Het idee is dat je reizen in de daluren stimuleerde door het goedkoper te maken. Mensen die toch in de spits wilden reizen betaalden meer.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:23 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja precies. 2 kaartjes was toen ook al een workarround (of wil je beweren dat het de bedoeling was dat mensen een kaartje Rotterdam - utrecht kochten en dan een ticket utrecht - zwolle met korting). Het idee is dat je echt wacht tot het 9 uur is natuurlijk.
Maar het is natuurlijk raar om dat soort reizen los van elkaar te gaan zien. Je reist niet Rotterdam - utrecht en dan Utrecht Zwolle. Je reist Rotterdam - Zwolle.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:27 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het idee is dat je reizen in de daluren stimuleerde door het goedkoper te maken. Mensen die toch in de spits wilden reizen betaalden meer.
Daar werd mijns inziens met die twee kaartjes aan voldaan.
En als ik het even op mijn eigen situatie betrek: met een jaartrajectkaart waarmee je buiten je traject verder reisde, reisde je dan gewoon met 1 kaartje, wel met korting uiteraard.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het de mensen met hun goedkope vervoersbewijzen van harte dat ze optimaal ge/misbruik maken van deze situatie door er in de spits mee te reizen (al vind ik het wat jammer dat ik ondertussen de hoofdprijs betaal en moet staan). Ik vind het alleen pertinent onjuist wanneer ik het spitstarief betaal voor een reis die ik in de daluren maak. Nog even afgezien van het feit dat mijn abonnement hiermee nog verder wordt uitgekleed (maar allicht wel weer in prijs is gestegen).
Betekent 'in de praktijk toepassen' veel buitenspelen, of zit je eerst maanden in een klaslokaal?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:13 schreef MTL het volgende:
Treinen rijden
Zonder gekheid: veel regelgeving, maar vooral ook leren om de regels in de praktijk toe te passen. Ook leer je de algehele werking van het spoorsysteem/veiligheidssystemen en nog meer.
Ah ok, dat verklaart wel wat inderdaad. Hoe lang duurt de opleiding voor iemand die al een diploma op zak heeft?quote:Daarnaast is de tweejarige opleiding een ROC opleiding, dus daarnaast heb je ook gewoon de algemene vakken als Nederlands, Engels (ook vaktaal), Duits (ook vaktaal), maatschappijleer of hoe het tegenwoordig ook heet, rekenen, elektrotechniek/mechanika (toegespitst op gebruik door machinisten), etc.
Ik heb Traject Vrij, dus die anonieme kaart gaat me niet helpen (tenzij ik er samenreiskorting op zet en een vriendelijke conducteur tref), dan zou ik nogmaals vol tarief betalen voor een reis waarvoor ik al heb betaald.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:29 schreef Yreal het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk raar om dat soort reizen los van elkaar te gaan zien. Je reist niet Rotterdam - utrecht en dan Utrecht Zwolle. Je reist Rotterdam - Zwolle.
Maar goed, Ik zou Yreal niet zijn als je daar niet omheen kan klote. Je koopt simpelweg een anonieme kaart waarmee je dan die hopjes op saldo maakt zodat je om 9/18.30 gewoon weer met je abbo kan inchecken.
Ik heb de opleiding niet af kunnen maken (toch net te slecht zicht links) maar je moet gewoon met alle lessen meedoen, ook met Engels en Duits op Jip-en-Jannekeniveau (begint nog net niet met 'hello my name is..' en zowat iedereen haalde bij de eerste toetsen een 10 voor Duits). Het rekenen is ook bedroevend en ik haalde die 9.8 alleen door een tikfout Ik weet niet of je een HBO hebt gedaan maar wen er maar aan dat je weer flink gepamperd wordt of je een kleuter bent, het is wel MBO...quote:Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef James1988 het volgende:
Ah ok, dat verklaart wel wat inderdaad. Hoe lang duurt de opleiding voor iemand die al een diploma op zak heeft?
Wacht, ik snap dan even niet meer waar je nou precies mee zit.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik heb Traject Vrij, dus die anonieme kaart gaat me niet helpen (tenzij ik er samenreiskorting op zet en een vriendelijke conducteur tref), dan zou ik nogmaals vol tarief betalen voor een reis waarvoor ik al heb betaald.
Dal Voordeel aanschaffen zou dat wel doen, maar ik ga niet nogmaals betalen voor een recht op korting dat ik op basis van mijn huidige abonnement al heb. Voorlopig zit er weinig anders op dan "vergeten" in te checken.
Ik begin met reizen om 08:30 van A naar B (afgekocht met Traject Vrij). Vervolgens reis ik, na 09:00, verder naar station C (niet afgekocht).quote:Op donderdag 1 september 2016 13:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wacht, ik snap dan even niet meer waar je nou precies mee zit.
Dit soort zaken proberen ze dus juist aan te pakken. Maar goed, waarom niet gewoon trajectvrij A-C dan?quote:Op donderdag 1 september 2016 13:49 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik begin met reizen om 08:30 van A naar B (afgekocht met Traject Vrij). Vervolgens reis ik, na 09:00, verder naar station C (niet afgekocht).
Oude situatie met Jaartrajectkaart: ik koop vooraf een vervoersbewijs met korting voor B - C. Geen extra reistijd, geen extra kosten.
Situatie tot gisteren: ik moet op station B uitchecken en opnieuw inchecken. Dit kost me dus extra ongemak (en mogelijk extra reistijd), maar ik betaal in ieder geval wel de juiste prijs.
Situatie per vandaag: pas als ik minimaal 35 minuten duimen draai in station B kom ik in aanmerking voor korting, anders betaal ik vol tarief voor B - C ook al maak ik die reis in de daluren.
Omdat ik niet 5 dagen per week in de spits van A naar C wil reizen, dus dan loont dat niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dit soort zaken proberen ze dus juist aan te pakken. Maar goed, waarom niet gewoon trajectvrij A-C dan?
Maar wel weer 5 dagen per week A-B?quote:Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Omdat ik niet 5 dagen per week in de spits van A naar C wil reizen, dus dan loont dat niet.
Bij het ROC is het inmiddels geloof ik opgedeeld in stageblokken, dus bijvoorbeeld acht weken in de schoolbanken, één of twee weken stage. Tussendoor heb je wel nog uitstapjes, bijvoorbeeld naar NedTrain om te zien hoe nu eigenlijk die draaistellen of stroomafnemers etc. in elkaar zitten, of de lokale lokaalbahn om te zien hoe dingen historisch gegroeid zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Betekent 'in de praktijk toepassen' veel buitenspelen, of zit je eerst maanden in een klaslokaal?
En wegbekendheid komt er nog eens bovenop?
[..]
Ah ok, dat verklaart wel wat inderdaad. Hoe lang duurt de opleiding voor iemand die al een diploma op zak heeft?
Ik heb Traject Vrij voor mijn woon/werk-verkeer (vast traject). Ik wil 's avonds nog wel eens doorreizen naar een andere bestemming. Ik vind het absurd dat het gedeelte van mijn reis waarvoor ik reeds (het spitstarief) heb betaald, dan in de daluren plaats moet vinden om korting te krijgen op het niet-afgekochte gedeelte van mijn reis. (Nota bene, toen mijn Traject Vrij nog een jaartrajectkaart heette en een stuk goedkoper was, bestond er niet eens een spitstarief in de avond).quote:Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Maar wel weer 5 dagen per week A-B?
Dus dan reis je vanaf A weer naar C? Verwarrende toestanden dit. Maar goed, er worden inderdaad steeds dingen duurder, en andere goedkoper. Ik werd ook lekker in mijn aars gebeukt bij de afschaffing van de via kaartjes.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik heb Traject Vrij voor mijn woon/werk-verkeer (vast traject). Ik wil 's avonds nog wel eens doorreizen naar een andere bestemming. Ik vind het absurd dat het gedeelte van mijn reis waarvoor ik reeds (het spitstarief) heb betaald, dan in de daluren plaats moet vinden om korting te krijgen op het niet-afgekochte gedeelte van mijn reis. (Nota bene, toen mijn Traject Vrij nog een jaartrajectkaart heette en een stuk goedkoper was, bestond er niet eens een spitstarief in de avond).
Ik snap er geen kut van. Volgens mij wordt hiermee voor veel meer reizigers een veel nadeligere situatie gecreëerd dan tot op heden het geval was, en dat wordt dan gepresenteerd als "oplossing" voor een probleem dat op vier van de 370 stations speelt, en dat OOK AL door NS zelf veroorzaakt is.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:26 schreef _serial_ het volgende:
Veel gestelde vragen over van "Rit naar Reis"
Lees: "We hebben eindelijk in de gaten dat er nu last ontstaat aan tienduizend dingen tegelijk waar we niet over nagedacht hebben. Camping McGyver biedt u een drietal oplossingen. Hier heb je een kluitje, daar is riet, doei! "quote:Wat kunnen abonnementhouders doen die een deel van hun reis in de ochtendspits afleggen
en na 9 uur verder willen reizen tegen daltarief?
Voor het deel van de reis dat deze reizigers afleggen in de ochtendspits kunnen ze:
1. een e-ticket kopen (zonder korting)
2. een eenmalige chipkaart ( + ¤ 1,- toeslag) kopen bij de NS-kaartautomaat
3. inchecken met een OV-chipkaart zonder abonnement erop
Wanneer de trein stopt na 9 uur, kunnen ze uit de trein stappen om in te checken met hun OVchipkaart
waarmee ze tegen daltarief verder kunnen reizen naar hun eindbestemming (en voor het
geval ze gebruik maken van optie 3 moeten ze uitchecken met hun OV-chipkaart waarmee ze voor 9
uur zijn ingecheckt).
En dat terwijl ze aan LOCOV (dat hen eveneens heeft gewezen op de bezwaren die aan deze aanpassing kleven) hadden toegezegd helder te communiceren over deze aanpassing.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik snap er geen kut van. Volgens mij wordt hiermee voor veel meer reizigers een veel nadeligere situatie gecreëerd dan tot op heden het geval was, en dat wordt dan gepresenteerd als "oplossing" voor een probleem dat op vier van de 370 stations speelt, en dat OOK AL door NS zelf veroorzaakt is.
Is het nou niet gewoon overduidelijk dat de NS daar uberhaupt geen zin in had? Op het zelfde moment lossen ze wel het probleem op dat je sommige overstappen niet kon maken tijdens de spits zonder je korting te verliezen omdat je moet in en uitchecken.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lees: "We hebben eindelijk in de gaten dat er nu last ontstaat aan tienduizend dingen tegelijk waar we niet over nagedacht hebben. Camping McGyver biedt u een drietal oplossingen. Hier heb je een kluitje, daar is riet, doei! "
Huu huu wij vinden de klanttevredenheid ZOOO belangrijk
stakkers
Matinstructie en wegleren deed ik gewoon in de 40 dagen periode. daarom kon ik na praktijkexamen gehaald te hebben gelijk alleen de baan opquote:Op donderdag 1 september 2016 13:55 schreef MTL het volgende:
Intern bij NS is de opleiding 1 jaar. Daarna krijg je hetzelfde, dus 60 dagen/mat/wegbekendheid, dus totaal ben je daar ook anderhalf jaar bezig. Voordeel: je wordt er gewoon voor betaald en je krijgt een hoop praktijkdagen.
Bij een Arriva of Syntus is de opleiding geloof ik 3 of 4 maanden.
Spijker, kopquote:Op donderdag 1 september 2016 15:23 schreef James1988 het volgende:
Vinden de privaten dat je genoeg weet als je weet hoe je de trein in beweging krijgt en dat je niet door rood mag?
Ik ben er nog steeds niet uit of het kansloze incompetentie is, of outright keiharde kontenaaierij.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:36 schreef Duvel het volgende:
Ik zie weer lekker veel argumenten die de alom geroemde stelling dat de OV-chipkaart verwoest moet worden, onderbouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |