abonnement Unibet Coolblue
pi_164887930
Ik heb een auto gekocht die geëxporteerd moet worden naar Hongarije. De auto heeft een Nederlands kenteken, maar staat nog niet op mijn naam. Ik zie nu twee opties:

- Met Nederlandse plaat naar Hongarije rijden, uitvoer daar regelen. Nadeel is dat ik de auto op mijn naam moet zetten en wegenbelasting moet betalen.

- Over een uitvoerkenteken lees ik allerlei tegenstrijdige dingen. Op de site van RDW lees ik dat het alleen geldig is in Nederland, veel andere sites hebben het over een mogelijkheid de auto over de weg met dit kenteken naar de plaats van bestemming te brengen.

Iemand die hier (recent) ervaring mee heeft :) ?

[ Bericht 1% gewijzigd door lst128 op 27-08-2016 13:20:35 ]
pi_164888990
Zo duur is een maandje wegenbelasting en verzekering nou toch ook weer niet?

[ Bericht 89% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2016 13:40:31 ]
pi_164893191
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 12:45 schreef lst128 het volgende:
- Met Nederlandse plaat naar Hongarije rijden, uitvoer daar regelen.
En hoe ga je de uitvoer daar regelen? De Nederlandse RDW heeft heden ten dage een filliaal in Hongarije? :')
quote:
- Over een uitvoerkenteken lees ik allerlei tegenstrijdige dingen. Op de site van RDW lees ik dat het alleen geldig is in Nederland, veel andere sites hebben het over een mogelijkheid de auto over de weg met dit kenteken naar de plaats van bestemming te brengen.
Duits exportkenteken regelen. Let er op dat hij zo een rood vlak heeft aan de zijkant. Kentekenplaten met een geel vlak moet je dus niet hebben.
pi_164894407
Auto in Nederland op naam zetten, verzekering afsluiten, wegenbelasting betalen. Naar Hongarije rijden, aanmelden bij douane, op kenteken laten zetten, nieuwe kentekenbewijs + oude kentekenbewijs en volgens mij een formulier mailen naar RDW. Vervolgens verzekering opzeggen, wegenbelasting gaat automatisch (geld terug ontvangen voor de resterende dagen van die maand ook).

Staat ook allemaal op de RDW site, je kan ze ook bellen (of je terug laten bellen als je via social media contact opneemt).

In sommige landen heb je een coc document -op te vragen bij de fabrikant- nodig om hem op kenteken te laten zetten.

Je kan eventueel ook nog een deel van je bpm terug vorderen. Kijk daarvoor op de site van de belastingdienst/douane.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_168677162
M'n eerste bericht maar ik denk dat de info toch handig is:

- Je dient te auto eerst over te schrijven op je eigen naam. Misschien kan je de auto op de naam van de ander laten staan, maar dat is een beetje afhankelijk van of de (toenmalige) eigenaar een bekende van je is.

- Nu moet je de auto afmelden voor export in Nederland. Het kenteken is dan nog geldig voor twee weken. Je kunt de auto deze twee weken gewoon gebruiken in Nederland. Of je met de auto kunt rijden in het buitenland met de auto op dat moment, weet ik niet. Voorwaarde is wel dat de auto gewoon verzekerd moet zijn en de APK geldig moet zijn op het moment dat je de weg op gaat. (Meer info te vinden op de site van de RDW)

- In het geval dat je niet in het buitenland mag rijden met een kenteken dat aangemeld is voor export moet je dit doen; keuze A: Je laat de auto transporteren naar Hongarije. Hiervoor hoeft geen kenteken, verzekering of wat dan ook aangevraagd te worden. Mogelijkheid B: Je vraag een transitokenten aan bij de RDW. Hiermee mag je wereldwijd met de auto rijden voor een periode van volgens mij twee weken. Voorwaarde is wel weer dat je een verzekering moet hebben en volgens mij moet de APK ook gelden, dat weet ik alleen niet zeker.

- Hierna dien je de importprocedure in Hongarije te volgen. Ik weet helemaal niks over hoe het hier gaat maar ik neem aan dat dat ook een verhaal van KEURING>BELASTING>KENTEKENAANVRAAG is.

Meer info over uitvoer staat op de site van de RDW en het importverhaal in Hongarije kan je waarschijnlijk vinden op de site van de Hongaarse RDW.

Succes als je de auto nog niet uitgevoerd hebt
pi_168677355
Die Bulgaren rijden allemaal op een wit nl-kenteken naar huis met die dingen.
.
  Milf zondag 5 februari 2017 @ 00:16:46 #7
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_168677461
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 17:07 schreef vaduz het volgende:

Duits exportkenteken regelen. Let er op dat hij zo een rood vlak heeft aan de zijkant. Kentekenplaten met een geel vlak moet je dus niet hebben.
Duits kenteken? Terwijl de auto uit nl komt en de ts niet in Duitsland woont?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_168681751
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 00:11 schreef Fer het volgende:
Die Bulgaren rijden allemaal op een wit nl-kenteken naar huis met die dingen.
Jep, die kom je echt constant tegen als je naar het oosten gaat (afgelopen maanden tig keer naar SK en A geweest). Maar goed, zegt niks over of het mag natuurlijk 😄
  zondag 5 februari 2017 @ 12:15:58 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168681884
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 00:16 schreef nikky het volgende:

[..]

Duits kenteken? Terwijl de auto uit nl komt en de ts niet in Duitsland woont?
Die onzin is dus alleen in Nederland een probleem. Dat is maar 5% van de reis ofzo.
And so is the past
pi_168684246
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Jep, die kom je echt constant tegen als je naar het oosten gaat (afgelopen maanden tig keer naar SK en A geweest). Maar goed, zegt niks over of het mag natuurlijk 😄
Het zal grijs gebied zijn. In principe mag je met een Nederlandse auto overal in Europa rijden. Een nl-auto op export kenteken zal daar net wel/niet onder vallen.

Waarschijnlijk wel omdat de EU vrij verkeer van handel wil.
.
  maandag 6 februari 2017 @ 00:42:26 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_168702658
ambulance huren
  Milf maandag 6 februari 2017 @ 01:00:23 #12
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_168702869
quote:
14s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:15 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Die onzin is dus alleen in Nederland een probleem. Dat is maar 5% van de reis ofzo.
450 euro wanneer je gepakt wordt in Nederland.

Daarnaast kun je volgens mij geen Duits kenteken aanvragen omdat

de auto niet uit Duitsland komt
Ts niet in Duitsland woont

Volgens mij moet je aan 1 van deze voorwaarden voldoen voor zo'n kenteken.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf maandag 6 februari 2017 @ 01:21:22 #13
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_168703052
Toevallig net bij overtreders, zo'n Duits kenteken.

Kost 450 euro.
Fantastisch :D
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')