quote:Op vrijdag 15 september 2017 20:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weet je ook zeker dat een overeenkomst met je energienetbeheerder ook onder deze wet valt?
Bronquote:Voorbeelden van contracten die onder de Wet Van Dam vallen zijn:
• ...
• Een contract voor gas of elektriciteit.
• ...
Gas is een verwarmingstechniek van het verleden. Waarom zou een warmtepomp in godsnaam onbetrouwbaar zijn, die dingen hebben 150 jaar van ontwikkeling achter de rug.quote:Op maandag 12 september 2016 21:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
Je leeft in het verleden.quote:Op maandag 12 september 2016 21:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
onbetrouwbaar? Misschien een verkeerde bewoording. Maar onduidelijk, onoverzichtelijk, dat zijn ze zeker.quote:Op zaterdag 16 september 2017 20:42 schreef Erasmo het volgende:
Verplicht leesvoer
[..]
Gas is een verwarmingstechniek van het verleden. Waarom zou een warmtepomp in godsnaam onbetrouwbaar zijn, die dingen hebben 150 jaar van ontwikkeling achter de rug.
Of heb je ook nog een kolenopslag achter je huis ofzo
En dat is gelijk de eerste obstakel voor evt overstappers. Voor een CV ketel hoef je dat helemaal niet te doen namelijk.quote:Op dinsdag 19 september 2017 09:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon een warmteverliesberekening opstellen. Moet je alleen wel weten wat voor soort en hoeveel isolatiematerialen zijn toegepast voor jouw woning.
Als jij dat al niet weet, kan een installateur dat ook niet weten. Zo simpel is het.
Oftewel: zelfs met subside zal de terugverdientijd van een All electric warmtepomp veel te lang zijn.quote:Wat die kosten betreft: neem je daar de kale prijs van de warmtepomp, dan kan het wel kloppen dat je op het dubbele uitkomt.
Boilervat, thermostaat, eventueel WiFi module voor bediening op je telefoon, leidingen, buffervat, cv-pomp, aanpassingen groepenkast. En dan nog de installatie zelf.
Dit klopt helemaal... Het is echt 1 groot drama om een installateur te vinden die er verstand van heeft. Ik zit nu in een juridisch gevecht met mijn installateur van mijn warmtepomp.quote:Op dinsdag 19 september 2017 09:11 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
onbetrouwbaar? Misschien een verkeerde bewoording. Maar onduidelijk, onoverzichtelijk, dat zijn ze zeker.
In mijn zoektocht naar een warmtepomp oplossing ben ik tegen zoveel obstakels gebotst... Allereerst: ik (en blijkbaar een stuk of 5 leveranciers/installateurs) kunnen niet met zekerheid vertellen hoeveel vermogen een warmtepomp moet kunnen leveren voor mijn woning. Het verschilt van 8kW t/m 15kW in de adviezen.
Daarna, ik heb 15(!) leveranciers/installateurs aangeschreven en allen geven een offerte van minimaal 2x de waarde van de warmtepomp.
Ik heb heel erg het gevoel dat de huidige warmtepompgebruikers de pionieren zijn.
Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor een hybride-oplossing te gaan. Voor de meerprijs van een all-electric systeem kan ik 15 jaar de vastrecht+groot gedeelte van het gasverbruik betalen.
Dat dikgedrukte blijkt nergens uit de algemene voorwaarden.quote:Beste heer ...
Bedankt voor het doorgeven van uw afmelding van het product Eneco AardGas voor het adres <adres>. We stoppen de levering per 2 november 2017.
Slimme meter en eindnota
U heeft een slimme meter. Op 2 november 2017 worden de meterstanden automatisch uitgelezen.
Nadat we de meterstanden hebben verwerkt, sturen wij u de eindnota.
Daar u het gas per 2 november heeft beeindigd, daar u hier geen gebruik meer van gaat maken is het nog wel noodzakelijk dat u een afspraak maakt bij Uw netbeheerder, Liander, zodat zij gas bij de meter kunnen afsluiten. Een afspraak kunnen wij voor u niet maken, zelf contact opnemen met Liander.
U kunt in de tussenliggende periode nog termijnnota's ontvangen. Deze betaalt u zoals u gewend bent. U ziet dit terug op uw eindnota.
Met vriendelijke groet,
naam
Medewerker Klantenservice
quote:Geachte mevrouw <naam>,
In mijn "aansluit- en transportovereenkomst" staat niets vermeld over het maken van een afspraak met de netbeheerder voor het verwijderen van de aansluiting.
Wel staat in de overeenkomst het volgende:
6. De verplichtingen uit de aansluit- en transportovereenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd.
In de algemene voorwaarden waarnaar verwezen wordt, meldt artikel 3.6 dat opzeggen dient te geschieden via melding aan de energieleverancier.
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.
Zoals u ziet, en tevens reeds langer behoort te weten, heb ik als eindgebruiker bij opzegging van het contract voor gaslevering geen enkele plicht om zelf contact op te nemen met de netbeheerder. Ik ga er dan ook vanuit dat u aan uw verplichting heeft voldaan en mijn opzegging reeds gecommuniceerd heeft met de netbeheerder. Mocht blijken dat u als energieleverancier hierbij verzuim bent, zal ik uiteraard alle kosten die voortvloeien uit dit verzuim volledig verhalen op Eneco.
Indien de netbeheerder (Liander) wenst dat er nog iets met de gasaansluiting moet gebeuren, staat het hen uiteraard vrij om dat op hun initiatief en kosten te doen. Hiervoor kan Liander een afspraak met mij maken.
Nogmaals: Ik ga er vanuit dat u mijn opzegging van de gaslevering correct én volledig heeft verwerkt inclusief afmelding bij de netbeheerder, of dat u dat naar aanleiding van deze reactie alsnog doet. Mocht achteraf blijken dat u gezien de geldende algemene voorwaarden in verzuim bent, zijn de kosten voor rekening van u, Eneco.
Hoogachtend,
<naam>
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Vanavond de gaskookplaat vervangen voor inductie en als test razendsnel 2 pannen water aan de kook gebracht.
Mijn gaskraan is nu definitief dichtgedraaid. Alleen nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen met Liander als ik na 2 november ook officieel geen gascontract en leverancier meer heb.
Uiteraard. Zodra er nieuws is, zoek ik dit topic weer even op voor een update.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:29 schreef Glider76 het volgende:
[..]
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
Bij deze is het tijd voor een flinke schop omhoog.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:29 schreef Glider76 het volgende:
[..]
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
Ik heb daarom Liander op 5 december gevraagd om een heldere uitleg op welke wijze mijn gasaansluiting invloed heeft op mijn internetverbinding, opladers van mobiele apparatuur en warmtepomp. De eerste reactie was bedroevend. De mail begon hoopvol, er stond dat ze in een reactie zouden geven op mijn vraag. Helaas gaat de rest van de mail er alleen maar over dat ik toch echt een contract voor gaslevering moet nemen of heel duur betaald aan Liander opdracht moet geven om mijn aansluiting te verwijderen.quote:Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij zorgen er voor dat u nu al gebruik kunt maken van gas. Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. U kunt dan niet meer warm douchen, internet gebruiken en (mobiele) apparaten opladen. We sluiten u daarom niet graag af. In deze brief leest u hoe u zich aanmeldt bij een energieleverancier.
Afsluiting aanvragen kost mij veel geld, terwijl er voor mij daarmee behalve het kostenplaatje niets veranderd. De gaskraan staat dicht en ik verbruik niets. Klaar.quote:Op woensdag 24 januari 2018 23:33 schreef Leandra het volgende:
Had je al wel een afsluiting aangevraagd? Die is dan voor maximaal een jaar, maar over een jaar zien we wel verder, nu alles gasloos moet worden zijn diverse partijen al aan het stuiteren over de kosten van het verwijderen van een aansluiting.
Ik zag het op hun site idd, en verzegelen lijken ze niet meer te doen.quote:Op donderdag 25 januari 2018 07:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Afsluiting aanvragen kost mij veel geld, terwijl er voor mij daarmee behalve het kostenplaatje niets veranderd. De gaskraan staat dicht en ik verbruik niets. Klaar.
Als Liander mij niet vertrouwd, komen ze maar langs voor verzegeling of verwijdering van de aansluiting, maar ik ga het niet betalen.
Dat ik niets verbruik op dit moment, kan Liander trouwens uitstekend vanaf afstand in de gaten houden. Ik heb namelijk een slimme meter.
Dat zal het doel wel geweest zijn om geen gasleverancier meer te hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2018 09:03 schreef Glider76 het volgende:
Ben je nu dan ook van de vastrechtkosten af, aangezien je een nieuw energie contract hebt genomen zonder gas?
Ja dat begrijp ik. Maar geen gascontract maar wel nog een werkende aansluiting. Kan zijn dat ze dan nog wel het vastrecht willen berekenen.quote:Op donderdag 25 januari 2018 09:13 schreef djh77 het volgende:
[..]
Dat zal het doel wel geweest zijn om geen gasleverancier meer te hebben.
Dat zal idd de primaire reden zijn dat Liander stuitert, ze vangen nu geen vastrecht.quote:Op donderdag 25 januari 2018 12:15 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik. Maar geen gascontract maar wel nog een werkende aansluiting. Kan zijn dat ze dan nog wel het vastrecht willen berekenen.
Goed bezig, ik vind dit soort situaties ook niet kunnen. Maar de meeste mensen bezwijken onder de macht van zulke bedrijven.quote:Op woensdag 24 januari 2018 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:
De juridische afdeling van Liander (1,5 miljard omzet per jaar!) kan de beweringen die Liander vele honderden keren per jaar doet niet eenduidig en juridisch onderbouwen. Echter weten de heren en dames juristen en directie ook dat een eerlijk antwoord aan mij er voor zal zorgen dat ze hun teksten zullen moeten aanpassen. Ik heb inmiddels al gemeld dat ik het dossier bij de ACM zal aanmelden, gezien de overduidelijk onjuiste informatieverstrekking met betrekking tot de gevolgen van een afsluiting van gas.
Dat heb ik gedaan, maar daarmee is je gas nog niet afgesloten. Liander gaat dan eerst dreigen met "als u niets doet, komen we u afsluiten". Dikke prima, kom maar langs. Maar zodra ze door hebben dat je dat helemaal prima vindt, komen ze er ineens mee dat je verplicht bent om dik geld moet betalen voor het laten verwijderen van de meter en gasleiding.quote:Op donderdag 25 januari 2018 13:33 schreef S95Sedan het volgende:
Maar voor je gas af te laten sluiten zoals hier al gezegd is, gewoon overstappen naar een andere leverancier en dan alleen stroom afnemen. Dat werkt vaak het beste.
Hahaha moet je eigenlijk terugsturen:quote:Op woensdag 31 januari 2018 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan, maar daarmee is je gas nog niet afgesloten. Liander gaat dan eerst dreigen met "als u niets doet, komen we u afsluiten". Dikke prima, kom maar langs. Maar zodra ze door hebben dat je dat helemaal prima vindt, komen ze er ineens mee dat je verplicht bent om dik geld moet betalen voor het laten verwijderen van de meter en gasleiding.
Voor wat betreft de voortgang: die is er bij mij nog niet.
Wél een aanrader voor iedereen die dit volgt is om aanstaande zaterdag naar Kassa te kijken. Liander en enkele consumenten die in hetzelfde schuitje zitten als ik zullen waarschijnlijk in de uitzending aan het woord komen.
Ze mogen niet afsluiten zonder toestemming van TS.quote:Op woensdag 31 januari 2018 19:20 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Hahaha moet je eigenlijk terugsturen:
'o nee! niet mij afsluiten!!!!'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |