abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:51:02 #1
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_164862707


Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."


Handige links:

Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl
Pitstraat.com (5% korting op de eerste bestelling voor FOK!ers.)

Handige PTA topics:

PTA / Autoradio installeren.
PTA / Hoe werkt een differentieel
PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1
PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes
pi_164874841
Waarom is dit topic eigenlijk niet meer sticky?
pi_165016780
En stiekem weer sticky gezet. o|O
Topic staat nu tenminste weer waar ie hoort. ^O^
pi_165122495
Mag ik zo'n washandschoen gewoon in de wasmachine gooien? Op hoeveel graden moet ik het wassen?



En wat doen jullie met microvezeldoekjes waarmee je de ramen schoonmaakt? Ook gewoon de wasmachine in? Welke stand?
Cindy De Vuyst
pi_165124518
Kan het zo zijn dat wanneer de vloeistof/filters van de airco bijgevuld/vervangen moeten worden de airco van de een op andere dag niet meer koelt?
Of gaat dat geleidelijk?

Betreft seat cordoba uit 2000,
Ik hoor de airco niet meer duidelijk aanslaan als ik de airco uitzet,waarschijnlijk omdat hij niet meer hard hoeft te werken..
Ik zie wel wanneer ik geparkeerd sta en ik zet hem aan of uit, het toerental van de auto nog een beetje verspringen maar niet zo erg als normaal?

Is nu heel de airco kapot of gewoon onderhoud? (Zou kunnen, heb hem nu 2 jaar en nog nooit airco onderhoud gedaan)
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 15:17:21 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165127470
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:11 schreef einzeinz het volgende:
Mag ik zo'n washandschoen gewoon in de wasmachine gooien? Op hoeveel graden moet ik het wassen?

[ afbeelding ]

En wat doen jullie met microvezeldoekjes waarmee je de ramen schoonmaakt? Ook gewoon de wasmachine in? Welke stand?
40 graden zonder wasverzachter en niet in de droger.
pi_165128277
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:17 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

40 graden zonder wasverzachter en niet in de droger.
Moet er verder iets in van producten?
Cindy De Vuyst
  Vis een optie? dinsdag 6 september 2016 @ 16:09:40 #8
70532 loveli
N
pi_165128479
Wasmiddel?
/schopje LIF
crap in = crap out
  Vis een optie? dinsdag 6 september 2016 @ 16:11:36 #9
70532 loveli
N
pi_165128516
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 12:09 schreef deadly_kiss het volgende:
Kan het zo zijn dat wanneer de vloeistof/filters van de airco bijgevuld/vervangen moeten worden de airco van de een op andere dag niet meer koelt?
Of gaat dat geleidelijk?

Betreft seat cordoba uit 2000,
Ik hoor de airco niet meer duidelijk aanslaan als ik de airco uitzet,waarschijnlijk omdat hij niet meer hard hoeft te werken..
Ik zie wel wanneer ik geparkeerd sta en ik zet hem aan of uit, het toerental van de auto nog een beetje verspringen maar niet zo erg als normaal?

Is nu heel de airco kapot of gewoon onderhoud? (Zou kunnen, heb hem nu 2 jaar en nog nooit airco onderhoud gedaan)
Eens in de 3 jaar airco bijvullen is normaal. Als er te weinig koel/smeermiddel in zit, vindt je pomp het niet leuk. Bijvullen kost 5 tientjes bij de aircoboer.
crap in = crap out
pi_165130942
Mijn busje autoshampoo geraakt op. Ik zag net een actie van Dunlop (autowax/Shampoo) zouden jullie dit kopen? Ik gebruikte tot nu toe altijd HG.
Cindy De Vuyst
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 20:04:16 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 20:04:59 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165133214
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:32 schreef einzeinz het volgende:
Mijn busje autoshampoo geraakt op. Ik zag net een actie van Dunlop (autowax/Shampoo) zouden jullie dit kopen? Ik gebruikte tot nu toe altijd HG.
Nee, maar dat is maar net hoe graag je je auto wilt laten glimmen. Daar is een shampoo een onderdeel van.
  dinsdag 6 september 2016 @ 20:40:13 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_165134227
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:32 schreef einzeinz het volgende:
Mijn busje autoshampoo geraakt op. Ik zag net een actie van Dunlop (autowax/Shampoo) zouden jullie dit kopen? Ik gebruikte tot nu toe altijd HG.
Dunlop is zo'n vergane glorie merk. Zou er geen cent extra voor betalen. Iedere Chinees met een gaar product kan een licentie kopen en Dunlop op zijn shit, of shampoo, plakken. Grundig of Blaupunkt hetzelfde. Dunlop banden zijn wel OK :)

Ik gebruik 'Born to be mild' shampoo. Prima spul.
'Mild thing. You make my car bling' :7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_165136124
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 12:09 schreef deadly_kiss het volgende:
Kan het zo zijn dat wanneer de vloeistof/filters van de airco bijgevuld/vervangen moeten worden de airco van de een op andere dag niet meer koelt?
Of gaat dat geleidelijk?

Betreft seat cordoba uit 2000,
Ik hoor de airco niet meer duidelijk aanslaan als ik de airco uitzet,waarschijnlijk omdat hij niet meer hard hoeft te werken..
Ik zie wel wanneer ik geparkeerd sta en ik zet hem aan of uit, het toerental van de auto nog een beetje verspringen maar niet zo erg als normaal?

Is nu heel de airco kapot of gewoon onderhoud? (Zou kunnen, heb hem nu 2 jaar en nog nooit airco onderhoud gedaan)
Airco kan geleidelijk leeg lopen door een klein, of snel door een groot lek. Of er is een storkng (8>
pi_165154251
Ik liep in de Action deze middag en zag de volgende producten van Techno:

- Bumper Spray (1,99 euro/400ml)
- Banden Glans (1,95 euro/400ml)

Vroeger hadden ze er ook Cockpit Spray, maar die verkopen ze niet meer. Is het raadzaam om die af en toe eens aan te brengen? Of is er het beter van niet?
En mijn bijkomende vraag, zouden jullie dergelijke producten in Action durven kopen? Of toch maar gewoon van een erkend merk?
Cindy De Vuyst
pi_165155525
het kettingvet is er wel ok, jammer van de korte spuitmond
  Moderator woensdag 7 september 2016 @ 18:57:31 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165156463
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 17:00 schreef einzeinz het volgende:
Ik liep in de Action deze middag en zag de volgende producten van Techno:

- Bumper Spray (1,99 euro/400ml)
- Banden Glans (1,95 euro/400ml)

Vroeger hadden ze er ook Cockpit Spray, maar die verkopen ze niet meer. Is het raadzaam om die af en toe eens aan te brengen? Of is er het beter van niet?
En mijn bijkomende vraag, zouden jullie dergelijke producten in Action durven kopen? Of toch maar gewoon van een erkend merk?
Raadzaam? Het is niet zo dat je bumpers en banden langer meegaan als je dit erop doet. Het zal er wat leuker/nieuwer uit zien.

Producten van echte detail merken blijven veel langer zitten.
pi_165455827
Ik ben momenteel op zoek naar een set nieuwe banden voor op mijn Peugot 307 bj 2006. Volgens de specificatie van mijn auto (en ook de banden die er nu onder liggen) heb ik de volgende maat nodig:

195/65 R15 91H.

Klopt het dan dat als ik dezelfde maat koop, mijn velgen daar ook gewoon op passen of moet ik dan naar nog meer zaken kijken?
Feyenoord Rotterdam
  dinsdag 20 september 2016 @ 19:05:44 #19
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_165455907
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 19:01 schreef Fuszy het volgende:
Klopt het dan dat als ik dezelfde maat koop, mijn velgen daar ook gewoon op passen of moet ik dan naar nog meer zaken kijken?
Ja hoor,
Alleen is dat laatste het draag vermogen van je band, die kan zonder enig probleem hoger zijn
(91H)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_165494811
Heb op het moment een MK6.5 Fiesta ST met zo'n 76k op de klok en heeft sinds een aantal dagen last bij een koude start. Wanneer ik het sochtends de auto start loopt deze de eerste 2 a 3 seconden goed, om vervolgens terug te zakken naar zo'n 4 a 500 toeren. Wanneer ik een keer of twee een beetje gas bijgeef loopt hij als een zonnetje en heb ik nergens meer last van. Dit problem is de afgelopen 3 dagen concequent het geval bij het starten van de auto in de ochtend.

Dacht zelf aan of een vervuild gasklephuis/probleem stationairklep. Jullie nog een idee?
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  donderdag 22 september 2016 @ 19:54:00 #21
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_165499539
Gasklephuis is waarschijnlijk smerig
Hebben Duratecjes wel vaker last van..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_165508709
Gasklephuis zou goed kunnen. Demonteren en even aan de slag met remmenreiniger dus.
Schip ahoy!
pi_165622323
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 21:19 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Airco kan geleidelijk leeg lopen door een klein, of snel door een groot lek. Of er is een storkng (8>
Er was wat gaan doorsmeulen in de zekeringenkast dus bijvullen hielp niet :o
Nu geheel nieuwe kast en zekeringen, alsnog de airco laten bijvullen en nieuwe filters..
Doet het weer top ^O^
  woensdag 28 september 2016 @ 13:04:45 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_165622652
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 09:30 schreef Piet__Piraat het volgende:
Gasklephuis zou goed kunnen. Demonteren en even aan de slag met remmenreiniger dus.
carburateurreiniger.

Werkt beter, laat rubbers e.d. gewoon heel. Een gas- EGR-klep is geen rem, en het vuil/aanslag is geen vet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_165712488
Ik heb geen idee of het hier op z'n plek is, maar aangezien ik zo 1-2-3 geen 'Het Grote Autobanden-topic!' vond, probeer ik het maar hier.

Begin juli heb ik een nieuwe auto gekocht (enfin, moeten kopen aangezien de andere een beetje verkreukeld was). Onder mijn oude wagen had ik vierseizoensbanden van Goodyear, maar onder de nieuwe staan zomerbandjes van Hankook en daar mag ik in de winter in Duitsland (en binnenkort ook in Luxemburg) niet mee rijden.

Nu dacht ik dus voorlopig geen nieuwe vierseizoensbanden te kopen, maar gewoon winterbanden, omdat de banden die erop staan nog zo nieuw zijn. Alleen... ik ken daar dus nulle de botten van. :@ ik ken mijn bandenmaat (195/50 r15 82H) en dat er een zomer-, winter-, en vierseizoensband bestaat en daar houdt het zo ongeveer wel op.

Dus: waar moet ik op letten bij het kiezen van een winterband? Merken die te vermijden zijn of net aan te raden? Wat met velgrandbescherming? Alle tips en suggesties zijn welkom! :s)
  Moderator zondag 2 oktober 2016 @ 19:15:13 #26
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165713895
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:15 schreef jitzzzze het volgende:
Gewoon een A merk, en Google op reviews als je een a merk in je budget hebt gevonden.
Denk dat daar juist het probleem zit: de reviews van alles gaan zowat alle kanten uit, en ik zie door het bos de bomen niet meer ondertussen.
  Moderator zondag 2 oktober 2016 @ 19:28:39 #28
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165714090
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:20 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Denk dat daar juist het probleem zit: de reviews van alles gaan zowat alle kanten uit, en ik zie door het bos de bomen niet meer ondertussen.
Dan kies je toch reviews van een tent die wel te vertrouwen is? Zoals de ANWB of de ADAC.
pi_165714164
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:28 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dan kies je toch reviews van een tent die wel te vertrouwen is? Zoals de ANWB of de ADAC.
Ja, en daar staat mijn bandenmaat dus nergens tussen.
Maar goed, ik google maar vrolijk verder als het toch een te ignorante vraag blijkt te zijn. :s)
  Moderator zondag 2 oktober 2016 @ 20:02:20 #30
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165714918
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:32 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Ja, en daar staat mijn bandenmaat dus nergens tussen.
Maar goed, ik google maar vrolijk verder als het toch een te ignorante vraag blijkt te zijn. :s)
Nou is 195/50/r15 niet echt een courante maat; het aantal testen zal inderdaad niet heel groot zijn.
  zondag 2 oktober 2016 @ 20:57:14 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_165716630
Winterbandenseizoen 2016-2017 geopend. *O* *O* *O*
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 2 oktober 2016 @ 23:15:08 #32
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_165720677
Vandaag zomaar random een deuk/put in m'n remschijf gespot.



Moet ik het nu laten vervangen in combinatie met de blokken of gewoon doorrijden?

Rijdt hier persoonlijk al haast een jaar mee rond zonder het te weten.
Irene is bae <3
pi_165722239
Er mist een stukje uit je remschijf, wat denk je zelf?
  Moderator maandag 3 oktober 2016 @ 07:13:38 #34
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165722511
Nooit een trilling gevoeld tijdens het rijden?

Direct vervangen, inderdaad samen met de blokken. De remklauw moet er toch af om de schijf te wisselen, dan kan je makkelijk de blokken ook wisselen en de zuiger even terug draaien/duwen.
pi_165722633
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:32 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Ja, en daar staat mijn bandenmaat dus nergens tussen.
Maar goed, ik google maar vrolijk verder als het toch een te ignorante vraag blijkt te zijn. :s)
Je hoeft ook niet per se naar dezelfde bandenmaat te kijken. Kijk naar vergelijkbare banden qua inchmaat (15" dus). Het gaat vooral om de samenstelling van het rubber.

En op zich, als je een A-merk pakt zoals Goodyear, Michelin, Dunlop, Vredestein, Continental of zoiets, zit je altijd wel goed. Ga je ze om je huidige velgen leggen, of ga je compleet nieuwe wielen kopen? Want dan moet je wel goed opletten met steekmaten e.d.
Schip ahoy!
pi_165722749
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 07:47 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet per se naar dezelfde bandenmaat te kijken. Kijk naar vergelijkbare banden qua inchmaat (15" dus). Het gaat vooral om de samenstelling van het rubber.

En op zich, als je een A-merk pakt zoals Goodyear, Michelin, Dunlop, Vredestein, Continental of zoiets, zit je altijd wel goed. Ga je ze om je huidige velgen leggen, of ga je compleet nieuwe wielen kopen? Want dan moet je wel goed opletten met steekmaten e.d.
Ja, ik zag dat er op mijn gelijkvormigheidsattest nog vier bandenmaten stonden die ik mocht gebruiken, ook met een andere inchmaat zelfs, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat dat dan juist voor consequenties heeft.

Mijn vader wil me (allez ja 'uwen auto') voor Kerst lichtmetalen velgen cadeau doen (voor de zomerbanden) en dan zei hij iets van de winterbanden op die stalen velg met wieldop van de zomerbanden te zetten, maar dan heb je wel exact dezelfde bandenmaat nodig, dacht ik, of ben ik nu echt aan het dwalen?

(Steekmaat, is dat het aantal gaten voor de bouten en de diameter ervan?) :@
pi_165722856
Onder andere.


Helemaal niet zo'n verkeerd plan: zomerbanden op lichtmetaal en winterbanden op staal. Hebben je 'lelijke' velgen meer te lijden onder de pekel, logische keuze.

Ik zou bij dezelfde inchmaat blijven, of eventueel een maatje kleiner kan ook (als dat past op je auto). Groter is duurder, en aangezien je geen liefhebber bent zou ik dat er niet aan uitgeven.
Je kunt nog even je bandenmaat berekenen: https://tiresize.com/calculator/, om te vergelijken. Mogelijk dat een andere, meer courante 15" band handiger is.
Schip ahoy!
pi_165722857
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 20:02 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Nou is 195/50/r15 niet echt een courante maat; het aantal testen zal inderdaad niet heel groot zijn.
Dat is inderdaad zo, en dan vind je een goeie review/test van iets, vind je even later een slechte review en allebei is het van een automagazine en dan kan mijn hoofd er niet meer bij. (Heeft ook met mijn hoofd op dit moment te maken, moet ik toegeven)
  Moderator maandag 3 oktober 2016 @ 13:23:49 #39
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165727061
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 08:24 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Dat is inderdaad zo, en dan vind je een goeie review/test van iets, vind je even later een slechte review en allebei is het van een automagazine en dan kan mijn hoofd er niet meer bij. (Heeft ook met mijn hoofd op dit moment te maken, moet ik toegeven)
Neem dan 195/65/r15 als maat. Is zeer courant en voldoende testen in te vinden.

Kijk alleen naar de ANWB en ADAC.
  Vis een optie? maandag 3 oktober 2016 @ 14:11:20 #40
70532 loveli
N
pi_165727843
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:23 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Neem dan 195/65/r15 als maat. Is zeer courant en voldoende testen in te vinden.

Kijk alleen naar de ANWB en ADAC.
Hebben de verhoudingen van de band geen invloed op de rijeigenschappen? Ik kan me voorstellen dat een band met verhouding 195/65 een stuk anders aanvoelt dan een 195/50. Het lijkt mij dat je 195/50 beter met 205/50 kunt vergelijken dan met 195/65.
crap in = crap out
  maandag 3 oktober 2016 @ 14:42:09 #41
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_165728317
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 07:13 schreef jitzzzze het volgende:
Nooit een trilling gevoeld tijdens het rijden?

Direct vervangen, inderdaad samen met de blokken. De remklauw moet er toch af om de schijf te wisselen, dan kan je makkelijk de blokken ook wisselen en de zuiger even terug draaien/duwen.
Niks raars eigenlijk rijdt gewoon zoals gewoonlijk in de 9 maanden dat ik deze kar heb. Dacht zou toch eroverheen glijden oid.

Denk dat ik het eigenlijk niet eens zou hebben gespot als ik niet naar m'n wiel keek, maar best zal het te zijner tijd wel laten vervangen als ik de onderdelen heb geregeld. :')
Irene is bae <3
  Moderator maandag 3 oktober 2016 @ 19:16:49 #42
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165733418
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:11 schreef loveli het volgende:

[..]

Hebben de verhoudingen van de band geen invloed op de rijeigenschappen? Ik kan me voorstellen dat een band met verhouding 195/65 een stuk anders aanvoelt dan een 195/50. Het lijkt mij dat je 195/50 beter met 205/50 kunt vergelijken dan met 195/65.
Vaak is 205 weer een R16, wat ook weer zijn invloed heeft. Het gaat om het rubber, niet de exacte afmetingen. Het rubber geeft bepaalde eigenschappen in droog, nat, sneeuw etc.

De hoogte heeft inderdaad wel invloed op de rijeigenschappen, maar zolang je de maat niet veranderd zijn de veranderingen minimaal.
  Moderator maandag 3 oktober 2016 @ 19:17:55 #43
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165733436
quote:
10s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:42 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Niks raars eigenlijk rijdt gewoon zoals gewoonlijk in de 9 maanden dat ik deze kar heb. Dacht zou toch eroverheen glijden oid.

Denk dat ik het eigenlijk niet eens zou hebben gespot als ik niet naar m'n wiel keek, maar best zal het te zijner tijd wel laten vervangen als ik de onderdelen heb geregeld. :')
Laten doen en zelf onderdelen regelen is niet iets waar veel garages op zitten te wachten.

Bovendien zijn het je remmen, wel een belangrijk onderdeel.
  maandag 3 oktober 2016 @ 19:33:01 #44
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_165733925
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:17 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Laten doen en zelf onderdelen regelen is niet iets waar veel garages op zitten te wachten.

Bovendien zijn het je remmen, wel een belangrijk onderdeel.
De ene garage zet het voor 40 voor mij erop en een ander wilt het voor 65 doen dus dat is al geregeld.

Enige wat ik nog moet doen zijn dus de spullen halen. Kan 2 schijven met blokken halen van ATE voor 105 incl. of er is ook deze, maar ik ken ATP niet. :9
Irene is bae <3
  Moderator maandag 3 oktober 2016 @ 20:08:04 #45
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165734976
quote:
10s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:33 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

De ene garage zet het voor 40 voor mij erop en een ander wilt het voor 65 doen dus dat is al geregeld.

Enige wat ik nog moet doen zijn dus de spullen halen. Kan 2 schijven met blokken halen van ATE voor 105 incl. of er is ook deze, maar ik ken ATP niet. :9
ATE is gewoon goed.
pi_165735576
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 08:24 schreef Piet__Piraat het volgende:
Onder andere.
[ afbeelding ]

Helemaal niet zo'n verkeerd plan: zomerbanden op lichtmetaal en winterbanden op staal. Hebben je 'lelijke' velgen meer te lijden onder de pekel, logische keuze.

Ik zou bij dezelfde inchmaat blijven, of eventueel een maatje kleiner kan ook (als dat past op je auto). Groter is duurder, en aangezien je geen liefhebber bent zou ik dat er niet aan uitgeven.
Je kunt nog even je bandenmaat berekenen: https://tiresize.com/calculator/, om te vergelijken. Mogelijk dat een andere, meer courante 15" band handiger is.
Aangezien we de velgen dan zouden wisselen van band (allez ja, zomer op de lichtmetalen, winter op de stalen), zal ik wel dezelfde inchmaat nodig hebben, denk ik. Heb trouwens ook eens op de site gekeken, maar daar verschijnen nogal veel maten die ik er voor de keuring niet mag opzetten, dus ik ga me sowieso aan die 195/50 r15 houden die ik nu heb, of de 195/55 r15, als dat dan geen problemen geeft. Iemand zei me dat je dan een afwijking krijgt op je kilometerteller?

Edit: liefhebber als in kenner inderdaad niet. Liefhebber als in doodgraag autorijden, slipcursussen en race-initiatie doen, naar f1, rallycross en klimcross gaan en de auto elke zes maand kleien, polishen, glaze en waxen en dan elke week poetsen dan weer wel. Hoop dat ze volgend jaar die cursus auto-onderhoud voor dummies weer geven hier op de beroepsschool, want het is idd schandalig hoe weinig ik weet. Startkabels aansluiten en een wiel vervangen en daar houdt het op :@

quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:23 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Neem dan 195/65/r15 als maat. Is zeer courant en voldoende testen in te vinden.

Kijk alleen naar de ANWB en ADAC.
Om naar de vergelijkingen te kijken bedoel je dan? Die maat mag er niet onder namelijk. Heb nu al even rondgekeken op de site van adac en er beginnen een paar lichtjes te branden ondertussen. :)

Dank allebei!

Ondertussen lijkt de keuze voor de velg te gaan vallen op deze:

De meeste reviews over rial die ik vond, waren goed en de prijs is wel heel wat minder dan de 202 euro per velg voor een officiële ford-velg.

[ Bericht 9% gewijzigd door MarieAlice op 03-10-2016 20:38:22 ]
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 18:04:05 #47
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_165753548
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

ATE is gewoon goed.
Vergelijkbaar met de originele heb ik begrepen.

Maar nogmaals bekeken en is bij beide wielen op precies dezelfde locatie zo dus hoort het niet misschien gewoon zo te zijn? Heb ook dit gevonden.
Irene is bae <3
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:07:33 #48
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_165754652
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:04 schreef Jiang153 het volgende:
Vergelijkbaar met de originele heb ik begrepen.
ATE maakt meestal de orginele remschijven ook ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_165756925
Lichte trillingen in het stuur bij vanaf 110 kilometer per uur. Iemand tips? Banden zijn al gebalanceerd bij een bandenspecialist... Verder qua bandenspanning: 2,15 voor, 2.35 achter. Gaat om een BMW e46 van 13 jaar oud. Thanks!
pi_165756967
quote:
8s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:37 schreef LethalNinja het volgende:
Lichte trillingen in het stuur bij vanaf 110 kilometer per uur. Iemand tips? Banden zijn al gebalanceerd bij een bandenspecialist... Verder qua bandenspanning: 2,15 voor, 2.35 achter. Gaat om een BMW e46 van 13 jaar oud. Thanks!
Ik heb hetzelfde met exact dezelfde auto. Ik verdenk de draagarmen... althans de rubbers en/of fusees
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 20:58:02 #51
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_165757439
quote:
8s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:37 schreef LethalNinja het volgende:
Lichte trillingen in het stuur bij vanaf 110 kilometer per uur. Iemand tips? Banden zijn al gebalanceerd bij een bandenspecialist... Verder qua bandenspanning: 2,15 voor, 2.35 achter. Gaat om een BMW e46 van 13 jaar oud. Thanks!
Draagarmrubbers
Fuseekogels
Lagers
Stuurkogels

Kan van alles zijn...
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_165761461
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde met exact dezelfde auto. Ik verdenk de draagarmen... althans de rubbers en/of fusees
De twee draagarmrubbers voor zijn al vervangen voor nieuwe. Verder zijn er ook twee stabilisatorstangen voor vervangen..

Wat ga jij nu met het probleem doen? Ga je zoals bokkepoot systematisch de dingen af: fuseekogels, lagers, stuurkogels? alles maar vervangen of? :')
pi_165762843
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 23:13 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

De twee draagarmrubbers voor zijn al vervangen voor nieuwe. Verder zijn er ook twee stabilisatorstangen voor vervangen..

Wat ga jij nu met het probleem doen? Ga je zoals bokkepoot systematisch de dingen af: fuseekogels, lagers, stuurkogels? alles maar vervangen of? :')
In mijn geval heb ik een complete imitatieset draagarmen klaarliggen. Voorlopig helaas geen toegang tot een brug, maar ik ben er vrijwel zeker van dat dit het probleem oplost. Een dergelijke trilling heb ik al eens met de e36 gehad en dat was ook over na het vervangen van de draagarmen.
pi_165766582
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 00:44 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

In mijn geval heb ik een complete imitatieset draagarmen klaarliggen. Voorlopig helaas geen toegang tot een brug, maar ik ben er vrijwel zeker van dat dit het probleem oplost. Een dergelijke trilling heb ik al eens met de e36 gehad en dat was ook over na het vervangen van de draagarmen.
Ik ben net terug van de bandenspecialist. Door middel van balanceren en schoonmaken van de naven is het niet opgelost. Zij adviseerden ook om de draagarmen te vervangen.... Er was onder andere wat speling bij de fusee kogels...
pi_165770192
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:23 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Ik ben net terug van de bandenspecialist. Door middel van balanceren en schoonmaken van de naven is het niet opgelost. Zij adviseerden ook om de draagarmen te vervangen.... Er was onder andere wat speling bij de fusee kogels...
Die minimale speling zorgt er voor dat er bij hogere snelheden een typische trilling in het stuur voelbaar is. Nou ben ik zelf maar een hobby monteur maar ik kan met mijn minimale ervaring ondertussen wel het verschil in een bepaalde trilling ontdekken. Bijna elk geval is een trilling in het stuur niet van achter de pc te omschrijven laat staan op te lossen.
Wat ik wel zou adviseren is om een goede set draagarmen te monteren als je toch bezig bent. Ik ben van mening dat imitatiespul niet per definitie slechter is dan OEM. Uit ervaring kan ik ondertussen wel toegeven dat dit voor draagarmen (vaak) niet op gaat. Goedkope meuk begint na 10.000/20.000 km vaak weer wat trillingen te geven door de fusseekogels.
pi_165770246
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Die minimale speling zorgt er voor dat er bij hogere snelheden een typische trilling in het stuur voelbaar is. Nou ben ik zelf maar een hobby monteur maar ik kan met mijn minimale ervaring ondertussen wel het verschil in een bepaalde trilling ontdekken. Bijna elk geval is een trilling in het stuur niet van achter de pc te omschrijven laat staan op te lossen.
Wat ik wel zou adviseren is om een goede set draagarmen te monteren als je toch bezig bent. Ik ben van mening dat imitatiespul niet per definitie slechter is dan OEM. Uit ervaring kan ik ondertussen wel toegeven dat dit voor draagarmen (vaak) niet op gaat. Goedkope meuk begint na 10.000/20.000 km vaak weer wat trillingen te geven door de fusseekogels.
Thanks voor je reactie. De bandespecialist adviseerde ook al om voor iets als een draagarm echt te kiezen voor een vervangsel van BMW en geen aftermarket. Dus dat ga ik ook volgen. Het vervangen van onderdelen heeft eerder al voor veel plezier gezorgd toen ik voor twee stabilisatorstangen had vervangen, toen had ik ineens geen last meer van een bokkend geluid bij lage snelheden!...

Hopelijk zorgt het vervangen van de draagarmen ervoor dat de irritante trilling weg is. Maarja 't is natuurlijk niet zeker dat dit het echt oplost.. Keuzes keuzes :(
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:35:53 #57
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_165951514
Iemand.

Zojuist mn 1e keer remblokken en schijven besteld binnengekregen maar zijn dit de goede? Waarom heb ik 2 verschillende? Heb gewoon standaard 4 bouts velgen.



Daarnaast zie ik ook dat er een hap uit de zijkant van de remschijf is?



Dit hoort niet toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door Jiang153 op 14-10-2016 14:34:25 ]
Irene is bae <3
pi_165984468
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:35 schreef Jiang153 het volgende:
Iemand.

Zojuist mn 1e keer remblokken en schijven besteld binnengekregen maar zijn dit de goede? Waarom heb ik 2 verschillende? Heb gewoon standaard 4 bouts velgen.

[ afbeelding ]

Daarnaast zie ik ook dat er een hap uit de zijkant van de remschijf is?

[ afbeelding ]

Dit hoort niet toch?
Als je dit al niet snapt niet kloten aan je auto en breng hem naar de garage als je jezelf te pletter rijdt is het niet zo erg maar een kindje ofzo omdat je niet kon remmen is veel erger
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 09:54:13 #59
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165984558
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:35 schreef Jiang153 het volgende:
Iemand.

Zojuist mn 1e keer remblokken en schijven besteld binnengekregen maar zijn dit de goede? Waarom heb ik 2 verschillende? Heb gewoon standaard 4 bouts velgen.

[ afbeelding ]

Daarnaast zie ik ook dat er een hap uit de zijkant van de remschijf is?

[ afbeelding ]

Dit hoort niet toch?
Ik zie niets bijzonders, 2 verschillende blokjes komt omdat de ene aan de binnenkant zit en de andere aan de buitenkant. Dat stukje wat "mist" in je remschijven is van het balanceren.
pi_165984576
Dat is mijn indruk ook. Hoe heb je bedacht de boel zelf te vervangen als je blijkbaar de hele shit nog niet eens ooit los hebt gehad?

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:42 schreef LethalNinja het volgende:
Thanks voor je reactie. De bandespecialist adviseerde ook al om voor iets als een draagarm echt te kiezen voor een vervangsel van BMW en geen aftermarket. Dus dat ga ik ook volgen. Het vervangen van onderdelen heeft eerder al voor veel plezier gezorgd toen ik voor twee stabilisatorstangen had vervangen, toen had ik ineens geen last meer van een bokkend geluid bij lage snelheden!...
Neem nou Meyle HD. Staat op diverse plekken in de BMW community veel beter bekend dan origineel BMW. Dat zijn allemaal mensen die er zelf mee rondrijden en praktijkervaring geven, terwijl je bandenboer gewoon een generiek advies geeft dat ook opgaat als je er met een AMG of een i10 aankomt.
Schip ahoy!
pi_165984750
Ja, dat is gewoon het standaard verhaaltje "origineel is altijd beter, imitatie is rommel". 8)7
Sta je daar net met je dure Brembo remmen upgrade _O-
  zondag 16 oktober 2016 @ 11:17:47 #62
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_165985278
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:39 schreef klawie het volgende:

[..]

Als je dit al niet snapt niet kloten aan je auto en breng hem naar de garage als je jezelf te pletter rijdt is het niet zo erg maar een kindje ofzo omdat je niet kon remmen is veel erger
Doe ook niks zelf maar thanks had het antwoord al. :9

quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:54 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik zie niets bijzonders, 2 verschillende blokjes komt omdat de ene aan de binnenkant zit en de andere aan de buitenkant. Dat stukje wat "mist" in je remschijven is van het balanceren.
Had gister al antwoord gehad ja.
Irene is bae <3
pi_165985716
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:56 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat is mijn indruk ook. Hoe heb je bedacht de boel zelf te vervangen als je blijkbaar de hele shit nog niet eens ooit los hebt gehad?

[..]

Neem nou Meyle HD. Staat op diverse plekken in de BMW community veel beter bekend dan origineel BMW. Dat zijn allemaal mensen die er zelf mee rondrijden en praktijkervaring geven, terwijl je bandenboer gewoon een generiek advies geeft dat ook opgaat als je er met een AMG of een i10 aankomt.
Ga ik inderdaad doen :) als de draagarmen vervangen worden dan voor Meyle HD!
pi_166213941
Vraag mbt startproblemen vcan mij Kia Carens uit 2003:

Hoe kan ik uitvogelen wat er bij mij niet goed werkt alvorens geld uit te geven voor iets wat niet kapot is.

Wat er aan de hand is en wat ik vaststel:
Gisterenochtend wou mijn auto niet starten, zodra ik de sleutel omdraai klinkt het of de accu bijna leeg is, maar hoor ik de motor zichzelf wel nog omgooien. Als ik dan nog een keer de sleutel omdraai dan begint (ik denk mijn startmotor) te tikken, wat ook nog steeds klinkt als een lege accu.

Een andere auto erbij en startkabels was de oplossing, dus ik op weg naar het werk, met de gedachte dat ik mijn lampen ofzo had aan laten staan. 35km verder mijn auto geparkeerd en 8,5 uur later wou ik naar huis. Zelfde verhaal als in de ochtend. De motor gooit zich een keer rond, maar de accu is alweer leeg. (dashboardlampjes lijken wel even fel e blijven tijden het starten, terwijl ik toch dacht dat deze ook zwakker werden als de accu bijna leeg was). Een collega bereidt gevonden om zijn auto ervoor te zetten, startkabels erop, maar er komt niets anders meer dan het tikken van de startmotor. Toch maar even een andere set kabels gepakt, maar dit gaf hetzelfde.
Een duwtje op zijn kont was voldoende om te starten en ik reed weer 35km naar huis.
Thuis aangekomen zette ik de wagen stil, wachtte een 20 tal seconde en draaide mijn sleutel om, nu startte hij wel direct. Hopelijk op iets incidenteels ging ik naar binnen, maar vanochtend toch weer hetzelfde probleem.

Heb ik nu gewoon een rotte accu. Of is de startmotor naar zijn galamiezen, of moet ik de dynamo als schuldige zien?
Ik kan het allemaal zelf vervangen, maar heb geen zin om onderdelen aan te schaffen die niet defect zijn.

Wie heeft er een goed idee wat het is of nog ideeen die ik kan testen?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 26 oktober 2016 @ 13:06:51 #65
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_166216738
Als hij wel start met startkabels start en ook blijft draaien dan, dan lijkt me dat zowel de dynamo als de startmotor nog in orde is. Mij lijkt het de accu inderdaad.

Of je hebt toevallig ergens anders een stiekeme sluipverbruiker in je auto?
Don't let my username fool you...
pi_166218212
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 13:06 schreef Metalfreak het volgende:
Als hij wel start met startkabels start en ook blijft draaien dan, dan lijkt me dat zowel de dynamo als de startmotor nog in orde is. Mij lijkt het de accu inderdaad.

Of je hebt toevallig ergens anders een stiekeme sluipverbruiker in je auto?
Niet dat ik weet. Rete irritant is dat de airco direct aanstaat. Maar die is zo uit.
Maar met een kapotte accu, dan zou hij toch nog moeten starten met startkabels, dat is namelijk 1 x gelukt en 2x niet.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  Vis een optie? woensdag 26 oktober 2016 @ 16:55:24 #67
70532 loveli
N
pi_166221552
Kofferbaklampje uit?
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 26 oktober 2016 @ 16:57:48 #68
70532 loveli
N
pi_166221610
Multimeter kopen en kijken hoeveel laadspanning je hebt. Eventueel tot die tijd accu na een rit loskoppelen en vastmaken als je weer wilt starten. Ik gok op de dynamo als schuldige.
crap in = crap out
pi_166235304
Klinkt ala een accu die geen stroom meer vast kan houden
pi_166235322
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:07 schreef klawie het volgende:
Klinkt ala een accu die geen stroom meer vast kan houden
Heb gisteren iemand met de multimeter laten spelen, die zegt ook dat er voldoende spanning van de dynamo afkomt en de accu waarschijnlijk dood is. Vanmiddag even nieuwe accu erin hangen. Als hij het dan nog niet doet dan is het de startmotor. (toch)
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  maandag 31 oktober 2016 @ 16:13:09 #71
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_166328132
2 vragen:

- Is 100 euro voor montage remblokken, schijven en verversen remolie normaal? Schijven en blokken breng ik zelf en betreft geen lokale turk.

- Hoe komt het dat mijn achterruit altijd beslaat zelfs als het niet regent? Gebeurt letterlijk alleen bij de achterruit en heb geen flauw idee hoe dat komt. :')
Irene is bae <3
pi_166328251
quote:
4s.gif Op maandag 31 oktober 2016 16:13 schreef Jiang153 het volgende:
2 vragen:

- Is 100 euro voor montage remblokken, schijven en verversen remolie normaal? Schijven en blokken breng ik zelf en betreft geen lokale turk.

- Hoe komt het dat mijn achterruit altijd beslaat zelfs als het niet regent? Gebeurt letterlijk alleen bij de achterruit en heb geen flauw idee hoe dat komt. :')

- redelijk bedrag
- duidt waarschijnlijk op een vochtprobleem. Kan een minimale lekkage in de kofferbak o.i.d zijn.
  maandag 31 oktober 2016 @ 16:29:43 #73
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_166328437
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

- redelijk bedrag
- duidt waarschijnlijk op een vochtprobleem. Kan een minimale lekkage in de kofferbak o.i.d zijn.
Suggesties waar ik moet checken? Enige wat ik zag was een stukje afgebroken rubber bij de rechter achterlicht, maar dat kan toch niet zo'n effect hebben?

Voor de rest nergens water gespot zoals bij de reservewiel bijv.

Irene is bae <3
pi_166328511
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2016 16:29 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Suggesties waar ik moet checken? Enige wat ik zag was een stukje afgebroken rubber bij de rechter achterlicht, maar dat kan toch niet zo'n effect hebben?

[ afbeelding ]
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar het komt bij meerdere auto's voor. Op zich is het niet zo'n probleem.
De luchtvochtigheid is op dit moment erg hoog. In de auto is dat aan de voor en achterruit goed zichtbaar omdat het glas een veel groter oppervlak heeft dan de zijruiten en daardoor ook kouder wordt. Voordeel bij de voorruit dat je de blower ertegenaan kan zetten.
  Moderator maandag 31 oktober 2016 @ 16:38:04 #75
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_166328584
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 16:33 schreef Vliegbaard het volgende:
Voordeel bij de voorruit dat je de blower ertegenaan kan zetten.
En bij de achterruit kan je je achterruitverwarming aan zetten ^O^ Mits die het nog doet in je auto want niet verplicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')