abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165286810




Supertyfoon Meranti ligt op ramkoers met Taiwan, China en mogelijk Hong Kong. De orkaan is de vierde categorie 5 orkaan van 2016 en tevens de zwaarste orkaan op het Noordelijk Halfrond van 2016. De storm haalt windsnelheden van 290 kilometer per uur waarbij windstoten van 330 kilometer per uur worden gemeten. De orkaan is daarmee krachtiger dan supertyfoon Nepartak

De verwachting is dat Taiwan morgen te maken zal krijgen met Meranti en China op donderdag. De kracht waarmee Meranti uiteindelijk China zal treffen hangt af van het pad. Mogelijk trekt de orkaan door de straat van Luzon, zuidelijker dan hij op dit moment lijkt te trekken, waardoor Meranti minder snel in kracht zal afnemen omdat hij Taiwan dan lijkt te omzeilen. Dan is de verwachting dat China, en mogelijk ook Hong Kong, met een categorie 3 of 4 orkaan te maken gaan krijgen. Als Taiwan getroffen wordt zal vooral de tweede stad van het land Kaohsiung er last van krijgen.

Beide landen hebben inmiddels voorzorgsmaatregelen getroffen en er vinden evacuaties plaats.

http://mashable.com/2016/(...)i/#HWlBKDcZAmqg]Bron

Wil je meer weten over alle (actuele) orkanen?
WKN / Hurricane Season 2016 #2: Seizoen komt op gang

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 13-09-2016 09:09:28 ]
pi_165286891
Pics from space



Satelietbeeld opgenomen
Wx_Geek twitterde op dinsdag 13-09-2016 om 01:27:34 Check out this visible satellite loop of the sun rising over Super Typhoon #Meranti. Just wow! #tropics https://t.co/e6jq7wmYVA reageer retweet
Meranti in de laatste 8 uur
Kachelmannwettr twitterde op maandag 12-09-2016 om 21:57:36 Supertaifun #Meranti in den letzten 7,5 Stunden mit beeindruckendem Auge! #wetter /FR https://t.co/1wEwWqbFuv reageer retweet
pi_165287800
Maximum Winds: 160 kt . (296 km)
Minimum Central Pressure: 898 mb




[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2016 10:10:29 ]
pi_165297281
Wat een monster. Zo zie je ze het meest in dit gebied.
Perfect oog.



  dinsdag 13 september 2016 @ 19:36:22 #5
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_165299976
Da ding is best wel huge. Zal wel de nodige overlast gaan geven
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_165300914
Vooral de neerslag gaat overlast veroorzaken. Het gaat nu al richting de 100 mm.
pi_165305225
Veel plaatsen zitten al boven de 100 mm nu.
pi_165310546
Gaat snel...hoogst gemeten neerslag zit nu op 383.5 mm...
pi_165310847
682 mm gemeten in Taiwu Township, Pingtung County.
pi_165310855
En er komt nog meer neerslag bij.



pi_165311558
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 07:18 schreef aloa het volgende:
682 mm gemeten in Taiwu Township, Pingtung County.
wat? :o
pi_165313028
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

wat? :o
Hoogst is nu 717 mm (gisteren meegerekend)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 september 2016 @ 10:27:19 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_165313321
Ik heb 4 jaar in Taiwan gewoond (2003-2007). Een typhoon was altijd tof want dan kregen we een typhoon holiday omdat alles dan dicht was *O*

Eén keer was er als ik het me goed herinner bijna 1500mm regen gevallen in 2 dagen.

Ik woonde in Taipei en dat is een grote moderne stad (2 miljoen inwoners). Er stroomt een rivier dwars doorheen maar daar staan hoge dijken omheen met waterdichte poorten die dicht kunnen. Je krijgt namelijk een enorme zooi regenwater uit de bergen er omheen. Normaal heb je dus een mooi park langs de rivier maar als er een typhoon komt dan gaan die poorten dicht.

Het gebouw waar ik woonde had ook een floodgate. Tijdens een typhoon kwam dat uit de grond omhoog en was de ingang waterdicht afgesloten. Niet dat dat ooit nodig was want ik heb in die stad nooit een overstroming meegemaakt. Maar in het verleden is het metro systeem wel eens onder water gelopen.

Eén of twee dagen voor de typhoon had je vaak heel raar weer: vaak een helder blauwe lucht met zeer felle zon en dan opeens begon het te regenen (niet veel maar een paar spatjes).

Na de typhoon was het altijd ongelofelijk hoe snel schade was hersteld. Op het moment dat de wind ging liggen begonnen ze al met alle rotzooi in de straat op te ruimen, omgewaaide bomen verwijderen of recht trekken en stutten. Binnen een aantal uur was alles dan weer normaal.

En een aantal dagen na de typhoon kwam je dan soms midden in de stad opeens een slang tegen. Die was dan met de rivier meegespoeld de stad in.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_165313472
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2016 10:27 schreef SeLang het volgende:
Ik heb 4 jaar in Taiwan gewoond (2003-2007). Een typhoon was altijd tof want dan kregen we een typhoon holiday omdat alles dan dicht was *O*

Helaas nu geen extra vrije dag omdat het al een holiday is daar ;)
pi_165317061
quote:
Super Typhoon Meranti is world’s largest since 2013

A MONSTER storm with winds of 300km/h, the strongest Earth has seen in three years, is charging towards China.

Super Typhoon Meranti was forecasted to skirt southern Taiwan early Wednesday morning and then continue towards China, but the massive storm will swing past the north coast of Hong Kong and may still affect that city.

Even though it will likely avoid a direct hit on Taiwan, damaging winds and a storm surge is expected along the southern coast, and mudslides are possible. The capital Taipei will still be affected, The Washington Post reported.

But it is China where Meranti will pack the biggest punch. Sustained winds of just over 300kmh are expected with some gusts as high as 370kmh.

The huge winds would create waves as high as 14m.

A storm of that incredible intensity could destroy buildings and flatten vegetation.

Forecasts on Tuesday suggest the super storm would make landfall in China somewhere between Shantou and Xiamen. It would have weakened slightly by then but would still be the equivalent of a category 4 hurricane.

Meranti is so huge it stretches from southern Japan to the southern Philippines. It took Meranti just 36 hours to intensify from category 1 to category 5.
pi_165321565
Wat een neerslag....



  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2016 @ 10:57:04 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_165335907
Tijdens één van mijn eerste typhoons in Taiwan was ik even buiten op het balkon gaan staan (ik woonde op de 7-de verdieping). Toen kwam er opeens een satellietschotel langs waaien. Toen ben ik maar weer snel naar binnen gegaan :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_165336412


quote:
Strongest storm in 21 years hits mainland China
Typhoon Meranti has landed in mainland China after battering Taiwan with its strongest storm in 21 years.

The super typhoon, with gusts of up to 227km/h (141 mph), killed one person and left half a million homes without power in Taiwan.

It made landfall near China's south-eastern city of Xiamen on Thursday morning, having lost some power.

Dozens of flights and train services in southern China have been cancelled and tens of thousands of people evacuated.
"It is the strongest typhoon to hit Taiwan in 21 years in terms of maximum sustained wind near the centre," forecaster Hsieh Pei-yun told news agency AFP.

The typhoon has made landfall at the start of a three-day holiday in China for the Mid-Autumn Festival. Residents were told to stay indoors and ships ordered to head back to harbour, while people in Pingtung were told to leave their homes.

Power out

In Taiwan, one person was killed and 38 were injured, said officials.

The storm prompted warnings about possible landslides in mountainous areas - 800mm of rain had been forecast in some areas. Schools and offices were closed in most eastern and southern counties, while power cuts affected 650,000 households.

Electricity poles and trees were uprooted by winds, with trucks overturned and roofs blown off.

Taiwan is often hit by powerful storms, with super typhoon Dujuan killing three people and leaving more than 300 injured in Taiwan in 2015

Three people were killed and hundreds injured in July when typhoon Nepartak hit Taiwan's east coast.

Another typhoon, Malakas, is expected to approach Taiwan on Friday and Saturday, but is unlikely to make landfall.
pi_165336417
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2016 10:57 schreef SeLang het volgende:
Tijdens één van mijn eerste typhoons in Taiwan was ik even buiten op het balkon gaan staan (ik woonde op de 7-de verdieping). Toen kwam er opeens een satellietschotel langs waaien. Toen ben ik maar weer snel naar binnen gegaan :P
:D
pi_165360228
quote:
Zeker elf doden door orkaan Meranti in Taiwan en China

De orkaan Meranti heeft de eerste slachtoffers geëist in Taiwan en China. De storm schampte gisteren langs Taiwan en arriveerde vanmorgen in het zuidoosten van China. Het is de zwaarste storm in de regio sinds Haiyan, waardoor in 2013 duizenden mensen omkwamen in de Filipijnen.

In de Chinese provincie Fujian zijn ten minste zeven mensen omgekomen door de storm en drie in de naastgelegen provincie Zhejiang. Elf mensen worden nog vermist. De Taiwanese overheid meldt dat in dat land één dode is gevallen, 38 mensen raakten gewond.

De Chinese overheid zegt dat 33 miljoen mensen op de vlucht zijn voor Meranti, 1600 huizen zijn vernield. Inmiddels zijn 330.000 mensen weer teruggekeerd naar hun woning. De Chinese staatstelevisie laat beelden zien van beschadigde elektriciteitsmasten en auto's in de straten van kustplaats Xiamen.

De volgende storm is alweer op komst. Orkaan Malakas arriveert vanavond in Taiwan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')