abonnement Unibet Coolblue
pi_165461745
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 22:16 schreef b2py het volgende:

[..]

En de interferentie 25kV en spoorstroomlopen? :P
Daar is met de huidige stand van de techniek geen probleem.
Bier.
  dinsdag 20 september 2016 @ 23:04:10 #177
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165462636
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 september 2016 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En hoe doet de trekschuit het daar?
Hot as hell.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 20 september 2016 @ 23:29:49 #178
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165463391
Hoi :W Was ik weer :)
doei
  Redactie Sport dinsdag 20 september 2016 @ 23:39:19 #179
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165463605
:W Pils. Zal zo in Deventer wel ff irl zwaaien :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 21 september 2016 @ 01:54:18 #180
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165464956
Het ging vanavond lekker met de 1685 (IC Schiphol 22.37u - Enschede 0.45u)..

Uit Amersfoort werd nog op tijd vertrokken, maar voor Apeldoorn stonden we stil: de 17879 (stoptrein Apeldoorn 23.36u - Zutphen 23.55u) stond nog langs het perron waardoor we niet binnen konden komen. Uiteindelijk met +3 langs het perron, maar ook het vertrek liet weer op zich wachten. Ik ving iets op van een aanwijzing voor de 17879 (de eerste genoemde stoptrein) die daardoor nog niet uit de wissels op Apeldoorn aansluiting was. Na 2-3 minuten eindelijk vertrokken.

Tot Holten ging het daarna goed, maar hier kwamen we achter een goederentrein te hangen. Vervolgens tussen Wierden en Almelo haasje over met de 7983 (sprinter Wierden 0.24u - Enschede 23.56u) die linkerspoor naar Almelo reed. In Almelo werd de 1685 (mijn IC) met 7 bakken ICM (na langzaam rijden voor het station) via 1a naar 2b gestuurd zodat de 7983 (sprinter ri. Enschede) op 2a binnen kon komen. Helaas was de treindienstleider even vergeten dat 7 bakken niet langs 2b passen, waardoor de achterste bak(ken) mogelijk niet langs het perron stond(en). Dat werd opgelost met een omroep ("reizigers uit het achterste treinstel zover mogelijk naar voren lopen") voor het ontgrendelen en een extra check door de hc die daarvoor naar achteren moet lopen. Resultaat +8 bij vertrek. Idee: een 8. Uitvoering: een 2. De 7983 (sprinter ri. Enschede) op 4a (zoals ik ook wel eens heb zien gebeuren) had een stuk minder problemen opgeleverd.

Dan denk je dat je het wel gehad hebt, maar nee hoor: voor Hengelo ging de snelheid er al weer uit. Opnieuw een (of weer de) goederentrein die de boel ophield, al kan het ook nog de omlopende 6411 van de trein Emmen-Geleen zijn geweest. Waar er normaal een paar minuten goed gereden kunnen worden bleef de vertraging hierdoor +8.

Uiteindelijk met overstap op de 7983 (sprinter ri. Enschede) in Hengelo om 0.56u met +4 op Enschede Kennispark, waar mijn bolide op mij stond te wachten
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_165465080
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 20:43 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Op zich zijn de indienststellingsdata en de wil om die te halen nog niet zo'n probleem. De begroting van het programma ERTMS is afgekeurd en daarnaast zijn er wat andere planningstechnische problemen. Het project is ook eigenlijk veel complexer dan je zou denken: Het gaat niet om het inbouwen van het systeempje, dat is immers behoorlijk overzichtelijk, maar een combinatie van functionele eisen, veiligheidseisen, niet weten wat de consequenties daarvan zijn over en weer en vervolgens nog een sausje van dat de techneuten maar iets moeten verzinnen.

Iets leuks wat bijvoorbeeld boven water is gekomen is dat ATB-vv een hoger veiligheidsniveau geeft dan ERTMS bij een trein waarvan de ERTMS net is opgestart. ATB-vv doet het immers altijd, een trein waarvan ERTMS nog niet is opgestart weet niet waar die is, waar de rijtoestemming begint of ophoudt en weet dat niet eerder dan het eerstvolgende punt waar dat wijzigt. Voor dat punt kan ERTMS ook nog geen ingreep doen. Dat terwijl ATB-vv dat vanaf 120, 30 of 3 meter van te voren doet. De oplossing is om maar op zicht te gaan rijden tot dat punt terwijl je zonder sein helemaal niet kan zien of je daar wel voorbij mag. Dat geeft natuurlijk veiligheidsrisico's die je kan mitigeren door een flink stuk vrije ruimte achter het blokbord aan te houden. Dit om te voorkomen dat in een rijweg van een andere trein kan komen. Probleem is dan weer dat Nederlandse stations zo zijn gebouwd dat meteen na het perron de wisselstraat begint. Voordat we verder gaan moet hier dus een oplossing voor komen. Anders moeten we of ontzettende hoeveelheden spoorlengte (en dus treinlengte) of veiligheid inleveren. Dat wil natuurlijk niemand dus het zou mij niets verbazen als iemand kijkt of je binnen de specificaties van ERTMS dat beter kan oplossen. Dat alles kost veel tijd maar ook veel geheen-en-weer tussen ProRail en vervoerders. Vertraging is dus onvermijdelijk.
Dat is simpel op te lossen met een infill balise en ik kan mij niet voorstellen dat dat nou een heel groot probleem geeft.
  woensdag 21 september 2016 @ 08:55:45 #182
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_165465874
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_165465983
Zijn de oude ICK's :)
  woensdag 21 september 2016 @ 09:09:38 #184
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_165465993
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:08 schreef b2py het volgende:
Zijn de oude ICK's :)
:Y kaartje kopen kan ook bij de conducteur! Het moet niet gekker worden :Y)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_165466164
Ze hebben weinig keus, automaten zijn kostbaar..
  Moderator woensdag 21 september 2016 @ 09:28:09 #186
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165466194
quote:
Gaaf, aan dit soort treinen blijft wel behoefte denk ik, HSL's zijn vaak nogal duur.

Welke locs zullen ze gaan gebruiken? Schijnbaar ook iets wat 200 kan? Dan dus waarschijnlijk 101, 103, 120 of 182?

Als ik dat goed lees geen airco in de coupes? Of zat daar al airco in?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 21 september 2016 @ 09:58:56 #187
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_165466585
Hector Rail gaat deze treinen rijden met 182.
  woensdag 21 september 2016 @ 09:59:34 #188
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_165466588
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Gaaf, aan dit soort treinen blijft wel behoefte denk ik, HSL's zijn vaak nogal duur.

Welke locs zullen ze gaan gebruiken? Schijnbaar ook iets wat 200 kan? Dan dus waarschijnlijk 101, 103, 120 of 182?

Als ik dat goed lees geen airco in de coupes? Of zat daar al airco in?
Geen airco! 200 km/h wordt gereden, waarschijnlijk met Taurus (BR 182).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 september 2016 @ 10:34:14 #189
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165467146
Het proefbedrijf van de FLIRT zou deze week beginnen, maar dat is voorlopig uitgesteld. De reden is dat de toelating van de stellen nog niet rond is doordat de stellen na een remproef vaste remmen kunnen krijgen. Gaat om de test: Lage Druk Overlading.

Een software update moet dit oplossen, maar die update is er nog niet.

http://www.somda.nl/forum(...)FLIRT3-treinstellen/
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 september 2016 @ 15:37:46 #190
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165472309
Hoi :W
Van 13 t/m 20 september zat ondergetekende vakantie te vieren in Lissabon *O* Eerste keer met het vluigtieg, eerste keer zo ver weg, het was superspannend en supervet! De eerste avond beetje de eerste dingetjes verkend en de volgende dag, mijn verjaardag ook nog ( *O* ) ben ik de wijk Alfama ingegaan. Een schilderachtige volksbuurt met krappe straatjes en een tramlijntje die zich erdoorheen kronkelt, de beroemde tram 28, erg bekend onder toeristen.
Treinenfoto's volgen hieronder nog hoor, geen zorgen maar je kunt natuurlijk niet om dit leuke trammetje heen :)
Lissabon heeft op dit moment nog slechts 5 tramlijnen (12, 15, 18, 25 en 28) na bezuinigingen en metrobouw. Lijn 15 wordt met moderne trams uitgevoerd, de andere lijnen met oude tweeassers uit de jaren 1930. Omdat de lijnen door zulke krappe straatjes en bochten en grote hellingen gaan kúnnen er ook geen normale trams op. Sterker nog, alle trams zijn behalve met een pantograaf ook met een trolleystang-met-wieltje uitgerust omdat de pantograaf anders tegen de balkons aan zou knallen, kun je nagaan hoe krap het is.
Ik ben ingestapt op het westelijke eindpunt Prazeres en meegegaan tot het eindpunt Graça (deze tram reed niet verder naar het echte eindpunt Martim Moniz), en hier komt deze tram weer terugrijden, naar beneden over de Rua da Voz do Operário.


Tramliften is een vrij populaire bezigheid..


En hier nog een trammetje op de Rua São Tomé.


De metro van Lissabon heeft vier lijnen die worden aangeduid met de kleuren blauw (Linha Azul), geel (Linha Amarela), groen (Linha Verde) en rood (Linha Vermelha). De treinen komen uit 1990-1999 in een paar deelseries die erg op elkaar lijken maar toch onderlinge verschillen hebben zoals motor, kleur interieur en wel-of-niet doorloopbaar. Een enkele trein bestaat uit drie wagens, en over het algemeen wordt er met twee gekoppelde treinen gereden, behalve 's avonds, en op de linha Verde wegens werkzaamheden op station Areeiro dat een ingekort perron heeft. Fatsoenlijke metrofoto's maken is vrij lastig omdat treinen altijd helemaal naar het eind van het perron doorrijden. Stations zien er over het algemeen erg netjes en schoon uit. Eilandperrons bestaan niet, tunnels zijn altijd geboord en er wordt links gereden. Door de hellingen, krappe bochten en redelijk korte stationsafstand wordt er nergens harder dan 45 km/h gereden.


De dienstregeling van de metro. 'We beginnen om 6:30 en kappen ermee om 1:00, je redt je verder wel he? :W ' Een regelmatige dienst is er niet echt. Soms elke 8 minuten, soms elke 5, soms elke 11. Of wat korter. Of langer. Je ziet maar.


Op treinstation Roma-Areeiro kwam ineens dit groene ding voorbij waar ik nog snel een slechte foto van kon maken. Op de achtergrond een voorstadstrein van Fertagus, het enige private vervoersbedrijf van Portugal. Fertagus rijdt elke 10 tot 20 minuten tussen Roma-Areeiro en Coina, en elk uur door naar Setúbal.


Alle andere treinen worden gereden door CP (Comboios de Portugal). CP Lisboa verzorgt acht voorstadstreindiensten in de stadsregio (comboios suburbano), voornamelijk met dit stoere materieel dat we hier zien op station Lisboa Oriente, een oversized nieuw station aan de oostkant van de stad waar een compleet nieuw bruisend stadsdeel uit de grond is gestampt voor de Expo in 1998.


Interieur.


Dit gheyle ding had Deadsock al namens mij gepost hier vorige week :) En nou weet ik nog steeds niet wat het is :P 'Alfa Pendular' stond erop.


Van gheylheid en glim en blink naar vervallen Eisenbahnromantik twee kilometer verderop op station Braço de Prata..


En onderweg naar Lisboa Santa Apolónia zag ik vanuit de trein nog dit Spaanse ding..


En op het station nog dit geval. Nee, ik heb nog geen moeite gedaan op te zoeken wat alles voor materieel is :P
Station Lisboa Santa Apolónia is één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Cais do Sodré. Van hieruit vertrekken de intercity's naar het noorden en Spanje. Het is echt typisch zo'n kopstation zoals je dat in deze hoek van Europa verwacht.


En toen was het tijd voor bier :9~


En voeder :Y)


En toen gebeurden er weer andere dingen :) De rest vertel ik nog wel en de gewone vakantiefoto's knal ik nog in TRV/LSS :)



Edit: een uitgebreidere versie van dit verslag met meer vliegtuig, trammetjes en omgeving is te lezen bij de concurrent: http://www.ovinnederland.(...)733&p=454586#p454586

[ Bericht 0% gewijzigd door Prins_Pils op 21-09-2016 17:20:07 ]
doei
pi_165474176
Dat groene ding is een door Nederland (Allan) gebouwde trein, zag er voor een grote renovatie uit als een soort blauwe engel :p
pi_165474368
Leuk :Y
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 september 2016 @ 17:24:13 #193
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165474528
Wat is er aan de hand tussen Deventer en Zutphen? Trein rijdt niet wegens"hulpdiensten" Dan zal de volgende ook wel niet rijden. Sightseeing met lijn 81 dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 september 2016 @ 18:35:38 #194
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_165475900
Heeft iemand toevallig een overzichtje van gebruikte seinbeelden in Frankrijk? The Signal Page is stuk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 september 2016 @ 18:36:26 #195
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165475918
Het doet pain, en het is niet fain, om sain te sain ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165476176
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 18:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Heeft iemand toevallig een overzichtje van gebruikte seinbeelden in Frankrijk? The Signal Page is stuk.
https://en.wikipedia.org/wiki/French_railway_signalling
Bier.
  woensdag 21 september 2016 @ 19:34:24 #197
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165477266
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 16:59 schreef tripel7 het volgende:
Dat groene ding is een door Nederland (Allan) gebouwde trein, zag er voor een grote renovatie uit als een soort blauwe engel :p
Serieus? Dan moeten ze eigenlijk al behoorlijk oud zijn maar zo zag het er echt niet uit :o
doei
  woensdag 21 september 2016 @ 19:49:19 #198
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_165477562
quote:
Oh wacht, een uitklapbaar tabelletje. Over het hoofd gezien. :)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_165479905
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 19:34 schreef Prins_Pils het volgende:

[..]

Serieus? Dan moeten ze eigenlijk al behoorlijk oud zijn maar zo zag het er echt niet uit :o
Het was even zoeken, maar ja: https://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_train_type_0350
  woensdag 21 september 2016 @ 21:08:10 #200
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165480151
quote:
Ah, die had ik precies nodig!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')