Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 4.....
Deel 1 staat
hier.
Deel 2 staat
hier.
Deel 3 staat
hier.
Nog een uur later, het is inmiddels kwart voor 6, komt dan ook de laatste getrokken trein terug naar Praag. ČD-lok 754 031 heeft als enige tussen-de-middag een extra slag Čerčany-Praag v.v. gemaakt met beide dubbeldeksrijtuigen. Na aankomst in Čerčany zijn de twee enkeldeksrijtuigen weer aangehaakt en is het geheel als trein Os 9064 weer vertrokken naar Praha hlavní nádra¸í via het Sázavadal over lijn 210.
Met enkele minuten vertraging passeert de trein hier ter hoogte van Petrov u Prahy.
Omdat het alweer eind augustus was zakte de zon alweer vrij snel waardoor het licht al maar mooier en mooier werd. Aan het begin van de avond rijdt er nog een lokaal boemeltreintje bestaande uit een Regionova vanaf Petrov u Prahy naar Čerčany.
ČD-stel 814 213 komt hier als leegmat-trein uit Čerčany en werd vlak voor het bereiken van station Petrov u Prahy vastgelegd met de markante rotspartijen. Enkele minuten later passeerde dit treinstel opnieuw de twee overgebleven fotografen, toen als Os 9037 van Petrov u Prahy naar Čerčany.
De rots rechts in beeld is tot ongeveer halverwege bereikbaar op een "relatief" normale manier. Toch heb ik deze dag meerdere mensen het rode kruis zien bereiken, maar dan wel met klimuitrusting.
Ook de stoomtrein van vandaag keerde na een bezoek aan Vla¨im weer terug naar Praag. Omdat er onderweg geen draaischijf voorhanden is komt de 434 2186 dus met tender vooruit (waar hebben we dat eerder gezien) terug naar Praha-Branik. Gelukkig stond de lok vanmorgen wél goed bij hét moment.
ČSD-lok 434 2186 met tender 516 024 en de "Ferdinand" gezelschapstrein Sp 9080 bij de rotsen van Petrov u Prahy op zaterdag 27 augustus 2016.
Doordat de rood/gele 754 044 's middags van omloop is gewisseld en daarmee de dubbeldeksrijtuigen in een andere omloop terecht kwamen werd er aan het eind van de dag in beide richtingen nog een trein met lok+rijtuigen gereden. Een van de omlopen rijdt op zondag namelijk een slag in het andere Sázavadal en daar wil men blijkbaar geen dubbeldeksrijtuigen (meer) inzetten.
Na een zeer geslaagde fotodag rond Petrov u Prahy bleek de trein terug naar Praag niet uit de geplande Regionova te bestaan maar uit deze 754 044 met drie dubbeldeksrijtuigen en een enkeldeksrijtuig. Inmiddels liep de vertraging ook op en werd het hoofdstation van Praag bereikt met ruim 20 minuten vertraging.
Nu bleek dat het vier dagen lang meedragen van een statief eindelijk zijn vruchten zou afwerpen, want er kon van deze duikbril een plaatje gemaakt worden in de blauwe Stunde. We zien ČD-lok 754 044 met trein Os 9066 uit Čerčany op het hoofdstation van Praag, Praha hlavní nádra¸í.
Kort na de opname vertrok het geheel als Sv 9066 naar Praha-Libeň, waar de trein gedurende de nacht wordt opgesteld.
De volgende ochtend was het wederom stralend mooi weer. Ik wilde deze dag niet nog een keer bij Petrov u Prahy staan want de lokinzet van de duikbrillen daar zou hetzelfde zijn als op zaterdag. De keuze viel op een bezoek aan lijn 212 tussen Čerčany en Světlá nad Sázavou. Nog meer als lijn 210 waar ik gisteren stond is dit een echte lokaalspoorlijn waar het meerendeel van het treinverkeer anno 2016 nog steeds wordt uitgevoerd met de Tsjechische Railbus.
De serie M 152.0, zoals deze in de jaren 70 van de vorige eeuw bij de Tsjechoslowaakse spoorwegen in dienst kwam, zijn tweeassige dieseltreinstellen bedoeld voor het regionale treinverkeer in Tsjechië en Slowakije. Sinds de landelijke hernummering van alle spoorvoertuigen in 1988 zijn deze stellen in de serie 810 omgenummerd. Een treinstel is net geen 14 meter lang en heeft 55 zitplaatsen. Er zijn er tussen 1975 en 1982 in totaal 680 van gemaakt. Sinds 2005 is een deel omgebouwd tot de serie 814, de gele Regionova-treinstellen.
Op zondag 28 augustus 2016 ben ik extra vroeg opgestaan om met zo'n railbus vanaf Čerčany naar Český ¦ternberk te reizen om daar de eerstvolgende trein in het mooie ochtendlicht vast te leggen. Terwijl de trein waar ik in zat in de nieuwe Tsjechische Najbrt2-huisstijl rondreed, bleek de trein van een uur later nog in de oude, oorspronkelijke kleurstelling rond te rijden. Omdat men hier al meer reizigers verwachtte werd naast de motorwagen ook een bijwagen ingezet, die eveneens de creme/rode kleurstelling had.
Met op de achtergrond op een heuvel het in 1241 gebouwde Hrad (kasteel) Český ¦ternberk, passeert ČD-motorwagen 810 340 plus bijwagen als Os 9205 van Čerčany naar Ledeč nad Sázavou
Op lijn 212 tussen Čerčany, Zruč nad Sázavou en Světlá nad Sázavou rijden in het weekend in totaal 4 getrokken treinen. Op zaterdag één trein richting Světlá die op zondagmiddag weer terugkeert. Daarnaast rijdt er op zondagochtend nog een trein naar Světlá die eveneens zondagmiddag terugkeert. Doel van deze zondag was met name deze drie getrokken treinen vast te leggen.
Een uur na de twee railbusjes is de zon net ver genoeg doorgedraaid om de volgende trein in het veld voorbij de spoorwegovergang vast te leggen. Naast het fraaie kasteel van Český ¦ternberk vallen ook de telegraafpalen op, die je helaas steeds minder ziet in Tsjechië.
ČD-lok 754 042 is op zondag 28 augustus 2016 vertrokken uit Čerčany met vier enkeldeksrijtuigen als trein Os 9207 naar Ledeč nad Sázavou, wat voor vandaag als gevolg van werkzaamheden aan het spoor het eindpunt is. Het geheel heeft zojuist een korte stop gemaakt op het stationnetje Český ¦ternberk zastávka (halte langs de vrije baan) en komt hier door de boog ten zuiden van Český ¦ternberk gereden.
Op lijn 212 rijdt per richting gemiddeld slechts 1 trein per 2 uur. Na de vorige foto moest ik daarom ook nog een kleine anderhalf uur wachten voor ik verder kon naar het volgende fotopunt. Onderweg terug richting Čerčany bleek dat op alle stationnetjes de zon niet lekker stond of er teveel schaduwen waren. Er zat niks anders op dan op het mijns inziens fraaiste stationnetje onderweg uit te stappen en te wachten op de volgende trein.
Deze diende zich "gelukkig" anderhalf uur later al aan en bleek dezelfde motorwagen en bijwagen te zijn als eerder vandaag in Český ¦ternberk. Hieruit is ook af te leiden dat de bijwagens niet over een stuurstand beschikken; ze zijn puur ter verhoging van de capaciteit van de trein. Bij aankomst op het eindpunt dient de motorwagen dan ook om de bijwagen heen te rijden alvorens het weer kan vertrekken in tegengestelde richting.
ČD motorwagen 810 340 met passende bijwagen (van het type Btax) arriveren hier als Os 9204 uit Ledeč nad Sázavou op het stationnetje van Hvězdonice. Na een korte stop vertrok ik met deze trein verder richting Čerčany, dat nog drie stops hiervandaan is.
Tussen de dorpjes Zlenice en L¨tění in het Sázavadal bevinden zich in de namiddag twee fraaie fotopunten vlak bij elkaar die ik beide wilde omzetten met de twee op zondagmiddag terugkerende getrokken treinen naar Praag.
Als eerste diende zich "bril" 754 042 van České dráhy aan die met vier enkeldeksrijtuigen als Os 9206 onderweg is van Ledeč nad Sázavou naaar Čerčany, alwaar een 162'er van ČD de trein overneemt tot aan Praha hlavní nádra¸í.
Het geheel passeert hier even buiten Zlenice en rijdt een stukje gelijk op met de lokale weg 1094 waar ondanks dat het zondag is zo af en toe nog wel een paar auto's over passeren. Helemaal relax sta je hier dus niet met kans op een kruisende auto, maar het ging gelukkig goed. Geheel links een klein stukje van de rivier Sázava.
De Tsjechoslowaakse spoorwegen stonden aan het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw voor de opgave de spoorwegen te moderniseren. Het stoomtijdperk naderde zijn eind en voor zowel de reizigers- als goederendienst waren sterke locomotieven nodig. Met name op bijvoorbeeld de bochtenrijke, lokale spoorlijnen in de Bohemen waren de tot dan toe ontwikkelde diesellocomotieven onbetrouwbaar gebleken.
ČKD Praha ontwierp en produceerde vervolgens tussen 1962 en 1971 in totaal 312 loks van de serie T 478. Vanaf 1992 werden de overbleven locomotieven bij de Tsjechische spoorwegen (ČD) gemoderniseerd en in de serie 749 omgenummerd. De bijnaam van deze locomotieven luidt Bardotka, afgeleid van Brigitte Bardot, vanwege het opvallende uiterlijk van de loc.
De inzet loopt helaas, maar wel logischerwijs, hard terug nu ook in Tsjechië de modernisering toeslaat. Reden er twee jaar geleden planmatig nog vijf locomotieven rond Praag, in 2016 zijn er nog slechts twee rijvaardige 749'ers waarvan er wonderwel één nog altijd planmatig wordt ingezet.
Uitgerekend een van de prototypes, die begin jaren 60 aan de basis stonden van de bouw van dit loctype, rijdt anno 2016 nog altijd en is daarmee dus al ruim 50 jaar oud. De loc rijdt wekelijks op zaterdagochtend een trein van Čerčany door het Sázava-dal naar Světlá nad Sázavou en keert op zondagmiddag weer terug.
ČD 749 006 heeft op zondag 28 augustus 2016 trein Sp 1832 uit Zruč nad Sázavou aan de haak en passeert hier tussen de dorpjes Zlenice en L¨tění, gezien vanaf de overkant van de rivier de Sázava in het dorp Čtyřkoly. De trein had geen 2 minuten later moeten komen, want een flinke wolkenpartij bedreigde de scčne al een tijdje en even na de 'klik' was het dan ook gedaan met de zon... Een beter afscheid van deze trip, met name deze twee dagen in Tsjechië, kon ik me eigenlijk niet wensen.
En als bonus de bordjesvangst: