abonnement Unibet Coolblue
pi_165265795
Ik wil heel graag mijn gasaansluiting opzeggen maar loop tegen de welbekende muur aan. Het probleem is het volgende:

Greenchoice wil mijn gascontract niet stopzetten omdat ik nog een meter heb, zij beweren dat in hun voorwaarden staat dat ik niet enkel een contract heb met hen maar ook met de netbeheerder (in mijn geval Liander). Ik moet opzeggen via de netbeheerder. Deze wil graag lekker vangen en het alleen stopzetten als ik ze eventjes 605 euro betaal.

Kan iemand mij uitleggen wat hier de wettelijke basis voor zou zijn? Volgens mij is het zo dat ik de meter huur via mijn contract. Als ik dat wil opzeggen hebben zij natuurlijk het recht die meter weer weg te komen halen. Daar mag men toch niet zomaar idiote kosten voor in rekening brengen? Zou de Wet van Dam hier mogelijk kunnen opgaan?

Zijn er anderen die dit recent hebben gedaan en misschien een betere manier weten? Ik vind online wel allerlei ervaringen maar daar lees ik ook dat het sinds 2016 weer enorm veranderd is.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_165265975
Misschien een makkelijker idee? Zet je energie contract over naar een andere energieleverancier met alleen stroom en laat je contract volledig stoppen bij greenchoice. Doe dit wel zelf en laat dat niet door je nieuwe leverancier doen.
pi_165266082
Jij hebt geen enkel contract met de netbeheerder. En al zou je dat wel hebben, dan is dat een zaak tussen jou en de netbeheerder waar Greenchoice verder niets mee te maken heeft.

Je moet nooit aan de netbeheerder verzoeken of ze je aansluiting verwijderen of verzegelen. Dan ben jij opdrachtgever van de handeling en draai je op voor de absurd hoge kosten.

Gewoon in een aangetekende brief je contract met de gasleverancier opzeggen. Vervolgens zal de netbeheerder je bestoken met brieven dat je toch echt een gascontract moet nemen omdat ze je anders komen afsluiten, maar dat laatste is juist je doel dus als je zo'n brief krijgt kun je daarop reageren dat ze van harte welkom zijn om een afspraak met jou te maken voor de door hen voorgenomen afsluiting.

Kosten: 0 euro.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 september 2016 @ 10:23:12 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_165266428
Je kunt je contract niet opzeggen als er nog een aansluiting is. Als je je contract wilt opzeggen moet de netbeheerder (Liander) eerst de meter weghalen en de aansluiting verzegelen. Hieraan zijn kosten verbonden (die 605 euro)

Wat je ook kunt doen is 'm gewoon laten zitten. Dan betaal je de netbeheerskosten (+/- 15 euro per maand) en vastrecht (is verschillend per leverancier).

Overigens, die meter huur je niet, die is van de netbeheerder.
pi_165266465
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 10:23 schreef qltel het volgende:
Je kunt je contract niet opzeggen als er nog een aansluiting is. Als je je contract wilt opzeggen moet de netbeheerder (Liander) eerst de meter weghalen en de aansluiting verzegelen. Hieraan zijn kosten verbonden (die 605 euro)

Wat je ook kunt doen is 'm gewoon laten zitten. Dan betaal je de netbeheerskosten (+/- 15 euro per maand) en vastrecht (is verschillend per leverancier).
Op basis van welke wet zou je je contract met partij A niet mogen opzeggen omdat partij B vindt dat ze geld van je horen te krijgen omdat ze hun eigendom (meter) bij jou in de gang geparkeerd hebben?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 september 2016 @ 10:32:18 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_165266580
Hier staat de procedure trouwens nog uitgelegd: https://www.consuwijzer.n(...)teit-gas-verwijderen
pi_165267097
Weer aansluiten kost trouwens ook geld dus bij verhuizen moet je ook rekenen op extra kosten of minder opbrengst bij het verkopen van het huis.
pi_165267112
Liander schijnt te doen alsof ze niet meer verzegelen maar alleen verwijderen (kosten ¤ 605), maar in dit topic op Tweakers vond ik dit linkje:https://www.liander.nl/si(...)sluiten_gas_2016.pdf waaruit blijkt dat Liander wel zeker tarieven heeft voor alleen het verzegelen van de meter.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165267366
Volgens BW 7 artikel 408 mogen bij inachtneming van de opzegtermijn aan de consument geen kosten in rekening gebracht worden.

Dat Liander iets met hun meter wil doen, is dus niet jouw probleem
  PR/Manusje van alles maandag 12 september 2016 @ 11:25:27 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_165267552
Het is ook zo krom he. Bij Stedin is afsluiten van je meters gratis. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 september 2016 @ 11:30:14 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_165267670
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2016 11:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het is ook zo krom he. Bij Stedin is afsluiten van je meters gratis. :')
Je kunt veel kiezen in Nederland, maar je netleverancier nog niet :)
pi_165268584
In dit topic op duurzameburen.nl wordt een uitspraak van de geschillencommissie aangehaald. Het is dus niet toegestaan dat Liander jou kosten in rekening brengt voor het opzeggen van de overeenkomst die je met ze hebt.
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  maandag 12 september 2016 @ 21:22:56 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_165280226
Waarom zou je je gasaansluiting willen opzeggen? Hoe ga je dan verwarming en warm water krijgen bv? En als je ooit gaat verhuizen mag de volgende alles weer laten aansluiten?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 12 september 2016 @ 21:27:11 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165280350
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:22 schreef karr-1 het volgende:
Waarom zou je je gasaansluiting willen opzeggen? Hoe ga je dan verwarming en warm water krijgen bv? En als je ooit gaat verhuizen mag de volgende alles weer laten aansluiten?
Met een warmtepomp bijvoorbeeld? Water-water, lucht-lucht of lucht-water....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 12 september 2016 @ 21:30:07 #15
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_165280425
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met een warmtepomp bijvoorbeeld? Water-water, lucht-lucht of lucht-water....
Hmmm ja moet de volgende bewoner daar ook maar net behoefte aan hebben
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_165280701
Uiteindelijk toch GreenChoice aan het verstand gekregen dat ik mijn contract voor gaslevering wil opzeggen. Dat gaan ze nu voor mij doen en daar krijg ik binnenkort een mail van. Werd wel gewaarschuwd aan de telefoon dat Liander wel gaat proberen te incasseren, maar dat zien we ter zijner tijd dan wel weer.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_165280714
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Hmmm ja moet de volgende bewoner daar ook maar net behoefte aan hebben
Waarom zou de volgende bewoner daar een probleem mee hebben, als er gewoon een goed werkend systeem aanwezig is in de woning?
  maandag 12 september 2016 @ 21:43:03 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_165280738
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waarom zou de volgende bewoner daar een probleem mee hebben, als er gewoon een goed werkend systeem aanwezig is in de woning?
Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_165280838
Waarom zou je in godsnaam een gasaansluiting a 200 euro per jaar terug willen? Voor alleen al de vastrecht kosten van een nutteloze gasaansluiting kun je een geïsoleerd huis met een warmtepomp de hele winter warm stoken.
  maandag 12 september 2016 @ 22:06:18 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165281345
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Hmmm ja moet de volgende bewoner daar ook maar net behoefte aan hebben
Als de warmtepomp draait op energie van zonnepanelen en daarmee de warmtevraag en warmwatervraag kan dekken, waarom zou je dan in hemelsnaam weer een gasaansluiting willen?

Stadsverwarming zou ik dan weer helemaal niet zien zitten, maar op het moment dat ik geen gasaansluiting voor m'n verwarming en warm water nodig heb zie ik daar geen probleem in.

Hoewel ik hem hoogstwaarschijnlijk zou laten verzegelen als ik geen gas meer nodig had, maar als een netbeheerder daar zogenaamd niet aan wil meewerken zou ik wel snel klaar zijn met het nutteloos betalen van vastrecht en een leveringstarief voor iets wat ik niet gebruik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165296812
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als de warmtepomp draait op energie van zonnepanelen en daarmee de warmtevraag en warmwatervraag kan dekken, waarom zou je dan in hemelsnaam weer een gasaansluiting willen?
Om op te koken. Om thuis aardgas te kunnen tanken.
pi_173753655
Inmiddels zijn we een jaar verder. Hoe staat het er voor bij TS?

Zojuist heb ik mijn energieleverancier een opzegging gestuurd voor de gaslevering. 2 november moet ik de hoofdkraan bij de gasmeter dicht draaien. Ik ben benieuwd hoe ze hier op reageren en waartoe Liander allemaal in staat zal zijn.

Wordt vervolgd.
pi_173753746
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 11:02 schreef Leandra het volgende:
Liander schijnt te doen alsof ze niet meer verzegelen maar alleen verwijderen (kosten ¤ 605), maar in dit topic op Tweakers vond ik dit linkje:https://www.liander.nl/si(...)sluiten_gas_2016.pdf waaruit blijkt dat Liander wel zeker tarieven heeft voor alleen het verzegelen van de meter.
Na 12 maanden ben je dus alsnog de pineut.

quote:
Let op!
De afsluiting duurt maximaal 12 maanden. Daarna bent u verplicht de
aansluiting te laten heraansluiten of verwijderen. Aan beide opties zijn voor u kosten verbonden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 13 september 2017 @ 16:30:56 #24
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_173753775
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 16:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Inmiddels zijn we een jaar verder. Hoe staat het er voor bij TS?

Zojuist heb ik mijn energieleverancier een opzegging gestuurd voor de gaslevering. 2 november moet ik de hoofdkraan bij de gasmeter dicht draaien. Ik ben benieuwd hoe ze hier op reageren en waartoe Liander allemaal in staat zal zijn.

Wordt vervolgd.
en wat ga je na een jaar afsluiting doen dan? Verwijderen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_173753882
quote:
99s.gif Op woensdag 13 september 2017 16:30 schreef Nizno het volgende:

[..]

en wat ga je na een jaar afsluiting doen dan? Verwijderen?
Ik heb geen overeenkomst met Liander en ook nooit gehad, dus wat zij gaan doen met hun meter, zoeken ze maar uit.
  woensdag 13 september 2017 @ 18:57:42 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_173756486
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 16:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik heb geen overeenkomst met Liander en ook nooit gehad, dus wat zij gaan doen met hun meter, zoeken ze maar uit.
Dat betwijfel ik. Bij het afsluiten van een contract met een energieleverancier sluit je meteen een aansluit- en transportovereenkomst af met de netbeheerder. Dat loopt via je energieleverancier.
pi_173756637
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 18:57 schreef freako het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik. Bij het afsluiten van een contract met een energieleverancier sluit je meteen een aansluit- en transportovereenkomst af met de netbeheerder. Dat loopt via je energieleverancier.
Dat klopt half wat je zegt. De energieleverancier heeft een contract met de netbeheerder en brengt de kosten hiervan in rekening bij de consument. De consument heeft alléén een contract met de energieleverancier. En in het contract met mijn energieleverancier staat niets over een vergoeding die ik aan de netbeheerder verschuldigd ben als ik het contract ooit zou opzeggen. Mijn opzegging is nu verstuurd. Na 2 november heb ik geen contract meer.
  woensdag 13 september 2017 @ 19:26:30 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_173756975
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 19:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat klopt half wat je zegt. De energieleverancier heeft een contract met de netbeheerder en brengt de kosten hiervan in rekening bij de consument. De consument heeft alléén een contract met de energieleverancier.
Zoiets bedoel ik:

https://www.google.nl/url(...)bUxR9kMYUPErLrmtKCSg
pi_173757881
Ik zeg ook in november mijn gasaansluitnig op, omdat deze niet nodig is.
Waarom pas in november? omdat ik tot november nog een jaarcontract hebt met welkomstbonus. Bij opzeggen gasaansluiting bij de netbeheerder zeg ik autoamtisch het gascontract op bij de leverancier en moet ik een boete betalen en ik mis de welkomstpremie.

Ik wacht tot november, dan neem ik een nieuwe leverancier voor alleen elektra en bel ik mijn netbeheerder op voor het afsluiten van mijn gasaansluiting.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- aansluiting fysiek verwijderen
- gasmeter verzegelen.

Die 2de optie is velen malen goedkoper, bij mij kost die ongeveer 150 euro.

Bij heraansluiting moet ik dan ook weer iets van 150 euro betalen.

Bij Liander ben je voor 117 euro klaar :Y

Als je nog een gasaansluting hebt en je wisselt van leverancier gaat automatisch ook je gas mee. Wil je geen gasaansluiting vastrecht meer betalen, dan moet je je meter verzegelen of de aansluiting fysiek laten verwijderen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173765549
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 20:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zeg ook in november mijn gasaansluitnig op, omdat deze niet nodig is.
Waarom pas in november? omdat ik tot november nog een jaarcontract hebt met welkomstbonus. Bij opzeggen gasaansluiting bij de netbeheerder zeg ik autoamtisch het gascontract op bij de leverancier en moet ik een boete betalen en ik mis de welkomstpremie.

Ik wacht tot november, dan neem ik een nieuwe leverancier voor alleen elektra en bel ik mijn netbeheerder op voor het afsluiten van mijn gasaansluiting.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- aansluiting fysiek verwijderen
- gasmeter verzegelen.

Die 2de optie is velen malen goedkoper, bij mij kost die ongeveer 150 euro.

Bij heraansluiting moet ik dan ook weer iets van 150 euro betalen.

Bij Liander ben je voor 117 euro klaar :Y

Als je nog een gasaansluting hebt en je wisselt van leverancier gaat automatisch ook je gas mee. Wil je geen gasaansluiting vastrecht meer betalen, dan moet je je meter verzegelen of de aansluiting fysiek laten verwijderen.
Dat is als je de wijziging van leverancier, door de nieuwe leverancier. Dit kun je bkijkbaar voorkomen door zelf oo te zeggen en bij aan te melden bij je nieuwe leverancier (zonder gas)


Dat staat tenninste eerder in dit topic
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_173778088
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 03:59 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Dat is als je de wijziging van leverancier, door de nieuwe leverancier. Dit kun je bkijkbaar voorkomen door zelf oo te zeggen en bij aan te melden bij je nieuwe leverancier (zonder gas)

Dat staat tenninste eerder in dit topic
Ik snap niet wat je bedoelt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173778297
quote:
Even ingedoken.

En dat is precies wat ik bedoel. Die overeenkomst sluit je af als onderdeel van je contract met de energieleverancier. En aangezien je van de Nederlandse wet een overeenkomst op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat je hem hebt afgesloten, volstaat mijn digitale opzegging aan de energieleverancier.
pi_173797666
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Even ingedoken.

En dat is precies wat ik bedoel. Die overeenkomst sluit je af als onderdeel van je contract met de energieleverancier. En aangezien je van de Nederlandse wet een overeenkomst op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat je hem hebt afgesloten, volstaat mijn digitale opzegging aan de energieleverancier.
Weet je ook zeker dat een overeenkomst met je energienetbeheerder ook onder deze wet valt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173798191
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 20:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Weet je ook zeker dat een overeenkomst met je energienetbeheerder ook onder deze wet valt?
quote:
Voorbeelden van contracten die onder de Wet Van Dam vallen zijn:

• ...
• Een contract voor gas of elektriciteit.
• ...
Bron
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  zaterdag 16 september 2017 @ 20:42:47 #35
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_173815996
Verplicht leesvoer

quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:43 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
Gas is een verwarmingstechniek van het verleden. Waarom zou een warmtepomp in godsnaam onbetrouwbaar zijn, die dingen hebben 150 jaar van ontwikkeling achter de rug.
Of heb je ook nog een kolenopslag achter je huis ofzo :')
pi_173816139
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 21:43 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Omdat er dan kosten betaald moeten worden om de boel weer aan te laten sluiten natuurlijk. Dat doen ze vast ook niet gratis. Als ik ergens intrek zou ik gewoon een gasaansluiting willen en geen andere dingen waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
Je leeft in het verleden.
Zoals meermalen eeder aangehaald: waarom zou je perse gas willen, als een huis een prima, duurzaam en goedkoop alternatief heeft? Ben je zo erg geïdoctrineerd door de grote (energie)bedrijven?
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_173865905
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 20:42 schreef Erasmo het volgende:
Verplicht leesvoer

[..]

Gas is een verwarmingstechniek van het verleden. Waarom zou een warmtepomp in godsnaam onbetrouwbaar zijn, die dingen hebben 150 jaar van ontwikkeling achter de rug.
Of heb je ook nog een kolenopslag achter je huis ofzo :')
onbetrouwbaar? Misschien een verkeerde bewoording. Maar onduidelijk, onoverzichtelijk, dat zijn ze zeker.

In mijn zoektocht naar een warmtepomp oplossing ben ik tegen zoveel obstakels gebotst... Allereerst: ik (en blijkbaar een stuk of 5 leveranciers/installateurs) kunnen niet met zekerheid vertellen hoeveel vermogen een warmtepomp moet kunnen leveren voor mijn woning. Het verschilt van 8kW t/m 15kW in de adviezen.

Daarna, ik heb 15(!) leveranciers/installateurs aangeschreven en allen geven een offerte van minimaal 2x de waarde van de warmtepomp.

Ik heb heel erg het gevoel dat de huidige warmtepompgebruikers de pionieren zijn.

Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor een hybride-oplossing te gaan. Voor de meerprijs van een all-electric systeem kan ik 15 jaar de vastrecht+groot gedeelte van het gasverbruik betalen.
pi_173866517
Je kan natuurlijk gewoon een warmteverliesberekening opstellen. Moet je alleen wel weten wat voor soort en hoeveel isolatiematerialen zijn toegepast voor jouw woning.

Als jij dat al niet weet, kan een installateur dat ook niet weten. Zo simpel is het.

Wat die kosten betreft: neem je daar de kale prijs van de warmtepomp, dan kan het wel kloppen dat je op het dubbele uitkomt.

Boilervat, thermostaat, eventueel WiFi module voor bediening op je telefoon, leidingen, buffervat, cv-pomp, aanpassingen groepenkast. En dan nog de installatie zelf.
pi_173866577
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 09:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon een warmteverliesberekening opstellen. Moet je alleen wel weten wat voor soort en hoeveel isolatiematerialen zijn toegepast voor jouw woning.

Als jij dat al niet weet, kan een installateur dat ook niet weten. Zo simpel is het.
En dat is gelijk de eerste obstakel voor evt overstappers. Voor een CV ketel hoef je dat helemaal niet te doen namelijk.

quote:
Wat die kosten betreft: neem je daar de kale prijs van de warmtepomp, dan kan het wel kloppen dat je op het dubbele uitkomt.

Boilervat, thermostaat, eventueel WiFi module voor bediening op je telefoon, leidingen, buffervat, cv-pomp, aanpassingen groepenkast. En dan nog de installatie zelf.
Oftewel: zelfs met subside zal de terugverdientijd van een All electric warmtepomp veel te lang zijn.
Het mooie is dat er nu steeds meer initiatieven zijn om gasloos te worden. Hopelijk geeft dat een boost aan de markt en kan er na 10-15 jaar zonde hersenkrakers voor een warmtepomp gekozen worden. Nu is het voor mij nog niet nuttig, dus neem ik de gulden middenweg: een Daikin Altherma Hybride. (ik wil een warmtepomp vooral voor de koelmogelijkheden)
pi_173897657
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 09:11 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

onbetrouwbaar? Misschien een verkeerde bewoording. Maar onduidelijk, onoverzichtelijk, dat zijn ze zeker.

In mijn zoektocht naar een warmtepomp oplossing ben ik tegen zoveel obstakels gebotst... Allereerst: ik (en blijkbaar een stuk of 5 leveranciers/installateurs) kunnen niet met zekerheid vertellen hoeveel vermogen een warmtepomp moet kunnen leveren voor mijn woning. Het verschilt van 8kW t/m 15kW in de adviezen.

Daarna, ik heb 15(!) leveranciers/installateurs aangeschreven en allen geven een offerte van minimaal 2x de waarde van de warmtepomp.

Ik heb heel erg het gevoel dat de huidige warmtepompgebruikers de pionieren zijn.

Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor een hybride-oplossing te gaan. Voor de meerprijs van een all-electric systeem kan ik 15 jaar de vastrecht+groot gedeelte van het gasverbruik betalen.
Dit klopt helemaal... Het is echt 1 groot drama om een installateur te vinden die er verstand van heeft. Ik zit nu in een juridisch gevecht met mijn installateur van mijn warmtepomp.

De installatiekosten zijn echt dramatisch hoog. Echt abnormaal. Een advies is om de installatie op regiebasis uit te laten voeren door iemand die je vertrouwt of door jezelf. Dan gebeurt het 100x beter dan door een installateur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_174142249
13 september heb ik Eneco mijn opzegging verstuurd, met daarbij duidelijk het verzoek om de opzegging te bevestigen ivm touwtrekken met de netbeheerder. 2 november is de einddatum van mijn huidige jaarcontract voor gas.

Na de nodige drempels kwam vandaag eindelijk de bevestiging van de opzegging binnen. Een mail sturen is anno 2017 voor een energieleverancier kennelijk een flinke opgave. Helaas wordt in de mail ten onrecht verwezen naar de netbeheerder.

Deze mail ontvangen:
quote:
Beste heer ...

Bedankt voor het doorgeven van uw afmelding van het product Eneco AardGas voor het adres <adres>. We stoppen de levering per 2 november 2017.

Slimme meter en eindnota
U heeft een slimme meter. Op 2 november 2017 worden de meterstanden automatisch uitgelezen.
Nadat we de meterstanden hebben verwerkt, sturen wij u de eindnota.
Daar u het gas per 2 november heeft beeindigd, daar u hier geen gebruik meer van gaat maken is het nog wel noodzakelijk dat u een afspraak maakt bij Uw netbeheerder, Liander, zodat zij gas bij de meter kunnen afsluiten. Een afspraak kunnen wij voor u niet maken, zelf contact opnemen met Liander.

U kunt in de tussenliggende periode nog termijnnota's ontvangen. Deze betaalt u zoals u gewend bent. U ziet dit terug op uw eindnota.

Met vriendelijke groet,

naam
Medewerker Klantenservice
Dat dikgedrukte blijkt nergens uit de algemene voorwaarden.

Daarom mijn reactie:

quote:
Geachte mevrouw <naam>,

In mijn "aansluit- en transportovereenkomst" staat niets vermeld over het maken van een afspraak met de netbeheerder voor het verwijderen van de aansluiting.

Wel staat in de overeenkomst het volgende:

6. De verplichtingen uit de aansluit- en transportovereenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd.

In de algemene voorwaarden waarnaar verwezen wordt, meldt artikel 3.6 dat opzeggen dient te geschieden via melding aan de energieleverancier.

3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.

Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.

De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.


Zoals u ziet, en tevens reeds langer behoort te weten, heb ik als eindgebruiker bij opzegging van het contract voor gaslevering geen enkele plicht om zelf contact op te nemen met de netbeheerder. Ik ga er dan ook vanuit dat u aan uw verplichting heeft voldaan en mijn opzegging reeds gecommuniceerd heeft met de netbeheerder. Mocht blijken dat u als energieleverancier hierbij verzuim bent, zal ik uiteraard alle kosten die voortvloeien uit dit verzuim volledig verhalen op Eneco.

Indien de netbeheerder (Liander) wenst dat er nog iets met de gasaansluiting moet gebeuren, staat het hen uiteraard vrij om dat op hun initiatief en kosten te doen. Hiervoor kan Liander een afspraak met mij maken.

Nogmaals: Ik ga er vanuit dat u mijn opzegging van de gaslevering correct én volledig heeft verwerkt inclusief afmelding bij de netbeheerder, of dat u dat naar aanleiding van deze reactie alsnog doet. Mocht achteraf blijken dat u gezien de geldende algemene voorwaarden in verzuim bent, zijn de kosten voor rekening van u, Eneco.

Hoogachtend,

<naam>
pi_174167120
Ik had helemaal gemist dat dit topic weer nieuw leven in is geblazen. Ik heb inmiddels alweer een jaartje een verzegeling op mijn meter zitten. Ik heb gewoon gewacht totdat Liander mij de welbekende "voorkom afsluiting"-brief heeft gestuurd, waarna ik ze een brief heb gestuurd dat ik geen gebruik maak van aardgas en dat ze contact op kunnen nemen mits ze iets met de meter willen doen.

Een aantal dagen hierna ben ik gebeld en is er een monteur langsgekomen die een slotje op de meter heeft bevestigd.

Voor de mensen die het over de kosten van warmtepompen hebben: Er is nu een centraal warmtepomptopic: K&W / Centraal Warmtepompen topic - Deel 1

Voor mij waren de kosten van een warmtepompinstallatie zo'n 5800 euro. Hiermee bespaar ik zo'n 60 euro per maand. Voor warm water heb ik een zonneboiler (2000 euro - 700 subsidie) en een elektrische doorstromer. In combinatie met mijn zonnepanelen betaal ik nu zo'n 5 euro per maand aan elektra.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_174360046
Vanavond de gaskookplaat vervangen voor inductie en als test razendsnel 2 pannen water aan de kook gebracht.

Mijn gaskraan is nu definitief dichtgedraaid. Alleen nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen met Liander als ik na 2 november ook officieel geen gascontract en leverancier meer heb.
pi_174360615
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 21:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Vanavond de gaskookplaat vervangen voor inductie en als test razendsnel 2 pannen water aan de kook gebracht.

Mijn gaskraan is nu definitief dichtgedraaid. Alleen nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen met Liander als ik na 2 november ook officieel geen gascontract en leverancier meer heb.
hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
pi_174360786
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 21:29 schreef Glider76 het volgende:

[..]

hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
Uiteraard. Zodra er nieuws is, zoek ik dit topic weer even op voor een update.
Liefst heb ik dat ze de hele meter en gasleiding weghalen. Scheelt een hoop ruimte en maakt de kruipruimte een stuk makkelijker toegankelijk.
pi_176726498
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 21:29 schreef Glider76 het volgende:

[..]

hou je ons op de hoogte hoe dat verloopt? Daar ben ik wel geintereseerd in.
Bij deze is het tijd voor een flinke schop omhoog.

Zoals eerder geschreven heb ik mijn aansluit- en transportovereenkomst voor de gasaansluiting opgezegd conform de algemene voorwaarden. Op 2 november was de laatste dag van mijn gascontract. So far, so good. Sindsdien heb ik 0,000 m³ gas gebruikt en de hoofdkraan van het gas staat uiteraard helemaal dicht.

Begin december ontving ik van Liander de eerste brief, waarin ze dreigen met afsluiting van gas, omdat ik momenteel geen contract heb. Het feit dat Liander erkent dat ik nu geen contract heb, is het enige positieve nieuws. Ze kunnen zich er nu immers niet op beroepen dat hun eigen voorwaarden en regeltjes op mij van toepassing zijn. Het feest begint echter met de eerste alinea, die in mijn ogen nogal vreemde beweringen doet en daarom vragen opwekt. Er staat namelijk:
quote:
Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij zorgen er voor dat u nu al gebruik kunt maken van gas. Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. U kunt dan niet meer warm douchen, internet gebruiken en (mobiele) apparaten opladen. We sluiten u daarom niet graag af. In deze brief leest u hoe u zich aanmeldt bij een energieleverancier.
Ik heb daarom Liander op 5 december gevraagd om een heldere uitleg op welke wijze mijn gasaansluiting invloed heeft op mijn internetverbinding, opladers van mobiele apparatuur en warmtepomp. De eerste reactie was bedroevend. De mail begon hoopvol, er stond dat ze in een reactie zouden geven op mijn vraag. Helaas gaat de rest van de mail er alleen maar over dat ik toch echt een contract voor gaslevering moet nemen of heel duur betaald aan Liander opdracht moet geven om mijn aansluiting te verwijderen.

Daarop heb ik nogmaals aangedrongen om mijn vraag te beantwoorden. De gevraagde uitleg is uiteraard nooit gekomen, want in de volgende mail stond dat de eerste alinea onjuist was (ernstige zaak!). Daar kon Liander niets aan doen volgens de mail want
- De brief komt uit een geautomatiseerd systeem (Dus? het blijft de verantwoordelijkheid van de systeemeigenaar dat het systeem correct werkt)
- Liander zou de inhoud niet verder kunnen toespitsen op mijn persoonlijke situatie, omdat ze niet weten welke apparatuur ik in huis heb (Dus? Liander weet dat ik wel elektriciteit afneem, en dat derhalve elektrische apparaten zoals opladers en mijn internetmodem niet beïnvloed worden door afsluiting van gas).
Uiteraard werd er ook nu weer genoemd dat ik verplicht een contract voor gaslevering moet nemen of moet betalen voor verwijdering.

Op 22 december heb ik hierop gereageerd. In het eerste deel van mijn mail heb ik Liander gewezen op haar verantwoordelijkheden met betrekking tot het systeem wat nu volstrekt onjuiste informatie aan onwetende consumenten stuurt, in het tweede deel heb ik gevraagd uit welke wet- en regelgeving blijkt dat de aanwezigheid van een gasaansluiting in mijn woning mij verplicht tot het aangaan van (nieuwe) een overeenkomst met de netbeheerder en/of een energieleverancier. Want door opdracht te geven voor verwijdering van de gasaansluiting ga je immers ook een overeenkomst aan.

Op 29 december kreeg ik bericht van de klachtenafdeling dat mijn bericht was doorgestuurd naar een andere afdeling en dat ik binnen 10 werkdagen antwoord zou krijgen. Kennelijk hebben medewerkers van Liander enorm veel erkende feestdagen, want ik heb nog geen antwoord ontvangen. Via de web-chat heb ik afgelopen donderdag aangedrongen op het antwoord. De medewerker die mijn dossier behandeld was toen niet aanwezig, maar er werd beloofd dat er de volgende dag contact met me opgenomen zou worden. Dat bleef uit. Vandaag daarom opnieuw aangedrongen bij de web-chat op een antwoord. Dat heb ik helaas nog steeds niet, wel liet de medewerker vandaag los dat het dossier bij de juridische afdeling ligt.

Mijn conclusie: Een beetje jurist kan in een uurtje een mooi antwoord op mijn vraag binnen uurtje wel formuleren als er goede gronden zijn voor de beweringen die Liander doet. Dat het antwoord op mijn vraag inmiddels 5 weken op zich laat wachten betekend dus maar 1 ding: De juridische afdeling van Liander (1,5 miljard omzet per jaar!) kan de beweringen die Liander vele honderden keren per jaar doet niet eenduidig en juridisch onderbouwen. Echter weten de heren en dames juristen en directie ook dat een eerlijk antwoord aan mij er voor zal zorgen dat ze hun teksten zullen moeten aanpassen. Ik heb inmiddels al gemeld dat ik het dossier bij de ACM zal aanmelden, gezien de overduidelijk onjuiste informatieverstrekking met betrekking tot de gevolgen van een afsluiting van gas.
  woensdag 24 januari 2018 @ 22:11:12 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176726745
Grappig dat ze dreigen met afsluiting, maar dat afsluiten geen optie is als je dat zelf wilt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176727439
Grappig vind ik het al lang niet meer. Aangezien het vooral de zwakkeren uit de samenleving zijn bij wie (ongewenste) afsluiting van energie dreigt, mag je van een partij als Liander uiterste zorgvuldigheid verwachten in de communicatie en een correcte informatieverstrekking.

De informatie uit de eerste brief slaat kant noch wal, op vragen wordt niet inhoudelijk gereageerd en beloofde reactietermijnen worden zonder opgave van reden niet gehaald.

Het maakt mij kwaad, en ik zal ook zeker verdere actie ondernemen dan alleen mijn eigenbelang.
pi_176728521
Dacht hier laatst nog aan. Dat je nog reactie zou geven. Interesante case.

Maar bij hun dreigement voor het afsluiten van gas zou je toch reageren van "prima, kom maar langs"?

Komt dat moment nog?

Ik neem aan dat Liander dan ook het electrische net beheert? Hun willen wellicht beweren dat als je geen gas gaat afnemen ze ook je electriceit zullen afsluiten?
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:33:15 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176728563
Had je al wel een afsluiting aangevraagd? Die is dan voor maximaal een jaar, maar over een jaar zien we wel verder, nu alles gasloos moet worden zijn diverse partijen al aan het stuiteren over de kosten van het verwijderen van een aansluiting.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176731440
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:33 schreef Leandra het volgende:
Had je al wel een afsluiting aangevraagd? Die is dan voor maximaal een jaar, maar over een jaar zien we wel verder, nu alles gasloos moet worden zijn diverse partijen al aan het stuiteren over de kosten van het verwijderen van een aansluiting.
Afsluiting aanvragen kost mij veel geld, terwijl er voor mij daarmee behalve het kostenplaatje niets veranderd. De gaskraan staat dicht en ik verbruik niets. Klaar.

Als Liander mij niet vertrouwd, komen ze maar langs voor verzegeling of verwijdering van de aansluiting, maar ik ga het niet betalen.

Dat ik niets verbruik op dit moment, kan Liander trouwens uitstekend vanaf afstand in de gaten houden. Ik heb namelijk een slimme meter.

@ Glider: ik heb in mijn communicatie al meermaals gemeld dat het Liander vrij staat om op hun kosten met de aansluiting te doen wat ze willen. Als ze daarbij ook de elektra aansluiting verwijderen, kost hen dat 35 euro voor de eerste 4 uur dat ik geen elektriciteit heb en 20 euro voor elke volgende 4 uren. En daar bovenop de kosten van een kort geding waarin in nakoming van mijn contract voor elektra eis.
  donderdag 25 januari 2018 @ 07:41:08 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176731462
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 07:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Afsluiting aanvragen kost mij veel geld, terwijl er voor mij daarmee behalve het kostenplaatje niets veranderd. De gaskraan staat dicht en ik verbruik niets. Klaar.

Als Liander mij niet vertrouwd, komen ze maar langs voor verzegeling of verwijdering van de aansluiting, maar ik ga het niet betalen.

Dat ik niets verbruik op dit moment, kan Liander trouwens uitstekend vanaf afstand in de gaten houden. Ik heb namelijk een slimme meter.
Ik zag het op hun site idd, en verzegelen lijken ze niet meer te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176732359
Ben je nu dan ook van de vastrechtkosten af, aangezien je een nieuw energie contract hebt genomen zonder gas?
pi_176732546
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 09:03 schreef Glider76 het volgende:
Ben je nu dan ook van de vastrechtkosten af, aangezien je een nieuw energie contract hebt genomen zonder gas?
Dat zal het doel wel geweest zijn om geen gasleverancier meer te hebben.
pi_176735551
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 09:13 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat zal het doel wel geweest zijn om geen gasleverancier meer te hebben.
Ja dat begrijp ik. Maar geen gascontract maar wel nog een werkende aansluiting. Kan zijn dat ze dan nog wel het vastrecht willen berekenen.
  donderdag 25 januari 2018 @ 12:16:56 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176735590
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 12:15 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik. Maar geen gascontract maar wel nog een werkende aansluiting. Kan zijn dat ze dan nog wel het vastrecht willen berekenen.
Dat zal idd de primaire reden zijn dat Liander stuitert, ze vangen nu geen vastrecht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176736640
Uiteraard is het doel om van het vastrecht af te zijn. Liander wil mij 138 euro per jaar in rekening brengen voor iets wat ik, onder aanmoediging van de politiek, niet gebruik. En oh ja, het eerste jaar nog even 192 euro, omdat ik voorgaande jaren meer dan 500 kuub gas gebruikt heb. Ik heb geen geldboompje, dus ik laat me niet kaalplukken.

Op dit moment betaal ik inderdaad geen vastrecht. Helaas gaat Liander niet over tot daadwerkelijk afsluiten/verwijderen zodra ze weten dat dat nu juist je wens is, in plaats van een pressiemiddel voor Liander om de consument te laten betalen.
pi_176736924
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:
De juridische afdeling van Liander (1,5 miljard omzet per jaar!) kan de beweringen die Liander vele honderden keren per jaar doet niet eenduidig en juridisch onderbouwen. Echter weten de heren en dames juristen en directie ook dat een eerlijk antwoord aan mij er voor zal zorgen dat ze hun teksten zullen moeten aanpassen. Ik heb inmiddels al gemeld dat ik het dossier bij de ACM zal aanmelden, gezien de overduidelijk onjuiste informatieverstrekking met betrekking tot de gevolgen van een afsluiting van gas.
Goed bezig, ik vind dit soort situaties ook niet kunnen. Maar de meeste mensen bezwijken onder de macht van zulke bedrijven.

Geen internet meer kunnen gebruiken omdat je gas wordt afgesloten. :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 25 januari 2018 @ 13:33:59 #59
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_176736993
138euro per jaar valt nog mee, betaalde hier 70euro per maand aan vastrecht.
Uiteindelijk 5/6jaar via rechtzaken/schikking over gedaan om die stadsverwarming bende afgesloten te krijgen.

Maar voor je gas af te laten sluiten zoals hier al gezegd is, gewoon overstappen naar een andere leverancier en dan alleen stroom afnemen. Dat werkt vaak het beste.
pi_176866738
quote:
6s.gif Op donderdag 25 januari 2018 13:33 schreef S95Sedan het volgende:
Maar voor je gas af te laten sluiten zoals hier al gezegd is, gewoon overstappen naar een andere leverancier en dan alleen stroom afnemen. Dat werkt vaak het beste.
Dat heb ik gedaan, maar daarmee is je gas nog niet afgesloten. Liander gaat dan eerst dreigen met "als u niets doet, komen we u afsluiten". Dikke prima, kom maar langs. Maar zodra ze door hebben dat je dat helemaal prima vindt, komen ze er ineens mee dat je verplicht bent om dik geld moet betalen voor het laten verwijderen van de meter en gasleiding.

Voor wat betreft de voortgang: die is er bij mij nog niet.

Wél een aanrader voor iedereen die dit volgt is om aanstaande zaterdag naar Kassa te kijken. Liander en enkele consumenten die in hetzelfde schuitje zitten als ik zullen waarschijnlijk in de uitzending aan het woord komen.
  woensdag 31 januari 2018 @ 18:48:03 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176866925
Het is ook bizar: we moeten gasloos, maar de overheid komt daarin kennelijk niet tegemoet.
Wel de belasting op gas verhogen, maar die opbrengsten niet inzetten om mensen van hun gasaansluiting af te helpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 januari 2018 @ 19:20:58 #62
286575 Roces18
Chef de party
pi_176867679
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan, maar daarmee is je gas nog niet afgesloten. Liander gaat dan eerst dreigen met "als u niets doet, komen we u afsluiten". Dikke prima, kom maar langs. Maar zodra ze door hebben dat je dat helemaal prima vindt, komen ze er ineens mee dat je verplicht bent om dik geld moet betalen voor het laten verwijderen van de meter en gasleiding.

Voor wat betreft de voortgang: die is er bij mij nog niet.

Wél een aanrader voor iedereen die dit volgt is om aanstaande zaterdag naar Kassa te kijken. Liander en enkele consumenten die in hetzelfde schuitje zitten als ik zullen waarschijnlijk in de uitzending aan het woord komen.
Hahaha moet je eigenlijk terugsturen:

'o nee! niet mij afsluiten!!!!' :')
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_176868003
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:20 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Hahaha moet je eigenlijk terugsturen:

'o nee! niet mij afsluiten!!!!' :')
Ze mogen niet afsluiten zonder toestemming van TS.
Met toestemming zullen ze alleen afsluiten indien TS instemt voor de kosten op te draaien.

Wat ze doen is loze dreigementen uitten in de hoop dat TS een nieuw gascontract afsluit
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_176915068
Morgenavond besteedt het Tv-programma Kassa aandacht aan dit onderwerp.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 11:09:28 #65
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176923532
Dit jaar ga ik ook de procedure in.
Ik ben benieuwd. Mijn gasaansluiting loopt door naar de bovenburen, weghalen kan dus niet. Alleen de meter verzegelen/weghalen is dus de enige optie.
Tot nooit .......
  zaterdag 3 februari 2018 @ 15:12:22 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176928053
Was net op het nieuws dat er verschillende tarieven zijn bij de netbeheerders. Van gratis tot honderden euro's (Liander)


Ivo1985 is een held _O_
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176928956
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 15:12 schreef daNpy het volgende:
Was net op het nieuws dat er verschillende tarieven zijn bij de netbeheerders. Van gratis tot honderden euro's (Liander)


Ivo1985 is een held _O_
Niet teveel eer mijn kant op. Ik ben slechts een medespeler in het Kassa-verhaal. Ik ben benieuwd of vanavond de veelvuldig beloofde antwoorden eindelijk gegeven zullen worden.

Het belangrijkste is dat er media-aandacht is voor de grote onduidelijkheid onduidelijkheid en volstrekte willekeur waar particulieren tegenaan lopen. En media aandacht zorgt weer voor politieke aandacht.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 17:22:51 #68
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176931184
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 15:55 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Niet teveel eer mijn kant op. Ik ben slechts een medespeler in het Kassa-verhaal. Ik ben benieuwd of vanavond de veelvuldig beloofde antwoorden eindelijk gegeven zullen worden.

Het belangrijkste is dat er media-aandacht is voor de grote onduidelijkheid onduidelijkheid en volstrekte willekeur waar particulieren tegenaan lopen. En media aandacht zorgt weer voor politieke aandacht.
Jij laat je gewoon niet foppen. Een bedrijf als Liander hoort de klanten van juiste informatie te voorzien. De burger moet daarop kunnen vertrouwen. Dat doen ze niet en ze zitten fout.
En als particulier is het heel lastig je gelijk te halen bij de overheid of grote bedrijven.
Ze bepalen prijzen, betalingsvoorwaarden en de boetes als je niet betaald. Niemand controleert die gangen of de processen. Je bent gewoon een speelbal.
Ik heb het afgelopen jaar ook al een paar keer laat gehad van dergelijke kwesties. Soms heb je gewoon pech, maar het blijft belachelijk. Daarom vind ik het schitterend hoe je van je af bijt en je niet laat kisten ^O^
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 18:04:48 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176931978
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176932984
Nu bij Kassa hetzelfde geneuzel met Liander
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_176933019
Ah was al bekend :D
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_176933071
Wat een inconsequente bende bij Kassa _O-
pi_176937949
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 19:12 schreef yosander het volgende:
Nu bij Kassa hetzelfde geneuzel met Liander
Ik was in de studio aanwezig (niet aan het woord). Mijn input is door de redactie ook gebruikt voor het item ;)
pi_176938043
En voor nu lijkt het volgende het beste te werken:

Gascontract bij de energieleverancier opzeggen en vervolgens helemaal nergens op reageren en kop in het zand steken. Want als je geen leveringscontract hebt dreigen ze dat je moet afsluiten. En dat voeren ze uit als je dat niet 'aanmoedigd'. Zonder rekening achteraf.

Maar zodra je laat weten dat je het prima vindt dat je geen gas meer kan gebruiken, dan gooit Liander ineens hun hele klaagzang op tafel en komen ze je juist niet afsluiten...
pi_176941370
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik was in de studio aanwezig (niet aan het woord). Mijn input is door de redactie ook gebruikt voor het item ;)
Ik dacht dat je misschien meneer Otto was.
-O-
pi_176945176
Zijn ze bij die beste man in de studio die niks betaald had nou daadwerkelijk komen afsluiten? Of heeft hij een gasaansluiting zonder contract net als Ivo1985?

Gewoon alle brieven die volgen negeren lijkt dus inderdaad de beste optie.
pi_176945944
Ik zit zelf bij enexis en daar kan ik wel mijn aansluiting laten verzegelen en aan de telefoon zeiden ze dat dit vaker gebeurd. Het was prima geregeld, ging snel en zonder enige problemen.

Je zou maar bij Liander zitten.... :N :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 februari 2018 @ 12:58:37 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176945966
Ik snap sowieso al dat gelul over veiligheid niet, als je hem afdopt bij de huisaansluiting aan het hoofdnet onder de straat dan heb je toch ook geen gas meer in huis zelf?
Lijkt me super veilig, hoef je ook niet mijn halve oprit open te halen om de leiding te verwijderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176946021
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 12:58 schreef Leandra het volgende:
Ik snap sowieso al dat gelul over veiligheid niet, als je hem afdopt bij de huisaansluiting aan het hoofdnet onder de straat dan heb je toch ook geen gas meer in huis zelf?
Lijkt me super veilig, hoef je ook niet mijn halve oprit open te halen om de leiding te verwijderen.
Er blijft altijd een beetje gas in de leiding zelf, tenzij je deze schoonblaast.

Als je de kraan verzegeld in huis treedt er geen veiligheidprobleem op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:03:17 #80
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_176946043
Verwerk het vastrecht gewoon in de m3 prijs, dan is er ook geen incentive om een gascontract op te zeggen en is het de grootverbruik die betaald.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:03:26 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176946046
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er blijft altijd een beetje gas in de leiding zelf, tenzij je deze schoonblaast.

Als je de kraan verzegeld in huis treedt er geen veiligheidprobleem op.
Nee, maar als alternatief voor het verwijderen van de totale leiding (en meter) vanaf het hoofdnet.
En schoonblazen moet toch kunnen, als je de boel bij de aansluiting op het hoofdnet toch open hebt liggen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176946057
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, maar als alternatief voor het verwijderen van de totale leiding (en meter) vanaf het hoofdnet.
En schoonblazen moet toch kunnen, als je de boel bij de aansluiting op het hoofdnet toch open hebt liggen?
waarom zou je de leiding weghalen en is er uberhaupt de mogelijkheid als verzegelen voldoende is?
Ik haal mijn kopertelefoondraad toch ook niet weg?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:04:55 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176946081
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

waarom zou je de leiding weghalen halen en is er uberhaupt de mogelijkheid als verzegelen voldoende is?
Ja, maar die is volgens sommige netbeheerders dus niet voldoende, die stellen dat de heleboel weg moet, "vanwege de veiligheid".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176946101
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar die is volgens sommige netbeheerders dus niet voldoende, die stellen dat de heleboel weg moet, "vanwege de veiligheid".
op welke gronden dan?
En waarom vindt enexis dit dan wel veilig? Spelen zij met de veiligheid van de mensen dan? Heeft Liander andere informatie over incidenten dan enexis?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:09:54 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176946172
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

op welke gronden dan?
En waarom vindt enexis dit dan wel veilig? Spelen zij met de veiligheid van de mensen dan? Heeft Liander andere informatie over incidenten dan enexis?
Gisteren bij Kassa werd er iig gezegd dat als er geen gas gebruikt werd dat er dan ook geen gas aanwezig moest zijn, vanwege de veiligheid.

Ik kan je niet uitleggen waarom de netbeheerders daar verschillende ideeën over hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176946214
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gisteren bij Kassa werd er iig gezegd dat als er geen gas gebruikt werd dat er dan ook geen gas aanwezig moest zijn, vanwege de veiligheid.

Ik kan je niet uitleggen waarom de netbeheerders daar verschillende ideeën over hebben.
Aparte redenatie.... Met andere woorden lopen mensen die gas gebruiken volgens de voorschriften dus toch een risico? :?
Hoeveel incidenten zijn er dan geweest met de huidige voorschriften met gas, waarbij de gebruiker zich aan de voorschriften heeft gehouden?

Ik weet er 1, dan dat is een meterkast brand waarbij de gasleiding smolt (kunststofleiding), waarbij de brandweer net op het nippertje een explosie heeft weten te voorkomen. SIndsdien zijn de voorschriften aangepast.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:19:22 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176946385
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Aparte redenatie.... Met andere woorden lopen mensen die gas gebruiken volgens de voorschriften dus toch een risico? :?
Hoeveel incidenten zijn er dan geweest met de huidige voorschriften met gas, waarbij de gebruiker zich aan de voorschriften heeft gehouden?

Ik weet er 1, dan dat is een meterkast brand waarbij de gasleiding smolt (kunststofleiding), waarbij de brandweer net op het nippertje een explosie heeft weten te voorkomen. SIndsdien zijn de voorschriften aangepast.
Ik begreep zelfs dat de ontluchtingsgaten in de muur onder andere zijn zodat gas bij een eventuele lekkage kan ontsnappen en niet in de kruipruimte blijft hangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176946446
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik begreep zelfs dat de ontluchtingsgaten in de muur onder andere zijn zodat gas bij een eventuele lekkage kan ontsnappen en niet in de kruipruimte blijft hangen.
Een gasleiding gaat niet zomaar lekken. Als deze wel lekt dan is er iets gebeurd wat vaak een beunhaas is.
Daarnaast moet een gasleiding in de kruipruimte voorzien zijn van een mantel.
De ontluchtingsgaten in de kruipruimte (dat bedoel je neem ik aan?) zijn er voor meerdere doeleinden en 1 daarvan is deze die jij beschrijft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176946655
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 12:09 schreef Hugo__Boss het volgende:
Zijn ze bij die beste man in de studio die niks betaald had nou daadwerkelijk komen afsluiten? Of heeft hij een gasaansluiting zonder contract net als Ivo1985?

Gewoon alle brieven die volgen negeren lijkt dus inderdaad de beste optie.
Wat ik begrepen heb, is bij hem de leiding kostenloos verzegeld maar is alles nog wel fysiek aanwezig. Hij is wat dat betreft behandeld als wanbetaler (zonder enige betaalachterstand...) en moet pas een flinke rekening betalen als hij de verzegeling wil laten verwijderen en opnieuw gas wil gaan gebruiken.
pi_176946827
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar die is volgens sommige netbeheerders dus niet voldoende, die stellen dat de heleboel weg moet, "vanwege de veiligheid".
Mijn gasleiding met gesloten gaskraan in de meterkast is niet veiliger of onveiliger dan de gasleiding van mijn buurman die de gaskraan open heeft staan en ook niet veiliger of onveiliger dan wanneer de gasmeter wordt verwijderd en de leiding wordt afgedopt (verzegeld) in mijn meterkast.

De leidingen zijn immers van dezelfde materialen, uit hetzelfde jaar van aanleg, liggen in nagenoeg dezelfde bodemgesteldheid en hebben te maken met exact dezelfde gasdruk.

Als een verzegelde gasleiding een onacceptabel veiligheidsrisico oplevert, dan levert elke gasleiding die in gebruik is hetzelfde onacceptabele veiligheidsrisico en dient de netbeheerder per direct alle huisaansluitingen die in gebruik zijn te vernieuwen.
En als dat het geval is, dan lever ik alleen maar een kostenbesparing op voor de netbeheerder, want dan kunnen ze bij mijn huis volstaan met het verwijderen van de ouwe zooi en hoeven ze niets nieuws aan te brengen.

Het argument 'veiligheid' wordt slechts gebruikt om in te spelen op de gevoelens van de grote massa. "ze" zeggen dat het onveilig is en "ze" zullen daar wel verstand van hebben, dus dan zal het wel zo zijn.

Een goed argument waarom het minder veilig is dan bij de buurman die nog wel gas gebruikt, heb ik nog niet vernomen.

Net zoals ik nog geen onderbouwing heb vernomen waarom ik als contract-loze verplicht ben om een overeenkomst van opdracht aan te gaan voor het verwijderen van de gasaansluiting.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:49:18 #91
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176946906
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gisteren bij Kassa werd er iig gezegd dat als er geen gas gebruikt werd dat er dan ook geen gas aanwezig moest zijn, vanwege de veiligheid.

Ik kan je niet uitleggen waarom de netbeheerders daar verschillende ideeën over hebben.
Het staat Liander vrij om de leiding hier weg te halen als ze dat zo graag willen, de monteurs krijgen van mij zelfs een kopje koffie en een roze koek als ze langskomen.
  zondag 4 februari 2018 @ 15:16:25 #92
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176948614
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Verwerk het vastrecht gewoon in de m3 prijs, dan is er ook geen incentive om een gascontract op te zeggen en is het de grootverbruik die betaald.
Is vastrecht niet juist verzonnen om mensen die weinig verbruiken nog wat extra geld uit de zak te kloppen? :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176949867
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Verwerk het vastrecht gewoon in de m3 prijs, dan is er ook geen incentive om een gascontract op te zeggen en is het de grootverbruik die betaald.
Het heet toch "netbeheer"?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176950819
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Is vastrecht niet juist verzonnen om mensen die weinig verbruiken nog wat extra geld uit de zak te kloppen? :P
Het gaat hier niet eens om vastrecht....

het gaat om netbeheerkosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176951980
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Aparte redenatie.... Met andere woorden lopen mensen die gas gebruiken volgens de voorschriften dus toch een risico? :?
Hoeveel incidenten zijn er dan geweest met de huidige voorschriften met gas, waarbij de gebruiker zich aan de voorschriften heeft gehouden?

Ik weet er 1, dan dat is een meterkast brand waarbij de gasleiding smolt (kunststofleiding), waarbij de brandweer net op het nippertje een explosie heeft weten te voorkomen. SIndsdien zijn de voorschriften aangepast.
De vrouw van Netbeheer Nederland (Jenny Huttinga) zei in de uitzending van Kassa inderdaad vrij stellig dat een huis zonder gas duidelijk veiliger is dan een huis met gas.

Wat zij verder nog zei was dat het verzegelen van de gasleiding hartstikke veilig is, maar dat de risico's na verloopt van tijd (daarom de termijn van 12 maanden) toch toenemen. Niet omdat het gaat lekken, maar omdat je ook vergeet dat daar een gasleiding aanwezig is. Daarom zeggen wij: als er geen gas wordt gebruikt in een huis, dan moet er ook geen gasleiding aanwezig zijn. Dat snapt iedereen, want een huis zonder gas is natuurlijk altijd veiliger dan een huis met gas.

Op de vraag waarom bij sommige netbeheerders verzegeling wel voor onbepaalde tijd kan, zegt Jenny dat dit voorheen wel het geval was, maar dat er inmiddels afspraken zijn gemaakt en nu overal de termijn van max. 12 maanden geldt.
pi_176952807
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 17:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

De vrouw van Netbeheer Nederland (Jenny Huttinga) zei in de uitzending van Kassa inderdaad vrij stellig dat een huis zonder gas duidelijk veiliger is dan een huis met gas.

Wat zij verder nog zei was dat het verzegelen van de gasleiding hartstikke veilig is, maar dat de risico's na verloopt van tijd (daarom de termijn van 12 maanden) toch toenemen. Niet omdat het gaat lekken, maar omdat je ook vergeet dat daar een gasleiding aanwezig is. Daarom zeggen wij: als er geen gas wordt gebruikt in een huis, dan moet er ook geen gasleiding aanwezig zijn. Dat snapt iedereen, want een huis zonder gas is natuurlijk altijd veiliger dan een huis met gas.

Op de vraag waarom bij sommige netbeheerders verzegeling wel voor onbepaalde tijd kan, zegt Jenny dat dit voorheen wel het geval was, maar dat er inmiddels afspraken zijn gemaakt en nu overal de termijn van max. 12 maanden geldt.
Door ivo1985 hierboven is dat verhaal al ontkracht....
Ze kunnen beter de waarheid vertellen... oh wacht... dat kan niet, omdat dat niet geaccepteerd wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176954011
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Door ivo1985 hierboven is dat verhaal al ontkracht....
Ze kunnen beter de waarheid vertellen... oh wacht... dat kan niet, omdat dat niet geaccepteerd wordt.
De waarheid gaat de netbeheerders geld kosten.

Maar ze raken hoe dan ook hun inkomsten uit het gasnetwerk kwijt. Ze proberen door compleet inefficiënt te werk te gaan nog een laatste keer consumenten op kosten te jagen. Lekker aannemers en de eigen administratieve afdelingen bezig houden met het uitvoeren van allerlei niet noodzakelijke werkzaamheden die vervolgens bij de consument in rekening gebracht worden als absoluut noodzakelijk.
pi_176956497
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 18:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De waarheid gaat de netbeheerders geld kosten.

Maar ze raken hoe dan ook hun inkomsten uit het gasnetwerk kwijt. Ze proberen door compleet inefficiënt te werk te gaan nog een laatste keer consumenten op kosten te jagen. Lekker aannemers en de eigen administratieve afdelingen bezig houden met het uitvoeren van allerlei niet noodzakelijke werkzaamheden die vervolgens bij de consument in rekening gebracht worden als absoluut noodzakelijk.
Als jij echt vindt dat je veiligheid in het gedrang is doordat de netbeheerder inefficient bezig is, dan moet je aangifte doen en niet op een forum daarover gaan zitten huilen.
  zondag 4 februari 2018 @ 21:01:32 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176957465
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:25 schreef FlipjeHolland het volgende:

[..]

Als jij echt vindt dat je veiligheid in het gedrang is doordat de netbeheerder inefficient bezig is, dan moet je aangifte doen en niet op een forum daarover gaan zitten huilen.
heb je de rest van het topic gelezen?
Tot nooit .......
pi_176957472
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:25 schreef FlipjeHolland het volgende:

[..]

Als jij echt vindt dat je veiligheid in het gedrang is doordat de netbeheerder inefficient bezig is, dan moet je aangifte doen en niet op een forum daarover gaan zitten huilen.
Huh? Heb je het topic wel gelezen?
pi_176989458
Nog een 'leuk verhaal' van Liander: https://www.ad.nl/economi(...)er-niemann~a64abc93/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')