quote:
Op woensdag 28 september 2016 23:17 schreef Peterselieman het volgende:[..]
is niet helemaal waar. In principe hebben de treinen een vast perron waar ze stoppen, maar als ze zich met vertraging aandienen wordt er nog wel eens van perron gewisseld.
Ze weten op welk eilandperron een trein komt (dus 1-2 of 3 richting Amsterdam en 4 of 5-6 richting Hoofddorp) maar meer niet. Wat James1988 inderdaad zei: Het is een flippersysteem. Met uitzondering van de sporen 3 en 4 worden de sporen simpelweg om en om toegewezen.
Rijden de treinen geheel volgens planning en volgorde, dan kan je inderdaad keurig de geplande perrons aanhouden. Als echter een trein vertraging heeft, dan zal de trein die daarna komt de plek van de vertraagde trein toegewezen krijgen en als de vertraagde trein daarna dan arriveert (bij een kleine vertraging) dan krijgt die het perron van de trein die net z'n plek heeft ingenomen.
Maar omdat daarna het weer in de pas loopt, kloppen de geplande perrons daarna wel weer, tot er weer een vertraagde trein rijdt.
Het wordt uiteraard anders als een trein zwaar vertraagd of opgeheven is. Tot die vertraagde trein is gearriveerd of een andere trein ook wordt opgeheven die langs hetzelfde eilandperron had moeten stoppen, zal je dus continu spoorwijzigingen te zien en te horen krijgen