abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165191433
Oorspronkelijke OP:

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een systematiek om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te classificeren (wiki).

Hieronder zijn een aantal tests. Ik heb ze allemaal ingevuld, maar ik vind de eerste twee de besten.

http://www.16personalities.com/free-personality-test
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp
http://similarminds.com/jung.html
http://www.quistic.com/personality-type/test
http://www.onlinepersonalitytests.org/mbti
https://www.41q.com/
http://www.25quiz.com/

Herkennen jullie je in het resultaat? Ook al is er niet veel wetenschappelijk bewijs voor het persoonlijkheidsmodel (de Big Five is daar véél beter in), dit model is interessanter te interpreteren vanwege de vele typeringen.

Voor uitleg (persoonlijkheid, carrière, relaties, sterke en zwakke punten, en beroemdheden met dezelfde typering), zie onderstaande links of googel zelf wat rond. :s)

http://www.16personalities.com/personality-types
http://www.humanmetrics.com/personality/type
http://www.celebritytypes.com/personality-tests.php

Tot slot, aangezien dit R&P is, een tool en wat links om te checken welke typering het beste bij je past. :*

http://www.humanmetrics.com/infomate/infomatedemo.asp
http://www.personalityrelationships.net/
http://www.massmatch.com/MBTI-2.php

TS begint:

Overal komt er bij mij hetzelfde uit: INFP. En ik herken me er zeker in. :D

[spoiler]INFP

Introvert (50%), iNtuitive (34%), Feeling (53%), Perceiving (41%).

You have moderate preference of Introversion over Extraversion (50%).
You have moderate preference of Intuition over Sensing (34%).
You have moderate preference of Feeling over Thinking (53%).
You have moderate preference of Perceiving over Judging (41%).[/spoiler]


Oorspronkelijk geopend door Gary_Oak, heb hem al een DM gestuurd, want wilde op nog 1 post reageren.

Vorige deel is hier R&P / Wat is jouw persoonlijkheid? Myers-Briggs Type Indicator!
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165191479
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 00:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je zegt eigenlijk dat anderen zeggen dat de test niet goed is.

Maar als hij persoonlijkheid niet meet, wat meet hij dan wel?
Wat mij in elk geval opviel, is dat rationeel denken en voelen geen tegenpolen van elkaar zijn. Je meet met de MBTI test gewoon 2 verschillende dingen en zet die tegen elkaar uit.

Alleen daarom al kan ie volgens mij niet kloppen.

Introvert/Extravert lijken me wel logisch en de 2 overige waarden, weet 't nog niet zo.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165191642
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat mij in elk geval opviel, is dat rationeel denken en voelen geen tegenpolen van elkaar zijn. Je meet met de MBTI test gewoon 2 verscvhillende dingen en zet die tegen elkaar uit.

Alleen daarom al kan ie volgens mij niet kloppen.

Introvert/Extravert lijken me wel logisch en de 2 overige waarden, weet 't nog niet zo.
Zo vreemd vind ik dat nog niet. Sommige mensen hebben de voorkeur om intuïtieve beslissingen te nemen, terwijl anderen het rationeel bekijken en bijvoorbeeld het één en ander op een rijtje zetten.

Het mogen dan wel geen directe tegenpolen zijn. Je kan ze prima tegenover elkaar zetten om te zien wat je voorkeur is.
pi_165191941
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zo vreemd vind ik dat nog niet. Sommige mensen hebben de voorkeur om intuïtieve beslissingen te nemen, terwijl anderen het rationeel bekijken en bijvoorbeeld het één en ander op een rijtje zetten.

Het mogen dan wel geen directe tegenpolen zijn. Je kan ze prima tegenover elkaar zetten om te zien wat je voorkeur is.
Ding is dat dit niet zo prima kan als ware tegenpolen.

Sommige mensen kunnen beide niet of slecht en zullen derhalve bij de 0 komen.

Anderen die beide evengoed kunnen maar geen uitgesproken voorkeur hebben, zullen dezelfde score halen, maar hele andere persoonlijkheden zijn en dit meet je bij deze test niet.

Dit zegt dat gewoon niet zoveel, wat wat mij betreft het nut van deze test wel beperkt.
Jammer, had in 't vorige deel al aangegeven dat het in principe een geniaal concept is...zoiets :P.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165192065
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ding is dat dit niet zo prima kan als ware tegenpolen.

Sommige mensen kunnen beide niet of slecht en zullen derhalve bij de 0 komen.

Anderen die beide evengoed kunnen maar geen uitgesproken voorkeur hebben, zullen dezelfde score halen, maar hele andere persoonlijkheden zijn en dit meet je bij deze test niet.

Dit zegt dat gewoon niet zoveel, wat wat mij betreft het nut van deze test wel beperkt.
Jammer, had in 't vorige deel al aangegeven dat het in principe een geniaal concept is...zoiets :P.
Het meet je voorkeur. Prima toch?

Sowieso kent elke test zijn beperkingen, psychologie is nu eenmaal geen exacte wetenschap.
pi_165192131
Ik snap ook niet zo goed waarom gevoel en verstand niet als tegenpolen gezien kunnen worden.
pi_165193477
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het meet je voorkeur. Prima toch?

Sowieso kent elke test zijn beperkingen, psychologie is nu eenmaal geen exacte wetenschap.
"Wat heeft je voorkeur? Om linksaf te slaan of bananen?"
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:41 schreef luxerobots het volgende:
Ik snap ook niet zo goed waarom gevoel en verstand niet als tegenpolen gezien kunnen worden.
Maar dat kunnen ze wel, de vraag is alleen of het ergens op slaat.

Tegenpolen van elkaar zijn impliceert dat wanneer je meer hebt van het 1, je automatisch minder hebt van het andere.

Maar bij gevoel en verstand is dit niet het geval en zijn het dus geen tegenpolen van elkaar.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165194828
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat mij in elk geval opviel, is dat rationeel denken en voelen geen tegenpolen van elkaar zijn. Je meet met de MBTI test gewoon 2 verschillende dingen en zet die tegen elkaar uit.

Alleen daarom al kan ie volgens mij niet kloppen.

Introvert/Extravert lijken me wel logisch en de 2 overige waarden, weet 't nog niet zo.
Zijn inderdaad geen tegenpolen. Ook niet eens aspecten van persoonlijkheid, als we naar de wetenschap op dat gebied kijken. De test is nogmaals nergens op gebaseerd.

Aan de user in het vorige topic, als het geen persoonlijkheid meet wat dan wel, ja dat is dus niet bekend want de test is niet valide en de kenmerken niet gebaseerd op een persoonlijkheidstheorie.

Een vragenlijst gebaseerd op de big five of beter nog, het hexaco model, zou beter zijn als je echt je persoonlijkheid wil weten. Maar als antwoord op je vraagt magnetron, ik weet niet of daar toegankelijke online vragenlijsten van zijn.
pi_165194941
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zijn inderdaad geen tegenpolen. Ook niet eens aspecten van persoonlijkheid, als we naar de wetenschap op dat gebied kijken. De test is nogmaals nergens op gebaseerd.
Ik snap wat je wilt zeggen, maar hij is wel ergens op gebaseerd (ook al hoeft dat "ergens" niet veel waarde te hebben), maar belangrijker is dat het blijkbaar aanslaat en dat mensen het serieus nemen.

Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat ik deze test serieuzer heb genomen dan ie eigenlijk verdiende. Maar wat moet ik dan? Elk kleine wissewasje zelf gaan lopen checken? Dat is ook weer niet te doen. Bij zo'n soort ding zoals de bekende MBTI test (die geloof ik al jaren bestaat) moet ik er toch vanuit kunnen gaan dat het geen onzin is?

En toch blijkt dit zo te zijn, en ik ben erin getuind :').
quote:
Aan de user in het vorige topic, als het geen persoonlijkheid meet wat dan wel, ja dat is dus niet bekend want de test is niet valide en de kenmerken niet gebaseerd op een persoonlijkheidstheorie.

Een vragenlijst gebaseerd op de big five of beter nog, het hexaco model, zou beter zijn als je echt je persoonlijkheid wil weten. Maar als antwoord op je vraagt magnetron, ik weet niet of daar toegankelijke online vragenlijsten van zijn.
Ik zal nog wel een keertje gaan zoeken, thanks :).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  vrijdag 9 september 2016 @ 09:58:31 #10
416020 K44S
The bearded man
pi_165195138
Goeie vraag. Thuis even maken. Na 25 jaar "ken" ik mezelf niet goed genoeg om hier jou een antwoord op te geven.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_165195237
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik snap wat je wilt zeggen, maar hij is wel ergens op gebaseerd (ook al hoeft dat "ergens" niet veel waarde te hebben), maar belangrijker is dat het blijkbaar aanslaat en dat mensen het serieus nemen.

Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat ik deze test serieuzer heb genomen dan ie eigenlijk verdiende. Maar wat moet ik dan? Elk kleine wissewasje zelf gaan lopen checken? Dat is ook weer niet te doen. Bij zo'n soort ding zoals de bekende MBTI test (die geloof ik al jaren bestaat) moet ik er toch vanuit kunnen gaan dat het geen onzin is?

En toch blijkt dit zo te zijn, en ik ben erin getuind :').

[..]

Ik zal nog wel een keertje gaan zoeken, thanks :).
Ja, het is ook erg jammer. Een van de eerste dingen die door mijn hoogleraar Persoonlijkheidspsychologie werd gezegd tijdens college, is dat het onze taak is als toekomstig psychologen om te zorgen dat tests als de MBTI niet gezien worden als persoonlijkheidstests ;)

Bedrijven gebruiken het, mensen stellen zich voor met de afkortingen van de test, maar het heeft geen voorspellende waarde. De kracht van een persoonlijkheidstest is juist dat het bepaalde voorspellende waarde heeft voor je gedrag in de toekomst of prestaties in een bedrijf, net als IQ dat ook kan zijn. Maar een IQ test op basis van vragen die niks met IQ te maken hebben nemen we ook niet serieus, dus zouden bedrijven dat bij de MBTI dat ook niet moeten doen.

Al is het als populair wetenschappelijk vragenlijstje natuurlijk wel grappig om te zien welk type je bent, en juist die types zijn wat het zo populair maakt (terwijl dat ook direct het grootste bezwaar is).

Er is een andere populaire persoonlijkheidstest die heel professioneel overkomt en zich richt op sporters. Het enige waar dat op gebaseerd is, is naam en geboortedatum. Mensen betalen er grof geld voor.

Ach ja. :) Populariteit is blijkbaar geen goede maatstaf.
pi_165198790
Tot nu toe vond ik deze test de beste :).
http://www.celebritytypes.com/villain/test.php

edit:

Oeh! Deze MOET ik gedaan hebben!!! :o
http://www.celebritytypes.com/dark-triad/test.php
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165199307
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Een vragenlijst gebaseerd op de big five of beter nog, het hexaco model, zou beter zijn als je echt je persoonlijkheid wil weten. Maar als antwoord op je vraagt magnetron, ik weet niet of daar toegankelijke online vragenlijsten van zijn.
Zoals deze? http://www.celebritytypes.com/big-five-types/test.php

Ik heb deze test net gedaan....maar ik heb op deze (wel versimpelde internettest, maar toch) dezelfde kritiek als de MBTI test.

In de test die ik net heb gedaan, krijg ik 5 "takken", nml openness, conscientousness, extroversion, agreeableness en neuroticism.

Maar de 1e (openness) heeft een beetje hetzelfde probleem als "feel/think" bij de MBTI, of in elk geval niet zoals in de beschrijving staat.

Daar staat voor Openness volgende:
quote:
High: Imaginative, intellectual, artistic, seeks adventure, thinks in symbols and abstractions.
Low: Practical, realistic, factual, sensible, down-to-earth, prefers familiarity and routine.
Maar dingen als practical/down-to-earth/realistic en seeksadventure/abstractions/intellectual zijn ook helemaal geen tegenpolen van elkaar.

Bij de 2e as (conscientousness) had ik hetzelfde probleem, maar wel in mindere mate.
quote:
High: Organized, reliable, self-controlled, orderly, cautious, disciplined, strong sense of duty.
Low: Disorganized, spur-of-the-moment, impulsive, procrastinating, finds rules constraining.
Reliable en disorganized zijn geen tegenpolen van elkaar. Disciplined/strongsenseofduty/reliable zijn geen tegenpool van disorganized/impulsive/findsrulesconstraining (ook al is dit verschil m.i. wel beter dan de 1e as van deze test).

Op de 2e as zat ik vrijwel letterlijk op 50%, zegt dus gewoon vrijwel niks.

De andere 3 assen laat ik me voor dit moment nog even niet over uit, dit was wat mij het meeste opviel aan deze test.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165199423
Deze test net gedaan:
http://www.celebritytypes.com/attachment-style/test.php

Uitkomst:
quote:
Completely in the middle between Relaxed and On Edge, 2.8% Avoidant
Misschien ligt het gewoon aan mij :P.
(ik heb niet overal het middelste antwoord ingevuld)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165199477
mn MBTI is een ISTJ
pi_165204561
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 10:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, het is ook erg jammer. Een van de eerste dingen die door mijn hoogleraar Persoonlijkheidspsychologie werd gezegd tijdens college, is dat het onze taak is als toekomstig psychologen om te zorgen dat tests als de MBTI niet gezien worden als persoonlijkheidstests ;)
Het argument van de autoriteit, je hoogleraar persoonlijkheidspsychologie zegt iets, en je hoeft niet meer na te denken. De test klopt niet.

Dan zou ik graag willen weten waarom niet.

Gevoel en verstand sluiten elkaar niet uit. Maar het zijn toch twee punten van dezelfde medaille. Je kan soms bepaalde gevoelens hebben, terwijl je verstand iets anders zegt. Daar kan je voorkeuren in hebben. Ik snap nog steeds niet waarom die niet tegenover elkaar gezet zouden mogen worden.
pi_165204730
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het argument van de autoriteit, je hoogleraar persoonlijkheidspsychologie zegt iets, en je hoeft niet meer na te denken. De test klopt niet.

Dan zou ik graag willen weten waarom niet.

Gevoel en verstand sluiten elkaar niet uit. Maar het zijn toch twee punten van dezelfde medaille. Je kan soms bepaalde gevoelens hebben, terwijl je verstand iets anders zegt. Daar kan je voorkeuren in hebben. Ik snap nog steeds niet waarom die niet tegenover elkaar gezet zouden mogen worden.
Het antwoord is al gegeven, gevoel en verstand als tegengestelden in een grafiek zetten is net zo betekenisloos als het in een grafiek paren van andere dingen die los staan van elkaar.

Vraagje aan jou: Wat krijg je als je een grafiek hebt waarbij de ene pool bestaat uit "ik eet zoveel stuks fruit per dag" en de tegengestelde pool is "ik ruk gemiddeld zoveel keer per maand"?

Want zo stel je dus dingen tegenover elkaar die vrijwel helemaal arbitrair zijn. Letterlijk appels met vallende sterren vergelijken.

Waarom snap je dit maar niet?

Meer gevoel staat namelijk niet inherent gelijk aan DUS minder verstand, en DUS zijn het geen tegenpolen KLAAR.
Tis echt zo ontzettend simpel...
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165204772
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het antwoord is al gegeven, gevoel en verstand als tegengestelden in een grafiek zetten is net zo betekenisloos als het in een grafiek paren van andere dingen die los staan van elkaar.

Vraagje aan jou: Wat krijg je als je een grafiek hebt waarbij de ene pool bestaat uit "ik eet zoveel stuks fruit per dag" en de tegengestelde pool is "ik ruk gemiddeld zoveel keer per maand"?

Want zo stel je dus dingen tegenover elkaar die vrijwel helemaal arbitrair zijn. Letterlijk appels met vallende sterren vergelijken.

Waarom snap je dit maar niet?
Omdat jij het in het belachelijke trekt. Daarom reageerde ik al niet meer op jou.
pi_165204844
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Omdat jij het in het belachelijke trekt. Daarom reageerde ik al niet meer op jou.
Dat jij subjectief observeert dat ik iets in het belachelijke trek, zegt niks over of dat wat ik zeg, wel of niet klopt.

Maar als jij wilt blijven geloven dat gevoel en verstand tegenpolen van elkaar zijn, dan staat het je vrij jezelf nog langer voor schut te zetten (veel plezier man).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165204876
quote:
ISTJ Personality (“The Logistician”)

My observation is that whenever one person is found adequate to the discharge of a duty... it is worse executed by two persons, and scarcely done at all if three or more are employed therein.
George Washington

The ISTJ personality type is thought to be the most abundant, making up around 13% of the population. Their defining characteristics of integrity, practical logic and tireless dedication to duty make ISTJs a vital core to many families, as well as organizations that uphold traditions, rules and standards, such as law offices, regulatory bodies and military. People with the ISTJ personality type enjoy taking responsibility for their actions, and take pride in the work they do – when working towards a goal, ISTJs hold back none of their time and energy completing each relevant task with accuracy and patience.
ISTJ personality

ISTJs don't make many assumptions, preferring instead to analyze their surroundings, check their facts and arrive at practical courses of action. ISTJ personalities are no-nonsense, and when they've made a decision, they will relay the facts necessary to achieve their goal, expecting others to grasp the situation immediately and take action. ISTJs have little tolerance for indecisiveness, but lose patience even more quickly if their chosen course is challenged with impractical theories, especially if they ignore key details – if challenges becomes time-consuming debates, ISTJs can become noticeably angry as deadlines tick nearer.
Associate With Those of Good Quality if You Esteem Your Reputation...

When ISTJs say they are going to get something done, they do it, meeting their obligations no matter the personal cost, and they are baffled by people who don't hold their own word in the same respect. Combining laziness and dishonesty is the quickest way to get on ISTJs' bad side. Consequently, people with the ISTJ personality type often prefer to work alone, or at least have their authority clearly established by hierarchy, where they can set and achieve their goals without debate or worry over other's reliability.

ISTJs have sharp, fact-based minds, and prefer autonomy and self-sufficiency to reliance on someone or something. Dependency on others is often seen by ISTJs as a weakness, and their passion for duty, dependability and impeccable personal integrity forbid falling into such a trap.

This sense of personal integrity is core to ISTJs, and goes beyond their own minds – ISTJ personalities adhere to established rules and guidelines regardless of cost, reporting their own mistakes and telling the truth even when the consequences for doing so could be disastrous. To ISTJs, honesty is far more important than emotional considerations, and their blunt approach leaves others with the false impression that ISTJs are cold, or even robotic. People with this type may struggle to express emotion or affection outwardly, but the suggestion that they don't feel, or worse have no personality at all, is deeply hurtful.
...For It Is Better to Be Alone Than in Bad Company

ISTJs' dedication is an excellent quality, allowing them to accomplish much, but it is also a core weakness that less scrupulous individuals take advantage of. ISTJs seek stability and security, considering it their duty to maintain a smooth operation, and they may find that their coworkers and significant others shift their responsibilities onto them, knowing that they will always take up the slack. ISTJs tend to keep their opinions to themselves and let the facts do the talking, but it can be a long time before observable evidence tells the whole story.

ISTJs need to remember to take care of themselves – their stubborn dedication to stability and efficiency can compromise those goals in the long term as others lean ever-harder on them, creating an emotional strain that can go unexpressed for years, only finally coming out after it's too late to fix. If they can find coworkers and spouses who genuinely appreciate and complement their qualities, who enjoy the brightness, clarity and dependability that they offer, ISTJs will find that their stabilizing role is a tremendously satisfying one, knowing that they are part of a system that works.
Ik kan me er wel in vinden. Best wel erg zelfs :)

=edit=
Ik lees toevallig op die site dat Geralt of Rivia een beroemde ISTJ-er is :D
Dat wist ik niet :o

[ Bericht 2% gewijzigd door Geralt op 09-09-2016 19:07:07 ]
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_165204983
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:31 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat jij subjectief observeert dat ik iets in het belachelijke trek, zegt niks over of dat wat ik zeg, wel of niet klopt.

Maar als jij wilt blijven geloven dat gevoel en verstand tegenpolen van elkaar zijn, dan staat het je vrij jezelf nog langer voor schut te zetten (veel plezier man).
Je leest niet wat ik schrijf.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 01:13 schreef luxerobots het volgende:

Het mogen dan wel geen directe tegenpolen zijn. Je kan ze prima tegenover elkaar zetten om te zien wat je voorkeur is.
Ze sluiten elkaar niet uit, het zijn geen directe tegenpolen. Toch zijn het twee aparte manieren van reageren. Een voorbeeld.

Vandaag werd ik aangereden door een fietser, ik met een bebloede hand. Mijn eerste reactie was om die fietser een klap te geven. Daarna nam mijn verstand het over, en hoewel die fietser onverantwoord bezig was, deed hij het ook niet expres. Daarbij, wat schiet je met een vechtpartij op?

Het zijn dus twee aparte manieren van reageren, die elkaar in dit geval dus wel uitsluiten.

Ik zie MBTI ook niet als een wetenschappelijke test. Maar dat hoeft ook niet. Dat betekent ook niet dat de test geen waarde heeft. Wat een hoogleraar persoonlijkheidspsychologie ook moge beweren.

De echte wetenschap is trouwens ook niet al te netjes bezig met haar drang om etiketjes te plakken (DSMV is uitgebreider dan alle boeken voorheen) en patiënten aan de medicijnen te krijgen.
pi_165205074
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het argument van de autoriteit, je hoogleraar persoonlijkheidspsychologie zegt iets, en je hoeft niet meer na te denken. De test klopt niet.
Als je verder die post hebt gelezen zou je zien dat ik al wat anders noemde, namelijk dat de MBTI geen voorspellende waarde heeft. Iemand kan nu een bepaald type zijn, maar volgende maand een andere. Het is te veel een momentopname.

Jouw assumptie is dat het de enige grond is waar ik het op baseer. Zoals eerder gezegd is er ook de COTAN en zijn er genoeg argumenten tegen de MBTI. Denk maar niet dat een hoogleraar iets beweert zonder daar ook een onderbouwing bij te hebben. Het is gewoon grappig maar eigenlijk ook jammer dat bedrijven deze test gebruiken, terwijl we zoveel betere zijn.

quote:
Dan zou ik graag willen weten waarom niet.

Gevoel en verstand sluiten elkaar niet uit. Maar het zijn toch twee punten van dezelfde medaille. Je kan soms bepaalde gevoelens hebben, terwijl je verstand iets anders zegt. Daar kan je voorkeuren in hebben. Ik snap nog steeds niet waarom die niet tegenover elkaar gezet zouden mogen worden.
Het zijn geen persoonlijkheidstrekken. De mens in het algemeen handelt vooral op gevoel, al denken we graag rationeel te handelen.
pi_165205112
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je leest niet wat ik schrijf.

[..]
Ik ga hem even herlezen.
quote:
Ze sluiten elkaar niet uit, het zijn geen directe tegenpolen. Toch zijn het twee aparte manieren van reageren. Een voorbeeld.

Vandaag werd ik aangereden door een fietser, ik met een bebloede hand. Mijn eerste reactie was om die fietser een klap te geven. Daarna nam mijn verstand het over, en hoewel die fietser onverantwoord bezig was, deed hij het ook niet expres. Daarbij, wat schiet je met een vechtpartij op?

Het zijn dus twee aparte manieren van reageren, die elkaar in dit geval dus wel uitsluiten.
Ik ben het -in principe- helemaal met je eens (ik heb dit al uitgebreider getikt in het vorige deel, neem je verder niet kwalijk dat je dat gemist hebt)....maar....bij de MBTI-test werkt de gebruikte methode sowieso niet omdat je op die as identieke resultaten zult krijgen voor mensen die zowel zeer rationeel alsook zeer emotioneel -kunnen- reageren, maar geen duidelijke voorkeur hebben voor 1 van de 2.....en voor mensen die emotionele en rationele klapjosti's zijn.

En -daarom- werkt het in deze test niet.
Mensen die op 50% komen te zitten, hebben niks aan zo'n test.
Het kan sowieso beter, waarom zo'n fout accepteren?
quote:
Ik zie MBTI ook niet als een wetenschappelijke test. Maar dat hoeft ook niet. Dat betekent ook niet dat de test geen waarde heeft. Wat een hoogleraar persoonlijkheidspsychologie ook moge beweren.

De echte wetenschap is trouwens ook niet al te netjes bezig met haar drang om etiketjes te plakken (DSMV is uitgebreider dan alle boeken voorheen) en patiënten aan de medicijnen te krijgen.
Oeps, vergeten op dit stukje te reageren :@.

Ik ben het met je eens en zal zelfs zover willen gaan dat de huidige wetenschappelijke wereld een blamage van zijn huidige maximale potentiële potentieel is, maar dat verandert niks aan het feit dat de MBTI gewoon kut is wat dit betreft :P.

[ Bericht 2% gewijzigd door magnetronkoffie op 11-09-2016 11:01:52 ]
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165205133
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:43 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Jouw assumptie is dat het de enige grond is waar ik het op baseer. Zoals eerder gezegd is er ook de COTAN en zijn er genoeg argumenten tegen de MBTI.
Die zou ik dan graag van je willen horen. Wat tot nu toe, en dat zie ik bij jou heel veel op fok, praat je vooral de zogenaamde deskundigen na. Leg dingen uit, gebruik je verstand eens.

quote:
Het zijn geen persoonlijkheidstrekken. De mens in het algemeen handelt vooral op gevoel, al denken we graag rationeel te handelen.
Bij iemand die sneller uit emotie handelt is dat geen persoonlijkheidstrek?
pi_165207008
Ik ben een ESFJ. Heb deze een paar keer eerder gedaan. Paar jaar geleden kwam ik uit op ESTJ en later op INTJ. Maar denk dat ESFJ wel bij me past als ik het zo lees. Dit is het resultaat van de eerste test in de OP.

quote:
ESFJ PERSONALITY (“THE CONSUL”)

Encourage, lift and strengthen one another. For the positive energy spread to one will be felt by us all.
Deborah Day
People who share the ESFJ personality type are, for lack of a better word, popular – which makes sense, given that it is also a very common personality type, making up twelve percent of the population. In high school, ESFJs are the cheerleaders and the quarterbacks, setting the tone, taking the spotlight and leading their teams forward to victory and fame. Later in life, ESFJs continue to enjoy supporting their friends and loved ones, organizing social gatherings and doing their best to make sure everyone is happy.

At their hearts, ESFJ personalities are social creatures, and thrive on staying up to date with what their friends are doing.
ESFJ personality
Discussing scientific theories or debating European politics isn't likely to capture ESFJs' interest for too long. ESFJs are more concerned with fashion and their appearance, their social status and the standings of other people. Practical matters and gossip are their bread and butter, but ESFJs do their best to use their powers for good.

Respecting the Wisdom of Leadership

ESFJs are altruists, and they take seriously their responsibility to help and to do the right thing. Unlike their Diplomat (NF) relatives however, people with the ESFJ personality type will base their moral compass on established traditions and laws, upholding authority and rules, rather than drawing their morality from philosophy or mysticism. It's important for ESFJs to remember though, that people come from many backgrounds and perspectives, and what may seem right to them isn't always an absolute truth.

ESFJs love to be of service, enjoying any role that allows them to participate in a meaningful way, so long as they know that they are valued and appreciated. This is especially apparent at home, and ESFJs make loyal and devoted partners and parents. ESFJ personalities respect hierarchy, and do their best to position themselves with some authority, at home and at work, which allows them to keep things clear, stable and organized for everyone.

Play Dates Aren't Just for the Kids!

Supportive and outgoing, ESFJs can always be spotted at a party – they're the ones finding time to chat and laugh with everyone! But their devotion goes further than just breezing through because they have to. ESFJs truly enjoy hearing about their friends' relationships and activities, remembering little details and always standing ready to talk things out with warmth and sensitivity. If things aren't going right, or there's tension in the room, ESFJs pick up on it and to try to restore harmony and stability to the group.

Being pretty conflict-averse, ESFJs spend a lot of their energy establishing social order, and prefer plans and organized events to open-ended activities or spontaneous get-togethers. People with this personality type put a lot of effort into the activities they've arranged, and it's easy for ESFJs' feelings to be hurt if their ideas are rejected, or if people just aren't interested. Again, it's important for ESFJs to remember that everyone is coming from a different place, and that disinterest isn't a comment about them or the activity they've organized – it's just not their thing.

Coming to terms with their sensitivity is ESFJs' biggest challenge – people are going to disagree and they're going to criticize, and while it hurts, it's just a part of life. The best thing for ESFJs to do is to do what they do best: be a role model, take care of what they have the power to take care of, and enjoy that so many people do appreciate the efforts they make.
  zaterdag 10 september 2016 @ 02:26:44 #26
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_165216508
Ik ben van INFP (vorig jaar) naar INTP gegaan. :o Zal wel doordat ik me steeds meer ben gaan verdiepen in filosofie. 8)7
  zaterdag 10 september 2016 @ 10:55:57 #27
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_165219504
De meyer-briggs persoonlijkheidstest is ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie. Als je een echte persoonlijkheidstest wil maken, kan je beter de Big Five test maken:

https://www.123test.nl/bigfive/
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_165222797
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 10:55 schreef Keep_Walking het volgende:
De meyer-briggs persoonlijkheidstest is ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie. Als je een echte persoonlijkheidstest wil maken, kan je beter de Big Five test maken:

https://www.123test.nl/bigfive/
Hexaco *O*
pi_165222805
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 10:55 schreef Keep_Walking het volgende:
De meyer-briggs persoonlijkheidstest is ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie. Als je een echte persoonlijkheidstest wil maken, kan je beter de Big Five test maken:

https://www.123test.nl/bigfive/
Waar baseer je de stelling 'ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie' op? En hoezo ongeveer? Bedoel je dat MBTI minder betrouwbaar is, of juist iets meer?

Astrologie is gebaseerd op geboortedata, de stand van de planeten en sterren. De MBTI op een vragenlijst en de archetype van Carl Jung. Je vult een vragenlijst in en de test kijkt welke van de 16 geschetste persoonlijkheden het beste bij je past.
pi_165223112
INTJ, maar mogelijk inmiddels wat meer E ipv I
pi_165227545
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 13:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waar baseer je de stelling 'ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie' op? En hoezo ongeveer? Bedoel je dat MBTI minder betrouwbaar is, of juist iets meer?

Astrologie is gebaseerd op geboortedata, de stand van de planeten en sterren. De MBTI op een vragenlijst en de archetype van Carl Jung. Je vult een vragenlijst in en de test kijkt welke van de 16 geschetste persoonlijkheden het beste bij je past.
De grondslagen van Jungs ideeën vinden hun oorsprong in zowel de psychoanalyse, als het geloof in het paranormale en telepathie en het mythologisch denken.

Dus ja, ongeveer net zo waardevol als astrologie.
pi_165228108
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 10:55 schreef Keep_Walking het volgende:
De meyer-briggs persoonlijkheidstest is ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie. Als je een echte persoonlijkheidstest wil maken, kan je beter de Big Five test maken:

https://www.123test.nl/bigfive/
Wat maakt deze test wel echt en die ander niet?
1 + 1 = blauw
pi_165228340
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 17:53 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

De grondslagen van Jungs ideeën vinden hun oorsprong in zowel de psychoanalyse, als het geloof in het paranormale en telepathie en het mythologisch denken.

Dus ja, ongeveer net zo waardevol als astrologie.
De MBTI gaat in tegenstelling tot andere persoonlijkheidstesten meer om iemands drijfveren en werkstijlen. Het is inderdaad wat vager en minder vast. Voordeel is dat er geen goede of foute antwoorden zijn.

Bij de Big Five worden bijvoorbeeld openheid tegenover geslotenheid gezet. Openheid klinkt toch wat positiever dan geslotenheid. Zorgvuldigheid klinkt positiever dan onzorgvuldigheid. En emotionele stabiliteit klinkt veel positiever dan neurotisch gedrag 'neuroticism'.

Ik zie de MBTI ook niet als een wetenschappelijke tekst. Hoewel het wel nuttig kan zijn om wat meer inzicht in jezelf te krijgen. Om te zien welke van de 16 geschetste persoonlijkheidstypen het beste bij je past.

De reguliere psychologische wetenschap is verder ontwikkeld, maar draait heel sterk om het meten of iemand afwijkt of ergens last van heeft, om vervolgens hulp te bieden. Voor mensen binnen een organisatie, is het een stuk positiever om te kijken wat iemands voorkeuren, sterke punten en werkstijlen zijn.

De psychoanalyse is nog steeds een middel waar mensen veel baat bij hebben. Trouwens, waar hinderen het paranormale, telepathie en het mythologisch denken de MBTI?
pi_165228532
ENFP
Extravert(78%) iNtuitive(28%) Feeling(19%) Perceiving(53%)
You have strong preference of Extraversion over Introversion (78%)
You have moderate preference of Intuition over Sensing (28%)
You have slight preference of Feeling over Thinking (19%)
You have moderate preference of Perceiving over Judging (53%)

Nouja zeg
  zaterdag 10 september 2016 @ 18:43:07 #35
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_165228536
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 18:20 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat maakt deze test wel echt en die ander niet?
De wetenschappers zeggen dat, dus mensen die psychologie hebben gestudeerd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_165228601
Ik ga er nog een doen benieuwd of er het,elfde uitkomt :@
pi_165228770
Entp
E 76%
N 67%
T 54%
P 76%

Best ziek dat ze zoveel op elkaar lijken :D maar toch :')
pi_165228982
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 18:43 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

De wetenschappers zeggen dat, dus mensen die psychologie hebben gestudeerd.
Dat is de algemene consensus in de wetenschap, of moet ik aan andere wetenschappers denken?
1 + 1 = blauw
  zaterdag 10 september 2016 @ 19:44:34 #39
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_165229894
Hah. Ik ben een ESTJ-A, executive. Sterke principes en waarden, met als main challenge dat ik niet flexibel ben, true that. Al zou ik mezelf niet als extravert bestempelen.
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_165230235
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 19:05 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat is de algemene consensus in de wetenschap, of moet ik aan andere wetenschappers denken?
Geen enkele psycholoog neemt deze test serieus, dus het is de discussie niet eens waard.
  zaterdag 10 september 2016 @ 19:59:38 #41
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_165230291
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 19:57 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Geen enkele psycholoog neemt deze test serieus, dus het is de discussie niet eens waard.
Maar wel leuk om te doen en het resultaat te lezen. :+
  PR en moderator zaterdag 10 september 2016 @ 20:00:25 #42
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_165230312
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 17:53 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

De grondslagen van Jungs ideeën vinden hun oorsprong in zowel de psychoanalyse, als het geloof in het paranormale en telepathie en het mythologisch denken.

Dus ja, ongeveer net zo waardevol als astrologie.
En de psychoanalyse was ook de betrouwbaarste niet. Dromen hadden allemaal een dieper liggende betekenis mbt je psyche/persoonlijkheid.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_165230359
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 19:57 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Geen enkele psycholoog neemt deze test serieus, dus het is de discussie niet eens waard.
Geen enkele psycholoog?

Net als die eerste hoogleraar van je?

Ik denk dat je het nog zal verbazen. Er zijn zelfs (oud) hoogleraren die in kabouters geloven.

http://www.hpdetijd.nl/20(...)n-kabouters-geloven/
pi_165230837
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 19:05 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat is de algemene consensus in de wetenschap, of moet ik aan andere wetenschappers denken?
(het antwoord is misschien heel offtopic)

Om eerlijk te zijn denk ik dat geen een van de testen die je gewoon gratis op internet kan doen bepaald de beste test is. Maar goed, zover zal iedereen al wel mee zijn. Maar die Myers-Briggs is gewoon heel beperkt, weinig betrouwbaar en ook wienig valide en al helemaal in een gratis online vorm. Je krijgt een globaal idee, het zegt wel iets, maar meer dan dat is het niet. Is een beetje als 'loop eens over deze lijn' om te testen of je dronken bent.

De Big Five is ook eigenlijk geen test, maar het model waarin je een persoonlijkheid in vijf facetten onderverdeelt en dan kijkt hoe mensen daarop scoren. Een van de meest gebruikte manieren om dat te doen is met de NEO-PI-R/3 of met de NEO-FFI (de verkorte versie). Maar dat zijn dus testen van 800 euro voor 5 testboekjes en 50 scoreformulieren of zo. Voor de digitale versie is het ook rond de 300 euro voor een licensie en dan rond de 15 euro per test die je daarop doet, geloof ik. Dus die vind je niet gewoon even gratis op internet.

Op zich is dat geen slecht model, dat five factor ding, alleen is er nauwelijks achterliggende theorie, het is allemaal heel empirisch, waardoor je er moeilijk voorspellingen of verklaringen mee kan vinden. Bovendien kan je je afvragen of die vijf factoren wel alles zeggen over de persoonlijkheid en of het wel zo betrouwbaar is.

Ik herinner me een boek van Jeffrey Wiggins, waarin hij gevraagd heeft aan collegae gespecialiseerd in verschillende persoonlijkheidstesten, om allemaal een vrouw te beoordelen volgens hun paradigma en dan te kijken of er verschillen waren. En eigenlijk waren de resultaten van de tat, de rorschach, de nias, mmpi, neo-pi-r,... allemaal grosso modo hetzelfde.

Oh, dit is het boek dus: Paradigms of Personality Assessment


Maar bon.
  zaterdag 10 september 2016 @ 20:39:31 #45
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_165231439
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 september 2016 02:26 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik ben van INFP (vorig jaar) naar INTP gegaan. :o Zal wel doordat ik me steeds meer ben gaan verdiepen in filosofie. 8)7
Ik van INTJ naar INTP. De grootste ´gains´ heb ik echter gemaakt op de extrovert-/introvertschaal: die ligt nu bijna 50/50. Ik merk ook aan mezelf dat ik veel meer sociale evenementen opzoek, maar desondanks toch nog veel tijd voor mezelf nodig heb.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  PR en moderator zaterdag 10 september 2016 @ 20:51:42 #46
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_165231833
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 20:39 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik van INTJ naar INTP. De grootste ´gains´ heb ik echter gemaakt op de extrovert-/introvertschaal: die ligt nu bijna 50/50. Ik merk ook aan mezelf dat ik veel meer sociale evenementen opzoek, maar desondanks toch nog veel tijd voor mezelf nodig heb.
Ook niks mis met tijd voor jezelf nodig hebben, lijkt me alleen maar belangrijk. Ik ben zelf een behoorlijk sociaal persoon maar kan ook echt enorm genieten van zolderkamerautist-alonetime O+ :D
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zaterdag 10 september 2016 @ 21:06:12 #47
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_165232185
INFP-T

Introverted – 62%,
Intuitive – 54%,
Feeling – 53%,
Prospecting – 64%,
Turbulent – 54%.

Ha-ha-ha en dan wordt vanaf het begin al gemeld: Takes less than 12 minutes! _O- :')

Ik zat soms echt te turen wat ze met sommige vragen precies bedoelden met als gevolg dat ik vragen gewoon moeilijk tot niet kon beantwoorden. Pffft ;(
  zaterdag 10 september 2016 @ 22:16:09 #48
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_165234209
This trait determines how we interact with our environment.
84% Extraverted

This trait shows where we direct our mental energy.
92%
Intuitive

This trait determines how we make decisions and cope with emotions.
79%
Feeling

This trait reflects our approach to work, planning and decision-making.

64%
Prospecting

This trait underpins all others, showing how confident we are in our abilities and decisions.
49%

Assertive
51%
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_165241931
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 10:55 schreef Keep_Walking het volgende:
De meyer-briggs persoonlijkheidstest is ongeveer net zo betrouwbaar als astrologie. Als je een echte persoonlijkheidstest wil maken, kan je beter de Big Five test maken:

https://www.123test.nl/bigfive/
Was dit niet die waarbij je achteraf nog wel even je email en naam en alles aan ze moet geven voordat je de uitslag krijgt van de test die je net hebt gedaan?
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_165241974
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 18:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De MBTI gaat in tegenstelling tot andere persoonlijkheidstesten meer om iemands drijfveren en werkstijlen. Het is inderdaad wat vager en minder vast. Voordeel is dat er geen goede of foute antwoorden zijn.

Bij de Big Five worden bijvoorbeeld openheid tegenover geslotenheid gezet. Openheid klinkt toch wat positiever dan geslotenheid. Zorgvuldigheid klinkt positiever dan onzorgvuldigheid. En emotionele stabiliteit klinkt veel positiever dan neurotisch gedrag 'neuroticism'.

Ik zie de MBTI ook niet als een wetenschappelijke tekst. Hoewel het wel nuttig kan zijn om wat meer inzicht in jezelf te krijgen. Om te zien welke van de 16 geschetste persoonlijkheidstypen het beste bij je past.

De reguliere psychologische wetenschap is verder ontwikkeld, maar draait heel sterk om het meten of iemand afwijkt of ergens last van heeft, om vervolgens hulp te bieden. Voor mensen binnen een organisatie, is het een stuk positiever om te kijken wat iemands voorkeuren, sterke punten en werkstijlen zijn.

De psychoanalyse is nog steeds een middel waar mensen veel baat bij hebben. Trouwens, waar hinderen het paranormale, telepathie en het mythologisch denken de MBTI?
Vetgedrukte is trouwens een punt waar ik het helemaal met je eens ben.

Een ander punt dat ik eerder al naar voren heb gebracht, is dat deze test een beetje hezelfde probleem met die polen heeft als de MBTI test (je kan op of nabij de 50% eindigen, ongeacht of je beiden niet kunt of dat je beiden heel goed kunt maar geen duidelijke voorkeur hebt).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')