Rebel is misschien niet de juiste term voor Jezus de Nazarener. Het was de Davidstelg, de gezalfde des heren, de ongekroonde koning maar wel vlak voor zijn dood tot koning gezalfd, de enige die recht had op de troon. De baby die bij zijn geboorte al staatsbezoek kreeg van drie andere koningen. De man die met een groep mannen die geweld niet schuwden (zeloten, sicarieers) Jeruzalem binnentrad omringt door een schare aanhangers die allemaal zaten te wachten op de messias die ze van de onderdrukking zou verlossen. De man die het koningsgewaad droeg, gekruisigd werd met als titel 'koning der joden' boven zijn hoofd en neergelegd werd in een koningsgraf.quote:Op maandag 5 december 2016 20:34 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Definitie rebels: geneigd tot verzet, in opstand komend, opstandig of revolutionair, wild, woest van kwaadheid.
Indien jij de gedachte van een rebelse Jezus aanhangt, zul je je ongetwijfeld geconfronteerd zien met onverklaarbare contradicties.
Je noemt het boek Markus.
Ik verwijs je graag naar 9:31. Zeer onlogisch, een vermeend rebel die van tevoren tegen zijn volgelingen zegt dat hij zal worden overgeleverd en het vervolgens met de dood zal bekopen, vind je niet?
Markus toont veeleer een Jezus die geneest en doden tot leven brengt, zeer liefdevolle daden. We lezen over een Jezus die de nadruk legt op het liefhebben van God met heel je verstand en kracht en het liefhebben van de naaste als jezelf (12:29). In een parallel verslag (Matth.) gaf Jezus zelfs de opdracht om vijanden lief te hebben en te blijven bidden voor vervolgers.
En zo iemand zou een rebelse persoon moeten zijn? Dat valt daar niet mee te rijmen.
Rebellen tappen uit een heel ander vat. Die werven strijders en doen een greep naar de macht. Welke strijd zou IS bijvoorbeeld leveren als hun vredelievende imams zouden leren hun vijanden lief te hebben en regelrecht zouden verbieden te doden? (Matth. 19:18: gij moogt niet moorden; Matth. 26:52: wie naar het zwaard grijpt, zal er door vergaan).
Voorts win je geen aanhangers door impopulaire of, in de ogen van je publiek, zelfs weerzinwekkende uitspraken te doen. Jezus deed dat bij diverse gelegenheden namelijk wel, zoals je weet. Dat trekt geen fanatieke, strijdlustige aanhangers.
Interessant is tevens Jezus' reaktie toen het volk hem koning wilde maken. Die kans had hij als rebel vast met beide handen aangegrepen, niet waar? Joh. 6:15 maakt evenwel duidelijk dat Jezus daar niets van moest hebben, hij trok zich terug. In lijn daarmee maakte Jezus duidelijk dat zijn koninkrijk geen deel van die wereld was, anders hadden zijn dienaren daar wel voor gestreden.
Is de strekking van die belangrijke woorden je duidelijk? Dan weet je vast ook schriftelijk te ondersteunen of dat een menselijk of hemels koninkrijk zou zijn, wanneer dat koninkrijk zou komen en wie in dat verbond voor een koninkrijk zouden worden opgenomen. Begrijp je dat, dan is je ruis verdwenen.
quote:Tijdens de belegering van Jeruzalem.
VI 5 3:
Zo werden de arme mensen overtuigd door deze misleiders die daarmee God hun leugen in de schoenen schoven. Terwijl men niet lette op de tekenen die meer dan duidelijk waren ten aanzien van de toekomst, maar men sloeg geen acht op deze dingen e n gong voorbij aan wat God te zeggen had. Zo was er een ster in de vorm van een zwaard over de stad en een komeet die een heel jaar bleef staan. Dus, al voor de Joodse opstand, en voor alles waardoor er een oorlog kwam, toen het volk in grote menigten naar het feest van de ongezuurde broden, het Pesach, kwam, op de 8 ste dag van de maand Xanthicus (Nisan), op het 9 de uur van die nacht, scheen er en groot licht rond het Heilige Huis en het altaar, en dat scheen zo sterk dat het welk helder dag leek, en wel een half uur aanbleef. Dit licht scheen een goed teken te zijn voor hen die deze tekenen niet wisten te interpreteren, maar werd door een kenner uitgelegd als een aankondiging van gebeurtenissen die snel zouden komen. Tijdens ditzelfde feest werd een kalf naar de hogepriester gebracht om te worden geofferd maar wierp een jong in de Tempel. Verder gebeurde het dat de oostelijke poort van de binnenhof van de Tempel, die van brons was en zo zwaar dat 20 mannen hem slechts met moeite konden sluiten, en aan de basis bewapend was met ijzer en vastgezet was aan bouten die diep in en stenen vlier staken, die uit een stuk gemaakt was, uit zichzelf openging omstreeks het zesde uur van de macht. Degenen die de wacht in de Tempel hielden renden naar de kapitein of de tempelwacht en vertelde het hem. Die kwam kijken en met heel veel moeite sloot men de poort weer af. Dit gebeuren werd door het volk uitgelegd als een teken dat God de poort van het geluk voor hen geopend had. Maar de geleerden begrepen dat de veiligheid van het Heilig Huis plotseling verdwenen was. En dat de poort was opengezet voor de vijand. Zij verklaarden openlijk dat dit een teken was van naderende verwoesting. Behalve dit, een paar dagen nat het feest op de 20 ste dag van de maand Artemisius (Iyar), deed zich weer een zeer uitzonderlijk fenomeen voor. Het zou een ongeloofwaardig verslag zijn als er geen oorgetuigen waren geweest en de aangekondigde gebeurtenissen niet snel plaatsvonden daarna. Want, voor zonsondergang, werden wagens en soldaten gezien die op een wolk reden en de stad omringden.
Dat ben ik grotendeels met je eens.quote:Op maandag 5 december 2016 21:26 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Rebel is misschien niet de juiste term voor Jezus de Nazarener. Het was de Davidstelg, de gezalfde des heren, de ongekroonde koning maar wel vlak voor zijn dood tot koning gezalfd, de enige die recht had op de troon. De baby die bij zijn geboorte al staatsbezoek kreeg van drie andere koningen. De man die met een groep mannen die geweld niet schuwden (zeloten, sicarieers) Jeruzalem binnentrad omringt door een schare aanhangers die allemaal zaten te wachten op de messias die ze van de onderdrukking zou verlossen. De man die het koningsgewaad droeg, gekruisigd werd met als titel 'koning der joden' boven zijn hoofd en neergelegd werd in een koningsgraf.
En nee dit staat niet in Johannes. Johannes zegt net zoveel over Jezus als dat het boek Henoch over de persoon Henoch zegt. Dit staat allemaal wel in Marcus.
Ik veronderstel dat. Ik neem aan dat zijn gezellen niet later aankwamen. Dan zouden ze direct opgepakt zijn. En het lijkt me ook sterk dat Jezus in zijn eentje Jeruzalem binnentrad. Natuurlijk gingen ze vast en zeker via de tunnels heen en weer naar hun schuilplaatsen. Maar de feestelijk intrede kan niet op eigen houtje gebeurd zijn. Ik moet mezelf dan ook corrigeren. Het staat er niet maar ik vul de tekst, naar mijn idee, logisch in.quote:Op maandag 5 december 2016 22:27 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Dat ben ik grotendeels met je eens.
Maar waar lees je in Markus dat Jezus "met een groep mannen die geweld niet schuwden (zeloten, sicarieers) Jeruzalem binnentrad"?
Hoeveel astrologen (jij noemt ze blijkbaar koningen) uit oostelijke streken kwamen om het kind Jezus ,,goud en geurige hars en mirre" te brengen, wordt niet gezegd; er bestaat geen feitelijke basis voor de traditionele opvatting dat het er drie waren (Mt 2:1, 11). Verder bijzaak overigens.
Hij kon toch rekenen 5000 man volgens Marcus 6 : 44. ( wiens brood men eet,... )quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik veronderstel dat. Ik neem aan dat zijn gezellen niet later aankwamen. Dan zouden ze direct opgepakt zijn. En het lijkt me ook sterk dat Jezus in zijn eentje Jeruzalem binnentrad. Natuurlijk gingen ze vast en zeker via de tunnels heen en weer naar hun schuilplaatsen. Maar de feestelijk intrede kan niet op eigen houtje gebeurd zijn. Ik moet mezelf dan ook corrigeren. Het staat er niet maar ik vul de tekst, naar mijn idee, logisch in.
Dat geldt ook voor zijn metgezellen die geweld niet schuwden. Er is niet veel in de bijbel dat daar op wijst. Dat kon natuurlijk ook niet gezien de datum en plaats van uitgifte. We moeten het doen met wat aanwijzingen. Simon de Zeloot, Judas de Sicariier en de Zonen des donders die met Jezus op pad gingen. En er is nog een aanwijzing dat het gevolg geweld niet schuwden. Een ernstige oorlogsdaad waarbij een tempeldienaar ontheiligd wordt doordat zijn oor wordt afgehakt. Dit was erger dan hem te doden.
Als er niets bekend is van door Jezus Christus goedgekeurd gebruik van geweld, kunnen we daar vanzelfsprekend evenmin uitspraken over doen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik veronderstel dat. Ik neem aan dat zijn gezellen niet later aankwamen. Dan zouden ze direct opgepakt zijn. En het lijkt me ook sterk dat Jezus in zijn eentje Jeruzalem binnentrad. Natuurlijk gingen ze vast en zeker via de tunnels heen en weer naar hun schuilplaatsen. Maar de feestelijk intrede kan niet op eigen houtje gebeurd zijn. Ik moet mezelf dan ook corrigeren. Het staat er niet maar ik vul de tekst, naar mijn idee, logisch in.
Dat geldt ook voor zijn metgezellen die geweld niet schuwden. Er is niet veel in de bijbel dat daar op wijst. Dat kon natuurlijk ook niet gezien de datum en plaats van uitgifte. We moeten het doen met wat aanwijzingen. Simon de Zeloot, Judas de Sicariier en de Zonen des donders die met Jezus op pad gingen. En er is nog een aanwijzing dat het gevolg geweld niet schuwden. Een ernstige oorlogsdaad waarbij een tempeldienaar ontheiligd wordt doordat zijn oor wordt afgehakt. Dit was erger dan hem te doden.
Ook hier wederom niets ter ondersteuning van jouw standpunt.quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Hij kon toch rekenen 5000 man volgens Marcus 6 : 44. ( wiens brood men eet,... )
Laten we niet vergeten dat dit geschriften zijn onder Romeins bestuur. De auteur kon al moeilijk schrijven dat dit zijn achterban was. En er is nog iets : Hij verdeeld deze massa in groepen van 50 en 100 man. Waarom ? Konden ze zelf niet gezellig een plekje voor de picknick uitzoeken ? En zeker wou hij de herder voor zijn volk zijn, een gezalfde messias in de lijn van koning David.quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:25 schreef Exrudis het volgende:
Ook hier wederom niets ter ondersteuning van jouw standpunt.
Jezus voorzag de schare van vijfduizend mannen van broden, die hem overigens ongevraagd waren gevolgd.
Vers 34 maakt duidelijk wat zijn motief was, we lezen dat Jezus met medelijden jegens hen werd bewogen, omdat zij als schapen zonder herder waren.
Tegenwoordig noemen we dat campagne voeren en briefen. En je gelooft toch zelf niet in die vermenigvuldiging van broden en vissen mag ik hopen. Dit heeft de auteur ( of iemand later ) eraan toegevoegd om de Romeinen op het verkeerde been te zetten alsof het om een zoveelste jood verhaaltje ging.quote:Vervolgens begon hij hun vele dingen te leren. Jezus zelf maakte duidelijk waartoe hij in de wereld was gekomen, namelijk om getuigenis af te leggen van de waarheid. Daar maakte hij dus ook bij die gelegenheid gebruik van.
Ha ja, blijven hangen zou vragen om militaire tussenkomst.quote:Vervolgens zond hij de schare weg.̱
Zo onjuist is die gedachte niet. Je moet je enkel in de plaats stellen van de auteur, zijn joodse toehoorders die dit heel begrepen en niet de spionnen onder hen en de huidige gelovigen.quote:Je opmerking dat Jezus "toch kon rekenen [op] 5000 man" insinueert een onjuiste gedachte. Licht hem anders graag toe adhv de Schrift.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ja je kunt kinderen moeilijk thuis laten als de ouders naar de kerk willen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 08:14 schreef Habbezak het volgende:
Vraagje voor Christenen hier: Als u kinderen hebt, moeten zij dan verplicht mee naar de kerk?
Tot welke leeftijd is het verplicht?
Jezus zei tot zijn discipelen: „Laat hen aanliggen zoals bij maaltijden, in groepen van elk ongeveer vijftig."quote:Op dinsdag 6 december 2016 16:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten dat dit geschriften zijn onder Romeins bestuur. De auteur kon al moeilijk schrijven dat dit zijn achterban was. En er is nog iets : Hij verdeeld deze massa in groepen van 50 en 100 man. Waarom ? Konden ze zelf niet gezellig een plekje voor de picknick uitzoeken ? En zeker wou hij de herder voor zijn volk zijn, een gezalfde messias in de lijn van koning David.
[..]
Tegenwoordig noemen we dat campagne voeren en briefen. En je gelooft toch zelf niet in die vermenigvuldiging van broden en vissen mag ik hopen. Dit heeft de auteur ( of iemand later ) eraan toegevoegd om de Romeinen op het verkeerde been te zetten alsof het om een zoveelste jood verhaaltje ging.
[..]
Ha ja, blijven hangen zou vragen om militaire tussenkomst.
[..]
Zo onjuist is die gedachte niet. Je moet je enkel in de plaats stellen van de auteur, zijn joodse toehoorders die dit heel begrepen en niet de spionnen onder hen en de huidige gelovigen.
Je antwoord als christen had moeten zijn dat ouders de bijbelse plicht hebben hun kinderen geestelijk te onderrichten (Zie o.m. graag Ef. 6:4). Dit tot het moment dat die oud genoeg zijn zelf hun keuzes te maken. Of je daar een harde leeftijdsgrens aan kunt stellen? Wanneer zijn kinderen oud genoeg om op eigen benen te staan en te beslissen voor zichzelf? Toch wat later dan jij stelt, denk ik.quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen kinderen, maar ja je kunt kinderen moeilijk thuis laten als de ouders naar de kerk willen.
Dus tot een bepaalde leeftijd zullen ze mee "moeten" en ik denk dat dat is tot een jaar of 12/13 of zo?
Om kort te zijn vindt het woord "verplicht" een beetje groot woord.
En 5000 personen te eten geven, wat is dat ? Een wonder ? Dan ben je wel op het verkeerde adres hoor.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:30 schreef Exrudis het volgende:
Jezus zei tot zijn discipelen: „Laat hen aanliggen zoals bij maaltijden, in groepen van elk ongeveer vijftig."
Het ging hier dus om een evenredige en ordelijke uitdeling van aantallen broden en vissen. Al het andere is speculatie.
Toen hadden ze voor deze vergelijking wel een andere betekenis hoor. De koning ( messias ) was de herder van zijn volk.quote:Inderdaad vergeleek hij zich als voorzegde Messias met een herder. Een herder waarvan? Van zijn schapen (Joh. 10:16). Zijn volgelingen vergeleek hij dus met schapen, makke dieren, i.t.t. agressieve bokken of roofdieren. 't Zou wel een heel merkwaardig vergelijk zijn als die schapen vechtlustige rebellen voorstelden. Wie mogen dan wel die bokken zijn uit zijn illustratie van de schapen en de bokken.
Prietpraat van een gelovige. Ik had het hier wel over de historische versie en niet over de latere mythe rond dit gebeuren, laat dat duidelijk wezen.quote:Zoals hij zelf zei, was het doel van Jezus Christus op aarde het getuigenis afleggen van de waarheid en uiteindelijk het geven van zijn leven als losprijs voor onvolmaaktheid. Wat heeft dat met campagne voeren van doen?
Beter lezen ! Het is de auteur ' Marcus ' die zijn evangelie geschreven heeft in 71 n.C. en niet Jezus. Verder is er geen verslag over wat Jezus al dan niet tegen Pilatus gezegd heeft.quote:Nergens blijkt dat Jezus met verhaaltjes de Romeinen op het verkeerde been zette; in dat geval had hij zich ook heel anders uitgedrukt en gedragen tegenover Pontius Pilatus, waar hij onomwonden beweerde dat hij een koning was en vervolgens zweeg.
Zijn koninkrijk paste niet in de wereld van de Romeinen, dat is juist, maar gestreden is er zeker en dit kan je in de afgevlakte versie van Marcus duidelijk lezen. Jezus is ook niet alleen gekruisigd, of weet je dat niet ?quote:Neen, Jezus zei dat zijn koninkrijk geen deel uitmaakte van die wereld, daar anders zijn dienaren er wel voor hadden gestreden. Ik zie geen reden die woorden in twijfel te trekken.
En spreekt dit mijn post tegen ? Ik denk het niet.quote:Blijven hangen zou vragen om militaire tussenkomst?
Lees Markus 9:12 nog eens, er staat: "12 Toen begon de dag [ten einde] te neigen. De twaalf kwamen nu naar hem toe en zeiden: „Stuur de schare weg, opdat zij naar de dorpen en het land in de omtrek kunnen gaan en zich onderdak en voedselbenodigdheden kunnen verschaffen, want wij zijn hier op een eenzame plaats.”
Een samenscholing van pakweg 5000 man en de Romeinen zouden dit niet te weten komen? Moeten die wel zéér naïef geweest zijn.quote:Je argument lijkt mij alleen obv dit vers al niet valide, ze bevonden zich namelijk op een eenzame plaats in een landelijk gebied en bovendien was het al laat op de dag. Militairen in de buurt lijkt dus heel onwaarschijnlijk.
Zijn inner circle wist verdomd goed wat Jezus' opzet was. ( 12 is een symbolisch getal wat staat voor de 12 stammen )quote:Bovendien betekent jouw visie dat de twaalf dan de rebelse doelstellingen van Jezus niet eens kenden, door hem te adviseren de schare weg te sturen; lijkt mij ook heel sterk, wat deden die bij hem dan?
Dat denk ik niet. Precies door deze guerilla optredens en op tijd de boot te nemen, konden ze nog een tijdje uit de handen van de Romeinen blijven, maar niet voor lang.quote:Verder lieten de Romeinen in elk geval in die tijd de Joden aardig hun eigen gang gaan.
Ha nee ? Hoe verklaar je dan deze passage of heeft die geen verklaring nodig en bestempel je dat maar als irrelevant?quote:Ten slotte, of ik zelf geloof in die vermenigvuldiging van de broden en de vissen is niet zo relevant.
Hiermee kan ik niks en hoort bij het geloof van een gelovige.quote:Maar nu je er over begint, de geboorte van een kind lijkt mij een groter wonder, daar dat een nieuw uniek leven is versus kopieën van wat al bestaat. Wat doet het er toe of we het één dagelijks meemaken en het ander niet? De vraag is eerder of ik in een hogere macht geloof of niet. Zo ja, dan heb ik geen reden voor skepsis t.a.v. wonderen uit het verleden.
Helaas heb ik God nog nooit gezien, maar het geloof in toeval van alle complexiteit om ons heen, is te licht. Zeg jij het maar.
Die plicht is er inderdaad, tot ze zelf kunnen beslissen. en misschien is dat tot een jaar of 16 of zo. op dat moment kun je ze niet echt meer met harde hand dwingen mee te gaan en zullen ze zelf hun keuze maken of ze mee willen of niet of je moet soort compromis kunnen sluiten.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:41 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Je antwoord als christen had moeten zijn dat ouders de bijbelse plicht hebben hun kinderen geestelijk te onderrichten (Zie o.m. graag Ef. 6:4). Dit tot het moment dat die oud genoeg zijn zelf hun keuzes te maken. Of je daar een harde leeftijdsgrens aan kunt stellen? Wanneer zijn kinderen oud genoeg om op eigen benen te staan en te beslissen voor zichzelf? Toch wat later dan jij stelt, denk ik.
Ik vind dat je een aardig dikke duim hebt aton.quote:Op dinsdag 6 december 2016 20:52 schreef ATON het volgende:
[..]
En 5000 personen te eten geven, wat is dat ? Een wonder ? Dan ben je wel op het verkeerde adres hoor.
[..]
Toen hadden ze voor deze vergelijking wel een andere betekenis hoor. De koning ( messias ) was de herder van zijn volk.
[..]
Prietpraat van een gelovige. Ik had het hier wel over de historische versie en niet over de latere mythe rond dit gebeuren, laat dat duidelijk wezen.
[..]
Beter lezen ! Het is de auteur ' Marcus ' die zijn evangelie geschreven heeft in 71 n.C. en niet Jezus. Verder is er geen verslag over wat Jezus al dan niet tegen Pilatus gezegd heeft.
[..]
Zijn koninkrijk paste niet in de wereld van de Romeinen, dat is juist, maar gestreden is er zeker en dit kan je in de afgevlakte versie van Marcus duidelijk lezen. Jezus is ook niet alleen gekruisigd, of weet je dat niet ?
[..]
En spreekt dit mijn post tegen ? Ik denk het niet.
[..]
Een samenscholing van pakweg 5000 man en de Romeinen zouden dit niet te weten komen? Moeten die wel zéér naïef geweest zijn.
[..]
Zijn inner circle wist verdomd goed wat Jezus' opzet was. ( 12 is een symbolisch getal wat staat voor de 12 stammen )
[..]
Dat denk ik niet. Precies door deze guerilla optredens en op tijd de boot te nemen, konden ze nog een tijdje uit de handen van de Romeinen blijven, maar niet voor lang.
[..]
Ha nee ? Hoe verklaar je dan deze passage of heeft die geen verklaring nodig en bestempel je dat maar als irrelevant?
[..]
Hiermee kan ik niks en hoort bij het geloof van een gelovige.
Methodische handvaten om op systematische wijze te kijken wat de historische kern is van het verhaal, en wat (mythologische, ideologische, etc.) bijvoegingen zijn.quote:Op zondag 4 december 2016 13:17 schreef Exrudis het volgende:
Mij ontgaat wat die werkelijk bijdragen i.v.m. bedoelde historiciteit; mocht je dat anders zien, zou ik enige toelichting op prijs stellen.
Ik vind dit best schokkend eigenlijk.. Strookt dit niet met artikel 18 van de rechten van de mens:quote:Op woensdag 7 december 2016 09:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Die plicht is er inderdaad, tot ze zelf kunnen beslissen. en misschien is dat tot een jaar of 16 of zo. op dat moment kun je ze niet echt meer met harde hand dwingen mee te gaan en zullen ze zelf hun keuze maken of ze mee willen of niet of je moet soort compromis kunnen sluiten.
En artikel 6 van de Nederlandse grondwet:quote:Artikel 18.
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van geboden en voorschriften
Dus als je kind van 11 zegt, luister papa ik wil niet mee, ik geloof niet. mag je hem niet dwingen.quote:Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Ik heb het ATON ook al meerdere keren gevraagd maar ik kreeg er geen antwoord op, dus misschien kan jij dat: hoe bepaal jij of bepaalde stukken in de evangelieën historisch zijn? Zo'n oor afhakken, waarom zou dat een historische gebeurtenis zijn en niet een literaire constructie? Wat voor criteria gebruik je hiervoor?quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik veronderstel dat. Ik neem aan dat zijn gezellen niet later aankwamen. Dan zouden ze direct opgepakt zijn. En het lijkt me ook sterk dat Jezus in zijn eentje Jeruzalem binnentrad. Natuurlijk gingen ze vast en zeker via de tunnels heen en weer naar hun schuilplaatsen. Maar de feestelijk intrede kan niet op eigen houtje gebeurd zijn. Ik moet mezelf dan ook corrigeren. Het staat er niet maar ik vul de tekst, naar mijn idee, logisch in.
Dat geldt ook voor zijn metgezellen die geweld niet schuwden. Er is niet veel in de bijbel dat daar op wijst. Dat kon natuurlijk ook niet gezien de datum en plaats van uitgifte. We moeten het doen met wat aanwijzingen. Simon de Zeloot, Judas de Sicariier en de Zonen des donders die met Jezus op pad gingen. En er is nog een aanwijzing dat het gevolg geweld niet schuwden. Een ernstige oorlogsdaad waarbij een tempeldienaar ontheiligd wordt doordat zijn oor wordt afgehakt. Dit was erger dan hem te doden.
Uhh ja in de praktijk is zo'n kind hulpeloos. Dit neemt niet weg dat hij die grondrecht heeft. Ik ken wel veel mensen die nu laaiende ruzie met hun ouders hebben omdat ze verplicht mee moesten in die indoctrinatie.quote:Op woensdag 7 december 2016 09:59 schreef Haushofer het volgende:
Als je het schokkend vind dat ouders hun kinderen een eigen ideologie opdringen, dan ben je vrees ik naïef. Ben benieuwd welke rechter zo'n kind van 11 wil bijstaan als het een rechtzaak begint tegen kerkgaande ouders.
Je kunt een kind tot een bepaalde leeftijd niet alleen thuislaten dat is ook niet ethisch verantwoord. Als gelovige ouders heb je ook soort plicht om het evangelie door te geven aan je kinderen. anders worden ze er nooit bekend mee.quote:Op woensdag 7 december 2016 09:54 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Ik vind dit best schokkend eigenlijk.. Strookt dit niet met artikel 18 van de rechten van de mens:
[..]
En artikel 6 van de Nederlandse grondwet:
[..]
Dus als je kind van 11 zegt, luister papa ik wil niet mee, ik geloof niet. mag je hem niet dwingen.
Dit is een andere discussiequote:Op woensdag 7 december 2016 10:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Je kunt een kind tot een bepaalde leeftijd niet alleen thuislaten dat is ook niet ethisch verantwoord.
Dát kan ook gewoon.. Op vrijwillige basis.quote:Op woensdag 7 december 2016 10:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als gelovige ouders heb je ook soort plicht om het evangelie door te geven aan je kinderen. anders worden ze er nooit bekend mee.
Er zijn dan wel meer wetenschappers met een dikke duim die net tot dezelfde conclusie komen. Raar he ? Zelfs onder zijn apostelen had men zeloten en sicarii. Wist je dat niet ?quote:Op woensdag 7 december 2016 09:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik vind dat je een aardig dikke duim hebt aton.
querilla beweging
of de volgelingen van Jezus een rebellen groep noemen
Als je dat allemaal wilt geloven heb je een groter geloof nodig dan menig ander
Als je het over verdraaien hebt van teksten ben jij ook al aardig kampioen geworden!
maar wat maakt het uit dat ze dat waren?quote:Op woensdag 7 december 2016 11:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Er zijn dan wel meer wetenschappers met een dikke duim die net tot dezelfde conclusie komen. Raar he ? Zelfs onder zijn apostelen had men zeloten en sicarii. Wist je dat niet ?
Inderdaad, en dwingen is principieel fout, niet schriftuurlijk.quote:Op woensdag 7 december 2016 09:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Die plicht is er inderdaad, tot ze zelf kunnen beslissen. en misschien is dat tot een jaar of 16 of zo. op dat moment kun je ze niet echt meer met harde hand dwingen mee te gaan en zullen ze zelf hun keuze maken of ze mee willen of niet of je moet soort compromis kunnen sluiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |