abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165115223
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 21:52 schreef Ericr het volgende:
Syntix blijft MAD. Buiten zijn comfort zone is het inderdaad een hulpeloos schepsel. Ja hij deed wat leuke dingen in de TDF maar die knuppel ging ook in paniek rennen op de Ventoux. Het is nog net niet zo'n autist als Evans maar het komt wel dicht in de buurt.
Hij is puur op die afdalingen gaan trainen vanwege het roadbookje waar hij er normaal als een natte krant doorheen fietst. Hij doet niet meer dan nodig is qua fietsen zelf.

#marginalgains
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 september 2016 @ 22:51:07 #77
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_165117146
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 21:52 schreef Ericr het volgende:
Het is nog net niet zo'n autist als Evans maar het komt wel dicht in de buurt.
Dat zou ik, mits waar, wel het enige pluspunt vinden aan Froome :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 5 september 2016 @ 23:30:55 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_165118318
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 21:45 schreef Syntix het volgende:

[..]

Froome die aanviel tijdens een afdaling, waaierritten, een kasseienrit en vaak ook nog eens bergop afdoen als een hulpeloos ventje die verre van een ware kampioen is :') wat een ongelofelijke mongool ben jij.

Maakt in zijn 1tje (oké Sagan ook) die hele tour leuk door nog wat opvallende dingen te doen. Dat hij en zijn team wat moe zijn na zo'n seizoen is nog wel te begrijpen.
dat jij fapt op een continue Sky-trein voorop het peloton, betekent niet direct dat het leuk is om naar te kijken. een keer demarreren in een afdaling maakt de afgelopen Tour echt niet opeens een leuke Tour. Het was een continue zak met Sky-stront die over ons werd uitgegooid
pi_165118500
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 23:30 schreef Blik het volgende:

[..]

dat jij fapt op een continue Sky-trein voorop het peloton, betekent niet direct dat het leuk is om naar te kijken. een keer demarreren in een afdaling maakt de afgelopen Tour echt niet opeens een leuke Tour. Het was een continue zak met Sky-stront die over ons werd uitgegooid
Final general classification (1–10)[17]
Rank Rider Team Time
1 Chris Froome (GBR) Yellow jersey Team Sky 89h 04' 48"
2 Romain Bardet (FRA) AG2R La Mondiale + 4' 05"
3 Nairo Quintana (COL) Jersey yellow number.svg Movistar Team + 4' 21"
4 Adam Yates (GBR) White jersey Orica–BikeExchange + 4' 42"
5 Richie Porte (AUS) BMC Racing Team + 5' 17"
6 Alejandro Valverde (ESP) Jersey yellow number.svg Movistar Team + 6' 16"
7 Joaquim Rodríguez (ESP) Team Katusha + 6' 58"
8 Louis Meintjes (RSA) Lampre–Merida + 6' 58"
9 Daniel Martin (IRL) Etixx–Quick-Step + 7' 04"
10 Roman Kreuziger (CZE) Tinkoff + 7' 11"

2 tot 10 binnen 3 minuten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 5 september 2016 @ 23:46:21 #80
62913 Blik
The one and Only!
pi_165118743
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 23:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Final general classification (1–10)[17]
Rank Rider Team Time
1 Chris Froome (GBR) Yellow jersey Team Sky 89h 04' 48"
2 Romain Bardet (FRA) AG2R La Mondiale + 4' 05"
3 Nairo Quintana (COL) Jersey yellow number.svg Movistar Team + 4' 21"
4 Adam Yates (GBR) White jersey Orica–BikeExchange + 4' 42"
5 Richie Porte (AUS) BMC Racing Team + 5' 17"
6 Alejandro Valverde (ESP) Jersey yellow number.svg Movistar Team + 6' 16"
7 Joaquim Rodríguez (ESP) Team Katusha + 6' 58"
8 Louis Meintjes (RSA) Lampre–Merida + 6' 58"
9 Daniel Martin (IRL) Etixx–Quick-Step + 7' 04"
10 Roman Kreuziger (CZE) Tinkoff + 7' 11"

2 tot 10 binnen 3 minuten
Wat wil je daarmee zeggen?
pi_165118831
En de vuelta

General classification (1-10)[5]
Rank Rider Team Time
1 Nairo Quintana (COL) A red jerseyA white jersey Movistar Team 61h 36' 07"
2 Chris Froome (GBR) Team Sky + 3' 37"
3 Esteban Chaves (COL) Orica–BikeExchange + 3' 57"
4 Alberto Contador (ESP) Tinkoff + 4' 02"
5 Simon Yates (GBR) Orica–BikeExchange + 5' 07"
6 Samuel Sánchez (ESP) BMC Racing Team + 6' 12"
7 Andrew Talansky (USA) Cannondale–Drapac + 6' 43"
8 Davide Formolo (ITA) Cannondale–Drapac + 7' 17"
9 David de la Cruz (ESP) Etixx–Quick-Step + 7' 23"
10 Michele Scarponi (ITA) Astana + 7' 39
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 5 september 2016 @ 23:49:58 #82
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_165118840
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 23:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen?
Ik vrees dat ie bedoelt dat het daarmee een leuke en interessante tour was.
pi_165118841
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 21:14 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Contador maakt dankzij deze coup weer kans op het podium. Het is niet zo dat hij maar wat voor Quintana heeft geknecht. Dan had hij op de slotklim wel meer werk verricht. Hoe je hierop kunt haten, is mij een raadsel.
Hij bleef constant zelf veel kopwerk verrichten, terwijl Quintana dat wat minder deed. Je kunt Contador absoluut niet verwijten dat hij wat dan ook probeert, maar hij had ook wel wat beter kunnen nadenken. Hij had de verantwoordelijkheid ook bij Quintana kunnen leggen en zo naast tijdwinst (Quintana was toch wel door blijven rijden) wellicht ook de ritzege kunnen pakken. Of zoals hij in de Tour met griep nog even ging aanvallen om vlak daarna af ging stappen. Tenzij hij met z'n aanvallen een ander doel had dan z'n eigen resultaat maximaliseren zijn zulke dingen net zo goed een gebrek aan inzicht.
pi_165118890
En ik heb genoten van Froome in de Tour en zeker niet van de uiterst zwakke concurrentie.
  Moderator maandag 5 september 2016 @ 23:52:20 #85
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_165118914
Contador heeft geen inzicht.

wimderongod
Het blijft toch een merkwaardige sport hč, dat wielrennen.
  maandag 5 september 2016 @ 23:52:26 #86
62913 Blik
The one and Only!
pi_165118917
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 23:49 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Ik vrees dat ie bedoelt dat het daarmee een leuke en interessante tour was.
Dat vrees ik ook... Alsof een eind-klassement iets zegt over de amusementswaarde.

Overigens was Froome als renner de afgelopen Tour best te pruimen, best een paar leuke acties gedaan. Maar vervolgens de hele tijd de saaie Sky-trein voorop maakt het voor mij verder 1 vd meest saaie TdF's die ik heb gezien. Terugdenken aan de Armstrong-tijd
pi_165118981
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 23:52 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Contador heeft geen inzicht.

wimderongod
Elke slotklim je motor opblazen _O_
  maandag 5 september 2016 @ 23:54:49 #88
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_165118993
Geniale actie van Contador. Zelden iemand gezien met zoveel gevoel voor de koers. Het contrast met Froome, die als een vis op het droge aan het spartelen was, kon niet groter.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_165125442
Buiten de etappes met aankomst bergop, reed Froome een erg goede en leuke Tour. Voor mij was het wel een smet dat hij als duidelijk beste renner niet voor winst in een aankomst bergop ging, dat maakt de irritatie van zo'n trein alleen maar groter.
  dinsdag 6 september 2016 @ 15:08:00 #90
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_165127345
Morgen wel of geen Fraile?

Wielerflits geeft hem zelfs twee sterren voor de ritwinst, maar op mij heeft hij nog niet zo'n indruk gemaakt ondanks die nette 2e plek in het bergklassement.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat hij z'n krachten wel weer zal verbruiken voor de bergpunten eerder in de etappe...
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_165127420
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:08 schreef MadMarine het volgende:
Morgen wel of geen Fraile?

Wielerflits geeft hem zelfs twee sterren voor de ritwinst, maar op mij heeft hij nog niet zo'n indruk gemaakt ondanks die nette 2e plek in het bergklassement.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat hij z'n krachten wel weer zal verbruiken voor de bergpunten eerder in de etappe...
Hangt allemaal van af hoeveel minuten de peloton hem geeft. Met genoeg voorsprong kan hij best top-10 eindigen. Als Sky of Tinkoff er aan gaat trekken dan kan het lastig worden. Movistar zie ik niets doen, die hebben hun gewenste 3 minuten voorsprong
pi_165127542
Froome is natuurlijk gewoon een GOD en de Sky-trein is goddelijk _O_
Balen dat Stannard, Thomas enz. niet ook mee konden naar de Vuelta, want dan was het weer Angelsaksisch genot all the way _O_

Froome is natuurlijk ook by far de beste renner op dit moment (al jaren). Is eigenlijk in alles goed i.t.t. dwergtrollen, Bertje en nog een hele rits renners. Hopelijk gaan ze die niet-Angelsaksische renners nog even terugpakken met een mooie sky-trein, zodat de ITT nog belangrijk en spannend wordt.
pi_165127653
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:21 schreef Syntix het volgende:
Froome is natuurlijk gewoon een GOD en de Sky-trein is goddelijk _O_
Balen dat Stannard, Thomas enz. niet ook mee konden naar de Vuelta, want dan was het weer Angelsaksisch genot all the way _O_

Froome is natuurlijk ook by far de beste renner op dit moment (al jaren). Is eigenlijk in alles goed i.t.t. dwergtrollen, Bertje en nog een hele rits renners. Hopelijk gaan ze die niet-Angelsaksische renners nog even terugpakken met een mooie sky-trein, zodat de ITT nog belangrijk en spannend wordt.
froome ziet er uit als een levend lijk
pi_165128134
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:26 schreef THEFXR het volgende:

[..]

froome ziet er uit als een levend lijk
Shots fired
pi_165129157
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Buiten de etappes met aankomst bergop, reed Froome een erg goede en leuke Tour. Voor mij was het wel een smet dat hij als duidelijk beste renner niet voor winst in een aankomst bergop ging, dat maakt de irritatie van zo'n trein alleen maar groter.
Tja, hij verwachtte dat Quintana ging schroeien in de derde week. En later was er die val waardoor hij de laatste twee bergetappes ook niet meer voor de winst kon gaan.
pi_165137695
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:08 schreef MadMarine het volgende:
Morgen wel of geen Fraile?

Wielerflits geeft hem zelfs twee sterren voor de ritwinst, maar op mij heeft hij nog niet zo'n indruk gemaakt ondanks die nette 2e plek in het bergklassement.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat hij z'n krachten wel weer zal verbruiken voor de bergpunten eerder in de etappe...
Fraile was sterk in de rit naar Lagos de Covadonga (toen was hij na Gesink de sterkste uit de vroege vlucht), maar de afgelopen 2 bergritten waren vrij slecht.. Zal wel meezitten in de vlucht van de dag, maar voor winst lijkt me overdreven..
  Moderator woensdag 7 september 2016 @ 02:07:25 #97
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_165143866
Etappe 17: Castellón - Mas de la Costa, 177,5 km

We staan aan het begin van de slotweek van de Vuelta a Espańa 2016. Ideaal moment om nog even terug te blikken op de tweede week van deze niet altijd enerverende koers. Daags na de eerste rustdag was er een aankomst op die verdomd steile Peńa Cabarga. De overwinning ging naar Froome en de koers was saai. Een dag later was er een rit naar het fantastische Baskenland. De omgeving was fantastisch, de fans waren geweldig, maar helaas was de koers dan weer wat minder. Er gebeurde niet gek veel en uiteindelijk ging de overwinning naar Keukeleire. Dat was geen pretje, zeker niet als je weet dat er in Bilbao normaal veel mooiere dingen gebeuren. Een dag later bleven we in het Baskenland, met een aankomst dicht bij de grens met Frankrijk. Een rustdag voor het peloton, ze kwamen meer dan een half uur later binnen dan Valerio Conti. De getalenteerde Italiaan reed sterk in de kopgroep en was veel te goed voor de rest. Na deze aankomst in het noorden van Navarra gingen we dan Frankrijk in. Het begin van een weekend dat we ons nog lang zullen heugen. In de rit naar de Aubisque reed een omvangrijke kopgroep weg en van al die koplopers was onze eigen Robert Gesink de sterkste. Eindelijk won hij eens een rit in een grote ronde, na zoveel tegenslag. Het is hem nog steeds gegund. Maar, als we het even objectief bekijken, de rit een dag later was nog veel mooier. Een korte rit, van 110 kilometer, die helemaal werd uitgezonden zo'n beetje. Meteen in het begin ging het los, een grandioze aanval van Contador en ploeggenoten. Quintana kon volgen, maar Froome was niet van de partij. Het leverde een enorm boeiende rit op, die tot het eind spannend bleef. Quintana trok hier de Vuelta definitief naar zich toe, op een schitterende manier. We hadden ook nog de farce met een peloton dat op een klein uur binnenkwam, dat was dan weer een klein smetje. Ook vervelend dat de dag voor de rustdag dan weer een rit voor sprinters was. Uiteraard ging de overwinning naar een renner die eigenlijk uit koers gezet had moeten worden. Omdat het de sympathieke Luxemburger Drucker was, zien we dat dan maar even door de vinger. Nu gaan we verder met de laatste week. Laatste paar dagen eigenlijk, nog maar vijf ritten. De eerste van die vijf is een typische rit voor de Vuelta. Hele dag op en af, met aan het eind een kneitersteile klim. Daarna is er een vlakke rit, gevolgd door een tijdrit. In het laatste weekend nog een lastige bergrit en vervolgens de parade richting Madrid. Er is nog kans op wat spektakel, laten we hopen dat we dat meteen tijdens deze rit krijgen.




Ha, Castellón. Daar waren we vorig jaar ook. Aangezien ik nogal een tegenstander ben van terugkerende steden, ga ik uit protest gewoon m'n stukje van vorig jaar kopiëren. Castellón de la Plana is een stad met 180.000 inwoners in de regio Valencia. De stad is de hoofdstad van de provincie Castellón. De stad is pas relatief laat gesticht, in 1251. Na de verovering van het Moorse koninkrijk van Valencia werd de stad op deze plek gesticht. Koning Jaume I was daar verantwoordelijk voor. Ze zijn hem niet vergeten, de universiteit in deze stad draagt zijn naam. Castellón heeft een kleine binnenstad, waar nog wel wat mooie gebouwen te vinden zijn. Je zou in de stad de geur van sinaasappels nog moeten kunnen ruiken, die worden ook hier in de buurt verbouwd. De stad is niet echt vaak voorgekomen in de Vuelta. In 1990 kwam er eens een rit aan, deze rit werd gewonnen door de Spanjaard Emilio Cuadrado. Een onbekende Spanjaard, dit zou zijn enige overwinning als prof blijken te zijn. Een andere winnaar in Castellón is dan weer een stuk bekender. In 2004 ging de zesde rit van Benicarlo naar Castellón en deze rit zou eindigen in een massasprint. Oscar Freire was in deze sprint Erik Zabel en Stuart O'Grady te snel af. Een paar weken later zou hij op het WK precies dezelfde jongens weer verslaan. Vorig jaar waren we hier dus ook. Een rit van Valencia naar deze stad, met onderweg nog wel wat heuveltjes. Niet echt genoeg om heel veel jongens te lossen, dus kregen we een massasprint in de straten van Castellón. Kristian Sbaragli was de snelste en hij versloeg John Degenkolb, om maar eens iemand te noemen. Toen een aankomst, nu een vertrek. Spannende tijden in deze stad.



De start van de rit is ergens een eindje buiten het centrum op een of andere uit de kluiten gewassen parkeerplaats, tussen de appartementjes. Na de start fietsen de renners een rondje door Castellón, precies om het centrum heen. Bij het verlaten van de stad komen sommige renners op bekend terrein terecht. Tijdens de rit van vorig jaar reed men eerst a een keer Castellón binnen voor er gesprint ging worden. Ze gingen toen eerst nog een rondje maken, richting Benicasim, over een klim. Datzelfde doen we nu. Van Castellón langs de kust richting het badplaatsje Benicasim. Tot dit dorp is het vlak, maar daarna begint al snel de eerste klim van de dag. De Alto del Desierto de las Palmas, een beklimming van de tweede categorie, die 7,3 kilometer lang is en 5,1% gemiddeld. Vorig jaar was dezelfde klim nog 7,5 kilometer en 5,5% gemiddeld, maar dat geheel terzijde. Spanjooltjes weten het ook niet meer allemaal. Het begint buiten Benicasim makkelijk met een kilometer aan 4%, maar langzaam wordt het wat steiler. Na twee kilometer klimmen komt er een kilometer aan 7,5%, gevogld door drie kilometer aan 6%. Dan is er echter richting het dorpje Desierto de las Palmas een vlakke kilometer, voor de renners nog een laatste kilometer aan 7% krijgen. Best een lekker klimmetje om de rit mee te beginnen. Het begin had alleen nog wel wat zwaarder kunnen zijn, als er echt tot de top werd gereden. De laatste drie kilometer van de klim doen we net als vorig jaar niet en dat zijn nou net de leukste kilometers. Bij het onderstaande profiel dus het stuk na 7,5 kilometer niet meetellen.




Na een klim volgt er uiteraard een afdaling. De afdaling is een kilometer of negen lang, maar niet echt lastig. In het begin van de afdaling zijn er wel redelijk wat bochten, maar op een paar bochten na allemaal vrij overzichtelijk en behoorlijk goed in te schatten. De weg is redelijk goed en redelijk breed, dus dit moet te doen zijn. Na de afdaling is het een paar kilometer vlak, maar al vrij snel moet er weer een beetje geklommen worden. Het gaat drie kilometer omhoog aan 5%, telt ook weer mee. Daarna wordt het wel even wat makkelijker. Over een grote en kaarsrechte weg gaan we richting Cabanes fietsen. Het gaat af en toe een klein beetje omhoog en omlaag, maar laten we voor het gemak zeggen dat het een kilometer of 15 vlak is. Na Cabanes is het nog 15 kilometer fietsen tot Torre Endomenéch, waar de volgende klim begint. In die 15 kilometer is het toch ook voornamelijk vlak, hoewel er nog wel door Vilanova d'Alcolea wordt gefietst waar de weg toch nog even kort redelijk omhoog loopt. De wegen blijven wel breed, alleen in zo'n dorpje is het wat bochtiger en zijn er uiteraard wat verkeersobstakels. Na 68 kilometer komt het peloton dan door Torre Endomenéch en beginnen we aan de Alto de la Seratella. Deze klim van de tweede categorie is 14,5 kilometer lang en 3,6% gemiddeld. De weg is wat minder breed, maar de omgeving is wel weer wat fraaier. Beetje rotsjes en beetje groen, beter dan die dorre boel van de voorgaande kilometers. Heel lastig is de klim niet, maar ook weer niet zo makkelijk als het gemiddelde percentage doet vermoeden. Toch nog een paar lastige kilometers met stroken aan 8%, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door wat vlakker werk. Na 80 kilometer komen de renners door het schattige dorpje Sarratella en twee kilometer later komen ze boven op de klim.




De afdaling is een stuk korter dan de klim, ongeveer acht kilometer maar. De eerste drie kilometer daarvan is het zowat vlak, dat zijn dus makkelijke kilometers. De weg is wel een beetje smallig en de staat van de weg is ronduit pover. Gelukkig wordt de afdaling nooit echt lastig. Richting het einde van de afdaling gaat het nog wel wat steiler naar beneden, maar er zijn weinig lastige bochten. Na 90 kilometer komen de renners door Albocasér en is de afdaling zo ongeveer gedaan. In Albocasér ligt er ook weer een brede weg, wat na dat gekloot van net ook wel weer zo prettig is. Buiten Albocasér komen de renners langs de rivier Millars te rijden. Hier loopt de weg ook voorzichtig al een beetje op, richting de volgende klim van de dag. In acht kilometer overwinnen we een hoogtemetertje of 100, dan weet je wel dat het niet echt iets is om zenuwachtig van te worden. De renners rijden richting Benasal en een aantal kilometer voor dit dorpje begint de volgende klim van de dag al. Na 98 kilometer is het tijd vooreen klim van de derde categorie, de Alto de Benasal. 11,2 kilometer lang en 3% gemiddeld, ook weer niet bijzonder indrukwekkend dus. De weg is behoorlijk breed en er ligt best nieuw asfalt, wat de klim alleen nog maar makkelijker maakt. De klim lijkt nooit echt enorm steil te worden, beetje gelijkmatig wel. Na 107 kilometer komen de renners door Benasal, maar hier zijn ze nog niet boven. Dat is pas een paar kilometer verderop, in Fuentes en Segures. In dit dorpje zijn wat waterbronnen. Genoeg om een eigen watermerk te hebben, Aigua de Benales. Leuk bouwwerk wel.



Na de klim is het vier kilometer vlak, daarna gaat het weer drie kilometer omhoog. Die drie kilometer zijn zowaar nog lastiger ook dan al die kilometers daarvoor. Minstens 5%, op sommige stroken zelfs nog wat meer. Er wordt gefietst richting Culla, een dorpje mooi gelegen in de heuvels. Na Culla begint de afdaling pas, deze duurt een kilometer of 10. Niet echt een lastige afdaling, hoewel de weg na een tijdje wel weer wat smaller wordt. Het gaat niet heel steil naar beneden en er zijn niet enorm veel lastige bochten, hoewel er wel een paar zijn die nog enigszins uitdagend zijn. Aan het eind van de afdaling komen de renners door La Torre d'en Besora en daarna is het weer vlak. Een brede en rechte weg wordt bereikt, die de renners zonder veel noemenswaardigheden richting Atzeneta del Maestrat zal brengen. Na dit dorpje gaat het twee kilometer omhoog aan 5%, het mag immers niet te lang vlak zijn. Na dit korte klimmetje gaat het vier kilometer naar beneden, maar de weg is best breed en het is ook niet al te steil. Als die afdaling gedaan is, komen we op wat grilliger terrein terecht. Wat lastiger te beschrijven, aangezien het om de kilometer weer anders is. Een kilometertje omhoog, dan weer even vlak, dan weer wat omhoog, vlak, etc. Uiteindelijk is het allemaal niet zo heel steil en daardoor ook niet enorm lastig, maar het steeds moeten veranderen van tempo en van versnelling maakt dit toch wel weer een slopende rit. Na een tijdje komen de renners langs Les Useres, weer een dorpje dat boven op een heuvel is gebouwd. Van Useres gaat het verder richting Costur en het recept blijft hetzelfde, steeds weer een kort stukje klimmen erbij. Even voorbij Costur is dat voorbij en gaat het zowaar een paar kilometer naar beneden. Wel wat haarspeldbochten, maar ook een brede weg. Na die afdaling is het niet heel lang vlak, want al vrij snel gaat er geklommen worden richting Llucena, waar na 168 kilometer de tussensprint is. Richting Llucena loopt het nog ongeveer acht kilometer omhoog aan iets meer dan 4%, dat is ook weer lekker hoor. Nog een paar wat lastigere stroken tussendoor, toch een behoorlijk venijnig ritje.



Buiten Llucena komen de renners na wat draaien en keren op een wat afgelegen weg tussen het dorp terecht. Tussen de rotswanden door wordt er een aantal kilometer gedaald richting de slotklim van de dag. Ondanks het feit dat we nogal afgelegen zitten, is de weg toch nog best breed. Dit stuk in dalende lijn is daardoor prima te doen. Weinig lastige bochten ook. Op iets meer dan vier kilometer van de streep begint de weg al omhoog te lopen, maar op iets minder dan vier kilometer van de streep slaan de renners linksaf en begint de slotklim. Meteen komen ze op een smallere en veel steilere weg terecht. Ze gaan klimmen naar Mas de la Costa. Deze beklimming van de eerste categorie is dus ongeveer vier kilometer lang en dan weet je wel wat je in Spanje te wachten staat. Een muur, uiteraard. Liefst 12,5% gemiddeld, deze slotklim. De klim naar Mas de la Costa begint met een kilometer aan 11,6%, met uitschieters naar 18%. De volgende kilometer is de lastigste, met 13,6% gemiddeld en pieken van 19%. De voorlaatste kilometer stijgt aan 12,1% gemiddeld, met ook veel stroken aan 17%. In de slotkilometer krijgen we een kilometer aan 12,3, maar in de slotmeters gaat het voor de gezelligheid nog even omhoog aan 22%. Dit is echt weer een pareltje hoor, jongens. Unipublicgoden hebben het weer geflikt.




De mensjes van Unipublic zijn altijd op zoek naar korte en steile beklimmingen. Voornamelijk omdat een aantal Spaanse klimmers daar wel goed mee overweg kunnen. Helaas voor de organisatie is Joaquim Rodriguez er niet meer bij en is Valverde ook niet echt meer aan het pieken. Kan best zo zijn dat we in de toekomst wat minder muurtjes krijgen, als blijkt dat de nieuwe generatie Spaanse klimmers daar wat minder vrolijk van wordt. Tot die tijd krijgen we vast nog veel beklimmingen zoals deze. Mas de la Costa, een debutant in de Vuelta. Nog nooit waren we hier, maar het is wel weer een ontdekking om u tegen te zeggen. Vier kilometer lang dik boven de 10%, het is om een beetje bang van te worden. De Spanjaarden hebben het overigens steeds over Llucena en Camins del Penyagolosa, maar dat is dus allemaal niet relevant. Llucena komen we tegen op een kilometer of tien van de streep, een klein dorpje met 1400 inwoners. Penyagolosa is dan weer een berg, maar die zit een heel eind verderop. We eindigen gewoon op Mas de la Costa en zo zou het ook overal moeten staan. Boven op Mas de la Costa staan er zowaar nog een paar huizen, wat toch best gek is. De weg richting Mas de la Costa verkeert echt in een erbarmelijke staat. Het is een oude betonweg, met allemaal gaten en scheuren. Het is niet overal even slecht, maar er zitten een paar gigantisch slechte stroken tussen. Dat ook nog eens, niet alleen steil, maar ook heel slecht.



Mas de la Costa wordt al de hel genoemd, maar gelukkig wordt het qua weer dan geen hel. Het is iets koeler geworden in Spanje, na de rustdag. Graadje of 26 in Castellón, dat is toch beter vol te houden. In Llucena waarschijnlijk wel een paar graden warmer, maar de 30 halen we vermoedelijk niet. Dat scheelt al een hoop. Er is weinig kans op regen en heel veel wind zal er ook niet zijn. Deze rit naar de hel begint stipt om 13:00. Tussen 17:26 en 17:55 worden de renners dan weer boven op Mas de la Costa verwacht. De uitzending begint zoals gebruikelijk weer om 15:00. Dan zitten de renners in de buurt van de top van de tweede klim van de dag, de Alto de Sarratella. Nog wat meer dan 80 kilometer te gaan, op dat moment. Er is dus nog genoeg genot te bewonderen, hoewel het ook zo kan zijn dat alleen de slotklim kijkwaardig wordt.



Na de rustdag kan er altijd veel gebeuren, maar ik zou niet echt meteen weten wat precies. Kan zijn dat Sky een poging wil doen om Froome tijd terug te laten pakken, maar die kans lijkt me niet zo heel groot. Kan ook zo zijn dat Contador nog het een en ander wil proberen, alleen wordt het wel lastig om weer zo'n truc uit te halen. Movistar zal vermoedelijk niet veel doen, die zijn nu wel klaar. Zorgen dat Quintana uit de problemen blijft en verder maakt het niet uit. Het kan zijn dat Sky hier gaat controleren, maar als Froome verder blijft verzwakken is dat een beetje onzinnig. Ik ga toch maar uit van een kopgroepje dat het gaat halen. De vorige keer na de rustdag ging de rit wel naar de favorieten voor de eindzege, maar toen stond alles nog dicht bij elkaar. Iedere ploeg die nu gaat rijden en niet Movistar heet heeft in zekere zin toch wel last van een lichte vorm van zelfoverschatting.
1. Meintjes. Aangezien hij deze Vuelta niet echt de topvorm meer heeft is hij weer gaan doen wat hij vroeger wel vaker deed, aanvallen. Hij leek een saaie aanklamper te gaan worden, maar probeert tijdens deze Vuelta toch weer in de aanval te gaan. Hopelijk doet hij dat nu weer, want ondanks het feit dat hij niet meer de vorm van de Tour heeft kan hij in een kopgroepje nog steeds een heel eind komen. Wij juichen voor een Afrikaanse overwinning.
2. Latour. Ik blijf het gewoon stug proberen. Ik wil gewoon nog een keer die gek schokschouderend in beeld zien deze Vuelta. Vooral met deze steile aankomst moet dat fantastische beelden opleveren. In allerlei kleine rondjes in Frankrijk durft hij wel aan te vallen, maar deze Vuelta lukt dat nog niet echt. Hopelijk in de derde week wel.
3. Fraile. Wil nog graag de bergtrui winnen, maar dat wordt wel met de dag lastiger. Hij kan eigenlijk geen rit meer laten liggen. Moet iedere dag dat er nog bergen in het parcours zitten in de aanval. Te beginnen met deze rit. Aan het eind van de rit zal hij dan wel weer te kort komen voor de overwinning, maar als hij in Madrid toch weer de bergtrui heeft zal dat hem aan zijn reet roesten.
4. Elissonde. Er zijn nog maar twee ritten over om flink veel punten te verdienen voor de bergtrui en kleine Kenny zal graag nog wat puntjes binnen willen halen, om er zeker van de zijn dat hij dat hele kleine truitje met de blauwe bollen mee naar Frankrijk mag nemen. Door al zijn inspanningen van de voorgaande dagen denk ik niet dat hij ook nog in staat zal zijn om daadwerkelijk voor een ritzege te gaan.
5. Gesink. Zijn succes van een paar dagen geleden smaakte naar meer. Hij wil nog een paar keer in de aanval gaan. Veel kansen heeft hij dan niet meer. Nu, naar Mas de la Costa en op zaterdag, naar de Alto de Aitana. Als hij een man van zijn woord is zien we hem tijdens een van die ritten in de aanval. Winnen zie ik dan weer niet zo snel gebeuren. Na een succes volgt er bij hem altijd weer pech, dus ongetwijfeld krijgt hij een lekke band door al dat vernaggelde hormigón op de slotklim.
Het blijft toch een merkwaardige sport hč, dat wielrennen.
pi_165144844
We zullen zien of Froome echt aan het verminderen is, of dat water halen toch wel een belangrijke taak is in het wielrennen. Al kan ik me ook wel voorstellen dat Froome mentaal een beetje geknakt is
pi_165145102
Van Emden start vandaag niet meer. Wel jammer, een veel grotere kans op een ritzege in een grote ronde gaat hij niet snel krijgen, denk ik.. (zeker als Castroviejo niet voluit mag gaan)
pi_165145105
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 21:52 schreef Ericr het volgende:
. Het is nog net niet zo'n autist als Evans maar het komt wel dicht in de buurt.
Maar die had toch wel een dosis koersinzicht. Anders zou hij die Tour in 2011 niet hebben gewonnen zonder echte bergknechten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')