedings)-honger-tips.. Die de postnataal doula natuurlijk voor je klaarzet ;)
pi_165738012
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:23 schreef Burdie het volgende:
Veel kraamverzorgenden weten maar weinig van bv, ik verbaas me daar altijd over... Een vriendin van me kreeg van de kraam zonder echte reden het advies om KV te gaan geven, en haar zusje had volgens de kraam "niet genoeg melk" (die conclusie was na 2 dagen getrokken), terwijl zij nota bene zelf kraamverzorgster is geweest.
Wij hadden zelf bij kuiken expliciet gevraagd om een kraam die focus had op bv en er veel ervaring mee had, en alsnog waren het "wel oké" adviezen die ze gaf.
Ja ik had zoveel slechte adviezen gehoord bij een paar anderen dat ik er al niet op vertrouwde. Idd wel gevraagd naar iemand met veel ervaring met bv want dat vond ik het belangrijkste.
Ze liet me wel heel erg m'n gang gaan en wist wel dingen bijv over aanleggen en therapeutisch voeden en bewaren van melk enzo. En schakelde zelf de lk van de kraamzorg in voor tips met aanleggen. Kwam iig ook niet met advies kunstvoeding te gaan geven, wat ze wel had kunnen doen want baby viel veel af. (Dus bijna te veel me de ruimte geven) . En vond het goed dat ik zelf een lk had ingeschakeld anders dan die van de kraamzorgorganisatie zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door Unihipili op 03-10-2016 21:52:02 ]
pi_165738255
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:25 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Leg jij dit in je nachtkastje klaar? :D
_O-
Ik moest lachen met baby aantet.
  maandag 3 oktober 2016 @ 22:11:12 #87
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165739003
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:37 schreef WupWup het volgende:
Chanty, die syntospray kun je natuurlijk gewoon bij elke kolfbeurt gebruiken.
Dat leek mij ook t meest logische maar er staat echt 1 X per dag. Maar goed daar heb ik maling aan.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 3 oktober 2016 @ 22:48:17 #88
269689 crew  Viv
pi_165740132
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:11 schreef Chanty het volgende:
Dat leek mij ook t meest logische maar er staat echt 1 X per dag. Maar goed daar heb ik maling aan.
Eenmaal per keer, niet per dag:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h03716.pdf
quote:
3. HOE GEBRUIKT U DIT MIDDEL?
Gebruik dit geneesmiddel altijd precies zoals uw arts of apotheker u dat heeft verteld. Twijfelt u over het juiste gebruik? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.
Het is gebruikelijk om 2-5 minuten voor het aanleggen van de baby of het aanleggen van de borstpomp eenmaal in één van uw beide neusgaten te verstuiven.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 09:19:24 #89
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165744269
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:48 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Eenmaal per keer, niet per dag:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h03716.pdf

[..]

Op de bijsluiter die de apotheek meegeeft staat 1X per dag ;) op de originele bijsluiter idd wat jij aangeeft dat had ik vanochtend ook opgezocht. Die zat er namelijk niet bij
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165744437
Ik gebruikte 1 spray per kolfsessie inderdaad.
En heb er goed profijt van gehad.

Kreeg wel als tip van de apotheker zelf om optijd aan te geven als ik een nieuw flesje nodig had, denk dan wel om herhaalrecept van de ha. Je mag de spray geloof ik een maand open hebben?
Er zijn nog wel eens leveringsproblemen. Mij inderdaad 1 keer overkomen dat er 3 weken lang nergens syntospray te krijgen was, ook niet bij andere apothekers.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 09:53:04 #91
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165744688
Oh jeetje, dan moet ik al bijna nieuwe bestellen :P idd een maand houdbaar. En damn net dus gekolfd. eerst zonder spray toen stopte de melkstroom na 7 minuten en zat ik op 60 cc in totaal. Toen die spray gedaan en een kwartier later had ik 200 cc in totaal :o zonder masseren en moeilijk doen _O_
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165744899
Ik wals weer even binnen met een vraag hoor...

M. drinkt heel goed aan de borst, maar tijdens 1 a 2 voedingen per dag waarbij ze eerst heel netjes drinkt, verandert ze na een tijdje in een wilde hond die zijn prooi verslindt (zo lijkt het althans :+). Continu aan mijn tepel trekken, moppergeluiden maken, steeds tepel loslaten en weer aanhappen en dat een half uur lang. Soms helpt het als ik de andere borst aanbiedt, soms is ze ineens weer tevreden als we gewoon een half uur blijven proberen.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Komt dit bekend voor?
pi_165745043
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:05 schreef Mies_poes het volgende:
Ik wals weer even binnen met een vraag hoor...

M. drinkt heel goed aan de borst, maar tijdens 1 a 2 voedingen per dag waarbij ze eerst heel netjes drinkt, verandert ze na een tijdje in een wilde hond die zijn prooi verslindt (zo lijkt het althans :+). Continu aan mijn tepel trekken, moppergeluiden maken, steeds tepel loslaten en weer aanhappen en dat een half uur lang. Soms helpt het als ik de andere borst aanbiedt, soms is ze ineens weer tevreden als we gewoon een half uur blijven proberen.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Komt dit bekend voor?
Heel herkenbaar! Hier is het vaak dat er dan een boertje vast zit. Als dat niet helpt, stop ik met voeden en probeer ik het even later nog een keer.
pi_165745049
Even een vraagje voor de mensen die de syntospray gebruiken of recent hebben gebruikt. Kregen jullie niet te horen dat hij max 4 dagen gebruikt mocht worden ivm kans op verslaving bij langer gebruik? Ik heb de spray afgelopen februari aan de huisarts gevraagd en toen kwam de apotheker ineens met dit verhaal aan. Die zei dat dit de nieuwe richtlijn was... Ik heb de spray toch gebruikt maar het hielp niet voldoende dus ben na 2 wkn gestopt maar was toch benieuwd of jullie dit verhaal ook te horen kregen.
pi_165745068
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:16 schreef Svane het volgende:

[..]

Heel herkenbaar! Hier is het vaak dat er dan een boertje vast zit. Als dat niet helpt, stop ik met voeden en probeer ik het even later nog een keer.
Fijn dat het herkenbaar is (voor mij fijn althans ;))! Accepteert de jouwe het als je stopt met voeden? Die van mij alleen als ze dan bij papa mag liggen, bij mij is het alleen maar ETEN :')
pi_165745112
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:05 schreef Mies_poes het volgende:
Ik wals weer even binnen met een vraag hoor...

M. drinkt heel goed aan de borst, maar tijdens 1 a 2 voedingen per dag waarbij ze eerst heel netjes drinkt, verandert ze na een tijdje in een wilde hond die zijn prooi verslindt (zo lijkt het althans :+). Continu aan mijn tepel trekken, moppergeluiden maken, steeds tepel loslaten en weer aanhappen en dat een half uur lang. Soms helpt het als ik de andere borst aanbiedt, soms is ze ineens weer tevreden als we gewoon een half uur blijven proberen.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Komt dit bekend voor?
Ook hier heel herkenbaar! :Y
:)
pi_165745124
En die van mij wordt rustiger als ik de andere kant aanbied.
:)
pi_165745138
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:18 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Fijn dat het herkenbaar is (voor mij fijn althans ;))! Accepteert de jouwe het als je stopt met voeden? Die van mij alleen als ze dan bij papa mag liggen, bij mij is het alleen maar ETEN :')
Nou, vaak is het dus wel een boertje dus als die eruit komt kunnen we meteen verder. Zelf zou hij liever als inderdaad een hyena al hijgend blijven happen maar dat zie ik zelf dan niet zo zitten haha!
pi_165745142
Hoe hebben jullie eigenlijk voorraadjes in de vriezer opgebouwd met kolven? Tussen de voedingen door kolven?
:)
pi_165745220
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:24 schreef Soof-87 het volgende:
Hoe hebben jullie eigenlijk voorraadjes in de vriezer opgebouwd met kolven? Tussen de voedingen door kolven?
Mijn lactatiekundige zei dat je het beste kunt kolven direct na de voeding.
pi_165745910
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:17 schreef fysio-tje het volgende:
Even een vraagje voor de mensen die de syntospray gebruiken of recent hebben gebruikt. Kregen jullie niet te horen dat hij max 4 dagen gebruikt mocht worden ivm kans op verslaving bij langer gebruik? Ik heb de spray afgelopen februari aan de huisarts gevraagd en toen kwam de apotheker ineens met dit verhaal aan. Die zei dat dit de nieuwe richtlijn was... Ik heb de spray toch gebruikt maar het hielp niet voldoende dus ben na 2 wkn gestopt maar was toch benieuwd of jullie dit verhaal ook te horen kregen.
Dat verhaal hing mijn huisarts ook op, maar ik kreeg m wel steeds opnieuw mee. Gebruik 'm alleen bij het kolven, voeden lukt prima zonder. Maar als je altijd de spray gebruimt om een tsr op te wekken kan het kennelijk zijn dat het later niet meer lukt zonder.
pi_165746422
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:31 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Mijn lactatiekundige zei dat je het beste kunt kolven direct na de voeding.
Ah ok :) Zou mooi zijn als ik ook op den duur een voorraadje klaar heb in de vriezer.
:)
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:29:33 #103
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_165746930
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:02 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Ah ok :) Zou mooi zijn als ik ook op den duur een voorraadje klaar heb in de vriezer.
Na 'de' ochtendvoeding heb je vaak nog de meeste melk :Y (als tip)
pi_165747379
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 11:26 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Dat verhaal hing mijn huisarts ook op, maar ik kreeg m wel steeds opnieuw mee. Gebruik 'm alleen bij het kolven, voeden lukt prima zonder. Maar als je altijd de spray gebruimt om een tsr op te wekken kan het kennelijk zijn dat het later niet meer lukt zonder.
O zo! Tegen mij zeiden ze dat ook door gebruik tijdens kolven je eraan verslaafd kon raken maar dat leek me wat enthousiast. Ik gebruikte de spray ook alleen met kolven 4 dgn per week want gewoon voeden ging en gaat prima maar kreeg het toch bijna niet mee van de apotheker
pi_165748629
Hoe warmen jullie afgekolfde melk op? Ik ben aan het oriënteren voor wanneer ik straks weer moet werken. Gebruiken jullie een flessenwarmer? Zo ja, welke? :P

En heeft iemand nog een tip voor dé voedingsbh? Ik heb nu van die stretch dingen, maar dan zie je de zoogcompressen wel zitten en dat vind ik niet zo prettig straks op kantoor. Zijn er ook voorgevormde voedingsbh's zonder beugel? Mijn borsten schelen op dit moment misschien wel een cup in formaat, dus met beugel lijkt me niet zo lekker zitten.
pi_165748856
ik heb voor naar het werk een mammae BH, dit is wel een BH met beugel maar wel voorgevormd en dat vind ik wel prettig naar het werk. Daarnaast kun je er handsfree mee kolven en dat is wel heel handig. Als gewone voedingsbh vind ik het een onding want de cups klappen naar de zijkant open en dat vind ik onhandig met voeden dus ik draag hm alleen naar het werk.
pi_165751352
Ik heb deze http://www.borstvoedingsc(...)gsbeha-5034-polkadot en hoewel ik weinig ervaring heb met anderen, vind ik deze heel fijn. Voorgevormd en redelijk stevig.
pi_165751421
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:29 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

Na 'de' ochtendvoeding heb je vaak nog de meeste melk :Y (als tip)
Nice :)

En hoe vaak kolven jullie dan af? 1 keer op een dag?
:)
pi_165751548
Ik deed 1 keer per dag in de ochtend.
Mijn ukkie dronk 1 borst dus ik kolfde standaard de andere borst dan af als hij klaar was met drinken.
Ben ik geloof ik mee gestart vanaf week 6 ofzo
pi_165751577
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:47 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Nice :)

En hoe vaak kolven jullie dan af? 1 keer op een dag?
Om voorraad op te bouwen, doe ik dat 1x per dag. Ook in de ochtend.

En qua bh ben ik erg blij met AnniRolfi, maar die was slechts tijdelijk verkrijgbaar. Ik heb ook mammae, maar die zitten deze keer niet zo fijn met live voeden. Ik draag trouwens voorgevormd en met beugel. Noppies heeft dacht ik voorgevormd en beugelloos.
pi_165752034
Ah ok :)

Die van mij drinkt twee borsten. Dus handig is dan om M. te voeden 's ochtends en daarna beide borsten afkolven? Zal de vraag ook eens voorleggen aan mijn lk. Die belt me dezer dagen toch nog op :)
:)
pi_165753515
Nog even een vraagje :)

Stel, ik kolf na het voeden 50cc, dus te weinig voor 1 voeding. Waar laat ik die 50cc dan even tijdelijk voordat ik de volgende melklading er in kan doen om 1 portie te krijgen?

Kan ik dat gewoon in een flesje in de koelkast bewaren? (En ik weet als je het bij elkaar gooit, moet de temperatuur hetzelfde zijn)
:)
pi_165753598
Ja hoor, dat kan gewoon in de koelkast.
pi_165753661
Ik kolfde meestal een uurtje na een ochtendvoeding en dan stopte ik bij 50cc zodat ik nog genoeg zou hebben als ze snel erna weer wilde drinken. Uiteindelijk had ik toen ik weer ging werken zo 800cc in de vriezer liggen in handige kleine porties :)
pi_165754483
800cc! Mooie voorraad zeg.

Hoe warmen jullie het op? Zit zelf te kijken wat het meest makkelijk is te hanteren. Ook voor oppas enzo.
:)
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:02:49 #116
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_165754536
Ik liet t op kamertemperatuur komen of zette het in handwarm water in een schaal. Af en tie zwenken. Maar je hebt ook speciale fleswarmers die maar tot 38 graden gaan oid.

Edit: of gaan ze dat allemaal en zeg ik iets stoms? :') zelf nooit een gehad.
Kwak
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:08:59 #117
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165754696
Mijn man warmde het au bain Marie op. Gewoon in een pannetje met warm water dus.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_165754761
Dat kan ook wel prima toch? Je kunt zelf wel 37 graden ongeveer aanhouden toch? En dan hop flesje in de pan en dan even wachten en klaar?
:)
pi_165754865
Soof ga nou eerst maar eens die bv op orde krijgen en dat je kleintje goed aankomt voor je gaat kolven en doen
(Dat was jij toch afgelopen week met al die onzekerheid :@ )

Dat kolven komt wel als alles lekker is ingesteld.
Zou daar als ik jou was nu nog niet alteveel mee bezig zijn.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:17:37 #120
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165754868
Ja, niet warmer dan 37 graden, anders gaan de voedingsstoffen verloren. Het duurt alleen wel even. 5-10 minuten, als het uit de koelkast komt. Maar langzaam opwarmen is wel het beste.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_165755475
Volgens mij is het vrij natuurlijk om verslaafd te zijn aan de oxytocine :+
pi_165755952
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 19:17 schreef BlueEyes het volgende:
Soof ga nou eerst maar eens die bv op orde krijgen en dat je kleintje goed aankomt voor je gaat kolven en doen
(Dat was jij toch afgelopen week met al die onzekerheid :@ )

Dat kolven komt wel als alles lekker is ingesteld.
Zou daar als ik jou was nu nog niet alteveel mee bezig zijn.
Ja doe ik doe ik :+ Maar ik zit met een bruiloft over een aantal weken waar ik M. niet mee kan nemen.

Maar je hebt gelijk hoor. M. gaat voor!! Ben me alvast aan het oriënteren. En extra kolven kan geen kwaad. Want dat kolfapparaat staat toch al hier.
:)
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:44:27 #123
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165758829
Hier warmen we op in warm water of geven het op kamertemperatuur.

Vandaag op t werk dus twee keer gekolfd met spray (3e keer kwam er niet van): 200 en 100 dus erg blij mee :) ik heb net even de handkolf gepakt: zonder spray tap ik in een kleine 20 minuten 125 cc :o ik snap het niet helemaal (zou verwachten dat elektrisch effectiever is) maar ga de handkolf ook maar meenemen naar het werk. Als de opbrengst elektrisch toch eens laag is kan ik het handmatig nog eens proberen.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:55:37 #124
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165759157
Ik kolfde handmatig ook beter dan elektrisch. Dat kwam omdat ik dan met lange tussenhalen kon kolven, dan bleef het stromen. Het is dat ik er duim RSI van kreeg en ik verder niets kon doen (op m'n telefoon of lezen).
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 22:22:04 #125
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165759936
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:55 schreef Mariposas het volgende:
Ik kolfde handmatig ook beter dan elektrisch. Dat kwam omdat ik dan met lange tussenhalen kon kolven, dan bleef het stromen. Het is dat ik er duim RSI van kreeg en ik verder niets kon doen (op m'n telefoon of lezen).
Ja daarom doe ik het liever alleen als ik er niet genoeg uit krijg. Heb het idee dat ik in de middag minder kolf dan in de ochtend (volgens mij ook niet gek gezien de productie in de nacht/ochtend het hoogste is). Donderdag kan ik hopelijk wel drie keer kolven. Benieuwd wat dan de opbrengst is. Amélie begint steeds meer te drinken. Vandaag heeft ze 200 cc gedronken :)
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165763929
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:55 schreef Mariposas het volgende:
Ik kolfde handmatig ook beter dan elektrisch. Dat kwam omdat ik dan met lange tussenhalen kon kolven, dan bleef het stromen. Het is dat ik er duim RSI van kreeg en ik verder niets kon doen (op m'n telefoon of lezen).
NPO app is heel handig als je je handen nodig hebt bij kolven O-) Maar handmatig deed ik thuis altijd en dat ging erg goed. Ik kolf op m'n werk alleen elektrisch omdat ik nooit zin heb om de tweede borst te doen na enkelzijdig :')
pi_165768495
M. is binnen 6 dagen 200 gram aangekomen :o Yeah!!!

Even een ego jompel momentje hoor *O*
:)
pi_165768503
Shit dit hoorde in het andere topic. Nouja mag ook hier. :')
:)
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:04:20 #129
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165768517
Slagroom *O*
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165769957
Supergoed bezig Soof!
pi_165770392
Zooo dan *O*
pi_165771971
^O^ Yes!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_165772254
Blij dat ik de bv. heb doorgezet en blij met de lk. Thanks dames. :)
:)
pi_165808854
Wauw Soof dat is super! *O*

Weer een vraag:
M. dronk tot een paar dagen geleden rustig 1-1.5 uur en kwam a 3 uur. Nu is ze vaak na 40 minuten al klaar en komt a 3 uur., drinkt dan beide borsten. Soms drinkt ze 20 minuten aan 1 borst en valt weer in slaap en is dan verzadigd. Zijn deze ontwikkelingen normaal? Moet ik haar toch per se aan 2 borsten laten drinken? Hoe weet ik of ze genoeg binnenkrijgt en stiekem niet ziek of zo is? :@
/overbezorgde moeder
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 11:47:11 #135
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_165809096
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:34 schreef Mies_poes het volgende:
Wauw Soof dat is super! *O*

Weer een vraag:
M. dronk tot een paar dagen geleden rustig 1-1.5 uur en kwam a 3 uur. Nu is ze vaak na 40 minuten al klaar en komt a 3 uur., drinkt dan beide borsten. Soms drinkt ze 20 minuten aan 1 borst en valt weer in slaap en is dan verzadigd. Zijn deze ontwikkelingen normaal? Moet ik haar toch per se aan 2 borsten laten drinken? Hoe weet ik of ze genoeg binnenkrijgt en stiekem niet ziek of zo is? :@
/overbezorgde moeder
Lijkt mij normaal, het wordt gewoon steeds korter.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 11:49:40 #136
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165809136
Klinkt heel normaal :). Als ze groeit, goede plasluiers heeft, blij is en tevreden, hoef je je nergens druk om te maken :).
KuikenGuppy
pi_165809430
Herkenbare zorgen Mies :P

Hier vaak ook 's nachts ineens maar 1 borst en korter drinken. Daarna met geen mogelijkheid meer wakker te krijgen. Ik leg hem dan maar weg en dan probeer ik het 3 uur later gewoon weer. Plasluiers zijn prima hier en hij komt goed aan, dus komt goed :)

(Kan het hier misschien ook zo zijn dat ik 2 keer op een dag extra kolf? Heb ik dan meer melkproductie ofzo?)
:)
pi_165809584
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:49 schreef Burdie het volgende:
Klinkt heel normaal :). Als ze groeit, goede plasluiers heeft, blij is en tevreden, hoef je je nergens druk om te maken :).
Dit! Sowieso heb ik gemerkt dat het allemaal steeds weer een beetje kan veranderen. Mijn baby is nu 6 (bijna 7 :o) maanden en eigenlijk is het nog steeds regelmatig allemaal een beetje anders met bijv 's nachts bijna elk uur drinken als ik ongesteld moet worden, overdag nauwelijks drinken omdat er zoveel te ontdekken is en dan 's avonds clusteren, een hele tijd maar 1 borst drinken en nu ineens weer 2..

Vind het wel tof om te merken dat ik veel onzekerheden van het begin herken in wat jullie schrijven, en dat het nu zó anders voelt allemaal, heb gaandeweg zoveel vertrouwen gekregen in m'n baby en mezelf O+ Volgens mij doen jullie het super Soof en Mies_Poes, hopelijk groeit het (zelf)vertrouwen met jullie baby mee!
pi_165809970
Dat vertrouwen komt langzaam op gang gelukkig. Het is echt je weg vinden in het hele voedingsproces. En ook het vertrouwen hebben in je kleintje. Ik ben iig blij dat er lactatiekundigen zijn bij wie ik altijd terecht kan met vragen enzo.

En natuurlijk ook dit forum ;)
:)
pi_165810022
Oké O+ dank voor de geruststelling!
pi_165810943
Ik bied ook meestal maar 1 borst aan. Ze vraagt meestal gewoon niet om nog meer dan dat.
pi_165811988
Hier nu de laatste twee dagen overdag 2 borsten en 's nachts 1 borst :)
:)
pi_165827589
Pfff vannacht een probleem, ineens begint m'n kolf te haperen en nu doet ie niets meer... Zit nog garantie op, maar de helpdesk van medela is dicht in het weekend. :X Goedkoopste oplossing is denk ik zo een handkolf halen (stuwing = pijn :X). Zou ik die bij een kruitvat of etos kunnen halen? Voelt echt zonde om veel geld uit te geven nu, maar ik moet iets...

[ Bericht 7% gewijzigd door Madivi op 08-10-2016 08:30:06 ]
pi_165827611
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:22 schreef Madivi het volgende:
Pfff vannacht een probleem, ineens begint m'n kolf te haperen en nu doet ie niets meer... Zit nog garantie op, maar de helpdesk van medela is dicht in het weekend. :X Goedkoopste oplossing is denk ik zo een handkolf halen (stuwing = pijn :X). Zou ik die bij een kruitvat of etos kunnen halen? Voelt echt zonde om
Kolf huren bij een lk kan ook?
pi_165827627
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:22 schreef Madivi het volgende:
Pfff vannacht een probleem, ineens begint m'n kolf te haperen en nu doet ie niets meer... Zit nog garantie op, maar de helpdesk van medela is dicht in het weekend. :X Goedkoopste oplossing is denk ik zo een handkolf halen (stuwing = pijn :X). Zou ik die bij een kruitvat of etos kunnen halen? Voelt echt zonde om
Je kunt bij een thuiszorgwinkel proberen, die hebben ze ook te huur. Sommige winkels bezorgen ook thuis. Ik denk dat het een telefoontje waard is.

Mijn VK had trouwens ook kolven te huur. Maar ik bedenk me nu dat jij bij de gynaecoloog was. Misschien kan je een VK bij jou in de buurt bellen?
pi_165827637
Of bij Vegro / thuiszorgwinkel. Vervelend (en pijnlijk) Madivi, succes!

Hier een clusterbaby. Van 10 maanden oud :') Nou ja, ik ga wel gewoon mee.
pi_165827640
Uni en Soof, kolven jullie die andere borst dan af of laten jullie die gewoon zes uur 'niets' doen?

Madivi, wat kut :X

Baby wilde vannacht elke 1.5/2 uur aan de borst en dronk dan een half uur. Ze wilde er steeds maar 1. Ze is nu precies 3 weken dus ik hoop dat de afgelopen nachten regelnachten waren, want ik trek dit niet. Vind het zo bewonderenswaardig hoe sommigen het nachtenlang met elk uur voeden volhouden...
pi_165827648
Hmm ja huren aan gedacht, maar dan moet ik ook weer een startset voor die kolf kopen natuurlijk. Handkolf kan ik nog doorverkopen misschien. Zal iig even wat rondbellen...
pi_165827695
Slaap je overdag, Mies? 'Slapen als de baby slaapt' was hier de eerste weken echt nodig, ondanks dat ik liever allerlei andere dingen wilde doen. Het kostte een paar weken dodelijke vermoeidheid, maar toen was ik erachter haha
pi_165827747
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:32 schreef Madivi het volgende:
Hmm ja huren aan gedacht, maar dan moet ik ook weer een startset voor die kolf kopen natuurlijk. Handkolf kan ik nog doorverkopen misschien. Zal iig even wat rondbellen...
Misschien kan je eigen medela-deel er wel op? Sterkte iig :*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_165827773
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:38 schreef Bloesem. het volgende:
Slaap je overdag, Mies? 'Slapen als de baby slaapt' was hier de eerste weken echt nodig, ondanks dat ik liever allerlei andere dingen wilde doen. Het kostte een paar weken dodelijke vermoeidheid, maar toen was ik erachter haha
's Middags gaan we wel twee uur samen rusten, tijdens de andere momenten dat zij slaapt, slaap ik niet mee. Misschien toch maar gaan doen inderdaad (de oplossing is soms zo simpel :'))
pi_165827820
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:44 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Misschien kan je eigen medela-deel er wel op? Sterkte iig :*
De aansluitingen van de slangen van de symfony zijn driehoekig ipv rond.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 09:07:13 #153
327807 Mariposas
יה&#14
pi_165827894
Handkolf is te koop bij Etos (Avent). Sowieso erg handig om een handkolf te hebben, vind ik.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_165827977
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:31 schreef Mies_poes het volgende:
Uni en Soof, kolven jullie die andere borst dan af of laten jullie die gewoon zes uur 'niets' doen?

Madivi, wat kut :X

Baby wilde vannacht elke 1.5/2 uur aan de borst en dronk dan een half uur. Ze wilde er steeds maar 1. Ze is nu precies 3 weken dus ik hoop dat de afgelopen nachten regelnachten waren, want ik trek dit niet. Vind het zo bewonderenswaardig hoe sommigen het nachtenlang met elk uur voeden volhouden...
Nee daar doe ik verder niks mee :) Ik kolf na de ochtendvoeding voor voorraadje.

En snap dat je dat niet trekt. Pittig hoor.
:)
pi_165828896
Zes uur? Zoveel pauze krijgen mijn boobies niet hoor.
Ik doe eigenlijk maar wat. In het begin nog wel 2 voedingen dezelfde en dan de voeding erna de andere. Dan is een kant zo'n 4u ongebruikt.
Nu wissel ik af op gevoel.


Ohh ja en ik had ook zo'n nacht als mies. Nouja telkens kwartier tussen de voedingen.

Ik zoek nog een oplossing voor licht 's nachts. Ik wil graag zien wat ik doe maar moet telkens m'n bed uit om de lamp (die te fel is dus een doek overheen ligt) uit en aan te doen. Als baby eenmaal aangehapt is mag het licht wel weer uit enzo.
Nachtlampje op batterij in bed? Iemand tips?
pi_165829129
Als M. 1 borst wil 's nachts, dan ga ik daarna echt niet de andere kolven. Veel te moe voor. Ik voed al om de drie uur wat best wel lang duurt. :P
:)
pi_165829361
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:07 schreef Unihipili het volgende:

Ik zoek nog een oplossing voor licht 's nachts. Ik wil graag zien wat ik doe maar moet telkens m'n bed uit om de lamp (die te fel is dus een doek overheen ligt) uit en aan te doen. Als baby eenmaal aangehapt is mag het licht wel weer uit enzo.
Nachtlampje op batterij in bed? Iemand tips?
Nachtlampje op batterij in bed idd, ik gebruik deze: http://www.psikhouvanjou.(...)achtlampje-wolk-blue

Prima licht (niet té, maar genoeg voor aanleggen ed), schattig en niet duur :)
pi_165829396
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:07 schreef Unihipili het volgende:
Zes uur? Zoveel pauze krijgen mijn boobies niet hoor.
Ik doe eigenlijk maar wat. In het begin nog wel 2 voedingen dezelfde en dan de voeding erna de andere. Dan is een kant zo'n 4u ongebruikt.
Nu wissel ik af op gevoel.


Ohh ja en ik had ook zo'n nacht als mies. Nouja telkens kwartier tussen de voedingen.

Ik zoek nog een oplossing voor licht 's nachts. Ik wil graag zien wat ik doe maar moet telkens m'n bed uit om de lamp (die te fel is dus een doek overheen ligt) uit en aan te doen. Als baby eenmaal aangehapt is mag het licht wel weer uit enzo.
Nachtlampje op batterij in bed? Iemand tips?
Over een tijdje doe je het in het donker.. Ik drukte vaak m'n mobiel even aan, dat gaf goed licht. En er stond een wake-up Light op mn nachtkastje, op de laatste stand precies goed..
pi_165829480
Ja true vannacht ook een keer in het donker gelukt. Maar dan wil ik me verleggen en wel zien waar alles ligt in bed :').
Telefoon vind ik niet fijn ervoor.
pi_165829512
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:43 schreef onomatopee het volgende:

[..]

Nachtlampje op batterij in bed idd, ik gebruik deze: http://www.psikhouvanjou.(...)achtlampje-wolk-blue

Prima licht (niet té, maar genoeg voor aanleggen ed), schattig en niet duur :)
Oh dat lijkt op die ik op het oog had:
http://www.alittlelovelyc(...)ni-wolklamp-wit.html
O+
pi_165829935
Hier ook een klein zacht nachtlampje, ideaal om niet té wakker te worden maar wel iets te zien.

Nou thuiszorgwinkel is dicht, verloskundigen alleen bereikbaar bij nood en geen lactatiekundige hier in de buurt die lijkt te verhuren. Op naar de etos maar.

Uiteraard is het ook zo'n dag waarbij de dag al 4 poepluiers bracht. :X }:|
pi_165830932
Licht 's nachts: wij hadden de staande lamp uit de woonkamer met een Philips Hue lamp tijdelijk op de slaapkamer gezet. De afstandsbediening lag op het nachtkastje en ik kon de lamp dimmen (of juist fel zetten als dat nodig was). Maar ja, die moet je dzn net hebben natuurlijk.

Balen, Madivi.
pi_165831031
Kan iemand mij helpen mbt kolfapparaten? Ik huurde eerst een Medela Symphony (dubbele kolf) en kolfde daar in een kwartier 80cc in totaal. Nu heb ik een Medela Swing gekocht (enkele kolf) en kolf ik een kwartier per borst. Als ik geluk heb kolf ik dan 5cc... Voor 5cc ben ik een half uur bezig dus dat schiet niet op.
Kan het zijn dat mijn borsten moeten wennen aan dit apparaat ook al heb ik hier nu vaker mee gekolfd dan met de symphony of kan ik beter een andere aanschaffen?
pi_165831056
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 12:24 schreef Madivi het volgende:
Hier ook een klein zacht nachtlampje, ideaal om niet té wakker te worden maar wel iets te zien.

Nou thuiszorgwinkel is dicht, verloskundigen alleen bereikbaar bij nood en geen lactatiekundige hier in de buurt die lijkt te verhuren. Op naar de etos maar.

Uiteraard is het ook zo'n dag waarbij de dag al 4 poepluiers bracht. :X }:|
pffff wat een gedoe! Eventueel mag je mijn elektrischekolf ff lenen? Is op half uurtje rijden wel... :{
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_165831082
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 13:37 schreef Mies_poes het volgende:
Kan iemand mij helpen mbt kolfapparaten? Ik huurde eerst een Medela Symphony (dubbele kolf) en kolfde daar in een kwartier 80cc in totaal. Nu heb ik een Medela Swing gekocht (enkele kolf) en kolf ik een kwartier per borst. Als ik geluk heb kolf ik dan 5cc... Voor 5cc ben ik een half uur bezig dus dat schiet niet op.
Kan het zijn dat mijn borsten moeten wennen aan dit apparaat ook al heb ik hier nu vaker mee gekolfd dan met de symphony of kan ik beter een andere aanschaffen?
lastig! Kun je veel instellen bij de swing? Of kan t daar niet aan liggen? Misschien aan een lk vragen of zij tips heeft?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_165831407
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 13:39 schreef tombolafan het volgende:

[..]

pffff wat een gedoe! Eventueel mag je mijn elektrischekolf ff lenen? Is op half uurtje rijden wel... :{
Zo lief aanbod. Ik probeer iets te regelen via een kennis nu, ik onthou het ok?!

Mies, het klinkt alsof de membranen niet goed vacuüm zuigen? Tenminste dan kan ik ook kolven tot ik een ons weeg (freestyle hier). Misschien alles nog even afwassen, héél goed afdrogen en weer in elkaar zetten en nog eens proberen of er dan wel een toeschiet reflex komt? Overstap is even wennen en het verschil met de symphony was bij mij wel aanwezig maar niet zó groot.
pi_165831464
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 13:59 schreef Madivi het volgende:

[..]

Zo lief aanbod. Ik probeer iets te regelen via een kennis nu, ik onthou het ok?!

Mies, het klinkt alsof de membranen niet goed vacuüm zuigen? Tenminste dan kan ik ook kolven tot ik een ons weeg (freestyle hier). Misschien alles nog even afwassen, héél goed afdrogen en weer in elkaar zetten en nog eens proberen of er dan wel een toeschiet reflex komt? Overstap is even wennen en het verschil met de symphony was bij mij wel aanwezig maar niet zó groot.
Prima :Y ik heb een ardo Calypso dubbelzijdig (maar kan ook enkel) ^O^

Ik had idd ook niet zo'n verschil Mies, maar ik kolfde vrij makkelijk dus is geen vergelijk denk ik...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_165832476
Dank voor jullie reacties :)
Tombo, aan de swing kun je niets instellen, alleen harder en zachter laten zuigen. Daar heb ik meegespeeld maar merkte geen verschil.
Ik zit er vandaag even helemaal doorheen, ook wat betreft kolven dus heb impulsief een andere kolf gekocht (Medela freestyle) die we straks op mogen halen. Hopelijk wordt het daar beter mee en zo niet, verkopen we hem weer.
pi_165833072
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 13:29 schreef Hupje het volgende:
Licht 's nachts: wij hadden de staande lamp uit de woonkamer met een Philips Hue lamp tijdelijk op de slaapkamer gezet. De afstandsbediening lag op het nachtkastje en ik kon de lamp dimmen (of juist fel zetten als dat nodig was). Maar ja, die moet je dzn net hebben natuurlijk.

Balen, Madivi.
Ja ik had zoiets soortgelijks maar kreeg hoofdpijn van de lampen (iets met refreshrate van ledlampen). Dat was ideaal... in theorie :'(.


Oja kolfdingen. Ik huur nog steeds de Symphony.. Maar vraag me af of ik niet beter iets zelf kan halen. Misschien een handkolf? Ik volg ook een veiling voor de Freestyle maar lees overal en nergens dat die luid is.
Met de Symphony kolf ik in 5min 120-140ml, best handig zo snel :+.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 16:41:55 #170
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165833383
Mies anders eens een simpele handkolf proberen van avent? Heb zelf tweedehands een op marktplaats gekocht. Ik kolf daar even snel en net iets meer mee dan met mijn dubbelzijdige ardo calypso. Die overigens ook echt prima is (zowel zuigkracht als frequentie is instelbaar). Het is dat ik er een lamme hand van krijg dat ik elektrisch kolf op het werk.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165834004
Ik vind de freestyle heel prettig en zeker niet luid?
pi_165834392
Een handkolf was ook nog een idee geweest, maar ik heb net de freestyle in huis verwelkomd :+ moeten we alleen weer een ander setje kopen, want het setje die we hadden voor de symphony past daar niet op (niet alle onderdelen iig). Heb de onderdelen van de mevrouw waar we hem van kochten wel erbij gekregen, maar die mag je eigenlijk niet gebruiken ivm spruw toch?
pi_165834517
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 17:59 schreef Mies_poes het volgende:
Een handkolf was ook nog een idee geweest, maar ik heb net de freestyle in huis verwelkomd :+ moeten we alleen weer een ander setje kopen, want het setje die we hadden voor de symphony past daar niet op (niet alle onderdelen iig). Heb de onderdelen van de mevrouw waar we hem van kochten wel erbij gekregen, maar die mag je eigenlijk niet gebruiken ivm spruw toch?
als je het uit kan koken dan is de eventuele spruw dood toch?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_165834538
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 18:09 schreef tombolafan het volgende:

[..]

als je het uit kan koken dan is de eventuele spruw dood toch?
Je zou het zeggen, maar kraamzorg adviseerde desondanks nieuwe setjes te kopen :?
pi_165835330
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 18:10 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Je zou het zeggen, maar kraamzorg adviseerde desondanks nieuwe setjes te kopen :?
Volgens mij zou het ook moeten kunnen, hij heeft een gesloten motor en de rest kan je uitkoken...

Vergeet niet dan ook de slangetjes helemaal uit elkaar te halen (kunnen aan alle kanten los), daar wil nog wel eens melk door lekken.

Ik hoop dat het je beter bevalt, kolfstress is niet tof.
pi_165836084
Sowieso stom dat er zoveel verschil in die kolfapparaten zitten.

Ik ben momenteel bezig met 1 voorraadje per dag extra aan het aanmaken. Ik doe 1 keer na de ochtendvoeding (ong. 50-60cc) en ik kolf 1 keer na het avondeten en dan kolf ik ongeveer 30-40cc. Nou als ik dat samenvoeg, heb ik 1 portie.

Als iemand nog tips heeft voor voorraadjes kolven, hoor ik het graag :) Die bewaarmelkzakjes zijn trouwens wel heel ideaal! En toch klopt het aantal cc wat op die zakjes staat, niet helemaal met wat op het flesje staat. Ik hou het flesje maar aan, want het zakje kan natuurlijk een beetje vervormen.
:)
pi_165836243
Met flesjes onderling verschilt het aantal ml ook :')
pi_165836578
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 19:58 schreef WupWup het volgende:
Met flesjes onderling verschilt het aantal ml ook :')
Meen je! Achterlijk zeg..
:)
pi_165893086
Qua licht gebruikte ik ook de wake up light en dan de laagste stand. Kon precies alles zien wat ik nodig had, of even in de wieg kijken of hij het nog deed :')

Twee jaar borstvoeding hier! *O* Wie had dat ooit gedacht met weken en weken zo'n helse pijn en de eerste vier dagen geen enkele productie in het ziekenhuis. :o Zo bijzonder allemaal.
R. drinkt alleen 's ochtends, het zijn een paar slokjes (toevallig vanochtend ineens best wel veel slokjes) maar meestal zegt hij na een slok of wat, borst op, andere borst. Als troost overdag en 's nachts gebruik ik het niet meer, is ook niet nodig en hij wil ook niet meer. Nu zijn we op zo'n punt aangekomen dat ik denk, moet ik nog wel voeden op mijn verzoek 's ochtends? In de gevallen dat ik drie keer in de week naar het werk ga, pak ik hem op uit zijn bed, om 6.00 uur 's ochtends, leg hem naast me in bed, hij drinkt even en ik leg hem weer terug. Daardoor maakt hij uitslaapuren tot half 10 :o maar ik twijfel of ik daar niet mee moet stoppen. Op andere momenten roept hij om mij als hij wakker wordt en als ik kom zegt hij borst borst. Dat is prima, maar die keren dat ik hem wakker moet maken, wat zouden jullie (langvoeders) doen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165893429
Hier ook 2 jaar! L drinkt nog wat vaker, namelijk vóór het slapen en erna (en op dagen dat ik thuis ben dus ook meestal vóór zijn middagslaapje). Hij wil het ook erg graag, dinkuh,dinkuh! en idd een voldaan Op! als hij klaar is. Als hij er overdag naar vraagt is dat eigenlijk alleen omdat hij moe is en eigenlijk naar bed wil, als troost heeft hij nooit gedronken eigenlijk.. (en dus gelukkig ook nooit aan-shirt-trek-taferelen).

Als L nog slaapt 's ochtends maak ik hem al heel lang niet meer wakker (maar dat is bijna nooit). Soms ben ik een paar dagen weg en dan krijgt hij 's ochtends dus ook geen melk...Ik ben ook vaak 's avonds weg en dan brengt man m naar bed zonder melk. Maar ik zou m dus niet wakker maken ervoor.. (maar wij zijn sowieso veel te blij als hij slaapt, wakker maken is hier absoluut not done voor L)
pi_165893643
Wauw dames twee jaar!! Dat ga ik niet redden. :P

Hoe gaat dat eigenlijk als ze tandjes krijgen? Bijten ze nooit?
:)
pi_165893825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:06 schreef Soof-87 het volgende:

Hoe gaat dat eigenlijk als ze tandjes krijgen? Bijten ze nooit?
Ja hoor. Die van mij deed het gelukkig niet vaak en leerde het ook meteen af toen ik liet merken daar niet blij van te worden. }:| . Ze weten in het begin nog niet helemaal wat ze met die nieuwe verworvenheden kunnen aanrichten. :') .

Hilmo, ik kan je niet echt goed raad geven. Definitief stoppen kan echt voelen als een enorme stap, misschien juist wel als je al zo lang voedt en daar zo vertrouwd mee bent. Maar je hebt zo te lezen goede redenen, en het levert waarschijnlijk ook niet veel drama op. Dus ja... misschien iets bedenken om het mooi af te sluiten? Iets van een aandenken?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165893983
Hihi, bij de eerste tand tzt was ik zoooo bang voor bijten he. En hij heeft eigenlijk nooit gebeten! Wonderlijk vond ik dat, had ik van te voren nooit gedacht. Babytijd was pijnlijker dan tandjestijd. Wel dat er tandafdrukken in stonden maar dat kwam nooit door bijten, maar door verkeerde houding en dan blijven sabbelen (dat is wél pijnlijk) :+

Watmoetikkiezen, ook al twee jaar! *O* Ik snap het van wakker maken. Wij zijn sinds een paar maanden gestopt met 's avonds voeden. Een keer op vakantie was ik het vergeten en R. vroeg er niet om. Sindsdien niet meer gedaan. Oh ja, alleen in bad drinkt hij nog een slokje maar hij merkt dat er dan niks in zit. Interessant dat het na een paar dagen weg, wel gewoon melk blijft. Dat is mijn idee dan ook, die paar dagen (zijn wel aansluitende dagen) niet meer voeden en dan op zaterdag gewoon weer lekker bij me liggen. Dan bouwt het automatisch af, omdat hij dan slaapt en hij er op die momenten dus ook niet om vraagt...

Dat is ook een goed idee Franny. Het voelt als een enorme blokkade om op mijn verzoek te stoppen. Heel gek, had ik van te voren nooit zo bedacht. Misschien ook afsluiting babytijd ofzo. Ik had een moedermelk sieraad hier ook ooit eens in de groep gegooid maar nooit uitgevoerd, want duur en draag geen sieraden :') en foto's is niet handig want ik voed alleen op bed. Mijn hart breekt ook als ik denk aan zelf de beslissing te nemen haha.
Ik denk dat ik ga voor de werkdagen overslaan en alleen voeden als hij wakker is en erom vraagt. Op die manier gingen we ook snel van twee voedingen naar één terwijl dat misschien allang eerder had gekund. Ik hou het dan zelf voornamelijk in stand.
pi_165894005
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:06 schreef Soof-87 het volgende:
Wauw dames twee jaar!! Dat ga ik niet redden. :P

Hoe gaat dat eigenlijk als ze tandjes krijgen? Bijten ze nooit?
Voor je het weet ben je bepaalde doelen voorbij ;)
Bij mij ging het van ik hoop dat het lukt naar 6 weken naar tot einde verlof naar 6 maanden naar och laten we kijken en toen werd het tot het jochie het zelf bepaald. Voor hem 'pech' dat ik zwanger werd en het na een goeie 2 jaar over was.
Kijk nu wel alweer uit naar een mini aan de borst.
En wederom: ik hoop dat het lukt...

En bijten gebeurde hier wel, i de periodes van nieuwe tand was het bal.
Het kostte doorzettingsvermogen maar wat ben ik blij ermee door te hebben gezet en zelf m'n kiezen op elkaar te hebben gezet in die periodes :')
pi_165894011
Wat Blue zegt ja! Die doelen gaan op die manier en als je alles overleefd hebt :') kan je net zo goed doorgaan hahahha.
pi_165894553
Wat super dat jullie er zo positief over zijn.

Mijn absolute streven is t/m januari borstvoeding geven (maar dan ook al wel afgebouwd), want dan moet ik weer werken. En misschien bevalt het me zo goed dat ik niet ga of wil stoppen, maar ik bekijk het allemaal wel. Nu bekijk ik het van week tot week nog.
:)
pi_165894843
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 14:06 schreef Soof-87 het volgende:
Wauw dames twee jaar!! Dat ga ik niet redden. :P

Hoe gaat dat eigenlijk als ze tandjes krijgen? Bijten ze nooit?
Hier nooit gebeten.
Oh nee, da's niet waar. Hij heeft 1 keer gebeten. Hij had toen ook nog een worteltje in zijn hand (had ik niet gezien) en vergiste zich dus..au! Verder inderdaad alleen wel eens last gehad als hij ging sabbelen of niet naar bed wilde en niet wilde stoppen en dan ging 'vasthouden".

En zo lang voeden, ging hier eigenlijk vanzelf..
Bij dochter ging borstvoeding heel lastig en was live aan de borst snel over (nog wel t/m 13 mnd gekolfd). Maar met zoon ging het heel makkelijk en was het zo ineens 2 jaar. Afbouwen ging ook heel natuurlijk. Vraag me wel eens af hoe het nu verder zal gaan, want kan me haast niet voorstellen dat hij er een keer zelf mee stopt. Maar voorlopig gaat het prima zo. Ik voed als ik er ben en alleen rondom bedtijd en als ik er niet ben gaat het ook prima. Maar een kleuter aan de borst lijkt me niks, dus voor die tijd zullen we wel ergens een keer stoppen.. (zeg ik nu, eerder dacht ik dat ik nooit een kind aan de borst zou willen die kon lopen)..
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:00:46 #188
409579 LuDann
All the way
pi_165895355
Twee jaar voor Hilmo en wmik! *O*

Hier 14 maanden. Ben ook blij dat ik doorgezet heb. De eerste 6 maanden veel tegenslag maar nu is het zo fijn. O+ Ze heeft me nooit gebeten.

Ik herken de moeite met loslaten wel Hilmo. Ik wilde stoppen met kolven op mijn werk maar toch maar niet. :') Ik ben wel van 2 naar 1 keer kolven gegaan en het blijkt dat dat me veel minder stoort op een werkdag (is ook maar 10 minuten). Daarbij speelt ook mee dat Wolk plantaardige melk niet wil drinken op het kdv. En ik ben bang dat mijn productie eronder gaat leiden. Ik ben op werkdagen om 7 uur de deur uit en pas om 18:30 weer thuis en bovendien ben ik gemiddeld twee avonden per week van huis en dan legt man haar op bed zonder melk.
pi_165895432
Hier is het nu echt klaar :) F lag dit weekend naast me in bed en wilde drinken. Volgens mij komt er gewoon niets meer uit want na 2 seconden proberen had hij het wel gezien en wilde boekjes lezen :D Het was mooi, ruim 2 jaar bv *O*

Ik hoop dat het met de volgende baby weer zo fijn zal gaan O+
pi_165896075
Ik kan me soms nu al druk maken om stoppen terwijl ik pas 2 maanden voed :') Mijn eerste doel was/is 6 maanden maar als het kolven op werk goed gaat kan het ook wel langer denk ik.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat een "groot" kindje aan de borst een vreemd idee voor mezelf vind. Mijn nichtje is 14 maanden en die vind ik al zo groot :D Maar we gaan het meemaken.
pi_165896205
Ik vond dat ook hoor Miezziej, zo'n groot kind aan de borst. :+
Maar de behoefte van je kind veranderd natuurlijk ook door de tijd. De afhankelijkheid die je baby nu nog heeft van je melk, is er op een gegeven moment niet meer ;)

De hoeveelheid voedingen werden steeds minder en het voeden gebeurde het laatste jaar alleen nog maar thuis, als we in bed lagen. :)
pi_165896282
Ik vind het stiekem wel grappig, een wat groter kind aan de borst hier. Nu bijna 13 maanden, en T is gefascineerd door mijn borsten. Als we thuis zijn draag ik vaak geen bh, en trekt hij soms als hij op schoot zit m'n tshirt naar beneden om even naar m'n borsten te kijken. En als hij m'n borsten ziet moet hij enorm lachen.

Ik had het geluk om een jaar thuis te zijn, dus bijna niet gekolfd, wat het makkelijker maakte. Nu drinkt T meestal nog 's morgens om 6 uur, als ik thuis ben overdag een keer, voor het naar bed gaan, en heeeeeel vaak snachts. :(
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:57:24 #193
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_165896306
Hier ook al ruim 14 maanden. Niet echt gepland, maar wel heel fijn. Ik heb wel een melksieraad laten maken, deze: https://www.moedermelk-si(...)ngertje-small-detail

Nu nog de vraag wat ik met de 2 liter melk in de vriezer ga doen... N drinkt het niet, en ik durf het niet te doneren omdat het al een jaar oud is. Weggooien dan maar?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_165896367
Als het nog maar 1 of 2x per dag is lijkt het me des te lastiger om te stoppen. Denk ik..

Is het niet zo dat het begin het moeilijkst is en het dan alleen maar makkelijker wordt? Ik probeer me daar wel een beetje aan vast te houden.
Ik wilde als begindoel 6 maanden stellen. Met in m'n achterhoofd ook 2 jaar oid mooi vinden. O+
Dat werd door alle struggles per week bekijken.
Het lukt nu 3 weken. De moeilijkheid zit 'm nu in het volhouden denk ik. Het gaat nu maar als het altijd zo blijft dat ik de deur niet uit kan omdat ik heul veul slaap nodig heb dan gaat dat op een gegeven moment tegenstaan. Of dat het me niet lukt om het overdag in m'n eentje te doen allemaal.
Maar niks staat stil, er blijft vooruitgang komen dus...
pi_165896375
Ik vond een 'groot'kind aan de borst ook helemaal niets en zou zéker stoppen voor hij zou lopen (hij loopt inmiddels al ruim n jaar dus). Maar stiekem verandert hij als hij eenmaal drinkt in een groot minibabytje.. hij ontspant helemaal en zijn oogjes gaan half dicht.

Hij is alleen meteen weer groot als hij 's ochtends na het drinken triomfantelijk Op! roept en dan daarna Kieke wakker? Bovuh pele auto! (vertaling: is Wieke (zusje) wakker? Ik wil naar beneden met de auto spelen!)
pi_165896417
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:57 schreef SaskiaR het volgende:
Nu nog de vraag wat ik met de 2 liter melk in de vriezer ga doen... N drinkt het niet, en ik durf het niet te doneren omdat het al een jaar oud is. Weggooien dan maar?
Baden in moedermelk :D.
Of pannenkoeken?
Wat me gaaf lijkt.. er kan textiel gemaakt worden van melk, om dat dan van je eigen melk te laten maken. Maar dat bestaat zeker nog niet en geen idee hoeveel zoden aan de dijk 2l zet :D.
pi_165896514
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 16:57 schreef SaskiaR het volgende:
Hier ook al ruim 14 maanden. Niet echt gepland, maar wel heel fijn. Ik heb wel een melksieraad laten maken, deze: https://www.moedermelk-si(...)ngertje-small-detail

Nu nog de vraag wat ik met de 2 liter melk in de vriezer ga doen... N drinkt het niet, en ik durf het niet te doneren omdat het al een jaar oud is. Weggooien dan maar?
Pannenkoeken voor N. bakken (of andere dingen waar je normaal melk bij doet)

Uni, bij mij werd het wel steeds makkelijker ja. Mini drinkt voor haar 12 maanden (volgens de boekjes...) nog best vaak, maar ik vind 't easypeasy.

Normaal wordt mini 's avonds drie keer wakker. Twee keer om even te kroelen, de derde keer om te eten. Gisterenavond was man twee keer geweest, is ze daarna niet meer wakker geworden tot 6.30 vanochtend :o Ze wordt zo groot :'(
pi_165898910
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:01 schreef Unihipili het volgende:
Als het nog maar 1 of 2x per dag is lijkt het me des te lastiger om te stoppen. Denk ik..

Is het niet zo dat het begin het moeilijkst is en het dan alleen maar makkelijker wordt? Ik probeer me daar wel een beetje aan vast te houden.
Ik wilde als begindoel 6 maanden stellen. Met in m'n achterhoofd ook 2 jaar oid mooi vinden. O+
Dat werd door alle struggles per week bekijken.
Het lukt nu 3 weken. De moeilijkheid zit 'm nu in het volhouden denk ik. Het gaat nu maar als het altijd zo blijft dat ik de deur niet uit kan omdat ik heul veul slaap nodig heb dan gaat dat op een gegeven moment tegenstaan. Of dat het me niet lukt om het overdag in m'n eentje te doen allemaal.
Maar niks staat stil, er blijft vooruitgang komen dus...
Herkenbaar Uni hier hetzelfde :) Ik bekijk het van week tot week. Ik leef ook echt van voeding tot voeding. Nouja en soms van voeding tot kolf naar weer voeding. :')

Ik blijf kolven, want dat gaat me juist wat meer lucht geven over een aantal weken. :)
:)
pi_165898916
En wow twee liter nog over! :o Jaloers wel :D
:)
pi_165908255
Vraagje, hoe deden jullie dat toen jullie gingen werken. Ik merk dat F veel te weinig binnen krijgt bij opvang/oma/man, maar ik weet niet goed hoe dat te veranderen. Ze geven kleine flesjes (60cc per keer ) en bij honger meer, maar in praktijk hoeft ze dan vaak niet meer. 3x60 vind ik weinig en aan het aantal nachtvoedingen te merken vind F dat ook... :{
F is trouwens gewoon tevreden dan met wat ze krijgt, alleen slaapt dan niet zo best. Ze huilt overigens sowieso zelden van de honger. Ik ben bang dat ze daardoor juist niet krijgt wat ze zou moeten krijgen. Wat zou slim zijn, direct grotere flessen maken?
pi_165909210
Direct grotere flessen zou ik eens proberen..
Maar aan mij heb je verder niet veel. L dronk sowieso niet uit de fles en kreeg t uiteindelijk als pap naar binnen gelepeld.. Maar in de eerste weken toen ie de fles van papa nog pikte, wilde hij in een keer doordrinken. Stoppen was klaar. Dus toen moest t wel meteen een grote fles zijn, want 2 keer een kleintje werd m echt niet
  woensdag 12 oktober 2016 @ 15:55:57 #202
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165913663
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 11:04 schreef Sull het volgende:
Vraagje, hoe deden jullie dat toen jullie gingen werken. Ik merk dat F veel te weinig binnen krijgt bij opvang/oma/man, maar ik weet niet goed hoe dat te veranderen. Ze geven kleine flesjes (60cc per keer ) en bij honger meer, maar in praktijk hoeft ze dan vaak niet meer. 3x60 vind ik weinig en aan het aantal nachtvoedingen te merken vind F dat ook... :{
F is trouwens gewoon tevreden dan met wat ze krijgt, alleen slaapt dan niet zo best. Ze huilt overigens sowieso zelden van de honger. Ik ben bang dat ze daardoor juist niet krijgt wat ze zou moeten krijgen. Wat zou slim zijn, direct grotere flessen maken?
Herkenbaar. Hier gaat er maximaal 200 ml in op een kdv dag. Ze komt niet vaker voor borstvoeding, sterker nog ze valt thuis aan de borst in slaap en dan heb ik alleen nog de voeding van elf uur en een nachtvoeding. Dan de ochtendvoeding weer voor ze naar t kdv gaat. Op niet kdv dagen vraagt ze elke 2 a 2,5 uur maar zit te denken dat ze dan misschien ook niet Zoveel drinkt? Ik heb van tevoren besloten me niet meer druk te maken om de groei en dus het drinkgedrag te gaan sturen. Ik probeer echt erop te vertrouwen dat ze het zelf regelt. Kijken of dat ook lukt als haar groeicurve daalt straks...

Grotere flessen laat ze hier gewoon staan. Als ze nog honger heeft pakt ze wel een tweede flesje.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_165939592
Bedankt, grotere flessen was hier de oplossing (vandaag iig). Ze heeft zo'n 350 ml op! Flessen van 100 gemaakt en tussendoor soms een klein flesje (als het eigenlijk nog wat vroeg was voor de voeding).

Dat is echter wel wat ik tot nu toe kolfde, maar gelukkig vandaag 485 ml gekolft. En morgen kan ik oxytocine spray ophalen bij de apotheek. Want dinsdag kreeg ik dus mooi geen tsr bij het kolven, na een gestreste terugreis, terwijl er al 6 uur tussen zat. :'(
pi_165953729
Ik ben benieuwd hoe het straks gaat als ik weer moet werken. Nog maar twee weken ;(

Soms voel ik mij schuldig over hoe ik nu voed. Ik geef voornamelijk afgekolfde melk op dit moment. Het begon als oefenen met de fles en werd zo steeds vaker. Ze wilde aan de borst vaak kleine slokjes en kwam dus redelijk vaak en ik vond dat erg zwaar. Met het flesje drinkt ze meer in 1 keer en kan iemand anders het ook geven. Maarja aan de borst is wel lekker knus enzo dus dan voel ik me soms een beetje egoïstisch ofzo :@ 's avonds voor het slapen en 's nachts geef ik wel de borst.
Ik geef de hormonen maar de schuld voor dit gevoel ofzo :P
pi_165953996
Dat is niet egoïstisch miezziej, dat is praktisch ;) Als jullie daar allebei het blijst van worden is dat toch een fijne manier?

Kan Cerazette invloed hebben op je productie? Ik slik het nu 5 dagen en ik kolf echt ineens heel weinig en heb vannacht bijna non-stop een lurkertje gehad. Ik heb geen echte Cerazette overigens.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:58:37 #206
269689 crew  Viv
pi_165955072
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 15:59 schreef Dot. het volgende:
Kan Cerazette invloed hebben op je productie? Ik slik het nu 5 dagen en ik kolf echt ineens heel weinig en heb vannacht bijna non-stop een lurkertje gehad. Ik heb geen echte Cerazette overigens.
Cerazette is uitgebreid onderzocht qua nadelige effecten op de melkproductie. Deze zijn niet gevonden, maar toch ervaren sommige moeders een dip. Kan toeval zijn, kan ook zijn dat we nog niet alles weten hierover.
pi_165960776
Herkenbaar Miezziej van mijn beginperiode met vingervoeden en fles. Maar ja soms is zorg voor jezelf echt even nodig.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:11:39 #208
409579 LuDann
All the way
pi_165967711
Ik slik ook de minipil (een nep-cerazette denk ik dan ook, met alleen desogestrel (?)). De eerste circa 8 maanden ging dit prima, nooit ongesteld. Maar de laatste maanden heb ik regelmatig tussentijdse bloedingen. En nu ben ik dus al 3 weken aan het bloeden. }:|

Wat zijn de andere opties die geen impact hebben op de bv?

[ Bericht 1% gewijzigd door LuDann op 15-10-2016 11:32:32 ]
pi_165967819
Koperspiraal, mirena, implanon. Echter, hormonale middelen zie post van viviraws.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:30:48 #210
409579 LuDann
All the way
pi_165967956
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 11:21 schreef WupWup het volgende:
Koperspiraal, mirena, implanon. Echter, hormonale middelen zie post van viviraws.
Hmm ja... Met zowel mirena als implanon heb ik slechte ervaringen en de koperspiraal vind ik wat ver gaan omdat we misschien over een half jaar ofzo aan een tweede willen beginnen.

Een vriendin van mij heeft haar masterscriptie geschreven over het voorkomen van zwangerschap door het bijhouden van de vruchtbare perioden. Dat schijnt ook wel effectief te zijn. Ik ga me daar eens in verdiepen denk ik. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Is het veel gedoe?
pi_165968002
Natural family planning heet dat. Ja, hebben wij een paar jaar gedaan. Zowel effectief als anti-conceptie als voor conceptie. Zitten verschillende aspecten aan die je allemaal kan combineren of enkele eruit kan pikken. Bijv tempen, slijm beoordelen, ovulatietesten en natuurlijk de kalender, onthouding of bescherming.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:41:08 #212
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165968092
Wij hebben in de tijd tussen kuiken en guppy gewoon condooms gebruikt.

Als gup er is maar eens nadenken over een andere oplossing... Voor mij wordt het sowieso niks meer met hormonen (dus misschien krijgt mijn man tzt een strikje).
KuikenGuppy
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:42:24 #213
149959 SQ
snelle trees
pi_165968113
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 11:11 schreef LuDann het volgende:
Ik slik ook de minipil (een nep-cerazette denk ik dan ook, met alleen desogestrel (?)). De eerste circa 8 maanden ging dit prima, nooit ongesteld. Maar de laatste maanden heb ik regelmatig tussentijdse bloedingen. En nu ben ik dus al 3 weken aan het bloeden. }:|

Wat zijn de andere opties die geen impact hebben op de bv?
condooms :+ ik blijf het zo opmerkelijk vinden dat deze nooit als voor de hand liggende optie genoemd wordt :D
disclaimer
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:43:30 #214
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165968133
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 11:42 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

condooms :+ ik blijf het zo opmerkelijk vinden dat deze nooit als voor de hand liggende optie genoemd wordt :D
Zie boven je!
KuikenGuppy
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:45:12 #215
409579 LuDann
All the way
pi_165968159
Ik heb echt een hekel aan condooms! Wel een goede anti-conceptie methode, want nooit meer seks. :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 11:33 schreef WupWup het volgende:
Natural family planning heet dat. Ja, hebben wij een paar jaar gedaan. Zowel effectief als anti-conceptie als voor conceptie. Zitten verschillende aspecten aan die je allemaal kan combineren of enkele eruit kan pikken. Bijv tempen, slijm beoordelen, ovulatietesten en natuurlijk de kalender, onthouding of bescherming.
Ah, dan heb ik een naam om op te zoeken. Bedankt!
pi_165968478
Ik vind condooms juist wel prettig, minder schoonmaken zeg maar :') Maar soms voelt het alsof ik de enige ter wereld ben die het wel prettig vind haha
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:03:56 #217
409579 LuDann
All the way
pi_165968538
Mijn vriendin heeft al gereageerd en ze raadt de volgende websites aan, misschien fijn voor anderen die ook interesse hebben.

http://nfp-nederland.nl/ (maar dit komt een beetje verkoperig op me over)

https://www.mynfp.net/ (voor het charten)

En de apps my nfp voor Iphone of Ovuview voor Android.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:05:57 #218
409579 LuDann
All the way
pi_165968576
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 12:01 schreef Miezziej het volgende:
Ik vind condooms juist wel prettig, minder schoonmaken zeg maar :') Maar soms voelt het alsof ik de enige ter wereld ben die het wel prettig vind haha
Minder schoonmaken is wel prettig ja. Maar condooms doen bij mij echt zeer, ik hield altijd nog twee dagen erna een branderig gevoel eraan over. Misschien een beetje overgevoelig voor rubber ofzo.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:06:23 #219
149959 SQ
snelle trees
pi_165968586
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 12:01 schreef Miezziej het volgende:
Ik vind condooms juist wel prettig, minder schoonmaken zeg maar :') Maar soms voelt het alsof ik de enige ter wereld ben die het wel prettig vind haha
nee hoor. I'm totally with you. Gebruik ze al 9 jaar als enige anticonceptie naar volle tevredenheid ;) maar goed, als je het echt zo verschrikkelijk vindt zijn er gelukkig wel andere opties :Y
disclaimer
pi_165970451
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 12:05 schreef LuDann het volgende:

[..]

Minder schoonmaken is wel prettig ja. Maar condooms doen bij mij echt zeer, ik hield altijd nog twee dagen erna een branderig gevoel eraan over. Misschien een beetje overgevoelig voor rubber ofzo.
Same. Bij latexvrije minder maar alsnog niet comfortabel.
Nfp werkte hier prima :Y. Nouja liever zou ik er niet mee bezig zijn maar omdat niks anders werkt...
pi_165970604
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 11:30 schreef LuDann het volgende:

[..]

Hmm ja... Met zowel mirena als implanon heb ik slechte ervaringen en de koperspiraal vind ik wat ver gaan omdat we misschien over een half jaar ofzo aan een tweede willen beginnen.

Een vriendin van mij heeft haar masterscriptie geschreven over het voorkomen van zwangerschap door het bijhouden van de vruchtbare perioden. Dat schijnt ook wel effectief te zijn. Ik ga me daar eens in verdiepen denk ik. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Is het veel gedoe?
Wij hebben dat ook lang gedaan dmv een kalender bijhouden en condoom of geen seks toen ik vruchtbaar was, behalve 1x en daar was M. :+ Hier werkte het heel goed, maar dan moet je wel echt altijd consequent zijn en soms even in je app kijken voor je hem bespringt :P
pi_165971844
Hoeveel cc afgekolfde melk zouden jullie minstens aanhouden voor een baby van vier weken? Als ik ooit voldoende gekolfd heb voor een volledige voeding, kan ik er 's nachts misschien een overslaan en kan vriend het geven. Zou het alleen sneu vinden als ze dan nadien niet verzadigd is.
pi_165972086
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 15:28 schreef Mies_poes het volgende:
Hoeveel cc afgekolfde melk zouden jullie minstens aanhouden voor een baby van vier weken? Als ik ooit voldoende gekolfd heb voor een volledige voeding, kan ik er 's nachts misschien een overslaan en kan vriend het geven. Zou het alleen sneu vinden als ze dan nadien niet verzadigd is.
Ik zou de standaard formule aanhouden (gewicht x 150 gedeeld door gemiddeld aantal voedingen) en daar voor de zekerheid 50 cc extra bij kolven als je dat lukt. Dan kan hij eerst het gemiddelde geven en eventueel de rest opwarmen als ze niet genoeg heeft gehad.
pi_165972380
Hier dronk ze zo'n 50-70cc gekolfde melk per keer 's nachts. Ik weet alleen even niet meer wanneer dat voor het laatst was.
pi_165974719
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 15:49 schreef Madivi het volgende:

[..]

Ik zou de standaard formule aanhouden (gewicht x 150 gedeeld door gemiddeld aantal voedingen) en daar voor de zekerheid 50 cc extra bij kolven als je dat lukt. Dan kan hij eerst het gemiddelde geven en eventueel de rest opwarmen als ze niet genoeg heeft gehad.
Dat van die 50cc extra is wel een goede. Ik hoop dat het lukt, als ik nu geluk heb kolf ik 20cc, op andere momenten maar 2. Naja, een week kolven en we hebben iig 1 voeding :)
pi_165976393
Mies, krijg je dan wel een toeschietreflex?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:18:24 #227
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165976430
Pffff frustrerend zo weinig. Heb je al eens een handkolf geprobeerd? Of idd eens oxytocinespray proberen?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:24:08 #228
171422 LadyBlack
paint it black
pi_165977941
Ik kolfde ook altijd zo weinig tussen voedingen door, tot ik weer aan het werk ging en er daadwerkelijk 3u niets gebeurd was.

En inmiddels ben ik weer terug op mijn eeuwige 100cc per dubbelzijdige kolefbeurt, het is bijna eng :') En S krijgt dus nu regelmatig ook nutrilon op het kdv en thuis, want die heeft me behoorlijk ingehaald.
Met het oog op nog maar 1 maand kolfrecht ben ik m nu wat meer aan het stimuleren om vast voedsel te eten, want anders weet ik niet hoe ik het ga doen met nog alleen kolfmogelijkheid in mn lunchpauze :X
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:25:49 #229
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165977988
Kan/ wil je niet gewoon wel vaker kolven maar dan langer doorwerken ter compensatie?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:32:37 #230
171422 LadyBlack
paint it black
pi_165978143
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 21:25 schreef Chanty het volgende:
Kan/ wil je niet gewoon wel vaker kolven maar dan langer doorwerken ter compensatie?
Dat is niet echt een optie qua bezetting...

Ik denk dat t wel losloopt hoor, en hij vindt Nutrilon gelukkig niet vies. Maar qua stuwing wordt het misschien wel even wennen.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:43:37 #231
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_165978487
Balen, maar idd loopt het vast los. Ik kan overigens best lang zonder kolven. Vrijdag had ik om 12.30 uur gekolfd en was om 18 uur thuis. Ze waren nog niet eens echt gespannen. Afgelopen nacht een voeding rond 3 uur en toen pas om elf uur weer. Ook weer geen stuwing of nare spanning. Dat was met Lucas toen wel anders. Maak ik me natuurlijk weer druk om mijn productie stiekem :')

Maar jij hebt dus snel last van stuwing?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:45:11 #232
171422 LadyBlack
paint it black
pi_165978529
Nee ook niet echt! Maar soms, dan steekt t wel ineens vanbinnen.

Of, als ik zit uit te rekenen hoeveel uur al, dat t dan ineens begint te 'borrelen' :')
pi_165978789
Is 100cc per kolfbeurt zo weinig dan? :@ Ik zit meestal tussen de 100 en 150. In de ochtend soms 200, ligt eraan hoeveel ze heeft gedronken in de nacht en eerste ochtendvoeding denk ik.
Tot nu toe is dat altijd ruim voldoende, maar ze is ook pas 2,5 maand.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:01:15 #234
269689 crew  Viv
pi_165978983
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 21:54 schreef Miezziej het volgende:
Is 100cc per kolfbeurt zo weinig dan? :@
Nee, het ging om andere Mies, met 2 tot 20 cc. ;)
pi_165979350
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 22:01 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Nee, het ging om andere Mies, met 2 tot 20 cc. ;)
Okee ja :+ Het is al laat he :P

Kolf je altijd direct na een voeding Mies? Kolf je meer als er wat meer tijd tussen zit (bijvoorbeeld na een uur ofzo) of maakt dat geen verschil?
In het begin kolfde ik altijd na omdat M niet zo goed dronk aan de borst. Wat er dan uitkwam gaven we dan aan haar. Soms was dat ook 6cc ofzo. Toen ik er meer tijd tussenliet werd het steeds wat meer.
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:35:29 #236
171422 LadyBlack
paint it black
pi_165979667
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 21:54 schreef Miezziej het volgende:
Is 100cc per kolfbeurt zo weinig dan? :@ Ik zit meestal tussen de 100 en 150. In de ochtend soms 200, ligt eraan hoeveel ze heeft gedronken in de nacht en eerste ochtendvoeding denk ik.
Tot nu toe is dat altijd ruim voldoende, maar ze is ook pas 2,5 maand.
Dat is hartstikke mooi lijkt me! :)

Mijn baby is 8 maanden en tikt op sommige dagen 3x 150cc weg... Dat hou ik niet bij :')
pi_165982090
Morretje, soms zie ik niet eens een druppel na 20 minuten kolven, maar meestal wel iig een druppel.
Zodra baby aanhapt zie ik de melk stromen, maar met kolven lukt het op een of andere manier niet. Ik heb gister 20 minuten gekolfd met nog niet eens een druppel als resultaat.
Dacht eerst dat het weinige kolven aan de kolf (Medela Swing) lag dus heb vorige week een nieuwe gekocht (Freestyle). Zonder effect dus. Helaas, want in de kraamweek kolfde ik met de gehuurde Symphony wel een keer 80cc dus hoopte dat het aan de kolf lag.
Ik kolf meestal zo'n uur na de voeding, tot nu toe steeds 's avonds. Zal morgen eens proberen of het in de ochtend lukt.
Handkolf en oxytocinespray ook nog niet geprobeerd dus er zijn nog genoeg dingen die we uit de kast kunnen trekken. En ik heb contact met een lk, denk dat ik haar ga vragen met me mee te kijken tijdens het kolven en zij kan ook de kolf zelf doormeten.
Ik ga steeds bijna twijfelen aan mijn productie door het weinige kolven, maar baby was in 4 weken bijna een kilo aangekomen dus dat kolven zegt bij mij blijkbaar gelukkig niets over mijn productie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mies_poes op 16-10-2016 01:04:49 ]
pi_165982140
Ik kolf 2 of 3x op een werkdag en meestal is dat ongeveer
150 / 100 / 60 wat dat oplevert tweezijdig kolven. Loopt dus per kolfronde terug.

E (bijna 7mnd) drinkt 3x 120... Dus meestal kolf ik dan na mijn werkdag in de avond de laatste cc's er extra bij.
Tot nu toe nog steeds gered om genoeg te hebben en ook paar voedingen in t weekend bij elkaar gesprokkeld als voorraad.

Moet dus ook beetje gaan kijken hoe straks zonder kolfrecht.
ws kan ik wel 2x kolven... 1x in de pauze en wanneer mijn leerlingen weg zijn, dan blijf ik wat langer.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_165982162
Die neusspray is hier wel een uitkomst trouwens. Op mijn werk gebruik ik hem omdat ik meestal vrij gehaast de kolfruimte in vlieg en voor ik eens rustig zit.... Dan doet de neusspray dat werk iig al.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_165983582
Ik kolf 's ochtends en rond 18.00u.
Dan heb ik ongeveer 80-100cc samen en daar maak ik 1 portie van. Ook al is 100cc misschien overdreven voor een kind van 4 kilo, maar wat ik kan maken, maak ik :+
:)
pi_165984065
Absoluut eens de neusspray gebruiken Mies! Zo zonder tsr ben je eigenlijk voor Jan met de korte achternaam bezig.
pi_165984209
Hier hielpen foto's, filmpjes en kleertjes van mini heel goed tijdens 't opwekken van een TSR. Je kolft nog niet zo lang toch? Je zou ook eens kunnen proberen om wat vaker, maar minder lang te kolven. En 's ochtends, want dan heb je de meeste melk.
pi_165990992
Cerazette hier al maanden en bij mij waardeloos. Weken enorme bloedingen, meer dan gewone ongesteldheid. Dus ik ben er per direct mee gestopt en dan maar ff geen activiteit :') tot de bv is afgerond. Straks weer gewone pil, werkte toch beter.

Groot kind aan borst vond ik ook altijd gek. Ze worden ineens zo klein en dan gaat dat bekkie open en komt er een commentaar uit haha _O-
pi_165992803
Mies, klinkt idd als ontbrekende toeschietreflex. Kun je zelf je tsr herkennen?

Ander vraagje, ik heb zo'n dr brown flessenset gekocht met 120 en 2X 240 ml flessen. Ga ik die grote flessen ooit nodig hebben voor de afgekolfde melk? Of blijven de porties rond 120 ml? Nu mis ik een extra fles in 120ml, maar vraag me af hoe lang ik die nog nodig heb of dat het zonde is om te kopen.
pi_165992919
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 16:55 schreef Sull het volgende:
Mies, klinkt idd als ontbrekende toeschietreflex. Kun je zelf je tsr herkennen?

Ander vraagje, ik heb zo'n dr brown flessenset gekocht met 120 en 2X 240 ml flessen. Ga ik die grote flessen ooit nodig hebben voor de afgekolfde melk? Of blijven de porties rond 120 ml? Nu mis ik een extra fles in 120ml, maar vraag me af hoe lang ik die nog nodig heb of dat het zonde is om te kopen.
Ik gebruikte gewoon die 240 ml fles met 120 erin...
pi_166090198
Hmz, het begint nu door mijn zwangerschap wel pijnlijk te worden die bv. Maar ik vind het nog steeds zo moeilijk om zelf te zeggen: we stoppen ermee. I is nu bijv veel aan het hoesten en dan merk ik dat het zo helpt om even aan de borst te kunnen. Ik heb nu als 'deadline' drie jaar gesteld (in januari), want ik wil wel dat I van de bv af is als de kleine geboren wordt. Ik wil echt niet een baby en een kind van 3,5 tegelijk voeden. 8)7 . Maar man, nooit gedacht dat het zo lastig zou zijn om die knoop door te hakken. :o !!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 20 oktober 2016 @ 21:05:50 #247
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_166091184
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 20:37 schreef Franny_G het volgende:
Hmz, het begint nu door mijn zwangerschap wel pijnlijk te worden die bv. Maar ik vind het nog steeds zo moeilijk om zelf te zeggen: we stoppen ermee. I is nu bijv veel aan het hoesten en dan merk ik dat het zo helpt om even aan de borst te kunnen. Ik heb nu als 'deadline' drie jaar gesteld (in januari), want ik wil wel dat I van de bv af is als de kleine geboren wordt. Ik wil echt niet een baby en een kind van 3,5 tegelijk voeden. 8)7 . Maar man, nooit gedacht dat het zo lastig zou zijn om die knoop door te hakken. :o !!
Zo herkenbaar. Hier deed voeden de hele zwangerschap pijn en toch kon ik niet stoppen. En nu ben ik er soms ook wel even klaar mee maar als je dan weer ziet hoe blij je kind ervan wordt... Zou mooi zijn als ze voor die tijd zelf stopt :*
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 20 oktober 2016 @ 21:08:12 #248
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166091291
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 20:37 schreef Franny_G het volgende:
Hmz, het begint nu door mijn zwangerschap wel pijnlijk te worden die bv. Maar ik vind het nog steeds zo moeilijk om zelf te zeggen: we stoppen ermee. I is nu bijv veel aan het hoesten en dan merk ik dat het zo helpt om even aan de borst te kunnen. Ik heb nu als 'deadline' drie jaar gesteld (in januari), want ik wil wel dat I van de bv af is als de kleine geboren wordt. Ik wil echt niet een baby en een kind van 3,5 tegelijk voeden. 8)7 . Maar man, nooit gedacht dat het zo lastig zou zijn om die knoop door te hakken. :o !!
Ik werd eind vorig jaar ook wel een beetje benauwd, toen was E 2,5 en ik was in maart uitgerekend. Maarrrr het liep vrijwel vanzelf gewoon af. Ik stond al een tijdje droog, dus E 'dronk' 's ochtends in bed vooral nog voor het knuffelige geloof ik.

Gun jullie maar gewoon de tijd!
pi_166093890
Vind het zo knap zo lang.

Ik vind het bv nog steeds wel zwaar. Het wordt wel met de week iets makkelijker, dus iets leuker.

Maar heb nu bijv. koppijn en wil mijn PPC slikken, maar dan kan ik geen bv geven. Of soms wil ik 6 koffie op een dag of spontaan een wijntje. Het is wel altijd rekening houden met...
:)
pi_166095520
Ik heb geen idee wat je met PPC bedoelt, maar vaak mag medicatie wel degelijk icm voeden ondanks de tekst in de bijsluiter.
6 koffie zou ik niemand aanraden :D maar als je kind er niet op reageert en je productie ook niet, prima toch? Gewoon uitproberen.
pi_166095644
Ppc is paracetamol, propyfenazol (vergeef mij een eventuele spellingsfout) en coffeïne.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 23:13:47 #252
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166095979
Na een tijdje wordt het ook minder strikt, als je kind ook bijvoeding krijgt en er veel meer regelmaat in de voedingen komt enzo. Jouw baby is ook nog wel heel erg jong natuurlijk, soof.

Franny, lastig hè... Bij mij deed het dusdanig veel pijn dat ik na de eerste goede echo blij was dat ik van mezelf 'mocht' stoppen, maar vond het desondanks toch lastig. Het vooruitzicht dat er een nieuwe baby zou komen die mijn melk nodig heeft, maakt voor mij daarin wel veel goed O+. Kuiken probeert nu soms snel even of er al weer "melkje" uit komt, die vindt het reuze interessant allemaal.
KuikenGuppy
pi_166096218
Hier een natuurlijke afloop en stop Franny, helemaal door hem zelf gedaan en een beetje doorgezer natuurlijk door de zwangerschap.
En nu nog af en toe even proberen of de 'borstels' :') nog drinkbaar zijn maar meer dan een nanoseconde is dat denk ik niet.
De zuigbehoefte is overgenomen door de speen in bed en het knuffelige lost hij op door veel mijn buik bloot te maken en er op te liggen O+
  donderdag 20 oktober 2016 @ 23:50:53 #254
335643 faptist
Maakt fouten
pi_166097285
Oh mooi het gaat over pijn bij de bv.
Hier niet zwanger, maar wel zere tepels/borsten. Vaak als ze drinkt of net klaar is.
Het komt niet door de tanden, maar gewoon uiterst gevoelig. Soms doet m'n bh gewoon zeer.
Wat kon je er nou opsmeren? Was er niet iets in de kraamperiode wat werd aangeraden? :D
Ro is inmiddels 1,5 dus Ik heb die kennis niet meer paraat.

Ro drinkt trouwens snachts en smorgens nog bij me.
En als ze ziek /hangerig is. Zoals de afgelopen week ;( Ik heb overigens geen deadline met willen stoppen. Ik vertrouw erop dat ro dat zelf wel aangeeft. Maar dat handje in m'n boezem zou ik wel missen hoor. Of die lieve blik als ze drinkt en je aankijkt. O+
pi_166097687
Faptist bedoel je purelan? Gewoon bij kruidvat of da te koop.
pi_166098696
Purelan is hemels, net als pads uit de koelkast. Door verkeerd aanleggen in het zkh had ik op dag twee al goede kloven te pakken. Dankzij een ontzettend lieve kraam die even 24u kolven voorstelde (dat deed geen pijn gelukkig) zodat man kon vingervoeden en mijn tepels relatieve rust kregen, gaat het nu weer helemaal goed.
Maar dan nu, ik heb veel melk en een gulzige dame. In theorie best ideaal natuurlijk maar ik merk dat uk zich verslikt in het begin en dan de rest van de voeding onrustig blijft om vervolgens krampjes te krijgen. Wat zou ik hiertegen kunnen doen? Heb al geprobeerd meerdere keren opnieuw aan te leggen maar dat gaat me mn tepels kosten, ik kan wel wat melk opwekken met handkolven maar ook weer niet zo indrukwekkend dat ik denk dat het verschil gaat maken..
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een lk en zij gaf aan niet het idee te hebben dat de krampjes uit mijn voeding kwamen maar uit haar manier van drinken. Ze komt volgende week even langs om mee te kijken maar wie weet heeft iemand hier nog een tip?
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 06:27:28 #257
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_166100043
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:16 schreef Soof-87 het volgende:
Vind het zo knap zo lang.

Ik vind het bv nog steeds wel zwaar. Het wordt wel met de week iets makkelijker, dus iets leuker.

Maar heb nu bijv. koppijn en wil mijn PPC slikken, maar dan kan ik geen bv geven. Of soms wil ik 6 koffie op een dag of spontaan een wijntje. Het is wel altijd rekening houden met...
PPC kan dan wellicht niet, maar helpt gewoon 2 paracetamol niet? Of eventueel een NSAID als Ibuprofen?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_166100179
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:16 schreef Soof-87 het volgende:
Vind het zo knap zo lang.

Ik vind het bv nog steeds wel zwaar. Het wordt wel met de week iets makkelijker, dus iets leuker.

Maar heb nu bijv. koppijn en wil mijn PPC slikken, maar dan kan ik geen bv geven. Of soms wil ik 6 koffie op een dag of spontaan een wijntje. Het is wel altijd rekening houden met...
Heb je wel genoeg gedronken? Je verliest nu natuurlijk meer vocht dan niet-voedend. Ik krijg dan erg snel hoofdpijn iig.
pi_166100189
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 00:52 schreef nectarientje het volgende:
Purelan is hemels, net als pads uit de koelkast. Door verkeerd aanleggen in het zkh had ik op dag twee al goede kloven te pakken. Dankzij een ontzettend lieve kraam die even 24u kolven voorstelde (dat deed geen pijn gelukkig) zodat man kon vingervoeden en mijn tepels relatieve rust kregen, gaat het nu weer helemaal goed.
Maar dan nu, ik heb veel melk en een gulzige dame. In theorie best ideaal natuurlijk maar ik merk dat uk zich verslikt in het begin en dan de rest van de voeding onrustig blijft om vervolgens krampjes te krijgen. Wat zou ik hiertegen kunnen doen? Heb al geprobeerd meerdere keren opnieuw aan te leggen maar dat gaat me mn tepels kosten, ik kan wel wat melk opwekken met handkolven maar ook weer niet zo indrukwekkend dat ik denk dat het verschil gaat maken..
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een lk en zij gaf aan niet het idee te hebben dat de krampjes uit mijn voeding kwamen maar uit haar manier van drinken. Ze komt volgende week even langs om mee te kijken maar wie weet heeft iemand hier nog een tip?
Je zou biological nurturing kunnen proberen. Dan zit de zwaartekracht tegen en spuit het niet direct d'r keel in. Maar dat kan je lk je wel laten zien :)
pi_166100227
Ik zou het ook niet direct in je voeding zoeken nee. Biological nurturing kreeg ik ook aangeraden door de lk. Niet dat het toen lukte maar inmiddels soms wel. Of dat de baby tegen me aan zit rechtop.
pi_166100403
Biological nurturing, even zoeken. Ze heeft wel wat andere houdingen genoemd maar ze zat ondertussen ook in de auto commentaar te geven op het verkeer dus een concrete term is heel fijn! ^O^
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_166100517
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 06:27 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

PPC kan dan wellicht niet, maar helpt gewoon 2 paracetamol niet? Of eventueel een NSAID als Ibuprofen?
Paracetamol werkt bij mij niet zo goed. Mag je daar wel bv bij geven?
Die laatste twee heb ik nooit in huis. NSAID ken ik ook helemaal niet. :o
:)
pi_166100523
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 07:36 schreef Dot. het volgende:

[..]

Heb je wel genoeg gedronken? Je verliest nu natuurlijk meer vocht dan niet-voedend. Ik krijg dan erg snel hoofdpijn iig.
Ja dat wel. Tijdens bv. altijd een flesje water er naast :Y
:)
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:07:43 #264
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_166100834
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 08:33 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Ja dat wel. Tijdens bv. altijd een flesje water er naast :Y
Alleen er naast helpt niet zo veel he :+

Ik had ook meer hoofdpijn tijdens de bv periode, bij mij was het ook idd een kwestie van veeeeel meer drinken. Echt wel min 2 liter had ik nodig terwijl ik dat normaal bij lange na niet drink.

Paracetamol mag tijdens bv geven ja :Y. Deze lijst is handig:

https://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/2015NL.html
pi_166102760
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:16 schreef Soof-87 het volgende:
Vind het zo knap zo lang.

Ik vind het bv nog steeds wel zwaar. Het wordt wel met de week iets makkelijker, dus iets leuker.

Maar heb nu bijv. koppijn en wil mijn PPC slikken, maar dan kan ik geen bv geven. Of soms wil ik 6 koffie op een dag of spontaan een wijntje. Het is wel altijd rekening houden met...
Een glaasje alcohol mag best he, als je nadien maar twee uur wacht met voeden. Kolven is dan ook niet nodig.
En tja, verder is het idd veel rekening houden met.
pi_166103220
Hoe zit het met het teruglopen van je productie als er structureel langere tijd tussen kolfbeurten zit?

Vanaf volgende week heb ik 3-4 dagen per week waarop ik tussen 9-18 maximaal 2x (en bij pech 1x) kan kolven. Ik heb onthouden dat te lang met volle borsten lopen de productie remt en wil dat als het even kan voorkomen natuurlijk.. Aan die lange tijden er tussen kan ik niet zoveel doen, maar is het bijv handig om in de avond (na) te kolven om het wel op peil te houden? Mijn baby drinkt de andere dagen (minimaal 3, soms 4) van de week op verzoek trouwens.
pi_166103871
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:40 schreef onomatopee het volgende:
Hoe zit het met het teruglopen van je productie als er structureel langere tijd tussen kolfbeurten zit?

Vanaf volgende week heb ik 3-4 dagen per week waarop ik tussen 9-18 maximaal 2x (en bij pech 1x) kan kolven. Ik heb onthouden dat te lang met volle borsten lopen de productie remt en wil dat als het even kan voorkomen natuurlijk.. Aan die lange tijden er tussen kan ik niet zoveel doen, maar is het bijv handig om in de avond (na) te kolven om het wel op peil te houden? Mijn baby drinkt de andere dagen (minimaal 3, soms 4) van de week op verzoek trouwens.
Hoe oud is je dochter ook alweer?
Hier kolf ik sowieso maar twee keer, terwijl zoon drie voedingsmomenten heeft (meestal) in die tijd.

Bij dochter ben ik met 7,5 maand 3 dagen per week helemaal gestopt met kolven, voor mijn productie was dat prima. Ik denk dat nu je zeker al geruime tijd voedt, je het echt gewoon kan proberen. Je productie stort vaak niet van een op andere dag in, en als je merkt dat het terugloopt kan je altijd overgaan tot wel s avonds nog even kolven bijvoorbeeld!
pi_166105175
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:40 schreef onomatopee het volgende:
Hoe zit het met het teruglopen van je productie als er structureel langere tijd tussen kolfbeurten zit?

Vanaf volgende week heb ik 3-4 dagen per week waarop ik tussen 9-18 maximaal 2x (en bij pech 1x) kan kolven. Ik heb onthouden dat te lang met volle borsten lopen de productie remt en wil dat als het even kan voorkomen natuurlijk.. Aan die lange tijden er tussen kan ik niet zoveel doen, maar is het bijv handig om in de avond (na) te kolven om het wel op peil te houden? Mijn baby drinkt de andere dagen (minimaal 3, soms 4) van de week op verzoek trouwens.
Ik had na een iets te lange reis en slechte tsr de dagen erna wel een iets mindere productie, maar die is inmiddels weer zoals hij was na een week. Ik kolf nu ook 2x op een dag terwijl ik van 8 tot 18 van huis ben en dat gaat prima :)
pi_166105708
Ah, fijne geruststelling dit, bedankt! :) Op de één of andere manier dringt het niet echt tot me door dat we die beginperiode nu echtechtecht wel uit zijn en dat ik ook gewoon rustig kan experimenteren met dit soort dingen of dat een derde keer heus niet per se móet :@ :')

Svane, mijn dochter is nu ook ongeveer 7,5 maand. Goed om te lezen dat het zelfs zonder kolven goed ging! Ook een optie om te onthouden, dat zou eea best veel makkelijker maken natuurlijk op termijn. Kolfde je dan aan het einde van die dag, of maakte het qua voorraad voor kdv/oppas enzo niet uit? En dronk je dochter dat dan gewoon allemaal weg? Of viel het wel mee qua stuwing? (Vragenvuur *))
pi_166108355
Hallo dames! Dit is volgens mij mijn eerste post in OUD!
Anyway, ik geef m'n zoon van 13 dagen oud volledige borstvoeding.
Nu doet zoonlief soms iets raars. Ik voel soms iets vibreren aan mijn borst als hij drinkt.
Als ik dan kijk trilt zijn onderkaakje. Als een soort klappertanden. Is dat normaal? Wat kan het zijn?
pi_166108443
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:52 schreef cinnamongirl het volgende:
Hallo dames! Dit is volgens mij mijn eerste post in OUD!
Anyway, ik geef m'n zoon van 13 dagen oud volledige borstvoeding.
Nu doet zoonlief soms iets raars. Ik voel soms iets vibreren aan mijn borst als hij drinkt.
Als ik dan kijk trilt zijn onderkaakje. Als een soort klappertanden. Is dat normaal? Wat kan het zijn?
Gefeliciteerd met je zoontje! (En je eerste post in OUD)
Volgens mij is dat het opnieuw opwekken van een toeschietreflex en dus helemaal niet raar :)
pi_166108672
Klopt, dit doet I ook. Heel knap dat ze dat zelf zo uitvinden. ☺️
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166108763
Da
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:57 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je zoontje! (En je eerste post in OUD)
Volgens mij is dat het opnieuw opwekken van een toeschietreflex en dus helemaal niet raar :)
Dank! Ik vind alles nog 'raar'. Het is nog te nieuw :)
Ben zo blij dat ik hem kan borstvoeden. Want ik heb er wel wat moeite voor moeten doen! Mijn melk kwam na de geboorte niet op gang. Pas op dag 5 stuwing. Toen was ik al volop aan het flesvoeden met Nutrilon. Na twee dagen van een strak kolfschema en clusterkolven is de melk dan toch doorgekomen. Toen nog een paar dagen oefenen met aanleggen en daarna lukte het!

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:13 schreef Franny_G het volgende:
Klopt, dit doet I ook. Heel knap dat ze dat zelf zo uitvinden. ☺️
Bizar, he. Ik had wel al gelezen dat dat gedoe met de handjes bij de tepel ook een manier is om uiteindelijk goed te 'landen' op de tepel.
pi_166109214
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:18 schreef cinnamongirl het volgende:

Bizar, he. Ik had wel al gelezen dat dat gedoe met de handjes bij de tepel ook een manier is om uiteindelijk goed te 'landen' op de tepel.
Ah! Ik vroeg me al af wat ze steeds aan het doen was (naast het voornemen om dr nageltjes echt snel bij te vijlen)
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:08:33 #275
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166109348
Awwww, mini's aan de borst O+.
En gefeliciteerd cinnamongirl! Wat leuk :D.
KuikenGuppy
pi_166110725
Haha ja nagels, ik kon in het begin echt niet voeden voordat ze wantjes en sokjes aan had.
pi_166111528
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 14:16 schreef onomatopee het volgende:
Ah, fijne geruststelling dit, bedankt! :) Op de één of andere manier dringt het niet echt tot me door dat we die beginperiode nu echtechtecht wel uit zijn en dat ik ook gewoon rustig kan experimenteren met dit soort dingen of dat een derde keer heus niet per se móet :@ :')

Svane, mijn dochter is nu ook ongeveer 7,5 maand. Goed om te lezen dat het zelfs zonder kolven goed ging! Ook een optie om te onthouden, dat zou eea best veel makkelijker maken natuurlijk op termijn. Kolfde je dan aan het einde van die dag, of maakte het qua voorraad voor kdv/oppas enzo niet uit? En dronk je dochter dat dan gewoon allemaal weg? Of viel het wel mee qua stuwing? (Vragenvuur *))
Dochter dronk dan wel echt veel bij thuiskomst, ja. En ik moest ook wel echt goed m'n koffiepads in doen tegen lekkage :+ want m'n borsten zaten dan goed vol, maar dat leek zich ook steeds sneller uit te balanceren zeg maar. Volgens mij is het ook zo dat op een gegeven moment, rond de 9 maanden gemiddeld, je niet meer per se snel stuwing krijgt maar echt vooral melk aanmaakt zodra de baby gaat drinken.

Mn dochter dronk toen op de opvang opeens best matig uit de fles, waardoor ik met voorraad en incidenteel wel extra kolven (en op een gegeven moment ook yoghurt en incidentele fles kv) heel ver kwam.

Ik denk serieus als je sowieso de optie van 1 of zelfs 2 keer kolven op een dag hebt, de borstvoeding iig niet snel ophoudt na 7,5 maand voeden.
pi_166111575
Oh en zelf heb ik alweer de vier maanden aangetikt, ondanks dat ik met 11 weken al ging werken, wat ik bij dochter niet deed enwat kolfkamerstrubbelingen dus was heel benieuwd of dat allemaal goed zou lopen. Jee! *O*
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:05:23 #279
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166111880
Fijn Svane!

En idd, rond 9 maanden ligt dat punt geloof ik, dat je minder stuwing krijgt. Ik probeerde vandaag even 1x te kolven ipv 2x, maar dat was toch niet zo prettig :')
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:52:53 #280
409579 LuDann
All the way
pi_166113277
Gefeliciteerd cinnamongirl! Knap dat je het ondanks de moeilijkheden toch hebt doorgezet. Dat trillen met de onderkaak doet mijn dochter ook, ik vind het erg vertederend om de een of andere reden. O+

Wolk is nu 14 maanden en echt stuwing heb ik niet meer maar ik krijg rond 14 uur wel een soort pijnlijk gevoel in mijn borsten en dan is kolven wel fijn. Ik kolf nog 1 keer per dag (ik ben weg van 7 tot 18:30). Ik ben echt pas net anderhalve week over op 1 keer kolven, daarvoor nog 2 keer. Ik heb tot Wolk een maand of 11 was 3 keer per dag gekolfd, geloof ik (ik weet het niet precies meer).
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:09:34 #281
327807 Mariposas
יה&#14
pi_166113866
Ik krijg nog steeds wel stuwing (15 maanden borstvoeding), maar alleen als er echt lang tussen zit. Zo had ik laatst 36 uur niet gevoed, ik werd wakker van de pijnlijk gestuwde borst. Borst, ja, want de andere borst heeft het opgegeven, met die kant voed ik ook nog maar iets van 2 keer per week. Krijg aan die kant echt totaal geen stuwing.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_166114448
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:13 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Een glaasje alcohol mag best he, als je nadien maar twee uur wacht met voeden. Kolven is dan ook niet nodig.
En tja, verder is het idd veel rekening houden met.
Klopt.. Maar van 1 wijntje worden er het bij mij al gauw 2... :@ Enzo...
:)
pi_166121133
Hier ook geen stuwing meer maar voel wel dat het voller is. Ik ben gestopt met overdag kolven, werd gek van dat meeslepen van die kolf en zoeken naar manieren/plekken/momenten om te kunnen kolven. Hij is nu bijna 1, nog 2 weken :o , dus ik vind het wel prima zo. Overdag bij B. drinkt hij water. Met de gastouder moet ik nog even kijken wat ze overdag wil gaan geven.
:)
pi_166121169
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:09 schreef Mariposas het volgende:
Ik krijg nog steeds wel stuwing (15 maanden borstvoeding), maar alleen als er echt lang tussen zit. Zo had ik laatst 36 uur niet gevoed, ik werd wakker van de pijnlijk gestuwde borst. Borst, ja, want de andere borst heeft het opgegeven, met die kant voed ik ook nog maar iets van 2 keer per week. Krijg aan die kant echt totaal geen stuwing.
Oh wat bijzonder! Mijn rechterborst doet ook niet goed mee en het duurt heel lang voor ik daar stuwing krijg. Ben benieuwd of die ook in staking gaat ooit :)
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:08:31 #285
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166125041
Ik heb PIJN ;(

Mijn tepel is kapot, er zit echt een open wondje. Drinken doet superzeer, kolven iets minder. Maar nu zit ik op mn werk en ik krijg de ene pijnscheut na de andere :'(

Borst is niet rood of warm, maar damn.... Ik hoop maar dat pcm wat gaat helpen.
pi_166125427
Spruw? ;(
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:58:53 #287
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166125985
O god daar had ik nog niet aan gedacht maar dat hoop ik niet :X
pi_166127079
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 18:08 schreef Burdie het volgende:
Awwww, mini's aan de borst O+.
En gefeliciteerd cinnamongirl! Wat leuk :D.
Het is nog een officiële Fok!baby ook :)

Hier gister een kleine barracuda die verhit ongeveer elk uur mijn borsten opeiste. Gevolg de volgende ochtend: plofborsten waar ik in 10 minuten 300 cc uitkolfde :')
Dat zal dan wel een zgn. clusterdag zijn geweest.
pi_166127205
Ha, goed om te weten van die 9 maanden. En fijn Svane dat het toch allemaal goed loopt nu! *O*

LB, argh dat klinkt niet fijn ;( Hopelijk geen spruw!

cinnamongirl, wow :D Gefeliciteerd met je kleintje, fijn dat het allemaal zo goed loopt zeg!
pi_166129551
Oh Lady, ruk zeg :{ Hoop dat de pcm een beetje werkt.

Cinnamon, godsamme wat veel :D Ik merk als ik de vriezer open doe en al mijn voorraadjes zie, dat ik dan trots ben op mijn melk :') Ik kolf nog steeds elke dag twee keer. En dat is goed voor 1-1,5 portie.
:)
pi_166130021
Verschonen liep net even anders dan verwacht (poepen op het aankleedkussen en je kleren ftw *O*) waardoor het voeden ook net wat later begon. Ik was al wel startklaar en begon gewoon spontaan te druppen! Hele rare gewaarwording 8)7
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_166130681
Jeutje wat een hoop melk Cinnamon!

Lb, hoe gaat het nu?
pi_166131752
Ah fijne info weer hier over 7/9mnd!

Mijn niet meer zo mini drinkt nog steeds heel netjes om de 3/4u overdag. Eten vind hij maar matig interessant dus blij dat hij goed drinkt
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_166134035
Het lukt niet altijd om zoveel te kolven, meestal is het zo'n 180 cc per keer. Ik gebruik wel een dubbele electronische kolf! Hm LB dat klinkt pijnlijk! Hopelijk gaat het snel beter!
pi_166134151
Ik wou hier nog even terugkomen op hoe het nou gaat met het 'afbouwen'. Ik werd ziek, kreeg nog minder melk, R. werd verkouden en kon de ochtenden niet meer liggend drinken en was er meteen al klaar mee. Nu wou hij nog een slokje, maar hij drinkt niet goed door en gisteren in bad even een slok. Maar je merkt dat het na drie slokken oid echt op is. Hij taalt er ook niet meer na. Wonderbaarlijk, na twee jaar, zo natuurlijk einde. Net nog net wat foto's gemaakt ervan, heb ik toch nog iets van een afscheid. Echt prettig voelt het nu ook niet meer en het kan nog wel even zo doorkabbelen maar ik zie dit nu een beetje als het einde en ik geef alleen maar als hij het vraagt en dat is nu echt sporadisch.
  zondag 23 oktober 2016 @ 17:28:21 #296
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166150247
Fijn als het zo loopt Hilmo! ^O^

Hier nog steeds veel pijn, maar wel voornamelijk als S drinkt. Dat probeer ik dus zo efficiënt mogelijk te laten doen, maar gisteravond/vannacht ging dat toch ff te snel en lag ik ineens met een keiharde vierkante tet :X :')

Maargoed, ik probeer mijn tepel nu elke keer met een flinke druppel melk even aan de lucht te laten drogen, en hoop dan dat daarmee het wondje wat sneller geneest.

En dat dan die tandjes maar zo snel mogelijk doorkomen, want er zitten overal geschrijnde plekjes op mn tepels ;(
pi_166150888
Ah, maar tandjesspuug kan je tepels ook flink pijnlijk maken. En als je kind net ff anders aanhapt door een gevoelige mond, heb je zo wondjes te pakken. Dus misschien hopelijk dan toch geen spruw?
  zondag 23 oktober 2016 @ 20:10:45 #298
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166154410
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 18:03 schreef WupWup het volgende:
Ah, maar tandjesspuug kan je tepels ook flink pijnlijk maken. En als je kind net ff anders aanhapt door een gevoelige mond, heb je zo wondjes te pakken. Dus misschien hopelijk dan toch geen spruw?
Ik denk het inderdaad niet. Die pijn kan ik me ook nog wel herinneren van 3,5 jaar terug :X Maar dit is echte huidpijn lijkt het.

Ik moet me iig elke keer vermannen om hem aan die kant te laten drinken :') Met name 's nachts, want dan is hij soms te slaperig en dan slobbert ie die tepel als het aan hem ligt zo naar binnen ;(
pi_166163842
LB smeer je ook iets anders dan melk? Lanoline bijvoorbeeld? Dat kan ook nog een beetje als barrière werken bij het voeden.
pi_166163853
Ik wil heel graag een foto delen, maar het topic is bijna dicht, dus ik denk dat ik 'm even dichtspam :@
pi_166163863
Dicht!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')