Hoi
Van 13 t/m 20 september zat ondergetekende vakantie te vieren in Lissabon
Eerste keer met het vluigtieg, eerste keer zo ver weg, het was superspannend en supervet! De eerste avond beetje de eerste dingetjes verkend en de volgende dag, mijn verjaardag ook nog (
) ben ik de wijk Alfama ingegaan. Een schilderachtige volksbuurt met krappe straatjes en een tramlijntje die zich erdoorheen kronkelt, de beroemde tram 28, erg bekend onder toeristen.
Treinenfoto's volgen hieronder nog hoor, geen zorgen maar je kunt natuurlijk niet om dit leuke trammetje heen
Lissabon heeft op dit moment nog slechts 5 tramlijnen (12, 15, 18, 25 en 28) na bezuinigingen en metrobouw. Lijn 15 wordt met moderne trams uitgevoerd, de andere lijnen met oude tweeassers uit de jaren 1930. Omdat de lijnen door zulke krappe straatjes en bochten en grote hellingen gaan kúnnen er ook geen normale trams op. Sterker nog, alle trams zijn behalve met een pantograaf ook met een trolleystang-met-wieltje uitgerust omdat de pantograaf anders tegen de balkons aan zou knallen, kun je nagaan hoe krap het is.
Ik ben ingestapt op het westelijke eindpunt Prazeres en meegegaan tot het eindpunt Graça (deze tram reed niet verder naar het echte eindpunt Martim Moniz), en hier komt deze tram weer terugrijden, naar beneden over de Rua da Voz do Operário.
Tramliften is een vrij populaire bezigheid..
En hier nog een trammetje op de Rua São Tomé.
De metro van Lissabon heeft vier lijnen die worden aangeduid met de kleuren blauw (Linha Azul), geel (Linha Amarela), groen (Linha Verde) en rood (Linha Vermelha). De treinen komen uit 1990-1999 in een paar deelseries die erg op elkaar lijken maar toch onderlinge verschillen hebben zoals motor, kleur interieur en wel-of-niet doorloopbaar. Een enkele trein bestaat uit drie wagens, en over het algemeen wordt er met twee gekoppelde treinen gereden, behalve 's avonds, en op de linha Verde wegens werkzaamheden op station Areeiro dat een ingekort perron heeft. Fatsoenlijke metrofoto's maken is vrij lastig omdat treinen altijd helemaal naar het eind van het perron doorrijden. Stations zien er over het algemeen erg netjes en schoon uit. Eilandperrons bestaan niet, tunnels zijn altijd geboord en er wordt links gereden. Door de hellingen, krappe bochten en redelijk korte stationsafstand wordt er nergens harder dan 45 km/h gereden.
De dienstregeling van de metro. 'We beginnen om 6:30 en kappen ermee om 1:00, je redt je verder wel he?
' Een regelmatige dienst is er niet echt. Soms elke 8 minuten, soms elke 5, soms elke 11. Of wat korter. Of langer. Je ziet maar.
Op treinstation Roma-Areeiro kwam ineens dit groene ding voorbij waar ik nog snel een slechte foto van kon maken. Op de achtergrond een voorstadstrein van Fertagus, het enige private vervoersbedrijf van Portugal. Fertagus rijdt elke 10 tot 20 minuten tussen Roma-Areeiro en Coina, en elk uur door naar Setúbal.
Alle andere treinen worden gereden door CP (Comboios de Portugal). CP Lisboa verzorgt acht voorstadstreindiensten in de stadsregio (comboios suburbano), voornamelijk met dit stoere materieel dat we hier zien op station Lisboa Oriente, een oversized nieuw station aan de oostkant van de stad waar een compleet nieuw bruisend stadsdeel uit de grond is gestampt voor de Expo in 1998.
Interieur.
Dit gheyle ding had Deadsock al namens mij gepost hier vorige week
En nou weet ik nog steeds niet wat het is
'Alfa Pendular' stond erop.
Van gheylheid en glim en blink naar vervallen Eisenbahnromantik twee kilometer verderop op station Braço de Prata..
En onderweg naar Lisboa Santa Apolónia zag ik vanuit de trein nog dit Spaanse ding..
En op het station nog dit geval. Nee, ik heb nog geen moeite gedaan op te zoeken wat alles voor materieel is
Station Lisboa Santa Apolónia is één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Cais do Sodré. Van hieruit vertrekken de intercity's naar het noorden en Spanje. Het is echt typisch zo'n kopstation zoals je dat in deze hoek van Europa verwacht.
En toen was het tijd voor bier
En voeder
En toen gebeurden er weer andere dingen
De rest vertel ik nog wel en de gewone vakantiefoto's knal ik nog in TRV/LSS
Edit: een uitgebreidere versie van dit verslag met meer vliegtuig, trammetjes en omgeving is te lezen bij de concurrent:
http://www.ovinnederland.(...)733&p=454586#p454586[ Bericht 0% gewijzigd door Prins_Pils op 21-09-2016 17:20:07 ]