https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Airport_Schipholquote:Schiphol opened on 16 September 1916 as a military airbase.
Definieer vaak, want een F100 die door z'n landing gear zakt is juist een bekend gezicht. Bekend euvel.quote:Op vrijdag 16 september 2016 22:18 schreef FredvZ het volgende:
Zo zie je een Fokker niet vaak:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ligt eraan wat je al weet. Informatie tot nu toe duidt op brand/rook in het toestel.quote:Op vrijdag 16 september 2016 22:24 schreef FredvZ het volgende:
Is er eigenlijk al meer nieuws over de MS804 die op de Middellandse Zee?
Volgens Planespotters.net zou dit MSN eerst de PH-BHM voor KLM worden, maar is deze not taken up.quote:De onderdelen voor de 500e 787 zijn in Everett aangekomen.
Dit toestel wordt tevens de eerste 787-9 voor Air France.
Er is inderdaad tussen Air France en KLM onderling wat geschoven met toestellen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 15:04 schreef inkjet het volgende:
Volgens Planespotters.net zou dit MSN eerst de PH-BHM voor KLM worden, maar is deze not taken up.
Je hebt gelijk, ik had mijn research beter moeten doenquote:Op zaterdag 17 september 2016 09:51 schreef OEM het volgende:
[..]
Definieer vaak, want een F100 die door z'n landing gear zakt is juist een bekend gezicht. Bekend euvel.
Dat is ook het laatste wat ik heb gehoord.quote:Op zaterdag 17 september 2016 11:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je al weet. Informatie tot nu toe duidt op brand/rook in het toestel.
Gekaapt?quote:Op zondag 18 september 2016 21:13 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
ik wist niet dat corendon ook naar saoedi-arabië vliegt?
Corendon Airlines is een Turkse maatschappij onderdeel van de Nederlandse holding Corendon.quote:Op zondag 18 september 2016 21:13 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
ik wist niet dat corendon ook naar saoedi-arabië vliegt?
Zal wel een hadj charter zijn.quote:Op zondag 18 september 2016 21:13 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
ik wist niet dat corendon ook naar saoedi-arabië vliegt?
Maar nog niet zo lang: het bord is van 20 augustus 1931 en de lijndienst naar Groningen is 15 augustus 1931 begonnen (en in 1939 definitief opgeheven)quote:Op maandag 19 september 2016 16:10 schreef derLudolf het volgende:
Groningen stond toen ook al op de borden?
Super grappig. Dat bord hebben ze min of meer gereconstrueerd (ongetwijfeld vanaf die foto) en hangt nu in het 1928-schipholgebouw dat in Aviodrome staat.quote:Op maandag 19 september 2016 15:09 schreef Iemand91 het volgende:
1931; het bekende krijtbord waarop de vluchten worden geschreven met een krijtje:
[ afbeelding ]
Die is uitgeveegdquote:Op maandag 19 september 2016 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Alleen wat is er met de vlucht naaar Batavia gebeurd...?
Ook voor the heck of it en voor wat sfeer: wat voor kisten waren dat:quote:Op maandag 19 september 2016 15:09 schreef Iemand91 het volgende:
1931; het bekende krijtbord waarop de vluchten worden geschreven met een krijtje:
[ afbeelding ]
Top posting!quote:Ook voor the heck of it en voor wat sfeer: wat voor kisten waren dat:
Mooi spul ja Cutting edge technology of the dayquote:Op maandag 19 september 2016 19:16 schreef OEM het volgende:
[..]
Ook voor the heck of it en voor wat sfeer: wat voor kisten waren dat:
Nou, dat kan het archief van de Alkmaarsche Courant je exact vertellen. Die hebben elke dag een korte update in de krant staanquote:Op maandag 19 september 2016 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Alleen wat is er met de vlucht naaar Batavia gebeurd...?
Ook geniaal dat je gewoon een zinnig antwoord krijgtquote:
Je zou idd verwachten dat ze die ene high profile vlucht er altijd wel op laten staan. Terwijl rechts op het bord de vlucht er nog wel op staat (de FS-kolom bij Essen-Zwitserland-Leipzig)quote:Op maandag 19 september 2016 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja dat mis ik dan een beetje. Hij had toch gewoon net als alle andere vluchten van die dag op dat bord moeten staan
The fuck happened?quote:Op vrijdag 16 september 2016 22:18 schreef FredvZ het volgende:
Zo zie je een Fokker niet vaak:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een Fokker 100 die door z'n hoeven zakt is meestal metaalmoeheid waardoor de landing gear afbreekt. Ontwerpfoutje van Fokker danwel Messier-Dowty. En een beetje bananenrepubliek controleert dat niet regelmatig. Geen idee of dat ook hier ook gebeurd is.quote:
Ahaquote:Op woensdag 21 september 2016 00:20 schreef OEM het volgende:
[..]
Een Fokker 100 die door z'n hoeven zakt is meestal metaalmoeheid waardoor de landing gear afbreekt. Ontwerpfoutje van Fokker danwel Messier-Dowty. En een beetje bananenrepubliek controleert dat niet regelmatig. Geen idee of dat ook hier ook gebeurd is.
Iraniërs en defecte vliegtoestellen?quote:Op woensdag 21 september 2016 00:28 schreef FredvZ het volgende:
Gezien de absurd hoge defectstand bij de Iranezen lijkt het me dat ze blij mogen zijn dat het toestel überhaupt nog vloog.
Kijk maar eens in de buurt van de vliegvelden van Teheran met Google Mapsquote:Op woensdag 21 september 2016 11:04 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Iraniërs en defecte vliegtoestellen?
het land is vrij lang geboycot hè, dus dan kunnen ze ook niet zomaar even vliegtuigonderdelen bestellen als iets kapot isquote:Op woensdag 21 september 2016 11:04 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Aha
[..]
Iraniërs en defecte vliegtoestellen?
Politiek gevoelig, iets met een koloniaal verleden, het heet nu Jakarta. Wel geschiedvervalsing om het niet op het bord te zetten.quote:Op maandag 19 september 2016 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja dat mis ik dan een beetje. Hij had toch gewoon net als alle andere vluchten van die dag op dat bord moeten staan
Zeker, alhoewel de 747-8 ook led-strobes heeftquote:Op woensdag 21 september 2016 21:38 schreef LintuxCx het volgende:
Wat kun je een 787 in het donker trouwens mooi herkennen aan z'n knipperlicht, niet?
Als je daarover loopt te nöhlen snap je het idee van een museum nietquote:Op woensdag 21 september 2016 13:57 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Politiek gevoelig, iets met een koloniaal verleden, het heet nu Jakarta. Wel geschiedvervalsing om het niet op het bord te zetten.
Oh, gaaf, ook eens op letten (×2). 747-8 zie ik ook hier (onder de approach van LHR) nog niet eens zo vaak.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:50 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Zeker, alhoewel de 747-8 ook led-strobes heeft
777's zijn op kruishoogte ook altijd mooi herkenbaar omdat hun landingslichten zwakjes blijven gloeien.
Handig.quote:Inwoners van het Britse overzeese eiland Sint-Helena willen compensatie van de Britse overheid. Op het eiland is voor 325 miljoen euro een vliegveld aangelegd, maar er kunnen geen commerciële vliegtuigen landen. Er staat een te harde wind, meldt The Guardian. De voor volgend jaar mei geplande opening van het vliegtuig is uitgesteld.
Pas kwam zelfs langs dat ze een bergtop wilden opblazen om de problemen te verhelpen...quote:Op vrijdag 23 september 2016 12:23 schreef Pino112 het volgende:
http://nos.nl/artikel/213(...)eld-onbruikbaar.html
Handig.
Redelijk rechte lijn toch? Wat zou je boven Rusland willen?quote:Op zondag 25 september 2016 05:26 schreef FredvZ het volgende:
Creatieve route:
[ afbeelding ]
JAF/TUI zal vast geen toegang hebben tot het Chinese en/of Russische luchtruim.
14u in zo'n kist zitten lijkt trouwens ook niet bepaald een pretje.
daarom dusquote:Op zondag 25 september 2016 07:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Redelijk rechte lijn toch? Wat zou je boven Rusland willen?
Zijn die 767 zo krap dan? Of erg oncomfortabel op een andere manier? Delta vliegt er ook veel mee naar AMS toch
Een kortere route vliegen.quote:Op zondag 25 september 2016 07:12 schreef derLudolf het volgende:
Redelijk rechte lijn toch? Wat zou je boven Rusland willen?
In feite zijn die 767 toestellen in een 2-3-2 opstelling zoals bij Delta, niet eens zo krap, maar door de lederen bekleding en de dikke rugleuningen geeft het en krap gevoel. Tuifly daarentegen plakt er per rij nog een stoel bij, dus 2-4-2 en een 767 lijkt me qua diameter wat smaller dan een A330/340 met dezelfde stoelopstelling. De stoelbreedte van een 767 vanTuifly bij seatguru vertrouw in voor geen meter.quote:Op zondag 25 september 2016 07:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Redelijk rechte lijn toch? Wat zou je boven Rusland willen?
Zijn die 767 zo krap dan? Of erg oncomfortabel op een andere manier? Delta vliegt er ook veel mee naar AMS toch
Dat heeft niks te maken met de route die deze TUI-vlucht heeft uitgevoerd. Als je aanneemt wat voor antwoord TS krijgt in dat topic zou er met een boog over Rusland en China moeten worden gevlogen, want dat is de kortste route (omdat de aarde dus bol is en niet plat)quote:
De KL807 vloog de afgelopen dagen toch echt over Rusland en China naar Taipeiquote:Op zondag 25 september 2016 12:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Omdat Taipei natuurlijk. Puur pesten van China.
Dat is aanzienlijk korter. Dat zie je eigenlijk pas goed als je deze route op een wereldbol uitlegt.quote:Op zondag 25 september 2016 07:12 schreef derLudolf het volgende:
Redelijk rechte lijn toch? Wat zou je boven Rusland willen?
Een 767 is niet per se krap, maar de kisten van TUI zijn inmiddels zo'n 16 jaar en hebben nog steeds dezelfde stoelen die in economy in een krappe 2-4-2 opstelling staan. Ik ben nu 8 uur blij als ik er uit mag (en dat zat ik nog in de ruimere 2-3-2 opstelling voorin het toestel), moet er niet aan denken om er dan nog 6 uur in te moeten zitten.quote:Zijn die 767 zo krap dan? Of erg oncomfortabel op een andere manier? Delta vliegt er ook veel mee naar AMS toch
Die van Seatguru kloppen inderdaad niet. Dit zijn de juiste cijfers: http://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=13422quote:Op zondag 25 september 2016 10:20 schreef buzz1291 het volgende:
In feite zijn die 767 toestellen in een 2-3-2 opstelling zoals bij Delta, niet eens zo krap, maar door de lederen bekleding en de dikke rugleuningen geeft het en krap gevoel. Tuifly daarentegen plakt er per rij nog een stoel bij, dus 2-4-2 en een 767 lijkt me qua diameter wat smaller dan een A330/340 met dezelfde stoelopstelling. De stoelbreedte van een 767 vanTuifly bij seatguru vertrouw in voor geen meter.
Heeft waarschijnlijk te maken met rechten om de Y1-route te vliegen. Of een gebrek aan benodigde apparatuur. Of ze kunnen niet aan de zuurstofeisen voldoen voor die hoogvlakten, maar dat lijkt me sterk.quote:Op zondag 25 september 2016 05:26 schreef FredvZ het volgende:
Creatieve route:
[ afbeelding ]
JAF/TUI zal vast geen toegang hebben tot het Chinese en/of Russische luchtruim.
14u in zo'n kist zitten lijkt trouwens ook niet bepaald een pretje.
?quote:Op maandag 26 september 2016 11:44 schreef Iemand91 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM9865/b1f3491
quote:
quote:Op maandag 26 september 2016 00:44 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
PH-BFK eerder deze maand op Schiphol-Oost waar ze o.a. in de Martinair hangar is uitgefaseerd.
Deze ochtend verlaat alweer de 3e Boeing 747-400 voorgoed Schiphol.
Om 09:15 uur verlaat PH-BFK "City of Karachi" voorgoed Nederlandse bodem als het als vlucht KL9865 naar Chicago vertrekt.
Hier stopt het voor een customs stop waarna nog een korte vlucht naar Mojave Air and Space Port in Californië maakt.
Op Schiphol zijn alle vier motoren al vervangen; de motoren die er nu onder hangen worden deze week nog van de vleugels verwijderd in Californië.
Dit gegeven plus het feit dat het toestel verkocht is aan een externe partij (in tegenstelling tot PH-BFM en -BFO) doet bij mij vermoeden dat dit toestel snel gestript zal zijn.
Karachi is de 854e 747 van de productielijn en de 131e gebouwde -400.
Ze vloog op 3 mei 1991 haar eerste vlucht vanaf Everett. 18 dagen later werd ze op 21 mei aan KLM afgeleverd.
25 jaar, 4 maanden en 2 dagen na haar eerste vlucht en 129.500 vlieguren en 15.417 cycles verder maakt ze nu haar laatste vlucht.
Haar laatste commerciële vlucht maakte ze op zondag 4 september vanuit Shanghai naar Amsterdam als KL896.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disregard taxi drivers offering unrequested services.
quote:Op maandag 26 september 2016 21:27 schreef G-Pier het volgende:
Gerucht van de wandelgang.Daarnaast worden alle Jet Airways vluchten van/naar Amsterdam (Mumbai, Delhi en Toronto) opgewaardeerd naar de 777-300ER van de huidige A330-300 (Mumbai vanaf eind oktober, overige 2 vanaf januari 2017) en Jet Airways voegt vluchten toe naar Bangalore.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De stap van Jet Airways om van Brussel naar Amsterdam te gaan lijkt goed te hebben uitgepakt...
De securitycheck bij T9 op de G-pier bedoel je?quote:Op maandag 26 september 2016 21:53 schreef G-Pier het volgende:
Jet Airways doet het zeker goed op Schiphol. Het transferfilter begint klein te worden voor de drukte van de 9W-transferpax.
quote:Op maandag 26 september 2016 21:27 schreef G-Pier het volgende:
Gerucht van de wandelgang.Dan zullen de vluchten denk ik ook "meeverhuizen" naar de E/F pier.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.So we just called him Fred
Ik weet het niet, aan de ene kant wel maar aan de andere kant weer niet sinds de kisten sinds augustus op G worden gezet. Daarvoor zaten ze altijd op E/F.quote:Op maandag 26 september 2016 22:12 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dan zullen de vluchten denk ik ook "meeverhuizen" naar de E/F pier.
quote:Op maandag 26 september 2016 22:10 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De securitycheck bij T9 op de G-pier bedoel je?
Die is inderdaad krap bemeten. Bij de bouw was het uitgangspunt dat de meeste transferpassagiers op de E- of F-Pier zouden aankomen en daar is de securitycheck voor transfers ook aanzienlijk groter.
Waar ze al helemaal geen rekening mee hebben gehouden is de transfer van passagiers die weer instappen in het toestel waar ze net uitkwamen voor het tweede deel van hun vlucht:
9W 234/233 New Delhi - Toronto is op Schiphol in tweeën geknipt voor een branstofstop. Aangezien het toestel 3,5u aan de grond staat vermoed ik dat de passagiers er allemaal uit moeten en als transfer in de Lounges mogen wachten. En door het nieuwe concept moet elke reiziger dan weer opnieuw door de security.
Vóór de centrale security werd ingevoerd hadden de reizigers opgevangen kunnen worden in de gesloten wachtruimtes bij de gates. Geen pretje, maar het had gekund.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disregard taxi drivers offering unrequested services.
De codesharing met KLM zal daar zeker ook aan bij hebben gedragen.quote:Op maandag 26 september 2016 21:42 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Daarnaast worden alle Jet Airways vluchten van/naar Amsterdam (Mumbai, Delhi en Toronto) opgewaardeerd naar de 777-300ER van de huidige A330-300 (Mumbai vanaf eind oktober, overige 2 vanaf januari 2017) en Jet Airways voegt vluchten toe naar Bangalore.
De stap van Jet Airways om van Brussel naar Amsterdam te gaan lijkt goed te hebben uitgepakt...
twitter:mvbergen twitterde op dinsdag 27-09-2016 om 16:04:31 Bijzonder transport vandaag, een oude #dakota gaat per boot van #schiphol naar #Lelystad https://t.co/YOW0b7WOM6 reageer retweet
Gisteren door de grachten van Amsterdam, vandaag verder naar Lelystad:quote:Op dinsdag 27 september 2016 20:55 schreef FredvZ het volgende:
De PH-DDZ is op pad naar Lelystad:twitter:mvbergen twitterde op dinsdag 27-09-2016 om 16:04:31 Bijzonder transport vandaag, een oude #dakota gaat per boot van #schiphol naar #Lelystad https://t.co/YOW0b7WOM6[ afbeelding ] reageer retweet
Werd tijd.quote:Air France-KLM sluit megadeal voor WiFi in vloot
PARIJS - Air France-KLM gaat 124 vliegtuigen voor de lange afstand voorzien van draadloos internet. Daarover heeft de Franse-Nederlandse luchtvaartonderneming een akkoord gesloten met de Amerikaanse leverancier Gogo. De toestellen worden uitgerust met het nieuwe satellietsysteem 2Ku.
Bij KLM krijgen vanaf eind 2017 29 Boeing 777’s en twaalf Airbus A330’s het Gogo-systeem. Bij Air France gaat het om 68 Boeing 777’s en vijftien A330’s.
Passagiers in de Boeing 747’s zullen het ook in de toekomst moeten stellen zonder WiFi. KLM haalt deze toestellen in de komende jaren uit de vloot. De Airbus A340’s en A380’s van Air France krijgen het systeem evenmin.
De Boeing 787’s van beide maatschappijen worden al vanaf de fabriek afgeleverd met WiFi van Panasonic Avionics. KLM heeft er inmiddels acht in dienst, Air France neemt de eerste in januari in dienst.
Het Gogo-systeem stelt passagiers in staat om tegen betaling met hun eigen smartphone of tablet te surfen op het internet. Ook kunnen ze gebruikmaken van een gratis portal waarop relevante vlucht- en reisinformatie is te vinden. Daarnaast worden entertainmentopties geboden.
Volgens mij hebben ze redelijk wat moeite om ze gevuld te krijgen.quote:Op donderdag 29 september 2016 16:58 schreef derLudolf het volgende:
Waarom niet in de A380's? Hebben ze al plannen die uit te faseren?
Daarom faseren ze ze uit of daarom krijgen ze geen Wifi?quote:Op donderdag 29 september 2016 17:01 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze redelijk wat moeite om ze gevuld te krijgen.
Ik doel idd op het uitfaseren. Maar ik ben er niet 100 procent zeker van dat dat ook het plan is.quote:Op donderdag 29 september 2016 17:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daarom faseren ze ze uit of daarom krijgen ze geen Wifi?
Misschien moeten er eens eentje op KLM vlucnten in zetten. Het is dat de infrastructuur op Curaçao er niet geschikt voor is, maar volgens mij krijg je zo'n kist wel vol in de zomer die kant op.quote:Op donderdag 29 september 2016 17:01 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze redelijk wat moeite om ze gevuld te krijgen.
Het lijkt erop dat AF niet weet wat ze met die 10 toestellen aanmoeten.quote:Op donderdag 29 september 2016 16:58 schreef derLudolf het volgende:
Waarom niet in de A380's? Hebben ze al plannen die uit te faseren?
quote:Op donderdag 29 september 2016 19:05 schreef FredvZ het volgende:
Misschien moeten er eens eentje op KLM vlucnten in zetten.
quote:
BA wordt dus gewoon een dure Easyjet/Ryanair. Net als alle andere legacy-carriers in Europa.quote:LONDEN - British Airways stopt definitief met het aanbieden van gratis eten en drinken in economy class op vluchten binnen Europa. Vanaf 11 januari moet op British Airways-vluchten vanaf Londen Heathrow en Gatwick worden betaald voor inflight catering. Op vluchten vanaf Londen City en Stansted wordt de gratis catering vanaf het zomerseizoen van 2017 geschrapt.
De Britse luchtvaartmaatschappij meldt dat met Marks & Spencer een deal is gesloten voor het leveren van een uitgebreid 'Food on the move'-aanbod. Daarbij gaat het om onder meer sandwiches en salades. De nadruk ligt volgens BA op topkwaliteit en vers.
De prijzen zullen varieren van een pond voor een zakje chips tot 4,95 pond voor picante kip met quinoa en rijst. Het aanbod wordt afgestemd op het moment van de dag. Frisdrank zal verkrijgbaar zijn vanaf 1,50 pond terwijl alcoholische versnaperingen minimaal 4 pond gaan kosten.
De stap van BA gratis inflight catering te schrappen is een manier om kosten te besparen en tegelijkertijd meer inkomsten te kunnen genereren. Paar passagiers verliezen wel weer een van de extra’s waarmee BA zich juist onderscheidt van low cost carriers als easyJet, Ryanair en Norwegian.
Met de maatregel om gratis cateringservice te schrappen is bij British Airways de hand zichtbaar van de eerder dit jaar aangetreden nieuwe topman Alex Cruz, die overkwam van de Spaanse budgetmaatschappij Vueling. In BA's Club Europe (short-haul business class) blijft het cateringaanbod gratis. Het menu zal vanaf het voorjaar van 2017 worden verbeterd.
quote:Op donderdag 29 september 2016 19:57 schreef Iemand91 het volgende:
BA gaat verder met de afbrak van hun image:
British Airways stopt met gratis catering op Europese vluchten
[..]
BA wordt dus gewoon een dure Easyjet/Ryanair. Net als alle andere legacy-carriers in Europa.
Idd. Sterker nog, de verandering is miv 11 januari geloof ik en mensen die al een ticket hebben krijgen alleen een mailtje met een waarschuwing om, ehm, hun verwachtingen wat bij te stellen.quote:Want die tickets worden écht niet goedkoper...
Gaat er niet nog een A330-200 uit als gevolg van de instroom van de 787-9?quote:Op donderdag 29 september 2016 22:27 schreef inkjet het volgende:
[..]
12 Airbussen van KLM? Ze hebben er 13.
Altijd leuk als er na een lange intercontinentale vlucht en overstap niet eens een glaasje water vanaf kan.quote:Op donderdag 29 september 2016 19:57 schreef Iemand91 het volgende:
BA gaat verder met de afbrak van hun image:
British Airways stopt met gratis catering op Europese vluchten
[..]
BA wordt dus gewoon een dure Easyjet/Ryanair. Net als alle andere legacy-carriers in Europa.
Want die tickets worden écht niet goedkoper...
Met Lufthansa of KLM vliegen dan maarquote:Op vrijdag 30 september 2016 05:12 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Altijd leuk als er na een lange intercontinentale vlucht en overstap niet eens een glaasje water vanaf kan.
Cathay Pacific geniet mijn voorkeurquote:Op vrijdag 30 september 2016 08:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met Lufthansa of KLM vliegen dan maar
Maar dan moet je ws wel via LHR en het laatste stukje terug naar Nederland met BA?quote:Op vrijdag 30 september 2016 09:27 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Cathay Pacific geniet mijn voorkeur
Lekker met een cabine vol Aziaten richting HK.quote:Op vrijdag 30 september 2016 09:27 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Cathay Pacific geniet mijn voorkeur
Hoezo? Ze vliegen dagelijks op Amsterdam en met een veel beter tijdslot dan KLM.quote:Op vrijdag 30 september 2016 09:30 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar dan moet je ws wel via LHR en het laatste stukje terug naar Nederland met BA?
(Qua alliance iig..)
Alles wat richting Azie gaat zit vol met Aziaten, ze zijn ook met meer en hebben meer centen.quote:Op vrijdag 30 september 2016 09:38 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Lekker met een cabine vol Aziaten richting HK.
Dit is een position flight voor onderhoud dat wordt uitgevoerd in Taipei door EGAT(Evergreen Aviation Technologies).quote:Op zondag 25 september 2016 05:26 schreef FredvZ het volgende:
Creatieve route:
[ afbeelding ]
JAF/TUI zal vast geen toegang hebben tot het Chinese en/of Russische luchtruim.
14u in zo'n kist zitten lijkt trouwens ook niet bepaald een pretje.
Ik heb niet veel verstand van type vliegtuigen. Maar de vervanger zou toch een A380 zijn? Echter is het een Airbus, dus dan kan het niet?quote:
De theoretische vervanger is de 747-8.quote:Op vrijdag 30 september 2016 12:02 schreef xcachet het volgende:
Ik heb niet veel verstand van type vliegtuigen. Maar de vervanger zou toch een A380 zijn? Echter is het een Airbus, dus dan kan het niet?
Sad news, maar onvermijdelijk.quote:Op vrijdag 30 september 2016 11:09 schreef Iemand91 het volgende:
En weer een Boeing 747 operator minder.
Ik dacht altijd dat voor 1997 de registraties in HK met "VR-" begonnen. Typo of zit ik er naast?quote:Hun eerste 747-400 ("VH-BOP", later opnieuw geregistreerd als "B-HOP") werd op 8 juni 1989 aan de maatschappij geleverd en was de eerst geleverde -400 met Rolls Royce motoren.
Helemaal gelijk. Typo inderdaad.quote:Op vrijdag 30 september 2016 12:17 schreef FredvZ het volgende:
Ik dacht altijd dat voor 1997 de registraties in HK met "VR-" begonnen. Typo of zit ik er naast?
Dat zou de AOF zijn maar dat is uitgesteld. Misschien gebeurt het nu dan alsnog. Het zou wel betekenen dat de vloot iets krimpt volgend jaar, qua aantal voor de lange afstand.quote:Op donderdag 29 september 2016 23:18 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Gaat er niet nog een A330-200 uit als gevolg van de instroom van de 787-9?
Thanks!quote:Op vrijdag 30 september 2016 18:22 schreef Blistering het volgende:
Schitterende post @ vorige pagina @ Iemand91.
D'oh, maar natuurlijk. Hersenscheet van mijn kant.quote:Op vrijdag 30 september 2016 10:33 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Hoezo? Ze vliegen dagelijks op Amsterdam en met een veel beter tijdslot dan KLM.
Absoluut!quote:Is hier trouwens nog interesse/behoefte aan een post rond het einde van deze maand over het winterseizoen in de luchtvaart zoals ik die hier wel vaker heb gepost?
Ik zou je vraag (ook) hier stellen:quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 21:33 schreef Xetran het volgende:
Weet niet of dat in dit topic hoort maar..
Binnenkort is het zo ver en reis ik via Xiamen naar Bangkok. Echter, ik heb een vrij lange layover van +/- 10 uur.. Nu weet ik dat normaal je kansen gelimiteerd zijn in aan te trekken luxe maar ik had ergens gelezen dat Xiamen Airlines gratis een hotel aanbiedt voor lange layovers. Weet misschien iemand hier meer van?
quote:Q: Why it's green?
A: It's a coating that protects the exposed aluminum from corroding. It's washed off just before the plane gets painted.
Lol.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 21:13 schreef DeeBee het volgende:
Alleen al aan de wijzigingen van o.a. Turkish Airlines voor W16 kan je ongeveer 3 posts wijden volgens mij!
Aha, super interessant. Thanks!quote:Op vrijdag 30 september 2016 12:09 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De theoretische vervanger is de 747-8.
Maar in de praktijk is het de 777. Gaan net zoveel passagiers in, nog meer vracht en vergelijkbaar bereik. Daarnaast goedkoper, minder onderhoud etc. etc.
Je zou de A380 inderdaad als vervanger kunnen zien maar dan van Airbus. Er is immers hevige concurrentie tussen beide fabrikanten. Maar het lijkt er sterk op dat de markt van deze grootste toestellen uit hun assortiment tanende is. De A380 verkoopt slecht en een aantal maatschappijen lijken 'm liever kwijt dan rijk te zijn en om over de 747-8 (de nieuwste versie van de 747) nog maar niet te spreken.
De luchtvaart lijkt steeds meer de kant op te gaan van kleinere, efficiënte toestellen die rechtstreeks tussen twee punten gaan vliegen i.p.v. grote toestellen tussen grote luchthavens en dan door met kleine toestellen naar je eindpunt.
Toestel is al wel een aantal keren op Schiphol geweest.quote:SCHIPHOL - Luchtvaartliefhebbers kunnen zondag 2 oktober kennis maken met de Sukhoi SSJ100 Superjet tijdens een speciale rondvlucht vanaf Schiphol. The Aviation Factory heeft een toestel van CityJet beschikbaar voor een vlucht van circa anderhalf uur. "Er zijn voldoende tickets verkocht, dus hij gaat door", laat het bedrijf weten. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar.
De Superjet wordt ingezet voor een klant, maar heeft tussendoor tijd voor de speciale vlucht. Tickets kosten 130 euro en er is plek voor 98 passagiers.
De Sukhoi Superjet is nog geen algemene verschijning op Schiphol. Binnen Europa zijn Aeroflot en CityJet de voornaamste gebruikers van het nieuwe type. Laatstgenoemde vervangt ermee de oude BAe RJ85’s, waardoor de Superjet op den duur een reguliere gast wordt op de lijndienst tussen Londen City en Schiphol.
Rondvlucht
De vlucht vertrekt op zondag 2 oktober om 18.30 en komt rond 20.00 weer aan. Bij de ticketprijs van 130 euro is een drankje inbegrepen. Ook worden tien schaalmodellen verloot onder de passagiers.
Oh echt? Dat is wel handig ja met wat exotischer vliegtuigtypenquote:Op zondag 2 oktober 2016 18:24 schreef DeeBee het volgende:
Towbar kan desnoods mee in de belly toch?
Bij KL Cargo gebeurde dat regelmatig volgens mij, zeker als je naar een exotisch veld in Afrika moet ofzo dan was dat wel nodig. En kan met pax-kisten ook wel denk ik, al lossen ze het misschien anders op.quote:Op zondag 2 oktober 2016 18:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh echt? Dat is wel handig ja met wat exotischer vliegtuigtypen
Wat zou er tegenover staan?quote:Met de financiële ondersteuning van de Volksrepubliek China zal onze Internationale Luchthaven, de Johan Adolf Pengel Luchthaven, gemoderniseerd worden mede ter voldoening aan de internationale burgerluchtvaart-eisen, maar ook voor het kunnen doen afhandelen van meer vliegtuigen op hetzelfde moment.
Suriname is geen Tui bestemming. Tui biedt strandvakanties aan. De zee bij Suriname heeft dezelfde kleur als de Noordzee...quote:Op zondag 2 oktober 2016 19:37 schreef FredvZ het volgende:
SLM benadert gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen voor samenwerking
Ben benieuwd waar ze op uit komen. KLM zal het vast niet worden, aangezien ze volgens mij juist een partij naast de KLM willen hebben die naar Nederland vliegt. Volgens het artikel willen ze ook mikken op toerisme dus misschien dat TUI instapt of dat Condor/Thomas Cook zich hiermee definitief wil gaan vestigen op Schiphol met eigen vliegtuigen.
Uit hetzelfde artikel:
[..]
Wat zou er tegenover staan?
Die Chinezen doen het vast niet voor niets.
Misschien kunnen ze er nog wat rondreizen verkopen?quote:Op zondag 2 oktober 2016 19:42 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Suriname is geen Tui bestemming. Tui biedt strandvakanties aan. De zee bij Suriname heeft dezelfde kleur als de Noordzee...
Met alle respect maar het binnenland van Suriname is niet bijzonder. Het is geen Indonesië of Thailand... 95 procent van de mensen die naar Suriname gaat heeft er familie zitten die ze bezoeken.quote:Op zondag 2 oktober 2016 19:47 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze er nog wat rondreizen verkopen?
Als je van bomen houdt zit je er goedquote:Op zondag 2 oktober 2016 20:09 schreef Sunri5e het volgende:
Met alle respect maar het binnenland van Suriname is niet bijzonder. Het is geen Indonesië of Thailand... 95 procent van de mensen die naar Suriname gaat heeft er familie zitten die ze bezoeken.
Vlucht eens terug gekeken op FR24; toch wel een erg matig vluchtje hoor...quote:Op zondag 2 oktober 2016 18:19 schreef Iemand91 het volgende:
Straks een rondvlucht van de Sukhoi Superjet 100 boven Nederland, van/naar Amsterdam.
Toestel is een 45 minuten geleden vanuit Stockholm op Schiphol geland.
Vertrek van rondvlucht is om 18:30 uur, aankomst om 20:20 uur.
Meer info:
Speciale rondvlucht Sukhoi Superjet van Schiphol
Toestel is al wel een aantal keren op Schiphol geweest.
Die investeren in alles wat los en vast zit.quote:Op zondag 2 oktober 2016 19:37 schreef FredvZ het volgende:
Wat zou er tegenover staan?
Die Chinezen doen het vast niet voor niets.
quote:Cathay Pacific will move to the much disliked 10-abreast economy seating from the standard, spacious nine-abreast in plans revealed to the South China Morning Post by the airline’s chief executive.
The changes will be “bad” for passengers, says the airline’s cabin crew union under plans that will see an extra row of economy seats installed on its Boeing aircraft and the width of each seat reduced by up to 1.5 inches (3.8cm).
Chief executive Ivan Chu Kwok-leung said in an exclusive interview: “If you look at the Boeing 777s, which everybody uses from the Gulf to the US to European carriers and ourselves, the standard is 3-4-3. I think we are moving towards that stage, it’s very clear.”
A shortage of take-off and landing slots at Hong Kong International Airport means Cathay and local rivals like HK Express, are unable to expand the number of flights with the two runways operating at almost 100 per cent capacity every day.
“Slots are very scarce,” Chu said. “We want to generate more seats per slot, that’s the key thing. That’s why we are doing it. It’s very important we do it.”
Goedkoop tickets!!quote:Op zondag 2 oktober 2016 19:37 schreef FredvZ het volgende:
SLM benadert gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen voor samenwerking
Ben benieuwd waar ze op uit komen. KLM zal het vast niet worden, aangezien ze volgens mij juist een partij naast de KLM willen hebben die naar Nederland vliegt. Volgens het artikel willen ze ook mikken op toerisme dus misschien dat TUI instapt of dat Condor/Thomas Cook zich hiermee definitief wil gaan vestigen op Schiphol met eigen vliegtuigen.
Uit hetzelfde artikel:
[..]
Wat zou er tegenover staan?
Die Chinezen doen het vast niet voor niets.
Meestal grondstoffen.quote:Wat zou er tegenover staan?
Die Chinezen doen het vast niet voor niets.
De "race to the bottom" is nog laaaang niet voorbij kennelijk.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:00 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT: en slecht nieuws voor de mensen die naar Azië reizen; in navolging van haast elke airline gaat ook Cathay Pacific naar 10 abreast in de 777-300ER; dus ook de 777's die van/naar Amsterdam vliegen...
Nope, maar dat is helaas de nieuwe realiteit. Wij kenners zijn bekend met de indelingen van vliegtuigen, hun comfort, personeel, etc.quote:Op zondag 2 oktober 2016 23:40 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
De "race to the bottom" is nog laaaang niet voorbij kennelijk.
Ik hoop dat voor mensen met eigenwaarde premium economy nog lang (goed) zal blijven...
Ik vind het alleen altijd zo'n dooddoener als men dan zegt 'dan moet je maar meer betalen voor Premium Economy/Business/First class'...quote:Op maandag 3 oktober 2016 17:16 schreef NewHorizon het volgende:
Nope, maar dat is helaas de nieuwe realiteit. Wij kenners zijn bekend met de indelingen van vliegtuigen, hun comfort, personeel, etc.
De 'doorsnee' economy vlieger kiest echter puur gebaseerd op prijs, en daar moet op ingespeeld worden.
Je kan als airline op servicegebied eigenlijk enkel nog bij frequent flyers het verschil maken.
De beperkingen zijn door Stichting Airport Coordination Netherlands opgelegd, niet door Schiphol; die laatste gaat daar niet eens over.quote:Op maandag 3 oktober 2016 17:46 schreef Sunri5e het volgende:
Weet iemand hier meer over het inperken van nachtvluchten door Schiphol bij Tui?
EDIT:quote:SCHIPHOL - Maandag is voor het eerst een Bombardier CSeries op Schiphol geland. Het ging om een CS300 van de Canadese vliegtuigbouwer die die een route-proving vlucht uitvoerde in samenwerking met airBaltic. Het toestel kwam uit Riga en vertrekt rond 14.30 weer naar de Letse hoofdstad.
AirBaltic is de eerste luchtvaartmaatschappij die met de CS300 gaat vliegen. Eind 2016 moet het type in gebruik worden genomen op Europese routes, waaronder Schiphol.
De Letse airline heeft twintig vliegtuigen in bestelling, die de verouderde Boeing 737-vloot vervangen. Daarnaast vliegt de luchtvaartmaatschappij met twaalf Q400 turboprops.
Naast de CS300 biedt Bombardier ook de kleinere CS100. Dat model werd dit jaar door SWISS als eerste klant in dienst genomen, maar de Zwitsers hebben het toestel nog niet ingezet op vluchten naar Schiphol.
quote:@flightradar24
WOW Air #WW404 was hit by lightning on departure from Kefalvik
https://www.flightradar24.com/WOW404/b318eab
Photo by Halldór Guðmundsson
En weer een die dan van mijn voorkeurs lijstje af kan, of ze moeten een ongelofelijk goede aanbieding naar ZO Azie hebben. Dan blijft er dus eigenlijk geen enkel Boeing toestel met een comfortabele zit in economy meer over. A-330 is nog steeds OK, alleen duurt zo'n trip dan door de bank genomen een uurtje langer. Of de A380 natuurlijk via Dubai, zolang ze daar nog niet naar 11 abreast geupgrade hebben.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Vlucht eens terug gekeken op FR24; toch wel een erg matig vluchtje hoor...
Misschien bevooroordeeld ( ), maar toch wel minder waar voor je geld dan met de twee vluchten van KLM.
EDIT: En dan is de vlucht ook nog opgestegen in het donker. Volgens een bron waren de inzittenden daar niet blij mee...
[..]
Die investeren in alles wat los en vast zit.
EDIT: en slecht nieuws voor de mensen die naar Azië reizen; in navolging van haast elke airline gaat ook Cathay Pacific naar 10 abreast in de 777-300ER; dus ook de 777's die van/naar Amsterdam vliegen...
[..]
Misschien de CX A350 vanuit Düsseldorf pakken? Tenzij dat natuurlijk wel weer heel ver weg is.quote:Op maandag 3 oktober 2016 19:50 schreef buzz1291 het volgende:
En weer een die dan van mijn voorkeurs lijstje af kan, of ze moeten een ongelofelijk goede aanbieding naar ZO Azie hebben.
Daar lijkt het wel op inderdaad. Boeing toestellen zijn tegenwoordig krapper dan Airbus; de A330 en A350 zijn in hun meest voorkomende configuraties ruimer in de breedte dan de 787 en 777.quote:Dan blijft er dus eigenlijk geen enkel Boeing toestel met een comfortabele zit in economy meer over.
Dusseldorf is een beetje gedoe met de trein en nog overstappen ook. Maar dan vooral bij terugkomst. Finnair en Turkish Airlines zijn dan beide prima alternatieven. Met een lichte voorkeur voor Turkish want dat Helsinki Airport is een kille en geweldig dure bedoening. Maar de transfers daar gaan wel heel vlot.quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:07 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Misschien de CX A350 vanuit Düsseldorf pakken? Tenzij dat natuurlijk wel weer heel ver weg is.
[..]
Daar lijkt het wel op inderdaad. Boeing toestellen zijn tegenwoordig krapper dan Airbus; de A330 en A350 zijn in hun meest voorkomende configuraties ruimer in de breedte dan de 787 en 777.
Maar zoals NH zegt kun je daar weinig aan doen zolang het gros van 't volk met liefde 12u krom gaat zitten als het ze ¤50 op een ticket scheelt. Of beter gezegd, het ticket uitkiest wat ¤50 goedkoper is, en een paar weken/maanden later zich afvraagt waarom de vliegtuigstoelen steeds krapper en oncomfortabeler worden. Ze zullen Cattle Class gewoon blijven verneuken zolang het allemaal fysiek nog past en er nog mensen vrijwillig in gaan zitten. En dan de hogere klasses voor mensen die wel wat meer neer kunnen/willen tellen.quote:Op maandag 3 oktober 2016 19:43 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik vind het alleen altijd zo'n dooddoener als men dan zegt 'dan moet je maar meer betalen voor Premium Economy/Business/First class'...
Goede zaak Amsterdam Vilnius duurt met zo'n turboprop toch wel een uurtje langer.quote:Op maandag 3 oktober 2016 19:43 schreef Iemand91 het volgende:
Bombardier CSeries landt voor het eerst op Schiphol
2-4-2 voor de A350 was Premium Economy. 3-3-3 was altijd het uitgangspunt voor gewone Economy.quote:Op maandag 3 oktober 2016 21:29 schreef buzz1291 het volgende:
Bij die A350 begin ik toch ook steeds meer bedenkingen te krijgen. In oorsprong gebouwd, dacht ik, voor een 2-4-2 stoel opstelling, configureert iedereen deze nu als 3-3-3 en dat bij een maximale cabine breedte die slechts 33cm (561 - 528) meer is dan die van een A330. Het kan, maar beter wordt het er niet op. 2-4-2 is ideaal wanneer je alleen reist. Je hoeft altijd slecht de ene passagier naast je te storen om in het gangpad te geraken, of slechts door één gestoord te worden.
Nope. die blijven gelukkig nog even.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 01:19 schreef LintuxCx het volgende:
Hmm, klinkt alsof de 747 er bij BA iig nog niet uit gaat voorlopig? Ze gaan business class erin uitbreiden: http://www.flyertalk.com/forum/27296868-post100.html
Ze gaan ook de density vergroten in de short haul en de B777. Past in de trend die in deze draad al besproken wordt.quote:Hmm, klinkt alsof de 747 er bij BA iig nog niet uit gaat voorlopig? Ze gaan business class erin uitbreiden: http://www.flyertalk.com/forum/27296868-post100.html
Ze vliegen nu met een B737-300 op Amsterdamquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Goede zaak Amsterdam Vilnius duurt met zo'n turboprop toch wel een uurtje langer.
Gaat de ticketprijs ook omhoog? Want een turboprop is natuurlijk wel wat voordeliger in onderhoud.
Sinds kort pas, in juli nog nietquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 20:40 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ze vliegen nu met een B737-300 op Amsterdam
Volgens mij zijn de tickets alleen maar goedkoper geworden in afgelopen jarenquote:Op maandag 3 oktober 2016 21:57 schreef LintuxCx het volgende:
Ik vraag me af hoeveel een gemiddeld premium economy ticket nu kost, inflatie meegerekend, vergeleken met een economy ticket op vergelijkbare afstand zeg eens 10-20j geleden toen dat vergelijkbaar comfort gaf.
Mijn fout, ik was in de war met de vlucht uit Riga die vanavond over me heen vloog in de filequote:Op dinsdag 4 oktober 2016 20:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Sinds kort pas, in juli nog niet
Edit:
BT610 AMS-VNO afgelopen week nog gewoon met een Dash8
[ afbeelding ]
Verkeerde filmpjequote:Op dinsdag 4 oktober 2016 21:47 schreef Fiorano het volgende:
Onlangs is er in Noord Korea een vliegshow gehouden, met zeer veel oud Sovjet-spul. Mooi spotfilmpje:
Dat is ook nog niet zo lang, in juli was dat volgens mij ook nog een Dash 8. Zijn nu zelfs twee rechtstreekse vluchten per dag, AMS-RIXquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 21:35 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de tickets alleen maar goedkoper geworden in afgelopen jaren
[..]
Mijn fout, ik was in de war met de vlucht uit Riga die vanavond over me heen vloog in de file
Natuurlijk zijn tickets veel goedkoper geworden. Daarom wordt er ook meer gereisd. Ik herrinner me nog de tijd dat KLM en BA het alleenrecht op AMS-LHR/LGW hadden. Iedere week een retour voor 800 gulden. Transavia stapte daar toen ook in voor, pats, 500 gulden. De eerste gevulde koeken vlucht. Zegt mijn buurman tegen die trolly dollie "je mot je schamen om dat te durven serveren"quote:Op maandag 3 oktober 2016 21:57 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar zoals NH zegt kun je daar weinig aan doen zolang het gros van 't volk met liefde 12u krom gaat zitten als het ze ¤50 op een ticket scheelt. Of beter gezegd, het ticket uitkiest wat ¤50 goedkoper is, en een paar weken/maanden later zich afvraagt waarom de vliegtuigstoelen steeds krapper en oncomfortabeler worden. Ze zullen Cattle Class gewoon blijven verneuken zolang het allemaal fysiek nog past en er nog mensen vrijwillig in gaan zitten. En dan de hogere klasses voor mensen die wel wat meer neer kunnen/willen tellen.
Ik vraag me af hoeveel een gemiddeld premium economy ticket nu kost, inflatie meegerekend, vergeleken met een economy ticket op vergelijkbare afstand zeg eens 10-20j geleden toen dat vergelijkbaar comfort gaf.
Precies, dat bedoel ik ook. Dat Premium Economy tickets nu ws net zo veel of zelfs ook nog minder kosten dan Economy tickets een zwik jaren geleden toen dat nog enige vorm van comfort bood.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:25 schreef buzz1291 het volgende:
Natuurlijk zijn tickets veel goedkoper geworden. Daarom wordt er ook meer gereisd. [...]
Gemiddelde transatlantische Economy Plus vlucht vanaf AMS is inmiddels minstens ¤700 wat een stuk hoger is dan economy in de pre-ECO+ era. Dit verdienmodrl is een stuk beter voor de airlines, heeft echt niet alleen maar met de voorkeur voor goedkoop vliegen vd massa te maken.quote:Op maandag 3 oktober 2016 21:57 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar zoals NH zegt kun je daar weinig aan doen zolang het gros van 't volk met liefde 12u krom gaat zitten als het ze ¤50 op een ticket scheelt. Of beter gezegd, het ticket uitkiest wat ¤50 goedkoper is, en een paar weken/maanden later zich afvraagt waarom de vliegtuigstoelen steeds krapper en oncomfortabeler worden. Ze zullen Cattle Class gewoon blijven verneuken zolang het allemaal fysiek nog past en er nog mensen vrijwillig in gaan zitten. En dan de hogere klasses voor mensen die wel wat meer neer kunnen/willen tellen.
Ik vraag me af hoeveel een gemiddeld premium economy ticket nu kost, inflatie meegerekend, vergeleken met een economy ticket op vergelijkbare afstand zeg eens 10-20j geleden toen dat vergelijkbaar comfort gaf.
Air Koryoquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 21:47 schreef Fiorano het volgende:
Onlangs is er in Noord Korea een vliegshow gehouden, met zeer veel oud Sovjet-spul. Mooi spotfilmpje:
Ja in zo'n gave Il62quote:Op woensdag 5 oktober 2016 07:44 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Air Koryo
Daar zou ik altijd nog een keer mee willen vliegen.
Idd, heb die van KLM nooit geprobeerd maar hoor er zelden wat goeds over.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 05:24 schreef Sparqq het volgende:
Er zijn grote verschillen tussen de premium economy. KLM geeft alleen een paar cm extra beenruimte maar gebruikt de zelfde stoelen. Cathay heeft andere, bredere stoelen met meer recline voor premium economy, maar dat heeft wel een prijskaartje.
De betere premium economy lijkt wel wat op de oude business class, toen de stoelen nog niet full flat gingen.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:10 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Idd, heb die van KLM nooit geprobeerd maar hoor er zelden wat goeds over.
Die van BA vind ik op zich best fijn. Niks overdrevens, maar gewoon een behoorlijke stoel waar je niet al je ruimte verliest zodra de persoon voor je reclinet. En ook heel fijn is dat het een apart stuk cabine is met maar 4/5 rijen ofzo dus vaak heerlijk rustig.
Bij Virgin Atlantic is het nog net wat, euh, exclusiever. Champagne voor vertrek, etc. Leuk hoor maar ach.
quote:KLM uitgekleed
SCHIPHOL - Ondanks ernstige protesten van het kabinet, wordt KLM toch verder uitgehold door een opgelaaide machtsstrijd binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France KLM. Dat melden meerdere bronnen aan De Telegraaf.
De uitholling kost banen in Nederland. KLM’er Pieter Bootsma, inmiddels de hoogste Nederlander in Air France KLM, hevelt achter de schermen toch vluchten over van Schiphol naar Parijs. In juni zorgde een soortgelijk plan voor grote onrust bij KLM-personeel. Minister Dijsselbloem (Financiën) zei toen dat er van overheveling van KLM-vluchten geen sprake kan zijn, als er niet bezuinigd wordt bij Air France. Air France KLM ontkent het overhevelen van vluchten.
De vakbonden zijn alert. „Wij houden de KLM-directie aan de afspraken die we hebben gemaakt over banengroei in ruil voor bezuinigingen”, zegt Bob van de Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel.
Nou, gaan we hier nu ook maar es de nationale Franse volkssport (niet jeux de boules) beoefenen? Het zal tijd worden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 09:32 schreef Sunri5e het volgende:
KLM moet toch vluchten en bestemmingen inleveren
[..]
quote:WASHINGTON - Qatar Airways heeft een miljardenbestelling geplaatst bij Boeing. Het bedrijf plaatste een order voor dertig Boeing 787-9 Dreamliners en tien 777-300ER’s. De toestellen vertegenwoordigen een waarde van ruim 11,5 miljard dollar. Daarnaast werd een letter of intent getekend voor maar liefst zestig 737 MAX 8’s, met een totale waarde van bijna 7 miljard dollar.
Vooral de intentieverklaring voor de 737’s betekent een klap in het gezicht voor Airbus. Qatar Airways-topman Akbar Al Baker klaagt al langer steen en been over de productieproblemen met de A320neo. Officieel bestelde de luchtvaartmaatschappij één van die toestellen af, maar nu lijkt de totale order op losse schroeven te staan.
Qatar Airways heeft met de nieuwe order nog 105 toestellen in bestelling staan bij Boeing, waaronder 60 nieuwe 777X’en.
Damn, wat een wind. Netjes gedaan van de piloottwitter:ABC twitterde op vrijdag 07-10-2016 om 18:00:07 Powerful crosswinds forced this Boeing 737 to abandon its landing in Prague, forcing the pilot to pull up at the ve… https://t.co/lCsueVo1Kv reageer retweet
Knetters.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:34 schreef Pino112 het volgende:Damn, wat een wind. Netjes gedaan van de piloottwitter:ABC twitterde op vrijdag 07-10-2016 om 18:00:07 Powerful crosswinds forced this Boeing 737 to abandon its landing in Prague, forcing the pilot to pull up at the ve… https://t.co/lCsueVo1Kv reageer retweet
Jump seatquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:16 schreef Bitlord het volgende:
Hoe heet zo'n stewardessenstoel eigenlijk?
Daar mogen wat onderbroeken verschoond worden.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:34 schreef Pino112 het volgende:Damn, wat een wind. Netjes gedaan van de piloottwitter:ABC twitterde op vrijdag 07-10-2016 om 18:00:07 Powerful crosswinds forced this Boeing 737 to abandon its landing in Prague, forcing the pilot to pull up at the ve… https://t.co/lCsueVo1Kv reageer retweet
quote:Op vrijdag 30 september 2016 11:09 schreef Iemand91 het volgende:
En weer een Boeing 747 operator minder.
Even geleden is B-HUJ vertrokken vanuit Hong Kong naar Tokyo Haneda. Dit is de allerlaatste uitgaande 747-400 vlucht van Cathay Pacific. Morgen keert dit toestel terug naar Hong Kong waar het om 14:10 uur plaatselijke tijd als CX543 moet arriveren.
Dit zal de allerlaatste commerciële passagiersvlucht worden van de 747-400 voor Cathay Pacific.
Dit betekent na ruim 27 jaar het einde voor de pax-747-400 bij Cathay en na ruim 37 jaar het einde voor de pax-747 bij Cathay.
Op dit moment heeft de maatschappij nog slechts 3 pax-747 in gebruik: B-HKT, -HUI en -HUJ.
Schijnbaar zal B-HUJ volgende week zaterdag (8 oktober) nog een farewell flight maken van/naar Hong Kong met personeel en VIP's aan boord.
Note; dat is straks om 04:30 uur Nederlandse tijd.quote:Our 747 is saying one last goodbye to Hong Kong this Saturday. Look to the skies above the harbour at 10:30am for a special and historic final fly over!
Share your photos of this unique moment in the comments section for the chance to win a scale model of the 747-8F signed by the late great, Joe Sutter (the father of the 747).
quote:Pegasus Airlines (PC, Istanbul Sabiha Gökcen) has availed its A320-200 and B737-800 fleets to the longterm ACMI/wet-lease markets amid weak demand for travel to Turkey.
The Turkish scheduled carrier took the unprecedented step of placing an advert in an international magazine this week stating that its seventy-four aircraft (twelve A320-200s, four A320neo, and fifty-eight B737-800s) would be available from October 1 onwards.
Currently, Pegasus Airlines wet-leases two B737-800s to Saudi Arabia's flynas (XY, Riyadh).
Turkey's tourism market has suffered from the impact of regional conflicts as well as political instability at home that culminated in July's failed military coup.
In het treinentopic doen ze altijd een nieuwjaarsrondje met de trein. Misschien kunnen wij dat ook doenquote:Op zondag 9 oktober 2016 23:03 schreef OEM het volgende:
Iemand nog interesse om een vliegtuigje te wetleasen?
Turkey's Pegasus Airlines puts entire fleet up for lease
[..]
En mogelijk komt Azerbaijan Airlines naar Amsterdam:quote:Deze week staat Etihad met de Mobile Exposition op Schiphol. Deze vrachtwagen heeft alle klassen van de A380 en B787 aan boord.
De truck staat bij de ingang van Schiphol Plaza (tegenover het IAmsterdam-teken). Van de economy class tot en met The Residence, alles is aan boord. Etihad biedt hiermee de gelegenheid andere toestellen dan de A330 te testen. De maatschappij vliegt dagelijks met de A330 op Schiphol. De komende tijd worden deze toestellen vernieuwd met het ‘product’ zoals dat in de Mobile Exposition te zien is.
Sterveling
Voor de gewone sterveling waarschijnlijk de enige manier om The Residence eens te bezoeken. De butler, opgeleid in het Savoy hotel, legt de bezoeker op Schiphol uit wat het driekamerappartement te bieden heeft. De tweepersoonszitbank in de ‘woonkamer’ is van Ferrari-leer gemaakt en uiteraard van alle gemakken voorzien. De badkamer bevat de persoonlijke douche en toilet. Daarachter (voorin het vliegtuig) is de slaapkamer met een tweepersoonsbed. Een passagier hoeft het appartement gedurende de hele vlucht niet te verlaten, tenzij hij/zij naar de bar wil.
De vrachtwagen is voor het publiek toegankelijk op maandag van 11 tot 18u, dinsdag van 8 tot 18u, woensdag van 8 tot 18u, donderdag van 8 tot 20u en vrijdag van 8 tot 17u.
quote:BAKU - Azerbaijan Airlines start in mei volgend jaar een lijndienst tussen Baku en Schiphol. Dat bevestigen bronnen binnen de luchtvaartmaatschappij aan Reismedia. Voor Schiphol betekent Baku een nieuwe bestemming. Voorheen was ook KLM actief op de route.
De luchtvaartmaatschappij uit Azerbeidzjan wil vanaf 17 mei 2017 vier keer per week naar Schiphol vliegen. Slots daarvoor moeten nog officieel worden goedgekeurd. Schiphol wordt op dit moment ook al aangeboden in de dienstregeling, in samenwerking met Air France via Parijs.
(...)
In 2011 wilde Azerbaijan Airlines ook al een route naar Schiphol openen, maar die vond uiteindelijk geen doorgang. De plannen voor een lijndienst zijn nu een stuk concreter.
Zou het echt met de hoogte/luchtdruk te maken hebben? Ik bedoel, in Quito kan je ook een prima maaltijd etenquote:Op woensdag 12 oktober 2016 21:36 schreef FredvZ het volgende:
Airberlin biedt restaurantservice aan boord
Bij Airberlin kan je straks op vluchten vanaf Berlijn een maaltijd uit een echt restaurant krijgen. M.i. is dat gedoemd te mislukken. enerzijds verwacht ik niet dat iemand die voor Airberlin kiest 20~40 euro uit gaat geven aan een maaltijd en anderzijds vraag me af of de kwaliteit van de maaltijden wel aan de verwachtingen gaat voldoen: je smaakpapillen reageren anders op grote hoogte en hoe goed de kok in het restaurant zijn best doen: uiteindelijk wordt het geserveerd vanuit de oven in het vliegtuig.
Smaak hangt van de persoon af natuurlijk. De ene airline kist voor diepvries en de andere gebruikt verse producten. Dan heb je nog de crew aanboord, als die de maaltijd te lang opnieuw opwarmen dan is het een drama.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 22:14 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Zou het echt met de hoogte/luchtdruk te maken hebben? Ik bedoel, in Quito kan je ook een prima maaltijd eten
Het eten is doorgaans niet lekker omdat het opgewarmd houdbaar spul is inderdaad. Geen of weinig smaak daardoor. Gerechten bij KLM zijn ook samengesteld door sterrenchefs, maar dat proef je er niet aan terug inderdaad
Of het gedoemd is te mislukken betwijfel ik. Air Berlin heeft, mede door de algehele bezuinigingen op de kosten van zakelijk vliegen en hun code sharing, nogal wat zakelijke reizigers naar zich toegetrokken. Daarnaast is het privé vliegen altijd weer een afweging van de combi vertrektijd, overstap duur en prijs. En wanneer je vóór vertrek een maaltijd op de luchthaven nuttigt, ben je incl. een glaasje wijn ook zo minstens 25 euro kwijt. Ik zou het toejuichen wanneer KLM dit ook zou aanbieden op longhaul bestemmingen naar Azie die rond 18:00 uur vertrekken. Daar zou ik zeker óók privé gebruik van maken.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 21:36 schreef FredvZ het volgende:
Airberlin biedt restaurantservice aan boord
Bij Airberlin kan je straks op vluchten vanaf Berlijn een maaltijd uit een echt restaurant krijgen. M.i. is dat gedoemd te mislukken. enerzijds verwacht ik niet dat iemand die voor Airberlin kiest 20~40 euro uit gaat geven aan een maaltijd en anderzijds vraag me af of de kwaliteit van de maaltijden wel aan de verwachtingen gaat voldoen: je smaakpapillen reageren anders op grote hoogte en hoe goed de kok in het restaurant zijn best doen: uiteindelijk wordt het geserveerd vanuit de oven in het vliegtuig.
Wel eens business class gevlogen? Ze zijn prima instaat om zeer goede maaltijden te serveren, op echte borden, met echt bestek en in 3 gangen. Kost alleen wel wat, en dat is de crux.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 21:36 schreef FredvZ het volgende:
Airberlin biedt restaurantservice aan boord
vraag me af of de kwaliteit van de maaltijden wel aan de verwachtingen gaat voldoen: je smaakpapillen reageren anders op grote hoogte en hoe goed de kok in het restaurant zijn best doen: uiteindelijk wordt het geserveerd vanuit de oven in het vliegtuig.
Ook de business class maaltijden missen vaak smaak die je wel hebt bij vers bereid eten. Niet dat de airline daar iets aan kan doen uiteraard, wat dat betreft is het roeien met de riemen die je hebt (al is het inderdaad een stuk beter dan een economymaaltijd).quote:Op donderdag 13 oktober 2016 06:05 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Wel eens business class gevlogen? Ze zijn prima instaat om zeer goede maaltijden te serveren, op echte borden, met echt bestek en in 3 gangen. Kost alleen wel wat, en dat is de crux.
Het verschil is dat een gewone economy maaltijd mag niet meer dan een euro of 2 mag kosten en moet in een seconden of 10 per passagier geserveerd kunnen worden.
Die maaltijd is dan vast bereid door een kok ter plaatse Er zijn online diverse artikelen te vinden die beschrijven hoe het komt dat eten in het vliegtuig op hoogte minder lekker smaakt.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 22:14 schreef NewHorizon het volgende:
Zou het echt met de hoogte/luchtdruk te maken hebben? Ik bedoel, in Quito kan je ook een prima maaltijd eten
Dan krijg je natuurlijk wel een maaltijd van een cateraar die gespecialiseerd is in het maken van maaltijden voor de business class van een vliegtuig en die worden opgewarmd door een crew die de tijd voor krijgt om te doen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 06:05 schreef Sparqq het volgende:
Wel eens business class gevlogen? Ze zijn prima instaat om zeer goede maaltijden te serveren, op echte borden, met echt bestek en in 3 gangen. Kost alleen wel wat, en dat is de crux.
De A350-800 zal niet worden gebouwd. Elke maatschappij is voor de -900 gegaan en anders heb je de A330neo.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 22:35 schreef derLudolf het volgende:
Heeft Aeroflot wat orders gewijzigd? Op de NL wiki staan orders voor zowel A350-800 als 900 (18 resp 4 stuks). Op de Engelse wiki spreken ze het over 22 A350-900's
Routes naar Amerika doen ze al veel langer. Voordat ze naar Schiphol vlogen was Zaventem de tussenstop. En daarentegen, Delta had ook een vlucht naar India met tussenstop op Schiphol. Afstand zal wel te lang zijn voor een directe vlucht.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Huisgenoot van me vloog vandaag AMS Toronto. Met Het, wat doet een Indiase maatschappij op deze v verbinding?
Wat een toffe plaatquote:Op vrijdag 14 oktober 2016 21:53 schreef Iemand91 het volgende:
En Etihad komt tijdelijk met de Boeing 787-9 naar Amsterdam in plaats van de gebruikelijke Airbus A330-200.
Van 19 t/m 31 oktober komt dit toestel naar Schiphol.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/photos/(...)jpg?v=v40]afbeelding[/url] ]
Ze is net vertrokken naar Curacao. Misschien omdat de BFB al sinds 17 september in onderhoud is?quote:Het lijkt er sterk dat het oudste toestel van KLM haar laatste commerciële vlucht heeft gemaakt.
PH-BFA vloog haar laatste vlucht KL612 vanuit Chicago en kwam gisterochtend om 06:36 uur aan op Schiphol.
Ik kreeg vanmorgen inderdaad een melding. Aan de hand van de informatie dat ik heb betekent dat ze na terugkomst uit Curaçao wordt uitgefaseerd óf maandag.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 11:08 schreef inkjet het volgende:
Ze is net vertrokken naar Curacao. Misschien omdat de BFB al sinds 17 september in onderhoud is?
Wát een vette foto Kon zo een scène uit een film zijn.quote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
Mooie tijden waren dat. Ergens is het wel jammer dat herbruikbare ruimteschepen geen blijvertje zijn gebleken.quote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)
[ afbeelding ]
Ja echt hè Die kleuren ook, ook typisch voor een film.quote:Op zondag 16 oktober 2016 00:22 schreef nattermann het volgende:
[..]
Wát een vette foto Kon zo een scène uit een film zijn.
Je zou *bijna* denken dat de BFB nog heavy maintenance krijgt.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 11:08 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ze is net vertrokken naar Curacao. Misschien omdat de BFB al sinds 17 september in onderhoud is?
W-A-U-W Wat een vette plaatquote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)
[ afbeelding ]
Mooie plaatquote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)
[ afbeelding ]
quote:
quote:Eerste Boeing 747-400 van KLM voltooit laatste vlucht
SCHIPHOL – Het oudste vliegtuig in de KLM-vloot heeft zondag de laatste lijndienstvlucht voltooid. Als KL736 arriveerde de Boeing 747-400 'City of Atlanta' vanuit Curaçao. De PH-BFA werd in mei 1989 aan KLM afgeleverd en was destijds het eerste vliegtuig van dit type voor een Europese airline. Na 27 jaar trouwe dienst wordt het toestel nu buiten dienst genomen.
KLM is begonnen met het uitfaseren van de Boeing 747’s, die de komende jaren de vloot geleidelijk gaan verlaten. De ‘Atlanta’ verlaat als vierde 747-400 de KLM-vloot. Een toekomst bij een andere luchtvaartmaatschappij zit er bij deze relatief oude toestellen niet meer in.
“Er zijn bijna geen partijen die willen vliegen met een 25 jaar oude viermotorige kist van dat formaat”, zegt Henk-Jan van der Hoek, director aircraft trading op de afdeling Fleet Development & Aircraft Trading bij KLM. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop van de 747’s.
“We verkopen ze dan ook meestal voor onderdelen; het airframe aan de ene partij en de motoren aan de andere. Dan levert het veel meer op. Het grootste deel van de waarde zit in de motoren”, zegt Van der Hoek. Op eenzelfde wijze verkocht KLM eerder de MD-11’s.
Motoren
Wat is dan de waarde van een KLM Boeing 747-400 uit 1989? Van der Hoek kan daar geen eenduidig antwoord op geven. “Dat hangt helemaal af van hoeveel leven er nog in zit. Hebben de motoren net een onderhoudsbeurt ondergaan, dan betaal je de hoofdprijs. Dan zit je ruim boven die tien miljoen. Maar zijn die motoren helemaal op en due for a shop visit, dan ruim onder de 10 miljoen.”
KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
En 2,5 miljoen per motor. Sow dat had ik niet verwacht. Hoeveel keer wordt er bij zo'n Boeing 747 in 25 jaar een motorwissel gedaan?quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:11 schreef derLudolf het volgende:
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:11 schreef derLudolf het volgende:
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
Is dat vaak nodig dan?quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:56 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden.
Motoren slijten hun leven vaak onder verschillende toestellen. Om de zoveel jaar hebben ze een revisiebeurt nodig. Meestal worden dan de motoren onder het toestel vandaan gehaald en vervangen door andere motoren. Het kan dus handig zijn om als airline meerdere motoren zelf in voorraad te hebben.quote:
quote:Preliminary investigation shows the goat came from the army battalion responsible for airport security.
hij zal het toch wel weten?quote:Op maandag 17 oktober 2016 20:42 schreef Iemand91 het volgende:
Meneer van der Hoek is wel een beetje heel erg optimistisch over de waarde van een 747...
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
hij zal het toch wel weten?
quote:SOFIA - Zondag bezocht voor het eerst een Airbus A380 Bulgarije. Lufthansa zette bij uitzondering het grootste toestel in de vloot in op een vlucht van Frankfurt naar Sofia. De Bulgaarse luchtmacht stuurde drie Mig-29’s de lucht in om de speciale gast op grote hoogte te begroeten. Dat leverde bijzondere beelden op.
Lufthansa vloog met de A380 naar Sofia ter promotie bij het Bulgaarse publiek van langafstandsvluchten die de maatschappij aanbiedt via Frankfurt. Aan boord van het toestel waren naast reguliere passagiers ook politici en media aanwezig. Het toestel werd gevlogen door de enige Bulgaarse A380-piloot bij Lufthansa.
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden.quote:KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance.quote:Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
Correct. En ze hebben (net hoe je het bekijkt) 4 of 6 full freighters (ze vergeten sowieso PH-MPS en je zou de twee in Teruel ook mee kunnen reken (wordt nog steeds lease over betaalt).quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:55 schreef inkjet het volgende:
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden.
Pretty much yeah.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:59 schreef inkjet het volgende:
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance.
Als KLM PH-BFA aflevert met 4 spiksplinter nieuwe motoren (10 miljoen dollar per stuk ofzo), dan gaat een KLM 747 uit 1989 behoorlijk veel meer opleveren dan de "marktwaarde" van een gebruikte 747. Als KLM de meest afgetrapte motoren er onder hangt die ze kunnen vinden (wat ze neem ik aan gaan doen), dan gaan ze er idd weinig voor vangen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:18 schreef Iemand91 het volgende:
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?
En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is.
Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
Whut?Welke bouwjaar?Zo goedkoop kunnen ze toch niet zijn?quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:18 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?
En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is.
Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
PR-technisch kun je natuurlijk wel wat andere bedragen naar buiten brengen.
Bulgaarse Mig-29's escorteren A380 van Lufthansa
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar heb je zeker een punt, maar ik ga uit van de praktijk.quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:53 schreef OEM het volgende:
Als KLM PH-BFA aflevert met 4 spiksplinter nieuwe motoren (10 miljoen dollar per stuk ofzo), dan gaat een KLM 747 uit 1989 behoorlijk veel meer opleveren dan de "marktwaarde" van een gebruikte 747. Als KLM de meest afgetrapte motoren er onder hangt die ze kunnen vinden (wat ze neem ik aan gaan doen), dan gaan ze er idd weinig voor vangen.
Precies wat die beste man zegt. Dat de kist aan z'n eind van z'n leven is, wil niet zeggen dat de motoren (en andere onderdelen) ook op hun eind zijn.
Helaas wel. Oud (ik durf met grote zekerheid te zeggen dat geen enkele 787/A350/A380 etc. ooit zo'n leeftijd gaat halen in reguliere service), veel vlieguren en voorbij gehaald door nieuwere, efficiëntere toestellen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 23:08 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Whut?Welke bouwjaar?Zo goedkoop kunnen ze toch niet zijn?
WOWquote:Op maandag 17 oktober 2016 23:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Daar heb je zeker een punt, maar ik ga uit van de praktijk.
KLM gaat daar daar geen nieuwe motoren onder hangen, ze hebben onwijs veel uren op de klok staan en zijn letterlijk op.
Geen enkele 747-400 uit 1989 (wat de vraag was) gaat over de $10 miljoen, tenzij je zo'n rare streek uithaalt als nieuwe motoren eronder hangen.
[..]
Helaas wel. Oud (ik durf met grote zekerheid te zeggen dat geen enkele 787/A350/A380 etc. ooit zo'n leeftijd gaat halen in reguliere service), veel vlieguren en voorbij gehaald door nieuwere, efficiëntere toestellen.
En mocht zo'n kist tegen groot onderhoud aanlopen, dan lopen deze kosten bijna net zo hoog op als het toestel zelf überhaupt waard is.
EDIT: hier is ze overigens; gisteravond :
[ link | afbeelding ]KLM B747 by Ramon Kok, on Flickr
Dan is het feitelijk total loss. Je vraagt je in dit verband wel af wat er in de afgelopen maand met de BFB is gebeurd. Uren/cycles gespaard? Misschien een check? Vroeger deed men een C-check in een maand.quote:En mocht zo'n kist tegen groot onderhoud aanlopen, dan lopen deze kosten bijna net zo hoog op als het toestel zelf überhaupt waard is.
http://www.mpkelley.com/projects/twitter:mpkelleydotcom twitterde op maandag 17-10-2016 om 23:14:11 Happy to announce a new series, Airportraits. Two years, 75,000 miles traveled, way too much time in Photoshop.… https://t.co/7RdVekHc03 reageer retweet
Zojuist even contact opgenomen via Facebook met Schiphol, om te vragen of honden ook op het terras mochten komen. Echter kreeg ik als antwoord dat het terras sluit zodra het donker wordt. Dit omdat de verlichting het op dit moment niet goed doet. Helaas.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 16:17 schreef Iemand91 het volgende:
Het zal voor de meesten hier wel oud-nieuws zijn, maar laat ik het toch maar even noemen.
Zoals bekend gaat eind deze maand (zondag 30 oktober) het winterseizoen in van de luchtvaart.
In de nacht van 29 op 30 oktober gaat ook de wintertijd in (dus klok 1 uur achteruit).
T/m zaterdagavond is het panoramaterras op Schiphol geopend t/m 21:00 uur. Vanaf zondag 30 oktober gaat deze al om 17:00 uur dicht.
Omdat het nu al zo vroeg donker wordt en het terras dus nog tot laat open is, kun je de komende anderhalve week nog 's avonds in het donker foto's maken op het terras.
[ afbeelding ]
Dat las ik elders ook maar ook dat er mensen zijn die er (bijvoorbeeld) afgelopen maandag nog rond 21:00 uur hebben gestaan.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 14:10 schreef xcachet het volgende:
Zojuist even contact opgenomen via Facebook met Schiphol, om te vragen of honden ook op het terras mochten komen. Echter kreeg ik als antwoord dat het terras sluit zodra het donker wordt. Dit omdat de verlichting het op dit moment niet goed doet. Helaas.
Weet ook niet precies sinds wanneer de verlichting kapot is gegaan hoorquote:Op donderdag 20 oktober 2016 15:09 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat las ik elders ook maar ook dat er mensen zijn die er (bijvoorbeeld) afgelopen maandag nog rond 21:00 uur hebben gestaan.
Ook zie ik op Flickr nog foto's verschijnen van (i.i.g.) ná 20:00 uur. (te zien aan de toestellen)
Sowieso is het berichtgeving over het Panoramaterras een zooitje; want oorspronkelijk zou deze in november 2014 weer 'helemaal' open gaan...
http://www.mpkelley.com/projects/quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:50 schreef Iemand91 het volgende:
Idee en uitvoering is ondertussen wel bekend, maar blijft geinig:http://www.mpkelley.com/projects/twitter:mpkelleydotcom twitterde op maandag 17-10-2016 om 23:14:11 Happy to announce a new series, Airportraits. Two years, 75,000 miles traveled, way too much time in Photoshop.… https://t.co/7RdVekHc03 reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Handig.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 18:14 schreef xcachet het volgende:
Weet ook niet precies sinds wanneer de verlichting kapot is gegaan hoor
Maar ze raadde mij aan in de winter periode langs te komen voor foto's in het donker. Maar dat gaat niet als het al om 17u. sluit he..
Klopt, maar ik heb maar even de twee van Amsterdam gepakt.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 18:21 schreef xcachet het volgende:
http://www.mpkelley.com/projects/
Hij heeft nog veel meer ontzettend toffe foto's
Hebben die 777's speciale bestickering ofzo? Net als die A340's?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 22:36 schreef Iemand91 het volgende:
Etihad kwam vandaag voor het eerste met de Boeing 787-9 naar Amsterdam.
Een dag later dan gepland. De 787 komt nog tot eind deze maand, daarna komt de reguliere A330-200 weer.
De 787 komt nu naar Amsterdam omdat het nog niet ingezet kan worden naar Johannesburg.
Vandaag kwamen ze met A6-BLJ; toestel dat afgelopen zaterdag aan Etihad werd geleverd; de vlucht naar Amsterdam is pas de 3e uitgaande commerciële vlucht van het toestel.
[ afbeelding ]
Op 24 en 28 november komen ze met de 777-300ER naar Amsterdam vanwege de GP van Abu Dhabi.
Niet zo bijzonder als de A340, maar wel een aantal met wat stickers zoals:quote:Op donderdag 20 oktober 2016 22:39 schreef derLudolf het volgende:
Hebben die 777's speciale bestickering ofzo? Net als die A340's?
Rommeliger dan Etihad bestaan ze toch niet. Wanneer je al die toestellen op AUH naast elkaar ziet staan is het een echt zooitje ongeregeld.quote:
Ze doen wel lekker gek jaquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 12:46 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Rommeliger dan Etihad bestaan ze toch niet. Wanneer je al die toestellen op AUH naast elkaar ziet staan is het een echt zooitje ongeregeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het toestel zou eerst naar KLM gaan, maar AF wil versneld van zijn A340's af.quote:De eerste Boeing 787-9 voor Air France.
Ze hebben even een 'stock 787-9' genomen en er een sticker 'Air France' opgeplakt.
Gisteren is de 4e Embraer E175+ aan KLM Cityhopper geleverd.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 13:21 schreef inkjet het volgende:
Het nieuwste toestel voor KLM-C is onderweg. De voor KLM afwijkende registratie PH-EXJ is nog niet bekend bij FR24, vandaar dat er allen de hexcode 4853F4 bij staat
twitter:mrfish845 twitterde op zaterdag 22-10-2016 om 10:35:16 @flightradar24 After landing @Victorvillecity in B-HKT. We will miss her terribly @Boeing https://t.co/necGrXdyST reageer retweet
Geen hele pic?quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 23:43 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Gisteren is de 4e Embraer E175+ aan KLM Cityhopper geleverd.
Daarna vanuit Recife via Espargos en Faro naar Amsterdam gevlogen.
Even na 18:00 uur vanavond op Schiphol geland.
Tevens vloog KLM vandaag weer voor het eerst naar Iran. PH-BQB (Boeing 777-200ER) vertrok vanmiddag om 17:35 uur naar Teheran. Verwacht aankomst terug uit Iran is morgenvroeg om 06:20 uur.
KLM vloog eind maart 2013 voor het laatst naar Iran.
Toen werd Teheran nog viermaal per week aangevlogen met de McDonnell Douglas MD-11.
En een van de drie laatst overgebleven Cathay 747-400 passagiersvliegtuigen heeft gisteren haar allerlaatste vlucht gemaakt; naar Victorville.
En dat vinden we niet leuk [ afbeelding ] :[ afbeelding ]twitter:mrfish845 twitterde op zaterdag 22-10-2016 om 10:35:16 @flightradar24 After landing @Victorvillecity in B-HKT. We will miss her terribly @Boeing https://t.co/necGrXdyST reageer retweet
Ziet er wel netjes uit!!quote:Op zondag 23 oktober 2016 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De Cathay 747?
In dat geval:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Crash op Malta. Schijnt militair vliegtuig(je) te zijn, vijf doden.twitter:eddydeg twitterde op maandag 24-10-2016 om 08:25:51 Captured this moments after #Luqa plane crash;all shocked pre take off.sharing this via data @pinkdixie22… https://t.co/1yha2EHnuK reageer retweet
quote:LONDEN - Na jaren gesteggel is er eindelijk een besluit gevallen over de toekomst van Londen Heathrow. De Britse regering heeft groen licht gegevens voor de uitbreiding van de luchthaven, die op dit moment de drukste van Europa is. Een extra landingsbaan zorgt de komende jaren voor de broodnodige extra capaciteit.
Heathrow strijdt al jaren voor uitbreiding. De twee start- en landingsbanen die er nu liggen kunnen de druk nauwelijks aan en landingsrechten op de Londense luchthaven kosten een vermogen. De uitbreiding moet in 2040 zo’n 16 miljoen extra passagiers opleveren.
“De nieuwe start- en landingsbaan vergroot de bereikbaarheid van Groot-Brittannië en is een historische impuls voor de economie”, stelt transportminister Chris Grayling.
Omwonenden moeten weg
Voordat de uitbreiding een feit is moet nog wel nader onderzoek worden gedaan naar de impact op de omgeving. Zo worden miljarden gereserveerd om grond aan te kopen en inwoners van een aantal dorpen naar een andere plek te verhuizen. Belangenorganisaties zullen dat naar verwachting niet over hun kant laten gaan.
De overheid belooft, om de omgeving te ontlasten, wel een stop op nachtvluchten en strengere geluidsregels.
Dat is spotgoedkoop ofniet?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:23 schreef Dagoduck het volgende:
Vlieg straks met een A380 naar huis
¤350 betaald voor Amsterdam-Chicago-LA en LA-Frankfurt-Amsterdam. Zag vorige week pas dat het een A380 was, nog niet eerder mee gevlogen.
[ afbeelding ]
Nette prijs inderdaad.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:23 schreef Dagoduck het volgende:
Vlieg straks met een A380 naar huis
¤350 betaald voor Amsterdam-Chicago-LA en LA-Frankfurt-Amsterdam. Zag vorige week pas dat het een A380 was, nog niet eerder mee gevlogen.
[ afbeelding ]
quote:SCHIPHOL - Cathay Pacific staat woensdag uitgebreid stil bij haar dertigjarig jubileum op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij uit Hongkong begon in 1986 voorzichtig met twee vluchten per week, maar is nu een dagelijkse gast op de luchthaven met haar kleurige Boeing 777-300ER.
De luchtvaartmaatschappij vloog zowel met de Boeing 747-400 als de Airbus A340-300 op Schiphol, voordat werd overgeschakeld op de 777-300ER. Op termijn wordt ook de A350 op de route verwacht. Via Hongkong vliegt Cathay Pacific naar bijna 200 overige bestemmingen.
Om het jubileum te vieren is Cathay Pacific verschillende acties gestart. Zo maken mensen die in oktober 30 jaar worden kans op gratis tickets naar Hongkong via een Facebook-actie en zijn vanaf vandaag speciale voordeeltarieven te boeken, waarbij 30 euro korting wordt gegeven.
Passagiers die vandaag naar Hongkong vliegen met Cathay Pacific krijgen feestelijke hapjes en drankjes en een kleine attentie. Ook worden er bij de gate polaroidfoto’s gemaakt.
Dat is een aardig goede fare.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:23 schreef Dagoduck het volgende:
Vlieg straks met een A380 naar huis
¤350 betaald voor Amsterdam-Chicago-LA en LA-Frankfurt-Amsterdam. Zag vorige week pas dat het een A380 was, nog niet eerder mee gevlogen.
[ afbeelding ]
Als de 747-400 in 1989 in dienst kwam, lijkt het het me niet dat Cathay er in '86 ermee deze kant op kwam, of de 400 moet een tijdreis functie hebben.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:45 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Cathay Pacific viert dertigjarig jubileum op Schiphol
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaat Norwegian het "gat" van Malaysian en China Airlines naar resp. KUL en BKK dan opvullen? Je zou het kunnen verwachten want het zijn binnekort bij elkaar toch een dikke 500 stoelen per dag die niet meer opgevuld worden middels een directe vlucht.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 21:27 schreef FredvZ het volgende:
“Norwegian opent long-haul basis op Schiphol”
Lijkt me een interessante ontwikkeling, natuurlijk nog even afwachten waar ze op gaan vliegen, maar het zal in elk geval gunstig zijn voor de gemiddelde vakantieganger die ver weg wil vanaf Schiphol.
Er gloort weer wat hoop voor de liefhebbers van de 747 (en Boeing):
UPS Airlines bestelt veertien 747-8F's (met optie voor nog eens 14)
Vraag me wel af wat ze er mee gaan doen, gaat volgens mij nog steeds niet denderend in het vrachttransport.
Ik weet zo niet van welke gelegenheid die 2 foto's zijn, maar Cathay kwam wel op 26 oktober 1986 voor het eerst met de 747 naar Amsterdam.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 13:27 schreef tripel7 het volgende:
Als de 747-400 in 1989 in dienst kwam, lijkt het het me niet dat Cathay er in '86 ermee deze kant op kwam, of de 400 moet een tijdreis functie hebben.
quote:Op donderdag 27 oktober 2016 21:27 schreef FredvZ het volgende:
Er gloort weer wat hoop voor de liefhebbers van de 747 (en Boeing):
UPS Airlines bestelt veertien 747-8F's (met optie voor nog eens 14)
UPS doet dan ook niet aan regulier vrachttransport.quote:Vraag me wel af wat ze er mee gaan doen, gaat volgens mij nog steeds niet denderend in het vrachttransport.
Wordt vervangen door een A330?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 00:26 schreef Iemand91 het volgende:
Morgenmiddag landt voor de allerlaatste keer een KLM Boeing 747-400 op Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten.
Vlucht KL785 vertrekt morgenochtend om 08:25 uur en landt om 10:45 uur plaatselijke tijd. (16:45 uur NL tijd).
Is hier live te zien: http://www.mahobeachcam.com/
Helaas moet ik iemand helpen dus kan het zelf niet volgen.
[ afbeelding ]
Dat is niet uitgesloten. Waar ze heen gaan vliegen vanaf Amsterdam is nog niet bekend, sterker nog: Schiphol schijnt nog niet eens op te hoogte te zijn en er zijn nog geen slots aangevraagd.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:30 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Gaat Norwegian het "gat" van Malaysian en China Airlines naar resp. KUL en BKK dan opvullen? Je zou het kunnen verwachten want het zijn binnekort bij elkaar toch een dikke 500 stoelen per dag die niet meer opgevuld worden middels een directe vlucht.
Hij is er bijna, nog een kwartier.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 00:26 schreef Iemand91 het volgende:
Morgenmiddag landt voor de allerlaatste keer een KLM Boeing 747-400 op Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten.
Vlucht KL785 vertrekt morgenochtend om 08:25 uur en landt om 10:45 uur plaatselijke tijd. (16:45 uur NL tijd).
Is hier live te zien: http://www.mahobeachcam.com/
Helaas moet ik iemand helpen dus kan het zelf niet volgen.
[ afbeelding ]
Moet die wel doorvliegenquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 16:45 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Hij is er bijna, nog een kwartier.
Waar dat "succes" van Sint Maarten vandaan komt is voor mij echter een grote vraag. Dat eiland is in geen enkel opzicht bijzonder voor de toerist. Aruba, Bonaire en Curacao hebben wat dat betreft echt veel meer te bieden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:31 schreef FredvZ het volgende:
Tja, Sint Maarten is in zekere zin slachtoffer van het eigen succes. Door de groei in vraag aan tickets kan de gecombineerde vlucht met Curaçao nu vervangen worden door een rechtstreekse vlucht met dezelfde frequentie.
Het is voor mij ook een groot raadsel. Misschien dat het ook steeds meer een overstapstation wordt voor de kleinere bovenwindse eilanden?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:45 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waar dat "succes" van Sint Maarten vandaan komt is voor mij echter een grote vraag. Dat eiland is in geen enkel opzicht bijzonder voor de toerist. Aruba, Bonaire en Curacao hebben wat dat betreft echt veel meer te bieden.
Dat klopt. Waarschijnlijk een hype door de leuke verhalen die reisorganisaties op het internet zetten. In werkelijkheid is er echt niets aan daar.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 20:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Het is voor mij ook een groot raadsel. Misschien dat het ook steeds meer een overstapstation wordt voor de kleinere bovenwindse eilanden?
Feit is wel dat vorig jaar TUI óók op Sint Maarten is gaan vliegen en KLM nu sinds jaren (voor het eerst) zowel op de heen als de terugweg non-stop vliegt.
Het gat naar KUL wordt nu al gedeeltelijk gevuld door KLM die nu wekelijks met 10 777's vliegt, ipv 7.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:30 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Gaat Norwegian het "gat" van Malaysian en China Airlines naar resp. KUL en BKK dan opvullen? Je zou het kunnen verwachten want het zijn binnekort bij elkaar toch een dikke 500 stoelen per dag die niet meer opgevuld worden middels een directe vlucht.
Nog een paar:quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 22:38 schreef Pino112 het volgende:
Filmpje: https://twitter.com/Kryptonlogic/status/792092732294651904
Een van de oudste DC-10's die nog rond vloog, met de respectabele leeftijd van 44 jaarquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 00:30 schreef airportmadness het volgende:
En in FLL een DC-10 van Fedex
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind die vlammen van die 767 ook aardig spectaculair (vanuit mijn luie stoel dan he...)quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |