abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 8 juni 2018 @ 23:56:23 #201
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_179684645
Ik twijfel nog een beetje, ik denk dat ik nu eerst voor een nieuwe espressomachine ga, deze is al 5 jaar oud en was een basismodel, ik wil iets geavanceerders. Dan kan ik nog wel 1-2 jaar wachten om te zien wat de pizzaovenmarkt doet, interessant als het straks 150 euro goedkoper kan ofzo. Ja of niet ;)

Onlangs een Napolitaanse pizza uit een houtoven gehad bij een restaurant. Heel erg lekker, maar ik ben ik bang toch meer fan van de volkorenpizza's zoals ik die in Duitsland at. Van mij hoeft de korst niet zo luchtig en mag er een heel pak meer kaas op :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_179704994
Nou ik begin zo ongeveer toch wel gestoord te worden denk ik.

Inmiddels is het zo'n 5 jaar geleden dat ik ben begonnen met zelf pizza's te maken. Altijd gewerkt met een standaard elektrische oven met bovenop gaspitjes maar electrisch verwarmd. Ik begon met normale bloem, water, droge gist, suiker, zout en olijfolie en heb geleerd hoe ik deeg moet maken. Van een grote homp, verkeerd gekneed deeg naar nu op gevoel de juiste verhoudingen en vrijwel altijd een mooi aanvoelende, elastische deegbal.

Mijn eerste pogingen waren soms te nat qua saus, soms te vol qua kaas en soms met eigeel aan de rand en soms zonder. Er zat wel een stijgende lijn in leek het. De rode draad is echter dat mijn bodem nooit maar dan ook nooit consequent krokant is en voor mijn gevoel heb ik echt alles al geprobeerd. Ik heb de metalen plaat die in de oven zit omgedraaid in een poging een warm oppervlak te creeren, de oven op volle toeren laten draaien, het deeg enorm laten rijzen, uitkneden en weer laten rijzen om zoveel mogelijk lucht te hebben, ik heb pizza in de BBQ proberen te maken, ik ben uiteindelijk besloten om over te stappen op tipo 00 bloem (hierdoor werd de bodem in ieder geval veel smakelijker!). En nu gisteren heb ik de ultieme poging ondernomen.

Tipo 00 deeg, prachtige bol gemaakt, laten rijzen, uitgekneed, weer een uur laten rijzen, de oven aangezet op maximaal, in de oven gedaan en goed in de gaten gehouden maar het resultaat was een prachtig ogende pizza, een mooi gerezen deeg met veel lucht erin, maar een ongebakken onderkant. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Lang verhaal kort. Het eerste wat iedereen mij nu gaat zeggen is: "Koop pizzasteen" of "koop pizzaoven". Dit is dus dan ook het punt waar ik nu beland ben. Wat ga ik doen? Gaat een pizzasteen zorgen voor eindelijk een lekkere krokante bodem? Of moet ik kappen met prutsen en bijv. meteen de Roccbox kopen? (Al vond ik de pizza's wel erg ongelijkmatig gaar in de filmpjes).
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_179705254
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 22:17 schreef kloink het volgende:
Ik denk dat ik al een jaar of 7 mezelf 1 of 2 keer per maand pijnig door te proberen de beste zelfgemaakte pizza ooit te maken.. Soms mag het resultaat er best zijn en soms is het niet om weg te krijgen. Dit laatste is dan vaak weer een (eigen) probeersel met net even ander deeg of net iets meer water etc etc. Ook heb ik inmiddels al veel tools geprobeerd zoals de Ferrari pizza oven, pizzastenen...bbq stenen etc.

Wat ik nog niet geprobeerd had was the pizza Steel (backing steel). Een stalen plaat die met de ideale dikte de warmte beter vasthoudt dan steen blablabla. Vooral de amerikanen op de pizza nerd fora zijn er gek op. Ik heb de Europese variant besteld en aan de gang gegaan. Lichtelijk sceptisch aangezien ik juist het idee heb dat een poreus steen direct het vocht onttrekt uit het deeg en dit juist de bijzondere structuur maakt van de pizza.

Na de steen ingewreven te hebben met olie en een uur in de oven laten 'dichten' (dat moet de eerste keer) de pizza erop gegooid. Simpel recept overigens met 00 deeg, vers gist en 24 uur rijzen in de koelkast.

Het resultaat was....wow! Ik heb veruit de beste en meest smaakvolle pizza(deeg) ooit gemaakt. Natuurlijk is dit subjectief maar ik word er erg blij van en ondanks ik het het staal nog maar 1 keer gebruikt heb ben ik enthousiast. Hieronder foto van de korst en op de achtergrond de pizza (heb helaas deze keer maar 1 foto).

aanradertje..
[ afbeelding ]
Ben je er nog steeds tevreden over? En waar heb je deze besteld?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator zondag 10 juni 2018 @ 10:26:43 #204
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_179705371
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:

Lang verhaal kort. Het eerste wat iedereen mij nu gaat zeggen is: "Koop pizzasteen" of "koop pizzaoven". Dit is dus dan ook het punt waar ik nu beland ben. Wat ga ik doen? Gaat een pizzasteen zorgen voor eindelijk een lekkere krokante bodem? Of moet ik kappen met prutsen en bijv. meteen de Roccbox kopen? (Al vond ik de pizza's wel erg ongelijkmatig gaar in de filmpjes).
In mijn standaardoven doe ik het altijd zo: lang voorverwarmen op de heetste stand, bodem maken, alleen saus er op, in de oven, een minuut of 5-7. Dan er uit en op een rooster af laten koelen (ondertussen kun je als je 2 pizza's gaat maken je 2e deegbal gaan vormen en er saus op doen)
Pas daarna kaas en andere dingen er op en afbakken, op die manier wordt in een oven met relatief weinig vermogen de bodem niet zo zompig. Doe je alles in 1x dan gaat het geheid mis en is het midden niet echt gaar.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_179705396
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 10:26 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

In mijn standaardoven doe ik het altijd zo: lang voorverwarmen op de heetste stand, bodem maken, alleen saus er op, in de oven, een minuut of 5-7. Dan er uit en op een rooster af laten koelen (ondertussen kun je als je 2 pizza's gaat maken je 2e deegbal gaan vormen en er saus op doen)
Pas daarna kaas en andere dingen er op en afbakken, op die manier wordt in een oven met relatief weinig vermogen de bodem niet zo zompig. Doe je alles in 1x dan gaat het geheid mis en is het midden niet echt gaar.
En de saus is dan ook lekker? Wordt die niet te droog op die manier?

Gebruik je btw nog iets als een steen of iets?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_179705565
Waar ben je naar op zoek? Echt krokante bodem die je bijv. ook hebt bij de meeste diepvriespizzas? Een pizzasteen is een relatief goedkope aanschaf en zorgt voor een aanzienlijk beter resultaat. De steen neemt ook vocht op uit het deeg, dus win win. In het algemeen; niet te veel water gebruiken in je deegrecept en lang afbakken (>8min) op een relatief lage temp. (Rond de 250). Tweede foto wat ik op vorige pagina poste (plaatpizza) heeft een krokante bodem en is afgebakken op zon 230 a 250 graden in ca. 13 a 15 minuten.
pi_179707514
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 10:49 schreef Martijn1P het volgende:
Waar ben je naar op zoek? Echt krokante bodem die je bijv. ook hebt bij de meeste diepvriespizzas? Een pizzasteen is een relatief goedkope aanschaf en zorgt voor een aanzienlijk beter resultaat. De steen neemt ook vocht op uit het deeg, dus win win. In het algemeen; niet te veel water gebruiken in je deegrecept en lang afbakken (>8min) op een relatief lage temp. (Rond de 250). Tweede foto wat ik op vorige pagina poste (plaatpizza) heeft een krokante bodem en is afgebakken op zon 230 a 250 graden in ca. 13 a 15 minuten.
Ik zoek inderdaad wel een echt krokante bodem, liefst een dunne bodem. Wat ik nu sinds kort doe is het mengsel van water, suiker en gist in mijn kom doe alvorens er de bloem met zout en olijfolie aan toe te voegen, op die manier blijf ik bloem toevoegen totdat ik tevreden ben met de plakkerigheid. Wellicht is dat niet zo verstandig?

Trouwens even een vraag aan jou gericht, hoe plakkerig is jouw deeg altijd? Mijn ervaring is dat mijn deeg of te plakkerig is en dat ik er dus meer bloem bij wil doen wat ten koste gaat van de elasticiteit, of dat het goed aanvoelt maar alsnog niet super elastisch is. Ik laat het meestal max een uur of 6 rijzen btw. Mogelijk is dat dus te weinig.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator zondag 10 juni 2018 @ 18:24:12 #208
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_179712129
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 10:29 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

En de saus is dan ook lekker? Wordt die niet te droog op die manier?

Gebruik je btw nog iets als een steen of iets?
Nee saus is perfect. Die maak ik altijd in een hele grote pan en dan in porties van 2 pizza's invriezen.

En ja, een steen, op het rooster, 1 onder het midden.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_180407394
[img][url]

[ Bericht 86% gewijzigd door cullare op 11-07-2018 22:27:52 ]
pi_180411703


[ Bericht 100% gewijzigd door cullare op 11-07-2018 22:38:17 ]
pi_180474473
hallo

diy outdoor 2600 watts pizzaoven .
voor indoor een bestron wil je outdoor ook iets .
gemaakt uit afgedankte 2000 watts bbq en een 600 watts tafelgrill .
de dome is gemaakt van een ouwe ijzeren bureaulade .
de steen is van action .

voor de rest heb ik veel aluschalen voor reflexi en isolatie gebruikt .

het deeg van de pizza weizenmehl typo 00 10 % eiwit

hydratatie 60 %

zout 5 %

droge gist 0,2 %


48 uur bulkrijs

4 uurtjes bolrijs


steentemperatuur was 420 en boventemperatuur +500 graden celcius .
baktijd was 2 minuten ongeveer .
















de smaak was overdonderend gevaarlijk lekker .

[ Bericht 39% gewijzigd door cullare op 14-07-2018 21:05:56 ]
  zaterdag 14 juli 2018 @ 20:48:44 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180475409
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Nou ik begin zo ongeveer toch wel gestoord te worden denk ik.

Inmiddels is het zo'n 5 jaar geleden dat ik ben begonnen met zelf pizza's te maken. Altijd gewerkt met een standaard elektrische oven met bovenop gaspitjes maar electrisch verwarmd. Ik begon met normale bloem, water, droge gist, suiker, zout en olijfolie en heb geleerd hoe ik deeg moet maken. Van een grote homp, verkeerd gekneed deeg naar nu op gevoel de juiste verhoudingen en vrijwel altijd een mooi aanvoelende, elastische deegbal.

Mijn eerste pogingen waren soms te nat qua saus, soms te vol qua kaas en soms met eigeel aan de rand en soms zonder. Er zat wel een stijgende lijn in leek het. De rode draad is echter dat mijn bodem nooit maar dan ook nooit consequent krokant is en voor mijn gevoel heb ik echt alles al geprobeerd. Ik heb de metalen plaat die in de oven zit omgedraaid in een poging een warm oppervlak te creeren, de oven op volle toeren laten draaien, het deeg enorm laten rijzen, uitkneden en weer laten rijzen om zoveel mogelijk lucht te hebben, ik heb pizza in de BBQ proberen te maken, ik ben uiteindelijk besloten om over te stappen op tipo 00 bloem (hierdoor werd de bodem in ieder geval veel smakelijker!). En nu gisteren heb ik de ultieme poging ondernomen.

Tipo 00 deeg, prachtige bol gemaakt, laten rijzen, uitgekneed, weer een uur laten rijzen, de oven aangezet op maximaal, in de oven gedaan en goed in de gaten gehouden maar het resultaat was een prachtig ogende pizza, een mooi gerezen deeg met veel lucht erin, maar een ongebakken onderkant. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Lang verhaal kort. Het eerste wat iedereen mij nu gaat zeggen is: "Koop pizzasteen" of "koop pizzaoven". Dit is dus dan ook het punt waar ik nu beland ben. Wat ga ik doen? Gaat een pizzasteen zorgen voor eindelijk een lekkere krokante bodem? Of moet ik kappen met prutsen en bijv. meteen de Roccbox kopen? (Al vond ik de pizza's wel erg ongelijkmatig gaar in de filmpjes).
Hoe heet stook je je oven?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 juli 2018 @ 19:22:33 #213
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_180498441
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 19:04 schreef pmponer het volgende:
Jazeker, ik denk de beste pizza aanschaf die ik heb gedaan. Maar inderdaad erg prijzig.
Ik dacht dat Unni ook komt met een oven met gasbrander.

Ik zal zo even een foto uploaden van gister. Mijn eerste echte italiaanse pizza.

was ook de eerste pizza van de avond, en erg lekker

[ afbeelding ]
tering wat ziet dit er lekker uit!!
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  zondag 15 juli 2018 @ 19:44:54 #214
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180498989
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 19:53 schreef cullare het volgende:
hallo

diy outdoor 2600 watts pizzaoven .
voor indoor een bestron wil je outdoor ook iets .
gemaakt uit afgedankte 2000 watts bbq en een 600 watts tafelgrill .
de dome is gemaakt van een ouwe ijzeren bureaulade .
de steen is van action .

voor de rest heb ik veel aluschalen voor reflexi en isolatie gebruikt .

het deeg van de pizza weizenmehl typo 00 10 % eiwit

hydratatie 60 %

zout 5 %

droge gist 0,2 %


48 uur bulkrijs

4 uurtjes bolrijs


steentemperatuur was 420 en boventemperatuur +500 graden celcius .
baktijd was 2 minuten ongeveer .


[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


de smaak was overdonderend gevaarlijk lekker .

plaatjes werken niet
pi_180500315
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 13:16 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Ik zoek inderdaad wel een echt krokante bodem, liefst een dunne bodem. Wat ik nu sinds kort doe is het mengsel van water, suiker en gist in mijn kom doe alvorens er de bloem met zout en olijfolie aan toe te voegen, op die manier blijf ik bloem toevoegen totdat ik tevreden ben met de plakkerigheid. Wellicht is dat niet zo verstandig?

Trouwens even een vraag aan jou gericht, hoe plakkerig is jouw deeg altijd? Mijn ervaring is dat mijn deeg of te plakkerig is en dat ik er dus meer bloem bij wil doen wat ten koste gaat van de elasticiteit, of dat het goed aanvoelt maar alsnog niet super elastisch is. Ik laat het meestal max een uur of 6 rijzen btw. Mogelijk is dat dus te weinig.
Bij mij werkt een steen erg goed.

Zo heet mogelijk voorverwarmen en dan je pizza's erop. Ik maak de pizza op een aluminium plaatje trouwens, dienschuif ik dan op de steen.

De bodem wordt echt veel beter. Niet zo goed als een oven die naar 400 graden kan. Maar de pizza's zijn nu echt prima.

Ik verwarm de oven op de hoogste temperatuur voor, dan zet ik de convectiegrill aan op max. Pizza's erin.. en na een minuut op tien heb ik aardige pizza's. Krijg nu ook van die mooie blazen in het deeg.

Kortom: koop een goede Pizzasteen. Als het niet bevalt ben je slechts een paar tientjes armer.

Overigens zag ik op iBood afgelopen week een G3 Pizzaoven in de aanbieding ...

En ja, activeer de gist voordat je er zout bij doet. Anders heb je kans op te weinig rijs.
Whatever...
  dinsdag 31 juli 2018 @ 22:21:56 #216
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_180863402
Oh leuk.
Ik wil deze week ergens zelf pizza maken voor het eerst. Terug vind pizza dan maar.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181781353
Zo af en toe bak ik zelf een (koemelkvrije) pizza. Meestal maak ik de bodem met een mix, maar vandaag heb ik voor het eerst geprobeerd een bodem te maken met tipo 00. Was nog niet echt een succes, mijn deeg was veel te droog. Het basisrecept in de OP bevat dan ook veel meer vocht. Die probeer ik de volgende keer (ik had eerder aan dit topic moeten denken).
pi_182182100
Hoi,

Allereerst: zijn er mensen bekend met een pizzaplaat van staal? Ik zit er namelijk aan te denken deze te kopen: https://bagestaalet.dk/pages/butik.

Deze bevat ook een webwinkel in Nederland (https://pizzasteel.nl/pages/shop), maar deze bevat niet de nieuwe 30x30, welke als enige in mijn knusse oven past. Het is echter niet bijster goedkoop, maar ik durf geen stalen plaat bij een staalfabrikant te bestellen, omdat ik te weinig verstand heb van voedselveiligheid en geen enkel fabrikant mij een garantie heeft kunnen bieden door eveneens een gebrek aan kennis hieromtrent.

Als mensen meer weten hierover, hoor ik het graag!

Ook viel mij op dat in nagenoeg alle recepten om Bread Flour vragen. Ik heb het dan over recepten van Amerikaanse pizzamakers, vaak Italiaans, maar in Nederland is dit bloem naar mijn weten niet verkrijgbaar, of moeilijk vindbaar. Heb tot nu telkens Italiaans '00'-bloem gebruikt, maar weet dus niet of dit een goed alternatief is. Ik heb in ieder geval zelden tarwebloem/all-purpose flour gebruikt zien worden.

Kan iemand me hierbij helpen?

Thanks!
  vrijdag 28 september 2018 @ 11:22:26 #219
194233 Friday12
Originele kloon
pi_182182201
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 11:15 schreef AceOblivion het volgende:
Hoi,

Allereerst: zijn er mensen bekend met een pizzaplaat van staal? Ik zit er namelijk aan te denken deze te kopen: https://bagestaalet.dk/pages/butik.

Deze bevat ook een webwinkel in Nederland (https://pizzasteel.nl/pages/shop), maar deze bevat niet de nieuwe 30x30, welke als enige in mijn knusse oven past. Het is echter niet bijster goedkoop, maar ik durf geen stalen plaat bij een staalfabrikant te bestellen, omdat ik te weinig verstand heb van voedselveiligheid en geen enkel fabrikant mij een garantie heeft kunnen bieden door eveneens een gebrek aan kennis hieromtrent.

Als mensen meer weten hierover, hoor ik het graag!

Ook viel mij op dat in nagenoeg alle recepten om Bread Flour vragen. Ik heb het dan over recepten van Amerikaanse pizzamakers, vaak Italiaans, maar in Nederland is dit bloem naar mijn weten niet verkrijgbaar, of moeilijk vindbaar. Heb tot nu telkens Italiaans '00'-bloem gebruikt, maar weet dus niet of dit een goed alternatief is. Ik heb in ieder geval zelden tarwebloem/all-purpose flour gebruikt zien worden.

Kan iemand me hierbij helpen?

Thanks!
Kan je dan niet gewoon een pizzasteen 30x30 kopen?
pi_182182249
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 september 2018 11:22 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Kan je dan niet gewoon een pizzasteen 30x30 kopen?
Het schijnt dus dat staalplaten aanzienlijk beter zouden moeten werken dan pizzastenen. Dus als ik dan toch geld uitgeef, geef ik het liever aan het betere uit.
pi_182183103
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 11:24 schreef AceOblivion het volgende:

[..]

Het schijnt dus dat staalplaten aanzienlijk beter zouden moeten werken dan pizzastenen. Dus als ik dan toch geld uitgeef, geef ik het liever aan het betere uit.
Het idee van een steen is juist dat de vocht die uit de pizzabodem ontsnapt weer verdampt en de bodem daarmee helpt garen. Een steen heeft dus een dubbele functie.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182183260
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 12:03 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Het idee van een steen is juist dat de vocht die uit de pizzabodem ontsnapt weer verdampt en de bodem daarmee helpt garen. Een steen heeft dus een dubbele functie.
En het idee van een stalen plaat is dat het een veel betere geleiding van warmte heeft, waardoor er sneller en meer warmte de bodem in gaat, resulterend in een snellere baktijd.
pi_182183375
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 12:10 schreef AceOblivion het volgende:

[..]

En het idee van een stalen plaat is dat het een veel betere geleiding van warmte heeft, waardoor er sneller en meer warmte de bodem in gaat, resulterend in een snellere baktijd.
Een pizza in een voorverwarmde oven met pizzasteen heeft slechts een paar minuten nodig...
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182183574
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 12:16 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Een pizza in een voorverwarmde oven met pizzasteen heeft slechts een paar minuten nodig...
Velen zijn lyrisch over de pizzasteel welke de laatste jaren erg in opkomst is onder de thuisbakkers. En de meeste gebruikers zijn voormalige pizzasteen gebruikers.

Ben zelf ook nog op zoek naar een pizzasteel, zat van de week nog to googlen naar ijzerhandelaren.
pi_182183649
Kijk anders even hiernaar (is een van de vele testen) https://www.chowhound.com(...)e-for-cooking-pizza/

Mocht je een chille (voordelige) site vinden om een stalen plaat te bestellen, laat het me aub weten, Bonzi!
pi_182184075
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 12:34 schreef AceOblivion het volgende:
Kijk anders even hiernaar (is een van de vele testen) https://www.chowhound.com(...)e-for-cooking-pizza/

Mocht je een chille (voordelige) site vinden om een stalen plaat te bestellen, laat het me aub weten, Bonzi!
Goeie review!

Ken je dit topic op deze site toevallig?
https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=31267.0

Daar wordt A36 staal aangeprezen, maar dat is lastig verkrijgbaar in europa. Echter zag ik deze post in dat topic.

quote:
Super informative topic, thanks Scott!

Just in case anyone in Europe looks for a steel plate, A36 (or S235J2 as an EU equivalent) is not very popular here. I found that S235JR / ST37 (1015 US equivalent) is rather easy to find.

There are sellers in Germany that send to a few EU countries: http://www.ebay.co.uk/itm/261066160811?rmvSB=true

Or if you're in Germany there's also a 400x400x12mm (roughly 16x16x1/2") version for 35EUR

The only difference between that steel and A36 is the nitrogen content (which is 0.012% anyway), so that's almost identical steel.
Mocht ik een goeie leverancier vinden dan laat ik het weten!
pi_182184570
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 12:58 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Goeie review!

Ken je dit topic op deze site toevallig?
https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=31267.0

Daar wordt A36 staal aangeprezen, maar dat is lastig verkrijgbaar in europa. Echter zag ik deze post in dat topic.

[..]

Mocht ik een goeie leverancier vinden dan laat ik het weten!
Van het type staal had ik nog geen benul.

Als ik iets vind zal ik het ook laten weten!
pi_182558472
Ik zit er toch aan te denken een kleine pizza oven te kopen.
Wat is dan de beste optie?

Ik zie wat verschillende op internet staan voor ongeveer hetzelfde geld.
Een Bestron voor ongeveer 95 euro of een G3 ferrari voor ook hetzelfde bedrag.
Iemand tips voor de beste compacte pizza oven voor max 100 euro?
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:32:31 #229
194233 Friday12
Originele kloon
pi_182562283
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:58 schreef Stansfield het volgende:
Ik zit er toch aan te denken een kleine pizza oven te kopen.
Wat is dan de beste optie?

Ik zie wat verschillende op internet staan voor ongeveer hetzelfde geld.
Een Bestron voor ongeveer 95 euro of een G3 ferrari voor ook hetzelfde bedrag.
Iemand tips voor de beste compacte pizza oven voor max 100 euro?
Tevreden over de ferarri hier
pi_182686812
Mocht iemand interesse hebben, ik doe m'n G3 Ferrari in de verkoop. Keer of 3 gebruikt, werkt prima. PM me bij interesse.
  zondag 28 oktober 2018 @ 19:23:50 #231
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_182798616
We hebben een nieuwe oven en ik wilde alweer heel lang zelf pizza maken, dus ff testen. Oven gaat niet heel warm (230, want we gaan hem hopelijk niet heel lang gebruiken), maar mijn oude oven ging tot 250 en dat ging met de pizzasteen altijd prima. Voor het deeg het 1e recept van de OP aangehouden, dat gehalveerd en daar de pizza van geduwd.

Resultaat: smaakvol, maar mij net te dik. Volgende keer kan ik van dit recept wel twee bodems maken, dan ben ik qua dikte tevreden. Smaak was top. Oven wordt niet warm genoeg voor knapperigheid, maar daar ga ik de volgende keer nog wel ff mee stoeien om dat te verbeteren. Zou het helpen om de steen lang op te warmen, daarna wat hoger te leggen en dan onder de grill te gooien?





Belegd met zelfgemaakte tomatensaus, pizzakaas (ja echt), rauwe ham en een basilicum-knoflookolietje.
pi_182799155
Ik zou de steen sowieso zo dicht mogelijk bij de grill leggen en zo voorverwarmen. Tijdens het bakken de grill aanlaten (evt. ovendeur op een kier laten door iets van pollepel ertussen te doen).
Zo krijgt je pizza ook een mooie gekleurde korst!

Edit: ik zou volgende keer ook eens het tweede recept proberen, die geeft volgens mij wat betere resultaten voor de normale oven :)
  zondag 28 oktober 2018 @ 21:41:17 #233
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_182803666
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 19:45 schreef Tree het volgende:
Ik zou de steen sowieso zo dicht mogelijk bij de grill leggen en zo voorverwarmen. Tijdens het bakken de grill aanlaten (evt. ovendeur op een kier laten door iets van pollepel ertussen te doen).
Zo krijgt je pizza ook een mooie gekleurde korst!

Edit: ik zou volgende keer ook eens het tweede recept proberen, die geeft volgens mij wat betere resultaten voor de normale oven :)
Heb je dat tweede recept dan? Als ik de link open, krijg ik een foutmelding.

Waarom zou je de ovendeur open laten, wat heeft dat voor effect?
pi_182805835
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 21:41 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Heb je dat tweede recept dan? Als ik de link open, krijg ik een foutmelding.

Waarom zou je de ovendeur open laten, wat heeft dat voor effect?
De vrienden van Tweakers hebben hem op een andere plek opgeslagen gelukkig

Ovendeur op een kier laten zorgt ervoor dat het grillelement altijd aan blijft staan, omdat je dan met de temperatuursensor aan het sjoemelen bent

[ Bericht 5% gewijzigd door Tree op 28-10-2018 22:55:28 ]
pi_182809230
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:58 schreef Stansfield het volgende:
Ik zit er toch aan te denken een kleine pizza oven te kopen.
Wat is dan de beste optie?

Ik zie wat verschillende op internet staan voor ongeveer hetzelfde geld.
Een Bestron voor ongeveer 95 euro of een G3 ferrari voor ook hetzelfde bedrag.
Iemand tips voor de beste compacte pizza oven voor max 100 euro?
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 11:27 schreef rhubarb het volgende:
Mocht iemand interesse hebben, ik doe m'n G3 Ferrari in de verkoop. Keer of 3 gebruikt, werkt prima. PM me bij interesse.


Ik heb zelf overigens ook sinds 1,5 week de G3 Ferrari. Twee keer gebruikt en twee keer erg tevreden over het resultaat.

Overigens was er na de vorige keer toch nog iets aan de pizzasteen blijven plakken blijkbaar, want gisteren tijdens het opwarmen had ik ineens een klein vlammetje op mijn pizzasteen branden. Gelukkig was ik er direct bij en kon ik het binnen enkele seconden uitblazen.
pi_182816174
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:07 schreef itchycoo het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]

Ik heb zelf overigens ook sinds 1,5 week de G3 Ferrari. Twee keer gebruikt en twee keer erg tevreden over het resultaat.

Overigens was er na de vorige keer toch nog iets aan de pizzasteen blijven plakken blijkbaar, want gisteren tijdens het opwarmen had ik ineens een klein vlammetje op mijn pizzasteen branden. Gelukkig was ik er direct bij en kon ik het binnen enkele seconden uitblazen.
Via PM ook contact gehad hoor. Maar niet helemaal uitgekomen en hij kon hem makkelijk verkopen. Dus kijk rustig even verder.
pi_182819780
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 15:35 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Via PM ook contact gehad hoor. Maar niet helemaal uitgekomen en hij kon hem makkelijk verkopen. Dus kijk rustig even verder.
Ah oke. Het was bijna te toevallig :D
pi_182946100
Geen idee of het wat is maar ibood heeft deze pizzaoven in de aanbieding.

  zondag 4 november 2018 @ 21:54:12 #239
194233 Friday12
Originele kloon
pi_182946929
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:22 schreef LovelyLady het volgende:
Geen idee of het wat is maar ibood heeft deze pizzaoven in de aanbieding.

[ afbeelding ]
Dat ding is top
pi_182951222
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:22 schreef LovelyLady het volgende:
Geen idee of het wat is maar ibood heeft deze pizzaoven in de aanbieding.

[ afbeelding ]
Die heb ik sinds kort en is echt ideaal. Makkelijk in gebruik en makkelijk op te bergen.
pi_183029747
Linkje bij tweede recept voor deeg werkt niet. Heeft iemand deze nog ergens?
Eerst denken, dan typen
pi_183030919
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:22 schreef LovelyLady het volgende:
Geen idee of het wat is maar ibood heeft deze pizzaoven in de aanbieding.

[ afbeelding ]
Ja, gemist dus! -O-
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:43:27 #243
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_183036718
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 22:47 schreef Tree het volgende:

[..]

De vrienden van Tweakers hebben hem op een andere plek opgeslagen gelukkig

Ovendeur op een kier laten zorgt ervoor dat het grillelement altijd aan blijft staan, omdat je dan met de temperatuursensor aan het sjoemelen bent
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2018 20:59 schreef Piger het volgende:
Linkje bij tweede recept voor deeg werkt niet. Heeft iemand deze nog ergens?
Vroeg ik onlangs ook om :-)
  zaterdag 15 december 2018 @ 15:05:15 #244
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_183744956
:W
Ik probeer het recept van Spontini (link: http://www.pizzeriaspontini.it/content/recipe.pdf, video:
Waar kan je in Nederland van die plakken droge mozzarella vinden? Ik vind niks op ah.nl ;(
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  woensdag 19 december 2018 @ 20:10:34 #245
482496 Pizzachef
Veni, vidi, Pizza!!!
pi_183837819
15 jaar lang een fok!-account gehad, onlangs deze laten verwijderen, maar nu toch maar weer eentje aangemaakt voor een Facebookgroepdump.

https://www.facebook.com/groups/2376318279105892/

Misschien handig mocht je ooit ook met niet-Fok!-pizzaliefhebbers wilt discussieren.
pi_183865162
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 december 2018 15:05 schreef Faux. het volgende:
:W
Ik probeer het recept van Spontini (link: http://www.pizzeriaspontini.it/content/recipe.pdf, video:
Waar kan je in Nederland van die plakken droge mozzarella vinden? Ik vind niks op ah.nl ;(
Meestal heeft de turk dit wel liggen. En anders eens bij de groothandel kijken!
  donderdag 20 december 2018 @ 23:46:33 #247
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_183866809
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 22:37 schreef Tree het volgende:

[..]

Meestal heeft de turk dit wel liggen. En anders eens bij de groothandel kijken!
Yes! Ga ik doen. Thanks :)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_183884920
Hier soms ook bij de vomar. Bij de verpakte plakken kaas, strooikaas etc.
pi_183891865
Ik weet zeker dat ik laatst wat reclame langs zag komen over zo'n drogere bol mozzarella, speciaal voor "niet te natte" pizza's. Ben alleen het merk kwijt. Misschien smaakt het sowieso wel nergens naar.
pi_183893180
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 09:35 schreef Queenshore het volgende:
Ik weet zeker dat ik laatst wat reclame langs zag komen over zo'n drogere bol mozzarella, speciaal voor "niet te natte" pizza's. Ben alleen het merk kwijt. Misschien smaakt het sowieso wel nergens naar.
Oh die zag ik trouwens ook, volgens mij was dat van galbani, bij de ah.
pi_183953911
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_183954610
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 11:21 schreef Tree het volgende:

[..]

Oh die zag ik trouwens ook, volgens mij was dat van galbani, bij de ah.
Yes. Mozzarella cucina heet ie
pi_187521146
Heeft iemand het recept voor deeg uit de OP (recept 2 , PDF) voor me ?

Thanks !!
  donderdag 8 augustus 2019 @ 09:39:30 #254
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_188342327
Voor de liefhebbers, vandaag op iBood een G3 Ferrari pizzaoven.
Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij had die hier wel fans
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 8 augustus 2019 @ 11:34:46 #255
194233 Friday12
Originele kloon
pi_188343952
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 09:39 schreef Fretwork het volgende:
Voor de liefhebbers, vandaag op iBood een G3 Ferrari pizzaoven.
Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij had die hier wel fans
:Y prima ding
pi_188344255
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:34 schreef Friday12 het volgende:

[..]

:Y prima ding
Een van de weinige dingen die ik heb gekocht voor in de keuken aan apparatuur waar ik geen spijt van heb. Rest van spullen staat vooral op zolder niks te doen
pi_188374591
Ik heb zo’n Ferarri oventje gekregen. Iemand goeie tips en hacks?
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:49:55 #258
194233 Friday12
Originele kloon
pi_188374828
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 13:25 schreef quirina het volgende:
Ik heb zo’n Ferarri oventje gekregen. Iemand goeie tips en hacks?
Aanzetten en 1x de piza omdraaien want aan de achterkant word de korst niet altijd knapperig
pi_188377185
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 13:49 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Aanzetten en 1x de piza omdraaien want aan de achterkant word de korst niet altijd knapperig
Dat is wel jammer. Dat betekend dat hij niet goed verhit.
Zet hem wel op marktplaats.
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:04:27 #260
194233 Friday12
Originele kloon
pi_188377230
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 17:01 schreef quirina het volgende:

[..]

Dat is wel jammer. Dat betekend dat hij niet goed verhit.
Zet hem wel op marktplaats.
Het is precies waar de elementen het apparaat ingaan zeg maar :P
pi_188378463
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 17:04 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Het is precies waar de elementen het apparaat ingaan zeg maar :P
Daar heeft straks een ander maar last van :+
pi_188378657
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 17:01 schreef quirina het volgende:

[..]

Dat is wel jammer. Dat betekend dat hij niet goed verhit.
Zet hem wel op marktplaats.
Of je probeert hem gewoon eerst.. ook een mogelijkheid
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:50:35 #263
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_188404516
Vraagje:

Hebben mensen hier ervaring met zuurdesem/sourdough pizza?

Zo ja, receptjes en tips om te delen?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_188459662
Ik heb wel een link met veel informatie over o.a. zuurdesem pizza:
http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm

Een Hollandse uitleg gevonden!
https://elise.roders.info(...)-langzaam-pizzadeeg/

[ Bericht 35% gewijzigd door Yinny op 17-08-2019 01:27:56 ]
pi_192328210
Vandaag weer eens pizza gemaakt! In de Ferrari oven en met recept 1.
Vriend zei rond 14 uur dat hij wel zin had in pizza, dus geen andere keus dan de snelle versie.
De drie kazen pizza vergeten op de foto te zetten, een met ham en kaas en een margerita met verse tomaatjes (vergeten extra verse basilicum erop te doen na het bakken).



[ Bericht 6% gewijzigd door Yinny op 29-03-2020 09:47:43 ]
pi_192329735
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:18 schreef Yinny het volgende:
Vandaag weer eens pizza gemaakt! In de Ferrari oven en met recept 1.
Vriend zei rond 14 uur dat hij wel zin had in pizza, dus geen andere keus dan de snelle versie.
De drie kazen pizza vergeten op de foto te zetten, een met ham en kaas en een margerita met verse tomaatjes (vergeten extra verse basilicum erop te doen na het bakken).

https://imgur.com/a/fqJh7CQ
Wow lekker zeg! :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_192408188
Hello mede pizzaiolo's,

Heeft iemand ervaring met de Carawela minimo? Ziet eruit als een topding maar ik vind het persoonlijk best een uitgave. Dus twijfel enorm of het de aanschaf waard is. Aan de andere kant een andere houtoven is gelijk minimaal het drievoudige.

https://www.bol.com/nl/p/(...)1_17.28.ProductTitle
  maandag 6 april 2020 @ 11:00:34 #268
34027 devlinmr
Trolivier
pi_192474714
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:39 schreef dedude87 het volgende:
Hello mede pizzaiolo's,

Heeft iemand ervaring met de Carawela minimo? Ziet eruit als een topding maar ik vind het persoonlijk best een uitgave. Dus twijfel enorm of het de aanschaf waard is. Aan de andere kant een andere houtoven is gelijk minimaal het drievoudige.

https://www.bol.com/nl/p/(...)1_17.28.ProductTitle
Ik heb zelf net deze besteld



Is nu 169 euro, vond ik wel een redelijk bedrag om eens te proberen.
Komt ergens deze week

https://www.burnhard.com/nl/pizzaoven/nero-pizzaoven-941671
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_192477611
Tof ding... ook met isolatielaag erin _O_ , alleen op pallets, zou graag wat met houtjes aanklooien. of gewoon sparen voor die echte houtoven….
pi_192484573
Vandaag voor het eerst de pizzasteen gebruikt die we al een jaar in huis hebben. Op de barbecue.
Ging echt perfect. Ik was zelf vooral weg van de creamy bacon, zoals -ie ook gemaakt wordt bij Domino’s.
En als toetje hadden we een losse gebakken bodem, besmeerd met duo penotti en plakjes banaan :Y) viel ook erg in de smaak bij de kinderen.


Crappy foto, want 2 kleine kinderen die om me heen hingen, maar dit was de eerste pizza, zelfs nog echt rond weten te krijgen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192487617
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 20:37 schreef LeSage het volgende:
Vandaag voor het eerst de pizzasteen gebruikt die we al een jaar in huis hebben. Op de barbecue.
Ging echt perfect. Ik was zelf vooral weg van de creamy bacon, zoals -ie ook gemaakt wordt bij Domino’s.
En als toetje hadden we een losse gebakken bodem, besmeerd met duo penotti en plakjes banaan :Y) viel ook erg in de smaak bij de kinderen.

[ afbeelding ]
Crappy foto, want 2 kleine kinderen die om me heen hingen, maar dit was de eerste pizza, zelfs nog echt rond weten te krijgen.
Ziet er goed uit
  dinsdag 7 april 2020 @ 08:14:39 #272
34027 devlinmr
Trolivier
pi_192490062
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:51 schreef dedude87 het volgende:
Tof ding... ook met isolatielaag erin _O_ , alleen op pallets, zou graag wat met houtjes aanklooien. of gewoon sparen voor die echte houtoven….
Je kunt naast pallets ook houtskool en kleine stukjes hout erin doen.
Wat ik zo zag gebruikt men vaak een combinatie van dit alles
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 7 april 2020 @ 09:12:26 #273
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192490681
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:00 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik heb zelf net deze besteld

[ afbeelding ]

Is nu 169 euro, vond ik wel een redelijk bedrag om eens te proberen.
Komt ergens deze week

https://www.burnhard.com/nl/pizzaoven/nero-pizzaoven-941671
Ik zie de prijs van ¤249,- staan
Hoe kom jij aan jouw prijs?

Gaaf ding man!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 7 april 2020 @ 09:24:47 #274
34027 devlinmr
Trolivier
pi_192490895
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik zie de prijs van ¤249,- staan
Hoe kom jij aan jouw prijs?

Gaaf ding man!
Er is een 80euro kortingsactie. Als je naar de homepage gaat zie je hem.
Bij bestellen ILOVEPIZZA als kortingscode ingeven en je krijgt 80 Euro korting
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 7 april 2020 @ 10:04:11 #275
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192491430
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:24 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Er is een 80euro kortingsactie. Als je naar de homepage gaat zie je hem.
Bij bestellen ILOVEPIZZA als kortingscode ingeven en je krijgt 80 Euro korting
Thanks! ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_192517497
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:04 schreef Molo het volgende:

[..]

Thanks! ^O^
Die van mij is onderweg... Morgen of overmorgen pizza :9~
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_192537668
Thuiswerken heeft zo zijn voordelen.. Pizza als lunch *)

pi_192552514
@Tree

Lekker!
pi_192647358
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 17:18 schreef Tree het volgende:
Thuiswerken heeft zo zijn voordelen.. Pizza als lunch *)

[ afbeelding ]
Nice, ziet er erg goed uit, heb je de recepten uit de openingspost gebruikt of heb je een eigen recept?

Ik ga van het weekend mn Ooni Karu uitproberen
pi_192647512
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 12:57 schreef 111210 het volgende:

[..]

Nice, ziet er erg goed uit, heb je de recepten uit de openingspost gebruikt of heb je een eigen recept?

Ik ga van het weekend mn Ooni Karu uitproberen
Dit is het basisrecept uit de pizzabijbel van Simon Giacotto. Normaal gebruik ik het standaardrecept voor Napolitaanse pizza maar ik ben een beetje aan het experimenteren met andere recepten om de verschillen eens goed vast te kunnen leggen.

Is de Karu je eerste pizzaoven? En heb je de grote of de kleine aangeschaft? Ben erg benieuwd naar hoe die grote functioneert.

Als je nog niet zo bekend bent met het maken en bakken van pizza's kan ik het recept uit de pizzabijbel zeker wel aanraden, lekker laag in hydratatie dus makkelijk mee te werken.

De auteur van het boek heeft vorige week een livevideo op facebook geplaatst om te laten zien hoe hij zijn deeg maakt en vormt, kan leuk zijn om eens te bekijken!

Filmpje op facebook
pi_192650117
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 12:57 schreef 111210 het volgende:

[..]

Nice, ziet er erg goed uit, heb je de recepten uit de openingspost gebruikt of heb je een eigen recept?

Ik ga van het weekend mn Ooni Karu uitproberen
Je hebt een TR geplaatst in plaats van een reactie op Tree ;)
Spoilers!
pi_192654325
Afgelopen weekend weer een pizza gemaakt!



Was weer lekker :)
  donderdag 16 april 2020 @ 22:40:18 #283
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192656771
Ziet er heerlijk uit :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_192657384
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2020 22:40 schreef Molo het volgende:
Ziet er heerlijk uit :9~
Dankje, hij was ook heerlijk :)

Bijna elke zondag maak ik een pizza, altijd zin in!
pi_192668173
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 15:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je hebt een TR geplaatst in plaats van een reactie op Tree ;)
Wat is een TR? :)

quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 13:06 schreef Tree het volgende:
Dit is het basisrecept uit de pizzabijbel van Simon Giacotto. Normaal gebruik ik het standaardrecept voor Napolitaanse pizza maar ik ben een beetje aan het experimenteren met andere recepten om de verschillen eens goed vast te kunnen leggen.

Is de Karu je eerste pizzaoven? En heb je de grote of de kleine aangeschaft? Ben erg benieuwd naar hoe die grote functioneert.

Als je nog niet zo bekend bent met het maken en bakken van pizza's kan ik het recept uit de pizzabijbel zeker wel aanraden, lekker laag in hydratatie dus makkelijk mee te werken.

De auteur van het boek heeft vorige week een livevideo op facebook geplaatst om te laten zien hoe hij zijn deeg maakt en vormt, kan leuk zijn om eens te bekijken!
Leuk gister gekeken, valt me op dat hij juist zegt dat je deeg veel minder lang moet kneden en dat het vliesje bij pizza niet hoort.
terwijl andere videos van pizzabakkers uit italie wel weer zeggen dat dat juist goed is om te checken of je deeg goed is.

Ook gebruikt hij veel minder water dan in andere recepten die ik gezien heb.

De Karu is volgens mij iets groter den de OONI 3 waarmee ik wel eens wat gebakken heb
  Moderator vrijdag 17 april 2020 @ 19:23:13 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192671781
Vanavond weer eens pizza gemaakt.
Ik heb laatst deze bloem gekocht


Geen idee of het toeval was, maar de bodem was echt bijzonder goed. Kan me niet herinneren dat deze ooit zo goed zijn gelukt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192673187
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:12 schreef 111210 het volgende:

[..]

Wat is een TR? :)
[..]

Leuk gister gekeken, valt me op dat hij juist zegt dat je deeg veel minder lang moet kneden en dat het vliesje bij pizza niet hoort.
terwijl andere videos van pizzabakkers uit italie wel weer zeggen dat dat juist goed is om te checken of je deeg goed is.

Ook gebruikt hij veel minder water dan in andere recepten die ik gezien heb.

De Karu is volgens mij iets groter den de OONI 3 waarmee ik wel eens wat gebakken heb
Hij gebruikt inderdaad heel weinig water, zo'n 54% waar de meeste pizzarecepten meestal tussen de 60-63% zitten, voor de beginner heel prettig om mee te werken.

Ik heb zelf nog nooit een vliesje kunnen trekken van mijn pizzadeeg, hoe vaak ik het ook heb geprobeerd. Maar ook ik lees overal weer wat anders mbt tot kneedtijden ect. Gewoon zelf uitproberen is de beste tip denk ik :Y

@derLudolf verder iets anders gedaan dan normaal? En wat voor bloem gebruik je normaal gesproken dan?
  vrijdag 17 april 2020 @ 21:28:16 #288
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192674337
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:12 schreef 111210 het volgende:

[..]

Wat is een TR? :)
[..]

Een TR is een Topic Report. Daarmee laat je aan een moderator weten dat er iets mis is in een topoc. Zo'n reactie is alleen voor mods te zien, het wordt niet in het topic geplaatst. De knop voor een TR zit naast de knop om te quoten. Ik denk dat je het verkeerde knopje had aan geklikt :)
Spoilers!
pi_192674380
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Een TR is een Topic Report. Daarmee laat je aan een moderator weten dat er iets mis is in een topoc. Zo'n reactie is alleen voor mods te zien, het wordt niet in het topic geplaatst. De knop voor een TR zit naast de knop om te quoten. Ik denk dat je het verkeerde knopje had aan geklikt :)
ahh vandaar, dat zou kunnen, thanx voor het melden :)
  Moderator vrijdag 17 april 2020 @ 21:43:49 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192674555
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 20:25 schreef Tree het volgende:

@:derLudolf verder iets anders gedaan dan normaal? En wat voor bloem gebruik je normaal gesproken dan?
Voor zo ver ik weet niet....
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 17 april 2020 @ 22:13:54 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192674921
Heeft er iemand hier hét recept voor zuurdesempizza?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_192681439
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 21:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Voor zo ver ik weet niet....
Dan zal het wel aan het meel gelegen hebben! Voortaan altijd kopen dus! ;)
pi_192684138
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:51 schreef dedude87 het volgende:
Tof ding... ook met isolatielaag erin _O_ , alleen op pallets, zou graag wat met houtjes aanklooien. of gewoon sparen voor die echte houtoven….
Zoiets ?

  Moderator zaterdag 18 april 2020 @ 15:08:10 #294
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_192684504
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:51 schreef dedude87 het volgende:
Tof ding... ook met isolatielaag erin _O_ , alleen op pallets, zou graag wat met houtjes aanklooien. of gewoon sparen voor die echte houtoven….
Ik hoop op pellets, want op pallets wordt 'ie wel erg groot.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_192730063
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 20:25 schreef Tree het volgende:
Hij gebruikt inderdaad heel weinig water, zo'n 54% waar de meeste pizzarecepten meestal tussen de 60-63% zitten, voor de beginner heel prettig om mee te werken.

Ik heb zelf nog nooit een vliesje kunnen trekken van mijn pizzadeeg, hoe vaak ik het ook heb geprobeerd. Maar ook ik lees overal weer wat anders mbt tot kneedtijden ect. Gewoon zelf uitproberen is de beste tip denk ik

@derLudolf verder iets anders gedaan dan normaal? En wat voor bloem gebruik je normaal gesproken dan?
Gister avond deeg gemaakt volgens zijn recept (54% water)
heb wel iets meer gist gedaan omdat ik alleen droge gist had (heb iets meer dan een half zakje gedaan.

Tot nu toe deeg gemaakt, de bol in de kom een uurtje laten rusten/rijzen (deeg is uiteindelijk maar een klein beetje gaan rijzen merkte ik op)

Daarna 4 bollen gedraaid, en in de koelkast gezet met folie erover heen. Haal ze vanmiddag eruit om nog 3 uurtjes verder te rijzen en op temperatuur te laten komen.

Deeg was vrij stevig, maar prima te kneden, ben alleen benieuwd of het deeg straks nog goed verder gaan rijzen.

post van de week nog wel wat fotos van de bollen, rijzen en de oven zelf als ik klaar ben vanavond.
pi_192730075
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 22:13 schreef Molo het volgende:
Heeft er iemand hier hét recept voor zuurdesempizza?
volgens mij heb ik dat recept hier al eens voorbij zien komen
https://www.youtube.com/user/maestrovitoiacopelli
pi_192734453
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 11:32 schreef 111210 het volgende:

[..]

Gister avond deeg gemaakt volgens zijn recept (54% water)
heb wel iets meer gist gedaan omdat ik alleen droge gist had (heb iets meer dan een half zakje gedaan.

Tot nu toe deeg gemaakt, de bol in de kom een uurtje laten rusten/rijzen (deeg is uiteindelijk maar een klein beetje gaan rijzen merkte ik op)

Daarna 4 bollen gedraaid, en in de koelkast gezet met folie erover heen. Haal ze vanmiddag eruit om nog 3 uurtjes verder te rijzen en op temperatuur te laten komen.

Deeg was vrij stevig, maar prima te kneden, ben alleen benieuwd of het deeg straks nog goed verder gaan rijzen.

post van de week nog wel wat fotos van de bollen, rijzen en de oven zelf als ik klaar ben vanavond.
Ben benieuwd!
pi_192740282
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 15:47 schreef Tree het volgende:
Ben benieuwd!
Hier het deeg volgens recept uit de facebook video van Simon, 500 gram 00 bloem, 280gr water (en een half zakje gist.

Bol gemaakt met keukenmachine, was binnen 10 minuutjes klaar en daarna een uurtje laten rusten.

Daarna 4 bollen van net geen 200gr per stuk gemaakt en 20 uur in de koeling gezet onder folie.


Daarna heb ik ze 4uur voor het bakken buiten de koeling gezet, daar zijn ze nog heel licht gaan rijzen had ik het idee, maar niet heel veel.


De saus was gewoon een blikje Mutti san marzano tomaten, deze gepureerd met wat zout, meer niet. 2 pizza's had ik met Calbani mozzarella gemaakt (koemelk) en 2 met echte buffel mozzarella van de groothandel. die laatste waren denk ik iets te nat, die van Calbani smaakte prima.

Vervolgens de OONI aangemaakt met houtpellets (van Ooni zelf) dat ging vrij makkelijk. Oven was met een kwartiertje heel heet. (infrarood gaf 380 aan, is een goedkope dus was een beetje gokken of het klopt, kokend water geeft ie altijd rond de 90 graden aan namelijk)



Eerste pizza erin gedaan (helaas geen foto van) en deze was bijna perfect, kant waar het vuur zit was net te veel verbrand, maar dat kon er gewoon afgehaald worden.

Daarna pizza 2 erin gedaan en toen ging het helaas fout. De oven was veels te koud geworden (ondanks dat ik er een handje pellets bij gedaan had)



De pizza's daarna waren het allemaal nèt niet...

Oven kwam niet echt meer goed op temperatuur (denk dat ik te weinig pellets gebruikt heb)
Duurde nu echt bijna 5 minuten voordat de pizza's klaar waren, terwijl de onderkant net gaar was.

Groot minpunt is dus een termometer op de oven, want je hebt nu echt geen idee wat je aan het doen bent, zodra je het klepje opent om te meten koelt de oven als een gek af.



Dus voor de volgende keer, veel meer pellets erin en misschien iets van een kerntermometer in de oven leggen die de temperatuur globaal kan meten (weet alleen niet of zon ding 400/500 graden aan kan.

Al met al was de eerste pizza echt goed, de laatste 3 waren qua smaak erg goed, maar qua deeg matig tot oke.

[ Bericht 2% gewijzigd door 111210 op 21-04-2020 20:43:49 ]
pi_192740575
Wat jammer dat het niet helemaal is gegaan zoals gepland!
pi_192740777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:40 schreef Yinny het volgende:
Wat jammer dat het niet helemaal is gegaan zoals gepland!
Nja voor een aller eerste keer waren de pizza's best oke, qua smaak sowieso beter dan de meeste pizzeria's hier in de buurt waar ik wel eens wat gehaald heb.

Nu nog een paar keer oefenen om de oven onder controlle te krijgen, duurde met mn BBQ bij mij ook een paar keer voordat ik echt wist hoe je goed moest slowcooken. Dus genoeg te doen komende zomer :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')