abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 1 september 2016 @ 13:32:07 #1
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165009109


Game on.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165009849
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:19 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Klinkt goed, hoe werkt dat dan?Los je automatisch af, en blijft je maandbedrag dan gelijk en word de hypotheek steeds korter? Kan je dit aanvragen bij je bank ofzo?
Hoop vragen :9 maar lijkt me wel interessant.
Yep, ik heb bij NN gewoon een maandelijkse extra aflossing ingevuld, en met ze overlegd dat het ten behoeve van looptijdverkorting gebruikt zou worden, en niet om het maandbedrag te verlagen.
Dat laatste had bij de eerste extra aflossing overigens slechts 30 cent voordeel opgeleverd, maar toch.
Aan de andere kant is dat eigenlijk best veel: één betaling van ¤ 58 die al betekent dat je de volgende 28 jaar maandelijks 30 cent minder betaalt :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165010993
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, ik.
Nou mooi, misschien wil je dat ook doen? :)
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_165013549
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Yep, ik heb bij NN gewoon een maandelijkse extra aflossing ingevuld, en met ze overlegd dat het ten behoeve van looptijdverkorting gebruikt zou worden, en niet om het maandbedrag te verlagen.
Dat laatste had bij de eerste extra aflossing overigens slechts 30 cent voordeel opgeleverd, maar toch.
Aan de andere kant is dat eigenlijk best veel: één betaling van ¤ 58 die al betekent dat je de volgende 28 jaar maandelijks 30 cent minder betaalt :D
Oh dat is wel handig! Eens kijken of dat bij de ABN ook mogelijk is. :)

Anders gewoon elke maand een bedrag naar een aparte rekening overmaken en 2 x p jaar handmatig aflossen oid.
pi_165013593
Wij zijn ook serieus aan het kijken om wat meer te gaan aflossen. Boven die 10% komen we toch bij lange na niet maar ik vraag me af of het "nut" heeft als het bijvoorbeeld maar om ¤500,- per jaar gaat.

We hadden bedacht om het geld wat we overhouden naast leven en een buffer opbouwen in het huis te stoppen. Of heeft het dan zo weinig nut dat je het beter kan laten
I solemnly swear i'm up to no good
pi_165013922
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij zijn ook serieus aan het kijken om wat meer te gaan aflossen. Boven die 10% komen we toch bij lange na niet maar ik vraag me af of het "nut" heeft als het bijvoorbeeld maar om ¤500,- per jaar gaat.

We hadden bedacht om het geld wat we overhouden naast leven en een buffer opbouwen in het huis te stoppen. Of heeft het dan zo weinig nut dat je het beter kan laten
Ja hoor, dat is de rest van je looptijd ¤ 500 minder waar je rente over moet betalen, en als je de keer daarna die ¤ 500 doet plus wat je minder bent gaan betalen heb je nog meer voordeel? Ook als dat maar ¤ 40 per jaar is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165013993
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja hoor, dat is de rest van je looptijd ¤ 500 minder waar je rente over moet betalen, en als je de keer daarna die ¤ 500 doet plus wat je minder bent gaan betalen heb je nog meer voordeel? Ook als dat maar ¤ 40 per jaar is.
Bedoel je minder betalen? Of bedoel je de rente? Want ons bedrag wat we moeten betalen loopt ieder jaar op.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 1 september 2016 @ 17:26:37 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165014132
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bedoel je minder betalen? Of bedoel je de rente? Want ons bedrag wat we moeten betalen loopt ieder jaar op.
huh?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165014189
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bedoel je minder betalen? Of bedoel je de rente? Want ons bedrag wat we moeten betalen loopt ieder jaar op.
Je netto bedrag neem ik aan?
Het bruto bedrag zal hetzelfde blijven, en dat wordt lager als je aflost, want dan betaal je minder rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165014288
Ik dacht dat wij ieder jaar iets meer gingen betalen bij onze hypotheek.

Of wordt ik nou gek.

Zo eens aan mijn vriend vragen hoe dat zit.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_165014430
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik dacht dat wij ieder jaar iets meer gingen betalen bij onze hypotheek.

Of wordt ik nou gek.

Zo eens aan mijn vriend vragen hoe dat zit.
Netto waarschijnlijk wel omdat (als je een annuïteiten- of lineaire hypotheek hebt) iedere maand minder rente gaat betalen en je recht op hypotheekrenteaftrek dus ook ieder jaar over een lager bedrag aan betaalde rente gaat.

Overigens kan ik bij iedere afschrijving van de hypotheek bij internetbankieren zien uit hoeveel rente en hoeveel aflossing de maandtermijn bestaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165014997
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Netto waarschijnlijk wel omdat (als je een annuïteiten- of lineaire hypotheek hebt) iedere maand minder rente gaat betalen en je recht op hypotheekrenteaftrek dus ook ieder jaar over een lager bedrag aan betaalde rente gaat.

Overigens kan ik bij iedere afschrijving van de hypotheek bij internetbankieren zien uit hoeveel rente en hoeveel aflossing de maandtermijn bestaat.
Liniair is netto wel elke maand minder. Annuitair word idd netto duurder...

Ik had eerst een liñiaire en nu een anuitaire. Dat je maandbedrag elke maand minder word is wel leuk om te zien.

Wat grappig trouwens dat ze elke maand specificeren wat je aflossing en wat je rente is. Dat doet abn niet.
pi_165052361
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Liniair is netto wel elke maand minder. Annuitair word idd netto duurder...

Ik had eerst een liñiaire en nu een anuitaire. Dat je maandbedrag elke maand minder word is wel leuk om te zien.

Wat grappig trouwens dat ze elke maand specificeren wat je aflossing en wat je rente is. Dat doet abn niet.
rabo laat dat ook zien, wel fijn want dan kan vanaf de app zien wat de netto schuld nog is. wij verhogen nu de hypotheek (verbouwen én aankoop appartement voor verhuur), maar daarna gaan we weer aflossen zodra het kan, ook al is het netto voordeel niet altijd even groot, t voelt wel fijn
pi_165093038
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 09:01 schreef soepkoe het volgende:

[..]

rabo laat dat ook zien, wel fijn want dan kan vanaf de app zien wat de netto schuld nog is. wij verhogen nu de hypotheek (verbouwen én aankoop appartement voor verhuur), maar daarna gaan we weer aflossen zodra het kan, ook al is het netto voordeel niet altijd even groot, t voelt wel fijn
Zie jij in de Rabo-app informatie over je hypotheek?
pi_165097275
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 09:01 schreef soepkoe het volgende:

[..]

rabo laat dat ook zien, wel fijn want dan kan vanaf de app zien wat de netto schuld nog is. wij verhogen nu de hypotheek (verbouwen én aankoop appartement voor verhuur), maar daarna gaan we weer aflossen zodra het kan, ook al is het netto voordeel niet altijd even groot, t voelt wel fijn
interessant, ik zit hier ook over te denken om de hypotheek te verhogen voor een verhuur-huis. Heb je Veel Overwaarde op je woning? En hoeveel ben je van plan te investeren?
Ik twijfel zelf nog tussen investeren in een woning of bedrijspand voor de verhuur, maar neig toch naar een kleine woning.
pi_165117485
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij zijn ook serieus aan het kijken om wat meer te gaan aflossen. Boven die 10% komen we toch bij lange na niet maar ik vraag me af of het "nut" heeft als het bijvoorbeeld maar om ¤500,- per jaar gaat.

We hadden bedacht om het geld wat we overhouden naast leven en een buffer opbouwen in het huis te stoppen. Of heeft het dan zo weinig nut dat je het beter kan laten
Stel je wil 500 euro extra aflossen t.o.v. wat je normaal jaarlijks zou moeten aflossen en je hebt 3% rente. Dan los je het eerste jaar 500 euro extra af, tweede jaar 515 euro, derde jaar 500 + 3% van 1015, vierde jaar 500 + 3% van 1546 etc.

Dat telt over een langere periode best aardig bij elkaar op.
pi_165121104
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 21:51 schreef t-star het volgende:

[..]

Zie jij in de Rabo-app informatie over je hypotheek?
de leninggegevens niet, daarom ben ik ook blij dat bij de afschrijving van mijn ann hypotheek in de omschrijving aflossing, rente en nieuwe leningbedrag staat
pi_165121142
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 03:31 schreef dodoria het volgende:

[..]

interessant, ik zit hier ook over te denken om de hypotheek te verhogen voor een verhuur-huis. Heb je Veel Overwaarde op je woning? En hoeveel ben je van plan te investeren?
Ik twijfel zelf nog tussen investeren in een woning of bedrijspand voor de verhuur, maar neig toch naar een kleine woning.
er is hier wel een topic op fok over vastgoed als inkomen voor later maar kan ik zo snel niets terug vinden.., wij hebben gekozen voor een appartement in groningen (want dichtbij en verwacht qua verhuur geen problemen, voldoende animo). we gebruiken idd deels de overwaarde op de woning maar leggen ook ongeveer de helft zelf in.
pi_165130902
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 08:18 schreef soepkoe het volgende:

[..]

de leninggegevens niet, daarom ben ik ook blij dat bij de afschrijving van mijn ann hypotheek in de omschrijving aflossing, rente en nieuwe leningbedrag staat
Interessant, bij mij staat er alleen rente en aflossing. Niet het restant van de geleende som. Heb je soms de app op tablet en is die wellicht anders dan op mobiel?
pi_165133776
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:30 schreef t-star het volgende:

[..]

Interessant, bij mij staat er alleen rente en aflossing. Niet het restant van de geleende som. Heb je soms de app op tablet en is die wellicht anders dan op mobiel?
voor de zekerheid nog even terug gekeken. ik zie staan bij de omschrijving: RENTE, AFLOSSING en NW HOOFDSOM, heb je wellicht geen annuitaire lening maar een aflossingsvrije of banksparen oid?
pi_165141983
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 20:27 schreef soepkoe het volgende:

[..]

voor de zekerheid nog even terug gekeken. ik zie staan bij de omschrijving: RENTE, AFLOSSING en NW HOOFDSOM, heb je wellicht geen annuitaire lening maar een aflossingsvrije of banksparen oid?
Nee, er staat bij mij echt alleen maar RENTE en AFLOSSING en de daarbij behorende bedragen. Zal morgen even inloggen via de website (nu geen Rabo scanner bij de hand)
pi_165142000
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 20:27 schreef soepkoe het volgende:

[..]

voor de zekerheid nog even terug gekeken. ik zie staan bij de omschrijving: RENTE, AFLOSSING en NW HOOFDSOM, heb je wellicht geen annuitaire lening maar een aflossingsvrije of banksparen oid?
En voor de volledigheid: heb een 100% annuitaire hypotheek
pi_165162821
Toen ik nog een hypotheek bij de Rabobank had stond die info iedere maand gewoon in de opmerkingen van de incasso.
pi_165167069
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 08:22 schreef soepkoe het volgende:

[..]

er is hier wel een topic op fok over vastgoed als inkomen voor later maar kan ik zo snel niets terug vinden.., wij hebben gekozen voor een appartement in groningen (want dichtbij en verwacht qua verhuur geen problemen, voldoende animo). we gebruiken idd deels de overwaarde op de woning maar leggen ook ongeveer de helft zelf in.
Bedankt voor de info, dat topic meen ik me nog te kunnen herinneren. Wij overwegen te verhuizen ergens begin volgend jaar naar het platteland en ik zou graag ons huidige huis aanhouden voor de verhuur (onze wijk is ineens een hipster buurt geworden met veel expats), en dan de overwaarde gebruiken voor een nieuwe woning die goedkoper zou zijn. Alternatief is huidige woning verkopen en overwaarde gebruiken voor een verhuur-woning en de nieuwe eigen woning.
Het allerliefste doe ik beiden, maar mijn partner wil juist zo veel mogelijk van een hypotheek af, zodat we minder kunnen gaan werken. Dus daar moeten we nog even een compromis in vinden.
pi_165167477
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2016 04:12 schreef dodoria het volgende:

[..]

Bedankt voor de info, dat topic meen ik me nog te kunnen herinneren. Wij overwegen te verhuizen ergens begin volgend jaar naar het platteland en ik zou graag ons huidige huis aanhouden voor de verhuur (onze wijk is ineens een hipster buurt geworden met veel expats), en dan de overwaarde gebruiken voor een nieuwe woning die goedkoper zou zijn. Alternatief is huidige woning verkopen en overwaarde gebruiken voor een verhuur-woning en de nieuwe eigen woning.
Het allerliefste doe ik beiden, maar mijn partner wil juist zo veel mogelijk van een hypotheek af, zodat we minder kunnen gaan werken. Dus daar moeten we nog even een compromis in vinden.
Als je huidige huis goed in de verhuurmarkt ligt, zou ik deze aanhouden. Wacht maar tot je elke maand je huurinkomsten binnenziet komen en welke financiele ruimte je dit geeft!
Als je in Den Haag zit kan ik je onze verhuurmakelaar (Kimmel) van harte aanbevelen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_165167986
Wij hadden eerst ook het idee om als stap 1 hypotheekvrij na te streven en vervolgens pas wat aan te kopen of iets dergelijks. maar doordat we de hypotheek net vastgezet hebben voor een laag percentage is het financiele voordeel gering, net wat Essebes aangeeft: de financiele ruimte die komt door verhuur heeft ons doen besluiten het niet te doen (maandlast omhoog met zo'n 250 euro, huurinkomsten het drievoudige in ons geval). Dat resultaat hadden we niet gekregen bij aflossen, vanuit de huuropbrengsten willen we wel weer versneld gaan aflossen.
  donderdag 8 september 2016 @ 14:30:00 #27
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165174052
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 08:46 schreef soepkoe het volgende:
(maandlast omhoog met zo'n 250 euro, huurinkomsten het drievoudige in ons geval)
Uiteraard ben je dan aan het beleggen met geleend vermogen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165175312
Handig en informatieve topic!

Wij hebben een bankspaarhypotheek, ongeveer 4-5 jaar geleden afgesloten tegen een rentetarief van 5.15% (of 5.25% :@).

Daar heb ik wat vragen over, zou het tof vinden als jullie mij zouden kunnen helpen :)

- Op het moment dat wij onze woning met verlies verkopen. Laten we uitgaan hypotheek is 200k, bankspaarrekening is 10k gespaard, woning wordt verkocht voor 190k. Je zou dan zeggen, 200k - 190k - 10k = 0. Maar werkt dat wel zo? Betaal je nog enige vorm van belasting over de 10k bij 'uitbetaling'.

- Stel wij storten nu 10k extra, daarmee komt het bedrag op de bankspaarrekening op 20k. Over 3 jaar besluiten we te verkopen. Hypotheek 200k, verkoop woning 190k. Bankspaarhypotheek inmiddels ~25k (vanwege rente en extra inleg van 10k).

Krijgen we dan 15k gestort op onze rekening of wordt daar belasting over geheven? Zo ja, hoeveel % ?
pi_165175850
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 14:30 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Uiteraard ben je dan aan het beleggen met geleend vermogen.
Klopt, zijn we ons ook terdege bewust van dat we hiervoor onszelf wel weer dieper in de schulden werken. Maar er staat ook een extra zekerheid tegenover, waarbij we een groot deel zelf inleggen. We schatten zelf het risico als laag in dat we niet de kosten van het geleende geld als opbrengst hebben. Gezien de huidige (en verwachte) markt moet het wel heel raar lopen willen we onze kosten er niet uit halen.Voordeel is dat mocht het onverhoopt wel zo zijn dat we geen opbrengsten hebben dat we dan nog steeds prima in staat zijn om (extra) af te lossen. Als je wat extra rendement wil halen moet je een risico lopen en wij hebben geconcludeerd dat we dat willen en kunnen.
pi_165176106
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:31 schreef xaban06 het volgende:
Handig en informatieve topic!

Wij hebben een bankspaarhypotheek, ongeveer 4-5 jaar geleden afgesloten tegen een rentetarief van 5.15% (of 5.25% :@).

Daar heb ik wat vragen over, zou het tof vinden als jullie mij zouden kunnen helpen :)

- Op het moment dat wij onze woning met verlies verkopen. Laten we uitgaan hypotheek is 200k, bankspaarrekening is 10k gespaard, woning wordt verkocht voor 190k. Je zou dan zeggen, 200k - 190k - 10k = 0. Maar werkt dat wel zo? Betaal je nog enige vorm van belasting over de 10k bij 'uitbetaling'.

- Stel wij storten nu 10k extra, daarmee komt het bedrag op de bankspaarrekening op 20k. Over 3 jaar besluiten we te verkopen. Hypotheek 200k, verkoop woning 190k. Bankspaarhypotheek inmiddels ~25k (vanwege rente en extra inleg van 10k).

Krijgen we dan 15k gestort op onze rekening of wordt daar belasting over geheven? Zo ja, hoeveel % ?
In geval van verkoop met verlies van de woning is een vrijstelling, mag je hem uit laten keren. Normaliter neem je deze mee naar je volgende huis (de op te bouwen waarde per einddatum ligt al vast en stopt niet door verkoop van je huidige woning als je weer een nieuwe woning koopt. Zie ook:
https://www.eigenhuis.nl/(...)ijstelling-belasting
pi_165176411
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:31 schreef xaban06 het volgende:

Daar heb ik wat vragen over, zou het tof vinden als jullie mij zouden kunnen helpen :)

Ja hoor, heel graag zelfs.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:31 schreef xaban06 het volgende:
- Op het moment dat wij onze woning met verlies verkopen. Laten we uitgaan hypotheek is 200k, bankspaarrekening is 10k gespaard, woning wordt verkocht voor 190k. Je zou dan zeggen, 200k - 190k - 10k = 0. Maar werkt dat wel zo? Betaal je nog enige vorm van belasting over de 10k bij 'uitbetaling'.

- Stel wij storten nu 10k extra, daarmee komt het bedrag op de bankspaarrekening op 20k. Over 3 jaar besluiten we te verkopen. Hypotheek 200k, verkoop woning 190k. Bankspaarhypotheek inmiddels ~25k (vanwege rente en extra inleg van 10k).

In beide gevallen heb je nog geen minimum van 15 jaar ingelegd. Dat betekent dat de opgebouwde winst (= waarde op dat moment van beëindiging - totaalinleg) belast wordt in Box 1 d.w.z. de winst wordt bij je inkomen opgeteld.

Overigens is er een andere haak aan je verhaal: bij verkoop valt niet automatisch je saldo vrij. Meestal moet je eerst de schuld aflossen (door huisopbrengst plus iets anders) en daarna kan je de SEW beëindigen.

Beter de bankspaarekening dus meenemen naar de volgende woning.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 08-09-2016 16:42:51 (Haakje verkeerd.) ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165176593
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja hoor, heel graag zelfs.

[..]

In beide gevallen heb je nog geen minimum van 15 jaar ingelegd. Dat betekent dat de opgebouwde winst (= waarde op dat moment van beëindiging - totaal)inleg belast wordt in Box 1 d.w.z. de winst wordt bij je inkomen opgeteld.

Overigens is er een andere haak aan je verhaal: bij verkoop valt niet automatisch je saldo vrij. Meestal moet je eerst de schuld aflossen (door huisopbrengst plus iets anders) en daarn a kan je de SEW beëindigen.

Beter de bankspaarekening dus meenemen naar de volgende woning.
Wacht, dus als we ons woning verkopen met verlies, mogen we de dat bedrag (verlies) niet betalen/inlossen met het gespaarde bedrag :o Goed om te weten.

Hoe neem je de bankspaarrekening mee naar de volgende woning? Op het moment dat je je woning verkoopt wordt je hypotheek lijkt mij beëindigd? Daarmee ook je bankspaarrekening lijkt mij want het is een gekoppelde rekening?

Ik denk dat ik mij maar eens heel erg goed moet inlezen :@

Bonus vraag:
Ik kan nu 10k extra inleggen. Wij zullen over 1-3 jaar waarschijnlijk verhuizen. Dat geld nu extra inleggen of niet?
pi_165176696
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:33 schreef xaban06 het volgende:

Bonus vraag:
Ik kan nu 10k extra inleggen. Wij zullen over 1-3 jaar waarschijnlijk verhuizen. Dat geld nu extra inleggen of niet?
Dus niet inleggen, je hebt het dan op een geblokkerde rekening staan. Beter zet je 't tijdelijk op een (Box 3) spaarrekening óf je verlaagt nu je hypotheekschuld door die 10k¤ als extra aflossing te gebruiken..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165176768
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:33 schreef xaban06 het volgende:
Wacht, dus als we ons woning verkopen met verlies, mogen we de dat bedrag (verlies) niet betalen/inlossen met het gespaarde bedrag :o
Dat kan (vaak) pas nadat de bank die rekening heeft vrijgegeven. En dan houden ze waarschijnlijk gelijk die 52% op de winst in.

Overleg even met je bank, hoe hun aanpak is bij verkoop van de woning en gelijktijdig hypotheekaflossen.

Je zou zelfs kunnen overwegen om de gehele hypotheek mee te nemen...hoewel, met een dergelijk rente-% is verhuizen, aflossen en nieuwe hypotheek tegen actuele rente-% wel zo aantrekkelijk..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165192891
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 08:46 schreef soepkoe het volgende:
Wij hadden eerst ook het idee om als stap 1 hypotheekvrij na te streven en vervolgens pas wat aan te kopen of iets dergelijks. maar doordat we de hypotheek net vastgezet hebben voor een laag percentage is het financiele voordeel gering, net wat Essebes aangeeft: de financiele ruimte die komt door verhuur heeft ons doen besluiten het niet te doen (maandlast omhoog met zo'n 250 euro, huurinkomsten het drievoudige in ons geval). Dat resultaat hadden we niet gekregen bij aflossen, vanuit de huuropbrengsten willen we wel weer versneld gaan aflossen.
Wauw, drievoudige huurinkomsten, dat is wel heel mooi. Wij zouden in de eerste jaren gaan voor kostendekkend, met de verwachting dat de hypotheekkosten gelijk blijven en de huuropbrengsten met inflatie stijgen (of nog meer, zoals het nu Lijkt te gaan hier).
We hebben al een woning in de verhuur op het moment (onze vorige woning) en daarvan gaan de huurinkomsten naar extra aflossing inderdaad.
Als je dan ook nog waarde stijging erbij hebt heb je echt een goede investering, maar daar gaan we niet per se van uit.
pi_165192927
Leuk trouwens, dat er hier ook mensen zijn die hier mee bezig zijn. In mijn omgeving wordt het volgens mij eerder vreemd gevonden. Mijn doel is uiteindelijk (als ik later groot ben, lol) 4 afbetaalde huizen te hebben, of equivalent. als richtlijn is de huur van een woning ong 30% van je inkomen, met belastingen en onderhoud denk ik dat we heel ver Komen met de huurinkomsten van 3 huizen en een afbetaald eigen huis.
pi_174275445
Misschien wel aardig om dit topic weer omhoog te halen, nu de Wet Hillen op de schop lijkt te gaan.

De Wet Hillen wordt afgeschaft. Het kabinet Rutte 3 bereidt voor de woningmarkt een aantal fiscale wijzigingen voor die grote gevolgen kunnen hebben voor elke eigenaar van een woning. Fiscaal zijn aan de orde de Wet Hillen, de hypotheekrenteaftrek, de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait (huurwaardeforfait). Wat gaat hiermee in 2018, 2019, 2020 en 2021 gebeuren en wat zijn de gevolgen? Juist wie geen hypotheek meer heeft op zijn huis, betaalt door het vervallen van de Wet Hillen een hoge prijs.

zie hier: https://financieel.infonu(...)heekrenteaftrek.html
pi_174276244
Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu het plan is met de overdrachtsbelasting. Maar over het algemeen vind ik iedre stap richting uitfasering van de hypotheekrenteaftrek een goede stap.
De wet Hillen afschaffen vind ik dan weer minder logisch, maar zal wel om de simplificering gaan.
pi_174276717
Ik vind de hoge prijs wel meevallen. De ewf is lager dan de rente die je betaald.
pi_174276778
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:17 schreef dodoria het volgende:
Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu het plan is met de overdrachtsbelasting. Maar over het algemeen vind ik iedre stap richting uitfasering van de hypotheekrenteaftrek een goede stap.
De wet Hillen afschaffen vind ik dan weer minder logisch, maar zal wel om de simplificering gaan.
Denk eerder dat het de eerste stap is in een steeds verdere belasting op een afgeloste woning.
  Moderator zondag 8 oktober 2017 @ 11:47:53 #41
155227 crew  Guppy
dus
pi_174276838
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:45 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Denk eerder dat het de eerste stap is in een steeds verdere belasting op een afgeloste woning.
Dat denk ik ook. Door de lage spaarrente worden hypotheken veel sneller afgelost, dus de belasting op afgeloste woningen moet omhoog
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 8 oktober 2017 @ 12:22:40 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_174277445
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:42 schreef djh77 het volgende:
Ik vind de hoge prijs wel meevallen. De ewf is lager dan de rente die je betaald.
Dat ligt eraan hè.
Daarbij is de rente die je betaalt een vergoeding voor het lenen van geld, EWF is dat niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_174277532
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:47 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Door de lage spaarrente worden hypotheken veel sneller afgelost, dus de belasting op afgeloste woningen moet omhoog
Ik denk dat in de praktijk de fiscale gevolgen van versneld aflossen gering zijn. Als er spaargeld wordt gebruikt om af te lossen is er minder VRH, daar staat echter ook een lagere hypotheekrenteaftrek (HRA) tegen over. Als de rente weer oploopt scheelt dat de overheid veel geld.

Doordat het maximale IB tarief waartegen de hypotheekrente mag worden afgetrokken daalt en ook de rente op hypotheken laag is, is de Wet Hillen op steeds meer woningen van toepassing.
Er ontstaat nu bovendien de onwenselijke situatie dat het voor mensen met veel vermogen aantrekkelijk wordt om hun hypotheek over te sluiten naar een lening die verrekend mag worden met het vermogen waarover de VRH wordt berekend. In plaats van de HRA geldt dan de vrijstelling van het EWF en bovendien mag die nieuwe lening afgetrokken worden van het vermogen in box 3.
De verlaging van het tarief wat op de HRA mag worden toegepast treft op die manier vooral de minst vermogende huizenbezitters. Dat is niet de bedoeling en om die reden is afschaffing van de Wet Hillen een logische stap.

[ Bericht 13% gewijzigd door Benger2 op 08-10-2017 16:54:35 ]
pi_174279062
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 12:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hè.
Daarbij is de rente die je betaalt een vergoeding voor het lenen van geld, EWF is dat niet.
Dat snap ik. Ik snap nog niet direct dat mensen willen lenen om geen ewf te hoeven te betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 08-10-2017 14:44:50 ]
pi_174279558
Even een crosspost uit een soortgelijk topic

WGR / Hoe lang recht op HRA

quote:
Bij een woning van 300.000 is de EWF 2250

In de nieuwe belastingplannen vallen de meesten in schijf in van 37%
Dat betekend dus bij een vrij huis 837,50 belasting.

Als je een hypotheek gaat nemen om minder belasting te hoeven betalen ben je onder aan de streep toch meer kwijt? Alleen gaat het dan naar de bank ipv de overheid...

Of 2250 aan de bank dus om de EWF op te heffen waardoor je de belasting niet hoeft te betalen of 837,50 belasting....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_174279951
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:23 schreef ender_xenocide het volgende:
Even een crosspost uit een soortgelijk topic

WGR / Hoe lang recht op HRA

[..]

Jij kent het nieuwe EWF percentage?
pi_174280057
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:49 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Jij kent het nieuwe EWF percentage?
Nee op basis huidige. Nieuwe is lager dus nog minder belasting.

Maar is meer ter illustratie voor grote groepen mensen die hypotheek willen omdat ze anders belasting moeten betalen... _O-
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_174280147
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:23 schreef ender_xenocide het volgende:
Even een crosspost uit een soortgelijk topic

WGR / Hoe lang recht op HRA

[..]

Het is gewoon een van de factoren die meespelen in de keuze wat je met je geld doet: aflossen, sparen, investeren etcetera. Als aflossen dan minder aantrekkelijk wordt, worden de alternatieven aantrekkelijker.
pi_174281126
Even een hypothetische doorkijk naar de toekomst. Omdat het aflossen van de hypotheek ook voor de verdere toekomst gevolgen heeft (je kunt die aflossing niet ongedaan maken door weer extra bij te lenen, dat geeft geen extra recht op HRA), is het nuttig om te weten waar dit alles naar toe lijkt te gaan. Het aanstaande kabinet lijkt de HRA dus langzaam af te willen bouwen tot het nieuwe lage tarief uit de IB (36,9%). De vraag is of het daarbij blijft. Verschillende instanties en partijen pleiten namelijk voor het volledig afschaffen van de HRA.

Een hypothecaire lening waarvoor HRA wordt toegepast mag nu niet op het bezit in box 3 in mindering worden gebracht. Schulden waarover geen HRA mag worden toegepast mogen in box 3 voor de berekening van de VRH wel op het vermogen in mindering worden gebracht.

In uitzonderlijke gevallen is het al gunstiger om een hypothecaire lening af/over te sluiten zonder toepassing van HRA. Bij lage rente en een steeds lager HRA tarief komt die uitzondering vaker voor, al is het in die gevallen als het behaalde rendement op het vermogen lager is dan de betaalde hypotheekrente gunstiger om zo veel mogelijk hypotheek af te lossen.

Het steeds verder verlagen van het IB tarief waartegen de HRA mag worden verrekend is dan ook geen optie. Daar mee tref je juist de groep huizenkopers waar voor de HRA ooit bedoeld was, terwijl huizeneigenaren met vermogen hun hypotheekschuld kunnen oversluiten naar box 3.

Een volledige afschaffing van de HRA kan worden bereikt door de HRA te vervangen door een aftrek van de hypothecaire schuld van de waarde van de woning waarover het EWF wordt berekend. Ook bij deze regeling zal het in de meeste gevallen gunstig zijn om zo veel mogelijk hypotheek af te lossen.
Het EWF is en blijft lager dan de VRH om eigen woningbezit te stimuleren. Dat maakt het nog steeds aantrekkelijk voor mensen met veel vermogen om (een deel van) hun hypothecaire lening af/over te sluiten in box 3. Oversluiten kost natuurlijk geld. Mogelijk zal de overheid het verschuiven faciliteren door alle schulden op één hoop te vegen, waarbij ze zowel met het vermogen als met de waarde van de eigen woning verrekend kunnen worden.

De conclusie is dat het aflossen van de hypotheek alleen maar gunstiger wordt naarmate de HRA steeds verder wordt ingeperkt. Een uitzondering is als je met het geleende geld een hoger rendement weet te halen dan de hypotheekrente die je betaalt. Beleggen met geleend geld is zeer risicovol. Toch verwacht ik dat aardig wat mensen daar bij de huidige lage rente voor zullen blijven kiezen in plaats van hun hypotheek af te lossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger2 op 08-10-2017 16:09:56 ]
pi_174282605
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:59 schreef Benger2 het volgende:

Het steeds verder verlagen van het IB tarief waartegen de HRA mag worden verrekend is dan ook geen optie. Daar mee tref je juist de groep huizenkopers waar voor de HRA ooit bedoeld was, terwijl huizeneigenaren met vermogen hun hypotheekschuld kunnen oversluiten naar box 3.

Goed doordacht verhaal. Als veel (vermogende) mensen hun hypotheek oversluiten naar een box 3 hypotheek (d.w.z. aflossingsvrij) zou een volgende zet van de (r)overheid kunnen zijn het overhevelen van de woning (waar de hypotheek op rust) naar box 3.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')