En nu dus afwachten of er wel of geen rekening komt?quote:Op maandag 30 april 2018 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
De door Liander ingehuurde aannemer was stipt optijd met 2 man aanwezig. Vijf kwartier later was alles klaar en zijn ze weer vertrokken.
Binnenshuis is alles weggehaald. In de voortuin ligt de leiding ondergrond nog en onder de stoep is de leiding afgekoppeld.
In feite hadden ze dus alleen dat laatste hoeven doen om de boel "veilig" te maken, en daar hadden ze je medewerking helemaal niet voor nodig gehad.quote:Op maandag 30 april 2018 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
De door Liander ingehuurde aannemer was stipt optijd met 2 man aanwezig. Vijf kwartier later was alles klaar en zijn ze weer vertrokken.
Binnenshuis is alles weggehaald. In de voortuin ligt de leiding ondergrond nog en onder de stoep is de leiding afgekoppeld.
Scherp opgemerkt van je!quote:Op maandag 30 april 2018 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
In feite hadden ze dus alleen dat laatste hoeven doen om de boel "veilig" te maken, en daar hadden ze je medewerking helemaal niet voor nodig gehad.
Dit verplicht binnen verwijderen is dus alleen kostenopdrijvend.
Inderdaad is alleen het in de straat afkoppelen en afsluiten voldoende om de veiligheid te waarborgen en diefstal van gas te voorkomen. Dat zou dan met twee man een uurtje werk geweest zijn. Of één man anderhalf uur werk.quote:Op maandag 30 april 2018 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
In feite hadden ze dus alleen dat laatste hoeven doen om de boel "veilig" te maken, en daar hadden ze je medewerking helemaal niet voor nodig gehad.
Dit verplicht binnen verwijderen is dus alleen kostenopdrijvend.
En toen bleek Liander daar dan toch gelijk in te hebben en was dit het laatste berichtje van Ivo.quote:Op maandag 30 april 2018 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Nu ik geen gasaansluiting heb, heb ik volgens de dreigbrieven van Liander ook geen internet meer dus kan ik email van de bedrijfsjurist niet meer ontvangen.
Ja je moet er wel rekening mee houden dat Ivo1985 gebruikt maakt van gasvezel. Dat werkt nu natuurlijk niet meer.quote:Op maandag 30 april 2018 12:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En toen bleek Liander daar dan toch gelijk in te hebben en was dit het laatste berichtje van Ivo.
Gasema?quote:Op maandag 30 april 2018 12:42 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Ja je moet er wel rekening mee houden dat Ivo1985 gebruikt maakt van gasvezel. Dat werkt nu natuurlijk niet meer.
Eh.... Ivo?quote:Op maandag 30 april 2018 13:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Gasema Gasvezel, wie heeft dat nou niet anno 2018?
Ja, Gasema was een groot succes.quote:Op maandag 30 april 2018 13:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Gasema Gasvezel, wie heeft dat nou niet anno 2018?
maar dat zou 100% door Liander betaald worden, en nu ze dat stukje in de woning erbij pakken, kunnen ze beide werkzaamheden factureren aan de eindgebruiker als afsluitkosten.quote:Op maandag 30 april 2018 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Inderdaad is alleen het in de straat afkoppelen en afsluiten voldoende om de veiligheid te waarborgen en diefstal van gas te voorkomen. Dat zou dan met twee man een uurtje werk geweest zijn. Of één man anderhalf uur werk.
Waarom zouden ze? Kennelijk is warm water en verwarming al anders geregeld, dus dan zou je alleen om op gas te koken weer een gasaansluiting nemen? Beetje duur koken op die manier.quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:05 schreef geevee het volgende:
Mijn buren hebben een nieuw huis laten bouwen en in hun huidige appartement de gasmeter laten verwijderen (was gratis voor zover ik weet i.v.m. gelijktijdig plaatsen van een "slimme meter" de aansluiting zit er nog wel een volgende bewoner kan dus weer een gasmeter plaatsen
quote:Op maandag 30 april 2018 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Inderdaad is alleen het in de straat afkoppelen en afsluiten voldoende om de veiligheid te waarborgen en diefstal van gas te voorkomen. Dat zou dan met twee man een uurtje werk geweest zijn. Of één man anderhalf uur werk.
Nu is het afwachten of en wanneer Liander de postbode inschakelt om verder te dimdammen over kosten die ik niet verschuldigd ben. Nu ik geen gasaansluiting heb, heb ik volgens de dreigbrieven van Liander ook geen internet meer dus kan ik email van de bedrijfsjurist niet meer ontvangen.
Nee dat kan dus niet. Liander legt altijd uit dat de gehele leiding moet worden weggehaald als er geen gas meer wordt gebruikt. Een ongebruikt stuk leiding is enorm gevaarlijk.quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het was fijn je gekend te hebben, log nog eens in als je bij iemand bent die wel gas, en dus internet, heeft.
Hoezo? volgens mij gaat dat via de ptt of de kabelboer,nooit gehoord dat je via de gasbuis je berichtjes verstuurd.quote:Op maandag 30 april 2018 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Inderdaad is alleen het in de straat afkoppelen en afsluiten voldoende om de veiligheid te waarborgen en diefstal van gas te voorkomen. Dat zou dan met twee man een uurtje werk geweest zijn. Of één man anderhalf uur werk.
Nu is het afwachten of en wanneer Liander de postbode inschakelt om verder te dimdammen over kosten die ik niet verschuldigd ben. Nu ik geen gasaansluiting heb, heb ik volgens de dreigbrieven van Liander ook geen internet meer dus kan ik email van de bedrijfsjurist niet meer ontvangen.
Die vraag kun je het beste bij Liander neerleggen. Dat begrijpen wij ook niet zo goed.quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:37 schreef geevee het volgende:
[..]
Hoezo? volgens mij gaat dat via de ptt of de kabelboer,nooit gehoord dat je via de gasbuis je berichtjes verstuurd.
Het is dus voor koken en warm water,verwarming gaat via een gemeenschappelijke c.v. (blokverwarming)quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zouden ze? Kennelijk is warm water en verwarming al anders geregeld, dus dan zou je alleen om op gas te koken weer een gasaansluiting nemen? Beetje duur koken op die manier.
Internet gaat via Ziggoquote:Op woensdag 2 mei 2018 16:39 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Die vraag kun je het beste bij Liander neerleggen. Dat begrijpen wij ook niet zo goed.
Hoe hebben degenen die de gasmeter hebben laten verwijderen dan warm water?quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:40 schreef geevee het volgende:
[..]
Het is dus voor koken en warm water,verwarming gaat via een gemeenschappelijke c.v. (blokverwarming)
Valt mee...quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:20 schreef Leandra het volgende:
Waarom zouden ze? Kennelijk is warm water en verwarming al anders geregeld, dus dan zou je alleen om op gas te koken weer een gasaansluiting nemen? Beetje duur koken op die manier.
quote:GASABONNEMENTEN
Voor gasaansluitingen zonder meter hanteert Stedin abonnementstarieven. Er bestaan
drie abonnementen die berekend worden op basis van een aansluitcapaciteit van kleiner
dan of gelijk aan 10 m3/h (< 500 m3/jaar). De hoogte van de tarieven van kookgas- en/of
tapwaterabonnementen is opgenomen in onderstaande voorbeeldberekening.
Tabel 6 - Gasabonnement
Totaal per jaar 80,7279 97,6807
Maar wel internet!quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Doe niet zo raar, Ziggo levert helemaal geen gas.
Dat is voor aansluitingen zonder meter toch?quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Valt mee...
Stedin heeft ook kookgas voor 9 tientjes per jaar all-in.
[..]
Via de elektriciteit hoe het in hun nieuwe woning geregeld is weet ik niet,maar als de nieuwe inwoner gas wil hebben kunnen ze eenvoudig de gasmeter weer aankoppelen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe hebben degenen die de gasmeter hebben laten verwijderen dan warm water?
Dan zal er nu wel een elektrische boiler zijn voor warm water, ik zou dat lekker zo laten ipv een nieuwe gasmeter nemen en een nieuw systeem voor warm water aansluiten.quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:58 schreef geevee het volgende:
[..]
Via de elektriciteit hoe het in hun nieuwe woning geregeld is weet ik niet,maar als de nieuwe inwoner gas wil hebben kunnen ze eenvoudig de gasmeter weer aankoppelen.
Dat is aan de nieuwe bewoner,de meter is op dit moment verwijderd en wat een nieuwe bewoner wil is mij niet bekend.quote:Op woensdag 2 mei 2018 17:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan zal er nu wel een elektrische boiler zijn voor warm water, ik zou dat lekker zo laten ipv een nieuwe gasmeter nemen en een nieuw systeem voor warm water aansluiten.
Die zal dan dus ook weer een apparaat moeten plaatsen om het water mee te verwarmen, alleen de gasmeter terug laten plaatsen is niet voldoende.quote:Op woensdag 2 mei 2018 17:02 schreef geevee het volgende:
[..]
Dat is aan de nieuwe bewoner,de meter is op dit moment verwijderd en wat een nieuwe bewoner wil is mij niet bekend.
quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:52 schreef Leandra het volgende:
Hoe hebben degenen die de gasmeter hebben laten verwijderen dan warm water?
quote:
Ik heb een boiler met een warmptepomp.quote:Op woensdag 2 mei 2018 17:12 schreef Leandra het volgende:
Wij hadden toen we in 1980 naar ons huis verhuisden ook een boiler trouwens, dat was ook een van de grootste redenen voor een dubbele meter, want dat ding warmde het water 's nachts op.
En als het warme water op was (80 of 100 liter), dan was het op
Meerdere mogelijkheden.quote:Op woensdag 2 mei 2018 16:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe hebben degenen die de gasmeter hebben laten verwijderen dan warm water?
Kan je die brieven eens anoniem maken en hier posten?quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:56 schreef Ivo1985 het volgende:
@Nightsleeper: gelukkig leef ik
@Leandra: gelukkig hebben we op het werk nog wel een gasaansluiting en kan ik daar dus mijn telefoon opladen
@geevee: Liander heeft tweemaal schriftelijk beweerd dat wanneer je van gas wordt afgesloten je niet meer kunt internetten en ook niet meer je mobiele apparaten kunt opladen. De grootste onzin natuurlijk en ontzettend triest dat ze zulke leugens gebruiken om je maar te overtuigen dat je een nieuw contract moet afsluiten, maar om de kwestie wat luchtiger te maken grappen we er maar over.
Oh, dat lijkt me humor iddquote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kan je die brieven eens anoniem maken en hier posten?
Ben razend benieuwd naar het merk en de ervaringen van & met jouw pellet CV kachel.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:56 schreef GasLoos het volgende:
Wat een verhaal hierboven met dat gasloos worden. Pfff.
Geruime tijd ben ik ook aan het verbouwen geweest. CV leiding omleggen, oude cv ketel weghalen, dakdoorvoer weghalen en weer pannen leggen, boiler plaatsen met een cv spiraal en een elektrisch element, driewegkraan plaatsen, schoorsteenmantel slopen, nieuw flexibel rvs rookkanaal in de schoorsteen laten zakken, nieuwe nisbussen geplaatst, warm en koud water omgelegd, elektriciteit aangelegd en uiteindelijk een pelletkachel-cv laten plaatsen. Daarna was het tijd om gas te laten afsluiten:
Ik wilde je een pb sturen, maar zag dat ik daar nog geen toestemming voor heb.quote:Ben razend benieuwd naar het merk en de ervaringen van & met jouw pellet CV kachel.
quote:Op woensdag 16 mei 2018 20:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb mijn energieleverancier gebeld en gas opgezegd zonder problemen.
Daarna heb ik enexis gebeld om mijn gasaansluiting af te sluiten en een afspraak gemaakt. Het koste ongeveer 120 euro en dat was het.
Volgens de uitspraak en de discussie die daaruit voortvloeit, die hierboven via Tweakers weergegeven wordt is dat anders precies het bedrag dat als redelijk wordt beschouwd en dus wel in rekening gebracht mag worden.quote:Op woensdag 16 mei 2018 21:23 schreef daNpy het volgende:
Dus je gaat betalen voor iets waarvoor je niet hoeft te betalen
Die hele discussie is mij dat niet waard....quote:Op woensdag 16 mei 2018 21:23 schreef daNpy het volgende:
Dus je gaat betalen voor iets waarvoor je niet hoeft te betalen
Het sneuvelt alleen bij een hoger beroep. Als dat niet wordt gedaan dan is er jurisprudentie.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 00:17 schreef TjjWester het volgende:
De uitspraak gaat totaal niet in op het mileu aspect dat in de gaswet wordt genoemd, waarschijnlijk zal het sneuvelen bij de rechter.
Nee er is geen hoger beroep! Dit soort vaststellingsovereenkomst zijn wil bindend maar geen officiele uitspraak, je kunt ze dus altijd aan de kantonrechter voorleggen en daarna nog in hoger beroep.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het sneuvelt alleen bij een hoger beroep. Als dat niet wordt gedaan dan is er jurisprudentie.
Artikel 10 lid 1 van de gaswet.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:02 schreef Ivo1985 het volgende:
@TjjWester: welk milieu aspect bedoel je precies?
Dat artikel gaat alleen maar over verplichtingen voor de beheerder van een gasnetwerk. De kosten voor het nakomen van die verplichtingen moeten dan ook opgenomen zijn in de reguliere operationele kosten van het bedrijf, want het in rekening brengen van een hoge opzegvergoeding bij consumenten is in strijd met andere wetgeving waar de netbeheerder zich ook aan moet houden.quote:
Niets meer vernomen.quote:Dit verhaal zal ook nog wel een vervolg hebben.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 29 mei 2018 16:36 schreef GasLoos het volgende:
[..]
Niets meer vernomen.
Gascontract opgezegd bij Greenchoice, daarna bij Stedin per chat gevraagd "hoe verder" en gezegd dat er niets in de weg zit en of ze komen afdoppen of verzegelen.
Vervolgens afspraak gemaakt en heeft een monteur de gaskraan verzegeld, want de beugel met hangslot die ze normaal plaatsen in dit soort gevallen kon niet om de kraan.
Niet op de twee dreigbrieven gereageerd.
Afwachten wat ze over een jaar willen met hun gasmeter en hun leidingen.
Toestemming om het uit mijn muur en tuin te halen (sloop en graafwerk) zal ik ze nooit geven.
Dan zagen ze hem maar door in de straat, maar niet op mijn erf.
Ik wil hem ook niet uit mijn huis hebben als het niet hoeft....quote:Op dinsdag 29 mei 2018 16:36 schreef GasLoos het volgende:
[..]
Niets meer vernomen.
Gascontract opgezegd bij Greenchoice, daarna bij Stedin per chat gevraagd "hoe verder" en gezegd dat er niets in de weg zit en of ze komen afdoppen of verzegelen.
Vervolgens afspraak gemaakt en heeft een monteur de gaskraan verzegeld, want de beugel met hangslot die ze normaal plaatsen in dit soort gevallen kon niet om de kraan.
Niet op de twee dreigbrieven gereageerd.
Afwachten wat ze over een jaar willen met hun gasmeter en hun leidingen.
Toestemming om het uit mijn muur en tuin te halen (sloop en graafwerk) zal ik ze nooit geven.
Dan zagen ze hem maar door in de straat, maar niet op mijn erf.
Toch ben je wel verplicht dit toe te staan als ze hierom vragen. De meter is bijvoorbeeld eigendom van de netbeheerder, net als alle leidingen tot aan de meter zelf.quote:Op dinsdag 29 mei 2018 16:36 schreef GasLoos het volgende:
[..]
Niets meer vernomen.
Gascontract opgezegd bij Greenchoice, daarna bij Stedin per chat gevraagd "hoe verder" en gezegd dat er niets in de weg zit en of ze komen afdoppen of verzegelen.
Vervolgens afspraak gemaakt en heeft een monteur de gaskraan verzegeld, want de beugel met hangslot die ze normaal plaatsen in dit soort gevallen kon niet om de kraan.
Niet op de twee dreigbrieven gereageerd.
Afwachten wat ze over een jaar willen met hun gasmeter en hun leidingen.
Toestemming om het uit mijn muur en tuin te halen (sloop en graafwerk) zal ik ze nooit geven.
Dan zagen ze hem maar door in de straat, maar niet op mijn erf.
Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk/stressig doet met Stedin. Zij zijn juist de makkelijkere netbeheerder. Doen totaal niet moeilijk. Toen ik op de chat met hun zat voor een verzegeling hadden ze me ook gewezen op de mogelijkheid om de gasmeter kostenloos te verwijderen.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:56 schreef GasLoos het volgende:
Wat een verhaal hierboven met dat gasloos worden. Pfff.
16 apr.
Toch een chat begonnen met de netbeheerder Stedin (verderop aangeduid met S)
Daarin uitgelegd dat GC mij verzocht had met S contact op te nemen, maar dat ik met S geen contract had en dus ook niets zou kunnen opzeggen. Hoe nu verder?
Antwoord van S: Jij vraagt je af wat de juiste volgorde is van aangeven. Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is. Ik help jou graag verder.
S kon nog niet zien dat mijn contract met GC was beëindigd.
Maar ik hoefde me geen zorgen te maken GC zal het automatisch naar de netbeheerder doorzetten. Toen ik nog een keer vertelde dat ik GC had gezegd dat het hun taak was, vertelde de meneer van S dat GC dat wel degelijk zou moeten weten. Het wordt automatisch doorgezet en ik hoefde me geen zorgen te maken.
Ik heb hem bedankt voor de info.
Meneer S wilde toen afronden wanneer ik niet meer vragen had. Ik heb toen voorzichtig gevraagd “komen jullie nog verzegelen of zo?” Daarop kreeg ik het antwoord “Als jij dat wilt, dan moet ik een afspraak maken met jou. Zal ik dat doen? Dit is overigens kosteloos. Pas als jij bijvoorbeeld weer gas wilt gaan gebruiken, betaal jij heraansluitkosten.”
Ik heb toen nog geprobeerd om overal buiten te blijven door op te merken: Als het niet nodig is, hoeft het niet. De gasmeter hangt niet in de weg en de leiding van de oude cv ketel is afgeblind. Geen enkel gevaar dus. De hoofdkraan is dicht.
Antwoord van S: om geen brieven van Stedin te krijgen en afsluitkosten, is het wel nodig om de gasmeter af te sluiten..
Hierop een afspraak gemaakt voor het zegelen/plaatsen van een slot.
18 apr.
Gekeken op mijn GC pagina en daar stond weer dat ik bij hen nog wel stond ingeschreven voor elektriciteit: Gelukkig.
19 apr.
Stedin voor de deur met een opdrachtbon om mij fysiek aan te sluiten. . . . .
Monteur heeft zeker een kwartier in zijn auto zitten bellen en is toen overgegaan tot afsluiten, nadat zijn opdrachtbon was gewijzigd. Hij had alleen geen hangslot en beugel, maar zijn collega die 25 km verderop net klaar was zou dat wel even brengen. Na weer wachten bleek het slot met beugel veel te groot voor de beperkte ruimte in mijn gasmeterkast, dus een zegel geplaatst om de hoofdkraan en de gasmeter terug gezet en ook weer gezegeld. Meneer S heeft daar foto’s van gemaakt als bewijs.
Gasmeter moest aan de kant om bij de hoofdkraan te kunnen komen voor dat slot. (dicht en open zetten kon wel met de meter voor de kraan)
Na een uur werk was ik officieel gasvrij.
Eindelijk.
Ik heb niets ingevuld en niet gemaild en niet gebeld. Hun administratie is een puinhoop en wanneer ik nu weer wat ga vertellen, raken ze vast helemaal de weg kwijt. Ze doen maar, ik heb een officieel zegel om de hoofdkraan.
Dit verhaal zal ook nog wel een vervolg hebben.
Het is geen puinhoop het is een procedure die nog niet administratief kan worden vastgelegd.quote:
Gezien het energieakkoord waarin is vastgelegd dat voor elke gasaansluiting deze procedure moet worden doorlopen al weer een beste tijd bestaat, kun je rustig spreken van een puinhoop wanneer de systemen van de netbeheerder niet zijn aangepast aan de noodzakelijk gestelde stappen.quote:Op woensdag 30 mei 2018 09:04 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is geen puinhoop het is een procedure die nog niet administratief kan worden vastgelegd.
Geen idee , ik ben niet de afzender van de dreigbrieven.quote:
De meter mogen ze weghalen, maar mijn muur en fundatie openbreken mogen ze niet.quote:Op woensdag 30 mei 2018 08:55 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Toch ben je wel verplicht dit toe te staan als ze hierom vragen. De meter is bijvoorbeeld eigendom van de netbeheerder, net als alle leidingen tot aan de meter zelf.
Ik vind het ontvangen van dreigbrieven best wel stressig.quote:Op woensdag 30 mei 2018 09:01 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk/stressig doet met Stedin.
Het is bij Stedin WEL een puinhoop. Ik schreef dat de monteur mij fysiek moest aansluiten volgens zijn opdrachtbon. Terwijl via de chat was afgesproken dat hij de gaskraan moest verzegelen.quote:Op woensdag 30 mei 2018 09:04 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is geen puinhoop het is een procedure die nog niet administratief kan worden vastgelegd.
Misschien ook omdat je de omgekeerde stappen had gemaakt?quote:Op woensdag 30 mei 2018 12:52 schreef GasLoos het volgende:
[..]
Ik vind het ontvangen van dreigbrieven best wel stressig.
[..]
Het is bij Stedin WEL een puinhoop. Ik schreef dat de monteur mij fysiek moest aansluiten volgens zijn opdrachtbon. Terwijl via de chat was afgesproken dat hij de gaskraan moest verzegelen.
Wanneer de monteur mij vervolgens heeft verzegeld gaat een georganiseerd bedrijf geen brieven sturen met dreigen met afsluiten.
Kan je dat uitleggen?quote:Op woensdag 30 mei 2018 13:20 schreef athlonkmf het volgende:
Misschien ook omdat je de omgekeerde stappen had gemaakt?
Door eerst je gascontract op te zeggen heb je bij stedin een "geen-contract"-alert getriggered. (volgens mijn energieleverancier kunnen ze niet eens contract opzeggen terwijl er een actieve meter is. Dus hoe en waarom greenchoice dat kan... maar mijn ervaring met GC is dat ze wel vaker rare capriolen uithalen.)quote:
Ik heb inderdaad (zoals je, als het goed is, gelezen hebt) die sluiproute genomen.quote:Op woensdag 30 mei 2018 14:46 schreef athlonkmf het volgende:
Gebruik je de sluiproute welke voor de soap genaamd Liander is verzonnen, door simpelweg je contract eerst te stoppen krijg je dit soort gedoe. Wat dus helemaal niet nodig is bij Stedin.
ik heb het gezien.. wel mooi dat de actie om je gasleverancier stop te zetten gewoon werkt ipv die ridicule kosten.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 21:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Even een schop omhoog. Vanavond waren we met een groepje van de "buren" (Tweakers) wederom aanwezig in de studio bij Kassa met betrekking tot dit onderwerp.
Geen grote ontwikkelingen, wel inmiddels heel veel verzamelde kennis en ervaringen.
maar ook die leiding is voor de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, ook al is de meter verzegeld.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:59 schreef Leandra het volgende:
Dat veiligheidsaspect kunnen ze bij huizen sowieso makkelijk ondervangen door de leiding op straat af te sluiten.
Dan maakt het helemaal niet uit hoeveel meter leiding jij nog onder je oprit hebt liggen.
Ja dat weet ik, maar als ze de aansluiting gewoon onder de stoep afsluiten dan maakt het helemaal niet uit dat er nog 10 meter leiding onder mijn oprit ligt.quote:Op zondag 13 januari 2019 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
maar ook die leiding is voor de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, ook al is de meter verzegeld.
het is niet aan mij waar de netbeheerder de leiding afsluit. Dat is hun eigen zaak. Ze sluiten het af waar het het goedkoopste is, veiligheid speelt daarin geen rol, want dat is zoals gebruikelijk altijd op de 2de plaats, zoals bij elk bedrijf dat zo is.quote:Op zondag 13 januari 2019 12:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar als ze de aansluiting gewoon onder de stoep afsluiten dan maakt het helemaal niet uit dat er nog 10 meter leiding onder mijn oprit ligt.
Krijg je boetes vanuit de netwerkbeheerder plus je neemt dan gas ad tegen zeer hoge kosten.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb het gezien.. wel mooi dat de actie om je gasleverancier stop te zetten gewoon werkt ipv die ridicule kosten.
Ik had wel begrepen dat de geschillencommissie wel een kleine vergoeding redelijk vind, klopt dat? zo ja, dan is het wel jammer dat dat niet vermeld is.l
Ik heb zelf mijn meter verzegeld voor +/- 115 euro, nu 14 maanden geleden. Maar ik woon dan ook niet in een flat, en ik ga verder niks meer betalen, wat er ook in de toekomst komt qua brieven.
Dat hele veiligheidskwestie is onzin, want als mijn leiding gevaarlijk is, dan is die ook gevaarlijk bij de buurman.
Wat gebeurt er iegenlijk als je je gasleverancier opzegt, maar toch gewoon gas blijf afnemen?
Natuurlijk blijft dat principe nog geldig, alleen als er geen gas meer in die leiding zit, is er ook geen risico meer op bijvoorbeeld lekkage.quote:Op zondag 13 januari 2019 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
maar ook die leiding is voor de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, ook al is de meter verzegeld.
Het principe dat tot de meter voor de netbeheerder is en daarna voor de eigenaar blijft geldig, ook al is je meter verzegeld. Dat mensen vergeten dat er een gasleiding in hun huis ligt, is dus voor de verantwoordelijkheid van de eigenaar en daar heeft de netbeheerder geen schuld aan.
Dan pleeg je feitelijk diefstal en dan zul je waarschijnlijk snel afgesloten worden. De afsluiting is dan het gevolg van verwijtbaar gedrag van de consument en dan mag de netbeheerder wel degelijk de afsluitkosten in rekening brengen. Plus natuurlijk een flinke naheffing voor afgenomen gas.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat gebeurt er iegenlijk als je je gasleverancier opzegt, maar toch gewoon gas blijf afnemen?
quote:Geen kosten meer voor wie van het gas af wil
Wie de gasaansluiting in zijn huis laat verwijderen, hoeft daar niet meer voor te betalen. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) besloten. In november was er al een tijdelijke regeling ingesteld waardoor particulieren niet meer hoefden te betalen.
De rekening van de netbeheerder was een flinke domper voor huiseigenaren die aan de gasloze ambitie van het kabinet wilden voldoen en hun aansluiting wilden laten verwijderen. Zij kregen dan een rekening van een paar honderd euro voor de werkzaamheden.
Rechtszaak
In augustus won een man een rechtszaak van netbeheerder Rendo, die zijn gasaansluiting had verwijderd en hem daarvoor een rekening van bijna ¤400 had gestuurd.
De man had weliswaar zijn aansluit- en transportovereenkomst voor gas opgezegd en laten weten nooit meer gebruik te maken van de gasaansluiting, maar hij had niet verzocht om verwijdering ervan. Dus mocht hij daar ook geen rekening voor krijgen, oordeelde de rechter.
https://www.telegraaf.nl/(...)e-van-het-gas-af-wil
oh vandaar dat ik een brief kreeg dat enexis mijn gasleiding komt verwijderen gratis.quote:
Als ze de tuin moeten gaan herstellen en dergelijke dan verwacht ik dat ze een hoop meters niet meer gaan verwijderen maar werkelijk op straat gaan afsluiten. Zegel op de meter en klaar.quote:Op maandag 1 maart 2021 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Inmiddels is er ook al een tweede gerechtelijke uitspraak gedaan met dezelfde strekking.
En zijdelings is er nog een uitspraak gedaan dat de consument helemaal niet hoeft te vragen om de gasaansluiting te verwijderen. Ook niet nu het gratis is.
De door de netbeheerders aangedragen 'noodzaak' om gasaansluitingen te verwijderen is het waarborgen van de veiligheid. Veiligheid van het gasnet handhaven is een taak van de netbeheerders. En daarom oordeelde de rechter dat het initiatief voor de werkzaamheden en het maken van een afspraak daarvoor vanuit de netbeheerder moet komen. De consument hoeft niets anders te doen dan afwachten tot de netbeheerder in actie komt.
En er is ook een goede reden om ook nu nog af te wachten als consument: het herstel van je tuin/oprit.
Wanneer je als consument opdracht geeft voor werkzaamheden waarbij in de tuin gegraven moet worden (zoals het gratis verwijderen van de gasaansluiting), heb je er als consument rekening mee te houden dat niet alles door de grondwerker helemaal picobello hersteld wordt. Het litteken in je tuin of oprit is in zo'n geval het gevolg van je keuze om opdracht te geven voor de werkzaamheden.
Maar wanneer je géén opdracht geeft voor werkzaamheden, en de netbeheerder deze op eigen initiatief uitvoert ligt dat heel anders. Dan is de netbeheerder wel verplicht om ervoor te zorgen dat alles na afronding van de werkzaamheden er weer net zo netjes bij ligt als voor de werkzaamheden. Pas dus op met opdracht geven, wanneer je nu een knappe tuin of oprit hebt!
Los hiervan: netbeheerders mogen de kosten van de verwijdering alléén doorberekenen in de tarieven voor vastrecht, wanneer er een opdracht is gegeven voor de verwijdering. Geef je in de nieuwe regelgeving géén opdracht voor verwijdering, wat je goed recht is, dan dupeer je daarmee geen andere onschuldige consumenten.
En niet zo'n beetje ook.quote:Op maandag 1 maart 2021 21:08 schreef Faraday01 het volgende:
Deze aanpassing is met dank aan tweakers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |