abonnement Unibet Coolblue
pi_165008984
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:23 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja precies. 2 kaartjes was toen ook al een workarround (of wil je beweren dat het de bedoeling was dat mensen een kaartje Rotterdam - utrecht kochten en dan een ticket utrecht - zwolle met korting). Het idee is dat je echt wacht tot het 9 uur is natuurlijk.
Het idee is dat je reizen in de daluren stimuleerde door het goedkoper te maken. Mensen die toch in de spits wilden reizen betaalden meer.
Daar werd mijns inziens met die twee kaartjes aan voldaan.
En als ik het even op mijn eigen situatie betrek: met een jaartrajectkaart waarmee je buiten je traject verder reisde, reisde je dan gewoon met 1 kaartje, wel met korting uiteraard.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het de mensen met hun goedkope vervoersbewijzen van harte dat ze optimaal ge/misbruik maken van deze situatie door er in de spits mee te reizen (al vind ik het wat jammer dat ik ondertussen de hoofdprijs betaal en moet staan). Ik vind het alleen pertinent onjuist wanneer ik het spitstarief betaal voor een reis die ik in de daluren maak. Nog even afgezien van het feit dat mijn abonnement hiermee nog verder wordt uitgekleed (maar allicht wel weer in prijs is gestegen).
pi_165009042
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het idee is dat je reizen in de daluren stimuleerde door het goedkoper te maken. Mensen die toch in de spits wilden reizen betaalden meer.
Daar werd mijns inziens met die twee kaartjes aan voldaan.
En als ik het even op mijn eigen situatie betrek: met een jaartrajectkaart waarmee je buiten je traject verder reisde, reisde je dan gewoon met 1 kaartje, wel met korting uiteraard.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het de mensen met hun goedkope vervoersbewijzen van harte dat ze optimaal ge/misbruik maken van deze situatie door er in de spits mee te reizen (al vind ik het wat jammer dat ik ondertussen de hoofdprijs betaal en moet staan). Ik vind het alleen pertinent onjuist wanneer ik het spitstarief betaal voor een reis die ik in de daluren maak. Nog even afgezien van het feit dat mijn abonnement hiermee nog verder wordt uitgekleed (maar allicht wel weer in prijs is gestegen).
Maar het is natuurlijk raar om dat soort reizen los van elkaar te gaan zien. Je reist niet Rotterdam - utrecht en dan Utrecht Zwolle. Je reist Rotterdam - Zwolle.

Maar goed, Ik zou Yreal niet zijn als je daar niet omheen kan klote. Je koopt simpelweg een anonieme kaart waarmee je dan die hopjes op saldo maakt zodat je om 9/18.30 gewoon weer met je abbo kan inchecken.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:32:04 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165009107
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:13 schreef MTL het volgende:
Treinen rijden :D

Zonder gekheid: veel regelgeving, maar vooral ook leren om de regels in de praktijk toe te passen. Ook leer je de algehele werking van het spoorsysteem/veiligheidssystemen en nog meer.
Betekent 'in de praktijk toepassen' veel buitenspelen, of zit je eerst maanden in een klaslokaal?

En wegbekendheid komt er nog eens bovenop?
quote:
Daarnaast is de tweejarige opleiding een ROC opleiding, dus daarnaast heb je ook gewoon de algemene vakken als Nederlands, Engels (ook vaktaal), Duits (ook vaktaal), maatschappijleer of hoe het tegenwoordig ook heet, rekenen, elektrotechniek/mechanika (toegespitst op gebruik door machinisten), etc.
Ah ok, dat verklaart wel wat inderdaad. Hoe lang duurt de opleiding voor iemand die al een diploma op zak heeft?
pi_165009121
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:29 schreef Yreal het volgende:

[..]

Maar het is natuurlijk raar om dat soort reizen los van elkaar te gaan zien. Je reist niet Rotterdam - utrecht en dan Utrecht Zwolle. Je reist Rotterdam - Zwolle.

Maar goed, Ik zou Yreal niet zijn als je daar niet omheen kan klote. Je koopt simpelweg een anonieme kaart waarmee je dan die hopjes op saldo maakt zodat je om 9/18.30 gewoon weer met je abbo kan inchecken.
Ik heb Traject Vrij, dus die anonieme kaart gaat me niet helpen (tenzij ik er samenreiskorting op zet en een vriendelijke conducteur tref), dan zou ik nogmaals vol tarief betalen voor een reis waarvoor ik al heb betaald.
Dal Voordeel aanschaffen zou dat wel doen, maar ik ga niet nogmaals betalen voor een recht op korting dat ik op basis van mijn huidige abonnement al heb. Voorlopig zit er weinig anders op dan "vergeten" in te checken.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:39:14 #255
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165009301
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef James1988 het volgende:
Ah ok, dat verklaart wel wat inderdaad. Hoe lang duurt de opleiding voor iemand die al een diploma op zak heeft?
Ik heb de opleiding niet af kunnen maken (toch net te slecht zicht links) maar je moet gewoon met alle lessen meedoen, ook met Engels en Duits op Jip-en-Jannekeniveau (begint nog net niet met 'hello my name is..' en zowat iedereen haalde bij de eerste toetsen een 10 voor Duits). Het rekenen is ook bedroevend en ik haalde die 9.8 alleen door een tikfout :') Ik weet niet of je een HBO hebt gedaan maar wen er maar aan dat je weer flink gepamperd wordt of je een kleuter bent, het is wel MBO...
doei
pi_165009418
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik heb Traject Vrij, dus die anonieme kaart gaat me niet helpen (tenzij ik er samenreiskorting op zet en een vriendelijke conducteur tref), dan zou ik nogmaals vol tarief betalen voor een reis waarvoor ik al heb betaald.
Dal Voordeel aanschaffen zou dat wel doen, maar ik ga niet nogmaals betalen voor een recht op korting dat ik op basis van mijn huidige abonnement al heb. Voorlopig zit er weinig anders op dan "vergeten" in te checken.
Wacht, ik snap dan even niet meer waar je nou precies mee zit.
pi_165009441
Ik ben persoonlijk blij met deze verandering. Als ik dan in de spits uitcheckte halverwege moest ik gaan lopen bedelen bij de conducteur. Mooie verandering. Dubbele ov truc was sowieso al goedkoper dan herinchecken :P
pi_165009582
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wacht, ik snap dan even niet meer waar je nou precies mee zit.
Ik begin met reizen om 08:30 van A naar B (afgekocht met Traject Vrij). Vervolgens reis ik, na 09:00, verder naar station C (niet afgekocht).
Oude situatie met Jaartrajectkaart: ik koop vooraf een vervoersbewijs met korting voor B - C. Geen extra reistijd, geen extra kosten.
Situatie tot gisteren: ik moet op station B uitchecken en opnieuw inchecken. Dit kost me dus extra ongemak (en mogelijk extra reistijd), maar ik betaal in ieder geval wel de juiste prijs.
Situatie per vandaag: pas als ik minimaal 35 minuten duimen draai in station B kom ik in aanmerking voor korting, anders betaal ik vol tarief voor B - C ook al maak ik die reis in de daluren.
pi_165009698
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:49 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik begin met reizen om 08:30 van A naar B (afgekocht met Traject Vrij). Vervolgens reis ik, na 09:00, verder naar station C (niet afgekocht).
Oude situatie met Jaartrajectkaart: ik koop vooraf een vervoersbewijs met korting voor B - C. Geen extra reistijd, geen extra kosten.
Situatie tot gisteren: ik moet op station B uitchecken en opnieuw inchecken. Dit kost me dus extra ongemak (en mogelijk extra reistijd), maar ik betaal in ieder geval wel de juiste prijs.
Situatie per vandaag: pas als ik minimaal 35 minuten duimen draai in station B kom ik in aanmerking voor korting, anders betaal ik vol tarief voor B - C ook al maak ik die reis in de daluren.
Dit soort zaken proberen ze dus juist aan te pakken. Maar goed, waarom niet gewoon trajectvrij A-C dan?
pi_165009716
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dit soort zaken proberen ze dus juist aan te pakken. Maar goed, waarom niet gewoon trajectvrij A-C dan?
Omdat ik niet 5 dagen per week in de spits van A naar C wil reizen, dus dan loont dat niet.
pi_165009733
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Omdat ik niet 5 dagen per week in de spits van A naar C wil reizen, dus dan loont dat niet.
Maar wel weer 5 dagen per week A-B?
pi_165009735
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

Betekent 'in de praktijk toepassen' veel buitenspelen, of zit je eerst maanden in een klaslokaal?

En wegbekendheid komt er nog eens bovenop?

[..]

Ah ok, dat verklaart wel wat inderdaad. Hoe lang duurt de opleiding voor iemand die al een diploma op zak heeft?
Bij het ROC is het inmiddels geloof ik opgedeeld in stageblokken, dus bijvoorbeeld acht weken in de schoolbanken, één of twee weken stage. Tussendoor heb je wel nog uitstapjes, bijvoorbeeld naar NedTrain om te zien hoe nu eigenlijk die draaistellen of stroomafnemers etc. in elkaar zitten, of de lokale lokaalbahn om te zien hoe dingen historisch gegroeid zijn.
Aan het einde van de twee jaar ben je machinist volledig bevoegd (reizigers en/of goederen), maar heb je nog geen wegbekendheid, materieelbekendheid, en ook nog niet de '60-dagen'-periode.
Dus als je dan wordt aangenomen bij een vervoerder, moet je eerst materieel- en wegbekendheid opdoen en dan op een beperkt aantal trajecten (ik geloof maximaal 250 kilometer totaal) 60 dagen zelfstandig rijden.
Pas daarna ben je echt 'machinist' en kan je weg- en matbekenheid uit gaan breiden.

Als je al een diploma op zak hebt kan je beter gewoon solliciteren bij een vervoerder. Ik heb zelf de opleiding via het ROC gedaan, maar ik kreeg voor een heleboel vakken vrijstelling voor de lessen, dus het was vaak dat ik maar voor een paar uurtjes naar school moest. Dat is even leuk, maar omdat er toen nog geen opleiding bij mij in de buurt werd aangeboden, had ik een reistijd van een kleine twee uur. Dus dan had ik liever een hele dag van 8:15 uur tot 17:00, dan dat ik alweer om 10 uur naar huis kon :P
Zeker als je al gewoon HBO of zo hebt is het weer even 'terug naar school'. Cijfers van een diploma zijn schijnbaar maar een jaar geldig, dus je mag, als je al een paar jaar gewerkt hebt of zoiets, gewoon weer opnieuw examen doen. Gelukkig mocht dat ook op een hoger niveau dan MBO3/4, maar goed, dat is enkel voor jezelf leuk omdat je er hooguit een extra certificaat bij krijgt dat je een vak op een bepaald niveau hebt afgerond (en zelfs dan haal je nog met twee vingers in de neus tienen).

Intern bij NS is de opleiding 1 jaar. Daarna krijg je hetzelfde, dus 60 dagen/mat/wegbekendheid, dus totaal ben je daar ook anderhalf jaar bezig. Voordeel: je wordt er gewoon voor betaald en je krijgt een hoop praktijkdagen.
Bij een Arriva of Syntus is de opleiding geloof ik 3 of 4 maanden.

[ Bericht 5% gewijzigd door MTL op 01-09-2016 14:02:02 ]
pi_165009830
quote:
5s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef Yreal het volgende:

[..]

Maar wel weer 5 dagen per week A-B?
Ik heb Traject Vrij voor mijn woon/werk-verkeer (vast traject). Ik wil 's avonds nog wel eens doorreizen naar een andere bestemming. Ik vind het absurd dat het gedeelte van mijn reis waarvoor ik reeds (het spitstarief) heb betaald, dan in de daluren plaats moet vinden om korting te krijgen op het niet-afgekochte gedeelte van mijn reis. (Nota bene, toen mijn Traject Vrij nog een jaartrajectkaart heette en een stuk goedkoper was, bestond er niet eens een spitstarief in de avond).
pi_165009913
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:58 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik heb Traject Vrij voor mijn woon/werk-verkeer (vast traject). Ik wil 's avonds nog wel eens doorreizen naar een andere bestemming. Ik vind het absurd dat het gedeelte van mijn reis waarvoor ik reeds (het spitstarief) heb betaald, dan in de daluren plaats moet vinden om korting te krijgen op het niet-afgekochte gedeelte van mijn reis. (Nota bene, toen mijn Traject Vrij nog een jaartrajectkaart heette en een stuk goedkoper was, bestond er niet eens een spitstarief in de avond).
Dus dan reis je vanaf A weer naar C? Verwarrende toestanden dit. Maar goed, er worden inderdaad steeds dingen duurder, en andere goedkoper. Ik werd ook lekker in mijn aars gebeukt bij de afschaffing van de via kaartjes.

Cest la vie.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 1 september 2016 @ 14:08:35 #265
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165010107
quote:
Ik snap er geen kut van. Volgens mij wordt hiermee voor veel meer reizigers een veel nadeligere situatie gecreëerd dan tot op heden het geval was, en dat wordt dan gepresenteerd als "oplossing" voor een probleem dat op vier van de 370 stations speelt, en dat OOK AL door NS zelf veroorzaakt is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 1 september 2016 @ 14:12:16 #266
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165010176
quote:
Wat kunnen abonnementhouders doen die een deel van hun reis in de ochtendspits afleggen
en na 9 uur verder willen reizen tegen daltarief?
Voor het deel van de reis dat deze reizigers afleggen in de ochtendspits kunnen ze:
1. een e-ticket kopen (zonder korting)
2. een eenmalige chipkaart ( + ¤ 1,- toeslag) kopen bij de NS-kaartautomaat
3. inchecken met een OV-chipkaart zonder abonnement erop
Wanneer de trein stopt na 9 uur, kunnen ze uit de trein stappen om in te checken met hun OVchipkaart
waarmee ze tegen daltarief verder kunnen reizen naar hun eindbestemming (en voor het
geval ze gebruik maken van optie 3 moeten ze uitchecken met hun OV-chipkaart waarmee ze voor 9
uur zijn ingecheckt).
Lees: "We hebben eindelijk in de gaten dat er nu last ontstaat aan tienduizend dingen tegelijk waar we niet over nagedacht hebben. Camping McGyver biedt u een drietal oplossingen. Hier heb je een kluitje, daar is riet, doei! :W "

:') Huu huu wij vinden de klanttevredenheid ZOOO belangrijk :')

stakkers
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165010248
quote:
13s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik snap er geen kut van. Volgens mij wordt hiermee voor veel meer reizigers een veel nadeligere situatie gecreëerd dan tot op heden het geval was, en dat wordt dan gepresenteerd als "oplossing" voor een probleem dat op vier van de 370 stations speelt, en dat OOK AL door NS zelf veroorzaakt is.
En dat terwijl ze aan LOCOV (dat hen eveneens heeft gewezen op de bezwaren die aan deze aanpassing kleven) hadden toegezegd helder te communiceren over deze aanpassing.
Blijkbaar denkt NS dat als ze er zo min mogelijk over zeggen de informatie ook niet als onduidelijk kan worden ervaren...
pi_165010683
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lees: "We hebben eindelijk in de gaten dat er nu last ontstaat aan tienduizend dingen tegelijk waar we niet over nagedacht hebben. Camping McGyver biedt u een drietal oplossingen. Hier heb je een kluitje, daar is riet, doei! :W "

:') Huu huu wij vinden de klanttevredenheid ZOOO belangrijk :')

stakkers
Is het nou niet gewoon overduidelijk dat de NS daar uberhaupt geen zin in had? Op het zelfde moment lossen ze wel het probleem op dat je sommige overstappen niet kon maken tijdens de spits zonder je korting te verliezen omdat je moet in en uitchecken.
pi_165011171
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:55 schreef MTL het volgende:
Intern bij NS is de opleiding 1 jaar. Daarna krijg je hetzelfde, dus 60 dagen/mat/wegbekendheid, dus totaal ben je daar ook anderhalf jaar bezig. Voordeel: je wordt er gewoon voor betaald en je krijgt een hoop praktijkdagen.
Bij een Arriva of Syntus is de opleiding geloof ik 3 of 4 maanden.
Matinstructie en wegleren deed ik gewoon in de 40 dagen periode. daarom kon ik na praktijkexamen gehaald te hebben gelijk alleen de baan op :P
pi_165011561
Oh ja, dat is waar ook :P
Je ziet, het is alweer te lang geleden.
Een aantal matmodules had ik ook al voor mijn praktijkexamen gedaan, samen met de wegexamens voor de trajecten van mijn 60-dagenperiode. Maar ik was toen al, onder voorbehoud, aangenomen bij NS, dus toen durfde NS wel al wat geld te investeren :+
Twee weken na mijn indiensttreding had ik alles gehad wat ik moest hebben qua materieel en wegkennis en kon ik zelfstandig de baan op: traditioneel beginnen met een slagje Hoek :P
  donderdag 1 september 2016 @ 15:23:37 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165011667
Okay, duidelijk!

Wat me wel opvalt is dat je bij NS een jaar bezit bent, maar dat de privaten je na 4 maanden al op weg durven te sturen. Leer je bij NS dan zoveel meer, of vinden de privaten dat je genoeg weet als je weet hoe je de trein in beweging krijgt en dat je niet door rood mag? :)
  donderdag 1 september 2016 @ 15:36:44 #272
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165012035
Ik zie weer lekker veel argumenten die de alom geroemde stelling dat de OV-chipkaart verwoest moet worden, onderbouwen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_165012100
Dat kunnen collega's van de private ondernemingen vast beter vertellen, maar het grote verschil zit volgens mij in de hoeveelheid aangeboden lesstof. Als je puur de regelgeving krijgt (handboek in je kop stampen), ben je natuurlijk zo klaar. Dan theorie examen doen, en daarna 40 dagen rijden onder begeleiding van een mentor, waarna je praktijkexamen doet.
Wat dat betreft krijg je, denk ik (!), bij NS en het ROC ook meer de achterliggende werking van systemen te leren.
Collega's die van buitenaf bij NS solliciteren, krijgen dan ook een extra cursus voor ze het spoor op mogen van NS, naast natuurlijk de matmodules en wegbekendheid. Die duurt toch nog een aantal weken, waarin extra specifieke NS regelgeving behandeld wordt en ook nog een extra stukje achtergrondinformatie gegeven wordt.
pi_165012855
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:23 schreef James1988 het volgende:
Vinden de privaten dat je genoeg weet als je weet hoe je de trein in beweging krijgt en dat je niet door rood mag? :)
Spijker, kop
In mijn klasje van 6 daarom ook 1tje die in 3 maanden 2x een STS meepakte...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 1 september 2016 @ 17:38:33 #275
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165014415
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:36 schreef Duvel het volgende:
Ik zie weer lekker veel argumenten die de alom geroemde stelling dat de OV-chipkaart verwoest moet worden, onderbouwen.
Ik ben er nog steeds niet uit of het kansloze incompetentie is, of outright keiharde kontenaaierij.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')