abonnement Unibet Coolblue
pi_165424305

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van gem. 3-4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 20-09-2016 10:32:48 ]
pi_165425173
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 10:25 schreef marathon2000 het volgende:
Een nieuwe lokale partner betekent meer risico spreiding.
Wat niet noodzakelijkerwijs resulteert in een verlaging van je overall risico.
pi_165428442
Nieuwe op Regiofund: Cabajero

Start-up
Hengelo
9.0%
S
DOELBEDRAG ¤ 114.000
LENINGSOORT Annuïtair

LOOPTIJD 60 maanden
PUBLICATIE 15 Sep 2016
ZEKERHEID Verpanding
BRANCHE Detailhandel non-food
GRAYDON RATING NVT

Prettig die verpanding maar het dekt maar een deel van de hoofdsom. De HA zal wel vooral moreel zijn denk ik zo.....al die omzwervingen door Europa hebben waarschijnlijk weinig vlees op de botten opgeleverd.
Pecunia non olet
pi_165428687
Google leert dat Cabajero een klein jaar geleden ook op Doorgaan.nl een aanvraag heeft ingediend (en welke niet gelukt is).
https://www.doorgaan.nl/n(...)cept-lifestyle-store
pi_165429062
Op Funda zie ik het pand staan; hij wordt daar buurman van Etos, Miss Etam, Hema, Blokker, Intertoys, Douglas (2x), Specsavers, Van Haren, The Sting, etc.

Ben bang dat meneer en mevrouw Doorsnee in Hengelo niet veel hebben met een 'Concept Lifestyle Store' vol met urban, casual lifestyle producten...
pi_165429190
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 14:10 schreef obligataire het volgende:
Nieuwe op Regiofund: Cabajero

Start-up
Hengelo
9.0%
S
DOELBEDRAG ¤ 114.000
LENINGSOORT Annuïtair

LOOPTIJD 60 maanden
PUBLICATIE 15 Sep 2016
ZEKERHEID Verpanding
BRANCHE Detailhandel non-food
GRAYDON RATING NVT

Prettig die verpanding maar het dekt maar een deel van de hoofdsom. De HA zal wel vooral moreel zijn denk ik zo.....al die omzwervingen door Europa hebben waarschijnlijk weinig vlees op de botten opgeleverd.
Zolang mijnheer Mendel Chiu in het team van Regiofund zit laat ik elk project van dit platform aan me voorbij gaan. Vertrouwenskwestie.
pi_165429430
Rock 'n Royal trauma :{
Pecunia non olet
pi_165429599
Wel apart,
staan dat 2 projecten zijn afgerond/gefinancierd
Beide lijkt het wel op laatste dag door 1 investeerder volgestort.
garagebedrijf 5800,00
vms 39900,00
Als ik dan op site van garage kijk zie ik nog geen busjes te huur, project was al wel 9 maanden geleden.
Ik pas even.

herziening;
zat abuis, te snel en ondoordacht is toch andere site met de busjesverhuur, ziet er professioneel uit

[ Bericht 17% gewijzigd door Aalsmeer15 op 19-09-2016 16:00:07 ]
pi_165429622
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 14:53 schreef obligataire het volgende:
Rock 'n Royal trauma :{
Ik gelukkig niet maar veel anderen hier wel.
Verkeerde cijfers aanleveren is kwalijke zaak en heeft veel mensen op het verkeerde been en een default gezet!
Zou zich zo maar eens kunnen herhalen bij zaken onder verantwoordelijkheid van deze persoon.
Of heeft hij de investeerders in Rock 'n Royal schadeloosgesteld? :?
pi_165429841
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Of heeft hij de investeerders in Rock 'n Royal schadeloosgesteld? :?
:( })
pi_165429983
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:00 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Wel apart,
staan dat 2 projecten zijn afgerond/gefinancierd
Beide lijkt het wel op laatste dag door 1 investeerder volgestort.
garagebedrijf 5800,00
vms 39900,00
Als ik dan op site van garage kijk zie ik nog geen busjes te huur, project was al wel 9 maanden geleden.
Ik pas even.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
  maandag 19 september 2016 @ 15:24:42 #12
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165430020
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:00 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Wel apart,
staan dat 2 projecten zijn afgerond/gefinancierd
Beide lijkt het wel op laatste dag door 1 investeerder volgestort.
garagebedrijf 5800,00
vms 39900,00
Als ik dan op site van garage kijk zie ik nog geen busjes te huur, project was al wel 9 maanden geleden.
Ik pas even.
Het busjesproject, daar zit ik in. Nog geen enkele keer te laat betaald. En die website werkt volgens mij ook prima. Je moet niet de website van de garage hebben maar deze.
pi_165430416
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:24 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Het busjesproject, daar zit ik in. Nog geen enkele keer te laat betaald. En die website werkt volgens mij ook prima. Je moet niet de website van de garage hebben maar deze.
Buiten dat Chiu verhaal is er inderdaad weinig mis met dit platform.........
Pecunia non olet
pi_165430627
Bij het doorlezen van alle topics van de laatste maanden kwam ik diverse discussies tegen waarin werd gesproken over het mogelijk inschakelen van de rechtsbijstandverzekering in geval van een conflict met een platform of ondernemer. Nu ben ik hier eens even ingedoken, maar dit lijkt allemaal nog niet zo vanzelfsprekend te zijn...

Voor mijn eigen verzekering (FBTO) ben ik het nagegaan, en na eerst raadplegen van de voorwaarden en vervolgens discussie met hun juridische afdeling lijkt de conclusie: in principe geen dekking bij crowdlending, behoudens wellicht heel specifieke (niet nader benoemde) gevallen.

Is iemand anders dit al eens voor zijn verzekering nagegaan, en zo ja: zijn er (particuliere) verzekeringen die wel dekking bieden?
(Ik kan me voorstellen dat de situatie anders ligt bij zakelijke verzekeringen, daar heb ik niet naar gekeken.)
pi_165430723
Obligataire en crowd fundi bedankt voor de aanwijzing.
Zo, daar zat ik even flink abuis.
op site van garage zag ik geen link naar busjes vandaar.
Heb oorspronkelijke bericht wat aangepast.
pi_165430930
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Buiten dat Chiu verhaal is er inderdaad weinig mis met dit platform.........
Dat zie ik toch wat anders. In bijna een jaar tijd 2 projecten tot stand gekomen. Waarvan:
project 1 het busjes project 30.000 euro waarbij een laatste storting plaats vindt van 5800 euro van vermoedelijk een bevriende volstorter.
Project 2 een vastgoed project van 42500 waarvan een laatste storting van 39.900 van vermoedelijk een bevriende volstorter.
En als ik me goed herinner zijn er ook nog een paar projecten van de site genomen vanwege te weinig belangstelling van investeerders.
Dus bij elkaar is er in een jaar tijd nog geen 30000 euro opgehaald bij vreemden.
Daar kan een platform niet van leven.
Ik kan dat dus niet succesvol noemen en zie behoorlijk wat risico voor de continuïteit voor de lange termijn.
En dan heb ik het nog niet eens over de betrokkenheid van de genoemde accountant.
Afijn iedereen moet maar zijn eigen conclusies trekken maar mijn advies is daar weg te blijven.
pi_165431016
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:56 schreef OpDieFiets het volgende:
Bij het doorlezen van alle topics van de laatste maanden kwam ik diverse discussies tegen waarin werd gesproken over het mogelijk inschakelen van de rechtsbijstandverzekering in geval van een conflict met een platform of ondernemer. Nu ben ik hier eens even ingedoken, maar dit lijkt allemaal nog niet zo vanzelfsprekend te zijn...

Voor mijn eigen verzekering (FBTO) ben ik het nagegaan, en na eerst raadplegen van de voorwaarden en vervolgens discussie met hun juridische afdeling lijkt de conclusie: in principe geen dekking bij crowdlending, behoudens wellicht heel specifieke (niet nader benoemde) gevallen.

Is iemand anders dit al eens voor zijn verzekering nagegaan, en zo ja: zijn er (particuliere) verzekeringen die wel dekking bieden?
(Ik kan me voorstellen dat de situatie anders ligt bij zakelijke verzekeringen, daar heb ik niet naar gekeken.)
Je moet een rechtsbijstandverzekering hebben die ook fiscaal en vermogen dekt. De FBTO heeft deze module niet.
Je kunt bijvoorbeeld kijken bij Centraal beheer.
pi_165431228
GVE Cycle Trend Nuenen herfinan 175k 8% 72 mnd class 3 GPD 0,61% aanstonds open

is ¤ 3068 ann per mnd,

Uitgesteld tot morgen / overmorgen.

[ Bericht 15% gewijzigd door peterc op 19-09-2016 17:21:47 ]
pi_165431844
Volgens een rapport op crowdfunding Hub doet Nederland het goed qua crowdfunding. Nederland staat zelfs tweede achter het VK. De organisatiegraad zou goed zijn en ook het marktvolume. Mindere punten:
- grensoverschrijdend karakter ontbreekt
- benadering bancaire sector
- benadering overheid
- belangstelling consumenten (voor consumentenkrediet) is laag
- er zijn geen specifieke belastingvoordelen ter stimulering

Ik ga nog even uitpluizen wat ze precies met punt 2 en 3 bedoelen.

Nog een opvallend stukje:
"It should be noted that at the moment a loan becomes negotiable another regulatory regime becomes applicable to the crowdfunding platform. As from that moment, a dispensation from the prohibition to act as intermediary in respect of redeemable funds no longer suffices; the crowdfunding platform will generally be considered to provide investment services if it acts as a broker between the borrower on the one hand and the investors on the other hand. As a consequence, the platform would require a license as an investment firm and will become subject to the heavy ‘MiFID’ framework."
Met andere woorden: crowdfundingplatforms mogen zich er niet mee bemoeien als een leenovereenkomst heronderhandeld moet worden, tenzij ze daar een aparte vergunning voor hebben.

Edit: volgens Crowdfundinghub zijn banken terughoudend om ook aan crowdfunding te doen, maar werken ze wel samen met crowdfunding platformen.
Opvallende quote: "There are no regulatory hindrances preventing the growth of consumer lending." Dat zie ik persoonlijk toch anders.

[ Bericht 4% gewijzigd door Benger op 19-09-2016 17:16:27 ]
pi_165432234
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zie ik toch wat anders. In bijna een jaar tijd 2 projecten tot stand gekomen. Waarvan:
project 1 het busjes project 30.000 euro waarbij een laatste storting plaats vindt van 5800 euro van vermoedelijk een bevriende volstorter.
Project 2 een vastgoed project van 42500 waarvan een laatste storting van 39.900 van vermoedelijk een bevriende volstorter.
En als ik me goed herinner zijn er ook nog een paar projecten van de site genomen vanwege te weinig belangstelling van investeerders.
Dus bij elkaar is er in een jaar tijd nog geen 30000 euro opgehaald bij vreemden.
Daar kan een platform niet van leven.
Ik kan dat dus niet succesvol noemen en zie behoorlijk wat risico voor de continuïteit voor de lange termijn.
En dan heb ik het nog niet eens over de betrokkenheid van de genoemde accountant.
Afijn iedereen moet maar zijn eigen conclusies trekken maar mijn advies is daar weg te blijven.
Dat volstorten met grote bedragen ineens is op zich niet uniek....

Ik kan me trouwens een platform heugen dat extra rente bood als bonus maar daar had hier niemand moeite mee😊

Heb trouwens ook de indruk dat een aantal platformen waaronder deze een bijklus activiteit zijn naast een reguliere baan of onderneming..
Pecunia non olet
pi_165432257
Dubbel
Pecunia non olet
  maandag 19 september 2016 @ 19:29:56 #22
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165434430
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zie ik toch wat anders. In bijna een jaar tijd 2 projecten tot stand gekomen.
(...)
En als ik me goed herinner zijn er ook nog een paar projecten van de site genomen vanwege te weinig belangstelling van investeerders.
(...)
Inderdaad. O.a. dat hengelsportcentrum. Die vrouw was denk ik maar wat blij dat ze nog geen drie maand later voor een vol procent minder 10K meer op kon halen bij CCF. Of de cijfers van meneer Chiu waren toch niet zo gek, of de blinde kudde van CCF is zeer filantropisch en dempt met liefde elke bodemloze put.
pi_165435123
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik gelukkig niet maar veel anderen hier wel.
Verkeerde cijfers aanleveren is kwalijke zaak en heeft veel mensen op het verkeerde been en een default gezet!
Zou zich zo maar eens kunnen herhalen bij zaken onder verantwoordelijkheid van deze persoon.
Of heeft hij de investeerders in Rock 'n Royal schadeloosgesteld? :?
Dan is ie mij in ieder geval vergeten bij die schadeloosstelling. Ik heb niets gezien. Kan ik hier alsnog mijn bankrekeningnummer doorgeven? 😜

Maar even serieus...gaan we ooit nog iets horen over de afhandeling van RnR of horen we nix meer omdat er toch nix te verwachten valt?
pi_165440931
quote:
Nog geen maand geleden door Collin Crowdfund aangeprezen LAAG RISICO en
collin score RUIM VOLDOENDE.
Gelukkig had Collin de ¤ 300.000 nog niet uitbetaald. Een dubbeltje op z'n kant voor de investeerders.
pi_165444526
quote:
Na het lezen van de brief van Collin afgelopen week had ik hier voorspeld dat de curator binnen een maand op bezoek zou komen , is binnen een week geworden..................................................
Conclusie:Laat de Rabo voortaan zijn eigen rommel opruimen en deze niet bij de crowd onderbrengen.
pi_165445065
Het geeft allemaal heel erg te denken, dit. Ronkende teksten in overvloed maar het cijfermateriaal ontbreekt waardoor je je grotendeels op de Collin-score moet baseren. "Ruim voldoende" of "failliet tenzij de Collin-financiering doorgaat", dat blijkt dus ongeveer synoniem te zijn :r :r
Pecunia non olet
pi_165445092
Dat zijn de projecten die na ongeveer 10 maanden ophouden te betalen.........zoals R&R en Pacogi.
Pecunia non olet
pi_165445143
Lendahand site nu aangevuld met info (jaarverslagen van de meeste) lokale partners
https://www.lendahand.com/nl-nl/local-partners/

Voor de rest is de site nog niet zichtbaar actief, dat volgt in de loop van de dag.
pi_165445298
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 22:46 schreef Appeltje58 het volgende:

[..]

Nog geen maand geleden door Collin Crowdfund aangeprezen LAAG RISICO en
collin score RUIM VOLDOENDE.
Gelukkig had Collin de ¤ 300.000 nog niet uitbetaald. Een dubbeltje op z'n kant voor de investeerders.
Het aflossen van het krediet betekende hier vermoedelijk de bank heeft het krediet opgezegd...
pi_165445514
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 08:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Na het lezen van de brief van Collin afgelopen week had ik hier voorspeld dat de curator binnen een maand op bezoek zou komen , is binnen een week geworden..................................................
Conclusie:Laat de Rabo voortaan zijn eigen rommel opruimen en deze niet bij de crowd onderbrengen.
Dit is hele foute boel. De lezers hier zijn wsl al wel wakker, maar hier worden mijns inziens - bewust - extreem risicovolle junkleningen aan particulieren gesleten. Met de eerdere voorvallen erbij lijkt het er serieus op dat CF door bepaalde financiele partijen wordt gebruikt als doorgeefluik van de afdelingen bijzonder beheer.
Als de AFM hier niet snel op aanslaat, hebben we in no time het volgende financiele schandaal in wording.
Om te beginnen dient op elke Cf-site in knalrood te worden vermeld dat het junkleningen betreft, tenzij het onderbouwd anders kan worden betiteld :-)
pi_165445904
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:47 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Dit is hele foute boel. De lezers hier zijn wsl al wel wakker, maar hier worden mijns inziens - bewust - extreem risicovolle junkleningen aan particulieren gesleten. Met de eerdere voorvallen erbij lijkt het er serieus op dat CF door bepaalde financiele partijen wordt gebruikt als doorgeefluik van de afdelingen bijzonder beheer.
Als de AFM hier niet snel op aanslaat, hebben we in no time het volgende financiele schandaal in wording.
Om te beginnen dient op elke Cf-site in knalrood te worden vermeld dat het junkleningen betreft, tenzij het onderbouwd anders kan worden betiteld :-)
Ik heb het vermoeden dat de AFM gewoon niet mag ingrijpen. Geen schandalen tot na de verkiezingen. Dan zit de volgende met de gebakken peren. En de investeerders natuurlijk.
pi_165445973
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:17 schreef marathon2000 het volgende:
Lendahand site nu aangevuld met info (jaarverslagen van de meeste) lokale partners
https://www.lendahand.com/nl-nl/local-partners/

Voor de rest is de site nog niet zichtbaar actief, dat volgt in de loop van de dag.
Goed nieuws! allemaal in het kader van de AFM goedkeuring.
Op zich ziet het er allemaal goed uit, al vind ik wel dat ze fors 'afromen' (in hun rekenvoorbeeld de helft van de rente!)
  dinsdag 20 september 2016 @ 10:28:55 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165446024
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:23 schreef nikao het volgende:

[..]

Goed nieuws! allemaal in het kader van de AFM goedkeuring.
Op zich ziet het er allemaal goed uit, al vind ik wel dat ze fors 'afromen' (in hun rekenvoorbeeld de helft van de rente!)
Ze romen inderdaad fors af echter, de kosten voor een platform als deze zullen hoger zijn dan een KoM die door 3 amateurs vanuit een kantoortje wordt gerund. Ik neem aan dat ze bij LAH ook wel eens op pad moeten.
Tot nooit .......
pi_165446109
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:10 schreef obligataire het volgende:
Het geeft allemaal heel erg te denken, dit. Ronkende teksten in overvloed maar het cijfermateriaal ontbreekt waardoor je je grotendeels op de Collin-score moet baseren. "Ruim voldoende" of "failliet tenzij de Collin-financiering doorgaat", dat blijkt dus ongeveer synoniem te zijn :r :r
Het maakt maar weer eens duidelijk hoe ONbetrouwbaar de scores kennelijk zijn bij Collin en dat terwijl de investeerders er voor bijna 100% van afhankelijk zijn aangezien Collin inderdaad geen enkel cijfermateriaal mee levert.
pi_165446167
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ze romen inderdaad fors af echter, de kosten voor een platform als deze zullen hoger zijn dan een KoM die door 3 amateurs vanuit een kantoortje wordt gerund. Ik neem aan dat ze bij LAH ook wel eens op pad moeten.
Das helemaal waar en inderdaad gaan ze lokaal langs bij de partners. Als dit betekent dat ze geen defaults kunnen blijven waarmaken voor de crowd is het natuurlijk prima ;)
  dinsdag 20 september 2016 @ 10:47:48 #37
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_165446297
Hallo, graag wil ik jullie attenderen op een nieuw investeringsproject op Regiofund.
Betreft een start-up, retail, 9%, 60 maanden.

Ondernemingsplan en haalbaarheidsonderzoek zijn bijgesloten (je dient wel eerst in te loggen om deze te kunnen bekijken).

https://regiofund.nl/inve(...)rlegEjWQ9aJL7B3zNkPX
Crowdfunding is de toekomst
pi_165446302
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:39 schreef nikao het volgende:

[..]

Das helemaal waar en inderdaad gaan ze lokaal langs bij de partners. Als dit betekent dat ze geen defaults kunnen blijven waarmaken voor de crowd is het natuurlijk prima ;)
En vergis je niet in de kosten die andere platforms in rekening brengen voor de lenende partij:
bijv. Collin:: 1.8% admin fee+ 1.9%succesfee+ ¤800 toetsing
bijv2: GVE 2.85% admin fee + 1.3%succesfee+¤350 toetsing
--> gemiddeld is de inlenende partij 4%-5% kwijt aan kosten voor een NL platform (uitgaande van een 1ton lening).

In dat licht vallen de kosten van lendahand nog mee qua kosten (ca 3.5%)
En dit willen ze afbouwen als er meer omzet wordt gedraaid, een nobel streven.
  dinsdag 20 september 2016 @ 10:48:22 #39
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165446307
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:23 schreef nikao het volgende:

[..]

Goed nieuws! allemaal in het kader van de AFM goedkeuring.
Op zich ziet het er allemaal goed uit, al vind ik wel dat ze fors 'afromen' (in hun rekenvoorbeeld de helft van de rente!)
Dat is dan ook de enige bron van inkomsten. 't Gaat om arbeidsintensieve, dus dure leninkjes, die op deze manier desalniettemin goedkoper zijn voor de lener. Het alternatief is veelal: afhankelijk worden van een loanshark.
De rente die overblijft voor de uitlener is laag. Of lijkt het maar zo? Bij mij is het nog altijd meer dan wat er overblijft bij Bondora en op dit moment nagenoeg hetzelfde als bij INV.
pi_165446360
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:47 schreef MArcieeeeeee het volgende:
Hallo, graag wil ik jullie attenderen op een nieuw investeringsproject op Regiofund.
Betreft een start-up, retail, 9%, 60 maanden.

Ondernemingsplan en haalbaarheidsonderzoek zijn bijgesloten (je dient wel eerst in te loggen om deze te kunnen bekijken).

https://regiofund.nl/inve(...)rlegEjWQ9aJL7B3zNkPX
Bent u de oprichter van Regiofund?
Welkom hier, uw project is gisteren besproken op dit forum.
pi_165446546
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:48 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

En vergis je niet in de kosten die andere platforms in rekening brengen voor de lenende partij:
bijv. Collin:: 1.8% admin fee+ 1.9%succesfee+ ¤800 toetsing
bijv2: GVE 2.85% admin fee + 1.3%succesfee+¤350 toetsing
--> gemiddeld is de inlenende partij 4%-5% kwijt aan kosten voor een NL platform (uitgaande van een 1ton lening).

In dat licht vallen de kosten van lendahand nog mee qua kosten (ca 3.5%)
En dit willen ze afbouwen als er meer omzet wordt gedraaid, een nobel streven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:48 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat is dan ook de enige bron van inkomsten. 't Gaat om arbeidsintensieve, dus dure leninkjes, die op deze manier desalniettemin goedkoper zijn voor de lener. Het alternatief is veelal: afhankelijk worden van een loanshark.
De rente die overblijft voor de uitlener is laag. Of lijkt het maar zo? Bij mij is het nog altijd meer dan wat er overblijft bij Bondora en op dit moment nagenoeg hetzelfde als bij INV.
Ja helemaal mee eens. Ook voor ons zeker geen gek rendement op deze manier
pi_165446547
Vistaplus Europe
Uitbreidingsfinanciering
¤ 500.000
7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/vistaplus-europe/
pi_165446674
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:51 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Bent u de oprichter van Regiofund?
Welkom hier, uw project is gisteren besproken op dit forum.
Beste MArcieeeeeee, je hoeft ons als eigenaar niet te attenderen/reclame te maken op/voor jullie projecten we zijn zelf attent genoeg om hier te bespreken wat besprekenswaardig is.
Uw project is gisteren reeds besproken als u goed mee gelezen hebt.
Ik zou zeggen trek uw conclusies.
pi_165446783
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:00 schreef marathon2000 het volgende:
Vistaplus Europe
Uitbreidingsfinanciering
¤ 500.000
7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/vistaplus-europe/
Mooi bedrijf. Na het laatste “akkefietje” van Collin twijfel ik (in dit geval vermoedelijk ten onrechte) aan de scores. Zo zie je maar hoe snel je vertrouwen kwijt kan raken……
pi_165446919
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:00 schreef marathon2000 het volgende:
Vistaplus Europe
Uitbreidingsfinanciering
¤ 500.000
7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/vistaplus-europe/
Ik snap het eigenlijk niet waarom die borgstelling slechts 1/5 is (dus een ton). Dit houdt dus in dat er buiten die ton niets meer te halen valt bij deze mensen?

Ik snap het uit oogpunt van de leningnemer maar dat je zomaar meer kan lenen dan waar je voor aansprakelijk wilt zijn vind ik nogal apart
pi_165447029
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2016 16:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Je moet een rechtsbijstandverzekering hebben die ook fiscaal en vermogen dekt. De FBTO heeft deze module niet.
Je kunt bijvoorbeeld kijken bij Centraal beheer.
Maar ook dan lijkt het me geen uitgemaakte zaak dat crowdlending onder de dekking valt.
Als ik bij CB in de voorwaarden kijk welke situaties gedekt worden (punt 21), dan zie ik daar niet iets bij staan waar crowdlending vanzelfsprekend onder lijkt te vallen. Wel staat in de lijst van geschillen die NIET gedekt worden (punt 28): "Geschillen die te maken hebben met het uitlenen van geld aan anderen". Weliswaar met de (enigszins cryptische) toevoeging: "Alleen als de verzekerde het geld uitleent".
Kijk ik bijvoorbeeld in de voorwaarden van de module "Belastingen & Vermogensbeheer" van Nationale Nederlanden, dan staat daar expliciet dat alleen geschillen met een partij met een AFM vergunning gedekt zijn (wat dus vrijwel alle crowfdundingplatformen uitsluit).
Voorwaarden van module "Belasting en Vermogen" bij Ohra (=DAS): idem dito.

Daarnaast sluiten verzekeraars activiteiten uit die buiten de particuliere sfeer vallen. Dit is een grijs gebied, maar de juriste van Achmea (= o.a. Centraal Beheer, FBTO, Interpolis, etc.) waar ik mee gesproken heb gaf wel aan dat voor hen hier al snel sprake van is.

Ik ben dus heel benieuwd of er mensen zijn die concreet navraag hebben gedaan bij hun eigen verzekering of geschillen rond crowdlending gedekt zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door OpDieFiets op 20-09-2016 14:51:26 ]
pi_165447042
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:00 schreef marathon2000 het volgende:
Vistaplus Europe
Uitbreidingsfinanciering
¤ 500.000
7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/vistaplus-europe/
Mooie set van bedrijven.
Waarom worden hier de bezittingen en kasstromen van het huurkoop bedrijf Vistaplus Europe B.V.niet aan Collin verpand? 500K is een best bedrag waarvoor het loont pandakten en een opvolging bij de belastingdienst op te zetten.
Projecten uit het verleden hebben geleerd dat zekerheden belangrijk zijn!

Vol:
¤ 500.000 | 7,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 211 | Reacties: 0
Er moeten dus veel grote investeerders bij zitten bij een gemiddelde investering van rond de 2500 euro!

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-09-2016 11:42:54 ]
pi_165447394
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mooie set van bedrijven.
Waarom worden hier de bezittingen en kasstromen van het huurkoop bedrijf Vistaplus Europe B.V.niet aan Collin verpand? 500K is een best bedrag waarvoor het loont pandakten en een opvolging bij de belastingdienst op te zetten.
Projecten uit het verleden hebben geleerd dat zekerheden belangrijk zijn!

Vol:
¤ 500.000 | 7,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 211 | Reacties: 0
Er moeten dus veel grote investeerders bij zitten bij een gemiddelde investering van rond de 2500 euro!
Hij was met 11 investeerders al bijna 50% volgeschreven voordat hij live ging. Ik heb hem overigens, met het kleinst mogelijke bedrag, ook meegenomen.
pi_165447681
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:44 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Hij was met 11 investeerders al bijna 50% volgeschreven voordat hij live ging. Ik heb hem overigens, met het kleinst mogelijke bedrag, ook meegenomen.
Ik ook, maar ik wil nog wel weten hoe het met de verpanding zit.
Kan ook zo maar zijn dat de boel niet aan Collin verpand wordt daar het al aan een ander in onderpand gegeven is. De huisbankier van het productie/handelsbedrijf bedrijf uit de groep bijvoorbeeld. :?
pi_165447787
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mooi bedrijf. Na het laatste “akkefietje” van Collin twijfel ik (in dit geval vermoedelijk ten onrechte) aan de scores. Zo zie je maar hoe snel je vertrouwen kwijt kan raken……
Ik had hetzelfde. Daarbij: als de beide bedrijven écht zo florissant zijn als CCF ons wil doen geloven, dan hadden ze van een bank een RC-faciliteit gekregen met een lagere rente....
M.a.w., dat ze hier bij de crowd aankloppen was voor mij aanleiding om niet in te stappen..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')