abonnement Unibet Coolblue
pi_164894290

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
  zaterdag 27 augustus 2016 @ 18:10:30 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164894468
Je hoeft op dit pand ook geen hoge lening te hebben van de bank. Het is wel inzetbaar als onderpand.

Dit pand is perfect bruikbaar voor aankoop van een derde pand. De bank financiert het eventuele derde pand maar voor 50%. Met dit pand erbij (is immers hypotheekvrij) kan ze een derde pand voor 100% financieren.

Zoals eerder gemeld is deze dame niet dom. En als ze dit niet zelf heeft bedacht dan zal de bank haar deze constructie wel vertellen te zijner tijd.

[ Bericht 14% gewijzigd door Speekselklier op 27-08-2016 18:19:38 ]
Tot nooit .......
pi_164894615
Zodra deze opgeleverd is dan zal er inderdaad weinig toegevoegde waarde zijn, maar voor evt uitbreiding...

Als je met dit begint, dan zal er in veel gevallen uitbreiding komen (de amsterdammer als optimaal voorbeeld).

Op dit moment lijkt ze het slim aan te pakken (5 jaar later de 2e aankoop). Ze moet het alleen wel bescheiden uitbreiden, aangezien deze al maximaal gefinanceerd is met vreemd vermogen. (Geen onderpand maar is nog steeds een lening die ze terug moet betalen)

Daarnaast kan inderdaad de optie zoals hierboven uitgespeeld worden, niet bepaald een voordeel voor de investeerders (behalve als de aankopen een succes zijn uiteraard)


Ps: dat ik zeg dat zo'n hoge lening niet door de bank gegeven zou worden, is natuurlijk doordat er een hoger risico op zit om zoveel te lenen voor de aankoop. Het is niet voor niets dat de bank slechts tot 70% vd waarde in verhuurde staat wilt financieren.

[ Bericht 11% gewijzigd door jsuijker op 27-08-2016 18:27:16 ]
pi_164895036
Het zonnepanelenproject van KoM gaat verbazingwekkend hard. Weer 2 investeerders die elk 10k investeren.
pi_164895259
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 17:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waarom zou een bedrijf winstuitkeringen doen? Dat doe ik ook niet; ik laat de overwinst er lekker in zitten en keer het in de toekomst pas uit om de contante belastingdruk zo laag mogelijk te houden.
Als er winst is kunnen ze het uitkeren aan een holding. Het geld wat je in je BV hebt zitten investeer je als het goed is weer. Als er winst zou zijn zou ze het kunnen uitkeren aan en investeren via een holding. Dan kan ze in die holding haar pensioen opbouwen. Ze doet het nu privé. Wat me doet vermoeden dat er geen geld in de BV is.
Fiscaal gezien is wat ze nu doet vreemd. Volgens mij vallen de inkomsten uit verhuur in Box 1 als je een pand verdeeld in kamers verhuurt. Ik zou hier dan een BV constructie verwachten. Maar ze heeft een administratiekantoor en hij heeft veel ervaring, dus ik zal het wel mis hebben.
pi_164900306
Dat laatste ben ik niet zo zeker van. Alleen als het normaal vermogensbeheer te boven gaat dacht ik. Een kamer verhuren in de eigen woning is wel altijd box 1.
Pecunia non olet
pi_164900837
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 22:32 schreef obligataire het volgende:
Dat laatste ben ik niet zo zeker van. Alleen als het normaal vermogensbeheer te boven gaat dacht ik. Een kamer verhuren in de eigen woning is wel altijd box 1.
Uitponden (opsplitsen van een woning) gaat normaal gesproken normaal vermogensbeheer te boven. Zelfs als je zelf de verbouwing niet uitvoert.
pi_164900891
Ik geloof je :)

Blijkbaar komen die mannen uit Groningen met hun miljoenen portefeuille daar dan toch nog mee weg........
Pecunia non olet
pi_164901043
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 22:52 schreef obligataire het volgende:
Ik geloof je :)

Blijkbaar komen die mannen uit Groningen met hun miljoenen portefeuille daar dan toch nog mee weg........
Wat zij doen kan echt niet meer in box 3. Die gaan een keer door de mand vallen. En dan komt er een heel leuke naheffing.
pi_164901094
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 22:52 schreef obligataire het volgende:
Ik geloof je :)

Blijkbaar komen die mannen uit Groningen met hun miljoenen portefeuille daar dan toch nog mee weg........
Als ik even google lijkt Benger hier zeker gelijk te hebben, uitponden zou zelfs letterlijk in de wet staan om richting te geven aan dingen die normaal vermogensbeheer te boven gaan. Al is het wel alleen zo als het uitponden is wat gericht is op het behalen van extra rendement. (Maar dat lijkt zowel hier als bij onze Groningers wel het geval te zijn..)

'Ermee wegkomen' is bij de belastingdienst natuurlijk relatief. Die zien pas bij een controle dat zij aan actief vermogensbeheer doen. Echter als ze die controle doen kan er met terugwerkende kracht wel een naheffing komen waardoor ze er zeker niet mee 'wegkomen'. Niet echt een fijn vooruitzicht voor de Crowd.
pi_164901244
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 15:16 schreef MT10 het volgende:
Eigenlijk ook wel apart dat zoiets op GVE staat. Zet dat op een platform waarbij je een hypothecaire zekerheid kunt weggeven en je krijgt dit soort projecten ook wel tegen 6% vol, dat scheelt toch al gauw een paar duizend euro..
Bwa, het probleem is dat ze nooit een hypo voor dit bedrag kunnen regelen. Ik neem teminste aan dat de hypo bij andere platforms dan ook gewoon aan de 70% in verhuurde staat moet voldoen.

Oftewel dit is de enige optie.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164901374
Dat is niet perse zo met dat box 1 gebeuren. Ik vind die vastgoed projecten altijd wel interessant, maar in die laatste paar heb ik allemaal niet mee gedaan.

Die groningse gasten kunnen prima box3 beleggers zijn. Het staat of valt met hoe de werkzaamheden worden verricht. Waarschijnlijk huren ze een beheerder in die de verbouwingen en de verhuurcontracten regelt. Als ze dat zelf zouden doen is het zeker weten box 1. Dat moet wel goed zitten (zou je zeggen). Wie weet hebben ze ook een eigen BV die dit tegen 5 a 10% van de huurgelden doet en waar ze zich gewoon een box1 inkomen uit geven.

Dat vrouwtje met het administratie kantoor vond ik maar wat vreemd. Met een zeer geringe eigen inbreng en 10 jaar lang moeten inleggen op de cashflow.

Haar vriendje heeft zo te lezen een mega cashflow met die 70?! panden. Dan is het toch een eitje om goedkoop en simpel een lening te verstrekken... Waarom dan zo'n hele dure CF lening tegen 8%. NIBC vastgoed hypotheek was kennelijk ook een no go (dat zou het meest logisch zijn namelijk)....... dus dit is de enige mogelijkheid/ last resort...
:)
pi_164901424
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:05 schreef ITrade het volgende:

[..]

Bwa, het probleem is dat ze nooit een hypo voor dit bedrag kunnen regelen. Ik neem teminste aan dat de hypo bij andere platforms dan ook gewoon aan de 70% in verhuurde staat moet voldoen.

Oftewel dit is de enige optie.
Bij sameningeld zie ik sowieso al 85% van de verhuurde staat voorbij komen.

Maar is er dan een wet die daar iets over zegt? Je kunt toch ook gewoon voor dit bedrag een hypotheek erop plaatsen? Het risico wordt er imo sowieso minder op want de 'executiewaarde' heb je al afgedekt met de hypotheek..
  zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:16:31 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164901551
De wet zegt er niets over. Al spreek je 10.000% af.
Tot nooit .......
pi_164901622
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:10 schreef CRWD het volgende:
Dat is niet perse zo met dat box 1 gebeuren. Ik vind die vastgoed projecten altijd wel interessant, maar in die laatste paar heb ik allemaal niet mee gedaan.

Die groningse gasten kunnen prima box3 beleggers zijn. Het staat of valt met hoe de werkzaamheden worden verricht. Waarschijnlijk huren ze een beheerder in die de verbouwingen en de verhuurcontracten regelt. Als ze dat zelf zouden doen is het zeker weten box 1. Dat moet wel goed zitten (zou je zeggen). Wie weet hebben ze ook een eigen BV die dit tegen 5 a 10% van de huurgelden doet en waar ze zich gewoon een box1 inkomen uit geven.

Dat vrouwtje met het administratie kantoor vond ik maar wat vreemd. Met een zeer geringe eigen inbreng en 10 jaar lang moeten inleggen op de cashflow.

Haar vriendje heeft zo te lezen een mega cashflow met die 70?! panden. Dan is het toch een eitje om goedkoop en simpel een lening te verstrekken... Waarom dan zo'n hele dure CF lening tegen 8%. NIBC vastgoed hypotheek was kennelijk ook een no go (dat zou het meest logisch zijn namelijk)....... dus dit is de enige mogelijkheid/ last resort...
:)
Waar masterstudenten al niet goed voor zijn, hier even een thesis over Box I en Box III: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=128585.

Even een quote uit het stukje over het uitponden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben geen jurist, maar ik vind het toch niet zo duidelijk dat zowel deze als de Groningers sowieso in Box 3 vallen... Het is maar net hoe je de volgende zin wil interpreteren.. :

quote:
Werkzaamheden die naar hun aard en omvang duidelijk gericht zijn op het behalen van redelijkerwijs te verwachten voordeel die normaal actief vermogensbeheer te boven gaat.
pi_164901655
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:12 schreef MT10 het volgende:

[..]

Bij sameningeld zie ik sowieso al 85% van de verhuurde staat voorbij komen.

Maar is er dan een wet die daar iets over zegt? Je kunt toch ook gewoon voor dit bedrag een hypotheek erop plaatsen? Het risico wordt er imo sowieso minder op want de 'executiewaarde' heb je al afgedekt met de hypotheek..
Nee sorry waarschijnlijk is hier geen wet voor maar de banken zullen altijd een veiligheids marge aanhouden.
Ja idd SiG doet al 85% en dit waarschijnlijk over de gewone markt waarde.

Wat die vrouw doet is eigenlijk gewoon speculeren met geld van de crowd (lening zonder onderpand). Waarbij de crowd 8% max haalt en zei indien het goed gaat er flink aan verdiend en indien het verkeerd gaat, tjah...
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164901739
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:20 schreef ITrade het volgende:

[..]

Nee sorry waarschijnlijk is hier geen wet voor maar de banken zullen altijd een veiligheids marge inhouden.
Ja idd SiG doet al 85% en dit waarschijnlijk over de gewone markt waarde.

Wat die vrouw doet is eigenlijk gewoon speculeren met geld van de crowd (lening zonder onderpand). Waarbij de crowd 8% max haalt en zei indien het goed gaat er flink aan verdiend en indien het verkeerd gaat, tjah...
Ik heb toch nergens een bank genoemd? Ik bedoelde gewoon een ander crowdfunding platform waar ze wel een hypothecaire zekerheid erbij kunnen bieden.

Ik zou hier ook nooit geld in steken, maar ik kan me best voorstellen dat een deel van de crowd best voor 1 a 2% minder die hypothecaire zekerheid wil hebben.
pi_164901760
dubbel
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164901896
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:19 schreef MT10 het volgende:

[..]

Waar masterstudenten al niet goed voor zijn, hier even een thesis over Box I en Box III: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=128585.

Even een quote uit het stukje over het uitponden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben geen jurist, maar ik vind het toch niet zo duidelijk dat zowel deze als de Groningers sowieso in Box 3 vallen... Het is maar net hoe je de volgende zin wil interpreteren.. :

[..]

Jep.. Alles staat en valt aan hun zijde met het hierboven staande woordje 'werkzaamheden'.

Een belegger in box 3 koopt een object en krijgt daar rendement uit zonder daar fysieke arbeid voor te hoeven leveren. Wanneer dat wel gebeurd gaat het de normale actieve vermogensbeheer te boven.

In de vastgoed wereld wordt er daarom vaak (en al helemaal met dergelijke projecten en omvang) gebruik gemaakt van een management bureau en of een beheerder. Die voert al de werkzaamheden uit tegen een uur fee of percentage. De belegger investeert en maakt iets minder rendement omdat het bureau er tussen zit.
pi_164902037
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:28 schreef CRWD het volgende:

[..]

Jep.. Alles staat en valt aan hun zijde met het hierboven staande woordje 'werkzaamheden'.

Een belegger in box 3 koopt een object en krijgt daar rendement uit zonder daar fysieke arbeid voor te hoeven leveren. Wanneer dat wel gebeurd gaat het de normale actieve vermogensbeheer te boven.

In de vastgoed wereld wordt er daarom vaak (en al helemaal met dergelijke projecten en omvang) gebruik gemaakt van een management bureau en of een beheerder. Die voert al de werkzaamheden uit tegen een uur fee of percentage. De belegger investeert en maakt iets minder rendement omdat het bureau er tussen zit.
Het ontwikkelen van een plan om ervoor te zorgen dat je inkomsten hoger worden zijn dus geen 'werkzaamheden'?

Even uit de pitch van de Groningers:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan doen ze het fysieke werk misschien niet, maar als zij actief panden zoeken om te verbouwen tot appartementscomplexen om hier via de verhuur geld mee te verdienen dan vind ik dat toch erg naar werkzaamheden neigen.
  zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:42:54 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164902191
Ik denk dat het aktief huurders zoeken en zelf de huurpenningen ophalen al voldoende is voor een box1. box3 is m.i. het pand bij een makelaar droppen en zeggen: veel plezier er mee. De winst graag op deze rekening.
Tot nooit .......
pi_164902215
Ik heb inmiddels wat aanvullende vragen gesteld aan GvE over dit Haagse project. Maar eigenlijk weet ik het antwoord al: ze hebben alle (huidige + dit project) inkomsten bij elkaar opgeteld en daar de uitgaven van afgetrokken en daaruit geconcludeerd dat het allemaal uit kan.

Het is denk ook afhankelijk van de vraag hoe zij 'netto 1150 euro p/m' definieren.
Pecunia non olet
pi_164902233
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:36 schreef MT10 het volgende:

[..]

Het ontwikkelen van een plan om ervoor te zorgen dat je inkomsten hoger worden zijn dus geen 'werkzaamheden'?

Even uit de pitch van de Groningers:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan doen ze het fysieke werk misschien niet, maar als zij actief panden zoeken om te verbouwen tot appartementscomplexen om hier via de verhuur geld mee te verdienen dan vind ik dat toch erg naar werkzaamheden neigen.
Daar heb je op zich wel een punt. Maar goed, betrek het dan eens op investeren in Crowdfund projecten. De meeste hier proberen te investeren in de beste projecten, men is op zoek, onderzoekt en toetst ook contant de projecten.

Of als belegger. De belegger doet onderzoek en maakt analyses..

Beide zijn gewoon box 3. Die werkzaamheden en tijd zijn ook niet echt te classificeren.

Wanneer je in dit onderwerp zelf actief bezig met ombouwen van vastgoed, het verhuren, de potentiele huurders doorlichten en actief onderhoud plegen.. Helemaal als dit een forse winst oplevert, dat kan dan nooit onder box 3 meer vallen. Tenminste, niet na een controle. Die zal wel volgen als er enkele tienduizenden euro's direct in privé worden verdiend zonder enige vorm van IB te betalen :). Bij lage bedragen heeft men niets te vrezen van de fiscus denk ik, al spendeert iemand al zijn tijd eraan..

Het is wel een interessante casus. Het meest veilig is investeren in vastgoed via een CV of BV. Daarbij zal je echter ook een inkomen aan jezelf moeten betalen wat de helft van je rendement kost. Dus logisch dat men graag in box 3 zit :)
pi_164902581
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:44 schreef obligataire het volgende:
Ik heb inmiddels wat aanvullende vragen gesteld aan GvE over dit Haagse project. Maar eigenlijk weet ik het antwoord al: ze hebben alle (huidige + dit project) inkomsten bij elkaar opgeteld en daar de uitgaven van afgetrokken en daaruit geconcludeerd dat het allemaal uit kan.

Het is denk ook afhankelijk van de vraag hoe zij 'netto 1150 euro p/m' definieren.
Ik ben benieuwd of ze wat nieuws kunnen melden!

Dat hele blabla verhaal over zoveel netto hier en zoveel netto daar, dat is ook maar wat warrig. Ze zou heel simpel een kleine exploitatie begroting in een extra tabel kunnen zetten met hoe dat dan tot stand komt. Maar misschien moeten er dan wel dingen in staan die ze niet wilt zeggen :)

Bij brickfund zijn de verhuur projecten wat beter uitgewerkt, al mist daar ook nog het nodige.
pi_164902645
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:45 schreef CRWD het volgende:

[..]

Daar heb je op zich wel een punt. Maar goed, betrek het dan eens op investeren in Crowdfund projecten. De meeste hier proberen te investeren in de beste projecten, men is op zoek, onderzoekt en toetst ook contant de projecten.

Of als belegger. De belegger doet onderzoek en maakt analyses..

Beide zijn gewoon box 3. Die werkzaamheden en tijd zijn ook niet echt te classificeren.

Wanneer je in dit onderwerp zelf actief bezig met ombouwen van vastgoed, het verhuren, de potentiele huurders doorlichten en actief onderhoud plegen.. Helemaal als dit een forse winst oplevert, dat kan dan nooit onder box 3 meer vallen. Tenminste, niet na een controle. Die zal wel volgen als er enkele tienduizenden euro's direct in privé worden verdiend zonder enige vorm van IB te betalen :). Bij lage bedragen heeft men niets te vrezen van de fiscus denk ik, al spendeert iemand al zijn tijd eraan..

Het is wel een interessante casus. Het meest veilig is investeren in vastgoed via een CV of BV. Daarbij zal je echter ook een inkomen aan jezelf moeten betalen wat de helft van je rendement kost. Dus logisch dat men graag in box 3 zit :)
Uiteraard zit iedereen uiteindelijk in de laagste tariefbox.

Ik snap je punt ook wel ergens hoor, als het allemaal zo duidelijk was hadden we er namelijk ook niet over kunnen discussiëren ;)

Maar ik zou de beste CF projecten en de beste aandelen uitzoeken eerder willen vergelijken met het beste appartement uitzoeken.

Een oud bedrijfspand/kantorenpand zoeken. Een plan maken hoe het rendabeler kan worden door het om te bouwen naar appartementen. Dat uit te voeren (al laat je iemand anders het fysieke werk doen) en daardoor mooie rendement maken gaat in mijn ogen net wat verder.

Maar goed, voor mij is het in ieder geval wel duidelijk dat ik alleen nog geld steek in vastgoedprojecten waar mensen gewoon een object kopen voor te verhuren of voor zichzelf, vanaf dat er zo'n schijn van meer activiteiten aan komt te zitten is het een no-go voor mij.
  zondag 28 augustus 2016 @ 00:28:30 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164903190
en daarom financiert een bank maar 70% of minder. Als het dan mis loopt hebben ze altijd het pand nog. Als ze die verkopen hebben ze hun geld terug. Welke box mag dan de lener bepalen.

Bij een percentage van 100% ben je als uitlener het haasje als er zaken niet goed zijn opgegeven aan de bd.
Tot nooit .......
pi_164903229
Tenzij iemand me binnen de toegestane bedenktijd bij Oneplanetcrowd (24 uur) overtuigt om het niet te doen, doe ik inmiddels mee met For your taste only. Ik vind het verhaal overtuigend genoeg, ze maken winst, de zekerheden lijken waarde te vertegenwoordigen en de heren zijn iig de eerste paar jaar niet van de zaak afhankelijk. Ik gun ze het avontuur wel... Hoop dat me dat niet al te veel kost, maar juist wat oplevert.

Blijft wel raar dat ze zomaar eens 25.000 extra zouden kunnen ophalen, waarvoor de bestemming niet echt duidelijk is. Daar moet je dan wel even 7% rendement over zien te maken...
pi_164905504
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 18:43 schreef djh77 het volgende:
Het zonnepanelenproject van KoM gaat verbazingwekkend hard. Weer 2 investeerders die elk 10k investeren.
Je kunt een waslijst maken met redenen om niet in dit project te investeren (wat ik ook zeker niet ga doen) maar aan de andere kant kan je de informatie wel uit de pitch halen (en dat zien we vaak wel anders). Ook de beantwoording van de vragen is netjes en snel.
pi_164906516
132 Investeerders al, al wat bezielt die mensen........ :X
Pecunia non olet
pi_164907372
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 10:24 schreef obligataire het volgende:
132 Investeerders al, al wat bezielt die mensen........ :X
Inmiddels 127. Volgens mij hebben een aantal mensen de pitch gelezen.
pi_164909025
Wordt wel een interessant project om te volgen. Ik hoop voor de beste man dat het niet een project gaat worden waarvan wij allemaal zeggen "dit zag toch iedereen aankomen".
pi_164909077
Toch een zeer bedenkelijke ontwikkeling. Als investeerders blijkbaar zo makkelijk van hun geld af willen, welke prikkel is er dan nog voor een platform om solide projecten aan te dragen.
Pecunia non olet
pi_164909452
Geen prikkel. KoM doet bij dit project mijn inziens niets fout.

Alleen mochten dit soort projecten vroegtijdig stranden dan gaat KoM dat vroeg of laat toch vernemen.
pi_164911020
Ook mijns inziens doet KoM in dit geval niet veel fout. Als je een klein beetje thuis bent in crowtfunding is uit de pitch prima te halen dat het een zeer risicovol project is. Zo lang dat maar duidelijk is kan vervolgens iedere investeerder zelf zijn afwegingen maken om hier toch in te investeren. Voor KoM zelf is natuurlijk het risico dat van dergelijke projecten er een aanzienlijk aantal gaan omvallen en dat ze daar op termijn misschien op afgerekend gaan worden.
pi_164916478
Ik denk dat veel mensen volledig blind varen op het platform. Als KoM aangeeft risico C, dan denken mensen dus aan gemiddeld risico (schaal van A tot E), daarbij vergetend dat crowfunding in itself al risicovol is. Bij Gve en CCF kijken mensen volgens mij ook puur naar de getallen die de platforms eraan hangen en schrijven op basis daarvan in, bang om de boot te missen.

Ik ben zelf niet heel financieel onderlegd en moet zeggen dat het minder goede nieuws er in de diverse pitches soms wel erg omfloerst staat. Daarom ben ik hier terecht gekomen, om met andere crowdfunders van gedachten te wisselen over nieuwe projecten. Er is, buiten dit forum, voor zover ik weet geen ander forum waarop crowdfunding zo besproken wordt en aangezien we hier met een relatief klein clubje zijn, denk ik dat veel mensen alleen de pitch en hun eigen gedachten daarover hebben. Ik heb op dit forum al meerdere malen informatie uit een pitch gezien die ik zelf over het hoofd gezien had of waarvan ik de importantie niet op waarde geschat had, waardoor ik toch niet ingestapt ben alhoewel ik dat eerst wel wilde doen. Ik denk dat jullie me al een paar keer voor een misstap behoed hebben.
Mijn methode is nu: pitch lezen, forum checken, pitch nog een keer lezen, beslissen. En als ik dan te laat ben bij een Gve of een CCF, so be it, better safe than sorry.

Het nadeel is wel dat een groot aantal crowdfunders dus geen klankbord hebben en er voor mijn gevoel vaak instappen zonder grondige analyse/ nadenken. Vroeg of laat wordt dat een probleem, ook als de platforms wel proberen de kwaliteit te leveren die ze eigenlijk zouden moeten. Te veel defaults is de doodsteek voor een platform.

Het zou me ook niet verbazen als er een keer een platform aangeklaagd wordt. Ik zie toch best vaak informatie ontbreken die je eigenlijk zou moeten weten, wil je een onderbouwde beslissing kunnen nemen. Als zo'n project misloopt, er cruciale informatie boven water komt en men is flink het schip in gegaan, dan zie ik daar wel een rechtzaak van komen met schadeclaims wegens onvolledig informeren.

De markt is gewoon nog ontzettend onvolwassen, met een groot gebrek aan transparantie. Dat gaat zich vroeg of laat een keer wreken.
pi_164917294
De C+ van KoM is wat misleidend. Bij GvE zou dit een 5s zijn. Bij FundingCircle zou het project er niet door komen (want starter). Een probleem is dat er lastig vergeleken kan worden tussen platforms. Je kan ook niet naar de rentepercentages kijken, want bij FC ontvang je over het algemeen hogere rente, zelfs voor projecten met lagere risico's.
KoM heeft de rente die betaald wordt beperkt. Daardoor is er een lage risicopremie. Projecten met een laag risico lopen snel vol, maar voor meer risicovolle projecten mag niet veel meer rente worden gerekend. De rente die gerekend mag worden stijgt lineair (van 5,5 naar 9,5), terwijl het risico van een C- toch echt meer dan 2x zo groot is als van een A+. Je ziet nu dan ook 3 meer risicovolle projecten open staan die slecht vol lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 28-08-2016 17:56:02 ]
pi_164918448
Vind in deze pitch niets misleidend. Bij de samenvatting staat ook duidelijk aangegeven:

"De cijfermatige toetsing resulteert in een laag risicoprofiel. Echter, vanwege het startende karakter en daarmee het prognostische gehalte van de cijfers, is het risicoprofiel aangepast naar een hoog risico."

En de cijfers zijn op basis van een prognose. Die prognose gaat uit van een omzet in 2016 van ¤2.000.000,- . Gerealiseerd is op dit moment +- ¤100.000,- (of te wel 5% van de prognose) .

Met ¤2.000.000,- omzet maakt het bedrijf ¤18.000 winst volgens de prognose. Als de omzet tegenvalt (stel 50% van prognose, wat ik nog steeds hartstikke veel vind), dan moeten de kosten drastisch omlaag. Ik zie 12 man personeel (gedeelte flexibel), 6 lease auto's, huurpand en een crowdfundlening. Mijn gevoel zegt daarom dat het bedrijf meteen failliet is bij een tegenvallende omzet.

En tja, dan kijk je naar de zekerheden. Hoofdelijk aansprakelijk? Alleen morele waarde, want geen overwaarde in het huis. Verpanding voorraad/debiteuren (deze getallen zijn ook prognoses)? De vraag is wat hier van over blijft nadat de kosten van uwv/belastingdienst hiervan zijn afgehaald.

Al met al een dikke nee voor een schamele 8%.
pi_164924128
Nog even over het recente project op GVE, die van die aanschaf van het beleggingspand (er is ook na het volschrijven nog wat over gediscussieerd). GVE is namelijk niet helemaal transparant geweest.

Het viel me namelijk op dat GVE in de pitch niet vermeldt dat de partner van die dame met de schoonheidssalon al eerder meerdere leningen heeft gefund via GVE. Het gaat om Bellagio Vastgoed (ook hier op het forum besproken). Had ik toch wel relevante info gevonden eigenlijk. De partner van de hobbymatige schoonheidsspecialiste is namelijk de man achter Bellagio Vastgoed, het administratiekantoor en die hierboven aangehaalde bitcoinhandel (wat bij mij ergens een belletje deed rinkelen). Zie hier zijn LinkedIn-profiel.

Ik durf niet te zeggen of dit nou qua risico heel veel uitmaakt, maar in het kader van de transparantie had ik het eerlijk gezegd wel chique gevonden als GVE dit gewoon had gemeld in de pitch. Enfin, ik zit er niet in, maar als ik wel geïnvesteerd had, zou dit voor mij een aanleiding zijn om GVE nog even te mailen.

[ Bericht 1% gewijzigd door dbrmnn op 28-08-2016 21:39:57 ]
pi_164925724
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 21:33 schreef dbrmnn het volgende:
Nog even over het recente project op GVE, die van die aanschaf van het beleggingspand (er is ook na het volschrijven nog wat over gediscussieerd). GVE is namelijk niet helemaal transparant geweest.

Het viel me namelijk op dat GVE in de pitch niet vermeldt dat de partner van die dame met de schoonheidssalon al eerder meerdere leningen heeft gefund via GVE. Het gaat om Bellagio Vastgoed (ook hier op het forum besproken). Had ik toch wel relevante info gevonden eigenlijk. De partner van de hobbymatige schoonheidsspecialiste is namelijk de man achter Bellagio Vastgoed, het administratiekantoor en die hierboven aangehaalde bitcoinhandel (wat bij mij ergens een belletje deed rinkelen). Zie hier zijn LinkedIn-profiel.

Ik durf niet te zeggen of dit nou qua risico heel veel uitmaakt, maar in het kader van de transparantie had ik het eerlijk gezegd wel chique gevonden als GVE dit gewoon had gemeld in de pitch. Enfin, ik zit er niet in, maar als ik wel geïnvesteerd had, zou dit voor mij een aanleiding zijn om GVE nog even te mailen.
Pff, die man heeft al 6 leningen via GVE lopen. Ik krijg een beetje het gevoel dat hij nu dacht: hier gaan ze niet meer intrappen, ik laat mijn vriendin nu een keer het geld ophalen. Nou ja, ik hoor niks over problemen, dus hij betaalt blijkbaar wel alles netjes terug.
  zondag 28 augustus 2016 @ 22:14:31 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164925895
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 18:15 schreef Baklapper het volgende:


En tja, dan kijk je naar de zekerheden. Hoofdelijk aansprakelijk? Alleen morele waarde, want geen overwaarde in het huis. Verpanding voorraad/debiteuren (deze getallen zijn ook prognoses)? De vraag is wat hier van over blijft nadat de kosten van uwv/belastingdienst hiervan zijn afgehaald.

Het voordeel voor de crowd is dat we de nieuwe manier van zekerheden vastleggen misschien wel heel snel kunnen testen. Ook weten we dan of de pandakte voor de belastindienst voldoende is.
Tot nooit .......
pi_164926546
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het voordeel voor de crowd is dat we de nieuwe manier van zekerheden vastleggen misschien wel heel snel kunnen testen. Ook weten we dan of de pandakte voor de belastindienst voldoende is.
Dan moeten ze de pandakte wel gelijk laten tekenen en registreren. Tot op heden gaat KoM hier, ook bij de nieuwe projecten, zeer laks mee om. Van projecten van een paar maanden geleden zijn nog steeds de pandaktes niet getekend laat staan geregistreerd.
  zondag 28 augustus 2016 @ 22:44:52 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164927114
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan moeten ze de pandakte wel gelijk laten tekenen en registreren. Tot op heden gaat KoM hier, ook bij de nieuwe projecten, zeer laks mee om. Van projecten van een paar maanden geleden zijn nog steeds de pandaktes niet getekend laat staan geregistreerd.
Heb al even geen Kom projecten meer, maar ik ging er vanuit dat het sinds de stichting allemaal liep.
Tot nooit .......
pi_164929826
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan moeten ze de pandakte wel gelijk laten tekenen en registreren. Tot op heden gaat KoM hier, ook bij de nieuwe projecten, zeer laks mee om. Van projecten van een paar maanden geleden zijn nog steeds de pandaktes niet getekend laat staan geregistreerd.
De laatste tijd kwamen er weinig projecten vanuit KoM, dus ik neem aan dat ze tijd genoeg hebben gehad om de zaak op orde te brengen.?
Pecunia non olet
pi_164931444
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 23:10 schreef CRWD het volgende:
Die groningse gasten kunnen prima box3 beleggers zijn. Het staat of valt met hoe de werkzaamheden worden verricht. Waarschijnlijk huren ze een beheerder in die de verbouwingen en de verhuurcontracten regelt. Als ze dat zelf zouden doen is het zeker weten box 1.
Inderdaad. De splitsing tussen normaal vermogensbeheer (box 3) en meer dan normaal vermogensbeheer (box 3) zit 'm - volgens gerechtelijke uitspraken - in de arbeid die zelf verricht wordt.

quote:
Het rendabel maken van de onroerende zaken mede geschiedt door middel van arbeid welke de eigenaar aan de onroerende zaken verricht en deze arbeid naar haar aard en omvang onmiskenbaar ten doel heeft het behalen van voordelen uit de onroerende zaken, welke het bij normaal vermogensbeheer opkomende rendement te boven gaan.
Hoge Raad 17 augustus 1993, nr. 29 755, BNB 1994/319 inzake meer dan normaal vermogensbeheer

quote:
Immers, in een geval als het onderhavige is van normaal vermogensbeheer geen sprake, indien het rendabel maken van de onroerende zaken mede geschiedtdoor middel van arbeid welke de eigenaar van de onroerende zaken verricht en deze arbeid naar haar aard en omvang onmiskenbaar ten doel heeft het behalen van voordelen uit de onroerende zaken, welke het bij normaal vermogensbeheer opkomende rendement te boven gaan.
oge Raad 17 augustus 1993, nr. 29 755, BNB 1994/319
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164931539
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Heb al even geen Kom projecten meer, maar ik ging er vanuit dat het sinds de stichting allemaal liep.
Nee, helaas. Ik ging er ook vanuit tot ik het ging controleren.
pi_164931545
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 00:14 schreef obligataire het volgende:

[..]

De laatste tijd kwamen er weinig projecten vanuit KoM, dus ik neem aan dat ze tijd genoeg hebben gehad om de zaak op orde te brengen.?
Dat zou je denken ja. Bij de oude projecten is het pas geregeld bij een paar projecten terwijl is toegezegd dat het voor 1 augustus geregeld zou zijn maar nog veel erger is dat ook bij recente projecten het wederom niet op orde is. Gewoon schandalig en onvoorstelbaar.
pi_164931580
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan moeten ze de pandakte wel gelijk laten tekenen en registreren. Tot op heden gaat KoM hier, ook bij de nieuwe projecten, zeer laks mee om. Van projecten van een paar maanden geleden zijn nog steeds de pandaktes niet getekend laat staan geregistreerd.
Zelfs hypotheekaktes zijn er nog niet. 25 april zijn de toegezegde bedragen naar KoM overgemaakt. Project is uiteindelijk 24 mei tot stand gekomen (2,5 maand na oprichting Stichting zekerheden). Laatst maar even gevraagd naar de hypotheekakte. De ondernemer was daar met de notaris nog mee bezig.... was het antwoord. Pfff ruim 3 maanden (4 mnd na betaling) hebben de investeerders nog steeds de toegezegde zekerheden niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 29-08-2016 07:50:57 ]
pi_164931874
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 06:22 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zelfs hypotheekaktes zijn er nog niet. 25 april zijn de toegezegde bedragen naar KoM overgemaakt. Project is uiteindelijk 24 mei tot stand gekomen (2,5 maand na oprichting Stichting zekerheden). Laatst maar even gevraagd naar de hypotheekakte. De ondernemer was daar met de notaris nog mee bezig.... was het antwoord. Pfff ruim 3 maanden (4 mnd na betaling) hebben de investeerders nog steeds de toegezegde zekerheden niet.
KoM zou in mijn ogen de gelden helemaal niet over mogen maken als dergelijke aktes nog niet getekend zijn. Een bank geeft ook echt de gelden niet vrij zolang de akte niet getekend is. Waarom zou dat hier anders zijn :?
pi_164931915
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 07:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]

KoM zou in mijn ogen de gelden helemaal niet over mogen maken als dergelijke aktes nog niet getekend zijn. Een bank geeft ook echt de gelden niet vrij zolang de akte niet getekend is. Waarom zou dat hier anders zijn :?
Als een bank niet betaald wordt, dan zijn ze geld kwijt. KoM bemiddelt in geld van anderen. KoM krijgt haar fee volgens mij pas nadat de lening rond komt. Ze moeten het geld dus zo snel mogelijk overmaken. Dat er geen onderpand is, is voor KoM niet zo relevant, als het project maar succesvol wordt gefund.

Edit: de fee bestaat uit twee delen. Het grootste deel (3,25%) wordt in rekening gebracht aan de geldnemer. Een kleiner deel (0,5 - 0,9%) wordt aan de investeerder gefactureerd. Hoe sneller de lening rond komt, hoe eerder KoM haar geld krijgt en des te minder risico loopt KoM dat de geldnemer omvalt voordat ze hun geld binnen hebben.

Het financieringsmodel van crowdfunding in Nederland klopt gewoon niet. De AFM zou nooit mogen toestaan dat er dergelijk perverse prikkels ontstaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Benger op 29-08-2016 08:20:18 ]
pi_164932037
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 07:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]

KoM zou in mijn ogen de gelden helemaal niet over mogen maken als dergelijke aktes nog niet getekend zijn. Een bank geeft ook echt de gelden niet vrij zolang de akte niet getekend is. Waarom zou dat hier anders zijn :?
Geheel mee eens. En dat men niet weet hoe het moet was al geen excuus, maar kan na het debacle van Vinovat en het oprichten van de stichting zekerheden, zeker geen excuus meer zijn.
In dit soort gevallen wordt willens en wetens afgeweken van wat in de pitch aan zekerheden beloofd is door KOM.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-08-2016 08:35:08 ]
pi_164932592
Zitten er meer mensen in

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie dat er een update geweest is, wat zijn jullie gedachten hierover?
pi_164932764
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 09:21 schreef jsuijker het volgende:
Zitten er meer mensen in

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie dat er een update geweest is, wat zijn jullie gedachten hierover?
Ja. Ik had een update gevraagd voor (onder andere) dat project. Ook 5754 en 4759.

Vind de update niet echt top, maar ze kunnen weinig meer doen ben ik bang...
జ్ఞ‌ా
pi_164932773
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:10 schreef Benger het volgende:

[..]

Pff, die man heeft al 6 leningen via GVE lopen. Ik krijg een beetje het gevoel dat hij nu dacht: hier gaan ze niet meer intrappen, ik laat mijn vriendin nu een keer het geld ophalen. Nou ja, ik hoor niks over problemen, dus hij betaalt blijkbaar wel alles netjes terug.
Je hebt gelijk hoor, zolang de beste man zijn verplichtingen keurig nakomt, is het natuurlijk prima, maar ik snap niet waarom GVE hier niet gewoon open over is geweest.
pi_164932914
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 09:37 schreef dbrmnn het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor, zolang de beste man zijn verplichtingen keurig nakomt, is het natuurlijk prima, maar ik snap niet waarom GVE hier niet gewoon open over is geweest.
Ook dit antwoord van GvE laat zich makkelijk raden..... ;)
Pecunia non olet
pi_164933061
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 09:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ook dit antwoord van GvE laat zich makkelijk raden..... ;)
GvE kan achteraf een antwoord geven om er een mooie draai aan te geven, maar ze hadden het gewoon in de pitch moeten zetten bij de motivatie om te gaan crowdfunden via GvE: "Mijn partner heeft heel goede ervaringen met crowdfunding via GvE." of zoiets. Je vertelt wat er aan de hand is en geeft er een mooie draai aan.
pi_164933795
Ik krijg net bericht dat de financiering van Colorista CV is overgemaakt. Doorslaggevend was voor mij de mededeling van Colorista BV ook hoofdelijk aansprakelijk zou zijn voor deze schuld. Zien jullie dat terug in de leningsovereenkomst?

Kapitaal Op Maat 5-8-2016 16:14

Beste investeerder, Arnolda van der Kaap is hoofdelijk aansprakelijk en Colorista BV is als entiteit hoofdelijk aansprakelijk. De tekst bij de tab zekerheden is wat scherper neergezet.
Pecunia non olet
pi_164934030
quote:
3s.gif Op maandag 29 augustus 2016 09:36 schreef µ het volgende:

[..]

Ja. Ik had een update gevraagd voor (onder andere) dat project. Ook 5754 en 4759.

Vind de update niet echt top, maar ze kunnen weinig meer doen ben ik bang...
het is inderdaad weinig belovend.

Ik vraag me af of er nog iets te halen is, betwijfel het maar ik heb geen goed gevoel bij dit geval (kijkende naar de opmerkingen over o.a. de voorraden in de faillissementdossiers en de korte looptijd van de lening).
pi_164934176
Leningaanvrager: Brasserie Beeckestijn
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Leningbedrag: ¤ 270.000
Rente: 8,00 %
Looptijd: 72 maanden

11.10 uur reeds 80% vol.

Overname bestaande tent. Huidige eigenaar zit er achtergesteld in.
Verder weinig zekerheden.
pi_164934179
Brasserie Beeckestijn
¤ 270.000 | 8,0% rente | 72 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/brasserie-beeckestijn/

Ik doe niet mee (lange looptijd, huurpand, zekerheden matig, stel is 1 jaar bij elkaar).

Recensies IENS ok, er valt in zo'n tent veel te halen als de bezetting doordeweeks op een hoger peil komt (wat overigens voor veel horeca gelegenheden van toepassing is).
http://www.iens.nl/restau(...)staurant-beeckestijn
pi_164934273
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:12 schreef marathon2000 het volgende:
Brasserie Beeckestijn
¤ 270.000 | 8,0% rente | 72 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/brasserie-beeckestijn/

Ik doe niet mee (lange looptijd, huurpand, zekerheden matig, stel is 1 jaar bij elkaar).

Recensies IENS ok, er valt in zo'n tent veel te halen als de bezetting doordeweeks op een hoger peil komt (wat overigens voor veel horeca gelegenheden van toepassing is).
http://www.iens.nl/restau(...)staurant-beeckestijn
En wederom is er bij dit project een verschil in zekerheden tussen de kleine investeerders (tot 5k) en de grote investeerders (vanaf 5k). Slechte ontwikkeling deze tweedeling.
pi_164934543
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En wederom is er bij dit project een verschil in zekerheden tussen de kleine investeerders (tot 5k) en de grote investeerders (vanaf 5k). Slechte ontwikkeling deze tweedeling.
Zou dit ook gewoon mogen van bijvoorbeeld de AFM?

Er wordt zo gefocust op spreiden en een beperkt deel van je vermogen investeren, maar tegelijkertijd zijn ze ook bezig om de zekerheden te beperken (althans voor degene die wel willen spreiden). Lijkt me een slechte zaak, maar vraag me ook af of dit (juridisch) standhoudt
pi_164934564
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En wederom is er bij dit project een verschil in zekerheden tussen de kleine investeerders (tot 5k) en de grote investeerders (vanaf 5k). Slechte ontwikkeling deze tweedeling.
Van Panneklaar weten we wat voor een gedoe het is om namen op een hypotheekacte te krijgen, Als Collin een stichting zekerheden heeft dan zou dit verschil niet meer nodig moeten zijn. Immers dan gaat de gehele hypotheek inschrijving, zonder aparte vermelding van de individuen, op de stichting als het goed is.
pi_164934746
Er wordt even 25K en 30K gestort in SapVers (GvE). Conv. Lening moet koste wat het kost volkomen lijkt het.

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 29-08-2016 13:15:58 ]
pi_164934939
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 09:21 schreef jsuijker het volgende:
Zitten er meer mensen in

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie dat er een update geweest is, wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik blijf dit een raar verhaal vinden. Er zijn nog werkmaatschappijen van deze holding actief. Horen de opbrengsten uit de overige werkmaatschappijen dan niet richting holding te gaan?
pi_164935254
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 06:22 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zelfs hypotheekaktes zijn er nog niet. 25 april zijn de toegezegde bedragen naar KoM overgemaakt. Project is uiteindelijk 24 mei tot stand gekomen (2,5 maand na oprichting Stichting zekerheden). Laatst maar even gevraagd naar de hypotheekakte. De ondernemer was daar met de notaris nog mee bezig.... was het antwoord. Pfff ruim 3 maanden (4 mnd na betaling) hebben de investeerders nog steeds de toegezegde zekerheden niet.
Ander KoM voorbeeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investering 15 mei 2016, tot stand 25 mei 2016 en inmiddels zijn er al twee maandtermijnen voldaan. De toegezegde verpanding van de debiteuren t.w.v. omstreeks 335k middels een pandakte is heden ter dagen nog steeds niet getekend laat staan ter registratie aangeboden bij de belastingdienst :(
pi_164935618
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ander KoM voorbeeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investering 15 mei 2016, tot stand 25 mei 2016 en inmiddels zijn er al twee maandtermijnen voldaan. De toegezegde verpanding van de debiteuren t.w.v. omstreeks 335k middels een pandakte is heden ter dagen nog steeds niet getekend laat staan ter registratie aangeboden bij de belastingdienst :(
Klinkt alsof dit de nieuwe werkwijze is: in de pitch een pandakte toezeggen. En tegen de ondernemer zeggen: doe maar rustig aan hoor bij de notaris. Wij maken het geld toch wel over, wel of geen pandakte. Als wij de fee maar kunnen innen.
Ik vraag mij echt af of ze bij KoM denken dat alle investeerders dit vergeten als ze zich maar stil houden.
pi_164935814
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 12:42 schreef obligataire het volgende:
Toch een zeer bedenkelijke ontwikkeling. Als investeerders blijkbaar zo makkelijk van hun geld af willen, welke prikkel is er dan nog voor een platform om solide projecten aan te dragen.
Een Investment manager van een vermogensbeheerder gooit ook even 10K in het zonnepanelenproject van KoM. Zit nu bijna vol.
pi_164935871
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:25 schreef didi80 het volgende:

[..]

Klinkt alsof dit de nieuwe werkwijze is: in de pitch een pandakte toezeggen. En tegen de ondernemer zeggen: doe maar rustig aan hoor bij de notaris. Wij maken het geld toch wel over, wel of geen pandakte. Als wij de fee maar kunnen innen.
Ik vraag mij echt af of ze bij KoM denken dat alle investeerders dit vergeten als ze zich maar stil houden.
Ben een beetje bang dat het geen onwil is, maar onkunde.... en dat voor een club die al bijna 15 miljoen heeft binnen geharkt.

Zou een fusie/overname met AGD iets kunnen zijn?
pi_164935973
Is voor Big Bread (KoM) de hypotheek al rond?:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Cafetaria-Big-Bread-Steenderen

Er was sprake van een 2e tranche rond mei 2016. Deze heb ik nooit meer gezien.
pi_164936314
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ander KoM voorbeeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investering 15 mei 2016, tot stand 25 mei 2016 en inmiddels zijn er al twee maandtermijnen voldaan. De toegezegde verpanding van de debiteuren t.w.v. omstreeks 335k middels een pandakte is heden ter dagen nog steeds niet getekend laat staan ter registratie aangeboden bij de belastingdienst :(
Deze ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
project tot stand 6-04-2016 tot nu toe geen beloofde pandakte! Wij zijn nu ruim 4 maanden verder! Bovendien is afgelopen maand doodleuk het volgende project van deze toko tot stand gekomen zonder eerst de zaken van dit eerdere project op orde te hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-08-2016 13:55:00 ]
pi_164937620
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Deze ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
project idem tot stand 6-04-2016 tot nu toe geen beloofde pandakte! Wij zijn nu ruim 4 maanden verder!
Ik zou me geen zorgen maken. Dat KoM de beloofde onderpanden niet zeker stelt betekent volgens mij dat ze zelf garant staan als er iets mis gaat. Ik neem aan dat de AFM er op toe ziet dat KoM financieel sterk genoeg is om die garanties ook daadwerkelijk na te komen mocht het mis gaan. Toch?
pi_164938632
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:37 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ben een beetje bang dat het geen onwil is, maar onkunde.... en dat voor een club die al bijna 15 miljoen heeft binnen geharkt.

Zou een fusie/overname met AGD iets kunnen zijn?
^O^
pi_164938695
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Deze ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
project tot stand 6-04-2016 tot nu toe geen beloofde pandakte! Wij zijn nu ruim 4 maanden verder! Bovendien is afgelopen maand doodleuk het volgende project van deze toko tot stand gekomen zonder eerst de zaken van dit eerdere project op orde te hebben.
Ik vrees gewoon dat het bij geen enkel project goed geregeld is. Geen lerend vermogen bij KoM :X
pi_164939930
Nog even over het Collin project Brasserie Beeckestijn van vanmorgen. Uit de pitch:

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet geeft een Laag risico weer aan deze onderneming. Omdat het een startende onderneming betreft, zou een Verhoogd risico passender zijn. Echter, omdat men de brasserie in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V.-onderneming zouden doen.


Kan iemand mij dit uitleggen? Zou het te maken kunnen hebben met dat men minder belasting betaalt door bijvoorbeeld de kleine ondernemers korting etc?

Ik kan me haast niet voorstellen dat een score hierdoor van verhoogt risico naar laag risico gaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-08-2016 15:42:33 ]
pi_164940204
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 15:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nog even over het Collin project Brasserie Beeckestijn van vanmorgen. Uit de pitch:

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet geeft een Laag risico weer aan deze onderneming. Omdat het een startende onderneming betreft, zou een Verhoogd risico passender zijn. Echter, omdat men de brasserie in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V.-onderneming zouden doen.


Kan iemand mij dit uitleggen? Zou het te maken kunnen hebben met dat men minder belasting betaalt door bijvoorbeeld de kleine ondernemers korting etc?

Ik kan me haast niet voorstellen dat een score hierdoor van verhoogt risico naar laag risico gaat.
De privé aansprakelijkheid van de vennoten misschien? Hierdoor hebben de schuldeisers een extra mogelijkheid om de schuld te verhalen die ze bij een BV niet hebben.
pi_164940414
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 15:46 schreef djh77 het volgende:[..]

De privé aansprakelijkheid van de vennoten misschien? Hierdoor hebben de schuldeisers een extra mogelijkheid om de schuld te verhalen die ze bij een BV niet hebben.
volgens mij wel het verhalen privé aansprakelijkheid op beide venoten.
Loop je wel tegen het verschil in zekerheden tussen de kleine investeerders (tot 5k) en de grote investeerders (vanaf 5k) aan.
Voor de kleine investeerders is het risico veel hoger.
Het hele risico verhaal bij Collin klopt hierdoor niet meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Appeltje58 op 29-08-2016 16:00:23 ]
pi_164940419
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 15:46 schreef djh77 het volgende:

[..]

De privé aansprakelijkheid van de vennoten misschien? Hierdoor hebben de schuldeisers een extra mogelijkheid om de schuld te verhalen die ze bij een BV niet hebben.
Ik denk dat Collin er op doelt dat een IB ondernemer meer energie steekt in het voorkomen van een faillissement dan een BV ondernemer daar deze laatste in principe in prive niet geraakt wordt
pi_164941030
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 15:46 schreef djh77 het volgende:

[..]

De privé aansprakelijkheid van de vennoten misschien? Hierdoor hebben de schuldeisers een extra mogelijkheid om de schuld te verhalen die ze bij een BV niet hebben.
Zou bij een bv en dan extra tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid toch zelfde zijn lijkt mij.
pi_164941221
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 12:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Een Investment manager van een vermogensbeheerder gooit ook even 10K in het zonnepanelenproject van KoM. Zit nu bijna vol.
Project wordt gewoon gefund in drie dagen. Onvoorstelbaar.
pi_164941484
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:21 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Zou bij een bv en dan extra tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid toch zelfde zijn lijkt mij.
En ook als de privé borgstelling hoger is dan het totaal van de privé bezittingen.
Pecunia non olet
pi_164941700
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 21:33 schreef dbrmnn het volgende:

Het viel me namelijk op dat GVE in de pitch niet vermeldt dat de partner van die dame met de schoonheidssalon al eerder meerdere leningen heeft gefund via GVE.

Mail gestuurd naar GVE.
Hun Antwoord :

Geachte heer ********,

De positie van de partner is buiten beschouwing gelaten omdat aanvraagster niet
is gehuwd noch is er sprake van een geregistreerd partnerschap.

Deze aanvraag is geheel op de inkomens-/vermogenspositie van aanvraagster beoordeeld.

Als u verder nog vragen heeft dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
******************
Kredietbeoordelaar
pi_164941742
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:21 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Zou bij een bv en dan extra tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid toch zelfde zijn lijkt mij.
Voor cf investeerders wel. Het gaat om beperking van faillissementrisico. Het gaat dan vooral over de positie van de overige schuldeisers. Kleinere kans dat faillissement wordt aangevraagd als schuld op de privé personen kan worden verhaald.
pi_164941760
Nieuwe op IVM: A-project, 60mnd, 7%
pi_164941825
Wat vinden jullie van het IVM project?
Opzich redelijk.. Ik snap nog niet helemaal wat de verkoop van die overige units heeft opgeleverd en of daar risico's aan verbonden zijn..
pi_164941899
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:51 schreef impact9 het volgende:
Wat vinden jullie van het IVM project?
Opzich redelijk.. Ik snap nog niet helemaal wat de verkoop van die overige units heeft opgeleverd en of daar risico's aan verbonden zijn..
Vind de termijn te lang voor dit project. Zou mi sneller af te lossen zijn, zeker na verkoop van de overige units
pi_164941922
250K x 4/13 = 77K, klopt ongeveer met die 80K die zij noemen.
Pecunia non olet
pi_164942017
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:51 schreef impact9 het volgende:
Wat vinden jullie van het IVM project?
Opzich redelijk.. Ik snap nog niet helemaal wat de verkoop van die overige units heeft opgeleverd en of daar risico's aan verbonden zijn..
250.000 euro voor 13 units, dus zo'n 20.000 per unit.
Voor de 4 te verhuren units hebben ze 80.000 nodig, dat komt dus overeen met die 20.000.

Een beperkt leenbedrag, aanvaardbaar risico, en als het fout gaat valt er volgens mij altijd nog wel wat te halen. Ik pak 'm mee.
pi_164942093
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:21 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Zou bij een bv en dan extra tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid toch zelfde zijn lijkt mij.
Dat lijkt mij ook.

Dank ook voor de andere reacties. Ik kan het nog steeds niet goed plaatsen. Temeer daar het een score/rating van D&B zelf zou moeten zijn en volgens mij is een startende ondernemer bij hen per definitie verhoogd risico.
pi_164942098
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:54 schreef obligataire het volgende:
250K x 4/13 = 77K, klopt ongeveer met die 80K die zij noemen.
Dat snap ik, echter zullen die 9 verkochte units wel met winst verkocht zijn/worden.
Dit verklaart dan ook gelijk de eigen inbreng.
pi_164942207
quote:
12s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:57 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

250.000 euro voor 13 units, dus zo'n 20.000 per unit.
Voor de 4 te verhuren units hebben ze 80.000 nodig, dat komt dus overeen met die 20.000.

Een beperkt leenbedrag, aanvaardbaar risico, en als het fout gaat valt er volgens mij altijd nog wel wat te halen. Ik pak 'm mee.
Ik heb IVM opslagplaatsen/bedrijfsunits ook genomen.

Ik weet nog niet wat ik met mijn reservering/inschrijving van Collin van vanmorgen ga doen. Op zich denk ik dat deze jonge mensen wel een boost aan dit restaurant kunnen geven aan de andere kant is alles wel krap gefinancierd. Ik vermoed dat om de scores acceptabel te krijgen ook de leenperiode van 5 naar 6 jaar getrokken is.
pi_164942385
IVM gaat heel hard. Staat al met 20 investeerders op 40k. Heeft vermoedelijk iemand een groot bedrag ingelegd!

Edit: staat nu weer op 29k denk dat er weer iemand een 0 teveel ingedrukt heeft!

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-08-2016 17:25:10 ]
pi_164942389
nieuwe op GvE

dit keer een pandje in Tilburg

Naam: Verbouwing woonhuis tot beleggingspand
Leendoel: Woning
Bedrag: 40.000 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating:
pi_164942391
Nieuwe op GvE, weer verbouwing belegginfspand 60mnd, 6%
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15267
pi_164942419
Een administratiekantoor die bedrijfsunits aan zzp-ers in Zuidbroek gaat verhuren. Daar word ik niet warm van.
pi_164942589
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:
IVM gaat heel hard. Staat al met 20 investeerders op 40k. Heeft vermoedelijk iemand een groot bedrag ingelegd!
Waarschijnlijk een typfout, is alweer een stuk lager;)
pi_164942666
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:09 schreef najra1990 het volgende:
nieuwe op GvE

dit keer een pandje in Tilburg

Naam: Verbouwing woonhuis tot beleggingspand
Leendoel: Woning
Bedrag: 40.000 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating:
Denk dat ik hem maar meeneem voor een klein bedrag.
  maandag 29 augustus 2016 @ 17:18:17 #97
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164942685
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:09 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE, weer verbouwing belegginfspand 60mnd, 6%
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15267
Ik mis toch wel de informatie over het hele pand. Hoe is dat gefinancierd?
Tot nooit .......
  maandag 29 augustus 2016 @ 17:20:11 #98
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164942752
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik mis toch wel de informatie over het hele pand. Hoe is dat gefinancierd?
Ik ben bang dat als dit mis loopt het pand incl. de verbouwing gelijk van de bank is.
Tot nooit .......
pi_164942960
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik mis toch wel de informatie over het hele pand. Hoe is dat gefinancierd?
Scherp.
pi_164943166
hmmmm mail wilde niet meewerken, nu te laat... Nou ja, komt vast weer wat nieuws voorbij.

Ik kreeg de cfmailer ook pas binnen toen project vol was, meer mensen last van?
pi_164943503
Ik heb het IVM project ook meegenomen. Beperkt leenbedrag, 2x HA, units zijn reeds verhuurd.

Ik vraag me alleen af hoe jullie kijken naar de invloeden van de veilingsite kledingwinkel en het tapasrestaurant? Extra inkomsten en dus minder afhankelijk van dit bedrijf en bij fout gaan meer te halen? Of extra risico dat de boel klapt mocht het fout gaan bij 1 of meer van deze 'ondernemingen'?


Kritisch puntje naar IVM: overal staat 60 maanden behalve bij de opsomming vd 2pager (50maanden). Normaal komen ze altijd over als het meest nauwkeurige platform
pi_164944724
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 15:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nog even over het Collin project Brasserie Beeckestijn van vanmorgen. Uit de pitch:

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet geeft een Laag risico weer aan deze onderneming. Omdat het een startende onderneming betreft, zou een Verhoogd risico passender zijn. Echter, omdat men de brasserie in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V.-onderneming zouden doen.


Kan iemand mij dit uitleggen? Zou het te maken kunnen hebben met dat men minder belasting betaalt door bijvoorbeeld de kleine ondernemers korting etc?

Ik kan me haast niet voorstellen dat een score hierdoor van verhoogt risico naar laag risico gaat.
Dit was me ook opgevallen. Ik neem aan dat de D&B score van toepassing is op de huidige onderneming. De vof is een starter en heeft dus een verhoogd risico. Typische Collin methode is dan dat je in zo'n geval een vage reden verzint om de betere score toch toe te passen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 29-08-2016 18:52:30 ]
pi_164944821
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:09 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE, weer verbouwing belegginfspand 60mnd, 6%
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15267
Door dit project verhuist het appartement waarschijnlijk van box 3 naar box 1, net als bij andere projecten. Mogelijk met terugwerkende kracht en boetes als hij al eerder zelf aan het verbouwen is geweest. "Door mijn beroepservaring ben ik in staat het project zelf te begeleiden en uit te voeren wat aanzienlijk scheelt in de kosten." Dat is meer dan alleen passief beleggen.

[ Bericht 44% gewijzigd door Benger op 29-08-2016 18:50:02 ]
pi_164945901
De nieuwe IVM vind ik een ingewikkelde. Vooral de bonte verzameling van activiteiten roept bij mij vragen op. Aan de andere kant: er zitten al een partner stevig in het project, de units zijn verhuurd, en er wordt 50k in prive bijgelegd. Die 50k moet ergens vandaan komen - neem aan dat dat geen lening kan zijn - dus dan zouden ze in prive wel wat moeten aankunnen. En van die 36k priveopnamen zou ook iets moeten overblijven.
pi_164946314
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 11:39 schreef djh77 het volgende:
Er wordt even 25K en 30K gestort in SapVers (GvE). Conv. Lening moet koste wat het kost volkomen lijkt het.
Dat SapVers is inderdaad een bijzonder verhaal aan het worden: onzinnige reden voor verlenging, unieke spammail van GVE, renteverhoging als ik me niet vergis. En dan opeens een aantal brand new angel investors. Zouden dat bekenden zijn die hebben afgesproken het project vol te gooien als het niet zou lukken, of zit GVE hier zelf in met een bijzonder belang? Zou graag het hele verhaal kennen.
pi_164946894
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 18:44 schreef Benger het volgende:

[..]

Door dit project verhuist het appartement waarschijnlijk van box 3 naar box 1, net als bij andere projecten. Mogelijk met terugwerkende kracht en boetes als hij al eerder zelf aan het verbouwen is geweest. "Door mijn beroepservaring ben ik in staat het project zelf te begeleiden en uit te voeren wat aanzienlijk scheelt in de kosten." Dat is meer dan alleen passief beleggen.
Zijn we nu niet een beetje heel erg veel op de stoel van de kredietnemer aan het plaatsnemen?

Om te beginnen vraag ik me ernstig af of de fiscus wel zoveel daadkracht en mankracht heeft om dit soort situaties te traceren. Het is een particulier en zolang hij keurig zijn aangiften op tijd indient, acht ik de kans op conflicten/discussies met de fiscus klein. Slechts een heel klein percentage van de particuliere aangiften wordt effectief gecontroleerd.

En al zou het project box 1 worden, wat fiscaal inderdaad minder interessant is, hoeft en zal hem dit waarschijnlijk niet de kop kosten.......gedurende de looptijd van de lening.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 29-08-2016 20:02:53 ]
Pecunia non olet
pi_164947159
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb IVM opslagplaatsen/bedrijfsunits ook genomen.

Ik weet nog niet wat ik met mijn reservering/inschrijving van Collin van vanmorgen ga doen. Op zich denk ik dat deze jonge mensen wel een boost aan dit restaurant kunnen geven aan de andere kant is alles wel krap gefinancierd. Ik vermoed dat om de scores acceptabel te krijgen ook de leenperiode van 5 naar 6 jaar getrokken is.
Op de IVM heb ik ook ingeschreven, één van de betere projecten van de laatste weken. Als ik krijg naar hoe ze deze verhuuractiviteit hebben vormgegeven, het eigen vermogen wat in de VOF zit (bijna 60%), plus al die andere activiteiten waarvan ik vermoed dat ze winstgevend zijn, denk ik dat we hier met een pienter baasje te maken hebben :)

Dat restaurant op Collin lijkt me een hele moeilijke missie. Ik zou 'm niet doen :)
Pecunia non olet
  maandag 29 augustus 2016 @ 20:07:08 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164947162
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 19:56 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zijn we nu niet een beetje heel erg veel op de stoel van de kredietnemer aan het plaatsnemen?

Om te beginnen vraag ik me ernstig af of de fiscus wel zoveel daadkracht en mankracht heeft om dit soort situaties te traceren. Het is een particulier en zolang hij keurig zijn aangiften op tijd indient, acht ik de kans op conflicten/discussies met de fiscus klein. Slechts een heel klein percentage van de particuliere aangiften wordt effectief gecontroleerd.

En al zou het project box 1 worden, wat fiscaal inderdaad minder interessant is, hoeft en zal hem dit waarschijnlijk niet de kop kosten.......gedurende de looptijd van de lening.
Eerlijk gezegd boeit mij dat box1 en box3 gedoe me ook niet. Dat is voor de kredietnemer. Maar ik denk dat fiscus niets hoeft te controleren. Je zet gewoon kruisjes in de aangifte en daar floept dan box 1 of 3 uit.

Als het box1 zou zijn dan mag hij deze kosten weer aftrekken en dan zal het verschil tussen 1 en 3 niet groot meer zijn.
Tot nooit .......
pi_164947309
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 16:48 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op IVM: A-project, 60mnd, 7%
Ik zat nog net op tijd achter de pc om hem mee te pakken. Zojuist nog even snel doorgelezen maar ik zag zo snel niet waaruit de bestaande langlopende schulden uit bestaan. Verder ziet het er wel prima uit.
pi_164947694
Ik kon het IVM project ook nog meenemen :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164948303
Ik was de laatste die er bij IVM nog bij kon :)
pi_164952235
Bij restaurant Collin lees ik bij een gestelde vraag;

Waarom zijn de zekerheden voor investeerders vanaf ¤ 5.000,- groter dan voor de kleinere investeerders. Collin en andere crowdfundingsites hameren op spreiding. Met veel kleine bedragen te investeren bereik ik toch een betere spreiding! Dan vindt ik dat de grotere investeerders niet boven de kleine geplaatst moeten worden aangaande zekerheden! .

Collin Crowdfund
29-08-2016 14:58
Beste investeerder(s),
Reden om het hypotheekrecht te vestigen voor investeerders vanaf 5.000,- euro is dat het aantal investeerders dat individueel in de hypotheekakte moet worden opgenomen op deze wijze qua aantal te beperken is. Vanaf uiterlijk oktober a.s. gaan wij dit als Collin trouwens wijzigen. Dan zal er een zogenaamde zekerheden stichting tussen gezet worden waardoor alle investeerders dezelfde rechten hebben. Overigens hebben de investeerders onder de 5.000,- euro nu ook al indirect profijt van het hypotheekrecht van de grotere investeerders.

Het begin begrijp ik wel, alleen die laatste zin , dat klopt toch niet.
Nu gaan die grote investeerders toch eerst samen een stuk (de hypotheek) van de koek onder elkaar verdelen, wat er overblijft is o.a. voor de kleine investeerders.
Als die hypotheek er niet was voor de grotere investeerders was er voor de kleinere investeerders toch meer te verdelen in welk scenario schieten de kleinere er iets mee op?
pi_164952655
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:26 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Bij restaurant Collin lees ik bij een gestelde vraag;

Waarom zijn de zekerheden voor investeerders vanaf ¤ 5.000,- groter dan voor de kleinere investeerders. Collin en andere crowdfundingsites hameren op spreiding. Met veel kleine bedragen te investeren bereik ik toch een betere spreiding! Dan vindt ik dat de grotere investeerders niet boven de kleine geplaatst moeten worden aangaande zekerheden! .

Collin Crowdfund
29-08-2016 14:58
Beste investeerder(s),
Reden om het hypotheekrecht te vestigen voor investeerders vanaf 5.000,- euro is dat het aantal investeerders dat individueel in de hypotheekakte moet worden opgenomen op deze wijze qua aantal te beperken is. Vanaf uiterlijk oktober a.s. gaan wij dit als Collin trouwens wijzigen. Dan zal er een zogenaamde zekerheden stichting tussen gezet worden waardoor alle investeerders dezelfde rechten hebben. Overigens hebben de investeerders onder de 5.000,- euro nu ook al indirect profijt van het hypotheekrecht van de grotere investeerders.
.............................................................................................................................................................................................. in welk scenario schieten de kleinere er iets mee op?
Ik kan ook geen scenario bedenken dat dit goed is voor de kleine investeerder!
Zou benieuwd zijn hoe Collin dat ziet, eigenlijk zou de vragen steller een vervolg vraag moeten stellen. Naar welk scenario dit goed is voor de kleine investeerder. Ben benieuwd waar men mee komt!
pi_164952737
Voordeel zou kunnen zijn dat niemand anders dat hypotheekrecht kan vestigen (nog een extra banklening).
pi_164952990
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:40 schreef brulaap112 het volgende:
Voordeel zou kunnen zijn dat niemand anders dat hypotheekrecht kan vestigen (nog een extra banklening).
Ik denk dit inderdaad. En als de grote investeerders die overwaarde wegnemen sta je met minder mensen achter in de rij dan wanneer er nog een andere hypotheek tussenkomt. Aan de andere kant ben je als kleine investeerder nu wel 100% zeker dat je achter in de rij staat. Dus om dit nou zo stellig een 'indirect voordeel' te noemen.

Wat ik me vooral afvraag, waarom gaan ze niet met de bank onderhandelen om die hypotheek op het woonhuis te verhogen? Als je die gewoon tot 100% LTV laat oplopen moet je 150K minder aan 8% lenen, dat lijkt me toch een aardig gunstige som tegen de huidige hypotheekrentes.
pi_164957569
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:46 schreef MT10 het volgende:

[..]

Ik denk dit inderdaad. En als de grote investeerders die overwaarde wegnemen sta je met minder mensen achter in de rij dan wanneer er nog een andere hypotheek tussenkomt. Aan de andere kant ben je als kleine investeerder nu wel 100% zeker dat je achter in de rij staat. Dus om dit nou zo stellig een 'indirect voordeel' te noemen.

Wat ik me vooral afvraag, waarom gaan ze niet met de bank onderhandelen om die hypotheek op het woonhuis te verhogen? Als je die gewoon tot 100% LTV laat oplopen moet je 150K minder aan 8% lenen, dat lijkt me toch een aardig gunstige som tegen de huidige hypotheekrentes.
Ik denk dat De Bank niet staat te springen om een woonhuis boven de 70% te financieren tegen lage rente bij twee startende ondernemers waarvan het inkomen in het begin marginaal en onzeker zal zijn.
Denk zelfs dat De Bank als ze het zou kunnen een tweede hypotheek tegen zou willen houden om bij eventuele achterstanden in betaling op de eerste hypotheek, bij noodgedwongen verkoop in de toekomst, deze betalingen, met boete rente en andere kosten, veilig te stellen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-08-2016 08:12:04 ]
pi_164957796
Gelukkig gaat Collin dit vanaf oktober oplossen. Tot die tijd investeer ik gewoon niet in projecten waarbij ik, ook nog, achter mijn grotere Crowdfunding collega's kom te staan.
pi_164958171
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik denk dat De Bank niet staat te springen om een woonhuis boven de 70% te financieren tegen lage rente bij twee startende ondernemers waarvan het inkomen in het begin marginaal en onzeker zal zijn.
Denk zelfs dat De Bank als ze het zou kunnen een tweede hypotheek tegen zou willen houden om bij eventuele achterstanden in betaling op de eerste hypotheek, bij noodgedwongen verkoop in de toekomst, deze betalingen, met boete rente en andere kosten, veilig te stellen. :)
Mijn redenering gaat inderdaad mis bij de startende ondernemers :) Als je gewoon een salaris hebt waarbij de 100% hypotheek kan vinden ze het vaak prima om het te herfinancieren namelijk..
pi_164958224
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:06 schreef MT10 het volgende:

[..]

Mijn redenering gaat inderdaad mis bij de startende ondernemers :) Als je gewoon een salaris hebt waarbij de 100% hypotheek kan vinden ze het vaak prima om het te herfinancieren namelijk..
Het had waarschijnlijk wel gekund als ze bij aankoop het huis tegen de waarde na verbouwing hadden ingeschreven in het hypotheekregister. Het is dan later makkelijker om de hypotheek te verhogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 30-08-2016 09:39:13 ]
pi_164959209
Voor de liefhebber Collum op DFT over beleggen waar ook CF in voorkomt:

http://www.telegraaf.nl/d(...)m=&EMAIL_SK=SK139548

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-08-2016 10:44:50 ]
pi_164959696
Collin:
bbb Healtboutique Delft
Startfinanciering
¤ 110.000
8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bbb-healtboutique-delft/
pi_164959705
Jullie mogen hem hebben :), ik kan weinig redenen bedenken om hierin te willen investeren.
Pecunia non olet
pi_164959793
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
bbb Healtboutique Delft
Startfinanciering
¤ 110.000
8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bbb-healtboutique-delft/
Hier kan ik geen chocolade van maken in vergelijking met de Brasserie van gisteren.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico, omdat er sprake is van een net opgerichte onderneming. Bij een startende onderneming zou een Verhoogd risico passend zijn. Omdat Ilse de onderneming in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V. onderneming zou doen.

Om dezelfde reden was gisteren de D&B score laag risico |:(
pi_164959826
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
bbb Healtboutique Delft
Startfinanciering
¤ 110.000
8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bbb-healtboutique-delft/
Wederom een sportclub, maar 10k “eigen” inbreng, wel 2x hoofdelijke aansprakelijkheid maar ik heb niet de indruk dat die veel voorstelt. Misschien extra waarde vanuit de eigenwoning maar dit staat niet specifiek in de pitch dus zal ook daaruit wel niet veel te halen zijn. Al met al niet voldoende voor mij. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.
pi_164959857
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wederom een sportclub, maar 10k “eigen” inbreng, wel 2x hoofdelijke aansprakelijkheid maar ik heb niet de indruk dat die veel voorstelt. Misschien extra waarde vanuit de eigenwoning maar dit staat niet specifiek in de pitch dus zal ook daaruit wel niet veel te halen zijn. Al met al niet voldoende voor mij. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.
Een erg dure sportclub: E 1.000 - E 1.800 per jaar
pi_164959865
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hier kan ik geen chocolade van maken in vergelijking met de Brasserie van gisteren.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico, omdat er sprake is van een net opgerichte onderneming. Bij een startende onderneming zou een Verhoogd risico passend zijn. Omdat Ilse de onderneming in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V. onderneming zou doen.

Om dezelfde reden was gisteren de D&B score laag risico |:(
Dat oordeel van Collin is maar net hoe hun pet staat en of ze er wel of geen extra positieve draai aan willen geven. Dit leenbedrag is veel kleiner dus deze zit toch zo vol en heeft dus geen extra positieve draai nodig denk ik :N :'(
pi_164959890
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
bbb Healtboutique Delft
Startfinanciering
¤ 110.000
8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bbb-healtboutique-delft/
Dikke nee!
pi_164959921
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 19:36 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Dat SapVers is inderdaad een bijzonder verhaal aan het worden: onzinnige reden voor verlenging, unieke spammail van GVE, renteverhoging als ik me niet vergis. En dan opeens een aantal brand new angel investors. Zouden dat bekenden zijn die hebben afgesproken het project vol te gooien als het niet zou lukken, of zit GVE hier zelf in met een bijzonder belang? Zou graag het hele verhaal kennen.
Inderdaad. Aan de investeringsnummers te zien hebben er de afgelopen dagen veel relatief nieuwe investeerders in geinvesteerd (veel nummers > 24000), ook een aantal kleinere bedragen.
Behalve de twee angel investors hebben ze waarschijnlijk in hun netwerk ook een aantal kleinere investeerders overgehaald mee te doen.

Nog 1 dag te gaan voor 6.700! (maar zonder mij :) )
pi_164959959
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat oordeel van Collin is maar net hoe hun pet staat en of ze er wel of geen extra positieve draai aan willen geven. Dit leenbedrag is veel kleiner dus deze zit toch zo vol en heeft dus geen extra positieve draai nodig denk ik :N :'(
Het vreemde is dat het gepresenteerd wordt als een oordeel van D&B en niet een interpretatie van Collin. Beiden starter gisteren laag risico en vandaag verhoogd risico en beiden met als rede exploitatie als IB onderneming. Snap jij het of snap ik het? Zou D&B de weg kwijt zijn? Of toch Collin?
Ik als investeerder raak in ieder geval de weg kwijt door dit soort inconsequente uitspraken/ratings.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-08-2016 11:35:24 ]
pi_164959970
Vandaag weer netjes een update ontvangen van IvM mbt de steigerbouwer. Niets bijzonders te melden anders dan dat de incassoprocedure loopt. Ik ben wel blij dat we regelmatig op de hoogte worden gehouden.
pi_164960041
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het vreemde is dat het gepresenteerd wordt als een oordeel van D&B en niet een interpretatie van Collin. Beiden starter gisteren laag risico en vandaag verhoogd risico en beiden met als rede exploitatie als IB onderneming. Snap jij het of snap ik het? Zou D&B de weg kwijt zijn?
Ja, specifiek uit deze pitch lees ik dat ook zo maar vanuit eerdere pitches heb ik meer het idee gehad dat Collin deze aanpassingen zelf deed. Misschien een verkeerde inschatting van mijn kant, dat zou natuurlijk kunnen.
pi_164960278
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]exploitatie als IB onderneming. Snap jij het of snap ik het? Zou D&B de weg kwijt zijn? Of toch Collin?
Ik als investeerder raak in ieder geval de weg kwijt door dit soort inconsequente

Het vreemde is dat het gepresenteerd wordt als een oordeel van D&B en niet een interpretatie van Collin. Beiden starter gisteren laag risico en vandaag verhoogd risico en beiden met als rede uitspraken/ratings.
Vreemd antwoord van CCF:

quote:
De actuele D&B Score van de onderneming is Verhoogd risico. In eerste instantie was voor deze net opgerichte eenmanszaak, opgericht per 1-8-2016, nog geen D&B score voorhanden. Vanuit deze situatie waren wij de mening toebedeeld dat voor deze onderneming Verhoogd risico van toepassing was met dus de volgende onderbouwing: “Bij een startende onderneming zou een Verhoogd risico passend zijn. Omdat Ilse de onderneming in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V. onderneming zou doen.”
quote:
Inmiddels hebben we een definitieve D&B score welke onze score ondersteund, namelijk Verhoogd risico. Wij hebben de definitieve score D&B dus niet verlaagd.
pi_164960390
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:23 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag weer netjes een update ontvangen van IvM mbt de steigerbouwer. Niets bijzonders te melden anders dan dat de incassoprocedure loopt. Ik ben wel blij dat we regelmatig op de hoogte worden gehouden.
Van een huurhuis van E 900 naar een camping verhuisd. Wordt lastig verhaal ben ik bang.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:18:57 #134
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164960910
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik denk dat De Bank niet staat te springen om een woonhuis boven de 70% te financieren tegen lage rente bij twee startende ondernemers waarvan het inkomen in het begin marginaal en onzeker zal zijn.
Denk zelfs dat De Bank als ze het zou kunnen een tweede hypotheek tegen zou willen houden om bij eventuele achterstanden in betaling op de eerste hypotheek, bij noodgedwongen verkoop in de toekomst, deze betalingen, met boete rente en andere kosten, veilig te stellen. :)
De inschrijving is toch ook meestal wat hoger dan de lening, juist om deze rede?
En bij de moderne hypotheken is al een stukje afgelost en is het hoger inschrijven niet echt nodig.

Ik heb mijn huis overigens veel hoger (50%) ingeschreven dan de koopprijs. Toen ik een paar jaar later wilde verbouwen was een belletje naar de bank voldoende voor wat geld. Mijn inkomen werdt even gecheckt en verder geen notaris meer niks. Scheelde flink in de kosten.

[ Bericht 15% gewijzigd door Speekselklier op 30-08-2016 12:24:21 ]
Tot nooit .......
pi_164961127
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wederom een sportclub, maar 10k “eigen” inbreng, wel 2x hoofdelijke aansprakelijkheid maar ik heb niet de indruk dat die veel voorstelt. Misschien extra waarde vanuit de eigenwoning maar dit staat niet specifiek in de pitch dus zal ook daaruit wel niet veel te halen zijn. Al met al niet voldoende voor mij. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.
CCF komt nu met de info dat er een substantiële overwaarde is op de woning.
pi_164961322
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:43 schreef djh77 het volgende:

Vreemd antwoord van CCF:
quote:
De actuele D&B Score van de onderneming is Verhoogd risico. In eerste instantie was voor deze net opgerichte eenmanszaak, opgericht per 1-8-2016, nog geen D&B score voorhanden. Vanuit deze situatie waren wij de mening toebedeeld dat voor deze onderneming Verhoogd risico van toepassing was met dus de volgende onderbouwing: “Bij een startende onderneming zou een Verhoogd risico passend zijn. Omdat Ilse de onderneming in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V. onderneming zou doen.”
quote:
Inmiddels hebben we een definitieve D&B score welke onze score ondersteund, namelijk Verhoogd risico. Wij hebben de definitieve score D&B dus niet verlaagd.

Het antwoord had natuurlijk moeten zijn:

Geachte investeerder,

De actuele D&B Score van de onderneming is Verhoogd risico.
In eerste instantie was voor deze net opgerichte eenmanszaak, opgericht per 1-8-2016, nog geen D&B score voorhanden. Vanuit deze situatie waren wij de mening toebedeeld dat voor deze onderneming Verhoogd risico van toepassing was doch dit hebben we wij verbetert naar laag risico. Wij hebben deze aanpassing naar laag risico gedaan met de volgende onderbouwing: “Bij een startende onderneming zou een Verhoogd risico passend zijn, maar omdat Ilse de onderneming in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V. onderneming zou doen.”
Inmiddels hebben we een definitieve D&B score , daarnaast kregen we terecht commentaar van klanten op deze handelswijze bij een vorig project.. Wij hebben daarom vanochtend onze oorspronkelijke zienswijze losgelaten en weer gewoon de verhoogd risico score aan dit project meegegeven de score die D&B normaal opgeeft voor dit soort projecten.

Excuses voor de verwarring en met dank aan onze kritische klanten. Wij zullen voortaan de D&B score niet meer eigenmachtig aanpassen.

Het Collin Team.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:47:36 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164961469
Dat is het nadeel als je met D&B samenwerkt. Deze doet een onafhankelijke beoordeling. Je moet dan als platform gaan draaien om er wat moois van te maken.

Dat is dan weer het voordeel van KOM die hebben hun eigen onafhankelijke bureau voor deze beoordelingen. Zo hoeft KOM niet meer zelf te draaien.
Tot nooit .......
pi_164961690
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 12:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het antwoord had natuurlijk moeten zijn:

Geachte investeerder,

De actuele D&B Score van de onderneming is Verhoogd risico.
In eerste instantie was voor deze net opgerichte eenmanszaak, opgericht per 1-8-2016, nog geen D&B score voorhanden. Vanuit deze situatie waren wij de mening toebedeeld dat voor deze onderneming Verhoogd risico van toepassing was doch dit hebben we wij verbetert naar laag risico. Wij hebben deze aanpassing naar laag risico gedaan met de volgende onderbouwing: “Bij een startende onderneming zou een Verhoogd risico passend zijn, maar omdat Ilse de onderneming in een IB-onderneming gaat exploiteren, is het faillissementsrisico kleiner dan wanneer zij dat in een B.V. onderneming zou doen.”
Inmiddels hebben we een definitieve D&B score , daarnaast kregen we terecht commentaar van klanten op deze handelswijze bij een vorig project.. Wij hebben daarom vanochtend onze oorspronkelijke zienswijze losgelaten en weer gewoon de verhoogd risico score aan dit project meegegeven de score die D&B normaal opgeeft voor dit soort projecten.

Excuses voor de verwarring en met dank aan onze kritische klanten. Wij zullen voortaan de D&B score niet meer eigenmachtig aanpassen.

Het Collin Team.

_O-
pi_164962252
Na de 30k in SapVers vandaag ook nog een keer 20k er bij. Vast geen verassing dat hij op de laatste dag wel vol gaat komen
pi_164963937
Oude bekende van GvE (Manifesto - apr 2015; 170K tegen 8%): WGR / Crowdfunding #38 - Omgevallen projecten en projecten met betalingsacht

wil nog even 350 tot 600K (tegen 3%) halen via CAN: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/manifesto

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 30-08-2016 14:49:13 ]
pi_164964038
Nieuwe op FNC: https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1

Pizzatent in Beuningen, 15.000 tegen 8% netto
pi_164964507
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 14:42 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op FNC: https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1

Pizzatent in Beuningen, 15.000 tegen 8% netto
De voorlopige cijfers v dit jaar suggeren een behoorlijke drop in omzet


quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 14:38 schreef djh77 het volgende:
Oude bekende van GvE (Manifesto - apr 2015; 170K tegen 8%): WGR / Crowdfunding #38 - Omgevallen projecten en projecten met betalingsacht

wil nog even 350 tot 600K (tegen 3%) halen via CAN: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/manifesto
Dat zijn flinke bedragen...gemiddeld 7500 per investering...is dit een platform voor grote investeerders?
pi_164964686
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:04 schreef jsuijker het volgende:
Dat zijn flinke bedragen...gemiddeld 7500 per investering...is dit een platform voor grote investeerders?
Normaal niet. Er heeft er 1 investeerder 50K ingelegd. Dan gaat het natuurlijk hard
pi_164964819
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

Normaal niet. Er heeft er 1 investeerder 50K ingelegd. Dan gaat het natuurlijk hard
[ afbeelding ]
Er zijn trouwens een hoop die een portret willen hebben in de vestiging
pi_164965219
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:16 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Er zijn trouwens een hoop die een portret willen hebben in de vestiging
gek zeg, die gaan voor 18% rendement *O*
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164965783
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:16 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Er zijn trouwens een hoop die een portret willen hebben in de vestiging
Tjonge wat een vage club. Hoop voor de mensen die in het GVE project hebben geinvesteerd dat dit project vol loopt. Van mij geen stuiver maar goed het is niet voor mij, het is voor maatschappelijk betrokken mensen die hun portret aan de muur willen hebben.
pi_164965961
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:36 schreef CaLeX het volgende:

[..]

gek zeg, die gaan voor 18% rendement *O*
klopt dit als ik dit vertaal naar een aflossingsvrijelening van 72 maanden waarvan 24 maanden aflossingsvrij met een effectieve rente van 3.75%?
Maar ja het is niet voor mensen die gaan voor financiel gewin zoals men in de pitch schrijft. :)
pi_164966323
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

klopt dit als ik dit vertaal naar een aflossingsvrijelening van 72 maanden waarvan 24 maanden aflossingsvrij met een effectieve rente van 3.75%?
Waarschijnlijk niet ;) het is bij CAN gewoon looptijd x rente%
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164966955
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:04 schreef jsuijker het volgende:

[..]

De voorlopige cijfers v dit jaar suggeren een behoorlijke drop in omzet

Ik laat die pizzeria, mede daarom, aan me voorbij gaan.
pi_164967171
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 17:14 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Ik laat die pizzeria, mede daarom, aan me voorbij gaan.
Ik waarschijnlijk ook, als ik simpel extrapoleer kom ik voor het hele jaar op 50.5k omzet uit. Dat is de helft van vorig jaar. Ook als ik dan nog wat meereken voor seizoensinvloeden en het einde vh jaar wat meer omzet reken,blijft het een flinke keldering. En als de zaak tijdens de verbouwing dicht moet, dan kost dat ook nog omzet.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:00:03 #151
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164970570
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:16 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Er zijn trouwens een hoop die een portret willen hebben in de vestiging
Wel een grappige incentive opzich haha.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164973019
Op LinkedIn:
quote:
Kapitaal op Maat shared:
VRAAG - De Investeerderstoets... We zijn benieuwd naar jullie reacties! Heeft u de crowdfunding investeerderstoets al gedaan? Bij investeringen > ¤ 500 krijgt u een vragenlijst onder ogen om te bepalen of uw investering verantwoord is. Dit op initiatief en voorschrift van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het doel is mede om te onderzoeken of de huidige wetgeving over crowdfunding nog passend is. Wij zijn erg benieuwd naar uw mening en ervaring: Wat vindt u van deze toets? Uw reactie(kritisch mag!) en die van uw netwerk is zeer welkom. Hier of via info@kapitaalopmaat.nl. Bedankt!
Reactie dus via LinkedIn, of email aan KoM.
pi_164979480
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 13:21 schreef Horsemen het volgende:
Na de 30k in SapVers vandaag ook nog een keer 20k er bij. Vast geen verassing dat hij op de laatste dag wel vol gaat komen
Interessant investeringsverloop zullen we maar zeggen .... pak 'm beet 70 dagen voor 55% van het kredietbedrag en in de laatste 2 dagen (van de met 14 dagen verlengde publicatietijd) de resterende 45%
pi_164979848
quote:
15s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 00:45 schreef fok321 het volgende:

[..]

Interessant investeringsverloop zullen we maar zeggen .... pak 'm beet 70 dagen voor 55% van het kredietbedrag en in de laatste 2 dagen (van de met 14 dagen verlengde publicatietijd) de resterende 45%
Het ruikt niet helemaal vers >:)

Volgens mij loopt GvE harder voor deze pitch dan de gemiddelde default..
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164980718
quote:
15s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 00:45 schreef fok321 het volgende:

[..]

Interessant investeringsverloop zullen we maar zeggen .... pak 'm beet 70 dagen voor 55% van het kredietbedrag en in de laatste 2 dagen (van de met 14 dagen verlengde publicatietijd) de resterende 45%
En de laatste 20,5 k ook nog even gestort door een nieuwe investeerder.
pi_164981024
FundingCircle:

WOOD PRODUCT CONSULTANCY BV
¤ 40.000
Kredietbedrag 2 jaar
Rentevoet 12.86 %
Nominale rente 1
Categorie D Risicoklasse

http://www.wpc-meubelshop.nl/

De aanvraag is voor een krediet voor een order die dit jaar loopt, maar de looptijd van de lening is 2 jaar. Dus de lening dient als versterking werkkapitaal.

Geen hele gekke balans, 2014 verlies(je), maar '15 en '16 laten een opgaande lijn zien.
En het is een bedrijf dat al sinds 1996 bestaat.
Ik begrijp de "D"score niet helemaal, zoals ik het nu lees kan het bedrijf af met een hogere categorie en lagere rente. Hoe zien jullie dit?

[ Bericht 63% gewijzigd door marathon2000 op 31-08-2016 09:03:49 ]
pi_164981296
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 08:56 schreef marathon2000 het volgende:
[...]

De aanvraag is voor een krediet voor een order die dit jaar loopt, maar de looptijd van de lening is 2 jaar. Dus de lening dient als versterking werkkapitaal.
Hoe kom je aan die info?

quote:
Geen hele gekke balans, 2014 verlies(je), maar '15 en '16 laten een opgaande lijn zien.
En het is een bedrijf dat al sinds 1996 bestaat.
Ik begrijp de "D"score niet helemaal, zoals ik het nu lees kan het bedrijf af met een hogere categorie en lagere rente. Hoe zien jullie dit?
De voorlopige kosten voor 2016 bevatten nog geen personeels- en overige kosten. Er gaat waarschijnlijk nog een DGA salaris van af. Winst in 2016 is dus weer marginaal.
Dat die cijfers er niet zijn, betekent waarschijnlijk niet dat er geen kosten zijn, maar dat hij zijn administratie niet inzichtelijk heeft.
Mogelijk is de waardering op meer informatie gebaseerd dan we te zien krijgen (bijv. BKR gegevens).
Ik twijfel nog of ik instap.
pi_164981442
De tekst is door FNC aangepast; onder "zakelijk profiel" stond vanmorgen een zin in de trant van:
we hebben een order van 2000 bedden voor een Duitse klant, en bij succes zal er richting Kerst een nieuwe order uit kunnen vloeien.
Nu staat er niet eens waar de lening voor bedoeld is.

De cijfers 2016 zijn waarschijnlijk niet compleet, het is erg vervelend bij FNC dat dit niet consistent wordt ingevuld (volgens mij vullen ondernemers dit zelf in).

Desondanks denk ik wel te gaan instappen.
pi_164981511
Als ik naar hun webshop kijk, verkopen ze eigenlijk maar twee producten: een kinderhoogslaper met of zonder glijbaan. Ik denk niet dat daar heel veel omzet uit komt.

Verder zijn ze kennelijk zeer afhankelijk van 1 of enkele grote orders; zit het een jaar tegen (2014) dan is er meteen verlies, zit het mee (2015) dan lijkt het resultaat nog wel aardig.

Voor mij veel te onzeker/onvoorspelbaar (stel dat grote order toch niet doorgaat?); ik doe niet mee.
pi_164981580
Het bedrijf staat op een adres in IJsselmuiden, sinds mei dit jaar verkocht/uit de verkoop gehaald.
Het huis stond 90(!)maanden in de verkoop.
Geen courant object, dus zekerheid in prive is niets waard.
Ik doe ook niet mee.

http://www.funda.nl/koop/(...)osterholtseweg-22-b/

[ Bericht 0% gewijzigd door marathon2000 op 31-08-2016 09:55:12 ]
pi_164982182
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 09:34 schreef marathon2000 het volgende:
De tekst is door FNC aangepast; onder "zakelijk profiel" stond vanmorgen een zin in de trant van:
we hebben een order van 2000 bedden voor een Duitse klant, en bij succes zal er richting Kerst een nieuwe order uit kunnen vloeien.
Nu staat er niet eens waar de lening voor bedoeld is.

De cijfers 2016 zijn waarschijnlijk niet compleet, het is erg vervelend bij FNC dat dit niet consistent wordt ingevuld (volgens mij vullen ondernemers dit zelf in).

Desondanks denk ik wel te gaan instappen.
De titel is veranderd en de omschrijving is aangevuld.
Ik ben ingestapt.
pi_164982452
@Benger: ben wel benieuwd wat jouw overwegingen zijn om wel in te stappen.

De lening kost het bedrijf 22.800 per jaar, wat ruim het dubbele is van de winst die het in 2015 maakte! Verder zie ik de brutomarge teruglopen van 20% naar onder de 9% van de omzet. Ik begin de D score steeds meer te begrijpen...
pi_164983224
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 10:49 schreef BillieCF het volgende:
@Benger: ben wel benieuwd wat jouw overwegingen zijn om wel in te stappen.

De lening kost het bedrijf 22.800 per jaar, wat ruim het dubbele is van de winst die het in 2015 maakte! Verder zie ik de brutomarge teruglopen van 20% naar onder de 9% van de omzet. Ik begin de D score steeds meer te begrijpen...
Die 22.800 is rente + aflossing. De kosten zijn aanzienlijk lager. Het bedrijf is winstgevend. Zeker als je het DGA salaris even wegdenkt.
Het bedrijf heeft geen schulden, wel bezittingen. Als het bedrijf failliet mocht gaan, komt er dus nog wel wat terug, zelfs al heeft hij privé niets. Dus: risico is te overzien, tegen een aantrekkelijke rente.
pi_164983295
Weet iemand het gemiddelde investeringsbedrag bij crowdfundingprojecten?
pi_164983325
quote:
Geachte X,

Op basis van informatie uit de Kamer van Koophandel hebben wij begrepen dat u ondernemers ondersteunt met administratieve werkzaamheden en hun voorziet van financieel advies.

Funding Circle is een online kredietverstrekker die het MKB in Nederland een alternatief biedt voor de traditionele bankfinanciering. Wij geven het MKB in Nederland op een snelle en eenvoudige manier toegang tot bedrijfskrediet. Om op regionaal niveau het MKB te kunnen bereiken werken wij graag samen met lokale financieel adviseurs. Zodoende kwamen wij ook bij u terecht.

Wat doet Funding Circle?
- Zakelijke leningen tot ¤ 100.000,-
- Rente vanaf 3,79 %
- Boetevrij vervroegd inlossen

Uiteraard bieden wij onze partners en hun klanten voordelen waar wij u graag verder over informeren.

Mocht u net als ons draagvlak zien voor een samenwerking reageer dan gerust op onze mail zodat wij contact met u op kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,
Het Funding Circle Partnerteam
Ehm, ok.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164983444
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:36 schreef Freekerttt het volgende:
Weet iemand het gemiddelde investeringsbedrag bij crowdfundingprojecten?
Er is geen gemiddeld bedrag.... het zal zowiezo per project en per platform verschillen.

Zo heeft o.a. Collin een minimum inleg van 500 euro, GVE is dat 100 euro....
Sommige projecten trekken investeerders die in een keer 20.000 euro of zelfs 50.000 euro in een keer inleggen. Dit geeft een "iets andere" wending aan de gemiddelde, of bedoel je de median? Maar zelfs dan....

Of bedoel je de vraag anders?
pi_164983486
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:36 schreef Freekerttt het volgende:
Weet iemand het gemiddelde investeringsbedrag bij crowdfundingprojecten?
Dat verschilt denk ik per platform en is afhankelijk wat de minimum inleg is. Kapitaal op Maat is volgens de enige dit een cijfer heeft gepubliceerd: E 711 per investering. Je kan eens wat individuele projecten op de verschillende sites bekijken. Meestal staat er wel bij hoeveel investeerders er zijn geweest per verstrekte lening.
pi_164983587
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:44 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat verschilt denk ik per platform en is afhankelijk wat de minimum inleg is. Kapitaal op Maat is volgens de enige dit een cijfer heeft gepubliceerd: E 711 per investering. Je kan eens wat individuele projecten op de verschillende sites bekijken. Meestal staat er wel bij hoeveel investeerders er zijn geweest per verstrekte lening.
Bij Collin is het ¤ 1469,- ruim het dubbele dus. Dit geeft wel aan dat het per platform al erg verschillend is.
pi_164983785
quote:
11s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:38 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ehm, ok.
Klanten scoren via tussenpersonen, begrijpelijke acquisitie.

Taalkundig mogen ze van FNC nog wel eens terug naar school...
pi_164984887
quote:
11s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:38 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ehm, ok.
Ze hebben blijkbaar dus niet alleen de looptijd verkort tot drie jaar, maar ook het maximum bedrag verlaagd tot ¤ 100.000.
pi_164986145
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:33 schreef Benger het volgende:

[..]

Die 22.800 is rente + aflossing. De kosten zijn aanzienlijk lager. Het bedrijf is winstgevend. Zeker als je het DGA salaris even wegdenkt.
Het bedrijf heeft geen schulden, wel bezittingen. Als het bedrijf failliet mocht gaan, komt er dus nog wel wat terug, zelfs al heeft hij privé niets. Dus: risico is te overzien, tegen een aantrekkelijke rente.
Je kunt dat salaris wegdenken, maar waar moet hij/zij dan van leven?

Voornaamste bezitting is de post vlottende activa, daar zou zomaar eens een post 'rekening-courant directie' tussen kunnen zitten. Dat vind ik altijd een nadeel bij B.V.'s, dat je dat niet kunt zien.

De post vaste activa is ongeveer 2K, dus de afschrijving is zéér gering. Dat maakt dat de cashflow ongeveer gelijk is aan de winst. Derhalve lijkt het mij ook een hele uitdaging om daarmee die 23K rente/aflossing te betalen.
Pecunia non olet
pi_164986295
Ik begrijp ook weinig van de creditkant van de balans. Hoezo EV (+116K, ongewijzigd ) en daarnaast nog reserves (-22K). Waarom is dit niet met elkaar gesaldeerd?

Het doet vermoeden dat ze de stagaire de getallen hebben laten inkloppen en dat die hier en daar wat verwisseld heeft :)
Pecunia non olet
pi_164987443
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15012

Lokale Lastenmeter
Project: 15012 Zakelijk
Leendoel: Opstart onderneming
Classificatie: 5s
G-PD percentage: 0,13
Creditsafe score: 43
Kredietbedrag: ¤ 100.000
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
pi_164987687
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:31 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15012

Lokale Lastenmeter
Project: 15012 Zakelijk
Leendoel: Opstart onderneming
Classificatie: 5s
G-PD percentage: 0,13
Creditsafe score: 43
Kredietbedrag: ¤ 100.000
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Slim! Hij verkoopt het product aan zijn eigen BV en casht daarmee zelf al EUR 125k. Daarnaast verzekert hij zich van een ontwikkelbudget (lees; een salaris) van EUR 75k!
pi_164987974
Dat mag ie lekker doen, ik zie alleen niet in waarom ik dat zou moeten financieren :)

Even zwart-wit gesteld: die 125k is al uit andere bronnen (ik denk prive?) voorgeschoten en nu wil hij dat geld terug. Wachten tot ie voldoende klanten heeft duurt te lang, dus leent ie het. Net als die 75k: dat is gewoon salaris voor hem voor komend jaar. je zou zeggen: als ie die 125k terug heeft, dan kan ie daar wel weer even mee vooruit. Ik snap niet waarom hij dat dan leent in plaats van wacht tot hij genoeg gemeentes heeft om zichzelf een mooi salaris te betalen.

[ Bericht 57% gewijzigd door tiara1977 op 31-08-2016 15:58:42 ]
pi_164988613
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:53 schreef tiara1977 het volgende:
Dat mag ie lekker doen, ik zie alleen niet in waarom ik dat zou moeten financieren :)

.
Van mij hoeft hij ook geen centen te verwachten! :W
pi_164988723
Klavertje4
Project:15320 Zakelijk
Leendoel:Overname
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,06
Creditsafe score:26
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 50.000
Geinvesteerd:¤ 100
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:24 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15320
pi_164988941
Website GVE zakt weer door het ijs, het loopt weer helemaal vast ... pfff

GVE, bedankt voor jullie trage website en de verkeerde activeringslink die jullie stuurden :(

[ Bericht 29% gewijzigd door marathon2000 op 31-08-2016 16:39:48 ]
pi_164989328
Volgens mij zitten er verder niet veel mensen hier in de bezorgbeer Wateringen, maar toch een update:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164989359
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 31-08-2016 17:46:23 (Spoilertags gezet) ]
pi_164989477
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:28 schreef marathon2000 het volgende:
Website GVE zakt weer door het ijs, het loopt weer helemaal vast ... pfff

GVE, bedankt voor jullie trage website en de verkeerde activeringslink die jullie stuurden :(
Het was idd moeilijk maar voor minimaal bedrag er tussen gekomen.
Maar even een bloemetje gaan halen voor de dure vrouw binnenkort.
pi_164989875
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:46 schreef amp25 het volgende:
* * *Bericht * * *

ik vraag me meteen af hoe laat die mail verstuurd is, icm deze klacht
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:28 schreef marathon2000 het volgende:
Website GVE zakt weer door het ijs, het loopt weer helemaal vast ... pfff

GVE, bedankt voor jullie trage website en de verkeerde activeringslink die jullie stuurden :(
Hier overigens ook gemist door trage site, so be it.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164990082
[quote]0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:46 schreef amp25 het volgende:
* * *Bericht * * *

Kan zoiets niet beter in een spoiler
pi_164990375
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:41 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Slim! Hij verkoopt het product aan zijn eigen BV en casht daarmee zelf al EUR 125k. Daarnaast verzekert hij zich van een ontwikkelbudget (lees; een salaris) van EUR 75k!
Heel slim, maar wij zijn slimmer want we doen daar niet aan mee ;) Anderen wel trouwens want hij zit al vol.

Dat klavertje4 project daarentegen was erg leuk, helaas te laat.
Pecunia non olet
  woensdag 31 augustus 2016 @ 17:43:13 #185
132191 -jos-
Money=Power
pi_164990428
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:46 schreef amp25 het volgende:
* * *Bericht * * *

Maak hier een spoiler van svp!!!
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 31 augustus 2016 @ 17:47:44 #186
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_164990536
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:46 schreef amp25 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dank voor de spoilertags :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 31 augustus 2016 @ 17:50:36 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164990599
quote:
99s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 17:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

dank voor de spoilertags :)
Graag gedaan :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2016 @ 20:01:54 #188
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164993301
Weer een maandje zonder defaults afgesloten.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164994104
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 08:56 schreef marathon2000 het volgende:
FundingCircle:
WOOD PRODUCT CONSULTANCY BV
Wel fijn dat er nu eindelijk weer met enige regelmaat nieuwe pitches bij FundingCircle verschijnen. Geeft dit aanleiding om de geschrapte mailinglist weer nieuw leven in te blazen? (vroeg hij hoopvol)
pi_164995476
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 20:36 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Wel fijn dat er nu eindelijk weer met enige regelmaat nieuwe pitches bij FundingCircle verschijnen. Geeft dit aanleiding om de geschrapte mailinglist weer nieuw leven in te blazen? (vroeg hij hoopvol)
Zou prettig zijn
pi_164995847
De aflossingsronde van kom komt er zo weer aan, eens kijken welke appels deze ronde ut de boot vallen...
pi_164997085
Morgen een nieuwe op duurzaaminvesteren. Erg netjes dat je van te voren alles kunt lezen. Dus roept u maar! :)

https://www.duurzaaminves(...)lio-elektrische-auto's-mistergreen

Ik vind het effectieve rentepercentage niet je van het, wat jullie?
pi_164997646
Heel fijn, ja. Ik laat h'm voorbij gaan. De effectieve rente weegt m.i. niet op tegen het risico, zeker niet in combinatie met de aflossing ineens aan het einde van de looptijd en de hoge minmuminleg. Er zijn betere risico-rendementverhoudingen te vinden, denk ik. Ik laat het nog wel even afhangen van de overige cijfers van de B.V. en de holding (zie zo snel niet of die meetekent). Maar hij zal vast snel vollopen.
pi_164999744
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 22:18 schreef crowdiefunder het volgende:
Morgen een nieuwe op duurzaaminvesteren. Erg netjes dat je van te voren alles kunt lezen. Dus roept u maar! :)

https://www.duurzaaminves(...)lio-elektrische-auto's-mistergreen

Ik vind het effectieve rentepercentage niet je van het, wat jullie?
Leuk bedrijf. Ik heb de ondernemer een tijdje geleden geïnterviewd voor een onderzoek. Ik vertrouw hem wel wat geld toe maar mijn max bedrag is 500 en de rente had ook wel iets hoger gemogen en daarom sla ik hem over.
  donderdag 1 september 2016 @ 00:55:56 #195
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165001672
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 21:34 schreef snoopy40 het volgende:
De aflossingsronde van kom komt er zo weer aan, eens kijken welke appels deze ronde ut de boot vallen...
Dat is pas dinsdag. Ik ben blij dat er deze maand hopelijk geen afschrijving nodig is bij AGD. Maar je weet het maar nooit. Vandaag is de deadline voor de BioProductProcessor in Wildlands Emmen....... :{
pi_165003374
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 22:18 schreef crowdiefunder het volgende:
Morgen een nieuwe op duurzaaminvesteren. Erg netjes dat je van te voren alles kunt lezen. Dus roept u maar! :)

https://www.duurzaaminves(...)lio-elektrische-auto's-mistergreen

Ik vind het effectieve rentepercentage niet je van het, wat jullie?
Ik heb 3 redenen om hem te laten lopen. Het lage rentepercentage, het feit dat het een achtergestelde lening is en dan ook nog minimaal 1000 euro moeten inleggen.
pi_165003784
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 08:20 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Ik heb 3 redenen om hem te laten lopen. Het lage rentepercentage, het feit dat het een achtergestelde lening is en dan ook nog minimaal 1000 euro moeten inleggen.
Ik heb nog een vierde reden: het feit dat er niet maandelijks wordt afgelost. Meneergroen incasseert maandelijks de leasetermijnen bij zijn klanten maar vindt het zelf wel fijn om twee jaar op de hele poet van 750.000,- ¤ te blijven zitten. Onbegrijpelijk. Ik vind de aangeboden voorwaarden sowieso de grootst mogelijke gotspe. Waarom worden de auto's bijv. niet verpand aan de crowd ?
pi_165005041
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 09:01 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik heb nog een vierde reden: het feit dat er niet maandelijks wordt afgelost. Meneergroen incasseert maandelijks de leasetermijnen bij zijn klanten maar vindt het zelf wel fijn om twee jaar op de hele poet van 750.000,- ¤ te blijven zitten. Onbegrijpelijk. Ik vind de aangeboden voorwaarden sowieso de grootst mogelijke gotspe. Waarom worden de auto's bijv. niet verpand aan de crowd ?
De verpanding aan de crowd had mijnsinziens ook geregeld moeten worden. Dat er niet direct afgelost wordt snap ik; het is een snelgroeiend bedrijf dus het geld dat vrij komt kan weer gelijk in nieuwe auto's geïnvesteerd worden.
pi_165005147
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 21:16 schreef Benger het volgende:
Op LinkedIn:

[..]

Reactie dus via LinkedIn, of email aan KoM.
Nou van kritische vragen houden ze iig niet bij KoM weet ik uit eigen ervaring. Toen ik op een constructieve manier navraag deed naar de regeling van het hypotheek- en pandrecht kreeg ik na talloze reminders de reactie dat ik niet zo moeilijk moest doen want ik had maar een klein bedrag geïnvesteerd. Ik kreeg ook nog even medegedeeld op een zeer laagdunkend toon dat ze bij KoM twijfelden aan of ik door de Investeerderstoets was gekomen...want ze dachten dat ik niet door had dat er risico's aan investeren kleven.
pi_165005415
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Dat er niet direct afgelost wordt snap ik; het is een snelgroeiend bedrijf dus het geld dat vrij komt kan weer gelijk in nieuwe auto's geïnvesteerd worden.
In zijn algemeenheid heb je gelijk maar in dit specifieke geval niet. Ik lees nml. in de pitch MisterGreen Holding B.V., de entiteit die de obligatielening uitgeeft, is een onderdeel van de MisterGreen Groep en beheert een deel (67 voertuigen) van het totale wagenpark van MisterGreen. en begrijp daaruit dat het hier om een afgescheiden entiteit gaat met een vast arsenaal aan auto's. Dan moet je in die bv je eigen broek kunnen ophouden.....
pi_165005437
Klavertje 4 staat nu kredietbedrag 50.100 euro. Is toch 100 meer dan gisteren of vergis ik me?
pi_165005497
@mijnheer 007: heb jij die KOM reactie op schrift?
pi_165005525
Via Collin heb ik ook een paar leasebedrijven en die lossen ook gewoon maandelijks af.

Sowieso vind ik die rente ook schandalig laag bij dat Green gebeuren.
Pecunia non olet
pi_165005710
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:41 schreef obligataire het volgende:
Via Collin heb ik ook een paar leasebedrijven en die lossen ook gewoon maandelijks af.

Sowieso vind ik die rente ook schandalig laag bij dat Green gebeuren.
Mistergreen is offline gehaald !!!!!
Of kijk ik niet goed. Als Mistergreen inderdaad offline is dan bewijst dat wellicht de macht van fok.nl....
pi_165005897
Collin:
RetourMatras

Uitbreidingsfinanciering
¤ 500.000
7,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/retourmatras/
pi_165006085
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:59 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
RetourMatras

Uitbreidingsfinanciering
¤ 500.000
7,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/retourmatras/
Ik zie niet helemaal wat het verdienmodel is. Betalen consumenten en instellingen om het matras te laten recyclen?

Pandrecht op machines en installaties heb je niet veel aan want is een bodemzaak. Fiscus gaat dan voor.
pi_165006166
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:09 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik zie niet helemaal wat het verdienmodel is. Betalen consumenten en instellingen om het matras te laten recyclen?

Pandrecht op machines en installaties heb je niet veel aan want is een bodemzaak. Fiscus gaat dan voor.
Volgens mij komen de verdiensten uit de verkoop van de materialen die overblijven uit de recycling. Men hint erop dat er mogelijk in de toekomst een afval heffing komt op matrassen als ik het goed gelezen heb.
pi_165006198
Mooi bedrijf, maar de milieu-eisen kon ze wel eens de das omdoen in de toekomst. Er zit een hoop zooi in oude matrassen. Ik doe niet mee, maar is puur een buikgevoel...

[ Bericht 35% gewijzigd door paardendokter op 01-09-2016 12:01:19 ]
pi_165006236
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:17 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Op de website staat dat de klanten juist de instellingen en consumenten (weliswaar via milieustations) zijn.

Die verpanding blijft voor mij een farce
pi_165006273
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:19 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Op de website staat dat de klanten juist de instellingen en consumenten (weliswaar via milieustations) zijn.

Dat lijken me meer de toeleveranciers. :)
Het zou kunnen dat ze betalen voor de verwerking immers het hoeft dan niet door de verbrandingsoven met alle kosten van dien.
pi_165006303
Weet iemand hoe IVM de uitbetaaldatums bepaalt?

Ik had volgens het uitbetaalschema van een project voor vandaag eenn uitbetaling staan, maar daarvan is de datum nu veranderd van 1-9-2016 naar 3-9-2016. Dat is een zaterdag en dus wordt het maandag 5-9-2016.

Het gaat overigens om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Ik maak me op zich niet druk om die paar dagen, maar het feit dat de betaaldatum zonder communicatie aangepast wordt vind ik wel opvallend.

(ik had met net voorgenomen om er wat minder bovenop te zitten, maar heb een betaling gedaan en daarom meteen mijn excel even bijgewerkt...)
pi_165006358
quote:
12s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:23 schreef escortmk2 het volgende:
Weet iemand hoe IVM de uitbetaaldatums bepaalt?

Ik had volgens het uitbetaalschema van een project voor vandaag eenn uitbetaling staan, maar daarvan is de datum nu veranderd van 1-9-2016 naar 3-9-2016. Dat is een zaterdag en dus wordt het maandag 5-9-2016.

Het gaat overigens om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Ik maak me op zich niet druk om die paar dagen, maar het feit dat de betaaldatum zonder communicatie aangepast wordt vind ik wel opvallend.

(ik had met net voorgenomen om er wat minder bovenop te zitten, maar heb een betaling gedaan en daarom meteen mijn excel even bijgewerkt...)
Ik zou het gewoon even bij IVM vragen. Ze reageren daar heel snel op een vraag. Je hebt dan gelijk de info uit de eerste hand.
pi_165006646
De beoordeling is weer typisch Collin:
Rentabiliteit
Het bedrijf maakt zo te lezen al jaren verlies ("De winstgevendheid bleef hierdoor achter."). Maar nu wordt er dus een tweede recyclinglijn neergezet en vanuit de gedachte: als we maar meer capaciteit bijbouwen komen er vanzelf meer klanten, wordt er vanuit gegaan dat de omzet zal verdubbelen. Waarbij de aanname is dat de kosten niet verdubbelen als je een extra lijn neerzet.
quote:
Door de investering in een tweede vestiging in Alphen a/d Rijn zal de cashflow en rentabiliteit met sprongen toenemen. Dit komt vooral doordat de omzet naar verwachting zal stijgen van ¤ 1.085.000,- in 2015 naar ¤ 1.600.000,- in 2016 en ¤ 1.900.000,- in 2017.De installaties zijn uitontwikkeld en daardoor zijn de kosten nu goed onder controle. Het gevolg is dat de geprognotiseerde cashflow ruimschoots genoeg is om de rente en aflossing van deze lening te voldoen. Het geprognotiseerde netto cashflow overschot in 2016 is ¤ 78.000,- en in 2017 ¤ 158.000,-. Dit zou een score van Ruim voldoende respectievelijk Goed opleveren. Omdat we te maken hebben met het opstarten van een nieuwe vestiging hanteren we de score Ruim voldoende.
Solvabiliteit
quote:
Na normalisatie en na de verstrekking van de lening zien we een solvabiliteit van 33% (Ruim voldoende) in 2016 en 44% (Goed) in 2017 op respectievelijke balanstotalen van ruim ¤ 1.800.000,- en ¤ 1.700.000,-. Tot op heden is het bedrijf gefinancierd met eigen middelen van de aandeelhouders. Door aflossing en toevoeging van het resultaat zal de solvabiliteit alleen nog maar toenemen, daarom hanteren we de score Goed.
Tja, het is dus ruim voldoende, maar we hanteren liever goed, dus verzinnen we maar weer een smoes.

Liquiditeit
quote:
De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) komt in 2016 uit op 0,5 en in 2017 op 0,9 wat een score Matig oplevert. Dit wordt veroorzaakt door de investeringen en de daarbij behorende aflosverplichtingen. Door een stijgende rentabiliteit zal er snel een cashflow overschot ontstaan, waardoor hier een score gerechtvaardigd is van Voldoende.
Liquiditeit is matig, maar ook hier hanteren we een smoes. In de toekomst wordt verbetering verwacht, maar ook al voor die toekomst realiteit is (als het zo ver komt) moet er eerst al wel afgelost worden op basis van de voorlopig matige liquiditeit.

Een volstrekt onzinverhaal dus weer.
pi_165006905
De toeloop van munten stagneert nu ook, er zijn meer mensen die kritisch naar de matras mannen kijken.
En reuze benieuwd naar de reactie op de terecht gestelde vragen: wat zijn het resultaat (omzet/ebitda/ebit/winst) en de schulden in/ultimo 2015 en 1e halfjaar 2016 ?? – bankkrediet aanwezig c.q. zekerheden afgegeven ? – door de borgen ook een solvabiliteitsratio af te geven ?
Het is gewoon een incomplete pitch, dus absolute no-go voor mij.
pi_165007045
Ik heb ook een vraag gesteld maar die is nog steeds niet geplaatst :(
Pecunia non olet
  donderdag 1 september 2016 @ 12:01:14 #216
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165007075
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:09 schreef rockenfeller het volgende:


Pandrecht op machines en installaties heb je niet veel aan want is een bodemzaak. Fiscus gaat dan voor.
Dat is maar hoe je het regelt. Met een pandovereenkomst en een registratie bij de fiscus is er geen probleem en is de opbrengst van de machines niet voor de fiscus. Je moet de pandovereenkomst wel direct laten registreren en niet pas mee aankomen als er problemen zijn.
Tot nooit .......
pi_165007261
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is maar hoe je het regelt. Met een pandovereenkomst en een registratie bij de fiscus is er geen probleem en is de opbrengst van de machines niet voor de fiscus. Je moet de pandovereenkomst wel direct laten registreren en niet pas mee aankomen als er problemen zijn.
Nee hoor. Op bodemzaken staat de fiscus altijd hoger in rang. Vorderingen en voorrad staat de pandhouder, mits juist geregistreerd, hoger in rang
  donderdag 1 september 2016 @ 12:20:00 #218
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165007488
Als dat zo zou zijn dan leent een bank toxh nooit meer geld uit voor een dure machine?
En als de bank het kan dan kan een stichting zekerheden het ook correct regelen met de fiscus.

Dat een bank erbovenop zit en de stichting pas wakker wordt als de tent failliet is is een ander probleem.
Tot nooit .......
pi_165007539
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:08 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Nee hoor. Op bodemzaken staat de fiscus altijd hoger in rang. Vorderingen en voorrad staat de pandhouder, mits juist geregistreerd, hoger in rang
voor de liefhebber van Pandrecht een volgens mij duidelijke uitleg van een advocaten kantoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165008172
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

voor de liefhebber van Pandrecht een volgens mij duidelijke uitleg van een advocaten kantoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik het goed heb begrepen werkt het samenvattend dus als volgt:
Melden ( potentiële) pandhouder op dag 1 bij Fiscus.
(Potentiële) pandhouder heeft van dag 1 tot dag 28 geen rechten boven fiscus.
Fiscus heeft mogelijkheid te reageren van dag 1 t/m dag 28 en alle rechten. Heeft fiscus niet gereageerd dan:
Mogelijkheid om verpanding gestand te doen van dag 29 tot dag 56
Om niet buiten de boot te vallen dient pand houder opnieuw te melden op dag 26.
Fiscus heeft op deze nieuwe melding de mogelijkheid om te reageren van dag 26 tot 54. Heeft fiscus niet gereageerd dan:
Mogelijkheid om verpanding gestand te doen van dag 54 tot dag 82
Enz.
Waarom is de overlapping van periodes nodig : Reageert de fiscus wel (bijvoorbeeld vlak voor het sluiten van de periode :( )dan heb je nog een aantal dagen van de vorige periode om je verpanding gestand te doen/ uit te voeren. :)
Als je het zo uitvoert dan zijn dus machines en inventaris veilig voor de belastingdienst lijkt mij.


Maar nu de stipte uitvoering nog door KOM, Collin en anderen die dit aanbieden/beloven aan de investeerder!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-09-2016 13:28:20 ]
pi_165008792
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:20 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nou van kritische vragen houden ze iig niet bij KoM weet ik uit eigen ervaring. Toen ik op een constructieve manier navraag deed naar de regeling van het hypotheek- en pandrecht kreeg ik na talloze reminders de reactie dat ik niet zo moeilijk moest doen want ik had maar een klein bedrag geïnvesteerd. Ik kreeg ook nog even medegedeeld op een zeer laagdunkend toon dat ze bij KoM twijfelden aan of ik door de Investeerderstoets was gekomen...want ze dachten dat ik niet door had dat er risico's aan investeren kleven.
Kan je de reactie van KoM hier plaatsen? Vind dit echt schandalig als dit waar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baklapper op 01-09-2016 13:33:21 ]
pi_165009757
gebruikt iemand de excelfile van IVM? (deze bedoel ik https://www.investormatch(...)ding-portfoliotool/)

Ik heb hem nu eens ingevuld wat de resultaten zijn mochten alle termijnen betaalt zijn (dus betaalde termijnen gelijk gezet aan het totaal aantal termijnen). Hierbij komt dan het verwachte bedrag (kolom F) (en de door mezelf berekende verwachte opbrengst) niet overeen met de ontvangen termijnen/totale ontvangsten (kolom H en I). De kolommen H en I geven dan veel hogere bedragen.

Dit is het geval voor al mijn GVE projecten (IVM en FNC kloppen wel). Heeft iemand deze ervaring ook en weet hij/zij hier een oplossing op?
pi_165009902
Heeft dit niet te maken met het bekende Effectieve vs nominale rente percentage?
Vanuit de op
quote:
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
pi_165010083
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:00 schreef namliam het volgende:
Heeft dit niet te maken met het bekende Effectieve vs nominale rente percentage?
Vanuit de op

[..]

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar dat zou betekenen dat er een lager bedrag ontvangen zou moeten zijn, maar deze bedragen zijn veel hoger ((nominaal (GVE) geeft minder rente dan effectief (IVM FNC)).

Ik heb zojuist eens de projecten van IVM en FNC geplakt op de plekken waar ik de GVE projecten had staan. Nu blijkt het dus cel-technisch te zijn (de IVM en FNC projecten geven bij deze cellen ook veel hogere ontvangen bedragen).

Niet echt handig in een excel-file, waar (volgens mij) weinig aangepast kan worden aan de cellen
pi_165010448
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15017

Senioren Respons
Project: 15017 Zakelijk
Leendoel: Overname
Classificatie:5s
G-PD percentage: 0,16
Creditsafe score: 14
Kredietbedrag: ¤ 80.000
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
pi_165010599
Ik heb op Symbid geïnvesteerd in Van krekel naar krekelmeel. Deze zit nu bijna vol.

Er is ook weer een nieuwe:
BioDrinks
Biologische Softdrinks, -PreMixen en -Cold Brewed Coffee.
Jammer dat er geen proefpakket als incentive bij zit. Liever biologische frisdrank dan biologische krekels.
pi_165010859
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef bleyenburg het volgende:
@mijnheer 007: heb jij die KOM reactie op schrift?
Jazeker. Als je geinteresseerd ben kan ik hem wel via pm naar je sturen.
pi_165010942
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:27 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15017

Senioren Respons
Project: 15017 Zakelijk
Leendoel: Overname
Classificatie:5s
G-PD percentage: 0,16
Creditsafe score: 14
Kredietbedrag: ¤ 80.000
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
Ik ben persoonlijk betrokken bij een concurrerende stichting in dezelfde regio. Deze partij heeft zo te lezen geen raamcontract voor Zorg In Natura met de gemeente en kan dus alleen particuliere en PGB zorg leveren. De gemeenten in de regio willen juist van de PGB zorg af en zo veel mogelijk via ZIN leveren. PGB zorg is dus een krimpende markt.
pi_165010997
KOM is inderdaad goed in kansloze reacties. Heb hetzelfde meegemaakt rondom de afhandeling van B&D Arnhem. Die is overigens nog steeds niet rond en vragen worden gewoon genegeerd.

Ook daarbij werd meegedeeld dat ik "maar" voor een laag bedrag meedeed en "maar" in twee projecten zat bij hun. Ik ben heel blij dat ik maar in twee projecten zit bij KOM, gezien hoe ze lopen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165011080
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:51 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ben persoonlijk betrokken bij een concurrerende stichting in dezelfde regio. Deze partij heeft zo te lezen geen raamcontract voor Zorg In Natura met de gemeente en kan dus alleen particuliere en PGB zorg leveren. De gemeenten in de regio willen juist van de PGB zorg af en zo veel mogelijk via ZIN leveren. PGB zorg is dus een krimpende markt.
Maar is het niet zo dat aan particuliere en PGB zorg het meeste te verdienen is? Dus dat je beter in dit segment kan zitten ? Worden de zorg bedrijven bij ZIN niet helemaal uitgeknepen door de Gemeenten?
pi_165011354
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Maar is het niet zo dat aan particuliere en PGB zorg het meeste te verdienen is? Dus dat je beter in dit segment kan zitten ? Worden de zorg bedrijven bij ZIN niet helemaal uitgeknepen door de Gemeenten?
Op zich maakt het niet zo veel uit. Bij dit soort zorg levert ZIN volgens mij in Delft zelfs iets meer op dan wat je voor PGB zorg mag vragen (geldt ook een maximumtarief). Particulieren zijn vogelvrij.
Je wordt als zorgverlener uitgeknepen als je veel overhead hebt, bijvoorbeeld doordat directeur en bestuur rond de Balkenende norm zit. Dan blijft er weinig over voor de zorgverlening. Ons bestuur bestaat uit vrijwilligers, dan is er dus meer geld voor zorg. Als mevrouw denkt zichzelf een leuk salaris te kunnen geven, dan zal dat tegenvallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 01-09-2016 15:19:31 ]
pi_165011657
Na enige overpeinzing heb ik besloten niet in te stappen, hoewel ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig ben naar hoe dit gaat aflopen. Als er geen ZIN contract komt gaat deze tent denk ik failliet, zoals al zoveel thuiszorg organisaties die niet mee konden met de veranderende regelgeving.
pi_165011989
@ mijnheer 007: Ja, graag
pi_165012265
MisterGreen was vanmiddag even terug op Duurzaaminvesteren.nl met de mededeling dat er nog gewacht werd op toestemming van de aandeelhouders, terwijl de pitch al live had moeten zijn. Inmiddels is ie weer weg.

Blunder van de ondernemer en van Duurzaaminvesteren.nl. Nog meer reden om weg te blijven.
pi_165017491
Heb een project wat deze week de laatste betaling heeft verricht en dus succesvol is afgesloten en daarvan net ook een bedank mailtje gehad (dat ze dankzij onze steun zijn doorgegroeid van een start-up naar een professioneel bedrijf dat flink gegroeid is en wereldwijd hun product verkoopt) vond ik wel heel mooi want daar doe ik het ook wel voor natuurlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165017889
Vraagje over de matrassenmannen
er staat bij de vragen dat de schuld in 2015 is afgenomen met 835k
iemand die weet hoe dat boekhoudkundig zou kunnen zitten, lijkt me sterk dat ze zoveel hebben afgelost.
Zijn er dan aandelen uitgegeven ofzo?
pi_165018328
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:46 schreef AQuila360 het volgende:
Heb een project wat deze week de laatste betaling heeft verricht en dus succesvol is afgesloten en daarvan net ook een bedank mailtje gehad (dat ze dankzij onze steun zijn doorgegroeid van een start-up naar een professioneel bedrijf dat flink gegroeid is en wereldwijd hun product verkoopt) vond ik wel heel mooi want daar doe ik het ook wel voor natuurlijk.
leuk *O*
en attent van het bedrijf ^O^
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165018413
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:01 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Vraagje over de matrassenmannen
er staat bij de vragen dat de schuld in 2015 is afgenomen met 835k
iemand die weet hoe dat boekhoudkundig zou kunnen zitten, lijkt me sterk dat ze zoveel hebben afgelost.
Zijn er dan aandelen uitgegeven ofzo?
Ze hadden nog wat geld onder een oude matras liggen :7
Pecunia non olet
pi_165018547
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:21 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze hadden nog wat geld onder een oude matras liggen :7
Zit nog ff de vraag/antwoord van Collin te lezen. Collin bevestigt hier dat de fiscus voorgaat. Wordt wel heel dwalend omschreven maar het is gewoon zo. Het bekende bodemvoorrecht!!

Het voorgaan van de fiscus is voor bepaalde vormen van fiscale verplichtingen niet te voorkomen. Er is dus wel sprake van waarde, maar die is uiteindelijk altijd afhankelijk van de feitelijke situatie.

De feitelijke situatie heeft betrekking op loonheffing OB VPB. Aangezien de leveranciers bij een faillissement de betaalde OB terugvorderen is er altijd een vordering van de fiscus bij een faillissement
pi_165018686
Ook raar: bij de ene vraag zeggen ze dat er geen bankkrediet aanwezig is; bij de andere (voorgaande) vraag zeggen ze "met de bank is afgestemd welke machines niet onder haar maar onder het pandrecht via Collin vallen. :"

Dus wel een bank maar zonder krediet, zeker eentje van de meubelboulevard.
Pecunia non olet
pi_165018822
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:01 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Vraagje over de matrassenmannen
er staat bij de vragen dat de schuld in 2015 is afgenomen met 835k
iemand die weet hoe dat boekhoudkundig zou kunnen zitten, lijkt me sterk dat ze zoveel hebben afgelost.
Zijn er dan aandelen uitgegeven ofzo?
Gedeelte van de schuld aan aandeelhouders is omgezet in agio. Hoppa je schuld neem af en je ev neemt toe. (sjieke vorm van kwijtschelding)
pi_165019048
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:26 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Zit nog ff de vraag/antwoord van Collin te lezen. Collin bevestigt hier dat de fiscus voorgaat. Wordt wel heel dwalend omschreven maar het is gewoon zo. Het bekende bodemvoorrecht!!

Het voorgaan van de fiscus is voor bepaalde vormen van fiscale verplichtingen niet te voorkomen. Er is dus wel sprake van waarde, maar die is uiteindelijk altijd afhankelijk van de feitelijke situatie.

De feitelijke situatie heeft betrekking op loonheffing OB VPB. Aangezien de leveranciers bij een faillissement de betaalde OB terugvorderen is er altijd een vordering van de fiscus bij een faillissement
Je had dus volkomen gelijk, dank!

In geval van naderend faillissement gaat het geld vooral naar personeel en bevriende crediteuren lijkt me. Eigen ervaring. Fiscus zal ook daardoor met een vordering blijven zitten en moet deze blijkbaar uitsluitend verhalen op machines die voor een appel en een ei weggaan bij opbod. Daar zal niet veel voor de Collin-gedupeerden overblijven.

De schulden zijn trouwens toegenomen in het eerste halfjaar 2016. 67% van 1,8 miljoen minus 5 ton van Collin = 7 ton externe schuldeisers, dus vanuit die 589K heeft het bedrijf haar schuldenlast weer opnieuw weten te verhogen.

Ik word trouwens horendol van ebitda's en ebit's; netto resultaten wil ik zien, cashflow!
Pecunia non olet
pi_165019341
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Je had dus volkomen gelijk, dank!

In geval van naderend faillissement gaat het geld vooral naar personeel en bevriende crediteuren lijkt me. Eigen ervaring. Fiscus zal ook daardoor met een vordering blijven zitten en moet deze blijkbaar uitsluitend verhalen op machines die voor een appel en een ei weggaan bij opbod. Daar zal niet veel voor de Collin-gedupeerden overblijven.

De schulden zijn trouwens toegenomen in het eerste halfjaar 2016. 67% van 1,8 miljoen minus 5 ton van Collin = 7 ton externe schuldeisers, dus vanuit die 589K heeft het bedrijf haar schuldenlast nog weer weten te verhogen.

Ik word trouwens horendol van ebitda's en ebit's; netto resultaten wil ik zien, cashflow!
*)

Let wel. De opbrengsten van de vorderingen en voorraad zijn voor de pandhouder mits juist geregistreerd (fiscus kan zich hier niet op beroepen). Je kunt na bekendmaking om de curator heen.

Samenvattend:

Bij een verkoop bij faillissement (gesimplificeerd)

Inventaris middels bodemvoorrecht voor fiscus
Vorderingen voor oudste pandhouder
Voorraad voor oudste pandhouder
Goodwill voor de boedel

Voorraad en vorderingen mits op de juiste wijze geregistreerd

[ Bericht 2% gewijzigd door rockenfeller op 01-09-2016 20:56:21 ]
pi_165021693
Er is vanmiddag trouwens nog een nieuw project op Symbid bij gekomen: Agents of Style. Iets voor vrouwen. Ik ben geen vrouw. Vind 3 mln. waardering voor een app die nog gemaakt moet worden veel geld. Dat vinden er meer, want er is inmiddels ¤ 0,- opgehaald.
pi_165022984
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:45 schreef Benger het volgende:
Er is vanmiddag trouwens nog een nieuw project op Symbid bij gekomen: Agents of Style. Iets voor vrouwen. Ik ben geen vrouw. Vind 3 mln. waardering voor een app die nog gemaakt moet worden veel geld. Dat vinden er meer, want er is inmiddels ¤ 0,- opgehaald.
Gratis geld dit!!!
Wel 4x(!!!) je inleg in maar 5 jaar...***katjing***
  donderdag 1 september 2016 @ 22:20:47 #246
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165023141
quote:
13s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:54 schreef papernote het volgende:
KOM is inderdaad goed in kansloze reacties. Heb hetzelfde meegemaakt rondom de afhandeling van B&D Arnhem. Die is overigens nog steeds niet rond en vragen worden gewoon genegeerd.

Ook daarbij werd meegedeeld dat ik "maar" voor een laag bedrag meedeed en "maar" in twee projecten zat bij hun. Ik ben heel blij dat ik maar in twee projecten zit bij KOM, gezien hoe ze lopen.
Ze worden steeds gekjer bij KOM. Al die lage bedragen geven samen 15miljoen waar zi van leven en die ze te grabbel gooien het hun praktijken. Ik neem aan dat we al deze mails bewaren en gebruiken als ze een keer een misstap begaan toch?

Ik was al geel voorzichtig met kom. Maar deze berichten zijn ook voor mij het einde. Dit is niet meer onkunde maar huftergedrag. En dat accepteer ik van geen enkele instelling die mijn geld beheerd.
Tot nooit .......
pi_165023669
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen werkt het samenvattend dus als volgt:
Melden ( potentiële) pandhouder op dag 1 bij Fiscus.
(Potentiële) pandhouder heeft van dag 1 tot dag 28 geen rechten boven fiscus.
Fiscus heeft mogelijkheid te reageren van dag 1 t/m dag 28 en alle rechten. Heeft fiscus niet gereageerd dan:
Mogelijkheid om verpanding gestand te doen van dag 29 tot dag 56
Om niet buiten de boot te vallen dient pand houder opnieuw te melden op dag 26.
Fiscus heeft op deze nieuwe melding de mogelijkheid om te reageren van dag 26 tot 54. Heeft fiscus niet gereageerd dan:
Mogelijkheid om verpanding gestand te doen van dag 54 tot dag 82
Enz.
Waarom is de overlapping van periodes nodig : Reageert de fiscus wel (bijvoorbeeld vlak voor het sluiten van de periode :( )dan heb je nog een aantal dagen van de vorige periode om je verpanding gestand te doen/ uit te voeren. :)
Als je het zo uitvoert dan zijn dus machines en inventaris veilig voor de belastingdienst lijkt mij.


Maar nu de stipte uitvoering nog door KOM, Collin en anderen die dit aanbieden/beloven aan de investeerder!
Ja, ik denk dat je samenvatting juist is. Het is natuurlijk ook een hele toer om dit juist en stipt uit te voeren.
Als je bij de uitvoering inderdaad een paar dagen zit te slapen vis je (de crowd) naast het net. Vooralsnog weinig vertrouwen dat de platformen dit stipt gaan uitvoeren.
pi_165023777
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 20:35 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Gedeelte van de schuld aan aandeelhouders is omgezet in agio. Hoppa je schuld neem af en je ev neemt toe. (sjieke vorm van kwijtschelding)
bedankt voor de verduidelijking.

een balans + winst en verlies als bij funding circle is stuk handiger dan dat zoekplaatje van ccf
  donderdag 1 september 2016 @ 23:01:11 #249
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165024769
5Waar het met verpanden en heel veel andere problemen omndraait is dat het platform geen belang heeft. Een bank zit met de gebakken peren als een lening mis loopt. Een platform stuurt een mail nar de investeerders en is klaar.

Het verpanden regelen is werk. Een bank heeft er 10.000den en neemt die taak serieus. Een KOM heeft erc100 maar heeft er geen last van als ze het niet doen. Althans ze denken dat. De platforms hebben algemene voorwaarden en wanen zich daarmee onschendbaar.
Tot nooit .......
pi_165024894
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:01 schreef Speekselklier het volgende:
5Waar het met verpanden en heel veel andere problemen omndraait is dat het platform geen belang heeft. Een bank zit met de gebakken peren als een lening mis loopt. Een platform stuurt een mail nar de investeerders en is klaar.

Het verpanden regelen is werk. Een bank heeft er 10.000den en neemt die taak serieus. Een KOM heeft erc100 maar heeft er geen last van als ze het niet doen. Althans ze denken dat. De platforms hebben algemene voorwaarden en wanen zich daarmee onschendbaar.
Iets aanbieden wat je vervolgens niet kan leveren door mismanagement. Dat kan ze nog wel eens gaan opbreken.
  donderdag 1 september 2016 @ 23:09:51 #251
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165025084
Je weet het, ik weet het. Maar hoe krijgen we KOM dat uitgelegd? Als ik nu hierboven weer lees hoe ze met kritiek omgaan.
Tot nooit .......
pi_165025242
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Iets aanbieden wat je vervolgens niet kan leveren door mismanagement. Dat kan ze nog wel eens gaan opbreken.
als die verpanding mis gaat, is het wachten totdat de eerste investeerders KoM aansprakelijk stellen. We horen daar waarschijnlijk niet snel wat van want als je dat doet kun je het beste stil houden en een schikking treffen van KoM.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165025321
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:09 schreef Speekselklier het volgende:
Je weet het, ik weet het. Maar hoe krijgen we KOM dat uitgelegd? Als ik nu hierboven weer lees hoe ze met kritiek omgaan.
Bleyenburg zit in de klankbordgroep en heeft in dit topic al om informatie gevraagd. Dus ik denk dat hij het wil gaan bespreken.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165028755
Mogelijk slecht nieuws op komst voor project AGD en CCF:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
peterverhaar twitterde op donderdag 01-09-2016 om 21:47:56 en bij en bij @CollinCrowdfund een keukenwinkel; september begint goed reageer retweet


[ Bericht 32% gewijzigd door djh77 op 02-09-2016 08:18:09 ]
  vrijdag 2 september 2016 @ 07:25:22 #255
428379 Horsemen
pi_165028864
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:13 schreef komrad het volgende:

[..]

als die verpanding mis gaat, is het wachten totdat de eerste investeerders KoM aansprakelijk stellen. We horen daar waarschijnlijk niet snel wat van want als je dat doet kun je het beste stil houden en een schikking treffen van KoM.
Dat is een van de opties. Je kunt natuurlijk ook juist wel publiciteit genereren en/of collectief proberen te opereren.
  vrijdag 2 september 2016 @ 07:30:08 #256
428379 Horsemen
pi_165028888
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 06:39 schreef djh77 het volgende:
Mogelijk slecht nieuws op komt voor project AGD en CCF:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
peterverhaar twitterde op donderdag 01-09-2016 om 21:47:56 en bij en bij @CollinCrowdfund een keukenwinkel; september begint goed reageer retweet
Ik denk dat de meeste van ons de bui al zagen hangen.... Mooi k-t voor AgD en al helemaal voor de investeerders in dit project (waaronder ik zelf). We wachten het nog maar even af. Iedere termijn die binnenkomt is er weer een.

Die keuken winkel van Collin zegt mij nog even niets. Hier iemand die daar meer info over heeft?
  vrijdag 2 september 2016 @ 08:22:46 #257
384587 Piet__Piraat
Aye aye!
pi_165029409
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 06:39 schreef djh77 het volgende:
Mogelijk slecht nieuws op komst voor project AGD en CCF:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
peterverhaar twitterde op donderdag 01-09-2016 om 21:47:56 en bij en bij @CollinCrowdfund een keukenwinkel; september begint goed reageer retweet
Ben wel benieuwd waar Verhaar zijn info vandaan haalt. Best tricky om dit zonder onderbouwing online te kieperen.
Schip ahoy!
  vrijdag 2 september 2016 @ 08:32:36 #258
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165029537
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 08:22 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd waar Verhaar zijn info vandaan haalt. Best tricky om dit zonder onderbouwing online te kieperen.
Omdat de deadline voor Peter van der Klok om zijn belofte na te komen op 1 september lag. Kennelijk heeft PV informatie dat deze deadline niet is gehaald.
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:03:24 #259
435667 bleyenburg
pi_165029904
@mijnheer 007: kan jij die KOM reactie nog naar mij pm'n of dm'n aub?
bij voorbaat hartelijk dank
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:39:43 #260
453589 Benger
pi_165030377
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:45 schreef Benger het volgende:
Er is vanmiddag trouwens nog een nieuw project op Symbid bij gekomen: Agents of Style. Iets voor vrouwen. Ik ben geen vrouw. Vind 3 mln. waardering voor een app die nog gemaakt moet worden veel geld. Dat vinden er meer, want er is inmiddels ¤ 0,- opgehaald.
Deze campagne is weer verwijderd. Hij stond eerder vanmorgen ook nog op 0. Kansloos dus.
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:46:07 #261
441364 NaRegenDeZon
pi_165030493
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 07:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste van ons de bui al zagen hangen.... Mooi k-t voor AgD en al helemaal voor de investeerders in dit project (waaronder ik zelf). We wachten het nog maar even af. Iedere termijn die binnenkomt is er weer een.

Die keuken winkel van Collin zegt mij nog even niets. Hier iemand die daar meer info over heeft?
Ik kan mij geen keukenboer bij Collin herinneren. Wel een paar bij een ander hier veel genoemd platform. Zou Verhaar zich in het platform vergissen? Afijn we zullen het wel horen.
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:58:02 #262
442290 obligataire
pi_165030692
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 07:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste van ons de bui al zagen hangen.... Mooi k-t voor AgD en al helemaal voor de investeerders in dit project (waaronder ik zelf). We wachten het nog maar even af. Iedere termijn die binnenkomt is er weer een.

Die keuken winkel van Collin zegt mij nog even niets. Hier iemand die daar meer info over heeft?
Deze misschien?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:13:34 #263
441364 NaRegenDeZon
pi_165030997
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 09:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze misschien?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij had het over een winkel, ik had niet aan deze keukenaannemer gedacht. Zou kunnen dus. Website van deze keukenaannemer doet het nog wel. De tijd zal het leren.
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:17:45 #264
318526 Appeltje58
pi_165031074
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ziet eruit dat deze keukenaannemer op randje faillissement staat

[ Bericht 9% gewijzigd door Appeltje58 op 02-09-2016 10:37:00 ]
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:19:44 #265
383662 djh77
pi_165031108
[quote]0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:17 schreef Appeltje58 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even in een spoiler graag voordat nieuws wekelijkheid is.
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:20:43 #266
453589 Benger
pi_165031120
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:19 schreef djh77 het volgende:

[..]

[/spoiler]

Even in een spoiler graag voordat nieuws wekelijkheid is.
Tja, dit staat dus al publiekelijk op die website.
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:22:29 #267
383662 djh77
pi_165031149
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:20 schreef Benger het volgende:

[..]

Tja, dit staat dus al publiekelijk op die website.
Een opmerking van een MeanRat is toch geen bron. Zal best waarheid in zitten, maar als we de investeerders zoveel mogelijk willen beschermen, gebruiken we hier de spoiler bij dit soort informatie.
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:23:56 #268
428379 Horsemen
pi_165031171
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:22 schreef djh77 het volgende:

[..]

Een opmerking van een MeanRat is toch geen bron. Zal best waarheid in zitten, maar als we de investeerders zoveel mogelijk willen beschermen, gebruiken we hier de spoiler bij dit soort informatie.
Mee eens.
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:27:12 #269
453815 marathon2000
pi_165031236
Gymen met GVE:

Gymspot
Project:15289 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,02
Creditsafe score:71
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 65.000
Geinvesteerd:¤ 10.800
Product:Annuïteit
Rente per jaar:9,0%
Looptijd:48 maanden
https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15289
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:27:20 #270
441364 NaRegenDeZon
pi_165031239
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:19 schreef djh77 het volgende:

[..]

[/spoiler]

Even in een spoiler graag voordat nieuws wekelijkheid is.
De tijd was kort waarin we het geleerd hebben. Dit forum is snel!
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:28:48 #271
435667 bleyenburg
pi_165031275
ik doe mee met de dansjuf
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:34:50 #272
442290 obligataire
pi_165031387
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:28 schreef bleyenburg het volgende:
ik doe mee met de dansjuf
Daar wil ik ook wel wat tijd voor vrij maken ;)
Pecunia non olet
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:35:43 #273
453589 Benger
pi_165031403
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:28 schreef bleyenburg het volgende:
ik doe mee met de dansjuf
Leuk project indd. https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15289
Al bijna vol.
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:35:49 #274
440718 vehkah
pi_165031404
Ik dans ook mee *O*
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:39:37 #275
383662 djh77
pi_165031463
GvE site is helemaal van slag van de Gymjuf
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:44:09 #276
100541 komrad
pi_165031513
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 14:37 schreef komrad het volgende:
Ik ben nu ruim 5 kwartalen bezig met crowdfunden. Omdat we hier zijn om informatie te delen, heb ik een overzicht gemaakt hoe het gaat tot nu toe:

Geld voor elkaar:
18 projecten
Gemiddelde looptijd: 57 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 47,33 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 19,5%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 15
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,5% / 7,25%
Defaults: 0

Kapitaal op Maat:
6 projecten
Gemiddelde looptijd: 48 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 39,83 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 19,2%
Min-max betaalde termijnen: 6 - 11
Min-max looptijd: 36 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,33%
Defaults: 0

Investormatch:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 43,5 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 39,87 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 10,6%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 9
Min-max looptijd: 36 - 48
Gemiddeld rentepercentage: 8,25%
Defaults: 0

Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 91,6%
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 152,6%

Behalve de platforms hierboven zit ik voor kleine bedragen in Lendahand en een paar Oost- Europese platforms
We zijn ruim een maand verder dus tijd voor een update :)

Geld voor elkaar:
20 projecten
Gemiddelde looptijd: 57 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 47,5 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 20,0%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 16
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,5% / 7,25%
Defaults: 0

Kapitaal op Maat:
7 projecten
Gemiddelde looptijd: 51 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 43,6 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 18,5%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 12
Min-max looptijd: 36 - 72
Gemiddeld rentepercentage: 7,36%
Defaults: 0

Investormatch:
10 projecten
Gemiddelde looptijd: 42 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 38,3 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 10,8%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 9
Min-max looptijd: 36 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 8,33%
Defaults: 1 (steigerbouwer). Officieel nog geen default maar wel al afgeschreven omdat ik verwacht dat er weinig terug gaat komen.

Collin Crowdfund:
1 project
Gemiddelde looptijd: 48 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 48 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 0%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 0
Min-max looptijd: 48 - 48
Gemiddeld rentepercentage: 7,00%
Defaults: 0

Lendahand:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 27,8 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 27,8 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 0%
Min-max betaalde termijnen: 0 – 0 (halfjaar termijnen)
Min-max looptijd: 12 - 36
Gemiddeld rentepercentage: 3,73%
Defaults: 0

Na afschrijving defaults:
Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 32,6%
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 57,5%
Verwacht rendement over alle bovenstaande platforms: 5,59%
zoals je kunt zien hakt 1 mogelijke default redelijk aan het begin van de looptijd bij IVM er stevig in

Buitenlandse platforms:

Rendement Mintos* : 11,9%
Rendement Twino* : 10,4%
Rendement Bondora* : 38,0%
* Indicatief omdat ik pas kort met deze platforms bezig ben en de afschrijvingen door defaults nog onduidelijk zijn. Rendementen volgens prognose platform.

Vinden jullie dit interessante informatie of helemaal niet? Kan dit regelmatig posten maar alleen als het op prijs gesteld wordt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:50:39 #277
453589 Benger
pi_165031596
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:44 schreef komrad het volgende:

[..]

Vinden jullie dit interessante informatie of helemaal niet? Kan dit regelmatig posten maar alleen als het op prijs gesteld wordt.
Ik vind het op zich wel interessant, maar het hoeft van mij niet elke maand.
Bij Bondora is de kans wat groter dat het rendement op termijn lager uitvalt door de wijze waarop zij alles berekenen. Overigens worden daar ook wel degelijk leningen afgeschreven, alleen kan dat erg lang duren. Bij Mintos heb ik zelf dat probleem niet doordat ik vooral gegarandeerde leningen heb. Zolang die garanties worden nagekomen hou ik een mooi rendement. (Als dat mis gaat, kan mijn rendement fors gaan dalen.)
  vrijdag 2 september 2016 @ 10:52:57 #278
439922 didi80
pi_165031628
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:39 schreef djh77 het volgende:
GvE site is helemaal van slag van de Gymjuf
Ik kan gelukkig toch nog mee dansen.

Voor mijn gevoel gaan de rentepercentages bij GvE heel langzaam weer omhoog. Dat zou fijn zijn voor ons als investeerders. Terug naar de tijd met mooie projecten en 10%.
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:00:18 #279
453815 marathon2000
pi_165031715
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 10:44 schreef komrad het volgende:


Vinden jullie dit interessante informatie of helemaal niet? Kan dit regelmatig posten maar alleen als het op prijs gesteld wordt.
Prima info over CFportefeuille opbouw van anderen, dank daarvoor.
Eens per kwartaal vind ik ok.
En ben ook wel bereid om een eigen overzicht te posten als daar behoefte aan is.
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:02:00 #280
100541 komrad
pi_165031736
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 11:00 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Prima info over CFportefeuille opbouw van anderen, dank daarvoor.
Eens per kwartaal vind ik ok.
En ben ook wel bereid om een eigen overzicht te posten als daar behoefte aan is.
eens per kwartaal lijkt me een mooie frequentie. Als er tips zijn over de opbouw van de portefeuille hoor ik dat ook graag van jullie :)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:06:22 #281
60131 CaLeX
HEY!
pi_165031807
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 06:39 schreef djh77 het volgende:
Mogelijk slecht nieuws op komst voor project AGD en CCF:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
peterverhaar twitterde op donderdag 01-09-2016 om 21:47:56 en bij en bij @CollinCrowdfund een keukenwinkel; september begint goed reageer retweet
Vandaag een update op AGD van de eerste
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:06:54 #282
447366 najra1990
pi_165031819
Nieuwe op FNC

Transport en Onderkomen Koikarpers
Terug
¤ 100.000
Kredietbedrag 3 jaar
Termijn ¤ 3.103,73
Rentevoet
7.35 %
Nominale rente 5
Categorie A
Risicoklasse
2 %
Actief tot: 23-09-2016 Resterend: ¤ 97.800 Geïnvesteerd: ¤ 2.200


Investeren
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:07:59 #283
446155 HarmAygodutch
pi_165031834
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 07:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste van ons de bui al zagen hangen.... Mooi k-t voor AgD en al helemaal voor de investeerders in dit project (waaronder ik zelf). We wachten het nog maar even af. Iedere termijn die binnenkomt is er weer een.

Die keuken winkel van Collin zegt mij nog even niets. Hier iemand die daar meer info over heeft?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor de investeerders is een update op Aygodutch geplaatst met een verklaring van Peter van der Klok.

[ Bericht 8% gewijzigd door HarmAygodutch op 02-09-2016 11:25:27 ]
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:10:46 #284
100541 komrad
pi_165031875
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 11:07 schreef HarmAygodutch het volgende:

[..]

Peter van der Klok heeft een tegenslag met de tijdige oplevering van de BPP voor de Dierentuin. Dit is in een artikel in het Dagblad van het Noorden gepubliceerd, inclusief een antwoord van Peter. Contractueel met Aygodutch zit alles goed dicht en heeft deze ontwikkeling, ook door Peter gegarandeerd, geen invloed op de betalingsverplichting.

Voor de investeerders is een update op Aygodutch geplaatst met een verklaring van Peter van der Klok.
Het is erg stil op Aygodutch. Komen er nog nieuwe projecten of gaat Aygodutch de bestaande projecten afhandelen en er daarna mee stoppen?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:12:56 #285
100541 komrad
pi_165031907
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 11:06 schreef najra1990 het volgende:
Nieuwe op FNC

Transport en Onderkomen Koikarpers
Terug
¤ 100.000
Kredietbedrag 3 jaar
Termijn ¤ 3.103,73
Rentevoet
7.35 %
Nominale rente 5
Categorie A
Risicoklasse
2 %
Actief tot: 23-09-2016 Resterend: ¤ 97.800 Geïnvesteerd: ¤ 2.200

Investeren
Op FNC weet je niet wat het bedrijf exact met het geld gaat doen. De balans zie er redelijk goed uit. Nette winst terwijl de schuldenlast afgelopen jaar is afgenomen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:12:59 #286
428379 Horsemen
pi_165031909
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 11:07 schreef HarmAygodutch het volgende:

[..]

Peter van der Klok heeft een tegenslag met de tijdige oplevering van de BPP voor de Dierentuin. Dit is in een artikel in het Dagblad van het Noorden gepubliceerd, inclusief een antwoord van Peter. Contractueel met Aygodutch zit alles goed dicht en heeft deze ontwikkeling, ook door Peter gegarandeerd, geen invloed op de betalingsverplichting.

Voor de investeerders is een update op Aygodutch geplaatst met een verklaring van Peter van der Klok.
Dank je wel Harm voor de reactie!
Kunnen jullie niet gaan samenwerken met KoM? *)
Bij KoM kunnen ze wel wat hulp gebruiken om de processen op orde te krijgen!

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 02-09-2016 11:20:28 ]
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:20:40 #287
441364 NaRegenDeZon
pi_165032022
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 11:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank je wel Harm voor de reactie!
Kunnen jullie niet gaan samenwerken met KoM? *)
Keurige reactie. de toekomst zal leren wat de toezegging van van der Kolk waard is. Gelezen de historie van deze man lijkt hij op een kat met negen levens. Dus voorlopig zal er nog wel betaald worden. :)
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:27:50 #288
427091 Mynheer007
pi_165032150
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 09:03 schreef bleyenburg het volgende:
@mijnheer 007: kan jij die KOM reactie nog naar mij pm'n of dm'n aub?
bij voorbaat hartelijk dank
Je hebt een pm. Fijn dat iemand van ons forum ook iemand de belangen van de kleine investeerders bij de platformen wil aankaarten.
  vrijdag 2 september 2016 @ 11:30:17 #289
440515 CRWD
pi_165032200
De BBP dierentuin man is niet Hoofdelijk aansprakelijk... Dus vul zelf maar in als er geen geld binnenkomt. Hij zal echt niet zelf gaan bijstorten oid. Hogere omzet in een andere BV is ook nietszeggend. Wellicht is er minder winst (of eigenlijk geen na persooneelkosten/eigen DGA salaris) met meer omzet.

Het zelfde verhaal met de problemen kabel boer. Als er geen geld meer binnenkomt heb je sowieso het nakijken. Je kunt faillissement aanvragen, maar daar schiet je ook niets mee op. Bij Hoofdelijke aansprakelijkheid kost het sowieso een berg geld om een rekening bij prive te verzilveren, maar dat zet toch wat meer druk dan wanneer worst case scenario je lege BV (met andermans geld) ploft.

Zolang er betaald wordt is het voor mij ook allemaal meer dan prima wat die gast doet :)

[ Bericht 2% gewijzigd door CRWD op 02-09-2016 11:36:10 ]
  vrijdag 2 september 2016 @ 12:05:27 #290
453815 marathon2000
pi_165032896
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 11:12 schreef komrad het volgende:

[..]

Op FNC weet je niet wat het bedrijf exact met het geld gaat doen. De balans zie er redelijk goed uit. Nette winst terwijl de schuldenlast afgelopen jaar is afgenomen.
Jaarcijfers t/m 2015 zien er ok uit, cash flow2015 zou precies passend zijn om aan de toekomstige betalingsverplichting te voldoen. Dus groei is noodzakelijk.

Op de website staat dat er geen voorraad aanwezig is, apart als er voor ruim 2ton aan vlottende activa aanwezig is ultimo 2015.
Daarbij zijn er geen tussentijdse cijfers van 2016, dus je kan alleen maar gokken over hoe het momenteel met dit bedrijf gaat.
  vrijdag 2 september 2016 @ 12:46:46 #291
442290 obligataire
pi_165033761
Het regelmatige verloop van die vlottende activa doet me een beetje vermoeden dat er een vordering op de DGA in zit. Zo lang je dat niet weet, weet je feitelijk ook niet wat het (netto) eigen vermogen is of wat de current ratio e.d. bedragen.

Stel dat er een r/c DGA is van 1,5 ton dan is er feitelijk geen cent eigen vermogen aanwezig en is de current ratio nauwelijks 1.
Pecunia non olet
  vrijdag 2 september 2016 @ 13:27:03 #292
459612 Aalsmeer15
pi_165034484
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 12:46 schreef obligataire het volgende:
Het regelmatige verloop van die vlottende activa doet me een beetje vermoeden dat er een vordering op de DGA in zit. Zo lang je dat niet weet, weet je feitelijk ook niet wat het (netto) eigen vermogen is of wat de current ratio e.d. bedragen.

Stel dat er een r/c DGA is van 1,5 ton dan is er feitelijk geen cent eigen vermogen aanwezig en is de current ratio nauwelijks 1.
zou je dat dan niet zien bij het financieel resultaat, dit is maar - 2297 bij 1,5 ton r/c schuld zou dat toch hoger zijn?
  vrijdag 2 september 2016 @ 13:35:58 #293
453815 marathon2000
pi_165034720
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:27 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

zou je dat dan niet zien bij het financieel resultaat, dit is maar - 2297 bij 1,5 ton r/c schuld zou dat toch hoger zijn?
Lager; met de veronderstelde R/C vordering krijgt de BV geld, dus bij een rekenrente van 3%? zou dat 4.500 aan financiele baten zijn op 1.5ton.
Er zijn kortlopende schulden (krediet?), dan zouden de financiële lasten 4500+2300=6800 bedragen.
Het zijn aannames, je kan er zonder aanvullende info alleen maar naar gissen.
  vrijdag 2 september 2016 @ 13:38:45 #294
442290 obligataire
pi_165034799
Die twee zou je moeten salderen.
Pecunia non olet
  vrijdag 2 september 2016 @ 14:04:48 #295
459612 Aalsmeer15
pi_165035492
Sorry ik zat even verkeerd, dacht dat obligataire bedoelde dat DGA aan BV geleend had.

Ervan uitgaande dat DGA zoals gesteld 1,5ton van BV geleend heeft dan zijn
-de rentebaten zeg 4,5K
om dan een financieel resultaat van -/- 2300 te krijgen moet hij
- veel lenen (zoveel schuld staat echter niet op de balans of hij moet wel erg veel rente betalen) en of veel bankkosten maken.
  vrijdag 2 september 2016 @ 14:26:05 #296
442290 obligataire
pi_165035860
Er zijn allerlei variabelen (bedragen, percentages) mogelijk. Die 150K is uiteraard ook maar een aanname.
Ik heb het nagevraagd bij FC en hoop op spoedig antwoord. Als de RC gering zou zijn lijkt het me wel een aardig project.
Pecunia non olet
  vrijdag 2 september 2016 @ 14:47:13 #297
383662 djh77
pi_165036245
De top 10 van week 35:
  vrijdag 2 september 2016 @ 15:17:41 #298
383662 djh77
pi_165036891
De paardendekens op GvE staat weer open. Een grote investeerder heeft zich waarschijnlijk teruggetrokken: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=13960
  vrijdag 2 september 2016 @ 15:21:11 #299
460014 AGR29
pi_165036962
Nou, volgens mij is er geen investeerder van 32.5k+ geweest... strange
  vrijdag 2 september 2016 @ 17:47:35 #300
453589 Benger
pi_165039497
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 15:21 schreef AGR29 het volgende:
Nou, volgens mij is er geen investeerder van 32.5k+ geweest... strange
Kan best zijn dat er een paar investeerders zijn uitgestapt en dat daardoor het geïnvesteerde bedrag te sterk was teruggelopen. Dat er investeerders uitstappen zal vaker gebeuren, maar niet altijd voldoende reden zijn om de boel te vertragen.
  vrijdag 2 september 2016 @ 18:23:39 #301
441364 NaRegenDeZon
pi_165040189
Kreeg net een geautomatiseerd mailtje van fundingcircle met het overzicht van de afgelopen maand.
Ziet er netjes uit!
Kreeg een termijn 2 dagen te laat hebben ze gelijk het hele uitstaande bedrag op vertraagd gezet. Een beetje overdreven want ik verwacht dat hij volgende maand gewoon weer op tijd betaald.
Afijn net mailtje waarvan ik kan zien dat er wel over nagedacht is.👍
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')