abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 december 2016 @ 12:05:18 #226
403253 Meke
after all this time? always.
pi_167253808
Voor andersom; eerst lerarenopleiding en dán promoveren zijn er ook regelingen: http://www.nwo.nl/financi(...)rs-voor-leraren.html :)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_167288864
Ik las net in een van jullie posts over een artikel over leerlingevaluaties. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
  maandag 12 december 2016 @ 22:11:44 #228
335643 faptist
Maakt fouten
pi_167290388
Voor mij is de lol er even af.
Ik werk me een slag in de rondte en krijg er geen erkenning voor, maar gaat er iets fout? Iedereen krijgt het te horen.

Het zal overal wel zo gaan en ik zal ongetwijfeld toe zijn aan vakantie, maar grmbl ende kud. oO/
pi_167296670
Een promotie heb je niet heel veel aan voor de klas. Je dieptekennis over één specifiek onderwerp is in sommige gevallen in de bovenbouw van het vwo wel handig, evenals voor het aanleren van academische vaardigheden. Voor de havo kan het misschien zelfs belemmerend werken, omdat je teveel academicus bent voor die doelgroep. Gestructureerd en duidelijk les kunnen geven is sowieso vele malen belangrijker dan over veel kennis beschikken.
pi_167298495
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 21:25 schreef Moelie het volgende:
Ik las net in een van jullie posts over een artikel over leerlingevaluaties. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related

Ik vermoed dat niet iedereen wetenschappelijke artikelen kan lezen. Je kunt er ook artikelen over lezen, zoals dit artikel: Zero Correlation Between Evaluations and Learning
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167298639
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 21:06 schreef sjoneah het volgende:
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.

Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.

Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?

Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?

Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?

Alle input op dit gebied is welkom!
Ik heb een iets ander perspectief, namelijk dat van iemand die vanuit de universiteit promovendi begeleidt. Wij (als je wilt weten wie ik bedoel met 'wij', dm me dan gerust) hebben relatief veel promovendi die in het onderwijs werken en tegelijkertijd een promotietraject doen. Dat zijn vaak oudere leerkrachten die al routine hebben in het onderwijs en graag een nieuwe uitdaging willen. Het gaat de een makkelijker af dan de ander.

Het lijkt me vrij lastig om én nog ervaring in het onderwijs op te moeten bouwen en tegelijkertijd een promotietraject te volgen. Promoveren is niet eenvoudig en een masteropleiding geeft je nauwelijks een indruk van hetgeen er werkelijk voor nodig is. Als je een researchmaster hebt gedaan, heb je er waarschijnlijk een beter beeld van.

Ik ken ook mensen die eerst zijn gaan promoveren en daarna een baan in het onderwijs hebben gezocht. Dat heeft diverse voordelen. Zo weten ze hoe ze onderzoek kunnen gebruiken ten bate van hun onderwijspraktijk. Daarnaast hebben ze een relevant netwerk waardoor ze bij onderzoek betrokken kunnen blijven. Consortia worden door subsidieverstrekkers heel belangrijk gevonden en een leerkracht die mee wil doen met onderzoek en mee kan denken wordt erg gewaardeerd. Een oud-collega van me is op een bepaalde moment één dag in de week op een hogeschool gaan werken, waar ze toekomstige docenten begeleidt bij o.a. het schrijven van hun scripties. Ze vindt die combinatie erg leuk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167298813
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 22:11 schreef faptist het volgende:
Voor mij is de lol er even af.
Ik werk me een slag in de rondte en krijg er geen erkenning voor, maar gaat er iets fout? Iedereen krijgt het te horen.
Hmja, herkenbaar, al zijn m'n collega's fantastisch. Het valt mij vooral zwaar geen waardering van studenten te krijgen deze periode, al heb ik gelukkig een heel fijn laatste college gehad en kreeg ik een lieve mail van een student.

Hoe zit het met jouw leerlingen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167305280
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related

Ik vermoed dat niet iedereen wetenschappelijke artikelen kan lezen. Je kunt er ook artikelen over lezen, zoals dit artikel: Zero Correlation Between Evaluations and Learning
Bedankt! Ik ga me er eens in verdiepen :)
pi_167307136
Nee joh!
A star shines on the hour of our meeting
  dinsdag 13 december 2016 @ 19:34:26 #235
335643 faptist
Maakt fouten
pi_167307188
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hmja, herkenbaar, al zijn m'n collega's fantastisch. Het valt mij vooral zwaar geen waardering van studenten te krijgen deze periode, al heb ik gelukkig een heel fijn laatste college gehad en kreeg ik een lieve mail van een student.

Hoe zit het met jouw leerlingen?
Ik geef een praktijkvak wat mijn leerlingen echt als heel erg tof ervaren.
Kan eigenlijk niet spreken van ongemotiveerde leerlingen. :$
Luxe positie.. ik ben me ervan bewust.

Mijn leerlingen zijn wel heel attent en geven complimenten. Soms is dit zelfs vrij over the top met lieve kaartjes of cadeautjes.
Laten we zeggen dat het daar echt niet aan ligt.
Het gaat mij meer om de waardering van bovenaf. Die is er gewoon echt niet.
En op dagen dat het dan even niet lekker gaat.. valt dat zooooo tegen.

Vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Zij is een interim en we liggen absoluut niet op 1 lijn. Voorbeeld: Ik heb vorig jaar 1 mentorleerling heel intensief moeten begeleiden vanwege haar precaire thuissituatie. Dit heb ik allemaal bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Alle mailtjes, verslagen van telefoongesprekken, jeugdzorg, noem het maar stonden er in. Nu is het dit jaar heftig geëscaleerd thuis (sbs6/rtl4 heeft het zelfs uitgezonden) en hebben allerlei instanties informatie gehaald uit 'mijn' logboek. Via de nieuwe mentor weet ik dat die instanties heel blij waren met mijn informatie, maar vanuit de directie is hier met geen woord over gerept.
Ik vond dat niet prettig. Dus toen ik dat aan had gegeven bij haar zei ze: Hoe moeilijk is het dan om naar ons toe te komen en te vragen of ze wat aan het logboek hadden / misschien vragen hadden?
Echt.. :% Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken, maar grmbl.. ik had voor het eerst zin om iemand te slaan. :@
pi_167465575
Ugh snap ik faptist. Zelfde hier een beetje. Elke dag ruim op tijd op school, pak extra taken op, blijf laat voor de buitenschoolse programmas en sport wedstrijden en geen elke erkenning daarvoor, maar sta je een keer 3 seconden te laat buiten het lokaal om de leerlingen te verwelkomen in de ochtend en dan is er direct een afdelingshoofd of zelfs de directeur zelf die tuttend je terecht wijst. Voor de ouderavond kwam de directeur persoonlijk langs de lokalen om aanwezigheid van de leraren te controleren want volgens haar lopen we constant de kantjes eraf. :')
pi_167468154
Bij jullie ook iedereen ziek, zwak en misselijk?
pi_167468787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 19:34 schreef faptist het volgende:

Vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Zij is een interim en we liggen absoluut niet op 1 lijn. Voorbeeld: Ik heb vorig jaar 1 mentorleerling heel intensief moeten begeleiden vanwege haar precaire thuissituatie. Dit heb ik allemaal bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Alle mailtjes, verslagen van telefoongesprekken, jeugdzorg, noem het maar stonden er in. Nu is het dit jaar heftig geëscaleerd thuis (sbs6/rtl4 heeft het zelfs uitgezonden) en hebben allerlei instanties informatie gehaald uit 'mijn' logboek. Via de nieuwe mentor weet ik dat die instanties heel blij waren met mijn informatie, maar vanuit de directie is hier met geen woord over gerept.
Ik vond dat niet prettig. Dus toen ik dat aan had gegeven bij haar zei ze: Hoe moeilijk is het dan om naar ons toe te komen en te vragen of ze wat aan het logboek hadden / misschien vragen hadden?
Echt.. :% Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken, maar grmbl.. ik had voor het eerst zin om iemand te slaan. :@
Ik snap je gevoel. Maar het belangrijkste hierbij is natuurlijk dat je het kind in kwestie hiermee hebt geholpen. Andere punt: als je een compliment had willen horen, werkt het in een gesprek nooit zo goed om dat als een verwijt of kritiekpunt te brengen. In 99% van de gevallen zal de ander dan defensief reageren, of de bal terug spelen, zoals jouw gewiekste leidinggevende deed. Ik weet niet precies wat voor soort gesprek dit was? Maar als het een functioneringsgesprek betreft kun je het zakelijk brengen. "Ik heb begrepen dat de betrokken instanties blij waren met alle informatie die ik heb bijgehouden. Klopt dat? Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als dit genoteerd wordt'.

Maar ja, ik ben daar zelf dus nogal zakelijk in, als het moet. En als het zo'n soort type leidinggevende is, dan zou ik daar op anticiperen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167522186
quote:
Waarom kleine klassen beter zijn
https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
pi_167522370
Het onderwijs valt me momenteel zo zwaar. Ik heb de hele periode nauwelijks contact gehad met studenten omdat ze de colleges niet de moeite van het bezoeken waard vonden, maar m'n mailbox stroomt nu wel binnen met vragen over de cijfers.

Ik wil daar helemaal niet aan meedoen, die cijfergekte en dat instrumentele denken. Ik denk alleen nog maar aan stoppen met onderwijs geven terwijl ik er juist zo van houd. :{
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167522503
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
Het onderwijs valt me momenteel zo zwaar. Ik heb de hele periode nauwelijks contact gehad met studenten omdat ze de colleges niet de moeite van het bezoeken waard vonden, maar m'n mailbox stroomt nu wel binnen met vragen over de cijfers.

Ik wil daar helemaal niet aan meedoen, die cijfergekte en dat instrumentele denken. Ik denk alleen nog maar aan stoppen met onderwijs geven terwijl ik er juist zo van houd. :{
Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.

Ik heb in mijn korte tijd als startend docent nog nooit maar één inhoudelijke vraag over de mail gehad van een leerling. Vragen over de cijfers en de toetsen daarentegen..
  donderdag 22 december 2016 @ 12:01:32 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167522616
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167522685
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
De Minister van Financiën ook.
  donderdag 22 december 2016 @ 12:13:02 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167522879
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:05 schreef Friek_ het volgende:

[..]

De Minister van Financiën ook.
Ik zie die er nog wel voor aan om daadwerkelijk te stellen dat kleine klassen een goed idee zijn, maar dat we dat gewoon niet kunnen betalen. Dekker stopt zijn vingers in zijn oren en roept dat een klas van 30 echt niet lastiger is dan een klas van 18.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167523422
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
Mooi artikel!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167523435
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.
Dat wordt gevoed door het systeem natuurlijk. Ik weet niet zo goed of ik wel de lust heb om tegen dat systeem te blijven vechten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167523886
Hier heeft mijn nieuwe rector de strijd hiermee aangebonden: ze wil meer onderwijs gericht oo feedback, zelfonderzoekend, reflecterend, gericht op proces. Ik bewonder haar idealisme en ga er in mee maar zie ook hoe zij (en wij) aanloopt tegen de praktische onmogelijkheden, het gebrek aan geld etc. Maar bijna nog belangrijker: de mindset van de leerlingen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167527712
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
En dan nog de politieke partijen die het hebben over een 14e maand en salarisverhogingen. Alsof docenten daar op zitten te wachten. Alsof er daardoor minder mensen burn-out zullen raken. Alsof het onderwijs daar een aantrekkelijker werkgebied van wordt.
pi_167527850
Het is weer teveel korte termijn denken (altijd fijn bij verkiezingen) en te weinig een structurele oplossing inderdaad.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167528372
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
Ja, en dat kleinere klassen beter zijn voor de kansen van kinderen uit migrantengezinnen en/of laagopgeleide ouders kun je dan weer heel goed koppelen aan deze bedroevende ontwikkeling:

http://www.volkskrant.nl/(...)hoolsucces~a4280895/
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')