abonnement Unibet Coolblue
pi_165334437
Kan er niks over vinden op internet en denk dat het niet echt verstandig is vanwege vochtige lucht, maar zou je de afzuigkap van de keuken in de kruipruimte uit mogen laten komen?

Er vanuit gaande dat de kruipruimte geventileerd is en niet in verbinding staat met de kruipruimte van de buren.

Het enigste bezwaar wat ik zou kunnen verzinnen is dat er tijdens de werking dan vochtige lucht de kruipruimte in wordt geblazen.

Het is allemaal van beton dus geen kans op houtrot. En zo'n afzuigkap staat hooguit een half uur per dag aan.

En hoe vochtig is die lucht eigenlijk.

Vraag dit natuurlijk omdat er geen makkelijke manier is om rechtsteeks naar buiten te gaan met de afvoer maar door de plaatsing van de keuken wel de kruipruimte in.
Of recirclatie wat er momenteel inzit maar geen groot fan van ben.
pi_165334618
Een ruimte waar gekookt wordt moet een capaciteit hebben om 21 dm3/s diekt naar de buitenlucht te sturen.. een afzuig naar een kelderruimte valt daar buiten en je zult dus sowieso nog een andere mogelijkheid moeten hebben om lcht te verversen (wat echter ook een raam kan zijn dat geopend kan worden)

Er is tevens een regel die een minimale afstand tussen een luchtafvoer en een ventilatierooster opstelt dat lucht in ruimtes kan voeren (zodat afgevoerde lucht niet weer direkt naar binnen gezogen wordt) en er zijn volgens mij bepaalde regels betreffende bv schoorsteenopeningen met een kachel en luchtafvoer (naar ik meen mag je niet in dezelfde ruimte een schoorsteen-kachel die lucht uit dezelfde ruimte inlaat hebben als een luchtafvoer (omdat zoiets onderdruk kan veroorzaken).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_165335512
Als je dan al de moeite neemt om de afvoer naar de kruipruimte te brengen kun je net zo goed van daaruit naar buiten. Wel zorgen voor een voldoende krachtige afzuigkap.
pi_165335745
ja daar heb ik ook al aan zitten denken. Dat is dan slechts 2 bochten en 3 meter verder.
pi_165335828
Waarom zo moeilijk doen met een gat naar de kruipruimte? Is een recirculatie afzuigkap geen optie?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_165335880
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 10:48 schreef Glider76 het volgende:
ja daar heb ik ook al aan zitten denken. Dat is dan slechts 2 bochten en 3 meter verder.
Waarom doe je dat dan niet?
En als in zicht is dan bouw je er toch een koof om later?
pi_165335891
Warme lucht stijgt op.. word dus 1 grote condenszooi in de kruipruimte..
pi_165336278
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 10:52 schreef Resistor het volgende:
Waarom zo moeilijk doen met een gat naar de kruipruimte? Is een recirculatie afzuigkap geen optie?
Ja dat is zeker een optie. Dat zit er nu ook in. Volgens huidig eigenaar nooit last van geurtjes.

Mijn beperkt verstandelijk vooroordeel heeft echter de gedachte dat naar buiten afvoeren beter is. Ook ivm luchtverversing in huis.

een koof bouwen en naar buiten toe kan technisch wel. Maar vindt het niet mooi. keuken staat soort van midden in de woonkamer. tegen de wand van de hal aan. plafondhoogte is 2.50.

ik wilde eigenlijk voorkomen dat ik de koof moet maken. Maar vrees dat ik er toch niet onderuit kom.
  Forum Admin donderdag 15 september 2016 @ 11:20:27 #9
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_165336334
Lijkt me om diverse redenen niet gezond. Je pompt je kruipruimte vol met vochtige warme lucht. Zit ongetwijfeld vet en andere voedselmoleculen bij want een afzuigkap filtert echt niet alles uit de kooklucht. Dat gaat daar lekker in je kruipruimte schimmelen met alle gevolgen van dien.
Wacht eerst eens af hoe de recirculatie je daadwerkelijk bevalt. Als dat echt niet werkt dan ontkom je niet aan een koof inderdaad.
  donderdag 15 september 2016 @ 12:07:25 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_165337240
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 11:16 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja dat is zeker een optie. Dat zit er nu ook in. Volgens huidig eigenaar nooit last van geurtjes.

Mijn beperkt verstandelijk vooroordeel heeft echter de gedachte dat naar buiten afvoeren beter is. Ook ivm luchtverversing in huis.

een koof bouwen en naar buiten toe kan technisch wel. Maar vindt het niet mooi. keuken staat soort van midden in de woonkamer. tegen de wand van de hal aan. plafondhoogte is 2.50.

ik wilde eigenlijk voorkomen dat ik de koof moet maken. Maar vrees dat ik er toch niet onderuit kom.
Heb je een plattegrondje? Je kunt natuurlijk een heel gedeelte verlagen en een inbouw afzuigkap nemen.
pi_165338222
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:07 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Heb je een plattegrondje? Je kunt natuurlijk een heel gedeelte verlagen en een inbouw afzuigkap nemen.
Als je idd 20 cm verlaagd krijg je de buis mooi weg. En hou je 230 over.
pi_165338326
Ik heb wel een plattegrondje maar staat niet online. Het betreft een hoekwoning 5.70 breed en 10.30 lang. Hal is 6 bij 2.

Aan de voorkant zit de eetkamer. Dit loopt dan door naar keuken en daarna woonkamer.

Op zich allemaal rechtt oe recht aan. Met een koof/verlaagd plafond kan ik naar de andere kant toe, ruim 3 meter om daar naar buiten te kunnen.

Of naar de voorkant en boven het kozijn uit. Ongeveer 4 meter. De hal zit direct achter de keuken en daar loopt al een verticale koof met leidingen en riolering.

Vandaar mijn idee om die koof wat breder te maken en met een afvoerbuis de kruipruimte in te gaan.
  donderdag 15 september 2016 @ 13:12:33 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_165338629
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:58 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb wel een plattegrondje maar staat niet online. Het betreft een hoekwoning 5.70 breed en 10.30 lang. Hal is 6 bij 2.

Aan de voorkant zit de eetkamer. Dit loopt dan door naar keuken en daarna woonkamer.

Op zich allemaal rechtt oe recht aan. Met een koof/verlaagd plafond kan ik naar de andere kant toe, ruim 3 meter om daar naar buiten te kunnen.

Of naar de voorkant en boven het kozijn uit. Ongeveer 4 meter. De hal zit direct achter de keuken en daar loopt al een verticale koof met leidingen en riolering.

Vandaar mijn idee om die koof wat breder te maken en met een afvoerbuis de kruipruimte in te gaan.
Dat idee met de afvoer naar de kruipruimte moet je uit je hoofd zetten mijns inziens.

quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:53 schreef regmail het volgende:

[..]

Als je idd 20 cm verlaagd krijg je de buis mooi weg. En hou je 230 over.
20cm is wel erg krap hoor. Daar krijg je net de motor niet in denk ik.
pi_165338851
Bij een 280 plafond zou een verlaging naar 250 nog mooi kunnen zijn zonder benauwend en hoofdstoot gevoel. Maar ik zit al op 250. Dat vindt ik wat krap worden.

De afvoer rechtstreeks de kruipruimte inblazen is inderdaad geen goed plan. Maar het via een buizenstelsel door de kruipruimte heen naar buiten kan wel, gezien de vele ventilatie opties voor kruipruimte op internet.

Hooguit een losse gevelmotor monteren. Scheelt ook gelijk in de herrie in de keuken.
  donderdag 15 september 2016 @ 13:52:36 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_165339336
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 13:24 schreef Glider76 het volgende:
Bij een 280 plafond zou een verlaging naar 250 nog mooi kunnen zijn zonder benauwend en hoofdstoot gevoel. Maar ik zit al op 250. Dat vindt ik wat krap worden.
Ik heb het ook zo hoor, en totaal geen hoofdstootgevoel. Het is maar een plaatselijke verlaging.
pi_165345630
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 13:24 schreef Glider76 het volgende:
Maar het via een buizenstelsel door de kruipruimte heen naar buiten kan wel, gezien de vele ventilatie opties voor kruipruimte op internet.

Hooguit een losse gevelmotor monteren. Scheelt ook gelijk in de herrie in de keuken.
Perfect plan. Als je opgeeft hoeveel m lengte, buis diameter en bochtmateriaal, kan ik de drukval voor je berekenen en o.b.v. 21 dm3 /s de benodigde ventilatorvermogen berekenen.

Paar punten:

1) je regeling van de ventilator moet wel in de keuken komen (?),
2) je zit met condensatie van waterdamp in de buis in de koude kruipruimte. Je moet óf de buis isoleren, óf afschot maken z.d.d. het condensaat naar buiten afloopt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165351349
er zijn afzuig rooster op het werkblad net achter het (gas)fornuis, dan gelijk naar beneden door de kruipruimte en dan door de muur naar buiten

http://www.keukenervaring(...)anrechtblad-het-kan/
dit is 1 voorbeeld, er zijn meer soorten

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2016 21:51:43 ]
pi_165352678
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2016 19:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Perfect plan. Als je opgeeft hoeveel m lengte, buis diameter en bochtmateriaal, kan ik de drukval voor je berekenen en o.b.v. 21 dm3 /s de benodigde ventilatorvermogen berekenen.

Paar punten:

1) je regeling van de ventilator moet wel in de keuken komen (?),
2) je zit met condensatie van waterdamp in de buis in de koude kruipruimte. Je moet óf de buis isoleren, óf afschot maken z.d.d. het condensaat naar buiten afloopt.
inderdaad moet de regeling bij de afzuigroosters zelf in de schouw komen.

2 90 graden bochten, met grote radius, 1+2.5+3.5 meter leiding, dan 45 graden bocht schuin naar boven toe.

Condensatie in de leiding had ik aan gedacht. Isoleren is makkelijk. Verder drainkraantje eronder om af en toe eens te controleren. Verder zal het geen liters tegelijk zijn en verdampt het ook wel.

Ik dacht aan PVC-C leiding. Kan ik makkelijk op het werk krijgen in alle vormen en maten.

Die afzuigroosters op het werkblad ken ik wel en zou inderdaad wat zijn. Zeker gezien ik een 70cm blad neem.

Kan nog eens kijken wat die kosten. Zal wel weer niet goedkoop zijn.
pi_165352785
Dat zijn die dingen van Bora, ziet er leuk uit, maar of het echt perfect werkt?
Whatever...
pi_165352934
je hebt ook van die grote apparaten die eerst uit het keukenblad omhoog komen.

Mooi spul. Maar in mijn robuuste eiken keuken met betonnen werkblad iets te modern.

ook 90 cm breed en de kastmaat onder de kookplaat is 80cm.
pi_165358062
Ik heb deze gebruikt:

http://www.ventilatie-sto(...)x90mm-lengte-1500mm/

Koofje 10 cm hoog en 30 diep. Precies 1 stucplaatje en er tevens led inbouw spotjes in gezet.
pi_165359895
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 22:26 schreef Glider76 het volgende:

2 90 graden bochten, met grote radius, 1+2.5+3.5 meter leiding, dan 45 graden bocht schuin naar boven toe.
Diameter buizen? Gladde PVC buis (i.v.m wandruwheidcoëfficiënt)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165360387
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 09:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Diameter buizen? Gladde PVC buis (i.v.m wandruwheidcoëfficiënt)?
Ik denk dan 150. In de kruipruimte is toch ruimte zat.

Dit idee is nog in de verkenningsfase. Het moeilijkste eraan is de pijp uiteindelijk weer boven de grond te krijgen met een soort rooster uit de muur. Gat onder 45 graden boren dus.

Rooster komt dan net boven de grond uit bij de oprit.

Ik laat binnenkort een gat boren voor de afvoer van de toilet en een muurgat uitzagen voor plaatsen nieuw kozijn. Door een diamant boor en zaagbedrijf. Ik zal die man vragen wat de mogelijkheden zijn om zo'n gat naar de kruipruimte te zagen.
pi_165360686
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:24 schreef Glider76 het volgende:
Ik denk dan 150. In de kruipruimte is toch ruimte zat.
Ik ga zo rekenen, eerst even de coffee-corner in...

Edit: Uitgaande van je opgegeven waarden kom ik op een v = 1,4 m/s, Re = 13600 en een f = 0,03.

M.b.v. P = f . (rho/2) . v2. (L/D) kom ik voor 7 meter leidinglengte ongeveer 1,8 Pa drukval.Peanuts. Neem ook zo'n getal voor de 3 bochten en waarschijnlijk is je gevelrooster de grootste weerstand.

[ Bericht 24% gewijzigd door blomke op 16-09-2016 20:43:48 (Rekenwerk gedaan.) ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180954376
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:24 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dit idee is nog in de verkenningsfase. Het moeilijkste eraan is de pijp uiteindelijk weer boven de grond te krijgen met een soort rooster uit de muur. Gat onder 45 graden boren dus.

Rooster komt dan net boven de grond uit bij de oprit.

Ik laat binnenkort een gat boren voor de afvoer van de toilet en een muurgat uitzagen voor plaatsen nieuw kozijn. Door een diamant boor en zaagbedrijf. Ik zal die man vragen wat de mogelijkheden zijn om zo'n gat naar de kruipruimte te zagen.
Ben benieuwd hoe je dit uiteindelijk hebt opgelost. Volgend jaar wordt mijn huis opgeleverd en we hebben een kookeiland en willen een downdraft afzuiger in het eiland. Keuze is recirculatie, of via de kruipruimte naar buiten. Een plasmafilter zou ook kunnen, maar hebben een stevig prijskaartje en lees nogal wisselende ervaringen.

Aangezien afzuiging naar buiten toch net wat beter werkt dan recirculatie, heeft dat mijn voorkeur als afzuiging via kruipruimte naar buiten te regelen is.
Nederlands is makkelijker als je denkt
pi_180954612
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 08:12 schreef fvdbosch het volgende:
Volgend jaar wordt mijn huis opgeleverd en we hebben een kookeiland en willen een downdraft afzuiger in het eiland.
Hoe gaat dat werken? Warme vochtige lucht stijgt nl. op?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180954723
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe gaat dat werken? Warme vochtige lucht stijgt nl. op?
Wat ik zo zie zijn er verschillende modellen die een afzuiging in het blad hebben (geen idee of de volgende linkjes werken):
https://www.bora.com/nl/nl/
https://www.novynederland.nl/product/50-upside https://www.novynederland.nl/product/87-one https://www.novynederland.nl/product/100-panorama
https://www.miele.nl/c/in(...)e-afzuiging-4995.htm

Ik heb er geen idee van, maar ik vermoed dat ze als een oude stofzuiger klinken, zeker na een paar jaar als ze heel wat vocht en vetspatten hebben opgezogen. Ik denk niet dat een centrale afzuiging krachtig genoeg is, of het moet een soort van centraal stofzuigsysteem zijn (dus nog een grote kast ergens in huis, bv. in de garage)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_180955400
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:24 schreef Glider76 het volgende:

Dit idee is nog in de verkenningsfase. Het moeilijkste eraan is de pijp uiteindelijk weer boven de grond te krijgen met een soort rooster uit de muur. Gat onder 45 graden boren dus.

Rooster komt dan net boven de grond uit bij de oprit.
Moet het wel uit de muur komen? Is een rooster in de bestrating geen optie?

In een soortgelijk topic kwam dit als optie naar voren: https://www.tilmar.nl/bou(...)ilatie/t-175-koekoek
  zondag 5 augustus 2018 @ 10:56:11 #29
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_180956131
Waarom zou je dit willen?
Man of Steal.
pi_180956454
Beetje oud topic. Keuken indeling heb ik uiteindelijk geheel anders gemaakt. Afzuigkap gaat nu rechsttreeks naar buiten toe door de muur.
  zondag 5 augustus 2018 @ 11:17:17 #31
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180956586
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe gaat dat werken? Warme vochtige lucht stijgt nl. op?
genoeg onderdruk creeeren. ^O^

Ik werk nu een jaar met een Bora en het enige wat ik mis zijn de timerfuncties van de kookplaat. De afzuiging blijft perfect. Wel af en toe de filters schoonmaken
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:07:55 #32
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_181092167
Voordeel van recirculatie is dat je in de winter niet de warme lucht zo naar buiten blaast....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')