jitzzzze | vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:51 |
Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto. Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen. Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn: "Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien." "Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken." Handige links: Autobandenmarkt.nl Auto-onderdelen.com H-base Mijngarage.nl Onderdelenzoeker.nl Pitstraat.com (5% korting op de eerste bestelling voor FOK!ers.) Handige PTA topics: PTA / Autoradio installeren. PTA / Hoe werkt een differentieel PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer [remmen] Rood waarschuwingslampje brandt Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap? Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1 PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes | |
vannelle | vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:04 |
Waarom is dit topic eigenlijk niet meer sticky? | |
vannelle | donderdag 1 september 2016 @ 19:21 |
En stiekem weer sticky gezet. Topic staat nu tenminste weer waar ie hoort. | |
einzeinz | dinsdag 6 september 2016 @ 10:11 |
Mag ik zo'n washandschoen gewoon in de wasmachine gooien? Op hoeveel graden moet ik het wassen? En wat doen jullie met microvezeldoekjes waarmee je de ramen schoonmaakt? Ook gewoon de wasmachine in? Welke stand? | |
deadly_kiss | dinsdag 6 september 2016 @ 12:09 |
Kan het zo zijn dat wanneer de vloeistof/filters van de airco bijgevuld/vervangen moeten worden de airco van de een op andere dag niet meer koelt? Of gaat dat geleidelijk? Betreft seat cordoba uit 2000, Ik hoor de airco niet meer duidelijk aanslaan als ik de airco uitzet,waarschijnlijk omdat hij niet meer hard hoeft te werken.. Ik zie wel wanneer ik geparkeerd sta en ik zet hem aan of uit, het toerental van de auto nog een beetje verspringen maar niet zo erg als normaal? Is nu heel de airco kapot of gewoon onderhoud? (Zou kunnen, heb hem nu 2 jaar en nog nooit airco onderhoud gedaan) | |
jitzzzze | dinsdag 6 september 2016 @ 15:17 |
40 graden zonder wasverzachter en niet in de droger. | |
einzeinz | dinsdag 6 september 2016 @ 15:59 |
Moet er verder iets in van producten? | |
loveli | dinsdag 6 september 2016 @ 16:09 |
Wasmiddel? /schopje LIF | |
loveli | dinsdag 6 september 2016 @ 16:11 |
Eens in de 3 jaar airco bijvullen is normaal. Als er te weinig koel/smeermiddel in zit, vindt je pomp het niet leuk. Bijvullen kost 5 tientjes bij de aircoboer. | |
einzeinz | dinsdag 6 september 2016 @ 18:32 |
Mijn busje autoshampoo geraakt op. Ik zag net een actie van Dunlop (autowax/Shampoo) zouden jullie dit kopen? Ik gebruikte tot nu toe altijd HG. | |
jitzzzze | dinsdag 6 september 2016 @ 20:04 |
gewoon wasmiddel. | |
jitzzzze | dinsdag 6 september 2016 @ 20:04 |
Nee, maar dat is maar net hoe graag je je auto wilt laten glimmen. Daar is een shampoo een onderdeel van. | |
Hyperdude | dinsdag 6 september 2016 @ 20:40 |
Dunlop is zo'n vergane glorie merk. Zou er geen cent extra voor betalen. Iedere Chinees met een gaar product kan een licentie kopen en Dunlop op zijn shit, of shampoo, plakken. Grundig of Blaupunkt hetzelfde. Dunlop banden zijn wel OK Ik gebruik 'Born to be mild' shampoo. Prima spul. 'Mild thing. You make my car bling' | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 6 september 2016 @ 21:19 |
Airco kan geleidelijk leeg lopen door een klein, of snel door een groot lek. Of er is een storkng | |
einzeinz | woensdag 7 september 2016 @ 17:00 |
Ik liep in de Action deze middag en zag de volgende producten van Techno: - Bumper Spray (1,99 euro/400ml) - Banden Glans (1,95 euro/400ml) Vroeger hadden ze er ook Cockpit Spray, maar die verkopen ze niet meer. Is het raadzaam om die af en toe eens aan te brengen? Of is er het beter van niet? En mijn bijkomende vraag, zouden jullie dergelijke producten in Action durven kopen? Of toch maar gewoon van een erkend merk? | |
Maegrim | woensdag 7 september 2016 @ 18:03 |
het kettingvet is er wel ok, jammer van de korte spuitmond | |
jitzzzze | woensdag 7 september 2016 @ 18:57 |
Raadzaam? Het is niet zo dat je bumpers en banden langer meegaan als je dit erop doet. Het zal er wat leuker/nieuwer uit zien. Producten van echte detail merken blijven veel langer zitten. | |
Fuszy | dinsdag 20 september 2016 @ 19:01 |
Ik ben momenteel op zoek naar een set nieuwe banden voor op mijn Peugot 307 bj 2006. Volgens de specificatie van mijn auto (en ook de banden die er nu onder liggen) heb ik de volgende maat nodig: 195/65 R15 91H. Klopt het dan dat als ik dezelfde maat koop, mijn velgen daar ook gewoon op passen of moet ik dan naar nog meer zaken kijken? | |
bokkepoot | dinsdag 20 september 2016 @ 19:05 |
Ja hoor, Alleen is dat laatste het draag vermogen van je band, die kan zonder enig probleem hoger zijn (91H) | |
x3ro | donderdag 22 september 2016 @ 15:41 |
Heb op het moment een MK6.5 Fiesta ST met zo'n 76k op de klok en heeft sinds een aantal dagen last bij een koude start. Wanneer ik het sochtends de auto start loopt deze de eerste 2 a 3 seconden goed, om vervolgens terug te zakken naar zo'n 4 a 500 toeren. Wanneer ik een keer of twee een beetje gas bijgeef loopt hij als een zonnetje en heb ik nergens meer last van. Dit problem is de afgelopen 3 dagen concequent het geval bij het starten van de auto in de ochtend. Dacht zelf aan of een vervuild gasklephuis/probleem stationairklep. Jullie nog een idee? | |
bokkepoot | donderdag 22 september 2016 @ 19:54 |
Gasklephuis is waarschijnlijk smerig Hebben Duratecjes wel vaker last van.. | |
Piet__Piraat | vrijdag 23 september 2016 @ 09:30 |
Gasklephuis zou goed kunnen. Demonteren en even aan de slag met remmenreiniger dus. | |
deadly_kiss | woensdag 28 september 2016 @ 12:47 |
Er was wat gaan doorsmeulen in de zekeringenkast dus bijvullen hielp niet Nu geheel nieuwe kast en zekeringen, alsnog de airco laten bijvullen en nieuwe filters.. Doet het weer top | |
Sounddragon | woensdag 28 september 2016 @ 13:04 |
carburateurreiniger. Werkt beter, laat rubbers e.d. gewoon heel. Een gas- EGR-klep is geen rem, en het vuil/aanslag is geen vet. | |
MarieAlice | zondag 2 oktober 2016 @ 18:10 |
Ik heb geen idee of het hier op z'n plek is, maar aangezien ik zo 1-2-3 geen 'Het Grote Autobanden-topic!' vond, probeer ik het maar hier. Begin juli heb ik een nieuwe auto gekocht (enfin, moeten kopen aangezien de andere een beetje verkreukeld was). Onder mijn oude wagen had ik vierseizoensbanden van Goodyear, maar onder de nieuwe staan zomerbandjes van Hankook en daar mag ik in de winter in Duitsland (en binnenkort ook in Luxemburg) niet mee rijden. Nu dacht ik dus voorlopig geen nieuwe vierseizoensbanden te kopen, maar gewoon winterbanden, omdat de banden die erop staan nog zo nieuw zijn. Alleen... ik ken daar dus nulle de botten van. ik ken mijn bandenmaat (195/50 r15 82H) en dat er een zomer-, winter-, en vierseizoensband bestaat en daar houdt het zo ongeveer wel op. Dus: waar moet ik op letten bij het kiezen van een winterband? Merken die te vermijden zijn of net aan te raden? Wat met velgrandbescherming? Alle tips en suggesties zijn welkom! | |
jitzzzze | zondag 2 oktober 2016 @ 19:15 |
Gewoon een A merk, en Google op reviews als je een a merk in je budget hebt gevonden. | |
MarieAlice | zondag 2 oktober 2016 @ 19:20 |
Denk dat daar juist het probleem zit: de reviews van alles gaan zowat alle kanten uit, en ik zie door het bos de bomen niet meer ondertussen. | |
jitzzzze | zondag 2 oktober 2016 @ 19:28 |
Dan kies je toch reviews van een tent die wel te vertrouwen is? Zoals de ANWB of de ADAC. | |
MarieAlice | zondag 2 oktober 2016 @ 19:32 |
Ja, en daar staat mijn bandenmaat dus nergens tussen. Maar goed, ik google maar vrolijk verder als het toch een te ignorante vraag blijkt te zijn. | |
jitzzzze | zondag 2 oktober 2016 @ 20:02 |
Nou is 195/50/r15 niet echt een courante maat; het aantal testen zal inderdaad niet heel groot zijn. | |
Hyperdude | zondag 2 oktober 2016 @ 20:57 |
Winterbandenseizoen 2016-2017 geopend. | |
Jiang153 | zondag 2 oktober 2016 @ 23:15 |
Vandaag zomaar random een deuk/put in m'n remschijf gespot. Moet ik het nu laten vervangen in combinatie met de blokken of gewoon doorrijden? Rijdt hier persoonlijk al haast een jaar mee rond zonder het te weten. | |
vannelle | maandag 3 oktober 2016 @ 01:45 |
Er mist een stukje uit je remschijf, wat denk je zelf? | |
jitzzzze | maandag 3 oktober 2016 @ 07:13 |
Nooit een trilling gevoeld tijdens het rijden? Direct vervangen, inderdaad samen met de blokken. De remklauw moet er toch af om de schijf te wisselen, dan kan je makkelijk de blokken ook wisselen en de zuiger even terug draaien/duwen. | |
Piet__Piraat | maandag 3 oktober 2016 @ 07:47 |
Je hoeft ook niet per se naar dezelfde bandenmaat te kijken. Kijk naar vergelijkbare banden qua inchmaat (15" dus). Het gaat vooral om de samenstelling van het rubber. En op zich, als je een A-merk pakt zoals Goodyear, Michelin, Dunlop, Vredestein, Continental of zoiets, zit je altijd wel goed. Ga je ze om je huidige velgen leggen, of ga je compleet nieuwe wielen kopen? Want dan moet je wel goed opletten met steekmaten e.d. | |
MarieAlice | maandag 3 oktober 2016 @ 08:06 |
Ja, ik zag dat er op mijn gelijkvormigheidsattest nog vier bandenmaten stonden die ik mocht gebruiken, ook met een andere inchmaat zelfs, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat dat dan juist voor consequenties heeft. Mijn vader wil me (allez ja 'uwen auto') voor Kerst lichtmetalen velgen cadeau doen (voor de zomerbanden) en dan zei hij iets van de winterbanden op die stalen velg met wieldop van de zomerbanden te zetten, maar dan heb je wel exact dezelfde bandenmaat nodig, dacht ik, of ben ik nu echt aan het dwalen? (Steekmaat, is dat het aantal gaten voor de bouten en de diameter ervan?) | |
Piet__Piraat | maandag 3 oktober 2016 @ 08:24 |
Onder andere. Helemaal niet zo'n verkeerd plan: zomerbanden op lichtmetaal en winterbanden op staal. Hebben je 'lelijke' velgen meer te lijden onder de pekel, logische keuze. Ik zou bij dezelfde inchmaat blijven, of eventueel een maatje kleiner kan ook (als dat past op je auto). Groter is duurder, en aangezien je geen liefhebber bent zou ik dat er niet aan uitgeven. Je kunt nog even je bandenmaat berekenen: https://tiresize.com/calculator/, om te vergelijken. Mogelijk dat een andere, meer courante 15" band handiger is. | |
MarieAlice | maandag 3 oktober 2016 @ 08:24 |
Dat is inderdaad zo, en dan vind je een goeie review/test van iets, vind je even later een slechte review en allebei is het van een automagazine en dan kan mijn hoofd er niet meer bij. (Heeft ook met mijn hoofd op dit moment te maken, moet ik toegeven) | |
jitzzzze | maandag 3 oktober 2016 @ 13:23 |
Neem dan 195/65/r15 als maat. Is zeer courant en voldoende testen in te vinden. Kijk alleen naar de ANWB en ADAC. | |
loveli | maandag 3 oktober 2016 @ 14:11 |
Hebben de verhoudingen van de band geen invloed op de rijeigenschappen? Ik kan me voorstellen dat een band met verhouding 195/65 een stuk anders aanvoelt dan een 195/50. Het lijkt mij dat je 195/50 beter met 205/50 kunt vergelijken dan met 195/65. | |
Jiang153 | maandag 3 oktober 2016 @ 14:42 |
Niks raars eigenlijk rijdt gewoon zoals gewoonlijk in de 9 maanden dat ik deze kar heb. Dacht zou toch eroverheen glijden oid. Denk dat ik het eigenlijk niet eens zou hebben gespot als ik niet naar m'n wiel keek, maar best zal het te zijner tijd wel laten vervangen als ik de onderdelen heb geregeld. | |
jitzzzze | maandag 3 oktober 2016 @ 19:16 |
Vaak is 205 weer een R16, wat ook weer zijn invloed heeft. Het gaat om het rubber, niet de exacte afmetingen. Het rubber geeft bepaalde eigenschappen in droog, nat, sneeuw etc. De hoogte heeft inderdaad wel invloed op de rijeigenschappen, maar zolang je de maat niet veranderd zijn de veranderingen minimaal. | |
jitzzzze | maandag 3 oktober 2016 @ 19:17 |
Laten doen en zelf onderdelen regelen is niet iets waar veel garages op zitten te wachten. Bovendien zijn het je remmen, wel een belangrijk onderdeel. | |
Jiang153 | maandag 3 oktober 2016 @ 19:33 |
De ene garage zet het voor 40 voor mij erop en een ander wilt het voor 65 doen dus dat is al geregeld. Enige wat ik nog moet doen zijn dus de spullen halen. Kan 2 schijven met blokken halen van ATE voor 105 incl. of er is ook deze, maar ik ken ATP niet. | |
jitzzzze | maandag 3 oktober 2016 @ 20:08 |
ATE is gewoon goed. | |
MarieAlice | maandag 3 oktober 2016 @ 20:31 |
Aangezien we de velgen dan zouden wisselen van band (allez ja, zomer op de lichtmetalen, winter op de stalen), zal ik wel dezelfde inchmaat nodig hebben, denk ik. Heb trouwens ook eens op de site gekeken, maar daar verschijnen nogal veel maten die ik er voor de keuring niet mag opzetten, dus ik ga me sowieso aan die 195/50 r15 houden die ik nu heb, of de 195/55 r15, als dat dan geen problemen geeft. Iemand zei me dat je dan een afwijking krijgt op je kilometerteller? Edit: liefhebber als in kenner inderdaad niet. Liefhebber als in doodgraag autorijden, slipcursussen en race-initiatie doen, naar f1, rallycross en klimcross gaan en de auto elke zes maand kleien, polishen, glaze en waxen en dan elke week poetsen dan weer wel. Hoop dat ze volgend jaar die cursus auto-onderhoud voor dummies weer geven hier op de beroepsschool, want het is idd schandalig hoe weinig ik weet. Startkabels aansluiten en een wiel vervangen en daar houdt het op Om naar de vergelijkingen te kijken bedoel je dan? Die maat mag er niet onder namelijk. Heb nu al even rondgekeken op de site van adac en er beginnen een paar lichtjes te branden ondertussen. Dank allebei! Ondertussen lijkt de keuze voor de velg te gaan vallen op deze: De meeste reviews over rial die ik vond, waren goed en de prijs is wel heel wat minder dan de 202 euro per velg voor een officiële ford-velg. [ Bericht 9% gewijzigd door MarieAlice op 03-10-2016 20:38:22 ] | |
Jiang153 | dinsdag 4 oktober 2016 @ 18:04 |
Vergelijkbaar met de originele heb ik begrepen. Maar nogmaals bekeken en is bij beide wielen op precies dezelfde locatie zo dus hoort het niet misschien gewoon zo te zijn? Heb ook dit gevonden. | |
bokkepoot | dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:07 |
ATE maakt meestal de orginele remschijven ook | |
LethalNinja | dinsdag 4 oktober 2016 @ 20:37 |
Lichte trillingen in het stuur bij vanaf 110 kilometer per uur. Iemand tips? Banden zijn al gebalanceerd bij een bandenspecialist... Verder qua bandenspanning: 2,15 voor, 2.35 achter. Gaat om een BMW e46 van 13 jaar oud. Thanks! | |
Vliegbaard | dinsdag 4 oktober 2016 @ 20:38 |
Ik heb hetzelfde met exact dezelfde auto. Ik verdenk de draagarmen... althans de rubbers en/of fusees | |
bokkepoot | dinsdag 4 oktober 2016 @ 20:58 |
Draagarmrubbers Fuseekogels Lagers Stuurkogels Kan van alles zijn... | |
LethalNinja | dinsdag 4 oktober 2016 @ 23:13 |
De twee draagarmrubbers voor zijn al vervangen voor nieuwe. Verder zijn er ook twee stabilisatorstangen voor vervangen.. Wat ga jij nu met het probleem doen? Ga je zoals bokkepoot systematisch de dingen af: fuseekogels, lagers, stuurkogels? alles maar vervangen of? | |
Vliegbaard | woensdag 5 oktober 2016 @ 00:44 |
In mijn geval heb ik een complete imitatieset draagarmen klaarliggen. Voorlopig helaas geen toegang tot een brug, maar ik ben er vrijwel zeker van dat dit het probleem oplost. Een dergelijke trilling heb ik al eens met de e36 gehad en dat was ook over na het vervangen van de draagarmen. | |
LethalNinja | woensdag 5 oktober 2016 @ 11:23 |
Ik ben net terug van de bandenspecialist. Door middel van balanceren en schoonmaken van de naven is het niet opgelost. Zij adviseerden ook om de draagarmen te vervangen.... Er was onder andere wat speling bij de fusee kogels... | |
Vliegbaard | woensdag 5 oktober 2016 @ 14:38 |
Die minimale speling zorgt er voor dat er bij hogere snelheden een typische trilling in het stuur voelbaar is. Nou ben ik zelf maar een hobby monteur maar ik kan met mijn minimale ervaring ondertussen wel het verschil in een bepaalde trilling ontdekken. Bijna elk geval is een trilling in het stuur niet van achter de pc te omschrijven laat staan op te lossen. Wat ik wel zou adviseren is om een goede set draagarmen te monteren als je toch bezig bent. Ik ben van mening dat imitatiespul niet per definitie slechter is dan OEM. Uit ervaring kan ik ondertussen wel toegeven dat dit voor draagarmen (vaak) niet op gaat. Goedkope meuk begint na 10.000/20.000 km vaak weer wat trillingen te geven door de fusseekogels. | |
LethalNinja | woensdag 5 oktober 2016 @ 14:42 |
Thanks voor je reactie. De bandespecialist adviseerde ook al om voor iets als een draagarm echt te kiezen voor een vervangsel van BMW en geen aftermarket. Dus dat ga ik ook volgen. Het vervangen van onderdelen heeft eerder al voor veel plezier gezorgd toen ik voor twee stabilisatorstangen had vervangen, toen had ik ineens geen last meer van een bokkend geluid bij lage snelheden!... Hopelijk zorgt het vervangen van de draagarmen ervoor dat de irritante trilling weg is. Maarja 't is natuurlijk niet zeker dat dit het echt oplost.. Keuzes keuzes | |
Jiang153 | vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:35 |
Iemand. Zojuist mn 1e keer remblokken en schijven besteld binnengekregen maar zijn dit de goede? Waarom heb ik 2 verschillende? Heb gewoon standaard 4 bouts velgen. Daarnaast zie ik ook dat er een hap uit de zijkant van de remschijf is? Dit hoort niet toch? [ Bericht 2% gewijzigd door Jiang153 op 14-10-2016 14:34:25 ] | |
klawie | zondag 16 oktober 2016 @ 09:39 |
Als je dit al niet snapt niet kloten aan je auto en breng hem naar de garage als je jezelf te pletter rijdt is het niet zo erg maar een kindje ofzo omdat je niet kon remmen is veel erger | |
jitzzzze | zondag 16 oktober 2016 @ 09:54 |
Ik zie niets bijzonders, 2 verschillende blokjes komt omdat de ene aan de binnenkant zit en de andere aan de buitenkant. Dat stukje wat "mist" in je remschijven is van het balanceren. | |
Piet__Piraat | zondag 16 oktober 2016 @ 09:56 |
Dat is mijn indruk ook. Hoe heb je bedacht de boel zelf te vervangen als je blijkbaar de hele shit nog niet eens ooit los hebt gehad?Neem nou Meyle HD. Staat op diverse plekken in de BMW community veel beter bekend dan origineel BMW. Dat zijn allemaal mensen die er zelf mee rondrijden en praktijkervaring geven, terwijl je bandenboer gewoon een generiek advies geeft dat ook opgaat als je er met een AMG of een i10 aankomt. | |
bluemoon23 | zondag 16 oktober 2016 @ 10:13 |
Ja, dat is gewoon het standaard verhaaltje "origineel is altijd beter, imitatie is rommel". Sta je daar net met je dure Brembo remmen upgrade | |
Jiang153 | zondag 16 oktober 2016 @ 11:17 |
Doe ook niks zelf maar thanks had het antwoord al. Had gister al antwoord gehad ja. | |
LethalNinja | zondag 16 oktober 2016 @ 11:45 |
Ga ik inderdaad doen als de draagarmen vervangen worden dan voor Meyle HD! | |
Spooky4u | woensdag 26 oktober 2016 @ 10:32 |
Vraag mbt startproblemen vcan mij Kia Carens uit 2003: Hoe kan ik uitvogelen wat er bij mij niet goed werkt alvorens geld uit te geven voor iets wat niet kapot is. Wat er aan de hand is en wat ik vaststel: Gisterenochtend wou mijn auto niet starten, zodra ik de sleutel omdraai klinkt het of de accu bijna leeg is, maar hoor ik de motor zichzelf wel nog omgooien. Als ik dan nog een keer de sleutel omdraai dan begint (ik denk mijn startmotor) te tikken, wat ook nog steeds klinkt als een lege accu. Een andere auto erbij en startkabels was de oplossing, dus ik op weg naar het werk, met de gedachte dat ik mijn lampen ofzo had aan laten staan. 35km verder mijn auto geparkeerd en 8,5 uur later wou ik naar huis. Zelfde verhaal als in de ochtend. De motor gooit zich een keer rond, maar de accu is alweer leeg. (dashboardlampjes lijken wel even fel e blijven tijden het starten, terwijl ik toch dacht dat deze ook zwakker werden als de accu bijna leeg was). Een collega bereidt gevonden om zijn auto ervoor te zetten, startkabels erop, maar er komt niets anders meer dan het tikken van de startmotor. Toch maar even een andere set kabels gepakt, maar dit gaf hetzelfde. Een duwtje op zijn kont was voldoende om te starten en ik reed weer 35km naar huis. Thuis aangekomen zette ik de wagen stil, wachtte een 20 tal seconde en draaide mijn sleutel om, nu startte hij wel direct. Hopelijk op iets incidenteels ging ik naar binnen, maar vanochtend toch weer hetzelfde probleem. Heb ik nu gewoon een rotte accu. Of is de startmotor naar zijn galamiezen, of moet ik de dynamo als schuldige zien? Ik kan het allemaal zelf vervangen, maar heb geen zin om onderdelen aan te schaffen die niet defect zijn. Wie heeft er een goed idee wat het is of nog ideeen die ik kan testen? | |
Metalfreak | woensdag 26 oktober 2016 @ 13:06 |
Als hij wel start met startkabels start en ook blijft draaien dan, dan lijkt me dat zowel de dynamo als de startmotor nog in orde is. Mij lijkt het de accu inderdaad. Of je hebt toevallig ergens anders een stiekeme sluipverbruiker in je auto? | |
Spooky4u | woensdag 26 oktober 2016 @ 14:15 |
Niet dat ik weet. Rete irritant is dat de airco direct aanstaat. Maar die is zo uit. Maar met een kapotte accu, dan zou hij toch nog moeten starten met startkabels, dat is namelijk 1 x gelukt en 2x niet. | |
loveli | woensdag 26 oktober 2016 @ 16:55 |
Kofferbaklampje uit? | |
loveli | woensdag 26 oktober 2016 @ 16:57 |
Multimeter kopen en kijken hoeveel laadspanning je hebt. Eventueel tot die tijd accu na een rit loskoppelen en vastmaken als je weer wilt starten. Ik gok op de dynamo als schuldige. | |
klawie | donderdag 27 oktober 2016 @ 08:07 |
Klinkt ala een accu die geen stroom meer vast kan houden | |
Spooky4u | donderdag 27 oktober 2016 @ 08:10 |
Heb gisteren iemand met de multimeter laten spelen, die zegt ook dat er voldoende spanning van de dynamo afkomt en de accu waarschijnlijk dood is. Vanmiddag even nieuwe accu erin hangen. Als hij het dan nog niet doet dan is het de startmotor. (toch) | |
Jiang153 | maandag 31 oktober 2016 @ 16:13 |
2 vragen: - Is 100 euro voor montage remblokken, schijven en verversen remolie normaal? Schijven en blokken breng ik zelf en betreft geen lokale turk. - Hoe komt het dat mijn achterruit altijd beslaat zelfs als het niet regent? Gebeurt letterlijk alleen bij de achterruit en heb geen flauw idee hoe dat komt. | |
Vliegbaard | maandag 31 oktober 2016 @ 16:19 |
- redelijk bedrag - duidt waarschijnlijk op een vochtprobleem. Kan een minimale lekkage in de kofferbak o.i.d zijn. | |
Jiang153 | maandag 31 oktober 2016 @ 16:29 |
Suggesties waar ik moet checken? Enige wat ik zag was een stukje afgebroken rubber bij de rechter achterlicht, maar dat kan toch niet zo'n effect hebben? Voor de rest nergens water gespot zoals bij de reservewiel bijv. | |
Vliegbaard | maandag 31 oktober 2016 @ 16:33 |
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar het komt bij meerdere auto's voor. Op zich is het niet zo'n probleem. De luchtvochtigheid is op dit moment erg hoog. In de auto is dat aan de voor en achterruit goed zichtbaar omdat het glas een veel groter oppervlak heeft dan de zijruiten en daardoor ook kouder wordt. Voordeel bij de voorruit dat je de blower ertegenaan kan zetten. | |
jitzzzze | maandag 31 oktober 2016 @ 16:38 |
En bij de achterruit kan je je achterruitverwarming aan zetten Mits die het nog doet in je auto want niet verplicht. | |
Jiang153 | maandag 31 oktober 2016 @ 16:40 |
Astra G. Stoor me er best aan eigenlijk, maar dat doe ik met alles zoals dat de bekleding van de lendesteunen een beetje is afgeschuurd door het veelvuldig in- en uitstappen. Maar ey als je achterruitverwarming aan zet dan hoort het toch voor lange tijd weg te gaan? Het komt steeds binnen no time weer terug. Moet ik mn ruit gewoon vervangen? Sla ik misschien twee vliegen in 1 klap en heb ik meteen weer 100% werkende achterruitverwarming ipv 75%. | |
jitzzzze | maandag 31 oktober 2016 @ 17:28 |
Nee, dan heb je ergens een lek in je wagen zitten. | |
dopfles1 | vrijdag 18 november 2016 @ 22:36 |
is de olie van de action "tech" net zo goed als de olie die ik bij halfords kan kopen (huismerk)? Scheelt namelijk de helft van de prijs. ... | |
einzeinz | vrijdag 18 november 2016 @ 23:20 |
Olie bij Halfords zal beter zijn. | |
dopfles1 | vrijdag 18 november 2016 @ 23:22 |
En waarom? Als ik valvoline met tech vergelijk hebben ze ook precies dezelfde specificaties. | |
klawie | zaterdag 19 november 2016 @ 01:19 |
Als je goedkope olie wilt haal een fles van de lidl | |
Sounddragon | zaterdag 19 november 2016 @ 02:54 |
bij Astra's vergeet men vaak het interieurfilter te vervangen, en de afvoerslangenn van de parafaanplaat raken makkelijk verstopt met blaadjes. Dan loopt er water op je filter wat dan verzuipt, en dat geeft precies die klachten, want dan blaas je zeik-vochtige lucht je auto in. Ruikt meestal ook een beetje muf. Effe Googlelen, dan weet je meteen hoe en wat. [ Bericht 35% gewijzigd door Sounddragon op 20-11-2016 12:38:24 ] | |
einzeinz | zaterdag 19 november 2016 @ 23:16 |
Kan het te maken hebben met dichtheid? Bevriend autoverkoper zei me ook dat je beter fatsoenlijke olie kan kopen. | |
loveli | zaterdag 19 november 2016 @ 23:29 |
Additieven. Lidl olie bevat vooral olie, gerenommeerde merken stoppen er flink wat additieven bij om de eigenschappen te verbeteren. Correct me if I'm wrong. | |
corehype | donderdag 24 november 2016 @ 09:22 |
Mijn ruitenwissers zaten vast in de carwash Nu doet het mechanisme het niet meer. Schadeformulier ingevuld en garage bestelt momenteel een nieuwe, wordt vergoed door lease maatschappij. Maar in de tussentijd geen ruitenwissers Iemand een idee hoe ik zo veilig mogelijk kan rijden? Ik werk in een gehucht en kan niet met het ov. | |
oldford | donderdag 24 november 2016 @ 10:49 |
Zorg dat er iemand met je mee rijdt en dan gaat dat zo: | |
Lewouxk | vrijdag 25 november 2016 @ 00:25 |
Om eerlijk te zijn is dit geen goed idee. Ik heb namelijk ooit ergens eens gelezen dat als je zonder ruitenwissers gaat rijden, dit de veiligheid niet kan garanderen. Als je dan ook nog eens wordt aangehouden door de politie, zouden zij jou hiervoor een boete kunnen geven. Mocht je hierbij een ongeluk veroorzaken, ben je flink de zak. Als je het risico toch eventueel wilt nemen, zou ik van te voren even goed de ramen schoonmaken, begint het nu te regenen onderweg en zie je echt niets meer, dan even stoppen en wachten tot de plensbui over is. Misschien ook handig om een paar extra doeken mee te nemen waar je altijd even je raam mee kunt schoonvegen. | |
loveli | vrijdag 25 november 2016 @ 08:24 |
Rain-X, als je zo stom bent ermee re rijden bij kans op regen. | |
corehype | vrijdag 25 november 2016 @ 08:52 |
Thanks! | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 12:03 |
Hoi! Even een vraagje van een auton00b; Nu het weer vriest zitten mijn ramen 's ochtends potdicht, dikwijls aan de binnenkant ook Ik laat de auto dan even warmdraaien, blowers vol open. Daarna even de-icer en wat krabben, klaar. Nu vroeg ik me af hoeveel schade dit oplevert? Gebruikt het veel benzine, olie, koelvloeistof? Is er iets waar ik rekening mee moet houden? Normaliter draait ie 5-10 min warm. | |
Leandra | zondag 27 november 2016 @ 12:07 |
Kost iig brandstof, ik zou zo'n alu dekentje over de voorruit leggen. | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 12:07 |
Kost het véél brandstof? Als we het over een euro per tankbeurt hebben kies ik voor het gemak. | |
Leandra | zondag 27 november 2016 @ 12:12 |
Geen idee, overigens is het gemak volgens mij veel groter als je alleen maar je deuren hoeft open te doen om dat alu dekentje eraf te halen. | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 12:14 |
Dan zit je nog met de zijramen en achterraam, moet ik alsnog krabben | |
Leandra | zondag 27 november 2016 @ 12:16 |
Achterraam is zo schoon met de verwarming, maar idd, de rest moet dan ook, en iedere dag zo'n dekje over de auto is ook weer wat. | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 12:18 |
Ik heb geen achterraamverwarming | |
Leandra | zondag 27 november 2016 @ 12:30 |
doet die het niet of zit die er echt niet op? Dan zou ik ook een alu dekentje over de achterruit leggen. | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 12:31 |
Het zit er niet op Heb ze niet gewoon hele zakken voor auto's? | |
Leandra | zondag 27 november 2016 @ 12:32 |
Jawel hoor. Soms nog in de aanbieding bij de Lidl ook Zoek maar even op autohoes. https://www.lidl-shop.nl/(...)ryNACFVU_GwodXuUDJg# | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 12:34 |
https://www.lidl-shop.nl/(...)DryNACFQEA0wodzzYEGA Het bestaat ook nog | |
Cracker26 | zondag 27 november 2016 @ 14:49 |
Ben op zoek naar startkabels. Wat kan ik het beste kopen voor mijn Toyota Corolla 1.6 ? Startkabels van 300 ampere zijn al geschikt voor 1600 cc.. maar is het beter om startkabels met hogere amperes te hebben, of maakt dat verder niet uit? | |
ikweethetookniet | zondag 27 november 2016 @ 14:54 |
Mijn VW Up 1.0 verbuikt 0.7 liter per uur stationair | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 18:13 |
Niet lachen; ik heb tóch achterruitverwarming Streepjes zijn me nooit opgevallen en het knopje wist ik al helemáál niet te vinden. Vriend van me had het zo gevonden. Epic fail. | |
#ANONIEM | zondag 27 november 2016 @ 18:14 |
Dan wil ik niet weten wat mijn Corsa uit 96 doet Ik ga zo'n hoes halen! | |
Piet__Piraat | maandag 28 november 2016 @ 07:34 |
Neuh, dat is te overzien. Maar de slijtage is wel groot. Olie is nog dik, motor warmt niet goed op en de olie wordt niet goed rondgepompt in het blok. Beetje een cirkeltje van slechte zaken. | |
x3ro | maandag 28 november 2016 @ 17:06 |
Lijkt mij dat dat risico alleen voorkomt wanneer je te dikke olie hebt en bij koude start de klepstoters e.d het wat moeilijk hebben. Hoe zou je anders ooit je auto zonder schade kunnen starten en gebruiken op een koude dag? | |
loveli | maandag 28 november 2016 @ 18:15 |
Standkachel. | |
ikweethetookniet | maandag 28 november 2016 @ 18:29 |
Heb ik En bevalt | |
Piet__Piraat | maandag 28 november 2016 @ 20:11 |
Je kunt wel starten, maar door toeren te maken en te rijden gaat de olie ook goed rond in het blok. Blijf je stilstaan, dan duurt het ook nog eens extra lang voordat de olie op temperatuur is. Niet wat je wil, lijkt me. | |
loveli | maandag 28 november 2016 @ 21:55 |
Choke aan | |
Piet__Piraat | maandag 28 november 2016 @ 23:21 |
Zo dan, da's oldschool | |
Notorious_Roy | vrijdag 2 december 2016 @ 15:21 |
Mijn voorbanden zijn (voor zover ik als leek met het oog kan beoordelen) aan vervanging toe. Nu heb ik even op internet zitten kijken op bandenmaat, garages, etc. en ik kom uit bij Kwik Fit die voor nog geen 130 euro beide voorbanden vervangt en monteert. Ik krijg dan twee Arrowspeed CP661-banden, het goedkoopste exemplaar dat ze op voorraad hebben momenteel. Het betreft hier gewoon twee zomerbanden, en ik ben niet geďnteresseerd in winterbanden. Dit lijkt me een prima deal toch? | |
oldford | vrijdag 2 december 2016 @ 15:50 |
Prima banden - voor onder de stacaravan. Zie: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?p=822186 | |
Notorious_Roy | vrijdag 2 december 2016 @ 16:14 |
Mjah, dat lijkt vooral slechte ervaring te zijn met die Kwik Fit, ik lees ook prima ervaringen met die banden op bijvoorbeeld http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nexen/Arrowspeed-CP661.htm Ik vind het maar lastig, zijn er geen sites als Tweakers voor autobanden? | |
Chunees | vrijdag 2 december 2016 @ 19:21 |
heb deze probleem bij Audi A4 3.2 FSI quattro Pro Line, zelfde geluid. echter is dit een ander model, maar kan dit ook zelfde zijn voor een Audi A4 3.2 FSI quattro Pro Line ? als de motor warm is, is er geen probleem | |
loveli | zaterdag 3 december 2016 @ 00:05 |
ADAC test zo nu en dan een bandje. | |
klawie | zaterdag 3 december 2016 @ 00:52 |
Prima banden arowspeed maar laat je noets aansmeren als je daar komt | |
klawie | zaterdag 3 december 2016 @ 00:54 |
Als er zoiets uit een benzineblok komt zo ik er geen eens mee rijden | |
Piet__Piraat | zaterdag 3 december 2016 @ 13:43 |
Arrowspeed Knoop er dan gewoon iets fatsoenlijks onder, eventueel een goed B-merk als Hankook bijvoorbeeld. Plus je hoeft niet naar de Kwik-Fit (sowieso een ballentent), je kunt ook gewoon online je bandenmaat invoeren en dan banden bestellen. Kost je waarschijnlijk nog minder dan 130 euro ook. | |
bokkepoot | zaterdag 3 december 2016 @ 19:12 |
Vind Hankook onderhand ook een aardig A-merk. Heb zelf nu i.p.v. Michelin PS3 Hankook Ventus Prime 3 eronder liggen en op slijtage na doen ze het uitstekend. | |
Piet__Piraat | zaterdag 3 december 2016 @ 19:23 |
True. Het wordt nog steeds als B-merk gezien maar de laatste paar modellen doen het over het algemeen erg goed, dus ze zouden best eens de stap naar A-merk kunnen maken over niet al te lange tijd. | |
vannelle | zaterdag 3 december 2016 @ 21:21 |
Maar dan moet de montage nog en de meeste bedrijven zijn niet echt dol op zelf aangeleverde banden. | |
Piet__Piraat | zaterdag 3 december 2016 @ 21:27 |
Kies een montagepartner via de site en er is geen enkel probleem (anders hadden ze zich niet als partner aangemeld). | |
bluemoon23 | zaterdag 3 december 2016 @ 21:29 |
Welke maat banden heb je ? Ik heb ooit nog eens een vakantiebaantje gehad bij Kwik Fit, en Arrowspeed was echt het laagste van het laagste, ook daar. | |
Notorious_Roy | zaterdag 3 december 2016 @ 22:54 |
185/65/14 Voor een tientje meer zijn er Continental-banden en weer een paar euro meer en ik je hebt Michelin-banden. Die merken ken ik in ieder geval van naam Dat is misschien een betere keus dan? | |
Piet__Piraat | zondag 4 december 2016 @ 09:42 |
Het is het enige contact met de weg, dus ik zou voor het A-merk gaan. http://www.bandenspotter.nl/zomerbanden/185-65-r14/ Voor 45 euro per band (ex montage) heb je Dunlop BluResponse. Voor een tientje meer koop je Michelin Energy Saver of Goodyear Efficientgrip Performance. Dan zit je dus op zo'n 110 euro ex montage. Zoek een montagepartner in de buurt (via de site waar je bestelt), zal hooguit 15 euro per band kosten. Ben je voor nagenoeg hetzelfde bedrag klaar maar heb je wel fatsoenlijk rubber. | |
Notorious_Roy | zondag 4 december 2016 @ 11:51 |
Ik heb de Michelin Energy Saver gekozen, vrijdagmiddag staat de afspraak. Bedankt iedereen voor alle feedback. | |
Piet__Piraat | zondag 4 december 2016 @ 14:26 |
Puik Altijd fijn als het advies ter harte genomen wordt. | |
einzeinz | woensdag 7 december 2016 @ 16:10 |
Ik heb Mer Car Polish, mag ik daar ook mijn ramen van mijn wagen mee schoonmaken? Heb wat schrik dat het water niet goed afgevoerd zal worden als ik het zou doen. | |
Catch22- | woensdag 7 december 2016 @ 16:14 |
Nee. Ruiten moet je afblijven | |
Spanky78 | woensdag 7 december 2016 @ 19:49 |
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het echt zo slecht is voor je motor. De olie heeft maar een klein beetje temperatuur nodig om goed rond te gaan, bovendien is goede. Olie langer vloeibaar. Mijn motor kan makkelijk 300k rijden, een kwartiertje stationair draaien gaat dan echt de hele boel. Niet over de zeik helpen. Het enige probleem is egr kleppen en roet bij diesels volgens mij. Maar mechanisch gaat er echt niet ineens iets kromstaan ofzo. Kortom: ik hoor dit verhaal wel vaker, maar wat is er aan bewijs dat het echt schadelijk kan zijn voor je motor? | |
Piet__Piraat | woensdag 7 december 2016 @ 21:47 |
Van een kwartiertje stationair gaat ie niet kapot nee. Maar doe dat drie maanden lang twee keer per dag en ik geloof best dat je het gaat merken. | |
einzeinz | donderdag 8 december 2016 @ 05:48 |
Mag ik ook de reden weten? Ik hoor nl. Dubbele antwoorden? De een zegt dat het raam vettig wordt, de ander zegt dat het water blijft staan. De ander zegt dan weer dat het gewoon zorgt voor kraaknette ramen alsof hij uit de fabriek komt, ... | |
eRKa | donderdag 8 december 2016 @ 06:14 |
EGR staat bij koude motor gewoon dicht hoor. Retour van verbrandingsgassen heeft geen nut bij koude motor. Probleem van stationair warm draaien is gewoon het lage toerental. De oliepomp draait dan te langzaam om de ietwat dikkere olie rond te pompen. | |
einzeinz | donderdag 8 december 2016 @ 06:17 |
Kan dit ook in België? Heel veel bandencentrales zien de mensen niet graag komen als die zelf banden kopen via internet en vervolgens naar een garage stappen. | |
einzeinz | donderdag 8 december 2016 @ 06:19 |
Nooit gesnapt waarom mensen hun wagen stationair willen laten draaien? Zie je toch ook alleen maar bij 30-60 jarige Anita's die niet in de kou willen zitten 'S morgens? | |
Piet__Piraat | donderdag 8 december 2016 @ 07:01 |
Vast wel, even zoeken dus. Of even de link doorklikken en zien of één van de sites die naar voren komt ook een Belgische variant heeft. Enerzijds willen bandenhandels inderdaad niet gauw die simpele klussen omdat er niet zo veel marge op zit. Anderzijds: als ze zich hebben aangemeld bij de site en weten hoe het werkt, is het dus oké. Of je spreekt een zwart tarief af bij je vaste garage, al worden die ook niet altijd blij als je zit te kniepen. Heb het al eens nagevraagd bij een bandenhandel, waar het grote prijsverschil vandaan komt. Ten eerste moeten zij garantie geven en bij een internetbestelling zit de garantie enkel op de montage en niet op de band, Ten tweede moet er bij een bestelling door hen gewoon 7,50 per band aan verzending betaald worden, die je als particulier niet betaalt. Daar heb je je eerste 30 euro al te pakken. | |
Catch22- | donderdag 8 december 2016 @ 09:35 |
dan wordt het vettig enzo, dan loopt het er niet goed meer af. Vooral je voorruit moet je niet behandelen, tenzij met een rainx-achtig product | |
Isane | donderdag 8 december 2016 @ 18:40 |
Ik heb eventjes jullie hulp nodig Ik heb een Polo III: 6N en de afgelopen dagen knippert het olielampje als ik de motor aanzet. Als ik de motor uitzet en ff 10 seconden wacht en vervolgens de wagen weer aan zet dan knippert het icoontje niet meer. Olie is netjes op pijl, kan het aan de oliefilter liggen ? Wat me ook opviel is dat er ook olie op het motorblok ligt edit: zo te zien ligt het aan het filter, PTA / Olielampje blijft knipperen | |
xaban06 | zaterdag 10 december 2016 @ 10:12 |
Sinds enkele dagen hoor ik een geluidje als ik de koppelingspedaal indruk. Geluid is lastig uit te leggen, maar alsof je een veer uit elkaar trekt en die krrrrrk doet Wat kan dat zijn? Het is voornamelijk bij stilstand of kwa snelheid wanneer hij in zijn 1 of 2 zit. Op hogere snelheden is het geluid er niet OF ik hoor het niet. | |
loveli | zaterdag 10 december 2016 @ 12:53 |
Drukgroep. | |
bluemoon23 | zaterdag 10 december 2016 @ 13:12 |
En de rest van het land die in de file staat...... | |
einzeinz | zondag 11 december 2016 @ 22:59 |
File en moedwillig stationair laten draaien is iets totaal verschillend. Gelukkig zie je ze steeds minder diegenen die stationair staan te draaien. Als je het al ziet zijn het voor die koude dames die geboren zijn tussen de jaren 1950 en 1985 omdat dat de gouden jaren waren en het in die periode gewoon dood normaal was. Jongeren die geboren zijn na 1990 zie ik dat amper (of eigenlijk zelfs nooit) doen. | |
vannelle | maandag 12 december 2016 @ 02:33 |
Jij loopt de hele ochtend door de buurt en vraagt naar leeftijden? | |
einzeinz | maandag 12 december 2016 @ 06:22 |
Je weet toch wel vaag wie er in je buurt woont. Of je loopt toch wel eens aan de winkel? In de stad? | |
vannelle | maandag 12 december 2016 @ 06:38 |
Oh, ik weet wel hoe mensen er uit zien hoor. Ben alleen niet zo van de vooroordelen, da's alles. | |
bluemoon23 | maandag 12 december 2016 @ 08:40 |
Wat is daar anders aan ? De eerste is veroorzaakt door falend regeringsbeleid en de tweede is moedwillig door de eigenaar van de auto ? | |
einzeinz | dinsdag 13 december 2016 @ 22:29 |
Je geeft zelf het antwoord. Bij file kun je er niet aan doen, je moet gewoon mee aanschuiven. Bij stationair draaien ben jij verantwoordelijk. Stationair draaien levert op lange termijn schade op en dus is het in dit geval je eigen schuld! | |
eRKa | dinsdag 13 december 2016 @ 23:23 |
Gewoon zo'n verwarming matje kopen voor de stoel. Kost 15¤ en scheelt een hoop gedoe met warm draaien. | |
loveli | woensdag 14 december 2016 @ 01:15 |
En dan zijn je billen ontdooid, maar je ruiten nog steeds bevroren... | |
admiraal_anaal | woensdag 14 december 2016 @ 01:32 |
Iemand een idee wat het kan zijn? Xsara Picasso (automaat 2.0L 2005) waar bij de bestuurders kant af en toe een plas water ligt (ook als het die dag niet geregend heeft) Afvoeren onder de motorkap allemaal nagekeken of er geen vuil of bladeren ergens iets verstoppen. Koelvloeistof blijft op niveau. En airco weet ik niet hoe dat na te kijken. De lekkage (of waterlozing) is links van de pedalen waardoor de vloerbekleding best nat wordt. Ruikt verder nergens naar eigenlijk. Wat zit daar allemaal onder het dashboard wat dit kan veroorzaken? | |
eRKa | woensdag 14 december 2016 @ 06:21 |
Al een tijdje zonder airco gereden? Dat is het enige op die plek waar reukloos water vandaan kan komen. Misschien ook de ruitensproeier, aangenomen dat die gewoon water zonder antivries bevat. Momenteel vrij onwaarschijnlijk dus. | |
Piet__Piraat | woensdag 14 december 2016 @ 07:51 |
Kan zomaar zijn dat ergens een afwateringskanaal in het portier niet goed werkt. Dan lekt het daar ergens doorheen ipv langs en krijg je alsnog een plas. | |
Jiang153 | donderdag 15 december 2016 @ 23:14 |
Heb vergelijkbaar iets als Admiraal hierboven, maar wat heeft tijdje zonder airco gereden ermee te maken? | |
eRKa | vrijdag 16 december 2016 @ 08:50 |
In het interieur zit een verdamper van de airco. Dat is de radiator die gekoeld wordt en waar de interieurlucht overheen blaast om het koel te krijgen IN de auto. Tijdens dat proces slaat er vocht neer op de verdamper. Dat vocht moet afgevoerd worden naar buiten (het lekspoor dat je 's zomers bij stoplichten ziet). Als de afvoer verstopt is, dan heb je vaak vocht in de auto. | |
x3ro | donderdag 22 december 2016 @ 16:08 |
Iemand een idee of je met zo'n ELM wifi/bluetooth module voor de OBD poort het afr van een auto kan monitoren? Zou nogal een bak schelen ten opzichte van zo'n ding van innovate. | |
oldford | donderdag 22 december 2016 @ 16:41 |
Ja, indien de auto een wideband lambda sensor(en) gebruikt en niet te oud is zodat EOBD/OBD2 ondersteund wordt. Nee, als de auto nog een ouderwetse sprong lambda sensor(en) gebruikt. N.B.: Bovenstaande uitspraak slaat op de sensoren Vóór de katalysator bij gebruik van benzine en/of gas. Deze geldt niet voor diesels ook al hebben die tegenwoordig ook een wideband lambda sensor. | |
x3ro | donderdag 22 december 2016 @ 19:00 |
Dank voor het uitgebreide antwoord. OBD2 heeft de auto in ieder geval al wel. Alleen uitzoeken of hij een wideband sensor heeft. | |
oldford | donderdag 22 december 2016 @ 19:52 |
Het verschil tussen de ouderwetse sprong sensor en een wideband sensor is het aantal draden. Bij 5 of meer draden heb je een wideband lambda sensor. Je kunt het ook zien bij het uitlezen. Sprong sensoren gebruiken PID 14 t/m 1B. Wide band lambda sensoren gebruiken PID 24 t/m 2B en/of 34 t/m 3B. | |
J.B. | dinsdag 3 januari 2017 @ 17:53 |
Ik vond dit bericht in een topic van lang geleden. Mijn vader heeft ook een Volvo 945 (dus station), een Polar uit 1997, en wellicht een vergelijkbaar probleem. Jaren geleden (ik schat een jaar of 8) is ooit iets van de dynamo af gebroken waardoor de riem van de dynamo af liep en accu dus niet meer op kon laden. Vervolgens is toen op de dag erna de dynamo en de bevestiging vervangen, en toen is ook meteen een nieuwe accu erin gezet. Sinds dat moment heeft de auto echter chronisch last van een accu die na een week of twee al leeg is. De laatste 5 jaar wordt de auto nog nauwelijks gebruikt en daarom ligt hij ook een een druppellader, maar wanneer dat een paar weken niet zo is is het meteen weer prijs. Anderhalf jaar geleden had ik zelf de auto nodig en was wederom de accu leeg. Toen heb ik de Volvo accu van 60Ah vervangen voor een Varta Silver Dynamic van 77Ah om van het gedoe af te zijn. Tevens heb ik toen de accuspanning met lopende motor gemeten om te checken of de dynamo wel goed werkte, en ook heb ik gemeten of er sprake zou zijn van lekstroom; dat bleek toen maar iets van 0,04A te zijn. Desalniettemin bleef het probleem, ondanks de nieuwe en aanzienlijk zwaardere accu, bestaan en bleek de accu het een week of drie uit te houden. Inmiddels staat de Volvo vrijwel permanent in onze garage en de laatste keer is er een kleine maand geleden mee gereden. Vanmorgen had ik de auto echter weer nodig en wat bleek: de accu was zo leeg dat de centrale deurvergrendeling nieteens meer werkte. Nu heb ik de auto de hele ochtend en middag aan de druppellader gehangen en vervolgens de auto gestart en weer met de multimeter gemeten: de resultaten waren prima. In principe maakt het niet zo gek veel uit aangezien de auto zelden gebruikt wordt, maar ik vind het wel een behoorlijk vervelend euvel omdat ik zo die auto toch niet volledig vertrouw. De vraag is dus of iemand een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn? Zover ik kan beoordelen is de accu goed, functioneert de dynamo naar behoren en is er geen lekstroom (lampjes e.d. zijn allemaal gecheckt); wat zou de reden dan toch kunnen zijn? | |
Catch22- | dinsdag 3 januari 2017 @ 19:42 |
Defecte spanningsregelaar die je accu sloopt? | |
klawie | woensdag 4 januari 2017 @ 08:21 |
Schroef je accu eruit en laad d3ze checken bij een garage Lekstroom meten : zorg dat alle verbruikers in slaapstand staan en dan kan je met je multiemeter lekstroom meten mag max 0.2a zijn uit mijn hoofd dit doe je door 1 pennetje op de min pool te houden en de andere op de massakabel 10cm verder ongv Heb je een lekstroom 1 voor 1 zekeringen eruit trekken en je weet waar je zoeken moet Ik gooi het op een gare accu | |
einzeinz | woensdag 4 januari 2017 @ 11:08 |
Simpel vraagje, waarschijnlijk is het de 'uitlijning'. Ik rij een weekje rond met een bedrijfswagen. Wanneer ik het stuur los laat dan gaat hij automatisch lichtjes naar links. Hoe kan dit verholpen worden? | |
jitzzzze | woensdag 4 januari 2017 @ 11:38 |
Uitlijning is de stand van de wielen onder de auto. Zeg maar alle hoeken waarin je een wiel kan zetten. En onder andere de sporing valt daar ook onder die mede bepaald of en hoe je auto afwijkt. Grote kans dat dit probleem verholpen is met uitlijnen van je wagen. Echter blijft er ook een kans dat het probleem ergens anders door veroorzaakt wordt. | |
einzeinz | woensdag 4 januari 2017 @ 11:47 |
Normaal gezien moet ik onregelmatigheden melden, maar aangezien ik er maar een week mee rij laat ik het zo. Dat afdraaien zal al langer dan vandaag zijn en tot op heden is dat nog niet opgemerkt geweest. | |
vannelle | woensdag 4 januari 2017 @ 12:05 |
En tóch zou ik het melden. Je MOET onregelmatigheden melden schrijf je zelf dus waarom doe je dat dan niet? Ik zal niet zeggen dat je werkgever je ontslaat wegens nalatigheid maar hij zal dit best wel willen weten. Als het de uitlijning is dan is de bandenslijtage een stuk groter dan normaal maar stel nou eens dat het ergens anders aan ligt? Kromme draagarm of zo? Wat is er dan nog meer stuk? Is de auto dan nog wel veilig? Hypothetisch dit, ik ken natuurlijk de feiten niet. Maar waarom zou je het niet melden? Bang dat je de schuld krijgt of zo? | |
admiraal_anaal | donderdag 5 januari 2017 @ 18:45 |
Het is niet echt een onderhoudsvrije maar meer een benamingsvraag. Bij mijn achterportier van mijn Xsara Picasso heb ik naast/onder de ruit een plastic kapje wat vastgeplakt zat (welke afgebroken is) Nu weet ik niet hoe dit onderdeel heet en waar ik dat kan bestellen Dat kapje rechtsonder in de hoek van de ruit | |
jitzzzze | donderdag 5 januari 2017 @ 18:46 |
De Citroën dealer kan je er wel aan helpen. Een sloopbedrijf vast ook, mits hij dezelfde wagen heeft staan. | |
admiraal_anaal | donderdag 5 januari 2017 @ 18:51 |
Dat denk ik ook maar ik zoek een productnaam of nummer | |
jitzzzze | donderdag 5 januari 2017 @ 18:56 |
Ook die heeft de Citroën dealer wel voor je Staat er geen onderdelengids online van Citroën? Er is ook een Citroën forum | |
Vliegbaard | woensdag 11 januari 2017 @ 18:06 |
Vandaag de Kia Rio (2005) van mijn moeder afgekeurd op de handrem reachtsachter. Zojuist even gekeken wat het euvel kon zijn. De handremkabel lijkt te werken. Ik zie wel dat het "verdeelplaatje"onder de handrem niet beide kabels gelijk aan trekt als ik de handrem aantrek. Aangezien de handremmen schijnbaar zelfstellend zijn verdenk ik het meganisme in de trommel. Ik ben ik er inmiddels achter dat deze in het Engels strut adjusters heten. Ik kan deze echter op geen enkele site terug vinden. Alle onderdelen van de trommel kan ik vinden behalve die zogenaamde strut. Iemand de Nederlandse vertaling ervoor en weet waar ik ze, buiten de dealer, kan bestellen? | |
Sounddragon | woensdag 11 januari 2017 @ 18:24 |
zal niet meevallen, probeer de automaterialentoko om de hoek. Handig is als je het onderdeel bij je hebt. Autodemontage kun je ook proberen. | |
Vliegbaard | woensdag 11 januari 2017 @ 18:26 |
Daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor. Maar ik had het graag besteld zodat ik daar morgen allemaal niet achteraan hoef. Ben bang dat er niets anders op zit... wel vreemd dat dat het enige onderdeel van de trommel is dat niet te bestellen valt. | |
Sounddragon | woensdag 11 januari 2017 @ 18:28 |
Vaak zijn het revisiesetjes waar het ding bij zit.. heb je meteen alles fris erin zitten, en dan zou ik effe grof investeren ( ) en allebei de kanten doen. | |
Vliegbaard | woensdag 11 januari 2017 @ 20:12 |
Die revisiesetje missen dus net 2 beugels van de handrem. Althans ik zie ze er nergens bij staan.. | |
Sounddragon | woensdag 11 januari 2017 @ 20:13 |
Nergens een exploded view met onderdeelnummers te vinden? | |
Vliegbaard | woensdag 11 januari 2017 @ 20:42 |
Nee, maar het stelmechanisme uit onderstaande afbeelding is het in ieder geval. | |
yosander | vrijdag 20 januari 2017 @ 05:35 |
M'n pa heeft onlangs een 207 (1.6 benzine) aangeschaft en toen ik er laatst mee op pad was viel het me op dat de temperatuur van het koelwater niet of nauwelijks omhoog ging, zelfs niet na een rit van 100km (en na een paar uur en ondertussen paar kleine ritten weer 100km terug). Deze Peugeot beschikt ook over een olie temperatuurmeter en die ging ook niet van z'n plek. Volgens de garage kwam dit door de buitentemperatuur (die was rond het vriespunt, reden zowel in het donker als in de zon) en omdat de warmte voor de airco zou worden gebruikt, terwijl ik de airco op een lage stand had staan (19 graden en minimale ventilatie). Nu twijfel ik aan deze verklaring van de garagehouder, ten eerste omdat ik met vrij veel verschillende auto's dit nog nooit heb meegemaakt en omdat mij is geleerd dat de temperatuur in 'het midden' (90 graden?) hoort te staan? Wat is jullie kijk hierop ? | |
oldford | vrijdag 20 januari 2017 @ 09:08 |
Het klinkt als een thermostaat die open blijft staan, waardoor de motor te koud blijft. In de winter zal de motor misschien een paar graden kouder blijven, maar de meter moet toch echt in de buurt van het midden komen. Als dit bij 0 graden al niet goed gaat, wat gebeurt er dan bij -20 of nog kouder weer? Dus de garagehouder slaat hier de plank behoorlijk mis. Voel na de koude start aan de bovenste radiateurslang. Wordt deze meteen geleidelijk warmer, dan staat de thermostaat open. | |
vannelle | vrijdag 20 januari 2017 @ 16:00 |
Aan de onderkant van dat ding op je plaatje zit een getand kwart rondje, die moet gangbaar zijn anders werkt het zelfstellend gedeelte niet. Was bij mijn Fiesta ook het geval, ik heb het schoon- en gangbaar gemaakt en het werkte weer als een tierelier. | |
Vliegbaard | vrijdag 20 januari 2017 @ 17:13 |
Dat kartel gedeelte was versleten en de veer hield de boel niet meer op spanning, Uiteindelijk toch bij de dealer moeten halen á ¤23. Dat vind ik een zeer nette prijs en anders dan ik van andere dealers gewend ben. | |
vannelle | zaterdag 21 januari 2017 @ 17:34 |
Als het versleten is helpt schoonmaken ook niet meer nee. Is het probleem nu ook opgelost? | |
Vliegbaard | zaterdag 21 januari 2017 @ 17:44 |
Yep . De kabel is niet te verstellen en nog intact. Dan bleef alleen dat mechanisme nog over. | |
vannelle | zaterdag 21 januari 2017 @ 18:02 |
Mooi opgelost dan voor ¤23,- Ik heb me destijds ook rot gezocht naar de oorzaak van het remverschil. Je raadt nooit waar ik de volgende keer als 1e naar kijk. | |
Vliegbaard | zaterdag 21 januari 2017 @ 18:29 |
Zolang het geen elektronica betreft is een auto niet moeilijkste doorgronden. Het scheelt wel of je een technisch inzicht hebt en goed gereedschap. | |
vannelle | zondag 22 januari 2017 @ 04:23 |
Ik ben ook meer van de tandwielen en kettingen en zo, elektronica is ook niks voor mij. | |
Piet__Piraat | maandag 23 januari 2017 @ 10:17 |
Grootste verdenking ligt direct op de thermostaat. | |
de_boswachter | maandag 23 januari 2017 @ 10:22 |
Ik moet eens in de paar maanden mijn olie zelf aanvullen. Productiefoutje, geen idee, maar het moet. Nou viel het me vanmorgen voor het eerst op dat onder de dop die je eraf draait een geelachtige substantie zat. Niet echt de motorolie kleur maar gewoon geel eigenlijk. Vond het vreemd, had het nog nooit eerder gezien. | |
Vliegbaard | woensdag 25 januari 2017 @ 04:09 |
Het kan met het weer te maken hebben maar meestal is het geen goed teken. | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 08:01 |
Want? | |
Vliegbaard | woensdag 25 januari 2017 @ 08:14 |
Koppakking | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 08:40 |
Lijkt me sterk. | |
Vliegbaard | woensdag 25 januari 2017 @ 09:24 |
Vocht in de motor. Of een paar korte ritjes achter elkaar gehad of koelvloeistof. Kies zelf maar | |
x3ro | woensdag 25 januari 2017 @ 10:38 |
Die "mayo" onder de dop is toch meestal echt een teken van een issue met de koppakking. | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 11:24 |
OK. Maar ik maak veel korte ritten (15 KM per keer ) met betreffende auto. Eerder nooit die gelige smurrie gezien. Hoe weet ik zonder naar de garage te hoeven gaan zeker of het de koppakking is? | |
Vliegbaard | woensdag 25 januari 2017 @ 11:29 |
KVS niveau in de gaten houden. Met veel korte ritten verdampt het water/condens in de olie niet en dan krijg je die gele troep. Maak eens een keer een ritje van 20km+ op de snelweg en kijk dan nog eens onder de dop. Zolang je geen kvs verliest zal er wel niks aan de hand zijn. Of misschien verlies je minimaal maar zelfs met een lekke koppakking is gewoon normaal te rijden. | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 12:35 |
KVS ? Bedankt voor je antwoord trouwens. | |
Vliegbaard | woensdag 25 januari 2017 @ 13:06 |
KoelVloeiStof [ Bericht 0% gewijzigd door Vliegbaard op 25-01-2017 13:34:38 ] | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 13:08 |
Nou ik heb wel ontzettend veel las van plasjes water die op de grond liggen als ik klein stukje heb gereden. Maar dat is dan vooral als ik verwarming/airco aan heb gehad. Dus zowel zomer als winter. Koelvloeistof zelf hoef ik nooit bij te vullen dus denk niet dat ik me daar zorgen over hoef te maken. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 januari 2017 @ 13:19 |
melk bedoel je? | |
Vliegbaard | woensdag 25 januari 2017 @ 13:35 |
Scherp | |
vaginabeheerder | woensdag 25 januari 2017 @ 14:19 |
Zit het ook aan je peilstok? | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 14:39 |
Zal dit weekend eens checken, maar volgens mij niet. Was me althans niet opgevallen de vorige keer. Puur onder de dop. | |
vaginabeheerder | woensdag 25 januari 2017 @ 15:22 |
Heb je climate control in de wagen? Dan is het waarschijnlijk condens van de airco, ook in de winter gaat die wel eens aan. | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 16:05 |
Ja heb ik ja. Maar dat staat los van dit verhaal met gele drek onder de oliedop toch. | |
vaginabeheerder | woensdag 25 januari 2017 @ 16:08 |
Klopt, ik zou die gele drek gewoon weg halen met een doekje en kijken hoe snel het terug komt. | |
de_boswachter | woensdag 25 januari 2017 @ 16:11 |
Heb ik gedaan ;-) | |
vaginabeheerder | woensdag 25 januari 2017 @ 16:19 |
| |
Jiang153 | vrijdag 27 januari 2017 @ 21:03 |
Wat is dit en maakt steeds het geluid? Zitten geen bladeren oid in. | |
Barcaconia | vrijdag 27 januari 2017 @ 21:25 |
Zo te zien een kachelmotor waar wat pluis of zooi in de lagers zit. Maar leg eerst eens uit of het een Ferrari 430 is of een Fiat Panda en welke plek van de auto we zitten te bekijken. | |
Jiang153 | vrijdag 27 januari 2017 @ 22:42 |
Opel Astra G, achter het handschoenenkastje. Functioneert voor de rest wel naar behoren maar ik stoor me gewoon aan zelfs de allerkleinste dingen zoals beetje slijtage bij de lendesteunen van m'n stoel | |
xaban06 | donderdag 9 februari 2017 @ 21:24 |
Ik heb een Nissan Note 1.4 2006 op het oog. Ik kan er niet zo snel achter komen of deze auto's nou een riem of een ketting hebben. Iemand die het weet? | |
Spooky4u | donderdag 9 februari 2017 @ 23:51 |
https://www.anwb.nl/exper(...)ote-vervangen-worden Als je dit moet geloven een ketting dus. | |
xaban06 | dinsdag 14 februari 2017 @ 19:03 |
Onlangs hebben we een occasion gekocht. Mijn gevoel zegt dat er iets met de banden aan de hand is, deze wil ik dus vervangen. Huidige bandenmaat is 185/55/R16, ik ga er vanuit dat dat ook hoort, maar dat zoek ik nog uit. Bij mijn zoektocht kwam ik de Toyo Proxes CF2 185/55/R16 87H XL tegen. Gewicht ledig voertuig: 1067 kg. Dus je zou zeggen, je hebt helemaal geen XL banden nodig, maar ik kom ze overal met XL tegen. Kan het kwaad of merk je daar niks van? | |
xaban06 | dinsdag 14 februari 2017 @ 19:04 |
Oh ja, de note hebben we gekocht Thanks voor de link. | |
Piet__Piraat | woensdag 15 februari 2017 @ 09:19 |
Het zal geen kwaad kunnen. Hooguit lever je door de stijvere wang iets van comfort in. Maar als je toch naar B-merken kijkt, heb je Hankook al eens overwogen? Komt de laatste jaren gevaarlijk dicht bij de A-merken in diverse tests. | |
Jiang153 | vrijdag 17 februari 2017 @ 19:59 |
Iemand ervaring met radiateuren van Nissens of AVA? | |
Metalfreak | vrijdag 17 februari 2017 @ 22:45 |
Ik zou Toyo ook niet meteen een B-merk noemen. | |
Piet__Piraat | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:06 |
Wat dan wel? Een A-merk is het wat mij betreft in elk geval niet. | |
pvdplanet | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:24 |
Geen probleem mee, is van oorsprong Duits bedrijf en zeer betaalbaar (vanaf 50 euro voor een middenklasser) Bestel altijd een nieuwe radiatordop mee! | |
pvdplanet | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:29 |
Als ik een tip mag geven: Falken ZE914 Ecorun | |
chiren | zaterdag 18 februari 2017 @ 11:44 |
Waarom denk je dat er iets mis is met de banden? Zijn ze op? Ongelijk afgesleten? Lopen ze leeg? Er kan niet heel veel mis zijn met banden | |
Sounddragon | zaterdag 18 februari 2017 @ 11:50 |
o nee? gecupt, scheef afgesleten, karkasbreuk, uitdroging, vervorming door bijvoorbeeld lang stilstaan, inrijdingen, beschadigde wangen.. Noem het maar 'niet veel' | |
Pinda555 | zaterdag 18 februari 2017 @ 14:15 |
Welke van de twee? | |
#ANONIEM | maandag 27 februari 2017 @ 17:43 |
Hoi Mijn Opel Corsa uit 97 heeft dringend nieuwe ruitenwissers nodig. De Lidl heeft goeie liggen in de webshop, maar er zijn zo'n 10 verschillende soorten maten. Hoe kom ik er het makkelijkst achter welke maat ik nodig heb? | |
jitzzzze | maandag 27 februari 2017 @ 17:51 |
Met een rolmaat, of Google. | |
daNpy | maandag 27 februari 2017 @ 17:52 |
Bosch aerotwin op internet bestellen voor 2 tientjes. | |
#ANONIEM | maandag 27 februari 2017 @ 17:59 |
Keuze uit verschillende maten: 450/450 mm 475/475 mm 500/450 mm 500/475 mm 530/450 mm 530/530 mm 600/450 mm 650/400 mm Wat meet ik dan? | |
jitzzzze | maandag 27 februari 2017 @ 18:15 |
Je meet je linker en je rechter wisser die je nu op je auto hebt zitten, en diezelfde lengte koop je dan weer | |
#ANONIEM | maandag 27 februari 2017 @ 18:42 |
Nou sorry hoor, mag het iets minder? Ik ging er van uit dat ze beide even lang waren. | |
daNpy | maandag 27 februari 2017 @ 19:34 |
Die staan ook in je lijst | |
#ANONIEM | maandag 27 februari 2017 @ 19:43 |
Zo ver was ik ook al Ik kon me alleen niet bedenken waarom de andere maten een grotere er bij hadden. Maar het is helder nu | |
einzeinz | donderdag 9 maart 2017 @ 10:38 |
Is dit zo'n beetje kwaliteit? https://www.clicktobuy.nl(...)eistof-voor-16-liter | |
admiraal_anaal | zaterdag 11 maart 2017 @ 18:18 |
Xsara Picasso 2004 Remlichten werken niet aan beide kanten,3e remlicht werkt wel. Lampjes vervangen maar geen resultaat. Zekeringen nagekeken en geen resultaat. Schakelaar onder rempedaal vervangen lijkt mij niet nodig gezien 3e remlicht wel gewoon werkt. Waar moet ik nu gaan zoeken? | |
Piet__Piraat | zondag 12 maart 2017 @ 08:55 |
Ik zou het er niet op wagen. Die vloeistof kost de hoofdprijs niet, normaal gesproken. Vergelijk het met een vaatwastablet: die lossen ook niet altijd helemaal op zoals gepland. Als dat in je sproeiersysteem komt en ergens vast gaat koeken ben je de lul. Die slangetjes zijn allemaal maar klein. Als je pech hebt doet je sproeier het niet meer en kom je niet door de volgende APK. Kun je vervolgens honderden euro's uitgeven aan vervanging van het systeem. En zo goedkoop is het niet: 5,95 verzending terwijl dat voor grote partijen veel goedkoper is. Daar pakken ze alsnog winst. Koop voor 5,95 wat flessen spiritus en je maakt zelf die vloeistof ook. | |
einzeinz | zondag 12 maart 2017 @ 12:18 |
Bedankt, hier heb ik wat aan | |
Leandra | zondag 12 maart 2017 @ 12:22 |
Volgens deze site zouden ze links en rechts dezelfde lengte (450 mm) moeten hebben, en achter 350 mm. https://www.ruitenwisserw(...)orsa-b-bj-1993-2002/ | |
Leandra | zondag 12 maart 2017 @ 12:23 |
Dat is vaak niet zo, bij een Opel Corsa zo te zien wel. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 12:26 |
Inmiddels voor 6,- p/s 3 wissers gehaald bij de Action 2x 450 en 1x 400. | |
Leandra | zondag 12 maart 2017 @ 12:28 |
Ik zag later pas dat het een vraag van 2 weken geleden was | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 12:28 |
Was goed bedoeld Spuit 11 | |
Jism | zondag 12 maart 2017 @ 17:25 |
Krijg je daar geen spijt van? Ik koop nooit meer ruitenwissers van een generieke garage. Als het regent en je rijdt een snelheid van teminste 130 dan is mijn ervaring dat de ruitenwissers gaan piepen, niet voldoende water meer afvoeren en vanaf 160 al helemaal useless zijn. Ik heb nu ruitenwissers die het op 180 zelfs nog 'goed' blijven doen. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 17:28 |
Mijn auto haalt de 130 niet eens Nee hoor, prima ruitenwissers. Heb de auto nog maximaal een paar maand nodig, daar ga ik geen dure Bosch voor aanschaffen. | |
Leandra | zondag 12 maart 2017 @ 17:33 |
Ik zou me er niet druk om maken, net nog even op de rekening van de garage gekeken, want ik weet dat ze met de laatste beurt de ruitenwisserbladen vervangen hebben ¤ 47,50 ex BTW (slechts 2 stuks, geen 3).... dus dat maakt ¤ 57,48 inclusief... daar kun jij 3 keer alledrie je ruitenwissers voor vervangen | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 17:47 |
Exact Ik had m'n eigen garage nog gevraagd wat het zou kosten. Hij wou er 45,- incl montage voor hebben. TOEN wist ik nog niet hoe simpel het vervangen daadwerkelijk was Nu voor 18,- met gratis montage klaar. | |
Jism | maandag 13 maart 2017 @ 09:31 |
Garages moeten ook eten. De 'winst' zit 'm in de arbeidsuren, extra's en spulletjes die ze kunnen verkopen. Alles wat op de zaak hangt qua verkoop zoals ruitenwissers, lampen en vloeistoffen worden beste marges op gemaakt. | |
ikweethetookniet | maandag 13 maart 2017 @ 09:54 |
Van de Bosch earotwin kan je ook alleen de rubbers vervangen Die kosten op eBay.de 6 euro voor 2 x 70 cm Voldoende voor groot en klein voor en achter Doe ik al jaren Voor nog geen 10 euro elke twee jaar nieuwe ruitenwissers garage met hun prijzen | |
Metalfreak | maandag 13 maart 2017 @ 10:33 |
Heb je een linkje? Ik vervang elk jaar mijn ruitenwissers en dan gewoon met Bosch dingen, maar dan wel via internet gekocht, scheelt meer dan de helft met lokale zaken. | |
ikweethetookniet | maandag 13 maart 2017 @ 12:34 |
slechts 8000 hits Hoeveel heb je er nodig http://www.ebay.de/sch/i.(...)wischergummi&_sop=15 2 x 700mm Scheibenwischer Ersatz Gummi für Bosch Aerotwin Wischergummi *NEU* EUR 4,90 SCHEIBENWISCHER GUMMI WECHSELN |ANLEITUNG BOSCH AEROTWIN FLACHBLATT WISCHERBLĂ„TTER ERNEUERN,TAUSCHEN Zo doe je dat dus [ Bericht 8% gewijzigd door ikweethetookniet op 13-03-2017 12:41:05 ] | |
Metalfreak | maandag 13 maart 2017 @ 13:56 |
Thanks, dat gaat vast wel lukken. Ik vond het al altijd onzinnig om die volledige dingen te vervangen... Dit scheelt weer wat onnodig geld en maakt het wat makkelijker om die eens af en toe te vervangen. | |
Piet__Piraat | maandag 13 maart 2017 @ 17:17 |
Hee, wist niet dat dat zo eenvoudig was. Echter, die Bosch units koop ik juist omdat ze zo goed hun werk doen. Hoe weet ik nu zeker dat die nieuwe rubbertjes niet weer inferieure baggerkwaliteit zijn? Er staat nergens dat het origineel Bosch is. | |
admiraal_anaal | maandag 13 maart 2017 @ 17:35 |
Iemand een idee voordat ik hem maar naar de garage breng | |
loveli | maandag 13 maart 2017 @ 19:00 |
Doormeten, stekkertjes eraf en erop, misschien een aardeprobleem. | |
lipje | maandag 13 maart 2017 @ 19:13 |
begin met aarde controleren en roest verwijderen | |
loveli | maandag 13 maart 2017 @ 19:17 |
Vroeger werkte alles weer prima als ik zo hier en daar een bus contactspray leegspoot | |
Diqiu-Long | woensdag 22 maart 2017 @ 13:28 |
Een stomme vraag, maar hoevaak controleren jullie het oliepeil? Ik heb ik een week geleden gecontroleerd en toen stelde ik vast dat er wel een halve liter olie bij kon. Maar zou het verstandig zijn om gewoon na elke 500km het oliepeil te controleren? Of is dat overdreven vaak? Nu moest ik namelijk pas bijvullen na zo'n 4000km gereden te hebben en het oliepeil stond nog steeds boven het minimum. | |
Pinda555 | woensdag 22 maart 2017 @ 13:50 |
Elke maand/2 maanden | |
Piet__Piraat | woensdag 22 maart 2017 @ 20:10 |
Ik doe elke twee maanden ongeveer een verversing, dus dan sowieso. En tussendoor ook altijd wel een keer. Bij de auto van de vrouw iets minder, maar die rijdt dan ook amper km's. | |
Diqiu-Long | woensdag 22 maart 2017 @ 21:42 |
Met verversing bedoel je de gehele olie vervangen? Of gewoon bijvullen? Want ik heb nu gewoon 500ml bijgevuld, klein moeite dacht ik zo zelf. En dan kan ik weer een tijd vooruit, want onder het minimum komt hij niet zo snel. | |
bokkepoot | woensdag 22 maart 2017 @ 22:04 |
Elke 3/4 weken, dat is naar 3500 km. Al gebruikt die van mij niets, maar beter safe then sorry. | |
Diqiu-Long | woensdag 22 maart 2017 @ 22:45 |
Ja dat is ook mijn instellingen, beter een paar keer vaker controleren en bijvullen wanneer nodig. Dan helemaal niet, want als je met te weinig olie rond rijdt dan beschadigd de motor gewoon en half Nederland schijnt zijn oliepeil niet regelmatig te controleren. | |
Piet__Piraat | donderdag 23 maart 2017 @ 06:43 |
Verversen is een complete wissel inderdaad. Ik adviseer altijd om elke 15k te verversen. | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 06:49 |
Bij mijn Mazda staat peil na 12.000 km wat boven de helft, ga dat niet bijvullen bij 15.000 gaat er weer nieuwe in. | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 06:51 |
Bij mijn Peugeot 1.4 verdween er wel een boel en dan was het Aldi olie erin. | |
Diqiu-Long | donderdag 23 maart 2017 @ 08:24 |
Ik gooi er gewoon olie in van de Action, wel natuurlijk de goede olie en die voldoet aan de kwaliteitseisen. Want vele roepen dat je dat beter niet zou kunnen doen, maar het is allemaal gewoon hetzelfde die olie. | |
einzeinz | zaterdag 25 maart 2017 @ 11:58 |
In de Aldi lag er cockpitspray. Zou ik dit mogen aanbrengen op de zwarte (plastieken) bumper van mijn wagen? [ Bericht 5% gewijzigd door einzeinz op 25-03-2017 14:11:09 ] | |
ktemmetje | zaterdag 25 maart 2017 @ 23:29 |
Ja dat mag. Denk dat je er alleen weinig aan hebt | |
vannelle | zondag 26 maart 2017 @ 13:34 |
Bumper wordt er wel glad van, glijden de fietsers en voetgangers er makkelijk af. | |
einzeinz | maandag 27 maart 2017 @ 21:49 |
Maar dat glad, is dat positief of negatief? Doe je er kwaad mee? Wat als de (cockpit)spray op je carrosserie komt? Kan het kleur afgeven? | |
vannelle | dinsdag 28 maart 2017 @ 04:13 |
Nee, het kan verder geen kwaad. Het heeft alleen bijzonder weinig nut, het resultaat zal heel erg tijdelijk zijn. Als je meegespoten bumpers hebt kun je ze beter gewoon in de was zetten, chromen bumpers kun je op dezelfde manier doen al zal er ws. wel een apart middel zijn om chroom te behandelen. Cockpitspray is echt alleen maar bedoeld voor kunststofdelen in je interieur. Ik zou je stuur er niet mee behandelen want het wordt echt glad en je wil wel grip houden op je stuur. | |
einzeinz | dinsdag 28 maart 2017 @ 12:44 |
Dacht dat ik er iets verkeerd mee zou doen, mocht ik het op mijn bumper aanbrengen. | |
Diqiu-Long | dinsdag 28 maart 2017 @ 16:04 |
Gister de antivries vervangen door ruitenvloeistof speciaal bedoeld voor de zomer: maar is het echt zo gek om eerst het reservoir eerst helemaal leeg te spuiten?! Ik wilde de twee totaal verschillende ruitenvloeistoffen namelijk niet met elkaar vermengen: het mag wel, maar las online dat je dat beter niet kon doen. De effectiviteit van de ruitenvloeistof zou daardoor namelijk achteruit van gaan. Al was ik over de antivries als ruitenvloeistof vrij ontevreden, het liet altijd strepen achter. Die vloeistof voor de zomer zou dus beter geschikt zijn, al kom ik er snel genoeg achter. | |
Jiang153 | donderdag 30 maart 2017 @ 22:06 |
Iemand die mij kan vertellen waar ik zo'n lampje kan vinden? Is het led lampje van m'n dashboardkastje alleen heb geen idee hoe zo'n aansluiting/lampje heet. | |
Leandra | donderdag 30 maart 2017 @ 22:08 |
Staat in de gebruiksaanwijzing van je auto niet welk lampje je daarvoor moet hebben? | |
bokkepoot | donderdag 30 maart 2017 @ 22:12 |
Festoon | |
Jiang153 | donderdag 30 maart 2017 @ 22:15 |
Oh geen idee eigenlijk dacht is vrij universeel zo'n lampje, dus iemand kan vast even snel roepen wat het is. Zal kijken of ik het in dat boekje kan vinden. | |
bokkepoot | donderdag 30 maart 2017 @ 22:15 |
| |
Jiang153 | donderdag 30 maart 2017 @ 22:19 |
Thanks. Ff kijken waar je zulke lampen fysiek kan gaan halen. Beetje 5 eu verzendkosten betalen is ook weer wat. https://www.winparts.nl/v(...)yG_9ICFUI8GwodU24Gug | |
bokkepoot | donderdag 30 maart 2017 @ 22:20 |
Automaterialenzaak, Brezan oid. Even de lengte opmeten, dat is belangrijk anders heb je een te korte/lange | |
Leandra | donderdag 30 maart 2017 @ 22:22 |
Hij heeft het toch al in z'n hand, kan hij het ook gewoon meenemen. | |
Jiang153 | donderdag 30 maart 2017 @ 22:23 |
42mm zag al dat je meerdere lengtes had. | |
einzeinz | donderdag 30 maart 2017 @ 23:45 |
Wij staan hier met een Nissan (oldtimertje), de zetels zijn niet echt schoon meer en die zou ik willen reinigen. In Action hebben ze een spuitbusje met textielreiniger. Is er iemand die een stappenplan heeft hoe ik dit kan aanbrengen en schoonmaken? Wij hebben hier thuis geen stoommachine. Dus liefst gewoon ff met de hand en liefst ook geen schade aanbrengen, het is niet mijn auto. | |
bokkepoot | zaterdag 1 april 2017 @ 22:14 |
Gewoon even een tapijtreingier bij Boels o.i.d. huren. Die spuit zeep met water in het tapijt en zuigt de vervuilde vloeistof op. | |
mpc007 | donderdag 6 april 2017 @ 06:19 |
Korte vraag ivm topic dat ik zelf al geopend had: hoe kan ik controleren of uitsluiten dat er iets mis met de massa geleiding van mijn Peugeot 106? De zwarte accupool zit netjes vast op de veerpoot, maar welke massa heb je nog meer? | |
vannelle | donderdag 6 april 2017 @ 07:55 |
Hoogstwaarschijnlijk nog een platte, gevlochten kabel van je motorblok naar je chassis. | |
knight18 | woensdag 12 april 2017 @ 19:48 |
Klein vraagje. Ik heb een peugeot 306 uit 1997 (5 deurs). Ik ben benieuwd welke bandenspanning het beste is, helaas heb ik het boekje van de auto niet en online kan ik niet het precieze antwoord vinden. Zelf doe ik het altijd op 2.2. | |
jitzzzze | woensdag 12 april 2017 @ 19:55 |
Geen sticker in de deuropening van het bestuurdersportier of achterkant van het klepje van de vulopening? | |
knight18 | woensdag 12 april 2017 @ 20:01 |
Ah goede tip! Mijn eerste auto dus wist dit niet. Bar kan ik helaas niet lezen, maar PSI is 35. Dit is geloof ik dan 2.4 bar. | |
jitzzzze | woensdag 12 april 2017 @ 20:12 |
Dat zijn de standaard plekken voor dit soort stickers PSI naar Bar gewoon online even omrekenen. | |
Diqiu-Long | woensdag 12 april 2017 @ 20:21 |
Iemand een flauw idee wat voor soort lampjes erin een dashboard van een Peugeot 205 zitten? Ik heb namelijk het lampje voor de knipperlicht kapot, en kan maar niet uitvinden welke lampjes ik precies moet hebben. | |
Scale | donderdag 13 april 2017 @ 18:58 |
1.2W steek | |
Diqiu-Long | donderdag 13 april 2017 @ 22:28 |
Het is al gelukt: heb eerst het dashboard gedemonteerd, lampje dat ik wou vervangen heb ik mee naar de dealer gekomen. En die gaf mij het goede lampje mee, wel voor een woekerprijs natuurlijk. Is ook allemaal gewoon gelukt en nu weet ik het uit mijn hoofd hoe ik een dashboard lampje vervang, dus de volgende keer gaat dat een stuk makkelijker. | |
einzeinz | maandag 17 april 2017 @ 19:23 |
Heb mijn bumper ingewreven met cockpitspray, ze zijn iets zwarter nu. Eens kijken wat het effect is en of het blijft. | |
Sjoegerd | maandag 17 april 2017 @ 19:37 |
Moest je betalen voor 1 1,2 watt lampje bij de dealer? Ik geef ze vaak gewoon mee, tenzij er gelijk veel meer worden afgenomen. | |
Legwieh | maandag 17 april 2017 @ 20:05 |
Massa probleem. Gok namelijk dat de twee gewone remlichten 1 massa delen en je derde remlicht (led) een eigen massa heeft. | |
Diqiu-Long | maandag 17 april 2017 @ 20:11 |
Ja en niet zo'n beetje: bijna ¤ 5 voor een lullig lampje Dus toen wilde ik er ook niet meerdere afnemen. Ben uiteindelijk dezelfde dag nog bij een garage in Düsseldorf geweest, die wilde ¤ 3 per lampje. Voor het gemak gewoon betaald en ik leerde dat je de oude lampjes uit het voetje dient te halen, de Peugeot dealer gaf mij namelijk een lampje in voetje mee. Het frappante is trouwens dat ik op eBay 10x van die ledlampjes gekocht heb voor ¤ 1 dus wat ik bij de garage en dealer betaald had was natuurlijk wel echt zuur. Misschien dat ik er dus nog led lampjes in ga zetten, weet nu toch hoe het moet. | |
Legwieh | maandag 17 april 2017 @ 21:58 |
Dat wordt ook weer dof na verloop van tijd. Als je het echt weer in Nieuwstaat wil krijgen moet je de verffohn pakken. Heel voorzichtig de bumper opwarmen en je ziet hem weer perfect zwart worden. Wel goed opletten te lang op 1 plek of te dicht erop wn je bumper smelt weg. | |
Sjoegerd | maandag 17 april 2017 @ 23:03 |
Bij sommige types van PSA zitten ze wel vast in het voetje maar bij mijn Citroën AX was dat gelukkig niet zo. Heb toen maar alles vervangen, had voor een paar euro een doosje van 10. | |
vannelle | dinsdag 18 april 2017 @ 03:44 |
Dat is het punt idd, ze verkopen liever een armatuur dan een los lampje. Heb dat in het verleden bij de Alfa dealer ook meegemaakt, die gingen zelfs zo ver dat ze zeiden dat het lampje en fitting niet gescheiden konden worden en dus als geheel gekocht moesten worden. Dat bleek onzin te zijn want dat lampje kon je er gewoon uit trekken en vervangen door een nieuwe. Uiteraard niet bij de dealer gekocht maar bij een automaterialenzaak en dat scheelt gewoon een paar euro per lampje. Ik snap wel dat de dealer graag onderdelen verkoopt maar verkeerd advies dat je op kosten jaagt heb ik nogal een hekel aan, dat hoort niet zo. | |
Zolderkamer | dinsdag 18 april 2017 @ 04:17 |
Dat kan best wel kloppen als het bijvoorbeeld 1 onderdeel nummer betreft, dan dient beide tegelijk vervangen te worden bijv.. (vanwege hoge kans op corrosie oid.. vaak is het preventief) Zoals bij een nieuwe band een nieuw ventiel hoort.. of zoals je remblokken nooit gelijk slijten, maar je wel beide tegelijk vervangt.. Het kan ook onzin zijn.. maar zeker bij Alfa zou ik gokken op het voorkomen van corrosie.. Wat niet wegneemt dat het nog een leven lang gewoon werkt als je alleen het lampje vervangt.. | |
vannelle | dinsdag 18 april 2017 @ 05:29 |
Dan nog klopt het niet. Als het specialisten zijn weten ze dat ook wel, je wordt als klant gewoon aan het lijntje gehouden en uitgemolken. Wat je schreef over Alfa en corrosie ga ik niet op in, dat was jaren geleden al achterhaald. |