abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 september 2016 @ 17:25:22 #201
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165343320
Het potje voor appels is wat anders dan het potje voor peren. Vergeet je dat niet?
pi_165343632
Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 3.....
Deel 1 staat hier.
Deel 2 staat hier.

In het weekend reizen veel mensen uit Praag naar het prachtige dal van de rivier de Sázava, voornamelijk om te wandelen. Vooral de omgeving tussen Petrov u Prahy en Luka pod Medníkem is door de rotsen landschappelijk bijzonder fraai te noemen. Een bezoek aan deze spoorlijn stond bij mij al jaren op de planning maar het kwam er maar niet van, tot het laatste weekend van augustus 2016.

In tegenstelling tot op werkdagen zijn de reizigersaantallen in het weekend dermate hoog dat de capaciteit van de reguliere treinstellen niet voldoet. Hierdoor zetten de Tsjechische Spoorwegen (ČD, České dráhy) in het weekend getrokken materieel in.

De eerste getrokken trein van de dag is Os 9055 (Os: Osobní vlak, stoptrein) die op zaterdag 27 augustus 2016 getrokken wordt door 'duikbril' 754 031.

Geheel onverwacht bleek er op zaterdag 27 augustus 2016 ook een stoomtrein te rijden. ČD Nostalgia rijdt ongeveer 1x per maand ritten vanuit Praag-Braník naar diverse bestemmingen. Deze dag werd er gereden via het prachtige dal van de Sázava, een river die verderop uitmondt in de Moldau. Rondom Petrov u Prahy is het landschap met name door de fraaie rotspartijen erg mooi.

De 434 2186 passeert hier met trein 9080 naar Čerčany, Bene¨ov, Postupice en eindbestemming Vla¨im. De reizigers konden onderweg uitstappen en onder andere een bezoek brengen aan de lokale bierbrouwerij Ferdinand in Bene¨ov of de plaatselijke dierentuin in Vla¨im.

Een half uur na de stoomtrein was het tijd voor de tweede getrokken trein van de dag. De fraaie rood/gele 754 044 van het depot Praha-Vr¨ovice mocht op deze heerlijk zomerse zaterdag 27 augustus 2016 in totaal twee keer van Praag naar Čerčany en terug.

Ik koos hier, net als bij de stoomtrein, voor een veel hoger standpunt. Je staat hier namelijk enigzins te balanceren op een hoog rotspunt dus stevige schoenen en een goed evenwicht zijn hier wel een pré.

We zien de ČD 754 044 die met trein 9057 op weg is van Praha hlavní nádra¸í naar Čerčany en hier onderweg is tussen de stationnetjes van Petrov u Prahy en Luka pod Medníkem.

Tussen alle getrokken treinen rijden er ook nog enkele treinen met Regionova-stellen. Deze treinstellen zijn ooit gebouwd en geleverd als de serie 810, de zogenaamde Brotbuchse, de Tsjechische railbus. Middels een reconstructie zijn tussen 2005 en 2012 in totaal 211 tweedelige en 26 driedelige stellen gemaakt. Op lijn 210 tussen Praag en Čerčany worden de driedelige treinstellen met name op werkdagen ingezet.

Op zaterdag 27 augustus 2016 passeren de stellen 814 203 en 814 226 als trein 9059 uit Praha hlavní nádra¸í naar Čerčany en hebben zojuist het stationnetje van Petrov u Prahy achter zich gelaten.

Geheel links, beneden in het dal, zien we een stukje van de rivier Sázava. Dit is een zijrivier van de Moldau met een lengte van 218 kilometer. De rivier ontspringt bij de berg Bohdalec in de ´ďárské vrchy. Bij Davle, 25 km ten zuiden van Praag mondt de Sázava uit in de Moldau.

De derde en laatste getrokken trein van de ochtend reed weer met een wit/groene 'duikbril'. Deze loks van de serie 754 danken deze bijnaam aan het aparte uiterlijk aan de voorkant van de lok.

De in totaal 86 loks van dit type zijn tussen 1975 en 1980 gebouwd door de Praagse fabrikant Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) en in dienst gekomen bij het toenmalige Československé státní dráhy, de Tsjecho-Slowaakse Staatsspoorwegen, als serie T 478.4. Ze werden in 1988 in de serie 754 omgenummerd.

Met aan de haak de uit 4 enkeldeks rijtuigen bestaande trein 9061 naar Čerčany heeft lok 754 042 zojuist het stationnetje van Petrov u Prahy verlaten als het hier de fraaie rotspartijen tussen Petrov en Luka pod Medníkem passeert.

Na de vorige foto begon het lange wachten. Rond het middag uur rijdt er gedurende 3 uur maar 1 trein (en fout voor de zon). De pauze kan je daarom goed gebruiken voor een lunch in het nabij gelegen dorpje Pikovice.

Na de beklimming van een behoorlijk hoge rots (hier moet je echt geen hoogtevrees hebben) werd er met 9 fotografen gewacht op de eerstvolgende trein richting Praag. Pas om kwart over 3 diende zich deze aan.

Onverwacht bleek dit nu al de terugkerende rood/gele 754 044 te zijn, die volgens omloop eigenlijk anderhalf uur later pas terug had moeten komen.

Met drie in nog oude kleurstelling rondrijdende oude DR-dubbeldeksrijtuigen (type BMTO van Waggonbau Görlitz, jawel, de oorsprong van de wagens is dus Duits!) en een niet zichtbaar enkeldeksrijtuig passeert het geheel hier als trein Os 9060 van Čerčany naar Praha hlavní nádra¸í op zaterdag 27 augustus 2016.

Doordat twee lokomotieven van omloop hebben gewisseld in Čerčany kon er later op de dag nog een onverwachte bonusplaat gemaakt worden...

In de zomermaanden is het reizigersaanbod dusdanig hoog dat naast de getrokken treinen van de Tsjechische staatsspoorwegen (České Dráhy) ook de hulp wordt ingeroepen van museumclub K´C Doprava. Met hun fraaie oude wit/rode motorwagens worden in het weekend diverse museumritten gereden rond Praag.

Op lijn 212 rijdt de K´C tussen Praag en Čerčany op beide weekenddagen een slag, doorgaans met een losse motorwagen. Op zaterdag 27 augustus 2016 had ik het geluk dat de motorwagen niet werd ingezet maar deze werd vervangen door een zeer fraaie oude diesellok met twee bijwagens.


De geel-blauwe K´C 740 692 rijdt hier met twee bijwagens als trein Sp 1562 (een soort van snellere stoptrein) van Čerčany terug naar Praha hlavní nádra¸í en passeert hetzelfde groepje van 9 fotografen nabij Luka pod Medníkem.

Deze treinen staan overigens gewoon in de reisplanner maar treinkaartjes van de ČD zijn hier niet geldig. Je kan zoals bij elke (regionale) trein in Tsjechië ook hier bij de K´C gewoon een kaartje kopen in de trein. Voor een enkele reis van Praag naar Petrov u Prahy, waar ik deze ochtend uitstapte, betaalde ik nog geen 50 Tsjechische Kroon. Omgerekend nog geen 2 euro en dat voor een rit in een historisch rijtuig van een klein uurtje.

Rond kwart voor 5 in de middag kwam de 754 042 met de vier enkeldeksrijtuigen weer terug naar Praag. Als trein Os 9062 uit Čerčany naar het hoofdstation van Praag, Praha hlavní nádra¸í, passeert de trein de fraaie rotsen tussen Luka pod Medníkem en Petrov u Prahy en werd deze trein door maar liefst 15 fotografen vastgelegd.

Doordat de hele groep koos voor dit standpunt was het mogelijk nog een foto te maken als de lok de rots gepasseerd heeft. ČD-lok 754 042 met Os 9062 van Čerčany naar Praha hlavní nádra¸í enkele honderden meters voor station Petrov u Prahy op zaterdag 27 augustus 2016.

Morgen of dit weekend volgt dan het laatste deel, deel 4...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 15-09-2016 18:04:19 ]
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 17:45:27 #203
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165343634
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het potje voor appels is wat anders dan het potje voor peren. Vergeet je dat niet?
Euro's zijn euro's
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 17:50:26 #204
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165343731
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het potje voor appels is wat anders dan het potje voor peren. Vergeet je dat niet?
sure, maar als het project appels een stuk goedkoper uitgevallen is dan gepland en er bij project peren een tekort is dan zou je dat geld daar via een omweg voor aan kunnen wenden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 15 september 2016 @ 17:57:13 #205
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165343834
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 3.....
Drommels wat gheyl _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 17:57:56 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165343851
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

sure, maar als het project appels een stuk goedkoper uitgevallen is dan gepland en er bij project peren een tekort is dan zou je dat geld daar via een omweg voor aan kunnen wenden.
Nee dat moet eerst nog langs twee andere ministeries en dertien instanties die het allemaal afromen. Blijft er 25M over :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 18:00:43 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165343887
Fraaie platen Greavy! Maar volgens mij staan er twee dezelfde foto's. Ik mis een foto van een treinstel geloof ik. Verder erg gave treinen en prima foto's!
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165343982
Bedankt! Ik heet trouwens Zug-Chef ;-)
En foto is aangepast, foto toont nu inderdaad de treinstellen :-)
pi_165344028
Wauw, gaaf <3
Bier.
pi_165344697
Gaaf Zug! Heb je dan met acht anderen een treinspot vakantie oid?
pi_165344754
Bedankt allemaal. @b2py: nee was alleen op reis, maar je komt eigenlijk wel meerdere fotografen tegen (zeker in Tsjechië). Dat maakt het wel gezelliger, want je komt onbekende mensen tegen met dezelfde hobby waarmee je dan even of een paar uur samen fotografeert en daarna weer je eigen weg gaat.
pi_165345024
Mooie plaatjes weer :)
Ondanks dat ik niet heel erg veel met treintjes op heb als ik op vakantie ben (vakantie is vakantie, geen werk :P) kan ik zeker ook genieten van een aantal mooie vakantiefoto's, ondanks dat er treinen op staan :P

Edit: waar blijft eigenlijk die 'like' of '+1' knop op fok!?
pi_165345421
tis geen tweakers hier :+
pi_165345562
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 3.....
Deel 1 staat hier.
Deel 2 staat hier.

KNIP KNIP KNIP

Morgen of dit weekend volgt dan het laatste deel, deel 4...
Mooie plaatjes !
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 19:40:14 #215
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165346201
Fraaie platen weer, Zug ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_165346241
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 19:08 schreef Maegrim het volgende:
tis geen tweakers hier :+
'Like' :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 19:42:21 #217
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165346260
Ik wist niet dat Pier Eringa naast de baas zijn van ProRail ook nog vice-voorzitter van het bondsbestuur van de KNVB was. Hij dreigt in ieder geval de bezem te halen door de raad van commissarissen bij de tak betaald voetbal bij de KNVB

quote:
"Het vertrouwen is dusdanig geschonden dat het niet meer te lijmen valt. Dan moet je wellicht met nieuwe mensen doorgaan", zegt Eringa, de tweede man achter voorzitter Michael van Praag in het bondsbestuur. "De kans is heel klein dat de rvc in zijn geheel blijft, er is te veel gebeurd."
http://nos.nl/artikel/213(...)ewijzigd-blijft.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 15 september 2016 @ 19:45:23 #218
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165346364
Die lui die gisteren al moesten opstappen "dreigt" hij nu de bezem door te halen? Zo zo, toe maar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 19:50:45 #219
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165346501
onder meer deze knakker zit in die bewuste rvc
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 21:42:07 #220
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165350918
Voor de liefhebber: je kunt kaartjes winnen voor de afscheidsrit Plan V http://nieuws.ns.nl/de-ma(...)jij-kunt-erbij-zijn/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 september 2016 @ 22:08:25 #221
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_165352032
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

sure, maar als het project appels een stuk goedkoper uitgevallen is dan gepland en er bij project peren een tekort is dan zou je dat geld daar via een omweg voor aan kunnen wenden.
Ha, dit gaat uit van een aantal veronderstellingen:
- potje peren (spoor) is duurder uitgevallen dan bedacht
- potje appels (wegen) is goedkoper uitgevallen dan bedacht
- de beheerder van de potjes zijn dezelfde personen.

Welnu: spoor en weg is verdeeld over twee bewindspersonen. Die moeten uit dezelfde pot hun ambities realiseren: het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).

Binnen het MIRT (de overkoepelende pot van het Rijk voor dit soort projecten) zijn inderdaad wel wat schotten. Appels met peren vergelijken is idd. lastig. Maar... het potje appels is niet goedkoper dan bedacht. Ik ken de MIRT-programmering voor het hoofdwegennet niet uit mijn hoofd, maar ook daar zijn ambities en (spanningen op) budgetten. Ofwel: er kan wel geherprioriteerd worden, maar ja: is een spoorproject in Zwolle belangrijker dan een wegenproject tussen Utrecht en Breda? Of is de Blankenburgtunnel urgenter dan de nieuwe brug bij de Theemsweg? En: is het totaalpakket aan infra-investeringen belangrijker dan de financiering van het onderwijs? Of een goed uitgeruste defensie? DAT zijn de keuzes waar de bewindspersonen voor staan.

Het is eigenlijk meer dat er te grote potjes zijn ontworpen voor te kleine opbrengsten appels/peren. Eigenlijk komt dat omdat de oogst is afgeroomd: om de inkomensafhankelijke zorg te kunnen schrappen zijn er appels en peren uitgedeeld aan werklozen (lees: het MIRT is 14x250mln = 3,5 mld) gekort om WW-uitkeringen op peil te houden als goedmaker voor de niet doorgegane inkomensafhankelijke zorgpremies: het compromis tussen PvdA en VVD).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 15 september 2016 @ 22:25:15 #222
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_165352648
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee dat moet eerst nog langs twee andere ministeries en dertien instanties die het allemaal afromen. Blijft er 25M over :+
Nee hoor, er is maar 1 ministerie dat aan afromen doet en dat is financiën. Daarom moet je er voor zorgen dat er weinig af te romen valt...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 15 september 2016 @ 23:41:57 #223
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_165355976
Mooi hoor Zug-Chef! _O_ _O_
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_165358809
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 22:08 schreef Goverman het volgende:

[..]

Ha, dit gaat uit van een aantal veronderstellingen:
- potje peren (spoor) is duurder uitgevallen dan bedacht
- potje appels (wegen) is goedkoper uitgevallen dan bedacht
- de beheerder van de potjes zijn dezelfde personen.

Welnu: spoor en weg is verdeeld over twee bewindspersonen. Die moeten uit dezelfde pot hun ambities realiseren: het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).

Binnen het MIRT (de overkoepelende pot van het Rijk voor dit soort projecten) zijn inderdaad wel wat schotten. Appels met peren vergelijken is idd. lastig. Maar... het potje appels is niet goedkoper dan bedacht. Ik ken de MIRT-programmering voor het hoofdwegennet niet uit mijn hoofd, maar ook daar zijn ambities en (spanningen op) budgetten. Ofwel: er kan wel geherprioriteerd worden, maar ja: is een spoorproject in Zwolle belangrijker dan een wegenproject tussen Utrecht en Breda? Of is de Blankenburgtunnel urgenter dan de nieuwe brug bij de Theemsweg? En: is het totaalpakket aan infra-investeringen belangrijker dan de financiering van het onderwijs? Of een goed uitgeruste defensie? DAT zijn de keuzes waar de bewindspersonen voor staan.

Het is eigenlijk meer dat er te grote potjes zijn ontworpen voor te kleine opbrengsten appels/peren. Eigenlijk komt dat omdat de oogst is afgeroomd: om de inkomensafhankelijke zorg te kunnen schrappen zijn er appels en peren uitgedeeld aan werklozen (lees: het MIRT is 14x250mln = 3,5 mld) gekort om WW-uitkeringen op peil te houden als goedmaker voor de niet doorgegane inkomensafhankelijke zorgpremies: het compromis tussen PvdA en VVD).
Dat spanningen tussen ambities en budget is echt om te kotsen :'). Dan is potentieel tekort echt beter..
pi_165358825
De stas gaat tegenwoordig ook over nieuwe treinen zie ik? http://www.rtlnieuws.nl/n(...)van-de-flirtsprinter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')