abonnement Unibet Coolblue
pi_165009133
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:31 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Goed, je kan natuurlijk zeggen: 20% is ons minimumtarief.
Maar dan krijg je een bedrijf dat de winst kunstmatig laag houdt. Wat dan?
Dat is dan de vervolgstap ja. Maar dat gebeurt nu ook al dat bedrijven hun winst lager houden, daar zijn andere politieke stappen op te ondernemen. Zoals dat rente marktcomform moet zijn etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 september 2016 @ 13:34:33 #152
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165009164
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja goeie, zoals het nu met de btw geregeld wordt alleen dan 18% erbij zou ik zeggen.
Maar dan zegt zo'n bedrijf: je kan geen belasting heffen over iets wat geen grondslag kent. Als ik een deel van m'n winst uit Amerika, Azie en Australie haal, ga ik niet de volledige 18% bij jullie aftikken. Dus zet ik een dochteronderneming op in de EU waarbij de winst nooit hoger wordt dan ¤ 0.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165009172
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:12 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De overheid is soeverein, maar Ierland is, binnen de Europese Unie, niet vrij om afspraken te maken. Met andere woorden, een EU-lidstaat is niet volledig soeverein. Het is echter een grijs gebied waar de soevereiniteit van een land ophoudt en de Europese Unie een grens kan trekken. Dat is ook - beperkt - onderwerp van discussie tijdens verkiezingen voor het Europees Parlement en we zien met een Brexit hoe daar nog geen consensus over bestaat onder de lidstaten. Het ene land is bereid meer soevereiniteit op te geven dan het ander. Bijvoorbeeld Duitsland zal minder moeite hebben met fiscale regulering op Europees niveau, dan dat Nederland zal hebben.
Dat is het gevolg van het feit dat de EU in wording is. Men is dus ergens halverwege tussen het overdragen van soevereiniteit aan de EU.

De EU claimt dat het vormen van een nieuwe eenheid mogelijkheden biedt om grensoverschrijdende problemen op te lossen. Het gebruikt dit om een open platform voor bedrijven te organiseren. Maar is volgens jou is de EU onmachtig om iets te doen aan het tegen elkaar uitspelen van de lidstaten door bedrijven. Als je daarin gelijk hebt dan breekt de EU de democratie af en maakt van multinationals de soeverein. Dan is het coup.

quote:
Voordat we weer uitkomen bij het legitimiteitsvraagstuk - of de mening van de Nederlandse overheid een representatie is van de mening van het Nederlandse volk op fiscaal gebied - nog even het volgende. Ik zeg zeker niet dat multinationals door de Nederlandse overheid soeverein moeten worden gemaakt. Wél dat je de krachten (oorlogsvoering) moet richten op belastingsgrondslagen die een multinational niet eenvoudig kan verplaatsen. Dan voorkom je dus dat multinationals gaan shoppen en constructies optuigen, doordat je onderdelen van de onderneming belast die niet door een pennenstreek van land A naar land B te verhuizen zijn.
Er zijn misschien betere oplossingen te bedenken, maar volgens jou zullen bedrijven dan wederom gaan zoeken naar nieuwe manieren om ook dat weer te omzeilen. Deze wapenwedloop houdt nooit op, omdat bedrijven niet het gevoel hebben dat afspraken gemaakt worden met een zinnig doel, maar altijd moeten moeten worden omzeilt en ondermijnt om je voordeel te kunnen doen. Je eigen voordeel doen is volgens hun het enige mogelijke doel. Dat is een criminele instelling die al 30 jaar luidkeels wordt uitgeroepen op de Zuidas.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 01-09-2016 13:57:05 ]
The view from nowhere.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:35:51 #154
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165009212
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat is dan de vervolgstap ja. Maar dat gebeurt nu ook al dat bedrijven hun winst lager houden, daar zijn andere politieke stappen op te ondernemen. Zoals dat rente marktcomform moet zijn etc.
Tegen royalties heb ik nog geen maatregel gezien.
Daarnaast kan je best zeggen dat iets "marktconform" moet zijn, maar er zijn manieren om een rente van 12% voor een wankele onderneming best als marktconform te beschouwen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165009255
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar dan zegt zo'n bedrijf: je kan geen belasting heffen over iets wat geen grondslag kent. Als ik een deel van m'n winst uit Amerika, Azie en Australie haal, ga ik niet de volledige 18% bij jullie aftikken. Dus zet ik een dochteronderneming op in de EU waarbij de winst nooit hoger wordt dan ¤ 0.
Producten worden altijd verkocht met een bepaald bedrag. De omzet per transactie wordt daarmee belast en niet zozeer de winst, dus wat je nu aanhaalt is geen issue.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 september 2016 @ 13:41:15 #156
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165009351
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is het gevolg van het feit dat de EU in wording is. Men is dus ergens halverwege tussen het overdragen van soevereiniteit aan de EU.
Dat is echter geen lineair traject, van volledige soevereiniteit voor lidstaten naar volledige soevereiniteit voor de EU. Het voorbeeld van de Brexit toont aan dat er grenzen zijn aan de bereidwilligheid van lidstaten om soevereiniteit over te dragen en ook Nederland zal op een gegeven moment zeggen: genoeg is genoeg.

quote:
De EU claimt dat het vormen van een nieuwe eenheid mogelijkheden biedt om grensoverschrijdende problemen op te lossen. Het gebruikt dit om een open platform voor bedrijven te organiseren. Maar is volgens jou is de EU onmachtig om iets te doen aan het tegen elkaar uitspelen van de lidstaten door bedrijven. Als je daarin gelijk hebt dan breekt de EU de democratie af en maakt van multinationals de soeverein. Dan is het coup.
Ik denk niet dat dit het geval is, ten eerste omdat voor de EU lidstaten ook niet in staat waren om multinationals te beteugelen. Ten tweede omdat de EU niet tot doel heeft multinationals onaantastbaar te maken. Wat ik echter wel geloof is dat geen Unie groot genoeg of machtig genoeg is om voorbij te gaan aan nationale belangen. Als je dan iets zou willen doen aan internationale belastingontwijking, dan moet je dat in feite in de UN/VN bespreekbaar maken. Dit lukt niet, want veto's en onmacht.

quote:
Er zijn misschien betere oplossingen te bedenken, maar volgens jou zullen bedrijven dan wederom gaan zoeken naar nieuwe manieren om ook dat weer te omzeilen. Deze wapenwedloop houdt nooit op, omdat bedrijven niet het gevoeld hebben dat afspraken gemaakt worden met een zinnig doel, maar altijd moeten moeten worden omzeilt en ondermijnt om je voordeel te kunnen doen. Je eigen voordeel doen is volgens hun het enige mogelijke doel. Dat is een criminele instelling die al 30 jaar luidkeels wordt uitgeroepen op de Zuidas.
Want de Zuidas is de enige plek in Nederland waar men pragmatisch staat ten opzichte van ondernemingen, internationale handel en bedrijvigheid? Je kunt best projecteren dat alle kwaads in Nederland wordt gebundeld op de Zuidas, maar ook hele gewone bedrijven in Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen maken gebruik van belastingontwijkende mogelijkheden. Zoals eerder gesteld werd, ook het MKB was te vinden in de Panama papers en ook bedrijven die daar niet in te vinden waren, doen aan tax planning, tot op het burgerniveau aan toe.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165009360
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Tegen royalties heb ik nog geen maatregel gezien.
Daarnaast kan je best zeggen dat iets "marktconform" moet zijn, maar er zijn manieren om een rente van 12% voor een wankele onderneming best als marktconform te beschouwen.
Tjah, goodluck, andere wettelijke discussie of iets marktcomform is, ik heb wel vertrouwen in dat systeem.

Dat royalties vraagstuk is wel een aparte ja, maar dat gaat er eigenlijk meer om of je iets moet zien als winst in welk land. Als ik het zo lees dan vind ik die royalties wel kosten voor de ondernemer, maar zijn de baten van de royalties, wel winst in het land waar er kosten gemaakt worden aan de royalties.

Dat royalties vraagstuk is ook meer een dingetje voor belastingverdragen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 september 2016 @ 13:43:37 #158
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165009413
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Producten worden altijd verkocht met een bepaald bedrag. De omzet per transactie wordt daarmee belast en niet zozeer de winst, dus wat je nu aanhaalt is geen issue.
Dan verhoog je de omzetbelasting en is het geen winstbelasting meer.
Je kunt echt niet in een paar zinnen zetten dat een bedrijf minimaal 20% van de winst moet laten belasten binnen de EU en vervolgens dit laten terugbrengen tot een omzetbelasting. Als je de omzetbelasting wil verhogen van multinationals naar 41%, prima, maar verwacht niet dat dit ten koste van de winst zal gaan. Denk eerder aan forse inflatie en een reductie in de koopkracht van consumenten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:48:48 #159
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165009542
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar nee, dat is niet de issue, de issue is dat grote multinationals te weinig belasting betalen vanwege fiscale constructies.

Dan kun je de macht gaan houden bij de vrijheid van het totale complexe systeem. Je kunt ook gewoon zelf je regels aanpassen dat ieder bedrijf dat hier producten verkoopt minstens 20% van zijn winsten afdraagt aan overheden. Dat laatste is veel simpeler en doeltreffender.
Het is ook veel simpeler en doeltreffender als alle bakkers ¤5,00 voor een heel brood rekenen. In ieder geval vanuit het perspectief van de bakker.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165009599
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan verhoog je de omzetbelasting en is het geen winstbelasting meer.
Je kunt echt niet in een paar zinnen zetten dat een bedrijf minimaal 20% van de winst moet laten belasten binnen de EU en vervolgens dit laten terugbrengen tot een omzetbelasting. Als je de omzetbelasting wil verhogen van multinationals naar 41%, prima, maar verwacht niet dat dit ten koste van de winst zal gaan. Denk eerder aan forse inflatie en een reductie in de koopkracht van consumenten.
Mja je hebt gelijk, er worden natuurlijk ook gewoon kosten gemaakt en die worden met een omzetsbelasting er niet afgetrokken, dat is niet fair.

Allright je hebt hierin gelijk. Maakt het verhaaltje toch weer een stapje complexer dan ik dacht ja
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165009646
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is ook veel simpeler en doeltreffender als alle bakkers ¤5,00 voor een heel brood rekenen. In ieder geval vanuit het perspectief van de bakker.
Je zegt niks. Maar je praat een hoop.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165009732
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wil jij dan dat landen onderling gaan bepalen welk belastingtarief redelijk is? Dat is zo ongeveer het alternatief. Nederland zegt 20%, Land B zegt 25% en wij "krijgen" de winst. Nederland zegt 15%, Land B zegt 10% en land B "krijgt" de winst. Als jij daarvoor pleit, dat Nederland Ierland mag sommeren om de belastingen voor (ons conveniërende) belastinggrondslagen moet verhogen, dan kom je dus weer aan de soevereiniteit van landen. Dat is, zoals eerder gezegd, in de EU misschien niet zo'n probleem, maar wel een probleem als we zaken doen buiten de unie. En die doen wij. Dus zullen er verschillende inzichten blijven bestaan en is er geen mondiaal, uniform belastingtarief te verwachten, net zoals het niet in de lijn der verwachting ligt dat er een mondiale consensus ontstaat over de inkomstenbelasting. Landen doen verschillende dingen, nemen verschillende maatregelen en die vrijheid hebben ze.
Als je groot genoeg bent kun je wel degelijk dit soort regels stellen. De markt in de EU mag je niet zomaar betreden. Als je hufterig de EU ondermijnt, dan is het prima als de EU de toegang van dat bedrijf tot de markt ondermijnt. Ook kan de EU intern zelf productie opzetten om het bedrijf overbodig te maken. Ik gun de EU alle mogelijkheden om dit soort arrogant gedrag af te breken. Als je daarvoor de markt minder vrij moet maken, dan moet je de markt minder vrij maken. Als wat minder welvaart het mogelijk maakt om van de terreur van bedrijven af te komen, lijkt mij dat een goede keuze.

Al jou redeneringen komen erop neer dat de overheid altijd fair moet zijn. In het bijzonder fair naar het bedrijfsleven. En dat de overheid moet erkennen dat de markt meer legitimiteit heeft dan de democratie. Bedrijven kunnen volgens jou daarentegen niet anders dan een puur machtsspel spelen. En dan concludeer je dat partij die verplicht fair moet spelen het verliest van de partij die dat misbruikt. Als je zo mensen het bloed onder hun nagels vandaan treitert wordt vanzelf wel duidelijk dat je juist keihard moet optreden tegen deze arrogantie.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 01-09-2016 14:01:27 ]
The view from nowhere.
pi_165009937
Van een andere bron.

America spends more on its military than the next 15 countries combined.
By 2033 the U.S. will be paying $59 billion a year to its veterans injured in the wars
The yearly cost of stationing one soldier in Iraq could feed 60 American families.
The pentagon budget consumes 80% of individual income tax revenue
The Pentagon spends more on war than all 50 states combined spend on health, education, welfare, and safety

Precies waar ik het gisteren over had: de USA verspilt veel te veel geld aan het voeren van asymmetrische oorlogjes. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat het begin van het einde van een groot rijk wordt ingeluid doordat die wereldmacht niet weet waar het moet stoppen met imperialisme. Het is het klassieke verhaal: op zoveel vlakken en zoveel plaatsen oorlog voeren dat de troepen teveel verdeeld zijn en je beetje bij beetje gebied verliest. Op die manier hielden wij de Spanjaarden buiten, met een van de heroïsche hoogtepunten in Leiden.

Wat betreft het aantal troepen.
"But officials privately acknowledge that the total troop number, while it varies from day to day, now stands around 5,000. The more than 1,000 personnel above the official cap include the Marines in northern Iraq along with military officials handling foreign military sales and other defense cooperation matters.

Having the ability to add additional personnel, whose deployments are seen as more temporary than the force of 3,870, “gives the theater commander the ability to move forces around,” a U.S. military official said, speaking on condition of anonymity to discuss personnel issues. The 3,870 troops include American trainers and advisers arrayed around the country."
...
"The number of U.S. troops is a sensitive topic for Iraqis following the 2003-2011 war that saw over 150,000 U.S. troops on Iraqi soil at its peak. "

volgens mij vallen de private contracters hier nog niet eens onder: die krijgen zeer hoge salarissen (high risk high reward) en ze gebruiken minstens net zulke dure middelen. Veel private contracters zijn oud-soldaten die overstapten naar de private sector omdat het beter betaalt.

Kies je ervoor om het geld te besteden aan onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, armoedebestrijding etc. of kies je ervoor om anderre landen te veroveren? Ik zou het wel weten.

[ Bericht 40% gewijzigd door Bram_van_Loon op 01-09-2016 14:10:42 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165010003
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als je groot genoeg bent kun je wel degelijk dit soort regels stellen. De markt in de EU mag je niet zomaar betreden. Als je hufterig de EU ondermijnt, dan is het prima als de EU de toegang van dat bedrijf tot de markt te ondermijnt. Ook kan de EU intern zelf productie opzetten om het bedrijf overbodig te maken. Ik gun de EU alle mogelijkheden om dit soort arrogant gedrag af te breken. Als je daarvoor de markt minder vrij moet maken, dan moet je de markt minder vrij maken. Als wat minder welvaart het mogelijk maakt om van de terreur van bedrijven af te komen, lijkt mij dat een goede keuze.

Al jou redeneringen komen erop neer dat de overheid altijd fair moet zijn. In het bijzonder fair naar het bedrijfsleven. En dat de overheid moet erkennen dat de markt meer legitimiteit heeft dan de democratie. Bedrijven kunnen volgens jou daarentegen niet anders dan een puur machtsspel spelen. En dan concludeer je dat partij die verplicht fair moet spelen het verliest van de partij die dat misbruikt. Als je zo mensen het bloed onder hun nagels vandaan treiters wordt vanzelf wel duidelijk dat je juist keihard moet optreden tegen deze arrogantie.
Ja allright, maar wat is de beste manier om te pesten?

Ik zou iets voorstellen als dat de tekort betaalde belasting, terug geheven moet worden door extra BTW bijdrage te vragen aan verkoop van producten van dat bedrijf.
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan verhoog je de omzetbelasting en is het geen winstbelasting meer.
Je kunt echt niet in een paar zinnen zetten dat een bedrijf minimaal 20% van de winst moet laten belasten binnen de EU en vervolgens dit laten terugbrengen tot een omzetbelasting. Als je de omzetbelasting wil verhogen van multinationals naar 41%, prima, maar verwacht niet dat dit ten koste van de winst zal gaan. Denk eerder aan forse inflatie en een reductie in de koopkracht van consumenten.
De omzetbelasting zal dan zeker niet zoveel verhoogd worden, daar geloof ik niet in. Ehm, natuurlijk gaat dat ten koste van hun winst, ze worden een relatief minder aantrekkelijk alternatief ten opzichte van de bedrijven die wel netjes hun winst betalen.

Ehm reductie in koopkracht? Nee, niet de werkelijke kosten toekennen aan een product is economisch gezien altijd inefficiënt. Daarnaast is het een herverdeling van de kapitalist naar de consument, dat gaat altijd gepaard met koopkracht toename, aangezien de consumerende klasse niet de kapitalisten zijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door ludovico op 01-09-2016 14:13:54 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165010343
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja allright, maar wat is de beste manier om te pesten?
Hun macht berust op een recht. Het recht om altijd vrij marktje te mogen spelen waar ze maar willen. De reden van dat toegekende recht berust op de gedachte dat dit in het algemeen belang is. Maar als zijzelf claimen dat het algemeen belang niet bestaat, en zij dat recht gebruiken als een wapen om het algemeen belang te ondermijnen, dan is de logica achter dat toegekende recht zoek.

De best manier is om ideologisch te beginnen. De gepropageerde marktideologie zit vol van ongeloofwaardige claims op de waarheid. Het uitrollen daarvan is het best te omschrijven als propaganda. Het lijkt er ook op dat ze de overheid van binnenuit infiltreren, omdat de overheid vaak zelf deze misleidende propaganda voor zijn rekening neemt. Er is volgens mij een heuse strijd om de macht gaande die de vrijheid van de bevolking bedreigd.

Als je alle incorrecte ideologische dogma's van het marktmodel van tafel veegt, dan zul je zien dat ze helemaal niet zo sterk staan. Dat lijkt alleen maar zo omdat ze je wijsmaken dat dit marktmodel de totale werkelijkheid beschrijft, zodat al je denken binnen de wet van vraag een aanbod moet passen, zodat de marktlogica de enige geldige redenering is. Als je dat doorbreekt, dan hoef je volgens mij niet meer te doen dan paar zinnige regels te handhaven.

Bijvoorbeeld. Belastingontwijking en ontduiking loopt via belastingparadijzen. Die belastingparadijzen kun uitsluiten van het financiele stelsel. Dat is alleen een kwestie van politieke wil. Die wil is er onder de bevolking wel degelijk. Daarom is het gewoon een politieke strijd en die begint nu op gang te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 01-09-2016 14:30:07 ]
The view from nowhere.
pi_165010826
Nog even een aanvulling, de USA besteedt momenteel 15-20% van het totale budget aan het leger. In Europa zitten we op 1-2% van de overheidsbegroting per jaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_United_States_federal_budget
https://en.wikipedia.org/(...)#Historical_spending
Laat je niet vertellen dat er geen geld is voor X of Y, dat is er wel. Het is maar een kwestie van wat je prioriteiten zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 1 september 2016 @ 14:50:58 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165010920
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog even een aanvulling, de USA besteedt momenteel 15-20% van het totale budget aan het leger. In Europa zitten we op 1-2% van de overheidsbegroting per jaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_United_States_federal_budget
https://en.wikipedia.org/(...)#Historical_spending
Laat je niet vertellen dat er geen geld is voor X of Y, dat is er wel. Het is maar een kwestie van wat je prioriteiten zijn.
Bedoel je dat Europa meer moet gaan besteden en de VS minder zodat wij meer VN missies gaan doen en betalen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:04:02 #168
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165011208
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:41 schreef ludovico het volgende:
Tegen royalties heb ik nog geen maatregel gezien.
Daarnaast kan je best zeggen dat iets "marktconform" moet zijn, maar er zijn manieren om een rente van 12% voor een wankele onderneming best als marktconform te beschouwen.
Tjah, goodluck, andere wettelijke discussie of iets marktcomform is, ik heb wel vertrouwen in dat systeem.

Dat royalties vraagstuk is wel een aparte ja, maar dat gaat er eigenlijk meer om of je iets moet zien als winst in welk land. Als ik het zo lees dan vind ik die royalties wel kosten voor de ondernemer, maar zijn de baten van de royalties, wel winst in het land waar er kosten gemaakt worden aan de royalties.

Dat royalties vraagstuk is ook meer een dingetje voor belastingverdragen.
Dus met andere woorden; als je in Nederland een programma van Microsoft download, dan ben je van mening dat de vergoedingen voor gebruik van het intellectueel eigendom een Nederlandse prestatie is, verricht door de website of handelaar die de Nederlandse consument de link aanbiedt?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:09:33 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165011334
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus met andere woorden; als je in Nederland een programma van Microsoft download, dan ben je van mening dat de vergoedingen voor gebruik van het intellectueel eigendom een Nederlandse prestatie is, verricht door de website of handelaar die de Nederlandse consument de link aanbiedt?
Denk dat hij auteursrecht en intellectueel eigendom niet erg serieus neemt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:10:35 #170
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165011362
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als je groot genoeg bent kun je wel degelijk dit soort regels stellen. De markt in de EU mag je niet zomaar betreden. Als je hufterig de EU ondermijnt, dan is het prima als de EU de toegang van dat bedrijf tot de markt ondermijnt. Ook kan de EU intern zelf productie opzetten om het bedrijf overbodig te maken. Ik gun de EU alle mogelijkheden om dit soort arrogant gedrag af te breken. Als je daarvoor de markt minder vrij moet maken, dan moet je de markt minder vrij maken. Als wat minder welvaart het mogelijk maakt om van de terreur van bedrijven af te komen, lijkt mij dat een goede keuze.
Dit lijkt me Chinese toestanden opleveren. Prima als je voor een "Made in the EU"-strategie pleit, maar doorgaans is het niet heel efficiënt als je diensten bedenkt die allang ergens anders bestaan, of het met fiscale wetgeving moeilijk maakt om voor Amerikaanse (want daar gaat het veelal om) bedrijven de Europese markt te betreden. De wereld zou toekunnen met minder handelsbarrieres, in plaats van meer en Europese bedrijven kunnen ook relatief eenvoudig Afrikaanse en Amerikaanse markten betreden door de handelsverdragen die we hebben. De laatste stelling is, wederom, makkelijk gezegd voor een rijke Nederlander. De gemiddelde Griek zal niet zo lichtzinnig denken over "dan maar wat minder welvaart".

quote:
Al jou redeneringen komen erop neer dat de overheid altijd fair moet zijn. In het bijzonder fair naar het bedrijfsleven. En dat de overheid moet erkennen dat de markt meer legitimiteit heeft dan de democratie. Bedrijven kunnen volgens jou daarentegen niet anders dan een puur machtsspel spelen. En dan concludeer je dat partij die verplicht fair moet spelen het verliest van de partij die dat misbruikt. Als je zo mensen het bloed onder hun nagels vandaan treitert wordt vanzelf wel duidelijk dat je juist keihard moet optreden tegen deze arrogantie.
Nee, de overheid moet de markt niet frustreren of op inefficiënte paden haar deel trachten te krijgen. Als jij, in plaats van inkomstenbelasting, een belasting zou moeten betalen over het aantal toetsaanslagen op je werkcomputer, dan zou dit ook ontwijking in de hand helpen. Zo is, in mijn ogen, de huidige belastingwetgeving opgericht. Bedacht in een tijd dat een slagertje z'n stukjes vlees verkocht in een (vrijwel volledig) gesloten markt en in dat harnas proberen we multinationals te duwen, waarbij we het vervolgens raar vinden dat een multinational niet met een ondernemertje te vergelijken is. Mijn conclusie is dat de overheid de cavalerie meeneemt naar een modern oorlogsgebied, als we dan toch in oorlogstermen praten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:14:45 #171
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165011448
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

De omzetbelasting zal dan zeker niet zoveel verhoogd worden, daar geloof ik niet in. Ehm, natuurlijk gaat dat ten koste van hun winst, ze worden een relatief minder aantrekkelijk alternatief ten opzichte van de bedrijven die wel netjes hun winst betalen.
Dus bedrijven gaan in plaats van Google voortaan Ilse.nl gebruiken voor hun zoekopdrachten?
Mensen zullen Hyves weer een nieuw leven inblazen, hun taxi bestellen via de TCA, een appartement boeken door rechtstreeks de verhuurder te bellen en een mobiele telefoon kopen van Alcatel? Vergeef me het reductio ad absurdum, maar een groot deel van de bedrijven dat op grote schaal aan belastingontwijking doet, kent geen (echte) concurrentie, juist doordat ze groot gehouden worden met de huidige belastingwetgeving. Het is voor een start-up interessanter om geacquireerd te worden door Google dan te kijken of ze zelf de concurrentie aankunnen.

quote:
Ehm reductie in koopkracht? Nee, niet de werkelijke kosten toekennen aan een product is economisch gezien altijd inefficiënt. Daarnaast is het een herverdeling van de kapitalist naar de consument, dat gaat altijd gepaard met koopkracht toename, aangezien de consumerende klasse niet de kapitalisten zijn.
Denk je dat de kapitalist genoegen zal nemen met een lagere winstmarge, omdat de EU (of lidstaten daarvan) stellen dat ze 20% belasting willen hebben over de door hem gerealiseerde winst? Dat het een "oké, prima, hier is 14 miljard" gaat worden van Apple?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:15:21 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165011465
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit lijkt me Chinese toestanden opleveren. Prima als je voor een "Made in the EU"-strategie pleit, maar doorgaans is het niet heel efficiënt als je diensten bedenkt die allang ergens anders bestaan, of het met fiscale wetgeving moeilijk maakt om voor Amerikaanse (want daar gaat het veelal om) bedrijven de Europese markt te betreden. De wereld zou toekunnen met minder handelsbarrieres, in plaats van meer en Europese bedrijven kunnen ook relatief eenvoudig Afrikaanse en Amerikaanse markten betreden door de handelsverdragen die we hebben. De laatste stelling is, wederom, makkelijk gezegd voor een rijke Nederlander. De gemiddelde Griek zal niet zo lichtzinnig denken over "dan maar wat minder welvaart".

[..]

Nee, de overheid moet de markt niet frustreren of op inefficiënte paden haar deel trachten te krijgen. Als jij, in plaats van inkomstenbelasting, een belasting zou moeten betalen over het aantal toetsaanslagen op je werkcomputer, dan zou dit ook ontwijking in de hand helpen. Zo is, in mijn ogen, de huidige belastingwetgeving opgericht. Bedacht in een tijd dat een slagertje z'n stukjes vlees verkocht in een (vrijwel volledig) gesloten markt en in dat harnas proberen we multinationals te duwen, waarbij we het vervolgens raar vinden dat een multinational niet met een ondernemertje te vergelijken is. Mijn conclusie is dat de overheid de cavalerie meeneemt naar een modern oorlogsgebied, als we dan toch in oorlogstermen praten.
En je kan je natuurlijk afvragen hoe je made in the EU definieert, is het assamblage? Ook de onderdelen? Hoeveel daarvan? Het metaal? kunsstof? Haal eens een computer uit elkaar en wees verbaasd over waar alle onderdelen vandaan komen. Een IC komt uit Maleisie, of uit Nederland? Mooi, waar waar is de wafer gemaakt? Zo kan je wel doorgaan.
Het gaat een enorme berg regelgeving betekenen die niets toevoegd en alleen maar geld kost.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:16:19 #173
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165011496
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En je kan je natuurlijk afvragen hoe je made in the EU definieert, is het assamblage? Ook de onderdelen? Hoeveel daarvan? Het metaal? kunsstof? Haal eens een computer uit elkaar en wees verbaasd over waar alle onderdelen vandaan komen. Een IC komt uit Maleisie, of uit Nederland? Mooi, waar waar is de wafer gemaakt? Zo kan je wel doorgaan.
Het gaat een enorme berg regelgeving betekenen die niets toevoegd en alleen maar geld kost.
Zoals op de achterkant van m'n iPhone staat:
"Designed by Apple in California. Assembled in China."
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:21:01 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165011610
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zoals op de achterkant van m'n iPhone staat:
"Designed by Apple in California. Assembled in China."
Jep, zo zie je op zuivelverpakkingen een ovaal teken staan waar het vandaan komt, echter, dat is de laatste handeling die er gedaan is. Zo koop ik Ierse boter die volgens dat ovale label uit Duitsland komt, maar dat is omdat het daar verpakt is in 250 grams verpakkingen.
Zo is er ook goudse kaas die een NL teken heeft, wat helemaal niet hoeft te betekenen dat het van Melk van NL koeien is die NL gras gegeten hebben, het kan net zo goed NieuwZeelandse gouda zijn die hier gesneden en verpakt is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165011639
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog even een aanvulling, de USA besteedt momenteel 15-20% van het totale budget aan het leger. In Europa zitten we op 1-2% van de overheidsbegroting per jaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_United_States_federal_budget
https://en.wikipedia.org/(...)#Historical_spending
Laat je niet vertellen dat er geen geld is voor X of Y, dat is er wel. Het is maar een kwestie van wat je prioriteiten zijn.
Dat is de prijs die de VS betaalt om de wereld te kunnen domineren. De wereld domineren levert ook weer geld op, als je daarmee van alles kan ombuigen naar je eigenbelang.
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit lijkt me Chinese toestanden opleveren. Prima als je voor een "Made in the EU"-strategie pleit, maar doorgaans is het niet heel efficiënt als je diensten bedenkt die allang ergens anders bestaan, of het met fiscale wetgeving moeilijk maakt om voor Amerikaanse (want daar gaat het veelal om) bedrijven de Europese markt te betreden. De wereld zou toekunnen met minder handelsbarrieres, in plaats van meer en Europese bedrijven kunnen ook relatief eenvoudig Afrikaanse en Amerikaanse markten betreden door de handelsverdragen die we hebben. De laatste stelling is, wederom, makkelijk gezegd voor een rijke Nederlander. De gemiddelde Griek zal niet zo lichtzinnig denken over "dan maar wat minder welvaart".

[..]

Nee, de overheid moet de markt niet frustreren of op inefficiënte paden haar deel trachten te krijgen. Als jij, in plaats van inkomstenbelasting, een belasting zou moeten betalen over het aantal toetsaanslagen op je werkcomputer, dan zou dit ook ontwijking in de hand helpen. Zo is, in mijn ogen, de huidige belastingwetgeving opgericht. Bedacht in een tijd dat een slagertje z'n stukjes vlees verkocht in een (vrijwel volledig) gesloten markt en in dat harnas proberen we multinationals te duwen, waarbij we het vervolgens raar vinden dat een multinational niet met een ondernemertje te vergelijken is. Mijn conclusie is dat de overheid de cavalerie meeneemt naar een modern oorlogsgebied, als we dan toch in oorlogstermen praten.
Wederom berust je redenering op:
1. een beroep op het algemeen belang
2. de hegemonie van het marktdenken en de markt als de werkelijke soeverein.
Vervolgens rechtvaardig je daarmee dat multinationals alle regels mogen ondermijnen.
The view from nowhere.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:29:32 #176
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165011839
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is de prijs die de VS betaalt om de wereld te kunnen domineren. De wereld domineren levert ook weer geld op, als je daarmee van alles kan ombuigen naar je eigenbelang.

[..]

Wederom berust je redenering op:
1. een beroep op het algemeen belang
2. de hegemonie van het marktdenken en de markt als de werkelijke soeverein.
Vervolgens rechtvaardig je daarmee dat multinationals alle regels mogen ondermijnen.
Volgens mij staat er heel duidelijk dat ik voor een efficientere overheid bent.
Als jij zegt dat dit een onjuist argument is omdat het een beroep is op het algemeen belang, prima. Maar wanneer een belastingwet voor burgers teveel wordt misbruikt (zie bijvoorbeeld kinderopvang door grootouders in een nabij verleden) pleit ik ook voor het herzien van zo'n maatregel. Daarmee hoeven bedrijven dus niet anders te worden behandeld.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165011896
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus met andere woorden; als je in Nederland een programma van Microsoft download, dan ben je van mening dat de vergoedingen voor gebruik van het intellectueel eigendom een Nederlandse prestatie is, verricht door de website of handelaar die de Nederlandse consument de link aanbiedt?
Als de hele fysieke prestatie in Nederland verricht is voor de productie. Jawoel.
De waarde toevoeging van het besturingsprogramma Microsoft ligt denk ik ergens anders. Maar dan spreek je denk ik weer niet meer over Royalties? Ik ken het begrip niet zo goed verder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165011904
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk dat hij auteursrecht en intellectueel eigendom niet erg serieus neemt.
Ik denk dat ik jou een beetje irritant vind.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 september 2016 @ 15:34:25 #179
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165011970
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als de hele fysieke prestatie in Nederland verricht is voor de productie. Jawoel.
De waarde toevoeging van het besturingsprogramma Microsoft ligt denk ik ergens anders. Maar dan spreek je denk ik weer niet meer over Royalties? Ik ken het begrip niet zo goed verder.
Royalties gaan nadrukkelijk niet om een vergoeding voor de fysieke prestatie.
Daarnaast zou het ook een beetje flauw zijn, want zoveel fysieke arbeid verrichten we hier niet.
Een royalty zou je eigenlijk kunnen zien als een vergoeding voor de eigenaar van het product om een ander het te laten gebruiken. Soort huur voor het gebruik van software, als het ware.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165012094
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus bedrijven gaan in plaats van Google voortaan Ilse.nl gebruiken voor hun zoekopdrachten?
Mensen zullen Hyves weer een nieuw leven inblazen, hun taxi bestellen via de TCA, een appartement boeken door rechtstreeks de verhuurder te bellen en een mobiele telefoon kopen van Alcatel? Vergeef me het reductio ad absurdum, maar een groot deel van de bedrijven dat op grote schaal aan belastingontwijking doet, kent geen (echte) concurrentie, juist doordat ze groot gehouden worden met de huidige belastingwetgeving. Het is voor een start-up interessanter om geacquireerd te worden door Google dan te kijken of ze zelf de concurrentie aankunnen.

[..]

Denk je dat de kapitalist genoegen zal nemen met een lagere winstmarge, omdat de EU (of lidstaten daarvan) stellen dat ze 20% belasting willen hebben over de door hem gerealiseerde winst? Dat het een "oké, prima, hier is 14 miljard" gaat worden van Apple?
... Je kunt het wel in het extreme blijven trekken, substituten voor google heb je nauwelijks, dat is gewoon een monopolist in zekere mate. Voor Apple kun je genoeg andere alternatieven vinden als het gaat om die producten.

Ja een mobiele telefoon van Alcatel wordt relatief een aantrekkelijkere optie als de prijs relatief goedkoper wordt.

Ik denk overigens niet dat de prijzen zozeer gaan verschillen van de producten maar slechts de netto winst, het aandeel zal iets lager uitvallen.

Nee de kapitalist zal best een beetje gaan schoppen, maar timmer het wettelijk maar lekker dicht zodat ze geen kant op kunnen zou ik zeggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165012159
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Royalties gaan nadrukkelijk niet om een vergoeding voor de fysieke prestatie.
Daarnaast zou het ook een beetje flauw zijn, want zoveel fysieke arbeid verrichten we hier niet.
Een royalty zou je eigenlijk kunnen zien als een vergoeding voor de eigenaar van het product om een ander het te laten gebruiken. Soort huur voor het gebruik van software, als het ware.
Ik begrijp het probleem hierin wel, ik blijf erbij, waar het product fysiek in elkaar gezet wordt gaat hiervoor voor mij gelden van waar de belasting betaalt moet worden.

Licenties worden dan elders in elkaar gezet. Het gebruik van een merknaam tjah, dat is niet een product dat verkocht wordt. - maar dat is mijn mening en ik snap best dat dit erg grijs gebied kan zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165012263
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:29 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Volgens mij staat er heel duidelijk dat ik voor een efficientere overheid bent.
Als jij zegt dat dit een onjuist argument is omdat het een beroep is op het algemeen belang, prima. Maar wanneer een belastingwet voor burgers teveel wordt misbruikt (zie bijvoorbeeld kinderopvang door grootouders in een nabij verleden) pleit ik ook voor het herzien van zo'n maatregel. Daarmee hoeven bedrijven dus niet anders te worden behandeld.
Jij stelt dat alleen vrije marktwerking daarin een rol speelt, en dat dus de markt de soeverein moet zijn om efficient te kunnen zijn. En deze efficientie is in het algemeen belang.

Maar dat berust op allerlei dogma's die verhinderen dat je inziet dat de markt helemaal niet op zichzelf bestaat. Ook bedrijven als Google of Exxon zijn nergens zonder de backup van de Amerikaanse overheid. En tevens stel je de overheid onmachtig is om hun eigen regels te handhaven omdat ze door bedrijven tegen elkaar uitgespeeld worden.
The view from nowhere.
pi_165012310
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij stelt dat alleen vrije marktwerking daarin een rol speelt, en dat dus de markt de soeverein moet zijn om efficient te kunnen zijn. En deze efficientie is in het algemeen belang.

Maar dat berust op allerlei dogma's die verhinderen dat je inziet dat de markt helemaal niet op zichzelf bestaat. Ook bedrijven als Google of Exxon zijn nergens zonder de backup van de Amerikaanse overheid. En tevens stel je de overheid onmachtig is om hun eigen regels te handhaven omdat ze door bedrijven tegen elkaar uitgespeeld worden.
Nouja hij zegt ook wel weer dat hij de belasting zou willen heffen over zaken die minder goed te ontwijken zijn.

Krijg de indruk dat hij de winstbelasting wilt afschaffen en de dividend belasting omhoog. / inkomstenbelasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165012416
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Jij pleit ervoor dat overheden kartels gaan vormen. Dat betekent het einde van ieders vrijheid.
Nee daar pleit ik helemaal niet voor. Het gaat namelijk niet om een bepaald product waarop zij samenwerken en al helemaal niet om een markt (politieke besluitvorming) waar sprake zou zijn van concurrentie die door deze samenwerking verminderd wordt.

Het is juist de kartelvorming van bedrijven (de vereniging van Silicon Valley met haar chantagebrieven) die hiermee bestrijd kan worden en daarmee de vrijheid kan vergroten.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165012501
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik ben dan ook fan van een race to the bottom voor niet-houdbare belastingen.
We hebben met importheffingen ook gezien dat er een race to the bottom gaande was. Niemand moppert dat we geen geld meer verdienen aan Duitse goederen die geïmporteerd worden door Nederland. Op de een of andere manier zijn wij tot inzicht gekomen dat we als Nederland welvarender wordt als vrije handel tussen Duitsland en Nederland wordt gefaciliteerd. Zo zie ik het ook graag met allerlei belastingen die multinationals (effectief) weten te ontwijken. Laten we ons niet bezig houden met het verhogen van belastingen die vaak en gemakkelijk worden ontweken, maar laten we belastingmaatregelen verzinnen waarbij ontwijking een stuk moeilijker is.
Maar jij bent dus eigenlijk tegen vennootschapsbelasting? En dat alleen omdat het volgens jou niet houdbaar is, of zitten er nog andere redenen achter?

Ik zie ook niet waarom je het hebt over belastingen verhogen. Het gaat hier om het aanpakken van belastingontwijking. Ik snap niet hoe je er bij komt dat dit onmogelijk is. Het is vooral een kwestie van politieke wil.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165012918
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nouja hij zegt ook wel weer dat hij de belasting zou willen heffen over zaken die minder goed te ontwijken zijn.

Krijg de indruk dat hij de winstbelasting wilt afschaffen en de dividend belasting omhoog. / inkomstenbelasting.
Dat is best, maar hij zegt het niet. Wat hij doet is volledig op de hand van bedrijven gaan zitten, bij oppositie zo min mogelijk toegeven, veel verwarring zaaien, en dingen die hij zelf ook wel begrijpt ontkennen als hij denkt dat je ze niet kunt verdedigen. Het is een discussie techniek die berust op de voordelen van intellectuele oneerlijkheid.
The view from nowhere.
pi_165013088
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef deelnemer het volgende:
Dat is de prijs die de VS betaalt om de wereld te kunnen domineren. De wereld domineren levert ook weer geld op, als je daarmee van alles kan ombuigen naar je eigenbelang.
Inderdaad, de USA kiest voor deze lasten omdat er baten tegenover staan. Of dat het de juiste keuze is...
Ik betwijfel dat het meer geld oplevert als je met geweld landen verovert dan wanneer je met iedereen handelt en intern alles (gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur, benutten van zoveel mogelijk potentieel) goed hebt geregeld.
Naar mijn mening zijn landen zoals Noorwegen en Finland veel beter aan de weg aan het timmeren. De USA staat op omvallen, het enige wat een faillissement van de staat voorkomt is dat de USA relatief mild wordt 'gestraft' voor het bijdrukken van geld in vergelijking met andere landen en dat ze voor absurd lage rente kunnen lenen gezien hun financiële situatie. Ik ben oprecht benieuwd hoelang het nog goed blijft gaan voor de USA.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165013130
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad, de USA kiest voor deze lasten omdat er baten tegenover staan. Of dat het de juiste keuze is...
Ik betwijfel dat het meer geld oplevert als je met geweld landen verovert dan wanneer je met iedereen handelt en intern alles (gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur, benutten van zoveel mogelijk potentieel) goed hebt geregeld.
Naar mijn mening zijn landen zoals Noorwegen en Finland veel beter aan de weg aan het timmeren. De USA staat op omvallen, het enige wat een faillissement van de staat voorkomt is dat de USA relatief mild wordt 'gestraft' voor het bijdrukken van geld in vergelijking met andere landen en dat ze voor absurd lage rente kunnen lenen gezien hun financiële situatie. Ik ben oprecht benieuwd hoelang het nog goed blijft gaan voor de USA.
Short op de Dollar!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165013252
offtopic

quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:14 schreef GSbrder het volgende:
Dus bedrijven gaan in plaats van Google voortaan Ilse.nl gebruiken voor hun zoekopdrachten?
Of bijvoorbeeld DuckDuckGo. Google liep voorop met de zoekmachines door in een relatief vroeg stadium met een relatief efficiënte zoekmachine te komen maar tegenwoordig is Google niet meer beter - niet op zo'n manier dat je het merkt - dan andere zoekmachines. Sterker nog, ik vind dat Google de laatste jaren zwakker is geworden, zowel qua zoekresultaten als qua gebruiksvriendelijkheid. Ik zou een heel verhaal kunnen houden om dit te onderbouwen maar dan gaan we teveel offtopic. Ik zal 1 voorbeeldje geven: vroeger kon je via de GUI veel specifieker zoeken, probeer nu nog maar eens om op een bepaalde datum te zoeken of in een bepaalde periode, je krijgt de keuze tussen laatste week, laatste maand, laatste 3 maanden en het laatste jaar of iets dergelijks. Idem voor Youtube trouwens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165013366
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Short op de Dollar!
Ik keek toevallig eerder op de dag naar deze docu: Het gaat natuurlijk over China. De titel klopt niet (militair, technisch, economisch en wetenschappelijk is China nog minder ver dan het 'westen'), het punt is dat China in opkomst is en dat het af en toe haar spierballen laat zien. Twee voorbeeldjes: het uit de lucht het vacuüm schieten van een eigen satelliet (om te tonen dat ze die technologie hebben, het leger van de USA leunt sterk op satellieten) en het veroorzaken van een minicrash van de beurs in 2007 doordat China eventjes flink wat $ in euro's had omgezet. :)
Dat is dan ook de reden dat ik erover begin. De USA wordt op dit moment beperkt afgestraft voor het bijdrukken van $ omdat die in een groot deel van de wereld worden aanvaard, je merkt echter wel dat dit aan het teruglopen is. Zo gauw de $ in veel landen niet meer wordt aanvaard dan heeft de USA een gigantisch groot probleem. Een schuldeneconomie is niet duurzaam, ook niet voor de USA. Ik weet niet of dat het een onvermijdbaar gevolg van neoliberaal beleid is dat je meer een schuldeneconomie krijgt maar in ieder geval zal je dus voldoende belasting moeten heffen als je zaken goed geregeld wil hebben in een maatschappij.
De USA mag dan wel het machtigste leger ooit hebben, ik betwijfel dat ze ook maar in de schaduw kunnen staan van de grote rijken van vroeger, het zou me heel erg verbazen als de USA de 200 jaar haalt als wereldmacht, op dit moment zitten ze op ongeveer 60-70 jaar en je ziet al de eerste tekenen dat het op instorten staat.

Een koppeling aan het neoliberalisme, een USA-burger die hoge functies had voor de overheid verwoordde het goed: "het is niet verstandig dat wij al onze technologie laten maken in China en Taiwan", hiermee ernaar verwijzende dat je dan je technologische voorsprong opgeeft. De Chinezen weten hoe je dat spul maakt, zij hebben dezelfde technologie als die wij hebben. Hij heeft er andere motieven voor om het onverstandig te vinden dan ik maar dat doet er weinig toe. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 01-09-2016 16:54:02 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165013767
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een koppeling aan het neoliberalisme, een USA-burger die hoge functies had voor de overheid verwoordde het goed: "het is niet verstandig dat wij al onze technologie laten maken in China en Taiwan", hiermee ernaar verwijzende dat je dan je technologische voorsprong opgeeft. De Chinezen weten hoe je dat spul maakt, zij hebben dezelfde technologie als die wij hebben. Hij heeft er andere motieven voor om het onverstandig te vinden dan ik maar dat doet er weinig toe.
Tis ook iets meer protectionistisch van aard om de productie thuis te houden. Lange termijn technisch worden wij er beter van als ze in het buitenland meer economische kracht hebben. Op de korte termijn wordt daarmee echter een deel van onze economische productie afgenomen....

Een investering dus letterlijk in de toekomst. Alleen waarom betalen de arbeiders met weinig vermogen daar nou weer voor en plukken de kapitalisten de vruchten?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165014102
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tis ook iets meer protectionistisch van aard om de productie thuis te houden. Lange termijn technisch worden wij er beter van als ze in het buitenland meer economische kracht hebben. Op de korte termijn wordt daarmee echter een deel van onze economische productie afgenomen....

Een investering dus letterlijk in de toekomst. Alleen waarom betalen de arbeiders met weinig vermogen daar nou weer voor en plukken de kapitalisten de vruchten?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Handel doen met andere landen en geen onnodige handelsbeperkingen opleggen is hartstikke positief maar ik ben van mening dat deze bedrijven wel in hun eigen land het spul zouden moeten maken, gewoon omdat het werkgelegenheid geeft in je eigen land en omdat ik er waarde aan hecht dat mensen voor goed werk goed betaald worden. Als ze toevallig iets beter zouden kunnen in China/Taiwan, ja, dan is het prima als je dat uitbesteed maar dit wordt enkel uitbesteed om andere redenen. Je wil geen neerwaartse spiraal hebben waarbij werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld en waarbij werknemers hier de concurrentie aan moeten gaan met werknemers in landen waarin de koopkracht een kwart bedraagt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165014229
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:03 schreef keste010 het volgende:
Ik zie ook niet waarom je het hebt over belastingen verhogen. Het gaat hier om het aanpakken van belastingontwijking. Ik snap niet hoe je er bij komt dat dit onmogelijk is. Het is vooral een kwestie van politieke wil.
GSbrder veronderstelt dat er altijd schurkenstaten zullen zijn die zich niets aantrekken van internationale afspraken omdat ze geld vangen door minder te vragen dan wat de wereldmachten met elkaar afspreken. Hij zou het waarschijnlijk iets anders verwoorden (schurkenstaten) maar daar komt het op neer.
Ik denk dat dit een foutieve aanname is aangezien de wereldmachten pressiemiddelen hebben waarmee dit soort schurkenstaten aan de leiband kunnen worden gelegd. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165014468
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Handel doen met andere landen en geen onnodige handelsbeperkingen opleggen is hartstikke positief maar ik ben van mening dat deze bedrijven wel in hun eigen land het spul zouden moeten maken, gewoon omdat het werkgelegenheid geeft in je eigen land en omdat ik er waarde aan hecht dat mensen voor goed werk goed betaald worden. Als ze toevallig iets beter zouden kunnen in China/Taiwan, ja, dan is het prima als je dat uitbesteed maar dit wordt enkel uitbesteed om andere redenen. Je wil geen neerwaartse spiraal hebben waarbij werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld en waarbij werknemers hier de concurrentie aan moeten gaan met werknemers in landen waarin de koopkracht een kwart bedraagt.
Je zegt alleen hetzelfde als ik, dus waarom ben je het oneens? :P
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 september 2016 @ 18:20:12 #195
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165015280
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

GSbrder veronderstelt dat er altijd schurkenstaten zullen zijn die zich niets aantrekken van internationale afspraken omdat ze geld vangen door minder te vragen dan wat de wereldmachten met elkaar afspreken. Hij zou het waarschijnlijk iets anders verwoorden (schurkenstaten) maar daar komt het op neer.
Ik denk dat dit een foutieve aanname is aangezien de wereldmachten pressiemiddelen hebben waarmee dit soort schurkenstaten aan de leiband kunnen worden gelegd. ;)
_O- Landen met een lage belastingdruk schurkenstaten noemen. Dit is echt de wereld ip zijn kop.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165015318
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

_O- Landen met een lage belastingdruk schurkenstaten noemen. Dit is echt de wereld ip zijn kop.
Jij bent zeker zo een libertariër?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 september 2016 @ 18:22:36 #197
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165015335
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Handel doen met andere landen en geen onnodige handelsbeperkingen opleggen is hartstikke positief maar ik ben van mening dat deze bedrijven wel in hun eigen land het spul zouden moeten maken, gewoon omdat het werkgelegenheid geeft in je eigen land en omdat ik er waarde aan hecht dat mensen voor goed werk goed betaald worden. Als ze toevallig iets beter zouden kunnen in China/Taiwan, ja, dan is het prima als je dat uitbesteed maar dit wordt enkel uitbesteed om andere redenen. Je wil geen neerwaartse spiraal hebben waarbij werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld en waarbij werknemers hier de concurrentie aan moeten gaan met werknemers in landen waarin de koopkracht een kwart bedraagt.
Misschien liggen de kosten hier wel te hoog omdat alles kapot belast wordt. Is die gedachte wel eens bij je opgekomen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 1 september 2016 @ 18:23:19 #198
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165015350
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij bent zeker zo een libertariër?
Een realist.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165015411
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:23 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een realist.
Dan ben je in ieder geval geen Libertariër, gelukkig maar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165015421
Jongens (en meisje ;)), laten we hier niet een hele discussie starten over het libertarisme, dat loopt verkeerd af.
Dat hebben we al vaker gedaan en dat blijkt een gebed zonder einde te zijn, bovendien hebben onze libertarische vrienden een eigen draad waarin ook niet-libertariërs reageren.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien liggen de kosten hier wel te hoog omdat alles kapot belast wordt. Is die gedachte wel eens bij je opgekomen?
Nee. :)
De kosten liggen vooral hoger omdat we meer welvaart hebben. De kosten mogen ook rustig hoger liggen, wij moeten helemaal niet de concurrentie aangaan met lagelonenlanden. ;)
De belastingen mogen hier dan wel wat hoger liggen maar je krijgt er ook erg veel voor. Al met al liggen de belastingen in ons deel van Europa maar iets hoger dan in de USA maar we krijgen er veel meer voor terug. Het helpt dat wij niet zoveel geld verspillen aan ons leger maar dat is niet de enige reden, wij krijgen ook veel meer waar voor ons geld met de zorg en het onderwijs omdat wij minder kwijt zijn voor een evengoede kwaliteit dankzij het collectieve inkopen. Heb jij inmiddels dat filmpje bekeken wat ik jou aanraadde? Ik noemde niet voor niets jouw naam in het bijzonder, samen met die van 1 ander iemand. Het is met name voor jullie (als libertariërs) interessant.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165015454
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je zegt alleen hetzelfde als ik, dus waarom ben je het oneens? :P
Ik denk dat er even wat Babylonische spraakverwarring was, dat ligt voor het grootste deel aan mij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165015559
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien liggen de kosten hier wel te hoog omdat alles kapot belast wordt. Is die gedachte wel eens bij je opgekomen?
Prima hoor. Gebruik de extra inkomsten door het vorderen van de ontweken belasting maar om de loonbelasting in de laagste schijf te verlagen. Lagere loonkosten, meer mensen aan het werk, minder gebruik van collectieve voorzieningen, iedereen blij (behalve de top van Apple wellicht).
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165015568
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens (en meisje ;)), laten we hier niet een hele discussie starten over het libertarisme, dat loopt verkeerd af.
Dat hebben we al vaker gedaan en dat blijkt een gebed zonder einde te zijn, bovendien hebben onze libertarische vrienden een eigen draad waarin ook niet-libertariërs reageren.

Het mag best gezegd worden dat het een idiote en gevaarlijke gedachtegoed is waar niemand op zit te wachten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165015663
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het mag best gezegd worden dat het een idiote en gevaarlijke gedachtegoed is waar niemand op zit te wachten.
Natuurlijk - en dat ben ik met je eens - maar je loopt daarmee het risico dat onze libertarische forumgenoten van deze draad een "pleit voor libertarische fantasietjes" draad maken, dat is hier al heel erg vaak gebeurd, dat was dan ook de reden dat die een eigen centrale draad kregen.
Wees gerust, in Nederland begrijpen verreweg de meeste mensen dat libertarische fantasietjes niet werken, dat blijkt bij de verkiezingen waar ze nog heel erg veel tekort komen voor zelfs maar 1 zetel in het parlement.
Verder laat ik me nu even niet uit over hoe ik over libertarisme denk aangezien ik daarmee reacties uit zou lokken.

In tegenstelling tot libertarisme is neoliberalisme wel een reëel gevaar. Dat heeft wel voet aan de grond gekregen en dat richt veel schade aan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165015745
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:35 schreef keste010 het volgende:

[..]

Prima hoor. Gebruik de extra inkomsten door het vorderen van de ontweken belasting maar om de loonbelasting in de laagste schijf te verlagen. Lagere loonkosten, meer mensen aan het werk, minder gebruik van collectieve voorzieningen, iedereen blij (behalve de top van Apple wellicht).
Die top zorgt toch wel goed voor zichzelf, daar hoeft niemand zich zorgen over te maken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 1 september 2016 @ 18:46:11 #206
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165015825
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Handel doen met andere landen en geen onnodige handelsbeperkingen opleggen is hartstikke positief maar ik ben van mening dat deze bedrijven wel in hun eigen land het spul zouden moeten maken, gewoon omdat het werkgelegenheid geeft in je eigen land en omdat ik er waarde aan hecht dat mensen voor goed werk goed betaald worden. Als ze toevallig iets beter zouden kunnen in China/Taiwan, ja, dan is het prima als je dat uitbesteed maar dit wordt enkel uitbesteed om andere redenen. Je wil geen neerwaartse spiraal hebben waarbij werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld en waarbij werknemers hier de concurrentie aan moeten gaan met werknemers in landen waarin de koopkracht een kwart bedraagt.
Kun je me uitleggen hoe we Westerse arbeiders een minimumloon kunnen betalen van de productie van goedkope Chinese elektronica?

Leuk idee hoor, maar hier gaan mensen geen printplaten solderen voor een euro per dag.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165016888
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kun je me uitleggen hoe we Westerse arbeiders een minimumloon kunnen betalen van de productie van goedkope Chinese elektronica?

Leuk idee hoor, maar hier gaan mensen geen printplaten solderen voor een euro per dag.
Klopt, maar..........

Een werkloze produceert 0, krijgt 10, een betere situatie lijkt mij dat een werkloze 1 produceert en 9 krijgt.

Mocht werkgelegenheid afnemen als een jekko vanwege het minimumloon (wat niet zo is) dan is er genoeg fiscaal mogelijk om het bruto minimumloon te verlagen zonder het netto minimumloon te verlagen.
Dit gaat wel vergen dat de mensen die profijt hebben van die lage productiekosten (de kapitalist) meer gaan bijdragen aan de totale belasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165018458
Mij werd gevraagd over welk filmpje het ging, waarvan ik hoopte dat onze libertarische forumgenoten (o.a. Papieren Tijger en GSbrder) ernaar zouden durven te kijken. Ik had dit al twee keer aangehaald en 1 keer had ik zelfs een foto geplaatst waarop je precies het punt kon zien maar daar werd blijkbaar weinig kennis van genomen aangezien diezelfde antibelastingonzin weer werd herhaald. ;)
Het ging om dit filmpje: In de laatste zie je het wat netter.
Het duurt maart kort en je krijgt een prima grafische illustratie te zien en een nette onderbouwing. Geen smoezen om er niet even naar te kijken. Zelfs als je geen geluid hebt is het volstrekt duidelijk, het wordt nog ondertiteld ook.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165018518
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:35 schreef keste010 het volgende:

[..]

Prima hoor. Gebruik de extra inkomsten door het vorderen van de ontweken belasting maar om de loonbelasting in de laagste schijf te verlagen. Lagere loonkosten, meer mensen aan het werk, minder gebruik van collectieve voorzieningen, iedereen blij (behalve de top van Apple wellicht).
Prima plan. En degene waar je op reageert is ervan overtuigd dat belasting gelijkstaat aan diefstal, whatever de argumenten zijn. Dat is trekken aan een dood paard.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165018558
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Prima plan. En degene waar je op reageert is ervan overtuigd dat belasting gelijkstaat aan diefstal, whatever de argumenten zijn. Dat is trekken aan een dood paard.
Ja, dat roept hij al jarenlang onafgebroken. Ik wacht nog steeds op zijn toelichting waarom Johnson het zo geweldig deed in de staat waarvan hij de gouverneur was. In Kansas flopte het libertarische experiment immers grandioos. Het volk smeekte praktisch om weer belasting te betalen zodat alles weer fatsoenlijk geregeld kon worden. Scholen die dichtgingen en zo. ;)

Ter lering en vermaak. :)
https://www.youtube.com/results?search_query=young+turks+kansas
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165018849
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kun je me uitleggen hoe we Westerse arbeiders een minimumloon kunnen betalen van de productie van goedkope Chinese elektronica?
Het is een misverstand dat die salariskosten het grote probleem zijn. Een hooggeplaatste medewerker van Intel gaf laatst nog aan dat de salariskosten niet het obstakel zijn om in de USA een fabriek te behouden/plaatsen in plaats van in Taiwan/China. Tegenover de hogere loonkosten staan ook voordelen. Het had met het ondernemersklimaat te maken. Volgens hem.
Maar goed, als je die zaken in een laagsalarisland (lageloonland is een slecht begrip omdat loon suggereerd dat het gekoppeld is aan wat je verdient (nog zo'n slecht begrip in deze context), dus waar je recht op hebt, het geeft een morele legitimatie die niet bestaat, salaris is een objectief begrip die niet een dergelijke connotatie bevat) wil laten maken dan kan je gemakkelijk een fatsoenlijk salaris betalen. Immers, als jij hier een broek/trui/t-shirt koopt dan is minder dan een paar euro hiervan besteed aan de salariskosten, verdubbel dat en je merkt het amper.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door Bram_van_Loon op 01-09-2016 20:41:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 1 september 2016 @ 20:39:50 #212
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165018971
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

(lageloonland is een slecht begrip omdat loon suggereerd dat het gekoppeld is aan wat je verdient (nog zo'n slecht begrip in deze context), dus waar je recht op hebt, het geeft een morele legitimatie die niet bestaat, salaris is een objectief begrip die niet een dergelijke connotatie bevat)
Wat blijft dat toch mooi altijd, al die wanhopige disclaimers :D. Valt me echt op bij de regressieve linkse kant.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 1 september 2016 @ 20:45:30 #213
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165019209
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Handel doen met andere landen en geen onnodige handelsbeperkingen opleggen is hartstikke positief maar ik ben van mening dat deze bedrijven wel in hun eigen land het spul zouden moeten maken, gewoon omdat het werkgelegenheid geeft in je eigen land en omdat ik er waarde aan hecht dat mensen voor goed werk goed betaald worden. Als ze toevallig iets beter zouden kunnen in China/Taiwan, ja, dan is het prima als je dat uitbesteed maar dit wordt enkel uitbesteed om andere redenen. Je wil geen neerwaartse spiraal hebben waarbij werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld en waarbij werknemers hier de concurrentie aan moeten gaan met werknemers in landen waarin de koopkracht een kwart bedraagt.
Handelsbeperkingen zijn altijd onnodig. Je wilt gewoon niet nivelleren.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165019656
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Handelsbeperkingen zijn altijd onnodig.

[quote]Je wilt gewoon niet nivelleren.
Ik wil juist wel nivelleren. :?

Nee, soms zijn er wel handelsbeperkingen nodig maar dat is niet omwille van protectionisme, daar zijn andere redenen voor. Maar goed, zullen we het hier weer over het neoliberalisme gaan hebben, dat onderwerp is belangrijk genoeg. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165019882
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat blijft dat toch mooi altijd, al die wanhopige disclaimers :D. Valt me echt op bij de regressieve linkse kant.
Wat blijft dat toch mooi altijd, al die wanhopige reacties :D. Valt me echt op bij de regressieve rechtse Troll.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 1 september 2016 @ 21:10:38 #216
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165020335
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik wil juist wel nivelleren. :?

Nee, soms zijn er wel handelsbeperkingen nodig maar dat is niet omwille van protectionisme, daar zijn andere redenen voor. Maar goed, zullen we het hier weer over het neoliberalisme gaan hebben, dat onderwerp is belangrijk genoeg. ;)
Je wil nivelleren binnen de grenzen van Nederland. Niet met de rest van de wereld.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165020607
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:10 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je wil nivelleren binnen de grenzen van Nederland. Niet met de rest van de wereld.
Nee hoor, ik zou maar wat graag zien dat 3 miljard mensen een dubbel zo'n hoog inkomen hebben doordat de miljardairs en miljonairs een klein deel van hun inkomen inleveren. Intern kunnen we veel winnen als iedereen die minstens een ton per jaar krijgt bijgeschreven wat meer zou inleveren ten gunste van iedereen die minder dan 1500-2000 euro per maand krijgt bijgeschreven.
Op de volgende reactie ga ik niet reageren wegens het offtopic zijn (dus niet om een persoonlijke reden of omdat ik het ermee eens ben of wat dan ook). Nu weer over het neoliberalisme! ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165020668
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat blijft dat toch mooi altijd, al die wanhopige reacties :D. Valt me echt op bij de regressieve rechtse Troll.
Oh? Is het weer zo ver? Ik heb het niet gelezen, misschien moet ik dat toch maar eens doen. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 1 september 2016 @ 21:46:46 #219
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165021732
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens (en meisje ;)), laten we hier niet een hele discussie starten over het libertarisme, dat loopt verkeerd af.
Dat hebben we al vaker gedaan en dat blijkt een gebed zonder einde te zijn, bovendien hebben onze libertarische vrienden een eigen draad waarin ook niet-libertariërs reageren.

[..]

Nee. :)
De kosten liggen vooral hoger omdat we meer welvaart hebben. De kosten mogen ook rustig hoger liggen, wij moeten helemaal niet de concurrentie aangaan met lagelonenlanden. ;)
De belastingen mogen hier dan wel wat hoger liggen maar je krijgt er ook erg veel voor. Al met al liggen de belastingen in ons deel van Europa maar iets hoger dan in de USA maar we krijgen er veel meer voor terug. Het helpt dat wij niet zoveel geld verspillen aan ons leger maar dat is niet de enige reden, wij krijgen ook veel meer waar voor ons geld met de zorg en het onderwijs omdat wij minder kwijt zijn voor een evengoede kwaliteit dankzij het collectieve inkopen. Heb jij inmiddels dat filmpje bekeken wat ik jou aanraadde? Ik noemde niet voor niets jouw naam in het bijzonder, samen met die van 1 ander iemand. Het is met name voor jullie (als libertariërs) interessant.
Die welvaart die hebben wij dan weer over de ruggen van die mensen in de lage lonenlanden. En zo komen we weer bij het Neoliberalisme waar jij alleen je afgunstige blik naar boven kan richten. Iedereen moet delen behalve jij terwijl iemand in Azie het verschil niet ziet tussen jou en die CEO.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165025943
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:46 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die welvaart die hebben wij dan weer over de ruggen van die mensen in de lage lonenlanden.
Hoe wil jij hier iets aan doen dan? Of vind je dat men 'in alle vrijheid' zelf de keuze moet maken om via consumptie hier iets aan te doen?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165027711
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:38:07 #222
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165030354
http://s.vk.nl/s198f-a4368876/

http://www.volkskrant.nl/(...)-beschermd~a4368871/


Hier word ik nu echt woedend van.

Met dank aan de VVD en hun afgekondigde inspectievakanties
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:56:54 #223
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165030671
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:30 schreef keste010 het volgende:

[..]

Hoe wil jij hier iets aan doen dan? Of vind je dat men 'in alle vrijheid' zelf de keuze moet maken om via consumptie hier iets aan te doen?
Geen importheffingen en geen exportsubsidies.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165031307
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 09:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Geen importheffingen en geen exportsubsidies.
Prima hoor, maar dat is geen oplossing voor het probleem. Dat voorziet vooral in jouw behoefte om minder overheidssturing te hebben. Je doet alleen machtsneutrale voorstellen..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165032182
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 09:38 schreef Klopkoek het volgende:
http://s.vk.nl/s198f-a4368876/

http://www.volkskrant.nl/(...)-beschermd~a4368871/

Hier word ik nu echt woedend van.

Met dank aan de VVD en hun afgekondigde inspectievakanties
Mja ze wisten toen ook niks denk ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')