abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2016 @ 13:43:06 #1
460494 naoomx
pi_165364568
Ik ben een eerstejaarsstudent culturele antropologie aan de UU en ik moet zeggen dat ik eigenlijk op dit moment wel interesse heb om bestuurslid te worden bij bijvoorbeeld mijn studievereniging (Djembé) in mijn tweede of derde jaar.
Op de middelbare ben ik delegatie geweest bij vier Model United Nations, heb een uitwisselingsprogramma gedaan en ben ik in de zesde klas klassenvertegenwoordiger geweest. Nu zit ik bij de goede-doelencommissie van Djembé en zit ik eraan te denken om er nog een commissie bij te doen. Ik ben echter bang dat dat niet genoeg ervaring is.
Tijd heb ik wel genoeg. Ik woon voorlopig nog thuis, ga met m'n nieuwe baantje meestal alleen in het weekend en/of een vrije dag een uur of 8 werken en heb op dat en de commissie na niet echt extra dingen. Mijn studie is ook niet echt lastig ofzo en ik heb talent voor de vaardigheden die je daarvoor moet hebben (schrijven, onderzoeken etc.).
Ik wil dus de volgende vragen stellen:
1) Welke commissies/andere activiteiten kan je het beste doen om kans te maken op een plek in het bestuur?
2) Maak je meer kans op een plek in het bestuur als je dichtbij de universiteit woont en/of op kamers woont?
3) Wat zijn jullie ervaringen van in het bestuur zitten van een studievereniging of andere soort vereniging?
4) Zou ik op basis van wat ik hier gezegd heb een kans maken (evt. als ik hiernaast nog wat anders gedaan heb)?
  vrijdag 16 september 2016 @ 13:52:06 #2
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_165364742
Ik zou eerst kijken hoe het commissiewerk en de studie die je nu doet bevalt.
Je bent net twee weken onderweg, voor hetzelfde geldt valt dat allemaal nog wel tegen.

Verder is het belangrijkste om actief te zijn in je studievereniging. Laat jezelf zien en zet je goed in voor je commissie. Mocht je een huidig bestuurslid eens bij een borrel spreken kan je natuurlijk aan diegene vragen hoeveel ervaring diegene had voordat die gevraagd werd.

Het is mooi dat je de ambitie hebt voor een bestuursfunctie. Maar voorwaarde daarvoor is dat je studie- en commissiewerk natuurlijk lekker loopt, dus zet je daar in eerste instantie gewoon voor in.

Verder denk ik dat op kamers gaan wel voordelig is. Bestuursfuncties gaan vaak gepaard met veel vergaderingen en activiteiten in/om je universiteitenstad.
pi_165364811


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:20:00 (Bagger) ]
pi_165364850


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:20:20 ]
pi_165364919


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:20:55 ]
pi_165365003


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:21:26 (Bagger) ]
pi_165365031


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:21:57 ]
pi_165365096


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:22:15 ]
  vrijdag 16 september 2016 @ 14:14:05 #9
178497 Pensylvania
met zonder dubbel n
pi_165365256


[ Bericht 52% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:22:48 ]
vor een signature moette betalen kut, schuevuh mee die mars
pi_165366668


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:23:03 ]
  vrijdag 16 september 2016 @ 15:30:36 #11
13250 Lod
Sapere aude!
pi_165366729
In mijn tijd, vorige eeuw nog, werd je gevraagd voor bestuursfuncties door het zittende bestuur.
Dus, los van de bewoordingen van de posters hierboven, betekent dat inderdaad dat je zult moeten gaan netwerken binnen de vereniging.
En als je dan geschikt bevonden wordt, zullen ze je vragen.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 16 september 2016 @ 15:57:06 #12
178497 Pensylvania
met zonder dubbel n
pi_165367299


[ Bericht 100% gewijzigd door Lyrebird op 18-09-2016 20:23:28 ]
vor een signature moette betalen kut, schuevuh mee die mars
pi_165412933
Opwerken binnen de vereniging. Ik deed eerst een kleinere commissie. Dat ging goed en toen werd ik voorzitter van een belangrijke commissie. In de tussentijd ook op studiereizen en allerlei evenementen en de ALV's en borrels van de studievereniging meegeweest. Als je het goed doet in commissies, een klik hebt met anderen in de vereniging en vooral ook met de juiste mensen, dan is het vrij eenvoudig om in het bestuur te komen en is zo'n sollicitatie maar amper nodig. Werd helaas geen praeses. Zat bij de laatste twee daarvoor, maar werd het niet maar kreeg toen wel voorrang voor een andere mooie functie (was ook m'n tweede voorkeur) in het dagelijkse bestuur.

Specifiek je vragen:
1) Commissies waarbij je iets moet organiseren, waarbij je eventueel ook contact moet hebben met huidige bestuursleden en welke belangrijk voor de vereniging zijn en waarbij je makkelijk opvalt doordat de commissie erg actief is, zijn de beste. Probeer er minimaal twee te doen en telkens iets prominenter te zijn (voorzitter is het best).
2) Niet per se, maar vaak zijn studieverenigingen best studentikoos en is er wel gewoon een sterke voorkeur voor het type dat op kamers woont omdat die dan altijd tot het einde mee kunnen borrelen.
3) Het was een geweldig jaar dat ik zo weer opnieuw zou doen.
4) Onzeker. Een kans altijd. Maar klinkt niet alsof je binnen de vereniging echt hebt lopen netwerken. Iemand die niet actief is in de vereniging, de mensen niet kent, de geschiedenis, structuur en cultuur ervan niet kent, zich niet al langer heeft ingezet voor de vereniging etc en dan ineens aan komt kakken voor een bestuursfunctie staat wel 1-0 achter bij een sollicitatie.

[ Bericht 15% gewijzigd door Kaas- op 18-09-2016 20:15:35 ]
pi_165420084
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 september 2016 13:43 schreef naoomx het volgende:
heb een uitwisselingsprogramma gedaan e
Waar ben je naartoe geweest?
pi_165424407
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 15:30 schreef Lod het volgende:
In mijn tijd, vorige eeuw nog, werd je gevraagd voor bestuursfuncties door het zittende bestuur.
Dus, los van de bewoordingen van de posters hierboven, betekent dat inderdaad dat je zult moeten gaan netwerken binnen de vereniging.
En als je dan geschikt bevonden wordt, zullen ze je vragen.
Dit, en verder is het niet erg handig om, als je net begint bij een vereniging hierover al te beginnen. Komt gewoon raar en cv-neukerig over. Gewoon lekker actief worden, commissie(s) doen en kijken of je het een leuke vereniging vindt. Bestuur komt dan vanzelf wel.
pi_165424432
Begin met commissiewerk, en daarna in je laatste jaar ofzo je verkiesbaar stellen. Als het even meezit word je gevraagd.
Ja doei.
pi_165427323
Rustig aan TS, je bent pas een sjaars en net twee weken aan de studie. Komt wel als je echt wilt en je inzet. Eerst maar eens je BSA halen, dat lijkt me veel belangrijker.
Tip: begin hier niet over op de vereniging, dan word je echt niet serieus genomen.
pi_165931578
Zoals anderen al zeggen. Ga niet dingen doen omdat je bestuur wil doen, ga dingen doen bij de vereniging omdat je het leuk vind. Dan komt dat bestuur vanzelf wel. (Tenzij bij jouw vereniging super veel mensen solliciteren)
Ga naar ALV's, laat je zien en horen. Ga niet (te hard) tegen bestuur en oud bestuur in, die moet je wel te vriend houden. Hoewel ik ook mensen bestuur heb zien worden die nooit op een ALV geweest waren.
Wordt commissielid, sommigen doen dit via "belangrijke" commissies anderen via minder belangrijke maar komen wel veel in de kamer naast de studie om daar met mensen om te gaan en zo zich bekend te maken bij bestuur en oud bestuur. Op onze ALV's heeft oud bestuur toch we de meeste invloed en sommigen adviseren het bestuur ook met de sollicitaties.
Het kan ook handig zijn om vrienden te maken die ook graag bestuur willen doen en dan solliciteren met vermeldingen dat jullie samen bestuur willen doen. Een bestuur moet natuurlijk goed overweg met elkaar kunnen.
In mijn tijd bij de vereniging is het niet voorgekomen dat er (echte) tegenbesturen waren op een ALV, maar dit is natuurlijk ook een mogelijkheid als oud bestuur niet zo'n goede relatie met bestuur of kandiebestuur heeft.
  † In Memoriam † donderdag 6 april 2017 @ 16:11:24 #19
460494 naoomx
pi_170043616
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 september 2016 13:43 schreef naoomx het volgende:
Ik ben een eerstejaarsstudent culturele antropologie en ik moet zeggen dat ik eigenlijk op dit moment wel interesse heb om bestuurslid te worden bij bijvoorbeeld mijn studievereniging in mijn tweede of derde jaar.
Op de middelbare ben ik delegatie geweest bij vier Model United Nations, heb een uitwisselingsprogramma gedaan en ben ik in de zesde klas klassenvertegenwoordiger geweest. Nu zit ik bij de goede-doelencommissie van Djembé en zit ik eraan te denken om er nog een commissie bij te doen. Ik ben echter bang dat dat niet genoeg ervaring is.
Tijd heb ik wel genoeg. Ik woon voorlopig nog thuis, ga met m'n nieuwe baantje meestal alleen in het weekend en/of een vrije dag een uur of 8 werken en heb op dat en de commissie na niet echt extra dingen. Mijn studie is ook niet echt lastig ofzo en ik heb talent voor de vaardigheden die je daarvoor moet hebben (schrijven, onderzoeken etc.).
Ik wil dus de volgende vragen stellen:
1) Welke commissies/andere activiteiten kan je het beste doen om kans te maken op een plek in het bestuur?
2) Maak je meer kans op een plek in het bestuur als je dichtbij de universiteit woont en/of op kamers woont?
3) Wat zijn jullie ervaringen van in het bestuur zitten van een studievereniging of andere soort vereniging?
4) Zou ik op basis van wat ik hier gezegd heb een kans maken (evt. als ik hiernaast nog wat anders gedaan heb)?
pi_170043650
Goed verhaal.
Ja doei.
pi_170045488
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:11 schreef naoomx het volgende:

[..]

Ah, we gaan het topic opnieuw doen. Ok. Dit is nog steeds het antwoord.
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2016 20:08 schreef Kaas- het volgende:
Opwerken binnen de vereniging. Ik deed eerst een kleinere commissie. Dat ging goed en toen werd ik voorzitter van een belangrijke commissie. In de tussentijd ook op studiereizen en allerlei evenementen en de ALV's en borrels van de studievereniging meegeweest. Als je het goed doet in commissies, een klik hebt met anderen in de vereniging en vooral ook met de juiste mensen, dan is het vrij eenvoudig om in het bestuur te komen en is zo'n sollicitatie maar amper nodig. Werd helaas geen praeses. Zat bij de laatste twee daarvoor, maar werd het niet maar kreeg toen wel voorrang voor een andere mooie functie (was ook m'n tweede voorkeur) in het dagelijkse bestuur.

Specifiek je vragen:
1) Commissies waarbij je iets moet organiseren, waarbij je eventueel ook contact moet hebben met huidige bestuursleden en welke belangrijk voor de vereniging zijn en waarbij je makkelijk opvalt doordat de commissie erg actief is, zijn de beste. Probeer er minimaal twee te doen en telkens iets prominenter te zijn (voorzitter is het best).
2) Niet per se, maar vaak zijn studieverenigingen best studentikoos en is er wel gewoon een sterke voorkeur voor het type dat op kamers woont omdat die dan altijd tot het einde mee kunnen borrelen.
3) Het was een geweldig jaar dat ik zo weer opnieuw zou doen.
4) Onzeker. Een kans altijd. Maar klinkt niet alsof je binnen de vereniging echt hebt lopen netwerken. Iemand die niet actief is in de vereniging, de mensen niet kent, de geschiedenis, structuur en cultuur ervan niet kent, zich niet al langer heeft ingezet voor de vereniging etc en dan ineens aan komt kakken voor een bestuursfunctie staat wel 1-0 achter bij een sollicitatie.
  donderdag 6 april 2017 @ 22:31:34 #22
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_170053781
Bestuurslid zijn betekent toch haast altijd wel dat je studievertraging oploopt gezien het aantal uren dat je maakt per week?
  donderdag 6 april 2017 @ 22:57:58 #23
456432 Kamina
Tenacious!
pi_170054703
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:31 schreef Chaes het volgende:
Bestuurslid zijn betekent toch haast altijd wel dat je studievertraging oploopt gezien het aantal uren dat je maakt per week?
Niet van een studievereniging; dat stelt geen zak voor.
1 + 1 = blauw
pi_170055439
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Niet van een studievereniging; dat stelt geen zak voor.
Duidelijk geen ervaring met een studievereniging met duizenden leden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 06-04-2017 23:36:17 ]
pi_170055498
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:11 schreef naoomx het volgende:

[..]

Waar slaat dit op, je hebt je antwoord toch? Sowieso rare vraag voor iemand die bezig is met een tussenjaar en nog niet eens is begonnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')