abonnement Unibet Coolblue
pi_165673602
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 00:02 schreef KneusTeun het volgende:
nou even een apple bash,
Vorige week gloednieuwe macpro gekocht en na 1 dag de grafische kaart issues tegen het lijf gelopen... was voordat ik de foutmelding googelde weinig over te vinden bij reviews etc. dus ze weten het goed te verbergen. Ook 350 euro aan kabels uit moeten geven om 4 schermen te kunnen aansluiten :(

Nadat ie dus dood was maar in alle haast een macpro 5.1 gekocht en warempel deze draait alles moeiteloos en beter en zelfs zonder de dure kabels. Soms snap ik echt niks van die lui, waarom zou je ooit die afvalbak willen?
Wat was er mis met de grafische kaart?
Ja, Apple vraagt extreem hoge prijzen (paar honderd procent aan winst, oplopend tot 500% of meer) voor alle hardware, inclusief kabeltjes. Als je bang for the buck wil, eender welke prijsklasse, de best mogelijke hardware wil, of graag meer vrijheid hebt met hardware (upgraden) en software dan is Apple niet een goede keuze.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 09:25:46 #102
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_165684645
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 18:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat was er mis met de grafische kaart?
Ja, Apple vraagt extreem hoge prijzen (paar honderd procent aan winst, oplopend tot 500% of meer) voor alle hardware, inclusief kabeltjes. Als je bang for the buck wil, eender welke prijsklasse, de best mogelijke hardware wil, of graag meer vrijheid hebt met hardware (upgraden) en software dan is Apple niet een goede keuze.
Ja ik werk al jaren op apple dus ik weet van prijzen.
De videokaarten in de nieuwe mac pro trekken krom. Als je hem goed gebruikt is dit dus de doodsteek en het is zelfs een bekend probleem wat zelfs na reparatie terugkeert. En dat vind ik best kwalijk dat er dus mensen zijn die al 6x zo'n ding hebben laten repareren.
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_165708261
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 10:03 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat nou? Misschien is hij wel 20 uur per dag gebruikt en 1500 keer opgeladen....
Gemiddeld gebruik schat ik in, wel meerdere uren per dag
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_165708494
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 16:14 schreef Operc het volgende:
Hopelijk kan iemand me hier helpen. Ik heb hier een 2011 iMac die extreem traag is. Soms blijft hij hangen bij het typen van een simpele zin, het klikken op een ander tabblad in Safari of het wisselen tussen Word en Excel, vaak met het bekende kleurrijke rondje.

Nu zegt hier iemand dat het wisselen naar een SSD-schijf dit probleem zou kunnen oplossen. Is de kans groot dat het aan de harde schijf ligt? En kan ik iets doen om dat te controleren? Ik heb inmiddels OSX opnieuw geïnstalleerd, dus het lijkt me aan de hardware te liggen.

Specs:
iMac, 21" mid 2011
2.5 GHz Intel Core i5
4 GB DDR3 RAM
AMD Radeon HD 6750M 512 MB
500GB SATA Disk
een SSD upgrade lost dit probleem 100% op.
pi_165708556
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 00:02 schreef KneusTeun het volgende:
nou even een apple bash,
Vorige week gloednieuwe macpro gekocht en na 1 dag de grafische kaart issues tegen het lijf gelopen... was voordat ik de foutmelding googelde weinig over te vinden bij reviews etc. dus ze weten het goed te verbergen. Ook 350 euro aan kabels uit moeten geven om 4 schermen te kunnen aansluiten :(

Nadat ie dus dood was maar in alle haast een macpro 5.1 gekocht en warempel deze draait alles moeiteloos en beter en zelfs zonder de dure kabels. Soms snap ik echt niks van die lui, waarom zou je ooit die afvalbak willen?
De mac pro heeft geen hardware refresh gehad sinds december 2013, wat was de reden om deze eind 2016 toch nog aan te schaffen? Want je loopt de deur uit met 3 jaar oude tech lijkt mij.
  zondag 2 oktober 2016 @ 19:03:58 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_165713512
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 09:25 schreef KneusTeun het volgende:

[..]

Ja ik werk al jaren op apple dus ik weet van prijzen.
De videokaarten in de nieuwe mac pro trekken krom. Als je hem goed gebruikt is dit dus de doodsteek en het is zelfs een bekend probleem wat zelfs na reparatie terugkeert. En dat vind ik best kwalijk dat er dus mensen zijn die al 6x zo'n ding hebben laten repareren.
En dan zit je toch ook nog eens vast aan de R9-270X/R9-280/R9-280X, dat zijn de drie kaarten die Aple gebruikt, met wat lichte wijzigingen (bijv. onderklokt en net iets meer shaders om te compenseren voor de lagere kloksnelheid aangezien Apple graag de systemen stil heeft). Hoewel Apple met eigen naampjes komt is het natuurlijk erg gemakkelijk om op te zoeken welke kaarten het zijn door even de specs van de 200- en de 300-serie te bekijken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk hoor dat je daar ook 2 kaarten van kan kiezen maar 1 sterkere grafische kaart is geen optie. Crossfiresupport is sterk verbeterd maar het laat nog steeds te wensen over voor veel titels en je hebt een hoop extra vermogen en warmte, en lawaai (of bottleneck doordat de warmte niet goed genoeg wordt afgevoerd). Ik ben benieuwd hoelang de Apple-klanten gaan moeten wachten voordat de nieuwe grafische kaarten (RX 480, Vega 10 en Vega 20 die binnen een half jaar uitkomen) ook in de Mac Pro gaan komen. Het is best een beetje gek dat ze nog niet de D300, D500 en D700 hebben vervangen door de RX 470 en de RX 480, voor wie dat wil in ieder geval.

Ik zal nooit iemand zijn keuze voor de Mac Pro dissen maar ik zie niet in hoe dit de laatste jaren nog een aantrekkelijk product is qua prijs/kwaliteit-verhouding en dit voor elke kwaliteit-categorie. Reken de kosten uit om zelf zo'n systeem te bouwen en je komt op minder dan de helft uit. Ik heb het toevallig laatst nog gedaan, zelfs als je de bovengrens van alle componenten neemt (moederbord, CPU, grafische kaart, RAM (hetzelfde type), SSD, voeding en kast) en dit met de duurst mogelijke configuratie dan nog kom je op minder dan 1500 euro uit voor het systeem waar Apple $3000 voor vraagt. Voor Apple-desktops geldt altijd dat die verhouding bij duurdere systemen ongunstiger wordt. Zelf vind ik het ook wel prettig dat ik elk moment kan upgraden en dat ik hierbij mijn eigen merk en model kan kiezen. Ieder zijn zins, zolang mensen het maar beargumenteren. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-10-2016 19:17:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 2 oktober 2016 @ 19:18:53 #107
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_165713858
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 14:51 schreef videonatic het volgende:

[..]

De mac pro heeft geen hardware refresh gehad sinds december 2013, wat was de reden om deze eind 2016 toch nog aan te schaffen? Want je loopt de deur uit met 3 jaar oude tech lijkt mij.
Met die andere Apple-desktops hadden ze ook dit jaar pas de Skylake ingevoerd, kort daarvoor gebruikten ze CPU's van 3 generaties eerder. Van mij mag het maar of dat dit nu de beste keus is voor de klant...
Misschien als je per se Final Cut Pro wil gebruiken...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 2 oktober 2016 @ 19:30:06 #108
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_165714119
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En dan zit je toch ook nog eens vast aan de R9-270X/R9-280/R9-280X, dat zijn de drie kaarten die Aple gebruikt, met wat lichte wijzigingen (bijv. onderklokt en net iets meer shaders om te compenseren voor de lagere kloksnelheid aangezien Apple graag de systemen stil heeft). Hoewel Apple met eigen naampjes komt is het natuurlijk erg gemakkelijk om op te zoeken welke kaarten het zijn door even de specs van de 200- en de 300-serie te bekijken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk hoor dat je daar ook 2 kaarten van kan kiezen maar 1 sterkere grafische kaart is geen optie. Crossfiresupport is sterk verbeterd maar het laat nog steeds te wensen over voor veel titels en je hebt een hoop extra vermogen en warmte, en lawaai (of bottleneck doordat de warmte niet goed genoeg wordt afgevoerd). Ik ben benieuwd hoelang de Apple-klanten gaan moeten wachten voordat de nieuwe grafische kaarten (RX 480, Vega 10 en Vega 20 die binnen een half jaar uitkomen) ook in de Mac Pro gaan komen. Het is best een beetje gek dat ze nog niet de D300, D500 en D700 hebben vervangen door de RX 470 en de RX 480, voor wie dat wil in ieder geval.

Ik zal nooit iemand zijn keuze voor de Mac Pro dissen maar ik zie niet in hoe dit de laatste jaren nog een aantrekkelijk product is qua prijs/kwaliteit-verhouding en dit voor elke kwaliteit-categorie. Reken de kosten uit om zelf zo'n systeem te bouwen en je komt op minder dan de helft uit. Ik heb het toevallig laatst nog gedaan, zelfs als je de bovengrens van alle componenten neemt (moederbord, CPU, grafische kaart, RAM (hetzelfde type), SSD, voeding en kast) en dit met de duurst mogelijke configuratie dan nog kom je op minder dan 1500 euro uit voor het systeem waar Apple $3000 voor vraagt. Voor Apple-desktops geldt altijd dat die verhouding bij duurdere systemen ongunstiger wordt. Zelf vind ik het ook wel prettig dat ik elk moment kan upgraden en dat ik hierbij mijn eigen merk en model kan kiezen. Ieder zijn zins, zolang mensen het maar beargumenteren. ;)
stabiel no virus geen gekut
  zondag 2 oktober 2016 @ 22:40:27 #109
340107 PjotterFRL
Hatseflats!
pi_165719822
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:30 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

stabiel no virus geen gekut
Windows is niet meer die virusplaag die het vroeger was natuurlijk. En het is ook veel stabieler.
Maar dan heeft Apple je wel mooi te pakken, als je hun OS wilt gebruiken. Ze verkopen in dat segment namelijk alleen maar oude meuk..
  maandag 3 oktober 2016 @ 08:08:31 #110
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_165722762
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En dan zit je toch ook nog eens vast aan de R9-270X/R9-280/R9-280X, dat zijn de drie kaarten die Aple gebruikt, met wat lichte wijzigingen (bijv. onderklokt en net iets meer shaders om te compenseren voor de lagere kloksnelheid aangezien Apple graag de systemen stil heeft). Hoewel Apple met eigen naampjes komt is het natuurlijk erg gemakkelijk om op te zoeken welke kaarten het zijn door even de specs van de 200- en de 300-serie te bekijken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk hoor dat je daar ook 2 kaarten van kan kiezen maar 1 sterkere grafische kaart is geen optie. Crossfiresupport is sterk verbeterd maar het laat nog steeds te wensen over voor veel titels en je hebt een hoop extra vermogen en warmte, en lawaai (of bottleneck doordat de warmte niet goed genoeg wordt afgevoerd). Ik ben benieuwd hoelang de Apple-klanten gaan moeten wachten voordat de nieuwe grafische kaarten (RX 480, Vega 10 en Vega 20 die binnen een half jaar uitkomen) ook in de Mac Pro gaan komen. Het is best een beetje gek dat ze nog niet de D300, D500 en D700 hebben vervangen door de RX 470 en de RX 480, voor wie dat wil in ieder geval.

Ik zal nooit iemand zijn keuze voor de Mac Pro dissen maar ik zie niet in hoe dit de laatste jaren nog een aantrekkelijk product is qua prijs/kwaliteit-verhouding en dit voor elke kwaliteit-categorie. Reken de kosten uit om zelf zo'n systeem te bouwen en je komt op minder dan de helft uit. Ik heb het toevallig laatst nog gedaan, zelfs als je de bovengrens van alle componenten neemt (moederbord, CPU, grafische kaart, RAM (hetzelfde type), SSD, voeding en kast) en dit met de duurst mogelijke configuratie dan nog kom je op minder dan 1500 euro uit voor het systeem waar Apple $3000 voor vraagt. Voor Apple-desktops geldt altijd dat die verhouding bij duurdere systemen ongunstiger wordt. Zelf vind ik het ook wel prettig dat ik elk moment kan upgraden en dat ik hierbij mijn eigen merk en model kan kiezen. Ieder zijn zins, zolang mensen het maar beargumenteren. ;)
Heb er ook nog een 8 core 64gb ram en m4000 quadro naast, maar ik had osx nodig voor dit stukje software. En ik moest over 4x 30.000 lumen projectoren 4K uitsturen dus dit was de enigste optie.
Totdat bleek dat een oudere mac pro dus beter was ;)
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
  maandag 3 oktober 2016 @ 14:10:36 #111
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_165727827
Ik ben van plan een iMac te kopen. is er recentelijk een nieuwe uitgekomen of kan ik beter wachten?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:01:15 #112
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_165728632
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een iMac te kopen. is er recentelijk een nieuwe uitgekomen of kan ik beter wachten?
http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:02:23 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165728651
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een iMac te kopen. is er recentelijk een nieuwe uitgekomen of kan ik beter wachten?
Neem iig een SSD.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:04:10 #114
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_165728680
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neem iig een SSD.
Raar dat ze standaard een 5400 rpm HDD leveren overigens. :')

Maar misschien stopt dat bij de update.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:08:14 #115
141482 Q.
JurassiQ
pi_165728734
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:04 schreef Ingolstadt het volgende:

[..]

Raar dat ze standaard een 5400 rpm HDD leveren overigens. :')

Maar misschien stopt dat bij de update.
Vast niet. :P
For great justice!
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:08:15 #116
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_165728735
quote:
Bedankt, nog even wachten dus.
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neem iig een SSD.
I know, ga ik zeker doen!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:32:05 #117
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_165758425
macOS Sierra. Zal wel weer helemaal kut zijn om te installeren? :P
Ik heb ook iOS 10 nog niet op m'n iPhone. Zijn alle kinderziektes er inmiddels uit?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:38:43 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165758653
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:32 schreef DuTank het volgende:
macOS Sierra. Zal wel weer helemaal kut zijn om te installeren? :P
Vreselijk, moest een keer klikken en herstarten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 22:10:22 #119
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_165759595
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vreselijk, moest een keer klikken en herstarten
ja dacht ik al laat maar dan, is het prettig in gebruik?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 01:23:39 #120
364924 CommissarisMissionaris
Keizerlijk uitzonderlijk.
pi_165783287
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:32 schreef DuTank het volgende:
macOS Sierra. Zal wel weer helemaal kut zijn om te installeren? :P
Ik heb ook iOS 10 nog niet op m'n iPhone. Zijn alle kinderziektes er inmiddels uit?
Ik ben nog geen enkele kinderziekte tegengekomen op Sierra en iOS 10.
pi_165786600
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het kan aan je harde schijf liggen. Heb je ooit gehad dat die maar geen folder/map wou openen? Als zoiets, wat heel erg snel zou moeten gebeuren (altijd), traag gaat dan weet je zo goed als zeker dat de schijf niet meer goed is (zelf meegemaakt).
Het kan ook dat het register een rotzooitje is geworden, de schijf flink gefragmenteerd is, dat soort zaken. Als je zeker wil weten of dat het aan de hardware ligt doe dan eens een clean install. Het is de enige manier om er met zekerheid iets over te zeggen.
Als je direct na een clean install dezelfde problemen hebt dan mag je ervan uitgaan dat het aan de hardware ligt.
Een SSD helpt zeker maar ook voor een SSD geldt dat die fors trager wordt op het moment dat je bepaalde softwareproblemen hebt. Wat jij omschrijft doet me eerder denken aan het falen van je harde schijf of andere hardware maar zoals ik aangaf kan je dat niet met zekerheid stellen.
Finder-mappen openen ook traag inderdaad. En hoe doe ik een clean install? (Ik heb de procedure op de Apple website gevolgd alsof je de computer aan iemand anders geeft/verkoopt en op die manier opnieuw geïnstalleerd.)

quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 14:48 schreef videonatic het volgende:

[..]

een SSD upgrade lost dit probleem 100% op.
Geen RAM probleem dus?
pi_165791854
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 11:26 schreef Operc het volgende:

[..]

Finder-mappen openen ook traag inderdaad. En hoe doe ik een clean install? (Ik heb de procedure op de Apple website gevolgd alsof je de computer aan iemand anders geeft/verkoopt en op die manier opnieuw geïnstalleerd.)
Daar kan ik je niet bij helpen. Ik gebruik geen Apple-software. In het geval van Windows of Linux stop je gewoon de USB met een installatieroutine en bootconfiguratie in je computer en laat je de computer daarvan opstarten, vervolgens kan je binnen de installatiesoftware ervoor kiezen om een clean install te doen. Bij Windows 10 schijnt het zelfs mogelijk te zijn om vanuit de desktopomgeving een clean install op te dragen (geen ervaring mee).

Maar goed, ik zou als ik jou was er rekening mee houden dat de harde schijf versleten is. Ik kan het niet met 100% zekerheid stellen maar dat is het meest waarschijnlijk. In dat geval zou je harde schijf moeten worden vervangen en het OS op je nieuwe schijf moeten worden geïnstalleerd. Hoe dan ook, zorg ervoor dat je alvast alle data die je niet wil verliezen (foto's, documenten, video's, muziek, programma's die je niet gemakkelijk opnieuw kan downloaden) veiligstelt op een externe schijf. Voor de zekerheid.
Het is een long shot, je zou eens de SMART-status van je harde schijf kunnen laten aflezen. Gebruik hiervoor in eerste instantie geen software van de fabrikant (hoe gek het ook klinkt) maar een of ander programma wat enkel de status afleest zonder iets te doen. Speccy doet dat bijvoorbeeld. Als je daar meldingen ziet dat iets niet goed is dan weet je genoeg, als je die niet ziet dan kan je niet vanuit gaan dat het daarom ook automatisch goed is.

quote:
Geen RAM probleem dus?
Het consistent traag openen van folders duidt niet op een RAM probleem tenzij je heel erg veel programma's open hebt staan en daardoor het RAM-geheugen volledig benut in welk geval alles traag gaat maar dan zou je dat af en toe krijgen nadat je urenlang je computer hebt gebruikt en een tijdje later zou alles weer met de normale snelheid werken. Ik neem aan dat jij 8 GB RAM hebt, normaal gesproken krijg je dat niet zo gemakkelijk volledig benut. Mij lukt het nooit, in de verste verte niet. Als je echter 200 tabbladen in je browser tegelijkertijd open hebt of zo dan is het wel mogelijk maar je moet redelijk zotte dingen doen om dat voor elkaar te krijgen. En dan nog zou het volgens mij niet zo traag moeten gaan maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 6 oktober 2016 @ 16:45:00 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165791906
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 22:10 schreef DuTank het volgende:

[..]

ja dacht ik al laat maar dan, is het prettig in gebruik?
Heerlijk,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 17:33:37 #124
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_165792726
osx kan je zelfs met internet connectie installeren zonder usb etc. Trekt ie het gewoon van server af dacht ik.
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 12:11:29 #125
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_165809510
Vraagje. Ik heb een MacBook Pro mid 2010. En ik overweeg twee dingen.

Ten eerste begint de batterij aardig op te raken (“Staat: vervang spoedig!”). Die kan ik voor 50 euro aanschaffen en zelf vervangen.

Ten tweede hangt de Finder heel regelmatig. Soms minutenlang. Het gekke is: op andere momenten gaat het supervlot. Nu lees ik hier dat zoiets met de harddisk te maken heeft. Maar ik zie ook wat samenloop met iCloud Drive. Weet iemand of een trage Finder met iCloud Drive te maken kan hebben? Wordt de Finder traag als hij geen verbinding kan maken, bijvoorbeeld? Of is dat toeval en wordt traagheid (niet alleen de Finder, maar af en toe ook in het hele systeem) meestal veroorzaakt door een harddisk en lost een SSD het probleem op?

En boven op deze vragen nog: is een MacBook Pro mid 2010 de investering van 160 euro nog waard? Of kan ik om de een of andere reden dat geld beter bij de aanschaf van iets nieuws leggen?

Dank voor alle meedenkers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')