Deze dagen is het feest in Breda, na meer dan 4 jaar bouwen is het stationscomplex 'af' en wordt er uitgebreid feest gevierd. Tijd voor wat foto's!
Het feest begon woensdagavond met de officieuze opening van de vernieuwde Willemstraat, waarmee de stad Breda een mooie boulevard van station tot binnenstad heeft gekregen. De lantaarnpalen kunnen alle kleuren van de regenboog tonen, waarmee Breda de sfeer van de straat kan aanpassen aan de gelegenheid. (Foto:
Luuk Koenen / dichtbij.nl)
Op donderdagochtend begon het feest al vroeg. Het Bredaas mannenkoor heb ik gemist (om 7:00 ben ik écht nog niet wakker), maar het NS Harmonieorkest maakte de ochtend een stuk aangenamer.
Speciaal voor de opening heeft de stichting BelcrumSpoort de HTM 8, beter bekend als 'Ooievaar', van de Stoomtram Hoorn-Medemblik naar Breda gehaald. Deze locomotief is ooit nog gebouwd door de Machinefabriek Breda, en is nu dus weer even 'thuis'.
Om 15:30 begon het officiële openingsfeest: na enkele toespraken van de burgemeester, de CEO's van NS en ProRail, de staatssecretaris en de gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant werd een speciaal gecomponeerd lied ter hore gebracht waarin Breda de hemel in werd geprezen (terecht). Aan het einde van het lied was er een luide paukenslag waarmee het station officieel werd geopend.
Dat moest gevierd worden!
BelcrumSpoort heeft het voor elkaar gekregen om een oudgediende naar Breda te halen: de DE20, het directievoertuig van de Nederlandse Spoorwegen. Meteen naast de DE20 staat een SLT naar Utrecht, een mooi contrast tussen het 'neusje van de zalm' en een doodordinaire trein waar soms wat hotemetoten in zitten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vergaderzaal in de DE20.
In de cabine van de DE20 zijn heel veel knopjes en metertjes te zien.
Naast de DE20 is ook de 766, beter bekend als een Mat '54 van de Stichting Hondekop-Vier, aanwezig. Dit treinstel is een aantal jaren terug door NS geschonken aan deze stichting, die hem vervolgens helemaal heeft opgelapt en in oude kleuren heeft teruggebracht. Op de achtergrond is een Traxx te zien die later naar Amsterdam is gegaan.
Het interieur van de 766.
Op zaterdag reed de SSN een vijftal retourritten tussen Breda en Roosendaal onder de naam 'BN DeStem Express'. BN DeStem is dé krant voor de regio Breda en omstreken, kaartjes konden exclusief via hun worden gekocht.
Omdat de watertanks van de locomotieven niet groot genoeg zijn om Rotterdam - Breda + 5x Breda - Roosendaal v.v. + Breda - Roosendaal te kunnen rijden, moest er twee keer worden bijgetankt. Dit gebeurde door na aankomst in Breda de trein leeg te gooien, via de opstelspoortjes naar spoor 2 te gaan (waar geen perron is), en later weer terug te gaan naar spoor 6.
Leden van de stichting BelcrumSpoort hebben ook zelf een locomotief in elkaar gezet, "Marc". Dit schattige locje trok vooral bekijks van kleine kindjes* die de grootste lol hadden met het ritje van misschien 25 meter.
* Ja, ik heb er ook op gezeten