abonnement Unibet Coolblue
pi_164933217
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 09:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, leuk allemaal, en mijn kind zou absoluut tweetalig opgevoed worden, maar dat anderen die keuze niet maken sta ik (zeker in de VS) niet van te kijken.
Daarbij hebben we in NL altijd het gezeik over ouders die hun kind in hun moedertaal opvoeden en niet in het NL.
Al met al denk ik dat je de kansen van je kind in het nieuwe land behoorlijk vergroot als je ze in de taal van het land opvoedt, en als je allebei uit hetzelfde andere land komt dan loop je anders de kans dat je kind amper de taal van het land spreekt als het naar de kleuterschool gaat.

Maar goed, mijn Engels is dan ook vloeiend Amerikaans, dus ja voor mij zou het eenvoudig zijn een kind werkelijk tweetalig op te voeden, als je de taal minder beheerst is het al een stuk lastiger als je in je moedertaal blijft hangen, dan benadeel je jezelf en je kinderen.

Daarbij kan ik me er ook nog wat bij voorstellen dat ze helemaal geen zin hebben om zich voor de TV verre van perfect uit te drukken in een taal die ze niet heel goed beheersen, terwijl ze dat in het Engels prima kunnen, plus dat de kans groot is dat ze wel Fries spreken, maar kennelijk hadden ze dan dus 3-talig opgevoed moeten worden: Fries, Nederlands en Engels.
Het is niet alles of niks he.. er bestaat ook een middenweg, die meestal gekozen wordt.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat stuk over dat jij vloeiend 'Amerikaans' zou spreken - insinueer je daarmee dat Olke dat niet spreekt? Of wat is je punt?

En over dat laatste: daar hadden we het nu niet over. Jij zegt dat je het logisch vindt dat ze die kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en daar heb ik op ingehaakt.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_164933244
Riks:
quote:
Wat vind je mooi aan de Nederlandse vrouw?

Ze zijn realistischer. Hier zijn de vrouwen best veeleisend. Nederlandse vrouwen staan meer met beide benen op de grond. Wat niet kan, kan niet. Een Nederlandse vrouw zorgt ook beter voor zichzelf, wil er goed uitzien, is meer met haar gezondheid bezig.
:D
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:14:00 #128
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164933263
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat natuurlijk in de basis sowieso de kracht van BZV is.... ;)
Jawel, maar als je het idee hebt dat je met jouw eigen David Beckham in een idyllisch oord een beetje Westers gaan zitten wezen (met hagelslag en alles!) dan zou dat in dit geval wel eens kunnen backfiren.
KuikenGuppy
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:19:14 #129
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164933337
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:03 schreef Burdie het volgende:
BZV heeft wel voor hetere vuren gestaan ook. Maar écht leuke boeren vond ik er dit keer ook niet bij zitten... wie weet vallen ze mee ;).
Ik ben wel heel benieuwd hoe het bij Marc gaat uitpakken; die komt over als een soort "Robin Hood meets filmster/onderbroekenmodel meets dierenvriend" (ik zag al een boel dames op Facebook zwijmelen over "die knappe man met de kitten"), maar hij is opgegroeid in Zimbabwe (?) en zal waarschijnlijk heel andere levensvisie hebben dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. En je zit daar wel érg ver weg.
Iemand noemde hem een 'knapzak'. :')

Ik vind hem ook de knapste van de vijf, maar 'knapzak'. :')
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:21:53 #130
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164933377
Die kinderen van Olke zijn toch sowieso 2e generatie...? Niet eens in NL geboren, maar daar geboren en getogen. Desondanks vind het wel en tikje vreemd dat ze kennelijk niet in het Nederlands met Yvon over koetjes en kalfjes kunnen babbelen, maar misschien voelen ze zich idd niet comfortabel met het voor de camera spreken van Nederlands.
KuikenGuppy
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:34:17 #131
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164933571
Ik denk dat die kinderen toch te weinig Nederlands in hun dagelijks leven spreken om het goed te kunnen spreken. Verstaan zal minder een probleem zijn.

Een tweetalige opvoeding kan overigens in een op taal gerichte omgeving en bij kinderen met een beetje taalgevoel juist een groot pluspunt betekenen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:36:54 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164933622
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:21 schreef Burdie het volgende:
Die kinderen van Olke zijn toch sowieso 2e generatie...? Niet eens in NL geboren, maar daar geboren en getogen. Desondanks vind het wel en tikje vreemd dat ze kennelijk niet in het Nederlands met Yvon over koetjes en kalfjes kunnen babbelen, maar misschien voelen ze zich idd niet comfortabel met het voor de camera spreken van Nederlands.
Daarbij hebben ze een compleet Friese familie.... als ze al iets anders den Engels spreken dan zal dat eerder Fries dan Nederlands zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:42:23 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164933723
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:11 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Het is niet alles of niks he.. er bestaat ook een middenweg, die meestal gekozen wordt.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat stuk over dat jij vloeiend 'Amerikaans' zou spreken - insinueer je daarmee dat Olke dat niet spreekt? Of wat is je punt?

En over dat laatste: daar hadden we het nu niet over. Jij zegt dat je het logisch vindt dat ze die kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en daar heb ik op ingehaakt.
Ja leuk allemaal, maar mijn ervaring in de VS leert dat het gros van de westerse ouders hun kinderen niet tweetalig opvoedt, zeker niet als ze er naartoe gegaan zijn om te blijven.
Kunnen we hele verhandelingen houden over hoe handig dat wel of niet is, maar punt is dat maar weinig (westerse) ouders het doen, en als het al gebeurt dan zal het meestal zijn omdat ze met een heel gezin (7 broers en zussen) verhuisd zijn, en het dus min of meer bij toeval gebeurt omdat de kinderen constant met de moedertaal geconfronteerd worden als ze bij de familie zijn.

En nogmaals: in het gezin van Olke is de kans groot dat het Fries is, dus nee, dan is het niet heel logisch dat de kinderen met Yvon even Nederlands zouden praten, al even afgezien van het feit dat ze het Engels gewoon beter zullen beheersen.
Dit zijn geen expats hè, die iedere paar jaar weer in een ander vreemd land wonen en waarvan de kinderen op de internationale school sowieso al hun basis aan talen meekrijgen, dit zijn mensen die geëmigreerd zijn, die zijn vertrokken om er te blijven. De moedertaal van de ouders is dan gewoon minder van belang (en die is in dit geval Fries).

Maar ik begrijp dat je eigenlijk verwacht dat iemand als Gigi Hadid ook gewoon vloeiend Nederlands spreekt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164933768
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja leuk allemaal, maar mijn ervaring in de VS leert dat het gros van de westerse ouders hun kinderen niet tweetalig opvoedt, zeker niet als ze er naartoe gegaan zijn om te blijven.
Kunnen we hele verhandelingen houden over hoe handig dat wel of niet is, maar punt is dat maar weinig (westerse) ouders het doen, en als het al gebeurt dan zal het meestal zijn omdat ze met een heel gezin (7 broers en zussen) verhuisd zijn, en het dus min of meer bij toeval gebeurt omdat de kinderen constant met de moedertaal geconfronteerd worden als ze bij de familie zijn.

En nogmaals: in het gezin van Olke is de kans groot dat het Fries is, dus nee, dan is het niet heel logisch dat de kinderen met Yvon even Nederlands zouden praten, al even afgezien van het feit dat ze het Engels gewoon beter zullen beheersen.
Dit zijn geen expats hè, die iedere paar jaar weer in een ander vreemd land wonen en waarvan de kinderen op de internationale school sowieso al hun basis aan talen meekrijgen, dit zijn mensen die geëmigreerd zijn, die zijn vertrokken om er te blijven. De moedertaal van de ouders is dan gewoon minder van belang (en die is in dit geval Fries).
Grappig om te lezen dat je nu blijkbaar afstand hebt genomen van je uitspraak dat het zo logisch is dat ze hun kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en er een heel ander verhaal omheen hangt.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_164933825
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:42 schreef Leandra het volgende:
Maar ik begrijp dat je eigenlijk verwacht dat iemand als Gigi Hadid ook gewoon vloeiend Nederlands spreekt?
Ik verwacht helemaal niks van Gigi Hadid, sterker nog, ik heb nog nooit van haar gehoord. Met verwachtingen moet je sowieso voorzichtig zijn. Op Wikipedia Lees ik dat zij een Palestijnse vader heeft en Nederlandse moeder, lijkt me dus een beetje een ander verhaal dan bij boer Olke. Neemt niet weg dat het fijn voor haar zou zijn als ze tweetalig was opgevoed - dat geldt immers voor iedereen, vind ik tenminste.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:54:15 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164933907
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:45 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Grappig om te lezen dat je nu blijkbaar afstand hebt genomen van je uitspraak dat het zo logisch is dat ze hun kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en er een heel ander verhaal omheen hangt.
Nee prima, als jij het verband waarin het woord "logisch" is gebruikt in die zin niet snapt dan ligt dat verder niet aan mij :W
Ik zal hem nog even voor je herhalen:
quote:
En nu de massale immigratie, zoals 100-150 geleden nog wel plaatsvond, nagenoeg niet meer voorkomt, is het ook logisch dat kinderen vooral Amerikaans spreken.
Omdat men dus niet meer en masse met halve dorpen tegelijk uit hetzelfde moederland ergens neerstrijkt horen kinderen de moedertaal van hun ouders ook veel minder dan in de tijd van de massale immigratie, en is het in stand houden van het spreken van de moedertaal ook veel lastiger, zowel voor de ouders als voor de kinderen.
Maar goed, maak jij er maar vrolijk een ander verhaal van.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 29 augustus 2016 @ 10:55:52 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164933929
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:49 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ik verwacht helemaal niks van Gigi Hadid, sterker nog, ik heb nog nooit van haar gehoord. Met verwachtingen moet je sowieso voorzichtig zijn. Op Wikipedia Lees ik dat zij een Palestijnse vader heeft en Nederlandse moeder, lijkt me dus een beetje een ander verhaal dan bij boer Olke. Neemt niet weg dat het fijn voor haar zou zijn als ze tweetalig was opgevoed - dat geldt immers voor iedereen, vind ik tenminste.
Welke twee talen had ze opgevoed moeten worden dan?
Nederlands en Arabisch, terwijl ze in de VS woont? Engels en Arabisch? Engels en Nederlands?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164933999
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee prima, als jij het verband waarin het woord "logisch" is gebruikt in die zin niet snapt dan ligt dat verder niet aan mij :W
Ik zal hem nog even voor je herhalen:

[..]

Omdat men dus niet meer en masse met halve dorpen tegelijk uit hetzelfde moederland ergens neerstrijkt horen kinderen de moedertaal van hun ouders ook veel minder dan in de tijd van de massale immigratie, en is het in stand houden van het spreken van de moedertaal ook veel lastiger, zowel voor de ouders als voor de kinderen.
Maar goed, maak jij er maar vrolijk een ander verhaal van.
Je hebt het lang daarvoor al over de logische component gehad. En jij bent hier degene die je verhaal constant zit te verdraaien als wanhopige poging om toch nog een soort van gelijk te kunnen krijgen.
Maar als je er nu van wil maken dat ik het niet snap dan doe je dat maar lekker, als je je dan wat beter voelt.

Mijn kennis over het tweetalig opvoeden van kinderen rijkt overigens een stuk verder dan de 'ervaring' waar jij hebt over hebt. Je eigen ideeën blijven zien als waarheid is ook een kunst.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 29 augustus 2016 @ 11:01:59 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164934028
Drietalig had ook gekund (edit: voor Gigi Hadid). In Den Haag zag ik eens een gezin met twee kinderen dat onderling gewoon Nederlands sprak, de kinderen spraken met moeder Engels en met vader nog weer een andere taal (Frans ofzo).
Ik denk dat Olke meer met de koeien bezig was dan met welke taal zijn kinderen spreken. Hij had zelf trouwens soms ook moeite de juiste Nederlandse woorden te vinden.
KuikenGuppy
pi_164934046
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 10:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Welke twee talen had ze opgevoed moeten worden dan?
Nederlands en Arabisch, terwijl ze in de VS woont? Engels en Arabisch? Engels en Nederlands?
Hangt er vanaf wat de moedertalen zijn van haar ouders, wat zij samen spreken, wat de voertaal thuis is, wie er nog meer betrokken is de bij de opvoeding, hoe goed ouders het Engels beheersen, etc. Ik ken dit hele mens niet dus kan hier moeilijk een advies over geven, behalve dat meertalig opvoeden een mooie troef zou zijn (geweest).
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 29 augustus 2016 @ 11:08:32 #141
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164934114
Die Franse familie vond ik trouwens ook maar raar, ze kwamen over als een gewoon Achterhoeks gezin dat ipv een klein beetje achteraf, nog een paar honderd kilometer verderop is gaan wonen. Ik vond er niks 'Frans' aan ook. En die moeder praatte over haar zoon alsof ze op een ouderavond aan een docent uitlegde waarom haar zoon een tikje zonderling is, ipv dat ze hem voor een toekomstige vrouw probeerde te promoten :P.
KuikenGuppy
  Moderator maandag 29 augustus 2016 @ 11:09:09 #142
382129 crew  Donna
pi_164934122
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:08 schreef Burdie het volgende:
Die Franse familie vond ik trouwens ook maar raar, ze kwamen over als een gewoon Achterhoeks gezin dat ipv een klein beetje achteraf, nog een paar honderd kilometer verderop is gaan wonen. Ik vond er niks 'Frans' aan ook. En die moeder praatte over haar zoon alsof ze op een ouderavond aan een docent uitlegde waarom haar zoon een tikje zonderling is, ipv dat ze hem voor een toekomstige vrouw probeerde te promoten :P.
Ik dacht eerst dat het z`n zus was. :D
pi_164934142
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:09 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Ik dacht eerst dat het z`n zus was. :D
Ja dacht ik ook, zag er echt jong uit. En dan had ze nog twee oudere jongens ook?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 29 augustus 2016 @ 11:10:30 #144
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164934146
Ik vond het zo'n typisch "oom Jan is wat vreemd, maar hij bedoelt het goed"-praatje :').
KuikenGuppy
  Moderator maandag 29 augustus 2016 @ 11:14:03 #145
382129 crew  Donna
pi_164934203
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:10 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ja dacht ik ook, zag er echt jong uit. En dan had ze nog twee oudere jongens ook?
Wie was dat jonge meisje dan? Ik heb dat helemaal gemist. Ik dacht namelijk dat die vrouw zijn zus was en dat meisje haar dochter. Maar toen kwam ze aan het woord, bleek ze zijn moeder en toen was ik het kwijt.
pi_164934235
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:14 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Wie was dat jonge meisje dan? Ik heb dat helemaal gemist. Ik dacht namelijk dat die vrouw zijn zus was en dat meisje haar dochter. Maar toen kwam ze aan het woord, bleek ze zijn moeder en toen was ik het kwijt.
Dat meisje is ook haar dochter. In totaal 4 kinderen geloof ik: twee oudste jongens die in Nederland wonen, Herman en dan dat meisje.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 29 augustus 2016 @ 11:16:36 #147
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164934260
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:14 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Wie was dat jonge meisje dan? Ik heb dat helemaal gemist. Ik dacht namelijk dat die vrouw zijn zus was en dat meisje haar dochter. Maar toen kwam ze aan het woord, bleek ze zijn moeder en toen was ik het kwijt.
quote:
Vertel eens wat over je familie:

Ik heb nog twee broers die op het ouderlijk bedrijf in Nederland wonen. Mijn zusje Meike woont hier in Frankrijk, samen met mijn vader en moeder.
KuikenGuppy
  Moderator maandag 29 augustus 2016 @ 11:16:59 #148
382129 crew  Donna
pi_164934270
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:15 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dat meisje is ook haar dochter. In totaal 4 kinderen geloof ik: twee oudste jongens die in Nederland wonen, Herman en dan dat meisje.
Ohh, nakomertje haha. :D
pi_164934353
Wow, die Marc is niet echt bepaald eh... fotogeniek hè? Jeetje, onherkenbaar op de foto uit OP :o
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  maandag 29 augustus 2016 @ 11:31:21 #150
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164934574
Hier lacht hij leuk.

The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')