abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 september 2016 @ 16:19:33 #126
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165452683
op 1.07 minuten kun je in dit filmpje duidelijk het verbruik van de GTW zien
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 september 2016 @ 16:35:55 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165452982
kwam deze ook nog tegen. Abellio heeft met de FLIRT testritten gehad op de Betuweroute
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_165453322
Chill, DDZ ipv SLT, echt zitten een keertje :Y
  Redactie Sport dinsdag 20 september 2016 @ 17:02:43 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165453524
Ik zit in een Veolia-Lint. Interieur zit het Syntus-logo nog in :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 20 september 2016 @ 17:05:13 #130
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165453572
Het Belgische TreinTramBus (broertje van ROVER) schrijft dat de Benelux maarliefst een jaar via Roosendaal zal blijven rijden omdat Bombardier maar blijft aanprutsen met ETCS. :{

http://treintrambus.be/ac(...)e-uitbreidingen.html
pi_165453645
Dan is het blijkbaar opnieuw uitgesteld :X
Het laatste dat ik had gehoord was april 2017, maar als het inmiddels december 2017 is, dan loopt Bombardier wel echt te prutsen, zeg :o
  dinsdag 20 september 2016 @ 17:10:47 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165453669
Het past weer eens goed binnen het thema 'NS op de HSL', zullen we maar zeggen.
  dinsdag 20 september 2016 @ 17:18:55 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165453842
Ik vraag me wel af waar TTB hun bericht op baseert. Als dat enkel en alleen op basis van HAFAS is hecht ik niet te veel waarde aan die mededeling, dat kan immers met een later wijzigingsblad nog veranderen.
  dinsdag 20 september 2016 @ 17:34:16 #134
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165454187
Het stomme is dus.. Dat toen NS een alternatief voor de Fyra zocht alleen Bombardier de belofte deed dat ze locs konden leveren die geschikt waren voor de HSL. Kennelijk is Siemens te eerlijk geweest want anders hadden we allang goed rijdende Br 189/ES64U4-loc's gehad.
pi_165454219
Damn, ES64U4! Zoiets had veel beter onder de kap geklonken van Amsterdam dan zo'n TRAXX
  dinsdag 20 september 2016 @ 17:59:16 #136
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165454642
Er waren feitelijk drie opties:
1) Siemens ES64U4
2) MRCE ES64F4
3) Angel Trains TRAXX.

Siemens wilde wel ES64U4-locs leveren, maar hierbij zou handmatig moeten worden overgeschakeld tussen ATB en ETCS. Ook wilde Siemens niet instaan voor de toelatingsprocedure. MRCE had aangeboden om ES64F4's te leveren (die zouden ook op de Betuweroute gaan rijden), maar dit voorstel was nog niet concreet genoeg. MRCE haakte vervolgens af.

Er is ook onderzocht of de infrastructuur aangepast kon worden: er is gekeken naar het aanleggen van ATB-NG of TBL2 op de HSL, maar ook naar het toevoegen van ERTMS L1 op de klassieke baanvakken. Dit bleek allemaal niet tijdig haalbaar te zijn, het aanleggen van ERTMS L1 op het klassieke netwerk zou ook nog eens flink wat overlast opleveren voor reizigers.

De Traxx-locomotieven van Angel Trains was dus de enige optie die overbleef.
pi_165454696
Probleem met die dingen was dat Siemens geen oplossing had voor het al rijdend wisselen van ATB naar ETCS, omdat ATB als losse hardware was toegevoegd in plaats van via STM/ETCS module.
Dat zou betekenen dat elke rit die loc bij de wisseling stilgezet zou moeten worden, zou moeten inbellen en daarna pas verder zou kunnen rijden. Aangezien het al een lapmiddel was tot de V250 er zou zijn, zou dat tot nog meer slechte publiciteit zorgen.
Bombardier kon het wel leveren, dus is het Bombardier geworden.

Edit: en er was weer iemand sneller :( :P
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:07:27 #138
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165454780
Dat omschakelprobleem speelde niet alleen bij de ES64U4, ook bij de ICE. Een ICE-machinist die van Brussel naar Frankfurt rijdt moest in Luik handmatig de TBL2-installatie uitzetten (voor HSL 2) en ETCS inschakelen (voor HSL 3).

Tegenwoordig hoeft dat naar mijn weten niet meer, omdat de installatie is vernieuwd.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 september 2016 @ 18:14:21 #139
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165454937
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 16:53 schreef b2py het volgende:
Chill, DDZ ipv SLT, echt zitten een keertje :Y
Ipv "dubbelgehoekt staan" _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:20:14 #140
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165455072
En daar is de Bombardier TALENT 3, volgens de Canadezen is het een "European EMU" die eigenlijk overal wel inzetbaar moet zijn.



Bombardier levert 'm nu ook als 200 km/u-versie, waar de voorganger beperkt was tot 160 km/u.
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:32:01 #141
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165455315
Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden.
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:52:47 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165455684
Ik heb ook eens op HGBTF nagevraagd hoe het zit met de Benelux, FLV-FGSP schreef daar het volgende:

quote:
In eerste instantie wel, maar inmiddels is duidelijk dat de vroegst haalbare datum voor de 'omklap' 1 september 2017 zou zijn. Dan wachten NS en NMBS liever tot de grote dienstregelingswissel van december 2017.
Ofwel, MTL heeft gelijk en Bombardier loopt ontzettend te beunen.

En het is nou niet alsof ze er maar 2 weken de tijd voor hadden. Al in het najaar van 2013 werd bekend wat de plannen met de Benelux zouden zijn, dat de ETCS in het najaar van 2016 nog altijd niet op punt staat is gewoon triest te noemen.

Het is ook niet alsof HSL 4 een nieuwe lijn is voor de Traxx-locs, in het vorige decennium zijn er volop testritten geweest met die locomotieven op lijn 4. Heel succesvol waren die niet, daarom kwam er uiteindelijk de dromedarisopstelling met 2xM6 + HLE 13 + 2xM6.

[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 20-09-2016 19:00:38 ]
  Redactie Sport dinsdag 20 september 2016 @ 19:02:35 #143
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165455851
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden.
Toevallig zometeen bij een presentatie over SAAL, bij NVBS afd. 't Gooi in Hilversum
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_165457333
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden.
Dat was wel te verwachten als ze sowieso al twijfelen aan indienststellingsdata omdat om ons heen niemand het doet. Verder gingen ze daarmee PHS tekorten opvullen dacht ik?
  dinsdag 20 september 2016 @ 20:43:45 #145
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165458403
Op zich zijn de indienststellingsdata en de wil om die te halen nog niet zo'n probleem. De begroting van het programma ERTMS is afgekeurd en daarnaast zijn er wat andere planningstechnische problemen. Het project is ook eigenlijk veel complexer dan je zou denken: Het gaat niet om het inbouwen van het systeempje, dat is immers behoorlijk overzichtelijk, maar een combinatie van functionele eisen, veiligheidseisen, niet weten wat de consequenties daarvan zijn over en weer en vervolgens nog een sausje van dat de techneuten maar iets moeten verzinnen.

Iets leuks wat bijvoorbeeld boven water is gekomen is dat ATB-vv een hoger veiligheidsniveau geeft dan ERTMS bij een trein waarvan de ERTMS net is opgestart. ATB-vv doet het immers altijd, een trein waarvan ERTMS nog niet is opgestart weet niet waar die is, waar de rijtoestemming begint of ophoudt en weet dat niet eerder dan het eerstvolgende punt waar dat wijzigt. Voor dat punt kan ERTMS ook nog geen ingreep doen. Dat terwijl ATB-vv dat vanaf 120, 30 of 3 meter van te voren doet. De oplossing is om maar op zicht te gaan rijden tot dat punt terwijl je zonder sein helemaal niet kan zien of je daar wel voorbij mag. Dat geeft natuurlijk veiligheidsrisico's die je kan mitigeren door een flink stuk vrije ruimte achter het blokbord aan te houden. Dit om te voorkomen dat in een rijweg van een andere trein kan komen. Probleem is dan weer dat Nederlandse stations zo zijn gebouwd dat meteen na het perron de wisselstraat begint. Voordat we verder gaan moet hier dus een oplossing voor komen. Anders moeten we of ontzettende hoeveelheden spoorlengte (en dus treinlengte) of veiligheid inleveren. Dat wil natuurlijk niemand dus het zou mij niets verbazen als iemand kijkt of je binnen de specificaties van ERTMS dat beter kan oplossen. Dat alles kost veel tijd maar ook veel geheen-en-weer tussen ProRail en vervoerders. Vertraging is dus onvermijdelijk.
  dinsdag 20 september 2016 @ 20:51:23 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165458618
ERTMS Level 1 gebruiken in de stationsgebieden, samen met lichtseinen? Buiten de stationsgebieden zou je dan naar L2 kunnen.

Dan heb je nog steeds het probleem dat de trein niet weet waar hij is bij het inschakelen, zoals je dat hebt bij alle puntgebaseerde treinbeveiligingssystemen. Bij het passeren van het eerste baken is dat dan wel opgelost.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 september 2016 @ 20:55:02 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165458708
Zou je niet een soort van ATB-NG oplossing kunnen verzinnen met lussen en dergelijke?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 september 2016 @ 20:56:21 #148
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165458752
Interessant. Klinkt ook niet als iets wat niemand had kunnen zien aankomen, wat mij betreft :') Maar na weet ik hoeveel jaar blijkt dit ineens een probleem en een oplossing is niet in zicht. Okee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165458847
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
Zou je niet een soort van ATB-NG oplossing kunnen verzinnen met lussen en dergelijke?
Lussen? ATB-NG is sinds de invoering ook gehandicapt en het is nooit gerepareerd, vertrekken bij een station waar geen P-sein bij vertrek staat, maar een bediend sein, daar moet altijd stapvoets gereden worden tot het baken achter het sein waar de nieuwe instructie vandaan komt. Gemiddeld één keer per week wel een ingreep tussen Zwolle en Wierden.....
Bier.
  dinsdag 20 september 2016 @ 21:00:27 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165458865
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
Zou je niet een soort van ATB-NG oplossing kunnen verzinnen met lussen en dergelijke?
Zoiets bestaat al (het heet Euroloop) maar is denk ik alleen voor L1.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')