abonnement Unibet Coolblue
pi_165297204
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:35 schreef Meke het volgende:

[..]

Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.

Zie bijvoorbeeld: https://www.inholland.nl/(...)waaier-2015-2016.pdf
Breda, maar goeie tip! Dit laat wel zien dat een educatieve minor wellicht geen slecht plan is. Vind het een beetje zonde om nu te switchen, dus ik ga eerst een hbo papiertje halen en dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
't Echte en 't ware!
pi_165309815
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:29 schreef Japepk het volgende:

[..]

Breda, maar goeie tip! Dit laat wel zien dat een educatieve minor wellicht geen slecht plan is. Vind het een beetje zonde om nu te switchen, dus ik ga eerst een hbo papiertje halen en dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Heb je ook al uitgezocht of je dat kunt betalen? Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met stapelen, maar het zou wel ellendig zijn als je fors kunt gaan betalen juist omdat je een diploma hebt gehaald.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165311543
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:47 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).
Ik heb t even opgezocht:
Vraag

Ik wil na afronding van mijn studie een tweede studie volgen in de sector gezondheidszorg of onderwijs. Moet ik extra collegegeld betalen voor deze studie?

Antwoord
Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als je een tweede bachelor of een tweede master in de gezondheidszorg of in het onderwijs wilt volgen. Voorwaarde is dat je nog geen diploma behaald hebt in de gezondheidszorg of het onderwijs.

Bron: duo
pi_165311780
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:39 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:

[..]

Ik heb t even opgezocht:
Vraag

Ik wil na afronding van mijn studie een tweede studie volgen in de sector gezondheidszorg of onderwijs. Moet ik extra collegegeld betalen voor deze studie?

Antwoord
Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als je een tweede bachelor of een tweede master in de gezondheidszorg of in het onderwijs wilt volgen. Voorwaarde is dat je nog geen diploma behaald hebt in de gezondheidszorg of het onderwijs.

Bron: duo
Zolang de vorige opleiding volgens het croho register niet behoord tot onderwijs of zorg.
pi_165322732
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:56 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

Zolang de vorige opleiding volgens het croho register niet behoord tot onderwijs of zorg.
MAAR, stel, ik doe een educatieve minor? Telt dat dan ook mee? Ik denk dat ik dit ook maar eens aan de decaan voor ga leggen..
't Echte en 't ware!
pi_165326519
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 18:51 schreef Japepk het volgende:

[..]

MAAR, stel, ik doe een educatieve minor? Telt dat dan ook mee? Ik denk dat ik dit ook maar eens aan de decaan voor ga leggen..
Het gaat hier om het halen van een tweede bachelor, als je nu pabo of verpleegkunde zou studeren, dan zou je instellingsgeld moeten betalen (uit mn hoofd zo'n 7000¤).
Je minor is maar een verdiepingsstuk hiervan, ik zou afgaande op wat ik lees, zeggen dat je minor niet meetelt hierin.
Navragen kan natuurlijk altijd :)
pi_165339603
Die Peter Teitler is wel een leuke docent, trouwens. Zit nu wat van zijn video's te bekijken over orde houden en kan zijn redeneringen vaak goed volgen.
  dinsdag 20 september 2016 @ 23:17:17 #108
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165462998
Werk je bij Lycea toevallig?
Succes met de omslag in ieder geval. Ik denk dat het wel de moeite waard is.
Een andere route die je zou kunnen proberen is je in de school inwerken.. Wellicht dat zij voor je opleiding willen betalen? Volgens mij heb je dan recht op 3 jaar lerarenbeurs.

Onze school is er net mee begonnen. Er is nog niet zo veel animo voor, omdat er best hoge bedragen worden gevraagd voor de huiswerkbegeleiding.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een betaalde huiswerkbegeleiding.. Voorheen werd het gewoon gedragen door de collega's, maar blijkbaar heeft niemand meer de tijd en zin om het te doen.
Verpaupering vind ik dat.. maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn kunstvakken.
(leerlingen weten mijn lokaal goed te vinden en komen het liefst de godganse dag langs :') )
pi_165463364
Ik werk bij iemand die op eigen houtje huiswerkbegeleiding aan is gaan bieden op middelbare scholen. Dat is een beetje uit zijn jasje gegroeid, ze zit nu op 3 locaties. Geen enorme aantallen leerlingen, maar wel op verschillende scholen.

Je ziet heel wat verschillende gezinnen voorbij komen. Kinderen die thuis geen rust hebben om huiswerk te maken, kinderen waarbij ouders niet altijd tijd voor ondersteuning hebben en het geld dus ook makkelijk kunnen missen. En dan de kids waarbij het thuis écht niet snor zit en die je een fijne omgeving kunt bieden.
't Echte en 't ware!
pi_165482265
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 23:17 schreef faptist het volgende:
Werk je bij Lycea toevallig?
Succes met de omslag in ieder geval. Ik denk dat het wel de moeite waard is.
Een andere route die je zou kunnen proberen is je in de school inwerken.. Wellicht dat zij voor je opleiding willen betalen? Volgens mij heb je dan recht op 3 jaar lerarenbeurs.

Onze school is er net mee begonnen. Er is nog niet zo veel animo voor, omdat er best hoge bedragen worden gevraagd voor de huiswerkbegeleiding.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een betaalde huiswerkbegeleiding.. Voorheen werd het gewoon gedragen door de collega's, maar blijkbaar heeft niemand meer de tijd en zin om het te doen.
Verpaupering vind ik dat.. maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn kunstvakken.
(leerlingen weten mijn lokaal goed te vinden en komen het liefst de godganse dag langs :') )
Ik vind het ook wel wat veelgevraagd om docenten dat voor liefdewerk oudpapier te laten doen hoor. :o
Kwak
  vrijdag 23 september 2016 @ 21:32:42 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165523991
Ik speel met het idee om in de vierde iets te gaan doen met stoptober. De leerlingen te gaan uitdagen om te stoppen met roken, dus. Toevallig iemand met een leuk idee hoe dat te doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:22:43 #112
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_165526874
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Ik speel met het idee om in de vierde iets te gaan doen met stoptober. De leerlingen te gaan uitdagen om te stoppen met roken, dus. Toevallig iemand met een leuk idee hoe dat te doen?
Leuk, ga ik ook doen met mijn bruggertjes :P

Welk vak geef je?
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:24:01 #113
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165526914
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:22 schreef JochemP het volgende:

[..]

Leuk, ga ik ook doen met mijn bruggertjes :P

Welk vak geef je?
:?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:27:11 #114
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_165526995
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:?
Grapje. Ze zijn nog superklein en onschuldig :D Roken er veel van jouw 4e klassers?
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:28:09 #115
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165527016
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:27 schreef JochemP het volgende:

[..]

Grapje. Ze zijn nog superklein en onschuldig :D Roken er veel van jouw 4e klassers?
Te veel, vind ik. Ik ben ook benieuwd of en hoeveel ik er meekrijg met zoiets.

Ik geef wiskunde trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165556572
Ik moet toch zeggen dat ik het allemaal best pittig vind, zo'n eerste baan voor de klas. En natuurlijk, alle docenten die je kent vertellen je dat van tevoren, en je houdt er ook echt wel rekening mee, maar toch. Ik heb twee hele leuke klassen en twee klassen die wel echt moeite kosten. Met een van die twee klassen hebben bijna alle docenten moeite, de dynamiek in die klas is erg lastig. Die andere klas wordt wel door veel docenten leuk gevonden. Het is echter de eerste tweetalige vmbo-t/havo-klas van de school en ze vinden Nederlands gewoon écht niet boeiend. Lessen die in mijn andere klassen op hetzelfde niveau goed vallen, komen bij hen niet aan en ze hebben ook écht dramatisch gescoord. De tweetalige vwo'ers lijken veel beter te snappen dat het TWEEtalig is, deze leerlingen hebben geen zin in Nederlands. Geen idee hoe ik ze gemotiveerd krijg. Deze week ga ik in ieder geval met de mentor in gesprek, want ook de resultaten van de eerste toets waren dramatisch slecht in deze klas.
pi_165631291
Dit is nu mijn vierde jaar op deze school en vandaag zat ik voor de derde keer bij sollicitatiegesprekken voor mijn vak.
Wat zijn sommige kandidaten slecht voorbereid en wat zijn anderen leuk!
Vooral de net beginnende docenten. Vol motivatie, energie en de drang om nieuwe dingen uit te proberen en dit ook te willen doen.
En daar zat ik dan vanmiddag. Alleen op de fiets. Reflecterend op wat ik die dag had gedaan en plotseling besefte ik me iets.
Ik heb die drive niet meer. Ik durf niet meer om veranderingen te vragen, want ik weet al dat het antwoord nee is. Niet eens vanuit de directie, maar eerder vanuit mijn sectie. Ze roepen allemaal dat ze iets willen veranderen, maar het doen laten ze graag over aan een ander. Om het vervolgens af te kraken.
Ik merk dat ik moe geworden ben.
En de directie schreeuwt om vernieuwing. Zo graag zelfs dat we allerlei cursussen aangeboden krijgen waar je enthousiast gemaakt wordt, een klein beetje te zien krijgt wat er mee gedaan kan worden en dan.. Ja.. En dan weer niks.
Want wat zij willen gaat ver boven mijn pet.
Zij zien flitsende filmpjes voor zich van docenten die de lesstof op YouTube zetten (leuk voor de pr)
Flipping the classroom. Het inzetten van kazoo of weet ik veel hoe al die tools heten.
Ik kan dat helemaal niet.
En m'n baas zegt dan; je krijgt per jaar 30 uur voor deskundigheidsbevordering. Je doet maar wat extra.

En nu lig ik in bed (19:44 :') ) en denk ik.. Hoe nu verder?
Tips?

** klinkt misschien een beetje depri allemaal.. Is het niet. M'n vak vind ik nog steeds geweldig. Het lesgeven vind ik ook super! Alleen dat gevoel van constant onderpresteren (terwijl er niemand is aan wie ik me kan optrekken of van kan afkijken) zorgt ervoor dat ik me constant een mislukkeling voel.
Klinkt dat een beetje herkenbaar voor iemand?
pi_165634739
Ja, heel erg, faptist.

Ik begon ook heel enthousiast en heb de eerste vijf - acht jaar voor de klas zo ongelooflijk veel energie erin gestopt, met zoveel overtuiging en gedrevenheid. Maar op de verschillende scholen waar ik werkte, zat ik keer op keer in niet-functionerende secties. Op de laatste school en tevens huidige school waar ik werk, heb ik dit maar als 'gegeven' aanvaard en ben ik vervolgens maar alles zelf gaan doen. De schoolleiding prees me daarvoor wel een tijd de hemel in zo ongeveer, maar omdat ik zoveel op mijn bordje had liggen, kwam ik eigenlijk helemaal niet toe aan mezelf als docent verder blijven ontwikkelen. Ik was alleen maar bezig alle ballen in de lucht te houden en brandjes te blussen.

Het bizarre is eigenlijk dat na jaren van de kar trekken de boel nu eindelijk ten goede is veranderd: nieuwe schoolleiding, paar collega's uit mijn sectie weg, paar fijne nieuwe collega's erbij. Maar het is net of nu pas de realisatie komt van al die jaren heel veel geven, en zo weinig terug krijgen. Het voelt alsof ik een beetje 'leeg' ben. Ik heb zo ongeveer al mijn extra taken laten vallen, ben weer iets minder gaan werken. Op papier heb ik nu een baan die echt 1000x minder zwaar is dan in alle jaren hiervoor, maar toch voelt het nu alsof ik dit net aankan zo. Ik denk eigenlijk dat ik stiekem gewoon een milde burn-out heb (gehad). Ik vind nu langzaam wel meer rust in het gewoon zoveel mogelijk bij 'de basis' houden: zorgen dat mijn lessen leuk gaan, dat ik een goede band ontwikkel met de leerlingen en dat ik een lesprogramma heb dat ik prima kan verantwoorden zonder dat ik me geroepen voel om de hemel ermee te gaan bestormen.

Dus ja, het onderwijs kan echt roofbouw op je plegen. En ik heb dus niet echt een opbeurend verhaal voor je, maar het is denk ik wel heel belangrijk om deze gevoelens serieus te nemen en ook tijdig aan de bel te trekken. Ik denk dat ik dat te weinig heb gedaan en maar gewoon alles op me nam (ook vanuit enthousiasme en verantwoordelijkheidsgevoel). Laat je niets 'aanpraten' door zo'n baas die denkt dat hij dit allemaal maar kan vragen. Denk echt aan jezelf, geef grenzen aan. En probeer vooral energie te stoppen in de dingen die maken dat jij het onderwijs leuk vindt, laat de andere dingen zoveel mogelijk zitten, en laat je ook niet gek maken door de ambities van anderen, blijf zoveel mogelijk je eigen pad volgen. :* .

[ Bericht 3% gewijzigd door Franny_G op 28-09-2016 21:48:40 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 28 september 2016 @ 21:42:12 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165634796
Ik begrijp je frustraties. In de loop der jaren heb ik ook urenlang bij cursussen gezeten, gegeven door mensen die zelf nooit voor de klas gestaan hebben, maar vanachter hun bureau dingen verzinnen waarvan zij dénken dat het in de klas werkt. En ook ik heb bij bijeenkomsten gezeten waarin input gevraagd werd, vooral zoveel mogelijk "out of the box" denken, "want nu is écht alles mogelijk!". "Flipping the classroom" heb ik ook al vaak genoeg langs zien komen. Ik vraag dan altijd: "Wanneer moet ik die filmpjes nog gaan opnemen? 's Nachts?!". Na 15 jaar heb ik besloten om gewoon lekker mijn eigen ding te doen. En gelukkig zit ik in een team waar ik die vrijheid heb. Kahoot is inderdaad iets waar ik een tijd geleden door een collega op werd geattendeerd. Dat vind ik leuk. Ik experimenteer een beetje en zet het nu regelmatig in. Niet omdat het me opgedrongen is door een hyperactieve onderwijspsycholoog, maar omdat ik zelf het nut ervan in zie.
.
pi_165635743
Fappie, ik wil je dolgraag een keer laten zien hoe simpel kahoot en plickers zijn, ok? Welke dag/dagen werk jij niet?

Verder wel deels herkenbaar maar hier het geluk dat in de sectie er nu een paar hemelvestormers bij zijn. Zodanig dat we nu zo hard vooruit lopen dat we het osn eigenlijk te druk maken misschien. En een deel van de sectie heeft die drang niet of nauwelijks dus dat geeft ook wel wat spanning.

Overigens krijg ik vlgs mij 130 uur deskundigheidsbevordering, 65 zelf, 65 in school georganiseerd (is nooit zoveel maar goed). Qua taakuren kan het echt slechter dan bij ons. Als er nou een vacature was hier voor jouw vak!!
Kwak
pi_165635808
Overigens heb ik het dus ook veel te druk en ben ik gewoon weer ij mijn jaarlijkse 'ik wil dit niet meer ik wil een normale baan' najaarscrisis. :')
Kwak
pi_165642022
Bij mij loopt het dit jaar echt super allemaal. Leuke klassen, goede sectie waarin we elkaar scherp houden, plus ik ga ook steeds beter lesgeven. Ga nu weer experimenteren met nieuwe werkvormen om m'n lessen wat minder droog te laten zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2016 10:43:25 ]
  donderdag 29 september 2016 @ 12:36:35 #123
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165644185
Dat is het voordeel van classicus zijn: op de meeste scholen ben ik de hele sectie, soms met nog één collega, dus nooit een sectie die initiatieven torpedeert of zo.

Nu werk ik samen met een jonge docent die heel graag vooruit wil en zo, maar die de realiteit soms een beetje uit het oog verliest door zijn idealisme. Hij is ook nogal chaotisch en zijn organisationele vaardigen zijn niet geweldig (niet dat die van mij zo goed zijn, maar ik steek daar ook belachelijk veel tijd en moeite in). Dat enthousiasme werkt heel aanstekelijk en hij heeft soms ook geweldig goede ideeën, maar even vaak moet ik hem enorm afremmen. Helaas is hij ook nog stronteigenwijs (de keerzijde van classicus zijn) en accepteert hij dat niet altijd.

Maar goed, ik ben allang blij dat ik momenteel een vakgenoot heb. Alles in je eentje moeten doen en beslissen is echt vreselijk.
pi_165656464
Ah kwak, thanks, maar ik noemde maar even een willekeurige tool hoor.
En vrijdags ben ik vrij :)

Ik moet gewoon eens op zoek gaan naar tools die mij kunnen helpen.
Vandaag wel even met de ict coördinator gesproken en toen bleek dat ik vooral veel collega's heb die tijdens de cursus heel populair doen met hun kennis, maar het amper toepassen.
Ik heb ook verteld hoe ik leer (afkijken en daarna doen) en niet zoals het nu wordt aangeboden. 'Dit is de app. Download hem en gebruik het'.

Ook kom ik er steeds vaker achter dat ik onredelijk hoge eisen stel aan mijn eigen werk.
Als voorbeeld; Afgelopen week ontwierp ik een geboortekaartje en deze heb ik niet 1, niet 2, maar 19 x getekend en vervolgens niet verstuurd, maar een kant en klaar kaartje gekocht. Ik kreeg het net niet zoals ik wilde.. belachelijk gewoon.
Je snapt dat ik dan heel veel werk erin heb gestopt, maar dat het voor de ontvanger lijkt alsof ik gewoon even een kaartje heb gekocht.
Zo werk ik dus ook. Allemaal goede ideeën, maar dan vind ik het juiste font of plaatje niet en dan loop ik vast.
Leg ik het even naast me neer en dan komt er een probleem vanuit mijn mentorklas naar voren, een ouder die even contact met me wil, een teamleider die opeens bedenkt dat alle pta's verandert moeten worden.. En dan ook gelijk even de begeleidingsplannen van de leerlingen..
Oh had ik al verteld dat de open dag 4 maanden naar voren is gehaald (november) en dat we daar nu dus ook workshops voor moeten gaan bedenken/uitvoeren?

Nogmaals., ik klink mega negatief, maar ik hou echt van mijn baan hoor (alleen niet van mijn school).
En ik vind het echt heel fijn om al jullie reacties te lezen. het heeft het scherpe randje van mijn rotgevoel wel weggehaald. bedankt!
  maandag 3 oktober 2016 @ 18:54:27 #125
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165732984
Weten jullie of onbevoegde docenten ook recht hebben op de startende docentenregeling?
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')