abonnement Unibet Coolblue
pi_165581123
Oorspronkelijke OP:

quote:
Er is in Nederland verwarring over de betekenis van het begrip 'neo-liberalisme'. Laat ik uiteenzetten wat de burger in Nederland is voorgehouden in de periode die daarbij hoort (1980 - 2010).

Het begon met de stelling dat de groep niet bestaat. Alle begrippen die daarmee samenhangen, zoals algemeen belang en solidariteit, zijn om die reden onzinnig. Zoals Thatcher het stelde: "De samenleving bestaat niet".

Vervolgens werd het begrip 'egoisme' geherdefinieerd. Tot die tijd betekende egoisme dat iemand zo'n groot ego heeft, dat hij onvoldoende rekening houdt met de anderen in de groep. Omdat de groep niet bestaat, was een nieuwe betekenis nodig. Egoisme betekent sindsdien dat je handelt naar je eigen motieven. Omdat ieder mens handelt naar zijn eigen motieven was daarmee iedereen een egoist. Een oplichter die de boel oplicht voor eigen gewin en een zorgzame mantelzorger zijn even egoistisch, daar ze beide handelen naar hun eigen motieven.

Vervolgens werd Andries Moberg de nieuwe CEO bij Ahold. Hij ging 10 miljoen gulden per jaar verdienen (een topsalaris). Iedereen gleed van verbazing van zijn stoel. Wat kon iemand doen dat zoveel geld waard was? De verklaring is, dat in een markteconomie iedereen exact verdient wat hij in de markt betaald krijgt. Dat volgt uit een economisch model dat veronderstelt dat de markt ideaal en in evenwicht is, en iedere deelnemer volledige kennis heeft van alles wat rondgaat. In dat geval zijn ook alle bedrijfswinsten nul. Maar de bedrijfswinsten waren niet nul. Een bezwaar dat met een alternatieve verklaring werd gepareerd: je bent gewoon jaloers.

Een daarmee verwante kwestie was het bonusbeleid. Men stelde dat dit een onontbeerlijk element was voor een goede bedrijfsvoering. Zo zouden resultaatgerichte medewerkers een specifieke prijsprikkel hebben bij het streven naar het gewenste doel. Het bonusbeleid veronderstelt dat een bedrijf de toekomst voldoende kan inschatten om het parcours uit te zetten, met vette worsten lang de gewenste route. Dat leidt tot een serieus informatieprobleem, dat iemand moet kunnen oplossen, en de rest is als een rat in het leerexperiment van een klassieke behaviorist.

Vervolgens werden we verrast met de gedachte dat de enige bestaansreden van een bedrijf is: winst maken, aandeelhouderswaarde creeren. Verbazing alom. Tot dan toe dacht iedereen dat bedrijven er waren om producten te maken. Maar nee, bedrijven zijn er alleen om mensen met geld de mogelijk te bieden om hun geld te vermeerderen.

Vervolgens werd het begrip 'verantwoordelijkheid' herzien. Omdat de groep niet bestaat, heb je geen verantwoordelijkheid naar anderen, maar alleen naar jezelf. Alleen eigen verantwoordelijkheid is de juiste opvatting van verantwoordelijkheid. Waar het ging om anderen, was dat hun eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe. Dat betekende concreet dat iedereen dat zijn eigen broek moest zien op te houden.

Niet iedereen slaag daar altijd in. Men stelde dat daarvoor geen goede reden kan bestaan, omdat iedere probleem teruggevoerd kan worden op een gebrek aan de juiste moraal. "Alles is gewoon een keuze" werd de nieuwe leuze. In dat geval heeft ook niemand een excuus. Iemand die toch zijn omgeving erbij betrekt, als hij zijn situatie wil verklaren, wordt slachtoffergedrag verweten.

De bevolking werd dit niet uitgelegd. Het kwam tot ons in de vorm van slogans, die eindeloos werden herhaald. Men dacht waarschijnlijk dat het klootjesvolk te stom is om het te kunnen begrijpen, zodat imprinting de enige haalbare manier was om deze inzichten over te dragen. Net zoals op de lagere school de tafels van 10 erin gestampt worden.

Het was raar, want wij dachten dat kennis en inzicht iets was dat je bij uitstek leert op een universiteit. Nu bleek dat de faculteit
- sociologie kon worden opgeheven (want de samenleving bestaat niet eens).
- psychologie kon worden opgeheven (want alles is gewoon een keuze)
- natuurkunde kon worden opgeheven (want wat is causaliteit?).
- etc ...

Zo is het neo-liberalisme in Nederland geintroduceerd. Een ideologisch programma, zo gebracht dat het nauwelijks mogelijk is om je tanden erin te zetten. Geen betogen of uiteenzettingen, maar propaganda die iedere analyse uitsluit. Daarom is het bovenstaande de beste definitie die ik van het begrip 'neo-liberalisme' kan geven.

Ik dacht daarover na, en concludeerde dat de bestuurselite zwakzinnig geworden was. Toen dacht ik er nog een keer over na, en besefte dat er nog een mogelijkheid was. Men begreep wel dat het ideologische onzin was, en manipuleerde daarmee moedwillig de bevolking plat. Toen dacht ik er nog een keer over na en realiseerde me dat het niet veel uitmaakt, of de bestuurselite intellectueel of moreel zwakzinnig is. Want in beide gevallen zijn ze ongeschikt voor hun functie.

Rest de vraag:
Kun je het interpreteren als een verkapte klassenstrijd?
De 5 delen die aan deel 1 vooraf gingen:
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?

Wat antineoliberaal tegengif.


[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 26-09-2016 17:48:46 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 27 september 2016 @ 19:02:51 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165607193
quote:
quote:
Van alle landen van de Europese Unie kan Nederland het beste de concurrentie aan met andere landen. Wereldwijd staan we op de vierde plek.
En dit komt door belasting, overheid, ....

quote:
Volgens Volberda danken we onze hoge notering aan een sterke score bij infastructuur (wereldwijd goed voor een derde plek), kwalitatief hoogwaardige gezondheidszorg (vierde positie) en 'uitmuntend' hoger onderwijs (derde plaats).
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_165612309
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

En dit komt door belasting, overheid, ....

[..]

Het hoger onderwijs is helemaal niet zo goed, dat is flink verpest door o.a. Rutte en Balkenende. We parasiteren nog op de reputatie uit het verleden. Ik stel niet dat het niveau laag ligt (hoewel dit wel lager ligt op deelgebieden dan wat vroeger het geval was, bijvoorbeeld het wiskundeniveau bij technische opleidingen omdat geen goede kennis van het VWO kan worden verondersteld en hierdoor eerst de VWO-stof die toch al uitgedund is moet worden herhaald), ik stel dat de kwaliteit van het hoger onderwijs slecht is. Simpelweg door een gebrek aan geld en beschikbare docenturen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 27 september 2016 @ 21:38:18 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165612463
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 21:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het hoger onderwijs is helemaal niet zo goed, dat is flink verpest door o.a. Rutte en Balkenende. We parasiteren nog op de reputatie uit het verleden. Ik stel niet dat het niveau laag ligt (hoewel dit wel lager ligt op deelgebieden dan wat vroeger het geval was, bijvoorbeeld het wiskundeniveau bij technische opleidingen omdat geen goede kennis van het VWO kan worden verondersteld en hierdoor eerst de VWO-stof die toch al uitgedund is moet worden herhaald), ik stel dat de kwaliteit van het hoger onderwijs slecht is. Simpelweg door een gebrek aan geld en beschikbare docenturen.
Nu ben jij 30+ Bram en zit je nog op de uni: zit jij niet onevenredig veel van het onderwijsbudget af te snoepen van aankomende studenten? Waarom geef je zelf niet eens het goede voorbeeld en brei je er een eind aan?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165616285
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 21:38 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nu ben jij 30+ Bram en zit je nog op de uni: zit jij niet onevenredig veel van het onderwijsbudget af te snoepen van aankomende studenten? Waarom geef je zelf niet eens het goede voorbeeld en brei je er een eind aan?
Hihi.
  woensdag 28 september 2016 @ 10:53:22 #6
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165620393
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 28 september 2016 @ 10:54:58 #7
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165620424
quote:
Linkdumpje van klopkoek.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165620750
Zo'n linkdump heb ik ook nog nooit ook maar 1 keer geklikt.
  woensdag 28 september 2016 @ 11:37:53 #9
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165621123
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:16 schreef Kaas- het volgende:
Zo'n linkdump heb ik ook nog nooit ook maar 1 keer geklikt.
Het is ook nooit goed...

In het VS verkiezingen topic doen je vrienden niet anders.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_165621207
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is ook nooit goed...

In het VS verkiezingen topic doen je vrienden niet anders.
Daarom vind ik het altijd beter om het belangrijkste punt te quoten in je post uit je link. Niet alleen maakt dat duidelijker welk punt je wil maken, anderen kunnen er dan ook niet meer (bewust) omheen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 28 september 2016 @ 11:44:26 #11
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165621228
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:43 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daarom vind ik het altijd beter om het belangrijkste punt te quoten in je post uit je link. Niet alleen maakt dat duidelijker welk punt je wil maken, anderen kunnen er dan ook niet meer (bewust) omheen.
Zijn we het zowaar eens.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165621230
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is ook nooit goed...

In het VS verkiezingen topic doen je vrienden niet anders.
Daar kom ik nooit en ik weet ook niet wie dat zouden moeten zijn, maar linkdumps zijn natuurlijk per definitie niet zo interessant.
pi_165621436
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 21:38 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nu ben jij 30+ Bram en zit je nog op de uni: zit jij niet onevenredig veel van het onderwijsbudget af te snoepen van aankomende studenten? Waarom geef je zelf niet eens het goede voorbeeld en brei je er een eind aan?
De dubbele moraal blijft altijd zo heerlijk dubieus: aan de ene kant mogen politici (of zij die zich in politieke discussie willen mengen) niet te ver van de bevolking afstaan. Aan de andere kant mogen ze zich vooral zelf ook niet schuldig maken aan subsidieslurpen of elke vorm van netto-ontvanger zijn van de overheid.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 28 september 2016 @ 12:03:18 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165621584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:55 schreef keste010 het volgende:

[..]

De dubbele moraal blijft altijd zo heerlijk dubieus: aan de ene kant mogen politici (of zij die zich in politieke discussie willen mengen) niet te ver van de bevolking afstaan. Aan de andere kant mogen ze zich vooral zelf ook niet schuldig maken aan subsidieslurpen of elke vorm van netto-ontvanger zijn van de overheid.
Ik vind het een vrij terechte vraag: Bram neemt iedereen de maat als het gaat om een bijdrage, met name het bedrijfsleven of mensen die niet al te happig zijn op 52% belastingafdracht. Ook het vermeende bezuinigen op het hoger onderwijs is een van zijn paradepaardjes. Ondertussen wordt er door hem niets bijgedragen, en doet hij een enorm beroep op onderwijsfaciliteiten waarbij de vraag is of die investering de maatschappij iets oplevert. De vraag is zodoende: wat draagt Bram zelf eigenlijk bij behalve het opsouperen van onderwijsgelden?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165621781
quote:
5s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:03 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik vind het een vrij terechte vraag: Bram neemt iedereen de maat als het gaat om een bijdrage, met name het bedrijfsleven of mensen die niet al te happig zijn op 52% belastingafdracht. Ook het vermeende bezuinigen op het hoger onderwijs is een van zijn paradepaardjes. Ondertussen wordt er door hem niets bijgedragen, en doet hij een enorm beroep op onderwijsfaciliteiten waarbij de vraag is of die investering de maatschappij iets oplevert. De vraag is zodoende: wat draagt Bram zelf eigenlijk bij behalve het opsouperen van onderwijsgelden?
Waarom is persoonlijk gedrag relevant voor het hebben van systeemkritiek? Mag een werknemer van Apple geen mening hebben over belastingontwijking? Of een aandeelhouder Shell zijn zorgen niet uiten over klimaatverandering?

Als je discussie als een poging ziet om te verbinden in plaats van elkaar de mond te snoeren is het afrekenen van de deelnemers op de netto som van hun bijdragen aan de samenleving vrij contraproductief. Het wordt niet voor niets vooral als verdeel en heers-tactiek ingezet.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 28 september 2016 @ 12:16:44 #16
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165621834
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:13 schreef keste010 het volgende:

[..]

Waarom is persoonlijk gedrag relevant voor het hebben van systeemkritiek? Mag een werknemer van Apple geen mening hebben over belastingontwijking? Of een aandeelhouder Shell zijn zorgen niet uiten over klimaatverandering?

Als je discussie als een poging ziet om te verbinden in plaats van elkaar de mond te snoeren is het afrekenen van de deelnemers op de netto som van hun bijdragen aan de samenleving vrij contraproductief.
Uiteraard mag het, maar de kwaliteit van de boodschapper hangt gewoon samen met de kwaliteit van de boodschap. Van mij mag iedereen roepen wat hij wil, als het hypocriet is benoem ik dat eveneens. Voorbeeld: constant afgeven op dat anderen meer moeten bijdragen en zelf alleen maar ontvangen is op zijn zachtst gezegd gratuit.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165621977
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:16 schreef eriksd het volgende:

[..]

Uiteraard mag het, maar de kwaliteit van de boodschapper hangt gewoon samen met de kwaliteit van de boodschap. Van mij mag iedereen roepen wat hij wil, als het hypocriet is benoem ik dat eveneens. Voorbeeld: constant afgeven op dat anderen meer moeten bijdragen en zelf alleen maar ontvangen is op zijn zachtst gezegd gratuit.
Het is ad hominem. Het is niet de eerste keer dat persoonlijke aanvallen worden gebruikt. Het vorige topic deel stond er bol van. Een moderator zou moeten ingrijpen, maar in het vorige deel postte een moderator vrolijk mee zonder in te grijpen.

Bij gebrek daaraan kunnen posters een dergelijke aanval zelf beantwoorden met:

Geen geldig argument
The view from nowhere.
  woensdag 28 september 2016 @ 12:28:53 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165622045
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is ad hominem. Het is niet de eerste keer dat persoonlijke aanvallen worden gebruikt. Het vorige topic deel stond er bol van. Een moderator zou moeten ingrijpen, maar in het vorige deel posten een moderator vrolijk mee zonder in te grijpen.
Nogmaals, de kwaliteit van de boodschapper is gewoon relevant voor de boodschap. Ik snap best dat met name onze linkse vrienden niet zitten te wachten op het persoonlijke verwijt dat constant hameren op meer bijdragen erg gratuit is als je zelf alleen maar ontvangt. Dat maakt het niet minder waar.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165622063
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:16 schreef eriksd het volgende:

[..]

Uiteraard mag het, maar de kwaliteit van de boodschapper hangt gewoon samen met de kwaliteit van de boodschap. Van mij mag iedereen roepen wat hij wil, als het hypocriet is benoem ik dat eveneens. Voorbeeld: constant afgeven op dat anderen meer moeten bijdragen en zelf alleen maar ontvangen is op zijn zachtst gezegd gratuit.
De kwaliteit van de boodschapper kan samenhangen met de kwaliteit van de boodschap. Iemand die goed discussieert kan daarover oordelen. Iemand die het zich er makkelijk van af wil maken kan daar alleen over vooroordelen.

Het is net als mensen die bepaalde artikelen meteen diskwalificeren alszijnde afkomstig van een 'linkse' of 'rechtse' bron. Niet dat boodschappen niet gekleurd kunnen zijn, maar zoals gezegd: iemand die goed discussieert toont dat aan. Het gemakzuchtige vooroordelen is tamelijk bekrompen.

In dit geval vind ik het ook niet zo relevant, want zoals aangegeven uit Bram systeemkritiek. Het was wat anders geweest als hij jou had aangesproken dat je meer belasting zou moeten betalen natuurlijk.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 28 september 2016 @ 12:32:07 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165622087
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:30 schreef keste010 het volgende:

[..]

De kwaliteit van de boodschapper kan samenhangen met de kwaliteit van de boodschap. Iemand die goed discussieert kan daarover oordelen. Iemand die het zich er makkelijk van af wil maken kan daar alleen over vooroordelen.

Het is net als mensen die bepaalde artikelen meteen diskwalificeren alszijnde afkomstig van een 'linkse' of 'rechtse' bron. Niet dat boodschappen niet gekleurd kunnen zijn, maar zoals gezegd: iemand die goed discussieert toont dat aan. Het gemakzuchtige vooroordelen is tamelijk bekrompen.

In dit geval vind ik het ook niet zo relevant, want zoals aangegeven uit Bram systeemkritiek. Het was wat anders geweest als hij jou had aangesproken dat je meer belasting zou moeten betalen natuurlijk.
Ik reageerde op een post van Bram waarin hij zijn gebruikelijke riedel over bezuinigen op onderwijs weer te berde brengt. Aangezien hij waarschijnlijk inmiddels een tienvoud van een gemiddelde student aan onderwijsbudget heeft opgesoupeerd vind ik dat tamelijk misplaatst.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165622298
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik reageerde op een post van Bram waarin hij zijn gebruikelijke riedel over bezuinigen op onderwijs weer te berde brengt. Aangezien hij waarschijnlijk inmiddels een tienvoud van een gemiddelde student aan onderwijsbudget heeft opgesoupeerd vind ik dat tamelijk misplaatst.
Ja, je kan het wel herhalen, maar dat maakt het niet meer terecht. Ik ben hier niet om Bram te verdedigen, maar je zou natuurlijk ook gewoon op zijn punt in kunnen gaan als je het daar niet mee eens bent. Daar heb je een persoonlijke aanval vast niet voor nodig. Het recht op systeemkritiek hangt niet af van je persoonlijke netto bijdrage aan overheidsinkomsten. Gelukkig maar..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165622641
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:46 schreef keste010 het volgende:

[..]

Ja, je kan het wel herhalen, maar dat maakt het niet meer terecht. Ik ben hier niet om Bram te verdedigen, maar je zou natuurlijk ook gewoon op zijn punt in kunnen gaan als je het daar niet mee eens bent. Daar heb je een persoonlijke aanval vast niet voor nodig. Het recht op systeemkritiek hangt niet af van je persoonlijke netto bijdrage aan overheidsinkomsten. Gelukkig maar..
Je begrijpt Erik volgens mij niet. Natuurlijk heeft iedereen het recht op anderen de maat nemen, het komt alleen niet echt over in bepaalde en benoemde gevallen. Beetje als de ene dikke die de andere op z'n gezondheid terecht wijst.
pi_165623484
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 13:04 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je begrijpt Erik volgens mij niet. Natuurlijk heeft iedereen het recht op anderen de maat nemen, het komt alleen niet echt over in bepaalde en benoemde gevallen. Beetje als de ene dikke die de andere op z'n gezondheid terecht wijst.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:30 schreef keste010 het volgende:

In dit geval vind ik het ook niet zo relevant, want zoals aangegeven uit Bram systeemkritiek. Het was wat anders geweest als hij jou had aangesproken dat je meer belasting zou moeten betalen natuurlijk.
Die vergelijking die jij maakt gaat dus in mijn ogen niet op.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 28 september 2016 @ 13:50:50 #24
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165623656
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:16 schreef eriksd het volgende:

[..]

Uiteraard mag het, maar de kwaliteit van de boodschapper hangt gewoon samen met de kwaliteit van de boodschap. Van mij mag iedereen roepen wat hij wil, als het hypocriet is benoem ik dat eveneens. Voorbeeld: constant afgeven op dat anderen meer moeten bijdragen en zelf alleen maar ontvangen is op zijn zachtst gezegd gratuit.
En verder is het natuurlijk van belang in welke hoedanigheid iemand in de discussie zit.
Niks bijdragen en wel ontvangen is eigenlijk bek houden en dankbaar zijn.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165623894
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 13:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En verder is het natuurlijk van belang in welke hoedanigheid iemand in de discussie zit.
Niks bijdragen en wel ontvangen is eigenlijk bek houden en dankbaar zijn.
Het wordt wel steeds duidelijker dat na een minarchistische staat de aristocratie toch wel jouw tweede favoriete optie is. En dan druk ik het nog voorzichtig uit, want bovenstaande uitspraken kunnen ook gewoon door een tiran gedaan worden.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')