abonnementen ibood.com bol.com
pi_165025832
registreer om deze reclame te verbergen
2000%20604%20Zwolle.jpg

TL;DR
De vrijwilligers van Stoomtrein Goes Borselle zijn een crowdfunding actie gestart om een “ NS 2000” diesel locomotief uit Amerika naar Nederland te halen. Deze locomotief staat momenteel in Florida bij een spoorweg museum dat is gesloten en zal worden gesloopt als deze niet naar Nederland kan worden verscheept. Omdat de locomotief niet in een container past is er apart vervoer nodig. Het crowdfunding doel is ¤25000 en dan hebben we voor het eerst sinds 1960 weer een “ NS 2000” op de Nederlandse sporen.

Meer informatie over de crowdfunding actie en hoe je eraan kunt bijdragen vind je op de crowdfunding website van de SGB

Op de website van NicoSpilt vind je ook een PDF van het artikel dat in de Juli 2016 editie van het Rail Magazine heeft gestaan.

Beknopte samenvatting van de crowdfunding actie.
In 1941 raken de Amerikanen betrokken bij de tweede wereldoorlog door de Japanse aanval op Pearl Harbour. Het USA Transportation Corps dat deel uitmaakt van het Amerikaanse leger had behoefte aan zware locomotieven om de bevoorradingstreinen te trekken. De firma Whitcomb bouwt in 1941 en 1942 daarvoor 110 vierassige diesellocomotieven met centrale cabine onder het type 65DE14. In 1943 belanden de locomotieven via het Midden-Oosten en Italië in Europa.

Op Nederlands spoor
NS koopt in de zomer van 1946 twintig van deze locomotieven uit een legerdump en brengt die in juli 1946 over naar Nederland. NS stelt de locomotieven die zij gekocht heeft na het nodige herstelwerk in de loop van 1946 en 1947 in dienst onder de nummers NS 601-619 en in 1953 worden er
achttien stuks vernummerd in de NS-serie 2001-2018. Zij worden ingezet in het goederenverkeer, maar bij tijd en wijle ook voor het reizigersvervoer. In latere jaren zijn ze met name ingezet in het goederenverkeer, zoals het verrijden van de zware olietreinen vanuit Schoonebeek. Nadat de aflevering van de nieuwe diesellocs van de serie NS 2200 in 1958 is afgerond worden de 2000’en tussen 1958 en 1960 alle buiten dienst gesteld en gesloopt.

Een nieuwe NS 2000?
Al langere tijd leeft de wens onder spoorwegliefhebbers om weer een NS 2000 op de baan te zien. In de afgelopen jaren zijn reeds diverse pogingen ondernomen door verschillende mensen om tot de verwerving van een machine te komen. Helaas zijn deze pogingen allemaal gestrand om diverse redenen, maar misschien is er nu toch nog een nieuwe kans om tot een NS 2000 replica te komen. Het ongelukkige toeval wil dat ter nagedachtenis van de veel te vroeg overleden spoorwegliefhebber en oud-STIBANS bestuurslid, Lex Lijsten, de erfgename heeft aangegeven Lex permanent te willen herdenken in de vorm van een spoorwegobject bij een museumlijn. Zij stelt daartoe een bedrag ter grootte van 25.000 euro ter beschikking. Het voorstel is toen gedaan uit te zien naar een Whitcomb-locomotief en deze over te brengen naar Nederland.

Speurtocht
Afgelopen februari stuitte een van de projectmedewerkers via een Amerikaans spoormuseaforum op een foto van een Whitcomb, gelijkend op de NS-versie, staand bij een klein museum in de plaats Lake Wales in Florida. De begeleidende tekst meldde dat de locomotief samen met een zesassig rijtuig te koop was omdat het verdere onderhoud te veel zou gaan kosten. Sloop dreigde als er zich binnen afzienbare termijn geen koper voor beide spoorobjecten zou aandienen. Na inspectie bleek de machine in en voldoende staat en is een aankoop bedrag afgesproken van $5000 ongeveer gelijk aan de oud-ijzer prijs.

Transport
Met name omdat de loc niet binnen gangbare containermaten is te plaatsen zijn de transportkosten fors. De kosten voor transport bedragen ruwweg 45.000 euro. Een sponsor voor dit gehele bedrag bleek niet te vinden, maar de firma Spliethoff heeft aangeboden het zeetransport tegen kostprijs uit te voeren!. De firma Mammoet heeft aangeboden het hele logistieke traject uit te willen werken en in kaart te brengen, inclusief de kosten en partijen die een dergelijke speciale klus kunnen klaren. Zeer mooie aanbiedingen, maar de voorwaarde om dit te accepteren is dat eerst het ontbrekende bedrag op tafel moet komen. Daarmee resteert een tekort van circa 25.000 euro op de totale kosten van 50.000 euro om de locomotief aan te schaffen en naar Nederland te vervoeren.

Geef dus gul , red deze locomotief en bring een “ NS 2000” weer terug op de Nederlandse sporen.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_165026489
Wat is er zo speciaal aan deze trein?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_165029516
lelijk ding en je kan je geld nuttiger besteden

haters gonna hate

hij zal waarschijnlijk ook niet eens op tijd komen als die van de NS is
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_165030874
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:43 schreef DieselTank het volgende:
Wat is er zo speciaal aan deze trein?
Het is historisch erfgoed en het is een beetje zonde dat er niets bewaard is gebleven. Waarom hebben we überhaupt musea?
Bier.
pi_165031478
Breng die troep lekker naar de schroothoop man :')
Torque makes life easy.
Team Jean
  Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 12:05:05 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_165032884
Staat dit al op somda?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 12:05:27 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_165032897
registreer om deze reclame te verbergen
Lekker begripvol volk weer hier :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 2 september 2016 @ 14:08:20 #8
382210 Jiang153
*** Taeyeon Noona ***
pi_165035563
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:43 schreef DieselTank het volgende:
Wat is er zo speciaal aan deze trein?
Hijs oud, lelijk en net schroot maar heeft volgens de "kenners" karakter.
pi_165036121
Straatcommando, nee volgens mij staat er nog niets op Somda. Wel op een of twee andere fora.

Waarom deze locomotief redden?

• Dit exacte type heeft bij de NS gereden, maar deze zijn allemaal gesloopt in een tijd dat treinen in een museum bewaren nog bijna niet voorkwam.
• Deze locomotief heeft deelgenomen aan de bevrijding van Europa in de tweede wereldoorlog.
• Van dit model zijn er in Europa geen meer overgebleven zover ik weet. (In Italie hebben ze ongeveer 50 vergelijkbare locomotieven in gebruik gehad maar dit is een ander type locomotief)
• Er is een grote groep liefhebbers en vrijwilligers die van een "oud wrak" weer een mooie locomotief kunnen maken, zie bijvoorbeeld http://www.stichting162.nl die ook een oorlogs locomotief van schroot hebben gered en hier nu een prachtige machine van hebben gemaakt.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_165041947
Waarom brengen we nu al die fyras weg om waarschijnlijk over 50 jaar weer zo'n faal fyra terug te halen? :')

Maar het is dus niet zo dat deze trein specifiek iets speciaals gedaan heeft. Behalve dat een soort gelijke trein joden heen en weer bracht.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_165042441
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:54 schreef DieselTank het volgende:
Waarom brengen we nu al die fyras weg om waarschijnlijk over 50 jaar weer zo'n faal fyra terug te halen? :')

Maar het is dus niet zo dat deze trein specifiek iets speciaals gedaan heeft. Behalve dat een soort gelijke trein joden heen en weer bracht.
Misschien een leuk treintje voor erdogan
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 20:23:28 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165042536
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:41 schreef Sounddragon het volgende:
Breng die troep lekker naar de schroothoop man :')
Voor 12 cent de kilo? :{
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  vrijdag 2 september 2016 @ 20:28:37 #13
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_165042670
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 september 2016 12:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Staat dit al op somda?
Somda? :') Daar heb je alleen maar sociopathen die willen weten wanneer hij waar rijdt. MAAR NIEMAND MAG HET VRAGEN!! :o

:')

Nee hier is prima hoor. Apart topic mag ook weleens. Er zijn al eleventybillion-point-awesome autotopics. En één treintopic. Nu dus twee ^O^
pi_165048702
Ik snap dat voor veel mensen het crowdfunden van een locmotief een vreemd idee is. Er zijn diverse lcocomotieven in de USA bewaard gebleven, inclusief degene die naar we naar Nederland willen halen. Wellicht dat een youtube filmpje nog wat harten kan veroveren om een donatie te maken:

When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_165051171
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 september 2016 12:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Lekker begripvol volk weer hier :')
Valt mij ook op, er zijn er maar weinig die snappen dat het een stukje geschiedenis is maar wel op dezelfde manier over hun wat oudere auto praten.

Maar ik zat ook te denken: Hoe is dat ding daar terecht gekomen?
Is er voor betaald of hebben ze em zomaar meegenomen?
Als het jatwerk is geweest zoeken die Yanks zelf maar uit hoe ze dat ding weer bij de eigenaar krijgen.
pi_165051197
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:41 schreef Sounddragon het volgende:
Breng die troep lekker naar de schroothoop man :')
Doe niet zo neerbuigend, snap je nou echt niet dat er mensen zijn die er wél waarde aan hechten?
Jouw post is een userpost, niet echt een onafhankelijke modpost.
Jij hoort objectief te zijn en niet volgens gevoel te posten, alleen maar te beslissen of iets kan of niet.
Jouw mening doet er niet toe, jij bent als mod immers objectief?
pi_165051198
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Voor 12 cent de kilo? :{
En dat geldt ook voor jou.
  Moderator zaterdag 3 september 2016 @ 07:24:20 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165051958
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 03:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

En dat geldt ook voor jou.
Jij leest verkeerd. Voor die 12 cent de kilo is het zonde hem uit elkaar te snijden, kun je hem beter weggeven aan mensen die hem op willen knappen.


en je hoeft mij niet te vertellen hoe ik moet van posten. Daarbij ben je als mod ook gewoon user
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_165064672
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 07:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jij leest verkeerd. Voor die 12 cent de kilo is het zonde hem uit elkaar te snijden, kun je hem beter weggeven aan mensen die hem op willen knappen.

Verkeerd gelezen idd.
pi_165375405
NS 2000 Crowdfunding update #1
De tussenstand van de crowdfunding actie is dat er op dit moment (16 september 2016) ¤21728 van ¤25000 is opgehaald. Dat maakt een verschil van ¤3272. Het zou fijn zijn als je ook een kleine donatie kunt maken voor dit initiatief.

Meer informatie over de crowdfunding actie en hoe je eraan kunt bijdragen vind je op de crowdfunding website van de SGB

Bijgaand nog twee youtube filmpjes met de betreffende Whitcomb locomotieven in actie in de tweede wereld oorlog.

De Whitcomb locomotief is te zien vanaf 3:30.

Vanaf 23:15 zie je een Whitcomb locomotief die een trein trekt door een door oorlog verscheurd europa.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_165659371
NS 2000 Crowdfunding update #2
De tussenstand van de crowdfunding actie is dat er op dit moment (29 september 2016) ¤27033 opgehaald. Er is een interessante ontwikkeling gaande waarbij een andere locomotief is ontdekt die niet zo heel lang geleden aan de kant is gezet met een defect bij een industrieel bedrijf. Daarom is het nieuwe crowdfunding doel ¤35000.

Meer informatie over de crowdfunding actie en hoe je eraan kunt bijdragen vind je op de crowdfunding website van de SGB

Lees hieronder de officiele update van de SGB website van 28 september 2016
De afgelopen tijd is er veel tijd gestoken in organisatie van het transport waarbij we in contact zijn gekomen met de firma Spliethoff (www.spliethoff.com). Zij zijn gespecialiseerd in bijzondere zeetransporten naar de andere kant van de oceaan. Men was direct zeer enthousiast over het project en wil hieraan graag medewerking verlenen. Spliethoff heeft aangeboden het gehele zeetransport uit te voeren voor alleen de directe kosten zoals havengelden! Het transport zelf wil men geheel sponsoren. We zijn de firma Spliethoff dan ook zeer dankbaar voor deze belangrijke toezegging die de crowdfunding teller flink deed oplopen!

Inmiddels kan met zekerheid gesteld worden dat we de locomotief uit Lake Wales aan kunnen schaffen en naar de SGB brengen. Rijdend krijgen zal een erg grote klus zijn voor de langere termijn, de loc staat immers al minstens 30 jaar stil en is technisch incompleet. De buitenzijde is echter geheel origineel zodat al snel een NS 2000 getoond kan worden.

Rijdend alternatief??

Naast de machine in Lake Wales is vrij onverwacht er een mogelijkheid gekomen om een ander identiek exemplaar aan te schaffen. Deze machine was tot op heden onbekend omdat deze op een geheel afgesloten fabrieksterrein werd ingezet. Via een Amerikaans forum is deze loc gevonden (op basis van een luchtfoto...!) Navragen heeft opgeleverd dat de locomotief tot enkele jaren geleden volop werd ingezet maar inmiddels met een defect aan de kant staat.

Deze loc is in een veel betere technische staat en met relatief weinig werk weer rijdend te maken. Maar de aankoopprijs ligt daardoor wel een stuk hoger... Op het moment van schrijven zijn de gesprekken hierover gaande met de eigenaar. Er zal naar schatting zeker 10.000 tot 15.000,- euro extra nodig zijn voor deze locomotief. Men is positief over eventuele verkoop maar is er nog niets met zekerheid bekend, de onderhandelingen lopen nog!

We hopen dat we uiteindelijk voor die machine kunnen kiezen zodat de 2000 vrijwel meteen rijvaardig zal zijn. Het wat hogere aankoopbedrag bespaart uiteindelijk weer veel geld (en werk!) aan de motorrevisie enz. van de machine in Lake Wales. De definitieve keuze zal voornamelijk aan het totale beschikbare bedrag afhangen! Mocht er niet voldoende ruimte zijn voor aanschaf van de betere machine dan zal het bedrag dat resteert na verwerving natuurlijk in het herstel van de loc uit Lake Wales worden gestoken!

De crowdfundingactie verloopt gelukkig erg goed, zoals we hoopten is er een groot publiek geïnteresseerd in het historische NS dieselmaterieel. Er zijn veel enthousiaste reacties ontvangen!

Wij zijn naast de fa. Spliethoff, diegene die reeds gedoneerd hebben allemaal zeer erkentelijk voor hun bijdragen! Hopelijk kunnen we samen de meter nog een stuk laten oplopen om zo voor de "rijdende NS 2000" kunnen gaan!
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  donderdag 29 september 2016 @ 23:09:36 #22
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_165660685
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:31 schreef Metzie het volgende:
We hopen dat we uiteindelijk voor die machine kunnen kiezen zodat de 2000 vrijwel meteen rijvaardig zal zijn. Het wat hogere aankoopbedrag bespaart uiteindelijk weer veel geld (en werk!) aan de motorrevisie enz. van de machine in Lake Wales. De definitieve keuze zal voornamelijk aan het totale beschikbare bedrag afhangen! Mocht er niet voldoende ruimte zijn voor aanschaf van de betere machine dan zal het bedrag dat resteert na verwerving natuurlijk in het herstel van de loc uit Lake Wales worden gestoken!
Maar wat is nou het idee? 2 locs kopen of 1? :?
pi_165661152
quote:
5s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar wat is nou het idee? 2 locs kopen of 1? :?
Eentje, maar een duurdere in betere staat zoals ik het begrijp.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  woensdag 5 oktober 2016 @ 18:57:16 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_165774307
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:41 schreef Sounddragon het volgende:
Breng die troep lekker naar de schroothoop man :')
zegt een mod op pta... moet je niet ergens anders beginnen?
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 18:59:20 #25
53151 T42
Pinball Wizard
pi_165774357
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 september 2016 12:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Lekker begripvol volk weer hier :')
veel al nerdjes op zolder met iphone en fiets owja mama kookt
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
pi_166067826
NS 2000 Crowdfunding update #3
De tussenstand van de crowdfunding actie is dat er op dit moment (19 oktober 2016) ¤30959 opgehaald. De huidige stand van het project is dat op het gebied van transport in principe alles rond is. Maar het project team weet nog steeds niet of het haalbaar is om de technisch betere loc te verwerven. De bal ligt nu bij de Amerikanen, maar daar gaat het allemaal niet zo vlug als ze zouden willen. Het projectteam is er nog druk mee bezig.

Meer informatie over de crowdfunding actie en hoe je eraan kunt bijdragen vind je op de crowdfunding website van de SGB

Als je op de hoogte gehouden wilt worden van tussentijdse updates dan kan je altijd de Facebook pagina van de SGB in de gaten houden.

Verder nog een interessant stukje film uit 1946 waarin een stuk of tien NS 2000 locomotieven in Nederland op transport zijn.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_166838318
full.jpg

NS 2000 Crowdfunding update #4
De tussenstand van de crowdfunding actie is dat er op dit moment (22 november 2016) ¤31719 opgehaald.

Zoals in de vorige update is te lezen,blijkt er onverwacht de kans te zijn om een beter exemplaar te verwerven. Deze machine bevindt zich midden in Amerika op het terrein van de "Lehigh Cements" (onderdeel van het Duitse Heidelberg Cement). De fabriek ligt in Mason City, zo`n 200 km onder Minnesota en ruim 1600 km. uit de kust... Het heeft aardig wat tijd gekost alvorens het "corporate headquarters" (de directie) het verzoek heeft behandeld maar er is gelukkig zeer positief nieuws gekomen. De directie is bereid om de machine aan de SGB over te dragen en er worden diverse reserveonderdelen bij beschikbaar gesteld!

Het projectteam heeft natuurlijk positief op hun voorstel gereageerd en gevraagd om meer informatie over de locomotief, maar helaas duurt het weer even voordat er een reactie is. Hopelijk volgen snel meer foto`s en technische informatie. Op basis van wat bekend is uit fora en enkele oudere foto`s is duidelijk dat het gaat om nummer USA7989 uit 1943. Ter vergelijking: de NS 2004 had nummer 7985. De machine is rond 1985 van andere draaistellen voorzien, waarschijnlijk tijdens een grote revisie waarbij de loc eveneens is aangepast voor radiobediening. Deze draaistellen zijn van een iets lichter maar even oud type Whitcomb-locomotief afkomstig. De locomotief is vanwege een defecte tractiemotor niet rijvaardig maar werd nog ingezet bij het bedrijf tot 2010. Uiterlijk is de machine verder geheel in originele toestand en nog in goede staat. In de bufferbalk zijn de gaten voor bouten van de buffers van de inzet in Europa ook nog aanwezig.

In vergelijking met de machine in Lake Wales is dit een vele malen beter exemplaar, omdat deze in principe ook in technische zin compleet is en tot voor 5 jaar geleden nog gelopen heeft. De buitenzijde is niet verbouwd en doordat de machine steeds op eigen terrein heeft gestaan is er geen sprake van vandalisme of diefstal van componenten.

Op dit moment wordt er verder nagegaan op welke manier het transport binnen Amerika georganiseerd kan worden. Er zal begin 2017 een bezoek ter plaatse worden gebracht om de machine goed te inspecteren en verdere afspraken te maken. Tevens wordt dan duidelijk wat er beschikbaar is aan extra onderdelen. Als alles meezit, zou het transport naar Nederland in het voorjaar kunnen plaatsvinden. Intussen inventariseren we ook de mogelijkheden om in Italië vervangende draaistellen en tractiemotoren te verwerven.

Dankzij de extra donaties die afgelopen tijd nog zijn ontvangen, verwachten we dat het mogelijk is de extra transportkosten voor deze locomotief te kunnen financieren. Het transport van een ruim 65 ton zware machine per dieplader over zo`n 1600 km door Amerika is immers geen eenvoudige en daardoor dure klus. Vele bruggen en wegen zijn niet op zo`n gewicht gebouwd en de route kan wat omslachtig worden. Vervoer over het spoor is vanwege kostbare keuringen e.d. geen optie.

Pas na volledige technische controle in Nederland zal exact bekend zijn wat de kosten bedragen voor een eventueel later rijvaardig herstel. Hierover is nu nog niets te zeggen, maar wel zal een optische opknapbeurt op afzienbare termijn mogelijk zijn. Het belangrijkste doel kan dankzij alle sponsoren en donateurs in ieder geval worden gerealiseerd:het verwerven van een goede NS 2000 loc evenals het transport, en uiterlijk herstel!

Het projectteam willen nogmaals iedereen hartelijk danken die tot op heden heeft bijgedragen in dit project!

medium.jpg

full.jpg

Foto copyright:
Foto 1 van van SGB website
Foto 2 van [url=https://www.flickr.com/photos/dwdavidson/]d.w.davidson
Foto 3 van Robert

[ Bericht 5% gewijzigd door Metzie op 22-11-2016 23:25:25 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_167504861
NS 2000 Crowdfunding update #5
Dankzij een gift van Stichting Holland Spoor / roestrijden.nl is het actuele streefbedrag bereikt. Het bedrag dat nu is opgehaald is ¤35239. Het contact met Lehigh Cements loopt nog steeds. Er worden weer nieuwe foto's verwacht uit de USA en dan zal er ook weer een inhoudelijke update volgen op de SGB website, facebook en uiteraard dit weblog.

Voor nu ter afsluiting een filmpje van een opgeknapte Whitcomb 65 Tonner Diesel Locomotief die in bezit is van The Trolley Museum of New York.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_167505184
Tof dit!
pi_167506482
toch maar even volgen.. vind t wel wat hebben :)
8)7
pi_167719519
Misschien naar de bekende weg vragen, maar als jullie deze op de Nederlandse baan willen laten rijden als museumtrein, is de loc wel voorzien van de juiste technische voorzieningen om op Nederlands spoor te mogen rijden?

Ik kan me voorstellen dat deze locs naar Amerikaanse specs zijn gebouwd en er dus belangrijke veiligheidssystemen (bijvoorbeeld ATB) ontbreken. Zijn die achteraf nog in te bouwen?

Anders krijg je het beetje lullige plaatje van een mooie museumloc die door een Traxx of een 1700 op sleeptouw genomen moet worden omdat ie zelf de baan niet op mag.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 20:43:19 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167719920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:32 schreef Stoney3K het volgende:
Misschien naar de bekende weg vragen, maar als jullie deze op de Nederlandse baan willen laten rijden als museumtrein, is de loc wel voorzien van de juiste technische voorzieningen om op Nederlands spoor te mogen rijden?

Ik kan me voorstellen dat deze locs naar Amerikaanse specs zijn gebouwd en er dus belangrijke veiligheidssystemen (bijvoorbeeld ATB) ontbreken. Zijn die achteraf nog in te bouwen?

Anders krijg je het beetje lullige plaatje van een mooie museumloc die door een Traxx of een 1700 op sleeptouw genomen moet worden omdat ie zelf de baan niet op mag.
Alle stoomlocs die op de baan mogen hebben het ook. Is achteraf ook wel in te bouwen
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_167861512
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:32 schreef Stoney3K het volgende:

Anders krijg je het beetje lullige plaatje van een mooie museumloc die door een Traxx of een 1700 op sleeptouw genomen moet worden omdat ie zelf de baan niet op mag.
Leuke vraag. Ik denk inderdaad dat je ATB achteraf wel kunt inbouwen net zoals bij de Duitse stoomlocomotieven van de SSn of de VSM. Ik denk dat het op korte termijn niet zal gebeuren en als de locomotief al werkend gemaakt wordt deze alleen bij de SGB zal rijden. Maar wellicht in de toekomst.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_167863455
Tof zeg dat het lijkt te gaan lukken allemaal :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_167864036
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 19:57 schreef Peterselieman het volgende:
Tof zeg dat het lijkt te gaan lukken allemaal :)
dat wordt een verplicht uitje.. :+
8)7
pi_167864234
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 20:24 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat wordt een verplicht uitje.. :+
Ga je een keer mee dan?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_167864375
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 20:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ga je een keer mee dan?
Sure, als dat past in de planning :7
8)7
pi_168452983
NS 2000 Crowdfunding update #6

medium.jpg

Het projectteam van de SGB heeft foto’s ontvangen uit Amerika! Deze laten zien dat de machine in behoorlijk goede uiterlijke staat is, met hier en daar wat "gebruikssporen". Er is ook wat beperkte informatie over de technische staat van de machine ontvangen. De locomotief is rond 2005 buiten dienst gegaan en is sindsdien overdekt onder enkele silo’s weggezet. De laatste keer dat de loc is gestart rookte 1 van de twee zescilinder Cummins dieselmotoren flink waarbij men dacht aan een afstellingsprobleem. De andere motor liep prima. De locomotief is vervolgens geheel compleet en droog weggezet als strategische reserve. Naast de locomotief wil men ook nog een aantal reserve onderdelen schenken waarvan de verwachting was dat het zou gaan om enkele meters en kleine componenten. Het blijkt echter te gaan om een drietal complete tractiemotoren en twee hoofdgeneratoren. Zeer waardevolle onderdelen!

Op 21 December 2016 is er een constructief overleg geweest tussen een kleine SGB delegatie en de firma’s Spliethoff en BigLift. De firma Spliethoff is de verscheper en de firma Biglift de technische partner v.w.b. het verschepen van speciale ladingen. Diverse aspecten van het transport van de locomotief zijn toen aan de orde geweest zoals het papierwerk dat allemaal geregeld moet gaan worden, het verladen en de vaarroute. De route die naar grote waarschijnlijkheid zal worden bevaren is die van Cleveland naar Antwerpen. Een grote onverwachte meevaller is dat de machine tijdens de zeereis geheel benedendeks vervoerd kan worden. De schepen die Spliethoff gebruikt zijn voorzien van enorme liften en open klapbare dekken. De lading is daarmee goed beschermd tegen het zoute zeewater.

In maart zal een kleine SGB delegatie afreizen naar de Lehigh Cement fabriek in Mason City. In een week tijd wordt dan getracht allerlei zaken op orde te krijgen of anders met derden deze zien te regelen. Zo moeten er steunen ter plaatse worden gemaakt voor het vastzetten van de loc tijdens transport en moet het wegvervoer worden afgestemd. Ook wordt de locomotief zelf verder goed technisch geinspecteerd zodat we ook hier een beter beeld bij hebben.

Naast de genoemde aspecten zijn er nog tal van kleine zaken die geregeld moeten worden zoals toegang aan de kade in de haven van Antwerpen waar de locomotief ontscheept gaat worden. Deze toegang zal helaas alleen mogelijk zijn voor een select gezelschap, zoals pers en de mensen die giften hebben gestort van 2000 euro of meer.

Ondanks het feit dat voor het einde van 2016 het streefbedrag van 35.000 euro werd bereikt zijn extra donaties natuurlijk van harte welkom. Deze zullen dan bijdragen aan het verder herstel van de machine na aankomst in Nederland.

De foto's zijn aanklikbaar voor een grotere versie. Foto copyright behoort aan de SGB toe.

medium.jpg

medium.jpg

medium.jpg

medium.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door Metzie op 26-01-2017 21:23:32 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  Moderator donderdag 26 januari 2017 @ 22:04:14 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168455082
Das een flinke laag betonsluier. Je mag flink wat salpeter inslaan voor de schoonmaak ;)

Mooi trouwens dat het zo voorspoedig gaat
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_168466340
quote:
14s.gif Op donderdag 26 januari 2017 22:04 schreef derLudolf het volgende:
Das een flinke laag betonsluier. Je mag flink wat salpeter inslaan voor de schoonmaak ;)

Mooi trouwens dat het zo voorspoedig gaat
maar wel een mooie beschermlaag zo :P
8)7
pi_169867847
NS 2000 Crowdfunding update #7


medium.jpg


Op de officiele SGB facebook is een update gepost. Een aantal leden van het projectteam zijn nu in Amerika om de locomotief te inspecteren en het verdere transport te regelen. De update is als volgt: “Goedgekeurd! Ons team in de States is tevreden: dit wordt onze 'NS 2000'. Nu nog een heleboel zaken regelen om de locomotief naar Nederland te vervoeren.”

Via het Beneluxspoor forum vond ik nieuws over extra hulp bij het rijvaardig maken van de locomotief zodra deze in bij de SGB is. De locomotief is uitgerust twee zescilinder dieselmotoren van de firma Cummins. De firma heeft ook een Nederlandse vestiging in Dordrecht en als onderdeel van hun “community werk” initiatief hebben zij aangeboden om de motoren na te kijken en in orde te maken. Dat is natuurlijk super goed nieuws want dat betekend dat de SGB het geld en energie in andere taken voor het opknappen van deze locomotief kunnen stoppen.

Tot zover het nieuws tot nu toe en ik hoop dat er snel meer updates volgen met nieuws uit Amerika.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_169868529
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

waar het met sommige museum stukken het allemaal tegen zit... lijkt het met deze tot zover voor de wind te gaan :o
8)7
pi_169868747
jeuj *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 29 maart 2017 @ 20:34:32 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169869958
Dat Cummins die motor wel reviseren is wel een mooie meevaller.

In de werkplaats van m'n oom knutselen een wat zeventig plussers een aantal ochtenden per week. Hebben vorig jaar een Deutz motor uit 1908 die de laatste 60 jaar niet heeft gedraaid opgeknapt. Zelf zuigers, zuigerveren ed draaien op de draaibank _O_

Zoiets
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_169873755
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 20:34 schreef derLudolf het volgende:
Hebben vorig jaar een Deutz motor uit 1908 die de laatste 60 jaar niet heeft gedraaid opgeknapt. Zelf zuigers, zuigerveren ed draaien op de draaibank _O_

Zoiets
Stoer man! Lijkt wel op een stoommachine. :)
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_170138367
NS 2000 Crowdfunding update #8

Niet echt een grote update, maar ik vond een interessant artikel over het NS 2000 project op de website van een Zeeuwse krant, de PZC. Het meest opzienbarende vind ik dat de SGB heeft besloten om het opknappen van de locomotief uit te besteden aan een bedrijf. In mijn optiek een goede beslissing want het grondig opknappen van een locomotief kan vele jaren duren zoals bijvoorbeeld bij Stichting NS 162 die van 1996 tot en met 2012 aan hun locomotief hebben gewerkt totdat de NS 162 rijvaardig was.

quote:
Bronartikel Website PZW

SGB vindt droom-locomotief bij cementfabriek in VS

GOES - Hij staat nu te verstoffen bij een cementfabriek in de Amerikaanse staat Iowa, maar als de 'NS-2000'-locomotief eenmaal aan z'n reis richting Goes begint, wacht 'm daar een glorieus nieuw leven.

Het hart van menig treinfanaat zal sneller kloppen wanneer de locomotief in oude glorie bij de Stoomtrein Goes-Borsele arriveert, verwacht woordvoerder Reinier Zondervan. ,,Deze locomotief is straks volstrekt uniek in Nederland."

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de diesellocomotief van Amerikaanse makelij in Europa geïntroduceerd. Tot 1960 reden er zo'n twintig van op Nederlandse spoor. ,,Ze zijn vooral bekend van de olietransporten uit Schoonhoven. Helaas zijn ze allemaal gesloopt."

Al jaren neemt de SGB het voortouw om een vergelijkbaar exemplaar te importeren en op te knappen in de jaren-vijftigstijl van de NS. Via crowdfunding en met een legaat is inmiddels een bedrag van ruim 60.000 euro voor dat doel ingezameld.

De cementfabriek in Ohio bleek bereid het redelijk gave exemplaar te schenken aan de Zeeuwen. ,,Deze week is de machine door één van onze bestuursleden en een monteur goedgekeurd en hebben ze voorbereidingen getroffen voor het transport."

Dat wordt nog een hele klus. Het zou veel te duur worden om de loc goedgekeurd te krijgen voor transport over spoor, dus moet de 65 ton zware machine per dieplader over zo'n 1600 km naar Cleveland worden gereden. Daar wordt hij verscheept naar Antwerpen.

,,Vanaf daar gaat hij niet meteen naar Goes. Om te voorkomen dat het een langdurig project wordt, zal de locomotief elders in het land door een bedrijf worden opgeknapt."
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')