Op basis van welke wet zou je je contract met partij A niet mogen opzeggen omdat partij B vindt dat ze geld van je horen te krijgen omdat ze hun eigendom (meter) bij jou in de gang geparkeerd hebben?quote:Op maandag 12 september 2016 10:23 schreef qltel het volgende:
Je kunt je contract niet opzeggen als er nog een aansluiting is. Als je je contract wilt opzeggen moet de netbeheerder (Liander) eerst de meter weghalen en de aansluiting verzegelen. Hieraan zijn kosten verbonden (die 605 euro)
Wat je ook kunt doen is 'm gewoon laten zitten. Dan betaal je de netbeheerskosten (+/- 15 euro per maand) en vastrecht (is verschillend per leverancier).
Je kunt veel kiezen in Nederland, maar je netleverancier nog nietquote:Op maandag 12 september 2016 11:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het is ook zo krom he. Bij Stedin is afsluiten van je meters gratis.
Met een warmtepomp bijvoorbeeld? Water-water, lucht-lucht of lucht-water....quote:Op maandag 12 september 2016 21:22 schreef karr-1 het volgende:
Waarom zou je je gasaansluiting willen opzeggen? Hoe ga je dan verwarming en warm water krijgen bv? En als je ooit gaat verhuizen mag de volgende alles weer laten aansluiten?
Hmmm ja moet de volgende bewoner daar ook maar net behoefte aan hebbenquote:Op maandag 12 september 2016 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een warmtepomp bijvoorbeeld? Water-water, lucht-lucht of lucht-water....
Waarom zou de volgende bewoner daar een probleem mee hebben, als er gewoon een goed werkend systeem aanwezig is in de woning?quote:Op maandag 12 september 2016 21:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Hmmm ja moet de volgende bewoner daar ook maar net behoefte aan hebben
Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.quote:Op maandag 12 september 2016 21:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zou de volgende bewoner daar een probleem mee hebben, als er gewoon een goed werkend systeem aanwezig is in de woning?
Als de warmtepomp draait op energie van zonnepanelen en daarmee de warmtevraag en warmwatervraag kan dekken, waarom zou je dan in hemelsnaam weer een gasaansluiting willen?quote:Op maandag 12 september 2016 21:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Hmmm ja moet de volgende bewoner daar ook maar net behoefte aan hebben
Om op te koken. Om thuis aardgas te kunnen tanken.quote:Op maandag 12 september 2016 22:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de warmtepomp draait op energie van zonnepanelen en daarmee de warmtevraag en warmwatervraag kan dekken, waarom zou je dan in hemelsnaam weer een gasaansluiting willen?
Na 12 maanden ben je dus alsnog de pineut.quote:Op maandag 12 september 2016 11:02 schreef Leandra het volgende:
Liander schijnt te doen alsof ze niet meer verzegelen maar alleen verwijderen (kosten ¤ 605), maar in dit topic op Tweakers vond ik dit linkje:https://www.liander.nl/si(...)sluiten_gas_2016.pdf waaruit blijkt dat Liander wel zeker tarieven heeft voor alleen het verzegelen van de meter.
quote:Let op!
De afsluiting duurt maximaal 12 maanden. Daarna bent u verplicht de
aansluiting te laten heraansluiten of verwijderen. Aan beide opties zijn voor u kosten verbonden.
en wat ga je na een jaar afsluiting doen dan? Verwijderen?quote:Op woensdag 13 september 2017 16:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Inmiddels zijn we een jaar verder. Hoe staat het er voor bij TS?
Zojuist heb ik mijn energieleverancier een opzegging gestuurd voor de gaslevering. 2 november moet ik de hoofdkraan bij de gasmeter dicht draaien. Ik ben benieuwd hoe ze hier op reageren en waartoe Liander allemaal in staat zal zijn.
Wordt vervolgd.
Ik heb geen overeenkomst met Liander en ook nooit gehad, dus wat zij gaan doen met hun meter, zoeken ze maar uit.quote:Op woensdag 13 september 2017 16:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
en wat ga je na een jaar afsluiting doen dan? Verwijderen?
Dat betwijfel ik. Bij het afsluiten van een contract met een energieleverancier sluit je meteen een aansluit- en transportovereenkomst af met de netbeheerder. Dat loopt via je energieleverancier.quote:Op woensdag 13 september 2017 16:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb geen overeenkomst met Liander en ook nooit gehad, dus wat zij gaan doen met hun meter, zoeken ze maar uit.
Dat klopt half wat je zegt. De energieleverancier heeft een contract met de netbeheerder en brengt de kosten hiervan in rekening bij de consument. De consument heeft alléén een contract met de energieleverancier. En in het contract met mijn energieleverancier staat niets over een vergoeding die ik aan de netbeheerder verschuldigd ben als ik het contract ooit zou opzeggen. Mijn opzegging is nu verstuurd. Na 2 november heb ik geen contract meer.quote:Op woensdag 13 september 2017 18:57 schreef freako het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Bij het afsluiten van een contract met een energieleverancier sluit je meteen een aansluit- en transportovereenkomst af met de netbeheerder. Dat loopt via je energieleverancier.
Zoiets bedoel ik:quote:Op woensdag 13 september 2017 19:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat klopt half wat je zegt. De energieleverancier heeft een contract met de netbeheerder en brengt de kosten hiervan in rekening bij de consument. De consument heeft alléén een contract met de energieleverancier.
Dat is als je de wijziging van leverancier, door de nieuwe leverancier. Dit kun je bkijkbaar voorkomen door zelf oo te zeggen en bij aan te melden bij je nieuwe leverancier (zonder gas)quote:Op woensdag 13 september 2017 20:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zeg ook in november mijn gasaansluitnig op, omdat deze niet nodig is.
Waarom pas in november? omdat ik tot november nog een jaarcontract hebt met welkomstbonus. Bij opzeggen gasaansluiting bij de netbeheerder zeg ik autoamtisch het gascontract op bij de leverancier en moet ik een boete betalen en ik mis de welkomstpremie.
Ik wacht tot november, dan neem ik een nieuwe leverancier voor alleen elektra en bel ik mijn netbeheerder op voor het afsluiten van mijn gasaansluiting.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- aansluiting fysiek verwijderen
- gasmeter verzegelen.
Die 2de optie is velen malen goedkoper, bij mij kost die ongeveer 150 euro.
Bij heraansluiting moet ik dan ook weer iets van 150 euro betalen.
Bij Liander ben je voor 117 euro klaar
Als je nog een gasaansluting hebt en je wisselt van leverancier gaat automatisch ook je gas mee. Wil je geen gasaansluiting vastrecht meer betalen, dan moet je je meter verzegelen of de aansluiting fysiek laten verwijderen.
Ik snap niet wat je bedoeltquote:Op donderdag 14 september 2017 03:59 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Dat is als je de wijziging van leverancier, door de nieuwe leverancier. Dit kun je bkijkbaar voorkomen door zelf oo te zeggen en bij aan te melden bij je nieuwe leverancier (zonder gas)
Dat staat tenninste eerder in dit topic
Even ingedoken.quote:Op woensdag 13 september 2017 19:26 schreef freako het volgende:
[..]
Zoiets bedoel ik:
https://www.google.nl/url(...)bUxR9kMYUPErLrmtKCSg
Weet je ook zeker dat een overeenkomst met je energienetbeheerder ook onder deze wet valt?quote:Op donderdag 14 september 2017 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Even ingedoken.
En dat is precies wat ik bedoel. Die overeenkomst sluit je af als onderdeel van je contract met de energieleverancier. En aangezien je van de Nederlandse wet een overeenkomst op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat je hem hebt afgesloten, volstaat mijn digitale opzegging aan de energieleverancier.
quote:Op vrijdag 15 september 2017 20:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weet je ook zeker dat een overeenkomst met je energienetbeheerder ook onder deze wet valt?
Bronquote:Voorbeelden van contracten die onder de Wet Van Dam vallen zijn:
• ...
• Een contract voor gas of elektriciteit.
• ...
Gas is een verwarmingstechniek van het verleden. Waarom zou een warmtepomp in godsnaam onbetrouwbaar zijn, die dingen hebben 150 jaar van ontwikkeling achter de rug.quote:Op maandag 12 september 2016 21:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
Je leeft in het verleden.quote:Op maandag 12 september 2016 21:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
onbetrouwbaar? Misschien een verkeerde bewoording. Maar onduidelijk, onoverzichtelijk, dat zijn ze zeker.quote:Op zaterdag 16 september 2017 20:42 schreef Erasmo het volgende:
Verplicht leesvoer
[..]
Gas is een verwarmingstechniek van het verleden. Waarom zou een warmtepomp in godsnaam onbetrouwbaar zijn, die dingen hebben 150 jaar van ontwikkeling achter de rug.
Of heb je ook nog een kolenopslag achter je huis ofzo
En dat is gelijk de eerste obstakel voor evt overstappers. Voor een CV ketel hoef je dat helemaal niet te doen namelijk.quote:Op dinsdag 19 september 2017 09:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon een warmteverliesberekening opstellen. Moet je alleen wel weten wat voor soort en hoeveel isolatiematerialen zijn toegepast voor jouw woning.
Als jij dat al niet weet, kan een installateur dat ook niet weten. Zo simpel is het.
Oftewel: zelfs met subside zal de terugverdientijd van een All electric warmtepomp veel te lang zijn.quote:Wat die kosten betreft: neem je daar de kale prijs van de warmtepomp, dan kan het wel kloppen dat je op het dubbele uitkomt.
Boilervat, thermostaat, eventueel WiFi module voor bediening op je telefoon, leidingen, buffervat, cv-pomp, aanpassingen groepenkast. En dan nog de installatie zelf.
Dit klopt helemaal... Het is echt 1 groot drama om een installateur te vinden die er verstand van heeft. Ik zit nu in een juridisch gevecht met mijn installateur van mijn warmtepomp.quote:Op dinsdag 19 september 2017 09:11 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
onbetrouwbaar? Misschien een verkeerde bewoording. Maar onduidelijk, onoverzichtelijk, dat zijn ze zeker.
In mijn zoektocht naar een warmtepomp oplossing ben ik tegen zoveel obstakels gebotst... Allereerst: ik (en blijkbaar een stuk of 5 leveranciers/installateurs) kunnen niet met zekerheid vertellen hoeveel vermogen een warmtepomp moet kunnen leveren voor mijn woning. Het verschilt van 8kW t/m 15kW in de adviezen.
Daarna, ik heb 15(!) leveranciers/installateurs aangeschreven en allen geven een offerte van minimaal 2x de waarde van de warmtepomp.
Ik heb heel erg het gevoel dat de huidige warmtepompgebruikers de pionieren zijn.
Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor een hybride-oplossing te gaan. Voor de meerprijs van een all-electric systeem kan ik 15 jaar de vastrecht+groot gedeelte van het gasverbruik betalen.
Dat dikgedrukte blijkt nergens uit de algemene voorwaarden.quote:Beste heer ...
Bedankt voor het doorgeven van uw afmelding van het product Eneco AardGas voor het adres <adres>. We stoppen de levering per 2 november 2017.
Slimme meter en eindnota
U heeft een slimme meter. Op 2 november 2017 worden de meterstanden automatisch uitgelezen.
Nadat we de meterstanden hebben verwerkt, sturen wij u de eindnota.
Daar u het gas per 2 november heeft beeindigd, daar u hier geen gebruik meer van gaat maken is het nog wel noodzakelijk dat u een afspraak maakt bij Uw netbeheerder, Liander, zodat zij gas bij de meter kunnen afsluiten. Een afspraak kunnen wij voor u niet maken, zelf contact opnemen met Liander.
U kunt in de tussenliggende periode nog termijnnota's ontvangen. Deze betaalt u zoals u gewend bent. U ziet dit terug op uw eindnota.
Met vriendelijke groet,
naam
Medewerker Klantenservice
quote:Geachte mevrouw <naam>,
In mijn "aansluit- en transportovereenkomst" staat niets vermeld over het maken van een afspraak met de netbeheerder voor het verwijderen van de aansluiting.
Wel staat in de overeenkomst het volgende:
6. De verplichtingen uit de aansluit- en transportovereenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd.
In de algemene voorwaarden waarnaar verwezen wordt, meldt artikel 3.6 dat opzeggen dient te geschieden via melding aan de energieleverancier.
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.
Zoals u ziet, en tevens reeds langer behoort te weten, heb ik als eindgebruiker bij opzegging van het contract voor gaslevering geen enkele plicht om zelf contact op te nemen met de netbeheerder. Ik ga er dan ook vanuit dat u aan uw verplichting heeft voldaan en mijn opzegging reeds gecommuniceerd heeft met de netbeheerder. Mocht blijken dat u als energieleverancier hierbij verzuim bent, zal ik uiteraard alle kosten die voortvloeien uit dit verzuim volledig verhalen op Eneco.
Indien de netbeheerder (Liander) wenst dat er nog iets met de gasaansluiting moet gebeuren, staat het hen uiteraard vrij om dat op hun initiatief en kosten te doen. Hiervoor kan Liander een afspraak met mij maken.
Nogmaals: Ik ga er vanuit dat u mijn opzegging van de gaslevering correct én volledig heeft verwerkt inclusief afmelding bij de netbeheerder, of dat u dat naar aanleiding van deze reactie alsnog doet. Mocht achteraf blijken dat u gezien de geldende algemene voorwaarden in verzuim bent, zijn de kosten voor rekening van u, Eneco.
Hoogachtend,
<naam>
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Vanavond de gaskookplaat vervangen voor inductie en als test razendsnel 2 pannen water aan de kook gebracht.
Mijn gaskraan is nu definitief dichtgedraaid. Alleen nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen met Liander als ik na 2 november ook officieel geen gascontract en leverancier meer heb.
Uiteraard. Zodra er nieuws is, zoek ik dit topic weer even op voor een update.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:29 schreef Glider76 het volgende:
[..]
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
Bij deze is het tijd voor een flinke schop omhoog.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:29 schreef Glider76 het volgende:
[..]
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
Ik heb daarom Liander op 5 december gevraagd om een heldere uitleg op welke wijze mijn gasaansluiting invloed heeft op mijn internetverbinding, opladers van mobiele apparatuur en warmtepomp. De eerste reactie was bedroevend. De mail begon hoopvol, er stond dat ze in een reactie zouden geven op mijn vraag. Helaas gaat de rest van de mail er alleen maar over dat ik toch echt een contract voor gaslevering moet nemen of heel duur betaald aan Liander opdracht moet geven om mijn aansluiting te verwijderen.quote:Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij zorgen er voor dat u nu al gebruik kunt maken van gas. Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. U kunt dan niet meer warm douchen, internet gebruiken en (mobiele) apparaten opladen. We sluiten u daarom niet graag af. In deze brief leest u hoe u zich aanmeldt bij een energieleverancier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |