abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165638434
Strafzaak tegen tabaksindustrie

Advocate Bénédicte Ficq doet donderdag bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam aangifte van poging tot moord of doodslag én van valsheid in geschrifte tegen de vier grootste tabaksproducenten in Nederland. Het is voor het eerst dat de tabaksindustrie via het strafrecht wordt aangepakt.



In april kondigde Ficq mede namens longkankerpatiënte AnneMarie van Veen al aan een strafzaak tegen de tabaksindustrie te willen beginnen. In enkele maanden tijd werden bijna zestienduizend steunbetuigingen en duizend aangiften verzameld via de website sickofsmoking.nl. De definitieve beslissing om Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International en Imperial Tobacco Benelux te vervolgen, is aan het OM.

Volgens de advocate voegen de producenten doelbewust stoffen toe aan sigaretten om mensen zo snel mogelijk verslaafd te maken. Dat doen ze in de wetenschap dat meer dan de helft van de verslaafden overlijdt aan een ziekte die wordt veroorzaakt door roken. Ficq en Van Veen willen dat de rechter vaststelt dat de producenten strafbaar bezig zijn, en dat het op de markt brengen van een dodelijk product wordt verboden.

De aangifte tegen de tabaksproducenten wegens valsheid in geschrifte is nieuw. De Amerikaan Jeffrey Wigand zegt dat de tabaksindustrie al jaren foute uitstootniveaus van teer, nicotine en koolmonoxide op de verpakkingen van sigaretten vermeldt. Het RIVM bevestigt dat, volgens Ficq.



Wigand werkte jarenlang voor tabaksfabrikant Brown & Williamson in de VS, voordat hij in 1996 als klokkenluider zijn werkgever beschuldigde van het opzettelijk verhogen van het nicotinegehalte.

Wigand schreef op verzoek van Ficq en Van Veen een rapport om hun aangifte te ondersteunen. Hij liet zien hoe de fabrikanten doelbewust de verplichte laboratoriumtests misleiden met minuscule gaatjes in het filterpapier van de sigaret. In het laboratorium wordt via die gaatjes zuurstof opgezogen, die de concentratie giftige stoffen verdunt. In de praktijk knijpt een roker zonder het te weten domweg die gaatjes dicht, door tijdens het roken de sigaret tussen de vingers of de lippen vast te houden.
http://www.telegraaf.nl/b(...)baksindustrie__.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165638482
Ficq :')
pi_165638495
quote:
De Amerikaan Jeffrey Wigand zegt dat de tabaksindustrie al jaren foute uitstootniveaus van teer, nicotine en koolmonoxide op de verpakkingen van sigaretten vermeldt. Het RIVM bevestigt dat, volgens Ficq.
Volkswagenschandaal in de tabakswereld?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165638515
Roken :r Smerige bezigheid.

Aanpakken die tabaksindustrie ^O^
pi_165638609
En terecht. De tabaksindustrie is een smerige bende. Kapotmaken die industrie.
pi_165638645
Sowieso verslavingen :')
pi_165638666
Mensen steken vrijwillig die kankerstokjes aan.

Je kan dat ook gewoon niet doen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_165638678
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:54 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Mensen steken vrijwillig die kankerstokjes aan.

Je kan dat ook gewoon niet doen.
Het gaat hierom:
quote:
De Amerikaan Jeffrey Wigand zegt dat de tabaksindustrie al jaren foute uitstootniveaus van teer, nicotine en koolmonoxide op de verpakkingen van sigaretten vermeldt. Het RIVM bevestigt dat, volgens Ficq.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165638688
En nu moet het OM een strafrechtelijk onderzoek starten?
pi_165638835
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hierom:

[..]

dat is allang duidelijk!
pi_165638872
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hierom:

[..]

Uh elke debiel weet dat het sowieso ongezond is.

Oh maar zó weinig teer, nicotine en koolmonoxide, ja dat wil ik WEL graag in mijn longen. ;') maar niet méér hoor, dat is té ongezond. Sodemieter toch op.!
5 Ferrari's op videoband!
pi_165638875
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hierom:

[..]

Nee het gaat er om dat mensen kk dom zijn. Je kan je ook dood rijden drinken eten enz.
pi_165638932
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:07 schreef NoDeal het volgende:

[..]

Nee het gaat er om dat mensen kk dom zijn. Je kan je ook dood rijden drinken eten enz.
Straks krijgen we nog een rechtszaak dat op een fles bier niet staat dat je er dronken van kan worden.

En op een appel staat toch ook NIKS???
Misschien is een appel ook ongezond of juist gezond??? Ik weet het niet want er staat niks op. Misschien is er wel iets ingespoten in zo'n appeltje??
En dan wel klagen dat er niks op fucking SIGARETTEN staat :')

Deze mensen zoeken AANDACHT???
5 Ferrari's op videoband!
pi_165638981
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:53 schreef aloa het volgende:
Sowieso verslavingen :')
Dit. Ergens verslaafd aan raken is een teken van zwakte en een keuze.
pi_165639057
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:07 schreef NoDeal het volgende:

[..]

Nee het gaat er om dat mensen kk dom zijn. Je kan je ook dood rijden drinken eten enz.
Nee daar gaat het niet om. Een producent dient zich aan bepaalde wetten te houden die wij met z'n allen hebben bepaalt.

Als zij bewust de consument verkeerd informeren dan is dat fout en dienen zij daarvoor gestraft te worden. De aard van het product doet verder niet ter zaken.
She was born in spring but I was born too late, blame it on a simple twist of fate.
pi_165639085
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:21 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:

[..]

Nee daar gaat het niet om. Een producent dient zich aan bepaalde wetten te houden die wij met z'n allen hebben bepaalt.

Als zij bewust de consument verkeerd informeren dan is dat fout en dienen zij daarvoor gestraft te worden. De aard van het product doet verder niet ter zaken.
Als ik de OP lees, informeren ze helemaal niet verkeerd en komt er tijdens de laboratoriumtest precies de hoeveelheid troep uit zoals aangegeven op de verpakking.
Dat die stomme rokers vervolgens gaatjes gaan dichthouden ....
zonnig Brasil
pi_165639146
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:24 schreef qwerty_x het volgende:
Dat die stomme rokers vervolgens gaatjes gaan dichthouden ....
Slaat nergens op.. die gaatjes zitten aan het deel van de filter wat zowat tegen de tabak aanzit en dat is alleen bij light sigaretten... daar houd niemand z`n sigaret vast tenzij die normaal geen light rookt en het effect van die kut sigaretten niet merkt.. Daarnaast heb je nooit de sigaret helemaal rondom klem tussen je vingers en als je shag rookt klopt er sowieso geen hol van..
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165639922
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:30 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

Slaat nergens op.. die gaatjes zitten aan het deel van de filter wat zowat tegen de tabak aanzit en dat is alleen bij light sigaretten... daar houd niemand z`n sigaret vast tenzij die normaal geen light rookt en het effect van die kut sigaretten niet merkt.. Daarnaast heb je nooit de sigaret helemaal rondom klem tussen je vingers en als je shag rookt klopt er sowieso geen hol van..
Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar als je puur naar de aanklacht kijkt, klopt die niet.

En verder ben ik het geheel en al eens met eerdere posters hier: iedereen die rookt weet dat het zeer slecht is voor je gezondheid. En niemand beslist of hij al dan niet gaat roken door wat er op het etiket staat.
Oftewel weer een sterk staaltje van eigen falen proberen te verhalen op anderen.
Worden er nog wel spiegels verkocht in Nederland ?

En detail: ik ben zelf een zeer verstokt roker.
zonnig Brasil
pi_165641382
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 02:42 schreef qwerty_x het volgende:
Maar als je puur naar de aanklacht kijkt, klopt die niet.
Dat bedoel ik.. als ze met dat argument willen gaan winnen van de tabakkies wordt het waarschijnlijk een dure grap voor ze..
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165641735
Het gaat dan ook helemaal niet over dat roken slecht voor je is. Tabaksfabrikanten beweren het tegendeel niet en dat staat in deze zaak dan ook niet ter discussie.

Waar het wel om gaat is of dit trucje misleiding is of niet. Het is een gedurfde stap van Ficq om het tegen de tabaksindustrie op te nemen en elk resultaat zal als een overwinning gezien worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165641990
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het gaat dan ook helemaal niet over dat roken slecht voor je is. Tabaksfabrikanten beweren het tegendeel niet en dat staat in deze zaak dan ook niet ter discussie.

Waar het wel om gaat is of dit trucje misleiding is of niet. Het is een gedurfde stap van Ficq om het tegen de tabaksindustrie op te nemen en elk resultaat zal als een overwinning gezien worden.
Dat trucje.. is een spookverhaal. Als je ziet hoe mensen een sigaret hanteren gaat die hele theorie al op in rook.. Geen enkele roker die de hele filter in z`n waffel duwt of de sigaret rondom afsluit...

Ik geef ze geen schijn van kans om te winnen met die argumenten.
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165642076
Het is ook niet echt misleiding als niemand op die cijfers let en weet wat ze inhouden. Of er nou 12.... nicotine op het pakje staat of 12000... nicotine, als je niet weet wat 1 eenheid nicotine inhoud en het niet wil weten dan word je niet misleidt. (Alleen in de wettelijke definitie van misleiding).
pi_165644339
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:45 schreef Grems het volgende:
Ficq :')
Jacky Chiles ftw!
pi_165645343
Lekker door laten paffen en doodgaan. Wereld is al overbevolkt. Als iedereen ineens stopt wordt dit alleen maar erger
pi_165645552
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:21 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:

[..]

Nee daar gaat het niet om. Een producent dient zich aan bepaalde wetten te houden die wij met z'n allen hebben bepaalt.

Als zij bewust de consument verkeerd informeren dan is dat fout en dienen zij daarvoor gestraft te worden. De aard van het product doet verder niet ter zaken.
Dit dus. Goede zaak dat het aan de kaak wordt gesteld.
pi_165649496
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:21 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
wetten te houden die wij met z'n allen hebben bepaalt
Concept regering niet bekend? Alsof de hele massa wat te zeggen heeft over elke motie.
Je stemt op n partij en hoopt dat die voor je normen en waarden opkomt en dat in de praktijk kan brengen.. verder heb je niks bepaalt..
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165650179
Roken vanaf je 21e (of toch je 18e) instellen als regel en na 2 generaties rookt er vrijwel niemand meer. Mensen die na hun 21e gaan roken zijn een statistische anomalie.

Kan niemand meer zeuren over 'je bepaalt zelf toch wel of je rookt of niet?', want dan mag je dat ook nog gewoon.

De hele rookcultuur houdt zich in principe alleen in stand doordat minderjarigen verleid worden om te beginnen met roken zodat ze dit de rest van hun leven blijven doen. Want verslavend en uitermate lastig te stoppen met al dat stiekeme spul dat er in een sigaret zit.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 29 september 2016 @ 17:45:44 #28
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_165650548
Dat argument met die gaatjes in de filter slaat al helemaal nergens op.
Overigens is dat niet alleen bij light sigaretten, de laatste jaren heeft de normale Marlboro sigaret het ook. Verder hypocrisie ten top, jaren roken en dan longkanker krijgen en de tabaksindustrie aanklagen. Ik klaag Heineken toch ook niet aan als blijkt dat na jaren van alcoholmisbruik mijn lever onherstelbaar beschadigd is.
pi_165650937
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:21 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:

[..]

Nee daar gaat het niet om. Een producent dient zich aan bepaalde wetten te houden die wij met z'n allen hebben bepaalt.

Als zij bewust de consument verkeerd informeren dan is dat fout en dienen zij daarvoor gestraft te worden. De aard van het product doet verder niet ter zaken.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Volkswagenschandaal in de tabakswereld?
Nee, de overheid legt vast hoe die gehaltes gemeten moeten worden, en de fabrikanten voldoen aan die regels. Dat de testcondities niet voldoen aan real life condities is een probleem dat je overal tegenkomt, dat was bij spaarlampen zo, dat heb je bij auto's, en ook bij sigaretten. Dat fabrikanten hun produkt aanpassen aan die tests gebeurt ook overal. Bij emissie metingen van auto's kunnen de fabrikanten trouwens een aantal testcondities optimaliseren, wat bij sigaretten en de meeste andere produkten niet het geval is. Dat kan misleidende resultaten opleveren, maar het is toegelaten.
Wat Volkswagen deed is iets heel anders, de wagen detecteerde de testcondities, en paste de parameters aan in functie van de test: reductie van NOx uitstoot gaat ten koste van de efficientie, maar bij tests van het verbruik (maw tests van de CO2 uitstoot) werd de NOx reductie uitgeschakelt en werden er dus meer NOx uitgestoten om een hoger rendement te halen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_165650946
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:46 schreef Braindead2000 het volgende:
Het is ook niet echt misleiding als niemand op die cijfers let en weet wat ze inhouden. Of er nou 12.... nicotine op het pakje staat of 12000... nicotine, als je niet weet wat 1 eenheid nicotine inhoud en het niet wil weten dan word je niet misleidt. (Alleen in de wettelijke definitie van misleiding).
Is gram niet de eenheid?
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_165650990
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 17:29 schreef Knipoogje het volgende:
Roken vanaf je 21e (of toch je 18e) instellen als regel en na 2 generaties rookt er vrijwel niemand meer. Mensen die na hun 21e gaan roken zijn een statistische anomalie.

Kan niemand meer zeuren over 'je bepaalt zelf toch wel of je rookt of niet?', want dan mag je dat ook nog gewoon.

De hele rookcultuur houdt zich in principe alleen in stand doordat minderjarigen verleid worden om te beginnen met roken zodat ze dit de rest van hun leven blijven doen. Want verslavend en uitermate lastig te stoppen met al dat stiekeme spul dat er in een sigaret zit.
Ja want leeftijdsgrenzen werken heel goed
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
  donderdag 29 september 2016 @ 18:37:19 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165651511
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hierom:

[..]

Net alsof ook maar één iemand zou stoppen met roken omdat het niveau van die stoffen te hoog is.
  donderdag 29 september 2016 @ 18:38:41 #33
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165651540
Kansloze rechtszaak trouwens. Eerst jaren bewust die dingen roken, en nu gaan huilen omdat ze iets slechter voor je zijn dan je dacht.
pi_165652125
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 17:45 schreef Pielemenneke het volgende:
Ik klaag Heineken toch ook niet aan als blijkt dat na jaren van alcoholmisbruik mijn lever onherstelbaar beschadigd is.
Als morgen blijktdat er in flesjes Heiniken 7,5% alcohol zit ipv de vermelde 5% dan zal Heiniken ook wel een proces aan de broek krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 29 september 2016 @ 19:22:55 #35
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_165652523
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 19:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als morgen blijktdat er in flesjes Heiniken 7,5% alcohol zit ipv de vermelde 5% dan zal Heiniken ook wel een proces aan de broek krijgen.
Klopt, maar ik ben diegene die het drinkt, en ik weet dat het slecht is voor mijn gezondheid, dus eventuele gezondheidsproblemen als gevolg daarvan zijn mijn eigen schuld.
pi_165652869
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 17:45 schreef Pielemenneke het volgende:
Verder hypocrisie ten top, jaren roken en dan longkanker krijgen en de tabaksindustrie aanklagen. Ik klaag Heineken toch ook niet aan als blijkt dat na jaren van alcoholmisbruik mijn lever onherstelbaar beschadigd is.
Hetgeen jij schrijft klopt, maar daar gaat de rechtzaak niet over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_165652901
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Kansloze rechtszaak trouwens. Eerst jaren bewust die dingen roken, en nu gaan huilen omdat ze iets slechter voor je zijn dan je dacht.
Zie hierboven. Hetgeen jij schrijft klopt, maar daar gaat de rechtzaak niet over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 29 september 2016 @ 20:11:26 #38
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165653973
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zie hierboven. Hetgeen jij schrijft klopt, maar daar gaat de rechtzaak niet over.
Jawel hoor. Mevrouw moet even huilen omdat ze slecht kan accepteren dat ze een stomme fout heeft gemaakt.
pi_165653993
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jawel hoor. Mevrouw moet even huilen omdat ze slecht kan accepteren dat ze een stomme fout heeft gemaakt.
Nee hoor, de rechtzaak gaat er niet over dat je ziek wordt na roken, of dat roken verslavend is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 29 september 2016 @ 20:12:58 #40
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165654006
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee hoor, de rechtzaak gaat er niet over dat je ziek wordt na roken, of dat roken verslavend is.
So fucking what? Het is voor mevrouw gewoon een reden om even de mensen terug te pakken die zij verantwoordelijk acht voor haar eigen domme fout.
pi_165654041
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

So fucking what? Het is voor mevrouw gewoon een reden om even de mensen terug te pakken die zij verantwoordelijk acht voor haar eigen domme fout.
Dat zou zomaar kunnen, maar de rechtzaak gaat daar niet over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_165654500
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jawel hoor. Mevrouw moet even huilen omdat ze slecht kan accepteren dat ze een stomme fout heeft gemaakt.
Dat heeft echt niets met het feitencomplex van deze (mogelijke) strafzaak te maken. Hooguit met de aanleiding daartoe, die verder volkomen irrelevant is.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_165655345
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 19:22 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Klopt, maar ik ben diegene die het drinkt, en ik weet dat het slecht is voor mijn gezondheid, dus eventuele gezondheidsproblemen als gevolg daarvan zijn mijn eigen schuld.
Momenteel is het wel algemeen bekend dat roken ongezond is inderdaad, maar niet zo heel lang geleden was dat nog niet het geval. Roken werd lang als gezond gezien en er werd massaal reclame voor gemaakt. Toen rond 1950 steeds meer onderzoeksresultaten opdoken over de relatie tussen roken en longkanker, zijn advocaten in de tabaksindustrie in Amerika die onderzoeksresultaten massaal gaan tegenwerken, zelfs in het buitenland. Kranten durfden er niet over te schrijven en zelfs het grootste deel van doktoren en gezondheidsautoriteiten ontkenden het gevaar. Pas toen in 1980 er wetenschappelijk bewijs werd gepubliceerd, werd het gevaar over het algemeen erkend door de medici. Maar dat was in Amerika, in Europa werd het al eerder wat serieuzer genomen. In 1997 kwam er volgens mij een verbod op het maken van reclame voor tabak.

Daarom denk ik ook dat een civiele zaak tegen de tabaksindustrie of de overheid in Nederland vrij kansloos is. Op de website van Sick Of Smoking staat dat er in binnen- en buitenland verschillende civiele zaken zijn gestart, waarbij er meestal tussen de tabaksproducent en 'slachtoffer' een schikking is getroffen. Over Nederland kan ik alleen een zaak vinden uit 2005, waarin het 'slachtoffer' aangeeft tot 1981 niet op de hoogte te zijn geweest van de gevaren (hij was in 1983 dan ook gestopt met roken). Hij verloor de zaak o.a. omdat de gevaren al bekend waren (1950) op het moment dat hij is begonnen met roken (1957).

Maar het gaat in dit topic niet over individuele rokers die zeggen slachtoffer te zijn en een schadevergoeding willen.
Toch lijkt mij ook deze strafrechterlijk zaak kansloos, tenzij Ficq kan bewijzen dat er opzettelijk meer schadelijke ingrediënten zijn toegevoegd dan op de verpakking vermeld. Dat lijkt me lastig.
  donderdag 29 september 2016 @ 20:51:13 #44
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165655385
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:27 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat heeft echt niets met het feitencomplex van deze (mogelijke) strafzaak te maken. Hooguit met de aanleiding daartoe, die verder volkomen irrelevant is.
Het is relevant voor het feit dat zij een kleine huilebalk is die eens een beetje zelfreflectie moet leren.
pi_165655516
Zestienduizend steunbetuigingen in enkele maanden lijkt me trouwens ook niet echt veel. :P
pi_165655523
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

So fucking what? Het is voor mevrouw gewoon een reden om even de mensen terug te pakken die zij verantwoordelijk acht voor haar eigen domme fout.
Euh nee denk t niet, zij heeft namelijk niet zo lang meer.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_165655966
Een roker reguleert trouwens hoe diep en hoe vaak hij aan z'n sigaret trekt op basis van de nicotine concentratie in het bloed. Maw, hij krijgt evenveel naar binnen, maakt niet uit of het een lichte of zware sigaret is. Bovendien is nicotine zelf niet kankerverwekkend, door de ban op sigaretten met hoog nicotinegehalte (1 mg in de EU?) zullen zware rokers meer ipv minder kankerverwekkende stoffen binnenkrijgen. Daarom stellen sommigen voor om niet de hoeveelheid nicotine of giftige stoffen per sigaret als uitgangspunt te nemen, maar de hoeveelheid giftige stoffen per milligram nicotine.

quote:
Volgens de advocate voegen de producenten doelbewust stoffen toe aan sigaretten om mensen zo snel mogelijk verslaafd te maken.
Als ze daarmee nicotine bedoelt, van tabaksblad tot sigaret ondergaat de tabak een aantal bewerkingen waardoor het nicotinegehalte daalt, die nicotine (opgelost in water bvb) wordt later weer toegevoegd. Dat is althans wat Philip Morris beweert in één van de rechtszaken in de VS.

Welke wet zou hier trouwens overtreden worden? Wetgeving betreffende schadelijke stoffen, of verslavende middelen? Lijkt me dat wanneer de overheid de vrije commerciële verkoop van sigaretten toelaat, ze de tabaksfabrikanten ook vrijstelt van die wettelijke voorschriften, want je kan geen sigaretten maken die eraan voldoen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 29 september 2016 @ 21:14:33 #48
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165656164
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:55 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Euh nee denk t niet, zij heeft namelijk niet zo lang meer.
Niet zo lang meer hebben en toch nog even proberen anderen te naaien omdat je zelf een stomme fout hebt genomen. Het zit echt heel diep bij haar.
pi_165656712
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is relevant voor het feit dat zij een kleine huilebalk is die eens een beetje zelfreflectie moet leren.
Heel veel meer vermogen dan dit soort gewauwel zit er in dat hersenpannetje van je niet blijkbaar.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 29 september 2016 @ 21:34:51 #50
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165656967
quote:
7s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:28 schreef nostra het volgende:

[..]

Heel veel meer vermogen dan dit soort gewauwel zit er in dat hersenpannetje van je niet blijkbaar.
Ik kan ook jodelen.
pi_165657029
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik kan ook jodelen.
Dat is dan wel weer tof.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 29 september 2016 @ 21:37:20 #52
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165657080
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:36 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is dan wel weer tof.
En een betere besteding van mijn tijd dan het aanklagen van anderen omdat ik zelf moeite heb met het concept van actie-reactie.
pi_165657240
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:08 schreef crystal_meth het volgende:
Welke wet zou hier trouwens overtreden worden? Wetgeving betreffende schadelijke stoffen, of verslavende middelen? Lijkt me dat wanneer de overheid de vrije commerciële verkoop van sigaretten toelaat, ze de tabaksfabrikanten ook vrijstelt van die wettelijke voorschriften, want je kan geen sigaretten maken die eraan voldoen.
Op die argumenten sorteert ze zelf dan ook voor (zie hieronder), maar bijzonder sterk komt dat allemaal niet over. Uiteindelijk probeert ze natuurlijk gewoon publiciteit te scoren, maar de vraag die ze probeert te laten beantwoorden is volgens mij of, en zo ja welke, er ook aan dit soort producten grenzen gesteld (mogen) worden.

quote:
Het feit dat de verslaafde roker zelf de keuze maakt om sigaretten te roken rechtvaardigt het handelen van tabaksproducenten in onze visie niet. De keuzevrijheid van de verslaafde roker wordt namelijk doelbewust beïnvloed door het toevoegen van verslavende stoffen (nicotine en additieven) aan de sigaret met het oog om die keuzevrijheid te beperken. Dit klemt des te meer nu juist kinderen en jong volwassenen op deze wijze verslaafd worden gemaakt aan de giftige sigaretten.

Ook het feit dat de overheid de productie en verkoop van sigaretten niet heeft verboden rechtvaardigt het handelen van tabaksproducenten niet. Het opzettelijk en met voorbedachte rade toebrengen van zwaar lichamelijk letsel of het benadelen van de gezondheid is immers strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht. Het feit dat de overheid het produceren en verkopen van sigaretten niet heeft verboden is in onze visie geen strafrechtelijk relevante grond om geen strafbaar handelen aan te nemen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_165658260
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:40 schreef nostra het volgende:

[..]

Op die argumenten sorteert ze zelf dan ook voor (zie hieronder), maar bijzonder sterk komt dat allemaal niet over. Uiteindelijk probeert ze natuurlijk gewoon publiciteit te scoren, maar de vraag die ze probeert te laten beantwoorden is volgens mij of, en zo ja welke, er ook aan dit soort producten grenzen gesteld (mogen) worden.

[..]

Dat de eigen keuze van de roker het (mits bewezen) foute handelen van de tabaksindustrie niet rechtvaardigt klopt toch ook gewoon? Een domme, naïeve of bewust gekozen handeling van de een, betekent toch niet dat voor een ander de wet niet meer geldt? Anders kunnen de drugsdealers ook rekenen op vrijspraak. De drugsverslaafde kiest er immers zelf voor drugs te kopen.

Daarnaast is die AnneMarie ook helemaal niet van belang, dit initiatief had namelijk net zo goed kunnen komen van een niet-roker die geen longkanker heeft. Het gaat namelijk niet om een civiele zaak waarbij iemand graag een vergoeding wil voor de schade die het gevolg is van een eigen keuze, maar om een strafzaak van het OM tegen de tabaksproducenten (als ze uberhaupt zo ver komen dan..). Ze zal dus inderdaad vooral willen zorgen voor de extra publiciteit.
pi_165658683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:08 schreef SjaakKlapkaak het volgende:

[..]

Ja want leeftijdsgrenzen werken heel goed
Al werken ze maar een beetje, dan doet het zijn werk. Als het aantal rokers onder een kritische massa komt neemt ook het bij de groep willen horen effect af en sterft het vanzelf uit.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 30 september 2016 @ 00:04:19 #56
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_165662031
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:11 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Al werken ze maar een beetje, dan doet het zijn werk. Als het aantal rokers onder een kritische massa komt neemt ook het bij de groep willen horen effect af en sterft het vanzelf uit.
Precies, in mijn jeugd kon ik als 14 jarige puistenkop overal sigaretten kopen, en als ik dat niet bij het locale buurtwinkeltje deed werd er door de eigenaar niets gevraagd.
Tegenwoordig moet er (dmv het kassasysteem) om legitimatie worden gevraagd en er word redelijk streng op gecontroleerd.

Bij een bepaalde supermarktketen worden jongere medewerkers ingezet (die de legale leeftijd nog niet hebben bereikt) om in andere filialen sigaretten of tabak te kopen om te zien of de medewerkers van het betreffende filiaal zich aan de regels houden.
pi_165662668
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hierom:

[..]

Maakt de exacte hoeveelheid teer/nicotine/koolmonoxide nog wel uit op een pakje waar met koeienletters 'ROKEN IS DODELIJK' op staat?
pi_165662690
quote:
Ficq en Van Veen willen dat de rechter vaststelt dat de producenten strafbaar bezig zijn, en dat het op de markt brengen van een dodelijk product wordt verboden.
Zou dit technisch gezien niet ook op alcohol van toepassing zijn trouwens?
pi_165662706
Kansloos. Dit is puur geldtrekkerij. Niemand dwingt ze om die kankerstaven in hun bek te douwen en de rook te inhaleren.
pi_165662713
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 september 2016 01:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maakt de exacte hoeveelheid teer/nicotine/koolmonoxide nog wel uit op een pakje waar met koeienletters 'ROKEN IS DODELIJK' op staat?
Natuurlijk, we hebben het over een strafzaak en niet over de mening van het publiek.
Als je hele andere cijfers op je verpakking zet dan wat je consument binnen krijgt, dan is dat fraude.

Iedereen weet ook dat chips ongezond is, maar als je als producent op je product zet dat er 2,5 minder vet en zout inzit dan wat de consument binnenkrijgt dan zal je ook aangeklaagd worden.

Of het in dit geval ook fraude is, dat zal een rechter moeten bepalen. Om je vraag alleen te beantwoorden: ja, het maakt wel degelijk uit welke hoeveelheden een fabrikant plaats op zijn pakje sigaretten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165662798
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 01:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Natuurlijk, we hebben het over een strafzaak en niet over de mening van het publiek.
Als je hele andere cijfers op je verpakking zet dan wat je consument binnen krijgt, dan is dat fraude.

Iedereen weet ook dat chips ongezond is, maar als je als producent op je product zet dat er 2,5 minder vet en zout inzit dan wat de consument binnenkrijgt dan zal je ook aangeklaagd worden.

Of het in dit geval ook fraude is, dat zal een rechter moeten bepalen. Om je vraag alleen te beantwoorden: ja, het maakt wel degelijk uit welke hoeveelheden een fabrikant plaats op zijn pakje sigaretten.
Ok, point taken. Maar in zo'n fraudegeval is het maximaal haalbare (lijkt mij althans) een aanpassing van de cijfers op de verpakking en waarschijnlijk ook een of andere schadevergoeding/boete, maar het product in zijn geheel van de markt afhalen is geen sanctie die dan opgelegd kan worden.
pi_165662853
Sowieso blijft t n bullshit argument dat de roker gaatjes afdicht...

daarnaast..

Geen drol weet t werkelijke verschil tussen 9mg nicotine of 50gr nicotine.. dus maakt t geen hol uit voor de fabrikant daar over te gaan liegen.. het vereiste was het te vermelden op de verpakking... maar zonder verklaring wat die cijfers precies inhouden met betrekking tot de uitwerking van de hoeveelheden van die stoffen op je lichaam.

Dus conclusie is.. ja het wordt gelezen.. maar niemand weet wat het inhoud.. dus ook geen rede om daarover te gaan liegen.

Dit is gewoon weer een verkapte anti-rook campagne.

:O
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165663677
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:50 schreef Physsic het volgende:

Maar het gaat in dit topic niet over individuele rokers die zeggen slachtoffer te zijn en een schadevergoeding willen.
Toch lijkt mij ook deze strafrechterlijk zaak kansloos, tenzij Ficq kan bewijzen dat er opzettelijk meer schadelijke ingrediënten zijn toegevoegd dan op de verpakking vermeld. Dat lijkt me lastig.
Waar het vooral om gaat is het volgende.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 23:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Strafzaak tegen tabaksindustrie

Volgens de advocate voegen de producenten doelbewust stoffen toe aan sigaretten om mensen zo snel mogelijk verslaafd te maken. Dat doen ze in de wetenschap dat meer dan de helft van de verslaafden overlijdt aan een ziekte die wordt veroorzaakt door roken.
Op zich klopt wel wat Ficq hier zegt. De vraag is of ze kan aantonen dat de tabaksindustrie dit bewust doet met het doel verslaving te bevorderen, daar lijkt het wel sterk op. Gisteren was in EenVandaag een klokkenluider uit de VS die aangaf dat de tabaksindustrie bewust die stoffen erin doet met dit doel. En als dat inderdaad het geval is, kun je wel degelijk stellen dat het misdadig is wat ze doen. Ik ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen.

.
in a crowd you lose humanity
pi_165665926
Tip: The Insider met Al Pacino als onderzoeksjournalist en Russel Crowe als Jeffrey Wigand. Goeie film van Michael Mann uit 1999



The Insider (1999) - IMDb
pi_165670635
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat de eigen keuze van de roker het (mits bewezen) foute handelen van de tabaksindustrie niet rechtvaardigt klopt toch ook gewoon? Een domme, naïeve of bewust gekozen handeling van de een, betekent toch niet dat voor een ander de wet niet meer geldt? Anders kunnen de drugsdealers ook rekenen op vrijspraak. De drugsverslaafde kiest er immers zelf voor drugs te kopen.
Drugdealers worden veroordeeld omdat de verkoop van drugs verboden is. De verkoop van sigaretten is toegelaten. En je kan commerciële bedrijven niet verwijten dat ze zoveel mogelijk sigaretten proberen te verkopen, dat is hun taak.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_165671204
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 01:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Natuurlijk, we hebben het over een strafzaak en niet over de mening van het publiek.
Als je hele andere cijfers op je verpakking zet dan wat je consument binnen krijgt, dan is dat fraude.

Iedereen weet ook dat chips ongezond is, maar als je als producent op je product zet dat er 2,5 minder vet en zout inzit dan wat de consument binnenkrijgt dan zal je ook aangeklaagd worden.

Of het in dit geval ook fraude is, dat zal een rechter moeten bepalen. Om je vraag alleen te beantwoorden: ja, het maakt wel degelijk uit welke hoeveelheden een fabrikant plaats op zijn pakje sigaretten.
Maar wat de consument binnenkrijgt is afhankelijk van z'n tolerantie (maw z'n behoefte aan nicotine). Een lichte roker krijgt van eenzelfde sigaret minder nicotine binnen dan een zware roker. En een roker zal van twee verschillende sigaretten ongeveer evenveel nicotine binnenkrijgen.
Daarom gebruikt men standaard rookmachines om de hoeveelheid te bepalen, maar die hoeveelheid zegt dus weinig over wat een individuele roker zal inhaleren.

De samenstelling van de tabak meten is ook geen oplossing, omdat er geen relatie is tussen de hoeveelheid nicotine in de tabak en de hoeveelheid die je binnenkrijgt; Dorchester bvb bevat 9.0 mg, de laagste waarde in de tabel, maar de aangegeven waarde van 0.9 mg ligt boven het gemiddelde (0.78). Silk Cut Ultra heeft de laagste aangegeven waarde (0.2 mg) maar de op twee na hoogste total content (15.7 mg).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_165671526
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 15:39 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Drugdealers worden veroordeeld omdat de verkoop van drugs verboden is. De verkoop van sigaretten is toegelaten. En je kan commerciële bedrijven niet verwijten dat ze zoveel mogelijk sigaretten proberen te verkopen, dat is hun taak.
Ja, de verkoop van sigaretten is toegelaten, dat was ook niet het punt dat ik maakte. Ficq meent dat de tabaksproducten strafbaar handelen. Of dat zo is en wat ze dan precies verkeerd doen, zal nog moeten blijken. Maar als iemand strafbaar handelt, dan moet je ze veroordelen. En dan maakt het dus niet uit of de consument nou wel of niet zelf de keuze maakt om sigaretten te kopen.
pi_165673640
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 16:24 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, de verkoop van sigaretten is toegelaten, dat was ook niet het punt dat ik maakte. Ficq meent dat de tabaksproducten strafbaar handelen. Of dat zo is en wat ze dan precies verkeerd doen, zal nog moeten blijken. Maar als iemand strafbaar handelt, dan moet je ze veroordelen. En dan maakt het dus niet uit of de consument nou wel of niet zelf de keuze maakt om sigaretten te kopen.
Ficq meent dat het verslavender maken van sigaretten neerkomt op het opzettelijk toebrengen van lichamelijk letsel of benadelen van de gezondheid, en dus strafbaar is. Ik zeg dat dit niet strafbaar is, want als je de commerciële verkoop van een schadelijk en verslavend produkt toelaat, geef je bedrijven een expliciete vrijstelling van die regel. Als je dan toch beperkingen wil, dan moet je bijkomende wetsregels opstellen. Zo heeft men bvb een verbod op reclame voor tabaksprodukten ingesteld; als je Ficq's argument aanvaardt dan zou promotie van roken reeds strafbaar geweest zijn, want "opzettelijk benadelen van de gezondheid".
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_165674540
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat de eigen keuze van de roker het (mits bewezen) foute handelen van de tabaksindustrie niet rechtvaardigt klopt toch ook gewoon? Een domme, naïeve of bewust gekozen handeling van de een, betekent toch niet dat voor een ander de wet niet meer geldt? Anders kunnen de drugsdealers ook rekenen op vrijspraak. De drugsverslaafde kiest er immers zelf voor drugs te kopen.

Daarnaast is die AnneMarie ook helemaal niet van belang, dit initiatief had namelijk net zo goed kunnen komen van een niet-roker die geen longkanker heeft. Het gaat namelijk niet om een civiele zaak waarbij iemand graag een vergoeding wil voor de schade die het gevolg is van een eigen keuze, maar om een strafzaak van het OM tegen de tabaksproducenten (als ze uberhaupt zo ver komen dan..). Ze zal dus inderdaad vooral willen zorgen voor de extra publiciteit.
Persoonlijk ben ik helemaal voor keuzevrijheid en vind dat drugsverkoop legaal zou moeten zijn, maar wat de tabaksindustrie doet gaat nog een stapje verder. Zij voegen naast de stof waar het om gaat (nicotine) stoffen toe met als doel om het makkelijker op te nemen en de afstotende werking van sigarettenrook tegen te gaan.

Als ik nadenk over vergelijkbare praktijken in de illegale drugswereld denk ik bijvoorbeeld aan mensen die verpulverd glas in cocaine stoppen, zodat het sneller wordt opgenomen of mensen die suikeroplossingen over wiet spuiten om de smaak en het gewicht te beïnvloeden. Dat is wat mij betreft een stuk erger dan iemand gewoon een middel te verkopen dat deze zelf ook graag wil hebben.

Alleen of dat genoeg is om ze voor te bestraffen? In principe is het gewoon bekend wat er allemaal aan sigaretten wordt toegevoegd en het beïnvloeden van een laboratoriumtest maakt wat er op het pakje staat niet onwaar.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:15:02 #70
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_165694501
Longkankerpatiënte wil tabaksindustrie aanpakken



quote:
Longkankerpatiënte Anne Marie van Veen (43) wil de tabaksindustrie juridisch laten aanpakken. Vandaag doet advocaat Bénédicte Ficq namens de Zwolse aangifte. Van Veen verwijt de sigarettenfabrikanten dat ze haar met opzet verslaafd hebben gemaakt.

Als tiener stak ze haar eerste sigaret op. Ze rookt nu 24 jaar. Een paar keer probeerde de moeder van vier jonge kinderen te stoppen. "Dat lukt niet omdat ik verslaafd was. Steeds opnieuw werd ik verleid te beginnen", zegt ze op haar website Sick of Smoking.

Sinds 2014 is ze longkankerpatiënt en de tumor is uitgezaaid naar andere organen. Van Veen blogt en twittert over haar ziekte. Ze vindt het "niet normaal" dat de tabaksindustrie zo veel slachtoffers maakt en toch ongestoord zijn gang kan blijven gaan. Eind vorig jaar nam ze daarom contact op met advocaat Ficq.
'Niet mijn kinderen'

Van Veen is niet uit op een schadevergoeding. Met de strafzaak wil ze bereiken dat haar kinderen en anderen niet gaan roken en ook verslaafd raken, schrijft RTV Oost. "De tabaksindustrie doet zijn uiterste best om jongeren verslaafd aan tabak te krijgen door het toevoegen van honderden stofjes en agressieve marketing en lobby strategie. Dat laat ik met mijn kinderen niet gebeuren", schrijft ze op haar blog.

Daarbij weegt voor haar ook mee dat ze haar kinderen er niet meer bij kan begeleiden, omdat ze door het verloop van haar ziekte niet meer de tijd krijgt om ze op te voeden.

In april kondigde ze aan dat ze de tabaksindustrie wilde aanpakken en de beweging Sick of Smoking opgericht had. Sindsdien hebben meer dan 1000 Nederlandse kankerpatiënten, patiënten met een chronische longaandoening en rookverslaafden zich bij haar aangesloten.
Nog twee andere aangiftes

Advocaat Ficq doet ook aangifte namens een patiënte met een chronische longaandoening en een andere rookverslaafde. Het Openbaar Ministerie moet beoordelen of het de aangiften voldoende vindt om inderdaad een strafzaak tegen de tabaksindustrie te beginnen.
Oke, de fabrikant staat toch niet naast en zegt " steek nu sigaret in je mond of anders"
je maakt zelf die keuze.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_165694511
Nee.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:21:54 #72
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_165694677
Dat stoppen lukt niet omdat ze een slappeling is. Dat is niet de schuld van de tabaksindustrie maar gewoon van haar zelf.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_165694753
Hoe dom kan je zijn....
pi_165694754
"Ik heb mijn eigen lusten niet in bedwang dus nu moeten mensen mij betalen".
Conscience do cost.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:25:51 #75
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_165694759
Ik snap deze rechtszaken niet. Cocaïne is ook verslavend maar geen hond die in Colombia gaat klagen. Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt. Gelukkig maar.

Ik denk alleen wel dat er stoffen in de sigaretten zitten die het roken verslavender maakt. En die worden expres toegevoegd, dat geloof ik wel.

En Mevrouw Ficq zou ook beter moeten weten.
pi_165694796
Aggresieve marketing? Waar dan. Echt een het ligt altijd aan een ander mentaliteit 24 jaar geleden wist ze ook wel dat het kanker veroorzaakte maar ze wilde er waarschijnlijk gewoon bijhoren en stak toch keer op keer die sigaret op.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:32:29 #77
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_165694930
Heel erg dat ze kanker heeft natuurlijk, maar er zijn meer mensen die verdlaafd earen aan roken en ook konden stoppen. Stomme kut.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:34:09 #78
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165694964
Nee als je dik wordt is dat toch ook niet de schuld van de chipsmaker?
leef de leven
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:37:57 #79
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_165695031
Is trouwens een heel goed boek over geschreven, door John Grisham, en verfilmd ook nog. In Het Geding heet het. Echt een aanrader.
pi_165695033
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik snap deze rechtszaken niet. Cocaïne is ook verslavend maar geen hond die in Colombia gaat klagen. Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt. Gelukkig maar.
Nouja, sigaretten hebben natuurlijk een duidelijke en legale status met grote bedrijven erachter. Wat dat betreft is het logisch dat zij ook gevoelig zijn voor rechtszaken, in tegenstelling tot het product cocaine wat dat allemaal niet heeft en bovendien niet beperkt blijft tot Colombia.

Dat neemt verder niet weg dat het een domme zaak is, inderdaad :P
quote:
Ik denk alleen wel dat er stoffen in de sigaretten zitten die het roken verslavender maakt. En die worden expres toegevoegd, dat geloof ik wel.
Dat absoluut, doch heb je natuurlijk wel altijd de optie gehad om tabak te kopen die vrij is van dergelijke toevoegingen.
Conscience do cost.
pi_165695096
Hier is al een topic over..
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:41:27 #82
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_165695098
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:37 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat absoluut, doch heb je natuurlijk wel altijd de optie gehad om tabak te kopen die vrij is van dergelijke toevoegingen.
Dat begrijp ik niet..?
pi_165695113
Je kan twisten of er sprake is van misleiding als er onjuiste informatie wordt gegeven. Maar anderen de schuld geven van je eigen gedrag, is wel weer typisch Hollands.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_165695174
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet..?
Puur tabak. De "standaard" sigaretten van zoals Lucky Strike en Marlboro etc zitten vol met smaaktoevoegingen die al dan niet de sigaret nog net iets meer verslavend maken dan dat hij al is. Deze tabaksfabrikanten hebben vaak ook een tabak/sigarettenlijn die alleen het pure tabak-product leveren.

Zoals lucky strike additive free:



Maar dat betekent dus niet automatisch dat het niet verslavend of minder ongezond is.
Conscience do cost.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:48:41 #86
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_165695222
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:46 schreef ems. het volgende:

[..]

Puur tabak. De "standaard" sigaretten van zoals Lucky Strike en Marlboro etc zitten vol met smaaktoevoegingen die al dan niet de sigaret nog net iets meer verslavend maken dan dat hij al is. Deze tabaksfabrikanten hebben vaak ook een tabak/sigarettenlijn die alleen het pure tabak-product leveren.

Zoals lucky strike additive free:

[ afbeelding ]

Maar dat betekent dus niet automatisch dat het niet verslavend of minder ongezond is.
Ik wist niet eens dat dat bestond. Moet je nagaan, ik heb in het verleden zelf ook zo'n 15 jaar gerookt. Nooit geweten. Ik had er trouwens niet voor gekozen denk ik.
pi_165695269
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat dat bestond. Moet je nagaan, ik heb in het verleden zelf ook zo'n 15 jaar gerookt. Nooit geweten. Ik had er trouwens niet voor gekozen denk ik.
Ik ben ondertussen weer (nagenoeg) rookvrij maar voordat ik stopte heb ik het nog een tijdje gerookt. Was heel eventjes anders maar uiteindelijk vond ik het misschien zelfs iets "lekkerder".

Maar dat kan natuurlijk ook de macht van suggestie zijn ;(
Conscience do cost.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:53:57 #88
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_165695333
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:46 schreef ems. het volgende:

[..]

Puur tabak. De "standaard" sigaretten van zoals Lucky Strike en Marlboro etc zitten vol met smaaktoevoegingen die al dan niet de sigaret nog net iets meer verslavend maken dan dat hij al is. Deze tabaksfabrikanten hebben vaak ook een tabak/sigarettenlijn die alleen het pure tabak-product leveren.

Zoals lucky strike additive free:

[ afbeelding ]

Maar dat betekent dus niet automatisch dat het niet verslavend of minder ongezond is.
Oh ja, de stoere Marlboro man die op zijn surfplank een sigaret opstak want roken was gezond en stoer :') 8)7
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:57:17 #89
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_165695429
Zijn er ook mensen die een aanklacht indienen die zelf niet gerookt hebben maar wel ziek zijn geworden van roken omdat bijvoorbeeld de leraar in de klas elke dag zat te walmen, of collega's op het werk etc..

Vroeger werd overal gerookt, als je niet rookte was je een watje en hoorde je er niet bij.
Ook dat werd getoond in die reclame's, ben toch benieuwd of er iets uit komt voor deze dame.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:58:44 #90
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_165695512
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:57 schreef Flow3r het volgende:
Vroeger werd overal gerookt, als je niet rookte was je een watje en hoorde je er niet bij.
Ook dat werd getoond in die reclame's, ben toch benieuwd of er iets uit komt voor deze dame.
Klopt, maar dat is natuurlijk net zo goed van toepassing op elke andere reclame. Je product 'hip' maken.
Conscience do cost.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:04:10 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165695569
24 jaar geleden was ook wel bekend dat roken ongezond was.
Wat een zwaktebod trouwens, dat "niet kunnen stoppen", en dat heeft dan rokend vier kinderen gekregen? :N

Sowieso, op je 19de nog beginnen met roken.... als volwassene dus, niet een arme 13-jarige die niet beter weet dan mee willen doen met de stoertjes in de klas, maar pas na de middelbare school begonnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:43:14 #94
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_165696409
Is een auto-ongeluk ook de schuld van de autofabrikanten? Ik bedoel, ze hadden nog meer airbags in de auto kunnen proppen toch? Sowieso dat je als ouder nog rookt snap ik helemaal niet, wat voor onverantwoordelijk figuur ben je dan. Wanneer je kinderloos bent dan maakt het letterlijk niks uit, dan heb je alleen jezelf ermee.

[ Bericht 38% gewijzigd door Twiitch op 01-10-2016 21:53:26 ]
pi_165696516
Sigarettenfabrikanten zijn wel medeverantwoordelijk ja, maar de eigen verantwoordelijkheid van het individu is leidend.
pi_165696878
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:53 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Oh ja, de stoere Marlboro man die op zijn surfplank een sigaret opstak want roken was gezond en stoer :') 8)7
Ik ben zelf verslaafd aan roken en nu noemen jullie mij een slappeling: ik ben gehandicapt! :'(
Ik kan makkelijk stoppen namelijk, maar gestopt blijven lijkt onmogelijk voor mij.
Maar om nou tabaksproducenten daar voor aan te klagen gaat mij wat te ver.

Tabak is ook verslavend en ongezond als je zelf een tabaksplant hebt, die plukt en de blaadjes oprookt. Nu bestaan er bedrijven die het groeien en plukken voor mij doen en daar heb ik geen probleem mee. Zolang ze voor de rest geen malafide dingen doen, eerlijk zijn over de risico's ect. Aan de andere kant ga ik ze ook gewoon aanklagen mocht ik zo jong longkanker krijgen, gewoon omdat het kan.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_165698750
Volgens mij (en dit zeg ik uit mijn blote hoofd, zonder bron) is er slechts een rechtzaak in Amerika tegen de tabaksindustrie succesvol geweest. Dat was een roker die kon aantonen dat hij gestopt was met roken zodra bekend werd dat roken schadelijk was. Daarbij aantonend dat de tabaksindustrie al jaren wist dat het schadelijk was, maar dit bewust verborgen hield.
pi_165699425
Het is algemeen bekend dat tabak verslavend is, niet iedereen die begint met roken raakt verslaafd maar meer dan de helft wel. Als je begint met roken neem je bewust een risico. Dat betekent niet dat het je eigen schuld is als je verslaafd raakt, want of je verslaafd raakt of niet hangt af van heel veel verschillende factoren, maar het is wel je eigen verantwoordelijkheid dat je het risico hebt genomen.

Als ze dan toch persé 'iemand' verantwoordelijk wil houden dan moet ze bij de overheid zijn. De overheid bepaalt dat roken legaal is en dat de tabaksindustrie mag bestaan.

[ Bericht 54% gewijzigd door madam-april op 02-10-2016 01:04:33 ]
pi_165700434
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 21:04 schreef Leandra het volgende:
24 jaar geleden was ook wel bekend dat roken ongezond was.
Wat een zwaktebod trouwens, dat "niet kunnen stoppen", en dat heeft dan rokend vier kinderen gekregen? :N

Sowieso, op je 19de nog beginnen met roken.... als volwassene dus, niet een arme 13-jarige die niet beter weet dan mee willen doen met de stoertjes in de klas, maar pas na de middelbare school begonnen.
mwa, buiten dat het wel of niet kunnen of willen stoppen een aparte discussie is, sta ik nu ook niet bepaald achter de top van de tabaksindustrie. Het is nu niet meer het geval, maar vroeger werd de ene scam na de ander uit de hoge hoed getoverd. Als jan en alleman daar het geld kan wegtrekken is dat gezonder voor de economie. Want dan rolt het weer in omloop, en daar profiteren wij ook weer indirect van.
pi_165701326
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:15 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Longkankerpatiënte wil tabaksindustrie aanpakken

[ afbeelding ]

[..]

Oke, de fabrikant staat toch niet naast en zegt " steek nu sigaret in je mond of anders"
je maakt zelf die keuze.
' is longkanker de schuld van de tabaksindustrie ja/nee ' Het enige mogelijke antwoord is NEE want 10% van de mensen met longkanker heeft nog nooit gerookt.
pi_165701399
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 07:27 schreef Arjan1113 het volgende:

[..]

' is longkanker de schuld van de tabaksindustrie ja/nee ' Het enige mogelijke antwoord is NEE want 10% van de mensen met longkanker heeft nog nooit gerookt.
Ik denk dat die mensen de tabaksindustrie niet zo snel zullen aanklagen, tenzij ze meerookten.

Kan de schuld van die andere 90% nog altijd bij de fabrikanten liggen -- niet elke longkanker is hetzelfde (eigenlijk: geen enkele longkanker is hetzelfde).
pi_165701411
Ik heb ook 15 jaar gerookt. En stoppen is lastig. Maar als je echt wilt stoppen is het best te doen. Het is mij ook gelukt.
pi_165704339
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 00:53 schreef madam-april het volgende:

Als ze dan toch persé 'iemand' verantwoordelijk wil houden dan moet ze bij de overheid zijn. De overheid bepaalt dat roken legaal is en dat de tabaksindustrie mag bestaan.

Hebben ze niet ook geprofiteerd ervan, in de vorm van accijnsheffingen?
  zondag 2 oktober 2016 @ 11:27:25 #104
458213 Roffa123
Feyenoord 4 ever!
pi_165704534
Nee.
pi_165704643
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 11:27 schreef Roffa123 het volgende:
Nee.
Niet mee eens hoor, niet nee niet ja maar mede schuldig of niet?
  maandag 3 oktober 2016 @ 11:45:23 #106
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_165725441
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 08:11 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik denk dat die mensen de tabaksindustrie niet zo snel zullen aanklagen, tenzij ze meerookten.

Kan de schuld van die andere 90% nog altijd bij de fabrikanten liggen -- niet elke longkanker is hetzelfde (eigenlijk: geen enkele longkanker is hetzelfde).
Hoezo bij de fabrikant, die verplicht je toch niet om te gaan roken.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_165726229
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 11:45 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Hoezo bij de fabrikant, die verplicht je toch niet om te gaan roken.
Juist asbesttose, is ook niemands schuld, ze hadden er ja niet mee hoeven te werken!

Niemand die het ze verplichte toch?
  maandag 3 oktober 2016 @ 13:10:20 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_165726824
Laat dat trieste wijf lekker naar zichzelf kijken
  maandag 3 oktober 2016 @ 13:13:44 #109
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165726880
Ik snap al die reacties hier niet.
Er zitten gaten in de filter, hierdoor is de inname van koolmonoxide en teer inclusief nicotine velen malen, tot wel twee keer zo veel, hoger dan op het pakje staat.

Dit komt doordat de tabaksindustrie zo al jarenlang de hele boel kan bedonderen doordat het testsysteem zo niet de volle lading krijgt, die een consument wel krijgt.

Dit gebeurt terwijl zij weten dat hiermee gewoon de waarheid niet wordt getoond, maar een leugen. Dit is een hele valide reden om ze aan te pakken.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_165726931
Een filter lijkt me geen filter te zijn als er geen gaten in zitten.
Conscience do cost.
pi_165727540
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:13 schreef Pumatje het volgende:
Ik snap al die reacties hier niet.
Er zitten gaten in de filter, hierdoor is de inname van koolmonoxide en teer inclusief nicotine velen malen, tot wel twee keer zo veel, hoger dan op het pakje staat.

Dit komt doordat de tabaksindustrie zo al jarenlang de hele boel kan bedonderen doordat het testsysteem zo niet de volle lading krijgt, die een consument wel krijgt.

Dit gebeurt terwijl zij weten dat hiermee gewoon de waarheid niet wordt getoond, maar een leugen. Dit is een hele valide reden om ze aan te pakken.
Dit.

Die strafzaak gaat met name over of de consument belazerd is over de aanwezigheid van bepaalde stoffen. Dat je van roken dood gaat en dat het verslavend werkt mag onderhand wel bekend zijn. Echter, als er veel meer verslavende stoffen in zitten dan de fabrikant op het pakje zet dan word je wel gewoon belazerd. En dan gaat het er niet om dat je echt zelf die sigaret opsteekt of dat niemand de tekst op het pakje leest.

De TT en het artikel zijn dan ook wel een beetje misleidend. Een rechter maakt gehakt van de aanklacht dat iemand longkanker krijgt door roken en de schuld dan bij de fabrikant legt. Echter, als het gaat om wat er precies in de sigaretten zit en dat de tabaksindustrie daar waarschijnlijk niet eerlijk over is, dan zou het zomaar kunnen dat de aanklacht gegrond wordt verklaard, en dat lijkt me dan ook niet meer dan normaal.
  Milf maandag 3 oktober 2016 @ 14:07:07 #112
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_165727778
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:17 schreef ems. het volgende:
Een filter lijkt me geen filter te zijn als er geen gaten in zitten.
Gaatjes aan de zijkant van de cigarette. Waar je met je vingers de cigarette vasthoudt.

Tijdens testen worden deze gaatjes niet bedekt en wordt er een hoop zuivere lucht meegezogen.
Tijdens regulier gebruik worden de gaatjes bedekt die de vingers van de roker waardoor er geen zuivere lucht wordt meegezogen.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_165728162
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:07 schreef nikky het volgende:

[..]

Gaatjes aan de zijkant van de cigarette. Waar je met je vingers de cigarette vasthoudt.

Tijdens testen worden deze gaatjes niet bedekt en wordt er een hoop zuivere lucht meegezogen.
Tijdens regulier gebruik worden de gaatjes bedekt die de vingers van de roker waardoor er geen zuivere lucht wordt meegezogen.
Ik heb er geen enkel verstand van maar hoe werkt dat dan precies? Wat voor lucht wordt er dan wel meegezogen en waarom zou die lucht opeens minder gezond zijn?
Conscience do cost.
pi_165728184
Nee joh. Dieseldampen, fijnstof en stedelijke vervuiling zijn de oorzaak. Maar daar hoor je die hypocrietjes nooit over. Die willen ons alleen van onze sigaretten ontdoen omdat ze bemoeizuchtige teringlijers zijn.
pi_165728212
quote:
6s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:32 schreef Salvad0R het volgende:
Nee joh. Dieseldampen, fijnstof en stedelijke vervuiling zijn de oorzaak. Maar daar hoor je die hypocrietjes nooit over. Die willen ons alleen van onze sigaretten ontdoen omdat ze bemoeizuchtige teringlijers zijn.
Vergis je niet hoor, dan nemen ze zichzelf ook het nodige!

Hoeveel accijns denk jij dat er op 1 pakje zit?
pi_165728302
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:31 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik heb er geen enkel verstand van maar hoe werkt dat dan precies? Wat voor lucht wordt er dan wel meegezogen en waarom zou die lucht opeens minder gezond zijn?
Dat hele argument is onzin.. gaat al niet op voor shag roken, en die gaatjes zitten alleen op `light` sigaretten aan het einde van de filter vlakbij de tabak. Daarnaast worden die niet helemaal afgesloten door de vingers, want de vingers sluiten de sigaret niet rondom af..misschien ten delen.,.of bewust als die persoon normaal gewone siggies rookt.

Het effect is dat door die gaatjes gewone omgevingslucht mee wordt gezogen zodat de verbranding van tabak minder snel gaat (minder zuigkracht voor de verbranding) en je minder rook binnen krijgt.. Gevolg is 2 tot 3 trekjes extra moeten nemen om de sigaret op te krijgen... heb je nog dezelfde dosis binnen. Misschien een nihil beetje minder.. so what.. steek je er nog 1 aan omdat je nicotine nog niet op peil is.. verkoopt de industrie weer wat meer.

Op dat punt gaan ze die zaak niet winnen lijkt me..
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165728316
quote:
6s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:32 schreef Salvad0R het volgende:
Nee joh. Dieseldampen, fijnstof en stedelijke vervuiling zijn de oorzaak. Maar daar hoor je die hypocrietjes nooit over. Die willen ons alleen van onze sigaretten ontdoen omdat ze bemoeizuchtige teringlijers zijn.
Dan nog de micro vezels plastic die tegenwoordig zelfs in de bijenhoning zitten.
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165728378
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:42 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

Dan nog de micro vezels plastic die tegenwoordig zelfs in de bijenhoning zitten.
??????

Dat wist ik nog helemaal niet, honing eet ik ja van de imker uit de buurt, die honing uit eigen buurt zou de meeste antistoffen hebben uit die buurt!

Als het allemaal klopt dan faalt er toch 1 of andere instantie bij een overheids instelling of niet?

Zo zouden aan tabak ook zoetstoffen toegevoegd worden etc. puur natuur zodat men niet met eentje tevreden is!
pi_165728426
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

??????

Dat wist ik nog helemaal niet, honing eet ik ja van de imker uit de buurt, die honing uit eigen buurt zou de meeste antistoffen hebben uit die buurt!

Als het allemaal klopt dan faalt er toch 1 of andere instantie bij een overheids instelling of niet?

Zo zouden aan tabak ook zoetstoffen toegevoegd worden etc. puur natuur zodat men niet met eentje tevreden is!
In bio honing nog meer dan in gewone. Vissen en vogels lusten er ook wel pap van ..
Zo krijgen wij ook onze dagelijkse portie onvermijdelijk binnen.

Plastic in honing
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:04:49 #120
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165728690
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:17 schreef ems. het volgende:
Een filter lijkt me geen filter te zijn als er geen gaten in zitten.
Je weet wel waar je over praat of leek je dit een interessant topic waar je gewoon op post, post,post kan klikken en er vanzelf reacties op je komen?

Heb je überhaupt het programma gezien waar dit aangetoond wordt?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:06:13 #121
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165728708
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:49 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

In bio honing nog meer dan in gewone. Vissen en vogels lusten er ook wel pap van ..
Zo krijgen wij ook onze dagelijkse portie onvermijdelijk binnen.

Plastic in honing
m'n vader is Imker, al zo'n jaar of 40 nu. Ik kan je verzekeren, er zit geen plastic in de honing.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:06:56 #122
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165728716
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:40 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

Dat hele argument is onzin.. gaat al niet op voor shag roken, en die gaatjes zitten alleen op `light` sigaretten aan het einde van de filter vlakbij de tabak. Daarnaast worden die niet helemaal afgesloten door de vingers, want de vingers sluiten de sigaret niet rondom af..misschien ten delen.,.of bewust als die persoon normaal gewone siggies rookt.

Het effect is dat door die gaatjes gewone omgevingslucht mee wordt gezogen zodat de verbranding van tabak minder snel gaat (minder zuigkracht voor de verbranding) en je minder rook binnen krijgt.. Gevolg is 2 tot 3 trekjes extra moeten nemen om de sigaret op te krijgen... heb je nog dezelfde dosis binnen. Misschien een nihil beetje minder.. so what.. steek je er nog 1 aan omdat je nicotine nog niet op peil is.. verkoopt de industrie weer wat meer.

Op dat punt gaan ze die zaak niet winnen lijkt me..
Je hebt ongelijk, snij aub een sigaret open.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_165728717
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:13 schreef Pumatje het volgende:
Ik snap al die reacties hier niet.
Er zitten gaten in de filter, hierdoor is de inname van koolmonoxide en teer inclusief nicotine velen malen, tot wel twee keer zo veel, hoger dan op het pakje staat.

Dit komt doordat de tabaksindustrie zo al jarenlang de hele boel kan bedonderen doordat het testsysteem zo niet de volle lading krijgt, die een consument wel krijgt.

Dit gebeurt terwijl zij weten dat hiermee gewoon de waarheid niet wordt getoond, maar een leugen. Dit is een hele valide reden om ze aan te pakken.
Alsof elke roker weet wat die waardes betekenen voor zijn longen.. of er nou 8 mg of 50mg op zou staan.. een roker steekt er toch wel 1 op. We hebben geen kijkglaasje in de borstkas zodat je kan het effect kan zien.. je kan het alleen maar voelen.. en dan zeggen die waardes toch geen reet.. er wordt daarnaast ook niet voorgeschoteld je aan een bepaalde hoeveelheid te houden. Heb je allemaal zelf in de hand.

Ik zie geen rede waarom de takabsindustrie opzettelijk zou liegen over de waardes van teer en nicotine als toch geen hond weet wat het inhoud voor de schade.
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165728719
Nee want men weet dit al heel lang en je bent niet verplicht om te roken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:08:42 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165728741
Niet iedereen die longkanker krijgt heeft gerookt, maar roken is wel de meest ongezonde bezigheid die je kan kiezen. Zijn weinig zaken zo ongezond.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165728783
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:06 schreef Pumatje het volgende:

[..]

m'n vader is Imker, al zo'n jaar of 40 nu. Ik kan je verzekeren, er zit geen plastic in de honing.
Hoe wil je dat doen? heb je z`n honing onder n microscoop bekeken? Heel de natuur zit vol met microvezels.. plankton eet dat spul ook.

En rook je zelf? Heb je ooit gerookt? Zat mensen die hun sigaret los laten als ze een trekje nemen.. dus die vingers knijpen dan echt niks af.. en geen enkele idioot die die hele filter in z`n waffel duwt.
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:12:48 #127
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165728797
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:11 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

Hoe wil je dat doen? heb je z`n honing onder n microscoop bekeken? Heel de natuur zit vol met microvezels.. plankton eet dat spul ook.

En rook je zelf? Heb je ooit gerookt? Zat mensen die hun sigaret los laten als ze een trekje nemen.. dus die vingers knijpen dan echt niks af.. en geen enkele idioot die die hele filter in z`n waffel duwt.
Ja, dat is onder de microscoop bekeken. Hij is ook bioloog en vindt dat reuze interessant.
En ja, ik rook ook, en asjeblieft snij een filter open.
De gaatjes zitten op zo'n plek dat een testsysteem ze niet meepakt, maar de consument wel.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_165729057
Het is wel droevig om te bedenken dat roken lange tijd een geaccepteerd en sociaal wenselijk onderdeel van de cultuur was, waarbij mensen zich niet druk maakten om de effecten op de gezondheid.

Het is daarom begrijpelijk dat er veel oudere rokers zijn die zich gedupeerd voelen en onbegrijpelijk dat er een genadeloze 'eigen schuld dikke bult' houding is naar deze mensen toe.

Bedenk je dat culturele tradities als drinken en vreten met gelegenheden als verjaardagen, feestdagen en andere 'speciale' gelegenheden die iedere week plaatsvinden ook niet te onderschatten gezondheidseffecten kunnen hebben en we daar over twintig jaar misschien ook heel anders in staan, terwijl we nu tegen elkaar zeggen van 'ach, toe nou, een biertje, een gebakje en wat slavinken kunnen toch geen kwaad?'.

En dan zal de nieuwe generatie zeggen dat ze niet de zorgkosten gaan betalen voor mensen die hun leven lang op kantoor hebben gezeten en daarnaast nog ieder weekend hebben zitten drinken en vreten, want eigen schuld, dikke bult, dan had je maar fysiek actief werk moeten zoeken en water moeten drinken met Oud & Nieuw.
pi_165729114
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 20:21 schreef deedeetee het volgende:
Dat stoppen lukt niet omdat ze een slappeling is. Dat is niet de schuld van de tabaksindustrie maar gewoon van haar zelf.
Want ze hebben sigaretten niet met opzet verslavend gemaakt?
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:31:36 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165729140
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:26 schreef Drieklank het volgende:
Het is wel droevig om te bedenken dat roken lange tijd een geaccepteerd en sociaal wenselijk onderdeel van de cultuur was, waarbij mensen zich niet druk maakten om de effecten op de gezondheid.

Het is daarom begrijpelijk dat er veel oudere rokers zijn die zich gedupeerd voelen en onbegrijpelijk dat er een genadeloze 'eigen schuld dikke bult' houding is naar deze mensen toe.

Bedenk je dat culturele tradities als drinken en vreten met gelegenheden als verjaardagen, feestdagen en andere 'speciale' gelegenheden die iedere week plaatsvinden ook niet te onderschatten gezondheidseffecten kunnen hebben en we daar over twintig jaar misschien ook heel anders in staan, terwijl we nu tegen elkaar zeggen van 'ach, toe nou, een biertje, een gebakje en wat slavinken kunnen toch geen kwaad?'.

En dan zal de nieuwe generatie zeggen dat ze niet de zorgkosten gaan betalen voor mensen die hun leven lang op kantoor hebben gezeten en daarnaast nog ieder weekend hebben zitten drinken en vreten, want eigen schuld, dikke bult, dan had je maar fysiek actief werk moeten zoeken en water moeten drinken met Oud & Nieuw.
Vrijwel alle zaken als slavinken, een biertje en een gebakje hebben een theoretisch min of meer groot risico op je gezondheid.
Maar de vraag is hoe groot is dat risico. Van roken is dat heel erg groot als je het vergelijkt met teveel kcal binnen krijgen, overmatig alcohol gebruik heeft zeker impact, maar roken is duidelijk ongezonder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165729179
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:04 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Je weet wel waar je over praat of leek je dit een interessant topic waar je gewoon op post, post,post kan klikken en er vanzelf reacties op je komen?
Zoals ik aangeef in een latere reactie heb ik inderdaad geen verstand van de fijnere details van sigarettenfilters. Als je het een reactie niet waard vindt staat het je natuurlijk vrij om me te negeren.
quote:
Heb je überhaupt het programma gezien waar dit aangetoond wordt?
Nee.
Conscience do cost.
pi_165729267
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:12 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ja, dat is onder de microscoop bekeken. Hij is ook bioloog en vindt dat reuze interessant.
En ja, ik rook ook, en asjeblieft snij een filter open.
De gaatjes zitten op zo'n plek dat een testsysteem ze niet meepakt, maar de consument wel.
Ik rook shag op t moment dus heb ff geen filters bij de hand...
Heb je een link naar dat programma waar ze dat dan zo mooi aantonen?
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_165729304
quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Want ze hebben sigaretten niet met opzet verslavend gemaakt?
Tsja. Ze hebben chocola ook met opzet extra lekker gemaakt. Wat is de nuance tussen iets meer verslavend maken en iets lekkerder maken? Je zou kunnen stellen dat de smaakstoffen die ze toevoegen aan de standaard sigaretten op hetzelfde neerkomt.
Conscience do cost.
pi_165729453
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:07 schreef nikky het volgende:

[..]

Gaatjes aan de zijkant van de cigarette. Waar je met je vingers de cigarette vasthoudt.

Tijdens testen worden deze gaatjes niet bedekt en wordt er een hoop zuivere lucht meegezogen.
Tijdens regulier gebruik worden de gaatjes bedekt die de vingers van de roker waardoor er geen zuivere lucht wordt meegezogen.
Moet je eens proberen, daar een cigaret vast houden.....echt niet!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  maandag 3 oktober 2016 @ 17:09:10 #135
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165730939
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:06 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

Alsof elke roker weet wat die waardes betekenen voor zijn longen.. of er nou 8 mg of 50mg op zou staan.. een roker steekt er toch wel 1 op. We hebben geen kijkglaasje in de borstkas zodat je kan het effect kan zien.. je kan het alleen maar voelen.. en dan zeggen die waardes toch geen reet.. er wordt daarnaast ook niet voorgeschoteld je aan een bepaalde hoeveelheid te houden. Heb je allemaal zelf in de hand.

Ik zie geen rede waarom de takabsindustrie opzettelijk zou liegen over de waardes van teer en nicotine als toch geen hond weet wat het inhoud voor de schade.
Oh, laten we dan kappen met welke vermelding op producten dan ook, alsof we allemaal weten wat het betekent :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 3 oktober 2016 @ 17:10:12 #136
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165730959
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:37 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

Ik rook shag op t moment dus heb ff geen filters bij de hand...
Heb je een link naar dat programma waar ze dat dan zo mooi aantonen?
Kijk de Pauw aflevering terug, komt het aan bod.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 3 oktober 2016 @ 17:10:53 #137
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165730976
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:39 schreef ems. het volgende:

[..]

Tsja. Ze hebben chocola ook met opzet extra lekker gemaakt. Wat is de nuance tussen iets meer verslavend maken en iets lekkerder maken? Je zou kunnen stellen dat de smaakstoffen die ze toevoegen aan de standaard sigaretten op hetzelfde neerkomt.
Van Chocola krijg je geen kanker, ik denk dat daar een beetje het verschil zit, denk ik dan.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_165731129
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 17:10 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Van Chocola krijg je geen kanker, ik denk dat daar een beetje het verschil zit, denk ik dan.
Allicht is een vergelijking met alcohol dan meer op z'n plaats. Te meer met al die zoete drankjes alcohol een stuk aantrekkelijker en toegankelijker hebben gemaakt om te consumeren in plaats van de zelfgestookte wodka of vieze jenever.

En hoe dienen de fabrikanten dan om te gaan met tabak? Mogen ze de smaak niet beter maken? Nogmaals: waar ligt de nuance tussen iets meer verslavend maken en iets lekkerder maken?

Leuk detail in deze is trouwens dat chocola toevallig ook een smaakmaker is voor een hoop sigaretten.
Conscience do cost.
  maandag 3 oktober 2016 @ 17:55:03 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165731810
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:39 schreef ems. het volgende:

[..]

Tsja. Ze hebben chocola ook met opzet extra lekker gemaakt. Wat is de nuance tussen iets meer verslavend maken en iets lekkerder maken? Je zou kunnen stellen dat de smaakstoffen die ze toevoegen aan de standaard sigaretten op hetzelfde neerkomt.
Als Panzerschokolade op de markt was zou je een punt hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165732497
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als Panzerschokolade op de markt was zou je een punt hebben.
Het punt is dat het logisch is dat een fabrikant zijn product aantrekkelijker/lekkerder/beter probeert te maken. In hoeverre kan je het specifiek tabaksfabrikanten kwalijk nemen dat ze hetzelfde proberen te doen met hun product?
Conscience do cost.
  maandag 3 oktober 2016 @ 19:11:15 #141
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165733299
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 18:30 schreef ems. het volgende:

[..]

Het punt is dat het logisch is dat een fabrikant zijn product aantrekkelijker/lekkerder/beter probeert te maken. In hoeverre kan je het specifiek tabaksfabrikanten kwalijk nemen dat ze hetzelfde proberen te doen met hun product?
Verslavender maken met additieven die werken in het hoofd, is wat anders dan 'lekkerder'.
Ik snap je punt overigens wel, maar tjah... ik denk dat als het om een product gaat wat kanker geeft, je als fabrikant heel goed in de gaten moet worden gehouden. Gelukkig zitten er zoveel lobbies op. Ik ben zelf een roker, maar was er het liefst vanaf.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_165733770
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:11 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Verslavender maken met additieven die werken in het hoofd, is wat anders dan 'lekkerder'.
Ik snap je punt overigens wel, maar tjah... ik denk dat als het om een product gaat wat kanker geeft, je als fabrikant heel goed in de gaten moet worden gehouden. Gelukkig zitten er zoveel lobbies op. Ik ben zelf een roker, maar was er het liefst vanaf.
Dan kan jij misschien ook alvast de eerste stap zetten en additive-free tabak/sigaretten halen? :P
Conscience do cost.
pi_165741759
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vrijwel alle zaken als slavinken, een biertje en een gebakje hebben een theoretisch min of meer groot risico op je gezondheid.
Maar de vraag is hoe groot is dat risico. Van roken is dat heel erg groot als je het vergelijkt met teveel kcal binnen krijgen, overmatig alcohol gebruik heeft zeker impact, maar roken is duidelijk ongezonder.
Hoe kom je daar nou bij?


Alcohol is minstens even ongezond als tabak. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat het risico op vroegtijdig overlijden bij drinkers hoger is dan bij rokers.
pi_165742090
Vaak zijn drinkers ook nog eens zware rokers.
pi_165742638
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:11 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Verslavender maken met additieven die werken in het hoofd, is wat anders dan 'lekkerder'.
Ik snap je punt overigens wel, maar tjah... ik denk dat als het om een product gaat wat kanker geeft, je als fabrikant heel goed in de gaten moet worden gehouden. Gelukkig zitten er zoveel lobbies op. Ik ben zelf een roker, maar was er het liefst vanaf.
Wat is het verschil tussen wat de tabaksindustrie doet en wat de alcoholindustrie doet?
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 10:44:23 #146
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_165745367
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 00:56 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen wat de tabaksindustrie doet en wat de alcoholindustrie doet?
Geen idee, ik merk wel dat ik niet kan stoppen met roken, maar wel kan stoppen met drinken.
Verder een goede vraag.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_165746022
Ik zeg ondanks dat ik begrijp uit welk oogpunt en dit doet dat men kansloos is want de tabakindustrie is zo wijd verspreid en ....machtig, dat je uiteindelijk altijd het onderspit delft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2016 11:35:41 ]
pi_165776811
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 00:56 schreef madam-april het volgende:
Wat is het verschil tussen wat de tabaksindustrie doet en wat de alcoholindustrie doet?
De vermarketing van hun producten op kinderen bijvoorbeeld, tot in het recente verleden.

Dat hangt ook wel enigszins samen met de manier waarop het product wordt gebruikt: veruit het merendeel van de sigarettenrokers rookt dagelijks en is verslaafd, terwijl alcohol door een heel grote groep mensen verantwoord gebruikt wordt. Een drankje op het terras kunnen nu eenmaal meer mensen van genieten - zowel van de smaak als van het effect van alcohol, terwijl dat eerste bij sigaretten zelden het geval is en het tweede eigenlijk pas als je verslaafd bent. Een spaarzame keer goed dronken worden kan ook zonder elke dag naar de fles te moeten grijpen. Natuurlijk zijn daar van beide kanten uitzonderingen op, maar dat is wel een beetje de norm.

Tabaksfabrikanten zijn dan ook afhankelijk van mensen die 'hooked for life' raken, terwijl dat bij de alcoholindustrie minder het geval is. Waarmee ik niet wil zeggen dat de alcoholindustrie 'liever' is hoor, die vinden het op het eind net zo'n dikke prima om te verkopen aan alcoholisten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_165781500
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:28 schreef nostra het volgende:

[..]

De vermarketing van hun producten op kinderen bijvoorbeeld, tot in het recente verleden.

Dat hangt ook wel enigszins samen met de manier waarop het product wordt gebruikt: veruit het merendeel van de sigarettenrokers rookt dagelijks en is verslaafd, terwijl alcohol door een heel grote groep mensen verantwoord gebruikt wordt. Een drankje op het terras kunnen nu eenmaal meer mensen van genieten - zowel van de smaak als van het effect van alcohol, terwijl dat eerste bij sigaretten zelden het geval is en het tweede eigenlijk pas als je verslaafd bent. Een spaarzame keer goed dronken worden kan ook zonder elke dag naar de fles te moeten grijpen. Natuurlijk zijn daar van beide kanten uitzonderingen op, maar dat is wel een beetje de norm.

Tabaksfabrikanten zijn dan ook afhankelijk van mensen die 'hooked for life' raken, terwijl dat bij de alcoholindustrie minder het geval is. Waarmee ik niet wil zeggen dat de alcoholindustrie 'liever' is hoor, die vinden het op het eind net zo'n dikke prima om te verkopen aan alcoholisten.
Tot op heden wordt er op tv, op straat, etc. reclame gemaakt voor alcohol. In tv programma's waar ook (veel) jongeren naar kijken wordt nog steeds openlijk alcohol gedronken en wordt het zelfs als iets 'stoers' neergezet.

Mix-drankjes worden expres heel 'lekker' gemaakt zodat je de alcohol eigenlijk niet eens meer proeft. Deze dranken worden hoofdzakelijk door jongeren gedronken en de marketing voor deze dranken richt zich dan ook voornamelijk op deze groep. Terwijl alcohol, ook wanneer het niet dagelijks geconsumeerd wordt, juist voor deze groep enorm schadelijkk is.

Bier, wijn, etc. 'moet' je 'leren' drinken. Er zijn maar weinig mensen die hun eerste biertje/wijntje/etc. echt lekker vinden, pas nadat ze het vaker hebben gedronken gaan ze het echt waarderen. Waarom voelen mensen de drang om te 'leren' drinken? Omdat het wordt gezien als een normale en sociale bezigheid.

Veel mensen vinden het zelfs vreemd als je zegt dat je niet drinkt.

Om alcoholgebruik nog laagdrempeliger te maken hebben ze mix-drankjes op de markt gebracht. Ze smaken naar limonade, je proeft de alcohol niet dus de enige reden om die drankjes te drinken is het effect van de alcohol. Het gaat niet om de smaak, want als het om de smaak gaat kun je net zo goed gewoon limonade drinken. Dit bewijst des te meer dat alcohol drinken gestimuleerd wordt.

Alcohol heeft ook bij eenmalig/incidenteel gebruik een duidelijk effect op het gedrag en lichaam. Waardoor er een hele hoop bijkomende potentiële gevaren aan het gebruik van alcohol kleven. Denk aan agressie, (verkeers-) ongelukken, (levensbedreigende) intoxicatie, etc.

Alcohol is minstens net zo schadelijk voor individuen en de maatschappij als tabak.
pi_165781864
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:44 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Geen idee, ik merk wel dat ik niet kan stoppen met roken, maar wel kan stoppen met drinken.
Verder een goede vraag.
Maar er zijn heel veel mensen voor wie dat niet geldt. Bovendien levert alcoholgebruik nog een heel scala aan extra potentiële gevaren op zoals agressie, baldadigheid, (verkeers-) ongelukken, intoxicatie, etc.

Roken is schadelijk voor de roker en voor mensen die veelvuldig in een afgesloten ruimte worden blootgesteld aan de rook van anderen/een ander.

Het potentiële gevaar van alcohol is veel breder. Ook eenmalig gebruik kan leiden tot verschillende levensbedreigende situaties.
pi_175197955
Tabaksindustrie móet adverteren dat ze roker verslaafd wil maken

Tabaksproducenten in Amerika moeten vanaf 26 november in advertenties toegeven dat ze de consument bewust verslaafd willen maken. Dat heeft een Amerikaanse rechter besloten. De uitspraak is een gevolg van een zaak die een antirookorganisatie aanspande tegen de tabaksindustrie.

De rechter heeft na jarenlang juridisch gesteggel besloten dat de tabaksindustrie in advertenties moet erkennen dat zij eropuit is de roker verslaafd te maken. Dat doen producenten door filterpapier te kiezen waarmee de gebruiker de maximale hoeveelheid nicotine binnenkrijgt.

Auto-ongelukken
De tabaksfabrikanten worden met de advertenties gestraft voor het feit dat ze de consument decennialang valse informatie hebben voorgeschoteld. In de advertenties moet nu worden uitgelegd dat roken meer slachtoffers veroorzaakt dan drugs, aids en auto-ongelukken en dat sigaretten expres zo gefabriceerd zijn dat ze verslavend zijn. De tabaksfabrikanten wisten nog wel te voorkomen dat elke advertentie op radio en tv moet beginnen met de zin 'Hier is de waarheid...'

De uitspraak in Amerika is koren op de molen voor de strafzaak die mogelijk in Nederland gaat worden gevoerd tegen de tabaksindustrie. Enkele longpatiënten en KWF Kankerbestrijding hebben aangifte gedaan van zware mishandeling tegen de vier grote tabaksfabrieken in Nederland. Hun advocaat, Bénédicte Ficq, heeft de verplichte advertentiecampagne in Amerika ingebracht bij het Openbaar Ministerie in Nederland. Het OM moet nog besluiten of het tot vervolging overgaat. Als het goed is, gebeurt dat nog dit jaar.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-wil-maken~aa0b2d20/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175198860
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:13 schreef Pumatje het volgende:
Ik snap al die reacties hier niet.
Er zitten gaten in de filter, hierdoor is de inname van koolmonoxide en teer inclusief nicotine velen malen, tot wel twee keer zo veel, hoger dan op het pakje staat.

Dit komt doordat de tabaksindustrie zo al jarenlang de hele boel kan bedonderen doordat het testsysteem zo niet de volle lading krijgt, die een consument wel krijgt.

Dit gebeurt terwijl zij weten dat hiermee gewoon de waarheid niet wordt getoond, maar een leugen. Dit is een hele valide reden om ze aan te pakken.
Het is de overheid die de testprocedure bepaalt. Daardoor verbruiken auto's veel meer en gaan spaarlampen (CFLs) veel sneller stuk dan opgegeven.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_175198901
Ik heb het idee dat mevrouw Ficq in Duitsland veel betere zaken zou doen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  donderdag 1 februari 2018 @ 12:57:14 #154
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_176881722
quote:
quote:
Het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis sluit zich aan bij een aangifte tegen de tabaksindustrie. Het Amsterdamse ziekenhuis, dat gespecialiseerd is in de behandeling van kanker, doet aangifte tegen de tabaksproducenten en vraagt het OM om stappen te ondernemen.

"Elke dag zien we de schadelijke gevolgen van roken", vertelt René Medema, de voorzitter van de Raad van Bestuur in het NOS Radio 1 Journaal. "We zien dat de tabaksindustrie er alles aan doet om de regels zoals die in de wet zijn vastgelegd te omzeilen. Dan hebben we het bijvoorbeeld over regels over de schadelijke en verslavende stoffen in tabak."

In 2016 deed advocate Bénédicte Ficq namens maatschappelijke organisaties en patiënten aangifte tegen de vier grootste tabaksfabrikanten die in Nederland actief zijn. Het gaat om aangifte van zware mishandeling, opzettelijke benadeling van de gezondheid en valsheid in geschrifte. Het AvL-ziekenhuis sluit zich daar nu bij aan.

Medema wijst erop dat civiele procedures over de hele wereld het rookprobleem niet hebben opgelost. "Onze onderzoekers en onze behandelaars zoeken continu naar oplossingen van het kankerprobleem en de beste behandeling voor al hun patiënten. Tegelijkertijd zien we dat de tabaksproducenten willens en wetens mensen verslaafd maken aan het meest kankerverwekkende product dat er is: de sigaret."

Dweilen met de kraan open
Het Antoni van Leeuwenhoek verzet zich al langer tegen de tabaksindustrie. Bij de formatie deed het ziekenhuis aan de onderhandelaars de oproep om werk te maken van een rookvrije samenleving. Volgens het ziekenhuis sterven er in Nederland iedere dag 55 mensen door roken en is het "dweilen met de kraan open".

Medema benadrukt dat dit een zaak is tegen de tabaksindustrie en niet tegen de roker zelf. "We willen af van het stigma dat het de schuld is van de roker zelf. De meeste rokers beginnen in hun pubertijd, en op het moment dat ze willen stoppen zijn ze al verslaafd."

Ficq dient vandaag de aangifte in bij het OM in Amsterdam. Ze is blij met de steun van het ziekenhuis. "Je bent niet alleen een goede arts als je patiënten goed behandelt, maar ook als je een preventieve, voorlichtende taak ziet. Deze stap van het AvL helpt hierin enorm. De tabaksindustrie moet gestopt worden."

UMCG wil ook meedoen
De zaak wordt financieel met 100.000 euro gesteund door een vereniging van artsen. Het Openbaar Ministerie heeft nog niet besloten of het overgaat tot vervolging.

Het Universitair Medisch Centrum Groningen wil zich aansluiten bij het initiatief van het Antoni van Leeuwenhoek. Daarover wordt binnenkort overlegd, zegt bestuursvoorzitter Jos Aartsen in het radioprogramma Spraakmakers. Hij is van plan om bij een bestuursvergadering met andere ziekenhuizen voor te stellen dat alle universitaire medische centra zich bij de aangifte voegen.
Ik snap de frustratie, maar de tabak industrie staat niet naast je om je te dwingen een sigaret te roken dat doe je nog altijd zelf.

En waarom klagen we dan de suiker industrie ook net aan die zorgen ervoor dat je dik wordt en suikerziekte krijgt en hartproblemen.

Evenals de zout industrie en de vet industrie.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  donderdag 1 februari 2018 @ 12:58:16 #155
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_176881741
Tabaksindustrie.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_176881768
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 12:57 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

[..]

Ik snap de frustratie, maar de tabak industrie staat niet naast je om je te dwingen een sigaret te roken dat doe je nog altijd zelf.
Onzin. Kuddedieren volgen hun omgeving. Roken werd in het verleden gepromoot. Toen gingen veel mensen roken. Nu is het niet meer hip. Minder mensen roken. Klinkt niet echt als rationele individuele mensen, maar meer als kuddedieren.

quote:
En waarom klagen we dan de suiker industrie ook net aan die zorgen ervoor dat je dik wordt en suikerziekte krijgt en hartproblemen.
Doen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2419064/1/999#p176295558" target="_blank" >vrijdag 5 januari 2018 08:29</a> schreef <a href="http://forum.fok.nl/user/profile/144984" target="_blank" >xminator</a> het volgende:[/b]
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple..
  donderdag 1 februari 2018 @ 13:11:57 #158
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_176881954
Thanx, die kon ik dus niet vinden.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_176882071
Je staat tegenwoordig steeds meer voor lul als je rookt.

In je pauze sta je daar lekker buiten in een glazen hokje, in het zicht, aan je sigaret te zuigen.

Op mijn werk is een hokje aan de achterkant van het kantorencomplex, naast de vuilcontainers, en iedereen kan je zien staan.
5 Ferrari's op videoband!
pi_176882438
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 12:57 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

[..]

Ik snap de frustratie, maar de tabak industrie staat niet naast je om je te dwingen een sigaret te roken dat doe je nog altijd zelf.

En waarom klagen we dan de suiker industrie ook net aan die zorgen ervoor dat je dik wordt en suikerziekte krijgt en hartproblemen.

Evenals de zout industrie en de vet industrie.
Met die logica kunnen we ook gewoon heroine gaan verkopen in de supermarkt.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_176882876
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 23:57 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij?


Alcohol is minstens even ongezond als tabak. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat het risico op vroegtijdig overlijden bij drinkers hoger is dan bij rokers.
Die studie gaat over alcoholisten. Nogal logisch dat die vroeg sterven. Om daar de conclusie aan te verbinden dat alcohol net zo ongezond is als tabak lijkt me dikke onzin. Vergelijk de gemiddelde roker met de gemiddelde drinker en je zal zien dat roken een stuk schadelijker is voor je gezondheid
  donderdag 1 februari 2018 @ 14:49:50 #163
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_176883693
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 14:08 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Die studie gaat over alcoholisten. Nogal logisch dat die vroeg sterven. Om daar de conclusie aan te verbinden dat alcohol net zo ongezond is als tabak lijkt me dikke onzin. Vergelijk de gemiddelde roker met de gemiddelde drinker en je zal zien dat roken een stuk schadelijker is voor je gezondheid
Hahaha, je weet dat alcohol harddrug nummer 1 is.
En vele malen gevaarljker dan een sigaret, voirzwel de persoon zelf als de omgeving.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  donderdag 1 februari 2018 @ 16:11:54 #164
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176885711
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 14:08 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Die studie gaat over alcoholisten. Nogal logisch dat die vroeg sterven. Om daar de conclusie aan te verbinden dat alcohol net zo ongezond is als tabak lijkt me dikke onzin. Vergelijk de gemiddelde roker met de gemiddelde drinker en je zal zien dat roken een stuk schadelijker is voor je gezondheid
Op zich een interessante vraag, wat is schadelijker voor de gezondheid, alcohol of roken.
Uit onderzoek blijkt dat 50% van de rokers voortijdig sterft direct door het gevolg van roken. Echter, alcohol heeft ook andere gevolgen dan directe gezondheidsproblemen. Onbeschermde sex en geslachtsziekten, vaak een gevolg van aangeschoten zijn, geweld, verkeersongelukken.
Volgens de NHS is het aantal doden tabak VS alcohol 11:1 per uur (11 mensen in de UK overlijden per uur aan tabak, 1 aan alcohol) maar het aantal ziekenhuisopnamen is 137 per uur door alcohol VS 61 door roken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176885792
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Op zich een interessante vraag, wat is schadelijker voor de gezondheid, alcohol of roken.
Uit onderzoek blijkt dat 50% van de rokers voortijdig sterft direct door het gevolg van roken. Echter, alcohol heeft ook andere gevolgen dan directe gezondheidsproblemen. Onbeschermde sex en geslachtsziekten, vaak een gevolg van aangeschoten zijn, geweld, verkeersongelukken.
Volgens de NHS is het aantal doden tabak VS alcohol 11:1 per uur (11 mensen in de UK overlijden per uur aan tabak, 1 aan alcohol) maar het aantal ziekenhuisopnamen is 137 per uur door alcohol VS 61 door roken.
En dan drinkt grofweg 80% van de bevolking en rookt slechts 20% oid
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_176899666
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 13:44 schreef habitue het volgende:

[..]

Met die logica kunnen we ook gewoon heroine gaan verkopen in de supermarkt.
En hadden er nooit waarschuwingslabels op schoonmaakproducten e.d. gemoeten.
pi_176910281
Wat een totale onzin :') zo kun je alles wel verbieden wat schadelijk is voor de gezondheid (auto's, snoep, friet, Eva Jinek, suiker etc etc etc)

Altijd maar alles op n ander wegschuiven maar eigen verantwoordelijkheid ho maar.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 2 februari 2018 @ 20:16:14 #168
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_176911841
Dit heeft toch alle schijn van een exroker die haar frustratie van het niet meer kunnen roken probeert te kanaliseren naar maatschappelijk aanvaardbare woede. Er zou een afspraak gemaakt moeten worden dat exrokers zich ver van elke discussie over roken, tabak of nicotine houden.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 20:28:37 #169
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176912140
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 20:16 schreef the-eye het volgende:
Dit heeft toch alle schijn van een exroker die haar frustratie van het niet meer kunnen roken probeert te kanaliseren naar maatschappelijk aanvaardbare woede. Er zou een afspraak gemaakt moeten worden dat exrokers zich ver van elke discussie over roken, tabak of nicotine houden.
De slachtoffers moeten zich erbuiten houden?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 2 februari 2018 @ 20:31:16 #170
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_176912202
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 20:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De slachtoffers moeten zich erbuiten houden?
Ja, het is sowieso niet vreemd om mensen die emotioneel betrokken zijn buiten zaken te houden maar in dit geval hebben we te maken met mensen die door hun gevecht tegen hun nicotinehonger niet objectief mee kunnen praten
And give me a break, deze vrouw is geen slachtoffer. :')
Benieuw wat ze antwoordt als een rechter vraagt of ze nooit was begonnen met roken als de juiste gegevens op de pakjes hadden gestaan. Ik denk dat we dan wel klaar zijn met de hele rechtzaak. Ze geeft zelf al aan dat mensen niet naar boodschappen op pakjes luisteren omdat het allemaal ver van je bed lijkt. Niet echt handig zo'n opmerking van notabene een advocaat. Laat wel zien dat ze dus niet objectief kan functioneren in een zaak als deze

[ Bericht 7% gewijzigd door the-eye op 02-02-2018 20:39:46 ]
pi_176912354
Ik ben er helemaal voor om mensen hun eigen keuzes te laten maken, maar de essentie van wat die industrie deed en doet is er natuurlijk juist op gericht om die keuze zoveel mogelijk weg te nemen. Zelfs in mijn tijd had je nog mini-pakjes Camel voor 2,50 gulden en rookte je Marlboro omdat Senna. Dat is er alleen maar op gericht om je zo vroeg mogelijk verslaafd te maken. Wat vanuit de industrie gezien weer logisch is.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 2 februari 2018 @ 21:30:24 #172
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176913728
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 20:31 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja, het is sowieso niet vreemd om mensen die emotioneel betrokken zijn buiten zaken te houden maar in dit geval hebben we te maken met mensen die door hun gevecht tegen hun nicotinehonger niet objectief mee kunnen praten
And give me a break, deze vrouw is geen slachtoffer. :')
Benieuw wat ze antwoordt als een rechter vraagt of ze nooit was begonnen met roken als de juiste gegevens op de pakjes hadden gestaan. Ik denk dat we dan wel klaar zijn met de hele rechtzaak. Ze geeft zelf al aan dat mensen niet naar boodschappen op pakjes luisteren omdat het allemaal ver van je bed lijkt. Niet echt handig zo'n opmerking van notabene een advocaat. Laat wel zien dat ze dus niet objectief kan functioneren in een zaak als deze
Het gaat in deze zaak toch helemaal niet om die waarschuwingen?

En als slachtoffers volgens jou zich niet met een zaak mogen bemoeien, wie moet er dan aangifte doen van een mogelijk strafbaar feit?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176922944
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 19:05 schreef TLC het volgende:
Wat een totale onzin :') zo kun je alles wel verbieden wat schadelijk is voor de gezondheid (auto's, snoep, friet, Eva Jinek, suiker etc etc etc)

Altijd maar alles op n ander wegschuiven maar eigen verantwoordelijkheid ho maar.
Als ze die rotzooi zo teringverslavend maken is daar wat ingrijpen van hogerhand wel gerechtvaardigd.
pi_176923038
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 21:30 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Het gaat in deze zaak toch helemaal niet om die waarschuwingen?

En als slachtoffers volgens jou zich niet met een zaak mogen bemoeien, wie moet er dan aangifte doen van een mogelijk strafbaar feit?
Er moet helemaal niemand aangifte doen van een strafbaar feit, want er is geen strafbaar feit. Het wetboek van strafrecht is niet geschreven voor dit soort dingen, dat moet je lekker via een civiele zaak doen.

Dat weten die advocaten ook wel natuurlijk, maar die vinden het waarschijnlijk wel een mooie publiciteitsstunt.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 10:40:12 #175
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176923067
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 10:38 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Er moet helemaal niemand aangifte doen van een strafbaar feit, want er is geen strafbaar feit. Het wetboek van strafrecht is niet geschreven voor dit soort dingen, dat moet je lekker via een civiele zaak doen.

Dat weten die advocaten ook wel natuurlijk, maar die vinden het waarschijnlijk wel een mooie publiciteitsstunt.
Als inderdaad blijkt dat er bedrijven zijn die bewust schadelijke middelen extra verslavend maken om er zelf beter van te worden, dan vind ik dat absoluut iets voor het strafrecht.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176923132
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 10:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als inderdaad blijkt dat er bedrijven zijn die bewust schadelijke middelen extra verslavend maken om er zelf beter van te worden, dan vind ik dat absoluut iets voor het strafrecht.
Precies. De klanten dienen in bescherming te worden genomen tegen dat soort criminele praktijken van bedrijven. We hebben toch niet voor niets een dure overheid, dat die dure overheid ook maar eens aan het werk gaat.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 11:58:35 #177
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_176924491
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 13:44 schreef habitue het volgende:

[..]

Met die logica kunnen we ook gewoon heroine gaan verkopen in de supermarkt.
Waar het om gaat, is dat mensen ook een eigen verantwoording hebben.

Kijk naar al die ongelukken in Amerika met geweren en pistolen die geladen rond slingeren en veel kinder levens kost, is dat de schuld van de wapenindustrie of onverantwoordelijk omgaan van de eigenaar met z'n wapen.

[ Bericht 1% gewijzigd door broodjepindakaashagelslag op 03-02-2018 12:04:03 ]
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_176924540
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 11:58 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Waar het om gaat, is dat mensen ook een eigen verantwoording hebben.

Kijk naar al die ongelukken in Amerika met geweren en pistolen die geladen rond slingeren en veel kinder levens kost, is dat de schuld van de wapenindustrie of onverantwoordelijk omgaan met je wapen.
Beide. Als die wapens niet verkocht worden slingeren ze ook niet rond. Je hebt wat mij betreft in ieder geval een voorlichtingsplicht wat betreft je product en aangezien de hersenen zo werken dat niet gebruikte/herhaalde informatie naar de achtergrond verdwijnt is die plicht continu.

Dus elke dag meermalen de melding dat ze zoveel rotzooi in sigaretten stoppen dat je voor het leven verslaafd raakt als je eraan begint lijkt me een goed begin.

Zelfde trouwens met die zoete rotzooi die voor eten door moet gaan. Want ook dat is er puur op gericht om te verslaven en dan in bulk te verkopen.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 12:14:32 #179
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_176924748
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Beide. Als die wapens niet verkocht worden slingeren ze ook niet rond. Je hebt wat mij betreft in ieder geval een voorlichtingsplicht wat betreft je product en aangezien de hersenen zo werken dat niet gebruikte/herhaalde informatie naar de achtergrond verdwijnt is die plicht continu.

Dus elke dag meermalen de melding dat ze zoveel rotzooi in sigaretten stoppen dat je voor het leven verslaafd raakt als je eraan begint lijkt me een goed begin.

Zelfde trouwens met die zoete rotzooi die voor eten door moet gaan. Want ook dat is er puur op gericht om te verslaven en dan in bulk te verkopen.
Ben ik met je eens. Goede en regrlmatige voorlichting help allicht, maar er blijft ook een stuk verantwoorfing bij de gebruiker en ik vind dat je dan niet de fabrikant volledig de schuld in de schoenen kan schuiven als het mis gaat.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_176924929
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 12:14 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Goede en regrlmatige voorlichting help allicht, maar er blijft ook een stuk verantwoorfing bij de gebruiker en ik vind dat je dan niet de fabrikant volledig de schuld in de schoenen kan schuiven als het mis gaat.
Als de fabrikant jarenlang gelogen heeft over hun product kan dat m.i. wel, maar daar zal vast snel duidelijkheid over komen.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 12:34:54 #181
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176925102
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 12:14 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Goede en regrlmatige voorlichting help allicht, maar er blijft ook een stuk verantwoorfing bij de gebruiker en ik vind dat je dan niet de fabrikant volledig de schuld in de schoenen kan schuiven als het mis gaat.
Niet volledig, je weet dat roken schadelijk is en daar ben je ook zelf bij.

Maar het wordt anders als blijkt dat bedrijven extra verslavende middelen in peuken stoppen. Zal ze waarschijnlijk meer opleveren, maar dan draag je daar ook een stuk verantwoordelijkheid voor.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 3 februari 2018 @ 14:01:41 #182
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_176926665
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 12:34 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Niet volledig, je weet dat roken schadelijk is en daar ben je ook zelf bij.

Maar het wordt anders als blijkt dat bedrijven extra verslavende middelen in peuken stoppen. Zal ze waarschijnlijk meer opleveren, maar dan draag je daar ook een stuk verantwoordelijkheid voor.
Dat is precies wat ik zeg een stuk bij de fabrikant en een stuk bij de gebruiker.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_176987396
Ook verslavingszorg stapt naar rechter: 'Sigaret is crimineel'

Na ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek vorige week, doet vandaag een nóg grotere instelling aangifte wegens mishandeling tegen de tabaksindustrie: de complete verslavingszorg in Nederland. ,,We zijn er klaar mee.’’

Met de aangifte van het netwerk Verslavingskunde Nederland probeert ook de verslavingszorg justitie zover te krijgen een strafzaak te beginnen tegen de vier grote tabaksproducenten van Nederland. ,,Het is zó moeilijk iemand in de spreekkamer van zijn rookverslaving af te krijgen,’’ zegt verslavingsarts en woordvoerder Robert van de Graaf. ,,We zijn er klaar mee. Het criminele product sigaret en alle ‘dealers’ moeten worden aangepakt. Dit product is zó schadelijk. Onvoorstelbaar dat het gewoon bij de supermarkt ligt.’’

Onder het verslavingszorgnetwerk vallen vrijwel alle verslavingsartsen in Nederland plus tal van instellingen, van de Jellinekkliniek tot en met het Leger des Heils. Ook verslavingspatiëntenorganisaties horen erbij. Binnen de verslavingszorg werd al een jaar lang nagedacht over aangifte. Praktische redenen vertraagden dat proces. ,,En de aangifte van Antoni van Leeuwenhoek hielp ook,’’ zegt Van de Graaf. ,,We willen nu doorpakken. Er moet nu een heel netwerk in Nederland ontstaan dat aangifte doet.’’

Voorstanders
Direct daarna zei ook UMCG Groningen naar de rechter te stappen. Afgelopen weekend bleek uit een peiling van Maurice de Hond dat inmiddels 54 procent van de Nederlanders voorstander is van een strafzaak tegen tabak. Het Openbaar Ministerie zegt nog steeds dat de zaak in onderzoek is.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-crimineel~a1acb9f8/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_176987493
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 10:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook verslavingszorg stapt naar rechter: 'Sigaret is crimineel'

Na ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek vorige week, doet vandaag een nóg grotere instelling aangifte wegens mishandeling tegen de tabaksindustrie: de complete verslavingszorg in Nederland. ,,We zijn er klaar mee.’’

Met de aangifte van het netwerk Verslavingskunde Nederland probeert ook de verslavingszorg justitie zover te krijgen een strafzaak te beginnen tegen de vier grote tabaksproducenten van Nederland. ,,Het is zó moeilijk iemand in de spreekkamer van zijn rookverslaving af te krijgen,’’ zegt verslavingsarts en woordvoerder Robert van de Graaf. ,,We zijn er klaar mee. Het criminele product sigaret en alle ‘dealers’ moeten worden aangepakt. Dit product is zó schadelijk. Onvoorstelbaar dat het gewoon bij de supermarkt ligt.’’

Onder het verslavingszorgnetwerk vallen vrijwel alle verslavingsartsen in Nederland plus tal van instellingen, van de Jellinekkliniek tot en met het Leger des Heils. Ook verslavingspatiëntenorganisaties horen erbij. Binnen de verslavingszorg werd al een jaar lang nagedacht over aangifte. Praktische redenen vertraagden dat proces. ,,En de aangifte van Antoni van Leeuwenhoek hielp ook,’’ zegt Van de Graaf. ,,We willen nu doorpakken. Er moet nu een heel netwerk in Nederland ontstaan dat aangifte doet.’’

Voorstanders
Direct daarna zei ook UMCG Groningen naar de rechter te stappen. Afgelopen weekend bleek uit een peiling van Maurice de Hond dat inmiddels 54 procent van de Nederlanders voorstander is van een strafzaak tegen tabak. Het Openbaar Ministerie zegt nog steeds dat de zaak in onderzoek is.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-crimineel~a1acb9f8/
Ach, een rookverbod komt er toch niet.

Anders gaat het via de criminele toonbank en dan weet je al helemaal niet meer wat er in die sigaret zit.

Men moet eens ophouden met die vertruttingstactieken.

Vroeger rookte de leraar gewoon voor de klas, stak je tijdens je busrit een lekker saffie op en mensen vielen toen ook niet bij de bosjes dood neer.

Vertel het eerlijke verhaal in deze en wijt het aan de luchtvervuiling (zes sigaretten fijn-stof per burger per dag) die we 24 uur ongewild oproken.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 11:02:53 #185
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_176988360
quote:
,,We zijn er klaar mee. Het criminele product sigaret en alle ‘dealers’ moeten worden aangepakt. Dit product is zó schadelijk. Onvoorstelbaar dat het gewoon bij de supermarkt ligt.’’
Ik vind dit wel extreem hoor. ''Crimineel'' product? Doe niet zo hysterisch man. Is de vreetmuur bij de FEBO ook een ''criminele muur''?
pi_176988530
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 11:02 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ik vind dit wel extreem hoor. ''Crimineel'' product? Doe niet zo hysterisch man. Is de vreetmuur bij de FEBO ook een ''criminele muur''?
Onvergelijkbaar.

De sigaret is zo ontworpen dat ze bij tests vele malen minder schadelijke stoffen uitstoten dan bij gebruik door de gemiddelde consument. De hoeveelheid schadelijke stoffen die een sigaret uit mag stoten is wettelijk begrenst en die test word ernstig gemanipuleerd.

Verder zijn er vele tientallen stoffen in een sigaret gestopt om de gebruiker zoveel mogelijk afhankelijk te maken van het product (verslaafd te maken). Bijna geen enkele van deze stoffen hebben anderzins toegevoegde waarde aan het product.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_176989193
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 11:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
knip
Dit ja

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2018 11:53:08 ]
pi_176989298
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 13:33 schreef dikke_donder het volgende:
Lekker door laten paffen en doodgaan. Wereld is al overbevolkt. Als iedereen ineens stopt wordt dit alleen maar erger
Kost bergen geld om al die kwalen te behandelen die men van roken krijgt. Gewoon verbieden die sigaretten, althans de verkoop ervan.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_176990056
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:00 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Kost bergen geld om al die kwalen te behandelen die men van roken krijgt. Gewoon verbieden die sigaretten, althans de verkoop ervan.
Indien men rokers een knappe intelligente vrouw zou geven, rookten zij behoorlijk minder. Maar knappe intelligente vrouwen worden door de moslims niet geproduceerd. Triest toch?
pi_176990147
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:49 schreef torentje het volgende:

[..]

Indien men rokers een knappe intelligente vrouw zou geven, rookten zij behoorlijk minder. Maar knappe intelligente vrouwen worden door de moslims niet geproduceerd. Triest toch?
:?

Jij rookt iets sterkers dan tabak, volgens mij.
pi_176990466
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:54 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

:?

Jij rookt iets sterkers dan tabak, volgens mij.
Hoezo?
pi_176991137
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 11:58 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Waar het om gaat, is dat mensen ook een eigen verantwoording hebben.

Kijk naar al die ongelukken in Amerika met geweren en pistolen die geladen rond slingeren en veel kinder levens kost, is dat de schuld van de wapenindustrie of onverantwoordelijk omgaan van de eigenaar met z'n wapen.
precies! er slingeren ook gewoon messen rond in mijn keuken, en keukentrapjes zijn gevaarlijker als moslimterroristen, toch staat er nergens een waarschuwing onderaan het keukentrapje!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  Moderator donderdag 6 december 2018 @ 16:25:24 #193
8781 crew  Frutsel
pi_183568817
quote:
Tabaksproducenten worden niet vervolgd

Het gerechtshof Den Haag geeft geen bevel tot strafrechtelijke vervolging van tabaksproducenten. Dat heeft het Haagse hof vandaag beslist in een procedure op grond van artikel 12 Wetboek van Strafvordering die aangespannen was tegen tabaksproducenten.

De sigaretten van de tabaksproducenten worden volgens de stringente Nederlandse en Europese wet- en regelgeving gemaakt en getest. Het gebruik van ‘ventilatiegaatjes’ in het mondstuk van de sigaretten en de toevoeging van additieven aan sigaretten is al lang bekend bij de Nederlandse overheid en de Europese commissie. Dat geldt ook voor de (veel) hogere uitstootwaarden van de aan sigaretten toegevoegde kankerverwekkende stoffen bij het daadwerkelijk door personen roken van sigaretten dan bij het testen van die waarden door een rookmachine.

Deze wetenschap is voor de Europese regelgevers tot op heden geen aanleiding geweest tot het wijzigen of aanscherpen van de regels voor het produceren van sigaretten en testen van sigaretten. Zolang de tabaksproducenten zich aan deze Europese en nationaalrechtelijk vastgestelde regels houden, mogen de lidstaten (en dus ook Nederland) de handel in sigaretten volgens diezelfde Europese regels niet verbieden. Alleen de (Europese) regelgever kan beslissen over ingrijpende maatregelen tegen tabaksproducenten.

Bij deze stand van zaken kan niet worden gezegd dat de sigaretten van deze producenten illegale producten zijn, zoals klagers betoogden. Er kan dan dus ook geen sprake zijn van strafbaar gedrag. Het feit dat sigaretten een verslavend karakter kunnen hebben en gezondheidsrisico’s met zich mee kunnen brengen, verandert daar niets aan. Evenmin kan om die reden worden gesproken van ‘sjoemelsigaretten’ door het valselijk manipuleren van de (uitkomsten van de) rookmachine door de tabaksproducenten, zoals klagers stelden.

Het merendeel van de klagers is door het hof niet-ontvankelijk verklaard, omdat zij niet zijn aan te merken zijn als ‘rechtstreeks belanghebbenden’.
Ze lijkt er nog niet klaar mee te zijn...
https://www.skipr.nl/actu(...)tabaksindustrie.html
pi_183582356
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 11:02 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Is de vreetmuur bij de FEBO ook een ''criminele muur''?
Waarom moest het zout en suiker dan overal uit?
pi_183582367
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 16:25 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ze lijkt er nog niet klaar mee te zijn...
https://www.skipr.nl/actu(...)tabaksindustrie.html

Yep ze hoopt op een klokkenluider, zal ik met haar meehopen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')