Heb vergelijkbaar iets als Admiraal hierboven, maar wat heeft tijdje zonder airco gereden ermee te maken?quote:Op woensdag 14 december 2016 06:21 schreef eRKa het volgende:
[..]
Al een tijdje zonder airco gereden? Dat is het enige op die plek waar reukloos water vandaan kan komen. Misschien ook de ruitensproeier, aangenomen dat die gewoon water zonder antivries bevat. Momenteel vrij onwaarschijnlijk dus.
In het interieur zit een verdamper van de airco. Dat is de radiator die gekoeld wordt en waar de interieurlucht overheen blaast om het koel te krijgen IN de auto. Tijdens dat proces slaat er vocht neer op de verdamper. Dat vocht moet afgevoerd worden naar buiten (het lekspoor dat je 's zomers bij stoplichten ziet). Als de afvoer verstopt is, dan heb je vaak vocht in de auto.quote:Op donderdag 15 december 2016 23:14 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Heb vergelijkbaar iets als Admiraal hierboven, maar wat heeft tijdje zonder airco gereden ermee te maken?
Ja, indien de auto een wideband lambda sensor(en) gebruikt en niet te oud is zodat EOBD/OBD2 ondersteund wordt. Nee, als de auto nog een ouderwetse sprong lambda sensor(en) gebruikt.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:08 schreef x3ro het volgende:
Iemand een idee of je met zo'n ELM wifi/bluetooth module voor de OBD poort het afr van een auto kan monitoren? Zou nogal een bak schelen ten opzichte van zo'n ding van innovate.
Dank voor het uitgebreide antwoord. OBD2 heeft de auto in ieder geval al wel. Alleen uitzoeken of hij een wideband sensor heeft.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:41 schreef oldford het volgende:
[..]
Ja, indien de auto een wideband lambda sensor(en) gebruikt en niet te oud is zodat EOBD/OBD2 ondersteund wordt. Nee, als de auto nog een ouderwetse sprong lambda sensor(en) gebruikt.
N.B.: Bovenstaande uitspraak slaat op de sensoren Vóór de katalysator bij gebruik van benzine en/of gas. Deze geldt niet voor diesels ook al hebben die tegenwoordig ook een wideband lambda sensor.
Ik vond dit bericht in een topic van lang geleden. Mijn vader heeft ook een Volvo 945 (dus station), een Polar uit 1997, en wellicht een vergelijkbaar probleem. Jaren geleden (ik schat een jaar of 8) is ooit iets van de dynamo af gebroken waardoor de riem van de dynamo af liep en accu dus niet meer op kon laden. Vervolgens is toen op de dag erna de dynamo en de bevestiging vervangen, en toen is ook meteen een nieuwe accu erin gezet.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 17:56 schreef Agiath het volgende:
Oke, ik heb nu een probleem met mijn accu, of liever gezegd de gehele stroomtoevoer in mijn auto.
Het is een Volvo 940 2.3 IC. Vorig jaar door europa mee getoerd, geen problemen gehad.
Daarna in September nog APK gedaan en nog enkele ritjes mee gedaan, uiteindelijk in januari 2011 laten schorsen. We gingen hem pas weer in de zomer gebreuken voor de vakantie.
Hij kon hier op een eigen terrein staan, dus ik startte hem af en toe en reed een rondje om de banden te ontlasten en de motor soepel te houden. Hierna liet ik hem altijd even stationair draaien zodat de accu niet leeg ging.
Na de hevige sneeuw wou ik auto weer starten maar wat bleek, de accu was opeens leeg...
Ik dacht dus aan een kapotte accu, of icm met de kou en het vocht dat er iets kapot was, maar het kon ook zijn dat ik de auto toch wat te vaak gestart had zonder weer te laden opladen (ik kon immers niet de openbare weg op dus een stukkie rijden zat er niet bij).
Even een acculader geleend van een collega, nachtje laden laden, met een multimeter gecheked of het voltage klopte tijdens het opladen, allemaal prima.
De volgende dag startte ie dus weer als een zonnetje. Toen weer een tijdje laten staan, af en toe testen of de accu het nog deed. Die deed het nog.
Tot op een dag de power weer helemaal weg was. De centrale deurvergrendeling werkte nog maar net zegmaar....
Met startkabels kon ik de auto nog starten, want ik wou hem even verplaatsen....
Nu denk ik dus dat er toch ergens een lekstroom in de auto zit. Dus ik heb weer een acculader geregeld, maar nu wil de accu dus niet opladen.... De lader geeft geen kick als ik hem aansluit, net op een andere auto getest of die lader niet kapot was, maar daar deed ie het wel op...
Ik snap het niet meer Ik ga zo als een huisgenoot terug is weer proberen de auto op te starten met startkabels, om te kijken of er überhaupt nog stroom in die accu kan....
Misschien is dat toch gewoon de accu kapot en kan ik die acculader bij de winkel weer inwisselen voor een nieuwe accu
Of herkent iemand hier misschien symptomen van lekstroom? Want dan ben ik natuurlijk nog verder van huis....
Uitlijning is de stand van de wielen onder de auto. Zeg maar alle hoeken waarin je een wiel kan zetten. En onder andere de sporing valt daar ook onder die mede bepaald of en hoe je auto afwijkt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 11:08 schreef einzeinz het volgende:
Simpel vraagje, waarschijnlijk is het de 'uitlijning'.
Ik rij een weekje rond met een bedrijfswagen. Wanneer ik het stuur los laat dan gaat hij automatisch lichtjes naar links.
Hoe kan dit verholpen worden?
En tóch zou ik het melden.quote:Op woensdag 4 januari 2017 11:47 schreef einzeinz het volgende:
Normaal gezien moet ik onregelmatigheden melden, maar aangezien ik er maar een week mee rij laat ik het zo. Dat afdraaien zal al langer dan vandaag zijn en tot op heden is dat nog niet opgemerkt geweest.
De Citroën dealer kan je er wel aan helpen. Een sloopbedrijf vast ook, mits hij dezelfde wagen heeft staan.quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Het is niet echt een onderhoudsvrije maar meer een benamingsvraag.
Bij mijn achterportier van mijn Xsara Picasso heb ik naast/onder de ruit een plastic kapje wat vastgeplakt zat (welke afgebroken is) Nu weet ik niet hoe dit onderdeel heet en waar ik dat kan bestellen
Dat denk ik ook maar ik zoek een productnaam of nummerquote:Op donderdag 5 januari 2017 18:46 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
De Citroën dealer kan je er wel aan helpen. Een sloopbedrijf vast ook, mits hij dezelfde wagen heeft staan.
Ook die heeft de Citroën dealer wel voor jequote:Op donderdag 5 januari 2017 18:51 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat denk ik ook maar ik zoek een productnaam of nummer
zal niet meevallen, probeer de automaterialentoko om de hoek. Handig is als je het onderdeel bij je hebt.quote:Op woensdag 11 januari 2017 18:06 schreef Vliegbaard het volgende:
Vandaag de Kia Rio (2005) van mijn moeder afgekeurd op de handrem reachtsachter. Zojuist even gekeken wat het euvel kon zijn. De handremkabel lijkt te werken. Ik zie wel dat het "verdeelplaatje"onder de handrem niet beide kabels gelijk aan trekt als ik de handrem aantrek. Aangezien de handremmen schijnbaar zelfstellend zijn verdenk ik het meganisme in de trommel.
Ik ben ik er inmiddels achter dat deze in het Engels strut adjusters heten. Ik kan deze echter op geen enkele site terug vinden. Alle onderdelen van de trommel kan ik vinden behalve die zogenaamde strut. Iemand de Nederlandse vertaling ervoor en weet waar ik ze, buiten de dealer, kan bestellen?
Daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor. Maar ik had het graag besteld zodat ik daar morgen allemaal niet achteraan hoef. Ben bang dat er niets anders op zit...quote:Op woensdag 11 januari 2017 18:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
zal niet meevallen, probeer de automaterialentoko om de hoek. Handig is als je het onderdeel bij je hebt.
Autodemontage kun je ook proberen.
Vaak zijn het revisiesetjes waar het ding bij zit.. heb je meteen alles fris erin zitten, en dan zou ik effe grof investeren ( ) en allebei de kanten doen.quote:Op woensdag 11 januari 2017 18:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor. Maar ik had het graag besteld zodat ik daar morgen allemaal niet achteraan hoef. Ben bang dat er niets anders op zit...
wel vreemd dat dat het enige onderdeel van de trommel is dat niet te bestellen valt.
Die revisiesetje missen dus net 2 beugels van de handrem. Althans ik zie ze er nergens bij staan..quote:Op woensdag 11 januari 2017 18:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Vaak zijn het revisiesetjes waar het ding bij zit.. heb je meteen alles fris erin zitten, en dan zou ik effe grof investeren ( ) en allebei de kanten doen.
Nergens een exploded view met onderdeelnummers te vinden?quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die revisiesetje missen dus net 2 beugels van de handrem. Althans ik zie ze er nergens bij staan..
Nee, maar het stelmechanisme uit onderstaande afbeelding is het in ieder geval.quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nergens een exploded view met onderdeelnummers te vinden?
Aan de onderkant van dat ding op je plaatje zit een getand kwart rondje, die moet gangbaar zijn anders werkt het zelfstellend gedeelte niet.quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nee, maar het stelmechanisme uit onderstaande afbeelding is het in ieder geval.
[ afbeelding ]
Dat kartel gedeelte was versleten en de veer hield de boel niet meer op spanning,quote:Op vrijdag 20 januari 2017 16:00 schreef vannelle het volgende:
[..]
Aan de onderkant van dat ding op je plaatje zit een getand kwart rondje, die moet gangbaar zijn anders werkt het zelfstellend gedeelte niet.
Was bij mijn Fiesta ook het geval, ik heb het schoon- en gangbaar gemaakt en het werkte weer als een tierelier.
Als het versleten is helpt schoonmaken ook niet meer nee.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 17:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat kartel gedeelte was versleten en de veer hield de boel niet meer op spanning,
Uiteindelijk toch bij de dealer moeten halen á ¤23. Dat vind ik een zeer nette prijs en anders dan ik van andere dealers gewend ben.
Yep . De kabel is niet te verstellen en nog intact. Dan bleef alleen dat mechanisme nog over.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 17:34 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als het versleten is helpt schoonmaken ook niet meer nee.
Is het probleem nu ook opgelost?
Mooi opgelost dan voor ¤23,-quote:Op zaterdag 21 januari 2017 17:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Yep . De kabel is niet te verstellen en nog intact. Dan bleef alleen dat mechanisme nog over.
Zolang het geen elektronica betreft is een auto niet moeilijkste doorgronden. Het scheelt wel of je een technisch inzicht hebt en goed gereedschap.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 18:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Mooi opgelost dan voor ¤23,-
Ik heb me destijds ook rot gezocht naar de oorzaak van het remverschil.
Je raadt nooit waar ik de volgende keer als 1e naar kijk.
Ik ben ook meer van de tandwielen en kettingen en zo, elektronica is ook niks voor mij.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 18:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zolang het geen elektronica betreft is een auto niet moeilijkste doorgronden. Het scheelt wel of je een technisch inzicht hebt en goed gereedschap.
Grootste verdenking ligt direct op de thermostaat.quote:
Want?quote:Op woensdag 25 januari 2017 04:09 schreef Vliegbaard het volgende:
Het kan met het weer te maken hebben maar meestal is het geen goed teken.
Vocht in de motor. Of een paar korte ritjes achter elkaar gehad of koelvloeistof. Kies zelf maarquote:
Die "mayo" onder de dop is toch meestal echt een teken van een issue met de koppakking.quote:
OK. Maar ik maak veel korte ritten (15 KM per keer ) met betreffende auto. Eerder nooit die gelige smurrie gezien.quote:Op woensdag 25 januari 2017 10:38 schreef x3ro het volgende:
[..]
Die "mayo" onder de dop is toch meestal echt een teken van een issue met de koppakking.
KVS niveau in de gaten houden. Met veel korte ritten verdampt het water/condens in de olie niet en dan krijg je die gele troep. Maak eens een keer een ritje van 20km+ op de snelweg en kijk dan nog eens onder de dop.quote:Op woensdag 25 januari 2017 11:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
OK. Maar ik maak veel korte ritten (15 KM per keer ) met betreffende auto. Eerder nooit die gelige smurrie gezien.
Hoe weet ik zonder naar de garage te hoeven gaan zeker of het de koppakking is?
KVS ?quote:Op woensdag 25 januari 2017 11:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
KVS niveau in de gaten houden. Met veel korte ritten verdampt het water/condens in de olie niet en dan krijg je die gele troep. Maak eens een keer een ritje van 20km+ op de snelweg en kijk dan nog eens onder de dop.
Zolang je geen kvs verliest zal er wel niks aan de hand zijn. Of misschien verlies je minimaal maar zelfs met een lekke koppakking is gewoon normaal te rijden.
KoelVloeiStofquote:Op woensdag 25 januari 2017 12:35 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
KVS ?
Bedankt voor je antwoord trouwens.
quote:
Zit het ook aan je peilstok?quote:Op maandag 23 januari 2017 10:22 schreef de_boswachter het volgende:
Ik moet eens in de paar maanden mijn olie zelf aanvullen. Productiefoutje, geen idee, maar het moet. Nou viel het me vanmorgen voor het eerst op dat onder de dop die je eraf draait een geelachtige substantie zat. Niet echt de motorolie kleur maar gewoon geel eigenlijk.
Vond het vreemd, had het nog nooit eerder gezien.
Zal dit weekend eens checken, maar volgens mij niet. Was me althans niet opgevallen de vorige keer. Puur onder de dop.quote:Op woensdag 25 januari 2017 14:19 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Zit het ook aan je peilstok?
Heb je climate control in de wagen?quote:Op woensdag 25 januari 2017 13:08 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Nou ik heb wel ontzettend veel las van plasjes water die op de grond liggen als ik klein stukje heb gereden. Maar dat is dan vooral als ik verwarming/airco aan heb gehad. Dus zowel zomer als winter.
Koelvloeistof zelf hoef ik nooit bij te vullen dus denk niet dat ik me daar zorgen over hoef te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |