abonnement Unibet Coolblue
pi_164758542

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_164758648
Tnx :) Ik had even niet in de gaten dat ik het licht uitdeed ;)
Pecunia non olet
pi_164758866
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 11:11 schreef obligataire het volgende:

[..]

_O- _O- En dan maken wij ons soms al zorgen over de projecten die via Collin c.s. worden aangeboden.........
De beste man is volgens hemzelf geen oplichter, maar heeft te maken met grote betalingsproblemen.

Is dit project openbaar op crowdaboutnow? Zou voor mij al een reden zijn om dit platform helemaal links te laten liggen.
pi_164758910
Ik heb een reactie gehad van Twino op mijn vraag wat er gebeurt als er vooruit wordt betaald:
quote:
For a loan without the BuyBack Guarantee it is possible that the borrower makes a payment for several months in advance, thus the interest goes to the investors holding shares at the time. You will receive income from this loan (principal and interest) only when the borrower makes the next payment.

When investing, you can see the remailing loan duration / total loan duration under the “Term” column.
Dat komt niet overeen met mijn ervaringen. Ik heb inmiddels meerdere transacties opgezocht en ik ontvang voor zover ik kan zien gewoon rente op leningen die voor lopen. Ik hou mijn leningen vast en hou het in de gaten.
pi_164759160
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 11:51 schreef Benger het volgende:
Ik heb een reactie gehad van Twino op mijn vraag wat er gebeurt als er vooruit wordt betaald:

[..]

Dat komt niet overeen met mijn ervaringen. Ik heb inmiddels meerdere transacties opgezocht en ik ontvang voor zover ik kan zien gewoon rente op leningen die voor lopen. Ik hou mijn leningen vast en hou het in de gaten.
Let op: hij spreekt over 'loan without the bb-guarantee'.

Ik vroeg mij al langer af hoe dit gaat bij P2P. Als obligatiebelegger ben ik gewend dat rentedagen direct bij aankoop/verkoop worden verrekend. Netjes zoals het hoort.
Hier lijkt het er op, dat de rente terecht komt bij degene die toevallig houder is van dat breukdeel van de lening.
Pecunia non olet
pi_164759286
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 12:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Let op: hij spreekt over 'loan without the bb-guarantee'.

Ik vroeg mij al langer af hoe dit gaat bij P2P. Als obligatiebelegger ben ik gewend dat rentedagen direct bij aankoop/verkoop worden verrekend. Netjes zoals het hoort.
Hier lijkt het er op, dat de rente terecht komt bij degene die toevallig houder is van dat breukdeel van de lening.
Tja, ik heb inderdaad alleen historie van leningen zonder bb-guarantee. Dat zou betekenen dat het bij leningen zonder garantie anders gaat dan bij leningen met. Klinkt vaag.
Bij Bondora gaat het ook zo dat de rente terecht komt bij degene die op dat moment eigenaar is van de lening. Anders kun je leningen opkopen en vlak voor de betaaldatum weer verkopen, zodat je over je inleg geen risico loopt.
pi_164759446
De lening waar dit verhaal mee begon is trouwens zojuist volledig afbetaald. :{
(De transactie is nog niet geboekt, maar hij staat als afbetaald in mijn overzicht.)
pi_164760460
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 12:11 schreef Benger het volgende:

[..]Bij Bondora gaat het ook zo dat de rente terecht komt bij degene die op dat moment eigenaar is van de lening. Anders kun je leningen opkopen en vlak voor de betaaldatum weer verkopen, zodat je over je inleg geen risico loopt.
Ergens blijft het toch bij me knagen dat op deze manier de baten niet altijd bij de juiste investeerder terecht komen. Al zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken als men een brede portefeuille heeft met veel leninkjes. Wet van de grote getallen en zo.
Maar puur principieel ben ik het er niet mee eens. Bij obligaties wordt de rente wel netjes afgerekend, en bij aandelen bijvoorbeeld zie je dat de koers oploopt naarmate de ex-dividend datum dichterbij komt. Het dividend zit dan in feite in de verkoopprijs. Maar bij P2P koop je toch gewoon tegen de nominale waarde? Of zou je daar een beetje mee kunnen spelen door te handelen met leningen?
Pecunia non olet
pi_164762036
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 12:19 schreef Benger het volgende:
De lening waar dit verhaal mee begon is trouwens zojuist volledig afbetaald. :{
(De transactie is nog niet geboekt, maar hij staat als afbetaald in mijn overzicht.)
Ok dat was snel, krijg je dan de volledige rente bij Twino of iets dergelijks?
Wel vreemd dat dit dus ook alleen zonder bb gebeurd, zou indien deze lening met bb geweest was deze lening wel zijn afgelost maar gewoon tot de eind datum in het systeem staan en door twino wordt afgelost?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164762156
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 13:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ergens blijft het toch bij me knagen dat op deze manier de baten niet altijd bij de juiste investeerder terecht komen. Al zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken als men een brede portefeuille heeft met veel leninkjes. Wet van de grote getallen en zo.
Maar puur principieel ben ik het er niet mee eens. Bij obligaties wordt de rente wel netjes afgerekend, en bij aandelen bijvoorbeeld zie je dat de koers oploopt naarmate de ex-dividend datum dichterbij komt. Het dividend zit dan in feite in de verkoopprijs. Maar bij P2P koop je toch gewoon tegen de nominale waarde? Of zou je daar een beetje mee kunnen spelen door te handelen met leningen?
Appart inderdaad, ik vroeg me dit ook wel eens af en veronderstelde eigenlijk dat het wel op deze manier gedaan werd.

Zeker omdat de rente percentage er niet om liegt zou dit wel eerlijker zijn (daarbij kun je bijvoorbeeld dus bij mintos extra winst maken door op de marktplaats hier slim mee om te gaan).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164762369
Wat zou een ideale strategie zijn bij Mintos?
Rekening houdend met zowel loans met als zonder BB garantie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_164763242
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 14:44 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ok dat was snel, krijg je dan de volledige rente bij Twino of iets dergelijks?
Wel vreemd dat dit dus ook alleen zonder bb gebeurd, zou indien deze lening met bb geweest was deze lening wel zijn afgelost maar gewoon tot de eind datum in het systeem staan en door twino wordt afgelost?
Morgen weten we het. Ik kan nu alleen raden hoe het werkt bij leningen zonder bb. Bij leningen met BB krijg je rente over het bedrag wat nog uit staat. In dit geval zou je dus alleen rente krijgen t/m vandaag (met mijn investering gisteren krijg ik dan hooguit 1 cent).
pi_164763547
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 16:01 schreef Benger het volgende:

[..]

Morgen weten we het. Ik kan nu alleen raden hoe het werkt bij leningen zonder bb. Bij leningen met BB krijg je rente over het bedrag wat nog uit staat. In dit geval zou je dus alleen rente krijgen t/m vandaag (met mijn investering gisteren krijg ik dan hooguit 1 cent).
Ok ben benieuwd! Ik heb zojuist even door mijn mintos verleden van 1 maand gekeken en kwam 3 vervroegde betalingen tegen (met bb). Hier ging het inderdaad ook om de rente tot op heden zonder enige extra vergoeding.

Op de pagina van de lening zelf staat "paid late" bij de laatste betaling.

[ Bericht 1% gewijzigd door ITrade op 22-08-2016 16:26:57 ]
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164773322
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 11:49 schreef Baklapper het volgende:
Is dit project openbaar op crowdaboutnow? Zou voor mij al een reden zijn om dit platform helemaal links te laten liggen.
Het staat in ieder geval niet meer tussen de lopende campagnes. Anders zou het natuurlijk al lang volledig gefund zijn...
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164776540
Geachte .........

Bedankt voor uw voorinschrijving in het project Zorg en Welzijn De Schans van Van der Vorm Vastgoed. Inmiddels is het drempelbedrag gepasseerd en zal het crowdfundingproject in september definitief geplaatst worden.

Wij houden u op de hoogte en u ontvangt automatisch een bericht wanneer de betaling en investering afgerond kan worden.

Indien u nog vragen heeft kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,

Het team van Crowdestate
Pecunia non olet
pi_164779423
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 16:17 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ok ben benieuwd! Ik heb zojuist even door mijn mintos verleden van 1 maand gekeken en kwam 3 vervroegde betalingen tegen (met bb). Hier ging het inderdaad ook om de rente tot op heden zonder enige extra vergoeding.

Op de pagina van de lening zelf staat "paid late" bij de laatste betaling.
Nou ik heb niks gehad dus ik neem aan dat ik het pas betaald krijg (met rente!) als de termijnen vervallen. Of ik ben mijn inleg gewoon kwijt, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling.
pi_164780739
Uit blog KOM:

Transparantie is één van de kernwaarden van ons bedrijf. Volgens ons is dit de enige manier om van crowdfunding een duurzaam financieringsmodel te maken waar zowel investeerders als ondernemers vertrouwen in hebben. We vragen deze transparantie aan de ondernemers en zijn als organisatie zelf ook zo transparant mogelijk. Dus ook als het minder positief nieuws is, zeker als het 'Defaults' betreft, zijn wij transparant, want ook dit is onlosmakelijk aan het fenomeen crowdfunding verbonden.

Wij zijn ook kritisch naar onszelf. Wat kan er beter, gemakkelijker en op welke manieren kunnen we de transparantie en de communicatie vergroten? Crowdfunding is een nieuwe industrie en dat betekent dat er ook door AFM en Belastingdienst nog veel ontdekt en gestructureerd wordt. We nemen ook zelf de nodige initiatieven, mede op basis van de feedback van onze achterban.

Bijvoorbeeld:
• Oprichting van de Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat om gestelde zekerheden van ondernemers nog beter te borgen.
• Elke dag geven wij Online een update van onze facts & figures waaronder de weergave van het percentage Defaults.
• We hebben het initiatief genomen voor de Masterclass Certified Crowdfunding Advisors om zo professionalisering te stimuleren en onze banden met partners aan te halen!
Binnenkort hebben we de 1e bijeenkomst van ons investeerders klankbord. En geloof mij deze groep is zeer kritisch, maar tevens opbouwend positief.
• De 1 serie uitzendingen van De Pitch als crowdfunding format op televisie was een groot succes. Komt er een 2e serie? We weten het zeer binnenkort.

Zit iemand van dit forum in het klankbord?
pi_164780902
Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal mezelf even introduceren.

Eind vorig jaar ben ik begonnen met crowdfunding en in die relatief korte tijd heb ik ondertussen een portefeuille van 50+ leningprojecten opgebouwd, verspreid over de diverse platformen.
In volgorde van aantal projecten: CCF, FNC, KOM, GVE, CAN, IVM en All4Funding.
Verder heb ik nog een aantal aandelenprojecten op Symbid en Companisto (duits platform waar ik hier niets over lees, vergelijkbaar met Symbid).

Ik ben met het crowdfunden begonnen uit interesse en als een soort van experiment, met als voorlopig target 10% van mijn vrij belegbaar vermogen. Dat heb ik ondertussen bereikt, dus ik zit nu al in "maintenance" mode. D.w.z. dat ik nu vooral herinvesteer om de portefeuille op peil te houden en hopelijk de gemiddelde kwaliteit geleidelijk steeds beter te maken doordat ik nu in principe selectiever kan zijn (hoewel het recentelijke lage aantal nieuwe projecten dit toch lastig maakt).
Mocht het na 1 a 2 jaar nou allemaal nog op rolletjes verlopen (waaraan ik sterk twijfel sinds ik hier meelees... ;) ) dan breid ik het mogelijk nog wat verder uit.

In principe investeer ik met een vast bedrag per project. Uitzonderingen zijn projecten waarin ik niet zozeer vanwege het rendement investeer, maar omdat het een sympathiek project bij mij in de buurt is. Naast het halen van financieel rendement is het namelijk ook gewoon leuk om door je eigen stad te lopen en allerlei zaken te zien die jij mede mogelijk hebt gemaakt (het mooiste is wel om op een terrasje van een van "jouw" horecatenten een biertje van "jouw" brouwerij te drinken :) ) In dit soort projecten stop ik typisch een kleiner bedrag. In alle gevallen geldt echter dat ik wel echt moet geloven in de levensvatbaarheid van het project.
Investeringsbeslissingen probeer ik zoveel mogelijk te doen op basis van de cijfers en zekerheden, maar daarnaast moet ook het algemene gevoel bij een project goed zijn. Ik moet snappen wat de propositie precies inhoudt. Branches waar ik helemaal niks mee heb zal ik niet snel in investeren. En ik moet een goed gevoel hebben bij de ondernemer zelf.

Naast de crowdfunding heb ik een deel van mijn vermogen in fiscale groenprojecten zitten, die met een laag risico toch een heel aardig rendement geven (zeker vergeleken met de huidige spaarrentes). Daarnaast heb ik ook een tijd belegd in indextrackers, wat ik een heel aantrekkelijke manier van beleggen in aandelen vind. Vorig jaar toen de beurzen flink begonnen te dalen ben ik daar tijdelijk even uitgestapt (met een mooie winst), maar ik heb zeker de intentie om daar in de nabije toekomst weer in te stappen (maar nu nog even niet).

Sinds een paar weken lees ik hier mee, waarbij ik de draad heb opgepikt vanaf het moment dat ik zelf ben begonnen met crowdfunding. Interessant en erg leerzaam om de discussies te lezen over de projecten waar ik zelf ingestapt ben (of juist niet). Leuk om te zien dat in veel gevallen mijn eigen gevoel overeenkwam met de algemene opinie hier, hoewel ik er ook wel wat projecten tussen heb zitten waar ik nu waarschijnlijk niet meer ingestapt zou zijn ;)
pi_164781000
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 10:30 schreef OpDieFiets het volgende:
Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal mezelf even introduceren.

[...]
Welkom.
pi_164781106
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 10:30 schreef OpDieFiets het volgende:
Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal mezelf even introduceren.
Welkom. Met 50 projecten in 8 maanden heb je er inderdaad behoorlijk de vaart inzitten. Verstandig dat je nu even in de 'maintenance' mode zit en over een jaar of twee heb je veel meer inzicht in of het 50 goede projecten waren.
pi_164781418
Welkom, ik denk dat we hier allemaal projecten hebben waarvan we achteraf denken: dat zou ik nu niet meer doen :)
pi_164781487
Ik heb ongeveer 30 projecten over de loop van 18 maanden sinds ik in CF ben gestapt... Heb ze recent nog eens doorgelopen n.a.v. de recente golf aan defaults... heb er toen geen een gevonden waar ik nu niet nog steeds in zou stappen. Al zal ik zeker toegeven dat ik er bij een aantal over de streep ben getrokken door de incentive die er bij zat.... Altijd leuk om een "gratis" biertje mee te pakken o.i.d.
pi_164781501
Collin:
Errakal
Werkkapitaal
¤ 100.000
7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/errakal/

stapel financiering met 2 andere financiers ...
1 ton HA met morele waarde ...
ben gestopt met lezen, niet mijn voorwaarden
pi_164781609
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 11:02 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
Errakal
Werkkapitaal
¤ 100.000
7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/errakal/

stapel financiering met 2 andere financiers ...
1 ton HA met morele waarde ...
ben gestopt met lezen, niet mijn voorwaarden
Hij zit alweer vol. Dus ik ben inmiddels gestopt met lezen. Rabo had de mooie zekerheden alweer weggekaapt voor de Crowd.
pi_164782086
Als het mis gaat zijn de zekerheden en het eigenvermogen der mate beperkt dat er echt niets te halen valt. Als crowd moeten we ons niet laten gebruiken om het risico van de banken op ons te nemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')