Nee dat staat er niet. Er staat dat hij werd opgewekt. In het oorspronkelijke evangelie van Marcus staat aan het eind alleen dat hij opgewekt was en elders verkeerde. Meer niet. Geen verschijningen, geen hemelvaart.quote:Op maandag 5 september 2016 22:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja en? Er staat in hetzelfde evangelie ook dat Jezus opgestaan is uit de dood.
Het is aan de andere kant wel logisch. De moederkerk waar Jezus zelf toehoorde was uitgeroeid en voor de Romeinen was wat er in 1 van de veroverde steden decennia geleden gebeurde slechts een voetnoot in de geschiedenis.quote:Op dinsdag 6 september 2016 08:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat staat er niet. Er staat dat hij werd opgewekt. In het oorspronkelijke evangelie van Marcus staat aan het eind alleen dat hij opgewekt was en elders verkeerde. Meer niet. Geen verschijningen, geen hemelvaart.
Dat er van Jezus geen buitenbijbelse bronnen (meer) zijn vind ik overigens ook zeer opmerkelijk. Maar om daarom alles achteloos naast me neer te leggen gaat mij wat ver.
Zo opmerkelijk is dat niet als de meeste geschriften die in Jeruzalem aanwezig waren zijn vernietigd in de Joodse Oorlog ( 70 n.C. ) met uitzondering de Qumran rollen en de manuscripten in de diaspora ( zoals de originele brieven van Paulus in Efeze ). Dan krijgen we grote ' zuivering ' vanaf de 2e eeuw met betrekking tot alles van documenten die niet in overeenstemming konden gebracht worden met de christendom versie vanuit die tijd. Indien men deze documenten ( en ook in de Romeinse archieven ) had laten bestaan zou het christendom zoals wij dit kennen nooit een kans gemaakt hebben. Zelfs heden ten dage, moest er iets bezwarend voor het christendom aan het licht komen zou men dat met alle macht en middelen aanvechten.quote:Op dinsdag 6 september 2016 08:26 schreef hoatzin het volgende:
Dat er van Jezus geen buitenbijbelse bronnen (meer) zijn vind ik overigens ook zeer opmerkelijk. Maar om daarom alles achteloos naast me neer te leggen gaat mij wat ver.
Jeruzalem was niet zomaar een veroverde stad. Er zijn weinig volkeren die de Romeinen zoveel hoofdbrekens bezorgden als de joden, hun hoofdstad en hun religie.quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:22 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het is aan de andere kant wel logisch. De moederkerk waar Jezus zelf toehoorde was uitgeroeid en voor de Romeinen was wat er in 1 van de veroverde steden decennia geleden gebeurde slechts een voetnoot in de geschiedenis.
Pas na de val van de tempel en de triomftocht werd het verhaal actueel.
Het zou wel prettig geweest zijn als bijvoorbeeld Josephus verslag had gedaan over Jezus en zijn aanhangers. Dat deed hij wel over de doper. Zou die dan op de Romeinen meer indruk hebben gemaakt?quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo opmerkelijk is dat niet als de meeste geschriften die in Jeruzalem aanwezig waren zijn vernietigd in de Joodse Oorlog ( 70 n.C. ) met uitzondering de Qumran rollen en de manuscripten in de diaspora ( zoals de originele brieven van Paulus in Efeze ). Dan krijgen we grote ' zuivering ' vanaf de 2e eeuw met betrekking tot alles van documenten die niet in overeenstemming konden gebracht worden met de christendom versie vanuit die tijd. Indien men deze documenten ( en ook in de Romeinse archieven ) had laten bestaan zou het christendom zoals wij dit kennen nooit een kans gemaakt hebben. Zelfs heden ten dage, moest er iets bezwarend voor het christendom aan het licht komen zou men dat met alle macht en middelen aanvechten.
We hebben geen eerste versie van Josephus wat blijkt uit de bijgevoegde teksten en te verwachten weggelaten teksten. Er is wel nog een verwijzing naar Jakobus, de broer van. Bij de Doper zal er vermoedelijk niks compromitterend gestaan hebben voor de latere Roomse kerk.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:09 schreef hoatzin het volgende:
Het zou wel prettig geweest zijn als bijvoorbeeld Josephus verslag had gedaan over Jezus en zijn aanhangers. Dat deed hij wel over de doper. Zou die dan op de Romeinen meer indruk hebben gemaakt?
Dit hangt er van af welke kalender men gebruikt heeft en wat men daar heeft aan zitten prutsen.quote:Volgens Josephus is Johannes overigens gestorven in 34 tot 36 na chr. Dus ną Jezus' dood die men meestal op ongeveer 30 na zichzelf dateert.
Dat lijkt me sterk. De doper wordt door de evangelisten afgeschilderd als een eenzame, dolende profeet, gekleed in kamelenhaar, die af en toe predikte en mensen tot bekering opriep en doopte.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Bij de Doper zal er vermoedelijk niks compromitterend gestaan hebben voor de latere Roomse kerk.
Net daarom, je zegt het zelf.quote:Op dinsdag 6 september 2016 13:55 schreef hoatzin het volgende:
Dat lijkt me sterk. De doper wordt door de evangelisten afgeschilderd als een eenzame, dolende profeet, gekleed in kamelenhaar, die af en toe predikte en mensen tot bekering opriep en doopte.
Niet echt staatgevaarlijk.
Omdat hij de Herodianen aanklaagde voor overspel en wangedrag. Ook dat gaat niet in tegen de latere leer. Er staat trouwens nog voldoende in het N.T. om eruit op te maken dat Jezus met zijn beweging opriep om zich tegen de Romeinen en hun collaborateurs te keren en dat hij zinnens was om koning der joden te worden. Wie ziet dit in deze teksten .quote:Josephus schildert hem af als een bendeleider met veel aanhangers, die het volk ophitste en dat hij om die reden gedood is.
Ha ja, jij kunt dit erop uitmaken, maar wie nog ?quote:Dat zijn 2 volstrekt verschillende visies.
Dat Josephus zwijgt over Jezus de Nazareeėr vind ik jammer. En ook verdacht.quote:Op dinsdag 6 september 2016 14:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Net daarom, je zegt het zelf.
[..]
Omdat hij de Herodianen aanklaagde voor overspel en wangedrag. Ook dat gaat niet in tegen de latere leer. Er staat trouwens nog voldoende in het N.T. om eruit op te maken dat Jezus met zijn beweging opriep om zich tegen de Romeinen en hun collaborateurs te keren en dat hij zinnens was om koning der joden te worden. Wie ziet dit in deze teksten .
[..]
Ha ja, jij kunt dit erop uitmaken, maar wie nog ?
Nogmaals, de compromitterende teksten kunnen best verwijderd zijn, net zoals er stukken zijn bijgeschreven. Dat pas vind ik verdacht.quote:Op dinsdag 6 september 2016 15:54 schreef hoatzin het volgende:
Dat Josephus zwijgt over Jezus de Nazareeėr vind ik jammer. En ook verdacht.
Je bedoelt van Josephus. Ja dat kan zeker.quote:Op dinsdag 6 september 2016 16:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Nogmaals, de compromitterende teksten kunnen best verwijderd zijn, net zoals er stukken zijn bijgeschreven. Dat pas vind ik verdacht.
Daarnaast kon Josephus, naar wat ik aanneem, ook niet alles melden. Hij schreef als weggevoerde joodse legeraanvoerder in opdracht van de Romeinen. Verhalen over een mislukte staatsgreep zou niet in goede aarde gevallen zijn en de relatieve rust na de joodse oorlog weer aan doen wakkeren.quote:Op dinsdag 6 september 2016 16:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Nogmaals, de compromitterende teksten kunnen best verwijderd zijn, net zoals er stukken zijn bijgeschreven. Dat pas vind ik verdacht.
De vraag is hoeveel je kunt verwachten en ten opzichte waarvan.quote:Op dinsdag 6 september 2016 08:26 schreef hoatzin het volgende:
Dat er van Jezus geen buitenbijbelse bronnen (meer) zijn vind ik overigens ook zeer opmerkelijk. Maar om daarom alles achteloos naast me neer te leggen gaat mij wat ver.
Dan lijkt het er dus meer op dat Jezus een van de vele would-be messiassen in zijn tijd was. Een voetnoot in de geschiedenis, blijft de vraag hoeveel van het verhaal van Marcus bij elkaar verzonnen is.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel je kunt verwachten en ten opzichte waarvan.
Hoeveel bronnen zijn er b.v. van Choni Hame'gael ('de cirkelmaker') of Chanina Ben Dosa? Beide worden genoemd in de Talmoed en Hame'gael wordt ook genoemd door Josephus, maar daarbuiten? Het lijkt mij dat Jezus, Choni Hame'gael en Chanina Ben Dosa vergelijkbaar waren qua aanhang, maar misschien ligt dat anders. Dat rijst wel de vraag: hoeveel buitenbijbelse (of buiten de Talmoed) bronnen kun je verwachten van dit soort figuren die tijdens hun eigen leven niet zo opmerkelijk waren?
Nou ja dat zou ook nog kunnen. Voor gelovigen is de levenswandel van JC (als mens) uiteraard van belang. Maar wellicht was het voor de Romeinen maar een rimpelinkje en te onbelangrijk om verslag van te doen. Simon bar Kochba heeft wat dat betreft veel meer "succes" gehad.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel je kunt verwachten en ten opzichte waarvan.
Hoeveel bronnen zijn er b.v. van Choni Hame'gael ('de cirkelmaker') of Chanina Ben Dosa? Beide worden genoemd in de Talmoed en Hame'gael wordt ook genoemd door Josephus, maar daarbuiten? Het lijkt mij dat Jezus, Choni Hame'gael en Chanina Ben Dosa vergelijkbaar waren qua aanhang, maar misschien ligt dat anders. Dat rijst wel de vraag: hoeveel buitenbijbelse (of buiten de Talmoed) bronnen kun je verwachten van dit soort figuren die tijdens hun eigen leven niet zo opmerkelijk waren?
Als het verzonnen is dan is de volgende vraag of Marcus dat verzonnen heeft of dat hij uit bronnen putte die verzonnen zijn. Feit is wel dat Marcus een heel goede kennis had van het OT. Hij heeft goed gebruik gemaakt van de joodse symboliek in teksten en vermengde die met de leer van Paulus. Daar lazen zijn (Helleens-Romeinse) lezers overheen maar vrome joden haalden er meer uit. De naam Jezus (Redder) bijvoorbeeld lijkt meer op een titel dan een naam. Het is wel erg voor de hand liggend: Jozua en Jezus. In het Hebreeuws dezelfde naam met dezelfde betekenis: Yeshua. En dezelfde missie: het bevrijden van het Heilige Land.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dan lijkt het er dus meer op dat Jezus een van de vele would-be messiassen in zijn tijd was. Een voetnoot in de geschiedenis, blijft de vraag hoeveel van het verhaal van Marcus bij elkaar verzonnen is.
Jozua is ook verzonnen, dus Marcus zit in een goede traditie.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als het verzonnen is dan is de volgende vraag of Marcus dat verzonnen heeft of dat hij uit bronnen putte die verzonnen zijn. Feit is wel dat Marcus een heel goede kennis had van het OT. Hij heeft goed gebruik gemaakt van de joodse symboliek in teksten. Daar lazen zijn (Helleens-Romeinse) lezers overheen maar vrome joden haalden er meer uit. De naam Jezus (Redder) bijvoorbeeld lijkt meer op een titel dan een naam. Het is wel erg voor de hand liggend: Jozua en Jezus. In het Hebreeuws dezelfde naam met dezelfde betekenis: Yeshua. En dezelfde missie: het bevrijden van het Heilige Land.
Touché.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jozua is ook verzonnen, dus Marcus zit in een goede traditie.
Dat kon hij niet. Marcus was een inwoner van Rome en de nog bestaande brieven lagen in Efeze. Deze zijn sterk herwerkt en voor het grootste deel bijgeschreven naar behoefte van gnostici aan het eind van de 1e eeuw en toen pas uitgegeven. Paulus was toen zelfs nog steeds een bekend figuur en heeft men zijn bekendheid misbruikt om deze brieven ( en Handelingen ) geloofwaardig te maken. Paulus was en vrome jood en heeft nooit iets geschreven wat zou indruisen tegen de Torah. Marcus kon dus nooit geput hebben uit Paulus' brieven.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:58 schreef hoatzin het volgende:
Als het verzonnen is dan is de volgende vraag of Marcus dat verzonnen heeft of dat hij uit bronnen putte die verzonnen zijn. Feit is wel dat Marcus een heel goede kennis had van het OT. Hij heeft goed gebruik gemaakt van de joodse symboliek in teksten en vermengde die met de leer van Paulus.
Er zouden dan in zijn tijd wel afgerond 7000 Redders hebben rond gelopen.quote:Daar lazen zijn (Helleens-Romeinse) lezers overheen maar vrome joden haalden er meer uit. De naam Jezus (Redder) bijvoorbeeld lijkt meer op een titel dan een naam.
Het is wel erg voor de hand liggend: Jozua en Jezus. In het Hebreeuws dezelfde naam met dezelfde betekenis: Yeshua. En dezelfde missie: het bevrijden van het Heilige Land.
Deze " moederkerk " heeft nooit enig andere leer gebracht dan de Torah. Deze " moederkerk " was de David dynastie en meer ook niet, puur nationalisten. Nu zou men spreken van zionisten.quote:Na de verwoesting van stad en tempel is de moederkerk van Jeruzalem volkomen uitgespeeld, net als haar leer en invloed.
Dat het christendom het overleefd heeft is te wijten aan de redactie vanop het einde 1e eeuw die zowel de patriot Jezus als Paulus gebruikt hebben om er een mysterie cultus rond te verzinnen zoals er toen wel meerdere waren, maar nog geen op maat voor de Hellenen van joodse afkomst.quote:Het christendom dat overleefde is dat van Paulus, die wat betreft standpunten vaak (lijn)recht tegenover de kerkvorsten van de oorspronkelijke moederkerk, Petrus en Jacobus, stond.
Is het deze die je bedoeld ?quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jozua is ook verzonnen, dus Marcus zit in een goede traditie.
Dat laatste beweer ik ook niet.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat kon hij niet. Marcus was een inwoner van Rome en de nog bestaande brieven lagen in Efeze. Deze zijn sterk herwerkt en voor het grootste deel bijgeschreven naar behoefte van gnostici aan het eind van de 1e eeuw en toen pas uitgegeven. Paulus was toen zelfs nog steeds een bekend figuur en heeft men zijn bekendheid misbruikt om deze brieven ( en Handelingen ) geloofwaardig te maken. Paulus was en vrome jood en heeft nooit iets geschreven wat zou indruisen tegen de Torah. Marcus kon dus nooit geput hebben uit Paulus' brieven.
Kun je nagaan hoe druk ze het hadden, die Romeinen.quote:[..]
Er zouden dan in zijn tijd wel afgerond 7000 Redders hebben rond gelopen.
Dus ze beschouwden Jezus als een mislukking?quote:[..]
Deze " moederkerk " heeft nooit enig andere leer gebracht dan de Torah.
Daar lijkt het iig sterk op.quote:[..]
Dat het christendom het overleefd heeft is te wijten aan de redactie vanop het einde 1e eeuw die zowel de patriot Jezus als Paulus gebruikt hebben om er een mysterie cultus rond te verzinnen zoals er toen wel meerdere waren, maar nog geen op maat voor de Hellenen van joodse afkomst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
Er is een interessant boek hierover. The naming of Jezus in Hebrew ( van Nehemia Gordon)quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:58 schreef hoatzin het volgende:
De naam Jezus (Redder) bijvoorbeeld lijkt meer op een titel dan een naam. Het is wel erg voor de hand liggend: Jozua en Jezus. In het Hebreeuws dezelfde naam met dezelfde betekenis: Yeshua. En dezelfde missie: het bevrijden van het Heilige Land.
Daar geeft Vergeer een deskundig antwoord op.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:48 schreef hoatzin het volgende:
Vraag is of en hoe die latere redacties ook in Marcus' werk hebben ingegrepen.
Dat merk je zo op het eind van het verhaal.quote:Dus ze beschouwden Jezus als een mislukking?
Zeker.quote:Daar lijkt het iig sterk op.
Neen, nog even goed zoeken.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Is het deze die je bedoeld ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Josia
Wat ga jij toch altijd lekker kort door de bocht.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jozua is ook verzonnen, dus Marcus zit in een goede traditie.
Het lijkt mij om de opvolger van Mozes te gaan. Jozua die het beloofde land innam.quote:Op dinsdag 6 september 2016 21:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Neen, nog even goed zoeken.
Voor de grote revolutionaire koning Jezus is net zoveel historisch bewijs als voor de grote revolutionaire koning Arthur. Heel veel wensdenken van de fans, heel veel tussen de regels lezen, heel weinig historische bronnen. Nu jij weer.quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wat ga jij toch altijd lekker kort door de bocht.
Het lijkt mij niet dat Marcus zijn verhaal in Rome voorlas met iets nieuws dat geheel uit de lucht kwam vallen. De ingewijden die naar Marcus tijdens zijn voordracht luisterden wisten wel waar het over ging. Zij herkenden het deel van wat er werkelijk was gebeurd in het verhaal.quote:Op woensdag 7 september 2016 06:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Voor de grote revolutionaire koning Jezus is net zoveel historisch bewijs als voor de grote revolutionaire koning Arthur. Heel veel wensdenken van de fans, heel veel tussen de regels lezen, heel weinig historische bronnen. Nu jij weer.
Als men zich tracht te verplaatsen in de sfeer waar toen de joden in de diaspora leefden, moet dat geen lachertje geweest zijn. Na jaren van schermutselingen met deze fundamentalistische joden moet zowat elke jood een verdachte geweest zijn. Dit had men ook tijdens WO II waar elke Amerikaan van Japanse origine als verdachte werd aanzien. Men ging zelfs zo ver om ze in kampen onder te brengen. Nu zien we ook dat ultra rechtse partijen elke moslim aanzien als potentieel I.S. sympathisant. Onder deze druk moet ook Marcus geleefd hebben, terwijl hij met die nazareners / zeloten niks te maken had. Dan komt het bericht dat Jeruzalem is gevallen en de Tempel verwoest is. Waar hebben we dit verdient dat JHWH ons zo in de steek heeft gelaten, vraagt Marcus zich af. Hoe kan ik de woede van mijn stadsgenoten op de joodse Romeinen afwenden? En dan schrijft hij zijn evangelie nadat de zegetocht van Titus door Rome getrokken is met de buit uit de Tempel, met op het eind van de stoet enkele duizenden joodse gevangenen. Marcus kon niet anders dan aan deze joodse partizanen een andere betekenis geven op een wijze dat zijn verhaal nog geloofwaardig was voor zijn joodse publiek. Maar wat voor elementen er nog hebben meegespeeld zullen we wellicht nooit weten.quote:Op woensdag 7 september 2016 07:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet dat Marcus zijn verhaal in Rome voorlas met iets nieuws dat geheel uit de lucht kwam vallen. De ingewijden die naar Marcus tijdens zijn voordracht luisterden wisten wel waar het over ging. Zij herkenden het deel van wat er werkelijk was gebeurd in het verhaal.
Ik zou ook niet snappen waarom Marcus anders toch zo z'n best gedaan heeft de zaken omtrent het koningschap en de mislukte staatsgreep te maskeren.
thnx.quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:20 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Er is een interessant boek hierover. The naming of Jezus in Hebrew ( van Nehemia Gordon)
hoe ervaar jij die leiding?quote:Op woensdag 7 september 2016 17:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
falling_away omdat niet iedereen door de Heilige Geest geleid wordt en ook onder christenen vele misleid worden....
quote:Op woensdag 7 september 2016 17:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
falling_away omdat niet iedereen door de Heilige Geest geleid wordt en ook onder christenen vele misleid worden....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Blijkbaar de bedoeling van de goede herder. Dat slechts één select groepje het juiste geloof, en daarmee de genade ontvangt.quote:Op woensdag 7 september 2016 17:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
falling_away omdat niet iedereen door de Heilige Geest geleid wordt en ook onder christenen vele misleid worden....
Nee, staat er niet ! Er staat ' van de wereld ' en dat was toen het Romeinse Rijk, de toen bekende wereld. De mormonen geloven dat Jezus ook Amerika heeft bezocht. Geloof jij dat ook ?quote:Op donderdag 8 september 2016 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
Wat bedoel jij met een select groep?
Want Jezus riep niet voor niet s op om het evangelie te verkondigen aan alle mensen op de gehele aarde.
Het selecte groepje volgelingen. De ingewijden. De mensen die door het oog van de naald pasten. Het gevolg van Jezus dat via de tunnels Jeruzalem in en uit ging en met hun messen de strot afsneden van de soldaten van Herodus.quote:Op donderdag 8 september 2016 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
Wat bedoel jij met een select groep?
Want Jezus riep niet voor niet s op om het evangelie te verkondigen aan alle mensen op de gehele aarde.
Dus dat "selecte groepje" zou moeten bestaan uit alle mensen op de aarde
Ieder kan en mag die genade ontvangen, deze ontvang je door het geloof meer niet.
Maar dat er mensen zijn die dat niet willen of zeggen te kunnen.
ja dat ligt puur aan hun niet aan God, God wil niets liever dan dat iedereen tot geloof komt.
Overigens vind ik het mooi dat je dat zo gelooft. En ik weet zeker dat de wereld door mensen die met hun gezond verstand met hun geloof bezig zijn er alleen maar beter op wordt.quote:Op donderdag 8 september 2016 15:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Evangelie betekent goede boodschap, heb ik volgens mij al wel eens gezegd hier.
De genade verkondiging is dus het evangelie, dat wij om vergeving mogen vragen voor onze zonden. en dat er dus vergeving mogelijk is uit die genade.
En we hoeven er praktisch niks voor te doen, alleen die zonde erkennen en God vragen om vergeving.
Maar aangezien jij niet in de opstanding van Jezus geloofd en zo zul je waarschijnlijk nooit tevreden zijn met mijn antwoord, omdat jij dan weer begint over opgewekt ipv op gestaan etc. etc.
Ik denk niet dat Jezus bijna 2000 jaar geleden in Amerika is geweest, omdat het meeste uit de bijbel zich afspeeld in, egypte, Israėl, Griekenland, etc.
Maar dat zegt niet dat de bijbel niet voor de hele wereld bedoelt is.
Er wordt toch ook gesproken over tot de uithoeken van de aarde?
Lijkt mij dat daar ook amerika en australiė en zo bij horen
Dat was voor Jezus er was niet anders.quote:Op donderdag 8 september 2016 15:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Evangelie betekent goede boodschap, heb ik volgens mij al wel eens gezegd hier.
De genade verkondiging is dus het evangelie, dat wij om vergeving mogen vragen voor onze zonden. en dat er dus vergeving mogelijk is uit die genade.
En we hoeven er praktisch niks voor te doen, alleen die zonde erkennen en God vragen om vergeving.
Dit is wel de bedoeling van de latere kerk, maar dat was niet wat Jezus bedoelde.quote:Maar aangezien jij niet in de opstanding van Jezus geloofd en zo zul je waarschijnlijk nooit tevreden zijn met mijn antwoord, omdat jij dan weer begint over opgewekt ipv op gestaan etc. etc.
Ik denk niet dat Jezus bijna 2000 jaar geleden in Amerika is geweest, omdat het meeste uit de bijbel zich afspeeld in, egypte, Israėl, Griekenland, etc.
Maar dat zegt niet dat de bijbel niet voor de hele wereld bedoelt is.
Er wordt toch ook gesproken over tot de uithoeken van de aarde?
Lijkt mij dat daar ook amerika en australiė en zo bij horen
En jij denkt precies te weten wat Jezus wel bedoelde omdat....?quote:Op donderdag 8 september 2016 17:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat was voor Jezus er was niet anders.
[..]
Dit is wel de bedoeling van de latere kerk, maar dat was niet wat Jezus bedoelde.
.....hij een ander doel had dan wat de christenen er later van gemaakt hebben. En moest je nu eens die gekleurde bril afzetten zou je dat ook moeten merken.quote:Op vrijdag 9 september 2016 10:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
En jij denkt precies te weten wat Jezus wel bedoelde omdat....?
quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je de bijbel eens beter zou gaan begrijpen, zou je er achter komen dat Jezus HET doel is.
Jezus had wel wat anders aan zijn hoofd dan een boodschap die decennia later bedacht werd te verspreiden die ook nog eens totaal tegen alles ingaat waar Jezus voor stond.quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je de bijbel eens beter zou gaan begrijpen, zou je er achter komen dat Jezus HET doel is.
Wat denk jij dan dat hij aan zijn hoofd had, dat volgens jouw nu niet wordt verkondigd?quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Jezus had wel wat anders aan zijn hoofd dan een boodschap die decennia later bedacht werd te verspreiden die ook nog eens totaal tegen alles ingaat waar Jezus voor stond.
Waar je het over had. De opstanding uit de dood. Dat hij voor onze zonden is gestorven. Daar was Jezus niet mee bezig.quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wat denk jij dan dat hij aan zijn hoofd had, dat volgens jouw nu niet wordt verkondigd?
Wat is er nu dus anders dan toen?
Lucas heeft geleend van Mattheus, die weer heeft geleend van Marcus, en Marcus is van na de val van de tempel. Dat is al sinds de negentiende eeuw bekend.quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:17 schreef Manke het volgende:
Als lucas rond 60 is geschreven, wat voor gevolgen heeft dat dan?
http://www.harvardhouse.com/Luke_date-written.htm
Als het niet zo is, graag echte argumenten.
Die site staat vol met cirkelredeneringen. Waarom zo Josephus Lukas nodig gehad hebben om over Jezus en zijn broer Jakobus te schrijven ?? Josephus had zelf een hoge militaire rang bij de zeloten en was tijdgenoot van Jakobus. Als we het Lukas evangelie als origineel document mogen aannemen was die uitermate gnostisch in zijn teksten, wat overeen komt met de geest van eind 1e eeuw. Wat Lukas schrijft staat dan nog eens haaks op waar de IJveraars voor stonden. En zo kan ik nog even doorgaan. En zoals de _tevreden atheļst terecht opmerkt is dat het oudste evangelie dat van Marcus is, geschreven in 71 n.C.quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:17 schreef Manke het volgende:
Als lucas rond 60 is geschreven, wat voor gevolgen heeft dat dan?
http://www.harvardhouse.com/Luke_date-written.htm
Als het niet zo is, graag echte argumenten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |