abonnement Unibet Coolblue
pi_165385125
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die op zaterdag al om half acht wakker is (tenzij nog) dat uit vrije wil doet.

Het is overigens een mooi beroep op ons boerenverstand, waar geen enkel argument in naar voren komt
  zaterdag 17 september 2016 @ 22:00:31 #102
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_165390805
Dat klopt, Mainport, ik ben een slaaf van mijn lijf, dat wordt namelijk gewoon zo vroeg wakker.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 17 september 2016 @ 22:06:06 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165390941
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 september 2016 07:32 schreef Ringo het volgende:
Het is toch allang bekend dat mensen hooguit tien (of twintig, maar zeker niet meer dan dertig) procent van hun dagelijkse keuzes maken op grond van rationele overwegingen? Ook al denk je te handelen uit logisch verstand, het is veel vaker instinct, emotie, groepsdruk etc. wat je beweegt om het ene te doen en het andere te laten. De vrije wil is een illusie.
Dat is in elk geval wat de neuromarketeers je willen doen geloven. En Dick Swaab met zijn jebentjebreinbeweging. Er is een hele nieuwe digitale industrie ontstaan die floreert bij de idee van de mens als redeloos kuddedier. We make you do a trick, yeah.

Trap er niet in.
Los van het gedrag als kuddedier is er altijd nog de intuïtie. Dat is 'weten' zonder dat daar een directe rationele redenering aan te herleiden is. Ik denk dat de ratio overgewaardeerd wordt en dat veel zaken in onze omgeving veel te complex zijn voor onze beperkte ratio.

Pak bijvoorbeeld een leraar op de lagere school. Die heb je van 22 en die heb je van 62. Die jonge leraar komt net van de PABO, is daar de laatste inzichten op het gebied van pedagogiek, omgaan met allerlei moderne stoornissen, etc. etc, geleerd. Zo goed mogelijk klaargestoomd voor het onderwijs als we kunnen.
Die oude leraar heeft al 40 klassen en 1200 kinderen voorbij zien komen. Als er dan iets is met een kind dan weet hij gewoon hoe hij dit het beste kan begeleiden. Zonder moderne theorie en waarschijnlijk is wat hij ooit geleerd heeft op de kweekschool allang vergeten.

WIe is nu de beste leraar?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_165391365
Nu noem je ook wel een voorbeeld....
Die oudere leraar baseert zijn 'weten' op een enorme hoeveelheid ervaring en kennis. Dat is dus niet echt intuïtie zoals jij dat daarboven beschrijft.

Het juist kunnen inschatten van een leerling is gebaseerd op een enorme hoeveelheid observaties die jij als docent doet. Een jonge docent zal deze observaties veel bewuster moeten analyseren, zal wellicht wat onzekerder zijn en meer twijfelen en dan z'n heil zoeken bij collega's of in boeken. Maar uiteindelijk baseren beide docenten zich dus op observaties en analyses; dat proces gaat bij die ervaren docent alleen veel snelle en hij hoeft er minder moeite voor te doen, het wordt een tweede natuur.

Als het gaat om een betere docent zijn: de valkuil van een ervaren docent is nu juist dat hij zelden nog twijfelt, en denkt dat hij op basis van al die ervaring wel weet hoe het moet en hoe het zit. Daar kan zo iemand ook behoorlijk de plank mee misslaan. En dan is ook de vraag of zo iemand dan bereid is toch kritisch naar zichzelf en zijn functioneren te kijken. Mijn ervaring in het onderwijs is dat dit laatste bij veel oudere docenten vaak ontbreekt, jammergenoeg. Vastgeroest zitten in je eigen trukendoos, dat is tragisch hoor, voor alle partijen. Zeker als je ook niet open wil staan voor die nieuwe pedagogische inzichten, die niet allemaal altijd omarmd hoeven worden, maar waarmee je wel degelijk je eigen kennis en ervaring kunt aanvullen.

Een jonge docent kan juist omdat hij nog niet zo zeker van zichzelf is, dus sneller andere bronnen raadplegen en niet alleen vertrouwen op z'n eigen oordeel. Dat maakt je ook sterk. Sterk omdat je nog niet overtuigd bent van jezelf en dat ook durft toe te geven.

Voor de buitenwereld lijkt het dan alsof die ervaren docent het allemaal zo goed weet en doet, maar dat komt ook omdat die docent heel goed die indruk weet te wekken. Maar ook daarvoor geldt dus: trap er niet in.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 17 september 2016 @ 22:28:48 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165391480
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 september 2016 22:23 schreef Franny_G het volgende:
Nu noem je ook wel een voorbeeld....
Die oudere leraar baseert zijn 'weten' op een enorme hoeveelheid ervaring en kennis. Dat is dus niet echt intuïtie zoals jij dat daarboven beschrijft.

Het juist kunnen inschatten van een leerling is gebaseerd op een enorme hoeveelheid observaties die jij als docent doet. Een jonge docent zal deze observaties veel bewuster moeten analyseren, zal wellicht wat onzekerder zijn en meer twijfelen en dan z'n heil zoeken bij collega's of in boeken. Maar uiteindelijk baseren beide docenten zich dus op observaties en analyses; dat proces gaat bij die ervaren docent alleen veel snelle en hij hoeft er minder moeite voor te doen, het wordt een tweede natuur.

Als het gaat om een betere docent zijn: de valkuil van een ervaren docent is nu juist dat hij zelden nog twijfelt, en denkt dat hij op basis van al die ervaring wel weet hoe het moet en hoe het zit. Daar kan zo iemand ook behoorlijk de plank mee misslaan. En dan is ook de vraag of zo iemand dan bereid is toch kritisch naar zichzelf en zijn functioneren te kijken. Mijn ervaring in het onderwijs is dat dit laatste bij veel oudere docenten vaak ontbreekt, jammergenoeg. Vastgeroest zitten in je eigen trukendoos, dat is tragisch hoor, voor alle partijen. Zeker als je ook niet open wil staan voor die nieuwe pedagogische inzichten, die niet allemaal altijd omarmd hoeven worden, maar waarmee je wel degelijk je eigen kennis en ervaring kunt aanvullen.

Een jonge docent kan juist omdat hij nog niet zo zeker van zichzelf is, dus sneller andere bronnen raadplegen en niet alleen vertrouwen op z'n eigen oordeel. Dat maakt je ook sterk. Sterk omdat je nog niet overtuigd bent van jezelf en dat ook durft toe te geven.

Voor de buitenwereld lijkt het dan alsof die ervaren docent het allemaal zo goed weet en doet, maar dat komt ook omdat die docent heel goed die indruk weet te wekken. Maar ook daarvoor geldt dus: trap er niet in.
Intuitie is niets anders dan de som van alle ervaringen die een mens heeft. Het is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen!
Wat het beste is laat ik verder in het midden hoor, daar gaat het mij niet om. Mijn punt is dat in een complexe en onvoorspelbare wereld, intuitie soms betere resultaten geeft dan ratio.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 17 september 2016 @ 22:53:12 #106
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_165392030
Tja, n frisse kijk op de dingen kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik zou de leraar met ervaring altijd de voorkeur geven. - Mits ie zijn liefde voor het vak niet heeft verloren en het beste met z'n leerlingen voorheeft, welteverstaan. - Ervaring en intuïtie gaan vaak hand in hand en zijn in veel scenario's toch van onschatbare waarde.

Ik zie wel n parallel met het spelen van ( bepaalde ) spelletjes.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  zondag 18 september 2016 @ 00:12:05 #107
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_165394090
Wanneer al het weten wegvalt, is er niets. Zelfs niet de angst voor de dood. En al het weten is niets meer dan de voortdurende ontkenning daarvan. Wij zijn niets dan angst voor de absolute afwezigheid van angst. Omdat we daarin onmogelijk nog weet hebben van n bestaan, en dus niet langer bestaan. Kortom: weten/zelfbewustzijn = bestaan - Het is de ultieme paradox, en de pijn van het mens zijn: ik besta omdat ik vrees ( voor het niet bestaan ).

Conclusie: het is n verdomd goed wijntje, mensen.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_165396881
Elke dag rond een uur of twaalf word ik overvallen door een ongelooflijke moeheid; dan ga ik in bed liggen en masturbeer een beetje; na een uurtje voel ik me weer tiptop en ga ik op de bank zitten voor een verder wezenloze avond. Net als de protagonist uit Platform heb ik 120 televisiezenders, ik ben niet ongelukkig. Af en toe merk ik dat er al enige tijd geen enkele gedachte door mijn hoofd is gegaan en verschijnt er een grijns op mijn gezicht, waarna ik de grijns in het spiegelbeeld van het raam met goedkeuring bestudeer. Aan het einde van de nacht, als ik genoeg op heb om de hele dag zorgeloos door te kunnen slapen, ga ik voldaan naar bed: weer een dag minder.
  zondag 18 september 2016 @ 02:54:27 #109
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165397022
Ik had nog iets tegen te stribbelen tegen wat mane over dat donorgelul zei. Ik wilde zeggen: '...maar de donateur merkt er zelf niet van want die is toch al dood/elk hiernamaals is lijfloos/dat recht wel ik me graag toeëigenen', maar zulks is gelul voor de bühne. Het zal niemand, behalve de paar mensen die dit gelul lezen, ook maar een reet interesseren. Gelukkig is daar MP nog. Ik ga even een crackertje met kaas pakken en dan zie ik wel wat hij heeft te melden. Nu heb ik gezien: 'grijns, televisiezenders' en 'masturbeer', dus al te hoog zijn de verwachtingen niet.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 18 september 2016 @ 02:57:25 #110
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165397047
Ik weet niet wat Platform is.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 18 september 2016 @ 02:57:41 #111
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165397052
Misschien moest je gewoon gaan slapen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 18 september 2016 @ 02:58:22 #112
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165397056
Morgen, de 19de, ben ik jarig, trouwens. Felicitaties zijn welkom.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_165421352
Gefeliciteerd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 19 september 2016 @ 07:08:30 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_165421463
Van harte.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 19 september 2016 @ 07:52:25 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_165421602
Gephéliciphlapstaert, JAM.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 19 september 2016 @ 11:24:51 #116
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_165424903
Van harte. Ga je nog iets bijzonders ondernemen?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_165432357
Gefeliciteerd, JAM!!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 20 september 2016 @ 23:50:30 #118
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_165463835
Ik breek je allebé je potûh, Ik trap je darme op een hoap, ik zuig je een aug uit, kruip in je reet en bét een stuk uit je hagt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 22 september 2016 @ 15:43:49 #119
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165494849
Dank voor alle felicitaties. :).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 27 september 2016 @ 21:31:17 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165612146
Vandaag begonnen aan het voorlezen van 'Meester van de Zwarte Molen' aan mijn dochter. Ze is nu 10, ze heeft er de jaren voor.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_165617209
In mijn queeste tegen het werkende bestaan hoor ik vaak het slotargument: dit is nu eenmaal de realiteit, wat kun je er tegen doen?

Daar kon ik eigenlijk nooit een bevredigend antwoord op geven.

Nu zag ik in de documentaire Citizenfour een andere rotte realiteit, waar de communis opinio veel eensgezinder over is: het privacy-debat. Snowden, NSA, je kent het wel. Verontwaardigde media, politieke opschudding, een hoop toestand, en daarna: niets.

Ineens had ik een openbaring. Blijkbaar ervaart men de status quo als een onoverkomelijk obstakel, ook al ervaart men deze status quo als zeer ongewenst. Zij leggen zich erbij neer en hebben er uiteindelijk vrede mee. Allemaal heel redelijke mensen die weer overgaan tot de orde van de dag. Wat een wonderlijke neiging! Eerlijk gezegd wens ik dat ik ook zo was, dat zou het een stuk makkelijker maken.
  vrijdag 30 september 2016 @ 14:46:14 #122
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165669680
Ja, dat is toch een beetje een vreemde gevolgtrekking, MP. Men ervaart, thans als het op 'moeten werken' aankomt, die status quo doorgaans helemaal niet als zeer ongewenst. Men gaat over het algemeen met plezier of niet al te zeer tegenzin naar het werk toe. Dat men tegen jou zegt: 'Het is niet anders, je moet wel, etc. etc.'- is waarschijnlijk ter troost. Men begrijpt best dat jij niet wil werken - waarschijnlijk omdat je nooit leuk werk hebt gehad en dat doortrekt naar het uitvoeren van alle vorm van arbeid - en roept daarom: 'Het is niet anders, m'n jong.'
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 30 september 2016 @ 14:46:49 #123
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165669689
...en buiten dat om, zo lastig is dat allemaal niet hoor. Ik werk nu al een jaar of zeven niet, geloof ik. Daarvoor zo nu en dan een beetje. Nou, ik heb er geen warme maaltijd om hoeven te missen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 30 september 2016 @ 15:12:55 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165670144
Het is zelfs zo dat deze tijd en deze maatschappij vrijwel uniek zijn in het aspect dat zo'n beetje iedereen het zich kan veroorloven om niet te werken en toch een warme maaltijd te kunnen nuttigen.
Daarmee is MP's maatschapijkritiek niet helemaal terecht, want op de meeste andere plekken ter wereld (en ook in de geschiedenis) geldt nog altijd 'Wie niet werkt, wie niet eet'.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 14:22:30 #125
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_165688911
Ook elders op de wereld (en vroeger), zijn het toch vooral de gezonde, volwassen mannen die werken. Sterker nog, ik denk niet dat de arbeidsparticipatie van vrouwen en ouderen - kinderen is een ander verhaal - ooit hoger heeft gelegen dan hier en nu, al ware het alleen maar dat die ouderen vroeger en elders allang in hun graf lagen en de vrouwen op hun rug. Ik doe er mijn voordeel maar mee.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')